PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
KISSINGER NAAR
NOORD-VIETNAM
„Werkgroep Ziekenhuisvoorzieningen
achter ziekenhuizen Oostburg-Hulst"
L.
Pessimisme over kansen Burger
„PvdA maakte fout
met regeerakkoord"
NIXON ONTVANGT PRESIDENT THIEU
Ui
DEN HAAG VERWACHT 'ERG RUIME' OPDRACHT
VERKLARING KVP-BESTUUR:
Vandaag
in de
krant...
WERKGEVERS TEGEN NIVELLERING
Ov erleg metaal-cao
opnieuw vastgelopen
VOORZITTER G. J. NOOME IN REACTIE OP HOORZITTINGEN:
216ejaargang-no. 27
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
22. tal. 4457. Zier!
red. lel. 3246. t
Iclt-rg. Kiril 51, ML 7651 Ib.s a. red. 25?4;I!£2. edr. «2481. Osei. C-ete
Donderdag 1 februari 1973
Vaticaan op
zwart zaad
Pagina 13
(Van onze correspondent).
WASHINGTON Dr. Henry Kissinger zal van 10 tot 14 februari een bezoek brengen aan Hanoi om.
besprekingen te voeren over de na-oorlogse relatie tussen Noord-Vietnam en de Verenigde Staten, en'
om opheldering te krijgen over de door Hanoi bekendgemaakte lijst van krijgsgevangenen. Vermoe-!
delijk nog dezelfde maand zal de Zuidvietnamese president Thieu door president Nixon ontvangen:
worden op zijn villa in San Clemente, Californië.
lie (jrijze wolk
ST-PETERSBURG Vier Cana
dese vrouwen kwamen dinsdag in
het Amerikaanse St-Petersburg in
een bijzonder benarde situatie
toen een brugwachter een brug
opendraaide op het moment dat
zij met hun auto de brug opre
den. Na ruim een uur werden zij
(Van onze parlementaire redactie).
DEN HAAG Politieke kringen in Den Haag zijn uiterst pessimistisch over de kans clie formateur
Burger heeft om een kabinet in elkaar te zetten. Burger, door informateur Ruppert woensdag aan ko
ningin Juliana geadviseerd als formateur, zou volgens sommige politici een lange en onbegaanbare
weg hebben af te leggen. D'66-fractieleider Van Mierlo reageerde op het bekend worden van Burgers
uitverkiezing als formateur: „Nu begint de lijdensweg pas goed".
Woensdag was het nog niet duide
lijk welke opdracht Burger precies
van de koningin zou krijgen tijdens
rijn bezoek van donderdagmorgen aan
Soestdijk. Algemeen werd echter aan
genomen dat de opdracht zal luiden:
„Het vormen van een kabinet dat kan
rekenen op vruchtbare samenwerking
met de volksvertegenwoordiging". De
ze opdracht noemt men „erg ruim".
De noodzaak om een meerderheidska
binet te onderzoeken, bestaat daar
door niet, maar is tevens daardoor
niet uitgesloten.
In de kringen van de confessionele
partijen was men verrast door hetl
feit dat Euppert een socialistische!
formateur adviseerde. Men had kenne-l
lijk toch gehoopt op een formateur I
uit christen-democratische kring, die
(Zie slot pagina 3 kolom 7)
DEN HAAG (ANP) Het KVP-
partijbestuur is van mening, dat
tijdens de kabinetsinformatie-
Ruppert 'zonneklaar is geble
ken', dat het PvdA-congres in
oktober 1972 een onjuiste beslis
sing heeft genomen door een re
geerakkoord te sluiten, 'dat
slechts tot een minderheid kon
leiden en door tegelijkertijd de
mogelijkheid uit te sluiten van
onderhandelen met anderen na
de verkiezingen'.
Daardoor werd elke reeële mogelijk
heid geblokkeerd tot het vormen van
een regering met de linkse drie. Het
is in strijd met algemeen aanvaarde
opvattingen over democratie, dat de
PvdA als minderheid poogt, degenen
die een andere mening hebben
Pijpleiding
Het anker van ee. schip heeft
woensdagmiddag de Dow-pijplei-
ding door de Westerschelde ont
zet. Dow sloot de leiding af en
Set 'affakkelen' bij Ellewoutsdijk
zorgde voor een enorme fakkel
(pag. 2).
Woningbouw
DS '70 heeft in de tweede kamer
voorgesteld de gesubsidieerde wo
ningbouw te reserveren voor de
"harde kern van de laagstbetaal
den'(pagina 3).
MBFR
IN WENEN is gisteren de oost-
westconferentie over de reductie
van de strijdmachten in Europa
begonnen. Het gaat voorlopig nog
om het kiezen van een procedure
en de sfeer is verward
(pagina 13).
Nieuws uit Zeeland op de
pagina's 2,4,5,6,7,9 en 15;
Binnen- en buitenlands
nieuws op de pagina's 1,3
en 13;
Sport op de pagina's 14 en
15;
Radio en televisie op pagina
19;
Financieel nieuws op pagina
21.
dwingen onder het juk door te gaan
van het PvdA-congres," aldus een
verklaring van het partijbestuur van
de KVP.
Het bestuur van de KVP ergert zich
in toenemende mate aan de methoden
die de PvdA volgt, om als minderheid
haar zin door te zetten. „Volkomen
ten onrechte wordt gesuggereerd, dat
de KVP in gebreke blijft te kiezen.
Onze partij heeft voor en na de ver
kiezingen bij herhaling van zijn voor
keur doen blijken. De oorzaak van de
huidige crisis ligt dan ook niet in
veronderstelde onduidelijkheid van de
KVP, maar in de onmacht van de
PvdA om in verantwoordelijkheid sa
men met anderen leiding te geven".
Het KVP-bestuur uit rijn 'ernstige
bezorgdheid' over het gebleken gebrek
voor de meningen van anderen en de
politieke onverdraagzaamheid van de
PvdA". De KVP blijft het opnemen
voor zijn kiezers, die sociale recht
vaardigheid, respect, verantwoorde
lij lcheid voor de gehele samenleving
en verdraagzaamheid verlangen". Met
als uitgangspunt, de bekende KVP-
resolutie van de partijraad te Tilburg
(voorkeur voor links) blijft de KVP
bereid tot praten op basis van gelijk
waardigheid en wederkerigheid, al
dus deze verklaring van de K\rP.
KVP-hoofdbestuurder en kamerlid P-
van Zeil heeft gisteren in een gesprek
met onze Haagse redactie gezegd niet
(Zie sloi pag. 3 kol. 1
Deze gegevens werden door de pre
sident zelf bekendgemaakt op een on
verwachte persconferentie in het Wit
te Huis. Dr. Kissingers bezoek aan
Hanoi wordt gezien als een afwerking
van details die na de onderteking van
het vredesakkoord aan de orde zijn
gekomen. Het is niet onmogelijk dat
Washington tot een verstandhouding
wil komen over de aanwezigheid van
de 145.000 man Noordvietnamese troe
pen in het Zuiden een kwestie die
in het akkoord min of meer werd
opengelaten. Ook zal de situatie in
Laos en Cambodja vermoedelijk ter
sprake komen, hoewel verwacht moet
worden dat tegen de tijd van Kissin
gers reis ook een akkoord is bereikt
voor Laos.
Het bezoek van president Thieu aan
president Nixon, zijn eerste officiële
ontvangst in de VS, is niet alleen een
balans voor Kissingers bezoek
Hanoi, maar moet er toe dienen
duidelijk te maken dat Wasington de
Zuidvietnamese regering blijf* steu
nen. Eenzelfde doel heeft de reis van
vice-president Spiro Agnew. die op
het ogenblik bezoeken brengt aan
Zuid-Vietnam en een aantal andere
Zuidoostaziatisehe landen. Deze con
tacten zijn erop gericht om een moge
lijk machtsvacuüm te voorkomen dat
na de beëindiging van de oorlog in
Vietnam zou kunnen ontstaan.
In de afgelopen dagen zijn in Was
hington berichten te horen geweest
dat president Thieu de verzekering
zou zijn gegeven, dat de VS niet
zouden aarzelen opnieuw militaire ac
ties te ondernemen (vermoedelijk
luchtaanvallen!, wanneer zich zeer
ernstige bestandsschendingen voor-1
doen. Eenzelfde boodschap zou het
Witte Huis ook gericht hebben aanl
Hanoi. De nieuwe minister van defen-j
sie, Elliott Richardson, zei woensdag]
op een persconferentie dat wanneer'
de afnemende gevechten in Vietnam
volledig tot stilstand zijn gekomen „er
geen reden zal zijn voor Amerikaanse
militaire deelneming (in de oorlogszo-
Richardson liet hiermee de moge
lijkheid open voor hernieuwd Ameri
kaans militair optreden. Hij ver
wachtte overigens aat een „stabiele"
situatie in Vietnam binnen een week
zal optreden.
President Nixon zei in dit verband
op zijn persconferentie: „Wanneer aan
de overeenkomst de hand wordt ge
houden, is er geen twijfel dat wij
gedurende lange tijd niet alleen vrede
zullen hebben in Vietnam, maar in
geheel Indo-China Maar de vraag is
of beide partijen, en in feite alle
betrokken partijen, de wil hebben om
(Zie slot pagina 13 kolom 2)
DEN HAAG Het overleg voor
de metaal-cao is weer vastgelo-i
pen. De vakbonden zijn met
nieuwe voorstellen gekomen,
waarvan de voornaamste is een
plafond in de prijscompensatie
ten behoeve van de laagstbetaal-
den. De werkgevers hebben dit
punt afgewezen, omdat 'nivelle-;
ring van het inkomen niet via
cao-onderhandelingen moet ge
schieden'. Werkgeversvoorzitter
ir. A. Prins zei na de schorsing
van het overleg van een week,!
om de werkgevers de gelegen-:
heid te geven de achterban in te
lichten, dat de vakbeweging de
machtspositie niet moet gaan ge
bruiken om via cao's te streven',
naar inkomensverdeling.
De werkgevers stellen zich op het
standpunt, dat de 3.5 pet inkomens
verbetering in het centraal akkoord is
gebracht met als achtergrond, dat er
door het nastreven van een zekere
matiging, voor niemand een verslech
tering van de inkomenspositie mag
ontstaan, vooral toen bekend werd,
dat de premies voor de sociale verze
keringen en de belastingen een aan
slag op het besteedbare inkomen zou
den gaan doen.
De werkgevers 'vinden de werkne
mers die door het streven van de
vakbeweging er maandelijks nog ver
der op achteruit zullen gaan, een tel
grote groep in de ondememingen.
„Juist deze mensen hebben verant
woordelijke functies in de bedrijven
en zij zullen straks de dupe worden
van een nivelleringsinkomen. De werk
gevers zien daardoor in hun bedrijven
scheve verhoudingen groeien", aldus
ir. Prins. Op dit principiële punt is de
kloof tussen Industriebonden en be-
ambtenbonden. die gezamenlijk aan
het metaal-overleg deelnemer., weer
groter, geworden Mocht die kloof in
uitgangspunten blijven bestaan, dan
sluiten de beambtenbnden de moge-;
lijkheid niet uit. dat ze met de werk
gevers zelfstandig een cao zullen af
sluiten.
Voorste/
Mr. Burger, genoemd als kabinets-
lormaleur. was woensdag aanwe
zig bij het afscheid van de grif
fier der tweede kamer. mr. Sche
pel. Mr. Schepel heeft in zijn loop
baan zes kamervoorzitters, elf ka
mers en twintig kabinetten ge
diend. Om hem te eren zal een
nieuwe vergaderruimte in het com
plex van de tweede kamer voor
taan 'Schepel-zaal' heien. Op de
foto: van links naar rechts: mr.
Schepel, mr. Burger en mr. Rom-
De Industriebonden stelden cie
werkgevers voor per 1 januari 1973
iedereen f25 per maand te betalen'
plus 1 pet, de prijscompensatie te
stellen op maximaal 250 per jaar
per pet en tevens het door de werkge
vers aangeboden minimum per maand
per procent van f 11.70 *e verhogen.
Daarnaast nemen de vakbonden geen
genoegen met het aanbod her roge-
naamde vakbondstientje van f 15 te
brengen op f 18. De bonden eisen een
optrekking tot f 25.
De lieren H. Bode industriebond
NKV en H. van der Meulen (indus-!
triebond CNV deelden nog mee dat bij
de berekening is uitgegaan van ec-n
gemiddeld cao-inkomen voor vakvol
wassen werknemers van (16.200 per.
jaar en van een gemiddeld inkomen:
(cao-werknemers plus hoger perso
neel) van ƒ17.600 per jaar. De werk-1
geversdelegatie heef:, woensdag de ge-1
volgen van het tegenvoorstel van de
industriebonden becijferd. Houd: men
geen rekening met andere verhogin
gen, dan betekent een procent verho
ging plus ƒ25.- voor een inkomen van
duizend gulden per maand een verho
ging van drieëneenhalf procent. Bi i
een maandinkomen var. f 2500,- is die:
verhoging al gezakt tot twee procent,!
aldus de heer Prins. Dat is in het kor: i
ons heel ernstige bezwaar. Als men]
daarenboven nog een maximum aan
de bijsturing verbindt, dan betekent!
dat voor een belangrijke groep werk
nemers een teruggang.
De beambtenbonden in de metaal,
de Unie BHLP en de Nederlandse
Bond van Technici achten het onmo
gelijk op dezelfde uitgangspunten van
de Industriebonden te gaan zitten. Zij
stelde voor per 1 januari een salaris-,
verhoging uit te betalen van 2.5 pet met
een vloer van 0.3 percent van de fot.ale
loonsom, wat neerkomt op een be
drag tussen f 37,50 en f 40 per maand-
Daamaast willen de beambtenbonden!
het minimumbedrag van de prijscom
pensatie stellen op f150 per jaar per;
pet. Daarbij willen ook de beambten
bonden een maximum in deze bijstu
ring. doch niet de f 250 van de Indus
triebonden, maar 1300 per percent
per jaar.
POMPIDOU IN
SEPTEMBER
NAAR CHINA
PARIJS als eerste Europees staats
hoofd zal president Georges Pompi
dou vanaf 11 september een bezoek
brengen aan de Chinese Volksrepu
bliek. Tot die reis was al eerder
besloten, maar woensdag werd in Pa
rijs nu officieel de datum bekendge
maakt.
bracht. Dit past In de procodu
de bewindsman heeft ur.y.M
rond een in april 1971 bi) de
ingediend ontwerp wet op
westen. De minister wil me: h
daarop weten hoe iiet province
stuur en hoe de gemeentebc
over zijn plannen denken. Vort
is daartoe een Zeeuwse studiec
organiseert! in Goes, voorts hebt
deputeerde staten hoonzittinger
de gemeenten gehouden en rui
van de staten een uitspraak gen
Bij die gelegenheid zijn met na
opmerkingen van de PvdA-wooi
der Van Poelje van invloed gel
Zijn denkbeelden gaven de
vorm' meer rug gegraaf; gewest
horen naar zijn mening te won
gesteld door de wetgever en me
de gemeenten, er dient va-: te
dat de bevolking de gewev.be
rechtstreeks kiest en er moet
nanciële verhouding met het r.
stand komen. De staten namci
opvattingen over. zodat die nu
door de minister in overwegini
nen worden genomen.
De geestdrift in Zeeland vo<
westvorming is niet erg gn
deze kolom Ls daar bij hei
op gewezen. He: opvallende b
discussies over dit onderwerp
iedereen steeds weer een 'bestu
herstructurering' zo wordt b
genoemd langzamerhand
acht, maar men voegt er dan w
toe dat die bestuurlijke her.t
ling tot 'doorzichtigheid' dien',
den. Geen vierde
bestuurslaag naast 1
rijk. provincie
gemeente
klinkt het allerwe-
ge doch een door
zichtig. openbaar bestuur. Fraaie
merkingen, maar eigenlijk zijn hei k
ten. Het is zonder meer duidelijk. -
een gewest al dan met als vie:
bestuurslaag voor de burger
weer een instelling bij betekent,
bestuurder zal het in bestuursteel
sche zin dan wel niet als 'vierde la
beschouwen, voor de bestuurde ls
in ae praktijk wel degelijk het ge:
frAKf/i
te ge-
OPZET IS TE
HANDHAVEN
VLISSINGEN „We zijn in
feite bezig geweest een plan op
te stellen voor ziekenhuisvoor-,
zieningen in Zeeland rond 1985.
De ziekenhuizen en met name
ook die in Zèeuwsch-Vlaanderen
functioneren nu uitstekend,
maar je moet verder kijken dan
je neus lang i-s. Dat hebben we
geprobeerd te doen en daarmee
zijn we bezig geweest te zoeken
naar een uitweg om te voorko
men, dat Zeeuwsch-Vlaanderen
één ziekenhuis krijgt. We zijn
eigenlijk achter de ziekenhuizen
van Hulst en Oostburg gaan
staan, maar ik heb niet de in
druk, dat dit overal zo is overge
komen".
Aan liet woord voorzitter G. J.
Noome van de werkgroep ziekenhuis
voorzieningen van de provinciale raad
voor de volksgezondheid in Zeeland,
wier conccpt-procfplan voor de
Zeeuwse ziekenhuisvoorzieningen twee
weken geleden met name op de hoor
zitting in Axel aan felle kritiek- onder
worpen is geweest. Terwijl de werk
groep in haar concept-proefplan de
constructie van één streekziekenhuis
(Terneuzen-Sluiskil) voorstond met
twee flankziekenhuizen (Oostburg en
Hulst) werd van Oost- en West-
Zceuwsch-VIaanderen uit sterk gepleit
voor het behoud van drie gelijkwaar
dige ziekenhuizen in het gebied. Van
Zierikzee en Goes uit kon men zich in
principe wel vinden in de door de
werkgroep voorgestane constructie
van twee streekziekenhuizen (Beve-
land en Walcheren) en een flankzie
kenhuis (Zierikzee).
De verschillen van inzicht spitsen zich
toe op de situatie in Zeeuwsch-Vlaan
deren. Nu de 'kruitdamp' van' de hoor
zitting in Axel is opgetrokken vindt
werkgroepvoorzitter G. J. Noome:
„Wij hebben als werkgroep de wijs
heid natuurlijk niet in pacht. Maar ik
heb in Axel de tegenspraak op het
rapport gemist. We hebben uitvoerig
aangehoord hoe goed de ziekenhuizen
in Oostburg en met name in Hulst
werken en ik erken, dat dat zo is,
maar we hebben geen antwoord ge
kregen op de vraag wat er in 1985
móét gebeuren. Met de mond is bele
den, dat men tot samenwerking wil
komen, maar de ziekenhuisbesturen
zijn daartoe niet te dwingen. Er is
gezegd, dat de werkgroep de zieken
huizen in Zeeuwsch-Vlaanderen zou af
breken. Kijk, aan de ene kant komt
er een emotionele uitbarsting omdat
wij het wagen een vinger uit te
steken naar de Zeeuwsvlaamse zieken
huizen, maar aan de andere kant treft
men wel voorbereidingen voor een
gezamenlijk bestuur".
Hij wijst erop. dat het omstreden
begrip 'flankziekenhuis' „geen uitvin
ding van ons is". „In alle provincies
kun je regionaal de ontwikkeling zien,
dat kleinere ziekenhuizen een samen
werkingsverband zoeken met grotere
en dat er in zo'n groep ziekenhuizen
over en weer specialisten worden uit
geleend. Als Zeeuwsch-Vlaanderen niet
zo'n langgerekt geheel zou zijn zou er
geen probleem zijn geweest. Dan had
men dezelfde ontwikkeling doorge
maakt als op Beveland en Walcheren,
waar in de samenwerkingsverbanden
ook nog een confessioneel aspect
meespeelt.. Zeeuwsch-Vlaanderen heeft
tegenover de patiënten de plicht, dal
de gezondheidszorg in alle drie de
ziekenhuizen zo goed mogelijk wordt
uitgeoefend, dat er anaesthesie en
röntgenologie kan worden bedreven.
Het gebied is groot genoeg om er ook
bijvoorbeeld urologie toe te laten,
maar men kan niet verwachten, dat
dat specialisme in - alle ziekenhuizen
verwezenlijkt kan worden Een sa
menwerking tussen het ziekenhuis in
de Kanaalzone en de beide andere in
Hulst en Oostburg zou een goed en
economisch haalbare oplossing kun
nen betekenen", aldus de heer Noome.
Dr. S- Lelie van de geneeskundige
inspectie voor de volksgezondheid in
Zeeland adviseur van de werkgroep
attendeerde erop, dat de opzei van
het plan is de huidige ziekenhuizen in
staat te stellen als ziekenhuis te blij
ven fungeren. „Voor Zeeland geldt,
dat uitgaven tot ƒ1000 per bed via de
verkorte goedkeuringsprocedure ge
woon kunnen worden afgewikkeld".
200 EEDDEN
Dat in de toekomst voor het bestaans
recht van een ziekenhuis een norm
van 200 bedden een eis zal zijn, is
zo wordt onderstreept ook niet een
uitvinding van de werkgroep: op nati
onaal niveau is in het verleden al de
vraag opgeroepen of ziekenhuizen met
minder dan 200 bedden tussen 3980 en
1985 nog wel in staat zullen zijn een
'optimale gezondheidszorg te waarbor
gen'. Werkgroep-voorzitter Noome:
.Je ziet nu al dat kleinere ziekenhui
zen hier en daar in het land in
moeilijkheden komen als er een speci
alist moet worden vervangen. Een
(Zie slot pagina 9 kolom 1
Om een andere beeldspraj
bruiken: openheid, inspraak en
doorzichtigheid zijn in deze dis
cussie vlaggen, die geen lading van
betekenis dekken. In dit verband ©en
voorbeeld van recente aard: de gang
van zaken rond de wet zuivering op
pervlaktewater. Onlangs is in deze
krant in de rubriek 'Nader bekeken'
nog eens uiteen gezet hoe elke pro
vincie met een eigen oplossing binnen
het kader van die wet komt, het lijkt
er op alsof we weer in de republiek
der zeven verenigde Nederlanden zit
ten. ieder gewest is autonoom. Maar
zelfs binnen de eigen provincie zijn de
meningen over de toepassing van de
wet fraai verdeeld: zo worden de denk
beelden van Zeelands provinciaal be
stuur door sommige gemeentebes: u-
ren vierkant afgewezen. Een dergelijke
discussie is overigens begrijpelijk,
want de bewuste wet geeft daartoe
alle ruimte. Het is echter wel een de
bat der mandarijnen: de burger heef*
er vrijwel geen interesse voor. hij wil
alleen dat deze problematiek in de toe
komst zakelijk, efficiënt en uniform
wordt behandeld, zowel hier als el
ders. Nationaal gezien komt die uni
formiteit echter niet tot stand, een
eigenaardige gang van zaken als men
nagaat dat het hier om een belangrijk
stuk milieuzorg gaat. Als de wetgever
een zelfde situatie zou gedogen bij
voorbeeld op h©t stuk van de rechts-
pleging. zou iedereen zich vertwijfeld
afvragen wat er nu eigenlijk aan de
hand was. Er komt in dit geval nog
bij aat de eerst-verantwoordelijke be
windsman de minister van verkeer en
waterstaat is. terwijl er toch een mi
nister voor milieubeheer in dit kabinet
zitting heeft. He: is een publiek ge
heim dat minister Stuyt met deze gang
van zaken ongelukkig is. maar de fei
ten liggen nu eenmaal zo.
Er moei doorzichtigheid komen: po
litici en bestuurders roepen het
om bet hardst. Ondertussen gaan
ze door het openbaar bestuur ondoor
zichtig. onbegrijpelijk en onverstaan
baar te maken voor de bestuurde.
Voor water- en luchtverontreiniging
zijn verschillende instanties verant
woordelijk. we worden omringd met
schappen: voor havenbeheer en ree: ea-
tie. voor streekontwikkeling en voor
wat al niet. Voor de gemeenschappe
lijke regelingen zijn de gemeenten ver
moedelijk aan een kaartsysteem toe,
zoveel zijn er in de loop der jaren ont
staan. Nu praten we alweer een hele
tijd over het wetsontwerp gewesten en
ook daarbij gaat de uniformiteit ver
moedelijk de mist in. Inmiddels ver
schijnt rapport op rapport, knap. de
gelijk, maar onleesbaar: over toe
komstige vormen van overheidsbe
stuur, over nieuwe indeling van minis
teries, over de voorbereiding van pla
nologische maatregelen, over inspraak
en openbaarheid. Het Haagse medi
cijnkastje staat vol lapmiddelen. Zo is
het ontwerp-gewestwet niet meer dan
een deeloplossing, vermoedelijk roeot
het meer problemen op en waarlijk
niet van gering formaat dan da*, er
worden opgelost. Er is eigenlijk maar
één remedie: een totale bestuurlijke
herverkaveling, zoals destijds de her
ziening van het burgerlijk wetboek
als een totaliteit is aangevat.
■\Tederland is hard op weg zich be-
li stuurlijk onbewoonbaar te ma
ken. Er groeit een verstikkend oer
woud van plannen, denkbeelden en
discussies, waar doorheen men zich
alleen nog met bijlen .een weg kan ba
nen. Als een grijze wolk daalt de bu
reaucratie over dit land neer. terwijl
koren van politici en bestuurders
plechtige hymnen zingen over in
spraak en doorzichtigheid. Een soort
Holland-festival met een surrealistisch.
Orwelliaans stuk: *De groei der loket
ten'.