PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT KISSINGER NAAR NOORD-VIETNAM „Werkgroep Ziekenhuisvoorzieningen achter ziekenhuizen Oostburg-Hulst" L. Pessimisme over kansen Burger „PvdA maakte fout met regeerakkoord" NIXON ONTVANGT PRESIDENT THIEU Ui DEN HAAG VERWACHT 'ERG RUIME' OPDRACHT VERKLARING KVP-BESTUUR: Vandaag in de krant... WERKGEVERS TEGEN NIVELLERING Ov erleg metaal-cao opnieuw vastgelopen VOORZITTER G. J. NOOME IN REACTIE OP HOORZITTINGEN: 216ejaargang-no. 27 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN 22. tal. 4457. Zier! red. lel. 3246. t Iclt-rg. Kiril 51, ML 7651 Ib.s a. red. 25?4;I!£2. edr. «2481. Osei. C-ete Donderdag 1 februari 1973 Vaticaan op zwart zaad Pagina 13 (Van onze correspondent). WASHINGTON Dr. Henry Kissinger zal van 10 tot 14 februari een bezoek brengen aan Hanoi om. besprekingen te voeren over de na-oorlogse relatie tussen Noord-Vietnam en de Verenigde Staten, en' om opheldering te krijgen over de door Hanoi bekendgemaakte lijst van krijgsgevangenen. Vermoe-! delijk nog dezelfde maand zal de Zuidvietnamese president Thieu door president Nixon ontvangen: worden op zijn villa in San Clemente, Californië. lie (jrijze wolk ST-PETERSBURG Vier Cana dese vrouwen kwamen dinsdag in het Amerikaanse St-Petersburg in een bijzonder benarde situatie toen een brugwachter een brug opendraaide op het moment dat zij met hun auto de brug opre den. Na ruim een uur werden zij (Van onze parlementaire redactie). DEN HAAG Politieke kringen in Den Haag zijn uiterst pessimistisch over de kans clie formateur Burger heeft om een kabinet in elkaar te zetten. Burger, door informateur Ruppert woensdag aan ko ningin Juliana geadviseerd als formateur, zou volgens sommige politici een lange en onbegaanbare weg hebben af te leggen. D'66-fractieleider Van Mierlo reageerde op het bekend worden van Burgers uitverkiezing als formateur: „Nu begint de lijdensweg pas goed". Woensdag was het nog niet duide lijk welke opdracht Burger precies van de koningin zou krijgen tijdens rijn bezoek van donderdagmorgen aan Soestdijk. Algemeen werd echter aan genomen dat de opdracht zal luiden: „Het vormen van een kabinet dat kan rekenen op vruchtbare samenwerking met de volksvertegenwoordiging". De ze opdracht noemt men „erg ruim". De noodzaak om een meerderheidska binet te onderzoeken, bestaat daar door niet, maar is tevens daardoor niet uitgesloten. In de kringen van de confessionele partijen was men verrast door hetl feit dat Euppert een socialistische! formateur adviseerde. Men had kenne-l lijk toch gehoopt op een formateur I uit christen-democratische kring, die (Zie slot pagina 3 kolom 7) DEN HAAG (ANP) Het KVP- partijbestuur is van mening, dat tijdens de kabinetsinformatie- Ruppert 'zonneklaar is geble ken', dat het PvdA-congres in oktober 1972 een onjuiste beslis sing heeft genomen door een re geerakkoord te sluiten, 'dat slechts tot een minderheid kon leiden en door tegelijkertijd de mogelijkheid uit te sluiten van onderhandelen met anderen na de verkiezingen'. Daardoor werd elke reeële mogelijk heid geblokkeerd tot het vormen van een regering met de linkse drie. Het is in strijd met algemeen aanvaarde opvattingen over democratie, dat de PvdA als minderheid poogt, degenen die een andere mening hebben Pijpleiding Het anker van ee. schip heeft woensdagmiddag de Dow-pijplei- ding door de Westerschelde ont zet. Dow sloot de leiding af en Set 'affakkelen' bij Ellewoutsdijk zorgde voor een enorme fakkel (pag. 2). Woningbouw DS '70 heeft in de tweede kamer voorgesteld de gesubsidieerde wo ningbouw te reserveren voor de "harde kern van de laagstbetaal den'(pagina 3). MBFR IN WENEN is gisteren de oost- westconferentie over de reductie van de strijdmachten in Europa begonnen. Het gaat voorlopig nog om het kiezen van een procedure en de sfeer is verward (pagina 13). Nieuws uit Zeeland op de pagina's 2,4,5,6,7,9 en 15; Binnen- en buitenlands nieuws op de pagina's 1,3 en 13; Sport op de pagina's 14 en 15; Radio en televisie op pagina 19; Financieel nieuws op pagina 21. dwingen onder het juk door te gaan van het PvdA-congres," aldus een verklaring van het partijbestuur van de KVP. Het bestuur van de KVP ergert zich in toenemende mate aan de methoden die de PvdA volgt, om als minderheid haar zin door te zetten. „Volkomen ten onrechte wordt gesuggereerd, dat de KVP in gebreke blijft te kiezen. Onze partij heeft voor en na de ver kiezingen bij herhaling van zijn voor keur doen blijken. De oorzaak van de huidige crisis ligt dan ook niet in veronderstelde onduidelijkheid van de KVP, maar in de onmacht van de PvdA om in verantwoordelijkheid sa men met anderen leiding te geven". Het KVP-bestuur uit rijn 'ernstige bezorgdheid' over het gebleken gebrek voor de meningen van anderen en de politieke onverdraagzaamheid van de PvdA". De KVP blijft het opnemen voor zijn kiezers, die sociale recht vaardigheid, respect, verantwoorde lij lcheid voor de gehele samenleving en verdraagzaamheid verlangen". Met als uitgangspunt, de bekende KVP- resolutie van de partijraad te Tilburg (voorkeur voor links) blijft de KVP bereid tot praten op basis van gelijk waardigheid en wederkerigheid, al dus deze verklaring van de K\rP. KVP-hoofdbestuurder en kamerlid P- van Zeil heeft gisteren in een gesprek met onze Haagse redactie gezegd niet (Zie sloi pag. 3 kol. 1 Deze gegevens werden door de pre sident zelf bekendgemaakt op een on verwachte persconferentie in het Wit te Huis. Dr. Kissingers bezoek aan Hanoi wordt gezien als een afwerking van details die na de onderteking van het vredesakkoord aan de orde zijn gekomen. Het is niet onmogelijk dat Washington tot een verstandhouding wil komen over de aanwezigheid van de 145.000 man Noordvietnamese troe pen in het Zuiden een kwestie die in het akkoord min of meer werd opengelaten. Ook zal de situatie in Laos en Cambodja vermoedelijk ter sprake komen, hoewel verwacht moet worden dat tegen de tijd van Kissin gers reis ook een akkoord is bereikt voor Laos. Het bezoek van president Thieu aan president Nixon, zijn eerste officiële ontvangst in de VS, is niet alleen een balans voor Kissingers bezoek Hanoi, maar moet er toe dienen duidelijk te maken dat Wasington de Zuidvietnamese regering blijf* steu nen. Eenzelfde doel heeft de reis van vice-president Spiro Agnew. die op het ogenblik bezoeken brengt aan Zuid-Vietnam en een aantal andere Zuidoostaziatisehe landen. Deze con tacten zijn erop gericht om een moge lijk machtsvacuüm te voorkomen dat na de beëindiging van de oorlog in Vietnam zou kunnen ontstaan. In de afgelopen dagen zijn in Was hington berichten te horen geweest dat president Thieu de verzekering zou zijn gegeven, dat de VS niet zouden aarzelen opnieuw militaire ac ties te ondernemen (vermoedelijk luchtaanvallen!, wanneer zich zeer ernstige bestandsschendingen voor-1 doen. Eenzelfde boodschap zou het Witte Huis ook gericht hebben aanl Hanoi. De nieuwe minister van defen-j sie, Elliott Richardson, zei woensdag] op een persconferentie dat wanneer' de afnemende gevechten in Vietnam volledig tot stilstand zijn gekomen „er geen reden zal zijn voor Amerikaanse militaire deelneming (in de oorlogszo- Richardson liet hiermee de moge lijkheid open voor hernieuwd Ameri kaans militair optreden. Hij ver wachtte overigens aat een „stabiele" situatie in Vietnam binnen een week zal optreden. President Nixon zei in dit verband op zijn persconferentie: „Wanneer aan de overeenkomst de hand wordt ge houden, is er geen twijfel dat wij gedurende lange tijd niet alleen vrede zullen hebben in Vietnam, maar in geheel Indo-China Maar de vraag is of beide partijen, en in feite alle betrokken partijen, de wil hebben om (Zie slot pagina 13 kolom 2) DEN HAAG Het overleg voor de metaal-cao is weer vastgelo-i pen. De vakbonden zijn met nieuwe voorstellen gekomen, waarvan de voornaamste is een plafond in de prijscompensatie ten behoeve van de laagstbetaal- den. De werkgevers hebben dit punt afgewezen, omdat 'nivelle-; ring van het inkomen niet via cao-onderhandelingen moet ge schieden'. Werkgeversvoorzitter ir. A. Prins zei na de schorsing van het overleg van een week,! om de werkgevers de gelegen-: heid te geven de achterban in te lichten, dat de vakbeweging de machtspositie niet moet gaan ge bruiken om via cao's te streven', naar inkomensverdeling. De werkgevers stellen zich op het standpunt, dat de 3.5 pet inkomens verbetering in het centraal akkoord is gebracht met als achtergrond, dat er door het nastreven van een zekere matiging, voor niemand een verslech tering van de inkomenspositie mag ontstaan, vooral toen bekend werd, dat de premies voor de sociale verze keringen en de belastingen een aan slag op het besteedbare inkomen zou den gaan doen. De werkgevers 'vinden de werkne mers die door het streven van de vakbeweging er maandelijks nog ver der op achteruit zullen gaan, een tel grote groep in de ondememingen. „Juist deze mensen hebben verant woordelijke functies in de bedrijven en zij zullen straks de dupe worden van een nivelleringsinkomen. De werk gevers zien daardoor in hun bedrijven scheve verhoudingen groeien", aldus ir. Prins. Op dit principiële punt is de kloof tussen Industriebonden en be- ambtenbonden. die gezamenlijk aan het metaal-overleg deelnemer., weer groter, geworden Mocht die kloof in uitgangspunten blijven bestaan, dan sluiten de beambtenbnden de moge-; lijkheid niet uit. dat ze met de werk gevers zelfstandig een cao zullen af sluiten. Voorste/ Mr. Burger, genoemd als kabinets- lormaleur. was woensdag aanwe zig bij het afscheid van de grif fier der tweede kamer. mr. Sche pel. Mr. Schepel heeft in zijn loop baan zes kamervoorzitters, elf ka mers en twintig kabinetten ge diend. Om hem te eren zal een nieuwe vergaderruimte in het com plex van de tweede kamer voor taan 'Schepel-zaal' heien. Op de foto: van links naar rechts: mr. Schepel, mr. Burger en mr. Rom- De Industriebonden stelden cie werkgevers voor per 1 januari 1973 iedereen f25 per maand te betalen' plus 1 pet, de prijscompensatie te stellen op maximaal 250 per jaar per pet en tevens het door de werkge vers aangeboden minimum per maand per procent van f 11.70 *e verhogen. Daarnaast nemen de vakbonden geen genoegen met het aanbod her roge- naamde vakbondstientje van f 15 te brengen op f 18. De bonden eisen een optrekking tot f 25. De lieren H. Bode industriebond NKV en H. van der Meulen (indus-! triebond CNV deelden nog mee dat bij de berekening is uitgegaan van ec-n gemiddeld cao-inkomen voor vakvol wassen werknemers van (16.200 per. jaar en van een gemiddeld inkomen: (cao-werknemers plus hoger perso neel) van ƒ17.600 per jaar. De werk-1 geversdelegatie heef:, woensdag de ge-1 volgen van het tegenvoorstel van de industriebonden becijferd. Houd: men geen rekening met andere verhogin gen, dan betekent een procent verho ging plus ƒ25.- voor een inkomen van duizend gulden per maand een verho ging van drieëneenhalf procent. Bi i een maandinkomen var. f 2500,- is die: verhoging al gezakt tot twee procent,! aldus de heer Prins. Dat is in het kor: i ons heel ernstige bezwaar. Als men] daarenboven nog een maximum aan de bijsturing verbindt, dan betekent! dat voor een belangrijke groep werk nemers een teruggang. De beambtenbonden in de metaal, de Unie BHLP en de Nederlandse Bond van Technici achten het onmo gelijk op dezelfde uitgangspunten van de Industriebonden te gaan zitten. Zij stelde voor per 1 januari een salaris-, verhoging uit te betalen van 2.5 pet met een vloer van 0.3 percent van de fot.ale loonsom, wat neerkomt op een be drag tussen f 37,50 en f 40 per maand- Daamaast willen de beambtenbonden! het minimumbedrag van de prijscom pensatie stellen op f150 per jaar per; pet. Daarbij willen ook de beambten bonden een maximum in deze bijstu ring. doch niet de f 250 van de Indus triebonden, maar 1300 per percent per jaar. POMPIDOU IN SEPTEMBER NAAR CHINA PARIJS als eerste Europees staats hoofd zal president Georges Pompi dou vanaf 11 september een bezoek brengen aan de Chinese Volksrepu bliek. Tot die reis was al eerder besloten, maar woensdag werd in Pa rijs nu officieel de datum bekendge maakt. bracht. Dit past In de procodu de bewindsman heeft ur.y.M rond een in april 1971 bi) de ingediend ontwerp wet op westen. De minister wil me: h daarop weten hoe iiet province stuur en hoe de gemeentebc over zijn plannen denken. Vort is daartoe een Zeeuwse studiec organiseert! in Goes, voorts hebt deputeerde staten hoonzittinger de gemeenten gehouden en rui van de staten een uitspraak gen Bij die gelegenheid zijn met na opmerkingen van de PvdA-wooi der Van Poelje van invloed gel Zijn denkbeelden gaven de vorm' meer rug gegraaf; gewest horen naar zijn mening te won gesteld door de wetgever en me de gemeenten, er dient va-: te dat de bevolking de gewev.be rechtstreeks kiest en er moet nanciële verhouding met het r. stand komen. De staten namci opvattingen over. zodat die nu door de minister in overwegini nen worden genomen. De geestdrift in Zeeland vo< westvorming is niet erg gn deze kolom Ls daar bij hei op gewezen. He: opvallende b discussies over dit onderwerp iedereen steeds weer een 'bestu herstructurering' zo wordt b genoemd langzamerhand acht, maar men voegt er dan w toe dat die bestuurlijke her.t ling tot 'doorzichtigheid' dien', den. Geen vierde bestuurslaag naast 1 rijk. provincie gemeente klinkt het allerwe- ge doch een door zichtig. openbaar bestuur. Fraaie merkingen, maar eigenlijk zijn hei k ten. Het is zonder meer duidelijk. - een gewest al dan met als vie: bestuurslaag voor de burger weer een instelling bij betekent, bestuurder zal het in bestuursteel sche zin dan wel niet als 'vierde la beschouwen, voor de bestuurde ls in ae praktijk wel degelijk het ge: frAKf/i te ge- OPZET IS TE HANDHAVEN VLISSINGEN „We zijn in feite bezig geweest een plan op te stellen voor ziekenhuisvoor-, zieningen in Zeeland rond 1985. De ziekenhuizen en met name ook die in Zèeuwsch-Vlaanderen functioneren nu uitstekend, maar je moet verder kijken dan je neus lang i-s. Dat hebben we geprobeerd te doen en daarmee zijn we bezig geweest te zoeken naar een uitweg om te voorko men, dat Zeeuwsch-Vlaanderen één ziekenhuis krijgt. We zijn eigenlijk achter de ziekenhuizen van Hulst en Oostburg gaan staan, maar ik heb niet de in druk, dat dit overal zo is overge komen". Aan liet woord voorzitter G. J. Noome van de werkgroep ziekenhuis voorzieningen van de provinciale raad voor de volksgezondheid in Zeeland, wier conccpt-procfplan voor de Zeeuwse ziekenhuisvoorzieningen twee weken geleden met name op de hoor zitting in Axel aan felle kritiek- onder worpen is geweest. Terwijl de werk groep in haar concept-proefplan de constructie van één streekziekenhuis (Terneuzen-Sluiskil) voorstond met twee flankziekenhuizen (Oostburg en Hulst) werd van Oost- en West- Zceuwsch-VIaanderen uit sterk gepleit voor het behoud van drie gelijkwaar dige ziekenhuizen in het gebied. Van Zierikzee en Goes uit kon men zich in principe wel vinden in de door de werkgroep voorgestane constructie van twee streekziekenhuizen (Beve- land en Walcheren) en een flankzie kenhuis (Zierikzee). De verschillen van inzicht spitsen zich toe op de situatie in Zeeuwsch-Vlaan deren. Nu de 'kruitdamp' van' de hoor zitting in Axel is opgetrokken vindt werkgroepvoorzitter G. J. Noome: „Wij hebben als werkgroep de wijs heid natuurlijk niet in pacht. Maar ik heb in Axel de tegenspraak op het rapport gemist. We hebben uitvoerig aangehoord hoe goed de ziekenhuizen in Oostburg en met name in Hulst werken en ik erken, dat dat zo is, maar we hebben geen antwoord ge kregen op de vraag wat er in 1985 móét gebeuren. Met de mond is bele den, dat men tot samenwerking wil komen, maar de ziekenhuisbesturen zijn daartoe niet te dwingen. Er is gezegd, dat de werkgroep de zieken huizen in Zeeuwsch-Vlaanderen zou af breken. Kijk, aan de ene kant komt er een emotionele uitbarsting omdat wij het wagen een vinger uit te steken naar de Zeeuwsvlaamse zieken huizen, maar aan de andere kant treft men wel voorbereidingen voor een gezamenlijk bestuur". Hij wijst erop. dat het omstreden begrip 'flankziekenhuis' „geen uitvin ding van ons is". „In alle provincies kun je regionaal de ontwikkeling zien, dat kleinere ziekenhuizen een samen werkingsverband zoeken met grotere en dat er in zo'n groep ziekenhuizen over en weer specialisten worden uit geleend. Als Zeeuwsch-Vlaanderen niet zo'n langgerekt geheel zou zijn zou er geen probleem zijn geweest. Dan had men dezelfde ontwikkeling doorge maakt als op Beveland en Walcheren, waar in de samenwerkingsverbanden ook nog een confessioneel aspect meespeelt.. Zeeuwsch-Vlaanderen heeft tegenover de patiënten de plicht, dal de gezondheidszorg in alle drie de ziekenhuizen zo goed mogelijk wordt uitgeoefend, dat er anaesthesie en röntgenologie kan worden bedreven. Het gebied is groot genoeg om er ook bijvoorbeeld urologie toe te laten, maar men kan niet verwachten, dat dat specialisme in - alle ziekenhuizen verwezenlijkt kan worden Een sa menwerking tussen het ziekenhuis in de Kanaalzone en de beide andere in Hulst en Oostburg zou een goed en economisch haalbare oplossing kun nen betekenen", aldus de heer Noome. Dr. S- Lelie van de geneeskundige inspectie voor de volksgezondheid in Zeeland adviseur van de werkgroep attendeerde erop, dat de opzei van het plan is de huidige ziekenhuizen in staat te stellen als ziekenhuis te blij ven fungeren. „Voor Zeeland geldt, dat uitgaven tot ƒ1000 per bed via de verkorte goedkeuringsprocedure ge woon kunnen worden afgewikkeld". 200 EEDDEN Dat in de toekomst voor het bestaans recht van een ziekenhuis een norm van 200 bedden een eis zal zijn, is zo wordt onderstreept ook niet een uitvinding van de werkgroep: op nati onaal niveau is in het verleden al de vraag opgeroepen of ziekenhuizen met minder dan 200 bedden tussen 3980 en 1985 nog wel in staat zullen zijn een 'optimale gezondheidszorg te waarbor gen'. Werkgroep-voorzitter Noome: .Je ziet nu al dat kleinere ziekenhui zen hier en daar in het land in moeilijkheden komen als er een speci alist moet worden vervangen. Een (Zie slot pagina 9 kolom 1 Om een andere beeldspraj bruiken: openheid, inspraak en doorzichtigheid zijn in deze dis cussie vlaggen, die geen lading van betekenis dekken. In dit verband ©en voorbeeld van recente aard: de gang van zaken rond de wet zuivering op pervlaktewater. Onlangs is in deze krant in de rubriek 'Nader bekeken' nog eens uiteen gezet hoe elke pro vincie met een eigen oplossing binnen het kader van die wet komt, het lijkt er op alsof we weer in de republiek der zeven verenigde Nederlanden zit ten. ieder gewest is autonoom. Maar zelfs binnen de eigen provincie zijn de meningen over de toepassing van de wet fraai verdeeld: zo worden de denk beelden van Zeelands provinciaal be stuur door sommige gemeentebes: u- ren vierkant afgewezen. Een dergelijke discussie is overigens begrijpelijk, want de bewuste wet geeft daartoe alle ruimte. Het is echter wel een de bat der mandarijnen: de burger heef* er vrijwel geen interesse voor. hij wil alleen dat deze problematiek in de toe komst zakelijk, efficiënt en uniform wordt behandeld, zowel hier als el ders. Nationaal gezien komt die uni formiteit echter niet tot stand, een eigenaardige gang van zaken als men nagaat dat het hier om een belangrijk stuk milieuzorg gaat. Als de wetgever een zelfde situatie zou gedogen bij voorbeeld op h©t stuk van de rechts- pleging. zou iedereen zich vertwijfeld afvragen wat er nu eigenlijk aan de hand was. Er komt in dit geval nog bij aat de eerst-verantwoordelijke be windsman de minister van verkeer en waterstaat is. terwijl er toch een mi nister voor milieubeheer in dit kabinet zitting heeft. He: is een publiek ge heim dat minister Stuyt met deze gang van zaken ongelukkig is. maar de fei ten liggen nu eenmaal zo. Er moei doorzichtigheid komen: po litici en bestuurders roepen het om bet hardst. Ondertussen gaan ze door het openbaar bestuur ondoor zichtig. onbegrijpelijk en onverstaan baar te maken voor de bestuurde. Voor water- en luchtverontreiniging zijn verschillende instanties verant woordelijk. we worden omringd met schappen: voor havenbeheer en ree: ea- tie. voor streekontwikkeling en voor wat al niet. Voor de gemeenschappe lijke regelingen zijn de gemeenten ver moedelijk aan een kaartsysteem toe, zoveel zijn er in de loop der jaren ont staan. Nu praten we alweer een hele tijd over het wetsontwerp gewesten en ook daarbij gaat de uniformiteit ver moedelijk de mist in. Inmiddels ver schijnt rapport op rapport, knap. de gelijk, maar onleesbaar: over toe komstige vormen van overheidsbe stuur, over nieuwe indeling van minis teries, over de voorbereiding van pla nologische maatregelen, over inspraak en openbaarheid. Het Haagse medi cijnkastje staat vol lapmiddelen. Zo is het ontwerp-gewestwet niet meer dan een deeloplossing, vermoedelijk roeot het meer problemen op en waarlijk niet van gering formaat dan da*, er worden opgelost. Er is eigenlijk maar één remedie: een totale bestuurlijke herverkaveling, zoals destijds de her ziening van het burgerlijk wetboek als een totaliteit is aangevat. ■\Tederland is hard op weg zich be- li stuurlijk onbewoonbaar te ma ken. Er groeit een verstikkend oer woud van plannen, denkbeelden en discussies, waar doorheen men zich alleen nog met bijlen .een weg kan ba nen. Als een grijze wolk daalt de bu reaucratie over dit land neer. terwijl koren van politici en bestuurders plechtige hymnen zingen over in spraak en doorzichtigheid. Een soort Holland-festival met een surrealistisch. Orwelliaans stuk: *De groei der loket ten'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 1