mom Maandag 'VERZAMELDE 'VERZAMELDE GEDICHTEN' VAN VAN DE WOESTIJNE DICHTBUNDELS' VAN BURSSENS 00K 1973 IS GEVAT IN DE GENADE VAN GOD 29 1972 OUDJAAR PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 12,15 uur: (NOS) NIEUWJAARSCONCERT Muziek van de familie Strauss 15.00 uur: JOURNAAL 15.02 uur: DE PARTRIDGE FAMILY 15.27 uur: LEVEN EN LATEN LEVEN De Canadese gans, natuurserie 15.52 uur: SKISPRINGEN 18.45 uur: TI-TA-TO VENAAR 18.55 uur: JOURNAAL 19.05 uur: (KRO) DE FAMILIE ASHTON Sergeant Hazard 20.0C uur: JOURNAAL 20.10 uur: VREDE IS MOGELIJK Bekende Nederlanders denken hardop over 'Vrede is mogelijk'. 20.30 uur: ROZEGEUR EN MANESCHIJN Reportage over Vlamingen op hun huwelijksdag. 21.00 uur: WIM SONNEVELD Show vanuit 't Spant In veld. 23.25 uur: TELEZET Schaakmatch-Nederland-Polen 23.30 uur: (NOS) JOURNAAL NEDERLAND-2 rondom Wim KANAAL 32 18.45 uur: (NOS) TI-TA-TO VEN AAR 18.55 uur: JOURNAAL 19.30 uur: (AVRO) TOPPOP 19.30 uur: EN DAN IS MOE DR NOG 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 20.12 uur: (AVRO) TOESPRAAK 20.15 uur: PEYTON PLACE 21.05 uur: SALTO MORTALE Circusfamilie Doria. Carlo viert zijn verjaardag Stockholm. 22.05 uur: OPERA KORAT Optreden van de Rukse zangeres Suna Korat 22.50 uur: (NOS) JOURNAAL 12.15 uur: NIEUWJAARSCONCERT UIT WENEN 13.30 uur: SKIëN 15.30 uur: J.T. Gezinsfilm 16.20 uur: DE ENGELTJES VAN SEOUL 18 00 uur: FABELTJESKRANT 18.05 uur: DE WOUDLOPERS 18.30 uur: CHARLIE PANDJESMAN 18.47 uur: VENEZIA MONTANELLI 19.33 uur: ZOEKLICHT 19.38 uur: MEDEDELINGEN EN WEERBERICHT 19.45 uur: NIEUWS 20.00 uur: FAMILIEJUWELEN 21.35 uur: UNICEFGALA 23.05 uur: JOURNAAL BELGIè-FKANS 12.15 Nieuwjaarsconcert uit Wenen; 13.30 Ski-springen in Garmisch-Partenkirchen; 15.30 Royal Variety Perfor mance; 17.00 Film met Buster Keaton; 18.10 1,2,3... J'al vu; De Fabeltjeskrant: 18-30 Senlorama Destinée aux N x 20. Uitz. voor ouderen; 19.45 Journaal; 20.20 Le Club des Artistes; Chansons b. la carte; 21.20 Jack, serie; 22.15 Petroesjka, ballet van Igor Strawinsky, uitgevoerd door de Marionetten van Boedapest; 22.50- 22.55 Nws. FRANKRIJK-RIJSSEL 12.30 Miditrente; 13.00 Journaal; 13.30 The great race, film met Tony Curtis en Jack Lemmon; 15.55 Voor de kleuters; 16.55 Carmen, Opera van Georges Bizet, o.l.v. Herbert van Karajan; 19.45 Journaal; 20.15 Ces anl- maux qu'on appelle des bêtes; 20-30 I-a vie et la passion de Dodin Bouffant, spel; 22.00 Mijn vriendin Sylvie; 23.00-23.15 Nieuws. SOMS VRAAG JE je weieens af, bij dichters die zo'n beetje tot de klas sieken gaan horen, wie ze nog leest. Boutens, Rilke, Van de Woestijne, voor velen van de oudere generaties betekenen ze iets wat de, laten we zeggen thans ongeveer twintigjari gen, zich nooit meer voor kunnen stellen, want voor deze jongeren hebben die dichters, ook al zien ze de kwaliteiten, ook al vinden ze ze groot, al een onherroepelijk patien. En voor de generatie daartussen, de ongeveer veertig- tot vijftigjarigen, ligt het weer een beetje anders: zij hebben met deze dichters kennis ge maakt, het waren toen nog min of meer moderne dichters, al was het voor een schooljongen omstreeks 1938 ook wel moeilijk te begrijpen dat een bundel als 'Het Bergmeer' van Van de Woestijne verschenen was in 1928, het jaar waarin Paul van Ostayen stierf, want de laatste leek voor een Nederlandse school jongen in 1938 zó beestachtig mo dern dat hij er nog lang niet aan toe was. De Vijftigers zonden moeten komen voor Paul van Ostayen was 'ingehaald', althans wat de vorm betreft. Dit alles zegt niter- aard niets van de kwaliteit en de inhoud. We zijn ondertussen weer ruim twintig jaar verder en het ziet er nog niet naar uit dat de Vijftigers een figuur hebben voortgebracht die Paul van Ostayen of Karei van de Woestijne. die, al stierf hij één jaar later dan Van Ostayen. een kleine generatie ouder was, evenaart. Dan moe ten we bovendien ook nog bedenken, dat Van Ostayen tijdens zijn leven een heel weinig gelezen en vrijwel onbekend dich ter was! Dichters als Van de Woestijne, Rilke, Boutens hebben voor de moderne le zers het bezwaar dat ze zo heel erg dichter waren met alles wat dat impliceert aan afstand, ongenaakbaarheid, verheven heid, overgecultiveerd taalgebruik, ivoren- torenachtig isolement. Zelfs hun uiterlijk verraadt de 'dichter' zoals men zich die vroeger voorstelde. Ze waren nog echte ouderwetse aristocraten van de geest, en de taal waarin ze schreven staat erg ver van de gewone spreek- en schrijftaal af. Een dichter als Kavafis (1863-1933) of Van Ostayen is qua taalgebruik nog als het ware een tijdgenoot van de mens van nu; om Karei van de Woestijne te lezen moet men zich wel een beetje "historisch instel len'. Ik zou dit willen illustreren aan het eerste beste dat ik opsla: In 't bos een late bijle, en over-Leié een luide zweep Ten Westen, 't lange wijlen der laatste zonnestreep. De witte bloem der erwte blaauw schaduw-bevend op den grond. Gekweekt van alle smerte, een glimlach om mijn mond. Dit is, vind ik, een mooi en zuiver kort gedicht. Bijle, erwte, schaduwbevend, neemt ieder wel zonder al te veel morren. Smerte is moeilijker te accepteren, zelfs al gaan we een beetje op de Vlaamse toer, en die twee slotregels hebben nu net datgene wat ik een minder gelukkig patien noem; een dichter had mogelijk destijds het recht zich zo over zichzelf te vertede- door Minderaa, maar lang niet alles werd opgenomen, zelfs de laatste bundels zijn niet helemaal compleet. Niettemin is dit voor degenen die het werk van Karei van de Woestijne niet kennen of niet bezitten een prima introductie. Prof. Minderaa zegt in zijn "Verantwoording' op pag. XXXV: „Het is trouwens geenszins de bedoeling, dat deze beperkte bundel het Verzameld Werk zou kunnen vervangen, eerder dat hij de lezer drijft tot het volledig werk te gaan". Ik citeer nog, van Karei van de Woestijne: Gelijk een arme, blinde hond van allen troost verstoken, dwaal 'k door den zoelen avond rond en ruik de lente-roken. Er waart -'lijk om een vrouwe-lcleed waar oude driften in hangen,- er waart een geur van schamper leed en van huilend-moe verlangen- En 'k dwale, een blinde hond gelijk, door dralige lente-roken, mijn hart van alle liefden rijk, mijn hart van liefde verstoken. Wie eenmaal in de ban is gekomen van deze dichter, ontkomt niet meer aan die klank, die weelde, die gedragenheid. ren en zich te beklagen. Nu kan dat niet meer, althans niet zó. Het is erg subtiel, het beeld is goed. Je stemming is goed, maar deze vorm van dichterlijk zelfbeklag, die pose als voor de spiegel met nét die dosis van 'gekweekt' en 'smerte' er nog bij, maakt dit gedicht, voor mij althans, ouderwets, wel fraai, maar niet meer hele maal ter zake doende. En heel eerlijk geloot ik, dat zo'n slotregel nooit erg heeft gedeugd. Dit alles, en nog veel meer, schoot me door het hoofd hij het doorbladeren van de "Verzamelde Gedichten' (Paris-Man- teau, Brussel/Den Haag) van Karei van de Woestijne, een uitgave die in derde druk in 1967 verscheen, maar die door de uitgever opnieuw op de markt is gebracht, ingeleid door de bekende Van de Woestij- ne-kenner prof. dr. P. Minderaa, en met een heel Interessant woord vooral van A. Roland Holst. De titel, "Verzamelde Gedichten' is eerlijk gezegd misleidend. Want dit zijn de Verza melde Gedichten niet, het is een bijzonder ruime (en goede) keuze, samengesteld Wel compleet, uitvoerig compleet zelfs, zijn de "Verzamelde Dichtbundels' van Gaston Burssens (1896-1965), de titel zegt het eigenlijk al: dit zijn niet de verzamel de gedichten, maar de verzamelde dicht bundels, in twee kloeke banden uitgegeven door Bert Bakker, Den Haag, en 'uitgeleid' en geannoteerd door Gerrit Borgers en Karei Jonckheere. De oude, oorspronkelijke bundels werden fotomechanisch gereproduceerd, zodat men ook de vaak heel merkwaardige typo grafie, de verluchting, de kleuren kan zien, al is er niet naar gestreefd, de kleuren precies gelijk te maken aan het oorspron kelijke. Ook werden doublures vermeden: wanneer bepaalde verzen of zelfs hele bundels later weer in andere bundels wer den opgenomen, zijn ze weggelaten, zodat de paginering van de gereproduceerde bun dels soms sprongen vertoont. Daarnaast is evenwel de paginering van deze uitgave aangebracht, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan. Bovendien is de verant woording van de vindplaatsen, voor- en napublikaties, varianten, etc. zeer grondig, zelfs alle drukfouten worden trouw ver meld. We zijn het overigens van Borgers niet anders gewend. Ook zijn alle ongebun delde verzen en grondige varianten in de aantekeningen opgenomen, waardoor dit nawerk tot een tachtig pagina's uitdijde. Kortom: een vrijwel Ideale uitgave in twee solide zwartlinnen banden met zilver- opdruk, waardoor hét vrijwel onvindbaar geworden werk van deze belangrijke Vlaamse dichter, vriend en tijdgenoot van Paul van Ostayen, weer in ieders bereik kan komen. Het is enorm boeiend zo een heel oeuvre in zijn ontwikkeling vóór zien te zien, van de zoet-lieve beginversjes of die zich in niets onderscheiden van wat er zo omstreeks de eerste wereldoorlog aan slechte poëzie gangbaar was, regels als: „De kerk van 't dorpje staat op donzen vacht/in heilige stilte van het kerstnacht weder./En 't kerstnacht.klokje bengelt heen en weder/in rein-eenvoud'ge klanken, lijzig- zacht;/". Spoedig echter behoorde Burssens met Paul van Ostayen (hun werk is soms zeer nauw verwant) tot de expressionistische avant-garde, en haalde hij grapjes uit die soms later door de Vijftigers nog eens dunnetjes zijn overgedaan. Later ontwik kelde hij zich tot een groot, origineel dichter, een bundel als 'Ode' (1954) toont hem in volle kracht. Ik citeer echter een veel ouder vers uit het typografisch zo amusante en grillige 'French en andere Cancan' van 1935: (Jam mer, dat der zwaan!) BANAAL PARK Tussen gesloten lotus en open kroos o kroos van lafheid o lotus van één heldere nacht - ligt helder een verloren zwaan en Maar zeldzaam staat een paarse wateriris fier boven de lafheid van het kroos en roerloos naast de overmoed der zwaan alsof de zwanehals als irisstengel en vica versa boven de fierheid staat die tussen kroos en lotus bengelt O lotus van éen heldere nacht ién heldere nacht van louter schroom Wie tussen kroos en lotus iris is m fier is als de zwaan en roerloos wacht op wat moet komen en nooit komen zal die staart met open oog de zwaan mee met de paarse wateriris aan- Karei van de Woestijne: Verzamelde gedichten. Paris/Manteau. Brussel/Den Haag. Cast ons Burssens: Verzamelde dichtbundels, deel l en 2, Bert Bakker/Den Haag. ƒ55,— de t vree delen. We zijn weer mooi door de decembermaand hesnge- rold. Een vriendelijk win terzonnetje bestraalde ons land waar het leven goed is. De Heer doet zijn zon op gaan over goede en mensen, staat er in de bij bel. Blijkbaar heeft G- goeden en de kwaden even zeer lief- Dat is een vreem de mentaliteit van God. Maar het is onze redding. Juist de laatste maand van het jaar bracht weer een van de vele tegenstellingen aan het licht waaraan het leven zo rijk is. Aan de ene kant was er het bericht over 'de actie Kom over de brug'. Resul' j,t: 59 miljo'n gulden voor 744 projecten in de derde wereld. Aan de andere kant vernamen wij dat de vredesonderhe.. de lingen in Parijs over Viet nam zijn mislukt. ~~cul- taat: een hercattv j van de bommenregen. De wereld is een vat vol tegenstellin gen. Het leven op aarde is goed en het is niet goed. Er zijn voorbeelden van ontroerende liefde en toe wijding. Ik denk aan de scène die ber-hreven icordt in het boek 'Het land dat God vergat' blz. 74, w aar pater Jan de Vries optreedt als clown vooeen groep ■melaatse vrouwen. „Hij lachte en hij danste en ter wijl hij lachte en s. relde vocht ik tegen de tranen" schreef Anthony van Kam pen. Er zijn voorbeelden van liefde. Er zijn ook voorbeelden van haal. Et worden op deze aarde men senlevens opgebouwd, er worden ook men- -.levens vernietigd. Wij mensen kunnen elkaar mateloos kwellen. WH kunnen elkaar systematisch afmaken in het groot en in het klein. Rollen we nu zow- -er het jaar 1973 binnenZijn we soms vol vertrouwen dat we het dan beter zullen doen? Denken wij mis schien dat in de lange wor steling om een mens--aar dig bestaan op aarde, voor allen, de redelijkheid en de goede wil tenslotte de over hand zullen krijgen? lik vertrouw daar niet op. Als christen zie ik de red ding van ons bestaan alleen in de genade van G^d. Hij heeft op aarde een kruis opgericht voor zijn Zoon. samen. En daar spreekt Hij ons aan. Niet als goede mensen of als slechte men sen. Maar als dat wat wij in de grond van de zaak zijn: losgeslagen avontu riers. vijanden van God. Daar kunnen wij genade ontvangen. Daar mogen wij ons zonnen in de glorie van God. Daar boetseert hij enige orde in de chaos van ons bestaan. Daar drukt hij enige deugden op ons ongehoorzame leven. Deze deugden zijn een eer ste en zeer voorlopig begin van de uiteindelijke red ding. Bij het kruis worden ons verleden, ons heden en onze toekomst gevat in de genade van God. Genade zit :n riet zonlicht dat dage lijks over ons jyaat. Ge nade omspant de tijd. Ook het jaar 1973. Genade is de vreemde mentaliteit van God, die ons alleen kan redden. Alleen C ds gc..ade kan het kokende vat van deze wereld laten rollen op de kade van zijn konink rijk. J. C. Delbeek. Middelburg. Wanneer Je vroeger, «eg maar vóór de laatst® wereldoorlog, aan het eind tan een Jaar een overzicht moest geven van hetgeen r ln kerkelijk Nederland hu gebeurd, waa dit een tamelijk eenvoudige zaak. Je plaatste de kerken, te beglnnrn met de grootste, tot de kleinste, onder elkaar en kon dan gaan vertellen wat voor bijzonder» er ln leder van die had plaats zevenden. IJle kerken stonden eigenlijk los van elkaar in de Neder landse samenleving. Ieder was een eigen afdeling, ongeveer zoal» dal bij Albert Hrljn geregeld Is met de levensmiddelen. Nu la dat nJet meer «o ln het bedrijf dat wij ker ken noemen dat leder precies «Ijn eigen plaats of plaatsje heeft. Wat loopt er tegen woordig zo al niet door elkaar. Je kunt weinig kerkelijke zaken noemen, hetzij prij zenswaardige als afkeurenswaardige, waarmee ze niet allemaal te rnaken hebben. Alle kerk la ln beweging en scheidslijnen die vroeger tussen de kerken door liepen, gaan er nu dwars door heen. En nu spreken we nog niet eens van allerlei bewegingen en activiteiten. Deze recruteren hun mensen uit allerlei verschillende kerken, hoe meer hoe liever. Hun acties zijn. zo vinden ze zelf. boven-kerkelljk. Die kerken In ons land zijn elkaar steeds meer raan beïnvloeden, zodat Je ze niet meer helemaal uit elkaar kunt halen en aan het eind van een Jaar kunt gaan zeggen wat rr tn elk van dia voor bijzonders Is gebeurd. Ze hebben allemaal nog wel een eigen karakter, maar de tuintjes van de verschillende kerken beginnen aardig op elkaar te lijken, zowel wat betreft de bloemen die er bloeien als ook het onkruid dat er groeit. Je kunt ln ons land de kerken ook niet meer bezien alleen in ons land. De R-K Kerk heeft natuurlijk altijd een wereldom vattende binding gehad, wat vroeger door de andere kerken met een zekere achter docht werd gade geslagen, die 'transmon- tanen.' Maar nu is het zo dat praktisch bijna alie kerken in ons land op de een of andere manier een internationale binding hebben. Zij die lid zijn van de Wereldraad van Kerken vinden hier hun Internationaal centrum. Maar ook verschillende herken die van deze Wereldraad om principiële of andere redenen afkerig zijn, kennen toch zo iets ais een wereldverband. We denken bijvoorbeeld aan de Gereformeerde Oecu menische Synode of de ICCC, de Internati onale Raad van Christelijke Kerken. En zo heeft 1972 bij menige kerk laten zien dat die internationale binding van invloed is op het eigen kerkelijke leven. Deze kan met Instemming worden begroet, maar men kan er zich ook tegen afzetten binnen de kerken. Toen de Wereldraad van Ker ken de beslissing nam bevrijdingsbewegin gen te steunen, zij het dan onder uitdruk kelijk voorbehoud dat die hulp niet mocht worden gebruikt voor aankoop van wape nen, brak er tweedracht uit in menige kerk in ons land, wat tot in de synodes merkbaar was. En toen het Centrale Comi té van de Wereldraad van Kerken besloot haar gelden die in Zuidelijk Afrika waren belegd, terug te nemen, kon je niet alleen op de financiële pagina's van onze dagbla den daarover reacties vinden, maar even eens in de kerkelijke bladen- Toch blijkt het dat in het afgelopen jaar "Betaald Antwoord," de inzameling voor het anti racisme fonds van de Wereldraad van Kerken, meer is aangeslagen dan men had verwacht. De actie van 'Kom over de Brug' ligt ons nog vers in het geheugen, ook al een teken dat er iets internatio naals In de kerken van ons land aan het. groeien is en dat, niettegenstaande net feit dat bepaalde kerken of delen daarvan fin de hervormde kerk bijvoorbeeld de gere formeerde bona) rich er fel tegen hebben gekeerd om de een of andere reden. Nu is er natuurlijk wel enig verschil wat betreft het internationale centrum dat de R-K Kerk in Rome heeft en de kerken die bij de Wereldraad van Kerken rijn aange sloten, in Genève hebben. Dit verschil springt nog des te meer in het oog wanneer we ons te binnen brengen dat in Genève tenslotte alles op vrijwillige basis geschiedt. Er is geen aangesloten kerk die tot Iets gedwongen kan worden en in zoverre hebben rij schoon gelijk die zeg gen dat de Wereldraad van Kerken nooit meer kan en zal zijn dan losse kerken naast elkaar. Toch blijkt in de praktijk dat ze niet als los zand aan elkaar hangen en dat er meer binding is dan menigeen vermoedt. De moeilijkste elementen in de Wereldraad zijn wel de Oosters Orthodoxe kerken. Met hun anders gerichte theologie, liturgie en eredienst, met hun vaak moei lijke bestaan als kleine minderheid of him moeten leven in communistisch geregeerde landen, rijn ze een heel eigensoortig ele ment in de Wereldraad. En toch zouden ze die verbinding voor geen geld meer willen missen, ook al bezorgt deze hen nog al eens moeilijkheden. Door de Wereldraad zijn ze uit een isolement gehaald. Toen het Centrale Comité deze zomer in Utrecht vergaderde, kon men dat bij verschillende gelegenheden bemerken. Bij Rome daarentegen blijkt de midde leeuwse structuur van de absolute monar chie in de persoon van de paus rich te handhaven en dit ondanks het tweede Vaticaans concilie. De kerkprovincie die Nederland heet. is er dit jaar op verschil lende wijzen mee in aanraking gekomen, vooral echter in de figuur van de nieuwe bisschop van Roermond. In het begin van dit jaar kwam er een rapport uit van de Amerikaanse kerkjuristen die rich hadden bezig gehouden met de vraag op welke wijze een bisschop het best zou kunnen worden gekozen. Zij verklaarden rich voor inspraak van alie instanties van heel 'net diocees. Er moest een 'profiel van een bisschop' worden gemaakt. Dat hebben ze nu precies getracht te doen in Roermond, maar in Rome werd anders beslist en zo heeft ons land gedurende dit hele jaar gezeten met deze kerkelijke kwestie en ze zijn er nog bij lange na niet uit. Iedereen gevoelt dat ook de andere bisdommen er nauw bij betrokken rijn. Groepen staan tegenover elkaar en demonstraties van de ene groep worden doorkruist door die van de andere groep. In dit bisdom Roermond vinden we in het klein wat zich in feite ln heel ons land en zeker ook ln een deel van Europa afspeelt. Het gaat om de aloude vraag of de bisschoppen in eigen diocees, niet los van Rome. een eigen weg kunnen gaan. of dat rij zetbazen moeten rijn van hst Vaticaan. Welke is de positie van een bisschop? Om nog even op het plan van de Amerikaanse kerkjuristen terug te iso mer- het seml-officiële dagblad van het Vaticaan. de Observatore Romano, ver klaarde van dit plan dat, als het doorging, fla P.-K Kerk Ir, Amerika binnen 20 jaar kapo: zou zijn. Roermond laat ons rien welke de lijn is waarnaar men Ln Roma handelt, maar eveneens zien we ln dit bisdom tot welke tegenstellingen dit leidt in de tegenwoordige tijd. Behalve de kerken die een internationale binding hebben in Rome of Genève, zijn er in ons land ook nog kerken cbe beide even grondig verafschuwen. We behoeven ze niet bij name te noemen. Maar, wat rien we? Toch ergens is er ook in deze kerken gezocht naar een breder contact. Niet altijd is dal van deze kerken ln hun synodes uitgegaan, maar soms van groe pen gemeenteleden. Men kan wel stellen: in het isolement ligt onze kracht, maar het is voor ledereen moeilijk helemaal in een isolement te moeten leven en dat geldt ook voor een kerk. Men heeft elkaar gezocht ln de ICCC, in de Evangelische Omroep, in de Gereformeerde Gezindte enz. Maar juist dan komt er een grote moeilijkheid, omdat men niet weet welke kerk of welke groep men voor honderd procent vertrouwen kan. Dat men huiverig staat tegenover de hervormde kerk, is te begrijpen. Een deel van deze kerk zou men wèl willen. Maar dit Jaar bleek bij meerdere gevallen dat men even huiverig stond tegenover de Gereformeerde Kerken. Als geheel is het een groep van kerken die heel hard waarschuwt tegn de Wereld raad van Kerken, maar onderling ver toont men ook niet de rechte samenhang. Alleen met negatieve beoordelingen brengt men geen ware eenheid tot stand. De Vrijgemaakte Gereformeerde Kerken heb ben zich nauwer willen verbinden met de Christelijk Gereformeerde Kerk, maar uit eindelijk is het niet doorgegaan. Waarom niet? We vermoeden dat de christelijk gereformeerden die onderling ln hun ge meenten nog al wat verschillen vertonen, bang zijn geweest voor de rechtlijnigheid van de vri.-gemaakten. Hun synode van Hattem heeft wel heei lang geduurd, maar wanneer we vragen wat er uitgekomen is, dan is het voor de buitenstaander niet veel gev/eest. De keuze voor het Isolement stond op de voorgrond en zo had men overwegende bezwaren tegen de nieuwe psalmberijming, terwijl er o.l. tegen de oude berijming nog heel -a-at meer bezwa ren zijn in te brengen. Stel Je nu voor die christelijk gereformeerde gemeenten friet alle) waar ze van harte de nieuwe berij ming ringen. En verder? Wat hebben bisschoppen, syno des, pastorale verbanden, classicale verga deringen vergaderd. Terwijl er in Noord- Ierland een godsdienstoorlog aan de gang is, terwijl in Egypte koptische christenen in het nauw worden gedreven, terwijl in Mozambique protestantse kerkelijke lei ders in de gevangenis omkomen, zonder dat wij op ce hoogte rijn van de juist» oorzaak, ter-wijl in Oeganda een overheer sing dreigt van de Islam, met alie gevol gen van dien, kabbelde in ons land het kerkelijke ieven voort in de vergaderingen. Vinnige debatten en moeizame overeen komsten met onderiing geharrewar. Wat komt er uit? Zo vraagt de" buitenwacht en ook de binnenwacht begint zich dat af te vragen. Kerkgebouwen worden afgebroken ondanks protesten. En nog nooit Ls er in ce wereld zoveel uitgegeven aan bewape ning. Steeds zwaarder begin: de afstand te drukken tussen hoogontwikkelde en onder ontwikkelde landen. Zullen de synodes rich niet de waarschuwing ter harte moeten nemen die dit jaar na Unctad III is geuit: „Indien wij nu, als rijke landen niet over de brug komen, zullen we straks, als de arme landen maatregelen nemen, niet door het oog van o'e naald kunnen." Dat de kerken rich dit mogen aantrekken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1972 | | pagina 29