een goed jaar Effectenbeurs 1972 had in Fiat X 1-9 met middenmotor is een exclusieve sportwagen Schadeverzekeraars hadden slecht 1971 nieuws Bljjftu gerust nog maar even zoeken naar de beste whisky. Vat 69 wacht wel... Cash-and-carry- bedrijf mag op industrieterrein Bondsspaarbanken bereikten tesoed van H) miljard ONDANKS PESSIMISME VAN VORIG JAAR Laurens gaat meer Amerikaanse sigaretten maken OMZET DAF BOVEN MILJARD SCHEEPSVERKEER IN ROTTERDAM AFGELOPEN JAAR TOEGENOMEN Vijf Fellowships voor Turkije VERRASSENDE WEGLIGGING BIJ HOGE SNELHEDEN Christelijke bouwbond akkoord met cao ZATERDAG 23 DECEMBER 1971 MOVINCIAII ZEEUWSI COURANT 13 f ADVERTENTIE J CBS: verlies op schadeverzekeringen 96,! miljoen DEN HAAG (ANP) In 3971 ia het verlies uit de verzekering»- activiteiten in engere zin van het Nederlandse schadeverzekerings bedrijf bijna verdubbeld. Het CBS becijfert dit verlies op 96,8 mil- joen gulden tegen 55,3 miljoen in 1970. A1b resultaat van de rente, die de verzekeraars maken op hun reserves en hun belegde eigen vermogen, was er nog een winst, maar ook deze winst was minder gunstig dan in 1970. De ontvangen rente bedroeg ongeveer 170 miljoen Kulden en hierdoor kwam de winst over 1971 op 77.5 miljoen tui den. vergeleken niet 98,8 miljoen In '70. Volgens de voorlopige gegevens van het CBS ontvingen de schadeverzelte- rlngsmaatschappl.lrn In 1971. na aftrek van 653.3 min wegens aan herverzeke- raars betaalde premie, 3.024.7 min aan premies. Rekening houdend met overlopende posten aan het begin en het eind van het jaar komt dit uit op een verdien de premie van 2.908 min ln 197! te gen 2.522 min in 1970. De verdiende premie was in 1971 als volgt over de verschillende branches verdeeld: Brand-, inbraak- en bedrijf.sverzeke- ring 380.5 min, ziekte- en ongevallen verzekering 1.227,5 min. transport-, en luchtvaartverzekering 181.5 min. motorvoertuigenverzekering 732.2 min. overige varia 386.3 min. Schadepercentage Ondanks de premieverhogingen In 1971 ls de groei van de verdiende premie j teruggelopen van 16.8 pet In '70 tot 15.3 pet. Hoewel ook de toeneming van de geleden schade beperkt bleef tol 18,0 pet. tegen 21.6 pet In '70. blijktj toch ook in 1971 de groei van de ver diende premie niet opgewassen te zijn geweest tegen die van dc geleden schade, zodat het schadepercentage. dat Is de geleden schade uitgedrukt ln procenten van de verdiende premie, weer is gestegen. Dit percentage bedroeg ln de Jaren Amsterdams« wisselmarkt CONTANTE IHIJZXW De kostenstijging bleef beperkt tot 15,9 pet. tegen 17.3 ln 1970. terwijl de toeneming van de provisie terugliep van 12.4 pet ln 1970 tot 103 pet ln '71. Rendement De per said over 1971 het renderr vermogen. Een en ander vindt zijn weerslag Sn een verder teruglopen van de rentablli-1 telt van het eigen vermogen: deze be droeg ln de Jaren 19G9-1971 namelijk! achtereenvolgens 11,5. 8.7 en 5.7 pet. De solvabiliteit, die een Indruk geeft; van de ln het bedrijf aanwezige waar borgen om eventuele calamiteiten het hoofd te bieden, heeft zich na een da ling ln "70 van 40.4 tot 36.2 pet in 1971 weer enigszins hersteld, nl tot 373 pet. o De heer Ma* Lew in te Amsterdam heeft verklaard dat hij bij de officier van Justitie te Amsterdam een klacht heeft gedeponeerd tegen Julea de Cor- j te. Deze zou vrijdagavond ln een radi oprogramma hebben opgeroepen de ambasszdeur van de Verenigde Staten ln ons land te ontvoeren om kracht bij te zetten aan de protesten tegen de bombardementen op Noord-Viet nam. ITRECHT (4NP) De Utrechter I*. J. Dolleman mag op het industrie terrein In Woudenberg een cash and- carry zaak vestigen. Dat heeft de pre sident van de rechtbank In U1recht, prof. mr. V. J. A. van Dijk vrijdag be paald ln zijn vonnis In het kort ge ding tegen de heer Dolleman en da gemeente Woudenberg. Volgens de winkeliers dia gwara concurrentie vrwwi van «en consu mentenmarkt was de vmtlglng er van op het industrieterrein Ir. strijd met de bebouwlngsvooTBchrlften ln het kader van het bestemmingsplan. De president kwam echter tot de conclu sie dat dit niet het geval la. AMSTERDAM (ANP) De bonda gpaarbanken zullen het nieuwe Jaar Ingaan met een spaartegoed dat da tien miljard gulden overschrijdt, aldua een mededeling van de Nederlandse gpaarbankbond. Dit betekent een ver» dubbeling van de aan de bondsspaar banken toevertrouwde gelden ln mt* Jaar. In 1965 passeerde men de I miljard gulden. In dat Jaar waren er 230 spaarbanken. De opzienbarende groei ran het spaar tegoed gaat samen met een krachtigs tendens tot schaalvergroting. In de afgelopen Jaren verhinderde door on derlinge fusies het aantal spaarbanken tot 130. waarvan een aantal met eec uitgestrekt regionaal werkgebied. AMSTERDAM Het Jaar 1972, was voor de Amsterdamse e£fec-i tenbeurs een goed jaar. De koer-| sen stegen fors, het aantal be langrijke fusies nam toe en er werden daarvoor over het alge meen geduchte prijzen betaald. Een jaar geleden werd er overi gens over de beursvooruitzich- ten nogal wat anders gedacht dan het uiteindelijk geworden ls. Bij de meeste beleggingsin stellingen heerste een opvallend pessimisme over onze conjunc turele vooruitzichten omdat in de tweede helft van 1971 sprake was van een snelle stijging van de werkloosheid. Daarmee ls het in 1972 evenwel nogal losgelopen, terwijl de conjunc tuur zich niet verder verslechterde. Integendeel, het aantal ondernemingen met fli" -ke winststijgingen werd aan zienlijk groter dan in beide vooraf gaande jaren. De beurs heeft dat kennelijk beter aangevoeld dan haar adviseurs, want tot ieders verbazing werd de opgaande lijn die zich in december 1971 reeds voordeed in 1972 krachtig doorgetrokken. Met nu en dan enkele kortdurende reacties bleef het Damrak over vrijwel het gehele jaar gunstig en sloot nagenoeg op het hoogste punt, althans dicht bij het wat eerder in het oude jaar bereikte topniveau. Dat betekende voor de in ternationale aandelen een rijzing van ongeveer 25 procent. Voor de lokale beurssector een stijging van 50 pro cent en voor de beurs in zijn geheel van ongeveer 35 procent. Ook de bank- en scheepvaartsector kon zich krachtig verhogen terwijl de handels sector eveneens flink van leer trok. En hiermede is het nu afgelopen jaar voor de Amsterdamse effecten beurs een echt inflatiejaar geworden. Gemeten aan de prijsverhogingen in den lande die tot circa 8 procent zijn uitgegroeid, hield dit na-oorlogse spook opnieuw erg huis, maar voor het eerst sedert vele jaren beant woordde de beurs dit verschijnsel met oplopende koersen. Een ontwik keling die men vroeger normaal vond en daarom aandelen vaak aanprees als dekkingsmiddcl tegen de nadelen van de muntontwaarding. Na de nogal trage winstgroei in de zestiger jaren, waarbij het beurspeil dikwijls een omgekeerde richting insloeg dan het opwaarts lopende prijs- en inflatiepeil, had deze aanprijzing sterk afbreuk gedaan. Dat het oude verschijnsel gelijk oplopende bewegingen op beurs en prijzenfront zich in 1972 heeft hersteld, kan worden toegeschreven aan de vrije prijsvorming. Bij een echte loon- en prijsstop blijken in de praktijk de lonen wel te stijgen maar de ondernemingen grote moeite te hebben deze stijging in de prijzen door te berekenen. De hierdoor ver traagde winstgroei zette de beurskoer sen onder druk, maar in 1972 Waren zowel lonen als prijzen grotendeels nog vrij, zij het onder de wens van de matiging. Wat er zich aan kostenver hoging in het bedrijfsleven aandiende werd echter doorberekend ook al nam de arbeidsproduktiviteit eveneens flink toe. Het gevolg was bij verschil lende ondernemingen opmerkelijke winststijging waarbij in het bijzonder te noemen zijn Nutricia, Wessanen, KNP, de tapijtbedrijven, de Neder landse Bontweverij en de VNU. In 1972 was het Damrak dus een echte inflatiebeurs. De beleggers heb ben dat geweten. Als zij goed zaten dan konden zij in één jaar tijd de inflatieschade van de 10 afgelopen jaren glansrijk inhalen. Wat bovenge noemde bedrijven betreft, bleek Nutri cia zich van f 67,- tot f 115,- te hebben kunnen verheffen. Wessanen steeg van f 55,- op f 130,-, de Nederlandse Bont DEN HAAG Sigarettenfabriek Ed. Laurens NV gaat voor het hele EEG- gebled, met name voor Italië en Frank rijk, naast Chesterfield ook de Ame rikaanse merken L. and M. en Lark produceren. Dit wordt mogelijk nu het bedrijf (die verder onder meer Cahallero, Tivoll en Golden Fiction maakt) het licentie contract met de Amerikaanse Liggett and Myers Inc. voor Benelux voor 20 jaar heeft verlengd en uitgebreid heeft tot de EEG, aldus directeur N. G. Klijn tijdens een kerstbijeenkomst met het personeel en de gepensioneer den van het bedrijf. EINDHOVEN (ANP) De DAF- groep (bedrijfs- en personenauto's) heeft ln 1972, voor het eerst, een om zet bereikt van meer dan een miljard gulden, zo heeft het bedrijf vrijdag meegedeeld. Ondanks de gestegen kos ten is een eind gekomen aan de terug gang van de winst in de afgelopen ja ren. Het exacte resultaat over 1972 is nog niet meegedeeld. Dit was over 1971 ruim 14 miljoen en over 1970 ruim 17 miljoen. De omzet in deze jaren was 964 mil joen (1971) en 819 miljoen (1970). De opleving van de conjunctuur heeft een eind gemaakt aan de teruggang bij de afzet van bedrijfswagens. In deze sector verwacht DAF in 1973 verdere groei. De DAF-groep neemt aan dat de po litie van DAF-personenauto's op de binnenlandse markt in 1972 nagenoeg gelijk is gebleven. De export nam toe, zoals was voorzien. Hiertoe heeft bij gedragen het uitbrp'-r'"i van de DAF 66 in september, aldus een overzicht van de DAF-groep. Hij maakte de aanwezigen echter at tent op een zorgelijk aspect op het ter rein van de werkgelegenheid. Hij voor ziet ernstige sociale problemen als het teruglopen van de werkgelegenheid in de overslagbedrijven als gevolg van mechanisatie niet geleidelijk verloopt. De wethouder stelt niettemin vertrou wen zowel in de werkgevers als de bon den. De heer Viersen vindt het daarom 'on begrijpelijk' dat de overheid de sub sidie aan de haven- en vervoersschool voor volwassenen met ingang van 1 Januari 1973 wil Intrekken. „Juist in verband met de veranderingen in over slagtechnieken is her-, om- en bijscho ling van de werknemers noodzakelijker dan ooit. Wij zullen het er niet bij laten zitten. Een Rotterdamse delega tie zal op 9 Januari trachten minister Van Veen van het onverstandige van zijn besluit te overtuigen", aldus de wethouder. van 120 procent tot 280 procent en de VNU van 1100,- tot f170,-. Onder de tapijtaandelen viel vooral de KVT op met een rijzing van f 45,- tot f 100,-. Deze stijgingen waren enorm maar nog niet eens de grootste Bijzonder fors was de winst ln de sector van onroerende goederen waar mee gelijk ook de aard van het koperspubliek werd blootgelegd, want meer nog dan ooit kwam de Amster damse effectenbeurs ln 1972 ln Inter nationaal vaarwater terecht Onder het al enige jaren bekend zijnde koor van Zwitsers en Duitsers mengden zich nu ook talrijke Engelsen, die vooral in het begin op de beurs alles prak Usoh wegkochten dat ze maar krijgen konden. Sommige aandelen konden daarvan bijzonder profiteren, zoals de IHC Holland die opliep van f 400.- tot bijna f 1000,-. Maar voor Engelse reke ning werden ook vele bankaandelen, verzekeringswaarden en scheepvaart fondsen weggekocht. Helemaal bont ging het toe in de onroerende goederen waar Helling man. Wereldhaven, BOZ, Bredero's Vrachtgoed en het hotelfonds Krasna- poïsky buitensporige winsten boekten. Voor Engelse rekening werden ook enkele belangrijke ondernemingen vol ledig uit de markt genomen zoals Mosa en Homburg. Veel minder rigou reus ging het daarentegen toe in de Internationale sector, waar AKZO en Koninklijke Petroleum maar amper vooruit konden komen. Philips daar entegen liep op van f 35,- tot f 55,- en Hoogovens van f 58,- tot f 88,-. Ook de obligatiesector ls ln 1972 emoties niet bespaard gebleven. Door grote buitenlandse aankopen en een aantal drastische discontoverlagingen van de Nederlandse Bank stegen de koersen van de Staatsfondsen vooral ln de eerste helft snel en daalde de rente behoorlijk. De 8 procent Neder land 1970-1, om een voorbeeld te noe men. liep op van 100 procent tot 108 procent maar staat nu weer op onge veer 104 procent. Door een flinke verkrapping van de liquiditeit trad er ln de afgelopen herfst een terugslag op die nu echter min of meer lijkt te zijn weggewerkt. De rente op de kapi taalmarkt blijkt dan ook op ongeveer 7.5 procent te zijn gestabiliseerd- En tot slot het nieuwe Jaar. Gezien de vaste stemming die zich deze week ln Amsterdam voor een groot aantal buitenlandse favorieten heeft voorge daan, lijkt het erop dat ook In 1973 nog aanzienlijke buitenlandse en dan vooral Engelse aankopen op het Dam rak mogen worden verwacht. Ook al zal de beurs naar alle waarschijnlijk heid In het nieuwe jaar niet meer zo fors stijgen als In 1972, deze onver minderde kooplust zal toch zonder meer een zeer krachtige barrière in de markt leggen tegen allerlei koers- drukkende effecten. En wat dit laatste betreft daar lijkt het laatste woord voornamelijk in polItlek-Den Haag ge sproken te worden, maar hoe dat zal klinken weet nog niemand en zal zonder twijfel tot de grootste verras singen van het nieuwe jaar worden, voor het land maar ook voor de beurs. Wethouder Viersen: goederenverkeer zeer gunstig ROTTERDAM (ANP) Evenals vorig jaar is het scheepvaartver keer in Rotterdam toegenomen. Er zijn meer schepen binnengelopen dan in 1971 en het scheepsvolume steeg met 12 procent van ruim 130 miljoen netto registerton tot 148 miljoen. Het aantal binnenge komen schepen bedroeg 33.375. Vorig jaar waren dat er 32.980. De tendens naar grotere schepen blijkt uit de toeneming van het aantal sche pen met een diepgang van 60 voet meer. In de eerste negen maanden t 1971 liepen 150 van deze diepstekende schepen de Rotterdamse haven binnen. In dezelfde periode van dit Jaar waren het er 242. Voor wat het goederenverkeer betreft is 1972 een zeer gunstig Jaar, zo deelde de wethouder van de haven, dra. H. J. Viersen, vrijdagmiddag tijdens de oude- Jaarsblleenkomst van de havenverenl- ging Rotterdam mede. Burgemeester Thomassen, die zoals ge bruikelijk o deze bijeenkomst de cij fers over de Rotterdamse haven ont hult, liet zich door de wethouder ver vangen. Zelf geniet hij thans van een korte wintervakantie. Was de stijging van het goederenver keer in 1971 2 procent, dit jaar kan Rotterdam zich verheugen over een stijging van ruim 12 procent. Dit Jaar werd 260 miljoen ton overgeslagen, in 1971 233 miljoen ton. Van die 260 mil joen ton bestaat 140 miljoen uit ruwe olie (een stijging van 16,7 procent) en 30 miljoen ton olieprodukten (een da ling met 6 miljoen ton). Van de 140 miljoen ton ruwe olie ging 20 miljoen per pijpleiding naar Antwerpen en een zelfde hoeveelheid door de pijp naar West-Duitsland. Het pijpleidlngvervoer steeg daardoor met 50 procent. Slijging verwacht De ertsoverslag, die in het begin van dit jaar afnam, trok later weer aan. Hierdoor bleef deze op hetzelfde peil van vorig jaar, namelijk 25 miljoen ton. Voor wat de granen betreft kan worden gerekend op een aanzienlijke stijging. De heer Viersen venvacht een stijging van het stukgoederenvervoer van 11 procent (van 18 naar 20 miljoen ton). Deze groei schrijft hij toe aan de nieuwe technieken bij de aan- en af voer, zoals het gebruik van containers, ri.j-op/rij-af schepen en aan het Uehter- vervoer. Het containervervoer heeft in de ogen van de wethouder dit jaar een 'ontzag wekkende' stijging laten zien. Hij noemde een cijfer van 34 procent: 410.000 containers. In 1971 warc-i dit er 803.000. De overslag zal naar schat ting uitkomen op 5 miljoen ton. Het rij-op/rij-af vervoer vertoonde een stij ging van 12' i procent en het lichter- transport steeg van 850.000 ton tot 1,1 miljoen ton. Werkgelegenheid De wethouder meent, dat Rotterdam '7"P.r tevreden kan zijn over de haven, die een beeld geeft van evenwichtige constante groet op bijna alle fronten" AMSTERDAM Fokker-VFW bericht een definitief contract te hebben afge sloten met de Turkse nationale lucht vaartmaatschappij voor de levering van vijf F 28 Fellowship vliegtuigen. De eerste twee machines zijn vrijdag in aanwezigheid van de ambassadeur van Turkije overgedragen. De derde machine volgt midden januari en naar verwachting zullen de vierde en vijfde machine medio 1973 gereed komen. Met de verkoop van deze vijf machines in het totaal aantal verkochte F 28 vliegtuigen gestegen tot 65 stuks. MR. VAN THIEL WORDT COMMISSARIS VNU AERDENHOUT (ANP) Mr. F. J F. M. van Thiel, oud-voorzitter van de; tweede kamer en oud-minister van maatschappelijk werk, zal met ingang van 1 januari 1973 toetreden tot de raad van commissarissen van de Ver enigde Nederlandse Uitgeversbedrij ven NV. De heer Van Thiel zal mr. H A. M. T. Kolfschoten na diens voorgenomen aftreden op 31 januari 1973 opvolgen als voorcitter van de raad van com missarissen van VNU. (ADVERTENTIE) Hollestelle 01100 - 6995 ZAAGMOLENSTRAAT 1, GOES UTRECHT (ANP) De bondsraad van de christelijke hout- en bouwbond heeft vrijdag ln Utrecht unaniem Id- gestemd met het resultaat van de on derhandelingen over de bouw-cao 1973. Rekening houdend met de mogelijk heden die het centraal akkoord biedt, toonden de leden van de bondsraad zich ingenomen met de bereikte verbe teringen. De christelijke bond ls de eerste van de drie bouwbonden die formeel zijn fiat aan de nieuwe ceo heeft gegeven. PALERMO Fiat, bouwer van een doordachte reeks gebruiks- automobielen, heeft zijn modellen altijd zo ontworpen, dat er met een technische ingreep en smaak voor vormgeving een sportief nevenmodel van gemaakt kon worden: de Spider, Coupé 1100 en 1300, in zekere zin ook de Rally; bovendien is er als aparte spor tieve creatie de Dino Coupé voor vier personen ontworpen door maestro Bertone. Diezelfde befaamde constructeur heeft nu met de motor van de Spider 1300 (1290 cc) als krachtbron, maar onder andere met een gunstiger koppel een rasechte sportwa-, gen gebouwd: de Fiat X 1-9. Twee opvallende kenmerken: de motor is middenin geplaatst en de carrosserie (3.83 lang, 1.17 m hoog) is straklijnig en wigvormig. Ondanks een hoger gewicht (880 kg) dan van zijn broertje spider 1300, heeft deze X 1-9 zeker tien km hogere snelheid in zijn mars: ruim 170 km per uur maxi mum. Er zijn al eerder wagens gebouwd met die kenmerkende centrale motor plaatsing vrij duur, zwaardere mo tor, nauwelijks sneller maar het revolutionaire van deze nieuwe Fiat is onder meer het gebruik van een rela tief zwakke krachtbron, en omwille van de beste wegligging onder alle omstandigheden, de opoffering van de achter-passagiersruimte. Bertone heeft alles consequent ont worpen op basis van de optimale wegligging: dus wilde hij maar twee naast elkaar gelegen zitplaatsen, waar door het gewicht van de rijdende personen niet erg variabel is ten op zichte van de voor- en achter-assen, en het zwaartepunt t.o.v. het wegdek. Mede daarom plaatste hij benzinetank en reservewiel direct achter de stoe len en de motor vóór de achteras. Het gewichtsverschil tussen de assen is daardoor teruggebracht tot het- ver schil van het gewicht van één per soon, de passagier, en een al of niet volle tank. Bertone zet de bestuurder vrij hori zontaal, maar beslist niet overdreven liggend, achter het stuur, om zo het Het presidium van de opperste Sowjet van de Sowjet-Ur.' het parle ment van de Sowjet-Unie, heeft derf' g de conventie tegen lnck'pirate- rij bekrachtigd, die in "ptember 1971 in Montreal werd getekend. gewicht zo dicht mogelijk bij het aardappervlak te houden waar ten slotte de krachten werkzaam zijn die de wegligging bepalen. Een rit ter kennismaking met de hooggeprezen eigenschappen van deze nieuwe Fiat-creatie, doet er niet aan twijfelen dat Bertones berekeningen geen slag in de lucht moeten zijn geweest, De verrassende wegligging bij de hoogste snelheden is buiten kijf, het is plakken aan de weg. Dat de X 1-9 van zijdelingse krachten, tijdens een rechte haan, geen enkele hinder zou hebben, is overdreven ge steld: maar de uiterst en plezierig licht bestuurbare wagen is bij zulke zijdelingse af wij kink i es zo direct en zo snel te corrigeren dat het .jukje" meer een waarschuwing lijkt dan een onhebbelijkheid die lelijk zou kunnen opbreken. Veiligheid Men kan de X 1-9, wat de veilig heid betreft, evengoed met open dak rijden; want de roll-over, de bovenste stijl van de voorruit, ia ver naar achteren doorgetrokken. Overigens, het dak bergt men op in de koffer ruimte. De instap is zogenaamd spor tief: wat laag en het is echt inschui ven. De zit in de mooi-geprofileerde kuipstoelen, met alle zijdelingse steun bij bochtenwerk, is heel doordacht. Samen met de helemaal niet zo stug ge vering alle wielen zijn onafhan kelijk opgehangen en de beproefde banden van de spiders, zit men ge makkelijk achter het stuur, beslist niet zo Spartaans als men ons ln sportwagens wil opdringen. Mechanisch zit het met do X 1-9 ook erg goed: secure snelle bere[Ti ming (rondom schijven), soepel scha kelen en alles zit onder handbereik. Het uitzicht op de weg is zeker voldoende, maar de snelheidsmeter het dashboard is als een wemeling van indicaties die je doet denken aan een cockpit is door of langs het moet denken dat in de cabine geen plaats is om je colbertjasje of zo kwijt te raken. Kofferruimte genoeg, maar geen opbergen in de „cabine". Iets te veel gezegd zou zijn, dat de X 1-9 tevens een volwaardige toerwagen is. Tenzij men het comfortabel rijden bedoelt. Het laatste woord is nu aan de prijzen-bcschikkers, pas dan zal blijken of deze X 1-9 ook een populai re sportwagen kan worden. Voor ex clusiviteit moet betaald worden. Der- tien tot veertien mille is dan ge- j woon. kleine stuurwiel vrij lastig af te lezen. I De bediening van het instrumentarium op en rond het dashboard lijkt wat I moeilijk, maar dat is een kwestie van 1 wennen- Een gemakkelijke controle t op het- licht bijvoorbeeld is. daT de bestuurder in zijn gezichtsveld de kop-1 lampen uit de carrosserie ziet opdui- I ken. Bij een sportwagen valt weinig zin-1 nigs over het motorgeluid op te mer- j ken, je wilt die motor nu eenmaal I horen. Iets anders ls dat, hoe comfor-| tabel je ook moge zitten, je eraan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1972 | | pagina 13