een goed jaar
Effectenbeurs
1972
had in
Fiat X 1-9 met middenmotor
is een exclusieve sportwagen
Schadeverzekeraars
hadden slecht 1971
nieuws
Bljjftu
gerust
nog maar
even
zoeken
naar
de beste
whisky.
Vat 69
wacht
wel...
Cash-and-carry-
bedrijf mag op
industrieterrein
Bondsspaarbanken
bereikten tesoed
van H) miljard
ONDANKS PESSIMISME VAN
VORIG JAAR
Laurens gaat meer
Amerikaanse
sigaretten maken
OMZET DAF
BOVEN MILJARD
SCHEEPSVERKEER IN ROTTERDAM
AFGELOPEN JAAR TOEGENOMEN
Vijf Fellowships
voor Turkije
VERRASSENDE WEGLIGGING BIJ HOGE SNELHEDEN
Christelijke
bouwbond
akkoord met cao
ZATERDAG 23 DECEMBER 1971
MOVINCIAII ZEEUWSI COURANT
13
f ADVERTENTIE J
CBS: verlies op schadeverzekeringen 96,! miljoen
DEN HAAG (ANP) In 3971 ia het verlies uit de verzekering»-
activiteiten in engere zin van het Nederlandse schadeverzekerings
bedrijf bijna verdubbeld. Het CBS becijfert dit verlies op 96,8 mil-
joen gulden tegen 55,3 miljoen in 1970. A1b resultaat van de rente,
die de verzekeraars maken op hun reserves en hun belegde eigen
vermogen, was er nog een winst, maar ook deze winst was minder
gunstig dan in 1970.
De ontvangen rente bedroeg ongeveer
170 miljoen Kulden en hierdoor kwam
de winst over 1971 op 77.5 miljoen tui
den. vergeleken niet 98,8 miljoen In '70.
Volgens de voorlopige gegevens van
het CBS ontvingen de schadeverzelte-
rlngsmaatschappl.lrn In 1971. na aftrek
van 653.3 min wegens aan herverzeke-
raars betaalde premie, 3.024.7 min
aan premies.
Rekening houdend met overlopende
posten aan het begin en het eind van
het jaar komt dit uit op een verdien
de premie van 2.908 min ln 197! te
gen 2.522 min in 1970. De verdiende
premie was in 1971 als volgt over de
verschillende branches verdeeld:
Brand-, inbraak- en bedrijf.sverzeke-
ring 380.5 min, ziekte- en ongevallen
verzekering 1.227,5 min. transport-,
en luchtvaartverzekering 181.5 min.
motorvoertuigenverzekering 732.2 min.
overige varia 386.3 min.
Schadepercentage
Ondanks de premieverhogingen In 1971
ls de groei van de verdiende premie j
teruggelopen van 16.8 pet In '70 tot
15.3 pet. Hoewel ook de toeneming van
de geleden schade beperkt bleef tol
18,0 pet. tegen 21.6 pet In '70. blijktj
toch ook in 1971 de groei van de ver
diende premie niet opgewassen te zijn
geweest tegen die van dc geleden
schade, zodat het schadepercentage.
dat Is de geleden schade uitgedrukt ln
procenten van de verdiende premie,
weer is gestegen.
Dit percentage bedroeg ln de Jaren
Amsterdams«
wisselmarkt
CONTANTE IHIJZXW
De kostenstijging bleef beperkt tot
15,9 pet. tegen 17.3 ln 1970. terwijl de
toeneming van de provisie terugliep
van 12.4 pet ln 1970 tot 103 pet ln '71.
Rendement
De per said
over 1971
het renderr
vermogen.
Een en ander vindt zijn weerslag Sn
een verder teruglopen van de rentablli-1
telt van het eigen vermogen: deze be
droeg ln de Jaren 19G9-1971 namelijk!
achtereenvolgens 11,5. 8.7 en 5.7 pet.
De solvabiliteit, die een Indruk geeft;
van de ln het bedrijf aanwezige waar
borgen om eventuele calamiteiten het
hoofd te bieden, heeft zich na een da
ling ln "70 van 40.4 tot 36.2 pet in 1971
weer enigszins hersteld, nl tot 373
pet.
o De heer Ma* Lew in te Amsterdam
heeft verklaard dat hij bij de officier
van Justitie te Amsterdam een klacht
heeft gedeponeerd tegen Julea de Cor- j
te. Deze zou vrijdagavond ln een radi
oprogramma hebben opgeroepen de
ambasszdeur van de Verenigde Staten
ln ons land te ontvoeren om kracht
bij te zetten aan de protesten tegen
de bombardementen op Noord-Viet
nam.
ITRECHT (4NP) De Utrechter
I*. J. Dolleman mag op het industrie
terrein In Woudenberg een cash and-
carry zaak vestigen. Dat heeft de pre
sident van de rechtbank In U1recht,
prof. mr. V. J. A. van Dijk vrijdag be
paald ln zijn vonnis In het kort ge
ding tegen de heer Dolleman en da
gemeente Woudenberg.
Volgens de winkeliers dia gwara
concurrentie vrwwi van «en consu
mentenmarkt was de vmtlglng er
van op het industrieterrein Ir. strijd
met de bebouwlngsvooTBchrlften ln het
kader van het bestemmingsplan. De
president kwam echter tot de conclu
sie dat dit niet het geval la.
AMSTERDAM (ANP) De bonda
gpaarbanken zullen het nieuwe Jaar
Ingaan met een spaartegoed dat da
tien miljard gulden overschrijdt, aldua
een mededeling van de Nederlandse
gpaarbankbond. Dit betekent een ver»
dubbeling van de aan de bondsspaar
banken toevertrouwde gelden ln mt*
Jaar. In 1965 passeerde men de I
miljard gulden. In dat Jaar waren er
230 spaarbanken.
De opzienbarende groei ran het spaar
tegoed gaat samen met een krachtigs
tendens tot schaalvergroting. In de
afgelopen Jaren verhinderde door on
derlinge fusies het aantal spaarbanken
tot 130. waarvan een aantal met eec
uitgestrekt regionaal werkgebied.
AMSTERDAM Het Jaar 1972,
was voor de Amsterdamse e£fec-i
tenbeurs een goed jaar. De koer-|
sen stegen fors, het aantal be
langrijke fusies nam toe en er
werden daarvoor over het alge
meen geduchte prijzen betaald.
Een jaar geleden werd er overi
gens over de beursvooruitzich-
ten nogal wat anders gedacht
dan het uiteindelijk geworden
ls. Bij de meeste beleggingsin
stellingen heerste een opvallend
pessimisme over onze conjunc
turele vooruitzichten omdat in
de tweede helft van 1971 sprake
was van een snelle stijging van
de werkloosheid.
Daarmee ls het in 1972 evenwel
nogal losgelopen, terwijl de conjunc
tuur zich niet verder verslechterde.
Integendeel, het aantal ondernemingen
met fli" -ke winststijgingen werd aan
zienlijk groter dan in beide vooraf
gaande jaren. De beurs heeft dat
kennelijk beter aangevoeld dan haar
adviseurs, want tot ieders verbazing
werd de opgaande lijn die zich in
december 1971 reeds voordeed in 1972
krachtig doorgetrokken. Met nu en
dan enkele kortdurende reacties bleef
het Damrak over vrijwel het gehele
jaar gunstig en sloot nagenoeg op het
hoogste punt, althans dicht bij het
wat eerder in het oude jaar bereikte
topniveau. Dat betekende voor de in
ternationale aandelen een rijzing van
ongeveer 25 procent. Voor de lokale
beurssector een stijging van 50 pro
cent en voor de beurs in zijn geheel
van ongeveer 35 procent. Ook de
bank- en scheepvaartsector kon zich
krachtig verhogen terwijl de handels
sector eveneens flink van leer
trok.
En hiermede is het nu afgelopen
jaar voor de Amsterdamse effecten
beurs een echt inflatiejaar geworden.
Gemeten aan de prijsverhogingen in
den lande die tot circa 8 procent zijn
uitgegroeid, hield dit na-oorlogse
spook opnieuw erg huis, maar voor
het eerst sedert vele jaren beant
woordde de beurs dit verschijnsel
met oplopende koersen. Een ontwik
keling die men vroeger normaal vond
en daarom aandelen vaak aanprees
als dekkingsmiddcl tegen de nadelen
van de muntontwaarding. Na de nogal
trage winstgroei in de zestiger jaren,
waarbij het beurspeil dikwijls een
omgekeerde richting insloeg dan het
opwaarts lopende prijs- en inflatiepeil,
had deze aanprijzing sterk afbreuk
gedaan.
Dat het oude verschijnsel
gelijk oplopende bewegingen op beurs
en prijzenfront zich in 1972 heeft
hersteld, kan worden toegeschreven
aan de vrije prijsvorming. Bij een
echte loon- en prijsstop blijken in de
praktijk de lonen wel te stijgen maar
de ondernemingen grote moeite te
hebben deze stijging in de prijzen
door te berekenen. De hierdoor ver
traagde winstgroei zette de beurskoer
sen onder druk, maar in 1972 Waren
zowel lonen als prijzen grotendeels
nog vrij, zij het onder de wens van de
matiging. Wat er zich aan kostenver
hoging in het bedrijfsleven aandiende
werd echter doorberekend ook al nam
de arbeidsproduktiviteit eveneens
flink toe. Het gevolg was bij verschil
lende ondernemingen opmerkelijke
winststijging waarbij in het bijzonder
te noemen zijn Nutricia, Wessanen,
KNP, de tapijtbedrijven, de Neder
landse Bontweverij en de VNU.
In 1972 was het Damrak dus een
echte inflatiebeurs. De beleggers heb
ben dat geweten. Als zij goed zaten
dan konden zij in één jaar tijd de
inflatieschade van de 10 afgelopen
jaren glansrijk inhalen. Wat bovenge
noemde bedrijven betreft, bleek Nutri
cia zich van f 67,- tot f 115,- te hebben
kunnen verheffen. Wessanen steeg van
f 55,- op f 130,-, de Nederlandse Bont
DEN HAAG Sigarettenfabriek Ed.
Laurens NV gaat voor het hele EEG-
gebled, met name voor Italië en Frank
rijk, naast Chesterfield ook de Ame
rikaanse merken L. and M. en Lark
produceren.
Dit wordt mogelijk nu het bedrijf (die
verder onder meer Cahallero, Tivoll en
Golden Fiction maakt) het licentie
contract met de Amerikaanse Liggett
and Myers Inc. voor Benelux voor 20
jaar heeft verlengd en uitgebreid heeft
tot de EEG, aldus directeur N. G.
Klijn tijdens een kerstbijeenkomst
met het personeel en de gepensioneer
den van het bedrijf.
EINDHOVEN (ANP) De DAF-
groep (bedrijfs- en personenauto's)
heeft ln 1972, voor het eerst, een om
zet bereikt van meer dan een miljard
gulden, zo heeft het bedrijf vrijdag
meegedeeld. Ondanks de gestegen kos
ten is een eind gekomen aan de terug
gang van de winst in de afgelopen ja
ren. Het exacte resultaat over 1972
is nog niet meegedeeld.
Dit was over 1971 ruim 14 miljoen
en over 1970 ruim 17 miljoen. De
omzet in deze jaren was 964 mil
joen (1971) en 819 miljoen (1970).
De opleving van de conjunctuur heeft
een eind gemaakt aan de teruggang
bij de afzet van bedrijfswagens. In
deze sector verwacht DAF in 1973
verdere groei.
De DAF-groep neemt aan dat de po
litie van DAF-personenauto's op de
binnenlandse markt in 1972 nagenoeg
gelijk is gebleven. De export nam toe,
zoals was voorzien. Hiertoe heeft bij
gedragen het uitbrp'-r'"i van de DAF
66 in september, aldus een overzicht
van de DAF-groep.
Hij maakte de aanwezigen echter at
tent op een zorgelijk aspect op het ter
rein van de werkgelegenheid. Hij voor
ziet ernstige sociale problemen als het
teruglopen van de werkgelegenheid in
de overslagbedrijven als gevolg van
mechanisatie niet geleidelijk verloopt.
De wethouder stelt niettemin vertrou
wen zowel in de werkgevers als de bon
den.
De heer Viersen vindt het daarom 'on
begrijpelijk' dat de overheid de sub
sidie aan de haven- en vervoersschool
voor volwassenen met ingang van 1
Januari 1973 wil Intrekken. „Juist in
verband met de veranderingen in over
slagtechnieken is her-, om- en bijscho
ling van de werknemers noodzakelijker
dan ooit. Wij zullen het er niet bij
laten zitten. Een Rotterdamse delega
tie zal op 9 Januari trachten minister
Van Veen van het onverstandige van
zijn besluit te overtuigen", aldus de
wethouder.
van 120 procent tot 280 procent en de
VNU van 1100,- tot f170,-. Onder de
tapijtaandelen viel vooral de KVT op
met een rijzing van f 45,- tot f 100,-.
Deze stijgingen waren enorm maar
nog niet eens de grootste
Bijzonder fors was de winst ln de
sector van onroerende goederen waar
mee gelijk ook de aard van het
koperspubliek werd blootgelegd, want
meer nog dan ooit kwam de Amster
damse effectenbeurs ln 1972 ln Inter
nationaal vaarwater terecht Onder
het al enige jaren bekend zijnde koor
van Zwitsers en Duitsers mengden zich
nu ook talrijke Engelsen, die vooral
in het begin op de beurs alles prak
Usoh wegkochten dat ze maar krijgen
konden. Sommige aandelen konden
daarvan bijzonder profiteren, zoals de
IHC Holland die opliep van f 400.- tot
bijna f 1000,-. Maar voor Engelse reke
ning werden ook vele bankaandelen,
verzekeringswaarden en scheepvaart
fondsen weggekocht.
Helemaal bont ging het toe in de
onroerende goederen waar Helling
man. Wereldhaven, BOZ, Bredero's
Vrachtgoed en het hotelfonds Krasna-
poïsky buitensporige winsten boekten.
Voor Engelse rekening werden ook
enkele belangrijke ondernemingen vol
ledig uit de markt genomen zoals
Mosa en Homburg. Veel minder rigou
reus ging het daarentegen toe in de
Internationale sector, waar AKZO en
Koninklijke Petroleum maar amper
vooruit konden komen. Philips daar
entegen liep op van f 35,- tot f 55,- en
Hoogovens van f 58,- tot f 88,-.
Ook de obligatiesector ls ln 1972
emoties niet bespaard gebleven. Door
grote buitenlandse aankopen en een
aantal drastische discontoverlagingen
van de Nederlandse Bank stegen de
koersen van de Staatsfondsen vooral
ln de eerste helft snel en daalde de
rente behoorlijk. De 8 procent Neder
land 1970-1, om een voorbeeld te noe
men. liep op van 100 procent tot 108
procent maar staat nu weer op onge
veer 104 procent. Door een flinke
verkrapping van de liquiditeit trad er
ln de afgelopen herfst een terugslag
op die nu echter min of meer lijkt te
zijn weggewerkt. De rente op de kapi
taalmarkt blijkt dan ook op ongeveer
7.5 procent te zijn gestabiliseerd-
En tot slot het nieuwe Jaar. Gezien
de vaste stemming die zich deze week
ln Amsterdam voor een groot aantal
buitenlandse favorieten heeft voorge
daan, lijkt het erop dat ook In 1973
nog aanzienlijke buitenlandse en dan
vooral Engelse aankopen op het Dam
rak mogen worden verwacht. Ook al
zal de beurs naar alle waarschijnlijk
heid In het nieuwe jaar niet meer zo
fors stijgen als In 1972, deze onver
minderde kooplust zal toch zonder
meer een zeer krachtige barrière in
de markt leggen tegen allerlei koers-
drukkende effecten. En wat dit laatste
betreft daar lijkt het laatste woord
voornamelijk in polItlek-Den Haag ge
sproken te worden, maar hoe dat zal
klinken weet nog niemand en zal
zonder twijfel tot de grootste verras
singen van het nieuwe jaar worden,
voor het land maar ook voor de
beurs.
Wethouder Viersen: goederenverkeer zeer gunstig
ROTTERDAM (ANP) Evenals vorig jaar is het scheepvaartver
keer in Rotterdam toegenomen. Er zijn meer schepen binnengelopen
dan in 1971 en het scheepsvolume steeg met 12 procent van ruim
130 miljoen netto registerton tot 148 miljoen. Het aantal binnenge
komen schepen bedroeg 33.375. Vorig jaar waren dat er 32.980.
De tendens naar grotere schepen blijkt
uit de toeneming van het aantal sche
pen met een diepgang van 60 voet
meer. In de eerste negen maanden t
1971 liepen 150 van deze diepstekende
schepen de Rotterdamse haven binnen.
In dezelfde periode van dit Jaar waren
het er 242.
Voor wat het goederenverkeer betreft
is 1972 een zeer gunstig Jaar, zo deelde
de wethouder van de haven, dra. H. J.
Viersen, vrijdagmiddag tijdens de oude-
Jaarsblleenkomst van de havenverenl-
ging Rotterdam mede.
Burgemeester Thomassen, die zoals ge
bruikelijk o deze bijeenkomst de cij
fers over de Rotterdamse haven ont
hult, liet zich door de wethouder ver
vangen. Zelf geniet hij thans van een
korte wintervakantie.
Was de stijging van het goederenver
keer in 1971 2 procent, dit jaar kan
Rotterdam zich verheugen over een
stijging van ruim 12 procent. Dit Jaar
werd 260 miljoen ton overgeslagen, in
1971 233 miljoen ton. Van die 260 mil
joen ton bestaat 140 miljoen uit ruwe
olie (een stijging van 16,7 procent) en
30 miljoen ton olieprodukten (een da
ling met 6 miljoen ton). Van de 140
miljoen ton ruwe olie ging 20 miljoen
per pijpleiding naar Antwerpen en een
zelfde hoeveelheid door de pijp naar
West-Duitsland. Het pijpleidlngvervoer
steeg daardoor met 50 procent.
Slijging verwacht
De ertsoverslag, die in het begin van
dit jaar afnam, trok later weer aan.
Hierdoor bleef deze op hetzelfde peil
van vorig jaar, namelijk 25 miljoen
ton. Voor wat de granen betreft kan
worden gerekend op een aanzienlijke
stijging. De heer Viersen venvacht een
stijging van het stukgoederenvervoer
van 11 procent (van 18 naar 20 miljoen
ton). Deze groei schrijft hij toe aan de
nieuwe technieken bij de aan- en af
voer, zoals het gebruik van containers,
ri.j-op/rij-af schepen en aan het Uehter-
vervoer.
Het containervervoer heeft in de ogen
van de wethouder dit jaar een 'ontzag
wekkende' stijging laten zien. Hij
noemde een cijfer van 34 procent:
410.000 containers. In 1971 warc-i dit
er 803.000. De overslag zal naar schat
ting uitkomen op 5 miljoen ton. Het
rij-op/rij-af vervoer vertoonde een stij
ging van 12' i procent en het lichter-
transport steeg van 850.000 ton tot 1,1
miljoen ton.
Werkgelegenheid
De wethouder meent, dat Rotterdam
'7"P.r tevreden kan zijn over de haven,
die een beeld geeft van evenwichtige
constante groet op bijna alle fronten"
AMSTERDAM Fokker-VFW bericht
een definitief contract te hebben afge
sloten met de Turkse nationale lucht
vaartmaatschappij voor de levering
van vijf F 28 Fellowship vliegtuigen.
De eerste twee machines zijn vrijdag
in aanwezigheid van de ambassadeur
van Turkije overgedragen. De derde
machine volgt midden januari en naar
verwachting zullen de vierde en vijfde
machine medio 1973 gereed komen.
Met de verkoop van deze vijf machines
in het totaal aantal verkochte F 28
vliegtuigen gestegen tot 65 stuks.
MR. VAN THIEL WORDT
COMMISSARIS VNU
AERDENHOUT (ANP) Mr. F. J F.
M. van Thiel, oud-voorzitter van de;
tweede kamer en oud-minister van
maatschappelijk werk, zal met ingang
van 1 januari 1973 toetreden tot de
raad van commissarissen van de Ver
enigde Nederlandse Uitgeversbedrij
ven NV.
De heer Van Thiel zal mr. H A. M.
T. Kolfschoten na diens voorgenomen
aftreden op 31 januari 1973 opvolgen
als voorcitter van de raad van com
missarissen van VNU.
(ADVERTENTIE)
Hollestelle
01100 - 6995
ZAAGMOLENSTRAAT 1, GOES
UTRECHT (ANP) De bondsraad
van de christelijke hout- en bouwbond
heeft vrijdag ln Utrecht unaniem Id-
gestemd met het resultaat van de on
derhandelingen over de bouw-cao 1973.
Rekening houdend met de mogelijk
heden die het centraal akkoord biedt,
toonden de leden van de bondsraad
zich ingenomen met de bereikte verbe
teringen. De christelijke bond ls de
eerste van de drie bouwbonden die
formeel zijn fiat aan de nieuwe ceo
heeft gegeven.
PALERMO Fiat, bouwer van een doordachte reeks gebruiks-
automobielen, heeft zijn modellen altijd zo ontworpen, dat er met
een technische ingreep en smaak voor vormgeving een sportief
nevenmodel van gemaakt kon worden: de Spider, Coupé 1100 en
1300, in zekere zin ook de Rally; bovendien is er als aparte spor
tieve creatie de Dino Coupé voor vier personen ontworpen door
maestro Bertone. Diezelfde befaamde constructeur heeft nu
met de motor van de Spider 1300 (1290 cc) als krachtbron, maar
onder andere met een gunstiger koppel een rasechte sportwa-,
gen gebouwd: de Fiat X 1-9.
Twee opvallende kenmerken: de
motor is middenin geplaatst en de
carrosserie (3.83 lang, 1.17 m hoog) is
straklijnig en wigvormig. Ondanks een
hoger gewicht (880 kg) dan van zijn
broertje spider 1300, heeft deze X 1-9
zeker tien km hogere snelheid in zijn
mars: ruim 170 km per uur maxi
mum.
Er zijn al eerder wagens gebouwd
met die kenmerkende centrale motor
plaatsing vrij duur, zwaardere mo
tor, nauwelijks sneller maar het
revolutionaire van deze nieuwe Fiat is
onder meer het gebruik van een rela
tief zwakke krachtbron, en omwille
van de beste wegligging onder alle
omstandigheden, de opoffering van de
achter-passagiersruimte.
Bertone heeft alles consequent ont
worpen op basis van de optimale
wegligging: dus wilde hij maar twee
naast elkaar gelegen zitplaatsen, waar
door het gewicht van de rijdende
personen niet erg variabel is ten op
zichte van de voor- en achter-assen,
en het zwaartepunt t.o.v. het wegdek.
Mede daarom plaatste hij benzinetank
en reservewiel direct achter de stoe
len en de motor vóór de achteras.
Het gewichtsverschil tussen de assen
is daardoor teruggebracht tot het- ver
schil van het gewicht van één per
soon, de passagier, en een al of niet
volle tank.
Bertone zet de bestuurder vrij hori
zontaal, maar beslist niet overdreven
liggend, achter het stuur, om zo het
Het presidium van de opperste
Sowjet van de Sowjet-Ur.' het parle
ment van de Sowjet-Unie, heeft
derf' g de conventie tegen lnck'pirate-
rij bekrachtigd, die in "ptember 1971
in Montreal werd getekend.
gewicht zo dicht mogelijk bij het
aardappervlak te houden waar ten
slotte de krachten werkzaam zijn die
de wegligging bepalen.
Een rit ter kennismaking met de
hooggeprezen eigenschappen van deze
nieuwe Fiat-creatie, doet er niet aan
twijfelen dat Bertones berekeningen
geen slag in de lucht moeten zijn
geweest, De verrassende wegligging
bij de hoogste snelheden is buiten
kijf, het is plakken aan de weg. Dat
de X 1-9 van zijdelingse krachten,
tijdens een rechte haan, geen enkele
hinder zou hebben, is overdreven ge
steld: maar de uiterst en plezierig
licht bestuurbare wagen is bij zulke
zijdelingse af wij kink i es zo direct en
zo snel te corrigeren dat het .jukje"
meer een waarschuwing lijkt dan een
onhebbelijkheid die lelijk zou kunnen
opbreken.
Veiligheid
Men kan de X 1-9, wat de veilig
heid betreft, evengoed met open dak
rijden; want de roll-over, de bovenste
stijl van de voorruit, ia ver naar
achteren doorgetrokken. Overigens,
het dak bergt men op in de koffer
ruimte. De instap is zogenaamd spor
tief: wat laag en het is echt inschui
ven. De zit in de mooi-geprofileerde
kuipstoelen, met alle zijdelingse steun
bij bochtenwerk, is heel doordacht.
Samen met de helemaal niet zo stug
ge vering alle wielen zijn onafhan
kelijk opgehangen en de beproefde
banden van de spiders, zit men ge
makkelijk achter het stuur, beslist
niet zo Spartaans als men ons ln
sportwagens wil opdringen.
Mechanisch zit het met do X 1-9
ook erg goed: secure snelle bere[Ti
ming (rondom schijven), soepel scha
kelen en alles zit onder handbereik.
Het uitzicht op de weg is zeker
voldoende, maar de snelheidsmeter
het dashboard is als een wemeling
van indicaties die je doet denken aan
een cockpit is door of langs het
moet denken dat in de cabine geen
plaats is om je colbertjasje of zo
kwijt te raken. Kofferruimte genoeg,
maar geen opbergen in de „cabine".
Iets te veel gezegd zou zijn, dat de X
1-9 tevens een volwaardige toerwagen
is. Tenzij men het comfortabel rijden
bedoelt. Het laatste woord is nu aan
de prijzen-bcschikkers, pas dan zal
blijken of deze X 1-9 ook een populai
re sportwagen kan worden. Voor ex
clusiviteit moet betaald worden. Der-
tien tot veertien mille is dan ge- j
woon.
kleine stuurwiel vrij lastig af te lezen. I
De bediening van het instrumentarium
op en rond het dashboard lijkt wat I
moeilijk, maar dat is een kwestie van 1
wennen- Een gemakkelijke controle t
op het- licht bijvoorbeeld is. daT de
bestuurder in zijn gezichtsveld de kop-1
lampen uit de carrosserie ziet opdui- I
ken.
Bij een sportwagen valt weinig zin-1
nigs over het motorgeluid op te mer- j
ken, je wilt die motor nu eenmaal I
horen. Iets anders ls dat, hoe comfor-|
tabel je ook moge zitten, je eraan