PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT EU Lichtkogels bij fjord KAPER GIJZELT STEWARDESS Vredesoverleg in impasse NAVO-assemblee: uitbreiding zuidelijk verdedigingsgebied Nieuw pleidooi voor bouw van tweede nationale luchthaven in West-Brabant DROOG MET MEER ZOiV Vandaag in de krant... Kerstkaarten actie Amnesty International RAPPORT PROF. DR. H. C. KUILER Spreiding 215c jaargang -no. 279 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Zaterdag 25 november '72 Niet wakker en extra opladen Pagina 12 Pig!M. Hoofd rftdictl». O. A. dl Kok. Abonnim* 84, «p. 2751, ndictti 4799 Mlddtlburg. Mtrkl 51. lol. 1. Sltcnstrilt 6. til. 4058. Adv.prili 48 ent p«r mm. H Prlil por miiod 8.75. Lo.M 35 (b.g.g. rod8398. «dr. 8582). OoiTPurg. Hl •n «xtluillt 4 bhr. Giro 3593Vj, Pro.ir.cUI. JACHT OP 'ONBEKEND VOORWERP' GAAT DOOR OSLO (RTR) Het is niet onmogelijk dat een van de Noorse schepen die al twee weken aan de weet proberen te komen wat het 'vreemde voorwerp' is dat zich in een fjord in het westen van Noorwegen bevindt, contact met het voorwerp heeft ge maakt. Dat is vrijdag mee gedeeld door het Noorse op perbevel. De jacht op het geheimzinnige. voorwerp v.-ordt intussen in de nauwe, 200 km lange Soghefjord voortgezet. Op de bergachtige oe ver van de fjord werden donder dagavond groene en gele lichtko gels waargenomen. Helikopters vlogen uit om een onderzoek in te stellen. Naar aanleiding van een bericht in de Evening-Standard in Londen dat het voorwerp ook wel een Amerikaanse of Britse onderzee- er kon zijn. verklaarde een woord voerder van het Britse ministerie van defensie: „Wij kunnen met stelligheid zeggen dat het geen Britse onderzeeër kan zijn". Het dagblad had geschreven dat als het voorwerp in de fjord een atoomonderzeeër met. Polarisra- ketten was, zijn aanwezigheid in Noorse wateren niet zonder ern stige politieke consequenties aan het licht kan komen. Noorwegen laat geen kernwapens van de NAVO op zijn grondgebied toe. Onder de titel 'Militaire psychose in Noord-Europa' heeft hei Rus sische persbureau Tass voor de eerste keer melding gemaakt van de speurtocht. Gedurende bijna twee weken hebben de Noorse autoriteiten een speurtocht laten houden naar een spook-onderzee- boot". aldus Tass. Op de foto: een klein Noors ma rinevaartuig heeft donderdag dieptebommen afgeworpen nadat het 'onbekende voorwerp' was ge signaleerd. Het kruisje geeft de plaats aan waar de bommen te rechtkwamen. VRIJLATING GEËIST VAN TSJECHOSLOWAAK UIT DUITSE CEl ffan onze weerkundige medewer ker) Een hogedrukcentrum is op van Engeland in de richting on België- Ook in ons land is de iaron-icr 'o'. boven 770 mïllïme- !tr sestegen waardoor de atmos- ter stabHer is geworden niet i? vrijwel overal droog met vrij vul zon. Iu de en ochtend zal het in de provincies een paar gra- iezen, plaatselijk met mist- li. Langs de kust tempera- 'it bi.i h"' vriespunt, aanvoer van koude lucht 2'.'. een noordpnwin' verdwijnt want de wind krimpt aar west tot zuidwest on leed van een depressie die Jsland naar Noorwegen irfit In de loop van zondag kan een storingsfront de ee passeren en bij ons v wat regen brengen. Helsinki AMERIKA is bezorgd over verkla ringen binnen de NAVO met be trekking tot een dreigende isola tie van de VS(pagina 3). Aziaten d-Ej^'EMSjE.Aziaten ziin donder- •SL Ne?er'and gearriveerd. Er na ?3) kinderen bijIpagi- Nieuws uit Zeeland op de Pagina's 2,4, 5, 6. 7, 9 en 11. Binnen- en buitenlands nieuws op de pagina's 1, 3 en 13. Sport op de pagina's 12 en Badio en televisie op pagina Financieel nieuws op pagina 21 en in de "n a Bij tel mieren «au vi]I december twee vagina's muzikale tips. nÜt?rf gen van een ??„i ?aten in klas- Jfte s/eer en een rijtje p PoP-Vlaten. r<*fi'erfcu,ld'9e kroniek van Hans Warren: Stem- SSST***"»- FRANKFORT (RTR/DPA) Eeh ongeveer 50-jarige man, vermoedelijk een Tsjechoslo waak, houdt op de luchthaven van Frankfort een stewardess gevangen in een vliegtuig van Air Canada. De kaper eist de vrijlating van de 18-jarige Tsjechoslowaak Lubomir Adamica, die in Beieren gevangen zit. Adamica wordt beschuldigd van het doden van de tweede piloot van een Tsjechoslo waaks vliegtuig dat op 8 juni gedwongen werd naar Beieren te vliegen. Als alternatief voor de vrijlating van Adami ca heeft de kaper het loslaten van 20 wegens spionage gevangenzittende Tsjechoslo waken geëist. Als voor vanmiddag 3 uur niet zijn eisen wordt voldaan, zal hij het toestel, een DC-8, opblazen, zo dreig de hij gisteravond laat. Margit Sommer, de stewardess van de Canadese DC8, die op het vliegveld van Frankfort in handen is gevallen van een Tsjechoslo- waakse kaper. De foto is uit het archief. Aan boord van de DC8 is aJleen de Canadees-Duitse stewardess Margit Sommer (31). De passagiers waren aanvankelijk aan boord van het toestel ISRAËLISCHE OVERVAL OP PALESTIJNS KAMP BEIROET (RTR) Israëlische mili tairen hebben vrijdagavond met drie helikopters een overval gedaan op een commandobasis van het 'Volksfront voor de Bevrijding van Palestina' bij het Zuidlibanese dorp Choraibah. bewoners van het betrokken dat anderhalve kilometer over met Israël ligt, trokken de Israëliërs zich na een uur terug. Arabische journalisten meldden uit het grensgebied dat er twee Palestij- nen sneuvelden en verscheidene wer den gewond. Ook de Israëliërs leden verliezen. Volgens 1 gebied, d: naar Toronto gegaan, maar een vrou welijke passagier sloeg alarm. Zij meldde dat zij bij het loket een ver dacht uitziende man had gezien van een zuidelijk type. Daarop liet men de passagiers weer uitstappen. De kaper, die als schoonmaker vermomd aan boord van het toestel was geg; maakte zich daarna als kaper bekend en gelastte de bemanning het vliegtuig te verlaten. De stewardess hield hij vast. De man had een revolver en een pakje. dat naar hij zei, springstof be vatte. De technische chef van Air Canada in Frankfort, Dieter Gramatzki, onder handelde vla de boordtelefoon met de kaper, die zich in een ander deel het toestel bevond. Een aanbod van Albert Kalk, hoofd van de recherche van Frankfort, de plaats van de stewardess in te nemen, is door de man afgewezen. Tsjecho-Slowakije heeft indertijd uit levering gevraagd van Adamica en diens 9 medekapers, maar West-Duits- land heeft dit geweigerd. De kapers vroegen politiek asiel. Adamica wacht in de gevangenis in Beieren op het proces tegen hem wegens het dood schieten van de piloot. DEN HAAG (ANP) Amnesty International, de organisatie die zich inzet voor mensen die van wege hun politieke of religieuze opvatting gevangen zitten, heeft weer een kerstkaartenactie voor leze mensen op touw gezet. De kerstkaart die ditmaal voor de actie gebruikt wordt is gete kend door Peter Vos en laat een gekooide vogel en een aantal vo gels in de vrije natuur zien. De kaarten kunnen bij Amnesty In ternational in Amsterdam besteld worden. Met een lijst van gevan genen krijgt men deze dan toege stuurd. REBELLIE BIJ VIETCONG PARIJS Het gematigd opti misme waarin zich in het begin van deze week het heropende vredesoverleg tussen de Ameri kaan Kissinger en de Noordviet- namees Le Due Tho scheen te voltrekken, heeft vrijdag plaats- GROTERE ROL VOOR PORTUGAL, SAMENWERKING MET ZUID-AFRIKA EN KOOPVAARDIJ BEWAPENEN BONN (UPI) De Navo-assemblee in Bonn heeft er donderdag bij het Atlantisch bondgenootschap op aangedrongen zijn invloeds sfeer in zuidelijke richting uit te breiden naar het zuidelijk deel van de Atlantische Oceaan en de Indische Oceaan. De assemblee nam een aanbeveling aan om aan de "Russische dreiging op zee' het hoofd te bieden door de Navo-opperbevelhebber te machtigen plannen te maken voor de bescherming van de scheepvaartroutes van de Europese Navo-landen door de Indische Oceaan en het zuidelijk deel van de Atlantische Oceaan, met inbegrip van ver kenningen en verbindingen. Op het ogenblik geldt, de Kreefts-i keerkring als de zuidelijkste grens van het NAVO-gebied. De aanbevelingen van de NAVO-assemblee zijn niet bin dend voor de NAVO. Ze hebben wel politieke betekenis omdat in de 200 leden tellende NAVO-assemblee de parlementen van 14 NAVO-landen zijn vertegenwoordigd. Diplomaten in Bonn verwachten dat de aanbeveling tot uitbreiding van het NAVO-verdedi- gingsgebied bij sommige NAVO-landen wel op verzet zal stuiten, omdat uit voering inhoudt dat NAVO met Zuid- Afrika moet samenwerken voor ver bindingen en marine-faciliteiten. Tevens drong de assemblee er op nieuw bij de NAVO op aan een krach tiger front te maken tegen de Sowjet- ünie. In een aanbeveling vraagt de Assemblee de NAVO de mogelijheden te onderzoeken om de Noordatlanti- sche defensie doelmatiger te maken door de afzonderlijke nationele strijd machten geleidelijk te integreren. De parlementsleden gaven blijk van irri tatie omdat deze aanbevelingen in het verleden genegeerd waren, of slechts een vage reactie hadden gekregen. Aan de regeringen van de NAVO- landen vraagt de assemblee overeen stemming te bereiken over onderhan delingsstandpunten over wederzijdse en evenwichtige troepenvermindering in Europa. De assemblee is ook van mening dat de NAVO zich met economische pro blemen bezig moet gaan houden. Daartoe zouden de vergaderingen van de ministers van buitenlandse zaken aangevuld moeten worden met verga deringen van ministers van economi- Zie slot pagina 3 kolom 2) gemaakt voor een uitgesproken sombere stemming. De onder handelingen zijn voor onbepaal de tijd onderbroken, zo niet af gelast. Bij het bezoek dat Henry Kissinger vrijdagmiddag onver wacht aan de Franse minister van buitenlandse zaken, Mauri ce Schumann, bracht, zou de mogelijkheid van een definitieve breuk al ter sprake zijn geko men. Duidelijk is dat na 16 uur uitput tend beraadslagen de Noordvietname- zen blijven weigeren het vredesak koord dat in oktober tot stand kwam, volgens de Amerikaanse en Zuidviet- namese verlangens in zijn geheel op de helling te plaatsen. Een der belangrijk ste geschilpunten betreft de bevoegd heden die aan de op te richten mengde raad van nationale verzoening moeten worden toegekend. Terwijl Noord-Vietnam dat nieuwe lichaam met concrete uitvoerende macht wil belasten, wensen de Amerikanen zich slechts tot enkele vrijblijvende admini stratieve bevoegdheden te binden. En het feit dat de Noordvietnamese diplomaat Le Due Tho nog altijd geen krimp wenst te geven, wordt in Parijs in direct verband gebracht met het openlijke verzet dat twee weken gele den in het Noordvietnamese leger is uitgebroken tegen de centrale leiding, die van een te coulante houding bij de vredesbesprekingen werd beschul digd. De gewapende rebellie, waarbij drie bataljons waren betrokken, is (Zie slot pagina 3 kolom 2 IN OPDRACHT KAMERS VAN KOOPHANDEL (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG West-Brabant met zijn ligging tussen twee gro te zeehavens en dicht bij de in dustriecentra van Brabant en België is de meest aangewezen plaats voor het bouwen van een tweede nationale luchthaven. Iedere andere situering zal een deel van het vervoersaanbod naar buitenlandse vliegvelden afleiden. Dat is de slotconclusie uit een rapport van prof. dr. H. C. Kuiler, hoogleraar vervoers- en haveneconomie aan de econo mische hogeschool in Rotter dam, geschreven in opdracht van het provinciaal bureau van de kamers van koophandel en fabrieken in Noord-Brabant. Het is de tweede keer dat de Bra bantse kamers van koophandel een nota presenteren waarin gepleit wordt voor een vliegveld in de Rijn-Maas- Schelde delta- Aanvankelijk ging de voorkeur uit naar een plaats in cen traal Noord-Brabant, dicht bij of liefst op de grens met België. De gekozen locatie op de as Antwerpen- Rotterdam zal de hele zuidelijke vleu gel van de Randstad. Noord-Brabant. Zeeland en Noord-België (Anti rrpen) kunnen bedienen. Het noordelijke deel van de Randstad kan gebruik blijven maken van Schiphol. Verschuiving Als belangrijkste argument voor luchthaven in Zuidwest-Nederland hanteert prof. Kuiler de ligging van dit gebied binnen de vervoers- en industriecentra van Noordwest-Euro pa. Hij signaleert een verschuiving van de vervoersstromen it. zuidelijke richting als gevolg van de ontwikke ling van nieuwe industriegebieden bij Frankfort. Straatsburg. Le Havre. Duinkerken, Rijssel. Zeebfugge. Gent en het Franse Rijndal. Deze tendens zal. zo verwacht hij. nog worden ver-i sterkt door de toetreding van Enge-! land tot de EEG en het gereedkomen! van de Kanaaltunnel rond 1980. Door het verschuiven van de ver voersstromen naar het Zuiden komen de huidige Nederlandse vervoers knooppunten in snel tempo op een noordelijk randgebied te 'iggen. Hun van ouds gunstige ligging zal hierdoor worden verzwakt. Alleen door de ten dens naar het Zuiden te volgen kan Nederland de aansluiting met de gro te vervoersstromen behouden. Volgens prof. Kuiler zou een nieuw vliegveld ten noorden van Schiphol (Marker waard) in dit opzicht een enorme mis slag zijn. Achterstand Als nevenvoordeel van een nieuwe luchthaven in West-Brabant ziet prof- Kuiler dat deze vestigingsplaats ook past in het streven van de overheid de ontwikkeling in de gebieden buiten de Randstad te stimuleren. Als werk- gelegenheidsobjec; is zelfs een vlieg veld van middelbare grootte al be langrijk. Juist in West-Brabant en de aangrenzende Belgische provincies zit; een groot arbeidspotentieel. Ook de aanwezigheid van inf ra-structurele voorzieningen pleiten voor een situe-j ring in West-Brabant- Het gebied wordt doorsneden door spoorlijnen en! grote autowegen, waardoor de aan-! sluiting van een vliegveld op de infra structuur met een minimum aan kos ten kan geschieden. Benelux De Brabantse kamers van koophan-l del hebben er nooit een geheim van! Zie slot pagina 10 kolom 5) .ii V mbtenaren van het een- y*Xw/ traal bureau voor de |A iiA'l .statistiek hebben fel geprotesteerd tegen o ver- LbVj phtateing naar Limburg: ze willen blijven waar ze zijn en hebben daarvoor aller lei argumenten bedacht. Dergelijke protesten zijn niet nieuw. Nu al weer een aantal Jaren geleden werden ze ook al gehoord teen het hoofdkantoor van de Nederlandse Gasunie naar het noorden zou worden overgeplaatst, protesten die overigens niet veel heb ben geholpen. De laatste tijd zijn ze echter aan de orde van de dag omdat de regering ernst maakt met de sprei ding van de rijksdiensten. Het blijkt dat er in de ambtelijke wereld op ds> ogenblik weinig geestdrift voor deze spreiding bestaat, de meeste ambtena ren willen het liefst in en rond bet Haagse blijven. En dat zeggen ze onder trieer via hun organisaties luid en duidelijk. In de randprovlncies bestaat er nei ging de bezwaren van randstad ambtenaren tegen overplaatsing niet al te serieus te nemen. Toch lijkt het ons redelijk te erkennen, dat voor be trokkenen zelf een gedwongen en niet gewilde verhuizing allerlei moeilijk heden kan opleveren. Ze liggeq voor iedere ambtenaar weer anders. Soms zijn het hechte familiebanden, die ie mand aan een woonplaats binden, vaak ook zijn kinderen in het geding, voor al wanneer er moeilijkheden zijn met de aanpassing van het onderwijs. Een enkele maal gaat het om ziektegeval len in een gezin, waarbij bijvoorbeeld een bepaalde relatie is ontstaan met een arts of een zieken huis. Het gebeurt ook dat men elders niet kan wennen, men voelt zich niet prettig in de nieu we woonplaats. De eventuele financiële consequenties van een verhuizing ze valt altijd duurder uit dan welke vergoeding ook laten we nu maar buiten beschouwing. Er moet inder daad worden erkend, dat in de per soonlijke sfeer een overplaatsing van randstad naar landprovincie als on aangenaam kan worden ervaren. De ambtenaren van net centraal bu reau voor de statistiek hebben aan hun betoog kracht willen bijzetten door argumenten, ontleend aan hun werk. De kwaliteit van het statistisch werk zou lijden onder een overplaat sing zo is onder meer gesteld. Een dergelijke argumentatie lijkt ons niet erg indrukwekkend; zij is niet bij voorbaat verifieerbaar, het gaat om niet meer dan een verwachting, het ministerie heeft die bovendien inge calculeerd als een niet groot ge achte risicofactor. De minister za! er vermoedelijk op antwoorden met ae spreuk a la Ti-Ta-tovenaar: Dat zien we morgen dan wel weer'. Waarom er omheen gedraaid: in feite gaat het bij de ambtenaren helemaal niet om za kelijke argumenten, maar om over wegingen uit de persoonlijke sfeer. Nogmaals: op zichzelf zijn die heel plausibel. Opvallend is het echter wel dat men zo graag binnen de randstad blijft wonen. Ondanks alle betogen over de geringe leefbaarheid van centraal- Neaerland voelt men zich er kennelijk volkomen thuis, zozeer zelfs dat een overplaatsing naar een minder dicht bevolkt gebied wordt afgewezen. Een tweeslachtigheid die men overigens meer aantreft bij randstedelingen. Enerzijds wordt geklaagd over het on persoonlijk leven, over de neurosen van de grote agglomeratie en doet men jaloers over kleine gemeenschap pen. anderzijds wijst men desondanks verbeten een verhuizing af naar een kleinere schaal, een leefbare provincie. Voor sommigen die het kunnen beta len is er de tussenvorm: een tweede woning. Om het wat onvriendelijk te zeggen: eten van twee walletjes, de stad niet willen opgeven en toch pro beren van de kleine gemeenschap al leen de geneugten te genieten. Een ge meenschap waar men overigens vreemdeling blijft zolang men zich er niet definitief vestigt. De acties tegen de spreiding van de rijksdiensten illustreren tevens een opvallend proces, namelijk de 'provincialisering' van de randstad. In een nog niet zo ver achter ons liggend verleden bestond Nederland uit Hol land als machts- en economisch cen trum met als bijvoegsel de randpro- vincies. of zoals het destijds door de toenmalige 'rijksdienst voor het na tionale plan' werd genoemd"het westen en overig Nederland'. Langza merhand begint het nu een omgekeer de verhouding te worden: overig Ne derland en het westen. Met als gevolg dat men binnen dat westen die typisch provinciale reacties aantreft die vroe ger zo kenmerkend waren voor de randgebieden. Bijvoorbeeld: protesten tegen het wegtrekken van de werkge legenheid naar elders. We weten er in Zeeland alles van. in de jaren na de tweede wereldoorlog regende het in Den Haag Zeeuwse protesten tegen het vertrek van allerlei bedrijven en instellingen. Ze werden welwillend, maar schouderophalend aangehoord. Wie had het echter ooit kunnen den ken: vijfentwintig jaar later moet van uit de Haagse agglomeratie fel worden geprotesteerd tegen het weghalen van (ambtelijke) werkgelegenheid. Het westen reageert precies zoals vroeger de benauwde provincies. Hoe vervelend overplaatsingen van rijksdiensten ook mogen zijn voor de individuele ambtenaren en hoe veel begrip er in 'overig Nederland' ook moge bestaan voor de reacties van deze ambtenaren, er is toch geen reden voor 'overig Nederland' om ai te be kommerd te doen over de protesten van instanties uit de randstad. Men zal daar moeten inzien dat de ontwik keling waarbij vooral sinds de tweede helft van de negentiende eeuw Neder land tot Holland werd verschraald, nu eindelijk tot stilstand is gekomen. Van daar dat voor het eerst sir.ds jaren weer typisch provinciale protesten uit ae randstad worden gehoord: Holland wordt weer Nederland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1972 | | pagina 1