C33S3iiSB!
Trabant
PANDA EN DE MEESTÉR-ERFGENAAM
Caspar David Friedrich, 1774-1840, de
romantische landschapschilder in de Tate
Spaarde
S-jes"
op de flesjes
van bottelvers
Kellerbier
W Tracteer op
pannekoeken!
wl Koopmans
hoe
heetuwbab)?
^W0I4 NOVEMBERS»
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
17
Wer Friedrich sehen will, der musz
jich beellen.tia er nfichstens ganz
Jlhtm sein wird" beweerde pro-
ae Dresaenor
- ^Lvademie. en een Dlik op Fne-
^■fwlfoortret uit 1810 (zie afb.).
EliStel' aen'E' maakt dat
-• po? lachen kunnen om Hart-
ï5S£E Friedrich ZOU, als
rri lussen ons rondwandelde, een
Cd vogel zijn met zijn naar
«temde haar. enorme, golven-
«Itf&den en zijn wat schuwe.
«Xeemde gezicht. Ook zijn kle-
bizar, monnikachtige pijen.
vl baretten. Hij was overigens, als
Sïïrmuizen of de uilen die hij
-'mk afbeeldde op graven en vlie-
Idroor de maan. een man van de
Sl. Hij is later gek gewor-
^15 hij altijd een beetje zonderling
5«st' 'Er bestaat een portret van
S^-or C Vogel von Vogelstem uit
da' in dit opzicht nog al onthut-
CCis'Er is eigenlijk niet zo erg
Sorer hem bekend. Een heel korte
®io omstreeks 1810, was hij rede-
bekend en werd zijn werk bewon-
Za Goelhe waardeerde het, vorsten
iri-b:en het. Maar weldra taande zijn
«hl nog tijdens zun leven raakte
Êfkunst op het achterplan als oud-
rijodisch. voorbij, en hij stierf, in
liW.arm en vergeten-
Het heeft ongeveer honderd jaar
«duurd voor de belangstelling
hem herleefde. En toen waren
••/ach arme, voornamelijk de nazi s
£'hem voor him karretje trachten te
ipèmen, Er bestaat een boek over
Friedrich, geschreven door K- K.
Eberlein dat men werkelijk gelezen
moei hebben om te kunnen geloven
•n; welke slaande waanzin de nazi s
n-i bij cultuurgeschiedenis in staat
t=-?2 Maar goed. Friedrich kwam,
■-V da ook. geleidelijk in de belang-
«ïiiiiig als 'de' grote Duitse romanti
ca schilder, en sindsdien is zijn
man steeds stijgende.
B zou niet precies kunnen zeggen
mieer ik voor het eerst met zijn
nrk kennismaakte, en ik had, daar ik
Mg nooit een voet in Duitsland heb
riüen zetten, tot voor kort. nog maar
te! weinige werken van hem gezien,
•j witserland en verspreid op ten-
tonstellingen hier en daar. Genoeg
cm ae enorm voor hem te interesse-
.-H. Et geloof dat ik alle boeken over
IADVERTENTIE
Inportrlce en dealer voor Den Haag
DeBInekhont
lus en Motor Import N.V.
:.-,cW-.oritlajn 312-322 Den Haag
W.C7W55100
hem gelezen heb en alle uitgegeven
geschriften van hemzelf.
Veel te laat hoorde ik dat de Londen-
se Tate-Gallery een speciale tentoon
stelling aan hem wijdde, een tentoon
stelling die bovendien maar zéér kort
geduurd heeft, namelijk van 6 septem
ber tot en met 15 oktober van dit
jaar.
„Wer Friedrich sehen will der musz
sich beeilen" gold ook voor mij, de
eerste dag van de herfstvakantie reis
de ik naar Londen, en ik was nog
verplicht vanuit Dover een taxi te
nemen als ik op m'n gemak de *Frie-
drich-Exhibition' op de allerlaatste
dag bekijken wou. Goed, ik stond er,
vóór de opening om tien uur, en al
was er geen gedrang als bij Tut-Ank-
Amon, toch waren'-er althans enkele
tientallen mensen toen de hekken
open gingen, en later werd het zelfs
bepaald druk. Een aardig tafereeltje:
een geweldig bont geklede Ethiopische
jongen die zijn makkers enthousiast
de schoonheden van 'Das Kreuz im
Gebïrge' uitlegde. Had Friedrich even
kunnen kijken".
Catalogus uitverkocht, persfoto's geen
keus meer, maar daar hing Friedrich
dan, voor wie ik heel deze tocht
ondernomen had.
Friedrich in de Tate, het leek een
uitdaging, want de Tate is, zoals
ieder weet, de tempel waar het over
grote deel van het werk van Frie-
drich's tijdgenoot Tumer hangt, En
Turner is een genie. Turner (1775-
1851) is, mogelijk doordat alles daar
vrijwel in de Tate (en een gedeelte
tegenwoordig in de National Gallery)
bijeen hangt, nog steeds onderschat:
hij hoort tot de grootste schilders die
ooit hebben geleefd. Hoe zou Frie
drich het naast Turner uithouden? Ik
hield m'n hart vast. want Friedrich
kon, laten we eerlijk wezen, nauwe
lijks schilderen. Hij kende wat foefjes
voor bergen en zeetjes, maar is ver
der bijna een naïef. De opleiding die
hij in Kopenhagen gehad heeft, moet
allergebrekkigst zijn geweest, ook al
maakte z'n leermeester Jens Juel ver-
(ADVERTF.VTtF.
NEDERLAND-1
(NOS) DEN HAAG VANDAAG
22.45 uur:
(DMP) POLITIEKE PARTIJEN
22.55 uur:
(NOS)JOURNAAL
23.00 uur:
(NOS/NOT) VOORLICHTINGSPROGRAMMA
SCHOOLTELEVISIE
Drugs: informatie voor ouders en docenten.
KANAAL 29
10.15 uur:
(NOS/NOT) SCHOOLTELEVISIE
18.35 uur:
H-TA-TOVENAAR
18-40 uur:
(ds'70) POLITIEKE PARTIJEN.
18.55 uur:
(NOS) JOURNAAL
19.05 uur:
(EO) KINDERKRANT
<9.30 uur:
ZIJN EIGEN IDEAAL
Een film uit de serie This is life'.
20.00 uur;
(NOS) JOURNAAL
20.20 uur:
(EO) NADER BEKEKEN
20.45 uiy:
WIJN HERDER IS DE HERE GOD
-ang aoor het hervormd kerkkoor uit Kampen-
ll-lo uur:
FRISTENEN ACHTER HET IJZEREN GORDIJN.
«n film over de godsdienstvrijheid in Rusland zoals
cr floor de Russen werd uitgebracht aangevuld met
«elden van de werkelijke toestand zoals de EO die
■2-00 uur:
.VPRO) HET GAT VAN NEDERLAND
Keraard weer met Kees van Kooten en Wim de Bie
sn vele anderen.
BELGIË-NED.
NEDERLAND-2
KANAAL 32
18.45 uur:
(NOS) TI TA-TOVENAAR
18.3a uur:
journaal
19-05 uur:
(TROS) SJOKA (2)
20.00 uur:
<NOS) JOURNAAL
202! uur:
•TROS) WOODHOUSE-FAVORIETEN
höüse>r°eramma rond de accordeonist Johnny Wood-
20-55 uur:
^DA°EN UT HARTSTOCHT
ast t°pwie'renner Louis Belmont trouwt merkt hij
2145 uur* mP?F dmgen 'osstaan-dan alleen wielrennen.
viktor klimenko
menkohOW r°nd 06 Fins'Russische zanger Viktor Kli-
22,'" -i'nr:
Of GEZONDHEID
«asuT*" Tit2muietekorten worden voorkomen?
14.00 uur:
SCHOOLTELEVISIE
17-00 uur:
SCHOOLTELEVISIE
18-00 uur:
DE FABELTJESKRANT
18 05 uur:
CALVIN EN DE KOLONEL
'De wagen van neef Newton'.
18.30 uur:
JONGER DAN JE DENKT
18.50 uur:
VERGROOTGLAS OP DE POSTZEGEL.
19.10 uur:
DE TOEKOMST VAN ONS VERLEDEN
19.40 uur:
NEDERLANDS EN MEDEDELINGEN
19.45 uur:
JOURNAAL
20.10 uur:
EUROPA NU
20.25 uur:
DE KLEINE WAARHEID
De eerste aflevering van de 26-delige televisieserie, die
reeds door de NCRV op het scherm werd gebracht.
21.25 uur:
VEROVER DE AARDE: TRANSPORTREVOLUTIE
V erkeersproblematiek
22.15 uur:
PREMIERE
22.55 uur:
JOURNAAL
BELGIë-FRANS
14.00, 14.30 en 15.00 Schooltelevisie; 15 30-16.00 Studie
programma; 17 40 Journaal; 17.45 Schooltelevisie; 18.10
(K) 1,2,3... j'ai vu; De Fabeltjeskrant; 1830 (K> Pop-
Shop: Capability Brown: 19-00 <Ki La demoiselle
d'Avignon, serie; 19.30 Uitgaanstips: 19.45 Journaal;
20.15 Rcords; 20.30 (K) La Curëe. film van Roger
Vadim naar de roman van Emille Zola, met Jane
Fonda: 22.05 (K)Sélim Sasson presenteert fragm. uit
nieuwe films; 22.50-22.55 Nws.
FRANKRIJK-RIJSSEL
12.30 Miditrente; 13.00-13.35 Journaal; 18.30 Leven nu;
18 50 Voor de kleuters: 19.00 Reg. act.; 19.25 Politieke
uitzending 19 45 Journaal; 20.15 Le fils du ciel (7), serie
met Jacques Brun .etGérard Buhr en Georges Ciaisse;
20.30 Main basse sur la ville. Franse titel van een film
met Rod Stieger. Salvo Randone e.a.; 22.30 ten grote
onbekende: Jean Cocteau; 23.30-23-45 Nws.
rukkelijke schilderijtjes als 'Noorder
licht.' en 'De Bliksem' die al helemaal
op Friedrich vooruitlopen. Zijn leven
lang heeft Friedrich kennelijk met de
techniek geworsteld. De 'fouten' die
hij maakt zijn legio, en door een kind
aan te wijzen. Op een beroemd schil-,
derijtje als 'Die Lebensstufen' dat
1835 wordt gedateerd, vaart ieder
bootje op een eigen horizon en op de
voorgrond ligt een grote omgekeerde
boot die meer van een neergekwakte:
walvis heeft dan van een boot Vor
meloos zijn de schepen in de haven i
van Greifswald. z'n geboortestad, vol
komen zonder enige proportie krui-|
sen, mensen, bomen. Zeldzaam klunge-l
lig schilderde hij mensen. Vormeloze
klerenhoopjes. vrijwel altijd op de
rug gezien, zonder structuur onder jas'
of jurk. Het is hij wijze van spreken
haast niet te geloven dat hij dat
zelfportret getekend heeft, want dat is
technisch knap. En dan z'n kleuren,
vaak grel en bont met oranjes en
paarsen en zonsonaergrangrood. Soms|
lijken het wel ouderwetse kerstkaar-
tan met sparretjes en sneeuw en een
kruis of schijnsel, om van te gruwen.
Het gekke is: het doet er totaal niet
toe. Je kunt zo'n schilderij tech
nisch afkraken, je kunt plaats voor
plaats aanwijzen wat je er matig tot
slecht aan vindt, en toch blijft het
boeien (althans op enkele na. want er
hingen enkele brave horreurtjes op
deze tentoonstelling, werkjes die men
als men ze bij een uitdrager zag
rustig zou laten staan i.
Maar een goede Friedrich is een over
weldigende gebeurtenis. Hij kan, in
derdaad, de confrontatie met Turner
doorstaan. Ik heb de proef op de som
genomen. Na de Friedrich tentoonstel
ling éénmaal goed bezichtigd te heb
ben ben ik, met lood in de schoenen,
de Turners gaan bekijken. Technisch
zo oneindig veel knapper, magistrale
visie, totaal andere lichtbewerking.
Tumer kon alles. Tumer maakte op
het laatst van zijn leven dingen die nu
nog hypermodem zijn. Zijn 'Hannibal
over de Alpen' (1812, dus een tamelijk
vroeg werk) behoort tot ae aangrij
pendste schilderijen die ik ken. Diep
onder de indruk van Tumer dacht ik:
nee, dit houdt Friedrich niet uit. Doch
teruggekeerd in de Friedrich-zalen
wachtte de verrassing: Friedrich hield
het wel uit. Op een totaal ander plan
hebben zijn meesterwerken een vision-
naire zeggingskracht die die van Tur
ner evenaart en soms zelfs overtreft.
Het is me nog niet gelukt het 'raadsel
Friedrich' onder woorden te brengen-
Je staat voor zo'n schilderij (en ik
spreek nu over de allerbeste die er
hingen, zoals no. 100, "Das grosze
Gehege bei Dresden' (landschap) of
het beroemde 'Zwei Manner betrach
ten den Mond' (58) of no. 67: 'Mond-
aufgang am Meer') en er gebeurt
iets heel wonderlijks: er gaat van die
doeken een haast metafysische wer
king uit. Men staart, met de rugfigu
ren, in de absolute leegte. Bij ae
"Monaaufgang am Meer' zitten twee|
vrouwen en een man op enorme rots-i
blokken in de verte te turen waar
fantastisch grote dromerige zeilsche
pen in onwerkelijke purperen nevels
verdwijnen. Ook de twee mannen die
de maan bezichtigen zijn goeddeels
van de beschouwer afgewend, de
jongste leunt op de schouder van de,
oudste (Friedrich zelf?) en zo staren]
ze in de kosmos, het heelal, duizeling j
bevangt je als je dat vrij kleine
werkje bekijkt.
Kijk niet te kritisch: de scheepjes
varen weer elk op eigen horizon,
en de mensen hebben geen lijf onder
hun kleren. De 'Vrouw aan het ven
ster' zweeft, en haar achterste zit niet
op de goede plaats. Het doet er
allemaal weinig toe. Er straalt zo'n
weemoedige helderheid, zo'n vreemde,
buitenaardse sfeer uit deze schilderij
en dat men blijvend geboeid wordt.
Ze hebben iets heel echts en zijn toch
visioenen. Dan weer tekent Friedrich
twee geraamten in een druipsteengrot,
een simpel zeetje of een gezicht op
Rügen zo technisch perfect, dat je
niet weet wat je er van denken moet.
Enkel met Friedrich's religieuze schil
derijen heb ik moeite, ik vind ze van
een twijfelachtig gehalte, en de drang
van Helmut Börsch-Supan die de cata
logus samenstelde en alles symbolisch
duiden wil, is ronduit maniakaal. Ze
ker, Friedrich stelde een daad door
met zijn beroemde 'Das Kreuz im
Gebirge' letterlijk de natuur op het
altaar te zetten, maar hij heeft meer
schilderijen met Christussen en krui
sen bedorven dan symbolisch verhe
ven. Het laatste woord daarover is
beslist nog niet gezegd, maar Börsch-
Supan geeft je wel een hersenspoe
ling. Elke scheepsmast, elke boom.
elke maan en elke schapekeutel is bij
hem een christelijk symbool.
Over twee jaar, in 1974, zal het twee
honderd jaar geleden zijn dat
Friedrich geboren werd. Gezien de
enorme belangstelling voor zijn werk.
die door deze eerste overzichtsten
toonstelling in de Tate nog zeer is
versterkt, mogen we wel verwachten
dat er dan een nieuwe, nóg grotere
expositie op touw zal worden gezet.
Friedrich is beslist niet een van de
grootste, maar wel een van de meest
intrigerende schilders die ooit hebben
geleefd. Hij heeft, als pur sang ro
manticus deze tijd van hevige neo-
ramantiek natuurlijk wel erg
blijft hij een schoolvoorbeeld van een
genie dat onmogelijk lang op erken
ning door de wereld heeft moeren
wachten.
HANS WARREN
ADVERTENTIE)
12.30 Sportrevue
13.00 Nieuws
13.11 Radiojournaal.
13 21 Alert! - op het vlak van
en maatschappij.
13.50 De wereld van de oper3:
beschouwingen over opera's.
15 00 (S) Voor de zieken.
16.00 Nieuws.
1603 Radiojournaal.
16 05 SAspecten: kunst
programma.
17-00 <S) Mobiel - een beweeglijk
programma voor beweeglijke
mensen.
17.55 Mededelingen.
18.00 Nieuws.
18.11 Radiojournaal.
18.20 <S) Licht orgelspel-
IKOR:
18-30 Kleur. Vragen rondom schrift en
samenleving.
NCRV:
19.00 Bij de tijd: serie uitzendingen
over het ouder worden,
Verkiezingsuitzendingen:
19-20 Uitzending van de Anti
ADVERTENTIE
dan komt u voordelig
aan prachtige artikelen
ver beneden de
winkelwaarde
Ben koud kunstje met 10 seconden beslag,
f^Vlug eierpannekoekmee!^
Prijs landbouwschap
voor Roel Renssen
UTRECHT (ANP) Roel Renssen,
chef van de afdeling regionale pro
gramma's van de NOS-televlsIe heeft
dit jaar de KNLC-pri.js van 1000,-
ontvangen, die het Koninklijk Neder
lands Landbouwcomité KNLC ieder j
jaar geeft aan iemand die op bljzonde-j
re wijze heeft bijgedragen aan het ver-i
sterken van de goede betrekkingen
tussen het Nederlandse volk en zijn
land- en tuinbouw.
De- voorzitter van het KNLC, ir. C. S,
Knottnerus, heeft hem de prijs tijdens
de dinsdag gehouden algemene ver
gadering overhandigd.
De heer Renssen. sinds 17 jaar bij de
televisie, is sinds 1968 verantwoorde
lijk voor de programma's 'Van ge:
tot gewest' en 'Internationaaal s
risch nieuws'.
t ADVERTENTIE)
TRAGE
STOELGANG?
Wellicht is uw galtoevoer onvol
doende - en die is onontbeerlijk
voor een goede spijsvertering en het
regelmatig functioneren van uw
ingewanden. Te weinig gal brengt
de werking ervan in de war. U gaat
zich loom en onprettig voelen en
wordt daardoor humeurig. Doe de
kuur met zachte Carters Pilletjes.
Zij wekken de gal op en zorgen voor
een goede toevoer ervan in de dar
men. U voelt zich dan weer prettig,
opgelucht en in een beter humeur.
CARTERS
PILLETJES
Import Bsnslux: N.v. Ode! Compiny Amsterdam
Revolutionaire Partij-
NCRV:
19-30 De kerk vandaag - nieuws en
commentaar.
19.55 Kuns:- en vliegwerk: informatie
over actuele tentoonstellingen.
20-00 Veel gevraagde gewijde muziek
(gr).
20.40 (S) De laars op de nek.
seriehoorspel.
21-00 (Sr Regio-Rechtstreeks (IIj
gevarieerd programma.
22.20 Avondoverdenking.
2230 Nieuws.
22.40 Hier en Nu.
22-46 Wereldpanorama.
22.55 Politek interview
23.05 SPromenade Orkest met
zangsolisten: amusements
muziek-
23.55 - 24.00 Nieuws.
VRIJDAG
AVRO:
7-00 Nieuws-
7-11 Ochtendgymnastiek
7.20 (S) Dag met een gaatje, met om
8-00 Nieuws; 8-11 Radiojournaal
en om 8.30 De groenteman.
9-00 (S) Pianorecital: moderne
muziek (opn).
NOS:
9.20 Wat heeft dat kind?:
pedagogische rubriek.
AVRO:
9.35 Waterstanden.
9.40 'S> Arbeidsliederen uit het
verleden (Ieen causerie met
grammofoonplaten
10.00 S i Voor de kleuters-
10.10 Arbeidsvitaminen (gr). (11.00
Nieuws; 11.03
Radiojournaal).
11.30 (S) Saxofoon en piano: modem®
muziek.
11-55 Beursberichten.
DONDERDAG
12.00 Ons Volkslied, waan en
waarheid-
12.20 (S) Kinderkoor en licht
ensemble.
12-26 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw.
12.30 Nieuws.
12.41 Hier en Nu.
12.50 Middagpauzedlenst.
1310 'S) Lichte koorzang.
13-20 Licht ensemble.
13.45 Brandt of Barzel: documentaire
over de Westduitse
Verkiezingen.
14.05 Schoolradio.
14.25 (S) In kleine bezetting:
instrumentaal trio speelt
klassieke en moderne muziek.
15-15 De bijbel maakt nieuwsgierig -
gesprek over Schriftwoorden.
15.30 Nieuws.
15.33 Studio 6: middagmagazine.
16.30 Hier en nu.
16.32 (S) Regio-Rechtstreeks (I):
gevarieerd muzikaal, regio- en
nationaal allerlei.
17.25 Kom over de Brug-journaal.
17.30 Nieuws-
17.32 Hier en Nu-
18.00 (S) Tijd vrij voor muziek in vrije
tijd-
18-19 Verkiezingsuitzending van het
Gereformeerd Politiek Verbond.
18.30 Nieuws.
18.41 (S) Leger des Heilsmuziek-
18.55 Zojuist verschenen
boekbespreking
AVRO:
19.00 (S) O
Jongerenprogramma-
19.30 Trefpunt: actuele zaken ter
discussie.
NOS:
19,50 Den Haag vandaag.
AVRO:
20.00 Nieuws.
20.05 Radiojournaal,
20.10 (S> Residentie orkest, met
solist: klassieke muziek. In de
pauze een gesprek met de
solist.
22.05 'Si Muziek zonder podium:
elektronische muziek.
22-35 Dat zit goed fout: een korte
ludieke-culturele happening.
22-55 Muze zonder make-up
internationale kleinkunst.
23-20 (S) Essay: een programma
waarin over kunst wordt
doorgepraat.
23-50 (Radiojournaal.
23.55 24.00 Nieuws.
VRIJDAG
KRO:
7.00 Nieuws-
7.02 Het levende woord.
7.50 S) Badinerie: klassieke muziek
(gr).
7-30 Nieuws-
7.41 Echo.
7.50 (S) Badnerie: klassieke muziek
1 gr-).
8.24 Overtveging.
8.30 Nieuws.
8-36 Gymnastiek voor de
huisvrouw.
Voor de huisvrouw.
Schoolradio,
i SAubade: klassieke en
moderne muziek. (rO-30-1032
8.45'
9.40
10.00
DONDERDAG
12-03 Van twaalf tot twee: Kro's
14DO Nieuws.
14.03 Discjockeyshow. 15.00
Nieuws).
NOS:
16.00 Nieuws.
16 03 De daverende dertig. (17-00
Nieuws).
18.00 Nieuws-
18.02 De Joost de Draayer Show.
TROS:
19-00 Nieuws.
19-02 Club Tropicana: Surinaamse
muziek.
19.30 Sentimental Journey-
20.00 Nieuws.
20 02 Poster.
2100 Nieuws.
21.02 Apollo XXI: vervolghoor pel.
21.30 Kabaretteketet.
22.00 Nieuws.
22.02 De Hugo van Gelderen show
met o.a. de Nederlandstalige
Top Tien.
22-55 Mededelingen.
23-00 Nieuws.
23 02 T S - - -T - Tros-Sport-Tijd
sport en muziek-
24-00 Nieuws.
0.02 Actualiteiten-
0.12 Jazzsir.
0.55 -1-00 Nieuws.
VRIJDAG
EO:
7.00 Nieuws-
7D2 Gospelsound: muziek voor Jong®
mensen.
8-00 Nieuws.
8.02 Tussen thee en koffie. (9 00
Nieuws).
10.00 Nieuws.
10-03 De muzikale fruitmand:
verzoekplatenprogramroa van en
voor zieken.
NCRV:
11.00 Nieuws.
11.03 Popcorn.
/ADVERTENTIE)
Spaar met Ardi'.a voor baddoeken
met ingeweven de naam vaa uw baby
(broertje of zusje mag ook).
Let op het pak me! de kuikentjes.
Ardiia- kuikenzachl.
Ardita Extra - nóg zachter.
De betere luier fI Wffi ff
bij uw kruidenier. Lt 7 \AJfj\J\AJ
unicura nv, amstordam postbus 1384
Even puzzelen
Horizontaal: 1 spruit, 5 onbep. voom.-
woord. 8 klank, 10 levendigheid. 11
de oudste (afk.). 12 vulkanische mode
derstroom. 15 bijwoord, 16 inhouds
maat 'afk.), 18 zangnoot, 19 herkau
wer. 20 en omstreken 'afk-). 22 voeg
woord. 23 genezer. 24 boom, 25 voor
zetsel, 26 paardesie?. 27 bijbelse fi
guur. 23 zangnoot. 31 Latijns voeg
woord. 32 onaanzienlijk, 34 Oud Testa
ment 'Lat. afk.). 36 kerkelijk rechts
college, 38 melkklier, 40 bergweide, 41
vogel;
Verticaal: 1 kopersnede. 2 richtsnoer.
3 tegenover (afk-), 4 gebied door een
vuurmond bestreken, 5 bijwoord. 6
geologisch tijdvak, 7 vaartuig. 9 name
lijk afk-). 10 symbool voor broom,
13 spil. 14 bijwoord. 17 krijgsmacht.
19 schande. 21 gewicht. 22 Bait. 26
koraaleiland. 27 lengtemaat. 28 zoog
dier. 30 zoogdier, 31 tijdperk, 32 ïos-
wal. 33 thans. 35 brandsingel. 37 sym
bool voor thulium, 39 dieregeluid.
Oe -loi jssing van de vorige puzzel Is:
Panda liep opgewekt van de herberg
weg, toen hij werd opgeschrikt door
klagelijke geluiden opzij van een huis.
Het was Joris Goedbloed, die doorj
zelfmedelijden overmand was.
„Ach. iedereen heeft nij verlaten!".'
mompelde hij droevig. ..Geheel' alleen j
ben ik. op deze ruwe wereld. Terwijl
anderen pret maken, ga ik berooid en
verlaten door het leven- Zelfs geen
centje rest mij, om
tegen honger en dorst...
Die woorden maakten toch wel in-,
druk op Panda al vond hij Joris;
lang niet altijd eerlijk.
„Hier heb je wat geld voor je honger j
en dorst", zei hij. terwijl hij een bank
biljet. tevoorschijn haalde. „Als je
maar weet. dat je niet echt verdiend
hebt".
te kopenj Met die woorden liep hij weg. en eer.!
poosje later lag het stadje ver achter
hem.
„Nu heb Ik zelf ook nog wat geld
over", dacht hij tevreden. .Ach ja,j
eerlijk duurt het langst: als Joris dat
nu maar eens wilde leren".
EINDE VAN DIT VERHAAL
BEVEL
OHA'R'A
DRAAK
E ERïiM
M I Sl [OPE
ieQe
IC R I 5 5 E N
LAMl
EMMER^
IJBERE
SERCE
AS I 5
L'PBfT
erre
~É'EN
N I "N'C