C33S3iiSB! Trabant PANDA EN DE MEESTÉR-ERFGENAAM Caspar David Friedrich, 1774-1840, de romantische landschapschilder in de Tate Spaarde S-jes" op de flesjes van bottelvers Kellerbier W Tracteer op pannekoeken! wl Koopmans hoe heetuwbab)? ^W0I4 NOVEMBERS» PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 17 Wer Friedrich sehen will, der musz jich beellen.tia er nfichstens ganz Jlhtm sein wird" beweerde pro- ae Dresaenor - ^Lvademie. en een Dlik op Fne- ^■fwlfoortret uit 1810 (zie afb.). EliStel' aen'E' maakt dat -• po? lachen kunnen om Hart- ï5S£E Friedrich ZOU, als rri lussen ons rondwandelde, een Cd vogel zijn met zijn naar «temde haar. enorme, golven- «Itf&den en zijn wat schuwe. «Xeemde gezicht. Ook zijn kle- bizar, monnikachtige pijen. vl baretten. Hij was overigens, als Sïïrmuizen of de uilen die hij -'mk afbeeldde op graven en vlie- Idroor de maan. een man van de Sl. Hij is later gek gewor- ^15 hij altijd een beetje zonderling 5«st' 'Er bestaat een portret van S^-or C Vogel von Vogelstem uit da' in dit opzicht nog al onthut- CCis'Er is eigenlijk niet zo erg Sorer hem bekend. Een heel korte ®io omstreeks 1810, was hij rede- bekend en werd zijn werk bewon- Za Goelhe waardeerde het, vorsten iri-b:en het. Maar weldra taande zijn «hl nog tijdens zun leven raakte Êfkunst op het achterplan als oud- rijodisch. voorbij, en hij stierf, in liW.arm en vergeten- Het heeft ongeveer honderd jaar «duurd voor de belangstelling hem herleefde. En toen waren ••/ach arme, voornamelijk de nazi s £'hem voor him karretje trachten te ipèmen, Er bestaat een boek over Friedrich, geschreven door K- K. Eberlein dat men werkelijk gelezen moei hebben om te kunnen geloven •n; welke slaande waanzin de nazi s n-i bij cultuurgeschiedenis in staat t=-?2 Maar goed. Friedrich kwam, ■-V da ook. geleidelijk in de belang- «ïiiiiig als 'de' grote Duitse romanti ca schilder, en sindsdien is zijn man steeds stijgende. B zou niet precies kunnen zeggen mieer ik voor het eerst met zijn nrk kennismaakte, en ik had, daar ik Mg nooit een voet in Duitsland heb riüen zetten, tot voor kort. nog maar te! weinige werken van hem gezien, •j witserland en verspreid op ten- tonstellingen hier en daar. Genoeg cm ae enorm voor hem te interesse- .-H. Et geloof dat ik alle boeken over IADVERTENTIE Inportrlce en dealer voor Den Haag DeBInekhont lus en Motor Import N.V. :.-,cW-.oritlajn 312-322 Den Haag W.C7W55100 hem gelezen heb en alle uitgegeven geschriften van hemzelf. Veel te laat hoorde ik dat de Londen- se Tate-Gallery een speciale tentoon stelling aan hem wijdde, een tentoon stelling die bovendien maar zéér kort geduurd heeft, namelijk van 6 septem ber tot en met 15 oktober van dit jaar. „Wer Friedrich sehen will der musz sich beeilen" gold ook voor mij, de eerste dag van de herfstvakantie reis de ik naar Londen, en ik was nog verplicht vanuit Dover een taxi te nemen als ik op m'n gemak de *Frie- drich-Exhibition' op de allerlaatste dag bekijken wou. Goed, ik stond er, vóór de opening om tien uur, en al was er geen gedrang als bij Tut-Ank- Amon, toch waren'-er althans enkele tientallen mensen toen de hekken open gingen, en later werd het zelfs bepaald druk. Een aardig tafereeltje: een geweldig bont geklede Ethiopische jongen die zijn makkers enthousiast de schoonheden van 'Das Kreuz im Gebïrge' uitlegde. Had Friedrich even kunnen kijken". Catalogus uitverkocht, persfoto's geen keus meer, maar daar hing Friedrich dan, voor wie ik heel deze tocht ondernomen had. Friedrich in de Tate, het leek een uitdaging, want de Tate is, zoals ieder weet, de tempel waar het over grote deel van het werk van Frie- drich's tijdgenoot Tumer hangt, En Turner is een genie. Turner (1775- 1851) is, mogelijk doordat alles daar vrijwel in de Tate (en een gedeelte tegenwoordig in de National Gallery) bijeen hangt, nog steeds onderschat: hij hoort tot de grootste schilders die ooit hebben geleefd. Hoe zou Frie drich het naast Turner uithouden? Ik hield m'n hart vast. want Friedrich kon, laten we eerlijk wezen, nauwe lijks schilderen. Hij kende wat foefjes voor bergen en zeetjes, maar is ver der bijna een naïef. De opleiding die hij in Kopenhagen gehad heeft, moet allergebrekkigst zijn geweest, ook al maakte z'n leermeester Jens Juel ver- (ADVERTF.VTtF. NEDERLAND-1 (NOS) DEN HAAG VANDAAG 22.45 uur: (DMP) POLITIEKE PARTIJEN 22.55 uur: (NOS)JOURNAAL 23.00 uur: (NOS/NOT) VOORLICHTINGSPROGRAMMA SCHOOLTELEVISIE Drugs: informatie voor ouders en docenten. KANAAL 29 10.15 uur: (NOS/NOT) SCHOOLTELEVISIE 18.35 uur: H-TA-TOVENAAR 18-40 uur: (ds'70) POLITIEKE PARTIJEN. 18.55 uur: (NOS) JOURNAAL 19.05 uur: (EO) KINDERKRANT <9.30 uur: ZIJN EIGEN IDEAAL Een film uit de serie This is life'. 20.00 uur; (NOS) JOURNAAL 20.20 uur: (EO) NADER BEKEKEN 20.45 uiy: WIJN HERDER IS DE HERE GOD -ang aoor het hervormd kerkkoor uit Kampen- ll-lo uur: FRISTENEN ACHTER HET IJZEREN GORDIJN. «n film over de godsdienstvrijheid in Rusland zoals cr floor de Russen werd uitgebracht aangevuld met «elden van de werkelijke toestand zoals de EO die ■2-00 uur: .VPRO) HET GAT VAN NEDERLAND Keraard weer met Kees van Kooten en Wim de Bie sn vele anderen. BELGIË-NED. NEDERLAND-2 KANAAL 32 18.45 uur: (NOS) TI TA-TOVENAAR 18.3a uur: journaal 19-05 uur: (TROS) SJOKA (2) 20.00 uur: <NOS) JOURNAAL 202! uur: •TROS) WOODHOUSE-FAVORIETEN höüse>r°eramma rond de accordeonist Johnny Wood- 20-55 uur: ^DA°EN UT HARTSTOCHT ast t°pwie'renner Louis Belmont trouwt merkt hij 2145 uur* mP?F dmgen 'osstaan-dan alleen wielrennen. viktor klimenko menkohOW r°nd 06 Fins'Russische zanger Viktor Kli- 22,'" -i'nr: Of GEZONDHEID «asuT*" Tit2muietekorten worden voorkomen? 14.00 uur: SCHOOLTELEVISIE 17-00 uur: SCHOOLTELEVISIE 18-00 uur: DE FABELTJESKRANT 18 05 uur: CALVIN EN DE KOLONEL 'De wagen van neef Newton'. 18.30 uur: JONGER DAN JE DENKT 18.50 uur: VERGROOTGLAS OP DE POSTZEGEL. 19.10 uur: DE TOEKOMST VAN ONS VERLEDEN 19.40 uur: NEDERLANDS EN MEDEDELINGEN 19.45 uur: JOURNAAL 20.10 uur: EUROPA NU 20.25 uur: DE KLEINE WAARHEID De eerste aflevering van de 26-delige televisieserie, die reeds door de NCRV op het scherm werd gebracht. 21.25 uur: VEROVER DE AARDE: TRANSPORTREVOLUTIE V erkeersproblematiek 22.15 uur: PREMIERE 22.55 uur: JOURNAAL BELGIë-FRANS 14.00, 14.30 en 15.00 Schooltelevisie; 15 30-16.00 Studie programma; 17 40 Journaal; 17.45 Schooltelevisie; 18.10 (K) 1,2,3... j'ai vu; De Fabeltjeskrant; 1830 (K> Pop- Shop: Capability Brown: 19-00 <Ki La demoiselle d'Avignon, serie; 19.30 Uitgaanstips: 19.45 Journaal; 20.15 Rcords; 20.30 (K) La Curëe. film van Roger Vadim naar de roman van Emille Zola, met Jane Fonda: 22.05 (K)Sélim Sasson presenteert fragm. uit nieuwe films; 22.50-22.55 Nws. FRANKRIJK-RIJSSEL 12.30 Miditrente; 13.00-13.35 Journaal; 18.30 Leven nu; 18 50 Voor de kleuters: 19.00 Reg. act.; 19.25 Politieke uitzending 19 45 Journaal; 20.15 Le fils du ciel (7), serie met Jacques Brun .etGérard Buhr en Georges Ciaisse; 20.30 Main basse sur la ville. Franse titel van een film met Rod Stieger. Salvo Randone e.a.; 22.30 ten grote onbekende: Jean Cocteau; 23.30-23-45 Nws. rukkelijke schilderijtjes als 'Noorder licht.' en 'De Bliksem' die al helemaal op Friedrich vooruitlopen. Zijn leven lang heeft Friedrich kennelijk met de techniek geworsteld. De 'fouten' die hij maakt zijn legio, en door een kind aan te wijzen. Op een beroemd schil-, derijtje als 'Die Lebensstufen' dat 1835 wordt gedateerd, vaart ieder bootje op een eigen horizon en op de voorgrond ligt een grote omgekeerde boot die meer van een neergekwakte: walvis heeft dan van een boot Vor meloos zijn de schepen in de haven i van Greifswald. z'n geboortestad, vol komen zonder enige proportie krui-| sen, mensen, bomen. Zeldzaam klunge-l lig schilderde hij mensen. Vormeloze klerenhoopjes. vrijwel altijd op de rug gezien, zonder structuur onder jas' of jurk. Het is hij wijze van spreken haast niet te geloven dat hij dat zelfportret getekend heeft, want dat is technisch knap. En dan z'n kleuren, vaak grel en bont met oranjes en paarsen en zonsonaergrangrood. Soms| lijken het wel ouderwetse kerstkaar- tan met sparretjes en sneeuw en een kruis of schijnsel, om van te gruwen. Het gekke is: het doet er totaal niet toe. Je kunt zo'n schilderij tech nisch afkraken, je kunt plaats voor plaats aanwijzen wat je er matig tot slecht aan vindt, en toch blijft het boeien (althans op enkele na. want er hingen enkele brave horreurtjes op deze tentoonstelling, werkjes die men als men ze bij een uitdrager zag rustig zou laten staan i. Maar een goede Friedrich is een over weldigende gebeurtenis. Hij kan, in derdaad, de confrontatie met Turner doorstaan. Ik heb de proef op de som genomen. Na de Friedrich tentoonstel ling éénmaal goed bezichtigd te heb ben ben ik, met lood in de schoenen, de Turners gaan bekijken. Technisch zo oneindig veel knapper, magistrale visie, totaal andere lichtbewerking. Tumer kon alles. Tumer maakte op het laatst van zijn leven dingen die nu nog hypermodem zijn. Zijn 'Hannibal over de Alpen' (1812, dus een tamelijk vroeg werk) behoort tot ae aangrij pendste schilderijen die ik ken. Diep onder de indruk van Tumer dacht ik: nee, dit houdt Friedrich niet uit. Doch teruggekeerd in de Friedrich-zalen wachtte de verrassing: Friedrich hield het wel uit. Op een totaal ander plan hebben zijn meesterwerken een vision- naire zeggingskracht die die van Tur ner evenaart en soms zelfs overtreft. Het is me nog niet gelukt het 'raadsel Friedrich' onder woorden te brengen- Je staat voor zo'n schilderij (en ik spreek nu over de allerbeste die er hingen, zoals no. 100, "Das grosze Gehege bei Dresden' (landschap) of het beroemde 'Zwei Manner betrach ten den Mond' (58) of no. 67: 'Mond- aufgang am Meer') en er gebeurt iets heel wonderlijks: er gaat van die doeken een haast metafysische wer king uit. Men staart, met de rugfigu ren, in de absolute leegte. Bij ae "Monaaufgang am Meer' zitten twee| vrouwen en een man op enorme rots-i blokken in de verte te turen waar fantastisch grote dromerige zeilsche pen in onwerkelijke purperen nevels verdwijnen. Ook de twee mannen die de maan bezichtigen zijn goeddeels van de beschouwer afgewend, de jongste leunt op de schouder van de, oudste (Friedrich zelf?) en zo staren] ze in de kosmos, het heelal, duizeling j bevangt je als je dat vrij kleine werkje bekijkt. Kijk niet te kritisch: de scheepjes varen weer elk op eigen horizon, en de mensen hebben geen lijf onder hun kleren. De 'Vrouw aan het ven ster' zweeft, en haar achterste zit niet op de goede plaats. Het doet er allemaal weinig toe. Er straalt zo'n weemoedige helderheid, zo'n vreemde, buitenaardse sfeer uit deze schilderij en dat men blijvend geboeid wordt. Ze hebben iets heel echts en zijn toch visioenen. Dan weer tekent Friedrich twee geraamten in een druipsteengrot, een simpel zeetje of een gezicht op Rügen zo technisch perfect, dat je niet weet wat je er van denken moet. Enkel met Friedrich's religieuze schil derijen heb ik moeite, ik vind ze van een twijfelachtig gehalte, en de drang van Helmut Börsch-Supan die de cata logus samenstelde en alles symbolisch duiden wil, is ronduit maniakaal. Ze ker, Friedrich stelde een daad door met zijn beroemde 'Das Kreuz im Gebirge' letterlijk de natuur op het altaar te zetten, maar hij heeft meer schilderijen met Christussen en krui sen bedorven dan symbolisch verhe ven. Het laatste woord daarover is beslist nog niet gezegd, maar Börsch- Supan geeft je wel een hersenspoe ling. Elke scheepsmast, elke boom. elke maan en elke schapekeutel is bij hem een christelijk symbool. Over twee jaar, in 1974, zal het twee honderd jaar geleden zijn dat Friedrich geboren werd. Gezien de enorme belangstelling voor zijn werk. die door deze eerste overzichtsten toonstelling in de Tate nog zeer is versterkt, mogen we wel verwachten dat er dan een nieuwe, nóg grotere expositie op touw zal worden gezet. Friedrich is beslist niet een van de grootste, maar wel een van de meest intrigerende schilders die ooit hebben geleefd. Hij heeft, als pur sang ro manticus deze tijd van hevige neo- ramantiek natuurlijk wel erg blijft hij een schoolvoorbeeld van een genie dat onmogelijk lang op erken ning door de wereld heeft moeren wachten. HANS WARREN ADVERTENTIE) 12.30 Sportrevue 13.00 Nieuws 13.11 Radiojournaal. 13 21 Alert! - op het vlak van en maatschappij. 13.50 De wereld van de oper3: beschouwingen over opera's. 15 00 (S) Voor de zieken. 16.00 Nieuws. 1603 Radiojournaal. 16 05 SAspecten: kunst programma. 17-00 <S) Mobiel - een beweeglijk programma voor beweeglijke mensen. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.20 <S) Licht orgelspel- IKOR: 18-30 Kleur. Vragen rondom schrift en samenleving. NCRV: 19.00 Bij de tijd: serie uitzendingen over het ouder worden, Verkiezingsuitzendingen: 19-20 Uitzending van de Anti ADVERTENTIE dan komt u voordelig aan prachtige artikelen ver beneden de winkelwaarde Ben koud kunstje met 10 seconden beslag, f^Vlug eierpannekoekmee!^ Prijs landbouwschap voor Roel Renssen UTRECHT (ANP) Roel Renssen, chef van de afdeling regionale pro gramma's van de NOS-televlsIe heeft dit jaar de KNLC-pri.js van 1000,- ontvangen, die het Koninklijk Neder lands Landbouwcomité KNLC ieder j jaar geeft aan iemand die op bljzonde-j re wijze heeft bijgedragen aan het ver-i sterken van de goede betrekkingen tussen het Nederlandse volk en zijn land- en tuinbouw. De- voorzitter van het KNLC, ir. C. S, Knottnerus, heeft hem de prijs tijdens de dinsdag gehouden algemene ver gadering overhandigd. De heer Renssen. sinds 17 jaar bij de televisie, is sinds 1968 verantwoorde lijk voor de programma's 'Van ge: tot gewest' en 'Internationaaal s risch nieuws'. t ADVERTENTIE) TRAGE STOELGANG? Wellicht is uw galtoevoer onvol doende - en die is onontbeerlijk voor een goede spijsvertering en het regelmatig functioneren van uw ingewanden. Te weinig gal brengt de werking ervan in de war. U gaat zich loom en onprettig voelen en wordt daardoor humeurig. Doe de kuur met zachte Carters Pilletjes. Zij wekken de gal op en zorgen voor een goede toevoer ervan in de dar men. U voelt zich dan weer prettig, opgelucht en in een beter humeur. CARTERS PILLETJES Import Bsnslux: N.v. Ode! Compiny Amsterdam Revolutionaire Partij- NCRV: 19-30 De kerk vandaag - nieuws en commentaar. 19.55 Kuns:- en vliegwerk: informatie over actuele tentoonstellingen. 20-00 Veel gevraagde gewijde muziek (gr). 20.40 (S) De laars op de nek. seriehoorspel. 21-00 (Sr Regio-Rechtstreeks (IIj gevarieerd programma. 22.20 Avondoverdenking. 2230 Nieuws. 22.40 Hier en Nu. 22-46 Wereldpanorama. 22.55 Politek interview 23.05 SPromenade Orkest met zangsolisten: amusements muziek- 23.55 - 24.00 Nieuws. VRIJDAG AVRO: 7-00 Nieuws- 7-11 Ochtendgymnastiek 7.20 (S) Dag met een gaatje, met om 8-00 Nieuws; 8-11 Radiojournaal en om 8.30 De groenteman. 9-00 (S) Pianorecital: moderne muziek (opn). NOS: 9.20 Wat heeft dat kind?: pedagogische rubriek. AVRO: 9.35 Waterstanden. 9.40 'S> Arbeidsliederen uit het verleden (Ieen causerie met grammofoonplaten 10.00 S i Voor de kleuters- 10.10 Arbeidsvitaminen (gr). (11.00 Nieuws; 11.03 Radiojournaal). 11.30 (S) Saxofoon en piano: modem® muziek. 11-55 Beursberichten. DONDERDAG 12.00 Ons Volkslied, waan en waarheid- 12.20 (S) Kinderkoor en licht ensemble. 12-26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Hier en Nu. 12.50 Middagpauzedlenst. 1310 'S) Lichte koorzang. 13-20 Licht ensemble. 13.45 Brandt of Barzel: documentaire over de Westduitse Verkiezingen. 14.05 Schoolradio. 14.25 (S) In kleine bezetting: instrumentaal trio speelt klassieke en moderne muziek. 15-15 De bijbel maakt nieuwsgierig - gesprek over Schriftwoorden. 15.30 Nieuws. 15.33 Studio 6: middagmagazine. 16.30 Hier en nu. 16.32 (S) Regio-Rechtstreeks (I): gevarieerd muzikaal, regio- en nationaal allerlei. 17.25 Kom over de Brug-journaal. 17.30 Nieuws- 17.32 Hier en Nu- 18.00 (S) Tijd vrij voor muziek in vrije tijd- 18-19 Verkiezingsuitzending van het Gereformeerd Politiek Verbond. 18.30 Nieuws. 18.41 (S) Leger des Heilsmuziek- 18.55 Zojuist verschenen boekbespreking AVRO: 19.00 (S) O Jongerenprogramma- 19.30 Trefpunt: actuele zaken ter discussie. NOS: 19,50 Den Haag vandaag. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Radiojournaal, 20.10 (S> Residentie orkest, met solist: klassieke muziek. In de pauze een gesprek met de solist. 22.05 'Si Muziek zonder podium: elektronische muziek. 22-35 Dat zit goed fout: een korte ludieke-culturele happening. 22-55 Muze zonder make-up internationale kleinkunst. 23-20 (S) Essay: een programma waarin over kunst wordt doorgepraat. 23-50 (Radiojournaal. 23.55 24.00 Nieuws. VRIJDAG KRO: 7.00 Nieuws- 7.02 Het levende woord. 7.50 S) Badinerie: klassieke muziek (gr). 7-30 Nieuws- 7.41 Echo. 7.50 (S) Badnerie: klassieke muziek 1 gr-). 8.24 Overtveging. 8.30 Nieuws. 8-36 Gymnastiek voor de huisvrouw. Voor de huisvrouw. Schoolradio, i SAubade: klassieke en moderne muziek. (rO-30-1032 8.45' 9.40 10.00 DONDERDAG 12-03 Van twaalf tot twee: Kro's 14DO Nieuws. 14.03 Discjockeyshow. 15.00 Nieuws). NOS: 16.00 Nieuws. 16 03 De daverende dertig. (17-00 Nieuws). 18.00 Nieuws- 18.02 De Joost de Draayer Show. TROS: 19-00 Nieuws. 19-02 Club Tropicana: Surinaamse muziek. 19.30 Sentimental Journey- 20.00 Nieuws. 20 02 Poster. 2100 Nieuws. 21.02 Apollo XXI: vervolghoor pel. 21.30 Kabaretteketet. 22.00 Nieuws. 22.02 De Hugo van Gelderen show met o.a. de Nederlandstalige Top Tien. 22-55 Mededelingen. 23-00 Nieuws. 23 02 T S - - -T - Tros-Sport-Tijd sport en muziek- 24-00 Nieuws. 0.02 Actualiteiten- 0.12 Jazzsir. 0.55 -1-00 Nieuws. VRIJDAG EO: 7.00 Nieuws- 7D2 Gospelsound: muziek voor Jong® mensen. 8-00 Nieuws. 8.02 Tussen thee en koffie. (9 00 Nieuws). 10.00 Nieuws. 10-03 De muzikale fruitmand: verzoekplatenprogramroa van en voor zieken. NCRV: 11.00 Nieuws. 11.03 Popcorn. /ADVERTENTIE) Spaar met Ardi'.a voor baddoeken met ingeweven de naam vaa uw baby (broertje of zusje mag ook). Let op het pak me! de kuikentjes. Ardiia- kuikenzachl. Ardita Extra - nóg zachter. De betere luier fI Wffi ff bij uw kruidenier. Lt 7 \AJfj\J\AJ unicura nv, amstordam postbus 1384 Even puzzelen Horizontaal: 1 spruit, 5 onbep. voom.- woord. 8 klank, 10 levendigheid. 11 de oudste (afk.). 12 vulkanische mode derstroom. 15 bijwoord, 16 inhouds maat 'afk.), 18 zangnoot, 19 herkau wer. 20 en omstreken 'afk-). 22 voeg woord. 23 genezer. 24 boom, 25 voor zetsel, 26 paardesie?. 27 bijbelse fi guur. 23 zangnoot. 31 Latijns voeg woord. 32 onaanzienlijk, 34 Oud Testa ment 'Lat. afk.). 36 kerkelijk rechts college, 38 melkklier, 40 bergweide, 41 vogel; Verticaal: 1 kopersnede. 2 richtsnoer. 3 tegenover (afk-), 4 gebied door een vuurmond bestreken, 5 bijwoord. 6 geologisch tijdvak, 7 vaartuig. 9 name lijk afk-). 10 symbool voor broom, 13 spil. 14 bijwoord. 17 krijgsmacht. 19 schande. 21 gewicht. 22 Bait. 26 koraaleiland. 27 lengtemaat. 28 zoog dier. 30 zoogdier, 31 tijdperk, 32 ïos- wal. 33 thans. 35 brandsingel. 37 sym bool voor thulium, 39 dieregeluid. Oe -loi jssing van de vorige puzzel Is: Panda liep opgewekt van de herberg weg, toen hij werd opgeschrikt door klagelijke geluiden opzij van een huis. Het was Joris Goedbloed, die doorj zelfmedelijden overmand was. „Ach. iedereen heeft nij verlaten!".' mompelde hij droevig. ..Geheel' alleen j ben ik. op deze ruwe wereld. Terwijl anderen pret maken, ga ik berooid en verlaten door het leven- Zelfs geen centje rest mij, om tegen honger en dorst... Die woorden maakten toch wel in-, druk op Panda al vond hij Joris; lang niet altijd eerlijk. „Hier heb je wat geld voor je honger j en dorst", zei hij. terwijl hij een bank biljet. tevoorschijn haalde. „Als je maar weet. dat je niet echt verdiend hebt". te kopenj Met die woorden liep hij weg. en eer.! poosje later lag het stadje ver achter hem. „Nu heb Ik zelf ook nog wat geld over", dacht hij tevreden. .Ach ja,j eerlijk duurt het langst: als Joris dat nu maar eens wilde leren". EINDE VAN DIT VERHAAL BEVEL OHA'R'A DRAAK E ERïiM M I Sl [OPE ieQe IC R I 5 5 E N LAMl EMMER^ IJBERE SERCE AS I 5 L'PBfT erre ~É'EN N I "N'C

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1972 | | pagina 17