PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
BOMMENREGEN IRA IN BELFAST
EISTE VEEL SLACHTOFFERS
Treinramp in Spanje:
zeker 76
doden
Aantal inwoners Oostburg ondergaat
buitengewoon sterke achteruitgang
Stad veranderde op slag in rampgebied
New York 'snakt'
naar frisse lucht
BIESHEUVEL:
BREUK NIET
MOEDWILLIG
Vandaag
in de
krant...
HÉ; l5-: h\lervieu> met de theo
loog Eimert Pruim over de alter-
'Dek van vervuiling' door hitte
Veel liefs,
Barend
215e jaargang - no. 171
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE. GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Bur- Vli"-' V/,lllr- 56-60, SU* (b.O.g. rad. 4799, ad:. 01 186-SS4, «R. 2751) Mldd.iburj, Markt 5* tal, 7651 red'. 2078/S?62, ad/. 6248). Go«i. C.ola Ma'rll' 2.' 't.bVuO t'.l s. r.d ad.-.' 8969) Odiu ..V, T f. -.•*.!< 22. «45
Zlarlkita, rad. lel. 3346, «dm. tal. 2094 0 Adverlenliaprlja 46 canl par mm. Minlmumpriji par ad/artanlla 6,90. Inbonden madadelingan 7'; larlef. Alia ad.a.-ia:-.iiepr.,ran a.riui.al 4', bt.v, Giro :50d00, Pro..i.tiala 2ai.,.-,a Courar.t, Mi«da p. s
Zaterdag 22 juli 1972
UITSLUITEND VERSCHIL
VAN MENING OVER DE
BEZUINIGINGEN
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Minister-presi
dent -Biesheuvel ontkent dat
men binnen het kabinet moed
willig heeft aangestuurd op een
breuk met DS'70. De beslissin
gen zijn in de nacht van zon
dag op maandag in alle rust en
weloverwogen genomen. Er zijn
na het uittreden van de minis
ters Drees en De Brauw dan
ook geen pogingen tot 'lijmen'
van de breuk ondernomen.
Tijdens zijn eerste officiële reactie op
de kabinetscrisis zei Biesheuvel vrij
dagavond dat naar zijn mening - en
die van het hele kabinet - de crisis
uitsluitend is ontstaan door een me
ningsverschil over bezuinigingen. Hij
toonde zich erg teleurgesteld over het
opstappen van DS'70 en vond het
„politiek onnodig". Ook de Tweede
'kamer is vrijdag door Biesheuvel in
een brief officieel op de hoogte ge
bracht van de gang van zaken van de
Saaiste week.
Afscheid
De beide oud-ministers Drees en De
Brauw betreuren het. dat er een einde
i5 gekomen aan de samenwerking in
hel kabinet Biesheuvel. In een 'af
scheidsbrief' aan minister-president
Biesheuvel zegt dr. W. Drees deze
beëindiging ie betreuren, omdat ik
het in het voorbije jaar als een voor
recht lieb ervaren in liet kabinet mijn
arbeid te mogen verrichten'. Jlir mi'
M. L. de Brauw zegt de beëindiging
van de 'in velerlei opzicht vruchtbare'
samenwerking in hoge mate te betreu
ren. ,J)e verantwoordelijkheid die ik
hiermede op mij heb genomen drukt
mij zwaar", aldus de oud-minister
voor wetenschapsbeleid.
(Voor de integrale tekst van de
brieven van Biesheuvel, Drees en De
Brauiv zie pagina 11)
Biesheuvel heeft afgelopen zondag
avond, toen bleek dat zijn pakket be
zuinigingen voor Drees en De Brauw
onaanvaardbaar was, nog informeel
contact gehad met de beide DS'70-
ministers. In de Heerenzaal van het
Caishuis zou hij ach verbaasd hebben
geroond „dat hem dat juist met twee
DS70-ministers moest overkomen".
Overigens blijft DS'70 volhouden dat
ce moeilijkheden vooral zijn ontstaan
door de „te vage afspraken over het
loon- en prijsbeleid". Biesheuvel: „Die
zaak was nog niet afgesloten. Wij
waren nog bezig aan een ontwerp
tekst over dit punt voor de- begroting.
Dat was het volgende punt van de
agenda".
De minister-president zette verder
uiteen, dat zondagavond laat door het
geh'ele kabinet was afgesproken, dat
er over zijn voorstellen tot bezuini
ging 'van de laatste enkele honderden
miljoenen niet lang meer gediscussi
eerd zou worden. Drees en De Brauw
lieten omstreeks middernacht echter
grote bezwaren horen. Na een langdu
rige schorsing besloot de rest van de
ministerraad wél akkoord te gaan
met de voorstellen van Biesheuvel.
Drees en De Brauw lieten toen weten
dat ze zouden aftreden. Van heftige
reacties is volgens Biesheuvel echter
geen sprake geweest. Omdat er volop
gelegenheid bestaan had contact te
hebben met de fractieleiders va« de
regeringspartijen, achtte Biesheuvel
verder oponthoud ongewenst, Hij wil
de „de zaak -niet op de lange baan
schuiven". De minister-president ont
kende dat er door het kabinet onrede
lijk lang vergaderd zou zijn.
Het lange uitblijven van een officiële
beslissing over het aftreden van het
kabinet is volgens Biesheuvel niet te
wijten geweest aan een „ingrijpen van
oe koningin'. De oorzaken zijn vol
gens hem uitsluitend „formele staat-
rechtelijke problemen en het uitblij
ven van de ontslagbrieven van de
afgetreden DS'70-bewindslieden"
(Van onze correspondent)
BELFAST De Noordierse hoofdstad Belfast veranderde vrijdagmiddag binnen een half uur in
een rampgebied, toen om 3 uur een serie bomexplosies begon die maar geen eind scheen te nemen.
Dikke rookwolken begonnen boven de straten te drijven, terwijl brandweerauto's en ambulances
met gillende sirenes een weg zochten door het puin. Winkelende huisvrouwen en kinderen, hui
lend en in staat van shock, probeerden weg te vluchten.
Het centrum van het toneel van de
meest geconcentreerde IRA-aanval tot
nu toe, op een ogenblik dat duizenden
huisvrouwen bezig waren hun weekend
inkopen te doei;. Er ontstond een
geweldige chaos. Alle busdiensten wer
den voor de rest van de dag gestaakt-
en alle toegangswegen tot de binnen
stad afgesloten. Ook in andere delen
van Uister ging de IRA tot massale
nietsontziende acties over.
De bommen ontploften met de re
gelmaat van een klok met tussenpo-!
zen van minuten. In het centrum vani
de stad verdween het busstation in
Oxford Street met een enorme klap
en een grote rookwolk, waaruit ste
nen, brokken en lichaamsdelen naar-
beneden kwamen. Een man die de)
scène overleefde, vertelde dat hij me->
teen al drie doden zag liggen.
de pantserauto die in de lucht werd
geblazen. De soldaten waren op sl3g'
dood.
Noodtoestand
Slachtoffers
BELFAST Politiemannen on
derzoeken de overblijfselen van
een busgarage in Oxford Street,
Andere bommen ontploften onder
twee bruggen, in twee andere busstati
ons, een spoorstation, een gasfabriek
en een café. Tegen 6 uur werd liet I
aantal doden op 16 geschat, maar
men vreest dat het aantal zal stijgen.;
Tegen de 100 slachtoffers waren toen'
al naar ziekenhuizen gebracht. Onder
de doden bevinden zich drie soldalen,'
die in een gepantserde auto de wacht
hielden. Een bom ontplofte vlak bij
Fractieleiders
TREINEN BOTSTEN FRONTAAL OP ELKAAR
De overgebleven bewindslieden zijn
volgens Biesheuvel bereid om de in
middels vastgestelde begroting voor
19i3 door de Tweede Kamer te lood
sen. Zij hebben immers al een totale
overeenstemming over liet begrotings
beleid voor volgend jaar bereikt. De
fractieleiders van KVP, ARP, CHU en
VVD verklaarden vrijdagmiddag al
(Zie slot pag. 3 kol. 7
Nieuws uit binnen- en bui
tenland: pagina 1, 3 en 11.
Nieuws ut Zeeland: pagina
2,5,6 en 7.
Sport: pagina 12 en 13.
Eadio-tv: pagina 18.
Financieel nieuws: pagina
19.
»i-ril6 ':eïkdiens*en; Stemmen
t de Kerken.
Pag. 16: Jeugdlandkrant 1972;
roopraet.
17: Schaken, dammen, brid-
ge. hengclrubriek, puzzel en culi
nair avontuur.
JEREZ DE LA FRONTERA
(EFE/UPI) Bij een trein
ongeluk dat vrijdagmorgen
heeft plaatsgehad bij het sta
tion van EI Cuervo op 80 km
van Sevilla, zijn zeker 76 men
sen gedood. Het aantal gewon
den bedraagt 103. Volgens tot
dusver beschikbare inlichtin
gen zijn alle slachtoffers Span
jaarden, voornamelijk matro
zen va nhet garnizoen in Cadiz
en inwoners van de provincie,
onder wie vrouwen en kinde
ren.
Het ongeluk gebeurde toen een expres-
trein inreed op een plaatselijke
reizigerstrein die door een onjuiste
wisselstand op de verkeerde spoor
baan stond.
De bestuurder van de plaatselijke
trein die het leven verloor
had een rood sein gemist toen hij
toereed op een exprestrein van Ma-
di'id naar Cadiz. De treinen botsten
frontaal op 86 km ten zuiden van
Sevilla.
Met twee reusachtige kranen is men
aan het opruimen van de ravage
begonnen. De gewonden zijn ove
gebracht naar ziekenhuizen in de
nabijgelegen sherry-stad Jèrez de la,
Fronteraj op 32 km van de plaats
van het ongeluk.
In de exprestrein zaten volgens del
Spaanse spoorwegen 500 reizigers
en in de plaatselijke trein 200.
Twee van de vier rijtuigen van
'deze laatste trein werden volledig
vernield. Een slaapwagen van de
exprestrein lag ondersteboven. On
der de doden zijn twee spoorweg-
EL CUERVO. SPANJE Een
beeld van de enorme ravage van
de op elkaar gebotste wagens.
employe's die met de bestuurder
van de exprestrein meereisden. De
ze overleefden het ongeluk en ver
telde: „Ik zag de lokale trein voor
me opdoemen. Ik probeerde te
remmen, maar dat had al geen
meer".
Politiemannen spreken al van een
ware noodtoestand. Hel is het ergste
wat men in Noord-Ierland tot nu toe
ooit beleerde. De aanval van de IRA
kwam als antwoord op nieuwe stren
ge veiligheidsmaatregelen van de Brit
se minister voor Noord-Ierland, Willi
am Whitelaw, die poogde tegen tel
gaan dat de IRA bommen buiten haar
eigen gebieden in de andere stadsde
len smokkelden. Het is duidelijk dat
de IRA opnieuw op verschrikkelijk
manier aan haar politiek uitdrukking
geeft, die erop gericht is minister
Whitelaw en het Britse gezag totaal
voor gek te zetten en haar het leven
in Noord-Ierland onmogelijk te ma
ken.
Het lijkt daarbij dat haar kracht zo
groot is, dat ze door geen enkele
maatregel, met uitzondering van een|
zware gewapende actie van het Britse
leger, in de uitvoering van haar moor-|
dende praktijken kan worden gehin
derd.
De gigantische IRA-aanval komt ook
maar een paar dagen nadat de leider
van de provisionele IRA in Londen!
mei de oppositieleider Harold Wilson
had gesproken. Het was geen aange
naam gesprek geweest en ook Wilson
had, net als eerder minister Whitelaw
in een onderhoud met de IRA-leiders,
duidelijk te verstaan gegeven dat opj
de eisen van de IRA niet zonder meer,
kon worden ingegaan. Met. name)
moesten de terroristen beseffen dat
de Ierse eenwording niet met geweld'
kon worden afgedwongen.
gezegd, dat het bezoek van minister.
Hillery niet meer dan een beleefd
heidsbezoek zou zijn. Deze mededeling
van minister Whitelaw ging welbe
wust voorbij aan het feit dat minister
Hillery nauw betrokken is bij de'
politieke gesprekken die op gang zijn
gekomen over de toekomst van
Noord-Ierland.
Zo kan Whitelaws verklaring in het
Lagerhuis die weer tot doel heelt de
protestanten in Noord-Ierland te kal-j
meren, de langzaam verbeterde rela-l
ties tussen Londen en Dublin ernstig
vertroebelen. Minister Whitelaw vloog
vrijdagmiddag van Londen naar Bel
fast. zodra hij hoorde welke ramp
zich over de stad aan het voltrekken
was. Met hem mee vloog de Britse:
minister voor oorlog. Lord Carring-
ton. Ook minister Hillery. die in Lon
den had willen overnachten, keerde'
onmiddellijk naar Dublin terug.
Stap voor stap nadert in Ulster de
echter burgeroorlog. Want de parami
litaire protestantse verdedigingsorga-
nisatie (Ulster Defence. Association)'
kwam in actie om de plegers van de
bomaanslagen op te sporen.
f^antlijK
Besprekingen
Terwijl in Belfast de halve stad
werd opgeblazen, kwam in Londen de
minister van buitenlandse zaken van
de Ierse republiek. Hillery. voor be
sprekingen op het Londense ministe
rie van buitenlandse zaken aan. De
Ieren van de republiek waren ernstig
beledigd dat minister Whitelaw een
dag eerder tegen het parlement hadl
ZOMERWEER
IETS KOELER
(Van onze weerkundige medewer
ker)
Het weekeinde houdt een zo
merse tendens, al is het met wat
minder hoge temperaturen. Dit
zal het duidelijkst merkbaar zijn
in de kustprovincies, want in het
binnenland zal vandaag en ook
zondag het kwik nog tot boven
25 graden kunnen stijgen.
De onweersactiviteit neemt ver
der af.
Hogelijk dat
er tijdelijk vanuit zee enkele
mistgebieden het kustgebied bin
nenkomen. Er zijn echter geen
aanwijzingen voor een omslag
van het weer naar koel of onbe
stendig.
NEW YORK (RTR) Een hit
tegolf van zeven dagen en 'een
dek van vervuiling' doen de
Newyorkers happen naar fris
se lucht. Het weer is onder
werp van gesprek nummer 1
in New York, en de meteoro-,
logische dienst vreest dat het
dat nog wel een tijdje zal blij-!
ven.
De temperatuur is gestegen tot maxi-!
maal 34 graden en minimaal 30. De
weersomstandigheden voorkomen
luchtcireulatie op grotere schaal,
zodat de stad in een wolk van vuile
lucht gevangen zit. Door de hitte
golf wordt van Consolidated Edi
son, de stroonüc-verancier van New
York. het uiterste gevergd. Vrijwel
onafgebroken doen zich stroomon-
derbrekingen voor. Een hiervan trof
meer dan 200.000 afnemers ir.
Brooklyn en beroofde ze gedurende
13-.- uur van elektriciteit-
Het watertekort in New Aork wordt
in de hand gewerkt door kinderen
die brandkranen in werking stellen
oin verkoeling te zoeken. Bewoners
van hoge gebouwen hebben op som
mige ogenblikken geen water en de;
brandweer vreest het ergste wan-'
neer een omvangrijke, brand zou!
uitbreken.
Het gemeentebestuur verzekert de
Newyorkers dat de smog - die ogen'
ontstekingen doet oplopen en top-1
pen van hoge gebouwen aan het
oog onttrekt niet echt gevaarlijk;
voor de gezondheid is. De mannen
in New York hebber, een troost: de.
meisjes in de stad dragen minirok
ken die dat eigenlijk niet eens meer;
zijn.
IN 10 JAAR 500 INWONERS MINDER; STAGNATIE IN WERKGELEGENHEID
SITUATIE IN DE
LANDBOUW EEN
VAN DE OORZAKEN
OOSTBURG Het aantal inwo
ners van de gemeente Oostburg
is in de periode van 1959 tot en
met 1969 met bijna vijfhonderd
gedaald. De voornaamste oor
zaken daarvan zijn de stagne
rende ontwikkeling van de
werkgelegenheid ten gevolge
van de eenzijdige gerichtheid op
de landbouw en de geïsoleerde
geografische ligging van West-
Zeeuwsch-Vlaanderen. De totale
werkgelegenheid in de gemeente
Oostburg is onder invloed van
de ontwikkelingen in de land
bouw van 1965 tot 1971 met bij
na acht procent gedaald.
Dit staat te lezen iri het- concept
structuurplan voor de gemeente Oost
burg. Met name in de kleinere kernen
zoals IJzendijke, Groede Hoofdplaat.
Zuidzande, Waterlandkerkje, en
Nieuwvliet vertonen de bevolkingscij
fers een sterke daling. Deze 'leegloop'
heeft er toe geleid dat Oostburg een
bijzonder hoog percentage bejaarden
telt :15,5 procent van de bevolking
tegenover landelijk 10,1 procent. Past
men de landelijke leeftijdsopbouw toe
op de Oostburgse bevolking, dan
blijkt er een tekort te zijn van onge
veer 1900 mensen jonger dan 45 jaar
en een overschot van hetzelfde aantal
bij degenen die vijfenveertig jaar en|
ouder zijn.
Nadelig;
.Deze situatie heeft een nadelige in-j
vloed op de leefbaarheid in de ge-l
meente: weinig jongeren met een gro-|
te geografische spreiding daarvan be
tekent onvoldoende lagere scholen en
minder mogelijkheden voor voortge
zet ondenvijs. Een tekort in de leef
tijdsgroep van 15 tot 44 jaar betekent
voor de nabije toekomst geen zicht
op een belangrijke stijging van het
aantal jeugdigen. Een overschot in de
groep van 45 tot 64-jarigen betekent
dat het verouderingsprobleem voorlo
pig nog niet is opgelost. Een over-!
schot in het aantal bejaarden bete
kent dure bejaarden-voorzieningen en
een relatief groot aantal inwoners
met een geringe koopkracht"- In het.
voorlopige structuurplan worden vier!
mogelijkheden genoemd van de bevol-|
kingsgroei tot 1985; I
bij stagnatie: ongeveer 17.000 (da-!
ling van 1500 1
bij stabilisatie: ongeveer 20.000
(toename van 1500
bij een licht vestigingsoverschot
ongeveer 22.500 (toename van',
4000)
bij een groot vestigingsoverschot-
ongeveer 25.000 (toename van
6500)
Bij deze cijfers wordt in het plan de
opmerking gemaakt, het voor Oost-j
b-rg niet wenselijk is dat de stagnatie,
in de bevolkingsontvrikkeling zich
blijft voortzetten. .Dit komt de leef
baarheid in de gemeente zeker niei
ten goede, al was het slechts vanwege'
het aantal van de bejaarden in de;
totale bevolking. Blijft de bevolking
stagneren, dan zullen er in 1985 naar
verwachting 19 procent bejaarden in;
de gemeente Oostburg zijn".
Aantrekkelijk
Volgens de structuurschets is het
scheppen van een aantrekkelijk woon
klimaat een van de eerste vereisten
qm het aant3l inwoners weer te doen
toenemen. .Maar wel onder de voor
waarde dat met name in Oost-
Zeeuwscb-Vlaanöeren de werkgelegen
heid zich uitbreid. Tot 1975 iigt di:
niet in de lijn der verwachtingen,
gezien de algemene conjunctuur en in!
het bijzoder de moeilijkheden in de
chemische industrie. Voorgenomen
uitbreidingen zijn beperkt, nieuwe uit
breidingen worden (nog) niet voorge
nomen. Als er in de kanaalzone en
eventueel in Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen
Oost niet in belangrijke mate geëx
pandeerd wordt, dreigt daar een aan
zienlijke structurele werkloosheid te
ontstaan in de orde van zeven- tot
negenhonderd arbeiders gemiddeld
per jaar. Een eventuele expansie zal
snel moeten komen wil deze voor
1975 nog enige invloed uitoefenen op
de werkgelegenheid".
(Aleer nieuws over het Oostburgsej
structuurplan op pagn.'a 2).
De ministerpresident
heel', een brief geschre-
vcn. Jawel, aan de ka
mer on over de kabinets
crisis. Als briefschrijver
blijkt echter mr. Blesheu
vel lang geleden ooit
eens aangeduid als 'open Barend'
een gesloten man. hij laat essentiële
zaken uit zijn epistel weg. Het doet
denken aan het soort brieven, dat op
gewekte knaapjes in de vakantie aan
hun oude.-- schrijven, zo in de gees*
van lieve vader en moeder. Wim en
Maurits wilden meer uit het vakan
tiepotje. maar ik heb ze een tik op
hun neus gegeven. Ze zijn kwaad weg
gelopen en komen niet meer terug.
Net goed. Verder hebben we het reus
achtig. Veel liefs. Barend". Een post
zegel er op. de brief in de bus gestopt
en de zaak is klaar. Voor de ouders
begint ce affaire dan pas Roed: z«
maken zich dodelijk ongerust.
Laten we die beeldspraak verder
maar laten rusten. Er moet helaas
in alle scherpte worden vastge
steld dat het stuk van de minister-pre
sident onvolledig en daardoor ver be
neden de maat ls: in feite is de brief
niet meer dan een uiteenzetting van
de procedures, die de afgelopen week
in het kabinet zijn gevolgd. Inmiddels
hebben ae twee afgetreden ministers
Drees en De Brauv.- eveneens
een stuk geproduceerd, maar hui
brieven bevatten
veel meer houvast
dan het schrijven
van de minister
president. Welis
waar noemen zij
evenmin cijfers, maar er zijn in ieder
geval redelijke aanduidingen. Een ci
taat uit de brief van Drees: de ingreep
betekent 'in een aantal sectoren een
gevaarlijke aantasting van veiligheid,
milieubescherming en continuïteit.
Bovendien zullen ongewenste bijver
schijnselen optreden, zoals schade aan
rijkseigendom fwegen, waterwegen)
door onvoldoende onderhoud en ver
der toenemende werkloosheid in weg
en waterbouw'. Dat is nogal wat. Dit
thema wordt in de brief nog weer
verder uitgewerkt: het zelfstandig be
staan van het rijks-wegenfonds is in
het geding, de vraag naar telefoonaan
sluitingen kan onvoldoende worden
beantwoord ondanks forse tariefsver
hogingen. om enkele punten te noe
men.
In ieder geval maakt de brief van
Drees duidelijk, da: de politici van
de andere par'iien niet al te licht
vaardig moeten uitroepen dat de par
tij van de bezuinigingen nu zelf wei
gert te bezuinigen ais het om hun
eigen departementen gaat. Vóór dit
verwijt kan worden uitgesproken,
moe: men toch wel wat meer weten
over de aard van de besnoeiingen. Het
verweer van Drees is hoe dan ook, zo
danig dat men eerst nog wel eens na
dere inlichtingen mag vragen voor
men dat politiek zo makkelijk uitge
sproken yerwij: (,_ze willen nu zelf
niet bezuinigen") gebruikt. Men had
mogen verwachten, dat de brief van
de minister president over dit alles
enig licht zou verschaffen. De
situatie is echter duister gebleven: mr.
Biesheuvel houdt zich liever op de
vlakte.
Het enige alibi voor dit zwijgen is
de staatsrechtelijke fictie, dat de
begroting nog in een voorberei
dend stadium verkeert. Een in dit
geval ontoereikend alibi, zeker nu de
brieven van Drees en De Brauw zijn
gepubliceerd en mede onderwerp uit
maken van de or>enbare discussie. In
die brieven wordt over de werkelijke
oorzaken van de crisis gesproken, ter
wijl men in Den Haag op dit ogenblik
liever over de procedures praat. Er
gonst maar één woord in de politieke
hoofden; 'verkiezingen', een woord dat
nu al alles beheerst, om niet te zeggen
frustreert. De politici hebben iets weg
van verslaafde spelers, ze zijn zo in
het spel verdiept dat de inzet bijzaak
is gev/orden. Op zichzelf is het spel
element in de politiek niet verwerpe
lijk, mits men de hoofdzaken niet uit
het oog verliest. Die hoofdzaken
ontwrichtende bezuinigingen als we
Drees en De Brauw mogen geloven
worden echter niet behandeld in de
brief van de minister-president. Gis
teravond sprak mr. Biesheuvel ernstig
in ae tv-rubriek "Hier en Nu' over een
afglijden naar een 'onregeerbaarheid'
van het land. Er is nog iets ernstigers
aan ae hand: men verzwijgt in dit
conflict kernpunten die iedereen be
hoort te weten.
SCHONE PLANNEN
VAN
SPOORWEGEN
UTRECHT (ANP) De spoorwegen
hebben schone plannen. Om de trein
rein te houden wil incn komen tot
een betere planning van de diverse
schoonmaakwcrkzaamhedcn en een
betere motivering van bet schoon
maakpersoneel. Bovendien worden
twee dames aangetrokken die in de
hoedanigheid van kwalitcitscontroleu-
se op bepaalde trajecten mee gaan
rijden om te onderzoeken hoereel
vuiltjes er in de trein zijn.
Hoewel de spoorwegen in 1970 bij
voorbeeld naar schatting vijf tot zes
miljoen gulden uittrokken voor het
schoonhouden van treinen en stations
gaat men er nu mede naar aanlei
ding van klachten van reizigers en de
Consumentenbond in de strijd te
gen het vuil een extra schepje boven
op leggen.
De spoorwegen gaan bekijken hoe
men de 500 man schoonmaakperso
neel en de negen was-installaties nog
efficiënter kan laten zuigen, boenen
en borstelen. In principe worden de
reizigerstreinen dagelijks 's nachts
van binnen schoongemaakt en gaan ze
twee keer per week onder de douche.
Nu gaat men onderzoeken of he*
mogelijk is stilstaand materieel dat in
reserve is een snelle beurt te geven.