PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT BOMMENREGEN IRA IN BELFAST EISTE VEEL SLACHTOFFERS Treinramp in Spanje: zeker 76 doden Aantal inwoners Oostburg ondergaat buitengewoon sterke achteruitgang Stad veranderde op slag in rampgebied New York 'snakt' naar frisse lucht BIESHEUVEL: BREUK NIET MOEDWILLIG Vandaag in de krant... HÉ; l5-: h\lervieu> met de theo loog Eimert Pruim over de alter- 'Dek van vervuiling' door hitte Veel liefs, Barend 215e jaargang - no. 171 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE. GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Bur- Vli"-' V/,lllr- 56-60, SU* (b.O.g. rad. 4799, ad:. 01 186-SS4, «R. 2751) Mldd.iburj, Markt 5* tal, 7651 red'. 2078/S?62, ad/. 6248). Go«i. C.ola Ma'rll' 2.' 't.bVuO t'.l s. r.d ad.-.' 8969) Odiu ..V, T f. -.•*.!< 22. «45 Zlarlkita, rad. lel. 3346, «dm. tal. 2094 0 Adverlenliaprlja 46 canl par mm. Minlmumpriji par ad/artanlla 6,90. Inbonden madadelingan 7'; larlef. Alia ad.a.-ia:-.iiepr.,ran a.riui.al 4', bt.v, Giro :50d00, Pro..i.tiala 2ai.,.-,a Courar.t, Mi«da p. s Zaterdag 22 juli 1972 UITSLUITEND VERSCHIL VAN MENING OVER DE BEZUINIGINGEN (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Minister-presi dent -Biesheuvel ontkent dat men binnen het kabinet moed willig heeft aangestuurd op een breuk met DS'70. De beslissin gen zijn in de nacht van zon dag op maandag in alle rust en weloverwogen genomen. Er zijn na het uittreden van de minis ters Drees en De Brauw dan ook geen pogingen tot 'lijmen' van de breuk ondernomen. Tijdens zijn eerste officiële reactie op de kabinetscrisis zei Biesheuvel vrij dagavond dat naar zijn mening - en die van het hele kabinet - de crisis uitsluitend is ontstaan door een me ningsverschil over bezuinigingen. Hij toonde zich erg teleurgesteld over het opstappen van DS'70 en vond het „politiek onnodig". Ook de Tweede 'kamer is vrijdag door Biesheuvel in een brief officieel op de hoogte ge bracht van de gang van zaken van de Saaiste week. Afscheid De beide oud-ministers Drees en De Brauw betreuren het. dat er een einde i5 gekomen aan de samenwerking in hel kabinet Biesheuvel. In een 'af scheidsbrief' aan minister-president Biesheuvel zegt dr. W. Drees deze beëindiging ie betreuren, omdat ik het in het voorbije jaar als een voor recht lieb ervaren in liet kabinet mijn arbeid te mogen verrichten'. Jlir mi' M. L. de Brauw zegt de beëindiging van de 'in velerlei opzicht vruchtbare' samenwerking in hoge mate te betreu ren. ,J)e verantwoordelijkheid die ik hiermede op mij heb genomen drukt mij zwaar", aldus de oud-minister voor wetenschapsbeleid. (Voor de integrale tekst van de brieven van Biesheuvel, Drees en De Brauiv zie pagina 11) Biesheuvel heeft afgelopen zondag avond, toen bleek dat zijn pakket be zuinigingen voor Drees en De Brauw onaanvaardbaar was, nog informeel contact gehad met de beide DS'70- ministers. In de Heerenzaal van het Caishuis zou hij ach verbaasd hebben geroond „dat hem dat juist met twee DS70-ministers moest overkomen". Overigens blijft DS'70 volhouden dat ce moeilijkheden vooral zijn ontstaan door de „te vage afspraken over het loon- en prijsbeleid". Biesheuvel: „Die zaak was nog niet afgesloten. Wij waren nog bezig aan een ontwerp tekst over dit punt voor de- begroting. Dat was het volgende punt van de agenda". De minister-president zette verder uiteen, dat zondagavond laat door het geh'ele kabinet was afgesproken, dat er over zijn voorstellen tot bezuini ging 'van de laatste enkele honderden miljoenen niet lang meer gediscussi eerd zou worden. Drees en De Brauw lieten omstreeks middernacht echter grote bezwaren horen. Na een langdu rige schorsing besloot de rest van de ministerraad wél akkoord te gaan met de voorstellen van Biesheuvel. Drees en De Brauw lieten toen weten dat ze zouden aftreden. Van heftige reacties is volgens Biesheuvel echter geen sprake geweest. Omdat er volop gelegenheid bestaan had contact te hebben met de fractieleiders va« de regeringspartijen, achtte Biesheuvel verder oponthoud ongewenst, Hij wil de „de zaak -niet op de lange baan schuiven". De minister-president ont kende dat er door het kabinet onrede lijk lang vergaderd zou zijn. Het lange uitblijven van een officiële beslissing over het aftreden van het kabinet is volgens Biesheuvel niet te wijten geweest aan een „ingrijpen van oe koningin'. De oorzaken zijn vol gens hem uitsluitend „formele staat- rechtelijke problemen en het uitblij ven van de ontslagbrieven van de afgetreden DS'70-bewindslieden" (Van onze correspondent) BELFAST De Noordierse hoofdstad Belfast veranderde vrijdagmiddag binnen een half uur in een rampgebied, toen om 3 uur een serie bomexplosies begon die maar geen eind scheen te nemen. Dikke rookwolken begonnen boven de straten te drijven, terwijl brandweerauto's en ambulances met gillende sirenes een weg zochten door het puin. Winkelende huisvrouwen en kinderen, hui lend en in staat van shock, probeerden weg te vluchten. Het centrum van het toneel van de meest geconcentreerde IRA-aanval tot nu toe, op een ogenblik dat duizenden huisvrouwen bezig waren hun weekend inkopen te doei;. Er ontstond een geweldige chaos. Alle busdiensten wer den voor de rest van de dag gestaakt- en alle toegangswegen tot de binnen stad afgesloten. Ook in andere delen van Uister ging de IRA tot massale nietsontziende acties over. De bommen ontploften met de re gelmaat van een klok met tussenpo-! zen van minuten. In het centrum vani de stad verdween het busstation in Oxford Street met een enorme klap en een grote rookwolk, waaruit ste nen, brokken en lichaamsdelen naar- beneden kwamen. Een man die de) scène overleefde, vertelde dat hij me-> teen al drie doden zag liggen. de pantserauto die in de lucht werd geblazen. De soldaten waren op sl3g' dood. Noodtoestand Slachtoffers BELFAST Politiemannen on derzoeken de overblijfselen van een busgarage in Oxford Street, Andere bommen ontploften onder twee bruggen, in twee andere busstati ons, een spoorstation, een gasfabriek en een café. Tegen 6 uur werd liet I aantal doden op 16 geschat, maar men vreest dat het aantal zal stijgen.; Tegen de 100 slachtoffers waren toen' al naar ziekenhuizen gebracht. Onder de doden bevinden zich drie soldalen,' die in een gepantserde auto de wacht hielden. Een bom ontplofte vlak bij Fractieleiders TREINEN BOTSTEN FRONTAAL OP ELKAAR De overgebleven bewindslieden zijn volgens Biesheuvel bereid om de in middels vastgestelde begroting voor 19i3 door de Tweede Kamer te lood sen. Zij hebben immers al een totale overeenstemming over liet begrotings beleid voor volgend jaar bereikt. De fractieleiders van KVP, ARP, CHU en VVD verklaarden vrijdagmiddag al (Zie slot pag. 3 kol. 7 Nieuws uit binnen- en bui tenland: pagina 1, 3 en 11. Nieuws ut Zeeland: pagina 2,5,6 en 7. Sport: pagina 12 en 13. Eadio-tv: pagina 18. Financieel nieuws: pagina 19. »i-ril6 ':eïkdiens*en; Stemmen t de Kerken. Pag. 16: Jeugdlandkrant 1972; roopraet. 17: Schaken, dammen, brid- ge. hengclrubriek, puzzel en culi nair avontuur. JEREZ DE LA FRONTERA (EFE/UPI) Bij een trein ongeluk dat vrijdagmorgen heeft plaatsgehad bij het sta tion van EI Cuervo op 80 km van Sevilla, zijn zeker 76 men sen gedood. Het aantal gewon den bedraagt 103. Volgens tot dusver beschikbare inlichtin gen zijn alle slachtoffers Span jaarden, voornamelijk matro zen va nhet garnizoen in Cadiz en inwoners van de provincie, onder wie vrouwen en kinde ren. Het ongeluk gebeurde toen een expres- trein inreed op een plaatselijke reizigerstrein die door een onjuiste wisselstand op de verkeerde spoor baan stond. De bestuurder van de plaatselijke trein die het leven verloor had een rood sein gemist toen hij toereed op een exprestrein van Ma- di'id naar Cadiz. De treinen botsten frontaal op 86 km ten zuiden van Sevilla. Met twee reusachtige kranen is men aan het opruimen van de ravage begonnen. De gewonden zijn ove gebracht naar ziekenhuizen in de nabijgelegen sherry-stad Jèrez de la, Fronteraj op 32 km van de plaats van het ongeluk. In de exprestrein zaten volgens del Spaanse spoorwegen 500 reizigers en in de plaatselijke trein 200. Twee van de vier rijtuigen van 'deze laatste trein werden volledig vernield. Een slaapwagen van de exprestrein lag ondersteboven. On der de doden zijn twee spoorweg- EL CUERVO. SPANJE Een beeld van de enorme ravage van de op elkaar gebotste wagens. employe's die met de bestuurder van de exprestrein meereisden. De ze overleefden het ongeluk en ver telde: „Ik zag de lokale trein voor me opdoemen. Ik probeerde te remmen, maar dat had al geen meer". Politiemannen spreken al van een ware noodtoestand. Hel is het ergste wat men in Noord-Ierland tot nu toe ooit beleerde. De aanval van de IRA kwam als antwoord op nieuwe stren ge veiligheidsmaatregelen van de Brit se minister voor Noord-Ierland, Willi am Whitelaw, die poogde tegen tel gaan dat de IRA bommen buiten haar eigen gebieden in de andere stadsde len smokkelden. Het is duidelijk dat de IRA opnieuw op verschrikkelijk manier aan haar politiek uitdrukking geeft, die erop gericht is minister Whitelaw en het Britse gezag totaal voor gek te zetten en haar het leven in Noord-Ierland onmogelijk te ma ken. Het lijkt daarbij dat haar kracht zo groot is, dat ze door geen enkele maatregel, met uitzondering van een| zware gewapende actie van het Britse leger, in de uitvoering van haar moor-| dende praktijken kan worden gehin derd. De gigantische IRA-aanval komt ook maar een paar dagen nadat de leider van de provisionele IRA in Londen! mei de oppositieleider Harold Wilson had gesproken. Het was geen aange naam gesprek geweest en ook Wilson had, net als eerder minister Whitelaw in een onderhoud met de IRA-leiders, duidelijk te verstaan gegeven dat opj de eisen van de IRA niet zonder meer, kon worden ingegaan. Met. name) moesten de terroristen beseffen dat de Ierse eenwording niet met geweld' kon worden afgedwongen. gezegd, dat het bezoek van minister. Hillery niet meer dan een beleefd heidsbezoek zou zijn. Deze mededeling van minister Whitelaw ging welbe wust voorbij aan het feit dat minister Hillery nauw betrokken is bij de' politieke gesprekken die op gang zijn gekomen over de toekomst van Noord-Ierland. Zo kan Whitelaws verklaring in het Lagerhuis die weer tot doel heelt de protestanten in Noord-Ierland te kal-j meren, de langzaam verbeterde rela-l ties tussen Londen en Dublin ernstig vertroebelen. Minister Whitelaw vloog vrijdagmiddag van Londen naar Bel fast. zodra hij hoorde welke ramp zich over de stad aan het voltrekken was. Met hem mee vloog de Britse: minister voor oorlog. Lord Carring- ton. Ook minister Hillery. die in Lon den had willen overnachten, keerde' onmiddellijk naar Dublin terug. Stap voor stap nadert in Ulster de echter burgeroorlog. Want de parami litaire protestantse verdedigingsorga- nisatie (Ulster Defence. Association)' kwam in actie om de plegers van de bomaanslagen op te sporen. f^antlijK Besprekingen Terwijl in Belfast de halve stad werd opgeblazen, kwam in Londen de minister van buitenlandse zaken van de Ierse republiek. Hillery. voor be sprekingen op het Londense ministe rie van buitenlandse zaken aan. De Ieren van de republiek waren ernstig beledigd dat minister Whitelaw een dag eerder tegen het parlement hadl ZOMERWEER IETS KOELER (Van onze weerkundige medewer ker) Het weekeinde houdt een zo merse tendens, al is het met wat minder hoge temperaturen. Dit zal het duidelijkst merkbaar zijn in de kustprovincies, want in het binnenland zal vandaag en ook zondag het kwik nog tot boven 25 graden kunnen stijgen. De onweersactiviteit neemt ver der af. Hogelijk dat er tijdelijk vanuit zee enkele mistgebieden het kustgebied bin nenkomen. Er zijn echter geen aanwijzingen voor een omslag van het weer naar koel of onbe stendig. NEW YORK (RTR) Een hit tegolf van zeven dagen en 'een dek van vervuiling' doen de Newyorkers happen naar fris se lucht. Het weer is onder werp van gesprek nummer 1 in New York, en de meteoro-, logische dienst vreest dat het dat nog wel een tijdje zal blij-! ven. De temperatuur is gestegen tot maxi-! maal 34 graden en minimaal 30. De weersomstandigheden voorkomen luchtcireulatie op grotere schaal, zodat de stad in een wolk van vuile lucht gevangen zit. Door de hitte golf wordt van Consolidated Edi son, de stroonüc-verancier van New York. het uiterste gevergd. Vrijwel onafgebroken doen zich stroomon- derbrekingen voor. Een hiervan trof meer dan 200.000 afnemers ir. Brooklyn en beroofde ze gedurende 13-.- uur van elektriciteit- Het watertekort in New Aork wordt in de hand gewerkt door kinderen die brandkranen in werking stellen oin verkoeling te zoeken. Bewoners van hoge gebouwen hebben op som mige ogenblikken geen water en de; brandweer vreest het ergste wan-' neer een omvangrijke, brand zou! uitbreken. Het gemeentebestuur verzekert de Newyorkers dat de smog - die ogen' ontstekingen doet oplopen en top-1 pen van hoge gebouwen aan het oog onttrekt niet echt gevaarlijk; voor de gezondheid is. De mannen in New York hebber, een troost: de. meisjes in de stad dragen minirok ken die dat eigenlijk niet eens meer; zijn. IN 10 JAAR 500 INWONERS MINDER; STAGNATIE IN WERKGELEGENHEID SITUATIE IN DE LANDBOUW EEN VAN DE OORZAKEN OOSTBURG Het aantal inwo ners van de gemeente Oostburg is in de periode van 1959 tot en met 1969 met bijna vijfhonderd gedaald. De voornaamste oor zaken daarvan zijn de stagne rende ontwikkeling van de werkgelegenheid ten gevolge van de eenzijdige gerichtheid op de landbouw en de geïsoleerde geografische ligging van West- Zeeuwsch-Vlaanderen. De totale werkgelegenheid in de gemeente Oostburg is onder invloed van de ontwikkelingen in de land bouw van 1965 tot 1971 met bij na acht procent gedaald. Dit staat te lezen iri het- concept structuurplan voor de gemeente Oost burg. Met name in de kleinere kernen zoals IJzendijke, Groede Hoofdplaat. Zuidzande, Waterlandkerkje, en Nieuwvliet vertonen de bevolkingscij fers een sterke daling. Deze 'leegloop' heeft er toe geleid dat Oostburg een bijzonder hoog percentage bejaarden telt :15,5 procent van de bevolking tegenover landelijk 10,1 procent. Past men de landelijke leeftijdsopbouw toe op de Oostburgse bevolking, dan blijkt er een tekort te zijn van onge veer 1900 mensen jonger dan 45 jaar en een overschot van hetzelfde aantal bij degenen die vijfenveertig jaar en| ouder zijn. Nadelig; .Deze situatie heeft een nadelige in-j vloed op de leefbaarheid in de ge-l meente: weinig jongeren met een gro-| te geografische spreiding daarvan be tekent onvoldoende lagere scholen en minder mogelijkheden voor voortge zet ondenvijs. Een tekort in de leef tijdsgroep van 15 tot 44 jaar betekent voor de nabije toekomst geen zicht op een belangrijke stijging van het aantal jeugdigen. Een overschot in de groep van 45 tot 64-jarigen betekent dat het verouderingsprobleem voorlo pig nog niet is opgelost. Een over-! schot in het aantal bejaarden bete kent dure bejaarden-voorzieningen en een relatief groot aantal inwoners met een geringe koopkracht"- In het. voorlopige structuurplan worden vier! mogelijkheden genoemd van de bevol-| kingsgroei tot 1985; I bij stagnatie: ongeveer 17.000 (da-! ling van 1500 1 bij stabilisatie: ongeveer 20.000 (toename van 1500 bij een licht vestigingsoverschot ongeveer 22.500 (toename van', 4000) bij een groot vestigingsoverschot- ongeveer 25.000 (toename van 6500) Bij deze cijfers wordt in het plan de opmerking gemaakt, het voor Oost-j b-rg niet wenselijk is dat de stagnatie, in de bevolkingsontvrikkeling zich blijft voortzetten. .Dit komt de leef baarheid in de gemeente zeker niei ten goede, al was het slechts vanwege' het aantal van de bejaarden in de; totale bevolking. Blijft de bevolking stagneren, dan zullen er in 1985 naar verwachting 19 procent bejaarden in; de gemeente Oostburg zijn". Aantrekkelijk Volgens de structuurschets is het scheppen van een aantrekkelijk woon klimaat een van de eerste vereisten qm het aant3l inwoners weer te doen toenemen. .Maar wel onder de voor waarde dat met name in Oost- Zeeuwscb-Vlaanöeren de werkgelegen heid zich uitbreid. Tot 1975 iigt di: niet in de lijn der verwachtingen, gezien de algemene conjunctuur en in! het bijzoder de moeilijkheden in de chemische industrie. Voorgenomen uitbreidingen zijn beperkt, nieuwe uit breidingen worden (nog) niet voorge nomen. Als er in de kanaalzone en eventueel in Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen Oost niet in belangrijke mate geëx pandeerd wordt, dreigt daar een aan zienlijke structurele werkloosheid te ontstaan in de orde van zeven- tot negenhonderd arbeiders gemiddeld per jaar. Een eventuele expansie zal snel moeten komen wil deze voor 1975 nog enige invloed uitoefenen op de werkgelegenheid". (Aleer nieuws over het Oostburgsej structuurplan op pagn.'a 2). De ministerpresident heel', een brief geschre- vcn. Jawel, aan de ka mer on over de kabinets crisis. Als briefschrijver blijkt echter mr. Blesheu vel lang geleden ooit eens aangeduid als 'open Barend' een gesloten man. hij laat essentiële zaken uit zijn epistel weg. Het doet denken aan het soort brieven, dat op gewekte knaapjes in de vakantie aan hun oude.-- schrijven, zo in de gees* van lieve vader en moeder. Wim en Maurits wilden meer uit het vakan tiepotje. maar ik heb ze een tik op hun neus gegeven. Ze zijn kwaad weg gelopen en komen niet meer terug. Net goed. Verder hebben we het reus achtig. Veel liefs. Barend". Een post zegel er op. de brief in de bus gestopt en de zaak is klaar. Voor de ouders begint ce affaire dan pas Roed: z« maken zich dodelijk ongerust. Laten we die beeldspraak verder maar laten rusten. Er moet helaas in alle scherpte worden vastge steld dat het stuk van de minister-pre sident onvolledig en daardoor ver be neden de maat ls: in feite is de brief niet meer dan een uiteenzetting van de procedures, die de afgelopen week in het kabinet zijn gevolgd. Inmiddels hebben ae twee afgetreden ministers Drees en De Brauv.- eveneens een stuk geproduceerd, maar hui brieven bevatten veel meer houvast dan het schrijven van de minister president. Welis waar noemen zij evenmin cijfers, maar er zijn in ieder geval redelijke aanduidingen. Een ci taat uit de brief van Drees: de ingreep betekent 'in een aantal sectoren een gevaarlijke aantasting van veiligheid, milieubescherming en continuïteit. Bovendien zullen ongewenste bijver schijnselen optreden, zoals schade aan rijkseigendom fwegen, waterwegen) door onvoldoende onderhoud en ver der toenemende werkloosheid in weg en waterbouw'. Dat is nogal wat. Dit thema wordt in de brief nog weer verder uitgewerkt: het zelfstandig be staan van het rijks-wegenfonds is in het geding, de vraag naar telefoonaan sluitingen kan onvoldoende worden beantwoord ondanks forse tariefsver hogingen. om enkele punten te noe men. In ieder geval maakt de brief van Drees duidelijk, da: de politici van de andere par'iien niet al te licht vaardig moeten uitroepen dat de par tij van de bezuinigingen nu zelf wei gert te bezuinigen ais het om hun eigen departementen gaat. Vóór dit verwijt kan worden uitgesproken, moe: men toch wel wat meer weten over de aard van de besnoeiingen. Het verweer van Drees is hoe dan ook, zo danig dat men eerst nog wel eens na dere inlichtingen mag vragen voor men dat politiek zo makkelijk uitge sproken yerwij: (,_ze willen nu zelf niet bezuinigen") gebruikt. Men had mogen verwachten, dat de brief van de minister president over dit alles enig licht zou verschaffen. De situatie is echter duister gebleven: mr. Biesheuvel houdt zich liever op de vlakte. Het enige alibi voor dit zwijgen is de staatsrechtelijke fictie, dat de begroting nog in een voorberei dend stadium verkeert. Een in dit geval ontoereikend alibi, zeker nu de brieven van Drees en De Brauw zijn gepubliceerd en mede onderwerp uit maken van de or>enbare discussie. In die brieven wordt over de werkelijke oorzaken van de crisis gesproken, ter wijl men in Den Haag op dit ogenblik liever over de procedures praat. Er gonst maar één woord in de politieke hoofden; 'verkiezingen', een woord dat nu al alles beheerst, om niet te zeggen frustreert. De politici hebben iets weg van verslaafde spelers, ze zijn zo in het spel verdiept dat de inzet bijzaak is gev/orden. Op zichzelf is het spel element in de politiek niet verwerpe lijk, mits men de hoofdzaken niet uit het oog verliest. Die hoofdzaken ontwrichtende bezuinigingen als we Drees en De Brauw mogen geloven worden echter niet behandeld in de brief van de minister-president. Gis teravond sprak mr. Biesheuvel ernstig in ae tv-rubriek "Hier en Nu' over een afglijden naar een 'onregeerbaarheid' van het land. Er is nog iets ernstigers aan ae hand: men verzwijgt in dit conflict kernpunten die iedereen be hoort te weten. SCHONE PLANNEN VAN SPOORWEGEN UTRECHT (ANP) De spoorwegen hebben schone plannen. Om de trein rein te houden wil incn komen tot een betere planning van de diverse schoonmaakwcrkzaamhedcn en een betere motivering van bet schoon maakpersoneel. Bovendien worden twee dames aangetrokken die in de hoedanigheid van kwalitcitscontroleu- se op bepaalde trajecten mee gaan rijden om te onderzoeken hoereel vuiltjes er in de trein zijn. Hoewel de spoorwegen in 1970 bij voorbeeld naar schatting vijf tot zes miljoen gulden uittrokken voor het schoonhouden van treinen en stations gaat men er nu mede naar aanlei ding van klachten van reizigers en de Consumentenbond in de strijd te gen het vuil een extra schepje boven op leggen. De spoorwegen gaan bekijken hoe men de 500 man schoonmaakperso neel en de negen was-installaties nog efficiënter kan laten zuigen, boenen en borstelen. In principe worden de reizigerstreinen dagelijks 's nachts van binnen schoongemaakt en gaan ze twee keer per week onder de douche. Nu gaat men onderzoeken of he* mogelijk is stilstaand materieel dat in reserve is een snelle beurt te geven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1972 | | pagina 1