OPRUIMINGS KOOPJES BIJ 'MARJO' VAN BELLE VAN DEN BERG POLDERMAN floriade Echte liefhebbers moeten veel missen MORRIS MARINA: CONVENTIONELE GEZINSAUTO ZONDER PRETENTIES showrooms staan vot tuin-en parkrozen Kinderstoelen 39,75 Kinderwagens 139,50 - 159,50 - 169,50 Ledikantjes met spijlen alleen rood 69,50 Wandelwagen 69,59 Enkele wiegen 99,50 Restanten jurkjes, pakjes, jasjes enz. voor lekkere lage prijzen VLISSINGEN 'S-HEER-ARENDSKERKE KRABBENDEJKE 20 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 13 JULI 1972 .U.lJ.L- BANKSTELLEN,in alle prijsklassen. EETKAMERS.te kust en te keur. BERGMEUBELS,SLAAPKAMERS KLEINMEUBELEN, 1 enz. w/ Vf Wehebben 5 honderden koopjes. KLASSIEK onze WKJOÜOOOOOUOUOUOOCXXXXXXXX, Op maandag 17 juli I 1972 hopen onze ouders P. KOLE-PBOOST, hun 25-jarige eehtver- j eniging te gedenken. Zij hopen dit heugelijke j feit Ie voeren op zater dag 22 juli 1972 in het verenigingsgebouw 'De Brug'. B/un dankbare kinderen. Receptie van 19.00-20.00 I uur. Wolphaartsdijk, Boomdijk 13. Zeer getroffen door de vele bewijzen van medeleven, on dervonden tijdens de ziekte en na het overlijden van mijn lieve vrouw, onze zorg zame moeder, behuwd-, groot- en overgrootmoeder betuigen wij onze oprechte dank. In het bijzonder het verplegend personeel van de ziekenafdeling van het Jacob Roggeveenhuis, voor de lief derijke verpleging. Uit aller naam, J. de Lange. Voor de bewijzen van mede leven, ontvangen na het overlijden van onze geliefde moeder, groot- en overgroot moeder zeggen wij hartelijk dank. Fam. De Munck Hansweert, juli 1972. TIJDELIJK WERKEN IN HET BUITENLAND Ons passagiersschip 'Mr. Jan Elshout' maakt week- tochten vanaf Arnhem naai- Rüdesheim en vijf tiendaagse tochten van Arnhem naar Zwitserland. Voor direct, tot eind oktober, vragen wij voor de huishoudelijke dienst nog ENKELE FLINKE MEISJES Eendrachtsweg 54, Rotterdam. LEES DE PZC Bedorven maag en diarree kosten u vakantiedagen Hot gebeurt zo vaalr. Vooral op vakantie. Andere leef-, drink- en eetgewoonten. En, plotseling overkomt hot u. Bedorven maag. Diarree. Een. nare maag- en darmstoornis heeft u in z'n greep. Neem dan ENTOSORBINÉ: witte aangename tabletten. Mot 6 snelwerkende middelen. Brengt uw maag tot rust. Zuivert de ingewanden. Stopt diarree. ENTOSORBINE neemt prettig in cj, en helpt direkü. Biet mag in geen roïs- apotheek ontbreken. Neem zo'n huisje mee. ENTOSORBINE zuivert maag en ingewanden VRIJ KAMPEREN Ponyrijden dicht bij zee. Inl. 01152-303 t/m1 oktober Amsterdam vanaf vrijdag 14 juli 13.00 uur a.s. t/m maandag 17 juli 8.30-22.30 uur i6 er in de Amstelhal-RAi een fascinerend rozenfeest jf. te zien van in de volle grond gekweekt 'rozarium m het park nu op het hoogtepunt! honderdzestig nieuwe rozensoorten van do laatste 10 jaar! panorama (weekblad) laat u genieten van een top-foto-show Jn het expo-paviljoen troln/toegangskaartan NS-slatiorta Babyhuis 'Marjo' - Lange Delft 52 - Middelburg President Rooseveltlaan/Hermesweg Telefoon 01184 - 6188 Deestraat 3 Telefoon 01106 - 1334-1625 Noordweg 8 Telefoon 01134 - 1445 UTRECHT Een aantrekke lijke auto die niet erg lijkt op de andere wagens uit de Morris familie. Dat is zo de eerste in druk die de Morris Marina maakt. Met de Marina heeft het British Leyland concern gemikt op de steeds belangrijker en groter wordende markt van goedkope middelgrote gezins wagens. Daarvoor heeft men ge broken met alle tradities die Morris op autogebied heeft. Stonden de Morris auto's he kend om hun zelfbewuste eigen schappen, nu is men teruggeval len op een conventionele techni sche uitvoering. Met het oog op Engelands toetre ding tot de EEG moest er een ruime, economische middenklasser komen die op het Europese continent de strijd kon aanbinden. Het resultaat heet de Morris Mari na, een wagen voor een breed kopers- publiek omdat zij in een aantal stan daardversies op de markt wordt ge bracht. Er zijn twee modellen: de tweedeurs coupé en de vierdeurs sa loon, die allebei verkrijgbaar zijn met de 1,3 of 1,8 liter motor en allebei in een 'Super de Luxe' uitvoering gele verd worden. Leuk is dat een eenvoudigere 1300 coupé 'de Luxe' al» goedkoopste uit voering de serie aanvoert, want meest al is een coupé duurder. Deze wagen is echter pas in het najaar te verkrij gen en daarom voor deze test de wat luxere, maar technisch precies hetzelf de, 1300 coupé 'Super de Luxe'. Geen pretenties De Morris Marina is eigenlijk een wagen zonder pretenties, de opzet van het model is erg conventioneel. De vroegere rijders van Morris of Austin zullen prettige herinneringen hebben aan de beroemde 'hydrolastïc' vering en de voorwielaandrijving die de wa gens een zeer goede en comfortabele weglegging gaven. Maar daarvan is niet veel terug te vinden bij deze Marina. De achteras is erg eenvoudig opge hangen en geveerd met een conventio nele bladveerophanging zonder gelei dingen. Opmerkelijk is wel dat het stuurkarakter ondanks de achterwiel aandrijving onderstuurd is, net als bij de andereMorrissen die voorwiel- aandrijving hebben. De vering is een beetje aan de stugge kant, maar het geheel doet niet oncomfortabel aan. De wegligging is verder ongecompli ceerd en levert geen grote problemen op, al zal de verwende Morris-rijder ook hier niet aan zijn trekken komen. De wagen dribbelt een beetje, maar is verder wel koersvast en in tegenstel ling tot wat de fabriek zelf vindt, is de wagen weinig windgevoelig. Vertrouwd is de voorin geplaatste I motor, dezelfde viërcilinder 1300 lijn motor als bij de Austin 1300 met een inhoud van 1275 cc wat goed is voor een vermogen van 60 DIN pk bij 5500 toeren per minuut. Het is een be proefde motor, die loopt als de beken de naaimachine, zo soepel. De presta ties die de wagen daarmee bereikt zijn redelijk zonder dat ze boven de middelmaat uitkomen. Voor de eerste vierhonderd meter vanaf stilstand heeft de Marina 1300 20,9 seconden nodig en de. acceleratie van 0 tot 80 km per uur gaat in 12,8 seconden en van 0 tot 120 km per uur- in 33,4 seconden. De topsnelheid van de 1300 coupé meet. ik op 137 kilometer per uur. Het benzineverbruik is echter wel gunstig met 1:10,5 tijdens de test. De technische afwerking van de au to is over het algemeen degelijk maar evenals de gehele wagen conventio neel van opzet. De geheel gesynchroni seerde vierversnellingsbak schakelt soepel met echter een nadeel wat betreft de achteruit. Deze zit goed geblokkeerd, maar door de wat lasti ge beweging (optrekken en naar vo ren duwen) kost het vooral als je het niet gewend bent, wat moeite om in achteruit te schakelen. De 1,3 versies van de Marina heb ben alle rondom trommelremmen, maar je trapt je een ongeluk wil je goed remmen. De pedaaldruk is veel te hoog wat misschien verholpen kan worden door een andere ophanging van het rempedaal. De remmen zelf geven voldoende vertraging, al willen de achterwielen nog wel blokkeren. Als ik er plotseling bovenop ga staan voel je dat de wagen scheef wil trekken. Prettig Dc algehele afwerking van het intc- rieur doet wel plezierig aan. Het ziet er goed verzorgd uit en sfeervol. Ein delijk iels traditioneel Engels zou ik zeggen. In de finesses wil nog wel iets ontbreken, zoals dc slechte verstel- baarheid van de overigens goed zitten de stoelen. Dat heeft Morris nu altijd al gehad. Maar zc hebben het nog niet veranderd. Het dashboard ziet er stijlvol uit terwijl alle bedieningsorganen goed onder handbereik zitten. Een nadeel ïs dat de kachel wat lawaaiig is en bovendien dat er te weinig lucht op de voorruiten komt ondanks de aanja ger zodat het moeilijk is om deze niet te laten beslaan bij vochtig weer. Het. ventilatiesysteem komt zeker voor i verbetering in aanmerking, al kan het! met een kleine ingreep voldoende ver-| holpen worden. Voor de koper die geen bijzondere1 eisen stelt aan zijn auto, is de Morris Marina een alleszins acceptabele auto. Maar de echte Morris-liefhebber moet veel missen. Het is wel wat teleurstel lend, want als een nieuwe auto uit komt, verwacht je iets revolutionairs, maar dit is allemaal zo gewoon, net alsof ze in dertig jaar auto-ontwikke ling hebben stilgezeten. De hele auto is gebouwd op goedkoopte en dat is clan ook bereikt. De Morris Marina is een redelijke auto, die voor een billijke prijs te krijgen is. De wagen is compleet uit gerust en biedt voldoende ruimte aan een heel gezin. Deze ruime opzet van iet model, clat er overigens bijzonder leuk uitziet, is wel het belangrijkste! pluspunt voor cle wagen. Voor een prijs van f 8.C15,- inclusief BTW is de VIorris Marina 130U coupé 'Super de Luxe' te koop. Voor dc opzet van cle fabriek om een ruime goedkope ge zinswagen te maken is cle Morris Marina een geslaagd ontwerp. Jam mer is echter dat er betaald moet worden met een teruggang naar con ventionele rijkwalitcit. CAO-OVERLEG HANDELSVAART UTRECHT (ANP) Het in maart JL begonnen overleg over verbetering in de cao voor de kleine handelsvaart is vastgelopen, zo heeft de Federatie van Werknemersorganisaties in de Zee vaart medegedeeld. De bonden bera den zich thans in overleg met hun leden en de vakcentrales over de ontstane situatie. Bij deze cao zij» 5000 werknemers betrokken. De bonden waren volgens de federatie van werknemersorganisaties in de zee vaart bereid rekening te houden me: Ie over het algemeen slechte gang •an zaken in de kleine handelsvaart \'an reële loonsverbetering hebben rij daarom in het overleg afgezien. Ze beperkten zich bewust tot het verlan gen de gages aan te passen aan de prijsstijgingen en enige verbeteringen voor de laagstbetaalden. De werkge vers wensten niet verder te gaan dan pen eenmalige verhoging van 3 Pf,0- pent op die gages, welke lager zijn dan 839,- per maand. Omdat het in de koopvaardij geldende minimumloon sinds de wettelijke aan passing van 1 juli 1972 al op ƒ847,30 ligt, heeft het aanbod volgens de bon den geen werkelijke betekenis. 34 1 87 23.08 222 08 198 23.43 234 10 145 23.37 183 10 214 ■- !0 164 HOOG EN LAAG WATER 14 juli Vlissingen 4.14 233 16.33 221 10. Terneuzen 4,47 248 17.02 236 11. Zierikzee 5.42 159 17.52 139 11. Hansweert 5,25 263 17.41 249 11.4 Wemeldinge 6.02 190 18.18 168 11.4

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1972 | | pagina 20