OPRUIMINGS
KOOPJES
BIJ 'MARJO'
VAN BELLE
VAN DEN BERG
POLDERMAN
floriade
Echte liefhebbers moeten veel missen
MORRIS MARINA: CONVENTIONELE
GEZINSAUTO ZONDER PRETENTIES
showrooms
staan vot
tuin-en
parkrozen
Kinderstoelen 39,75
Kinderwagens 139,50 - 159,50 - 169,50
Ledikantjes met spijlen alleen rood 69,50
Wandelwagen 69,59
Enkele wiegen 99,50
Restanten jurkjes, pakjes, jasjes enz.
voor lekkere lage prijzen
VLISSINGEN
'S-HEER-ARENDSKERKE
KRABBENDEJKE
20
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 13 JULI 1972
.U.lJ.L-
BANKSTELLEN,in alle prijsklassen.
EETKAMERS.te kust en te keur.
BERGMEUBELS,SLAAPKAMERS
KLEINMEUBELEN,
1 enz. w/ Vf
Wehebben
5 honderden
koopjes.
KLASSIEK
onze
WKJOÜOOOOOUOUOUOOCXXXXXXXX,
Op maandag 17 juli I
1972 hopen onze ouders
P. KOLE-PBOOST,
hun 25-jarige eehtver- j
eniging te gedenken.
Zij hopen dit heugelijke j
feit Ie voeren op zater
dag 22 juli 1972 in het
verenigingsgebouw 'De
Brug'.
B/un dankbare
kinderen.
Receptie van 19.00-20.00 I
uur.
Wolphaartsdijk,
Boomdijk 13.
Zeer getroffen door de vele
bewijzen van medeleven, on
dervonden tijdens de ziekte
en na het overlijden van
mijn lieve vrouw, onze zorg
zame moeder, behuwd-,
groot- en overgrootmoeder
betuigen wij onze oprechte
dank. In het bijzonder het
verplegend personeel van de
ziekenafdeling van het Jacob
Roggeveenhuis, voor de lief
derijke verpleging.
Uit aller naam,
J. de Lange.
Voor de bewijzen van mede
leven, ontvangen na het
overlijden van onze geliefde
moeder, groot- en overgroot
moeder
zeggen wij hartelijk dank.
Fam. De Munck
Hansweert, juli 1972.
TIJDELIJK WERKEN IN HET BUITENLAND
Ons passagiersschip 'Mr. Jan Elshout' maakt week-
tochten vanaf Arnhem naai- Rüdesheim en vijf tiendaagse
tochten van Arnhem naar Zwitserland. Voor direct, tot
eind oktober, vragen wij voor de huishoudelijke dienst
nog
ENKELE FLINKE MEISJES
Eendrachtsweg 54, Rotterdam.
LEES DE PZC
Bedorven maag
en diarree
kosten u vakantiedagen
Hot gebeurt zo vaalr. Vooral
op vakantie. Andere leef-,
drink- en eetgewoonten. En,
plotseling overkomt hot u.
Bedorven maag. Diarree. Een.
nare maag- en darmstoornis
heeft u in z'n greep. Neem
dan ENTOSORBINÉ: witte
aangename tabletten. Mot 6
snelwerkende middelen.
Brengt uw maag tot rust.
Zuivert de ingewanden. Stopt
diarree. ENTOSORBINE
neemt prettig in cj,
en helpt direkü.
Biet mag in geen roïs-
apotheek ontbreken.
Neem zo'n huisje mee.
ENTOSORBINE
zuivert maag en ingewanden
VRIJ KAMPEREN
Ponyrijden
dicht bij zee.
Inl. 01152-303
t/m1 oktober Amsterdam
vanaf vrijdag 14 juli
13.00 uur a.s.
t/m maandag 17 juli
8.30-22.30 uur
i6 er in de Amstelhal-RAi
een fascinerend rozenfeest
jf. te zien van
in de volle grond gekweekt
'rozarium
m het park nu op het
hoogtepunt!
honderdzestig nieuwe
rozensoorten van do
laatste 10 jaar!
panorama (weekblad)
laat u genieten van
een top-foto-show
Jn het expo-paviljoen
troln/toegangskaartan NS-slatiorta
Babyhuis 'Marjo' - Lange Delft 52 - Middelburg
President Rooseveltlaan/Hermesweg
Telefoon 01184 - 6188
Deestraat 3
Telefoon 01106 - 1334-1625
Noordweg 8
Telefoon 01134 - 1445
UTRECHT Een aantrekke
lijke auto die niet erg lijkt op
de andere wagens uit de Morris
familie. Dat is zo de eerste in
druk die de Morris Marina
maakt. Met de Marina heeft het
British Leyland concern gemikt
op de steeds belangrijker en
groter wordende markt van
goedkope middelgrote gezins
wagens. Daarvoor heeft men ge
broken met alle tradities die
Morris op autogebied heeft.
Stonden de Morris auto's he
kend om hun zelfbewuste eigen
schappen, nu is men teruggeval
len op een conventionele techni
sche uitvoering.
Met het oog op Engelands toetre
ding tot de EEG moest er een ruime,
economische middenklasser komen
die op het Europese continent de
strijd kon aanbinden.
Het resultaat heet de Morris Mari
na, een wagen voor een breed kopers-
publiek omdat zij in een aantal stan
daardversies op de markt wordt ge
bracht. Er zijn twee modellen: de
tweedeurs coupé en de vierdeurs sa
loon, die allebei verkrijgbaar zijn met
de 1,3 of 1,8 liter motor en allebei in
een 'Super de Luxe' uitvoering gele
verd worden.
Leuk is dat een eenvoudigere 1300
coupé 'de Luxe' al» goedkoopste uit
voering de serie aanvoert, want meest
al is een coupé duurder. Deze wagen
is echter pas in het najaar te verkrij
gen en daarom voor deze test de wat
luxere, maar technisch precies hetzelf
de, 1300 coupé 'Super de Luxe'.
Geen pretenties
De Morris Marina is eigenlijk een
wagen zonder pretenties, de opzet van
het model is erg conventioneel. De
vroegere rijders van Morris of Austin
zullen prettige herinneringen hebben
aan de beroemde 'hydrolastïc' vering
en de voorwielaandrijving die de wa
gens een zeer goede en comfortabele
weglegging gaven. Maar daarvan is
niet veel terug te vinden bij deze
Marina.
De achteras is erg eenvoudig opge
hangen en geveerd met een conventio
nele bladveerophanging zonder gelei
dingen. Opmerkelijk is wel dat het
stuurkarakter ondanks de achterwiel
aandrijving onderstuurd is, net als
bij de andereMorrissen die voorwiel-
aandrijving hebben. De vering is een
beetje aan de stugge kant, maar het
geheel doet niet oncomfortabel
aan.
De wegligging is verder ongecompli
ceerd en levert geen grote problemen
op, al zal de verwende Morris-rijder
ook hier niet aan zijn trekken komen.
De wagen dribbelt een beetje, maar is
verder wel koersvast en in tegenstel
ling tot wat de fabriek zelf vindt, is
de wagen weinig windgevoelig.
Vertrouwd is de voorin geplaatste I
motor, dezelfde viërcilinder 1300 lijn
motor als bij de Austin 1300 met een
inhoud van 1275 cc wat goed is voor
een vermogen van 60 DIN pk bij 5500
toeren per minuut. Het is een be
proefde motor, die loopt als de beken
de naaimachine, zo soepel. De presta
ties die de wagen daarmee bereikt
zijn redelijk zonder dat ze boven de
middelmaat uitkomen. Voor de eerste
vierhonderd meter vanaf stilstand
heeft de Marina 1300 20,9 seconden
nodig en de. acceleratie van 0 tot 80
km per uur gaat in 12,8 seconden en
van 0 tot 120 km per uur- in 33,4
seconden. De topsnelheid van de 1300
coupé meet. ik op 137 kilometer per
uur. Het benzineverbruik is echter
wel gunstig met 1:10,5 tijdens de
test.
De technische afwerking van de au
to is over het algemeen degelijk maar
evenals de gehele wagen conventio
neel van opzet. De geheel gesynchroni
seerde vierversnellingsbak schakelt
soepel met echter een nadeel wat
betreft de achteruit. Deze zit goed
geblokkeerd, maar door de wat lasti
ge beweging (optrekken en naar vo
ren duwen) kost het vooral als je het
niet gewend bent, wat moeite om in
achteruit te schakelen.
De 1,3 versies van de Marina heb
ben alle rondom trommelremmen,
maar je trapt je een ongeluk wil je
goed remmen. De pedaaldruk is veel
te hoog wat misschien verholpen kan
worden door een andere ophanging
van het rempedaal. De remmen zelf
geven voldoende vertraging, al willen
de achterwielen nog wel blokkeren.
Als ik er plotseling bovenop ga staan
voel je dat de wagen scheef wil
trekken.
Prettig
Dc algehele afwerking van het intc-
rieur doet wel plezierig aan. Het ziet
er goed verzorgd uit en sfeervol. Ein
delijk iels traditioneel Engels zou ik
zeggen. In de finesses wil nog wel iets
ontbreken, zoals dc slechte verstel-
baarheid van de overigens goed zitten
de stoelen. Dat heeft Morris nu altijd
al gehad. Maar zc hebben het nog niet
veranderd.
Het dashboard ziet er stijlvol uit
terwijl alle bedieningsorganen goed
onder handbereik zitten. Een nadeel ïs
dat de kachel wat lawaaiig is en
bovendien dat er te weinig lucht op
de voorruiten komt ondanks de aanja
ger zodat het moeilijk is om deze niet
te laten beslaan bij vochtig weer. Het.
ventilatiesysteem komt zeker voor i
verbetering in aanmerking, al kan het!
met een kleine ingreep voldoende ver-|
holpen worden.
Voor de koper die geen bijzondere1
eisen stelt aan zijn auto, is de Morris
Marina een alleszins acceptabele auto.
Maar de echte Morris-liefhebber moet
veel missen. Het is wel wat teleurstel
lend, want als een nieuwe auto uit
komt, verwacht je iets revolutionairs,
maar dit is allemaal zo gewoon, net
alsof ze in dertig jaar auto-ontwikke
ling hebben stilgezeten. De hele auto
is gebouwd op goedkoopte en dat is
clan ook bereikt.
De Morris Marina is een redelijke
auto, die voor een billijke prijs te
krijgen is. De wagen is compleet uit
gerust en biedt voldoende ruimte aan
een heel gezin. Deze ruime opzet van
iet model, clat er overigens bijzonder
leuk uitziet, is wel het belangrijkste!
pluspunt voor cle wagen. Voor een
prijs van f 8.C15,- inclusief BTW is de
VIorris Marina 130U coupé 'Super de
Luxe' te koop. Voor dc opzet van cle
fabriek om een ruime goedkope ge
zinswagen te maken is cle Morris
Marina een geslaagd ontwerp. Jam
mer is echter dat er betaald moet
worden met een teruggang naar con
ventionele rijkwalitcit.
CAO-OVERLEG
HANDELSVAART
UTRECHT (ANP) Het in maart JL
begonnen overleg over verbetering in
de cao voor de kleine handelsvaart is
vastgelopen, zo heeft de Federatie van
Werknemersorganisaties in de Zee
vaart medegedeeld. De bonden bera
den zich thans in overleg met hun
leden en de vakcentrales over de
ontstane situatie. Bij deze cao zij»
5000 werknemers betrokken.
De bonden waren volgens de federatie
van werknemersorganisaties in de zee
vaart bereid rekening te houden me:
Ie over het algemeen slechte gang
•an zaken in de kleine handelsvaart
\'an reële loonsverbetering hebben
rij daarom in het overleg afgezien. Ze
beperkten zich bewust tot het verlan
gen de gages aan te passen aan de
prijsstijgingen en enige verbeteringen
voor de laagstbetaalden. De werkge
vers wensten niet verder te gaan dan
pen eenmalige verhoging van 3 Pf,0-
pent op die gages, welke lager zijn
dan 839,- per maand.
Omdat het in de koopvaardij geldende
minimumloon sinds de wettelijke aan
passing van 1 juli 1972 al op ƒ847,30
ligt, heeft het aanbod volgens de bon
den geen werkelijke betekenis.
34 1 87 23.08 222
08 198 23.43 234
10 145 23.37 183
10 214 ■-
!0 164
HOOG EN LAAG WATER
14 juli
Vlissingen 4.14 233 16.33 221 10.
Terneuzen 4,47 248 17.02 236 11.
Zierikzee 5.42 159 17.52 139 11.
Hansweert 5,25 263 17.41 249 11.4
Wemeldinge 6.02 190 18.18 168 11.4