SIMCA 1000 RALLYE I: SPORTIEF AUTORIJDEN YOOR WEINIG GELD KANT-EN-KLAAR VOOR RALLY GE T.T.-publiek Nico Scheepmaker en de motorsport Gulf-enquête Popmuziek op het Damplein RUILVERKAVELING EN LANDSCHAP PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 8 JUfci De Rallyc I is voorzien van een zwaardere motor, een vier-cilinder wa- tcrgekocldc motor aeliterin, die een inhoud heeft van 129'1 cc en een maximaal vermogen geeft van CO DIN l»k bij 5400 omw.-min. Deze motor, ook al een grotere dan bij de vorige Rallye-uitvoering, geeft de auto het pittige en sportieve karakter in de praktijk mee. Je mag er natuurlijk geen wonderen van verwachten, maar voor deze kleine wagen is een topsnel heid van 140 echte kilometers per uur toch een behoorlijke prestatie en dat het sportief genoeg is. mag blijken uit de acceleratictijden van 10,5 seconden voor 0 tot 80 km-u en van 20 secon den voor 0 tot 120 km-u. Terwijl het sprintje over de eerste 400 meter vanuit stilstand in 19,4 seconden gaat. BENZINEVERBRUIK Voor de 'liefhebher' kan ik zeggen dat de motor lekker bromt binnenin. Vermeldenswaard is dat de motor niet is opgevoerd, zodat zelfs de meest wilde rijder liet soepele mo tortje niet in de vernieling kan draai en. Het lukt je onder normale om standigheden niet de naald van de toerenteller in het rode gebied te krijgen. Opvallend is ook dat in tegen stelling tot wat ik eerst verwachtte, liet benzineverbruik niet buitensporig lioog- is, ongeveer 1:11 tijdens deze test. Voor een kleine wagen, die meer :lan de gewone prestaties levert en waarbij ook rekening moet worden gehouden dat de bestuurders er wel eens flink 'aan zullen trekken', is het punt veiligheid van groot helang. De wegligging van de Rallye I is be trouwbaar en in overeenstemming met, het sportieve karakter. Deson danks is de auto nog comfortabel geveerd. Doordat de motor achterin zit, is de wagen van voren wat licht en dat; is er de oorzaak van dat de neus een beetje springerig is. Op deze hobbelige weg danst hij een beetje, waardoor je het stuur wel goed vast moet houden. Vooral bij hogere snel heden treedt dan een beetje vaag wegcontact op. Maar toch kost het me geen moeite alles .in de hand te houden. De zijwindgevoeligheid is dank zij de verbeteringen aan het onderstel een stuk verbeterd, maar ook hier voor geldt dat we er zeker rekening mee moeten houden. Je voelt het zelf wel als we vrachtwagens inhalen. Steeds voel je dat hij sterk wil weg UTRECHT Dit is nu een ieuk autootje voor mensen clie voor niet te veel geld eens lekker sportief willen rijden. De aantrekkelijke uitrusting van de Simea 1000 Rallye I, voorzien van een groot aan tal sport-accessoires, maakt de auto tezamen met de prijs beneden de 7000 gulden aantrekkelijk voor het jonge meestal niet kapi taalkrachtige publiek. De Simcf-1000 Rallye I is een auto, die als je hem zelf zo zou moeten uitrusten, veel meer gaat kosten. Ten opzichte van de vorige Rallye is deze Rallye I op enkele punten, zoals wegligging en souplesse van de motor, verbeterd. De gedachte van de fabriek achter de Rallye is erg simpel: een auto te leveren voor een groep jonge kopers, die sportief wil rijden en niet veel kan betalen. Daarvoor zijn ze uitge gaan van liet al vele jaren bestaande model van de Simea 1000 en hebben veel van wat ik vroeger zelf aan zo'n wagen moest doen om hem voor een rallyc geschikt te maken, standaard uitgevoerd. Er zitten twee kuipstoeltjes voorin (bij dc oude Rallyc alleen eentje voor de bestuurder), een eenvoudig klein Ieren stuur, een eenvoudig uitgevoerd dashboard met een toerenteller en de dofzwarte voorklep van de overigens fel oranje gekleurde wagen moet dc voorbijganger geen twijfel laten over liet sportieve karakter van de eigc- Maar met alleen uiterlijke dingen maak je geen sportieve wagen. De wegligging is ten opziciite van de Oude Simea 100U stukken vooruitge gaan en van de Rallyc I weer beter dan van zijn voorganger dc Rallye. Dit is bereikt door een verbeterde constructie van liet onderstel, dat op een paar punten verstevigd is. Deze verbeteringen zijn echter ook doorge voerd bij de gewone 'duizendjes', die in dit geval hebben geprofiteerd van bun sportieve broer. trekken en dus: stuur goed vasthou den. De remmen van de wagen zijn erg goed. Ook als we fors remmen, zoals nu, dan trekken ze niet scheef en ze blokkeren niet gauw. En als we nu even een paar keer flink remmen, dan zie je dat ook bij het remmen er zich geen problemen voordoen en de remweg goed recht blijft. SOBER De uitrusting van binnen is sober gehouden, zoals een rally-auto eigen lijk behoort te zijn, vind ik. Het moet functioneel zijn zonder overbodige opsmuk. Degenen die een mooiere afwerking willen, zonder de sportieve uitmonstering, kunenn de Simea 1000 Special kopen, die verder precies het zelfde is. De kuipstoeltjes zijn eenvou ilig. maar zitten stevig en daar is bet uiteindelijk om te doen. Als je wilt, kan je ze nog zelf beter naar de vorm van je lichaam instellen. De snelheidsmeter en toerenteller altten duidelijk zichtbaar in het dof zwarte dashboard en zijn goed aflees baar, ook al omdat de cijfers en wijzers in fel geel zijn gekleurd. Nut tige uitrusting, eveneens bij de Speci al Standaard, is de verwarmde achter ruit met de daarbij noodzakelijke wis- selstroomgenerator. De Rallye I heeft bovendien een zwaardere startmo tor. UITERST WENDBAAR Kort samengevat kunnen we zeggen dat de Simea 1000 Rallye I geen revolutionaire auto is. Toch is uit het »1 meer dan tien jaar oude model een, dank zij de vele moderniseringen, nog uiterst bruikbare wagen ontstaan. De Simea 1000 Rallye I is vooral een wendbare wagen, die ook in het stads verkeer zijn nut bewijst, al nodigt de sportieve uitrusting al gauw uit tot snelheidsovertredingen. De prijs van 6695,- gulden, inclusief BTW, maakt de wagen extra aantrek kelijk, want er is geen vergelijkbare concurrent voor deze prijs. Dat hier mee aan een vraag wordt voldaan, blijkt wel uit de vele oranje (of witte) Rallye's die je ziet rijden. Een waarschuwing is op zijn plaats: met deze wagen kan goed en veilig spor tief gereden worden, maar goed rij den is ook doordacht rijden en het sportieve karakter veleidt de meestal jonge bestuurder tot 'scheurwerk'. Maa ook met deze wagen kan niet het onmogelijke en is goed rijden geen roekeloos rijden. Wij willen schrijven naar aanleiding van het stukje van Nico Scheepmaker die ons inziens niet zo veel van de TT te Assen heeft begrepen. Het feit dat hij voethal- en motorsport met elkaar vergelijkt, wijst er op dat hij totaal geenverstand heeft van motorsport. Dat is op zich niet zo erg, maar dan moet hij niet van die stukjes schrijven, wat ronduit een belediging is voor de 130.000 toeschou wers die hij de 'onbegrijpelijke' TT aanwezig waren. Verder komt de schrijver met het idee dat niet één van de toeschouwers het in de gaten zou hebben als notabene wereldkampi oen Jan de Vries en Angel Nieto voor de gein hun nummers zouden omwis selen. Maar wie maakt ons wijs dat een echte voetbalkenner Coen Moulijn en Piet Keizer niet uit elkaar zou kennen, ook al hadden ze de verkeer de nummers op hun rug. Akkoord het is misschien wel eens moeilijk om het volledige verloop van de wedstrijd te volgen, en dan is het inderdaad han dig als iemand zo nu en dan wat informatie verstrekt, maar het schijnt voor onze voetbalvrienden ook niet zo eenvoudig te zijn, gezien het feit dat bijna bij elk voetbalveld een score bord staat waarop met reusachtige cijfers de stand wordt aangegeven. Bovendien is het Nico ook niet be kend dat de jaarlijkse 30 arrestaties geschiedden in de nacht vóór de ra ces, zodat van onvrede wat betreft de races, geen sprake kan zijn. Het enige goede dat de heer Scheepmaker van het TT-puhliek nog kan zeggen is dat het blijkbaar minder misdadig is dan de rest van de bevolking en dat pleit dan v/eer niet voor onze voetbalvrien den. Hopend hiermee enige juiste in formatie wat betreft de motorsport te hebben gegeven. P. den Hollander, Domburgseweg 74, Oostkapelle. In uw sportkrant van maandag jl schrijft Nico Scheepmaker dat hij de motorsport onbegrijpelijk vindt. Ik kan daarop met enkele woorden ant woorden: hij heeft van motorsport net zoveel verstand als een koe van fotograferen. Waarom laat een anders zo goede krant als de uwe een zo onkundige man zoveel motorsport vrienden ergeren? Hoe onkundig hij is. bewijst al het volgende. Hij schrijft onder meer: wanneer Nieto en De Vries onderweg hun startnummers zouden wisselen, zouden slechts zeer weinigen het merken. De machines van beiden zowel als de rijders zelf verschillen echter zoveel als bijvoor beeld een Fiat 500 en een Mercedes De sportvriend herkent zijn favoriet al van vier kilometer afstand aan het speciale geluid van de motor en bij het naderbijkomen ongetwijfeld aan de zeer eigen rijstijl. Wat zou een voetbalsupporter wel zeggen, wanneer ik zou beweren, dat niemand het zou merken wanneer Cruijff en Keizer hun rugnummers zouden wisselen. Ik zou me net zo belachelijk maken als uw Nico Scheepmaker. Op het verde re voor een motorliefhebber onbegrij pelijke wil ik niet ingaan, want uitein delijk wil ik uw 'Voetbal Nico-boy' niet beledigen. Beste mijnheer Scheep maker, blijf bij de sporten waarvan u verstand hebt. Bruno Jager Bosjes weg 48, Sluiskil. Uw hoofdartikel van 30 juni getuigt van onbegrip wat betreft de situatie in Rijnmond en de bedoelingen van het Centraal Aksiecomitee Rijnmond, het CAR. U vindt, dat men een bedrijf niet het recht kan ontzeggen opinie peilingen te houden. Het CAR is het daarmee eens, mits men dit op een eerlijke en niet op een geniepige ma nier doet zonder zichzelf bekend te maken. GULP Oil, reeds jaren berucht om zijn stank, roet, en lawaai, dat tot .op kilometers afstand van het bedrijf mensen, kinderen, zieken en bejaarden uit de slaap houdt, noemt vele namen van actievoerders en stelde onder meer de vraag of de geënquêteerden nog meer namen wisten. Heeft de re dactie wel eens van het 'Stikkelorum- effect' gehoord of is dit begrip in Rijnmond bekendèr dan in Zeeland? Het CAR meent, dat bij een enquête niet mag worden uitgegaan van derge lijke methoden door een bedrijf, dat zichzelf achterbaks houdt en zich pas noodgedwongen naar het CAR aan neemt. bekendgemaakt nadat de zaak in de landelijke pers met het predikaat 'geheimzinnige opdrachtge ver' is gekwalificeerd. U vindt, dat een bedrijf best politieke vragen mag stellen. Blijft u bij uw mening als u weet, dat juist de GULF- directie altijd beweert zich niet met politiek in te willen laten? GULF laat de enquête houden in een periode, dat de geruchtmakende ethy- leenfabriek stil ligt. Vindt u dit eer lijk? Overigens worden er in Rijnmond meer enquêtes gehouden, onder ande re door het Openbaar Lichaam Rijn mond. Een van deze enquêtes, "Milieu ervaringen in Rijnmond', wees uit, dat 80 pet van de bevolking achter de actiegroepen staat, terwijl in het ge bied tussen Heenvliet en Hoek van Holland 70 pet van de bevolking GULF Oil als grootste vervuiler noem de. Welke bedoeling heeft GULF met zijn intimiderende enquête dergelijke vragen te stellen? En wat denkt u wel van de vraag welke invloed de activi teiten van de actiegroepen hebben op de werkgelegenheid, dit in een tijd waarin werkloosheid dreigt. U, in Zeeland, krijgt ook te maken met een industrie, die op hol kan slaan zoals dat in Rijnmond is ge beurd en waar bedrijven als GULF, Air Products en Oxirane verdriet, leed en een slecht leefklimaat veroorzaken. Het CAR is niet tegen industrie, maar wel tegen industrie die leef- en woon klimaat bederft. Uw blad deed er beter aan zijn kritiek te richten op dit soort bedrijven in plaats van op aktiegroepen, die met een minimum aan middelen de strijd aanbinden te gen een overmaat aan doorgaans rij ke, maar milieu bedervende onderne mingen. De PZC pretendeert toch de belangen van Zeeland te dienen? Laat ons, Rijnmonders, u verzekeren dat het belang van Zeeland niet is gediend met uw kennelijke streven bedrijven als Gulf te verdedigen. In de PZC van 3 juli jl publiceert u een gedeelte uit een brief van de heer G, W. Bergman aan het college van b. en w. van Middelburg. De aantijgingen aan mijn adres zijn voor mij aanlei ding daarop in uw blad te reageren. Wat betreft de feiten het volgende: In de juniraad stemde de SGP-fractie tegen het subsidie voor J. en M. t.b.v. het project muziek op straat. Dit wegens gebrek aan vertrouwen in J. en M., veroorzaakt door gebeurtenis sen in het verleden. Jammer voor een orgelconcert in de Nieuwe Kerk. ge zien de enorme belangstelling door gaans hiervoor, vertrouwden we dat dit zonder subsidie zeker eveneens zou slagen. Ik acht me geen verant woording verschuldigd aan de heer Bergman voor de wijze waarop ik mijn vrije uren besteed. Toen ik don derdagavond na familiebezoek het Damplein passeerde heb ik even ken nis genomen van wat Amerikanen met behulp van belastingpenningen aan cultuur brachten. De goedklinkende popmuziek (volgens de heer Berg man) trok een kleine schare jongeren. De politie bleek reden te hebben ter plaatse aanwezig te zijn. Het geluid wat in ieder bedrijf door arbeidsin spectie zou worden tegengegaan, kon mij niet bekoren. De toverlantaarn maakte minder indruk dan bijvoor beeld de fraai verlichte Balansfontein. De in gebroken Nederlands gesproken tekst had geen enkele inhoud. Alles bij elkaar reden om snel huiswaarts te keren, zonder gedachten over vra gen stellen aan het college van b. en Via de PZC van vrijdag nam ik ken nis van verder optreden in de stijl van primitieve ongekerstende volks stammen. Reeds dezelfde avond een reactie daarop in de bus van de zijde van het college van b. en w. Deze reactie gaf ons mede gezien de aan kondiging van de musical 'Hair' aan leiding als fractie tot het stellen van een aantal vragen, die in de loop van zaterdag de stadhuisbUs bereikten en fatsoenshalve eerst maandag aan uw blad werden overhandigd. Inmiddels was toen ook reeds door de samen werkende confessionele fracties gerea geerd. Wellicht waren al deze reacties achterwege gebleven wanneer een 'j onggezelverslaggever niet voor een voorpagina gezorgd had met 'Bloot met subsidie'. Ik heb niet het recht over de bedoe lingen van betrokken verslaggever te oordelen. Bovendien meen ik dat Mid delburgse oudei's het recht hebben langs deze weg kennis te nemen dat er onder mooie vlag op de openbare weg aan vulgairs vertoond wordt aan hun kinderen. Ik weet niet bij welke gelegenheid de heer Bergman mij nog meer heeft menen waar te nemen. In elk geval één keer op uitnodiging van J. en M. samen met een collega bij een film in de Schouwburg. De inhoud daarvan schokte toen een grootdeel van de raad zodanig, dat een aantal gesprek ken met J. en M. volgde, die de heer Bergman blijkbaar nu nog dwars zit ten. Voor eenmaal werd het subsidie voor de filmliga ingetrokken. Deze filmliga verhuisde daarna vanuit de Schouwburg naar 'Open de Beuk'. Niet gehinderd door PZC-verslagge- vers of SGP-raadsleden zet men daar hét filmwerk voort. In de pseudobe- slotenheid van een lidmaatschapskaart van J. en M„ wie keurt de films? Wie controleert de leeftijden? De schaarse recencies en even schaarse aankondigingen (bij voorbeeld de meest verboden film ter wereld) doen vermoeden dat naar vorm en inhoud niets is verbeterd. Het gaat er niet om wat Jeugd en Muziek op muziek gebied voor goeds doet, maar wel wat op gebied van film en beatfestijnen verknoeid wordt. Daarover te zwijgen kan ik niet ver antwoorden tegenover Hem in Wiens Naam ik als raadslid werd beëdigd. De gemeentelijke overheid behoort in het openbare leven de naleving van Gods geboden te bevorderen. Daar naast, niet in de eerste plaats, getui gen de vele reacties van stadsgenoten die niet tot mijn geestverwanten be horen, dat dezelfde bezwaren tegen eerdergenoemde voorstellingen leven in brede kringen van Je Middelburgse bevolking. Het ligt geheel op weg van de ZVU en J, en M. om dergelijke reacties in de toekomst- te voorko men. W, P. Rentier, IJsselstraat 104, Middelburg (Hei-plaatsing wegens misstelling) In de PZC van 4 .juli j.l. kan men op pagina 7 lezen dat de ruilverkaveling de Poel-Heinkenszand door moet gaan. Daar zal ook wel niemand aan twijfelen. Het gaat echter om de beantwoording van de vraag of na gereedkomen der werken een land schap zal zijn ontstaan, dat voor het merendeel der inwoners vau de streek nog te herkennen en vooral te waar deren is. Er wordt naar mijn oordeel te veel uitgegaan van het standpunt als zou in een ruilverkaveling alles voor en van de boer zijn. Zeker, hij moet er behoorlijk kunnen werken en nie mand ontkent, dat dit dikwijls hard werken betekent. Hij moet er met zijn gezin van bestaan en goed van kunnen bestaan. Dat kan, als de rest van de bevolking zijn aardappels, ui en, vlees, melk en noem maar op, koopt tegen redelijke prijzen. Ook de niet-agrarische bewoners hebben dus belangen in zo'n ruilverkavelingsge- bied en nog wel andere dan die betreffende de kwaliteit en de prijs der daaruit voortkomende produk- ten. Het is toch genoegzaam bekend, da.t met een ruilverkaveling vele miljoe nen guldens gemoeid zijn en dat onge veer twee derde deel daarvan met, be lastinggelden wordt betaald. Niet al leen de landbouwer, doch iedere vol wassen Nederlander is dus bij zo'n ingreep betrokken. Hij heeft belang bij de produktie van de landbouw, bij de kosten van de ruilverkaveling en bij het eindresultaat., bijvoorbeeld be tere wegen en betere afwatering, doch ook bij het totale beeld van het gebied na beëindiging der werken. Het is nu daaromtrent dat zeer velen' zich wat de Poel-Heinkenszand betreft ernstig bezorgd maken en ook naar mijn mening niet zonder reden. Men ziet in het algemeen niet in dat zoals in genoemd verslag gesteld de landbouw voor het natuurbehoud van zeer veel belang is. Deze opmer king vereist op zijn minst een nadere uitleg. Wat is nu, of kan althans het eindre sultaat in het bijzonder op land schappelijk gebied zijn? Ik zou de lezer willen aanraden eens te gaan kijken ten oosten van het dorp 's- Heer-Abtskerke aan de uitvalsweg, die loopt naar het kruispunt met de weg Kloetinge 's-Gravenpolder. In onge veer noordelijke richting ziet men dan een deel van da gereedgekomen ruil verkaveling, namelijk één (kale) vlak te tot aan de nieuwe rijksweg 58. Op de achtergrond de vage silhouetten van de Goese hoogbouw en de water toren van Kloetinge. Over het gebied heen het hoogspanningsnet en in die vlakte geen boom, geen bosje, maar dan ook helemaal niets. Slechts op de voorgrond bij de weg een schuilhok van golfplaatijzer voor kalveren en schapen. Geruime tijd geleden, coen hier de draglines en bulldozers alles nog overhoop gooiden, vroeg ik een ambtenaar van het staatsbosbeheer of hier nog weer wat bomen of versprei de struiken zouden worden geplaatst Zijn antwoord was nogal bedeesd 'waarschijnlijk niet,' hetgeen dan in tussen zekerheid is geworden. Indien dit beeld gerepeteerd gaat worden in de rest van de Poel, en dit het 'landschap' is wat hier de landbouw voor ogen staat, dan zal geen instan tie en geen agrariër er zich op kun nen beroemen hier een werkelijk land schap te hebben gecreëerd, namelijk een gebied, waarin een zeker even wicht en een bepaalde afwisseling be staat tussen bijvoorbeeld open ruim ten en begroeide gedeelten, tussen land en water of tussen hoge en lage begroeiing, hoge en lagere gebiedsde len. Wat komt er, zo kan men zich afvragen, nu terecht van de vogel stand, voor zover die zich placht op te houden in bomen en laag struikge was? Niets uiteraard. Deze vogelsoor ten zijn er al lang verdwenen. Het antwoord van de ruilverkavelings instanties zal zijn: „We hebben een boscomplex van 60 ha gepland tussen 's-Heer-Arendskerke en Goes en hoven- dien bij Nisse een heggenl andschap van 50 ha gereserveerd. Geachte lezer, neem eens een topografische kaart van het gebied, bijvoorbeeld schaal 1:50.000, dan is daarop zo'n terrein van 60 ha (bijvoorbeeld 1000 meter lang en 600 meter breed), als we dat daarop intekenen, een belachelijk klein stukje in een ruilverkavelingsge- bied van ettelijke duizenden hectare. Het zijn dan slechts kleine oasen aan de rand van het geheel. Een ganzenreservaat van 165 ha is zeker de moeite waard en het is te hopen dat ook de ganzen dat te midden van een overigens gemoder niseerde omgeving zullen weten te waarderen. Overige kleine objecten als b.v. de welen, blijven gespaard, hetgeen zowel landschappelijk gezien als uit histo risch oogpunt, belangrijk is. Waar het echter om gaat is het nieuwe totaal beeld van dit grote gebied. Gaat men dóór als in het bovengenoemde ge reedgekomen gedeelte, da.n zal het waarschijnlijk landbouwkundig af zijn, maar dan zal verzuimd zijn iets te scheppen waaraan de gemiddelde beschouwer, of hij zich nu belasting betaler, rustzoeker, natuurliefhebber of gewoon bewoner van de streek noemt, veel vreugde kan beleven. Mochten alle in deze zaak betrokken instanties en personen genoemd in het bericht van 4 juli j.l. ervan overtuigd zijn, dat ze gezamenlijk op elk terrein in deze ruilverkavelings- opzet het uiterst mogelijke hebben bereikt, dan staat ons wellicht niet veel anders te wachten dan het voor beeld bij 's-Heer-Abtskerke. Daar komt nog bij, dat men kennelijk op het standpunt staat, dat vele weilan den tot bouwland zullen moeten wor den omgewerkt. Waarschijnlijk dus nog meer aardappelen, die om de paar jaar de kosten nauwelijks op brengen en grotere voorraden uien, die niet zelden in de schuren liggen te rotten wegens minimale prijzen. Per soonlijk zie ik dan nog liever de grazige weiden met melk- of mestvee. En laat die dieren dan in de zomer ten minste nog eens kunnen genieten van een schaduwgevend groepje bo men of struiken en van enige beschut ting in het gure voor- en najaar. Ik zou zo graag willen dat na de verkaveling zowel de boer als de buitenstaander midden in de Poel kon staan en, net als nu kon zeggen „wat een machtig mooi gebied is dat toch". En daarom voor het te laat is laat men ervan maken wat het steeds was. wel een ander, maar een echt landschap en geen oneindige eentonige steppe. Van Ysseldijk, Nisse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1972 | | pagina 16