SIMCA 1000 RALLYE I: SPORTIEF
AUTORIJDEN YOOR WEINIG GELD
KANT-EN-KLAAR
VOOR
RALLY GE
T.T.-publiek
Nico Scheepmaker
en de motorsport
Gulf-enquête
Popmuziek
op het Damplein
RUILVERKAVELING EN LANDSCHAP
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 8 JUfci
De Rallyc I is voorzien van een
zwaardere motor, een vier-cilinder wa-
tcrgekocldc motor aeliterin, die een
inhoud heeft van 129'1 cc en een
maximaal vermogen geeft van CO DIN
l»k bij 5400 omw.-min. Deze motor,
ook al een grotere dan bij de vorige
Rallye-uitvoering, geeft de auto het
pittige en sportieve karakter in de
praktijk mee. Je mag er natuurlijk
geen wonderen van verwachten, maar
voor deze kleine wagen is een topsnel
heid van 140 echte kilometers per uur
toch een behoorlijke prestatie en dat
het sportief genoeg is. mag blijken uit
de acceleratictijden van 10,5 seconden
voor 0 tot 80 km-u en van 20 secon
den voor 0 tot 120 km-u. Terwijl het
sprintje over de eerste 400 meter
vanuit stilstand in 19,4 seconden
gaat.
BENZINEVERBRUIK
Voor de 'liefhebher' kan ik zeggen
dat de motor lekker bromt binnenin.
Vermeldenswaard is dat de motor
niet is opgevoerd, zodat zelfs de
meest wilde rijder liet soepele mo
tortje niet in de vernieling kan draai
en. Het lukt je onder normale om
standigheden niet de naald van de
toerenteller in het rode gebied te
krijgen. Opvallend is ook dat in tegen
stelling tot wat ik eerst verwachtte,
liet benzineverbruik niet buitensporig
lioog- is, ongeveer 1:11 tijdens deze
test.
Voor een kleine wagen, die meer
:lan de gewone prestaties levert en
waarbij ook rekening moet worden
gehouden dat de bestuurders er wel
eens flink 'aan zullen trekken', is het
punt veiligheid van groot helang. De
wegligging van de Rallye I is be
trouwbaar en in overeenstemming
met, het sportieve karakter. Deson
danks is de auto nog comfortabel
geveerd. Doordat de motor achterin
zit, is de wagen van voren wat licht
en dat; is er de oorzaak van dat de
neus een beetje springerig is. Op deze
hobbelige weg danst hij een beetje,
waardoor je het stuur wel goed vast
moet houden. Vooral bij hogere snel
heden treedt dan een beetje vaag
wegcontact op. Maar toch kost het
me geen moeite alles .in de hand te
houden.
De zijwindgevoeligheid is dank zij
de verbeteringen aan het onderstel
een stuk verbeterd, maar ook hier
voor geldt dat we er zeker rekening
mee moeten houden. Je voelt het zelf
wel als we vrachtwagens inhalen.
Steeds voel je dat hij sterk wil weg
UTRECHT Dit is nu een ieuk autootje voor mensen clie voor niet
te veel geld eens lekker sportief willen rijden. De aantrekkelijke
uitrusting van de Simea 1000 Rallye I, voorzien van een groot aan
tal sport-accessoires, maakt de auto tezamen met de prijs beneden
de 7000 gulden aantrekkelijk voor het jonge meestal niet kapi
taalkrachtige publiek. De Simcf-1000 Rallye I is een auto, die als
je hem zelf zo zou moeten uitrusten, veel meer gaat kosten. Ten
opzichte van de vorige Rallye is deze Rallye I op enkele punten,
zoals wegligging en souplesse van de motor, verbeterd.
De gedachte van de fabriek achter
de Rallye is erg simpel: een auto te
leveren voor een groep jonge kopers,
die sportief wil rijden en niet veel
kan betalen. Daarvoor zijn ze uitge
gaan van liet al vele jaren bestaande
model van de Simea 1000 en hebben
veel van wat ik vroeger zelf aan zo'n
wagen moest doen om hem voor een
rallyc geschikt te maken, standaard
uitgevoerd.
Er zitten twee kuipstoeltjes voorin
(bij dc oude Rallyc alleen eentje voor
de bestuurder), een eenvoudig klein
Ieren stuur, een eenvoudig uitgevoerd
dashboard met een toerenteller en de
dofzwarte voorklep van de overigens
fel oranje gekleurde wagen moet dc
voorbijganger geen twijfel laten over
liet sportieve karakter van de eigc-
Maar met alleen uiterlijke dingen
maak je geen sportieve wagen. De
wegligging is ten opziciite van de
Oude Simea 100U stukken vooruitge
gaan en van de Rallyc I weer beter
dan van zijn voorganger dc Rallye.
Dit is bereikt door een verbeterde
constructie van liet onderstel, dat op
een paar punten verstevigd is. Deze
verbeteringen zijn echter ook doorge
voerd bij de gewone 'duizendjes', die
in dit geval hebben geprofiteerd van
bun sportieve broer.
trekken en dus: stuur goed vasthou
den. De remmen van de wagen zijn
erg goed. Ook als we fors remmen,
zoals nu, dan trekken ze niet scheef
en ze blokkeren niet gauw. En als we
nu even een paar keer flink remmen,
dan zie je dat ook bij het remmen
er zich geen problemen voordoen en
de remweg goed recht blijft.
SOBER
De uitrusting van binnen is sober
gehouden, zoals een rally-auto eigen
lijk behoort te zijn, vind ik. Het moet
functioneel zijn zonder overbodige
opsmuk. Degenen die een mooiere
afwerking willen, zonder de sportieve
uitmonstering, kunenn de Simea 1000
Special kopen, die verder precies het
zelfde is. De kuipstoeltjes zijn eenvou
ilig. maar zitten stevig en daar is bet
uiteindelijk om te doen. Als je wilt,
kan je ze nog zelf beter naar de vorm
van je lichaam instellen.
De snelheidsmeter en toerenteller
altten duidelijk zichtbaar in het dof
zwarte dashboard en zijn goed aflees
baar, ook al omdat de cijfers en
wijzers in fel geel zijn gekleurd. Nut
tige uitrusting, eveneens bij de Speci
al Standaard, is de verwarmde achter
ruit met de daarbij noodzakelijke wis-
selstroomgenerator. De Rallye I heeft
bovendien een zwaardere startmo
tor.
UITERST WENDBAAR
Kort samengevat kunnen we zeggen
dat de Simea 1000 Rallye I geen
revolutionaire auto is. Toch is uit het
»1 meer dan tien jaar oude model
een, dank zij de vele moderniseringen,
nog uiterst bruikbare wagen ontstaan.
De Simea 1000 Rallye I is vooral een
wendbare wagen, die ook in het stads
verkeer zijn nut bewijst, al nodigt de
sportieve uitrusting al gauw uit tot
snelheidsovertredingen.
De prijs van 6695,- gulden, inclusief
BTW, maakt de wagen extra aantrek
kelijk, want er is geen vergelijkbare
concurrent voor deze prijs. Dat hier
mee aan een vraag wordt voldaan,
blijkt wel uit de vele oranje (of
witte) Rallye's die je ziet rijden. Een
waarschuwing is op zijn plaats: met
deze wagen kan goed en veilig spor
tief gereden worden, maar goed rij
den is ook doordacht rijden en het
sportieve karakter veleidt de meestal
jonge bestuurder tot 'scheurwerk'.
Maa ook met deze wagen kan niet
het onmogelijke en is goed rijden
geen roekeloos rijden.
Wij willen schrijven naar aanleiding
van het stukje van Nico Scheepmaker
die ons inziens niet zo veel van de TT
te Assen heeft begrepen.
Het feit dat hij voethal- en motorsport
met elkaar vergelijkt, wijst er op dat
hij totaal geenverstand heeft van
motorsport. Dat is op zich niet zo
erg, maar dan moet hij niet van die
stukjes schrijven, wat ronduit een
belediging is voor de 130.000 toeschou
wers die hij de 'onbegrijpelijke' TT
aanwezig waren. Verder komt de
schrijver met het idee dat niet één
van de toeschouwers het in de gaten
zou hebben als notabene wereldkampi
oen Jan de Vries en Angel Nieto voor
de gein hun nummers zouden omwis
selen. Maar wie maakt ons wijs dat
een echte voetbalkenner Coen Moulijn
en Piet Keizer niet uit elkaar zou
kennen, ook al hadden ze de verkeer
de nummers op hun rug. Akkoord het
is misschien wel eens moeilijk om het
volledige verloop van de wedstrijd te
volgen, en dan is het inderdaad han
dig als iemand zo nu en dan wat
informatie verstrekt, maar het schijnt
voor onze voetbalvrienden ook niet zo
eenvoudig te zijn, gezien het feit dat
bijna bij elk voetbalveld een score
bord staat waarop met reusachtige
cijfers de stand wordt aangegeven.
Bovendien is het Nico ook niet be
kend dat de jaarlijkse 30 arrestaties
geschiedden in de nacht vóór de ra
ces, zodat van onvrede wat betreft de
races, geen sprake kan zijn. Het enige
goede dat de heer Scheepmaker van
het TT-puhliek nog kan zeggen is dat
het blijkbaar minder misdadig is dan
de rest van de bevolking en dat pleit
dan v/eer niet voor onze voetbalvrien
den. Hopend hiermee enige juiste in
formatie wat betreft de motorsport te
hebben gegeven.
P. den Hollander, Domburgseweg 74,
Oostkapelle.
In uw sportkrant van maandag jl
schrijft Nico Scheepmaker dat hij de
motorsport onbegrijpelijk vindt. Ik
kan daarop met enkele woorden ant
woorden: hij heeft van motorsport
net zoveel verstand als een koe van
fotograferen. Waarom laat een anders
zo goede krant als de uwe een zo
onkundige man zoveel motorsport
vrienden ergeren? Hoe onkundig hij
is. bewijst al het volgende. Hij schrijft
onder meer: wanneer Nieto en De
Vries onderweg hun startnummers
zouden wisselen, zouden slechts zeer
weinigen het merken. De machines
van beiden zowel als de rijders zelf
verschillen echter zoveel als bijvoor
beeld een Fiat 500 en een Mercedes
De sportvriend herkent zijn favoriet
al van vier kilometer afstand aan het
speciale geluid van de motor en bij
het naderbijkomen ongetwijfeld aan
de zeer eigen rijstijl. Wat zou een
voetbalsupporter wel zeggen, wanneer
ik zou beweren, dat niemand het zou
merken wanneer Cruijff en Keizer
hun rugnummers zouden wisselen. Ik
zou me net zo belachelijk maken als
uw Nico Scheepmaker. Op het verde
re voor een motorliefhebber onbegrij
pelijke wil ik niet ingaan, want uitein
delijk wil ik uw 'Voetbal Nico-boy'
niet beledigen. Beste mijnheer Scheep
maker, blijf bij de sporten waarvan u
verstand hebt.
Bruno Jager
Bosjes weg 48,
Sluiskil.
Uw hoofdartikel van 30 juni getuigt
van onbegrip wat betreft de situatie
in Rijnmond en de bedoelingen van
het Centraal Aksiecomitee Rijnmond,
het CAR. U vindt, dat men een bedrijf
niet het recht kan ontzeggen opinie
peilingen te houden. Het CAR is het
daarmee eens, mits men dit op een
eerlijke en niet op een geniepige ma
nier doet zonder zichzelf bekend te
maken. GULP Oil, reeds jaren berucht
om zijn stank, roet, en lawaai, dat tot
.op kilometers afstand van het bedrijf
mensen, kinderen, zieken en bejaarden
uit de slaap houdt, noemt vele namen
van actievoerders en stelde onder
meer de vraag of de geënquêteerden
nog meer namen wisten. Heeft de re
dactie wel eens van het 'Stikkelorum-
effect' gehoord of is dit begrip in
Rijnmond bekendèr dan in Zeeland?
Het CAR meent, dat bij een enquête
niet mag worden uitgegaan van derge
lijke methoden door een bedrijf, dat
zichzelf achterbaks houdt en zich pas
noodgedwongen naar het CAR aan
neemt. bekendgemaakt nadat de
zaak in de landelijke pers met het
predikaat 'geheimzinnige opdrachtge
ver' is gekwalificeerd.
U vindt, dat een bedrijf best politieke
vragen mag stellen. Blijft u bij uw
mening als u weet, dat juist de GULF-
directie altijd beweert zich niet met
politiek in te willen laten?
GULF laat de enquête houden in een
periode, dat de geruchtmakende ethy-
leenfabriek stil ligt. Vindt u dit eer
lijk?
Overigens worden er in Rijnmond
meer enquêtes gehouden, onder ande
re door het Openbaar Lichaam Rijn
mond. Een van deze enquêtes, "Milieu
ervaringen in Rijnmond', wees uit, dat
80 pet van de bevolking achter de
actiegroepen staat, terwijl in het ge
bied tussen Heenvliet en Hoek van
Holland 70 pet van de bevolking
GULF Oil als grootste vervuiler noem
de. Welke bedoeling heeft GULF met
zijn intimiderende enquête dergelijke
vragen te stellen? En wat denkt u wel
van de vraag welke invloed de activi
teiten van de actiegroepen hebben op
de werkgelegenheid, dit in een tijd
waarin werkloosheid dreigt.
U, in Zeeland, krijgt ook te maken
met een industrie, die op hol kan
slaan zoals dat in Rijnmond is ge
beurd en waar bedrijven als GULF,
Air Products en Oxirane verdriet, leed
en een slecht leefklimaat veroorzaken.
Het CAR is niet tegen industrie, maar
wel tegen industrie die leef- en woon
klimaat bederft. Uw blad deed er
beter aan zijn kritiek te richten op
dit soort bedrijven in plaats van op
aktiegroepen, die met een minimum
aan middelen de strijd aanbinden te
gen een overmaat aan doorgaans rij
ke, maar milieu bedervende onderne
mingen. De PZC pretendeert toch de
belangen van Zeeland te dienen? Laat
ons, Rijnmonders, u verzekeren dat
het belang van Zeeland niet is gediend
met uw kennelijke streven bedrijven
als Gulf te verdedigen.
In de PZC van 3 juli jl publiceert u
een gedeelte uit een brief van de heer
G, W. Bergman aan het college van b.
en w. van Middelburg. De aantijgingen
aan mijn adres zijn voor mij aanlei
ding daarop in uw blad te reageren.
Wat betreft de feiten het volgende: In
de juniraad stemde de SGP-fractie
tegen het subsidie voor J. en M. t.b.v.
het project muziek op straat. Dit
wegens gebrek aan vertrouwen in J.
en M., veroorzaakt door gebeurtenis
sen in het verleden. Jammer voor een
orgelconcert in de Nieuwe Kerk. ge
zien de enorme belangstelling door
gaans hiervoor, vertrouwden we dat
dit zonder subsidie zeker eveneens
zou slagen. Ik acht me geen verant
woording verschuldigd aan de heer
Bergman voor de wijze waarop ik
mijn vrije uren besteed. Toen ik don
derdagavond na familiebezoek het
Damplein passeerde heb ik even ken
nis genomen van wat Amerikanen met
behulp van belastingpenningen aan
cultuur brachten. De goedklinkende
popmuziek (volgens de heer Berg
man) trok een kleine schare jongeren.
De politie bleek reden te hebben ter
plaatse aanwezig te zijn. Het geluid
wat in ieder bedrijf door arbeidsin
spectie zou worden tegengegaan, kon
mij niet bekoren. De toverlantaarn
maakte minder indruk dan bijvoor
beeld de fraai verlichte Balansfontein.
De in gebroken Nederlands gesproken
tekst had geen enkele inhoud. Alles
bij elkaar reden om snel huiswaarts
te keren, zonder gedachten over vra
gen stellen aan het college van b. en
Via de PZC van vrijdag nam ik ken
nis van verder optreden in de stijl
van primitieve ongekerstende volks
stammen. Reeds dezelfde avond een
reactie daarop in de bus van de zijde
van het college van b. en w. Deze
reactie gaf ons mede gezien de aan
kondiging van de musical 'Hair' aan
leiding als fractie tot het stellen van
een aantal vragen, die in de loop van
zaterdag de stadhuisbUs bereikten en
fatsoenshalve eerst maandag aan uw
blad werden overhandigd. Inmiddels
was toen ook reeds door de samen
werkende confessionele fracties gerea
geerd. Wellicht waren al deze reacties
achterwege gebleven wanneer een
'j onggezelverslaggever niet voor een
voorpagina gezorgd had met 'Bloot
met subsidie'.
Ik heb niet het recht over de bedoe
lingen van betrokken verslaggever te
oordelen. Bovendien meen ik dat Mid
delburgse oudei's het recht hebben
langs deze weg kennis te nemen dat
er onder mooie vlag op de openbare
weg aan vulgairs vertoond wordt aan
hun kinderen.
Ik weet niet bij welke gelegenheid de
heer Bergman mij nog meer heeft
menen waar te nemen. In elk geval
één keer op uitnodiging van J. en M.
samen met een collega bij een film in
de Schouwburg. De inhoud daarvan
schokte toen een grootdeel van de
raad zodanig, dat een aantal gesprek
ken met J. en M. volgde, die de heer
Bergman blijkbaar nu nog dwars zit
ten.
Voor eenmaal werd het subsidie
voor de filmliga ingetrokken. Deze
filmliga verhuisde daarna vanuit de
Schouwburg naar 'Open de Beuk'.
Niet gehinderd door PZC-verslagge-
vers of SGP-raadsleden zet men daar
hét filmwerk voort. In de pseudobe-
slotenheid van een lidmaatschapskaart
van J. en M„ wie keurt de films? Wie
controleert de leeftijden?
De schaarse recencies en even schaarse
aankondigingen (bij voorbeeld de
meest verboden film ter wereld) doen
vermoeden dat naar vorm en inhoud
niets is verbeterd. Het gaat er niet
om wat Jeugd en Muziek op muziek
gebied voor goeds doet, maar wel wat
op gebied van film en beatfestijnen
verknoeid wordt.
Daarover te zwijgen kan ik niet ver
antwoorden tegenover Hem in Wiens
Naam ik als raadslid werd beëdigd.
De gemeentelijke overheid behoort in
het openbare leven de naleving van
Gods geboden te bevorderen. Daar
naast, niet in de eerste plaats, getui
gen de vele reacties van stadsgenoten
die niet tot mijn geestverwanten be
horen, dat dezelfde bezwaren tegen
eerdergenoemde voorstellingen leven
in brede kringen van Je Middelburgse
bevolking. Het ligt geheel op weg van
de ZVU en J, en M. om dergelijke
reacties in de toekomst- te voorko
men.
W, P. Rentier,
IJsselstraat 104,
Middelburg
(Hei-plaatsing wegens misstelling)
In de PZC van 4 .juli j.l. kan men op
pagina 7 lezen dat de ruilverkaveling
de Poel-Heinkenszand door moet
gaan. Daar zal ook wel niemand aan
twijfelen. Het gaat echter om de
beantwoording van de vraag of na
gereedkomen der werken een land
schap zal zijn ontstaan, dat voor het
merendeel der inwoners vau de streek
nog te herkennen en vooral te waar
deren is. Er wordt naar mijn oordeel
te veel uitgegaan van het standpunt als
zou in een ruilverkaveling alles voor
en van de boer zijn. Zeker, hij moet
er behoorlijk kunnen werken en nie
mand ontkent, dat dit dikwijls hard
werken betekent. Hij moet er met
zijn gezin van bestaan en goed van
kunnen bestaan. Dat kan, als de rest
van de bevolking zijn aardappels, ui
en, vlees, melk en noem maar op,
koopt tegen redelijke prijzen. Ook de
niet-agrarische bewoners hebben dus
belangen in zo'n ruilverkavelingsge-
bied en nog wel andere dan die
betreffende de kwaliteit en de prijs
der daaruit voortkomende produk-
ten.
Het is toch genoegzaam bekend, da.t
met een ruilverkaveling vele miljoe
nen guldens gemoeid zijn en dat onge
veer twee derde deel daarvan met, be
lastinggelden wordt betaald. Niet al
leen de landbouwer, doch iedere vol
wassen Nederlander is dus bij zo'n
ingreep betrokken. Hij heeft belang
bij de produktie van de landbouw, bij
de kosten van de ruilverkaveling en
bij het eindresultaat., bijvoorbeeld be
tere wegen en betere afwatering, doch
ook bij het totale beeld van het
gebied na beëindiging der werken.
Het is nu daaromtrent dat zeer velen'
zich wat de Poel-Heinkenszand betreft
ernstig bezorgd maken en ook naar
mijn mening niet zonder reden. Men
ziet in het algemeen niet in dat
zoals in genoemd verslag gesteld
de landbouw voor het natuurbehoud
van zeer veel belang is. Deze opmer
king vereist op zijn minst een nadere
uitleg.
Wat is nu, of kan althans het eindre
sultaat in het bijzonder op land
schappelijk gebied zijn? Ik zou de
lezer willen aanraden eens te gaan
kijken ten oosten van het dorp 's-
Heer-Abtskerke aan de uitvalsweg, die
loopt naar het kruispunt met de weg
Kloetinge 's-Gravenpolder. In onge
veer noordelijke richting ziet men dan
een deel van da gereedgekomen ruil
verkaveling, namelijk één (kale) vlak
te tot aan de nieuwe rijksweg 58. Op
de achtergrond de vage silhouetten
van de Goese hoogbouw en de water
toren van Kloetinge. Over het gebied
heen het hoogspanningsnet en in die
vlakte geen boom, geen bosje, maar
dan ook helemaal niets. Slechts op de
voorgrond bij de weg een schuilhok
van golfplaatijzer voor kalveren en
schapen. Geruime tijd geleden, coen
hier de draglines en bulldozers alles
nog overhoop gooiden, vroeg ik een
ambtenaar van het staatsbosbeheer of
hier nog weer wat bomen of versprei
de struiken zouden worden geplaatst
Zijn antwoord was nogal bedeesd
'waarschijnlijk niet,' hetgeen dan in
tussen zekerheid is geworden. Indien
dit beeld gerepeteerd gaat worden in
de rest van de Poel, en dit het
'landschap' is wat hier de landbouw
voor ogen staat, dan zal geen instan
tie en geen agrariër er zich op kun
nen beroemen hier een werkelijk land
schap te hebben gecreëerd, namelijk
een gebied, waarin een zeker even
wicht en een bepaalde afwisseling be
staat tussen bijvoorbeeld open ruim
ten en begroeide gedeelten, tussen
land en water of tussen hoge en lage
begroeiing, hoge en lagere gebiedsde
len. Wat komt er, zo kan men zich
afvragen, nu terecht van de vogel
stand, voor zover die zich placht op te
houden in bomen en laag struikge
was? Niets uiteraard. Deze vogelsoor
ten zijn er al lang verdwenen.
Het antwoord van de ruilverkavelings
instanties zal zijn: „We hebben een
boscomplex van 60 ha gepland tussen
's-Heer-Arendskerke en Goes en hoven-
dien bij Nisse een heggenl andschap
van 50 ha gereserveerd. Geachte lezer,
neem eens een topografische kaart
van het gebied, bijvoorbeeld schaal
1:50.000, dan is daarop zo'n terrein
van 60 ha (bijvoorbeeld 1000 meter
lang en 600 meter breed), als we dat
daarop intekenen, een belachelijk
klein stukje in een ruilverkavelingsge-
bied van ettelijke duizenden hectare.
Het zijn dan slechts kleine oasen aan
de rand van het geheel.
Een ganzenreservaat van 165 ha is
zeker de moeite waard en het is te
hopen dat ook de ganzen dat
te midden van een overigens gemoder
niseerde omgeving zullen weten te
waarderen.
Overige kleine objecten als b.v. de
welen, blijven gespaard, hetgeen zowel
landschappelijk gezien als uit histo
risch oogpunt, belangrijk is. Waar het
echter om gaat is het nieuwe totaal
beeld van dit grote gebied. Gaat men
dóór als in het bovengenoemde ge
reedgekomen gedeelte, da.n zal het
waarschijnlijk landbouwkundig af
zijn, maar dan zal verzuimd zijn iets
te scheppen waaraan de gemiddelde
beschouwer, of hij zich nu belasting
betaler, rustzoeker, natuurliefhebber
of gewoon bewoner van de streek
noemt, veel vreugde kan beleven.
Mochten alle in deze zaak betrokken
instanties en personen genoemd in
het bericht van 4 juli j.l. ervan
overtuigd zijn, dat ze gezamenlijk op
elk terrein in deze ruilverkavelings-
opzet het uiterst mogelijke hebben
bereikt, dan staat ons wellicht niet
veel anders te wachten dan het voor
beeld bij 's-Heer-Abtskerke. Daar
komt nog bij, dat men kennelijk op
het standpunt staat, dat vele weilan
den tot bouwland zullen moeten wor
den omgewerkt. Waarschijnlijk dus
nog meer aardappelen, die om de
paar jaar de kosten nauwelijks op
brengen en grotere voorraden uien,
die niet zelden in de schuren liggen te
rotten wegens minimale prijzen. Per
soonlijk zie ik dan nog liever de
grazige weiden met melk- of mestvee.
En laat die dieren dan in de zomer
ten minste nog eens kunnen genieten
van een schaduwgevend groepje bo
men of struiken en van enige beschut
ting in het gure voor- en najaar.
Ik zou zo graag willen dat na de
verkaveling zowel de boer als de
buitenstaander midden in de Poel kon
staan en, net als nu kon zeggen „wat
een machtig mooi gebied is dat toch".
En daarom voor het te laat is
laat men ervan maken wat het steeds
was. wel een ander, maar een echt
landschap en geen oneindige eentonige
steppe.
Van Ysseldijk,
Nisse