BINNENKORT VLIEGEN 00K PASSAGIERS SNELLER DAN GELUID Nieuwe eilanden Grevelingen: gebied van domeinen en dieren ZATERDAG 8 JULI 1972 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 berg heeft tegen de supersonische transporttoestellen, de SST's, die hij „liever nooit van de grond zag ko men". zoals hij onlangs in World Medicin schreef. Van zijn artikel gaf de Geneeskundige Gids een samen vatting. Afgezien van de onvoorstel baar hoge fabricagekosten en de supersonische knallen, die op zich zelf al voldoende zijn voor een ver nietigend oordeel, kan een vloot van SST's onherstelbare klimaatveran deringen veroorzaken. Dit als gevolg van het feit dat de stikstofoxyde der uitlaatgassen een (katalytische) afbraak van ozon in de stratosfeer kan veroorzaken, zo als dit ook door ar. Lavernhe wordt aangegeven. Maar Bo Lundberg. thans directeur van het Zweedse instituut voor luchtvaartreseareh, wijst vooral op het risico der kos mische straling voor passagiers en bemanning. Op subsonisc'ne hoogte, tot ongeveer 12,000 meter, vormt de atmosfeer een goede bescherming, eric-gen, Maar de reeds genoemde variërende zonnestraling, die bij zon- ne-crupties een grote intensiteit kan bereiken, kan op de vlieghoogte van de Concorde van 16-20.000 meter zë'.-r groot worden. Terwijl deze straling op aarde hoogstens 100 „millirem" per jaar bedraagt, kan de inzittende van een supersonisch vliegtuig tijdens een zonne-eruptie blootgesteld worden aan 100 millirem per u u r. De „ga lactische" straling is ten dele uit de ruimte afkomstig en op een gegeven hoogte vrij constant. Als tic s', ral en- indicator aan boord 10 millirem per uur aanwijst, is de toestand normaal, bij 10-100 millirem per uur moet de bestuurder „alert" zijn en bij waarden boven 100 millirem per uur moet hij naar een lager niveau dalen. Bij een transatlantische vlucht kunnen de inzittenden tijdens een zonne-eruptie 200 millirem per uur ondergaan, hetgeen bij één op de 100 vluchten plaatsvindt. Die erup ties duren meestal uren, maar soms ook enkele dagen. Vooral voor zwangeren. en vrouwen in de vrucht bare leeftijd, zijn deze stralen scha delijk: volgens de Internationale Commissie voor radiologische be scherming zou de dosis voor deze leeftijdsgroep niet meer dan 1,3 mil lirem per kwartaal mogen bedragen. gelijkmatig over die maanden ver deeld en niet- als stralingspieken. Tijdens de zwangerschap kunnen deze stralen bij het kind een sterke toename van leukemie en andere zeer ernstige ziekten veroorzaken. Zelfs arbeiders in industrieën, waar met stralen wordt gewerkt, onder gaan jaarlijks een geringere bestra ling dan een bemanningslid van een supersonisch straalvliegtuig. Lund berg berekende dat een stewardess, die driemaal per week dienst doet op de transatlantische route van een SST, per kwartaal 156 „supersoni sche uren" maakt en daarbij 230 millirem galactische straling plus 460 millirem zonnestraling krijgt te verwerken. Een zwangere vrouw moet een stralingsdosis van 100 millirem per uur niet riskeren, tenzij daar een zéér dringende reden voor bestaat, zo meent Lundberg. En de tijdwinst door het vliegen met een superso nisch toestel acht hij beslist géén reden. Hij vindt de Concorde wel „een meesterstuk van ontwerp en constructie, maar zij betekent een ontwikkeling in de verkeerde rich ting". Terug naar dé medische medewer ker van Air France: behalve de hier boven vermelde problemen brengt de Concorde ook dat van de grote snelheid met zich mee. Nu is snel heid op zichzelf geen fysiologisch probleem, want het menselijk orga nisme wordt niet door de snelheid als zodanig, maar alleen door de verandering in snelheid beïnvloed. En ae grootste moeilijkheid is hier de verandering van richting bij gro te snelheid, zoals bij het maken van bochten. Want de „rechtlijnige" ver snelling bij het opstijgen zal dezelf de zijn als in een conventioneel vliegtuig en de latere opbouw van supersonische snelheden zal lager liggen dan die bij de start. Teneinde ervoor te zorgen dat de passagiers geen hinder ondervinden van „zijdelingse" snelle koersveran deringen, zal de Concorde een vec-1 grotere draaicirkel moeten hebben dan gewone toestellen. Ook de tem peratuurregeling in het toestel is een moeilijk probleem. Terwijl tij dens het opstijgen met gewone sub- sonische snelheden de warmte die door ae motoren wordt geprodu ceerd voor de verwarming in het toestel zorgt, bedraagt de buitentem peratuur bij supersonische snelheid 50 graden onaer nul, terwijl de wan den van het toestel door de wrijving tot 100 graden erboven zullen stij gen! Daarom zijn er ook koelappara- ten nodig, maar hóe sterk deze ge bruikt zullen worden is nog met precies bekend. Lawaai Wat het lawaai betreft: van de motoren zal de passagier niets ho ren. maar bij een snelheid van twee maal het geluid zal door de lucht stroom 150 decibel aan lawaai ont staan, waarvoor de experts afdoende isolering hebben mcet'-n aan 'oren gen. Deze bleek bij vluchten met de Con corde te voldoen. Veel moeilijker is het geluidsprobleem dat door super sonisch vliegen op de aarde zelf wordt veroorzaakt. De meeste lan den hebben reeds strenge voorschrif ten uitgevaardigd voor beperking der streken waarboven gevlogen mag worden. Die zal sleden en dichtbevolkte gebieden uitsluiten. Vandaar dat de sjah van Per/té hierover weinig bezwaar opperde bij de recente aankoop van drie Concor des. omdat zijn land zoveel dun- en onbevolkte gebieden bezit. Wie de extra ticketprijs wi! beta len. zal de Atlantische Oceaan in 2.5 uur kunnen overvliegen. Intussen wordt bij het vliegend personeel door de Air France a! sinds 18 ja3r ook een electro-ecephalogram ge maakt. Hierbij kwamen enkele op vallende bijzonderheden aan hei licht, onder andere dat bij één van elke drie schijnbaar gezonde mensen hersengolven-voorkomen die niet ge heel normaal leken en zelfs aan epileptische aanleg deden den ken. Maar bij de latere voortdurende strenge controle bleek dit nooit net geval te zijn en intussen heeft een studie van 10.000 gevallen aan het licht, gebracht dat het merendeel dezer afwijkende EEC's een emotio nele oorzaak had. Het risico van een sluimerende epileptiforme aandoe ning, zonder enig klinisch aantoon baar verschijnsel, zou door een EEG duidelijk aan het licht komen, het geen bij een piloot uiieraard van her grootste belang is, aldus de neuro- psychiater van Air France, dr. Clau de Bianc. Het gaat goed met de verkoop van de Concorde, Franse, Brit se en nu ook Perzische maatschappijen hebben al meerdere ervan besteld. Over de medische problemen van het superso nisch vliegen voor passagiers en bemanning heeft onze medi sche medewerker dr. J. Kater een aantal belangrijke gegevens verzameld. Passagiers van een Concorde zullen als zij straks, hun cock tail of champagne drinkend, met een snelheid veel groter dan het geluid de Atlantische Oceaan oversteken, geen ande re sensatie beleven dan die welke zij opdoen in een goed- geventileerde bar. Om dat te bereiken en de luchtreiziger te beschermen tegen alle licha melijke en psychische gevaren die het vliegen in de strato sfeer met deze enorme snel heid oplevert, is een reeks uiterst technisch volmaakte maatregelen vereist. Zij zijn al leen vergelijkbaar met die wel ke maanreizigers in staat stel len hun fantastische prestaties te leveren. Zónder al deze beschermende maatregelen zou bet bloed der Con- corde-passagiers koken of bevriezen! Zij zouden niet kunnen ademhalen, dool worden van het lawaai en be dreigd worden door een overmaat aan ozon en door een bombarde ment van gevaarlijke kosmische stralen. Teneinde ervoor te zorgen dat (voor zover dit menselijk en mechanisch mogelijk is) nooit iets /erkeerd kan gaan, zijn stringente ,/eiligheidsvoorzorgsma afregelen ge nomen met meervoudige reserve-sy stemen. De leider van de medische verzor ging van bemanning en passagiers der Aii France, dr. Jean Lavernhe, onderscheidt twee voorname catego rieën problemen bij het superso nisch vliegen: die welke met de hoogte en die welke met de snelheid samenhangen. De Concorde en alle andere supersonische vliegtuigen moeten hoger vliegen dan de con ventionele toestellen, voornamelijk omdat dit de enige manier is om het brandstofverbruik op een rede lijk peil te houden. Daarom vliegen zij op een hoogte van 16-20.000 me ter. De belangrijkste moeilijkheden der drukvermindering op grote hoogte werden reeds in de afgelopen jaren overwonnen. In de Concorde worden weer verbeterde en uitge breide technieken der reeds bestaan de hulpmiddelen toegepast. Het ex tra hoge ozongehalte op deze vluch ten kan een nieuwe bedreiging vor men. want op deze hoogte komt ozon in een concentratie van 20 deeltjes per miljoen voor. Dit gas kan al longafwijkingen geven bij n concentratie boven een tiende deel tje per miljoen in de vorm :i prikkeling en onvoldoende longwer king. Maar mede dank zij de hitte die door de motoren wordt veroor zaakt, wordt de „triatomaire" ozon afgebroken tot het onschuldige „dia- tomaire" ozon. Dan blijft er nog een ander groot probleem over; het potentiële ge vaar van de kosmische stralen. Hier over vertelde dr. Lavernhe dat er twee soorten of types van kosmi sche (röntgen)stralen bestaan. De ene soort is het gevolg van „galacti sche" (achtergrond) activiteit, in het heelal en de andere van die van de zon. De eerstgenoemde straling wordt als ongevaarlijk beschouwd. Maar de radioactieve zonnestraling kan van tijd tot tijd een potentieel gevaarlijk peil bereiken, vooral ge durende de zogenaamde zon-erup- De zonneactiviteit wisselt geduren de een cyclus, die 11 jaar duurt. Het blijkt moeilijk te zijn om precies te voorspellen welke hoeveelheid rönt genstralen op elk moment, verwacht kan worden. Daarom zal de Concor de aan boord een „kosmisch stra- lingsmonitorsysteem" bezitten. Hier mee is het mogelijk om een half uur voor het begin deze zon-eruptie te constateren vóórdat een gevaar lijk peil der kosmische stralen het toestel bereikt. Zodra de monitor hiervoor waarschuwt, zal de piloot zijn Concorde naar een hoogte van ongeveer 12,000 meter laten zakken waar de atmosfeer een bescherming tegen een bombardement met radio actieve stralen biedt. Dit zal slechts zelden nodig zijn. Zodra het toestel naar een geringere vlieghoogte daalt, is er ook meer brandstof nodig om met een super sonische snelheid te vliegen, zodat de snelheid verlaagd moet worden teneinde brandstof te sparen, aldus deze Air-France-arts. Klimaatveranderingen Veel ernstiger zijn de bezwaren die de Zweedse testpiloot Bo Lund- DE RECREANT BLIJFT ER (NOG) BUITEN; STUIFSCHERMEN BESCHERMEN NIEUW LAND Z0NNEMA1RE Op de nieuwe eilanden in het eveneens nieuwe Grevelingenmeer tussen Schouwen- Dulveland en Goeree-Overflakke wuift de rogge en liet gerst. Ilier en daar blinken witte schelpstranden in zon. De zandplaten die bij de afsluiting van de Grevelingen droog kwamen te liggen, zijn binnen een 'aar voor het overgrote deel al voorzien van het lodigc groen. Toch zijn de eilanden (nog) taboe voor Ie recreanten. Ze zijn voorlopig domein van de dieren: issen, schapen en vogels. Dat kan allemaal, want het visitekaartje van het Grevelingenmeer is dc rust. Alleen dc vogels en insekten zorgen voor geluiden en s valt er een licht motorgeronk waar te nemen, een spaarzame boot. die door het opvallend heldere water tuft. Verder is er alleen de stilte, de rust. Voor hoelang nog? Terwijl de stuurgroep voor de inrichting van het Grevelingenbekken nog maar pas de eerste (besloten) vergadering in Den Haag achter de rug heeft, wordt er al geruime tijd hard gewerkt aan het nieuwe meer. Een projectgroep met vertegenwoordigers van vier ministeries is sinds een jaartje plannen aan het maken i de dienst der domeinen (van het ministerie van financiën) houdt zich druk bezig met liet in stand houden van de nieuwe gevormde eilanden in liet Grevelingenmeer. In stand" houden betekent in dit geval niet het inrichten van de eilanden. Dat kan moeilijk, omdat de definitieve bestemming (natuur of recreatie, of beide) nog niet vaststaat. Daarom zorgt de-dienst der domeinen er alleen voor dat de eilanden r zandverstuiving niet aan waarde verliezen. Daar- ook wuift de rogge en het gerst en steekt het gras en daar de kop op. Toen in mei 1971 de Brouwersdam dicht ging, leverde - een meer op met een oppervlakte van 13.000 hectare. In dal, meer werden door het wegvallen van Ie eb- en vloedbewegingen vier nieuwe (zand) eilanden gevormd: de Veermansplaat. (400 ha), de Hompelvoet- plaat (400 ha), de Stampersplaat (100 ha) en de Dwars In De Weg (70 ha). Ook kwamen er een aantal zandplaten droeg te liggen, vastgeklonken aan de «Slüitdammen. Bij de Brouwersdam zijn dat de Kab- belearsbank en de Punt van Goeree en bij de Grevelin- Sendam is dat de Plaat van Oude Tonge. Langs Goeree '(warn een groot doel van de slikken van Flakltee woog te liggen. Het totale aantal hectares dat in de Grevelingen droog viel is 3000. voor 90 procent eigen- "11 van het rijk en in beheer bij domeinen. STUIFSCHERMEN Het bureau Deltazaken' van de dienst heeft zich na de alsluiting intensief met het meer beziggehouden. „We waren genoodzaakt om beschermende werken uit te voeren, om te voorkomen dat de droge gronden door winderosie een verloren zaak zouden gaan worden", vertelt ir. Maarten van Nederveen (cultuur-techniek) van Domeinen Breda. Samen met technisch ambtenaar J. W. van Iwaarden heeft hij de leiding van het Grevelingen-beheer. „Er waren diverse mogelijkheden, maar we hebben uiteindelijk gekozen voor een bodem- bedekkende en bodemvasthoudende begroeiing", aldus ir. Van Nederveen. En zo heeft de dienst der domeinen (met assistentie van loonwerkers) het afgelopen jaar stuifschermen geplaatst (van riet, rijshout en - spaar zaam - nylon), een graan-grasmengsel ingezaaid, helm gras geplant en op ieder eiland veerstoepen en aanleg steigers gebouwd. De volledige oppervlakte van de eilanden is niet ingezaaid. Flier en daar zijn open ruimten: er is geen spoor van plantengroei te beken nen, alleen schelpen en wat regenplassen. Opvallend is dat het zand op de open ruimten hoog tegen de stuifschermen is gewaaid. De schermen voorkomen dat de wind de niet-bedèkte eilanddelen afroomt. De inge zaaide rogge (vorig jaar augustus, na de ontzilting die vrij snel ging) wordt binnenkort geoogst. Domeinen hoopt er zelfs-nog wat aan óver te houden. Over blijft dan het gras, dat tegelijk met de landbouwgewassen is. DIEREN Op Grevelingen: vien gebied van domeinen en dien de Veermansplaat 'wonen' sinds kort onge'vi jonge ossen (een jaar oud), die het tussen de roggehal- ïnen best naar hun zin hebben. Voor de dieren wordt alleen water aangevoerd en wat in brokjes verpakte mineralen. Dat gebeurt- allemaal per schip van schip per G. W. van Leeuwen, vaste man van domeinen en al jarenlang bij het Deltagebeuren betrokken. Het verblijf op het eiland blijkt de ossen (bestemd voor biefstuk) geen kwaad te doen. Volgens agrariërs Vogelaar en Van Seters zijn ze zelfs in een wat betere conditie dan hun broers op liet vaste land (oftewel het 'oude land' iii vaktaal). Door de bescherming van de hoge rogge ontbreekt een hardnekkige hoest, waarvan dieren op Schouwen door het koude weer wél last hebben. Ooi: de Stampersplaat herbergt inmiddels dieren. Een klei ne kudde schapen, vorige week nog ontdaan van de wintervacht. Streng verboden gebied voor nieuwsgierigen is de Hompelvoelplaat, broedplaats voor de grote sterns. De broedkolonie was er al voor de afsluiting, omdat van de plaat een deel boven water lag dat. alleen bij springvloed onderliep. De kolonie heeft zich aanzienlijk 'uitgebreid, er broeden nu 1400 paren. Tijdens het broedseizoen wordt^ de plaat bewaakt door student biologie John Beijersbergen. Hij zorgt ervoor dat er geen bezoek op het eiland komt en als zeilers met hun boten te dicht in de buurt komen, vraagt Beijersber gen ze een ander plaatsje te kiezen. Belangrijk element, voor het in stand houden van de broedkolonie is name lijk rust, erg veel rust. En die is op de Hompelvoel plaat volop aanwezig. Beijersbergen woont van eind april tot half augustus praktisch op z'n eentje op het eiland. In de weekeinden en vakantie krijgt de vogel liefhebber wel eens bezoek van medestanders. De woonruimte bestaat uit een groene schaftkeet, een bruine bok scharrelt er mekkerend omheen. Tweemaal in de week wordt er in Ouddorp (Goeree) gefoura- geerd. De student maakt niet de indruk gebukt te gaan onder het minimale contact met de buitenwereld, integendeel: zijn zorg gaat uit naar de vogels, door hem al enkele jaren bewaakt. Beijersbergen conclu deert dat er door de afsluiting meer mensen het eiland benaderen. En daar is hij niet blij mee. „Waar vogels zijn kunnen geen mensen zijn, ook omgekeerd trou wens." De biologiestudent bewaakt in de eerste plaats de vogels en doet verder een onderzoek naar de relatie tussen de kokmeeuwen en grote stems. Bij de eerste lég waren er in de kolonie zo'n 11 a 1200 jonge dieren, Beijersbergen verwacht dat de tweede leg 3 a 400 jonge vogels zal tellen. „Als alles goed gaat. dan zullen er dit jaar ongeveer 1600 jonge sterns van de plaat wegvliegen, dat is vier keer zoveel als vorig jaar," meldt hij met gepaste trots. Volgens de vogel wachter is de Hompelvoetplaat uit biologisch oogpunt bekeken de interessantste van de Grevelingenplaten. Dè vegetatie en het najaar- en winterverblijf van vele ganzen onderstrepen dat. De vraag is echter of het allemaal zo zal blijven. INRICHTING Afgaand op de inrichlingsschels 19G7 voor het Greve lingenmeer is dc verwachting dat de Hompelvoet, de Dwars in de Weg en de platen aan de Brouwersdam een recreatieve bestemming zullen krijgen. Het mid dengedeelte (Veermans- en Stampersplaat) natuurge bied en het oostelijk deel met de Plaat van Oude Tonge recreatie. Rijkswaterstaat zal daar een zwaai kom voor boten met een aanlegsteigertje en een parkeerterrein voor 650 auto's maken. Domeinen heeft volgens ir. Van Nederveen met een dergelijke indeling al een beetje rekening gehouden. De stuifschermen op de Veermans- en Stampersplaat zijn met opzet gevarieerd neergezet. Het slikkengebied van Flakkee beschouwt domeinen zo'n beetje als reservege bied. Ir. Van Nederveen wijst er wel op dat er plannen zijn om door Goeree een spuikanaal te graven, tegelijk een verbinding voor de watersporter van Haringvliei naar Grevelingen. Aan de monding daarvan wordt een recreatieve ontwikkeling voorzien. De projectgroep deltadienst rijkswaterstaat, rijks dienst IJsselmeerpolders, openluchtrecreatie van crm. staatsbosbeheer, cultuurtechnische dienst en domeinen werkt aan de inrichtingsplannen. De stuurgroep ministeries, provincies en gemeenten beslist over de plannen en minister 11'. Drees jr van verkeer en waterstaat heeft de supervisie. Uiteindelijk zal er wel een recreatieschap komen. Voorlopig is er met de Grevelingen nog alles mogelijk: al was het een bunga lowpark op een van de eilanden. RINÜS ANTONISSE Grevelingen domein van dieren: de ossen voelen zich best thuis tussen de rogge en 'nel gras Foto PZOj

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1972 | | pagina 13