NEDERLANDSE DAMESWIELRENCLUB NA ACHT JAAR GROTER DAN OOIT RAAS KRUIPT KLOKSLAG 9 UUR ONDER DE WOL Wim Hendriks 25 jaar microfonist ROUTEBESCHRIJVING Schitterende triomf in Olympia's Ronde 28 PENNINGMEESTERESE DINI BRINKMAN: „ER ZIT GROEI IN MAAR TOESCHOUWERS ZIEN HET NOG NIET ZO ZITTEN...." CONCURRENTIE VOOR KEETIE GEEN GEZICHT NOG OP FIETS KRACHTPROEF CONDITIE Nieuwelingen Olympia's Ronde Fedor den Hertog Toekomst PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 1 JUNI 1972 EXTRA PAGINA RONDE VAN MIDDEN-ZEÏUND ROTTERDAM Amper een jaar geleden greep wielrenster Keetie Hage uit Sint-Maartensdijk op het zware Caubergpar- cours met een straatlengte voorsprong haar zoveelste nationale titel op de weg en ze was er niet eens zó gelukkig mee... „Er komt amper concurrentie bij, het dameswielrennen blijft toch nog een onvolwassen tak van sport in ons land", zei de Zeeuwse toen. Nu, juni 1972, zegt in haar Rotterdamse bovenhuis aan de voet van het Feyenoord stadion oud-wielrenster Dini Brinkman, pen- ningmeesteresse van de Nederlandse dameswielrenclub (NDWC): „Dat zal Keetie Hage thans niet meer zeggen. Ik zal niet zeg gen, dat ze slechter is gaan rijden, maar de andere meisjes zijn beter geworden. Er zijn nu minstens acht dames van gelijke sterkte. Aan de top van de Nederlandse da meswielrennerij zit liet dus wel goed in elk geval beter dan ooit. terwijl de nationale dameswielrenclub met ze ventig licentiehouders groter is dan ze ooit in haar ongeveer 8-jarig bestaan was, maar onderaan blijft bet sukke len. Hoewel er jeugd genoeg is. Dim Brinkman: „Er staan zeker zo'n veer tig jonge meisjes van 12 tot 16 jaar te wachten, maar het beroerde is. dat ze eerst 16 jaar moeten zijn voor ze hij de dames mee mogen rijden, ter wijl ze tot die tijd hoegenaamd geen enkele ervaring opdoen en dus even min uit de 'voeten' kunnen als ze wél eenmaal bij de dames mogen rijden". Is het voor de dames al moeilijk om aan wedstrijden te komen („Toch steekt Nederland er met 40 per jaar heel gunstig af tegen andere Europese landen, België bijvoorbeeld heeft er maar 28 en Duitsland maar een stuk of vijf", meldt Dini Brinkman) voor de jeugd staan maar zeer weinig wie lerclubs of -comités te dringen om wedstrijdjes te organiseren... Niette min constateert NDWC-permingmeeste- resse Brinkman met enige voldoening, dat in gebieden of plaatsen, waar enkele jeugdwielrehsters dicht bij el kaar wonen, nu toch langzamerhand wedstrijden voor die jeugd van de grond beginnen te komen, zodat de meisjes niet meer met de jongens (de adspiranten) mee hoeven te rijden. Dini Brinkman: „In Rotterdam zijn er een stuk of negen, in Friesland groeit het ook". Ondanks meerdere problemen zit de groei er bij het dameswielrennen in. al moet Dini Brinkman Zeeuwse Kee tie Hage toegeven, dat bet nog altijd een onvolwassen tak 1 van sport is. Mevr. Brinkman: „Vooral de toe schouwers zijn nog helemaal niet zo ver om het dameswielrennen te erken nen. Ze zeggen vaak: 't is geen ge zicht, die wijven op de fiets. En vooral als er een meisje gevallen is schijnen de omstanders dat verschrik' kelijk erg te vinden. Er lopen er rond", zo vervolgt Dini Brinkman, „die behoorlijk gehavend zijn. Als je zelf fietst heb je daar zo'n erg niet in, maar ik kan je garanderen, dat meer dere meisjes nog lang met de litte kens van schaafwonden moeten blij ven lopen". Dini Brinkman spreekt uit ervaring: pas toen ze 29 was en reeds moeder van drie kinderen (en de liefde voor de wielersport van ma en niet te vergeten pa hebben overgenomen) sprong ze op de racefiets. Ze had die belangstelling voor de wielrensport overigens van geen vreemde: haar man, Manus Brinkman, was namelijk degene, die het crossrijden vanuit Bel gië in Nederland introduceerde. Ma nus Brinkman was een belangrijk fi guur op de baan en ook op de weg wist hij van wanten. In Zeeland, waar hij erg graag reed, won hij heel wat wedstrijden. Echtgenoot Manus beloofde zijn echt genote een racefiets als ze drie maan den niet zou roken. Dat was voor de Zuidhollandse toen niet zo'n pro bleem-. In Zeeland reed Dini Brink man de kortste prijs: een derde plaats Verder bracht ze het geregeld tot een 6e. 7e of 10e klassering, in een Neder lands kampioenschap werd ze een maal negende. Ze reed rijf jaar. is er nu drie jaar mee gestopt, omdat de winkel (uiteraard: wielersportartike len) niet meer te combineren was met de wedstrijdsport. „Maar als we toen de winkel niet overgenomen had den, zou ik nu nog op de racefiets gezeten hebben", verzekert Dini Brink man met overtuiging. Zoals gezegd, ongeveer acht jaar gele den werd er voor het eerst door dames serieus hard gefietst: de baker mat van de dameswielrennerij stond in Werkendam, waar de vader van Anne ke van Doesburg, momenteel de voor zitster van de Nederlandse dameswiel renclub, jaarlijks de plaatselijke ron de organiseerde en op een gegeven moment ook eën koers voor de meis jes had gepland. Enthousiaste ren- sters uit de eerste dagen zijn Ineke Heussinkveld, thans secretaresse van de NDWC, Jannie Jonker (die ontzet tend graag weer zou willen fietsen, maar dat onmogelijk kan omdat ze zich geheel moet wijden aan haar tweeling), vanzelfsprekend de Zeeuw se vlaggedraagsters Bella en Keetie), (en nog een andere fietsende zus Ciska Hage uit Sint-Maartensdijk) Het enthousiaste bestuur van de Ne derlandse dameswielrenclub staat met de zaterdag te verrijden Deltarit over 74 kilometer voor een eerste en te vens zware krachtproef. Dini Brink man: „Het is de eerste klassieker, zeker in Nederland, voor de meisjes en we mogen deze Deltarit toch wel als een uniek evenement beschouwen. Want het gebeurt in de dameswielren nerij maar zelden, dat er rensters uit zoveel landen, behalve Nederland ook Duitsland. Italië, Finland. Zweden en Engeland, tegen elkaar rijden". Mevr. Brinkman zegt dan ook resoluut: „We zijn van plan een dergelijke rit volgend jaar ergens anders te herha len en dan proberen we om de Russi sche ploeg erbij te halen. Dan kun je spreken van een voorbereiding op het wereldkampioenschap". De NDWC zal dan tevens trachten succesvolle con tacten te leggen met de Tsjechische en Oostduitse meisjes, die .nu zo werd gemeld met de olympische voorbereiding bezig waren. DINI BRINKMAN Voor de sterkste Nederlandse, rensters zit er een aantrekkelijke kant aan de Zeeuwse Deltarit. want Dini Brinkman zal in haar functie van begeleidster van de dames naar de wereldkampi oenschappen en naar buitenlandse wedstrijden de sterkste dames aanwij zen voor de ploeg, die eind juni de Nederlandse kleuren in Zweden mag verdedigen. Mevr. Brinkman: „Het gaat hier om een driedaagse wedstrijd, die vorig jaar in een eclatante Nederlandse ze ge eindigde. Bella Hage werd eerste. Mini Brinkhof tweede en Truus v/n der Plaat derde. Aan de hand van de Deltaribresultaten wordt nu de ploeg voor Zweden samengesteld en wij gaan daarbij van het standpunt- uit, dat we met de beste rensters moeten uitkomen". WAAR ZIJN DE PRIJZEN VAN MIDDELKAMP? MIDDELBURG Secretaris Kees Overkleeft van de wielerco- mités Walcheren en Midden-Zee land heeft het plan opgevat om de clubprijzen van de RTC Theo Middelkamp in zijn café aan de Langevicle een veib'g plaatsje te geven. Lange tijd zijn die bekers, me dailles enzovoort zoek geweest, maar toen de dozen eenmaal bo ven water kwamen bleken er van de grote prijzen van Middelkamp niet meer dan zes bekers en twee of drie medailles over te zijn. Waar de rest is? Oveiideeft weet het niet. Hij hoopt nu maar, dat er nog renners of oud-renners zijn, die in het bezit zijn van clubprijzen of weten waar ze eventueel te vinden zijn. Want voor zes bekertjes hoeft Kees Overkleeft geen vitrines in te richten... Jan Raas wordt in de bloemetjes ge zet na het winnen van een criterium Links naast de wielrenner uit Kwaden- damme speaker Wim Hendriks die binnenkort zijn 25-jarig jubileum viert. sters gewend aan grote afstanden (zo tussen de 60 en 70 km) ziet Dini Brinkman, al wil ze de kansen van Bella en Keetie Hage zekr niet uit sluiten. de zege toch meer naar de oudere Nederlandse rensters zoals de 32-jarige Corrie Boon en de sterke Eef je Heldrr gaan. „Want het zal vooral op conditie aankomen", meent mevr. Brinkman, die er verder nog op wijst, dat er een sterke Italiaanse ploeg komt. „Er kan evenwel gebeuren wat er gebeurt, als er maar een Nederlandse zege uit de bus komt. aldus Dini Brinkman, die samen met de andere bestuursleden enorm veel werk heeft moeten verzetten voor deze Deltarit, die ongeveer 8.000 gulden kost, bijeen gebracht door vele grote en kleine sponsors, dankzij een bijdrage van de KNWU en vele Nederlandse rensters, die spontaan geld inzamelden. „Ik had vroeger wel eens commentaar op de organisatoren maar dat had ik toch beter niet kunnen doen", voegt Dini Brinkman er veelbetekenend, aan toe. HEINKENSZAND Je kijkt er wel even van op als een 19- jarige jongeman, op een zwoele zaterdagavond om kwart voor negen ijskoud opmerkt: „Over een kwartiertje duik ik onder de wol." De ranke Jan- Raas uit Heinkenszand zegt het na af loop van een amateurkoers in Kapelle-Biezelinge zonder er een spier bij te vertrekken. Rustig uitblazend in cafetaria Kuzee vult hij filosoferend aan: „Ach ja het is niet altijd even gemak kelijk. Ik heb een vriendin en het is vooral op zon- en feestdagen wel erg moeilijk. Maar ja als je iets wilt bereiken moet je er iets voor over hebben. Alleen in de wintermaanden, november en december spring ik wel eens uit de band, maar voor de rest van het jaar leef ik serieus. ervaring. Jc leert na erdclcn cu je krijgt Hófewel vooral de Engelse meisjes veel meer dan de Nederlandse ren- Een levensvisie die in het afgelopen seizoen al duidelijk zijn vruchten heeft afgeworpen. In het prille sei zoen heeft hij zich reeds duidelijk aangesloten bij het selecte groepje Zeeuwse renners dat de dienst uit maakt. Vorig jaar had hij zich nog wat schuchter aangesloten bij de rijen der amateurs en ging hij in zijn eerste seizoen als amateur driemaal 'zëgëvierèhd over de streep. In dit prille seizoen heeft hij zijn prestatie HULST Diet Wim Hendriks praten over het heden en verle den van de Zeeuwse wielersport is een onbegonnen zaak als men aan een zekere tijd gebonden is. Men zou er minstens een gehele dag voor moeten uittrekken en dan nog was hij niet uitverteld. Dit jaar viert Wim Hendriks zijn 25-jarig jubileum als microfonist, zoals hij het steeds zelf noemt, bij de wielerwedstrijden. De exac te datum weet hij niet: „Het was juli 1947 tijdens de ronde van Middelburg, dat was in die tijd de enige koers aan die kant. Men had toen aan de die kant van de Schelde nog geen jury, die moest uit Zeeuwsch-Vlaanderen komen", weet hij zich nog wel t« herinne ren. Met een beetje weemoed denkt Wim Hendriks terug aan die be ginjaren. „Het was toen echt veel anders dan nu, niemand had ver voer of het moest een fiets zijn of een oud brommertje. Als je ergens naar toe moest dan was je altijd aangewezen op de fiets". Wim Hendriks, van origine een Middelburger maar nu weer al een aantal jaren woonachtig in Hulst, is niet alleen hekend als microfonist. Hij was tevens een aantal jaren voorzitter van de wielerclub Theo Middelkamp en later nog een aantal jren be stuurslid van deze vereniging. „Vlissingen is in de jaren 49-50 de bakermat voor de wielersport aan die kant geweest. Daar had men ook de eerste wielerclub, in Zeeuwsch-Vlaanderen waren toen ook al clubs, maar dal waren allemaal wielersupportersclubs. In die jaren had men in Vlissingen zelfs twee koersen, de ronde van de Bellamy en de ronde van de Boulevard. Uit die koersen ont stond de wielerclub Schelde- mond. Kees van de Linde was de oprichter van de club. Later kwam er in Goes ook één, dc Locomotief. Deze laatste vereni ging bestaat nog steecis, liet is nu Theo Middelkamp. De naam Lo comotief werd in die tijd niet aangenomen door dc KNWU (vanwege de reclame) (iedere Nederlandse wielrenner reed toen op Locomotief-fietsen), zo dat de naam al spoedig werd veranderd in Theo Middelkamp. In di ctijd was André Kaan nog secretaris". Wim Hendriks is er van over tuigd, dat renners zoals Jo de Roo. Piet Rentmeester. Jaap Huiszoon enz. ook nu toppers zouden zijn, die jongens hebben ae omstandigheden niet meege- had. Het was allemaal veel moei lijker. Er waren geen sponsors, iedereen was op zichzelf aange wezen. Ik weet, nog dat Theo Middelkamp voor de eerste keer naar Olympia's Ronde ging. De ploegleider kreeg honderd gulden mee, een auto was er niet, hij kroop met een paar wielen op de motor. Nu hebben ze een goede medische begeleiding', ze gaan veel meer naar het buitenland om ervaring op te doen, kortom alles is beter geregeld. Dat is maar beter ook, vergelijken is natuurlijk moeilijk maar ik ge loof toch dat ze zeker zoveel klasse hadden als de toppers van nu". TOEKOMST Wim Hendriks is niet bepaald een optimist als liet over de toe komst van de Zeeuwse wieler sport gaat. „Niet de sport op zich die zal zeker blijven bestaan. Vergeet niet welk een vlucht de wielrennerij de laatste jaren heeft gekirgen. Wie zit er mo menteel niet op een sportfiets om te trimmen, maar daaruit zul len toch weer renners voortko men. Maar ik zie nog geen opvol gers voor de huidige Zeeuwse top. Er zijn geen nieuwe Bunder!jes. Dc Waaltjes of hoe je ze noemen wil. De wielersport, die nu juist door de prestatie van die jongens enorm opbloeit, zal elan opnieuw een terugslag krijgen. Eén ding zou Wim Hendriks toe juichen: dat de plannen van Tri- co Noble om samen met Ketting een jonge profploeg t;e beginnen worden verwezenlijkt. „Zowel Trico Noble als Ketting heeft de zaak rustig opgebouwd bij de amateurs. Als ze diezelfde op bouw ook bij de profs willen aanhouden, dan kunnen zij mis schien eindelijk eens bewijzen hoe het wel moet. Niet zoals met al zoveel jonge profs is gebeurd direct het grote werk in, dat is nog altijd funest geweest. We hebben in Nederland klasse ama teurs maar geen klasse profs, dat moet ook anders kunnen. Daar om zou ik die plannen toejui chen. van het vorige jaar reeds geëvenaard, met als een absolute hoogtepunt een etappeoverwinning in Olympia's Ron de door Nederland. Geen uitschieter als we naar de lijst van verdiensten van de gebrilde kantoorbediende kij ken. In de verschillende klassiekers, die hij dit seizoen reed, streed hij altijd in de voorste gelederen met als bekroning onder meer een derde plaats in de onmenselijk zware Om loop van d eBraakma». Voor Jan Raas. is die gang van zaken niet eens zo verrassend. Bij de nieu welingen had hij reeds zijn voorkeur te kennen gegeven voor het zwaardere werk en hij toonde dat aan met twee klassieke overwinningen in het laatste jaar als nieuweling: de Deltarit en de Omloop van het Volk. Het is trouwens het. eerste seizoen dat hij zich bij de amateurs waagt aan etappewedstrijden en klassiekers. In overleg met sponsor Frans van Turenhout van Trico Noble bouwt hij zijn loopbaan zorgvuldig op en dat hield in dat hij tijdens het eerste seizoen de kat wat uit de .boom wilde kijken. Die confrontatie met het zwa re werk in de vorm van klassiekers en wegwedstrijden waarbij de wind en de afstand het uiterste van de renners vragen is hem goed bevallen. Meegevallen zelfs. Opgewekt vertelt hij over Olympia's Ronde door Nederland: „Het is eigen lijk wel te doen. Ik had me het wel zwaarder voorgesteld. De eerste keer ging ik alleen maar oin wat ervaring op te doen en een graantje mee te pikken. Het is alles meegevallen met die etappewinst en goede klasserin gen. Met een beetje meer geluk had er zelfs nog een overwinning in geze ten. Jan Raas heeft er in ieder geval geen spijt van dat hij met Olympia's Ronde heeft meegedaan. Hij vindt het een nuttige leerschool. Jan Raas: ..Het is een prachtige je krachten te meer koersinzicht. Bovendien leer je als je een week me: elkaar optrekt je ploeggenoten beter kennen. Een dergelijke etappewed strijd komt de geest in de ploeg duidelijk ten goede. Vorig jaar boter de het. wel eens niet zo goed in het team maar daar is mede door de komst van ploegleider Hennie Schou ten wel verandering in gekomen. De sfeer in het team is duidelijk beter dan vorig jaar". Het was trouwens een leuke ervaring voor Jan Raas om eens wat Ie kijken in het wereldje van de topeoureurs. Jan Raas: „Er gaat heel wat om in een ploeg. Die etappe heb ik bijvoor beeld gewonnen door een grote onder linge rivaliteit in de Ketting-ploeg. Het rijden in teamverband was mij ongeveer nieuw. Nee. ik heb er geen ogenblik spijt van dat ik aan een dergelijke wedstrijd heb meegedaan". Een ervaring apart is natuurlijk ooi de kennismaking met de meest beju belde maar tegeiijk meest verguisde Nederlandse wielrenner Fedor den Hertog. Jan Raas. „Met die knaap kun je werkelijk alles verwachten, De ene dag rijdt hij iedereen aan flarden, maar de volgende dag zie je hem niet meer. Als hij er zin in heeft rijdt hij soms kilometers aan de kop zonder op of om te kijken. Ik heb eens tien kilometer achter hem gefietst, Jeiunt dan- net het wiel houden monr tiaar is clan ook alles mee verteld, Overnemen kun je niet; trouwens dat wil hij ook niet". Dit seizoen staat er voor Jan Raas nog een etappewedstrijd op het pro gramma. Dat is voor hem naast de verschillende klassiekers en Olympia's Ronde, meer dan voldoende voor dit seizoen. Opmerkelijk zelfbewust voor een 19-jarige jongeman stippelt hij zijn toekomst uit. Een toch aardig uitstapje naar de rondp vnn Joegosla vië met de ploeg van Tnco-Noble past eigenlijk met in zijn schema voor dit seizoen. Jan Raas: „Twee etappewed strijden op een jaar is meer dan voldoende. Er zijn voorbeelden ge noeg van talentvolle renners die er niet zijn gekomen doordat ze teveel hooi op de vork namen. Ik probeer mijn carrière zo degelijk mogelijk op te zetten: zonder me te forceren', Met die verklaring stipt hij meteen aan dat hij toekomst in (Ie wielrenne rij ziet. Op liet ogenblik werkt hij nog ais kantoorbediende bij dc coöperatie- ve handelsvereniging in 's-IIeerenhoek. Van zijn baas niag hij drie halve dagen in dc week trainen. Maar aan die dagelijkse gang naar liet kan,00J komt waarschijnlijk over andcrliali jaar een einde. Een profluopbaan ligt voor hem m liet verschiet; althans als dc resulta ten zo blijven. Jan Raas: „volgend jaar fiets ik nog als amateur. Als er dan een goede aanbieding kond, sup ik over naar de profs. Als jr hel met vroeg doet komt het er nood meer van. Fietsen is tenslotte mijn hobby - GOES Tal van steden en dorpen in Midden-Zeeland krijgen zaterdagmiddag de wielerkaravaan van de inter nationale Ronde van Mid den-Zeeland te zien. Op nieuw liggen de start (pre cies 2 uur) en de finish (om streeks vijf voor half zeven) in Goes. Voor de wielersup- porters is er gelegenheid ge noeg de renners meer dan eenmaal te zien, want het traject kan gemakkelijk af gestoken worden, omdat de route op vele plaatsen 'kron kelt'. Aan de hand van de onderstaande routebeschrij ving met alle straatnamen en aan de hand van de rou tekaart (elders in dit num mer) kunnen de supporters gemakkelijk een plan de campagne opstellen om de Ronde van Midden-Zeeland goede te volgen. SPOORWEG Vaak spelen spoorwegover gangen in klassieke wegwed strijden een beslissende rol: als de spoorbomen dicht gaan, kan een kopgroep tot staan gebracht worden of (als de kopgroep net gepas seerd is als de bomen dicht gaan) kan de achterstand van het peleton groter wor den. Dat geeft dan vaak een vertekend wedstrijdbeeld. In de Ronde van Midden- Zeeland is dat niet mogelijk, want het opmerkelijke is dat in heel het traject geen spoorwegovergang voor komt. Na de officiële start op de Markt in Goes, is de vliegende start te beleven op de 's Gravenpolderseweg als de spoorlijn reeds gepas seerd is. En bij Vlissingen 'ronden' de renners het eind punt van de Zeeuwse spoor lijn. DAMES Vrij uniek is dat er op deze zaterdagmiddag ook een weg-wedstrijd-van - stad-tot- stad voor dames wordt ge houden. Vrijwel alle dames wedstrijden spelen zich af op circuits in een stad of een dorp (criterium) en wed strijden-in-lijn worden zel den voor wielrensters geor ganiseerd. Zaterdagmiddag is échter in het kader van de Ronde van Midden-Zeeland de Deltarit voor dames te beleven. De dames gaan om vier uur van start in Mid delburg en rijden dan het zelfde traject over Walche ren, Noord- en Zuid-Beve land als de amateurs. De da mes finishen in Goes om streeks kwart voor zes. GOES geneutraliseerd (14.00 uur 0 km) Grote Markt Oostzijde, Lange Kerk straat, Klokstraa.t, Ganzepoortstraat, Stenebrug, Voorstad, Kruising Rijks weg, Kloetingseweg, 's-Gravenpolderse- 's-GRAVENPOLDER (14.10 uur 5 km) Goesestraatweg, 's-Gravestraat, Bosse- weide, Lenshoekdijk, Provincialeweg. KWADENDAMME (14.16 uur 9 km) Hoondertdijk, Langeweegje, Siguit-se- dijk, Fransjesweg, Oude Polderdijk, Nieuweweg. BAARLAND (14.20 uur 13 km) Hellenburgstraat. Baarlandsezandweg.1 OUDELANDE (14.24 uur 16 km) Schoolstraat, Lindestraat, Burgm. van! Lierestraat. Wilhelminastraat, Evering- seweg, Vijfzoodijk. ELLEWOLTSDIJK (14.27 uur 18 km) J. P. Israëlweg (naar beneden), Helle-1 woutstraat, Zomerstraat, Langeviele, Grindweg. DRIEWEGEN (14.38 uur 26 km) Van Tilburgstraat, Paulushoekseweg, Baandijk, Staartsedijk. BORSSELE (14.50 uur 33 km) Zeedijk (beneden blijven), Borsselse- dijk, Catalijneweg, Westsingel, Noord- singel, Monsterweg. 's-HEERENHOEK (14.55 uur 38 km) 's-Heerenhoeksedijk (bij driehoek), Werrlllaan (naar beneden), Beeldhoe- veweg, Kraaijertsedijk, Doornboom- dijk. OVEZANDE (15.08 uur 48 km) Molaartsweg, 2x Hoofdstraat. NISSE (15.16 uur 53 km) Bij ANWB-bord links naar Nisse, na overweg 2e weg links. Dorpsplein (halfrond). Wilhelminastraat, Grind weg, Noteboomdijk. HEINKENSZAND (15.22 uur 58 km) Oude Kamerseweg, Dorpsstraat, Stati onsweg, Plattedijk, Noordlandsedijk, Roversweg, Kasteelweg, naar beneden Veldweg. LEWEDORP (15.33 uur 65 km) Korenweg, Burgm. Lewestraat, Lewe- dijk. NIEUWDORP (15.46 uur 74 km) Lewedijk, Havenweg, Zeedijk, Quarles- polderweg. Jonker Fransweg, Sloeweg. NIEUW- EN SINT JOOSLAND (15.52 uur 77 km) Boomdijk, Oudedorp: (15.54 uur 79 km) Schorerpolder. Sloeweg. RITTHEM (15.58 uur 81 km) Sloeweg. Ramniekensweg. Weverstraat. Dorpsstraat. Zandweg. SOUBURG (16.03 uur 81 km) Sloeweg, Ritthemsestraat. Oranjeplein. Paspoortstraat, Vlissingsestraat. VLISSINGEN (16.05 uur 86 km) Rijksweg, Havendorp weg (rechts aan houden) eigen weg, Stationsplein, Pr. Hendrikweg; (16.08 uur 88 km) Keersluis, Paul Krugerstraat, Badhuis straat, Kenau Hasselaarstraat (naar boven). Pres. Rooseveltlaan; (16.10 uur 90 km) Burgm. van Woelderenlaan, Bachlaan, Zwaanweg, Klaasseweg, Lageweg, Val- kenisseweg. BIGGEKERKE (16.19 uur 97 km) Dorpsstraat-, Kerkplein (half rond), Zoutelandseweg, Kaasboerweg. MELISKERKE (16.21 uur 99 km) Dorpsstraat. Torenstraat, Koekoeksw. AAGTEKERKE (16.27 uur 103 km) Pekelingseweg. Loodholseweg. GRIJPSKERKE <16.32 uur 107 km) Schuitvlotstraat, Middelhurgseweg. MIDDELBURG (16.38 uur 108 km) Seisweg, Seisdwarsweg, Sandberglaan, Seissingel, Seisbuitenbrug; (16.40 uur 110 km) Klein Vlaanderen, Volderijlaagte, Stad huisstraat: (16.42 uur 111 km) Noordstraat. Achter de Houttuinen, Langeviele, Markt, Lange Delft, Korte Delft. Damplein (rechtdoor), Dwars- kaai, Beatrixbrug, Rotterdamsekaai. Nedevstraat; (16.44 uur 112 km) Veerseweg. ZANDDIJK VEERE (16.52 uur 120 km) Veerseweg. Oudestraat, Markt, Kade. Langedam. Polredïjk. VROUWENPOLDER (17.111 u. 126 km) Dorpsdijk. Veersegatdam. KAMPERLAND (17.06 uur 133 km) Westhavendijk, Oosthavendijk, Felix- weg, Westdijk, Willempoldersedijk, op driesprong rechtsaf; (17.14 uur 139 km) Noordstraat, Viaduct, Wissenkerksew, WISSENKERKE <17.19 uur 143 km) Dorpsdijk, Oprit Noordeinde (onder langs), Magusjesweg, Emelissedijk, rechts aan tot Zeedijk, Wantes weg, rechtdoor Prov.weg Colijnsplaat. COLIJNSPLAAT (17.29 uur 150 km) Havelaarslraal, Voorstraat, Oostzee dijk. KATS (17.41 uur 158 km) Oostzeedijk, weg achter de veerhavenJ kruising Prov.weg oversteken, naar dorp Ka Is, Noordlangeweg: (17.43 uur 159 km) Diikstraat. naar beneden Korleweg. Zeedijk, viaduct onderdoor, Parallel-1 weg. I WII.IIKLMINADORP IBf Kruising Prov.weg oversteken. Lins weg, brug, Oosthavendijk, I™1*' Kattcral.iksezBeflij^OudsJ^*^ Noorddijk. ,mlv WEMELDINGE (18.03 uur 172 Km) naar beneden Stelhoeve üu*gjj Hoogeweg, Kerkstraat, Dorp Wilhelminastraat. West ha"a Kanaaldijk, Postweg. KAPELLE (18.09 uur 1.' j. Postweg. Maelstede. 'aatLg plein. Weststraat. Goesestraatweg. KLOET1NGE (18.18 uur 182 Km) Kapelseweg. Seiummelpeiuiinc^raa Oostkeure. Geertesplem. Le«eJra GOES (18.23 uur 184 km) ldoip. Patijnweg. Bergweg. ]™^eer Els- straat. De Graafs.raat, s-H<*r dorpweg. Bergweg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1972 | | pagina 28