6BC-D0CUMENTAIRE OVER 'DE VREEMDE ZAAK VAN RUDOLF HESS' nrwre- de tjeste PANDA en de meester-goudmaker 7 fanavond op de televisie Vraagtekens rond zijn bedoelingen frijulger Sfffrftois KUNST IN ZEELAND Koorprestaties subliem in Matthaus-Passion Johannes-Passion in Middelburg ^NOAG 20 MAART 1972 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT unAaK «ndt de AVRO via Neder- 2 (van 21.10 tot 22.00 uur) onder ,|(f| >De vreemde zaak van Rudolf Hess' een BBC-documentaire uit over sndolff Hess. eens de plaatsvervanger Adolf Hittler. Hij is de laatst over- fpblévene van de Nazi-orologsmisdadi- die hun straf moesten uitzitten m de Berlijnse Spandau-gevangenis. H»s Is daar nog altijd opgesloten en totaal heeft hij er nu 3J jaar Kongenisstraf opzitten, de periode in 5TBritse gevangenissen inbegrepen, fj de documentaire van de BBC ko- mensen aan het woord, die Hess v^oonlijk kennen zoals Adolf Speer -een van zijn vroegere celgenoten in sjsndau en zijn echtgenote, Ilse Hess. Verder worden mensen geïnter viewd, die een belangrijke rol in Hess' Avenhebben gespeeld tijdens zijn verblijf in Engeland. Uil de hand van historisch filmmate- ajj! wordt een portret geschetst van 22 Nazi-bons. achter wiens naam jjieel vraagtekens kunnen worden ge walst- Wilde hij inderdaad vredesbe- addelaar zijn? Of zocht hij alleen am eigen glorie? Bij de realisering van De vreemde zaak van Rudolf Hess' heeft men overigens niet alleen idiiefmateriaal gebruikt; een deel si de documentaire wordt gedrama- ■j-eri; de rol van Rudolf Hess wordt ■Dctiij gespeeld door de acteur Victor Bsumont. die voor de oorlog in Ber gbeek gewoond. Hes werd op 26 april 1896 geboren n het Egyptische Alexandrië. Op halfjarige leeftijd ging hij naar jtetstend. Bij het uitbreken van de s-se wereldoorlog meldde hij zich ia vrijwilliger. Hij kreeg een ge- schtsvliegeropleiding en diende in bèt vermaarde Von Richthofeneska- öér. Na de oorlog studeerde hij ^wetenschappen aan de universi- ïilvanMünchen. In 1921 kwam de jonge Hess voor het (Hst in contact met Hitier en de toen a# onbeduidende NSDAP. Hij raakte x de ban van de leider, want Hess us dweperig, onderdanig en voelde ich aangegrepen tot een sterke man an me hij zich kon onderwerpen en an wie hij zijn diensten kon aanbie den. Hü deed in 1923 mee aan de mislukte Putsch van Hitler die erop was ge licht in München de Beierse regering omver te werpen en vervolgens naar Berlijn op te rukken. Na die mislukte Putsch vluchtte Hess naar Oostenrijk uur kwam terug omdat hij zijn rfihrer niet in de steek wilde laten. Wegens zijn aandeel in de staatsgreep nfd hij lot zeven-en-een-halve maand Itrangenisstraf veroordeeld, die hij omen met Hitier uitzat- T«n begin 1933 de nazi's aan de xöa kwamen, benoemde Hitier op 11 april van dat jaar zijn trouwe en sto volgeling tot 'Stelvertreter des rjJirs'. De plaatsvervanger van de riaaüge' Fuhrer diende voomame- sis spreekbuis en vertegenwoordi- 'V van Hitier op partijdagen. Hij wist geen eigen machtsgebied te creë ren maar bleef de wat zonderlinge, 'üaiieke aanhanger van de FUhrer, die ogenschijnlijk weinig initiatief Monde en verstoken scjieen te zijn ra persoonlijke ambiteis. Op 10 mei 1911 vloog hij in een onbewapende Messerschmitt 110 van- ait Augsburg naar Engeland. Hitiers plaatsvervanger en intiemste vriend vloog dwars door de Britse luchtver dediging en landde bij Berwick in Schotland. Na zijn gevangenneming verklaarde rijksminister Hess, dat hij de mensheid wilde behoeden voor een massale slachting en dat hij streefde naar vrede tussen Engeland en Duits land. Zijn plan was de Engelse koning en premier Winston Churchill hierover te informeren. Beiden gaven 'niet thuis'. Churchill zat in zijn privé-showroom juist naar een film van de Marx Brothers te kijken en wenste de ver toning niet te onderbreken. In zijn memoires schreef hij later: „Hess was een ziektegeval, geen misdadig gevail..." Neurenberg Toen Hess te midden van de andere nog overlevende en gearresteerde kop stukken van Hitiers Derde Rijk in Neurenberg terechtstond voor het in ternationale gerechtshof, scheen hem het proces nauwelijks te interesseren. Hij maakte een vreemde, schimmige indruk. De openbare aanklager produ ceerde documenten, waarbij Hess' aanwezigheid in 1939 blijkt tijdens de besprekingen over de 'definitieve' op lossing van het jodenprobleem- Vanavond op BRT-televisie: W. RUYSLINCK IN VLISSINGEN VLISSINGEN In het literaire BRT- televisieprogramma 'Vergeet niet te lezen', dat vanavond maandag vanaf 10 uur wordt uitgezonden, zullen opnamen worden uitgezonden, die vrij dag in Missingen zijn gemaakt. Het 'item' handelt over de Vlaamse auteur Ward Ruyslinck die vrijdagavond de toneeluitvoering van zijn hoek 'het re servaat' in het Scheldekwartier te Mis singen bijwoonde. Het toneel totaal werd idtgevoerd door leerlingen vai rijksscholengemeenschap 'Sehelde- mond'. Het script daartoe werd ver vaardigd door de heer A. de Bruyne, leraar Nederlands aan de scholenge meenschap. De BRT toonde belangstelling voor de uitvoering, omdat het nog niet eerder is voorgekomen dat een boek van Ruyslink werd bewerkt voor toneel. Er zijn wel plannen in een vergevor derd stadium om een van zijn boe ken te verfilmen. Het 'item' is samengesteld uit beelden van Vlissingen. de opvoering van het spel en een kort interview met de schrijver, dat vrijdag eveneens werd opgenomen. 22.00 uur: TELEV1ZIER MAGAZINE 22.50 uur: (NOS)JOURNAAL 22.55-23.25 uur: (TELEAC) WAT IS JE VAK MAN? NEDERLAND-1 BELGiË-NED. 10.(5-12.00 uur: INOS-NOT) SCHOOLTELEVISIE 18.45 uur: DE FABELTJESKRANT 18.55 uur: JOURNAAL 1905 uur: (KRO) DE GRAAF VAN MONTE CHRISTO Villefort dringt er bij Heloïse op aan zelfmoord te P'^en, omdat dit naar zijn mening altijd beter-is dan om voor een fors aantal jaren de gevangenis in te oraaien. 2000 uur: (SOS) JOURNAAL 2021 uur: (KRO) 3000 KILOMETER DOOR TANZANIA j^onage van Aad v. d. Heuvel en Piet 21-10 uur: HEINZ RüHMANN: HET NARRENSCHIP Mips of fools', speelfilm van Stanley Kramer uit 1965 nari ^llllrnann *n de rol van een joodse koop- 23.10 uur: (WS) JOURNAAL ^•15,23.55 uur: (IELEAC) VAMOS A VER NEDERLAND-2 KANAAL 32 18,45 uur: (NOS) DE FABELTJESKRANT !8.s5 uur: JOURNAAL 19.05 uur; (AVRO) TOPPOP 19.30 uur: AVROSKOOP mof®?6 aflevering ziet u Simon van Collem in gesprek ®et de befaamde 'Versierders' Roger Moore en Tony uirtis. 20.00 uur: (HOS) JOURNAAL 2021 uur: (AVRO) PEYTON PLACE £etty en Michael wachten op de terugkeer van ktmrii yton' Wanneer hij met Adrienne thuiskomst, kil een verloving aan, die alle aanwezigen verrast. 2110 uur: STEMDE ZAAK VAN RUDOLF HESS nim d0Qumentaire, waarin wordt ingegaan op het .™mer opgeloste raadsel van de geestelijke vermo- ■frif. ÜS de man 016 een van de centrale figuren was wurende een van de merkwaardigste periodes tijdens c- ^eede wereldoorlog. 18.00 uur: DE FABELTJESKRANT 18.05 uur: DE WOUDLOPERS 18.30 uur: OVER NIETS Tekenfilm. 18.40 uur: NEDERLANDS VOOR GASTARBEIDERS 19.10 uur: SPORTTRIBUNE 19.33 uur: KEURIG FRANS; ZOEKLICHT 19.39 uur: MEDEDELINGEN; WEEKOVERZICHT 19.45 uur: JOURNAAL 20.10 uur: BESCHULDIGDE STA OP 'Brandstichting in de Westhoek', een nieuwe zitting van de Belgische televisierechtbank. 21.40 uur: STREEKECONOMIE Een documentaire over de Denderstreek, eens een welvarend handelscentrum, dat echter de snelle loop van de industriële ontwikkeling niet heeft kunnen bijhouden. 22.20 uur: VERGEET NIET TE LEZEN Nieuws van de boekenmarkt. 22.55 uur: JOURNAAL BELGIë-FRANS 18.05 Nieuws; 18.10 Cérise en Hippie; 18.25 Voor de vrouw; 10.55 Musty, tekenfilm; 13.00 Lekenfilosofie en moraal: 19.30 Sportprogramma van Mare Jeuniau, Paul Brant Roger Laboureur, Maurice Loïseau en Richard Debeir; 19.45 Journaal; 20.15 Les évasions célèbres, serie met Jacques Fabbri, Bernard Giraudeau e.a.; 21.05 Medische rubriek; 22.20 Boekenbeurs; 22.40 Journaal. FRANKRIJKRIJSSEL 14.25 Simplet, film met Fernandel; 18.30 Nieuws; 18.35 Leven nu; 18.55 Voor de kleuters; 19.00 Reg. act.; 19.25 Rëponse a tout; 19.45 Journaal; 20.15 Le 16 a Kerbri- ant (21); 20.30 Spécial Radio, rubriek van Jacques Sallebert; 20.35 Beroemde ontsnappingen (4): Latude, of: De wilskracht om te leven; 21.25 Dokter van gisteren, dokter van vandaag, medische uitzending; 22.25 Franse beker voor orkesten; 22.55 Nieuws. MAANDAG 12.00 Los-Vast: gevarieerd programma. (12.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Mededelingen t.b-v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Hier en Nu. 13.00-13.04 De tafel van drie). 13.30 (S) Italiaanse Operafragmenten (gr). 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Sopraan, alt, tenor en piano: moderne liederen. 15.00 Hervormde middagdienst. i 15.30 Nieuws. 15.33 In 't zilver - programma voor oudere luisteraars- 16.JÏ0 Voor de kleuters. 16.45 Radiostrip voor de kinderen. 17.00 (S) Licht ensemble met solist. Overheidsvoorlichting: 17.20 Surinaamse luchtpost. Een gesprek van Tjark Petzoldt met dr. J Schulz. directeur van de Stichting Natuurbehoud Suriname. NCRV: 17.30 Nieuws. 17.32 Hier en Nu. 18.00 (S) Hot Club 69. Politieke Partijen: 18.19 Uitzending van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie- NCRV: 18.30 Nieuws. 18.41 Toelichting bij het nieuws. 18.47 (S) Bandstand: Kapel van de Koninklijke Luchtmacht. E.O.: 19.00 Wij hebben een woord voor de wereld: muziek, informatie en berichten, met om: 19-08 Reformatie en Reveil; 19.20 Vragenbeantwoording; 19.40 Bijbelstudie. NCRV: 20.00 Bij de tijd: Van Jongelingsvereniging tot Jesus People, klankbeeld. 20.20 (S) Oude wijn, muziek tvan grijze meesters, muzikaal klankbeeld. 21.38 (S) Reis naar Abel, hoorspel. 22-20 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Literama: kroniek over boeken, schrijvers en toneel. 23.00 (S) NCRV-Vocaal Ensemble: klassieke gewijde muziek. 23.28 (S) Deze tijd, deze muziek (opn.). 23-55 - 24.00 Nieuws. DINSDAG KRO 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badinerie: klassieke muziek (gr (7.30 Nieuws: 7.41-7.50 Actualiteiten). 8.24 Overweging. 8.30 Nieuws. 8.41 Voor de huisvrouw. 10.00 (S) Aubade: klassieke en moderne muziek (opn). (10-30- 10.32 Nieuws). 11.00 Voor de zieken. 11.30 Bejaardenprogramma. 11.55 Mededelingen. MAANDAG 12.10 Den Haag deze week. VPRO: 12.15 VPRO-maandag: klassieke en moderne muziek en infoqmatie over muziek. (13-00-13.10 Nieuws). 14.30 Schoolradio. AVRO: 14.55 Radiojournaal. 14.55 AVRO - deze week! 15.00 't Is historisch: een programma over geschiedenis. 15.35 Biels en Co.: wekelijkse strip. 16.00 Nieuws- 16.03 Mikadoo: kindermagazine. 17.00 (S) O: jongerenprogramma. 17.40 Overheidsvoorlichting: Den Haag aan de lijn. 17.55 Mededelingen. 18 00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 (S) Operetteconcert (gr.). 19.10 Sextant, uitzending van de NVSH. 19.20 R.V-U.: Nieuws uit de aardwetenschappen. Spreker: Drs. O. K. Hulshoff. NOS: 20.00 Nieuws. 20-05 Pedofilie II: documentair programma met aansluitend discussie. 22.00 (S) Jazz in, actie. 22.55 Mededelingen. 23.00 Nieuws. AVRO: 23.10 Radiojournaal. NOS: 23.20 Radiorama. 23.55 - 24.00 Nieuws. DINSDAG AVRO 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 (S) Dag met een plaatje (gr.)- 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal 8.20 (S) Dag met een plaatje (gr. - vei-volg)- (Om 8.30 - 8.33 De Groenteman.) 8.50 Morgenwijding. 9.00 (S) Klassieke muziek met commentaar. 9.35 Waterstanden. 9.40 (S) Fluit en piano: moderne muziek- 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verzoekplatenprogramma. (11.00- 11.02 Nieuws.) 11.30 Rondom 12: programma voor de vrouw. (11.55 Beursberichten). Overheidsvoorlichting Piet van Egmond, gistermiddag voor de negentiende keer in Aardenburg de| Matthaus-Passion van Joh. Seb. Bachi dirigerend, zal dit zelden in een zo'm aangename temperatuur hebben kun-j nen doen. Hoewel het B3ch-comité, zo-i als gewoonlijk superactief voor extra kachels had zorggedragen, was de bui - tenwarmte van dien aard, dat zij oo!:| in de kerk afstraalde. Zodoende deze. keer geen 'koude voeten bij hartver warmende zangprestaties', zoals ik reeds verscheidene keren mocht mee maken in deze ruim drie-en-een-half uur durende uitvoering, waaraan tra ditiegetrouw medewerkten net 'Am sterdams Oratoriumkoor'; het knapen-1 koor "Vredesscholen' uit dezelfde] plaats en het 'Gewestelijk Orkest voor Zuid-Holland', dat ae avond daarvoor! nog in Middelburg ae Kon, zangver. 'Oefening en Uitspanning' in de Johan nes-Passion van instrumentale bege leiding voorzag en dus maar een kleine j 'Schelde-oversteek' moest maken. Een keur van solisten omlijsten koor en orkest, te weten: Chris van Woer- kom (evangelist), Marco Bakker (Christuspartij), Rina Comelissen. so praan, Delia Woolford. alt, Reinier Scheppe, tenor, John Bröc'nier. bas-ba riton, Thijs Kramer, orgel. Leny van der Lee, clavecimbel en Nelly Duin, viola da Gamba. Vele vertrouwde namen, die al jaren lang met Piet van Egmond en de zij nen in de Aardenburgse Sint Baafskerk een bepaald stempel op de Matthaus- Passion leggen Het lijdensverhaal, dat naar ik veron derstel genoegzaam bekend is. opent met het grootse beginkoor, 'Kommt ihr Töchter, helft mir klagen', dat zich als in een vraag- en antwoordspel speelt, waarbij zich nog een derde groepering mengt (jongenskoor), die het koraal 'O lamm Gottes unschuldig' zingen. Het koor van Piet van Egmond is een doorgewinterde zangvereniging, die precies weet wat zijn dirigent wij. waardoor Van Egmond met kleine be wegingen zijn koorleden precies in die. richting weet te drijven, waar hij hen hebben wil. Het grote koor (we telden ruwweg 130 leden) heeft ook al veel jeugd en dat heb ik met genoegen ge-i constateerd. Dat men met liefde en overgave zLngt is bekend: het koor] volgt het verhaal op de voet en kweekt soms een "haatstemming' (Gegrusse: geeft met ontroering de Choralen weer i en laat een beheerst 'wo' horen in de, alt-aria, 'Sehet'. Het jongenskoor kweet zich goed van zijn taak. Het is een! goede gedachte van Piet van Egmond dat hij deze jeugdige knapen nog' tweemaal laat optreden in het eerste gedeelte. De 'zit' wordt anders veel te lang voor hen. Van Egmond is er vaak op uit om 'on betekende' stemmen er extra uit te ha len; hij doet dat niet alleen bij het koor maar ook bij het orkest. Van de solisten heeft niet iedereen zich kunnen waarmaken. Ik weet, dat. het moeilijk is om de concentratie uren lang vol te houden, maar dit is ook een kwestie van training. Marco Bak ker en Delia Woolford brachten dit voor de volle honderd procent op. De lia Woolford deed dit op sublieme wij ze (voordracht, uitspraak) met stem- middelen die de aanwezigen in de vol le kerk steeds weer wisten te boeien Zij stond geheel en al 'boven' haar aandeel en vertolkte haar aandeel in deze moeilijke materie helemaal het hoofd. Een knapDe prestatie Marco Bakker in de Christuspartij deed dat op éénzelfde wijze en hij bleek i uitermate geschikt voor deze partij Op een, waardige wijze gaf hij gestalte aan deze (misschien niet zo lastige) maar toch volledig aandacht vergende partij. Voor Marco Bakker geldt zeer zeker, dat een geziene gast regelmatig mag terugkeren. Rina Comelissen, die de sopraanpartij1 vertolkte, deed dat meestentijds op! hoewel zij soms een, beetje te nadrukkelijk zingt. Toch heb ik wei van haar aria's kunnen genieten. De bas John Bröchler, die naast de ana s ook de 'kleinere partijen' voor zijn rekening nam, is een bas met toe komstmogelijkheden. Dat hij er nog niet helemaal is, bleek gistermiddag in' de laatste twee aria's, waarbij hij in het Am Abend, da est kiihle war' op een gegeven moment een halve maat voorlag op het begeleidende orkest Dat hij daarbij onverstoord (en zui ver) tegenover een natuurlijk wat vreemde begeleiding bleef zingen, is voor hem nog een pluspunt. In de di rect daarop volgende aria "Mache dich mein Herze rein', waarbij het in het orkest al wat rommelde, sloot Bröch ler zich in dezelfde geest aan en sloeg op 'hol'. Meer kijken naar de dirigent is voor hem zeer zeker geboden. Het was daarom zo jammer, omdat hij ver-1 der met overtuiging zijn partijen ver tolkte. Reinier Schweppe. al jarenlang de te-I noraria's in de Matthaus-Passion in j Aardenburg brengend, deed dit op ge-i routineerde wijze, zonder dat ik nu direct ontroerd werd door zijn stem. De evangelistenpartij, door Chris van] Woerkom gebracht, bracht ups en downs me: zich mede. Van Woerkom bleek een rustige verteller van het ver- haal te zijn, maar het was bijzonder] jammer, dat hij (te vaak) op hoogte punten verstek moest, laten gaan. Ver stek in die zin, dat hij op te veel pun ten detoneerde (recitatief 24: 'Und flng an zu trauern'; ree. 46: "Und ging ne- raus' u.s.ree. 52: 'Sie haven genom- men'; ree. 64: 'Das sie ihn kreuzigten'). En ook In ree. 67 moest de claveclniste nadrukkelijk spelen, om de evangelist weer op toon te krijgen. En juist deze momenten waren hoogtepunten en werden door deze wijze in een ver bleekte vorm teruggezet. De orkestleden leverden over het al-I gemeen aanvaardbare prestaties. De] blazers gingen wel eens even op drift, (koor 19). de violist in 'Gebt mir mei- nem Jesum wieder' mag zijn 32ste fi guren wel eens herzien, maar als ge heel werd er goed gereageerd op Van Egmonds aanwijzingen. Het geheel overziende kan ik volmon dig zeggen dat de koorprestaties vaak subliem waren, dat de solisten maar tendele goed voldeden en dat dirigent Plet van Egmond op kalme wijze het roer hanteerde en waarnodig een klei ne correctie aanbracht. De ongeveer duizend aanwezigen heb ben elk op hun wijze in stilte naar dit muzikale lijdensverhaal geluisterd, waarbij in deze stilte vaak alleen maar ae verwarming hoorbaar was. A. L. (ADVERTENTIE) MAANDAG 12.03 Van twaalf tot twee: KRO's pauze-programma. (13.00 Nieuws. 13-03 Raden maar. TROS: 14.00 Nieuws. 14.03 Jam on radio. (15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 De Hugo van Gelderen Show, incl. de nationale tip- vijftïen. (17.00 Nieuws). DINSDAG VARA 7.00 Nieuws. 7.02 Dag dinsdag. 8.00 Nieuws 8 02 Onderweg. 9.00 Nieuws. 9.03 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nieuws.) 11.00 Nieuws. 11.03 Een opvallend vrolijke gevarieerde visite. 12. "0 Nieuws) Semper Caudete' gaf uitvoering voor bejaarden HULST In hotel "De koning van Engeland' te Huls: gaf de muziekver eniging 'Semper Gaudete' uit Clinge za terdagmiddag een concert voor de le den van de bejaardenbond afdeling Hulst. De voorzitter van de bond, de heer A. v. d. Walie, opende de bijeenkomst en prees het initiatief van 'Semper Gau dete'. Met vrolijke muziekstukken vul de de Cllngse muziekvereniging de; middag voor de bejaarden. ..TOT OEFENING EN UITSPAN NING", NIEUWE KERK. Over de vertolking van Bachs Johan nes Passion door de Koninklijke Zang vereniging „Tot Oefening en Uitspan ning" is vorige week in dew krant omstandig en waarderend bericht naar aanleiding van de uitvoering in Hulst. Nu zaterdag een herhaling werd gege ven in de Middelburgse Nieuwe Kerk kan derhalve worden volstaan met eni ge notities, gericht op de andere plaat selijke omstandigheden. De verschil len tussen Middelburg en Hulst bleken heel groot: de basiliek in laatstgenoem de plaats leent zich aanzienlijk beter voor een dergelijke uitvoering dan de Nieuwe Kerk te Middelburg Nu dit gebouw voor het eerst was gekozen als plaats van uitvoering lijkt het ons zin vol daarover in het bijzonder enige op merkingen te maken. Om met de deur in huis te vallen; de Nieuwe Kerk voldoet-naar onze me ning niet aan redelijk akoestische ei sen, zeker niet wanneer het gaat om het klankbeeld zoals dat door Jo Ivens wordt (of. gelet op de kooromvang: moet wordeni gerealiseerd. Het is na melijk het klankbeeld van de grote koorbezetting, waardoor evenwicht tussen koor en orkest niet meer aan wezig is. Bachs partituur evenwel gaat uit van een klein koor, dat qua volume vergelijkbaar is met het orkest. Wan neer daaraan de hand word: gehouden, komen de volstrekt gelijkwaardige functies van vocale en instrumentale stemmen uitmuntend tot hun recht: alle markante details en er zijn er legio in deze Johannes-Passion wor den gehoord. Is een evenwicht in bezet ting niet aanwezig, zoals in de hier be sproken uitvoering, dan moeten cor recties via de koortechniek worden aangebracht, maar vooral ook moeten in dat geval de akoestische omstandig heden honderd procent zijn. En daar van is in de Nieuwe Kerk allerminst sprake, zo bleek zaterdag. Koor- en orkestklank waren name lijk „gebed" in een donzige geluidsre flectie. waarin veel van het partituur beeld verloren ging, Dat was heel jam mer, vooral omdat dirigent en koor daartegen vrijwel machteloos waren. De beste opstelling had tenor Willy van Hese, hij stond als Evangelist op de preekstoel en had het voordeel van het grote klankbord. Overigens gaf dat een eigenaardig neveneffect: zodra de andere recitatief-zangers aan da beurt kwamen ontstond er een geheel ander klankbeeld, er was veel meer galm en de articulatie werd minder duidelijk. Bij het koor waren eveneens merkwaardige ffecten: op onze plaats registreerden we schijnbaar-on zuivere inzetten, schijnbaar omdat de ze onzuiverheid kennelijk ontstond door de akoestische omstandigheden. Vermoedelijk zal het totaalbeeld van plaats tot plaats in de kerk anders zijn geweest, dat is meestal het geval in een dergelijke onberekenbare akoes tiek. De vraag moet voorts worden ge steld of deze ongunstige omstandighe den met mede afbreuk doen aan ce mogelijkheden van het koor: een diri gent is vaak geneigd in dergelijke ge vallen de tempi lager te nemen, omda: ook hij zich onzeker voelt. We kregen de indruk, dat Ivens ten aanzien van de tempi uiterst gematigd was. Op. zichzelf begrijpelijk en vooral ook ver standig: de uitvoerenden kennen de omstandigheden niet en moeten in ge heel nieuwe klankverhoudingen leren luisteren. En dat gaat niet zo maar met één of twee repetities, daar moet een jarenlange uitvoeringspraktijk ter plaatse aan vooraf zijn gegaan. Daar was hier geen sprake van. zodat Ivens uiterst behoedzaam optrad. Het zou echter onjuist zijn met deze opmerkingen te volstaan, zij zouden tekort doen én aan de kwaliteiten én aan de grote inzet van alle medewer kers. We willen gaarne de opmerkin gen over de Hulster uitvoering vori ge week in deze krant gemaakt on derstrepen: Ivens heeft kans gezien voor een professionele vertolking te zorgen van dit werk, bijgestaan door een groep bekwame vocale en instru mentale solisten. In dit verband willen we in het bijzonder de clavecfnist Tjjn van Eyk noemen: hij speelde voortref felijk. ook al had hij eigenlijk achter een orgel moeten zitten, 't aangewezen instrument voor de Johannes-Passion. Bij de vocale solisten was de sopraan Ank Reihders plotseling ziek gewor den: Trudi Koeleman was een excellen te plaatsvervangster. Els Kloos, alt, Willy van Hese, tenor, Marco Bakker, bas en zeker oc-k Robert Holl, bas. ze vormden een voortreffelijke groep, zich uitmuntend voegend in de bewo- gen-beheerste versie, zo typerend voor de vakbekwame Jo Ivens. Ook het Ge westelijk orkest voor Zuid-Holland reageerde stipt op zijn sobere, maar exacte aanwijzingen. De Nieuwe Kerk was vrijwel geheel bezet, dat wil zeg gen dat er aanzienlijk meer bezoekers waren dan in de Concertzaal mogelijk zouden zijn. En daarmee is tevens het dilema van dirigent en bestuur van „Tot Oefening en Uitspanning" aange geven. Mocht in de toekomst weer de Nieuwe Kerk worden gekozen, dan zul len nog heel wat experimenten nodig zijn. met de opstelling, met eventuele klankborden en wat al niet meer. Een herhaling zonder meer is eigenlijk niet verantwoord. de K. HOOG EN LAAG WATER 21 maart Vlissingen Terneuzen Zierikzee Hansweert Wemeldinge 5.44 214 6.12 231 7.16 155 6.49 245 7.42 180 18.21 181 18.48 199 19.43 141 19.22 211 20.10 165 12.17 202 0.17 213 12.43 211 0.25 141 12.58 156 0.51 230 13.14 229 0.58 163 13.18 178 Omdat de wereld groot is en het zonnetje scheen, besloot Panda op een goede dag om een trektocht te gaan maken. „Je weet nooit", sprak hij tot zichzelf, „misschien beleef ik deze keer wel een nuttig avontuur, waar ik veel van kan leren. Of een aardig iemand biedt mij een betrekking aan met goede vooruitzichten. Of er gebeurt helemaal niets en dat is ook niet zo erg, want het is hier best mooi". In dat soort gedachten verdiept kwam hij in een heuvelachtig land schap terecht, en hij keek vol bewon dering naar een ruïne die daar stond. .Dat is vroeger vast een heel mooi kasteel geweest", mompelde hij. „Wat jammer dat het zo vervallen is. Maar ja. het is natuurlijk al erg oud. En de steen die hier ligt, ziet er nog véél ouder uit! Als die kon praten, zou hij heel wat te vertellen hebben over alles Toen schrok hij erg, want plotseling „Er... goedenmiddag. baaske", wat hij heeft gezien..." klonk er een stem boven hem. en toen Raada os keek Joris Goedbloed

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1972 | | pagina 7