MEERDERHEID IN KAMER
VOOR VERKEERSSCHOUT'
Benelux-luchthaven bleef in de mist
Wijzigingen rechterlijke organisatie
Geen verhoging
defensie-uitgaven
Zweedse boycot van
Nederland merkbaar
Irak in federatie
met Egypte-Syrië
Assurantiekantoor opgelicht
voor minstens 1.8 miljoen
Politiek van
de wip
MINDERHEID COMMISSIE
VAN RIJCKEVORSEL:
Vandaag
in de
krant...
Reizen naar bollenvelden afgezegd
Geld gebruikt om Surinamers te helpen
NEDERLAND:
MEER
BEVOEGDHEDEN
VOOR EUROPESE
INSTELLINGEN
STUDIEDAG BELGISCH-NEDERLANDS 'BEDRIJFSLEVEN'
VOORZICHTIGE
CONCLUSIES IN
MEMORANDUM
Techniek
no. 65
Schtrphuli «n W. F. d«
SI44 (b.ss. red. 4799, id
tel. 2094 Advertentie
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Donderdag 16 maart 1972
ie Kok. Abonnementipriji
irs. Merkt 51, tel. 7651 (b e o
prijs per edvertentie f 6,90.
23.25 per kwertee
red. 2078/3162, ed. 6248). Gom, Grol
Ingetonden mededelingen 2l/3 Itn
per post 24.25 per I
rre.nd 7,85. Loete nummer
r. £369/Ooetburs. tel. 2762. 1
btv/. Giro 359300, Provlnti
TT et
n z
.OBANY. New York Terwijl
me ons tn Nederland de laatste
dogen koesteren in een warm len-
laonnetje hebben de automobilis
ten in de Amerikaanse staat New
York te kampen met zware
neemcml en gladde wegen, nu
iaar de winter plotseling weer is
ingevallen. Op de foto een beeld
van de ravage na een zware ket
tingbotsing op de Adirondack-snel-
weg. waarbij meer dan 80 wagens
betrokken waren.
DEN HAAG
-Geen verhoging maar ook
geen verlaging van de defen
sieuitgaven.
-poreuze inkrimping van
de koninklijke landmacht.
-Orerdragen van zoveel mo
gelijk luchtmachttaken aan
andere NAVO-partners.
-Prioriteit voor de koninklij
ke marine.
- Aanleg van een defensie
oefenterrein bij Ter Apel.
ii
it commissie-Van Rijckevorsel be-
stasnde uit de leden Brinkhorst,
Xooyman, Neuman en Wierda naar
wrocht wordt zullen doen in een
d* t« publiceren aparte minderheids
tra die minister De Koster van de-
!aae als onprettige verrassing ook
V ójn tafel krijgt. Zoals bekend wil
de meerderheid van de commissie, die
de Nederlandse defensietaken kritisch
heeft bekeken, méér geld gaan uitge-
w voor de defensie. Tot die meer
derheid behoort ook de op het aller-
hatste moment 'van de minderheid
bekeerde' voorzitter Van Rijckvor-
Inde nog geheime minderheidsnota
sat, dat de minderheid van de com
missie de Nederlandse defensie-inspan-
üfflï wil stabiliseren op 3,945 procent
van het netto-nationaal inkomen. Men
somt tot. deze stellingname nadat
men de internationale politieke ver-
wimngen diepgaand heeft bestu-
De minderheid wil, met het oog op
besprekingen over wederzijdse
'rapenvermindering van Warschau
pact en NAVO geen 'grote schokken'
'vermeerderen of verminderen). Ook
heeft de NAVO veel fouten - erkent
dan nog is -het een nuttig
tptwi om de verbondenheid van Eu-
jW met de Verenigde Staten tot
Bdnikking te brengen.
In de minderheidsnota worden veel
««punten, die de 'kritische' KVP-
«ensiespecialist, oud-generaal Van
m de Tweede Kamer, herhaalde
®wn heeft laten horen, overgenomen
«uitgewerkt. Zo zegt de minderheid
Jr, t® studiecommissie dat voor de
van ons land ook zeker
^«worden gedacht aan de financi-
*™»nomische verhoudingen en aan
dreiging van de milieuvervui-
zou in de toekomst wellicht
v"m moeten worden een lager
age voor defensie te gaan he
men houdt nu toch vast aan
Nieuws uit Zeeland op de
i's 2,5 en 7.
en buitenlands
nieuws op de pagina's 1, 3
en 11.
13.
en televisie op pagina
financieel nieuws op pagina
een stabilisering van het percentage.
Aangezien men de kwaliteit van onze
krijgsmacht wil verbeteren zal het
volgens de minderheid van de com-
(Zie slot pag. 11 kol. 4)
DEN HAAG ANPDe kamerfracties van WD en D '66 hebben woensdagmiddag in de tweede
kamer stelling genomen tegen de voorstellen om in het geheel van dé rechtelijke organisatie de ge-
rechtsaditeur en de verkeersschout te introduceren. De andere fracties, zowel ter rechter- als ter
linkerzijde, toonden hun instemming met deze nieuwe figuren, zij het dat zij het incidentele oplos
singen vonden, noodzakelijk omdat de algehele structurele herziening van de rechtelijke organi
satie nog wel een jaar of tien op zich zal laten wachten.
Aan de orde was in de kamer een
uitvoerig complex van voorstellen om
wijzigingen aan te brengen in de wet
telijke bepalingen omtrent de rechte
lijke organisatie en het beleid van de
justitie. Die voorstellen, nog door de
toenmalige minister Polak van justitie
ingediend, hebben onder meer betrek
king op de eisen inzake de opleiding
en de leeftijden, de salarissen, ae
samenstelling van de rechtelijke colle
ges. de organisatie van de parketten
en de opbouw van de diverse institu
ten.
(Van onze correspondent)
STOCKHOLM Actiegroepen
in Zweden hebben opgeroepen tot
een boycot van Nederland en Ne
derlandse produkten. Aanleiding
is de volgens hen lakse houding
in Nederland ten aanzien van de
smokkel van stimulerende midde
len van Nederland naar Zwe
den.
Eén van de manieren om Ne
derland te boycotten is volgens
de actiegroepen niet naar de bol
lenvelden te gaan.
De boycot begint nu merkbaar
te worden.
Dit bevestigde woensdag directeur
Geert Goebel van het Nederlands
toeristenbureau in Stockholm.
„Ik heb contact gehad met enkele
reisbureaus", zo vertelde hij, „en
daar werd bevestigd dat er inder
daad mensen te kennen hebben
gegeven niet naar de bollenvelden
te willen reizen. Ze kiezen nu een
ander reisdoel". De heer Goebel
zei reeds bij de Zweedse radio en
televisie te hebben geprotesteerd
tegen wat hij noemde deze 'een
zijdige en sterk negatieve bericht
geving over Nederland', maar
twijfelde eraan of dit enig resul
taat zou hebben.
„De haatstemming die nu
wordt gekweekt is gewoon te
gek. Ik heb zelfs gehoord dat
Nederlandse kinderen die hier op
school zitten al door hun klasge
nootjes worden uitgescholden
voor gemene narcoticahande-
laar'
Contact
Tijdens een persconferentie
woensdagmiddag verklaarde de
Zweedse vice-minister van justi
tie, Carl Lidhom. dat binnenkort
hierover op regeringsniveau con
tact zal worden opgenomen met
Nederland-
Tevens legde hij een wetsvoor
stel op tafel met een aanzienlijke
verscherping van de Zweedse nar-
coticawetgeving. De maximale ge
vangenisstraf wordt verhoogd
van zes tot tien jaar.
Oorzaak van het Zweeds-Neder
landse conflict is het verschil in
wetgeving op dit gebied. De be
doelde smokkelwaar, centraal sti
mulerende middelen, zoals amfe
taminen, vallen in Nederland on
der de wet op de geneesmiddelen
maar in Zweden onder de narco
ticawetgeving.
Centraal
De verkeersschout en de gerechtsaudi
teur stonden centraal bij het debat,
dat eerst over een maand (na het
paasreces) zal worden voortgezet als
minister Van Agt van justitie de op
merkingen van de kamerleden gaat
beantwoorden.
De verkeersschout, aldus de voorstel
len, is een nieuwe figuur bij het
openbaar ministerie. Hij behoeft niet
academisch gevormd te zijn en krijgt j
als speciale taak het behandelen van'
de verkeerszaken Mr. Van Schaik die
door het behalen van de grote mas
sa van verkeersovertredingen officie
ren en substituut-officieren van justi-1
tie veel werk uit handen zal nemen.
Mr. Geurtsen (vvd) en mejuffrouw
Goudsmit (d'66) daarentegen wezen
de specialisatie bij het openbaar mi
nisterie van de hand.
Mr. Van Schaik had herinnerd aan
het verzet in de kring van kantonrech
ters tegen de figuur van de verkeer-
schout.
Veel bezwaren zouden volgens mr.
Van Schaik worden weggenomen als
de voorgenomen opleiding van de ver
keersschout gericht wordt op de juri
dische vorming en op het specialisme.
De woordvoerders van VVD en D'66
onderstreepten hun bezwaren door
amendementen in te dienen, waarin
wordt voorgesteld alles wat over de
verkeersschout handelt uit de voor
stellen te schrappen.
Mr. Geurtsen en mejuffrouw Goud
smit kwamen ook met amendementen
om de gerechtsauditeur te laten val
len. Deze figuur wordt, blijkens de
toelichting op de voorstellen, noodza
kelijk geacht om een voorbereiding te;
bieden voor het rechterschap, als me-
(Zie slot pag. 3 kol. 1
BEIROET (RTR/AFP) Irak
heeft Egypte en Syrië uitgeno
digd voor een gesprek over een
unie tussen de drie landen. Dit
is woensdagavond door radio-
Bagdad bekendgemaakt.
Egypte zit al in een federatie met
Libië en Syrië. Verwacht wordt dat
Soedan ook tot deze federatie
toetreden.
Het aanbod is door de Iraakse rege
ring gedaan met het doel een verbrok
keling van de Arabische eenheid te
verhinderen. Deze wordt bedreigd
door het plan van koning Hoessein
voor een federaal Jordanië, aldus de
Iraakse radio.
In de bekendmaking wordt het plan-
Hoesein 'een defaitistisch idee' ge
noemd dat 'door een regime van
huurlingen' naar voren is gebracht.
KAMERVRAGEN
DEN HAAG Het Tweede-
Kamerlid dr. Lamberts (PvdA)
heeft in schriftelijke vragen aan
minister Stuyt van volksgezond
heid erop aangedrongen te onder
zoeken of er mogelijkheden zijn
de handel in amphetamine-achtige
stoffen in Nederland zwaarder
strafbaar te maken.
AMSTERDAM Een makelaars-assurantiekantoor in Amster-j
dam is door één van zijn kantoorbedienden opgelicht voor een be- j
drag van minstens 1,8 miljoen gulden. De uit Suriname afkomstige
C. E. M. is in het afgelopen weekeinde gearresteerd.
van ca. 60 namen kunnen opstellen
van mensen die met bedragen varië
rend van 1000,- tot 50.000,- zijn!
gesteund. Hij verstrekte het geld ini
de vorm van leningen. Schuldbekente-
nissen liet verdachte echter met teke-j
nen. evenmin vroeg hij het geld terug.'
De politie acht het niet uitgesloten
dat het frauduleus verkregen bedrag
nog zal stijgen. De man heeft de
malversaties vrijwel zeker alleen ge-|
pleegd.
Lijst van namen
C. E. M. is zondagmiddag op Schip
hol aangehouden, toen hij van familie-1
bezoek in Suriname terugkeerde, De
naam van de benadeelde assurantiefir-
ma is Roland Holst in Amster
dam.
De malversaties kwamen vorige week
Hij is zijn malversaties begonnen in
oktober 1967 door betalingsopdrach
ten aan crediteuren te veranderen.
Wanneer die opdrachten eenmaal de
deur uit waren, veranderde hij de
naam van de crediteur in een valse,
waardoor het geld werd gestort op
een rekening die aan hem toebehoor
de. Het geld werd gebruikt om mees
tal Surinamers te helpen aan huizen,
inboedel en dergelijke.
Van het totale bedrag zou hij be
trekkelijk weinig voor zichzelf hebben
gebruikt. Sommige mensen, die hem
om hulp kwamen vragen, waren ervan
op de hoogte dat hij het geld op niet
geheel eerlijke wijze verkreeg waar
door de man. C. E. M.. zich onder
druk gezet voelde. De politie ver
moedt niet dat er sprake is van
chantage.
De politie heeft tot dusver een lijst
tijdens zijn bezoek aan Suriname aan
het licht. Een van de firmanten kreeg
achterdocht toen hij een betalingsop
dracht onder ogen kreeg die niet in
orde bleek. De firmant had nl. buiten
de crediteurenboekhouding om reeds
de helft van het bedrag voldaan.
'Aanzuiveren'
Nadat de onregelmatigheden aan het
licht waren gekomen zorgden de ma
kelaars voor middelen ter aanzuive
ring, waardoor, aldus een communi
qué. de 'ongestoorde voortzetting van
het bedrijf is zekergesteld'. Met de
banken waar de kantoorbediende ten
laste van de firma geld opnam, wordt
op het punt van de aansprakelijkheid
overleg gepleegd.
Het dagelijks bestuur van de We
reldraad van Kerken heeft besloten
dat de eerstvolgende assemblee van
de Wereldraad van 20 juli tot en met
10 augustus 1975 in Djakarta zal wor
den gehouden. De assemblee kwam
voor het laatst in 1968 in het Zweedse
Uppsala bijeen.
ftantlijn
AMSTERDAM Hoofdinspecteur
A Hoege van de hoofdstedelijke
politie aie het onderzoek in de
oplichtingszaak leidt.
(Van onze correspondent)
STRAATSBURG De Nederlandse
regering zal het initiatief nemen tot
uitbreiding van de bevoegdheden van
het Europese parlement en de Euro
pese instellingen. Staatssecretaris
Westerterp (buitenlandse zaken) zou i
dat. naar woensdagavond in Straats-
burg verluidde, vandaag op de sa-'
menspraak van het Europese parle
ment met parlementariërs uit de nati
onale parlementen, aankondigen.
Nederland wil onder meer de Euro-j
pese commissie verordenende be-
voegdheden geven op het vlak van hetl
milieubeheer. Een speciale commissa-
ris zal met de milieuzaken moeten j
worden belast. Nederland zal de voor
stellen inbrengen bij de voorbereiden
de besprekingen voor de Europese
topconferentie die in oktober wordt
gehouden.
(Van één onzer redacteuren)
BREDA Een Benelux-lucht
haven, ergens in het grensgebied
van België en Nederland, is ook
na een speciale studiedag giste
ren in Breda een volstrekt
schimmige zaak gebleven. De
Nederlandse Maatschappij' voor
Nijverheid en Handel en het
Vlaams Economisch Verbond
hadden hun jaarlijkse ontmoe
ting ditmaal opgehangen aan
het onderwerp 'Is een Benelux-
luchthaven zinvol?'. Maar na
vijf uur lang in- en uitpraten
kwamen de ongeveer driehon
derd bezoekers eigenlijk niet
verder dan dat het vraagteken
wat werd aangedikt en dat enige
voorzichtige conclusies konden
worden getrokken.
Toch zullen de organisatoren aan de
regeringen van beide landen een me
morandum aanbieden, dat dan moet
worden beschouwd als een soort van
'inspraak van het bedrijfsleven'. En
daarbij zal er zoals de voorzitter
van het forum, de Belgische prof. dr.
Jur. V. Leysen, gisteren aan het eind
van de studiedag in 'Het Turfschip' te
Breda aankondigde, op worden aange
drongen dat er in ieder geval overleg
wordt gevoerd tussen beide landen
over de vestigingsplaats van 'een
tweede intercontinentale luchthaven
en in Nederland én in België.
Met deze formulering aan het slot
van een vraag- en antwoordspel tus
sen de zaal en een negen man sterk
panel was eigenlijk het begrip 'Bene
lux-luchthaven' verdwenen. Prof. Ley
sen vatte de nogal tegenstrijdige op
vattingen die in het gezelschap over
heidsfunctionarissen en zakenmensen
over het vraagstuk naar boven waren
gekomen in deze trant, samen: „Het
economisch krachtenveld van België
en Nederland ligt. tussen de twee
huidige luchthavens Schiphol en Za-
ventem (bij Brussel). Het is logisch
dat een nieuwe luchthaven in dit
bied een plaats zal krijgen. Nederland
zegt: wij hebben begin 1980 een twee
de nationale luchthaven nodig. Die zal
daarna snel 'vollopen'. Daarvoor heb
ben we de Belgische vervoersstromen
niet nodig. De Belgen van hun kant
zeggen: wij kunnen met Zaventem
eigenlijk nog wel vooruit tot het jaar
1995. Voor ons is de kwestie dus niet
zo actueel. Misschien is Nederland
met zijn prognoses wat te voortva
rend en is men in België wat te
voorzichtig. Misschien is het denkbaar
om tussen beide benaderingen een
middenweg te zoeken. Economisch
zouden dan misschien de risico's wat
kunnen worden verdeeld. Wat we ze
ker moeten voorkomen is dat Belgie
én Nederland tegelijkertijd elk een
tweede nationale luchthaven gaan aan
leggen. Een oplossing zou kunnen
zijn: eerst één vliegveld aanleggen,
bestemd voor beide landen. Later kan
dan worden bezien of nog een tweede
vliegveld erbij nodig is".
Regionale velden
Voor kleine regionale luchthavens in
liet grensgebied van België en Neder
land zag men op deze studiedag over
iict algemeen meer mogelijkheden. Ze
zouden een rol kunnen spelen bij de
ontlasting van het vliegverkeer op en
van de nationale vliegvelden en moge
lijk zou ook charterverkeer erheen
kunnen worden afgeleid.
In dat geval werd het natuurlijk wel
zaak geacht dat er over de plaats van
dat soort velden aan weerskanten van
de grens intensief contact zou ont
staan. Vooral om te voorkomen dat
men elkaar nodeloos zou beconcurre
ren of vliegverkeerstechnisch in de
lucht)weg zou gaan zitten.
Uitgangspunten voor de discussie op
deze studiedag van het georganiseerde
Belgische en Nederlandse bedrijfsle
ven waren de preadviezen van vier
inleiders. In de morgenuren plaatsten
de inleiders achtereenvolgens bij de
door hen ontvouwde denkbeelden een
serie kanttekeningen. Pleitbezorgers
voor een Benelux-aanpak van de luch-
havenpolitiek toonden zich vooral
prof. dr. H. C. Kuiler, hoogleraar
vervoers- en haveneconomie aan de
economische hogeschool te Rotterdam
en de Belgische hoogleraar in de
planologie prof. dr. M. Anselin. In zijn
betoog legde prof. Kuiler vooral de
nadruk op de samenhang tussen zee
havens en intercontinentale vliegvel
den. Hij attendeerde erop dat in een
haven- en industriegebied als dat tus
sen Antwerpen en Rotterdam alle fac
toren aanwezig zijn om een intensief
luchttransport een goede basis te ge
ven. Volgens hem zoa een Benelux-
luchthaven een handje kunnen helpen
om de vervoersfunctie van Belgie en
Nederland in Europa veilig te stellen.
„Van vliegvelden als Frankfurt en
Londen (nu ook in de EEG) gaat een
enorme zuigende werking uit", waar
schuwde hij nog.
De Gentse hoogleraar Anselin stelde
dit vast: .Het wordt tijd dat de
Belgische regering zich bewust wordt
van de noodzaak van een officiële
gezamenlijke aanpak" Hij pleitte
voor een onderzoek naar alternatieve
mogelijkheden, waarbij steeds alle
consequenties worden bekeken.
Minister Drees (verkeer en water
staat) woonde ook een deel van de
studiedag bij. Van hem is bekend dat
hij weinig voor het denkbeeld van een
Benelux-luchthaven voelt. Hoe de
kaarten in "Den Haag' liggen kwam
vooral naar voren in het betoog v
drs. G. Fonteijn. hoofd van het bureau
economische zaken van de rijkslucht
vaartdienst. Hij voerde aan dat het
Nederlands-Belgische grensgebied
vooral ten opzichte van de randstad
te excentrisch ligt. Gen grote lucht
haven dus daar. wel fclienere regiona
le. En hij noemde een regionale luch
thaven in het zuiden van Nederland
zelfs erg actueel als de keus voor een
'tweede Schiphol' eens op de Mar-
(Zie slot pag. 7 kol. 2
PJeeft Benelux nog zin Er
zijn figuren in ons land,
die te dien aanzien een
kritische houding aannemen.
Ze zien het nut van de sa
menwerking tussen ae drie
niet meer zo duidelijk, de
EEG heeft zo betogen zij in veie
gevallen de Benelux-functie overgeno
men. Allerlei overeenkomsten tussen
de drie werden ontkracht of hadden
geen zin omdat de EEG andere en vaak
verderstrekkende maatregelen nam.
Soms ziet het er inderdaad naar uit.
dat Benelux een hobby van lage-Ian-
ders, die al dan niet de Groot-neder-
landse gedachte aanhangen, een op
zichzelf niet erg grote groep, die bij
elkaar op bezoek gaat om in alle
vriendschap te tafelen en fraaie tafel
redes te houden. Minister Langman
heeft echter vorige week. tijdens een
bijeenkomst van het comité-Bene-ux.
duidelijk gemaakt, dat de werkelijk
heid anders ligt. Benelux heeft nog al
tijd met de realiteit te maken, zij is
zelfs noodzakelijker geworden dan
vroeger, zo stelde hij.
Vergroting van de EEG betekent een
V evenredige vermindering van de
Nederlandse invloed Hetzelfde
geldt ook voor België en Luxemburg.
Minister Langman zette in dit verband
een aantal bekende gegevens nog eens
op een rij en dat leidde tot opvallen
de conclusies. Op dit ogenblik hebben
de Benelux-landen met elkaar een
'stemmengewich:van negenentwintig
procent, maar na 1 januari aanstaande
zal dat minder zijn dan één vijfde, na
melijk negentien procent, Op die da
tum zal de Europese commissie wor
den uitgebreid van
negen tot veertien
leden en dat houdt
in, dat de Benelux
daarin maar een - - -
kleine fractie bezet,
drie van de veertien. De bevolking van
de Benelux-landen maakt thans elf pro.
cent uit van het totale EEG-bevolkings-
areaal, na 1 januari zal dat slechts
achteneenhalf zijn. Soortgelijke re
latieve dalingen zijn te registreren ten
opzichte van het bruto nationaal pro-
dukt: nu twaalf procent voor de Bene
lux, na 1 januari negen procent. In
1970 was iets minder dan ae helft van
de Benelux-irrvoer uit de andere EEG-
landen afkomstig en achtenvijftig pro
cent van de uitvoer ging naar de ove
rige EEG-staten toe, na 1 januari even
wel zal zestig procent van de Benelux-
invoer uit de zeven overige EEG-Ian-
den komen en een kleine tachtig pro
cent van de uitvoer naar die landen
gaan. „Onthullende cijfers", vond de
bewindsman, „zij tonen onze groeiende
afhankelijkheid van de ons omringen
de landen aan".
De minister heeft gelijk. De schaal
vergroting bmnen de EEG heef:
tot gevolg dat de 'afmetingen' van
de kleine landen relatief nog kleiner
worden, him belangrijkheid daalt. Dit
kan een nieuw perspectief aan de Be-
nel ux-samenwerking geven: zij is no
dig om te vermijden, dat de beleids
lijnen voor de EEG uitsluitend door
de 'grote' lidstaten worden gedicteerd.
De bewindsman sprak in dit verband
onbewimpeld uit. dat de Benelux moe:
pogen op de wip te gaan zitten: wij
moeten als Benelux „dank zij een
nauw overleg in staat zijn een bijdrage
te leveren voor de handhaving van de
interne evenwichten binnen de tien",
zei de minister en hij voegde er aan
toe: „Dit zal betekenen, dat wij ons
gewicht dan eens in deze. dan weer
in die schaal van de balans zullen moe
ten leggen". Dat is nogal opportunis
tisch geredeneerd, maar er zal vermoe
delijk weinig anders opzitten. Overi
gens zal deze 'politiek van de wip' geen
doel op zichzelf mogen zijn, maar in
dienst behoren Ie worden gesteld van
een weloverwogen politiek uitgangs
punt.
Betekent deze ontwikkeling nu dat
Benelux voornamelijk een functie
krijgt als 'evenwichtsblok' binnen
de EEG of is zij nog altijd een samen
werkingsorgaan. waarbinnen eigen
doeleinden worden nagestreefd? Mi
nister Langman beantwoordde de laat
ste vraag bevestigend. Hij noemde in
dit verband vier 'gezamenlijke' onder
werpen: een evenwichtige uitbouw van
de infrastructuur met het accent op
het zeehavenbeleid, voorts de ruimte
lijke ordening, het industriebeleid en
het milieubeheer. Inderdaad, voor sa
menwerking zinvolle objecten, maar
de eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat de
leer beter is dan het leven. Op het stuk
van ruimtelijke ordening wordt er nog
niet zo heel veel gecoördineerd en de
gezamenlijke zorg voor het milieube
heer is allerminst honderd procent. De
situatie, die onlangs in het kanaal
Gent-Terneuzen werd gesignaleerd, is
daar een voorbeeld van. En het indus
triebeleid Ach ja, er is een -rage be
paling over de concurrentiepositie van
de Beneluxhavens in het Schelde-Rijn-
verdrag, maar het is een bepaling
waaraan in feite niet de hand wordt
gehouden. Er wordt nu weer betoogd
dat er regelingen zullen worden ge
troffen in het Baalhoek-traktaat, maar
er is reden tot scepsis: wat zal het alle
maal in de praktijk uithalen? De mi
nister zei er namelijk vorige week in
één adem bij, dat er ook plaats moet
zijn voor 'gezonde concurrentie'. Een
woord met losse schroeven. Concur
rentie in Benelux-verband betekent na
melijk, dat aan de belangen van de
ander wat die ook zijn mogen
met zo zwaar wordt getild. Als het om
milieubeheer gaat. zal er nog heel wat
moeten gebeuren vóórdat de Neder
lander in de grensstreek volledig ver
trouwen heeft in de Belgische over
heid, vooral wat de handhaving van
normen en voorschriften betreft. Mis
schien is het omgekeerde ook wel het
geval.
Heeft Benelux nog zin? We erken
nen. dat het antwoord 'ja' moet
luiden, maar er zal een nieuwe
aanpak moeten komen, niet alleen zo-
(Voor vervolg zie pagina 3
kolom 1