MINISTER LANGMAN: „GEEN ALGEMENE PRIJSBESCHIKKING" Smith en Home zijn het eens Veiling Goes investeerde 1,6 miljoen in experimenteerproject champignons Pakistan licht VN in INBREKER VLUCHT IN GIJZELT AGENT EN GESTOLEN WAGENS Vandaag in de krant... Schoten Nummer DIRECTEUR DRS. D. J. A. BUTIJN GEEFT OPENING VAN ZAKEN Openheid der openheden 214e jaargang - no. 277 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Donderdag 25 nov. 1971 - Papegaaiduiker bij Nummer Een Pagina 2 3346. «dm. ld. 2094 r.nco pu pon 21.70 p.r kwartaal. Loss. I. 6396. «d» 8969). OoHOurfl. I.l 2762. 1 cluil.t 4 blw. Giro 359300. Provlni REGERING WIL SEEER VAN WANTROUWEN NIET VERSTOREN DEN HAAG De regering wil op dit ogenblik geen prijsmaatregel nemen. Zij erkent haar verant woordelijkheid, ook voor de prijsontwikkeling. Maar zij wil, gezien de overlegsituatie met het be drijfsleven, de sfeer van wantrouwen niet verstoren. Dit zei minister Langman van economische zaken woensdag tijdens het debat over de interpellatie-Brautigam, waarin een algemene prijsbe- schikking werd gevraagd. Het ziet er niet naar uit dat de daartoe strekkende motie van PvdA, D '66 en PPR zal worden aangenomen. De vijf regeringspartijen, SGP en GPV zijn er tegen. Vanmid dag zal worden gestemd. Home U en lan SmitH. AKKOORD MET RHODESIË (Van onze correspondent) LONDEN Voor de politici in de Britse hoofdstad is het woensdag tijd geweest voor de champagne of voor de kater, al naar de stemming was. Het ak koord dat Rhodesië en Engeland woensdagmorgen in Salisbury hebben gesloten is vooralsnog een geheim dat vooral door de Britse minister van buitenland se zaken, sir Alec Douglas Home, liefdevol gekoesterd wordt. Een woordvoerder van de Britten in Salisbury zei, dat Home 'zeer blij was' en dat het akkoord in overeenstemming was met de befaamde 'vijf prin- Vanmiddag na een paar uurtjes slaap en een uiteenzetting in de minister raad, betreedt Home het lagerhuis voor een verklaring waarin hij de afspraken met het regime van lan Smith bekend zal maken. De conser vatieven zijn voor het merendeel in een gelukzalige staat van opwinding en een aantal van hen heeft al een motie van gelukwensen getekend zon- INDIA ZETTE TANKS IN NEW YORK-NEW DELHI-KA- RATSJI (AFP-RTR-DPA) De Pakistaanse regering heeft woensdag een brief aan de Pool se voorzitter van de Veiligheids raad, Eugenius Kulaga, gezon den waarin zij de raad in kennis stelt van de 'Indiase aggressie' tegen Pakistan. Dit is van in gelichte zijde in New York ver nomen kort nadat de Indiase autoriteiten hadden erkend dat e tanks zondag uit zelfver- ig de grens met Oost-Pa- kistan waren overgetrokken. Pakistan verzoekt op dit moment nog geen bijeenkomst var, de raad. Een woordvoerder in New Delhi, com mentaar gevend op een mededeling van premier Gandhi dat zondag 13 (Zie slot pagina 13 kolom 4) Nieuws uit Zeeland op de pagina's 2, 4, 5, 7 en 9 Binnen- en buitenlands nieuws op de pagina's 1,3, 9 en 13 Sport op de pagina's 14 en 15 Televisie op pagina 17 Financieel nieuws op pagina 19 der precies te weten wat eigenlijk precies te vieren is. Bij de oppositie is de sfeer minder uitbundig en velen daar menen dat Engeland nu inder daad de zwarte meerderheid in Rho desië aan de blanke minderheid ver kwanseld heeft. Eén ding is zeker: Home heeft het Britse regeringscentrum hij verras sing genomen. „We weten eigenlijk niet eens precies hoe hij het versierd heeft', zei woensdagmiddag een con servatieve afgevaardigde enthousiast. De gezamenlijke verklaring van Home en Smith geeft weinig aanknoping. ..Er is overeenstemming bereikt", al dus de verklaring, „over voorstellen om een einde te maken aan het bestaande grondwettelijke verschil". Destijds toen Home zelf premier was heeft hij zijn 'vijf principes' geformu leerd waarvan het grondidee was dat Rhodesië dan pas door Engeland onaf hankelijkheid zou worden verleend als er duidelijk werd gestreefd naar rege- (Zie slot pag. 3 kol. 5) Op dit ogenblik zijn de voorwaarden tot ingrijpen niet aanwezig volgens de minister. Noch hij noch het bedrijfsle ven voelt nu voor een prijsstop. Er is overleg met de sociale partners. Vol gende week zal de regering in bijeen komsten met werkgevers en werkne mers haar standpunt uiteen zetten. Bij deze standpuntbepaling baseerde de minister zich mede op het SER- advies om niet meer gedetailleerd in te grijpen in de prijsontwikkeling. De regering hanteert nu globale instru menten op dit gebied. De algemene economische aspecten worden daarbij in ogenschouw genomen. De minister erkent dat loslating dei- prijzen een opwaartse druk kan uitoe fenen. Er zijn bedrijven, die na 2l/a jaar gebonden prijsvorming, hun prij zen op een verantwoord sociaal-econo misch peil moesten brengen. Het zo genaamde loslatingseffect wordt voor 1972 op gemiddeld een half procent geraamd, maar het Centraal Planbu reau meent dat het ook iets hoger kan zijn. De heer Langman ziet dit effect thans nog niet. Er zijn sedert de zomer nog maar drie prijsindexcijfers bekendge maakt. Loonsverhogingen werken met zes maanden vertraging. Intussen is wel zeker dat de winstmarges van de i bedrijven steeds minder kunnen heb-; ben. zouden lopen. Hier is met het be-j drijfsleven overlegd en een matigings* resultaat is bereikt. Inflatie Plicht De mate van inflatie waaraan ons land lijdt, worde ook door buitenland se ontwikkelingen bepaald. Wij zijn zelfs in de jaren '68-'70 achtergebleven bij het buitenlandse inflatietempo. Volgens de minister is dit een plei dooi voor wat de EEG wil: stabilisa tie bereiken over de grenzen heen. Het beeld van onze economie is dat van een hoogconjunctuur in zijn laat ste fase, verergerd door de inflatie, De heer Langman is van mening dat er in het algemeen aan de prijzenkant voldoende is gematigd. Hij wees erop dat de regering over middelen be schikt om wel in te grijpen. Met name op gebieden waar de concurren tie onvoldoende is. Het is dan ook de bedoeling dat op die sectoren betere greep kan worden verkregen. Vandaar dat de SER advies is gevraagd over het mededingingsbeleid om dat te kunnen verscherpen, zodat de concur rentie meer kans krijgt. De gang van zaken bij de melkprijs is een voor beeld van het gevaar dat minder- draagkrachtigen bij sterke stijging' Op sommige gebieden heeft de rege ring niet alleen de bevoegheden om in te grijpen, maar zelfs de plicht aldus de heer Langman. Overigens zou de regering, als de prijzen niet waren losgelaten, toch toestemmingen tot prijsverhogingen hebben moeten ge ven ora ondernemingen uit de geva renzone te houden. Als grote concerns in sectoren met onvoldoende concur rentie onredelijke prijsverhogingen zullen toepassen dan zullen zij de minister op hun weg vinden, zo verze kerde hij. Wel vond de minister dat de SER- adviezen die de regerinr in staat moe ten stellen betere eonjunctuurpolitiek te bedrijven vaak lang uitblijven en dan nog geen concrete uitkomst ge ven. Op vele vragen naar de scherpe prijsstijgingen van de laatste maan den (3.8 procent) zei hij dat het cijfer voor dit jaar inderdaad een half pro cent hoger zal liggen dan het Centraal Planbureau heeft verwacht. Dat bete- (Zie slot pag. 13 kol. 1) De ontvoerde politieman J. J. K. van Hattum. Na het avontuur kon hij weer lachen toen hij voor de fotograaf poseerde. De heer en mevrouw van Hattum werden gisteren door hun collega's in de bloemetjes gezet. NA ONTSNAPPING AGENT GESIGNALEERD IN ROOSENDAAL ROTTERDAM: De auto van de Rotterdamse journalist, zcaarin een politieman lange tijd lieeft rondgereden onder bedreiging van een geiuapende inbreker. In de wagen zaten vier kogelgaten. ROTTERDAM-ROOSENDAAL De gemeentepolitie van Roosendaal, manschappen van de rijkspoli tie van het district Breda, enkele Porsches van de SAS-groep en vliegtuigen van rijkspolitie hebben woensdag de gehele dag intensief gezocht naar een man, die 's morgens in een benzinepompstation in Rotterdam had ingebroken en daarna een agent die hem betrapte, gegijzeld. Vannacht was de man nog niet gevonden. Inspecteur Winters van de Roosendaalse gemeentepolitie houdt er rekening mee, dat hij zich in zijn gebied kan bevinden, omdat een Roosendaalse kapper tegen tien uur een man in zijn zaak kreeg, die zich liet knippen en zijn snor liet afscheren. Deze man voldeed aan het signalement dat de inmiddels ontsnapte agent van de inbreker had gegeven. Voordat de wilde rit begon had de politie in het tankstation een tweede inbreker gearresteerd. Deze weigert echter de naam van zijn ontsnapte medewerker te geven. Woensdagmorgen tegen vijf uur be-1 trapte de Rotterdamse hoofdagent J.' van Hattem (29) op heterdaad een' inbreker in een SHELL-station in Rol:-' terdam-zuid. Omdat de inbreker zeer bang. en nerveus deed, liet hij zijn: vuurde viermaal en doorboorde daar bij de voor- en achterruit van del wagen voor liem. De inbreker schoot terug, maar raakte niet. Terug in Rotterdam wist de gegij-j zelde agent de wachtmeester te bedui-j den dit verdere actie beter achterwe-l ge kon blijven. De inbreker maakte; ;"i zich daarop meester van een andere auto en liet zich daarin door zijn revolver r'SeT Sï dïeSffi de loon van de °p een stille weS moest agent Van Irpr riere riln»1 Hattem weer een andere auto aanhou den, waarmee de vlucht vervolgd werd. Op een weg tussen Breda en Tilburg, in Dorst, kwam het tweetal in een file terecht. Op dat moment begon Van Hattem moment keek hij revolver van de inbreker. Deze dwong' de agent mee te gaan. Buiten werd een inmiddels opgedoken fotograaf ge- sommèerd hef tweetal in zijn auto' weg te brengen. Even later moest dei agent het stuur overnemen. De foto-; daarWi d°°r de »>»<*telmg sescho-; SS5K °JZvan Hattem dacht van wel, Zcpe-Ï cedes. Daarna meldde hij zijn ont snapping bij de rijkspolitie in Dorst. De Duitser stapte even later bij de rijkspolitie in Wouw binnen. Hij had, zo verklaarde hij, argwaan gekregen tegen zijn lifter en hem in Roosendaal afgezet met de mededeling dat hij daar moest zijn voor een bezoek aan een klant. Zijn passagier had dit geac cepteerd en was uitgestapt. Daarop was de Duitser naar Wouw doorgere den. Dat was rond kwart voor tien. Even later kreeg de Roosendaalse kapper de man op bezoek die zijn snor liet afscheren. Daarna begon het grootscheepse een vechtpartij. Het is niet zeker dat; speurwerk van de politie. Tweemaal werd een auto aangehouden, waarvan breker doorgelaten moest worden,, omdat hij anders de gegijzelde agent zou doodschieten. De vluchtwagen werd daarop nieL- in de weg legd. naamd krimpend van de pijn liet hij zich uit de auto in de berm vallen. Dei inbreker dook daarop onmiddellijk bij een Duitser in de auto, die gedwongen werd in de richting van Wouw te rijden. Op de weg naar Utrecht stiet het tweetal op eei» patrouillewagen van de Rijkspolitie, waarvoor de vluchte ling rechtsomkeei-t Liet maken. Wacht meester Van Pelt in de politiewagen zette daarop de achtervolging in. Agent Van Hattem achtervolgde de Duitser nog met de auto die hij tot op dat moment als gijzelaar had stuurd om het nummer te noteren van de Duitse wagen, een witte Mer- de bestuurder echter niets ontvoering te maken had. In het cen trum van Roosendaal werden alle ca- fë's uitgekamd, parken doorzocht en auto's aangehouden. De uitvalswegen werden afgezet. Ook de treinen naar Rotterdam werden in de gaten gehou den. Na twaalf uur verplaatste de zoekactie zich naar de rijksweg naar Bergen op Zoom. De politie zag op een gegeven moment dat een auto zich uit de aangehouden file losmaak te en omkeerde. Hoewel alle beschik- (Zie slot pag. 3 kol. 4) „BESTUUR VOERDE BESLUITEN VAN LEDEN VERGADERING NIET UIT" GOES „Tot eind september van 1971 bedroegen alle inves teringen, de aanloopkosten mee gerekend, in het champignon- bedrijf 1,6 miljoen gulden. Na maart had het anders gekund, omdat toen de experimenteer fase was afgesloten en de leden vergadering haar goedkeuring had verleend aan cle definitieve oprichting van een champignon-1 bedrijf. De besluiten van de ver gadering zijn door het bestuur niet uitgevoerd. Besluiteloos heid, met name als egvolg van de hele problematiek, samen met een eventuele veilingfusie, was de oorzaak van de hele el lende." De directeur van de Veiling Vereni ging .Zuid-Beveland', drs D. J. A. Bu- lij'* (40). weet precies de oorzaak van de moeilijkheden waarin de veiling vereniging nu is gemanoeuvreerd. De laatste twee jaar van zijn zevenjarige periode als directeur van de veiling heeft drs Butijn zich vooral bezigge houden met liet verbreden van de basis van de veilingactiviteiten. Deze basisverbreding was een nood zaak omdat, de Goese veiling slechts steunde op de twee pijlers: appels en peren, twee onderdelen van het; vei lingwezen die al sinds jaren in eem crisis verkeren. Drs Butijn had samen met de rijkstuinbouwconsulent naar verschillende andere pijlers gezocht, onder andere de glasteelt, bollenteelt en bloementeelt. Bij de leden van de veilingvereniging bestond echter geen animo. „Moet er vanuit de veiling zelf niet iets worden ondernomen om te komen tot omzetsvergroting en zo doende een vermeerdering van de in komsten". vroeg directeur Butijn zich af. Hij ging uit van de vuistregel dat. wil men de kosten de baas blijven, men jaarlijks moet zorgen voor een omzetsverhogiQg met 10 procent. Nu in 1971, zou de omze' van de veiling .Zuid-Beveland' 18 miljoen guide moeten zijn. Het is 8 a 9 miljoen, een funeste ontwikkeling voor een veiling. Op 6 januari 1970 nam drs Butijn het initiatief tot de opbouw van een champignonbedrijf in Goes. Op dat moment speelden er geen fusiegedach ten bij het veilingbestuur. „Ik heb het champignonbedrijf ook nooit willen zien als een vervanger van de Veiling- u fusie-gedachte. Het: was gewoon in een tijd dat de boeken moesten wor den afgesloten. Je vraagt je dan ar: wat kan ik nu weer eens doen om •- -u verhoging van de tarieven tegen te; gaan?" Met dit nieuwe bedrijf bleek i een behoorlijke winst te maken, die; ten goede zou komen aan de leden van de Goese veiling", vertelt drs Butijn. Experiment De plannen werden voorgelegd aan de algemene ledenvergadering. Vanaf ju ni 1970 begon een experimenteerpro ject. dat zou duren tot maart 1971. Op 11 maart van dit jaar kwam de ledenvergadering weer bijeen. Hel be stuur was toen in liet bezit van een lijvig rapport van de Nederlandse Ac countants Maatschap, die zich met de hele ontwikkeling had beziggehouden. De inhoud van dit rapport pleitte voor oprichting van een champignon bedrijf, Aan de leden was de keus: of oprichting of het hele plan vergeten. De leden zeiden weer ja. Men keurde een plan goed. dat uitging van een investering van 4 miljoen. Een essentieel punt in het rapport was dat het champignonbedrijf zou gaan werken als een nv. Het moest een dochteronderneming worden vanl Bu pahtlijK de veilingvereniging. Omdat bij een de risico's beperkt blijven tot het gestorte kapitaal, zou de veiling nooit .volledig aansprakelijk zijn. als het project zou mislukken. Een ander argument voor de oprich ting van een nv was dat het veilingbe stuur al genoeg werk had aan de leiding van de veiling. Drs Butijn: „Het was de bedoeling dat een des kundig team zich zou bezighouden met de managing van het bedrijf. De mogelijkheid bestond om een deskun dige raad van commissarissen aan te stellen". Er was een bank. die wilde financie ren. mits voor de eerste kredietverle ning een garantie gesteld kon worden, ofwel door de veiling, of door een borgstellingsfonds voor de landbouw Drs Butijn over de basis van het plan dat aan de leden werd voorgelegd: „Die basis was een financiële deelna me van de veiling met 50.000. De overige geldmiddelen zouden van een bank komen. Er was trouwens een) bank, die in dit project geld wilde' (Zie slot pag. 7 kol. 4) pij bet openbaar bestuur van deze tijd kan men iKv.>;y I het beste meekomen wan- neer men een woord van de Prediker varieert: 'Openheid ;_j der openheden, alles is open- heid'. Een gemeente- of pro vinciaal bestuur, dat zichzelf respec teert, zorgt er op zijn minst voor. dat commissievergaderingen in het open baar worden gehouden, zodat de bur ger de overtuiging heeft dat vrijwel niets van het overheidsbeleid zich ach ter gesloten deuren afspeelt. Daarnaast is 'inspraak' een dierbaar thema: op al lerlei manieren wordt gepoogd de bur ger de indruk te geven, dat hij kan meepraten vóórdat belangrijke beslis singen worden genomen. En daarmee lijkt het ideaal van Thorbecke ui: ce vorige eeeuw ten lange leste toen :e zijn benaderd: 'Openbaarheid is licht, geheimhouding duisternis', schreef de ze liberale staatsman, 'publiek belang, publiek behandeld, trekt belangstel ling, onderzoek, kunde en bekwaam heid. Geheimhouding kweekt wantrou wen en geeft aan ontevredenheid of be weging de gevaarlijkste wapens tegen het bestuur in handen. Openbaarheid was steeds de schrik aller slechte, de steun aller goede regering'. Wanneer men deze Thorbeckiaanse woorden legt naast allerlei recente besluiten tot het houden van openbare commissie vergaderingen. kan men eigenlijk al leen maar concluderen, dat goede rege ringen' in Nederland in aantal toene men. Toch is het de vraag of Thorbecke wel zo enthousiast zou zijn ge weest over de bestuursvormen van deze tijd. Een kenmerk van de Thorbeckiaanse bestuursstructuur is namelijk de doorzichtigheid: er was destijds een duidelijke afbakening van de drie bestuurslagen en de deelne mers aan dit bestuur kenden nauwkeu rig him bevoegdheden. Die doorzichtig heid is echter voor een groot deel ver dwenen, er wordt geëxperimenteerd met nieuwe bestuursvormen men denke aan de gewes ten en er zijn nieuwe instellingen gekomen, waarvan Thorbecke niet kon dromen. Een soci aal-economische raad was in zijn dagen ondenkbaar en datzelfde gold voor al Ier lei raden binnen het kabinet. Een raad voor de ruimtelijke ordening om een voorbeeld te noemen be stond niet en was evenmin nodig in de vorige eeuw. Datzelfde gold voor aller lei adviescolleges: men had genoeg aan de raad van state. Tegenwoordig echter heeft de regering legio raden en andere adviescolleges, die stuk voor stuk van invloed zijn op het beleid of een deel daarvan. Daardoor wordt de beleids- gang van de overheid ondoorzichtig en moeilijk toegankelijk. Dat geldt niet al leen voor de centrale overheid, maar ook voor de provinciale en gemeente besturen. Op provinciaal niveau zijn er even eens allerlei raden werkzaam. Zij treden mede op als adviesorgaan van gedeputeerde of provinciale staten. Een onvermijdelijke ontwikkeling: in dergelijke raden zitten deskundigen op een bepaald beleidsgebied samen met diegenen, die directelijk bij het be leid zijn betrokken. Op die manier kan zoals dat tegenwoordig met een eigenaardige uitdrukking heet 'he: grondvlak' meepraten. Via een cultu rele raad bijvoorbeeld heeft de bevol king inspraak in het cultuurbeleid, via de sportraad op het sportbeleid enzo voort. Tegelijkertijd echter ontstaat aldus een nieuwe "laag* tussen bestuur den en bestuur: wil de een of andere instelling subsidie of andere steun ont vangen van het provinciaal bestuur, dan heeft zij niet alleen met dat be stuur te maken, maar ook met de be wuste raad. Op bet gemeentelijk vlak is het precies zo: er komen steeds meer raden en adviescommissies. Zo zijn er gemeenten met officieel inge stelde contactcommissies voor de mid denstand. in het leven geroepen om een zo goed mogelijk contact tot stand te brengen tussen gemeentebestuur en middenstand. Dat klinkt voortreffelijk, maar als een middenstandsorganisatie bepaalde denkbeelden heeft over de in richting van de woonkern, dan heeft zij een nieuwe ambtelijke weg te be wandelen: via de contactcommissie, die is er immers voor. Het is allemaal keurig gekanaliseerd en gebureaucra tiseerd via afgevaardigden van midden standsbonden. Hoera voor de inspraak, maar een handig gemeentebestuur kan in naam van de democratie en de in spraak de medezeggenschap om zeep brengen: als het maar zorgt dat het de bewuste adviescommissie meekrijgt is er geen vuiltje aan de lucht, de in spraak is keurig toegepast. Zo zijn er ook kritische opmerkingen te maken over de openbaarheid van commissievergaderingen, een onderwerp waarover vorige week in de staten nogal langdurig is gesproken. Op zichzelf is openbaarheid van com missies gunstig, waarbij we overigens de moeilijkheden aan de kant van pers organen maar buiten beschouwing la ten: het. is namelijk niet eenvoudig voor het toenemend aantal openbare commissievergaderingen competente verslaggevers ter beschikking te heb ben. Dit praktische punt echter terzij de latend moet openbaarheid van de bewuste commissies worden toege juicht. Die openbaarheid evenwel eist bij leden van gemeenteraden en provin ciale staten een grote mate van zelfbe heersing. Zij mogen namelijk niet uit het oog verliezen, dat het om de voor bereidende behandeling in een commis sie van bepaalde voorstellen gaat en niet om het eindstadium. Met andere woorden: de commissievergaderingen dienen om volksvertegenwoordigers in de gelegenheid te stellen zoveel infor matie te verkrijgen ais nodig is om een voorstel in een openbare raads- of sta tenvergadering te behandelen. Men zal vooral op het voorlopig karakter van Voor vervolg zie pagina 3 kolom 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1971 | | pagina 1