PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT AFWACHTENDE HOUDING VAN REGERING IN LOONOVERLEG Kamer niet eens met anti - auto - actie Drees Uitlating prins Bernhard over democratie was 'een grapje' PvdA wil Oosterschelde - afsluiting drie tot zes maanden temporiseren Grootmetaal dient vandaag loonvoorstellen in Dagelijks bestuur KVP wil Th. Laan als voorzitter ARP: GEEN VERHOGING MOTORRIJTUIGENBELASTING Vandaag in de krant... Werftplan MINISTER DREES KAN DAN GEVOLGEN VAN AFSLUITING BESTUDEREN Westerscheldeveren Dag vogels 214e jaargang - no. 258 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Woensdag 3 nov. 1971 irccti, NV Bah. Mij. van da CV Provincial, Zeau' Bur. Vliss., Walstr. 56-60, tol. 5144 (b.g.g. roe iiariitieo, red. tal. 3346, adm. tol. 2094 0 t F. v. d. Veldo en F. B. dan Boer. Hootdredoctla. G. A. de Kok. 0 Abonn. prü* 7._ per moa i. 01186-584, e*p. 2751) Middelburg, Markt 51, lel. 7651 (b g.g, red. 2073/3162, adv. 6248). Goes, Grol •Ijs 44 cent per mm. Minimumprijs per edvcrtenlle 6.60. Ingeionden mededelingen 2'/2 lai Heymans overeind Pagina 2 (Van onze palementaire redactie) DEN HAAG Het dagelijks be stuur van de KVP heeft maandag nacht besloten de huidige waarne mend voorzitter, Th. Laan uit Haar lem, kandidaat te stellen voor het voorzitterschap van de partij. De voordracht van het dagelijks bestuur zal vrijdag ter stemming wor den gebracht in het partijbestuur. Pas dan wordt de definitieve voordracht voor de partijraadsvergadering van 27 november opgesteld. Door deze proce dure is het nog heel goed mogelijk dat alsnog het eerst-kamerlid De Zeeuw kandidaat voor het voorzitter schap wordt gesteld. Als vice-voor- zitter wordt mej. G. Kok, tot vorig jaar lid van de tweede kamer, voor gedragen. Maandagavond zijn voorts kandidaat gesteld voor het dagelijks bestuur: wethouder De Vos van Rot terdam (tweede vice-voorzitter), de huidige penningmeester Jansen, de Noordbrabantse gedeputeerde mr. Brox (gewoon lid), het tweede ka merlid drs. Van Amelsfoort uit Veld hoven (gewoon lid) en de voorzitter van de KVP-jongeren, mr. C. Winters uit Arnhem (gewoon lid). SER-RAPPORT NOG NIET BIJ PARTNERS LOON-OVERLEG DEN HAAG - De ministers wa ren dinsdagmiddag om zes uur nog niet in het bezit van de vrijdagavond door de commissie van economische deskundigen van de SER opgestelde rapport, waarin wordt voorgesteld jaar lijks gedurende driejaarlijkse ter mijnen de loonsom met twee proeent terug te brengen van 14 tot 8. Voordat maandagmiddag het overleg van de voorzitters van werknemers- en werkgeversorga nisaties begon, bleken verschillen de voorzitters ook niet in het bezit van dit zo belangrijke rap port te zijn. Vrijdagavond heeft de commissie van deskundigen het rapport vastgesteld en voor publicatie vrijgegeven. Tegen ze ven uur heeft een bode een hele stapel op het centrale postkan toor van Den Haag bezorgd. Voor alle betrokkenen kwam het rapport als een volslagen ver rassing. De deskundigen hadden kennelijk haast gemaakt met de afronding i.v.m. het overleg dat maandagmiddag tussen de voor zitters zou plaatsvinden. De voor zitters, die het rapport wel had den ontvangen, hadden het veelal van een bevriende journalist ge kregen, doch inet eerder dan een half uur voordat de bijeenkomst zou beginnen. Van een grondige bestudering was dus geen sprake geweest, toen de inhoud van het rapport in de discussies werd betrokken. (Van onze redactie economie) DEN HAAG „Het wordt in Nederland steeds moeilijker om met elkaar tot overeenstemming te komen". Dat was de teleurstellen de reactie van de minister van sociale zaken, drs J. Boersma, op het mislukken van het loonoverleg in de Stichting van de Arheid. Hij kon niet zeggen, of de regering op dit moment zou gaan in grijpen. „Als men ingrijpt, moet men dit wel inhoud kunnen geven. Bij heel vergaande maatregelen moet de regering zich allereerst realiseren waar de mogelijkheden liggen. Ik krijg liever het ver wijt al te veel geduld te hebben gehad, dan het verwijt overijld te hebben gehandeld", aldus de minister. Drs. Boersma zei voorts, dat het mogelijk zou kunnen zijn, dat hij met andere bewindslieden over het misluk ken van het overleg nader contact zou hebben. Na 23 september, toen de partners in de Stichting van de Ar beid een gesprek hadden met de rege ring, was duidelijk, dat allen bereid waren tot het betrachten van mati ging op het loon- en prijzenfront. De minister vond het jammer, dat men deze bereidheid niet heeft kunnen waarmaken. Groot-metaal De regering beseft dat het kort dag is nu vandaag de werknemers in de groot-metaal hun voorstellen zullen in dienen bij de werkgevers. Het gaat hier om een cao, waarhij 420.000 werknemers zijn betrokken en met de gezinnen van deze werknemers mee zelfs circa anderhalf miljoen mensen. Op 12 november beginnen de eigenlij ke onderhandelingen, die zoals voorlopig is vastgesteld tot 8 de cember zullen duren. Tijdens de on derhandelingen in de raad van overleg in de metaalindustrie zullen de werkne mersorganisaties, op grond van de huidige cao, ook nog met de werkge vers moeten praten over hetgeen er zou moeten gebeuren met de hogere prijsstijging dan de zes procent die op 10 december 1969 (bij het afslui ten van de onderhandelingen over het tweejarige contract was voorzien. Par tijen warenovereengekomen, ter handhaving van een reële koopkracht verbetering van 2,75 procent geduren de de looptijd van het contract, eens per halfjaar bij te sturen tot een maximum van drie procent per half- (Zie slot pagina 10 kolom 2) OEN HAAG Minister dr. W Drees van verkeer en waterstaat en zijn staatssecretaris dr. R. J. H. Kruisinga (links) achter de rege ringstafel in de tweede l de beraadslaging en regeringsant- woord over de rijksbegroting voor 1972 van hun departement. DEN HAAG (GPD) Alle partijen in de tweede kamer zijn er van overtuigd, dat een verdere opmars van de auto een halt zal moeten worden toegeroepen. Over de door minister Drees voorgestelde maat regelen daartoe is men het echter niet eens. De ARP heeft zich nadrukkelijk uitgesproken tegen de door minister Drees gewenste verhoging van de motorrijtuigenbelasting. De ARP vindt dat het niet de juiste weg is om tot een selectief autogebruik te komen. Dit zou volgens AR-woordvoerder Schakel die nen te gebeuren door verhoging van de benzineaccijns. ACHT FRACTIELEIDERS - GESCHOKT DOOR INTERVIEW - STELLEN VRAGEN. COMMENTAAR SOESTDIJK: (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG „Een grap, natuurlijk, niets anders dan een grap, lees het maar na" zo reageerde Soestdijk dinsdagmiddag zelf op het interview met prins Bernhard in de NRC van maandag, kort nadat acht fractieleiders in de tweede kamer zich met schriftelijke vragen over het interview tot de minister-president gericht hadden. In de naaste omgeving van de prins vond men de opmerking van de prins over de binnenlandse politiek kenmerkend voor de omstandig heid dat prins Bernhard een metapolitiek man is. „De door de prins opgehaalde herinnering was inderdaad erg naïef en werd tijdens het interview ook door allen die erbij betrokken waren, als zodanig ervaren", aldus onze zegslieden. De bewuste passage in het NRC-inter- view luidt: „Bent u geïnteresseerd in de Neder landse binnenlandse politiek" (zo vroeg de interviewer). Prins Bernhard: „Nee, goddank niet. Als ik daaraan begon zou ik me ver moedelijk ergeren. Al die 33 jaar die ik nu in Nederland ben, heb ik gezegd: ik bemoei me er niet mee. Alleen heb ik een keer uit medelijden met. alle re geringen die het moeilijk hebben met hun parlementen tegen een minister president gezegd: „waarom maken jul lie niet een nieuw democratisch stelsel? Daarin zou de regering voor een of twee jaar plein pouvoir van de kamer moe- ben vragen voor alles, behalve mis schien een buitenlands verdrag dat ge ratificeerd moet worden. Na die twee jaar komt dan de regering in de kamer en zegt: dat en dat hebben we gedaan en dat en dat, niet. Willen jullie dat we aanblijven of moeten we aftreden? In zo'n systeem kan een regering echt wer ken en hoeft zij niet de helft van de tijd te besteden aan het antwoorden op vragen van kamerleden. Dit is mijn enige commentaar op de binnenlandse politiek. Ik geloof trouwens dat prak tisch hetzelfde geldt voor elke regering, in Frankrijk, in Duitsland enz. Mijn idee zou het democratisch systeem kun ne» verbeteren, als is het: een beetje idealistisch en te naïef gedacht. Dit. Nieuws uit Zeeland op de pa gina's 2, 4, 5, 7 en 9. Binnen- en buitenlands nieuws op de pagina's 1, 3 en 10. Sport op de pagina's 10 en 11. Radio en televisie op pagina 13. Financieel nieuws op pagina 15. laatste héb ik tenminste destijds als antwoord gekregen". Tot zover het NRC-interview. In de naaste omgeving van prins Bern hard vond men de uitdrukking „ais Ik daaraan (binnenlandse politiek) begon, zou ik me vermoedelijk ergeren", ge heel in de lijn van de niet-politieke mens liggen die zij in prins Bernhard zien: „hij ergert zich immers altijd aan politiek, omdat hij er niets van be grijpt. De ideeën van de prins over een democratisch systeem zoals hij al weer jaren geleden deze tegenover een premier ventileerde, vormen een illustratie bij z-ijn niet-betrokken zijn bij de binnenlandse politiek. Er is na tuurlijk geen formele verklaring mee bedoeld. Dat heeft indertijd die pre mier ook niet gedaan, die heeft er ook een grapje in gezien". Verschil Men wees er nog op. dat er in het NRC- te merken tussen deze opmerking en interview een duidelijk verschil valt op andere, duidelijke uitspraken. Over de gevangenen van Breda („daar heb ik hoegenaamd niets mee te maken, dat is zuiver een regeringszaak" en over het feest in Perzië („al die kritiek op de sjah gaat mij aan het hart. Ik heb gro te bewondering voor hem, omdat hij in de beste 2an van het woord een socia listisch staatshoofd is. Zijn grootste vijanden zijn de grote landeigenaren en de oude adel. De sjah werkt als een paard en wat krijgt hij? Slechte public relations"). Volgens zegslieden vond de prins is het verschil tussen deze uit spraken en de fantasie over een ander democratisch stelsel duidelijk en is de fantasie alleen maar grappig bedoeld geweest. Het hoofd van de rijksvoorlichtings dienst, de heer G. van der Wiel, ver klaarde desgevraagd tegenover ons. dat de uitspraken van de prins als zodanig niet onder de verantwoordelijkheid van de minister-president vallen, maar wél het feit dat het interview heeft plaats gevonden. Het koninklijk besluit, dat deze zaken regelt, laat de leden van het koninklijk huis een zekere marge voor persoonlijk optreden. Zij spreken derhalve op eigen gezag. Maar dat zij spreken valt, aldus het hoofd van de RVD onder de ministeriële verantwoor delijkheid. De bedoeling van de gestelde vragen is naar de mening van de heer Van der Wiel, vast te stellen: ten eerste dat het gegaan is zoals het is gegaan, ten twee de dat distantie wordt gevraagd van wat er in het gesprek gezegd is. De be antwoording zal wel spoedig volgen, aldus de heer Van der Wiel. Verontwaardiging Zeven politieke leiders ondertekenden dinsdagmiddag gezamenlijk de vragen van drs Den Uyl over het NRC-initer- view (de fractievoorzitters van de vijf (Zie slot pag. 10 kol. 1) In dit laatste geval werkt veel rijden kostenverhogend en daardoor rem mend. In het eerste geval wordt het autorijden voor grote groepen totaal onmogelijk gemaakt. Het is volgens de ARP niet onmogelijk, dat er bij het gesprek over de verhoging van de motorrijtuigenbelasting zaken gedaan zal worden met de oppositie, die ook liever een verhoging van de benzineac cijns ziet. De heer Schakel verklaarde mr Drees overigens dat hij kan rekenen op de loyaliteit van de ARP-fractie. De PvdA heeft geen bezwairen tegen de bezuini ging op de wegenbouw. De manier waarop minister Drees daaraan vorm wil geven, noemde PvdA-woordvoer- der Van Thijn „het hanteren van een botte bijl". Volgens hem is bezuini ging ook mogelijk door een grotere continuïteit. Onaanvaardbaar uit het oogpunt van verkeersveiligheid noemt de PvdA de bezuiniging op het onder houd van wegen. Volgens de PvdA moet 15 miljoen gulden meer uitge trokken worden voor een systema tisch beveiligingsbeleid. Met name zouden er betere voorzieningen voor voetgangers, fietsers en bromfietsers moeten komen. Het uitblijven van de praatpaal is volgens de PvdA onver antwoord. De verplichte autokeuring en de verplichte valhelm voor brom fietsers dienen er snel te komen. De PvdA is tegen bromfietsbelasting, om dat 70 procent van de bromfietsers tot de laagste inkomensklasse be hoort. De socialisten vroegen minister Drees extra geld achter de hand te houden om eventueel hoog-uitvallende verliezen van het openbaar vervoer volgend jaar te kunnen dekken. WD-afgevaardigde mevrouw Smit- Kroes hield minister Drees voor, dat het openbaar vervoer de indruk zou kunnen krijgen dat de verhezen toch wel gedekt zullen worden en vroeg de minister hoe het zit met de samen werking tussen de verschillende ver voersbedrijven. Zij wees de minister op de moeilijkheden die zouden kun nen dreigen voor het wegvervoer, als het autoverkeer zwaarder belast wordt. Het door minister Drees ge propageerde prijsmechanisme is een oude wens van de VVD; stelde z De KVP'er Cornelisse wil van minis ter Drees een werkplan dat aangeeft hoe het openbaar vervoer uit de put geholpen kan worden. Hij verklaarde 'bezorgd' te zijn over de aangekondig de lastenverzwaring voor de personen auto. De CHU meent dat de bevorde ring van het openbaar vervoer niet moet geschieden door het zo duur mogelijk maken van het particulier vervoer. Een temporisering van de wegenaanleg mag volgens de CHU evenmin een weg zijn om het autover keer af te remmen. Het vrachtvervoer in ons land wordt volgens de AR bedreigd door de kos tenverhoging voor het particulier ver voer. De minister dient rekening te houden met de bestaansmogelijkheden van deze bedrijfstak, meent de AR. De partij kan het niet rijmen dat het particulier vervoer moet meebetalen aan het openbaar vervoer. De lasten verzwaring van de auto zal volgens de AR als gevolg hebben dat het onder houd van de auto erbij in schiet bij de minst draagkrachtigen. Thuisfront Het thuisfront van minister Dr DS'70, wil samenwerking tussen stads en regionaal busvervoer. Volgens DS'70 kan minister Drees dit bevorde ren met het wapen van de subsidie in zijn hand. D'66 wil van de minister weten wat de verdere plannen zijn om het openbaar vervoer te verbete ren. „Het stoppen van de gaten" kan niet voortduren. Drees' plannen voor het autoverkeer en het afremmen van de groei van de rijkswegen hebben de steun van D'66 die deze punten ook in haar beleidsprogram heeft staan. ROELS: 'JAAR VAN AFSLUITING NIET VERSCHUIVEN' (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG Bij de behandeling van de begroting van verkeer en water staat in de tweede kamer heeft het socialistische kamerlid R. A. Roels gisteravond bij amendement voorge steld om de post van 113 miljoen gulden voor de afsluiting van de Oos terschelde met 17,2 miljoen grilden te verlagen. De temporisering die hier van het gevolg is, moet minister Drees extra tijd geven voor studies naar de gevolgen van de Oostevschel- dc-afsluiting voor het milieu. Het is niet de bedoeling, het jaar waarin de Oosterschelde afgesloten moet zijn (1978) te verschuiven, zo stelde de beer Roels nadrukkelijk. Volgens hem kunnen de resultaten van hernieuwde onderzoekingen naar de gevolgen voor het milieu in de afsluitingswerkzaamheden beter wor den ingepast, als de afsluitswerken volgend jaar drie tot hooguit zes maanden worden vertraagd. Hij ver wees in dit verband naar de door de Zeeuwse staten aangenomen motie over de Oosterschelde-afsluiting (waarvan hijzelf overigens de indiener was). In deze motie spreken de staten zich uit voor verdieping, intensivering en concentratie van onderzoekingen naar de gevolgen voor het milieu, „In het bijzonder werd daarbij gedacht aan onderzoek naar de mogelijkheden van perforering van de afsluitdam, zodat een westelijk compartiment zout zou kunnen blijven," aldus de heer Roels, die hier nog aan toevoeg de. dat de Zeeuwse staten ook een diepgaand onderzoek wilden naar de mogelijkheid van verdere 'comparti mentering' en naar de bestrijding van de 'eutrofiëring.' Ten aanzien van deze overbemesting informeerde hij naai de resultaten van proeven in het Brielse Meer. De kwestie van de Oosterschelde-af sluiting werd ook nog even aange roerd door mevrouw Groensmit-Van der Kallen (kvp). Ze vroeg met name, waarom er nog steeds niets is geko men van de door de vorige minister Bakker toegezegde nota over de tegen de Oosterschelde-afsluiting aangevoer de bezwaren, De heer Wiebenga (psp) wilde van minister Drees horen, hoe hij staat tegenover de plannen de Oosterschel de na de afsluiting te compartimente ren. Met name was hij benieuwd naar de reële mogelijkheden die de be windsman nog zag een van deze alter natieven daadwerkelijk te realiseren. De heer Roels diende gisteren even eens een amendement in om de rijks begroting- in de exploitatiekosten van de Westerschelde-veren met drie mil joen gulden te verhogen. Hierdoor zouden de veer tarieven op het huidige niveau kunnen worden bevroren. De socialistische woordvoerder noemde de veren noodzakelijke verlengstukken van de rijksweg. Het gebruik ervan is voor Zeeuwsch-Vlaanderen de enige', mogelijkheid om over Nederlands grondgebied andere delen van Zeeland en Nederland te bereiken. Tariefsver hoging zou de economische vooruit gang van Zeeuwsch-Vlaanderen belem meren, aldus de heer Roels, die in aansluiting hierop tevens een lans brak voor spoedige totstandkoming van de vaste Westerscheldeverbinding. Minister Drees zou, zo zei hij, daarom niet duurder uit rijn dan met de veren en op de lange duur zelfs voordeliger. Over de veertarieven werd ook ge sproken door minister Drees' eigen geestverwanten in de tweede kamer. DS '70-wpordvoerder H. Pors vroeg zich af, of het niet verstandig zou rijn als de minister tegenover de kamer eens duidelijk uit de doeken zou doen op welke gronden hij in deze zaak tot beslissingen wil komen. Namens de SGP verklaarde ir Van Rossum even min gelukkig te zijn met tariefsverho ging. De heer Roels verklaarde onaange naam getroffen te zijn door de weige ring van minister Drees om te ant woorden op de schriftelijke vragen, die de KVP-kamerleden Assmann en Verdijk .over Reimerswaal hadden ge steld. Hij adviseerde de bewindsman om er het rapport van de commissie- Biesheuvel over de openheid in het staatsbestel nog eens op na te slaan. Volgens hem had minister Drees zon der meer een antwoord kunnen geven, omdat, er maar drie mogelijkheden zijn: of de minister huldigt ten aan zien van Reimerswaal het standpunt van zijn voorgangers, of de minister is van mening veranderd, of hij heeft nog geen mening. Mevrouw Groensmit-Van der Kallen wilde van minister Drees de nadruk kelijke verzekering, dat bij de tempo risering van de verhoging van de deltadijken geen enkel risico wordt genomen. SGP-woordvoerder Van Ros sum pleitte nog voor spoed bij de vaststelling van een nieuw vaarregle- ment op de Westerschelde. Hij sprak in dit verband van een brandend pro bleem, omdat het huidige reglement is verouderd. §r> elukkig voor ministers Ui dat er kranten zijn: ze kunnen als zondebokken de woestijn in worden gezon den. terwijl de zondaar zelf rustig op het departement kan blijven zitten. Zo heeft deze week minister Drees in antwoord op vragen van het kamerlid Dusarduijn ontkend, dat hij tijdens een perscon ferentie. onlangs in Brussel, een voor keur zou hebben uitgesproken voor een binnendijks tracé van het Baal- hoekkanaal. Deze interpretatie van zijn woorden „komt. geheel voor rekening van de pers", heeft hij laten weten. De kranten waren dus weer eens fout en de minister is brandschoon. Ter- wille van de objectiviteit lijkt het ons redelijk de gang van zaken tijdens de bewuste persconferentie nog eens te reconstrueren. Technisch gesproken kost ons dat weinig moeite: de PZC-ver- slaggever, die de bijeenkomst bijwoon de, heeft van de ministeriële verkla ringen een bandopname gemaakt. We willen daarvan enkele passages re levant voor deze kwestie weergeven. Aan de minister werd gevraagd wan neer er een beslissing zal vallen over het tracé van het kanaal. De mi nister dacht in de eerste helft van 1972. Daarna speelde zich de volgende dialoog af: Vraag: Waarvan hangt die af? Drees: Van de adviezen, die binnenko men op het Nederlandse ministerie van verkeer en waterstaat. En mis schien zal de ministerraad rich be raden over de agrarische bewoners en de natuurbeschermingsbelangen. Want die spelen daarbij een rol. Maar toch wel heel sterk de keuze tussen een klein agrarisch gebied met wat kleine dorpen met alle menselijke problemen die daaraan verbonden zijn tegenover een ge bied. het verdronken land van Saeftinge, dat in het Westeuropese deltagebied toch een uitzonderb'jk gebied geworden is, van grote bete kenis ook met name voor de be scherming van de Europese vogeb stand. Twee onmiddellijke reacties van jour nalisten, gelijktijdig: Als ik u zo hoor praten spreekt u een voor keur uit. Tweede reactie: uw me ning staat al vast? Drees: kimt goed luisteren, ja (lacht). Maar ik wacht dus nog ad viezen af. Minister De Saeger (België): Ik heb het aan Nederland overgelaten een keuze te doen. Vraag: Het gaat dus om de vogeltjes? Drees: Dag vogels, dag bloemen, dag mensen, ja. Men vindt het misschien wat vreemd, een Nederlands bewindsman in Brus sel deze diepzinnige woorden te horen citeren uit een inmiddels verdwenen tv-kinderprogramma, waarin een zeke re heer Pipo optrad, maar we verzeke ren niettemin, dat het hier om de let terlijke tekst gaat van de dialoog tus sen waterstaatsminister Drees en en kele journalisten. Plaats van hande ling: kasteel St-Arme aan het Groot- hertoginnedal te Brussel. Datum: 11 oktober 1971. Op grond van het hier weergegeven gesprek meldde de PZC maar niet zij alleen op 12 oktober jl, dat minister Drees zijn persoonlijke voor keur voor een binnendijks tracé had laten doorschemeren. Ter verduidelij king werden enkele van de hierboven geciteerde opmer kingen afgedrukt, overigens ook de mededeling dat hij nog op adviezen wacht. Gaf nu de Ne derlandse pers een onjuiste interpre tatie? Weineen. De bewindsman stelde „een klein agrarisch gebied met wat kleine dorpen" tegenover Saeftinge als „een uitzonderlijk gebied voor de bescherming van de Europese vogel stand". Op die manier vestigde hij na drukkelijk de aandacht op het binnen dijks tracé, want dat laat Saeftinge immers ongemoeid; op die manier ook liet hij zijn persoonlijke voorkeur zon der meer blijken. En toen hem ten overvloede deze conclusie binnen dijks tracé werd voorgelegd, beves tigde hij die met de opmerking: „U kunt goed luisteren". Nu echter een kamerlid hem aan de tand voelt, komt deze conclusie plotseling voor reke ning van de pers. Het is helaas weinig oprecht. Het zou de minister hebben gesierd als hij drs Dusarduijn zou hebben geantwoord tijdens de persconferentie inderdaad een zodanig accent te hebben gelegd, dat zijn persoonlijke voorkeur daar door duidelijk was geworden. Daaraan had dan kunnen worden toegevoegd, dat deze voorkeur verder niet van in vloed was, omdat de adviezen van de raad van waterstaat nog niet binnen zijn. Pas na kennisneming van die ad viezen is het de bewindsman mogelijk tot een uitgebalanceerd oordeel te ko men. Indien de minister in deze geest een antwoord zou hebben gegeven, zou niemand er verder over hebben gepraat, zoals ook niemand is blijven zeuren over een uitlating van minister Van Agt: een ongewilde verspreking van een beginnend minister. Maar nee, bij dr Drees waren de kranten fout en daarachter wenst hij zich te verschui len. Dag vogels, dag bloemen, dag schuïlevink. ftuntlijn Thant in ziekenhuis VERENIGDE NATIES, NEW YORK (RTR) De secretaris-generaal van de Verenigde Naties, Thant, is dinsdaa in een ziekenhuis opgenomen. Hi£

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1971 | | pagina 1