PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
AFWACHTENDE HOUDING VAN
REGERING IN LOONOVERLEG
Kamer niet eens met
anti - auto - actie Drees
Uitlating prins Bernhard over
democratie was 'een grapje'
PvdA wil Oosterschelde - afsluiting
drie tot zes maanden temporiseren
Grootmetaal dient vandaag loonvoorstellen in
Dagelijks bestuur
KVP wil Th. Laan
als voorzitter
ARP: GEEN VERHOGING MOTORRIJTUIGENBELASTING
Vandaag
in de
krant...
Werftplan
MINISTER DREES KAN DAN GEVOLGEN VAN AFSLUITING BESTUDEREN
Westerscheldeveren
Dag vogels
214e jaargang - no. 258
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Woensdag 3 nov. 1971
irccti, NV Bah. Mij. van da CV Provincial, Zeau'
Bur. Vliss., Walstr. 56-60, tol. 5144 (b.g.g. roe
iiariitieo, red. tal. 3346, adm. tol. 2094 0 t
F. v. d. Veldo en F. B. dan Boer. Hootdredoctla. G. A. de Kok. 0 Abonn. prü* 7._ per moa
i. 01186-584, e*p. 2751) Middelburg, Markt 51, lel. 7651 (b g.g, red. 2073/3162, adv. 6248). Goes, Grol
•Ijs 44 cent per mm. Minimumprijs per edvcrtenlle 6.60. Ingeionden mededelingen 2'/2 lai
Heymans
overeind
Pagina 2
(Van onze palementaire redactie)
DEN HAAG Het dagelijks be
stuur van de KVP heeft maandag
nacht besloten de huidige waarne
mend voorzitter, Th. Laan uit Haar
lem, kandidaat te stellen voor het
voorzitterschap van de partij.
De voordracht van het dagelijks
bestuur zal vrijdag ter stemming wor
den gebracht in het partijbestuur. Pas
dan wordt de definitieve voordracht
voor de partijraadsvergadering van 27
november opgesteld. Door deze proce
dure is het nog heel goed mogelijk
dat alsnog het eerst-kamerlid De
Zeeuw kandidaat voor het voorzitter
schap wordt gesteld. Als vice-voor-
zitter wordt mej. G. Kok, tot vorig
jaar lid van de tweede kamer, voor
gedragen. Maandagavond zijn voorts
kandidaat gesteld voor het dagelijks
bestuur: wethouder De Vos van Rot
terdam (tweede vice-voorzitter), de
huidige penningmeester Jansen, de
Noordbrabantse gedeputeerde mr.
Brox (gewoon lid), het tweede ka
merlid drs. Van Amelsfoort uit Veld
hoven (gewoon lid) en de voorzitter
van de KVP-jongeren, mr. C. Winters
uit Arnhem (gewoon lid).
SER-RAPPORT NOG
NIET BIJ PARTNERS
LOON-OVERLEG
DEN HAAG - De ministers wa
ren dinsdagmiddag om zes uur
nog niet in het bezit van de
vrijdagavond door de commissie
van economische deskundigen
van de SER opgestelde rapport,
waarin wordt voorgesteld jaar
lijks gedurende driejaarlijkse ter
mijnen de loonsom met twee
proeent terug te brengen van 14
tot 8.
Voordat maandagmiddag het
overleg van de voorzitters van
werknemers- en werkgeversorga
nisaties begon, bleken verschillen
de voorzitters ook niet in het
bezit van dit zo belangrijke rap
port te zijn. Vrijdagavond heeft
de commissie van deskundigen
het rapport vastgesteld en voor
publicatie vrijgegeven. Tegen ze
ven uur heeft een bode een hele
stapel op het centrale postkan
toor van Den Haag bezorgd.
Voor alle betrokkenen kwam
het rapport als een volslagen ver
rassing. De deskundigen hadden
kennelijk haast gemaakt met de
afronding i.v.m. het overleg dat
maandagmiddag tussen de voor
zitters zou plaatsvinden. De voor
zitters, die het rapport wel had
den ontvangen, hadden het veelal
van een bevriende journalist ge
kregen, doch inet eerder dan een
half uur voordat de bijeenkomst
zou beginnen. Van een grondige
bestudering was dus geen sprake
geweest, toen de inhoud van het
rapport in de discussies werd
betrokken.
(Van onze redactie economie)
DEN HAAG „Het wordt in Nederland steeds moeilijker om met
elkaar tot overeenstemming te komen". Dat was de teleurstellen
de reactie van de minister van sociale zaken, drs J. Boersma, op
het mislukken van het loonoverleg in de Stichting van de Arheid.
Hij kon niet zeggen, of de regering op dit moment zou gaan in
grijpen. „Als men ingrijpt, moet men dit wel inhoud kunnen geven.
Bij heel vergaande maatregelen moet de regering zich allereerst
realiseren waar de mogelijkheden liggen. Ik krijg liever het ver
wijt al te veel geduld te hebben gehad, dan het verwijt overijld te
hebben gehandeld", aldus de minister.
Drs. Boersma zei voorts, dat het
mogelijk zou kunnen zijn, dat hij met
andere bewindslieden over het misluk
ken van het overleg nader contact zou
hebben. Na 23 september, toen de
partners in de Stichting van de Ar
beid een gesprek hadden met de rege
ring, was duidelijk, dat allen bereid
waren tot het betrachten van mati
ging op het loon- en prijzenfront. De
minister vond het jammer, dat men
deze bereidheid niet heeft kunnen
waarmaken.
Groot-metaal
De regering beseft dat het kort dag is
nu vandaag de werknemers in de
groot-metaal hun voorstellen zullen in
dienen bij de werkgevers. Het gaat
hier om een cao, waarhij 420.000
werknemers zijn betrokken en met de
gezinnen van deze werknemers mee
zelfs circa anderhalf miljoen mensen.
Op 12 november beginnen de eigenlij
ke onderhandelingen, die zoals
voorlopig is vastgesteld tot 8 de
cember zullen duren. Tijdens de on
derhandelingen in de raad van overleg
in de metaalindustrie zullen de werkne
mersorganisaties, op grond van de
huidige cao, ook nog met de werkge
vers moeten praten over hetgeen er
zou moeten gebeuren met de hogere
prijsstijging dan de zes procent die
op 10 december 1969 (bij het afslui
ten van de onderhandelingen over het
tweejarige contract was voorzien. Par
tijen warenovereengekomen, ter
handhaving van een reële koopkracht
verbetering van 2,75 procent geduren
de de looptijd van het contract, eens
per halfjaar bij te sturen tot een
maximum van drie procent per half-
(Zie slot pagina 10 kolom 2)
OEN HAAG Minister dr. W
Drees van verkeer en waterstaat
en zijn staatssecretaris dr. R. J. H.
Kruisinga (links) achter de rege
ringstafel in de tweede l
de beraadslaging en regeringsant-
woord over de rijksbegroting voor
1972 van hun departement.
DEN HAAG (GPD) Alle partijen in de tweede kamer zijn er van overtuigd, dat een verdere opmars
van de auto een halt zal moeten worden toegeroepen. Over de door minister Drees voorgestelde maat
regelen daartoe is men het echter niet eens. De ARP heeft zich nadrukkelijk uitgesproken tegen de
door minister Drees gewenste verhoging van de motorrijtuigenbelasting. De ARP vindt dat het niet de
juiste weg is om tot een selectief autogebruik te komen. Dit zou volgens AR-woordvoerder Schakel die
nen te gebeuren door verhoging van de benzineaccijns.
ACHT FRACTIELEIDERS - GESCHOKT DOOR INTERVIEW -
STELLEN VRAGEN. COMMENTAAR SOESTDIJK:
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG „Een grap, natuurlijk, niets anders dan een grap,
lees het maar na" zo reageerde Soestdijk dinsdagmiddag zelf op
het interview met prins Bernhard in de NRC van maandag, kort
nadat acht fractieleiders in de tweede kamer zich met schriftelijke
vragen over het interview tot de minister-president gericht hadden.
In de naaste omgeving van de prins vond men de opmerking van de
prins over de binnenlandse politiek kenmerkend voor de omstandig
heid dat prins Bernhard een metapolitiek man is. „De door de prins
opgehaalde herinnering was inderdaad erg naïef en werd tijdens
het interview ook door allen die erbij betrokken waren, als zodanig
ervaren", aldus onze zegslieden.
De bewuste passage in het NRC-inter-
view luidt:
„Bent u geïnteresseerd in de Neder
landse binnenlandse politiek" (zo vroeg
de interviewer).
Prins Bernhard: „Nee, goddank niet.
Als ik daaraan begon zou ik me ver
moedelijk ergeren. Al die 33 jaar die ik
nu in Nederland ben, heb ik gezegd: ik
bemoei me er niet mee. Alleen heb ik
een keer uit medelijden met. alle re
geringen die het moeilijk hebben met
hun parlementen tegen een minister
president gezegd: „waarom maken jul
lie niet een nieuw democratisch stelsel?
Daarin zou de regering voor een of twee
jaar plein pouvoir van de kamer moe-
ben vragen voor alles, behalve mis
schien een buitenlands verdrag dat ge
ratificeerd moet worden. Na die twee
jaar komt dan de regering in de kamer
en zegt: dat en dat hebben we gedaan
en dat en dat, niet. Willen jullie dat we
aanblijven of moeten we aftreden? In
zo'n systeem kan een regering echt wer
ken en hoeft zij niet de helft van de
tijd te besteden aan het antwoorden
op vragen van kamerleden. Dit is mijn
enige commentaar op de binnenlandse
politiek. Ik geloof trouwens dat prak
tisch hetzelfde geldt voor elke regering,
in Frankrijk, in Duitsland enz. Mijn
idee zou het democratisch systeem kun
ne» verbeteren, als is het: een beetje
idealistisch en te naïef gedacht. Dit.
Nieuws uit Zeeland op de pa
gina's 2, 4, 5, 7 en 9.
Binnen- en buitenlands
nieuws op de pagina's 1, 3 en
10.
Sport op de pagina's 10 en 11.
Radio en televisie op pagina
13.
Financieel nieuws op pagina
15.
laatste héb ik tenminste destijds als
antwoord gekregen". Tot zover het
NRC-interview.
In de naaste omgeving van prins Bern
hard vond men de uitdrukking „ais Ik
daaraan (binnenlandse politiek) begon,
zou ik me vermoedelijk ergeren", ge
heel in de lijn van de niet-politieke
mens liggen die zij in prins Bernhard
zien: „hij ergert zich immers altijd aan
politiek, omdat hij er niets van be
grijpt. De ideeën van de prins over een
democratisch systeem zoals hij al
weer jaren geleden deze tegenover
een premier ventileerde, vormen een
illustratie bij z-ijn niet-betrokken zijn
bij de binnenlandse politiek. Er is na
tuurlijk geen formele verklaring mee
bedoeld. Dat heeft indertijd die pre
mier ook niet gedaan, die heeft er ook
een grapje in gezien".
Verschil
Men wees er nog op. dat er in het NRC-
te merken tussen deze opmerking en
interview een duidelijk verschil valt op
andere, duidelijke uitspraken. Over de
gevangenen van Breda („daar heb ik
hoegenaamd niets mee te maken, dat
is zuiver een regeringszaak" en over het
feest in Perzië („al die kritiek op de
sjah gaat mij aan het hart. Ik heb gro
te bewondering voor hem, omdat hij in
de beste 2an van het woord een socia
listisch staatshoofd is. Zijn grootste
vijanden zijn de grote landeigenaren
en de oude adel. De sjah werkt als een
paard en wat krijgt hij? Slechte public
relations"). Volgens zegslieden vond de
prins is het verschil tussen deze uit
spraken en de fantasie over een ander
democratisch stelsel duidelijk en is de
fantasie alleen maar grappig bedoeld
geweest.
Het hoofd van de rijksvoorlichtings
dienst, de heer G. van der Wiel, ver
klaarde desgevraagd tegenover ons. dat
de uitspraken van de prins als zodanig
niet onder de verantwoordelijkheid
van de minister-president vallen, maar
wél het feit dat het interview heeft
plaats gevonden. Het koninklijk besluit,
dat deze zaken regelt, laat de leden van
het koninklijk huis een zekere marge
voor persoonlijk optreden. Zij spreken
derhalve op eigen gezag. Maar dat zij
spreken valt, aldus het hoofd van de
RVD onder de ministeriële verantwoor
delijkheid.
De bedoeling van de gestelde vragen is
naar de mening van de heer Van der
Wiel, vast te stellen: ten eerste dat het
gegaan is zoals het is gegaan, ten twee
de dat distantie wordt gevraagd van
wat er in het gesprek gezegd is. De be
antwoording zal wel spoedig volgen,
aldus de heer Van der Wiel.
Verontwaardiging
Zeven politieke leiders ondertekenden
dinsdagmiddag gezamenlijk de vragen
van drs Den Uyl over het NRC-initer-
view (de fractievoorzitters van de vijf
(Zie slot pag. 10 kol. 1)
In dit laatste geval werkt veel rijden
kostenverhogend en daardoor rem
mend. In het eerste geval wordt het
autorijden voor grote groepen totaal
onmogelijk gemaakt. Het is volgens
de ARP niet onmogelijk, dat er bij
het gesprek over de verhoging van de
motorrijtuigenbelasting zaken gedaan
zal worden met de oppositie, die ook
liever een verhoging van de benzineac
cijns ziet.
De heer Schakel verklaarde mr Drees
overigens dat hij kan rekenen op de
loyaliteit van de ARP-fractie. De PvdA
heeft geen bezwairen tegen de bezuini
ging op de wegenbouw. De manier
waarop minister Drees daaraan vorm
wil geven, noemde PvdA-woordvoer-
der Van Thijn „het hanteren van een
botte bijl". Volgens hem is bezuini
ging ook mogelijk door een grotere
continuïteit. Onaanvaardbaar uit het
oogpunt van verkeersveiligheid noemt
de PvdA de bezuiniging op het onder
houd van wegen. Volgens de PvdA
moet 15 miljoen gulden meer uitge
trokken worden voor een systema
tisch beveiligingsbeleid. Met name
zouden er betere voorzieningen voor
voetgangers, fietsers en bromfietsers
moeten komen. Het uitblijven van de
praatpaal is volgens de PvdA onver
antwoord. De verplichte autokeuring
en de verplichte valhelm voor brom
fietsers dienen er snel te komen. De
PvdA is tegen bromfietsbelasting, om
dat 70 procent van de bromfietsers
tot de laagste inkomensklasse be
hoort. De socialisten vroegen minister
Drees extra geld achter de hand te
houden om eventueel hoog-uitvallende
verliezen van het openbaar vervoer
volgend jaar te kunnen dekken.
WD-afgevaardigde mevrouw Smit-
Kroes hield minister Drees voor, dat
het openbaar vervoer de indruk zou
kunnen krijgen dat de verhezen toch
wel gedekt zullen worden en vroeg de
minister hoe het zit met de samen
werking tussen de verschillende ver
voersbedrijven. Zij wees de minister
op de moeilijkheden die zouden kun
nen dreigen voor het wegvervoer, als
het autoverkeer zwaarder belast
wordt. Het door minister Drees ge
propageerde prijsmechanisme is
een oude wens van de VVD; stelde z
De KVP'er Cornelisse wil van minis
ter Drees een werkplan dat aangeeft
hoe het openbaar vervoer uit de put
geholpen kan worden. Hij verklaarde
'bezorgd' te zijn over de aangekondig
de lastenverzwaring voor de personen
auto. De CHU meent dat de bevorde
ring van het openbaar vervoer niet
moet geschieden door het zo duur
mogelijk maken van het particulier
vervoer. Een temporisering van de
wegenaanleg mag volgens de CHU
evenmin een weg zijn om het autover
keer af te remmen.
Het vrachtvervoer in ons land wordt
volgens de AR bedreigd door de kos
tenverhoging voor het particulier ver
voer. De minister dient rekening te
houden met de bestaansmogelijkheden
van deze bedrijfstak, meent de AR. De
partij kan het niet rijmen dat het
particulier vervoer moet meebetalen
aan het openbaar vervoer. De lasten
verzwaring van de auto zal volgens de
AR als gevolg hebben dat het onder
houd van de auto erbij in schiet bij
de minst draagkrachtigen.
Thuisfront
Het thuisfront van minister Dr
DS'70, wil samenwerking tussen stads
en regionaal busvervoer. Volgens
DS'70 kan minister Drees dit bevorde
ren met het wapen van de subsidie in
zijn hand. D'66 wil van de minister
weten wat de verdere plannen zijn
om het openbaar vervoer te verbete
ren. „Het stoppen van de gaten" kan
niet voortduren. Drees' plannen voor
het autoverkeer en het afremmen van
de groei van de rijkswegen hebben de
steun van D'66 die deze punten ook in
haar beleidsprogram heeft staan.
ROELS: 'JAAR VAN
AFSLUITING NIET
VERSCHUIVEN'
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG Bij de behandeling van
de begroting van verkeer en water
staat in de tweede kamer heeft het
socialistische kamerlid R. A. Roels
gisteravond bij amendement voorge
steld om de post van 113 miljoen
gulden voor de afsluiting van de Oos
terschelde met 17,2 miljoen grilden te
verlagen. De temporisering die hier
van het gevolg is, moet minister
Drees extra tijd geven voor studies
naar de gevolgen van de Oostevschel-
dc-afsluiting voor het milieu. Het is
niet de bedoeling, het jaar waarin de
Oosterschelde afgesloten moet zijn
(1978) te verschuiven, zo stelde de
beer Roels nadrukkelijk.
Volgens hem kunnen de resultaten
van hernieuwde onderzoekingen naar
de gevolgen voor het milieu in de
afsluitingswerkzaamheden beter wor
den ingepast, als de afsluitswerken
volgend jaar drie tot hooguit zes
maanden worden vertraagd. Hij ver
wees in dit verband naar de door de
Zeeuwse staten aangenomen motie
over de Oosterschelde-afsluiting
(waarvan hijzelf overigens de indiener
was). In deze motie spreken de staten
zich uit voor verdieping, intensivering
en concentratie van onderzoekingen
naar de gevolgen voor het milieu, „In
het bijzonder werd daarbij gedacht
aan onderzoek naar de mogelijkheden
van perforering van de afsluitdam,
zodat een westelijk compartiment
zout zou kunnen blijven," aldus de
heer Roels, die hier nog aan toevoeg
de. dat de Zeeuwse staten ook een
diepgaand onderzoek wilden naar de
mogelijkheid van verdere 'comparti
mentering' en naar de bestrijding van
de 'eutrofiëring.' Ten aanzien van deze
overbemesting informeerde hij naai
de resultaten van proeven in het
Brielse Meer.
De kwestie van de Oosterschelde-af
sluiting werd ook nog even aange
roerd door mevrouw Groensmit-Van
der Kallen (kvp). Ze vroeg met name,
waarom er nog steeds niets is geko
men van de door de vorige minister
Bakker toegezegde nota over de tegen
de Oosterschelde-afsluiting aangevoer
de bezwaren,
De heer Wiebenga (psp) wilde van
minister Drees horen, hoe hij staat
tegenover de plannen de Oosterschel
de na de afsluiting te compartimente
ren. Met name was hij benieuwd naar
de reële mogelijkheden die de be
windsman nog zag een van deze alter
natieven daadwerkelijk te realiseren.
De heer Roels diende gisteren even
eens een amendement in om de rijks
begroting- in de exploitatiekosten van
de Westerschelde-veren met drie mil
joen gulden te verhogen. Hierdoor
zouden de veer tarieven op het huidige
niveau kunnen worden bevroren. De
socialistische woordvoerder noemde
de veren noodzakelijke verlengstukken
van de rijksweg. Het gebruik ervan is
voor Zeeuwsch-Vlaanderen de enige',
mogelijkheid om over Nederlands
grondgebied andere delen van Zeeland
en Nederland te bereiken. Tariefsver
hoging zou de economische vooruit
gang van Zeeuwsch-Vlaanderen belem
meren, aldus de heer Roels, die in
aansluiting hierop tevens een lans
brak voor spoedige totstandkoming
van de vaste Westerscheldeverbinding.
Minister Drees zou, zo zei hij, daarom
niet duurder uit rijn dan met de
veren en op de lange duur zelfs
voordeliger.
Over de veertarieven werd ook ge
sproken door minister Drees' eigen
geestverwanten in de tweede kamer.
DS '70-wpordvoerder H. Pors vroeg
zich af, of het niet verstandig zou rijn
als de minister tegenover de kamer
eens duidelijk uit de doeken zou doen
op welke gronden hij in deze zaak tot
beslissingen wil komen. Namens de
SGP verklaarde ir Van Rossum even
min gelukkig te zijn met tariefsverho
ging.
De heer Roels verklaarde onaange
naam getroffen te zijn door de weige
ring van minister Drees om te ant
woorden op de schriftelijke vragen,
die de KVP-kamerleden Assmann en
Verdijk .over Reimerswaal hadden ge
steld. Hij adviseerde de bewindsman
om er het rapport van de commissie-
Biesheuvel over de openheid in het
staatsbestel nog eens op na te slaan.
Volgens hem had minister Drees zon
der meer een antwoord kunnen geven,
omdat, er maar drie mogelijkheden
zijn: of de minister huldigt ten aan
zien van Reimerswaal het standpunt
van zijn voorgangers, of de minister
is van mening veranderd, of hij heeft
nog geen mening.
Mevrouw Groensmit-Van der Kallen
wilde van minister Drees de nadruk
kelijke verzekering, dat bij de tempo
risering van de verhoging van de
deltadijken geen enkel risico wordt
genomen. SGP-woordvoerder Van Ros
sum pleitte nog voor spoed bij de
vaststelling van een nieuw vaarregle-
ment op de Westerschelde. Hij sprak
in dit verband van een brandend pro
bleem, omdat het huidige reglement is
verouderd.
§r> elukkig voor ministers
Ui dat er kranten zijn: ze
kunnen als zondebokken de
woestijn in worden gezon
den. terwijl de zondaar zelf
rustig op het departement
kan blijven zitten. Zo heeft
deze week minister Drees in antwoord
op vragen van het kamerlid Dusarduijn
ontkend, dat hij tijdens een perscon
ferentie. onlangs in Brussel, een voor
keur zou hebben uitgesproken voor
een binnendijks tracé van het Baal-
hoekkanaal. Deze interpretatie van zijn
woorden „komt. geheel voor rekening
van de pers", heeft hij laten weten.
De kranten waren dus weer eens fout
en de minister is brandschoon. Ter-
wille van de objectiviteit lijkt het ons
redelijk de gang van zaken tijdens
de bewuste persconferentie nog eens
te reconstrueren. Technisch gesproken
kost ons dat weinig moeite: de PZC-ver-
slaggever, die de bijeenkomst bijwoon
de, heeft van de ministeriële verkla
ringen een bandopname gemaakt. We
willen daarvan enkele passages re
levant voor deze kwestie weergeven.
Aan de minister werd gevraagd wan
neer er een beslissing zal vallen
over het tracé van het kanaal. De mi
nister dacht in de eerste helft van
1972. Daarna speelde zich de volgende
dialoog af:
Vraag: Waarvan hangt die af?
Drees: Van de adviezen, die binnenko
men op het Nederlandse ministerie
van verkeer en waterstaat. En mis
schien zal de ministerraad rich be
raden over de agrarische bewoners
en de natuurbeschermingsbelangen.
Want die spelen daarbij een rol.
Maar toch wel heel sterk de keuze
tussen een klein agrarisch gebied
met wat kleine dorpen met alle
menselijke problemen die daaraan
verbonden zijn tegenover een ge
bied. het verdronken land van
Saeftinge, dat in het Westeuropese
deltagebied toch een uitzonderb'jk
gebied geworden is, van grote bete
kenis ook met name voor de be
scherming van de Europese vogeb
stand.
Twee onmiddellijke reacties van jour
nalisten, gelijktijdig: Als ik u zo
hoor praten spreekt u een voor
keur uit. Tweede reactie: uw me
ning staat al vast?
Drees: kimt goed luisteren, ja
(lacht). Maar ik wacht dus nog ad
viezen af.
Minister De Saeger (België): Ik heb
het aan Nederland overgelaten een
keuze te doen.
Vraag: Het gaat dus om de vogeltjes?
Drees: Dag vogels, dag bloemen, dag
mensen, ja.
Men vindt het misschien wat vreemd,
een Nederlands bewindsman in Brus
sel deze diepzinnige woorden te horen
citeren uit een inmiddels verdwenen
tv-kinderprogramma, waarin een zeke
re heer Pipo optrad, maar we verzeke
ren niettemin, dat het hier om de let
terlijke tekst gaat van de dialoog tus
sen waterstaatsminister Drees en en
kele journalisten. Plaats van hande
ling: kasteel St-Arme aan het Groot-
hertoginnedal te Brussel. Datum: 11
oktober 1971.
Op grond van het hier weergegeven
gesprek meldde de PZC maar
niet zij alleen op 12 oktober jl, dat
minister Drees zijn persoonlijke voor
keur voor een binnendijks tracé had
laten doorschemeren. Ter verduidelij
king werden enkele
van de hierboven
geciteerde opmer
kingen afgedrukt,
overigens ook de
mededeling dat hij
nog op adviezen wacht. Gaf nu de Ne
derlandse pers een onjuiste interpre
tatie? Weineen. De bewindsman stelde
„een klein agrarisch gebied met wat
kleine dorpen" tegenover Saeftinge
als „een uitzonderlijk gebied voor de
bescherming van de Europese vogel
stand". Op die manier vestigde hij na
drukkelijk de aandacht op het binnen
dijks tracé, want dat laat Saeftinge
immers ongemoeid; op die manier ook
liet hij zijn persoonlijke voorkeur zon
der meer blijken. En toen hem ten
overvloede deze conclusie binnen
dijks tracé werd voorgelegd, beves
tigde hij die met de opmerking: „U
kunt goed luisteren". Nu echter een
kamerlid hem aan de tand voelt, komt
deze conclusie plotseling voor reke
ning van de pers.
Het is helaas weinig oprecht. Het zou
de minister hebben gesierd als hij
drs Dusarduijn zou hebben geantwoord
tijdens de persconferentie inderdaad
een zodanig accent te hebben gelegd,
dat zijn persoonlijke voorkeur daar
door duidelijk was geworden. Daaraan
had dan kunnen worden toegevoegd,
dat deze voorkeur verder niet van in
vloed was, omdat de adviezen van de
raad van waterstaat nog niet binnen
zijn. Pas na kennisneming van die ad
viezen is het de bewindsman mogelijk
tot een uitgebalanceerd oordeel te ko
men. Indien de minister in deze geest
een antwoord zou hebben gegeven,
zou niemand er verder over hebben
gepraat, zoals ook niemand is blijven
zeuren over een uitlating van minister
Van Agt: een ongewilde verspreking
van een beginnend minister. Maar nee,
bij dr Drees waren de kranten fout en
daarachter wenst hij zich te verschui
len. Dag vogels, dag bloemen, dag
schuïlevink.
ftuntlijn
Thant in
ziekenhuis
VERENIGDE NATIES, NEW YORK
(RTR) De secretaris-generaal van
de Verenigde Naties, Thant, is dinsdaa
in een ziekenhuis opgenomen. Hi£