Structuurplan biedt Bergen op Zoom kansen op expansie ^KODAi Niet uitgaan van oude visies op economische ontwikkeling Hypotheekbank geeft Middelburg 10 mille 5M8 „Dergelijke auto's zijn een latent gevaar op de wegen" Sinterklaas wil intocht Goes nu eens maken met stoomtrein L leeuws 't IS DE PRIJS-SLAG BIJ OPENING VAN BIJKANTOOR IN LANGE DELFT VOOR DE RESTAURATIE DOPERWTEN RWn SPELING EN ROEST BURGEMEESTER HULDIGDE TEKENAARTJES PIANO'S goldschmeding DONDERDAG 30 SEPTEMBER 1971 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 7 IN KADER VAN REIMERSW AALPROJECT rADVERTENTIE! UITBREIDING ARBEIDSPLAATSEN TOT 270.000 BEROEM OP ZOOM Het woensdag; openbaar gemaakte structuurplan in het kader van het Reimerswaalprojsct biedt de regio Bergen op Zoom, Nieuw-Vossemeer, Ossendrecht, Putte, Steenbergen, Woensdrecht en Wouw, ongekende expansiemogelijkheden. Het structuurplan voorziet in een to tale werkgelegenheid, die van 130.000 arbeidsplaatsen kan toenemen tot 270.000, een regionaal inwonertal van 400.000 tot 800.000 en een uiteindelijke wooncapaciteit van ongeveer 115.000 woningen. Het plan is ingedeeld in twee fasen. De eerste strekt zich uit tot 1980, in welke periode gunstige voorwaarden moeten worden geschapen voor de' totstandkoming van hel zeehavenpro- jeot. Het tweede behelst de mogelijke ontwikkelingen na 1980 op langere termijn. Bergen op Zoom zal volgens het plan moeten uitgroeien van een regionaal naar een gewestelijk cen trum. Het vroegtijdig uitbouwen van deze functie kan een van de belang rijkste instrumenten zijn voor het creeren van een hoog ontwikkeld stadsniveau in de regio. Voor Bergen op Zoom is niet alleen een belangrij ke functie weggelegd in de as Rotter dam-Ant werpen. maar ook ten opzich te van de Zeeuwse havenactiviteiten.! Het wordt aannemelijk geacht, dat1 zich in deze regio 'afgeleide' industrie- en zullen vestigen, vooral die welke zijn gericht op meerdere havengebie den. Reimerswaal met de industneter- reinen in de regio, ae Theodorusha- ven', het 'Noordland' en de 'Auvergae- polder' (samen 550 ha netto terrein, gedeeltelijk al aangelegd )en het toe komstige industrieterrein "De Lindt' (bij Wouw) van 130 ha kunnen werk gelegenheid scheppen voor 130.000 tot 270.000 man. Dit betekent een regio- q. inwonertal van 400.000 tot 800.000. waarvan een deel in Zeeland gehuisvest zal moeten worden. Uitbreiding Voor stedelijke uitbreidingen komt al leen de zone Steenbergen-Halsteren- Bergen op Zoom - Woensdrecht in aan merking. Nieuwe woongebieden zijn geprojecteerd in Steenbergen-Oost (4.500 woningen-15.000 inwoners), Steenbergen-West 9.000-30.000Lepel straat (4.500-15.000), 'De Lindt' (19.000-60.000), Zoomvliet (15.000- 45.000) en de Scheldewijken (12.500- 40.000). Voor de eerstkomende tien jaar is een werkprogramma opgesteld, dat onder meer omvat: verdere industria lisatie, bevordering van ae groei en differentiatie van de bevolking, uit-; bouw van het wegenstelsel, voorberei-i ding en verwezenlijking van bestem- MIDDELBURG De Westland- Utrecht - hypotheekbank NV heeft woensdagmiddag burge meester drs P. A. Wolters van Middelburg een bedrag van 10.000 gulden aangeboden ter gelegenheid van de officiële ope ning van een bijkantoor voor Zeeland in het voormalige win kelpand Lange Delft 72 in Mid delburg. De bank wil met de schenking van dit respectabele bedrag een bijdrage leveren in de aankoop- of restauratiekos ten van een der 1100 bescherm de monumentale gebouwen in de Zeeuwse hoofdstad. Dankbaar ontving burgemeester Wol ters de enveloppe met forse inhoud uit banden van mr D. Neder- lof. president van de raad van bestuur van de Westland-Utreeht-hypotheek- bank, nadat de heer P. M. Hoondert, die tot directeur van het nieuwe bij kantoor is benoemd, een welkomst woord had gesproken. Bij de opening waren voorts onder anderen de beide directeuren van het concern, mr J. Visser en mr J. Voute en drs H. van der Beek. directeur van het Bredase kantoor, alsmede de he ren mr F. Halbertsma en drs K. Verhey (beiden leden van de raad van bestuur) aanwezig. Mr Nederlof zei bij de overhandiging van het bedrag aan de burgemeester het ..op prijs te stelen" als bij de bestemming van het geld de Hendrick de Keyser-vereniging, die zich inzet voor de restauratie en instandhouding van architectonisch en historisch be langrijke gebouwen, zal worden inge schakeld. Naar burgemeester Wolters ons na afloop meedeelde, zal zeker overleg met deze vereniging worden gepleegd. De vereniging is ook voor de restau ratiewerkzaamheden op de Rot ter- i damsekaai door de gemeente inge schakeld. De burgemeester bracht de schenking in verband met het 10- jarenplan van de gemeente lot verbe tering van ongeveer 230 panden waar mee anderhalf miljoen gulden per jaar. ofwel in totaal vijftien miljoen gulden is gemoeid en waarvoor del gemeente een groot beroep moet doen! op het rijk. Daarmee illustreerde bur gemeester Wolters dat het 'extraatje'; van de hypotheekbank zeer welkom is. De hypotheekbank zelf ziet de schenking voor dit doel duidelijk in verband staan met de financiering van onroerende goederen, een van de belangrijkste taken van de bank, zo verklaarde mr Nederlof. Burgemeester Wolters noemde de ves tiging van 't bijkantoor in zijn dank woord 'goed nieuws voor Zeeland', met name voor bouwlustigen. Hij vond de vestiging 'een duidelijk be wijs dat het getij in Zeeland is ge keerd". gevolg van de industrialisatie. De vestiging van de bank in Middel burg betekent in feite een terugkeer als men bedenkt dpt dé vroeger in Middelburg gevestigde 'Zeeuwse Hypo theekbank' in 1951 fusieerde met de 'Overijsselse hypotheekbankwaarna overname volgde door de Westland- hypotheekbank die vervolgens besloot de Middelburgse vestiging op te hef fen omdat Zeeland te weinig perspec tief bood. Hetgeen burgemeester Wol ters de opmerking ontlukte „dat men wel wat voorbarig was geweest met de sluiting, omdat toen al was te zien dat Zeeland in ontwikkeling zou ko men". „U gedroeg zich toen meer als een volkskredietbank dan als een hy potheekbank", aldus de burgemeester, die hiermee meer de bedoeling had het verschil tussen beide soorten bank instellingen aan te geven dan in het beleid van de toenmalige Westland- hypotheekbank te bekritiseren. Mr Nederlof, die tevoren alle mede werkenden aan de totstandkoming van het Middelburgse kantoor dankj zegde, had al opgemerkt dat de West- land-Utrecht-hypotheekbank nu weer 'alle vertrouwen in Zeeland heeft' en! hij zei bijzonder verheugd te zijn over] de terugkeer in Middelburg. De president van de raad van bestuur I liet de geldschenking vergezeld gaan van de woorden: „Het is ons een behoefte om bij de opening van het kantoor iets te doen als blijk van waardering voor het feit dat wij de gast in uw gemeente mogen zijn Het geheel verbouwde en gemoderni seerde winkelpand in de Lange Delft, waarin de hypotheekbank de belan genbehartiging voor geheel Zeeland zal waarnemen geeft een sfeervolle indruk. Bij de opzet van de bouw men uitgegaan van de moderne opvat ting dat 'de bank de klant dient op te zoeken', hetgeen onder meer blijkt uit de grote vensters die het publiek gemakkelijk een indruk in het inte rieur verschaffen. Doelbewust heeft de bank ook gestreefd naar een posi tie in het centrum van de Middelburg se binnenstad. Directeur Hoondert zal de Middelburgse vestiging voorlopig met twee personeelsleden drijven. Na afloop van de officiële opening kwamen vele genodigden uit het. za kenleven, alsmede relaties, hun geluk wensen aanbieden. Het fraaie inte rieur van het bijkantoor was gesierd met vele grote bloemstukken. ADVERTENTIE ■de plus-autoj* Proefrit l om i p pluspunten uit te vinden? ^PEQR'j? [SKODASIOO Bel UW SKODA SHOTsOÏJJpOii ■Skoda dealer! incl. B.T.W. - af Voorschoten incl. B.T.W. - Al Voorschoten ^tTzlBïWdffeHislïIsIrlKIPMaeT^inTlfcWiBW GARAGE F. E. BOGAERT - Clinge tel. 01140-2190 GARAGE A. NIJSSE - 's-Heer-Hendrikskinderen - tel. 01100-6913 GARAGE KOLE - Sint-Laurens tel. 01180-2042 GARAGE 1. J. ADRIAANSEN Oostburg - tel. 01170-2679 GARAGE WOUTERS - Oost-Souburg tel. 01183-1844 AUTOMOBIELBEDRIJF 'T CENTRUM Terneuzen - tel. 01150-2321 GARAGE EVERT v. d. KUIJL - Yerseke - tel. 01131-1730 mingspiannen met hoge inilieukwali- :eit en voorbereiding van het samen vloeien van Halsteren met Bergen op! 1980. Ter bescherming van het milieu is in het plan onder meer de aanleg van een begroeid terrein van 250 ha ten noorden van de Theodorushaven- Auvergnepolder (kosten twintig mil joen gulden), en een begroeid terrein van ongeveer 1 200 ha ten zuiden van Woensdrecht (kosten 72 miljoen gul den voorzien. Met betrekking tot de, mogelijkheid van een eventuele twee-' de luchthaven bij Steenbergen wordt in een naschrift opgemerkt, dat dezel het best gecombineerd zou kunnen worden met de aanleg van een recht-! streekse spoorverbinding van Rotter dam over Bergen op Zoom naar Ant werpen. De doortrekking van deze lijn naar Amsterdam-Schiphol en Brussel i anderzijds, waardoor drie luchthavens' met elkaar worden verbonden, zou een unieke trein- en lucht tra nsportver- bi-nding doen ontstaan met. aansluiting op de drie zeehavens: Rotterdam, Am sterdam en Antwerpen. Overigens heel't het luchthavenplan geen deel I uitgemaakt van de structuurstudie. LITERBLIK MIDDEL FIJN JAC. HERMANS PRIJS-SLAGl N.V. Slot van Dagino J betrokken. Meer rekening houden ook met hel aspect van de arbeidsmarkt, dal Is het waarvoor de heren Nijman en Otten pleiten. ,Er is een interdisciplinaire samenwer king in de regionale raden voor do irbeidsmarkt mogelijk. Die mogelijk heden voor zo'n samenwerking zijn •ithans potentieel aanwezig, dank zij de drie samenstellende elementen van i ile r:-.aa: werknemers, werkgevers en deskundigen. Die deskundigen kunnen ons op de vingers tikken, maar wij! weer die deskundigen en daar zijn we jelukkig mee. Het moe: tot een inter disciplinaire samenwerking komen, wil len we voor ae totale groei en de omvang van die groei van de econo mie, van de hele samenleving ook tor een goed totaalbeeld kunnen komen". Her arbeidsmarktaspect, daar is m het recente verleden te weinig meege- houden. menen de beide heren. „Het is voorgekomen dat het ministe rie van verkeer en waterstaat in een van de vele gekleurde boekjes sprak over de mogelijkheid van 16.000 ha zeehaven- en industrieterrein ln Zee-j tand. Een week later moest minister Bakker zelf dan wel tot de conclusie komen, dat de arbeidsmarkt daar eerst de mogelijkheden voor moest I hebben", aldus de heer Nijman. Volksverhuizing man en Otten op: „Van belang Ls hteri de natuurlijke groei van de bevolking,! en een soort volksverhuizing. De twee de nota ruimtelijke ordening stelt ei-! genlijk: „Het wordt in het westen straks wel zo vol, dat de mensen van zelf wel naar Zeeland willen verhui-, zen. Maar zo is het niet., Je kunt ze bovendien niet wegjagen". Een van de eerste activiteiten van de nog Jonge raad voor de arbeidsmarkt is clan ook geweest een onderzoek naar de moti vatie van het komen wenen van men sen uit andere landsdelen naar Zee land. Naast werk zijn huizen een belangrijke zaak om bevolking op te vangen. Omvang van steden en dorpen speelt ook een rol. De heer Nijman citeert een directeur van een onderneming, die zei ..Ieder een wil niet meer in Rotterdam wo nen. maar in een bungalow in een bos vlak bij de Rotterdamse Lijnbaan. Als bungalow en bos niet kunnen, clani neemt men uiteindelijk toch genoegen! met alleen de Lijnbaan". De raad voor de arbeidsmarkt heeft mede met het oog op dergelijk woc-n-psy- I chologische overwegingen, bij g.s. ge pleit voor de ontwikkeling van een redelijk grote stad in Zeeuwsch-Vlaan- deren. „Want de mensen willen bulten wonen, maar aan de rand, of niet al te ver van een stad, die niet al te groot, maar ook weer niet al te klein mag zijn". Over de ontwikkeling van de Zeeuwse arbeidsmarkt merken de heren Nij- wonen heeft men binnen de SUBSIDIE 'STICHTING' VOOR JEUGD EN GEZIN IN ZEELAND MIDDELBURG Gs van Zeeland zien er geen bezwaar in om de .stich ting voor jeugd en gezin in Zeeland' (ontstaan uit een fusie per 1 januari 1971 van de vereniging .I'ro Juventute' en de stichting Katholieke kinderbe scherming in Zeeland) als zodanig te erkennen Volgens een algemene regeling wordt aan privaatrechtelijke organisaties of instellingen, die het bevorderen en/of verrichten van maatschappelijk werk ten doel hebben, een provinciale subsi die toegekend, indien deze organen voor rijkssubsidie in aanmerking ko men en door het college van gedepu teerde stalen zijn erkend. De minister van erm is bereid om aan de stichting een subsidie te verlenen van 47 pro cent van de subsidiabele lasten. Vol gens een Zeeuwse regeling worden dergelijke organen gesubsidieerd voor 45 procent van de door het rijk subsidiabel verklaarde lasten. Inmid dels is er evenwel een verzoek geko-| men dit op te trekken naar 47 pro cent. Gs hopen de staten hieromtrent zo spoedig mogelijk een voorstel te kunnen doen. Gs wijzen er voorts op dat de .Stichting voor jeugd en gezin in Zeeland' krachtens de erkenning over 1971 een subsidie zal kunnen claimen van rond ƒ12.000. Gs stellen voor om de eerder genomen besluiten om aan de vereniging .Pro Juventute' en de stichting Katholieke kinöerbe-; scherming Zeeland subsidies te verle nen van gezamenlijk maximaal 10.000 per jaar in te trekken. KANTONRECHTER TOT BESTUURDER WRAKKE AUTO: MIDDELBURG „Dat bedrag kan ik als scholier nooit bijeen krijgen" zei de Vlissinger R. F. woensdagmorgen tegen de kantonrechter toen hij de eis van de officier van justitie mr. C. G. S. F. Keijser hoorde wegens het rij den met een auto waaraan verscheide ne gebreken waren geconstateerd. De eis was vier boetes met een totaal van 260,- en dat terwijl de auto door de politie was beoordeeld als een gevaarlijk wrak dat maar ƒ25,- waard was. De bedrijfsrem was niet in orde, het stuur had teveel speling, twee banden waren glad en de carrosserie en de chassisbalken waren doorge roest. F. vertelde kantonrechter mr. A. Veen- hoven de auto enige rijd geleden te hebben gekocht voor 425.-. De rech ter twijfelde er aan of dat bedrag niet wat hoog was geweest gezien de toestand van het vehikel. De kanton- rechter wees F. er op dat. dergelijke wrakke auto's een latent gevaar op de weg betekenen en veroordeelde hem rekening houdende met zijn positie tot vier boetes met een totaal van 150,—. De in beslag genomen auto wordt vernietigd. In de aangehouden zaak tegen W. N. die in zijn woonplaats Vlissingen eveneens met een auto had gereden waarvan het kenteken niet in orde was en het stuur en de uitlaat manke-1 menten vertoonden, eiste de officier drie boetes met een totaal van ƒ130.-. Na verhoor van de hoofdagent P. H. de B., veroordeelde de kantonrechter de niet verschenen N. tot een boetebe drag conform de eis. D. L. C. P. stond terecht omdat hij te Goes zijn bromfiets niet tijdig tot stilstand heeft gebracht waardoor hij tegen een auto botste. De auto wilde een kruispunt oprijden waarbij de bestuurder voorrang moest geven aan het verkeer op de weg waarover P. reed. Getuige V. die naast de bestuur der zat, verklaarde dat de auto stil stond, iets waarmede P. het niet eens was. .De auto was al opgereden'was zijn verklaring. ,,De bestuurder maak te een grote verkeersfout". De hoofda gent H. F. die het onderzoek heeft ingesteld, zei dat het een heel moei lijk punt is. De auto was slechts licht en de bromfiets niet beschadigd. Vol gens getuige V. heeft de bromfietser niet goed opgelet. De officier gaf ook toe dat het een moeilijk punt is. Hij meende uit ae verklaringen te kunnen opmaken dat P. te laat is gaan remmen en eiste daarom een boete van ƒ40.-. „U hebt de situatie verkeerd beoordeeld", zei de kantonrechter tegen P. Hij achtte dienst schuld echter gering en legde hem daarom een boete op van 15,-. „De wijze van rijden is over en weer emotioneel geweest", merkte de kan tonrechter op tegen J. J. P. uit 's- Gravenpolder. „Daar ga ik echter niet op in en ik wil cr geen rekening mee houden". P. stond terecht omdat hij bij een voetgangersoversteekplaats in de Lan ge Delft bij de Markt te Middelburg een overstekende bejaarde voetgang ster rakelings was gepasseerd en daarbij de auto van H. G. de R. rechts was voorbij gereden. De dame schrok zo, dat ze haar las op de grond liet vallen. P. was met zijn auto rechts van de auto van De R. gaan staan. Toen hij zijn kans schoon zag reed hij de zebra op, stopte voor de auto van De R.. stapte uit, rukte het portier open waarna een 'onge- naam gesprek' volgde tussen beide automobilisten. Dat gesprek had uiter aard een voorgeschiedenis. Nadat de kantonrechter heiden en hun echtge noten had gehoord bepaalde hij de boete voor het rechts voorbijrijden op ƒ25.-. Hij verbond er de waarschu wing aan niet zo emotioneel ie rijden. De officier had honderd gulden boete de R. uit Breda stond terecht omdat hij onder Kruiningen andere auto's, die met een vaart van honderd kilometer reden, rechts had ingehaald. Hij had een tekening vervaardigd die hij op tafel legde. „Ik vermoedde dat de auto's links reden omclat ze naar de veerboot links wilden afslaan'ver telde hij. Overigens had hij met ge zien dat ze daartoe richting aangaven. „Ze blokkeerden mijn weg". De offi cier meende dat De R. wat te haastig is geweest. Tijdens het inhalen van De R. wilde een auto weer naar rechts maar daarin werd hij door de inha lende auto gehinderd. „Het was sowieso gevaarlijk zoals u reed", was het. commentaar van de rechter. „U had wat geduld moeten beoefenen". Hij bepaalde de boete, conform de eis. op 75,-. De motorrijder J. C. de B. had onder Krabbendijke met zijn motor auto's rechts ingehaald door op de vlucht strook te gaan rijden. Zijn verweer was dat hij haast had. De officier eiste een boete van 75,-. De kanton-, rechter deed er een derde af en maakte er vijftig gulden van. J. E. J. T. zou volgens de tenlasteleg- ging onder Kapelle drie bromfietsers zijn gepasseerd in een bocht en ae bocht daarbij te krap hebben geno-; men. De bromfietser J. V. die juist ae 2 anderen wilde inhalen kwam daarbij ten val, brak zijn arm en kon negen weken niet werken. Deze schade was al betaald. T. had bezwaar tegen de tekening. De bocht was volgens hem niet zo scherp als de tekening aangaf. De officier eiste een boete van 75,-. bent te veel naar rechts gegaan en daardoor zijn de bromfietsers in dei knel gekomen", zei mr. Keijser. „Het! is een vorm van snijden". De kanton-1 rechter bepaalde de boete op 75,- en wéés een civiele vordering van J. V. ten bedrage van 30.- toe. raad voor de arbeidsmarkt zo zijn ideecn: Dc heer Nijman: ik ben er blij mee, dat men in een Bevelands dorpje een uitbreidingsplan met hoge fiat bouw heeft afgekeurd. Sommige dorpsuitbreldlngen met hun rechte straatjes zijn foei lelijk en onaantrek kelijk. Een bewijs van een verkeerde opvatting van 'groei'. Een bewijs ook dat cr van een interdisciplinaire sa menwerking met deskundigen op het gebied van dorps- en stadsuitbreidin gen geen sprake is" De heer Otten: ..Men zal zich afvra gen, waar bemoeien zij zich mee in die raad voor de arbeidsmarkt, maar de woonplaats en hel huis van de mens. van de deelnemer aan die ar- heidsmarkt moet ook onze aandacht hebben, evenals het onderwijs. Is het niet belangrijk te weten hoeveel ge schoolde jongeren we kunnen afleve ren. maar ook wat wij hen hebben te bieden'.' Als we iets in dit opzicht fout dorn, dan hoop ik. dat landbouw, nijverheid, visserij, ja iedere bedrijfs tak bij oils aanklopt en hun zienswij ze geert". Om ie mensen De heer Nijman: „Het doei van ons werk, onze discuss: es in de raad voor de arbeidsmarkt is onze bijdrage te leveren aan een zo homogeen mogelij ke samenleving. Als er bijvoorbeeld een bedrijf zich ergens wij vestigen, dient mennie t alleen naar het econo misch aspect te kijken. Dal bedrijf moet straks een geaccepteerd element van die streek, van ciie samenleving kunnen zijn. Als dat niet kan, moet dat bedrijf maar beter niet komen". Aldus de heer Nijman, die hierbij opmerkt dat bi; die acceptatie ook wordt gedacht aan een reeel aanwezi ge arbeidsmarkt van dat bedrijf. .Det gaat ons er eigenlijk om een zo prettig mogelijk maken, een optimali sering van de samenleving, waarin wij met zijn allen wonen. Het gaat dus om de mensen. Daarom ben ik blij, dat ook de vakbeweging deel uit maakt van onze raad", aldus de heer Nijman, „want daar kent men de werknemer, daar weet men. wat er in de mensen zelf leeft. Essentieei daar bij is het pakket aan kennis wat de vakbeweging kan inbrengen". Bij de raad voor de arbeidsmarkt hoopt men dat straks de resultaten van de discussies in die raad van belang zijn geweest bij de samenstel ling van de provinciale ontwikkeling»- schets. Dit zal naar het oordeel van de lieren Nijman en Otten dan geheel passen in hun opvatting over interdisciplinaire samenwerking. Snijden UITSLAG BEKEND VAN TREINTEKENWEDSTRIJD GOES Sinterklaas heeft de wens te kennen gegeven dit jaar zijn intocht in Goes per stoom locomotief te maken. Dit maak te bestuurslid R. A. Stolk van de Stichting Stoomtram Goes- Borssele woensdagmiddag he kend tijdens de prijsuitreiking' van de kindertekenwedstrijd, die de stichting onlangs in Goes heeft gehouden. De lieer Stolk beeft, naar hij mee deelde. de Sinterklaas beloofd, dat liïj en zijn medewerkers alles in liet werk zullen stellen om dc stoomlocomotief Wittouck 1 tijdig zover gereed te krij gen. dat het antieke vervoermiddel in staat is om de Sint op eigen kracht! «roffen door liet feit. dat de meeste, in Goes af te leveren. Het nieuws kinderen koeien, weilanden, soms een] werd in het Slot Ostende te Goes door! molen of de televisietoren als achter- vele kinderen en enkele ouders met enthousiasme aangehoord. De grootste interesse van de aanwezi gen ging echter naar de volbeladen tafel, waarop de prijzen, die deGoesej middenstand voor de beste tekenaar tjes beschikbaar had gesteld, waren opgestapeld. Burgemeester mr. F. G. A. Huber van Goes was aanwezig om persoonlijk de prijzen te overhandi gen. Hij kon zijn vreugdevolle taak aanvangen nadat de heer Stolk het gemeentebestuur had gedankt voor alle gratis medewerking die de nog over weinig geld beschikkende SGB had gekregen bij de succesvolle in tocht van de stoomlocomotief. Dank was er ook voor de directie van Slot Ostende, die belangenloos een zaal en consumpties voor de aanwezigen ter beschikking had gesteld. Industrie „Jullie hebben er wel je best op ge-I daan", stelde de burgemeester bewon-| derend vast, toen hij een aantal teke ningen had bekeken. Hij toonde zich vooral aangenaam ge-; grond voor hun treintekening hadden gekozen. „Het valt me op, dat er geen indu strieën bij zijn. Laten we hopen dat het in Goes zo gezellig blijft .De indu strie mag wel komen, maar we moe ten er geen last van hebben", aldus de burgemeester. De eerste prijs, een elektrische trein, was voor Jan Danker Oreel (9) uit Goes. Tweede prijswinnaar Peter Jan Butz (11), eveneens uit Goes kresg ook een trein. De verdere uitslag is als volgt: 3 Sjaak de Goffau (10), Goes 4 Mirjam Van Benthem (8) Goes, 5 Jackeline Sine (12) Goes, 6 Kees Vis ser (10) Den Haag, 7 Hans van der Weele (7) Goes, 8 Niels de Jonge (11) Vlissingen, 9 Rinke Steutel (8) Goes, 10 Hans van der Velde (9) Goes, Linda Sanbeek (6) Goes, 12 Ylona Lindenberg (12) Goes, 13 Henk van Benthem (7) Goes, 14 Eric Dingeman- se (10) Goes en 15 Marjan Fraanie (9) eveneens uit Goes. Op de foto: burgemeester Huber over handigt de door de middenstand be schikbaar gestelde elektrische trein I aan ereste prijswinnaar Danker Janl Oreel uit Goes. (Foto PZC). A. B. moest terecht staan omdat hij op 24 juni van dit jaar op de Nieuwe Vlissingseweg onder Middelburg met zijn auto een andere auto gevaarlijk heeft ingehaald waardoor de bestuur- j der van een tegemoetkomende politie- i auto sterk moest afremmen en naar rechts gaan. B. gaf bet feit toe maar voerde aan dat dc- auto die hij inhaal de sneller ging rijden. Toen de kantonrechter de uiteenzet ting van B. had gehoord, was zijn oordeel: „U beoordeelt verkeerssitua- ties verkeerd". De uitspraak was ge-] lijk aan de eis van de officier van justitie: tw eehonderd gulden boete. M. N. uit Yerseke nog maar drie' weken de gelukkige bezitter van een rijbewijs was op 12 juni met zijn auto uit de bocht gevlogen en tegen een boom en een bermplank gebotst. De auto liep een schade op van 3500.-. De officier eiste tegen hem een boete van 75,-. De kantonrechter bepaalde de boete op vijftig gulden en voegde er aan toe: „Voorzichtig zijn' Tegen H. de J. die te Vlissingen werd aangehouden met een bromfiets waar aan de vorige bezitter gesleuteld had, eiste de officier een boete van veertig gulden. De bromfiets kon harder rij den dan is toegestaan. De rechter legde een boete van 35.- op en sprak de verbeurdverklaring uit van dc in be slag genomen onderdelen. E. P. de V. uit Hulst was aangetroffen met een auto waarvan het kenteken (nog) niet op zijn naam stond. De V. verklaarde door gebrek aan tijd en vakantie in gebreke te zijn gebleven. De uitspraak was veertig gulden, een tientje lager dan de eis van de offi-' cier. DIOCESANE PASTORALE RAAD OVER BROCHURE 'JEUGD EN JONGEREN' BREDA De algemene vergadering van de diocesane pastorale raad van het bisdom Breda op 17 november in Ellen-Leur zal gewijd zijn aan 'jeugd en jongeren', de derde uitgaven in de serie 'Bisdom Breda Brochures*. De ze brochure bevat na een algemene inleiding een hoofdstuk over datgene, dat verschillende jongeren beweegt en een 'verkaveling' van werkterreinen. De brochure besluit met vijf program mapunten: uitbouw van de werkter reinen; informatie, communicatie en overleg: werkgroep 'Jeugd '70-'80'; dienst jeugd-jongeren; nationale her groepering. De brochure werd samen gesteld door het diocesaan instutuut Jeugd en Jongeren, afdeling van het Diocesaan Pastoraal Centrum. De diocesane pastorale raad zal op 17 november de inhoud van de brochure in acht gespreksgroepen behandelen: actie; spiritualiteit: liturgie; onderwijs; werkende jeugd; directe hulpverlening; jeugd en de kerken; de ontdekking van de vrijheid. Voor 15 oktober kunnen de leden van de raad opgeven voor welk onderwerp zij zich het meest interesseren. Hierna ontvangt men een aantal suggesties voor door te werken materiaal. Aan eike gespreksgroep op 17 november zullen enkele jongeren en een Jongerenpastor worden ge voegd. ADVERTENTIE zowel in klassieke vorm als in moderne uitvoeringen (w.o. in kleur, wit, zwart, palissander en combinaties». Speciaalzaak klavierinstrumen ten: achteruitrijden vervolgens ƒ800 scha de heeft toegebracht aan een andere auto. Een van drie getuigen die wer den gehoord, verklaarde dat het mot regende en slecht weer was. De offi- cier was van mening dat M. niet tegen1 voldoende rechts heef: gehouden waardoor hij zijn tegenligger raakte en bij het achteruitrijden ook ver keerd heeft gemanoeuvreerd. De kan tonrechter achtte de schuld bewezen en legde twee boetes op, respectieve lijk van 40 en 35. G. L. werd bij verstek veroordeeld tot een boete van zestig gulden gelijk aan de eis wegens het geen voor rang geven op een overzichtelijk kruispunt in Goes. Er werd daarbij nogal wat schade aangericht aan da auto van J. W. die als getuige aanwe zig was. Vrijdag 13 augustus was een slechte dag voor D. van E. want toen werd hij in Vlissingen bekeurd voor het ta hard rijden met zijn bromfiets. De eis was ƒ35 en de uitspraak ƒ30 boete. Op dezelfde vrijdag de dertiende au gustus haalde L. H. onder KapoUe met zijn auto een andere auto in op een plaats waar dat verboden wat Twee boetes van veertig gulden eiste! Het werd gezien door twee leden v de officier tegen G. J. M. die terecht stond omdat hij in Goes een tegenlig-| officier eiste ƒ50 boete. De rechter tegen G. lat hij in i r zou hebben aangereden en WJ bet der rijkspolitie. Da boete, de boete op 30.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1971 | | pagina 7