Structuurplan biedt
Bergen op Zoom
kansen op expansie
^KODAi
Niet uitgaan van oude visies
op economische ontwikkeling
Hypotheekbank geeft
Middelburg 10 mille
5M8
„Dergelijke auto's zijn een
latent gevaar op de wegen"
Sinterklaas wil intocht Goes
nu eens maken met stoomtrein
L
leeuws
't IS DE
PRIJS-SLAG
BIJ OPENING VAN BIJKANTOOR
IN LANGE DELFT
VOOR DE
RESTAURATIE
DOPERWTEN
RWn
SPELING
EN ROEST
BURGEMEESTER HULDIGDE TEKENAARTJES
PIANO'S
goldschmeding
DONDERDAG 30 SEPTEMBER 1971
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
7
IN KADER VAN REIMERSW AALPROJECT
rADVERTENTIE!
UITBREIDING
ARBEIDSPLAATSEN
TOT 270.000
BEROEM OP ZOOM Het woensdag;
openbaar gemaakte structuurplan in
het kader van het Reimerswaalprojsct
biedt de regio Bergen op Zoom,
Nieuw-Vossemeer, Ossendrecht, Putte,
Steenbergen, Woensdrecht en Wouw,
ongekende expansiemogelijkheden.
Het structuurplan voorziet in een to
tale werkgelegenheid, die van 130.000
arbeidsplaatsen kan toenemen tot
270.000, een regionaal inwonertal van
400.000 tot 800.000 en een uiteindelijke
wooncapaciteit van ongeveer 115.000
woningen.
Het plan is ingedeeld in twee fasen.
De eerste strekt zich uit tot 1980, in
welke periode gunstige voorwaarden
moeten worden geschapen voor de'
totstandkoming van hel zeehavenpro-
jeot. Het tweede behelst de mogelijke
ontwikkelingen na 1980 op langere
termijn. Bergen op Zoom zal volgens
het plan moeten uitgroeien van een
regionaal naar een gewestelijk cen
trum. Het vroegtijdig uitbouwen van
deze functie kan een van de belang
rijkste instrumenten zijn voor het
creeren van een hoog ontwikkeld
stadsniveau in de regio. Voor Bergen
op Zoom is niet alleen een belangrij
ke functie weggelegd in de as Rotter
dam-Ant werpen. maar ook ten opzich
te van de Zeeuwse havenactiviteiten.!
Het wordt aannemelijk geacht, dat1
zich in deze regio 'afgeleide' industrie-
en zullen vestigen, vooral die welke
zijn gericht op meerdere havengebie
den. Reimerswaal met de industneter-
reinen in de regio, ae Theodorusha-
ven', het 'Noordland' en de 'Auvergae-
polder' (samen 550 ha netto terrein,
gedeeltelijk al aangelegd )en het toe
komstige industrieterrein "De Lindt'
(bij Wouw) van 130 ha kunnen werk
gelegenheid scheppen voor 130.000 tot
270.000 man. Dit betekent een regio-
q. inwonertal van 400.000 tot
800.000. waarvan een deel in Zeeland
gehuisvest zal moeten worden.
Uitbreiding
Voor stedelijke uitbreidingen komt al
leen de zone Steenbergen-Halsteren-
Bergen op Zoom - Woensdrecht in aan
merking. Nieuwe woongebieden zijn
geprojecteerd in Steenbergen-Oost
(4.500 woningen-15.000 inwoners),
Steenbergen-West 9.000-30.000Lepel
straat (4.500-15.000), 'De Lindt'
(19.000-60.000), Zoomvliet (15.000-
45.000) en de Scheldewijken (12.500-
40.000).
Voor de eerstkomende tien jaar is
een werkprogramma opgesteld, dat
onder meer omvat: verdere industria
lisatie, bevordering van ae groei en
differentiatie van de bevolking, uit-;
bouw van het wegenstelsel, voorberei-i
ding en verwezenlijking van bestem-
MIDDELBURG De Westland-
Utrecht - hypotheekbank NV
heeft woensdagmiddag burge
meester drs P. A. Wolters van
Middelburg een bedrag van
10.000 gulden aangeboden ter
gelegenheid van de officiële ope
ning van een bijkantoor voor
Zeeland in het voormalige win
kelpand Lange Delft 72 in Mid
delburg. De bank wil met de
schenking van dit respectabele
bedrag een bijdrage leveren in
de aankoop- of restauratiekos
ten van een der 1100 bescherm
de monumentale gebouwen in
de Zeeuwse hoofdstad.
Dankbaar ontving burgemeester Wol
ters de enveloppe met forse
inhoud uit banden van mr D. Neder-
lof. president van de raad van bestuur
van de Westland-Utreeht-hypotheek-
bank, nadat de heer P. M. Hoondert,
die tot directeur van het nieuwe bij
kantoor is benoemd, een welkomst
woord had gesproken.
Bij de opening waren voorts onder
anderen de beide directeuren van het
concern, mr J. Visser en mr J. Voute
en drs H. van der Beek. directeur van
het Bredase kantoor, alsmede de he
ren mr F. Halbertsma en drs K.
Verhey (beiden leden van de raad van
bestuur) aanwezig.
Mr Nederlof zei bij de overhandiging
van het bedrag aan de burgemeester
het ..op prijs te stelen" als bij de
bestemming van het geld de Hendrick
de Keyser-vereniging, die zich inzet
voor de restauratie en instandhouding
van architectonisch en historisch be
langrijke gebouwen, zal worden inge
schakeld.
Naar burgemeester Wolters ons na
afloop meedeelde, zal zeker overleg
met deze vereniging worden gepleegd.
De vereniging is ook voor de restau
ratiewerkzaamheden op de Rot ter- i
damsekaai door de gemeente inge
schakeld. De burgemeester bracht de
schenking in verband met het 10-
jarenplan van de gemeente lot verbe
tering van ongeveer 230 panden waar
mee anderhalf miljoen gulden per
jaar. ofwel in totaal vijftien miljoen
gulden is gemoeid en waarvoor del
gemeente een groot beroep moet doen!
op het rijk. Daarmee illustreerde bur
gemeester Wolters dat het 'extraatje';
van de hypotheekbank zeer welkom
is. De hypotheekbank zelf ziet de
schenking voor dit doel duidelijk in
verband staan met de financiering
van onroerende goederen, een van de
belangrijkste taken van de bank, zo
verklaarde mr Nederlof.
Burgemeester Wolters noemde de ves
tiging van 't bijkantoor in zijn dank
woord 'goed nieuws voor Zeeland',
met name voor bouwlustigen. Hij
vond de vestiging 'een duidelijk be
wijs dat het getij in Zeeland is ge
keerd". gevolg van de industrialisatie.
De vestiging van de bank in Middel
burg betekent in feite een terugkeer
als men bedenkt dpt dé vroeger in
Middelburg gevestigde 'Zeeuwse Hypo
theekbank' in 1951 fusieerde met de
'Overijsselse hypotheekbankwaarna
overname volgde door de Westland-
hypotheekbank die vervolgens besloot
de Middelburgse vestiging op te hef
fen omdat Zeeland te weinig perspec
tief bood. Hetgeen burgemeester Wol
ters de opmerking ontlukte „dat men
wel wat voorbarig was geweest met
de sluiting, omdat toen al was te zien
dat Zeeland in ontwikkeling zou ko
men". „U gedroeg zich toen meer als
een volkskredietbank dan als een hy
potheekbank", aldus de burgemeester,
die hiermee meer de bedoeling had
het verschil tussen beide soorten bank
instellingen aan te geven dan in het
beleid van de toenmalige Westland-
hypotheekbank te bekritiseren.
Mr Nederlof, die tevoren alle mede
werkenden aan de totstandkoming
van het Middelburgse kantoor dankj
zegde, had al opgemerkt dat de West-
land-Utrecht-hypotheekbank nu weer
'alle vertrouwen in Zeeland heeft' en!
hij zei bijzonder verheugd te zijn over]
de terugkeer in Middelburg.
De president van de raad van bestuur I
liet de geldschenking vergezeld gaan
van de woorden: „Het is ons een
behoefte om bij de opening van het
kantoor iets te doen als blijk van
waardering voor het feit dat wij de
gast in uw gemeente mogen zijn
Het geheel verbouwde en gemoderni
seerde winkelpand in de Lange Delft,
waarin de hypotheekbank de belan
genbehartiging voor geheel Zeeland
zal waarnemen geeft een sfeervolle
indruk. Bij de opzet van de bouw
men uitgegaan van de moderne opvat
ting dat 'de bank de klant dient op te
zoeken', hetgeen onder meer blijkt uit
de grote vensters die het publiek
gemakkelijk een indruk in het inte
rieur verschaffen. Doelbewust heeft
de bank ook gestreefd naar een posi
tie in het centrum van de Middelburg
se binnenstad. Directeur Hoondert zal
de Middelburgse vestiging voorlopig
met twee personeelsleden drijven.
Na afloop van de officiële opening
kwamen vele genodigden uit het. za
kenleven, alsmede relaties, hun geluk
wensen aanbieden. Het fraaie inte
rieur van het bijkantoor was gesierd
met vele grote bloemstukken.
ADVERTENTIE
■de plus-autoj*
Proefrit
l om i
p pluspunten
uit te vinden? ^PEQR'j?
[SKODASIOO Bel UW SKODA SHOTsOÏJJpOii
■Skoda dealer! incl. B.T.W. - af Voorschoten
incl. B.T.W. - Al Voorschoten
^tTzlBïWdffeHislïIsIrlKIPMaeT^inTlfcWiBW
GARAGE
F. E. BOGAERT - Clinge
tel. 01140-2190
GARAGE
A. NIJSSE - 's-Heer-Hendrikskinderen -
tel. 01100-6913
GARAGE
KOLE - Sint-Laurens
tel. 01180-2042
GARAGE
1. J. ADRIAANSEN Oostburg -
tel. 01170-2679
GARAGE
WOUTERS - Oost-Souburg
tel. 01183-1844
AUTOMOBIELBEDRIJF 'T CENTRUM Terneuzen
- tel. 01150-2321
GARAGE
EVERT v. d. KUIJL - Yerseke -
tel. 01131-1730
mingspiannen met hoge inilieukwali-
:eit en voorbereiding van het samen
vloeien van Halsteren met Bergen op!
1980. Ter bescherming van het milieu
is in het plan onder meer de aanleg
van een begroeid terrein van 250 ha
ten noorden van de Theodorushaven-
Auvergnepolder (kosten twintig mil
joen gulden), en een begroeid terrein
van ongeveer 1 200 ha ten zuiden van
Woensdrecht (kosten 72 miljoen gul
den voorzien. Met betrekking tot de,
mogelijkheid van een eventuele twee-'
de luchthaven bij Steenbergen wordt
in een naschrift opgemerkt, dat dezel
het best gecombineerd zou kunnen
worden met de aanleg van een recht-!
streekse spoorverbinding van Rotter
dam over Bergen op Zoom naar Ant
werpen. De doortrekking van deze lijn
naar Amsterdam-Schiphol en Brussel i
anderzijds, waardoor drie luchthavens'
met elkaar worden verbonden, zou
een unieke trein- en lucht tra nsportver-
bi-nding doen ontstaan met. aansluiting
op de drie zeehavens: Rotterdam, Am
sterdam en Antwerpen. Overigens
heel't het luchthavenplan geen deel I
uitgemaakt van de structuurstudie.
LITERBLIK
MIDDEL FIJN
JAC. HERMANS PRIJS-SLAGl N.V.
Slot van Dagino J
betrokken. Meer rekening houden ook
met hel aspect van de arbeidsmarkt,
dal Is het waarvoor de heren Nijman
en Otten pleiten.
,Er is een interdisciplinaire samenwer
king in de regionale raden voor do
irbeidsmarkt mogelijk. Die mogelijk
heden voor zo'n samenwerking zijn
•ithans potentieel aanwezig, dank zij
de drie samenstellende elementen van i
ile r:-.aa: werknemers, werkgevers en
deskundigen. Die deskundigen kunnen
ons op de vingers tikken, maar wij!
weer die deskundigen en daar zijn we
jelukkig mee. Het moe: tot een inter
disciplinaire samenwerking komen, wil
len we voor ae totale groei en de
omvang van die groei van de econo
mie, van de hele samenleving ook tor
een goed totaalbeeld kunnen komen".
Her arbeidsmarktaspect, daar is m
het recente verleden te weinig meege-
houden. menen de beide heren.
„Het is voorgekomen dat het ministe
rie van verkeer en waterstaat in een
van de vele gekleurde boekjes sprak
over de mogelijkheid van 16.000 ha
zeehaven- en industrieterrein ln Zee-j
tand. Een week later moest minister
Bakker zelf dan wel tot de conclusie
komen, dat de arbeidsmarkt daar
eerst de mogelijkheden voor moest I
hebben", aldus de heer Nijman.
Volksverhuizing
man en Otten op: „Van belang Ls hteri
de natuurlijke groei van de bevolking,!
en een soort volksverhuizing. De twee
de nota ruimtelijke ordening stelt ei-!
genlijk: „Het wordt in het westen
straks wel zo vol, dat de mensen van
zelf wel naar Zeeland willen verhui-,
zen. Maar zo is het niet., Je kunt ze
bovendien niet wegjagen". Een van de
eerste activiteiten van de nog Jonge
raad voor de arbeidsmarkt is clan ook
geweest een onderzoek naar de moti
vatie van het komen wenen van men
sen uit andere landsdelen naar Zee
land. Naast werk zijn huizen een
belangrijke zaak om bevolking op te
vangen. Omvang van steden en dorpen
speelt ook een rol.
De heer Nijman citeert een directeur
van een onderneming, die zei ..Ieder
een wil niet meer in Rotterdam wo
nen. maar in een bungalow in een bos
vlak bij de Rotterdamse Lijnbaan. Als
bungalow en bos niet kunnen, clani
neemt men uiteindelijk toch genoegen!
met alleen de Lijnbaan". De raad
voor de arbeidsmarkt heeft mede
met het oog op dergelijk woc-n-psy- I
chologische overwegingen, bij g.s. ge
pleit voor de ontwikkeling van een
redelijk grote stad in Zeeuwsch-Vlaan-
deren. „Want de mensen willen bulten
wonen, maar aan de rand, of niet al
te ver van een stad, die niet al te
groot, maar ook weer niet al te klein
mag zijn".
Over de ontwikkeling van de Zeeuwse
arbeidsmarkt merken de heren Nij-
wonen heeft men binnen de
SUBSIDIE 'STICHTING'
VOOR JEUGD EN GEZIN
IN ZEELAND
MIDDELBURG Gs van Zeeland
zien er geen bezwaar in om de .stich
ting voor jeugd en gezin in Zeeland'
(ontstaan uit een fusie per 1 januari
1971 van de vereniging .I'ro Juventute'
en de stichting Katholieke kinderbe
scherming in Zeeland) als zodanig te
erkennen
Volgens een algemene regeling wordt
aan privaatrechtelijke organisaties of
instellingen, die het bevorderen en/of
verrichten van maatschappelijk werk
ten doel hebben, een provinciale subsi
die toegekend, indien deze organen
voor rijkssubsidie in aanmerking ko
men en door het college van gedepu
teerde stalen zijn erkend. De minister
van erm is bereid om aan de stichting
een subsidie te verlenen van 47 pro
cent van de subsidiabele lasten. Vol
gens een Zeeuwse regeling worden
dergelijke organen gesubsidieerd voor
45 procent van de door het rijk
subsidiabel verklaarde lasten. Inmid
dels is er evenwel een verzoek geko-|
men dit op te trekken naar 47 pro
cent. Gs hopen de staten hieromtrent
zo spoedig mogelijk een voorstel te
kunnen doen. Gs wijzen er voorts op
dat de .Stichting voor jeugd en gezin
in Zeeland' krachtens de erkenning
over 1971 een subsidie zal kunnen
claimen van rond ƒ12.000. Gs stellen
voor om de eerder genomen besluiten
om aan de vereniging .Pro Juventute'
en de stichting Katholieke kinöerbe-;
scherming Zeeland subsidies te verle
nen van gezamenlijk maximaal
10.000 per jaar in te trekken.
KANTONRECHTER TOT BESTUURDER WRAKKE AUTO:
MIDDELBURG „Dat bedrag kan ik
als scholier nooit bijeen krijgen" zei
de Vlissinger R. F. woensdagmorgen
tegen de kantonrechter toen hij de eis
van de officier van justitie mr. C. G.
S. F. Keijser hoorde wegens het rij
den met een auto waaraan verscheide
ne gebreken waren geconstateerd. De
eis was vier boetes met een totaal
van 260,- en dat terwijl de auto door
de politie was beoordeeld als een
gevaarlijk wrak dat maar ƒ25,- waard
was. De bedrijfsrem was niet in orde,
het stuur had teveel speling, twee
banden waren glad en de carrosserie
en de chassisbalken waren doorge
roest.
F. vertelde kantonrechter mr. A. Veen-
hoven de auto enige rijd geleden te
hebben gekocht voor 425.-. De rech
ter twijfelde er aan of dat bedrag
niet wat hoog was geweest gezien de
toestand van het vehikel. De kanton-
rechter wees F. er op dat. dergelijke
wrakke auto's een latent gevaar op de
weg betekenen en veroordeelde hem
rekening houdende met zijn positie
tot vier boetes met een totaal van
150,—. De in beslag genomen auto
wordt vernietigd.
In de aangehouden zaak tegen W. N.
die in zijn woonplaats Vlissingen
eveneens met een auto had gereden
waarvan het kenteken niet in orde
was en het stuur en de uitlaat manke-1
menten vertoonden, eiste de officier
drie boetes met een totaal van ƒ130.-.
Na verhoor van de hoofdagent P. H.
de B., veroordeelde de kantonrechter
de niet verschenen N. tot een boetebe
drag conform de eis.
D. L. C. P. stond terecht omdat hij te
Goes zijn bromfiets niet tijdig tot
stilstand heeft gebracht waardoor hij
tegen een auto botste. De auto wilde
een kruispunt oprijden waarbij de
bestuurder voorrang moest geven aan
het verkeer op de weg waarover P.
reed. Getuige V. die naast de bestuur
der zat, verklaarde dat de auto stil
stond, iets waarmede P. het niet eens
was. .De auto was al opgereden'was
zijn verklaring. ,,De bestuurder maak
te een grote verkeersfout". De hoofda
gent H. F. die het onderzoek heeft
ingesteld, zei dat het een heel moei
lijk punt is. De auto was slechts licht
en de bromfiets niet beschadigd. Vol
gens getuige V. heeft de bromfietser
niet goed opgelet.
De officier gaf ook toe dat het een
moeilijk punt is. Hij meende uit ae
verklaringen te kunnen opmaken dat
P. te laat is gaan remmen en eiste
daarom een boete van ƒ40.-. „U hebt
de situatie verkeerd beoordeeld", zei
de kantonrechter tegen P. Hij achtte
dienst schuld echter gering en legde
hem daarom een boete op van 15,-.
„De wijze van rijden is over en weer
emotioneel geweest", merkte de kan
tonrechter op tegen J. J. P. uit 's-
Gravenpolder. „Daar ga ik echter niet
op in en ik wil cr geen rekening mee
houden".
P. stond terecht omdat hij bij een
voetgangersoversteekplaats in de Lan
ge Delft bij de Markt te Middelburg
een overstekende bejaarde voetgang
ster rakelings was gepasseerd en
daarbij de auto van H. G. de R.
rechts was voorbij gereden. De dame
schrok zo, dat ze haar las op de
grond liet vallen. P. was met zijn
auto rechts van de auto van De R.
gaan staan. Toen hij zijn kans schoon
zag reed hij de zebra op, stopte voor
de auto van De R.. stapte uit, rukte
het portier open waarna een 'onge-
naam gesprek' volgde tussen beide
automobilisten. Dat gesprek had uiter
aard een voorgeschiedenis. Nadat de
kantonrechter heiden en hun echtge
noten had gehoord bepaalde hij de
boete voor het rechts voorbijrijden
op ƒ25.-. Hij verbond er de waarschu
wing aan niet zo emotioneel ie rijden.
De officier had honderd gulden boete
de R. uit Breda stond terecht
omdat hij onder Kruiningen andere
auto's, die met een vaart van honderd
kilometer reden, rechts had ingehaald.
Hij had een tekening vervaardigd die
hij op tafel legde. „Ik vermoedde dat
de auto's links reden omclat ze naar
de veerboot links wilden afslaan'ver
telde hij. Overigens had hij met ge
zien dat ze daartoe richting aangaven.
„Ze blokkeerden mijn weg". De offi
cier meende dat De R. wat te haastig
is geweest. Tijdens het inhalen van De
R. wilde een auto weer naar rechts
maar daarin werd hij door de inha
lende auto gehinderd.
„Het was sowieso gevaarlijk zoals u
reed", was het. commentaar van de
rechter. „U had wat geduld moeten
beoefenen". Hij bepaalde de boete,
conform de eis. op 75,-.
De motorrijder J. C. de B. had onder
Krabbendijke met zijn motor auto's
rechts ingehaald door op de vlucht
strook te gaan rijden. Zijn verweer
was dat hij haast had. De officier
eiste een boete van 75,-. De kanton-,
rechter deed er een derde af en
maakte er vijftig gulden van.
J. E. J. T. zou volgens de tenlasteleg-
ging onder Kapelle drie bromfietsers
zijn gepasseerd in een bocht en ae
bocht daarbij te krap hebben geno-;
men. De bromfietser J. V. die juist ae
2 anderen wilde inhalen kwam daarbij
ten val, brak zijn arm en kon negen
weken niet werken. Deze schade was
al betaald. T. had bezwaar tegen de
tekening. De bocht was volgens hem
niet zo scherp als de tekening aangaf.
De officier eiste een boete van 75,-.
bent te veel naar rechts gegaan en
daardoor zijn de bromfietsers in dei
knel gekomen", zei mr. Keijser. „Het!
is een vorm van snijden". De kanton-1
rechter bepaalde de boete op 75,- en
wéés een civiele vordering van J. V.
ten bedrage van 30.- toe.
raad voor de arbeidsmarkt zo zijn
ideecn: Dc heer Nijman: ik ben er
blij mee, dat men in een Bevelands
dorpje een uitbreidingsplan met hoge
fiat bouw heeft afgekeurd. Sommige
dorpsuitbreldlngen met hun rechte
straatjes zijn foei lelijk en onaantrek
kelijk. Een bewijs van een verkeerde
opvatting van 'groei'. Een bewijs ook
dat cr van een interdisciplinaire sa
menwerking met deskundigen op het
gebied van dorps- en stadsuitbreidin
gen geen sprake is"
De heer Otten: ..Men zal zich afvra
gen, waar bemoeien zij zich mee in
die raad voor de arbeidsmarkt, maar
de woonplaats en hel huis van de
mens. van de deelnemer aan die ar-
heidsmarkt moet ook onze aandacht
hebben, evenals het onderwijs. Is het
niet belangrijk te weten hoeveel ge
schoolde jongeren we kunnen afleve
ren. maar ook wat wij hen hebben te
bieden'.' Als we iets in dit opzicht fout
dorn, dan hoop ik. dat landbouw,
nijverheid, visserij, ja iedere bedrijfs
tak bij oils aanklopt en hun zienswij
ze geert".
Om ie mensen
De heer Nijman: „Het doei van ons
werk, onze discuss: es in de raad voor
de arbeidsmarkt is onze bijdrage te
leveren aan een zo homogeen mogelij
ke samenleving. Als er bijvoorbeeld
een bedrijf zich ergens wij vestigen,
dient mennie t alleen naar het econo
misch aspect te kijken. Dal bedrijf
moet straks een geaccepteerd element
van die streek, van ciie samenleving
kunnen zijn. Als dat niet kan, moet
dat bedrijf maar beter niet komen".
Aldus de heer Nijman, die hierbij
opmerkt dat bi; die acceptatie ook
wordt gedacht aan een reeel aanwezi
ge arbeidsmarkt van dat bedrijf.
.Det gaat ons er eigenlijk om een zo
prettig mogelijk maken, een optimali
sering van de samenleving, waarin wij
met zijn allen wonen. Het gaat dus
om de mensen. Daarom ben ik blij,
dat ook de vakbeweging deel uit
maakt van onze raad", aldus de heer
Nijman, „want daar kent men de
werknemer, daar weet men. wat er in
de mensen zelf leeft. Essentieei daar
bij is het pakket aan kennis wat de
vakbeweging kan inbrengen".
Bij de raad voor de arbeidsmarkt
hoopt men dat straks de resultaten
van de discussies in die raad van
belang zijn geweest bij de samenstel
ling van de provinciale ontwikkeling»-
schets. Dit zal naar het oordeel
van de lieren Nijman en Otten dan
geheel passen in hun opvatting over
interdisciplinaire samenwerking.
Snijden
UITSLAG BEKEND VAN
TREINTEKENWEDSTRIJD
GOES Sinterklaas heeft de
wens te kennen gegeven dit jaar
zijn intocht in Goes per stoom
locomotief te maken. Dit maak
te bestuurslid R. A. Stolk van
de Stichting Stoomtram Goes-
Borssele woensdagmiddag he
kend tijdens de prijsuitreiking'
van de kindertekenwedstrijd,
die de stichting onlangs in Goes
heeft gehouden.
De lieer Stolk beeft, naar hij mee
deelde. de Sinterklaas beloofd, dat liïj
en zijn medewerkers alles in liet werk
zullen stellen om dc stoomlocomotief
Wittouck 1 tijdig zover gereed te krij
gen. dat het antieke vervoermiddel in
staat is om de Sint op eigen kracht! «roffen door liet feit. dat de meeste,
in Goes af te leveren. Het nieuws kinderen koeien, weilanden, soms een]
werd in het Slot Ostende te Goes door! molen of de televisietoren als achter-
vele kinderen en enkele ouders met
enthousiasme aangehoord.
De grootste interesse van de aanwezi
gen ging echter naar de volbeladen
tafel, waarop de prijzen, die deGoesej
middenstand voor de beste tekenaar
tjes beschikbaar had gesteld, waren
opgestapeld. Burgemeester mr. F. G.
A. Huber van Goes was aanwezig om
persoonlijk de prijzen te overhandi
gen. Hij kon zijn vreugdevolle taak
aanvangen nadat de heer Stolk het
gemeentebestuur had gedankt voor
alle gratis medewerking die de nog
over weinig geld beschikkende SGB
had gekregen bij de succesvolle in
tocht van de stoomlocomotief. Dank
was er ook voor de directie van Slot
Ostende, die belangenloos een zaal en
consumpties voor de aanwezigen ter
beschikking had gesteld.
Industrie
„Jullie hebben er wel je best op ge-I
daan", stelde de burgemeester bewon-|
derend vast, toen hij een aantal teke
ningen had bekeken.
Hij toonde zich vooral aangenaam ge-;
grond voor hun treintekening hadden
gekozen.
„Het valt me op, dat er geen indu
strieën bij zijn. Laten we hopen dat
het in Goes zo gezellig blijft .De indu
strie mag wel komen, maar we moe
ten er geen last van hebben", aldus de
burgemeester.
De eerste prijs, een elektrische trein,
was voor Jan Danker Oreel (9) uit
Goes. Tweede prijswinnaar Peter Jan
Butz (11), eveneens uit Goes kresg
ook een trein. De verdere uitslag is
als volgt: 3 Sjaak de Goffau (10), Goes
4 Mirjam Van Benthem (8) Goes, 5
Jackeline Sine (12) Goes, 6 Kees Vis
ser (10) Den Haag, 7 Hans van der
Weele (7) Goes, 8 Niels de Jonge (11)
Vlissingen, 9 Rinke Steutel (8) Goes,
10 Hans van der Velde (9) Goes,
Linda Sanbeek (6) Goes, 12 Ylona
Lindenberg (12) Goes, 13 Henk van
Benthem (7) Goes, 14 Eric Dingeman-
se (10) Goes en 15 Marjan Fraanie
(9) eveneens uit Goes.
Op de foto: burgemeester Huber over
handigt de door de middenstand be
schikbaar gestelde elektrische trein I
aan ereste prijswinnaar Danker Janl
Oreel uit Goes. (Foto PZC).
A. B. moest terecht staan omdat hij
op 24 juni van dit jaar op de Nieuwe
Vlissingseweg onder Middelburg met
zijn auto een andere auto gevaarlijk
heeft ingehaald waardoor de bestuur- j
der van een tegemoetkomende politie- i
auto sterk moest afremmen en naar
rechts gaan. B. gaf bet feit toe maar
voerde aan dat dc- auto die hij inhaal
de sneller ging rijden.
Toen de kantonrechter de uiteenzet
ting van B. had gehoord, was zijn
oordeel: „U beoordeelt verkeerssitua-
ties verkeerd". De uitspraak was ge-]
lijk aan de eis van de officier van
justitie: tw eehonderd gulden boete.
M. N. uit Yerseke nog maar drie'
weken de gelukkige bezitter van een
rijbewijs was op 12 juni met zijn
auto uit de bocht gevlogen en tegen
een boom en een bermplank gebotst.
De auto liep een schade op van
3500.-. De officier eiste tegen hem
een boete van 75,-. De kantonrechter
bepaalde de boete op vijftig gulden en
voegde er aan toe: „Voorzichtig zijn'
Tegen H. de J. die te Vlissingen werd
aangehouden met een bromfiets waar
aan de vorige bezitter gesleuteld had,
eiste de officier een boete van veertig
gulden. De bromfiets kon harder rij
den dan is toegestaan. De rechter
legde een boete van 35.- op en sprak
de verbeurdverklaring uit van dc in be
slag genomen onderdelen.
E. P. de V. uit Hulst was aangetroffen
met een auto waarvan het kenteken
(nog) niet op zijn naam stond. De V.
verklaarde door gebrek aan tijd en
vakantie in gebreke te zijn gebleven.
De uitspraak was veertig gulden, een
tientje lager dan de eis van de offi-'
cier.
DIOCESANE PASTORALE
RAAD OVER BROCHURE
'JEUGD EN JONGEREN'
BREDA De algemene vergadering
van de diocesane pastorale raad van
het bisdom Breda op 17 november in
Ellen-Leur zal gewijd zijn aan 'jeugd
en jongeren', de derde uitgaven in de
serie 'Bisdom Breda Brochures*. De
ze brochure bevat na een algemene
inleiding een hoofdstuk over datgene,
dat verschillende jongeren beweegt en
een 'verkaveling' van werkterreinen.
De brochure besluit met vijf program
mapunten: uitbouw van de werkter
reinen; informatie, communicatie en
overleg: werkgroep 'Jeugd '70-'80';
dienst jeugd-jongeren; nationale her
groepering. De brochure werd samen
gesteld door het diocesaan instutuut
Jeugd en Jongeren, afdeling van het
Diocesaan Pastoraal Centrum.
De diocesane pastorale raad zal op 17
november de inhoud van de brochure
in acht gespreksgroepen behandelen:
actie; spiritualiteit: liturgie; onderwijs;
werkende jeugd; directe hulpverlening;
jeugd en de kerken; de ontdekking van
de vrijheid. Voor 15 oktober kunnen
de leden van de raad opgeven voor
welk onderwerp zij zich het meest
interesseren. Hierna ontvangt men een
aantal suggesties voor door te werken
materiaal. Aan eike gespreksgroep op
17 november zullen enkele jongeren
en een Jongerenpastor worden ge
voegd.
ADVERTENTIE
zowel in klassieke vorm als in
moderne uitvoeringen (w.o. in
kleur, wit, zwart, palissander
en combinaties».
Speciaalzaak klavierinstrumen
ten:
achteruitrijden vervolgens ƒ800 scha
de heeft toegebracht aan een andere
auto. Een van drie getuigen die wer
den gehoord, verklaarde dat het mot
regende en slecht weer was. De offi-
cier was van mening dat M. niet
tegen1 voldoende rechts heef: gehouden
waardoor hij zijn tegenligger raakte
en bij het achteruitrijden ook ver
keerd heeft gemanoeuvreerd. De kan
tonrechter achtte de schuld bewezen
en legde twee boetes op, respectieve
lijk van 40 en 35.
G. L. werd bij verstek veroordeeld tot
een boete van zestig gulden gelijk
aan de eis wegens het geen voor
rang geven op een overzichtelijk
kruispunt in Goes. Er werd daarbij
nogal wat schade aangericht aan da
auto van J. W. die als getuige aanwe
zig was.
Vrijdag 13 augustus was een slechte
dag voor D. van E. want toen werd
hij in Vlissingen bekeurd voor het ta
hard rijden met zijn bromfiets. De eis
was ƒ35 en de uitspraak ƒ30 boete.
Op dezelfde vrijdag de dertiende au
gustus haalde L. H. onder KapoUe
met zijn auto een andere auto in op
een plaats waar dat verboden wat
Twee boetes van veertig gulden eiste! Het werd gezien door twee leden v
de officier tegen G. J. M. die terecht
stond omdat hij in Goes een tegenlig-| officier eiste ƒ50 boete. De rechter
tegen G.
lat hij in i
r zou hebben aangereden en WJ bet
der rijkspolitie. Da
boete,
de boete op 30.