Schade aan de 'Jan Heijmans' loopt zeker in de miljoenen Hercules NV overweegt uitbreiding bedrijf y Fusie van drie Hoechst- bedrijven in Nederland Poolse zeezeiler brengt reddings diensten in alarm Radarketen langs de Westerschelde krijgt nu posten rond Vlissingen, Hansweert en Zandvliet Drum AFSLUITING OOSTERSCHELDE NIET VERTRAAGD Zeeuwse ALMANAK POLITIE HOUDT REKENING MET SABOTAGE £eti Hoezo tyt icnj- W- HOECHST WIL AANVOER VIA VLISSINGEN GISTEREN EEN FEIT GEWORDEN Terneuzenaar aan verwondingen overleden SEIN: SCHIP IS ZINKEND Nog twee Informatie GELEGENHEIDSKLEDING UNIEK VOOR ZEELAND J.C. LAV00Y 2 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DINSDAG 28 SEPTEMBER 1971 tADVERTENTIEI ONDANKS OVERCAPACITEIT CHEMISCHE INDUSTRIE GROEIENDE BEHOEFTE AAN D.M.T.-PRODUKT WASSENAAR Ofschoon mo menteel in vrijwel de gehele che mische industrie sprake is van een aanzienlijke overproduktie. overweegt Hercules NV toch om haar -produktiebedrijf van d.m.t. (grondstof voor kunstmatige ve zels) in Middelburg verder uit te breiden. Commerciële en techni sche berekeningen zullen nog moeten uitwijzen hoe en in wel ke mate deze vergroting van het bedrijf zal dienen plaats te vin den. Dat bleek tijdens een persbijeen komst, die maandag door de leiding van dit Amerikaanse chemische be drijf in kasteel Oud-Wassenaar te Wassenaar werd belegd naar aanlei ding van het bezoek aan Nederland van de beer Myron W. Krueger, vice- (ADVERTENTIE) Wij zijn met vakantie van 27 september tot en met 4 oktober OPTICIEN St.-Jacobsstraat 14 - Vlissingen president van Hercules Incorporated. De heer Krueger schatte de overcapa citeit, gevolg van te snelle uitbreiding maar ook van andere oorzaken, in de Verenigde Staten zelf op zelfs onge veer vijfentwintg procent. Deze marge is voor Europa en dan met name voor de Nederlandse bedrijven van Hercules in Zwijndrecht, en Middel burg aanzienlijk minder, namelijk rond tien procent. Dat Hercules toch aan expansie denkt, is gelegen in de omstandigheid dat men onvoorwaardelijk gelooft aan een steeds grotere en steeds sneller groeiende behoefte aan chemische grondstoffen. In welk tempo de uit breiding van de chemische industrie zich voltrekt blijkt alleen uit de acti viteiten van Hercules, die in de laat ste zes jaar evenveel investeerde als in de ruim vijftig jaar van haar bestaan daarvoor. Gelukkig Ondanks het zich wijzigende economi sche klimaat door stijging van loonkosten enz. ondergaat ook de kostprijs van het produkt een voort- Knutselaar Alle begin is moeilijk: ook voor de knutselaar-in-de-dop die voor zijn verjaardag een setje schroe- vedraaiers ten geschenke kreeg. Direct nu de ontvangst afge lopen zaterdag toog de man onverwijld aan het werk. want er waren zo links en rechts wel wat herstelwerkzaamheden te verrich ten. De kapotte schrijfmachine van zijn oudste zoon moest er het eerst aan geloven. Met een ge zicht van: we zullen dit zaakje eens snel even fiksen, zette de man zich aan de reparatie. Het karwei liep echter lelijk uit de hand: eer de man was door gedrongen tot hel kapotte spi raaltje was de werktafel gevuld met allerlei onderdeeltjes, die te zamen eens een schrijfmachine hadden gevormd. Uren js hij toen bezig geweest om de machine weer haar oorspronkelijke aan zien te geven, maar hij hield tel kens niet alleen een volslagen on herkenbaar apparaat, maar ook een berg onderdelen over. De ongelukkige heeft toen alle on derdeeltjes maar bij elkaar in een oude schoenendoos geveegd en is er maandagmorgen om ne gen uur mee naar de winkel ge slapt. met het verzoek of ze van het schroothoopje in de doos ook nog een schrijfmachine konden samenstellen. De schroevedraaiers bewaart hij nu om ze straks aan zijn jarige broer ten geschenke te geven. Misschien dat die er wel iets nut tigs mee kan doen. durende stijging noemde de heer Krueger de vestigingen van Hercules in Nederland, tevens de oudste op het Europese continent, de. 'gelukkigste'. Naar zijn mening was Nederland dan ook nog steeds aantrekkelijk als vesti gingsland voor Amerikaanse industrie- De vice-president van Hercules ging ook nader in op de huidige onzekere monetaire situatie. Moeilijkheden in het internationale geldverkeer zijn al direct van invloed op een wereldver-' breid bedrijf als dat van Hercules. Reeds thans overschrijden de buiten landse investeringen van deze indus trie de honderd miljoen dollar. De heer Krueger rekende ook v dat nieuwe vestigingen bepaald niet direct winstgevend zijn. Het duurt in het algemeen tenminste vijf jaar voor men uit de kosten is. Eerst dan bestaat dus de mogelijkheid dat een; dergelijke vestiging winsten begint afj te werpen. Het Amerikaanse directie-i lid wees er tenslotte nog pp, dat Hercules bijzonder slecht zou zijn! gedient met een 'handelsoorlog' tussen; de verschillende economische blokken,] op de eerste plaats omdat een inter-j nationaal georienteerd bedrijf als Her-| cules slechts bij een vrije werelahan-l del kan floreren. Het bezoek van de heer Krueger aan; de overzeese vestigingen van Hercules! is vooral informatief van aard De vice-president van Hercules was, voor hij bij dit bedrijf in dienst trad, zelf ondernemer namelijk als direc teur en eigenaar van een bureau, dat zich had gespecialiseerd in het geven van financiële adviezen aan grote in dustriële concerns. Naast zijn bezigheden in het bedrijfs leven heeft de heer Krueger ook een lectorschap in financiële en organisato rische zaken en bekleedt voorts tal van nevenfuncties onder meer bij de Amerikaanse nationale organisatie van accountants. Vergadering Oud-Terneazen TERNEUZEN Op donderdag 21 ok-j tober houdt de vereniging Oud-Terneu-! zen haar eerste bijeenkomst in het sei-l zoen 1971/'72 in cafe De Vriendschap| in Temeuzen. Op het programmal staan bestuursverkiezingen en de ver-j toning van dia's door de heer Joh. dei Vries. De vergadering begint om 20.00. uur. KAMPERLAND De schade, die is ontstaan aan het asfalt- schip 'Jan Heijmans', dat zon dagmiddag zonk in de Ooster- schelde, loopt in de miljoenen. Hoewel nog geen exacte schat tingen te maken zijn over de omvang van de schade, is toch maandag wel al duidelijk gewor den, dat met de berging en de reparatie van de drijvende as- faltfabriek zeker miljoenen gul dens gemoeid zullen zijn. Vol gens gegevens, waarover de rijkspolitie te water in Wemel- dinge beschikt, ligt de waarde van de 'Jan Heijmans' rond de veertig miljoen gulden. Vandaag dinsdag zullen de be trokken verzekeringsmaatschappijen proberen een bergingsbedrijf te vinden, dat het asfaltschip en de sleepboot Te- mi IV' van de Vlissingse berger Dijk huizen naar boven moet halen. Maan dag heeft men zich georienteerd. Ook zijn besprekingen gevoerd over de ma- nier, waarop de asfaltproduktie voor het afsluitingswerk van de Ooster- schelde zal moeten worden voortgezet. Volgens een woordvoerder van de Del tadienst van de rijkswaterstaat zal het afsluitingswerk als totaliteit niet bij-' zonder veel vertraging ondervinden als gevolg van de ramp met de 'Jan Heij mans'. De drijvende asfaltfabriek is ge maakt om een tapijt van asfalt te kun nen leggen op de bodem van de Oos- terschelde, maar daarmee zal niet voor 1973 hoeven worden begonnen. Tot die tijd zou het schip benut worden voor de produktie van asfalt en daar zijn op niet al te lange termijn ook wel andere oplossingen voor te vinden. De deltadienst meent, dat binnen enkele, weken het werk weer helemaal nor maal kan draaien. Vandaag zullen dc mensen, die de ge-j bcurtenlssen zondagmiddag van nabij: hebben meegemaakt worden verhoord. Adjudant J. Bout van de rijkspolitie te water schat, dat men daar wel de hele dag voor nodig zal hebben. „We moe ten weten, hoe liet precies allemaal is gegaan. Hoe het komt, dat de ponton gezonken is". Bij het onderzoek sluit de rijkspolitie niet uit, dat er sabota ge gepleegd is. hoewel men de kaïns zeer gering acht. De heer Bout: „We denken niet in de eerste plaats aan sabotage, maar we moeten er natuur lijk rekening mee houden. Dat moe ten we altijd". Duidelijk is wel dat. de 'Jan Heijmans' zondagmiddag nabij het werkeiland 'Noordland' eerst door een zinkende ponton naar stuurboord is getrokken en dat het schip vervolgens naar bak boord gekapseisd is, waarbij de Temi IV' onder water werd gedrukt. De 'Jan Heijmans' werd in mei 1968 in de vaart genomen. Het schip is uitgerust met kostbare elektronische apparatuur. Een woordvoerder van de NV Bitumarin in Zaltbommel, die het schip in eigendom heeft: „De appara tuur, die aan boord is kan niet tegen zout water. De 'Jan Heijmans' heeft een eigen krachtinstallatie en een licht- aggregaat. Als u het mij vraagt zeg ik, dat het schip zo goed als total loss is. De verzekering zal wel uitmaken hoe groot de schade is. W'e hebben nog geen idee. want alles ligt onder water". Op de foto: een gedeelte van de op houw van de drijvende asraltfabriek. Op de plaats, waar de opbouw boven het water hangt, is de Temi IV' in de golven verdwenen. (Foto PZC). 0AMf/ héle beste halve zware. j (Van een onzer redacteuren). AMSTERDAM Hocchst onderzoekt op het ogenblik de mogelijkheden om de aanvoer van grondstoffen in de toekomst rechtstreeks per schip naar Vlissingen te dirigeren en niet meer over Rotterdam, zoals momenteel ge beurt. Met het havenschap Vlissingen en twee ondernemingen zijn contacten gelegd om 32.000-tons schepen in het Sloegebied voor de kade te brengen. „Voorlopig zien we het als een tussen oplossing". vertelde gisteravond in Am sterdam dipl. ing. H. Friedrich. voor zitter van de raad van bestuur van de nieuwe gefuseerde onderneming Hoechst Holland NV. „Misschien voor de komende tien jaar. Hoe we het aan- voertransport daarna gaan regelen we ten we op dit moment nog niet". Met deze verandering in de aanvoerweg van grondstoffen overzee wil Hoechst in Vlissingen zjjn positie aan diep vaar water gaan uitbuiten. Het gaat er om een oplossing te vinden voor het ge bruik van de haveninstallaties. Hoechst voert per jaar zo'n 850.000 ton grond stoffen voor de fosforovens aan. Voor de losinstallaties met een capaciteit van 1000 ton per uur betekent dat overigens niet meer als 800 uur werk per jaar. TERNEUZEN De heer W. Hame link uit Terneuzen is maandagmorgen in het Julianaziekcnhuis overleden aan dc verwondingen, die hij woensdag 15 spetember bij een ongeval in Axel opliep. De Terneuzenaar kwam 'sj avonds rond acht uur met zijn brom fiets op de Kinderdijk te vallen. Het slachtoffer werd met een schedelha- sisfractuur per ambulance naar het ziekenhuis in Terneuzen overgebracht. AMSTERDAM Hoewel 1972 aJs een jaar van consolidatie zal worden beschouwd is Hoechst Holland NV toch van plan om in de loop daarvan en het jaar daar na voor een bedrag van 30 mil joen gulden te investeren in het bedrijf te Vlissingen. Het is na melijk de bedoeling dat de afde ling polycondensaat van de nieu we trevira-grondstoffenfabriek fop het ogenblik nog in aanbouw) in die periode zal worden uitge breid tot een jaarproduktie van 72.000 ton. Hoechst Holland NV, sinds gisteren de nieuwe on derneming waaronder ook de fa briek in Vlissingen valt (eeni volledige fusie van de drie in Ne derland opererende produktie- maatschappijen plus de verkoop maatschappij van het Duitse con- j cern) is namelijk een feit ge-j worden. Dc oprichting van Hocchst Holland NV (een honderd procents dochter van het Duitse concern Farbwerkc Hoechst ag), met een aandelenkapi taal van 90 miljoen gulden) is voorna melijk een fiscale maatregel. Men heeft bij Hoechst namelijk de ver wachting dat In de komende zes jaar dc onbeperkt compensabele aanloop- erliezen kunnen worden weggewerkt. Wanneer dc nieuwe trevira-grondstof-1 fenfabriek van Hoechst in het Sloege bied (een investering van 173 mijloen gulden) eenmaal op volle toeren draait zal deze vestiging een personeelsbe stand hebben van 950 man. Voorzitter van de raacl van bestuur van de nieuwe Hoechst Holland NV is dipl. ing. H. Friedrich. op het ogenblik ook directeur van Hoechst in Vlissin gen. In de meerhoofdige directie van de nieuwe Nederlandse Hoechst on derneming is ook opgenomen dr. D. Schorning, de toekomstige opvolger van ir. Friedrich in Vlissingen. De ze tel van Hoechst Holland NV is sinds gisteren Amsterdam. Naast het bedrijf in het Sloegebied zijn in Hoechst Hol land NV ondergebracht de vroegere dochters van het Duitse concern Po- lymeerfabrieken Breda NV (360 man personeel), de Weerter Kunststoffen- fabriek NV (700 man personeel) en de Verkoopmaatschappij van Hoechst in Nederland, tot nog toe gevestigd in Amsterdam. Op een persconferentie na afloop van f de officiële oprichting van Hoechst Hol land NV. gisteravond in Amsterdam, ging men nader in op het belang van de bundeling van activiteiten in Neder land en werd een terugblik geleverd op de eerste (lustrum) periode van j Hoechst in Vlissingen. Ir. Friedrich: „De voorwaarden die voor ons golden, j toen we ons in het Sloegebied vestig den, zijn nog steeds van kracht. De fi nanciële resultaten zijn redelijk en het cumulatief verlies uit de eerste jaren is in zekere mate overwonnen. Wij zien daarom in ons bedrijf in Vlissingen de toekomst met vert rouwen tegemoet". Volgens de heer Friedrich zal Hoechst na een half jaar ademhalen in Vlissin gen verder gaan met investeren, on danks kostenexplosies, prijsstijgingen en moeilijkheden op de kapitaalmarkt. Het is de bedoeling dat Hoechst in de periode tot 1980 voor een bedrag van 1.5 miljard gulden in nieuwe produk- ties in Nederland zal investeren en tot een totaal aantal werknemers van 6000 man zal groeien. In dezelfde periode zal de produktiewaarde van de Neder landse Hoechstonderneming tot 1.6 mil jard moeten oplopen. Op het ogenblik is die ongeveer 250 miljoen gulden, waarbij kan worden aangetekend dat Hoechst Holland NV zich tot de eerste tien Nederlandse chemische onderne mingen kan rekenen. DEN HELDER Kapitein Zbigniew Puchatski van het Poolse jacht 'Miran da', die vorige weck nog in Vlissingen, afmeerde, heeft maandagochtend voori een kortstondige alarmtoestand ge-j zorgd bij verschillende reddingsorga nisaties om en nabij Ameland. Het twaalf meter lange schip had1 tijdens een oefenvaart voor het over-! steken van de Atlantische Oceaan mo-1 torschade gekregen op 20 mijl ten, noorden van Ameland. Kapitein Pu- chalski zond een noodsein uit. dat; gewoonlijk wordt gebruikt om aan te duiden dat een schip zinkende is. De marine stuurde een patrouillevlieg-| tuig terwijl helicopters gereed gehou den werden om eventuele assistentie te verlenen. Tegelijkerteid voeren de Loodskotter Tolux' en de reddingboot van de gebroeders Ludens uit Oostma- horn naar de plaats waar het jacht zich bevond. De situatie bleek bij nader inzien niet zo rampzalig: het marine vliegtuig con stateerde vanuit de lucht, dat aan boord 'alles in orde' was. De reddings boot van de gebroeders Ludens nam het jacht op sleeptouw naar een veili ge haven. De 37-jarige kapitein was vrijdag vanuit Scheveningen voor een oefentocht in de richting Skandinavie vertrokken. De race over de Atlanti sche Oceaan waarvoor de Poolse zei ler het bewijs van deelname al in bezit heeft, wordt volgend jaar gehou den. VLISSINGEN, ZUID-OOSTELIJKE OEVER BEVELAND, NOORDPUNT SAEFTINGE KOSTEN VOOR BELGIE, ONDERHOUD NEDERLAND VLISSINGEN De radarbe veiliging van de scheepvaart op de Westerschelde is een stap dichterbij gekomen. De regering heeft op de defensie-begroting voor 1972 een eerste termijn van vier ton uitgetrokken voor een wal-radarpost, die de rede van Vlissingen zal bestrijken. Deze radar zal een gebied kun nen bedienen, dat ligt tussen Dishoeck op Walcheren, de Sloehaven bij de Zuid-Beve- landse oever, en Hoofdplaat en Nieuwe Sluis op de Zeeuws- Vlaamse wal. Naar schatting van de directeur van liet loodswezen in het zesde district, kapitein ter zee N. M. Bollen, zal het nog minstens twee jaar duren voordat de radarpost bij Vlissingen zal zijn gerealiseerd. De radarpost zal de veiligheid van de scheepvaart op de Westerschelde be langrijk verhogen. "Het zal een be mande post worden', zei directeur Bollen desgevraagd. Er is al een ra darpost op Nederlands gebied, die op het gebouw van de Roeierswacht in Vlissingen staat. Maar deze al wat oudere post heeft geen andere t dan de schepen bij slecht zicht te helpen bij het. vinden van een anker plaats. Op Belgisch gebied zijn langs de Schelde radarposten bij Zandvliet en de Kruisschans. DIRECTEUR BOLLEN 'Dankzij een gemeenschappelijke over eenkomst tussen Belgie en Nederland zullen binnenkort nu ook twee radar posten langs dc oever van de Wester schelde worden aanbesteed, die het gebied dat ligt lussen Hansweert en Zandvliet kunnen bestrijken', deelt de heer Bollen mee. Zij zullen ook een belangrijke roll kunnen spelen bij het geven van infor matie aan de Zandvliet- en Kruis- schans-sluizen over het-naar Antwer pen komende scheepsverkeer. Deze, twee posten zullen worden gebouwd i voor Belgische rekening. Zij vallen! onder de bepalingen van het beboei- ings- en verlichtingsverdrag, dat Bel gie en Nederland in 1957 hebben ge sloten. Dat wil zeggen, dat Nederland yoor het onderhoud van deze op Ne derlands gebied komende posten zorgt, maar op rekening van Belgie. De juiste plaats van deze twee radar posten is nog niet vastgesteld Een komt er op de zuid-oostelijke Beve- landse oever, en een op de noordpunt van het verdronken land van Saeftin- ge. maar het. trace va.n de voorgeno- mer bochtafsnijding van het Nauw van Bath speelt een rol bij de bepa ling van de juiste plaats van de radarposten. Naar schatting zal het realiseren van deze posten ook wel 2 jaar in beslag nemen. Als de bemande post bij Vlissingen en de twee onbe mande radarposten op beide oevers van het oostelijk deel van de Wester schelde gereed zullen zijn, is er nogl een deel van de rivier niet, door radar beveiligd. Dat ligt tussen Sloegebied en Hansweert aan de noordoever en Hoofdplaat en Perkpolder aan de zuidelijke oever. De heer Bollen ver wacht, dat ook dit Schelde-gedeelte te zijner tijd radarbeveiligingen zal krij gen. in aansluting op de post bij Vlissingen en die in het oosten van het Westerscheldegebied. 'Men moet deze beperkte radarketens als informatie-posten zien', aldus de loods-directeur. 'Zij zullen informatie over de positie van de schepen aan de aan boord zijnde loods en de kapitein kunnen geven, maar deze laatste neemt altijd de beslissingen'. De heer Bollen verwacht, dat bij de invoering van radar langs de Westerschelde wel enige tijd nodig zal zijn om er aan te wennen. 'Het, ligt hier niet zo eenvou dig als bij Rotterdam bijvoorbeeld, waar men met een vrij rechte rivier heeft te doen. De Westerschelde is veel bochtiger, en daardoor veel pro blematischer'. De vier ton voor de post bij Vlissingen is lang niet. vol doende. Ook op volgende begrotingen zullen er nog bedragen voor moeten worden uitgetrokken. (ADVERTENTIE) Een speciale afdeling kan er voor zorgen dat u bij bijzondere ge legenheden stijlvol gekleed gaat. Alles wordt, indien nodig, naar maat veranderd. Een geweldig assortiment in alle maten o.a. de nieuwste colberts met streeppantalons jacquetkostuums smokingkostuums complete rokkostuums (ook nieuw te koop!) En.. blauwe en grijze jacquetkostuums Gaarne tijdig reserveren Gortstraat 32-34 - Middelburg Telefoon 01180-2508 g VERWACHT.. BEWOLKT Eerst in het algemeen veel bewolking inet af en toe regen of buien, later ook opklaringen. Zwakke tot matige wind, aanvankelijk uit uiteenlopende later uit noordelijke richtingen. Maxi mum temperaturen omstreeks 15 gra den. Weersvooruitzichten in cijfers gemid deld over Nederland: Voor woensdag: aantal uren zon: 1-7; min. temp. van ongeveer normaal tot 3 graden onder normaal; max. temp. omstreeks nor maal; knas op een droge periode van minstens 12 uur: 90 procent; kans op een geheel droog etmaal 70 procent. Voor donderdag: min. temp. omstreeks normaal; max. temp. omstreeks normaal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 95 procent; kans op een geheel droog etmaal 80 procent. Normalen voor 28-9 2-10 Min. temp. temp. Den Helder 11 16 Eelde 8 16 De Bilt 9 16 Vlissingen 12 17 Vlv. Z.-Limburg 0 17 Gem. over Nederl. 10 17 ZON EN MAAN 29 september Zon op 06 36 onder 18.24 Maan op 16.18 onder

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1971 | | pagina 2