Schade aan de 'Jan Heijmans'
loopt zeker in de miljoenen
Hercules NV overweegt
uitbreiding bedrijf
y
Fusie van drie Hoechst-
bedrijven in Nederland
Poolse zeezeiler
brengt reddings
diensten in alarm
Radarketen langs de Westerschelde krijgt nu
posten rond Vlissingen, Hansweert en Zandvliet
Drum
AFSLUITING OOSTERSCHELDE NIET VERTRAAGD
Zeeuwse
ALMANAK
POLITIE HOUDT
REKENING MET
SABOTAGE
£eti
Hoezo
tyt icnj- W-
HOECHST WIL
AANVOER VIA
VLISSINGEN
GISTEREN EEN FEIT GEWORDEN
Terneuzenaar
aan verwondingen
overleden
SEIN: SCHIP
IS ZINKEND
Nog twee
Informatie
GELEGENHEIDSKLEDING
UNIEK VOOR ZEELAND
J.C. LAV00Y
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DINSDAG 28 SEPTEMBER 1971
tADVERTENTIEI
ONDANKS OVERCAPACITEIT CHEMISCHE INDUSTRIE
GROEIENDE BEHOEFTE
AAN D.M.T.-PRODUKT
WASSENAAR Ofschoon mo
menteel in vrijwel de gehele che
mische industrie sprake is van
een aanzienlijke overproduktie.
overweegt Hercules NV toch om
haar -produktiebedrijf van d.m.t.
(grondstof voor kunstmatige ve
zels) in Middelburg verder uit te
breiden. Commerciële en techni
sche berekeningen zullen nog
moeten uitwijzen hoe en in wel
ke mate deze vergroting van het
bedrijf zal dienen plaats te vin
den.
Dat bleek tijdens een persbijeen
komst, die maandag door de leiding
van dit Amerikaanse chemische be
drijf in kasteel Oud-Wassenaar te
Wassenaar werd belegd naar aanlei
ding van het bezoek aan Nederland
van de beer Myron W. Krueger, vice-
(ADVERTENTIE)
Wij zijn met vakantie
van 27 september
tot en met 4 oktober
OPTICIEN
St.-Jacobsstraat 14 - Vlissingen
president van Hercules Incorporated.
De heer Krueger schatte de overcapa
citeit, gevolg van te snelle uitbreiding
maar ook van andere oorzaken, in de
Verenigde Staten zelf op zelfs onge
veer vijfentwintg procent. Deze marge
is voor Europa en dan met name
voor de Nederlandse bedrijven van
Hercules in Zwijndrecht, en Middel
burg aanzienlijk minder, namelijk
rond tien procent.
Dat Hercules toch aan expansie denkt,
is gelegen in de omstandigheid dat
men onvoorwaardelijk gelooft aan
een steeds grotere en steeds sneller
groeiende behoefte aan chemische
grondstoffen. In welk tempo de uit
breiding van de chemische industrie
zich voltrekt blijkt alleen uit de acti
viteiten van Hercules, die in de laat
ste zes jaar evenveel investeerde als
in de ruim vijftig jaar van haar
bestaan daarvoor.
Gelukkig
Ondanks het zich wijzigende economi
sche klimaat door stijging van
loonkosten enz. ondergaat ook de
kostprijs van het produkt een voort-
Knutselaar
Alle begin is moeilijk: ook voor
de knutselaar-in-de-dop die voor
zijn verjaardag een setje schroe-
vedraaiers ten geschenke kreeg.
Direct nu de ontvangst afge
lopen zaterdag toog de man
onverwijld aan het werk. want er
waren zo links en rechts wel wat
herstelwerkzaamheden te verrich
ten.
De kapotte schrijfmachine van
zijn oudste zoon moest er het
eerst aan geloven. Met een ge
zicht van: we zullen dit zaakje
eens snel even fiksen, zette de
man zich aan de reparatie.
Het karwei liep echter lelijk uit
de hand: eer de man was door
gedrongen tot hel kapotte spi
raaltje was de werktafel gevuld
met allerlei onderdeeltjes, die te
zamen eens een schrijfmachine
hadden gevormd. Uren js hij toen
bezig geweest om de machine
weer haar oorspronkelijke aan
zien te geven, maar hij hield tel
kens niet alleen een volslagen on
herkenbaar apparaat, maar ook
een berg onderdelen over.
De ongelukkige heeft toen alle on
derdeeltjes maar bij elkaar in
een oude schoenendoos geveegd
en is er maandagmorgen om ne
gen uur mee naar de winkel ge
slapt. met het verzoek of ze van
het schroothoopje in de doos ook
nog een schrijfmachine konden
samenstellen.
De schroevedraaiers bewaart hij
nu om ze straks aan zijn jarige
broer ten geschenke te geven.
Misschien dat die er wel iets nut
tigs mee kan doen.
durende stijging noemde de heer
Krueger de vestigingen van Hercules
in Nederland, tevens de oudste op het
Europese continent, de. 'gelukkigste'.
Naar zijn mening was Nederland dan
ook nog steeds aantrekkelijk als vesti
gingsland voor Amerikaanse industrie-
De vice-president van Hercules ging
ook nader in op de huidige onzekere
monetaire situatie. Moeilijkheden in
het internationale geldverkeer zijn al
direct van invloed op een wereldver-'
breid bedrijf als dat van Hercules.
Reeds thans overschrijden de buiten
landse investeringen van deze indus
trie de honderd miljoen dollar.
De heer Krueger rekende ook v
dat nieuwe vestigingen bepaald niet
direct winstgevend zijn. Het duurt in
het algemeen tenminste vijf jaar voor
men uit de kosten is. Eerst dan
bestaat dus de mogelijkheid dat een;
dergelijke vestiging winsten begint afj
te werpen. Het Amerikaanse directie-i
lid wees er tenslotte nog pp, dat
Hercules bijzonder slecht zou zijn!
gedient met een 'handelsoorlog' tussen;
de verschillende economische blokken,]
op de eerste plaats omdat een inter-j
nationaal georienteerd bedrijf als Her-|
cules slechts bij een vrije werelahan-l
del kan floreren.
Het bezoek van de heer Krueger aan;
de overzeese vestigingen van Hercules!
is vooral informatief van aard
De vice-president van Hercules was,
voor hij bij dit bedrijf in dienst trad,
zelf ondernemer namelijk als direc
teur en eigenaar van een bureau, dat
zich had gespecialiseerd in het geven
van financiële adviezen aan grote in
dustriële concerns.
Naast zijn bezigheden in het bedrijfs
leven heeft de heer Krueger ook een
lectorschap in financiële en organisato
rische zaken en bekleedt voorts tal
van nevenfuncties onder meer bij de
Amerikaanse nationale organisatie van
accountants.
Vergadering
Oud-Terneazen
TERNEUZEN Op donderdag 21 ok-j
tober houdt de vereniging Oud-Terneu-!
zen haar eerste bijeenkomst in het sei-l
zoen 1971/'72 in cafe De Vriendschap|
in Temeuzen. Op het programmal
staan bestuursverkiezingen en de ver-j
toning van dia's door de heer Joh. dei
Vries. De vergadering begint om 20.00.
uur.
KAMPERLAND De schade,
die is ontstaan aan het asfalt-
schip 'Jan Heijmans', dat zon
dagmiddag zonk in de Ooster-
schelde, loopt in de miljoenen.
Hoewel nog geen exacte schat
tingen te maken zijn over de
omvang van de schade, is toch
maandag wel al duidelijk gewor
den, dat met de berging en de
reparatie van de drijvende as-
faltfabriek zeker miljoenen gul
dens gemoeid zullen zijn. Vol
gens gegevens, waarover de
rijkspolitie te water in Wemel-
dinge beschikt, ligt de waarde
van de 'Jan Heijmans' rond de
veertig miljoen gulden.
Vandaag dinsdag zullen de be
trokken verzekeringsmaatschappijen
proberen een bergingsbedrijf te vinden,
dat het asfaltschip en de sleepboot Te-
mi IV' van de Vlissingse berger Dijk
huizen naar boven moet halen. Maan
dag heeft men zich georienteerd. Ook
zijn besprekingen gevoerd over de ma-
nier, waarop de asfaltproduktie voor
het afsluitingswerk van de Ooster-
schelde zal moeten worden voortgezet.
Volgens een woordvoerder van de Del
tadienst van de rijkswaterstaat zal het
afsluitingswerk als totaliteit niet bij-'
zonder veel vertraging ondervinden als
gevolg van de ramp met de 'Jan Heij
mans'. De drijvende asfaltfabriek is ge
maakt om een tapijt van asfalt te kun
nen leggen op de bodem van de Oos-
terschelde, maar daarmee zal niet voor
1973 hoeven worden begonnen. Tot die
tijd zou het schip benut worden voor
de produktie van asfalt en daar zijn
op niet al te lange termijn ook wel
andere oplossingen voor te vinden. De
deltadienst meent, dat binnen enkele,
weken het werk weer helemaal nor
maal kan draaien.
Vandaag zullen dc mensen, die de ge-j
bcurtenlssen zondagmiddag van nabij:
hebben meegemaakt worden verhoord.
Adjudant J. Bout van de rijkspolitie te
water schat, dat men daar wel de hele
dag voor nodig zal hebben. „We moe
ten weten, hoe liet precies allemaal is
gegaan. Hoe het komt, dat de ponton
gezonken is". Bij het onderzoek sluit
de rijkspolitie niet uit, dat er sabota
ge gepleegd is. hoewel men de kaïns
zeer gering acht. De heer Bout: „We
denken niet in de eerste plaats aan
sabotage, maar we moeten er natuur
lijk rekening mee houden. Dat moe
ten we altijd".
Duidelijk is wel dat. de 'Jan Heijmans'
zondagmiddag nabij het werkeiland
'Noordland' eerst door een zinkende
ponton naar stuurboord is getrokken
en dat het schip vervolgens naar bak
boord gekapseisd is, waarbij de Temi
IV' onder water werd gedrukt.
De 'Jan Heijmans' werd in mei 1968
in de vaart genomen. Het schip is
uitgerust met kostbare elektronische
apparatuur. Een woordvoerder van de
NV Bitumarin in Zaltbommel, die het
schip in eigendom heeft: „De appara
tuur, die aan boord is kan niet tegen
zout water. De 'Jan Heijmans' heeft een
eigen krachtinstallatie en een licht-
aggregaat. Als u het mij vraagt zeg ik,
dat het schip zo goed als total loss
is. De verzekering zal wel uitmaken hoe
groot de schade is. W'e hebben nog
geen idee. want alles ligt onder water".
Op de foto: een gedeelte van de op
houw van de drijvende asraltfabriek.
Op de plaats, waar de opbouw boven
het water hangt, is de Temi IV' in de
golven verdwenen. (Foto PZC).
0AMf/
héle beste halve zware. j
(Van een onzer redacteuren).
AMSTERDAM Hocchst onderzoekt
op het ogenblik de mogelijkheden om
de aanvoer van grondstoffen in de
toekomst rechtstreeks per schip naar
Vlissingen te dirigeren en niet meer
over Rotterdam, zoals momenteel ge
beurt. Met het havenschap Vlissingen
en twee ondernemingen zijn contacten
gelegd om 32.000-tons schepen in het
Sloegebied voor de kade te brengen.
„Voorlopig zien we het als een tussen
oplossing". vertelde gisteravond in Am
sterdam dipl. ing. H. Friedrich. voor
zitter van de raad van bestuur van de
nieuwe gefuseerde onderneming
Hoechst Holland NV. „Misschien voor
de komende tien jaar. Hoe we het aan-
voertransport daarna gaan regelen we
ten we op dit moment nog niet". Met
deze verandering in de aanvoerweg van
grondstoffen overzee wil Hoechst in
Vlissingen zjjn positie aan diep vaar
water gaan uitbuiten. Het gaat er om
een oplossing te vinden voor het ge
bruik van de haveninstallaties. Hoechst
voert per jaar zo'n 850.000 ton grond
stoffen voor de fosforovens aan. Voor
de losinstallaties met een capaciteit
van 1000 ton per uur betekent dat
overigens niet meer als 800 uur werk
per jaar.
TERNEUZEN De heer W. Hame
link uit Terneuzen is maandagmorgen
in het Julianaziekcnhuis overleden aan
dc verwondingen, die hij woensdag 15
spetember bij een ongeval in Axel
opliep. De Terneuzenaar kwam 'sj
avonds rond acht uur met zijn brom
fiets op de Kinderdijk te vallen. Het
slachtoffer werd met een schedelha-
sisfractuur per ambulance naar het
ziekenhuis in Terneuzen overgebracht.
AMSTERDAM Hoewel 1972
aJs een jaar van consolidatie zal
worden beschouwd is Hoechst
Holland NV toch van plan om in
de loop daarvan en het jaar daar
na voor een bedrag van 30 mil
joen gulden te investeren in het
bedrijf te Vlissingen. Het is na
melijk de bedoeling dat de afde
ling polycondensaat van de nieu
we trevira-grondstoffenfabriek
fop het ogenblik nog in aanbouw)
in die periode zal worden uitge
breid tot een jaarproduktie van
72.000 ton. Hoechst Holland NV,
sinds gisteren de nieuwe on
derneming waaronder ook de fa
briek in Vlissingen valt (eeni
volledige fusie van de drie in Ne
derland opererende produktie-
maatschappijen plus de verkoop
maatschappij van het Duitse con- j
cern) is namelijk een feit ge-j
worden.
Dc oprichting van Hocchst Holland
NV (een honderd procents dochter
van het Duitse concern Farbwerkc
Hoechst ag), met een aandelenkapi
taal van 90 miljoen gulden) is voorna
melijk een fiscale maatregel. Men
heeft bij Hoechst namelijk de ver
wachting dat In de komende zes jaar
dc onbeperkt compensabele aanloop-
erliezen kunnen worden weggewerkt.
Wanneer dc nieuwe trevira-grondstof-1
fenfabriek van Hoechst in het Sloege
bied (een investering van 173 mijloen
gulden) eenmaal op volle toeren draait
zal deze vestiging een personeelsbe
stand hebben van 950 man.
Voorzitter van de raacl van bestuur
van de nieuwe Hoechst Holland NV is
dipl. ing. H. Friedrich. op het ogenblik
ook directeur van Hoechst in Vlissin
gen. In de meerhoofdige directie van
de nieuwe Nederlandse Hoechst on
derneming is ook opgenomen dr. D.
Schorning, de toekomstige opvolger
van ir. Friedrich in Vlissingen. De ze
tel van Hoechst Holland NV is sinds
gisteren Amsterdam. Naast het bedrijf
in het Sloegebied zijn in Hoechst Hol
land NV ondergebracht de vroegere
dochters van het Duitse concern Po-
lymeerfabrieken Breda NV (360 man
personeel), de Weerter Kunststoffen-
fabriek NV (700 man personeel) en de
Verkoopmaatschappij van Hoechst in
Nederland, tot nog toe gevestigd in
Amsterdam.
Op een persconferentie na afloop van
f de officiële oprichting van Hoechst Hol
land NV. gisteravond in Amsterdam,
ging men nader in op het belang van de
bundeling van activiteiten in Neder
land en werd een terugblik geleverd op
de eerste (lustrum) periode van
j Hoechst in Vlissingen. Ir. Friedrich:
„De voorwaarden die voor ons golden,
j toen we ons in het Sloegebied vestig
den, zijn nog steeds van kracht. De fi
nanciële resultaten zijn redelijk en het
cumulatief verlies uit de eerste jaren is
in zekere mate overwonnen. Wij zien
daarom in ons bedrijf in Vlissingen de
toekomst met vert rouwen tegemoet".
Volgens de heer Friedrich zal Hoechst
na een half jaar ademhalen in Vlissin
gen verder gaan met investeren, on
danks kostenexplosies, prijsstijgingen
en moeilijkheden op de kapitaalmarkt.
Het is de bedoeling dat Hoechst in de
periode tot 1980 voor een bedrag van
1.5 miljard gulden in nieuwe produk-
ties in Nederland zal investeren en tot
een totaal aantal werknemers van 6000
man zal groeien. In dezelfde periode
zal de produktiewaarde van de Neder
landse Hoechstonderneming tot 1.6 mil
jard moeten oplopen. Op het ogenblik
is die ongeveer 250 miljoen gulden,
waarbij kan worden aangetekend dat
Hoechst Holland NV zich tot de eerste
tien Nederlandse chemische onderne
mingen kan rekenen.
DEN HELDER Kapitein Zbigniew
Puchatski van het Poolse jacht 'Miran
da', die vorige weck nog in Vlissingen,
afmeerde, heeft maandagochtend voori
een kortstondige alarmtoestand ge-j
zorgd bij verschillende reddingsorga
nisaties om en nabij Ameland.
Het twaalf meter lange schip had1
tijdens een oefenvaart voor het over-!
steken van de Atlantische Oceaan mo-1
torschade gekregen op 20 mijl ten,
noorden van Ameland. Kapitein Pu-
chalski zond een noodsein uit. dat;
gewoonlijk wordt gebruikt om aan te
duiden dat een schip zinkende is.
De marine stuurde een patrouillevlieg-|
tuig terwijl helicopters gereed gehou
den werden om eventuele assistentie
te verlenen. Tegelijkerteid voeren de
Loodskotter Tolux' en de reddingboot
van de gebroeders Ludens uit Oostma-
horn naar de plaats waar het jacht
zich bevond.
De situatie bleek bij nader inzien niet
zo rampzalig: het marine vliegtuig con
stateerde vanuit de lucht, dat aan
boord 'alles in orde' was. De reddings
boot van de gebroeders Ludens nam
het jacht op sleeptouw naar een veili
ge haven. De 37-jarige kapitein was
vrijdag vanuit Scheveningen voor een
oefentocht in de richting Skandinavie
vertrokken. De race over de Atlanti
sche Oceaan waarvoor de Poolse zei
ler het bewijs van deelname al in
bezit heeft, wordt volgend jaar gehou
den.
VLISSINGEN, ZUID-OOSTELIJKE OEVER BEVELAND, NOORDPUNT SAEFTINGE
KOSTEN VOOR BELGIE,
ONDERHOUD NEDERLAND
VLISSINGEN De radarbe
veiliging van de scheepvaart op
de Westerschelde is een stap
dichterbij gekomen. De regering
heeft op de defensie-begroting
voor 1972 een eerste termijn
van vier ton uitgetrokken voor
een wal-radarpost, die de rede
van Vlissingen zal bestrijken.
Deze radar zal een gebied kun
nen bedienen, dat ligt tussen
Dishoeck op Walcheren, de
Sloehaven bij de Zuid-Beve-
landse oever, en Hoofdplaat en
Nieuwe Sluis op de Zeeuws-
Vlaamse wal.
Naar schatting van de directeur van
liet loodswezen in het zesde district,
kapitein ter zee N. M. Bollen, zal het
nog minstens twee jaar duren voordat
de radarpost bij Vlissingen zal zijn
gerealiseerd.
De radarpost zal de veiligheid van de
scheepvaart op de Westerschelde be
langrijk verhogen. "Het zal een be
mande post worden', zei directeur
Bollen desgevraagd. Er is al een ra
darpost op Nederlands gebied, die op
het gebouw van de Roeierswacht in
Vlissingen staat. Maar deze al wat
oudere post heeft geen andere t
dan de schepen bij slecht zicht te
helpen bij het. vinden van een anker
plaats. Op Belgisch gebied zijn langs
de Schelde radarposten bij Zandvliet
en de Kruisschans.
DIRECTEUR BOLLEN
'Dankzij een gemeenschappelijke over
eenkomst tussen Belgie en Nederland
zullen binnenkort nu ook twee radar
posten langs dc oever van de Wester
schelde worden aanbesteed, die het
gebied dat ligt lussen Hansweert en
Zandvliet kunnen bestrijken', deelt de
heer Bollen mee.
Zij zullen ook een belangrijke roll
kunnen spelen bij het geven van infor
matie aan de Zandvliet- en Kruis-
schans-sluizen over het-naar Antwer
pen komende scheepsverkeer. Deze,
twee posten zullen worden gebouwd i
voor Belgische rekening. Zij vallen!
onder de bepalingen van het beboei-
ings- en verlichtingsverdrag, dat Bel
gie en Nederland in 1957 hebben ge
sloten. Dat wil zeggen, dat Nederland
yoor het onderhoud van deze op Ne
derlands gebied komende posten
zorgt, maar op rekening van Belgie.
De juiste plaats van deze twee radar
posten is nog niet vastgesteld Een
komt er op de zuid-oostelijke Beve-
landse oever, en een op de noordpunt
van het verdronken land van Saeftin-
ge. maar het. trace va.n de voorgeno-
mer bochtafsnijding van het Nauw
van Bath speelt een rol bij de bepa
ling van de juiste plaats van de
radarposten. Naar schatting zal het
realiseren van deze posten ook wel 2
jaar in beslag nemen. Als de bemande
post bij Vlissingen en de twee onbe
mande radarposten op beide oevers
van het oostelijk deel van de Wester
schelde gereed zullen zijn, is er nogl
een deel van de rivier niet, door radar
beveiligd. Dat ligt tussen Sloegebied
en Hansweert aan de noordoever en
Hoofdplaat en Perkpolder aan de
zuidelijke oever. De heer Bollen ver
wacht, dat ook dit Schelde-gedeelte te
zijner tijd radarbeveiligingen zal krij
gen. in aansluting op de post bij
Vlissingen en die in het oosten van
het Westerscheldegebied.
'Men moet deze beperkte radarketens
als informatie-posten zien', aldus de
loods-directeur. 'Zij zullen informatie
over de positie van de schepen aan de
aan boord zijnde loods en de kapitein
kunnen geven, maar deze laatste
neemt altijd de beslissingen'. De heer
Bollen verwacht, dat bij de invoering
van radar langs de Westerschelde wel
enige tijd nodig zal zijn om er aan te
wennen. 'Het, ligt hier niet zo eenvou
dig als bij Rotterdam bijvoorbeeld,
waar men met een vrij rechte rivier
heeft te doen. De Westerschelde is
veel bochtiger, en daardoor veel pro
blematischer'. De vier ton voor de
post bij Vlissingen is lang niet. vol
doende. Ook op volgende begrotingen
zullen er nog bedragen voor moeten
worden uitgetrokken.
(ADVERTENTIE)
Een speciale afdeling kan er voor
zorgen dat u bij bijzondere ge
legenheden stijlvol gekleed gaat.
Alles wordt, indien nodig,
naar maat veranderd.
Een geweldig assortiment in alle
maten o.a. de nieuwste colberts
met streeppantalons
jacquetkostuums
smokingkostuums
complete rokkostuums
(ook nieuw te koop!)
En..
blauwe en grijze jacquetkostuums
Gaarne tijdig reserveren
Gortstraat 32-34 - Middelburg
Telefoon 01180-2508
g
VERWACHT..
BEWOLKT
Eerst in het algemeen veel bewolking
inet af en toe regen of buien, later
ook opklaringen. Zwakke tot matige
wind, aanvankelijk uit uiteenlopende
later uit noordelijke richtingen. Maxi
mum temperaturen omstreeks 15 gra
den.
Weersvooruitzichten in cijfers gemid
deld over Nederland:
Voor woensdag:
aantal uren zon: 1-7; min. temp. van
ongeveer normaal tot 3 graden onder
normaal; max. temp. omstreeks nor
maal; knas op een droge periode van
minstens 12 uur: 90 procent; kans op
een geheel droog etmaal 70 procent.
Voor donderdag:
min. temp. omstreeks normaal; max.
temp. omstreeks normaal; kans op
een droge periode van minstens 12
uur: 95 procent; kans op een geheel
droog etmaal 80 procent.
Normalen voor 28-9 2-10
Min. temp. temp.
Den Helder 11 16
Eelde 8 16
De Bilt 9 16
Vlissingen 12 17
Vlv. Z.-Limburg 0 17
Gem. over Nederl. 10 17
ZON EN MAAN
29 september
Zon op 06 36 onder 18.24
Maan op 16.18 onder