Milieuverontreiniging
ook zaak van economie
Amsterdamse effectenbeurs
MILJOENENNOTA AANLEIDING
GEFORCEERDE KOERSDALINGEN
VNO: Nederlandse
koopvaardijvloot
bezig weg te ebben
rrico
ZATERDAG 25 SEPTEMBER 1971
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
25
KOSTEN WORDEN MET DE DAG HOGER
UTRECHT De eerste herfstmist heeft deze week in het Rijn
mondgebied prompt weer voor 'smog' gezorgd, dat wil zeggen
dat door de mist de (te) sterk verontreinigde lucht neersloeg en
bijzonder hinderlijk werd en dat waarlijk niet alleen voor astma-
patienten. De grens van dit toelaatbare werd, zo niet overschreden,
dan toch wel heel dicht genaderd. De werknemers van Gusto in
Schiedam uitten hun ergernis op radicale wijze, waarmee zij voor
zover bekend voor een primeur gezorgd. Als protest tegen de si
tuatie en met name het uitblijven van afdoende tegenmaatregelen,
staakten zij een uur. De directie van Gusto kon dat, ondanks haar
begrip voor de verontrusting, weinig waarderen en dat is begrij
pelijk, haar wervenmachinefabrieken zijn niet de grote boosdoe
ner. De werknemers bereikten dat het smogprobleem maandag
aanstaande aan de orde komt in de vergadering van de werkgevers
in de metaalsector.
Hiermee is de milieukwestie dan
terechtgekomen waar zij ook thuis
hoort. De milieuverontreiniging is niet
alleen een zaak van gezondheids- en
welzijnszorg, maar ook van de econo
mie. Frisse lucht, schoon water, recre
atiegebied, enz. enz. zijn nu ook 'rela
tief schaarse goederen' geworden en
daarmee economische goederen waar
voor een prijs moet worden be
taald.
Het zijn dan ook niet de politici en
actiegroepen, die zoals men ten on
rechte vaak denkt, het probleem van
de milieuverontreiniging het eerst
hebben ontdekt. In Engeland werd de
milieuverontreiniging door de vroege
re opkomst van de industrie veel
eerder een probleem dan bij ons en
daar zagen economen niet de politi
ci al 50, 60 jaar geleden de nevenef
fecten van de industriële produktie.
En zij kwamen op de voor economen
voor de hand liggende oplossing: als
fnsse lucht een economisch goed
wordt, moet de gebruiker ervoor beta
len. Anders gezegd: de vervuiler be
taalt. Dat is een economisch principe,
geen politiek beginsel. Alleen er zijn
politici en kennelijk ook actiegroepen
voor nodig om dat economisch princi
pe doorgevoerd te krijgen.
Aandacht
In ons land is sinds deze zomer een
minister voor volksgezondheid en mi
lieuhygiëne. van wie overigens het
optreden deze week de bewoners van
de Rijnmond niet zal hebben geïmpo
neerd, evenmin trouwens als de zin
snede in de troonrede dat de bescher
ming van het leefmilieu een der
(vier) vraagstukken is die dringend
ons aller aandacht opeisen. Met voort
varendheid zal aan wetten worden
gewerkt, zo wordt verder beloofd, er
komt een nota over een urgentieplan
en de regering zal inter-overeenkom-
sten op dit gebied bevorderen. Voor
uit dan maar.
Gezien het economisch aspect van
het milieubeheer is het duidelijk dat
het ministerie van economische zaken
ook het een en ander te doen heeft
met dit vraagstuk. Nu is de nieuwe
minister van economische zaken, mr.
drs. A. Langman in de memorie van
toelichting op de begroting van zijn
departement niet veel concreter wat
de te nemen maatregelen betreft,
maar hij geeft wel de problematiek
van het economische deel van de
oplossing aan.
De minister constateert terecht dat
de milieuverbetering evcnw ichtig
moet worden ingepast in het totale
sociaal-economische beleid De verbe
tering van liet leefmilieu is daarmee
een nieuwe, afzonderlijke doelstelling
van het economisch beleid geworden.
Daa mede milieuverbetering, of liet
milieubeheer, een vraagstuk van keu
ze. van economiscli handelen is ge
worden. Wat wil men en welke prijs
(opofferen van andere wensen) heeft
men er voor over? Dat brengt span
ningen met zich in het totale wel
vaart sst reven.
We moeten met zijn allen tijdig
onderkennen welke 'ruimte' voor de
milieuverbetering dient te worden ge
reserveerd in onze totale economie.
Het is daarbij minder van belang of
de kosten worden gedragen door de
producenten-consumenten dan wel
door de overheid, dus door de ge
meenschap. Hoe dat zij, de ruimte
gaat ten koste van andere zaken,
bijvoorbeeld ook van de groei van de
particuliere consumptie.
2,5 miljard
Er zijn inmiddels door deskundigen
wat minister Langman noemt 'globale'
en voorlopig zeer 'ruwe' schattingen
gemaakt, waaruil bleek dat het inha
len van de nu bestaande achterstand
in deze milieubeheer tot een aanvul
lende kostenstijging zal kunnen leiden
in de orde van grootte van 2 pet van
het bruto nationale inkomen. Mocht
deze kostenstijging van 2,53 miljard
gulden tot omstreeks 1975 en via een
jaarlijks gelijke stijging van ruim een
half procent van f 63 min van het
bruto nationale produkt worden gere
aliseerd, dan zou dit ruim 10 pet van
de voor de komende jaren voorziene
jaarlijkse groei van het bruto nationa
le produkt (die op 5 pet per jaar
wordt, geschat in beslag nemen. Dat
zal niet onoverkomelijk zijn, al zal
het toch wel heel goed merkbaar zijn.
Hef. bemoeilijkt de verwerkelijking
van andere, op zichzelf goed verdedig
bare wensen. Maar zoals gezegd het
gaat nu eenmaal om een bewuste
keuze.
In hoeverre in 1975 stabilisatie kan
optreden in dit procentuele aandeel in
de groei van het bruto nationale pro
dukt ten behoeve van de milieuverbe
tering hangt allereerst af van de nieu
we technologische ontwikkelingen,
waarbij de zogenaamde terugwin
ningsprocessen van groot belang zijn
Deze terugwinningsprocessen, die het
verwerken van afvalstoffen en gassen
betreffen, kosten uiteraard en in de
investeringen en in de exploitatie
geld. dat uiteindelijk door de consu
ment, zal moeten worden opge
bracht.
Evenwichtig
Men zal niet alleen moeten bepalen
welke 'rente' voor het milieubeheer
kan en moet worden geschapen, maar
ook de samenstelling van liet totale
pakket van milieuvoor/ieningen moe
ten vaststellen. Ook hierbij is een
economische analyse noodzakelijk om
dat diverse voorzieningen op verschil
lende wijzen in de kosten doorwerken,
dus op verschillende wijzen claims op
de nationale middeleij leggen en ook
verschillende betrokkenen kunnen ra
ken. Het hele pakket zal efficient
moeten worden samengesteld en wat
minister Langman noemt, op even
wichtige wijze in beleidsmaatregelen
moeten w orden omgezet. De gevolgen
van de maatregelen moeten hierbij
zorgvuldig worden bekeken.
Ter ondersteuning van al dit werk
voor het Centraal Plan Bureau is
onlangs een stuurgroep MAKRO Eco
nomische Analyse Milieubeheer opge
richt. Helaas moet de minister mei
den dat het desondanks nog geruime
tijd zal vergen om laags deze weg
voldoende instrumenten voor het mi
lieubeleid te ontwikkelen.
Dit is gezien het ingewikkelde ge
heel begrijpelijk, maar gezien de
steeds groter wordende milieuveront
reiniging nauwelijks acceptabel. Ook
economisch niet, omdat, de kosten van
het terugdringen van de schade per
dag hoger worden, blijft het kwaad
intussen gewoon in stijgende mate
verder gaan.
Hier moet overigens bij gezegd
worden dat mede onder de druk van
de publieke opinie bij het bedrijfsle
ven steeds meer wordt gekeken naar
de milieunygienische aspecten van
nieuwe investeringen.
Op niet al te lange termijn hoopt
het Centraal Plan Bureau met een
eerste afronding van dit onderzoek ie
komen, waarbij o.a. een globale ra
ming zal worden gegeven van de
kwantitatieve gevolgen van de in de
komende jaren op dit gebied te ver
wachten beleidsmaatregelen.
Er zijn meer economische proble
men bij de milieuverbetering. Als ge
volg van regionale verschillen in de
bestrijding van verontreiniging van de
oppervlaktewateren treden verschui
vingen in de concurrentieverhoudin
gen binnen enkele bedrijfstakken op.
De snel stijgende kosten van de afge
dwongen milieumaatregelen kunnen
dat nog versterken. De minister komt
niet verder dan de opmerking dat er
nauwlettend op zal worden toege
zien.
Er zijn niet alleen binnen ons land
verschillen in de voorschriften, ook
internationaal kunnen zo de concur
rentieverhoudingen worden verstoord.
Wie betaalt, is ook hier van belang. Is
het in het ene land de vervuiler en in
hel andere de gemeenschap, dan
werkt het verstorend. Het gevolg kan
zelfs zijn dat verschillen in het milieu
beheer leiden tot een golf op handels
gebied van protectionisme.
De minister merkt tevens op dat
men bij het nastreven van de milieu
verbetering omwille van gezondheid
en welzijn de ogen niet kan sluiten
voor deze problemen. Dit geldt zeker
voor ons land met. zijn naar verhou
ding grote bevolking (een bron van
welvaart overigens). We zijn nu een
maal van onze industrie afhanke
lijk.
Hoopvol is dat internationaal en
m i name in de organisatie voor
economische samenwerking en ont
wikkeling naar een op elkaar afstem
men van de nationale beleidsmaatre
gelen wordt gezocht. Aan de andere
kant is de ervaring dat internationale
samenwerking slechts moeizaam op
gang komt, aangezien ieder allereerst
De regeringscommissaris, die zoals
in het regeerakkoord werd overeenge
komen, de algehele grondwetsherzie
ning moet voorbereiden zal op korte
termijn worden aangev ezen. Dat kon
digt minister Geertsema aan in de
memorie van toelichting op zijn be
groting voor het jaar 1972.
<iu zijn eigen belang pleegt te letten.
.Milieubeheer is weliswaar een inter
nationaal probleem, maar liet pro
bleem doel zich niet overal in gelijke
mate en in gelijke zin voor. We leven
tenslotte ook nog in een wereld met
verschillen in politiek denken, hetgeen
het tot-stand-komen van een interna
tionale milieucodc, door minister
Langman dringend noodzakelijk ge
acht. niet vereenvoudigt.
Amsterdamse
wisselmarkt
Contante prijzen
AMSTERDAM (ANPI - Londen
8.32%-8.33. New York 3.35-3.35%, Mon
treal 3.32%-3.33',». Parijs flO.57%-
H0 62"i, Brussel 7.17% 7.17%Frank
furt 101.64-101.69. Stockholm 66.72%-
66.77' a, Zurich 84 95%-85.00%, Milaan
54.87K-54 92' s, Kopenhagen 46.17%-
46 22%. Oslo 48.97'49.02%. Wenen
19 98-13.99, Lissabon unq Madrid 4.30-
5.05.
VOORAL AKZO EN PHILIPS
WEER ZWAKKER
Hoewel sommigen ter beurze de tijd zo lang
zamerhand gekomen achten voor een technisch
herstel, was hiervan In de koersvorming aan het
Damrak vrijdag nog weinig te merken. Alleen
Hoogovens bestond het 0,70 hoger te openen op
60. maar daar bleef het voorshands bij. Kon.
Olie viel, gezien de lage dollarkoers nog mee
met een verlies van twee kwartjes op 126.10.
Unilever ging nog 1,50 naar beneden op 106
met later een klein herstel tot 106.40. maar met
AKZO en Philips was het weer helemaal mis
AKZO begon 1.40 lager op 68 en kwam daar
na op 67.90. Philips startte 0.60 lager op
3! 60 en liep toen terug tot 31.30. KLM
was f 1 lager op 111.30
De rest van de markt bleef voortsukkelen op
de weg naar ten eden Cultures waren alle Ia
ger me: voor HVA ruim 2 pnt verlies op 62
en voor Dei: Mij f 1.70 achterai'gang op 74 20
In de scheepvaartsector daalde Kon Boot 3
tot 96. maar hiervan werd lat«r de helft inge
lopen Nat - Nederlanden moest nog 1 terug tot
56 en Amrobank was f 0,80 op retour op 51
ABN kon f 1,50 van oe schade van de Jaats'e|
dagen inhalen op 251 Helneken handhaafde dej
oude koers op 229.
Piulips kon later een deel van hel verlies goed
maken op 3170 en Hoogovens liep nog wat
verder op tot 60.50.
Op de lokale markt zat men hier en daar de
deze week opgelopen wonden te likken, wat met
kleine herstelbewegingen gepaard ging. maar de-
se ontwikkeling bewoog zich tegen de algeme
ne trend-in. die nog steeds in mineur was. Om
met de hoop te beginnen: VRG-Papier trok 15
pnt aan tot 495, Erdal was f 3 beter op 179 en
Furness f 2 op 66. Opvallend vast was voorts
Van Gelder waarvoor grif 5 meer werd "oe-1
taald op 58 30. Hagemeijer won 2. Beers 5,
pnt en IBB-De Kondor trok f 3.50 aan tot;
106. waarmee de opklaringen wel zijn vermeld.
Onder het koor van verliezers mengde zich dit-j
maal ook ACF, welk fonds met minder dan,
6 prijsgaf op 214. Elsevier verspeelde 3,50
op 387 en Nillmij 2,80 op 120. Circa 10 pnt,
soms vergezeld van laatprijzen, verloren Bos
en Kalis, Ford, v. d. Gnnten, IBG en Nedei
horst. Tricotbest daalde 8 pnt tot 50 en gaal
herstniotureren met mogelijk personeelsvermin
dering was nog niet ln brede kring bekend,
maar de koers daalde al 3% pnt tot 71. Verliezen
van 5 tot 8 pnt kwamen nog voor bij Schuitema,
Haiema, v d. Vliet, Heybroek, Naeff. Zeeland,
Riva.
Later begonnen bij de hoofdfondsen koopjesja
gers actief te worden er. dit weerspiegelde ach
het best m de koers van Hoogovens die snel
aantrok tot 62.50. Unilever liep op tot 107.30
Philips tol 31.80.
In de loop van de beurs! ijd deed zich over
vrijwel de gehele linie een opleving voor. zodat
velen zich afvroegen of het langverbeide tech
nisch herstel op gang gaat komen. Dit zou dan
maandag bi] de hervatting van de handel moe
ten blijken. Veel, zo niet alles zal afhangen
van de houding van Wall Street en de ontwik
kelingen op het monetaire vlak.
Feit. Is evenwel, dat b.v. Unilever sloot op 108.
wat 0,50 hoger is dun donderdag (opening
was 106). Hoogovens sloot, op 61,50 (plus 2,20)
na even 62.50 te zijn geweest. Fel was de her
stelbeweging bij Helneken Bier, waar op 233
vier gulden meer werd betaald dan donder
dag.
Ook op de lokale markt waren de koersen in
de tweede periode overwegend hoger dan in de
le periode De meeste Staats- en BNG-leningen
gaven k'eine winsten te zien.
Intern
Industrie
Scheepv.
Bank- en
Handel ei
Algemeen
AMSTERDAM (ANP» De ariviesicoer-
sen voor buitenlands bankpapier, gel
dend in Amsterdam op de volgende
werkdag luidden gisteren;
Dollars 3.31-3.39, Ponden 8.25-8 45, B.
frs 7.05-7,25, DM 100.50 102.50, Den.
kr. 45.00-47 00. Lires 53.50-56.00, Escu
do's 11 85-12.45, Can dlrs 3.28-3.38, Fr.
frs 62 25 64.25, Zw. irs 34.25-86.25, Zw.
kr. 65.50-67.50, Nor kr. 48.00-50.00,
Os sch. 13 80-14 05, Peseta's 4 80-50.5.
DEN HAAG (ANP) Volgens liet
Verbond van Nederlandse Onderne
mingen (VNO) beginnen de Neder
landse reders hun emotionele afkeer
van bet varen onder vreemde vlag te
verliezen en is de Nederlandse koop
vaardijvloot bezig weg te ebben naar
de vreemde.
He* VNO zegt in zijn orgaan, dat de
nuchtere cijfers dit bewijzen: van de
einde 1970 in opdracht gegeven nieuw
bouw met een tonnage van in totaal
ongeveer 4 miljoen ton deadweight
komt maar 0,6 miljoen ton onder
Nederlandse vlag te varen: het over
grote deel van de nieuwbouw, onge
veer 3.4 miljoen ton zal onder andere
registratie worden gebracht
Reders brengen hun schepen onder
vreemde vlag omdat dit fiscale voor
delen biedi. Dit fiscale aspect, aldus
het VNO. begint voor de Nederlandse
reders steeds zwaarder te wegen nu
zij druk bezig zijn zich minder op de
traditionele lijnvaart te oriënteren en
de cash flow, die nog steeds heei
behoorlijk is. te richten op kapitaalin
tensieve. gespecialiseerde schepen.
Dil vertrek van de Nederlandse koop-,
vaardljvloot naar landen met een 'oe
lastingvrije vlag heeft consequenties,
voor de Nederlandse economie. He i
VNO somt ze op: de fiscus gaat
minder ontvangen, de Amsterdamss
en Rotterdamse havens benoeven mei I
langer de hoofdhaven voor de onder
vreemde vlag varende Nederlandse!
schepen te zijn. Verder zal de netto-
bijdrage van de zeevaart aan ons
nationale inkomen (in 1968 853 mil-1
joen gulden) minder worclan Ook
moet worden verwacht, dat de bijdra
ge van de zeevaart aan onze betalings-;
balans eveneens snel minder zal wor
den. die bijdrage beloopt ongeveer 1,5
miljard gulden, waarmede ruim een
derde van het structurele tekort op
onze handelsbalans kan worden ge
dekt.
Minister Geertsema kondigt in zijn
begroting wettelijke maatregelen aan
die het vraagstuk regelen van de be
scherming van de persoonlijke le
venssfeer in verband met het registre
ren van persoonsgegevens. Opslag,
verwerking en verspreiding van gege
vens langs mechanische weg moeten
daarbij aan de orde komen, aldus de
minister.
Slaateleailncrs
J tt**
I 19 J. TWI
IE J "TOï-o
Eindhoven '54
O Haag *52-1
DHaag -52-3
Handel Industrie
AIO Ueljo 169
MoU OtOOfO 12*
BaUMt-NcOUD O 52
Bemcorp lm 331
Berth «n Jvff 578
Bern»: P»i 157
ACTIEVE AANIil
86.10
82.20
Anist Ru b o
(Vit Ml] c
o.-rdt Petr
Mem pref
H<-i neken
Hal
Inland Nat Gat
BvNG l
BvNG 1-2 W«
BvNG I V 6*.
BvNG "57 6
BvNG 65 1 SV.
BvNG 58 SV.
BvNG M 6%
BvNG '58 fi»
Fr. Ui uw e
Pr Gr DU 4'A
West NO 3%
HVA-Myeo
KLM
Kod Petr
Hypotheekbanken
3P 66 TV.
AKZO Z CÜ NV
N G» U TO 6%
R rijn pijpl 5%
84 70
7850
87.10
92.50
91 40
Rollnco 165 80 165
Scneepv Om» 62.50 62.10
Unilever o 107.50 108
MET-ACTIEVE AANDELEN
BeJentarsmtW
Alg Fond» oea 97 50 9750
Convert© 779 780
Holland Fund 580 587
OIF 112 :07.30
93.10
M
87.60
Premlelenlnger
OtUteo
E'iTOpefondJ
Eurunioo
Valeurop
AMKV
Delta vera, pc
Ned Mldstb.
Slavenburg
H «temend
Hero Com
Hor*» Mart)
Holer
Het I Brtoo
Hom burg
Hoocenhoacb
rinctnwi
I 8 8 Roenor
Kempen »n Beg
KN Papier
KV raptit
Ltndeteve»
Lijm en Gei
Meetfabi NB e
Mees Bouw
Mow
Van Kdla
■Mn
N'.tverd ito Colt
:»nng
PaWvned B
Piltbe
Pont nout
lien Motore
Int Tel en Tel
Kennecof
•-'a- Drtc.lt
s'rth Am Phllft»
Penn Out Comp
Pepocc
Rad» com
RepuotX S-'er*
men (JU
VandartJ Brand»
87 20 SdB Exp Mij
55.70 Sdhokberon
109 Srhnlt Honig
51.10
341.5
31.80
OS Steel
Westingn Elec.
Woolwortb
1 0» 1Mb
78 7Ï.S0
55 53.90
38.38 2T.50
!4 13.90
24 in 24 50
60S 630
61.30 5930
33 34.»
2! <0 21 25
42 42
28.15 283»
52 25 52
100.» 102 b
58.20 57.20
27.50 28-90
?n; ggetlaan laten; bbieden; Ilal
DE BEURS DEZE WEEK
AMSTERDAM De troonrede
en de miljoenennota waren voori
de Amsterdamse effectenbeurs j
aanleiding de koersdalingen in;
geforceerd tempo voort te zet
ten. Hiermee is door een reactie
gedemonstreerd hoe beide voor
ons land zo belangrijke stukken
bij het grote publiek zijn geval
len. Op zich genomen viel de be
groting en de daarin verwerkte'
voorstellen voor het bedrijfsle
ven nog wel mee, maar de te-j
neur waarin een en ander is op-1
gesteld was vrij pessimistisch.
De verkenningen van het centraal
planbureau bevestigden deze indruk
zodat ook op wat langere termijn het'
signaal in feite op rood staat. Hei
grote punt waarmee ook de nieuwe
regeringsploeg worstelt, is óe bestrij
ding van de hardnekkige inflatie die
alle welvaartsverbetering dreigt weg
te vreten. De ontwikkeling in Enge-j
land leer: echter dat een inflatiebe
strijdmgsklimaat van wat langere
duur a' spoedig op een soort recessie
dreigt uit te lopen met een naar
verhouding vrij grote werkloos- j
heid.
Ook in Amerika, waar de inflatie-,
strijd nog voortdurend in alle hevig i
heid wordt gevoerd, tracht de rege
ring anderzijds de scherpste kantjes]
daarvan weg te nemen. Desondanks;
tobt men in Amerika nog altijd met
een werkloosheidpercentage van zes
procent Volgens het Centraal Planbu
reau zal dit percentage volgend jaar
in ons land tot circa twee procent
oplopen.
Gat
Al met al een miljoenennota vol
klaagliederen, harde maatregelen en
ernstige begrotingstekorten en zelfs
voor 1971 een enorm gat, dat niet
eens op normale wijze gedicht kan
worden. Geen wonder dat het grote
publiek weinig aanleiding zag op dit
perspectief beurszaken te gaan doen.
Ook de beroepshandel zeil" zag er nog
weinig brood in. boewei veel aandelen
toch langzamerhand op een niveau
komen dat menigeen wel achter zijn
oor gaat krabben.
Het nare van de situatie is voorts
nog dat ook Wallstreet weer in een
soort baissesfeer is beland. Optimis
ten spreken nog steeds van een conso-
lidatiefase. maar mei die zogenaamde
consolidatie is het koerspeil door de'
900 gevallen en bleven ook de omzet
ten op een bijzonder laag niveau. Dat
was ook het geval in Amsterdam, t
waar het deze zomer wekenlang even-|
eens bijzonder stil is geweest. Hetj
ontbreken van stimulansen deed ini
een dergelijke markt het koerspeil]
een afbrokkelende richting ingaan.i
Maar deze week kwam daarin in]
zoverre een wijziging dat de omzetten:
duidelijk aanzwollen, maar dan gro
tendeels aan de verkeerde kant De
verkoopdruk werd hierdoor aanmer-
kelijk verzwaard en het opvangvermo-
gen verkleind. Een en ander wordt
in verband gebracht met het naderen
de maandultimo, waarmee voorts
weer een kwartaal wordt beëindigd.
En tegen het einde van ieder kwartaal
plegen bankiers en commissionairs de1
rekeningen van hun cliënten nog eens.
na te lopen teneinde de debetposities
te controleren Door d zomer'oaisses
zijn ongetwijfeld hier en daar deze
posities te veel ondergraven, zodat of'
moet worden bijgestort of moet wor-l
den verkocht. Bijstorten doet nie-|
mand graag in tijden van beursdalin-
gen en daarom grijpt menigeen die te!
weinig onderpand heeft naar de ver
koopkant. hergeen toenemend aanbod
op de beurs tot gevolg heeft.
samenwerking, maar niet fusie tussen,
Van Nelle en Scholten Honig joegen j
de fusiespeculanten op bol. Van Nelle
kwam hierdoor van 320 op 270 en
Scholten Honig van 57 gulden op 50]
gulden. Verder was het vrijwel overal i
verlies wat de lokale klok sloeg. Tien
gulden voor Albert Heijn, die hier
door alle winst van de voorgaande
twee weken afstond en vijf gulden
voor Wereldhaven, VNl. Homburg,
Erdal, Bols en Amev Indien bedacht
wordt dat vijf gulden neerkomt op
tenminste 25 gulden op oude basis
dan zijn de verliezen dus niet ge-
ring.
Hoek Machines verloor bijna 50
punten. Interlas 30 punten en Nutricia1
25 punten. Ook van Gelder liep verder
terug en kwam daarbij op de halve
pariwaarde terecht. Rijn-Schelde ge
droeg zich ook weer teleurstellend en
brokkelde af tot 160 procent.
De obligatiehoek kon niet veel
moed putten uit de benarde financiële
positie van 's rijks middelen. Er kon
in elk geval geen stimulans aan wor
den ontleend, hoewel de regering dui
delijk stelde dit jaar niet meer op de
kapitaalmarkt te willen lenen. De
nieuwste staatslening werd overigens
een groot succes, maar leidde ook al
niet lot een herstel. Het bleef sukke
len en wachten op nieuwe gezichts
punten. De beurs sloot in gedrukte
stemming.
ADVERTENTIE
Aanbod
Dit aanbod kwam deze week in
vrijwel alle sectoren los De internati
onal. die in voorgaande w eken o f
nauwelijks van plaats veranderden of
de dalingen bij enkele guldens lieten,
moesten deze week gevoelige verlie
zen oplopen.
Het meest Koninklijke Petroleum,
die zelfs tien gulden verspeelde.!
Unilever daalde zeven gulden. AKZO'
vijf gulden, Hoogovens zes gul-|
den, Philips moest drie gulden achter
uit, maar deze daling staat gelijk aan
de zes gulden die Hoogovens verloor.
Uit de andere groepen van de hoofd-,
fondsen waren vooral de Algemene,
Bank Nederland met een veriies van
15 gulden en Holland-Amenka Lijn
met een verlies van zes punten
flauw.
Heineken kon met wat heen-en-weer-
gespring echter de koers van de vori
ge week behouden. Kennelijk omdat,
bier met onder de voorgestelde ac
cijnsverhoging va".:. Goede berichten'
uit het bedrijfsleven vielen in een
moeilijke markt en konden daardoor I
wat reacties betreft niet goed tot hun
recht komen. Toch liepen Van der
Vliet. Wernink en Hatema een vijftal
punten op. Nederhorst kon op een I
verstevigde samenwerking met Pak-1
hoed vier gulden aantrekken, maar
laatstgenoemde zelf viel aan de alge
mene baisse ten slachtoffer en ver
loor tien gulden.
MOGELIJK SAMENWERKING
PHILIPS-SIEMENS OP
COMPUTERGEBIED
EINDHOVEN (GPD) Het is niet
onwaarschijnlijk dal op korte termijn
onderhandelingen beginnen tussen Sie
mens en Philips om op computerge
bied te gaan samenwerken. Een
woordvoerder van het Elndhovense
concern zei daarover nog niets con
creets te kunnen meedelen.
Siemens is ou zoek naar een financieel
sterkere Europese deelgenoot om
te concurreren tegen de Amerikaanse
computerindustrie, nu de Amerikaanse
partner RCA van Siemens heeft aan-'
iigekondigd met computers te stoppen, i
Zoals gemeld, werken Siemens en Phi-
lips al samen op het terrein van de
grammofoonplaten. Zij hebben ook al
een gezamenlijk joint venture voor de.
ontwikkeling van video-recorders op
gericht. De computers bij Philips wor
den ontwikkeld in een aparte divisie:
elektronika.
herfstweer?
kaasweer!
nietvergeten.,.Fricoeten
HOOG EN LAAG WATER
Samenwerking
Ballast Nedam verloor nog eens zes
gulden en Buehrmann vijf gulden op
tussentijdse berichten. De plannen tot
Vlissingen
Terneuzen
Zierikzee
Hansweerf.
Wemeldinge
Vlissingen
Terneuzen
Zierikzee
i Hansweert
Wemeldinge
NAP
uur cm uur cm
5.50 196
6.42 137
6.21 215
708 162
6.09 163
6.36 179
7.19 127
7.05 200
7.47 150
17.46 179
18.14 195
18.55 137
18.46 214
19.20 162
19.40 133
19.38 197
20.05 155
NAP
uur cm uur cm
11.49 157
0.03 187 12.14 170
0.12 151 12.28 130
0.36 201 12.45 185
0.25 170 12.42 146
uur cm
0.16 159
0.39 172
0.57 139
1.11 187
1.05 156
NAP
uur cm
12.38 148
13.00 161
13.23 124
13.30 176
13.30 139
Posities
Nederlandse
schepen
Al'jo 23 40 WZW l
Rolre.-datv.
Are» 23 750 O Bermuda n Europa
Argo p 22 Vli»sin«n n Antwerpen
Asterope 23 30 NO Teneritte n Sa."
toe
Atlantic Star 24 te Portsmouth
15 O Timor n Suv»
Belticborg 23 te Dolhill
Bende 23 v Luanai'
Benggol 23 te
Barrndst 22 te
nada n Takoradl
kelstrpom 23 Castue
Bengkalu 23
mn
p 23 Vllssii
ekanw p 23
9 23 Brunsbuttal n
nunoiund
An 'r d ep 21 SO m NNW Maden n
Mad ree
Arr.tlaimoian 24 140 Z parana n
Durban
Amite.'sii>,e 23 500 ZO Madagascar
"BH
s 23 v Hamburg n Rotterdam
otterdam
130 "NNO Ron
23 10 ZW v Gr,» Ne»
a^25 ta Kharg lil,
1 Amsterdam 24 10 ZO Porta
Cocc.23 v Mohv
Cornel,a-B I 23 60 ZW KeeD Espar
Comelia-B-ll 23 te Rotterdam
Cranie 23 te Rotterdem
Flduoal I 23 Trosvdheim n Chrie
Fra.il van Seun-.ertn 23 60 NW Lit
is 24 t» Santo Domingo
,s 24 te Philadelphia
nu 22 V Vlissingen n de Tyne
in 23 v Malta n Selerno
m Iavenier 23 SO Z Finistarta
ion E 22 te Amstordem
emo 23 15 W Royal Sovereig
Keap Hoorn 24 te Porr Geotil
Kabv
1000 O Bermude n
23 185 W Teneritte n
p Brun abutter a Rer.de-
Kon - even 23 t La Ham» n Rat-
Kort-. 9 23 100 NO Caylon - Bandar
Sr: ni 24 t» Panama kan varw
Sow 23 1250 OZO Ba-mud» It
Kryptoa 12 ofct te Wilmington ver
La,Belle 23 160 Z Oaker n Niger,
1 23 V Gothenburg n 4
Mena a! Ahmadi
ijk 23 t» Rotterdam
ar.and 23 ta H»rr.Burg
Moordrecht 23 v Criatob»,
23 la ElpattT»
iner 23 v Ras
23 150 n P
on» 23 660 n
s 23 930 O Bcrmud
23 1050 NO Barbados i
Rpttèrdïm
Pi n - 22 V Amxardam n Graat Yar
mouth
Pa-ro 23 20 O G.;.-j,"ar n Hamborg
Pendrecht 23 ta Montreal
Per.c.es 23 360 ZW L; :und n Ar»
Ph ne 23 420 OHO Sinpxxxa
Pen. Go I
Psï - ik 23 v Le He,re n
PolytJoru» 23 500 Z Reut:
kart»
Prins der Nadar-, snow 23
Pjipce p 23 Bru.isbuttet n Reuma
Pu:ren 23 8C0 ZO Ks. Ree» n Lo
ISO NNO Broom* n Por-
Sell et_. -
Ponang
I" 1 Syrnnv
d 23 15
S: :'k 23 t Hamburg n Breme-he
Srh.e L.oyd 22 350 Z Freetown n
£3rcrior.j
Srhnor.-o-t 22 v Barcelona n Ced:»
Seo 1 4 -it re Mena al Ahmadi varv.
23 v Durban n Loureoce
23 P-o O-da» i Mackcnata
2 3 te Amrterösrn
23 650 O Honoi-jtB a Ye-
n Dub F*
Som*
k 23 v
Stse VI adinges) 23 200 X Taieota
StraK Clarence 24
Mount Ma.ig3nui
Strser Fiji 23 v S;ng
kong
T.D!
PTC. Sirrtot
t» Barrengui;
Rotterdam. 23 v An-werpan
22 v l
county
Veaum 2 okt tr Pot Dfr
Vege 22 v Gefit n Rcue
IJaeineran 27 f» Rofarder-
Zeefejrgh 25 v Rolterda- -
Zaeotcnc 23 v Rotta.-d»-
Zor-eke-k 23 De;:!.;