PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
BURGER EN BEDRIJFSLEVEN
ZWAARDER BELAST
Begroting van
37 miljard
Verkeersstructuur voor binnenstad van
Vlissingen aanzienlijk te verbeteren
WELWILLENDE REACTIES MEERDERHEID KAMER
Wiebeltax naar
vijf procent
Frisdrank, auto en
electriciteit duurder
Mao zou
ziek of
dood zijn
Grondwerkers
DEN UYL EN VAN MIERL0 WILLEN
BIJZONDERE KAMERCOMMISSIE
Vandaag
in de
krant...
ALTERNATIEF VERKEERSPLAN IN RAPPORT VMC
Terug naar
Colijn?
214e jaargang - no. 222
WAARIN OPGENOMEN DE M I D D ELB U RG SE, VLIS SI N G S E, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
ƒ7p« munt. el ƒ20,70
Woensdag 22 sept. 1971
Ci-O I5S300
WEINIG GOEDE WOORDEN BIJ DE OPPOSITIE, MAAR:
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De rijksbegro
ting die het kabinet-Biesheu
vel dinsdag de tweede kamer
heeft aangeboden, is bij de
meerderheid van die kamer
over het algemeen welwillend
ontvangen.
De politieke leiders van de vijf rege
ringspartijen hebben er in hun com
mentaren weinig twijfel over laten
bestaan dat zij de belastingvoorstel-I
len, die minister Nelisscn van finan-i
cicn heeft voorgesteld, nodig vinden
om uit de grote financieel-economi-
sehe problemen te komen, die alle
partijen zorgen haren. Met name de
verhoging van de wiebeltax lot 5j
procent schijnt een aanvaarde zaak
te zijn. waarover waarschijnlijk j
geen moeilijkheden zullen worden:
gemaakt.
Alleen de liberale fractieleider Wiegel
(wd) had dinsdag nog zijn twijfels
over de hogere wiebeltax. Hij stel-1
de zich ook gereserveerd op tegeno
ver de onderscheiding van de uitga
vennorm en verlangde een duidelij-i
ke kwantificering van de bezuinigin
gen, die het kabinet heeft doorge
voerd. Het doorgaan van de infla-j
tiecorrectie, al is hel dan ook voor.
80 procent, stemde hem uiteraard I
tot tevredenheid
Die tevredenheid was er minder bij
de antirevolutionaire fractieleider
mr Aantjes. die met die belasting
verlaging nog enige moeite bleek te
hebben nu daar een verhoging van
de wiebeltax tegenover staat. „Nuj
men elkaar in het kabinet hierop!
heeft gevonden, zal ik in mijn frac-j
tie verdedigen om zich daarmee,
akkoord te verklaren, mits ook del
andere regeringspartijen dit doen",l
aldus mr Aantjes.
De fractieleider van de CHU, de heer
Mellema. vond dat de fiscale voor
stellen van het kabinet-Biesheuvel
aanvaardbaar zijn in zoverre zij,
bijdragen tot verlichting van de
economische problemen Hij wast
geneigd wat dil betreft het. kabinet
het voordeel van de twijfel te ge
ven. Ook zijn collega van DS"70. de;
heer Berger, stemde met de plan
nen van het kabinet in De heer
Berger sprak van een 'sociaal pro-i
gramma in een benarde situatie' en:
prees de regering voor de 'realisti
sche en moedige aanpak'.
Ook de plaatsvervangend fractiechefI
van de KVP. mr Andriessen, prees;
de regering voor haar poging in de;
huidige economische omstandighe
den een nieuw uitgangspunt te vin-;
den. Hij liet echter nog in het
midden of de verzwaring van dei
lasten naar de mening van de KVP
wel evenwichtig genoeg over de
verschillende maatschappelijke
groeperingen is verdeeld Zo stelde,
de heer Andriessen zich gereser
veerd op tegenover de voorgeno-
men verhoging van de schoolgelden
voor het voortgezet onder-
Oppositie
De oppositie had dinsdag voor de
plannen van liet kabinet-Biesheuvel
weinig goede woorden over. De
fractieleider van de PvdA, drs Den
Lvl, vond de voorstellen geen bij-
7.ie sint pag. 3 kol. 3
PARIJS (AP) De Franse ra
dio en het tv-journaal hebben
dinsdagavond het vermoeden
geuit dat de Chinese leider Mao
Tse Toeng tengevolge van een
hartaanval is overleden of ern
stig ziek is geworden. Men zei
dit op te maken uit de jongste
ontwikkelingen in China.
Eerder deze week zijn twee vooraan
staande Amerikaanse hartspecialisten
naar Peking gereisd. De Franse radio
meldde dat. volgens berichten
Hongkong al het militaire en buri
lijke luchtvaartverkeer binnen China
was stopgezet hetgeen een teken
voor ernstige binnenlandse ontwikke
lingen zou zijn. Ook het feit dat de
traditionele massale 1-oktoberparade,
die gewoonlijk in Peking door de
Chinese partijvoorzitter wordt afgeno
men. werd afgelast, wijst er volgens
de Franse radio op dat Mao of ern
stig ziek of reeds overleden is.
(Van onze parlementaire redactie)
het profijtbeginsel het reusachtige tekort va
3,4 miljard gulden, dat het kabinet-Biesheu
vel heeft geerfd van het kabinet-De Jong, in
het komende jaar moeten dekken.
Uit de voorstellen van de regering blijkt ech
ter ook dat het bedrijfsleven een belangrijke
bijdrage zal moeten gaan leveren aan de op
heffing van het tekort.
DEN HAAG Autorijden, frisdranken,
elektriciteit, paspoorten, collegegelden en
zelfs dwangbevelen worden volgend jaar aan
merkelijk duurder, aldus blijkt uit de miljoe
nennota, die minister Nelissen (financien)
dinsdag aan de tweede kamer heeft aange
boden.
Daarnaast zullen bezuinigingen, leningen en
De belangrijkste belastingvoorstellen van de regering zijn:
verhoging benzineaccijns met 2,75 cent per liter, opbrengst
125 miljoen gulden;
0 verhoging motorrijtuigenbelasting, opbrengst 180 miljoen
gulden;
0 invoering accijns op frisdranken van f 14,50 per honderd liter,; ton^TOorsteihngen
d.w.z. 14,5 cent per liter, opbrengst 65 miljoen gulden;
0 verhoging btw-tarief voor elektriciteit van 4 procent tot 14
procent, opbrengst 93 miljoen gulden;
0 verhoging assurantiebelasting van twee tot vier procent, op
brengst 25 miljoen gulden;
0 handhaven van de wiebeltax (vennootschaps- en loon- en in
komstenbelasting) en tevens een verhoging daarvan van drie tot
vijf procent, opbrengst 950 miljoen gulden;
0 de afbraak van de heffing van omzetbelasting op investeringen
(de heffing bedroeg dit jaar 5,6 procent en zou volgend jaar 1,4
procent bedragen, maar wordt 4,62 procent een verhoging van
de zelfstandigenaftrek, waardoor kleine ondernemers in ieder
geval ƒ300 mogen aftrekken), opbrengst 315 miljoen gulden;
0 de vorig jaar tijdelijk verhoogde vermogensbelasting blijft op
0,6 procent gehandhaafd, opbrengst 57 miljoen gulden.
nieuwsbladabonnementen blijft voor- j
lopig op het nultarief staan, als een;
tegemoetkoming aan deze bladen in;
de periode van herstructurering. Dit,
besluit zal het rijk ongeveer tien
miljoen gulden kosten.
Citrusvruchten blijven definitief ln
j het lage 4-procentstarief van de om-
1 zetbelasting vallen, evenals muziek- en
Overigens wil de regering ook mei
nieuwe activiteiten beginnen. Voor-1
beelden hiervan zijn:
verschillende maatregelen op on
derwijsgebied- verlaging leeiiinger.-
schaal bij kleuteronderwijs, aantrek
king van extra leerkrachten, invoering
partiele leerplicht, voor zestienjarigen
en uitbreiding lerarenopleiding.
uitbreiding woningwetbouw en
aanvullende individuele huursubsi
dies.
meer uitgaven voor ontwikke
lingshulp,
meer voor defensie,
meer voor verkeer en waterstaat:
maatregelen voor NS en ander open
baar vervoer, uitbouw Lelystad en
bouw van de nieuwe stad Almere,
rente-overbruggingsregeling
scheepsbouw,
meer kosten voor verzorging be
jaarden en ziekenfondsverzekering be
jaarden.
Hoewel in de 'hoofdpunten van liet
regeringsbeleid' vrijwel niet gesproken
wordt over de bezuinigingen die het
kabinet zou doorvoeren, wijdt de mil
joenennota daar wel een hoofdstukje
aan. „De voorgenomen beleidsombui
gingen", aldus minister Nelissen, „be
treffen onder meer het matigen van
(Zie slot pagina 13 kolom 7)
DEN HAAG Dat we in 1971
leven was ditmaal ook duidelijk
te zien aan de lange haren van
sommige militairen langs de rou
te van de gouden koets.
De loon- en inkomstenbelasting zul
len weliswaar worden verhoogd door
de gestegen wiebeltax, maar doordat
er tevens een inflatiecorrectie van 80
DEN HjVAG (ANP) De fractievoorzitters drs J. M. den Uyl fpvda) en
mr H. A. F. M. O. van Mierlo (d'66) hebben dinsdagmiddag, mede
namens de ivaarnemend fractievoorzitter van de PPR. dr mr B. de
Guuy Fortman, in een brief aan kamervoorzitter mr J. F. J. M. van
Thiel uitgesproken, dat zij de instelling van een bijzondere kamercom
missie noodzakelijk achten. Deze commissie zal moeten onderzoeken
hoe het mogelijk is geweest dat aan de kamer op 24 april jl. werd
meegedeeld, dat het tekort op de rijksbegroting 1971 f2.2 miljard zou
bedragen, terwijl thans in de miljoenennota 1972 wordt uiteengezet,
dat het tekort voor 1971 op f 3.9 miljard wordt begroot.
In de brief wordt gezegd, dat deze gang van zaken ernstige twijfel doet
rijzen aan het. goed functioneren van het systeem van inlichtingen,
waarover regering en parlement beschikken. Drs Den Uyl en mr Van
Mierlo schreven in hun brief dan ook. dat zij een onderzoek naar de
omstandigheden, waaronder en naar de gegevens op grond waarvan
bedoelde inlichtingen zijn verstrekt, dringend geboden achten. Het
onderzoek zou mede gericht kunnen worden op verbeteringen, die in
het systeem van inlichtingen kunnen worden aangebracht. Daarbij,
aldus de beide fractievoorzitters, zal aan het feitelijk functioneren van
de ministeriele verantwoordelijkheid niet voorbij kunnen tuorden
gegaan.
procent zal plaatsvinden, betekent het
in de praktijk dat de tarieven slechts
een kleine verandering zullen onder
gaan. Deze wijziging houdt een belas
tingverlaging in voor alle inkomens
beneden 00.000 gulden per jaar. mt
het meeste voordeel voor de middel
grote inkomens.
DEN HAAG Minister van fi
nanciën R J Nelissen met het
'beroemde' koffertje
LENING VAN HALF MILJARD
Tegenvallers
De belangrijkste tegenvallers voor
het kabinet-Biesheuvel zijn: de uitga
venstijgingen voor de overheidssala-
rissen (bijna een miljard gulden meer
zal daarvoor dit jaar worden uitgege
ven dan was verwacht), het departe
ment van onderwijs (216 miljoen gul
den meer), verkeer en waterstaat
gemeentefonds (55 miljoen gulden
meer) en bezitsvormingsfonds (150
miljoen gulden meer).
Zoals gemeld zal de regering het,
wetsontwerp, waarbij rente zou wor
den berekend op belastingschulden,
weer intrekken 'mede gelet op de in
de tweede kamer levende bezwaren'.
Het rijk zal daardoor tachtig miljoen
mislopen, maar als compensatie daar
voor wordt dan ook voorgesteld de
inkomstenbelasting sneller te gaan in
nen door de af betalingstermijnen te
laten vervallen.
De omzetbelasting voor dag- en
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De rijksbe
groting, die de minister van
financien, mr. R. J. Nelis
sen, gistermiddag de tweede
kamer heeft aangeboden,
beloopt ruim 37 miljard gul
den aan uitgaven. Er staat
een bedrag van ruim 35 mil-
jard aan inkomsten tegen
over. Ter vergelijking: op
de lopende begroting waren
uitgaven tot een bedrag vai?
32 miljard geraamd. Het
zullen er echter een kleine
35 miljard worden.
De regering ziet geen kans het
tekort op de lopende begroting,
ontstaan door tegenvallende in
komsten en uitgavenoverschrij-
dingen, geheel te financieren. Er
zal een liquiditeitstekort van een
miljard gulden resteren. Getracht
wordt doorwerking van dit te
kort naar 1972 tegen te gaan.
Mr. Nelissen wil het tekort op
de nieuwe begroting, die hij van
daag heeft ingediend, terugdrin
gen door een snellere invordering
van de inkomsten- en vermogens
belasting en een verhoging van
de wiebeltax tot 5 pet. De omzet
belasting blijft ook dit keer bui
ten de wiebeltaxheffing. Voorts
komt er ruim twee miljard be
schikbaar op de voorinsehrijfre-
kening, zodat het beroep op de
open kapitaalmarkt beperkt kan
blijven tot. een half miljard.
Mr. Nelissen zegt dat zonder
belastingmaatregelen het tekort
zodanig zou zijn, dat een beroep
van ruim een miljard op de open
kapitaalmarkt zou moeten wor
den gedaan. Dat zou de woning
bouw ernstig in gevaar brengen.
Op die manier zou ook van de
begroting geen bijdrage tot even
wichtsherstel uitgaan. Die bijdra
ge kan niet worden gemist nu
ook voor 1972 bij aanhoudende
overbesteding en inflatie rekening
moet worden gehouden met een
verdere afzwakking van de econo
mische groei, die gevaren op
roept voor de werkgelegenheid.
Reeds is ook in het westen ont
spanning op de arbeidsmarkt
merkbaar.
De nieuwe begroting geeft een
incidentele overschrijding te zien
van de z g 6-procentsnorm, die
inhoudt dat de stijging van het
uitgavenniveau gelijke tred moet
houden met ae automatische stij
ging van de belastinginkomsten.
Voor deze lichte overschrijding
met 315 miljoen wordt een tijde
lijke dekking voorgesteld in de
vorm van een geringe afbraak
van de omzetbelasting op investe
ringen. In de miljoenennota
wordt aangekondigd, dat ook in
1972 een stringent begrotingsbe
leid zal worden gevoerd, waarbij
uitgavenoverschrij dingen elders
op de begroting moeten worden
gecompenseerd.
EEG
Frankrijk en Nederland hebben
een ernstig meningsverschil ont
wikkeld over liet. rechtstreeks
verkiezen van een Europees par
lement. (pag. 3)
Miljoenennota
EEN economische beschouwing
over de miljoenennota... (pag.
19)
Nieuws uit Zeeland op
pagina 2,4,5,6 en 8
Binnen- en buitenland op
pagina 1,3 en 7
Miljoenennota op pagina
11,12,13,14,15 en 16
Sport op pagina 8 en 9
Radio en tv op pagina 17
Financien op pagina 19
VERBINDING
VIA SLUIZEN
OP PAPIER
VLISSINGEN Een pas ver
schenen rapport van de Vlis-
singse Middenstands Centrale
over :De Vlissingse binnenstad
en haar toekomst' geeft wegen1
aan om dit gebied beter en roy
aler dan op dit moment te ont
sluiten en er parkeergelegen
heid te maken voor ruim vijf
duizend auto's. Goede toegangs
wegen en parkeervoorzieningen
zijn volgens het rapport de be
langrijkste elementen om te re
aliseren, dat de Vlissingse bin
nenstad ook in de toekomst als
stadscentrum kan blijven func
tioneren. Sanering en het ter be
schikking komen van de Spui-
kom maakt het mogelijk, dat
grote terreinen voor centrum
vestigingen kunnen worden aan
gewezen. Vestiging van groot
winkelbedrijven in Lammeren-
burg zal naar de verwachting in
het rapport zeer ernstige gevol
gen hebben voor het functione
ren van de binnenstad.
Het rapport in opdracht van de
Vlissingse MiddenM.uidscentrale sa
mengesteld door het bureau voor pla
nologie en stedchmiw kundig onder
zoek Salemans-Toonen in Maastricht
en het Vlissingse architectenbureau
Steen en Tuinbol constateert dat
de problematiek van hel ogenblik
voor een groot deel ligt bij liet ver
keer: zowel de bereikbaarheid van de
binnenstad als de parkeeraccommoda
tie schieten tekort.
Men wijst erop, dat dit probleem in
veel Nederlandse steden speelt, voor
Vhssingen omdat de binnenstad ener
zijds wordt begrensd door water en
anderzijds door industrie en spuikom
Maar men zegi „Vlissingen heett
evemvel het grote voordeel, dat het
aansluitend aan te binnenstad de
Spuikom ter beschikking krijgt. tis: de
bebouwing :en westen van de Slijk
straat en de B ree waterstraat van dien
aard is. dat deze kan worden gesa
neerd en dat thans nogal grote stuk
ken grond brack liggen ten oosten
van de Spuistraat. Hierdoor kan in
verhouding tot andere steden in Ne
derland van gelijke grootte met gerin
gere moeite en kosten een belangrijk
deel van de tjoodzakelijke verkeer?
structuur worden verwezenlijkt.
Bereikbaarheid
De samenstellers komen dan met een
"proeve voor een nieuwe verkeers
structuur". die een directer bereikbaar
heid van de binnenstad uit diverse
richtingen mogelijk maakt, die een
afsteiinning van wegen en parkeerter
reinen inhoudt en die ook de inrich
ting van verkeersvrije gebieden moge
lijk maakt om een deel van de Vlis
singse binnenstad extra charme te
geven. Het gaat om een ontsluiting in
vijf fasen. Deze:
de eerste fase voorziet in een ver
sterking var. de bereikbaarheid
van de gehele binnenstad via een
doorbraak van het Bet je Wolff-
(Zie slot pag. 6 kol. 1
M",
J fcanliij» j
Ministers of grondwerkers''
Een vreemd klinkende
vraag, maar haast onvermij
delijk na de eerste bestude
ring van de rijksbegroting
1972 met bijbehorende troon
rede. is dit het programma
van een ambitieus kabinet, van men
sen die vinden dat de maatschappij
dringend aan vernieuwing toe ls? Of
gaat het inderdaad om een groep
grondwerkers, haastig en druk bezig
de ergste gaten in her economische
wegdek van de staat der Nederlanden
op te vullen, in die weg zitten waar
lijk geen kleine oneffenheden: als het
beleid van het kabinet-De Jong onge
wijzigd wordt voortgezet, bedraagt
het begrotingstekort bijna vier miljard
gulden, een merkwaardig record.
Merkwaardig en onmogelijk. Het moet
derhalve omlaag, met kunst- en vlieg
werk verhoging van de wiebeltax.
belastingcorrecties en bezuinigingen
is dit bedrag nu teruggebracht tot
ruim twee miljard, een tekort dat on
geveer gelijk is aan dat van vorig jaar.
In zo'n situatie is niet veel ruimte
meer over om breed te doen: de gaten
moeten worden gedicht vóór er grote
ongelukken gebeuren.
Aan de troonrede is te merken, dat
de minister president het er maar
moeilijk mee heeft gehad. In techni
sche zin is het een slechte troonrede,
namelijk als samenvatting van het re
geringsprogramma. Een man van Bies
heuvels politiek postuur komt naar
men mag aannemen graag met een
energiek stuk, met een markante op
somming van opzienbarende plannen
en voornemens. Maar de tijd is er
niet naar en de omstandigheden zitten
hem bar tegen: eigenlijk had de pre
mier een somber stuk moeten maken,
een harde troonrede, die vanaf de
eerste zin duidelijk zou hebben ge
maakt. dat het met. de Nederlandse
economie grondig fout zit. Maar de
ministerpresident heeft die sombere
toon niet uit de pen
weten te krijgen.
Gevolg: een mat en
grijs stuk, deze
troonrede, veel te
omzichtig nog. inge
deeld op de traditionele manier. De
buitenlandse paragraaf voorop, com
pleet met ae onvermijdelijke gemeen
plaatsen. Mooie zinnen over 'verant
woordelijkheid. toewijding en creativi
teit', zonder twijfel ontsproten aan
het oprechte gemoed van de heer mi
nister-president. maar zij camoufleren
Uit de miljoenennota blijkt duidelijk
en scherp waar het in Nederland op
dit ogenblik werkelijk om gaat: wij
leven op te grote voet en we doen
dat al een reeks van jaren. Als de re
gering niet haastig en fors bijstuur:
loopt het mis. Dat is een spijkerhard
gegeven, dat de eerste zin van de
troonrede had moeten wezen. Boven
dien zou een scherpere en waarschu-
wender formulering niet misplaatst
zijn geweest- de toon van deze troon
rede is niet hard genoeg, waardoor het
er op lijkt, dat de minister-president
ae situatie toch maar niet ai te som
ber wil voorstellen. Wat da* betreft
is de miljoenennota veel duidelijker-
'een uiterst ongunstige ontwikkeling
van het begrotingsbeeld', zegt minis
ter Nelissen al op de eerste bladzijde.
We zullen het wel aan den lijve onder
vinden wat dat betekent.
Het onplezierige voor de heer Bies
heuvel lijkt ons vooral de om
standigheid. dat uitgerekend hij als
eerste AR-premier na de oorlog
wanneer men de korte interimperiode
Zijlstra niet meetelt als bezuiniger
moet optreden. Een impopulaire op
dracht. De vergelijking met Colijn is
al gemaakt: wordt Biesheuvel de Co
lijn van de zeventiger jaren' Nu moet
men met dergelijke vergelijkingen op
passen. de geschiedenis herhaalt zich
namelijk niet. ook niet in dit geval.
De omstandigheden nu zijn totaal an
ders dan in de jaren dertig, al was het
alleen al omdat nu in tegenstelling
tot toen een grondige kennis van
het economisch mechanisme voorhan
den is. Bovendien heeft de regering
een veel beter instrumentarium ter
beschikking om in de conjunctuur in
te grijpen dan in de beruchte crisis
tijd. Er is niettemin enige overeen
komst tussen toen en r.u, namelijk:
er moet worden bezuinigd En dat al
leen al is voldoende om de naam Co
lijn te laten vallen. Wil Biesheuvel de
vergelijking met zijn voorganger ont
gaan, zal hij de begroting als con
junctureel instrument vooral op de
politiek-juiste manier dienen te ge
bruiken. Dat wil zeggen, dat de lasten
van het bezuinigingsbeleid (met alles
wat erbij behoort) op een rechtvaar
dige manier dienen te worden ver
deeld. Daaraan ontbrak het bij Colijn.
Over deze politieke achtergrond van
de begroting 1972 zal in de komende
dagen en weken de discussie vooral
gaan: is het beleid aangepast aan de
benarde werkelijkheid van vandaag en
rijn daarbij de politiek-juiste priori
teiten gekozen?
Wie draagt nu de schuld van de
huidige financieel-economische
toestand? Er wordt al met de vinger
gewezen naar het kabinet-De Jong:
het gat zou op naam van Witteveen
komen. Dit verwijt lijkt ons niet he
lemaal reëel, er zijn meer factoren m
het geding. Om alleen dit jaar te ne
men: de verkiezingen hebben een be
langrijke rol gespeeld en da* maal-re
de besluitvaardigheid van de regering
vee! minder dan zij behoorde te zijn.
Het kabinet-De Jong nam immers
slechts beperkte maatregelen tenein
de zijn opvolger niet bij voorbaat te
binden, bovendien heeft de kabinets
formatie vrij lang geduurd en ook
daardoor bleven beslissingen te Lang
uit. Inmiddels kookte de economie:
Voor vervolg zie pagina 3
kolom 1