PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT BURGER EN BEDRIJFSLEVEN ZWAARDER BELAST Begroting van 37 miljard Verkeersstructuur voor binnenstad van Vlissingen aanzienlijk te verbeteren WELWILLENDE REACTIES MEERDERHEID KAMER Wiebeltax naar vijf procent Frisdrank, auto en electriciteit duurder Mao zou ziek of dood zijn Grondwerkers DEN UYL EN VAN MIERL0 WILLEN BIJZONDERE KAMERCOMMISSIE Vandaag in de krant... ALTERNATIEF VERKEERSPLAN IN RAPPORT VMC Terug naar Colijn? 214e jaargang - no. 222 WAARIN OPGENOMEN DE M I D D ELB U RG SE, VLIS SI N G S E, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN ƒ7p« munt. el ƒ20,70 Woensdag 22 sept. 1971 Ci-O I5S300 WEINIG GOEDE WOORDEN BIJ DE OPPOSITIE, MAAR: (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De rijksbegro ting die het kabinet-Biesheu vel dinsdag de tweede kamer heeft aangeboden, is bij de meerderheid van die kamer over het algemeen welwillend ontvangen. De politieke leiders van de vijf rege ringspartijen hebben er in hun com mentaren weinig twijfel over laten bestaan dat zij de belastingvoorstel-I len, die minister Nelisscn van finan-i cicn heeft voorgesteld, nodig vinden om uit de grote financieel-economi- sehe problemen te komen, die alle partijen zorgen haren. Met name de verhoging van de wiebeltax lot 5j procent schijnt een aanvaarde zaak te zijn. waarover waarschijnlijk j geen moeilijkheden zullen worden: gemaakt. Alleen de liberale fractieleider Wiegel (wd) had dinsdag nog zijn twijfels over de hogere wiebeltax. Hij stel-1 de zich ook gereserveerd op tegeno ver de onderscheiding van de uitga vennorm en verlangde een duidelij-i ke kwantificering van de bezuinigin gen, die het kabinet heeft doorge voerd. Het doorgaan van de infla-j tiecorrectie, al is hel dan ook voor. 80 procent, stemde hem uiteraard I tot tevredenheid Die tevredenheid was er minder bij de antirevolutionaire fractieleider mr Aantjes. die met die belasting verlaging nog enige moeite bleek te hebben nu daar een verhoging van de wiebeltax tegenover staat. „Nuj men elkaar in het kabinet hierop! heeft gevonden, zal ik in mijn frac-j tie verdedigen om zich daarmee, akkoord te verklaren, mits ook del andere regeringspartijen dit doen",l aldus mr Aantjes. De fractieleider van de CHU, de heer Mellema. vond dat de fiscale voor stellen van het kabinet-Biesheuvel aanvaardbaar zijn in zoverre zij, bijdragen tot verlichting van de economische problemen Hij wast geneigd wat dil betreft het. kabinet het voordeel van de twijfel te ge ven. Ook zijn collega van DS"70. de; heer Berger, stemde met de plan nen van het kabinet in De heer Berger sprak van een 'sociaal pro-i gramma in een benarde situatie' en: prees de regering voor de 'realisti sche en moedige aanpak'. Ook de plaatsvervangend fractiechefI van de KVP. mr Andriessen, prees; de regering voor haar poging in de; huidige economische omstandighe den een nieuw uitgangspunt te vin-; den. Hij liet echter nog in het midden of de verzwaring van dei lasten naar de mening van de KVP wel evenwichtig genoeg over de verschillende maatschappelijke groeperingen is verdeeld Zo stelde, de heer Andriessen zich gereser veerd op tegenover de voorgeno- men verhoging van de schoolgelden voor het voortgezet onder- Oppositie De oppositie had dinsdag voor de plannen van liet kabinet-Biesheuvel weinig goede woorden over. De fractieleider van de PvdA, drs Den Lvl, vond de voorstellen geen bij- 7.ie sint pag. 3 kol. 3 PARIJS (AP) De Franse ra dio en het tv-journaal hebben dinsdagavond het vermoeden geuit dat de Chinese leider Mao Tse Toeng tengevolge van een hartaanval is overleden of ern stig ziek is geworden. Men zei dit op te maken uit de jongste ontwikkelingen in China. Eerder deze week zijn twee vooraan staande Amerikaanse hartspecialisten naar Peking gereisd. De Franse radio meldde dat. volgens berichten Hongkong al het militaire en buri lijke luchtvaartverkeer binnen China was stopgezet hetgeen een teken voor ernstige binnenlandse ontwikke lingen zou zijn. Ook het feit dat de traditionele massale 1-oktoberparade, die gewoonlijk in Peking door de Chinese partijvoorzitter wordt afgeno men. werd afgelast, wijst er volgens de Franse radio op dat Mao of ern stig ziek of reeds overleden is. (Van onze parlementaire redactie) het profijtbeginsel het reusachtige tekort va 3,4 miljard gulden, dat het kabinet-Biesheu vel heeft geerfd van het kabinet-De Jong, in het komende jaar moeten dekken. Uit de voorstellen van de regering blijkt ech ter ook dat het bedrijfsleven een belangrijke bijdrage zal moeten gaan leveren aan de op heffing van het tekort. DEN HAAG Autorijden, frisdranken, elektriciteit, paspoorten, collegegelden en zelfs dwangbevelen worden volgend jaar aan merkelijk duurder, aldus blijkt uit de miljoe nennota, die minister Nelissen (financien) dinsdag aan de tweede kamer heeft aange boden. Daarnaast zullen bezuinigingen, leningen en De belangrijkste belastingvoorstellen van de regering zijn: verhoging benzineaccijns met 2,75 cent per liter, opbrengst 125 miljoen gulden; 0 verhoging motorrijtuigenbelasting, opbrengst 180 miljoen gulden; 0 invoering accijns op frisdranken van f 14,50 per honderd liter,; ton^TOorsteihngen d.w.z. 14,5 cent per liter, opbrengst 65 miljoen gulden; 0 verhoging btw-tarief voor elektriciteit van 4 procent tot 14 procent, opbrengst 93 miljoen gulden; 0 verhoging assurantiebelasting van twee tot vier procent, op brengst 25 miljoen gulden; 0 handhaven van de wiebeltax (vennootschaps- en loon- en in komstenbelasting) en tevens een verhoging daarvan van drie tot vijf procent, opbrengst 950 miljoen gulden; 0 de afbraak van de heffing van omzetbelasting op investeringen (de heffing bedroeg dit jaar 5,6 procent en zou volgend jaar 1,4 procent bedragen, maar wordt 4,62 procent een verhoging van de zelfstandigenaftrek, waardoor kleine ondernemers in ieder geval ƒ300 mogen aftrekken), opbrengst 315 miljoen gulden; 0 de vorig jaar tijdelijk verhoogde vermogensbelasting blijft op 0,6 procent gehandhaafd, opbrengst 57 miljoen gulden. nieuwsbladabonnementen blijft voor- j lopig op het nultarief staan, als een; tegemoetkoming aan deze bladen in; de periode van herstructurering. Dit, besluit zal het rijk ongeveer tien miljoen gulden kosten. Citrusvruchten blijven definitief ln j het lage 4-procentstarief van de om- 1 zetbelasting vallen, evenals muziek- en Overigens wil de regering ook mei nieuwe activiteiten beginnen. Voor-1 beelden hiervan zijn: verschillende maatregelen op on derwijsgebied- verlaging leeiiinger.- schaal bij kleuteronderwijs, aantrek king van extra leerkrachten, invoering partiele leerplicht, voor zestienjarigen en uitbreiding lerarenopleiding. uitbreiding woningwetbouw en aanvullende individuele huursubsi dies. meer uitgaven voor ontwikke lingshulp, meer voor defensie, meer voor verkeer en waterstaat: maatregelen voor NS en ander open baar vervoer, uitbouw Lelystad en bouw van de nieuwe stad Almere, rente-overbruggingsregeling scheepsbouw, meer kosten voor verzorging be jaarden en ziekenfondsverzekering be jaarden. Hoewel in de 'hoofdpunten van liet regeringsbeleid' vrijwel niet gesproken wordt over de bezuinigingen die het kabinet zou doorvoeren, wijdt de mil joenennota daar wel een hoofdstukje aan. „De voorgenomen beleidsombui gingen", aldus minister Nelissen, „be treffen onder meer het matigen van (Zie slot pagina 13 kolom 7) DEN HAAG Dat we in 1971 leven was ditmaal ook duidelijk te zien aan de lange haren van sommige militairen langs de rou te van de gouden koets. De loon- en inkomstenbelasting zul len weliswaar worden verhoogd door de gestegen wiebeltax, maar doordat er tevens een inflatiecorrectie van 80 DEN HjVAG (ANP) De fractievoorzitters drs J. M. den Uyl fpvda) en mr H. A. F. M. O. van Mierlo (d'66) hebben dinsdagmiddag, mede namens de ivaarnemend fractievoorzitter van de PPR. dr mr B. de Guuy Fortman, in een brief aan kamervoorzitter mr J. F. J. M. van Thiel uitgesproken, dat zij de instelling van een bijzondere kamercom missie noodzakelijk achten. Deze commissie zal moeten onderzoeken hoe het mogelijk is geweest dat aan de kamer op 24 april jl. werd meegedeeld, dat het tekort op de rijksbegroting 1971 f2.2 miljard zou bedragen, terwijl thans in de miljoenennota 1972 wordt uiteengezet, dat het tekort voor 1971 op f 3.9 miljard wordt begroot. In de brief wordt gezegd, dat deze gang van zaken ernstige twijfel doet rijzen aan het. goed functioneren van het systeem van inlichtingen, waarover regering en parlement beschikken. Drs Den Uyl en mr Van Mierlo schreven in hun brief dan ook. dat zij een onderzoek naar de omstandigheden, waaronder en naar de gegevens op grond waarvan bedoelde inlichtingen zijn verstrekt, dringend geboden achten. Het onderzoek zou mede gericht kunnen worden op verbeteringen, die in het systeem van inlichtingen kunnen worden aangebracht. Daarbij, aldus de beide fractievoorzitters, zal aan het feitelijk functioneren van de ministeriele verantwoordelijkheid niet voorbij kunnen tuorden gegaan. procent zal plaatsvinden, betekent het in de praktijk dat de tarieven slechts een kleine verandering zullen onder gaan. Deze wijziging houdt een belas tingverlaging in voor alle inkomens beneden 00.000 gulden per jaar. mt het meeste voordeel voor de middel grote inkomens. DEN HAAG Minister van fi nanciën R J Nelissen met het 'beroemde' koffertje LENING VAN HALF MILJARD Tegenvallers De belangrijkste tegenvallers voor het kabinet-Biesheuvel zijn: de uitga venstijgingen voor de overheidssala- rissen (bijna een miljard gulden meer zal daarvoor dit jaar worden uitgege ven dan was verwacht), het departe ment van onderwijs (216 miljoen gul den meer), verkeer en waterstaat gemeentefonds (55 miljoen gulden meer) en bezitsvormingsfonds (150 miljoen gulden meer). Zoals gemeld zal de regering het, wetsontwerp, waarbij rente zou wor den berekend op belastingschulden, weer intrekken 'mede gelet op de in de tweede kamer levende bezwaren'. Het rijk zal daardoor tachtig miljoen mislopen, maar als compensatie daar voor wordt dan ook voorgesteld de inkomstenbelasting sneller te gaan in nen door de af betalingstermijnen te laten vervallen. De omzetbelasting voor dag- en (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De rijksbe groting, die de minister van financien, mr. R. J. Nelis sen, gistermiddag de tweede kamer heeft aangeboden, beloopt ruim 37 miljard gul den aan uitgaven. Er staat een bedrag van ruim 35 mil- jard aan inkomsten tegen over. Ter vergelijking: op de lopende begroting waren uitgaven tot een bedrag vai? 32 miljard geraamd. Het zullen er echter een kleine 35 miljard worden. De regering ziet geen kans het tekort op de lopende begroting, ontstaan door tegenvallende in komsten en uitgavenoverschrij- dingen, geheel te financieren. Er zal een liquiditeitstekort van een miljard gulden resteren. Getracht wordt doorwerking van dit te kort naar 1972 tegen te gaan. Mr. Nelissen wil het tekort op de nieuwe begroting, die hij van daag heeft ingediend, terugdrin gen door een snellere invordering van de inkomsten- en vermogens belasting en een verhoging van de wiebeltax tot 5 pet. De omzet belasting blijft ook dit keer bui ten de wiebeltaxheffing. Voorts komt er ruim twee miljard be schikbaar op de voorinsehrijfre- kening, zodat het beroep op de open kapitaalmarkt beperkt kan blijven tot. een half miljard. Mr. Nelissen zegt dat zonder belastingmaatregelen het tekort zodanig zou zijn, dat een beroep van ruim een miljard op de open kapitaalmarkt zou moeten wor den gedaan. Dat zou de woning bouw ernstig in gevaar brengen. Op die manier zou ook van de begroting geen bijdrage tot even wichtsherstel uitgaan. Die bijdra ge kan niet worden gemist nu ook voor 1972 bij aanhoudende overbesteding en inflatie rekening moet worden gehouden met een verdere afzwakking van de econo mische groei, die gevaren op roept voor de werkgelegenheid. Reeds is ook in het westen ont spanning op de arbeidsmarkt merkbaar. De nieuwe begroting geeft een incidentele overschrijding te zien van de z g 6-procentsnorm, die inhoudt dat de stijging van het uitgavenniveau gelijke tred moet houden met ae automatische stij ging van de belastinginkomsten. Voor deze lichte overschrijding met 315 miljoen wordt een tijde lijke dekking voorgesteld in de vorm van een geringe afbraak van de omzetbelasting op investe ringen. In de miljoenennota wordt aangekondigd, dat ook in 1972 een stringent begrotingsbe leid zal worden gevoerd, waarbij uitgavenoverschrij dingen elders op de begroting moeten worden gecompenseerd. EEG Frankrijk en Nederland hebben een ernstig meningsverschil ont wikkeld over liet. rechtstreeks verkiezen van een Europees par lement. (pag. 3) Miljoenennota EEN economische beschouwing over de miljoenennota... (pag. 19) Nieuws uit Zeeland op pagina 2,4,5,6 en 8 Binnen- en buitenland op pagina 1,3 en 7 Miljoenennota op pagina 11,12,13,14,15 en 16 Sport op pagina 8 en 9 Radio en tv op pagina 17 Financien op pagina 19 VERBINDING VIA SLUIZEN OP PAPIER VLISSINGEN Een pas ver schenen rapport van de Vlis- singse Middenstands Centrale over :De Vlissingse binnenstad en haar toekomst' geeft wegen1 aan om dit gebied beter en roy aler dan op dit moment te ont sluiten en er parkeergelegen heid te maken voor ruim vijf duizend auto's. Goede toegangs wegen en parkeervoorzieningen zijn volgens het rapport de be langrijkste elementen om te re aliseren, dat de Vlissingse bin nenstad ook in de toekomst als stadscentrum kan blijven func tioneren. Sanering en het ter be schikking komen van de Spui- kom maakt het mogelijk, dat grote terreinen voor centrum vestigingen kunnen worden aan gewezen. Vestiging van groot winkelbedrijven in Lammeren- burg zal naar de verwachting in het rapport zeer ernstige gevol gen hebben voor het functione ren van de binnenstad. Het rapport in opdracht van de Vlissingse MiddenM.uidscentrale sa mengesteld door het bureau voor pla nologie en stedchmiw kundig onder zoek Salemans-Toonen in Maastricht en het Vlissingse architectenbureau Steen en Tuinbol constateert dat de problematiek van hel ogenblik voor een groot deel ligt bij liet ver keer: zowel de bereikbaarheid van de binnenstad als de parkeeraccommoda tie schieten tekort. Men wijst erop, dat dit probleem in veel Nederlandse steden speelt, voor Vhssingen omdat de binnenstad ener zijds wordt begrensd door water en anderzijds door industrie en spuikom Maar men zegi „Vlissingen heett evemvel het grote voordeel, dat het aansluitend aan te binnenstad de Spuikom ter beschikking krijgt. tis: de bebouwing :en westen van de Slijk straat en de B ree waterstraat van dien aard is. dat deze kan worden gesa neerd en dat thans nogal grote stuk ken grond brack liggen ten oosten van de Spuistraat. Hierdoor kan in verhouding tot andere steden in Ne derland van gelijke grootte met gerin gere moeite en kosten een belangrijk deel van de tjoodzakelijke verkeer? structuur worden verwezenlijkt. Bereikbaarheid De samenstellers komen dan met een "proeve voor een nieuwe verkeers structuur". die een directer bereikbaar heid van de binnenstad uit diverse richtingen mogelijk maakt, die een afsteiinning van wegen en parkeerter reinen inhoudt en die ook de inrich ting van verkeersvrije gebieden moge lijk maakt om een deel van de Vlis singse binnenstad extra charme te geven. Het gaat om een ontsluiting in vijf fasen. Deze: de eerste fase voorziet in een ver sterking var. de bereikbaarheid van de gehele binnenstad via een doorbraak van het Bet je Wolff- (Zie slot pag. 6 kol. 1 M", J fcanliij» j Ministers of grondwerkers'' Een vreemd klinkende vraag, maar haast onvermij delijk na de eerste bestude ring van de rijksbegroting 1972 met bijbehorende troon rede. is dit het programma van een ambitieus kabinet, van men sen die vinden dat de maatschappij dringend aan vernieuwing toe ls? Of gaat het inderdaad om een groep grondwerkers, haastig en druk bezig de ergste gaten in her economische wegdek van de staat der Nederlanden op te vullen, in die weg zitten waar lijk geen kleine oneffenheden: als het beleid van het kabinet-De Jong onge wijzigd wordt voortgezet, bedraagt het begrotingstekort bijna vier miljard gulden, een merkwaardig record. Merkwaardig en onmogelijk. Het moet derhalve omlaag, met kunst- en vlieg werk verhoging van de wiebeltax. belastingcorrecties en bezuinigingen is dit bedrag nu teruggebracht tot ruim twee miljard, een tekort dat on geveer gelijk is aan dat van vorig jaar. In zo'n situatie is niet veel ruimte meer over om breed te doen: de gaten moeten worden gedicht vóór er grote ongelukken gebeuren. Aan de troonrede is te merken, dat de minister president het er maar moeilijk mee heeft gehad. In techni sche zin is het een slechte troonrede, namelijk als samenvatting van het re geringsprogramma. Een man van Bies heuvels politiek postuur komt naar men mag aannemen graag met een energiek stuk, met een markante op somming van opzienbarende plannen en voornemens. Maar de tijd is er niet naar en de omstandigheden zitten hem bar tegen: eigenlijk had de pre mier een somber stuk moeten maken, een harde troonrede, die vanaf de eerste zin duidelijk zou hebben ge maakt. dat het met. de Nederlandse economie grondig fout zit. Maar de ministerpresident heeft die sombere toon niet uit de pen weten te krijgen. Gevolg: een mat en grijs stuk, deze troonrede, veel te omzichtig nog. inge deeld op de traditionele manier. De buitenlandse paragraaf voorop, com pleet met ae onvermijdelijke gemeen plaatsen. Mooie zinnen over 'verant woordelijkheid. toewijding en creativi teit', zonder twijfel ontsproten aan het oprechte gemoed van de heer mi nister-president. maar zij camoufleren Uit de miljoenennota blijkt duidelijk en scherp waar het in Nederland op dit ogenblik werkelijk om gaat: wij leven op te grote voet en we doen dat al een reeks van jaren. Als de re gering niet haastig en fors bijstuur: loopt het mis. Dat is een spijkerhard gegeven, dat de eerste zin van de troonrede had moeten wezen. Boven dien zou een scherpere en waarschu- wender formulering niet misplaatst zijn geweest- de toon van deze troon rede is niet hard genoeg, waardoor het er op lijkt, dat de minister-president ae situatie toch maar niet ai te som ber wil voorstellen. Wat da* betreft is de miljoenennota veel duidelijker- 'een uiterst ongunstige ontwikkeling van het begrotingsbeeld', zegt minis ter Nelissen al op de eerste bladzijde. We zullen het wel aan den lijve onder vinden wat dat betekent. Het onplezierige voor de heer Bies heuvel lijkt ons vooral de om standigheid. dat uitgerekend hij als eerste AR-premier na de oorlog wanneer men de korte interimperiode Zijlstra niet meetelt als bezuiniger moet optreden. Een impopulaire op dracht. De vergelijking met Colijn is al gemaakt: wordt Biesheuvel de Co lijn van de zeventiger jaren' Nu moet men met dergelijke vergelijkingen op passen. de geschiedenis herhaalt zich namelijk niet. ook niet in dit geval. De omstandigheden nu zijn totaal an ders dan in de jaren dertig, al was het alleen al omdat nu in tegenstelling tot toen een grondige kennis van het economisch mechanisme voorhan den is. Bovendien heeft de regering een veel beter instrumentarium ter beschikking om in de conjunctuur in te grijpen dan in de beruchte crisis tijd. Er is niettemin enige overeen komst tussen toen en r.u, namelijk: er moet worden bezuinigd En dat al leen al is voldoende om de naam Co lijn te laten vallen. Wil Biesheuvel de vergelijking met zijn voorganger ont gaan, zal hij de begroting als con junctureel instrument vooral op de politiek-juiste manier dienen te ge bruiken. Dat wil zeggen, dat de lasten van het bezuinigingsbeleid (met alles wat erbij behoort) op een rechtvaar dige manier dienen te worden ver deeld. Daaraan ontbrak het bij Colijn. Over deze politieke achtergrond van de begroting 1972 zal in de komende dagen en weken de discussie vooral gaan: is het beleid aangepast aan de benarde werkelijkheid van vandaag en rijn daarbij de politiek-juiste priori teiten gekozen? Wie draagt nu de schuld van de huidige financieel-economische toestand? Er wordt al met de vinger gewezen naar het kabinet-De Jong: het gat zou op naam van Witteveen komen. Dit verwijt lijkt ons niet he lemaal reëel, er zijn meer factoren m het geding. Om alleen dit jaar te ne men: de verkiezingen hebben een be langrijke rol gespeeld en da* maal-re de besluitvaardigheid van de regering vee! minder dan zij behoorde te zijn. Het kabinet-De Jong nam immers slechts beperkte maatregelen tenein de zijn opvolger niet bij voorbaat te binden, bovendien heeft de kabinets formatie vrij lang geduurd en ook daardoor bleven beslissingen te Lang uit. Inmiddels kookte de economie: Voor vervolg zie pagina 3 kolom 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1971 | | pagina 1