Tarievenoorlog in luchtvaart? Goedkoper vliegen „NUL-GULDENS" LIJKEN GEVAAR VOOR ECONOMIE Amsterdamse effectenbeurs nieuws SER beveelt industriële herstrveturer'w%s- maatschappij oon Belgie verlaagt exportheffing Reduktie op ziekenhuislening CV-plannen? Even bellen! HollestelleNV 01100 - 6995 Mogelijk bedrijf legerkleding in Grol-fabriek Hercules bouwt TPA-fabriek in Verenigde Staten ZATERDAG 11 SEPTEMBER 1971 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 21 VOORTBESTAAN 1ATA OP HET SPEL UTRECHT Er wordt deze dagen heel wat afgepraat in lucht vaartkringen. Zowel in Amsterdam als in de Verenigde Staten zijn afgevaardigden van de bij de IATA, de Internationale Air Transport Association, aangesloten luchtvaartmaatschappijen bij elkaar gekomen, om te spreken over de dreigende tarievenoorlog, die mogelijk zelfs een einde van de IATA zou kunnen inluiden. De maatschappijen verkeren in een moeilijke situatie. Aan de ene kant is het zeer wenselijk de tarieven te ver hogen, om op die manier de onrustba rende kostenstijgingen nog enigszins te kunnen compenseren, aan de ande re kant is er een duidelijke behoefte om te komen tot een verlaging van de tarieven, om op die manier het reizen per vliegtuig aantrekkelijk te maken, om tot beter bezette vliegtuigen te komen en daardoor tot rendabeler vluchten, maar bovenal om lagere tarieven om de moordende concurren tie van de steeds talrijker wordende chartermaatschappijen het hoofd te kunnen bieden. N'u al wordt een op de vier passa giers die van Europa naar Amerika vliegt, vervoerd met een goedkope chartervlucht. De Luchthaven Schip hol heeft een paar weken geleden voorspeld dat het chartervervoer bin ten r,iet al te lange tijd de gewone lijndiensten zal overvleugelen waar door de lijnmaatschappijen in een nog ongunstiger positie komen te zit- Concurrentie veren, is het voor de IATA-leden zaak zo spoedig mogelijk tot een beslissing te komen. Eenvoudig zal dat niet zijn. De door de IATA vastgestelde tarieven worden nu al op allerlei ingewikkelde manie ren ontdoken. Alleen op de Noord- Atlantische route gelden meer dan 40 verschillende tarieven, variërend van tarieven voor studenten en 65-plus- sers. tarieven voor verschillende be roepen, voor de dag waarop men vliegt, tarieven afhankelijk van de verblijfsduur of groepskortingen. Vaak ook wordt korting gegeven als men een bepaalde tijd van tevoren boekt. Tarievenuiarwinkel Zij moeten immers op vastgestelde tijdstippen vliegen, of er nu wei of geen passagiers in het vliegtuig zitten en de praktijk wijst uit dat er zeer veel vliegtuigstoelen onbezet blijven. De chartermaatschappijen vliegen wanneer het toestel vol is. zij vliegen daardoor rendabeler. Bovendien be-1 hoeven zij zich niet te houden aanl vastgestelde tarieven. Tot nu toe wordt de ontwikkeling van de chartermaatschappijen afge remd door allerlei bepalingen die; vaak alleen in het leven zijn geroepen j om de bij de IATA aangesloten lijn maatschappijen te beschermen. Dit heeft in de loop der jaren tot diverse' luchtvaartpolitieke conflicten geleid,! maar duidelijk is inmiddels wel ge-j worden dat het chartervervoer nietl door vaak willekeurige bepalingen te-1 gengehouden kan worden. De IATA legt de tarieven voor het internationaal vliegvervoer bindend vast. Dat betekent dat alle bij de IATA aangesloten luchtvaartmaat schappijen voor een bepaald traject dezelfde prijs berekenen. De meer dan 100 IATA maatschappijen kunnen elk aar dan ook niet met prijzen becon curreren, maar uitsluitend met dienst betoon en kwaliteit. Wanneer een maatschappij overgaat tot de aanschaf van een beter en sneller toestel, dan moeten de ande ren wel volgen om niet achter te blijven. De klant wil immers het beste en het modernste. Daarom blijven de maatschappijen gigantische bedragen stoppen in alsmaar nieuwe typen. Meestal niet eens omdat daar behoef te aan is. maar omdat de concurren tie het ook doet en de vliegtuigfabrie ken bepalen wanneer er weer een nieuw toestel op de markt moet ko men. De Boeing-fabrieken werken nu al aan een Jumbo die tweemaal zoveel passagiers kan vervoeren, terwijl er ook een op stapel staat die weer iets sneller kan vliegen. Het lijkt ondenk baar dat de luchtvaartmaatschappijen daarop zitten te wachten en het is voorspelbaar dat de directies met angst en beven de ontwikkeling van dip iets snellere maar in ieder geval veel duurdere toestellen volgen Prestige-object Er speelt ook nog een ander pro bleem. Het bezit van een eigen lucht vaartmaatschappij is vaak een presti ge-object van verschillende landen. De laatste 20 jaar zijn er nog al wat nieuwe staten en staatjes bijgekomen, die vaak direct, veelal met buitenland se hulp, een nationale luchtvaartmaat schappij oprichten, zodat de spoeling steeds dunner wordt. Doordat de luchtvaartmaatschappij vaak een prestige-object werd, bepaal den niet langer zuiver economische factoren de exploitatie. Veel staten hebben grote belangen in de nationale vliegbedrijven. Ook de KLM is voor ongeveer 70 procent in handen van de staat. Omdat de staat zelf daardoor belang heeft in een rendabel vliegen van de maatschappij werd en wordt vaak uiterst karig omgesprongen met het verlenen van landingsrechten buitenlandse maatschappijen als er een sterke concurrentie te verwachten valt voor de eigen maatschappij. Dat protectionisme betekent in feite ook een rem op een rendabele ontwikke ling van de luchtvaart Bijna de gehele zomer wordt er nu gepraat, over een herziening van de tarieven voor vluchten over de Atlan tische Oceaan, een van de meest belangrijke vliegroutes. En nu onlangs de Engelse BEA heeft aangekondigd de tarieven voor Europese reizen in bepaalde gevallen te willen gaan hal- Het lijkt onwaarschijnlijk dat de IATA-leden tot de conclusie komen dat deze warwinkel van tarieven beter opgedoekt kan worden en men komt tot een eenheidstarief waarin alle kortingen en diensten zullen zijn ver disconteerd. Er zal dan weer een nieuw tarief ingevoerd worden. Een voorstel hiertoe, voor 200 dollar heen en weer over de oceaan mits twee maanden van tevoren geboekt en be taald is, is in ieder geval in goede aarde gevallen. Alleen de Duitse Luft hansa is tot nu toe niet akkoord gegaan. Dat tarief moet dan dienen als wapen tegen de chartermaatschap pijen. Maar het was nog maar nauwe lijks bekend dat de IATA tot een dergelijk voordelig tarief wilde ko men. of de IJslandse luchtvaartmaat schappij Loftleider, die geen lid van de IATA is en zich dus ook niet aan de IATA-afspraken behoeft te houden en daarom bijvoorbeeld niet op Schip hol mag landen, deelde mee het nog goedkoper te kunnen met bedragen die 50 tot 100 gulden beneden de nieuwe IATA-tarief liggen. De BEA wil met haar voorstel om de tarieven op Europese vluchten in bepaalde gevallen te halveren berei- Slot van pagina 1 worden geboekt en betaald, vond de maatschappij onzakelijk, omslachtig en onhanteerbaar. Tot volgende week woensdag heeft de Lufthansa de tijd om te laten welen of zij wellicht toch nog de andere wil volgen of dat zij vasthoudt aan haar opvattingen. Gebeurt het laatste dat gelden van 2 februari af geen tariefaf spraken meer Op 1 februari lopen de bestaande afspraken af. Zelfmoord De directeur-generaal van de IATA. Knut Hammarskjoeld: ..Mocht het ge beuren dan geloof ik toch nog niet dat de maatschappijen er voor zullen voelen elkaar hot mes op de keel te zetten. Niemand staat te dringen om door een moordende concurrentie aan een financiële zelfmoord ten onder te gaan". De president-directeuren van dp ,23' hebben trouwens afgesproken dat zij zich zullen houden aan de Montre- al-tarieven, waarover ze het alleen met de Lufthansa niet eens konden worden. Dat betekent in ieder geval dat iedereen onder bepaalde voor waarden .goedkoop' naar Amerika kan. ook al is hij niet zo jong meer. studeert hij met en is hij geen lid van een verenigmg die een vliegreis naai de andere kant van de Atlantische Oceaan gaat maken, Bestaande .nor male' tarieven zouden geen of nauwe lijks wijziging ondergaan Knut Hammarskjoeld ziet de eventu eel komende .open situatie' liever als een periode waarin men zal gaan experimenteren. „Voor het reizende publiek zouden daar echter zeker at tractieve mogelijkheden uit kunnen voortvloeien". Scherper zou de concurrentie moge lijk kunnen worden, wanneer de Luft hansa de periode-zonder-afspraken zou aangrijpen om de tarieven scherp te verlagen om zo een groot aantal reizigers te lokken dat dan weer voor een voordelige exploitatie zou zorgen. Dan zou de kans ontstaan dat ande ren meegaan in een concurrentie strijd Ook de Lufthansa, die evenals bijna alle andere luchtvaartmaat schappijen moeilijke tijden door maakt, zit echter niet op een gevecht om de tarieven te wachten Ze vreest J alleen, dat het accepteren van het zogenoemde Montreal-pakket slechts verliezen op de Noord-Atlantische rou te zou opleveren of vergroten. Amsterdamse wisselmarkt AMSTERDAM <ANP> - Londen 8.45'i- 46"*New Yoric 3 tl ,-3.44r'<; Montreal J.T3-: 3.39A; Parijs 62 41-62 49; Brussel 7 12V7 13H; Frankfort l0iJeij.101.64j. Stockholm 67.65',2-67.70'J: Zürlch 86 09- 38 14 Milaan 56.03' :-36.03Vj; Kopenha- ;cn 46.90-46.95; Oslo 19.67^-48.72';; We nen 14.05' :-14.06'Lissabon ongenoteerd; Madrid 4.90-5.15 AMSTERDAM: Vrijdagmorgen is in het RAI-Congrescenlrum te Am sterdam de LAT A-conferentie ge opend waarin de tarievenoorlog van de luchtmachtmaatschappijen zal worden behandeld We zien hier een deel van de vergaderen den, rechts op de voorgrond de president-directeur van de K.L.M., dr. G. van der Wal. ken dat de vele lege plaatsen in de vliegtuigen gevuld worden. Wanneer de BEA echter die tarieven invoert zal ook de KLM dat moeten doen omdat zij een deel van de trajecten in een poule vliegt. De andere maat schappijen zullen dan uit concurren- tie-overwegingen moeten volgen. Dat er iets aan de tarieven gedaan moet worden is wel duidelijk gewor den. De vooruitzichten van de maat schappijen zijn bepaald niet gunstig. De Italiaanse maatschappij Al Italia leed in 1970 voor het eerst verlies. De Lufthansa denkt dit jaar op Noordatlantische route 80 miljoen mark te verliezen en ook bij de KLM ziet men de toekomst zorgelijk tege moet. Hopelijk komt men in IATA-vcr- band tot een oplossing. Een misluk ken van een gesprek en daarmee wellicht een uiteenvallen van de IATA zal ongetwijfeld leiden lot nieuwe kar tels van maatschappijen waarhij de markten zullen worden verdeeld ten koste van de kleine ondernemin- gen. DEN HAAG (ANP) Een werkgroep van de Sociaal-Economische Raad be veelt de oprichting aan van een indus triële herstruetureriiigsi Maatschappij die een daadwerkelijke bijdrage levert aan een herstructurering van de in dustrie in ons land. De belangrijkste taak van deze NV is het ontplooien van initiatieven om tot een optimale sectorstructuur te komen. Dat kan gebeuren door stimuleren van struc tuuronderzoeken ol' het bewerkstelli gen van aanbevelingen die uit die onderzoeken voortkomen De werkgroep heeft dit opgemerkt in' een oniwerp-advies dat de SER in zijn! vergadering van 17 september zal be handelen. De werkgroep heeft in dat zelfde ont.werp-advies meegedeeld geen aanleiding te zien de vorming van een readaptatiefonas aan te beve len. DIVIDENDEN DESSO Tapijtfabriek H. Desseaux zal aan de op 2 december te houden jaarvergade ring voorstellen over het boekjaar 1970-1971 een onveranderd dividend vaci 4 per gewoon aandeel van 20 uit te keren. AKZONA Het bestuur van Akzona Inc. te Ashe- villc (VS) heeft het dividend over het 3e kwartaal 1971 onveranderd vastge steld op 25 dollarcent per gewoon aandeel, aldus een bericht van AKZO. Akzona Inc. is een Amerikaanse on der-neming, waarvan 60 pet van het aandelenkapitaal .n bezit is van AKZO NV. MATUBEL De raad van bestuur van Matubel NV zal aan de op 25 oktober te' houden jaarvergadering voorstelle.- het divi dend over het ooekjaar 1970 '71 vast te stellen op ƒ2.50 per aandeel van 20,- (12,5 pet). Het dividend over het boekjaar 1969-'70 bedroeg 10 pet. BRUSSEL (AP) - De Belgische rege ring heeft besloten om de exporthcf- f:n~ op een selectieve lijst van pro- dukten te verlagen van 1.75 pet tot 1 pet voor sommige produkten en tot 0,5 pet va; andere produkten Deze verlaging zal 1 oktober ingaan. In een toelichting op de beslissing zei de premier Gasto. Eyskens dat de produkten die van de verlaging profi teren voornamelijk die goederen zijn die geleden hebben onder de Ameri kaanse beslissing om een extra import heffing van tien procent in te stellen. De 66-jarige neei B Veen uit Winschoten is vrijdagmorgen m Zaan dam met zijn fiets door een auto aangereden, Hij was op slag dood. De man logeerde bij familie in Zaandam. Scheepvaartunie gewild Op een kalm Damrak deed Scheepvaart Drue vrijdag van rich spreken Door enige vraag in j een overigens dunne markt schoot de koers bij opening met f 4,20 omhoog nasr 65 50. waarna een lichte afbrokkeling begon. KNSM w»s even eens beter en kwam met een winst van f 2.50 op 99.50. Van Ommeren steeg 2 pnt naar 242, maar HAL moest fractloneel achteruit naar 88.6 De internationals lagen verdeeld in de markt AKZO begon 0 20 hoger op 75.40 en Philips onveranderd op 1 36 90. Hoogovens moest 0.70 terug naar f 67.10. Kon. Olie f 1.30 naar 139.70 en Unilever 0.30 naar 117 KLM was f 2 op zijn retour op 122.50. Helneken 2 40 op f 236.10 en Nationale Nederlanden 1 op 62. De cultures waren nauwelijks prijshou dend. ABN en Amrobank moesten beide een halve guldtj terug naar resp 271 en f 55.90 Staatsfondsen lagen licht verdeeld ln de markt. De lokale markt sloot de week kalm af Verlie zen en winsten hielden elkaar zo'n beetje ln even wicht. Bos Kalis was 1.20 hoger f 0.50. Stad Rotterdam, die meegedeeld heeft, dat een onderhandse plaatsing van certificaten bij Woudsend de winst per aandeel gunstig ra! beïnvloeden won 1.50. evenals Bois. Homburg deed het f 2.50 beter, Elsevier ƒ1, v. d. Grinten 2 en Bergoss 8 pnt. Hoeks Machines moest 20 prijsgeven en Neder- horst 1 50. Delta-Lloyd en Kluwer gingen f 1 achteruit, Chasmadntosh 1.20, Grasso 8 pnt en aVn Reeuwljfc. Interlas en VRG-papier leder 5 pnt. De BNG-lentagen waren wat beter ge stemd dan de staatsfondsen. De stemming was verdeeld, maar hier deden zich wat meer en grotere uitschieters naar boven voor Op de beurs wist men U vertellen, dat de koers van de ..ob'.igatiegulden" ivoor buitenlanders nodig voor! de aankoop van Nederlandse obligates en alleen te krijgen door de verkoop van ar.dere Neder- landse .obligaties door het buitenland) gestegen- is tot ongeveer 103 pet ACF verliet de beurs f 2 hoger, v. d. Grinten! 3.50 en Gist 1. Albert Heyn daarentegen moest uiteindelijk 2.20 terug. Amfas verloor 1.50 en Van Hattum en Blankevoort 1. On-, danks een gestage afbrokkeling eindigde Scheep-, vaart Unie op 64. wat een winst betekende! van 2.70. Bij de andere actieve fondsen kwa-j men verder nagenoeg geen wijzigingen van bete-( kenls meer voor. Van een vaste trend UKUOAI 1Kb im a i Veo 10 "IB I Ned tf -70-3-» Ned 68 4'A Ned 59 «'6 Ned 60-1 «'A Ned '61 4V, N auttl S'A Net. '94 1-2 8V. Ned '551 N-d -37 8 100.40 100.40 101.20 101 97.20 94.70 94.70 94.80 39.60 89.30 87 40 87.10 84.70 85.70 81.70 t;ndh<"T«> 'M D Haag '521 O Haag S2-3 ..eld.55. 4V. 86 35.60 Hoogoven» SVi 73 73 Meelfah; 6'/. 94 30b 91.20 Wyer» '66 6 IS 87 SO 87.20 Handel uilwti 416 H«JZ> 17 Man Unxigc 14 r*ua*t-Naoam U Bensdorp lot >2 Bergn et> Jurg IE Berxel Pat Binder*' W 5 Bol» Bore wenrj 18 Bredere»'» b 3* Bunrrn I Bijenkorf e Calve e Cent Suiker 169.80 StOi 146 5 St 55.10 n> 84.60 84.90 At.TlF.VK 4ANIIKLKN Amrcbank Amst Ruoo OeU Ulj c Dordt Prtj 75.20 75.60 27150 271 .SO 56.40 56 JO Geld v pap Geld Helena Gist-Brocade» Grinten vd 172. 17250 VXt 991 35.20 34.» 860 MO 60.30 69.50 65.10 66 40 40.20 S3 •83 186JO BUITKNL CKRrt tnlano Kat Ga» Int Nickel Shell OU Toll '47 3 BvNG bbj I BvNG krt l-2 6».. BvNG '68 1-7 6V. BvNG '57 6 flrNG '85-1 S'A BVNG '58 S'A BvNG '64 6>/« B-NG '58 '59 «14 Handel industrlr -n ft 111 owe 87.10 Fr Gr DU 4'A 82.00g West NO 3V« 87 10 83.30 84.40 80.90 94 30 90.60 90.30 36.90 83.20 84 JO 30.80 Hero Cons Boek'» Msca Rolee Hoi 1 Bctoo Homburg VERKVHiOh STATEN Kon Petr 1N5M Nat Ned 86.50 81 67.10 Hypotheekbanken >3.75 IP 56 I'/, 4KZOZ Cb NV - N Gl» U '66 6>A Pgem '57 e 90,50 Pgem '64 e 39.00g R rtjo pup! 6>a R.Sch 69 t-3 7t* 84 icholt Hon 4'A 83 KLM '68 7 90 CM '62 98 50 90.10 89 1 95 1 NiET-AUriKVK AANDELEN Beleg gtngamlj or Alg Ponds oes 102 201.5* Converto 795 tjo Holland Fund 62; 617 DA* E-iropaJonds Eur union V'aleurop Bank- krediet- - AMEV Delta ven. groep 1 Ned Mldstb. Slavenburg 65.90 82.30 129.10 66.30 82.50 128» I B B Condor ir.iep Interlas In tenia tlon-M Kwnpen ea Beg KN Papier KV tapijt Linnet eves Ltjempf Ltjm en Gel Meelfabr NB e Mees Bouw Moss Van Nells Net am Nont Nutnda .N!jverd.-ten Cate Ovtng 134.10 130.50 52.50 53.20 130-» 120 JO 62 30 6250 292 295 98.50 98 b 140.30 141.20 140.20 - 98 97.50 61 JO 61 109.70 109JO Pal the Pont bout Ruhaafc Co. RUn-Schelde Set: Exp MtJ Schotbeton Scholt Honig Verklaring: •—gedaan en bieden; ggedaan laten; i>—bieden: Ilaten: dÏ1J2 1 Cure» Service Colgate Cot-jmms oa> Dow Cbetn Eastman Kodak Ford Motor Gen Elee Gen Motor» tnt TeJ en Tel Kennecof Nat DlrtllJ Nrtn Am Philips Perm Cent Comp Radio Corp Republic Sieel 0b 70 Shell OU a 193 1 S perry Rand 0 85 Standard Brand» 83 b studebaker 175.5 sun OU Comp 129.5 Texas tnstr 175 Un Pac Rr 5 17 OB Steel 186 Weattngh dec >0 53.20 Wnoiwortb D 69-59 gr Z1-22J3; r— ex d 61.50 32.50 24.60 4520 31.8 42J0 60 20 3030 90.25 49.95 BEURSOVERZICHT VAN DEZE WEEK 5 geen Industrie Scheepvaart Bank- en vei Handel enz. Algemeen 109.7 110.0: 101.8 101.4 AMSTERDAM (ANP) De advieskoer- sen voor buitenlands bankpapier geldend in Amsterdam op de volgende werkdag luidden gisteren onveranderd. AMSTERDAM (ANP) Op de 8.5 petj 30-jarige obligatielening van 8.5 min' ten laste van de stichting Rooms Katholieke Ziekenverpleging te Zwolle1 is voor een dusdanig bedrag inge schreven, dat bij toewijzing een re ductie moet worden toegepast, aldus emittenten. DELI-MIJ EN INDUFLOR: BOD OP JONGENEEL UTRECHT (ANP) De NV Dell- Maatschappij in Amsterdam (Deli- Mij) en Compagnie Industrielle ct Forestiere SA te Brussel (Indufor) zullen gezamenlijk een bod doen op alle aandelen Jongeneel NV in Utrecht, totaal 7.018.000 nominaal. Deli-Mij en Indufor zullen de aandeel houders van houthandel Jongeneel voorstellen hun aandelen over te dra gen aan Deli-Mij-Indufor tegen een contante betaling van ƒ450 per aan deel van f 100 nominaal. Zoals bekend is eerder door de Thyssen-Bomemisza Group NV een bod van 400 pet uitge bracht. dat echter door het bestuur van Jongeneel niet kon worden aan be volen. Thyssen-Bomemisza trok zich daarop uit de onderhandelingen terug. Als het aanbod van Deli-Mij en Indu for gestand wordt gedaan, zullen de over te nemen aandelen door Deli-Mij en Indufor worden verdeeld in de verhouding 60 pet vooi Deli-Mij en 40 pet voor Indufor Commissarissen en directie van Jongeneel bevelen aan vaarding van het bod aan aandeelhou ders aan, aldus 'n gezamenlijk bericht van de drie betrokken directies. AMSTERDAM Pal voor het weekeinde heeft de Nederlan-, se regering gemeend de kapi-i taalstroom vanuit het buiten; land te moeten indammen door; het creeren van een aparte obli-j gatiemarkt voor buitenlandse! kopers. Deze kunnen pas op on-; ze eigen obligatiemarkt opere-j ren als tegenover hun aankopen ook verkopen staan voor bui tenlandse rekening. In de praktijk komt het hierop neer! dat voor de afwikkeling van nieuwe! buitenlandse obligatie-aankopen be taald moet worden met aparte gul dens die hun leven onder naam van; 'nul-guldens' zijn gaan leiden. Hier-, door hebben deze 'nul-guldens' een; eigen koers ontvangen. Kenmerkend voor de ondanks alles toch nog blij vende buitenlandse belangstelling voor onze obligatiemarkt: de notering van de 'nul-gulden' is deze week al opgelo-' pen tot bijna 103 procent. Dit bete-: kent dat er meer door buitenlanders; wordt gekocht dan verkocht. Zij moe ten dus een premie van drie procent betalen en hoe hoger deze premie wordt des te meer zal hun belangstel ling tanen. Iets wat de regering nu precies beoogt. Ondertussen was de beurs wel ver-1 baasd over de maatregelen, ondanks1 de geruchten die al enige tijd over de1 eventuele komst van de 'nul-guldens' de ronde hadden gedaan. Maar sedert de gulden is gaan zweven was in eik geval op de obligatiemarkt de buiten landse belangstelling aanzienlijk ge taand. De dagelijkse omzetten liepen ADVERTENTIE ZAAGMOLENSTRAAT 1, GOES GRONINGEN (GPD) Mol unifor men kledingindustrie in Breda, een bedrijf dat ondermeer NAVO-legerkle- ding maakt, heeft donderdag meege deeld het failliete Grol-bedrijf in nieu we Schans over te willen nemen. De vakbonden tonen bijzondere belang stelling voor deze gegadigde, omdat het kledingbedrijf dc ruim 200 ex-Grol' werknemers denkt tc kunnen plaatsen.' Donderdagmiddag is in de Grol-fa briek door de vakbonden een voor lichtingsdag gehouden, waar zich twee serieuze gegadigden hebben gemeld. De stichting wasserijbedrijven voor de Groninger ziekenhuizen zei, eventu-| eel 110 van de 250 Grol werknemers te kunnen overnemen. Directeur A. P. Maas van Mol uniformen kledingin dustrie zeer grote belangstelling voor de fabriek te hebben, maar vond de gevraagde acht ton voor de panden veel te hoog. De heer Maas zei, dat hij de curator mr. Dorhout. 550.000 gulden wil bieden. Volgens hem hangt een definitief besluit tot vestiging in Nieuwe Schans af van een garantie van het ministerie van defensie, dat Mol ook legerkleding voor het Neder landse leger kan maken. Ook wordt een investeringspremie van de rege ring verwacht. Volgende week zulien de vakbonden met het Grol-personeel overleggen of op hef. aanbod van Mol uniformen kledingindustrie moet wor den ingegaan. De 20-jarige J. L. van der Zwet is donderdagavond bij een verkeersonge luk in zijn woonplaats Den Haag om het leven gekomen. Op een kruispunt werd hij met zijn motorfiets aangere den door een taxi, die hem geen voorrang verleende. tot ver beneden die van het afgelopen- voorjaar terug en de rente had enige' moeite zich staande te houden. Boven-, dien lijkt de maatregel niet zonder| gevaar voor onze economie, die hieri en daar al duidelijk op de rem blijkt to zijn gezet. Het is bepaald geen' publiek geheim dat alleen dankzij de buitenlandse belangstelling voor onze naar verhouding nog altijd hoge rente, met de daaruit voortvloeiende koop-? lust voor obligaties, het rentepeil in! ons land in dit jaar toch enigermate is gedaald. De Nederlandsche Bank kon er zelfs' enige maanden geleden een disconto-; verlaging door invoeren. Het nu voor lopig indammen van de buitenlandse vraag betekent het scheppen van een vraagvacuum, hetgeen sterk rente-aan trekkende gevolgen met zich kan brengen. En dat lijkt voor onze eco nomie niet bepaald gunstig. Dit te meer nu overal om ons heen de rente flink aan het teruglopen is. In Ameri ka blijft de obligatie-index op Mali Street sterk oplopen. Engeland ver laagde kort geleden het officiële dis conto met niet minder dan een pro-i cent. terwijl deze week ook Zweden tot een verlaging is overgegaan. Hoe dan ook: het meest sensatione-i le wat de Amsterdamse effectenbeursl deze week heeft laten zien was hetj spektakelvuur op de obligatiemarkt. De koersen daar zijn voor vele lenin-j gen rond drie procent teruggelopen.' Dat komt op een behoorlijke rentever hoging neer en kennelijk om dit pro ces nog meer kracht bij te zetten is de regering deze week nog met een nieuwe staatslening voor het beurs- licht verschenen, waarvan wel het per- DEN HAAG Hercules Incorporated, een van de grootste chemische con cerns van de Verenigde Staten, gaat in Wilmington (North-Carolina) een fabriek bouwen voor de produktie van terephtaalzuur (TPA). met een capaciteit voor ruim 90.000 ton per jaar. Men verwacht deze fabriek in 1973 gereed te hebben. Hercules heeft tot deze uitbreiding besloten nu in de laatste jaren de vraag naar grondstoffen voor de ver vaardiging van polyester-vezel en -film sterk is toegenomen. DMT blijft oven- geos de meest gevraagde grondstof I voor de produktie van deze vezel en| film. Het ligt in de bedoeling van' Hercules.de produktiecapaciteit van DMT in de toekomst nog verder uit' :e breiden. Het bedrijf, dat sinds 1953j DMT produceert, heeft behalve in Wil mington ook DMT-fabrieken in Bur lington New-Yersey). USA en in Eu ropa in Middelburg. De nieuwe TPA-fabriek. tot de bouw waarvan thans besloten is. verrijst naast de bestaande produktie-eenheid voor DMT te Wilmington. centage (acht procent) bekend is ge maakt, maar nog niet de emissie- koers. terwijl het bedrag niet is vast gelegd. Een bewijs temeer dat men om welke reden dan ook in Den Haag kennelijk tegen iedere prijs de rente omhoog wil hebben. Aandelen Slecht dus voor onze obligatie markt, maar slecht ook voor de aan delenmarkt. De door de valutastor- men toch al niet prettig liggende markt ontving deze week nieuwe sti mulansen voor de geforceerde koers dalingen. Vooral in de meer lokaal gerichte sectoren kwamen de klappen weer hard aan. Voor de internationals bleven de verliezen over egend tot circa twee gulden beperkt niettegenstaande ook hier het binnenlandse publiek tot ver koop overging. Maar door het hoge aanzien van de gulden in het buiten land bleef de belangstelling van die zijde voor onze hoofdfondsen bestaan en aangezien hier geen beperking geldt voor buitenlanders konden de koersverliezen beperkt blijven. Heine- ken verloor echter vijf gulden, evenals Bols. Maar hier speelden geruchten over een accijnsverhoging een belan grijke rol. Van Ommeren moest tien punten prijsgeven. Van de cultuuraan delen verloor Amsterdam Rubber vrij wel alle koerswinst van de vorige week, maar kon Deli Maatschappij de winst van vijf gulden behouden. Bevredigend Het meeste bedrijfsnieuws had be trekking op dc halfjaarcijfers. Oxer het algemeen luiden die ook nu weer bevredigend. Wereldhaven kon er zelfs vijf gulden door oplopen. De rest werd voor kennisgeving aangenomen. Ogem verloor echter terrein van 81 gulden op 77 gulden en Hagemeijer van 126 gulden op 121 gulden, omdat hier de teneur van de bereikte resulta ten tegenvallend werd uitgelegd. Merkwaardige tonelen speelden zich af rond de notering van aandelen Houthandel Jongeneel en de Porceley- ne Fles. die dagen uit dc notering werden gehouden omdat achter de schermen voortdurend om de zeggen- schap in het bedrijf werd gevochten. Voor de rest was het op de lokale markt vrijwel overal koersverlies wat dc klok sloeg. Als groep viel die van dc aannemers op, omdat van de nieu we regering juist sterke bezuinigingen in de utiliteitssector worden ver wacht. Dc Bataafsche Aanneming en Ballast N'cdam verloren vijf gulden. Hollandse Beton zes gulden. En Vere nigde Bredero 15 punten. Voorts moesten Gist Brocades en Van der Grinten opnieuw terrein prijsgeven: resp. zes gulden en tien gulden, ter wijl ACF en Albert Heijn elk rond vijf gulden verloren. Elsevier sprong weer als vanouds fors op en neer, maar verloor per saldo toch tien gulden. Alleen voor aandelen Van Nel- Ie en Desseaux bestond goede belang stelling die in verband wordt gebracht met zeer gunstige verwachtingen. Van N'elie steeg 20 punten. Desso zes gul den. De beurs sloot in gedrukte stem ming. HOOG EM LAAG WATER Vlissingen Terneuzen Zierikzee Hansweert Wemeldinge Vlissingen Terneuzen Zierikzee - Hansweert Wemeldinge uur cm 6.56 175 7.21 192 8.07 135 7.51 210 8.34 156 uur cm 8.15 149 8.39 167 9.19 116 19.25 177 19.54 194 20.37 132 20.23 215 2101 152 uur cm 20.55 158 21.24 176 22.09 122 21.52 197 22.32 141 uur cm 0.47 179 1.11 192 1.28 149 1.43 207 1.47 166 uur cm 1.58 153 2.20 166 2.40 136 2.50 181 2.55 150 uur cm 13.19 159 13.43 172 14.06 130 14.14 136 14.20 146 uur era 14.44 144 15.08 157 1551 126 15.37 171 15.41 141

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1971 | | pagina 21