PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT f DODE EN 35 GEWONDEN BIJ AANSLAG IN BELFAST Schepen met grotere diepgang bij wijze van experiment kanaal Terneuzen-Gent Frankrijk weigert vervroegd overleg Oppositie in Bonn ontwijkt uitspraak over Berlijn-akkoord OLIETREIN ONTSPOORD: EEN WAGON UITGEBRAND 'even herten dood door plasti czakken CHINA BELOOFT ROEMENIE STEUN VELUWE-BRANDWEREN BRAND SNEL MEESTER Streekplan uu Vandaag ïn d@ krant... Indonesië Redding PROEVEN RIJKSWATERSTAAT MET SCHEPEN TOT 12 M DIEPGANG TEGEMOET KOMEN AAN WENSEN VAN GENT VERMIST HAAGS MEISJE TERECHT «14e jaargang - no. 199 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN vlnclal* Zhuw» Cour. (b.s.g. red. 4799, i 2094 Advertent Hoofdredactie: I Abonn.prtje 7per l Donderdag 26 augustus '71 ouwe* Courant. Middelburg. EEG-IR1NISTERS PAS OP U SEPTEMBER BIJEEN PARIJS, DEN HAAG (DPA, ANP) Frankrijk acht voor afgaand overleg voor de confe rentie van EEG-ministers van financien van 13 september aan het begin van de maand niet doelmatig. Dit liet regerings woordvoerder Leo Hamon woensdagmiddag na een kabi netsvergadering onder voorzit terschap van president Georges Pompidou doorschemeren. Parijs wees hiermee Indirect het voor stel van de Beneluxlanden om zo snel mogelijk een gemeenschappelijke posi tie in de door de Amerikaanse valuta- besluiten ontstane situatie in te ne men, van de hand. Dp as vraag of de kans bestaat dat er overleg op topniveau zal gaf Hamon een ontwij antwoord. Hij wees er op dat Pompidou heeft voorgesteld conferentie te beleggen van de en regeringsleiders van de zes en de vier kandidaatsle ien, die na de noodzakelijke voorbe reidingen bijeen zouden kunnen ko nen. Hamon voegde er aan toe dat like vorm van overleg inzake valuta- naagstukken mogelijk is. Den Haag Nederlandse regering betreurt het Frankrijk het Benelux-voorstel afgewezen. Dat heeft de woord- van het ministerie van buiten- andse zaken verklaard. De bijeeci- lomst zal nu, volgens de oorspronke- ijke afspraak, op maandag 13 septem- ler in Brussel plaatsvinden. Ie Benelux-landen hadden eind vorige reek op vervroeging aangedrongen, möat men het wachten tot half sep- gezien de monetaire situatie, nverantwoord achtte. In politieke in Den Haag rekent men er op dat het, nu op de oude datum EEG-overieg zal plaats op het niveau var. de ministers in buitenlandse zaken, financien en ponomische zaken. BELFAST Vrouwelijke emplo yees van de Noordierse Electrici- teitsmaatschappij hebben de han den voor het gezicht geslagen als zij met een hospitaalbusje worden weggereden, na de bomexplosie in het hoofdkantoor. 'Vertrouwelijke medewerking' bij gesprek met DDR (Van onze cor: BONN De oppositie van CD1"' de regering 'vertrouwelijke onderhandelingen met de DDR rika, Engeland, Frankrijk -ip ss .wi.rient) in Bonn heeft woensdag py' aangeboden voor de ji Berlijn-akkoord van Ame- i'vjet-Unie moeten voltooien. Hun oordeel over dat akkoo dat het complex is afgerond Het zou bovendien afhankelijk zljnl van de mate van samenwerking en van de invloed die eigen voorstellen! van de oppositie bij de komende on-j derhandelingen hebben. Riiner Barzel, de leider van CDU-1 CSU-fractïe in de bondsdag, vertelde' woensdagmiddag dat er voor de oppo-t sitie tot dusver bepaald geen reden tot juichen bestaat. Voor het eerst is in een volkenrechtelijk akkoord met de Sowjet-Unie sprake van 'de beide Duitslandcr.' en bovendien is de bij zondere positie van Berlijn onder streept. De oppositie vindt daarom dat ze terecht bezorgd is geweest. Dat een akkoord tot stand is gekc-J men met ook "bemoedigende èlemea-i ten', is naar Barzels oordeel te dan-, ken aan de westelijke onderhande laars en bovendien aan CDU en CSU. die vertrouwelijk eigen voorstellen aan Amerikanen. Britten en Fransen hebben voorgelegd, waarmee rekening zou zijn gehouden. Ondanks 'toege vendheid van de bondsregering' zou het resultaat zijn bereikt. Barzels woorden maken duidelijk hoe moeilijk het is voor CDU en CSU (i nouden CDU en CSU voor zich tot- om tot eensgezindheid in de beoorde ling van de kwestie-Beriijn te komen. Het positieve aan zijn uitspraak is, dat de CDU-Ieiding niet de mogelijk heid heeft gevonden zich aan te slui ten bij Strauss en Stuecklen, de lei ders van de Beierse zusterpartij CSU, naar wier oordeel het Berlijn-akkoord niet deugt. Inmiddels heeft de regering ver klaard dat ze vanzelfsprekend tot sa menwerking met de oppositie bereid is. Woordvoerder Ahlers voegde daar echter aan toe, dat de oppositie zelf zo'n samenwerking voortdurend belast met een kleingeestige polemiek, zoals die ook nu weer is gebezigd. De regering heeft woensdagmiddag voor het eerst officieel haar instem ming betuigd met het akkoord en zich bereid verklaard de onderhandelingen met de DDR te beginnen zodra in West-Berlijn de ondertekening door de ambassadeurs heeft plaatsgehad. Aan genomen wordt dat dit volgende week vrijdag gebeurt. De regering sprak de verwachting uit dat de overeenkomst een wezenlijke bijdrage tot ontspan ning in centraal-Europa zal leve ren. ARNHEM (ANP) Het achteloos wergwerpen van plastic zakken heeft dit jaar reeds 7 herten ln de Arnhem se hertenparken het leven gekost. Het zelfde hert dat ten dode was opge schreven en dat woensdag moest wor den afgemaakt, bleek liefst een kilo plastic in de maag te hebben. Thans wordt een dringend beroep op het publiek en in het bijzonder op de jeugd gedaan, om geen plastic zakken of andere dingen die dodelijk zijn voor de dieren over de afrastering van de hertenparken te werpen. WENEN (AP) De leider van de Chinese militaire delegatie die een bezoek brengt aan Roemenie, generaal Li Te-Cheng, heeft woensdag tijdens een receptie gezegd dat China zich aan de zijde van de Roemenen zou scharen indien het land met geweld zou worden bedreigd door de imperia listen. De generaal die kandidaat-lid is vaa het. Chinese politburo zei op de recep tie die werd gegeven door de Roe meense minister van defensie gene-, raai Ion Ionita: de Roemeense kame raden kunnen er zeker van zijn dat de Chinese bevolking en het Chinese le ger zich aan hun zijde zullen scharen en hun krachtig zullen bijstaan in de strijd voor de nationale onafhankelijk heid en tegen iedere bedreiging door de imperialisten. SCHERPE REACTIES OP TERREURDAAD (Van onze correspondent; BELFAST Belfast, aan gru welijke terreurdaden helaas al gewend, kreeg woensdag mis schien wel de grootste schok door een bomaanslag tegen het hoofdkantoor van het Noord ierse elektriciteitsbedrijf, een modern monumentaal gebouw door een breed gazon van de weg gescheiden. Bij de zware ontploffing vlakbij het trappenhuis werd een 23-jarige jonge man op slag gedood en 35 anderen werden gewond. Zestien van hen moesten in het ziekenhuis worden opgenomen, vijf met zwaar letsel. On der de gewonden is een zwangere jonge vrouw, die waarschijnlijk haar baby zal moeten verliezen. Een half uur na de ontploffing vond men een tweede bom in een kleed kastje. Het is een wonder dat slechts een persoon bij deze enorme explosie om bet leven is gekomen. Waarschuwing Men vraagt zich af of de daders hebben gewaarschuwd omdat zij spijt kregen van hun toeleg of juist om zoveel mogelijk mensen naar het trap penhuis te doen stromen. Het kan inderdaad zijn dat de bom te vroeg is ontploft. De ramp zou niet te overzien zijn geweest wanneer de 600 perso neelsleden zich tijdens de ontploffing op weg naar de uitgang van het gebouw zouden hebben bevonden. De bomexplosie geschiedde even voor elf uur 's ochtends. Later op de dag volgde een nieuw alarm wegens een brandbom die in het nieuwe Eu ropa Hotel werd gevonden. Geschokt Premier Faulkner verklaarde diep geschokt te zijn over deze roekeloze en laaghartige misdaad die zonder acht te slaan op mensenlevens werd (Zie slot pag. 3 kol. 6) Een minuut voordat de bom ont plofte, ontving men een anonieme te lefonische waarschuwing van een vrouw. Toen enkele seconden later de sirene van het noodalarm begon te loeien ontplofte de bom met een zwa re knal. De ambtenaren in de kanto ren werden door de luchtdruk door! elkaar en tegen de grond geworpen.! Bij de ingang lagen zeven kreunende meisjes. OOK TWEEDE VERDACHTE MOORD OUD-PREDIKANT BEKENT VOLLEDIG GRONINGEN (ANP) Ook de twee de verdachte van de moord op de 84- jarige emeritus-predikant W. P Diep- huis in Ten Boer, de 21-jarige L. E. heeft een volledige bekentenis afge legd. De verhoren in Hamburg vonden plaats onder leiding van luitenant F. J. C. M. van Etten van de rijkspolitie. De uitlevering van beide verdachten is aangevraagd KOOTWIJK (GPD) Op een van de eenzaamste trajecten van het Nederlandse spoor wegnet is woensdag om streeks half twaalf tussen Assel en Kootwijk een olie- trein ontspoord. De vier laatste wagens van de trein schoten door een onbekende oorzaak uit de rails. Twee wagons met ruwe olie kantel den en vlogen in brand, een ervan brandde geheel uit. Een groot aantal brandweerkorp sen uit de omgeving wist de brand spoedig te blussen. Het aangrenzende natuurgebied liep betrekkelijk weinig schade op. Nie mand iieeft persoonlijk letsel gekre- Foto: Een overzicht van de ont spoorde treinwagons. DE INDONESISCHE minister van buitenlandse zaken heeft ver klaard dat zijn land er naar streeft nog dit jaar 22000 politie ke gevangenen vrij te laten. (pag. 3): EEN BLIKSEMSNELLE red dingsactie heeft dinsdagavond vijf kinderen die bedolven waren on der een laag zware kleibrokken het leven gered. (pag. 3). uit Zeeland op pagi na 2, 4 en 5 Binnen- en buitenlands nieuws op pagina 3 en 11 Sport op pagina 13 Radio en tv op pagina 15; Beurs en financien op pagina 17. gen. De schade wordt voorlopig op ten minste een ton geschat. Het spoorwegverkeer ondervindt veel hinder door deze ravage. Technici van de Nederlandse Spoorwegen die direct een onderzoek hebben ingesteld naar de oorzaak was het gistermiddag nog volkomen ondui delijk hoe de ontsporing zich heeft kunnen voordoen. Ruim een kilometer van de plaats waar de laatste wagon van de olietrein uit ae rails zijn gelopen kwamen de vier tankwagens onder luid gekraak tot stilstand. De in de buurt schaftende spoorwegarbei ders vluchtten in paniek het bos in uit angst voor mogelijke explosies. De eerste ontspoorde wagon vloog in lichterlaaie nadat een portaal van de bovenleiding en een seinlicht waren geramd en kantelde vervol gens. Brandende olie stroomde over het baanvak in de omringen de heide en bosschages. Talrijke brandweerkorpsen uit omlig gende plaatsen hebben de met groot materieel uitgeruste telijke brandweer van Apeldoorn! assistentie verleend. Met hoge- en lagedrukspuiten en poederblussers j was men binnen een uur de brand meester. Wagon met 48 ton olie De voorste ontspoorde tankwagon j met ongeveer 48 ton ruwe olie die' werd vervoerd van Schoonebeek naar Pernis brandde geheel uit. Een begin van brand in een vol-' gende tank heeft men door nat houden in de kiem weten te smo ren. Twee andere zwaar beschadig de wagons boorden zich in de grond. Een van de wielstellen van de wagon lag tientallen meters verder langs de baan. Talrijke me-1 ters rails en dwarsliggers zijn vol komen vernield evenals een groot gedeelte van de bovenleiding. Het omliggende natuurgebied langs de hoofdlijn is gespaard gebleven i een ramp. Door snel ingrijpen van Zie slot pag. 3 kol. 5) MIDDELBURG/TERNEUZEN Rijkswaterstaat is bezig met proeven, die duidelijk moeten maken of het verantwoord is in de haven en de sluizen van Ter- neuzen en op het kanaal Terneu zen-Gent schepen toe te laten met een grotere diepgang dan op dit moment officieel wordt toegestaan. De 'officiële' diep gang voor het kanaal is 11,50 meter, er wordt nu geexperi- menteerd met schepen, die een diepgang hebben van 12 meter. Dat gebeurt in samenwerking met het Nederlandse en het Bel gische loodswezen. Hoofdingenieur-directeur ir. J. Zuur deeg van dc rijkswaterstaat in Zee land liet ons desgevraagd weten, dat men nu ongeveer anderhalve week bezig is de bevaarbaarheid van het kanaal Terncuzen-Gent voor diepere schepen te testen. Naar zijn indruk zal het wel een paar maanden aanlo pen voor rijkswaterstaat een duidelijk inzicht heeft In de vraag wat in dit opzicht wel en wat niet toelaatbaar is. Als het experiment met schepen van twaalf meter diepgang gunstig uitpakt zal er worden nagegaan of haven, sluizen en kanaal ook nog goed be vaarbaar zijn voor schepen met 12,25 meter diepgang. Het doel van de experimenten is om te bekijken of tegemoet kan worden gekomen aan de Gentse verlangens grotere en dieper liggende schepen in de haven van Gent te ontvangen. Die wensen dateren niet van vandaag of gisteren en ze zijn recentelijk tijdens Nederlands-Belgisch overleg rond het kanaal nog eens naar voren gébracht. „Van Nederlandse kant is toen de bereidheid uitgesproken om na te gaan hoe grotere schepen zich gedra gen in de betrekkelijk weg", aldus ir. Zuurdeeg. Veilige malen Hij ziet de experimenten van dit mo ment mede als een uitvloeisel van de verplichtingen, die Nederland öp zich heeft genomen bij de aanleg van het kanaal. Daarbij attendeerde de heer Zuurdeeg erop, dat het verbrede ka naal Temeuzen-Gent geschikt werd ge acht voor schepen tot 50.000 ton. Voorts wees hij erop, dat er na afloop van de kanaalwerken dadelijk begonnen is het kanaal met een meter tot 13.50 meter te verdiepen. Als veilige scheepsmaten voor het 'onver diepte' kanaal golden een lengte van 230 meter, een breedte van 31 meter en een diepgang van 11,5 meter. Van Gentse kant kwam al vóór de ver dieping van 't kanaal het verlangen om i schepen van 233 meter lengte, S3 meter breedte en een diepgang van 12,25 nieter toe te laten. Ir. Zuurdeeg: „Uit Belgie werd daarbij gewezen op! proeven met een zogenaamd E-schip in Duitsland, die hadden aangetoond j dat een dergelijk schip over dusdani ge stuureigenschappen beschikt, dat het op een relatief nauw kanaal kan worden toegelaten. Nederland heeft! erkend, dat in die gedaclitengang een kern van waarheid steekt en zich) bereid verklaard in de praktijk te experimenteren met dit snort schepen. Onder bepaalde voorwaarden zijn toen schepen toegelaten met een leng te van 245 meter en een breedte van 32 meter en van 240 meter bij 33 meter met een diepgang van 11,75 nieter". De bedoeling was aanvankelijk om schepen toe te laten in de sluizen en op het kanaal tot een diepgang van 12 meter en later tot 12,25 meter, als ze via een certificaat van een classifica tiebureau konden aantonen, dat ze o ver bij zondere sure: genschappen bezitten. Ir. ZuurMvg: „In de praktijk is gebleken, dat classificatiebu reaus dergelijke certificaten niet afgeven. De meeste schepen van omvang worden niet beproefd op een kanaal en zuilen op een kanaal moge lijk met voldoen aan de eisen". Intussen'heeft rijkswaterstaat wel een 'maatstaf' gevonden ten aanzien van de toelaatbaarheid in het kanaal van bepaalde schepen met een diepgang van 12,25 meter. Het kanaal Gent- Temeuzen wordt namelijk regelmatig bevaren door de "Mineral Gent' en de .Mineral Serain' (bestemming Sid- mar). Ir Zuurdeeg- „Die errs tankers zijn in feite de vertaling van het in Duitsland beproefde E-schip. ze zijn! op de kanaalvaart gemaakt en kunnen er zonder bezwaar worden toegela ten". Verantwoord In dit verband wees Ir. Zuurdeeg erop, dat Gent alle schepen van die maat op het kanaal mogelijk acht, waarbij hij aantekende: „Op grond (Zie slot pag. 4 kol. 5) een opmerking deze week van de commissaris eder koningin Ln Zeeland is ge bleken, dat gedeputeerde sla- ten binnenkort met een nota komen over het Belgische Baalhoekkanaal. Daarbij zal het. college er van uitgaan, dat dit kanaal er in ieder geval zal komen, gedepu teerden baseren zich te dien aanzien op de herhaalde toezeggingen in het verleden van de Nederlandse regering aan België. De provinciale nota zal der halve niet de vraag aan de orde stellen of het kanaal er al dan niet moet ko men, maar uitsluitend de keuze van het tracé behandelen: binnendijks of bui tendijks. Dat betekent tevens, dat voor het provinciaal bestuur het nieuwe kanaal een vaststaand gegeven zal worden met betrekking tot de ruimte lijke ordening van het bewuste gebied. Evenwel: het ligt niet in de bedoeling om het bekende voorontwerp-streek plan en het kanaal als één samenhan gend geheel ter discussie te stellen. Een gescheiden behandeling dus: op der tien september aanstaande de nota zal dan in de staten worden behan deld komt alleen het kanaal aan de orde en het streekplan blijft buiten beschouwing. Deze methodiek Is in dit stadium vermoedelijk onvermijdelijk, maar dat neemt niet weg dat het beter had gekund- De vraag rijst wat nu eigenlijk dat hele voorontwerp streek plan nog waard is. In dat plan wordt het Baalhoekkanaal wel genoemd, maar het wordt niet als een beslis sende factor beschouwd. Weliswaar wordt gewezen op de mogelijkheid op Nederlands gebied aan de landkant van dit kanaal niet op Saeftinghe een industriegebied in te richten, maar dat zou de hele conceptie van het voor ontwerp wezenlijk veranderen. Er zou dan namelijk geen industriegebied- Ossenisse noodzakelijk zijn. In het voorontwerp-streekplan worden enke le voor- en nadelen van dit alternatief opgesomd, maar "alle aspecten tegen elkaar afwegend" wordt toch voor Os- senisse gekozen. Belangrijkste factor, die tot deze keuze heeft geleid: de tijdsfactor. Wanneer men echter de ontwikkelin gen van de laatste maanden on der elkaar zet, blijkt dat die tijdsfactor niets voorstelt. De onder handelingen over het Baalhoekkanaal zijn in zoverre in een versnelling te recht gekomen dat men nu aan de keus van een definitief tracé toe is. Dat houdt in, dat over enige maanden de minister van verkeer en waterstaat zich kan bezighouden met een defini tieve tractaattekst. Als de beide re geringen het daarover eens worden kan het parlement deze kwestie gaan be handelen (moet het kanaal er komen? Is het tracé juist?; zijn de Nederlandse belangen ook op het gebied van milieuhygiëne voldoende gewaar borgd?! en zal tenslotte een definitief besluit worden genomen. Heel erg lang zal dit besluit wel niet op zich laten wachten. Gesteld nu, dat de aanleg van het kanaal inderdaad doorgaat, dan moet men aannemen dat spoedi ger een eerste spade voor dit werk in de grond zal gaan dan voor de aanleg van een duur industriegebied met kostbare havenaanleg bij Osse- nisse. De tijdsfactor, waaraan de sa menstellers van het voorontwerp- streekplan zoveel waarde hebben ge hecht, is in feite te verwaarlozen. Dat houdt evenwel tevens in, dat de discussie van de afgelopen maanden over dit voorontwerp- streekplan Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen te eenzijdig is geweest: er is uitge gaan van een bepaalde keuze, terwijl de motieven voor die keus onjuist zijn gewaardeerd. Hier is een kans gemist: een allesomvattende discussie over de ruimtelijke ordening van Oost- Zeeuwsch-Vlaanaeren zou mogelijk zijn geweest met daarbij in beschou wing de vraag welke functie een even tueel Baalhoekkanaal daarin zal be horen in te nemen. De minister van volkshuisvesting en ruimtelijke orde ning heeft in december 1965 per cir culaire de provinciale staten er op ge wezen dat streekplannen vooral moe ten fungeren als "regionale ontwikke lingsplannen", die een schakel behoren te vormen tussen regeringsbeleid en het beleid van de gemeenten. Dat be tekent in dit geval, dat het Baalhoek kanaal mede uitgangspunt had beho ren te zijn voor het streekplan. Er is echter nagelaten dit element op een zinvolle manier in het ontwerp te ver werken, bij voorbaat is al gekozen, he laas op ontoereikende gronden. Ge volg: nu kan er alleen over het tracé van het kanaal worden gesproken en te zijner tijd zal nog we! eens over het streekplan worden gedebatteerd. Jammer. Duidelijke inzichten over de ruimtelijke ordening in Zeelend, met name bij de staten, hadden het rege ringsbeleid inzake het Baalhoekkanaal mede kunnen beïnvloeden. Eén ding is niettemin duidelijk: de discussie over het streekplan moet opnieuw begin nen. namelijk zodra een nieuw ontwerp gereed is. Het huidige kan wel in de archieven worden bijgezet. DEN HAAG (ANP) De 14-jarige Joke den Heyer uit Den Haag, die sinds ƒ31 jnli spoorloos was, ls dinsdag bij het centraal station in Rotterdam aangehouden, tegelijk met haar 31- jarige overbuurman. Sinds haar verdwijnen van een cam ping te Wassenaar waar zij met hq«r ouders kampeerde, bestond het ver moeden dat zij in gezelschap van man was. Naar de Haagse politie aanneemt, zijn de man en het meisje al dia tijd in Rotterdam gebleven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1971 | | pagina 1