PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
f DODE EN 35
GEWONDEN
BIJ AANSLAG
IN BELFAST
Schepen met grotere diepgang bij wijze
van experiment kanaal Terneuzen-Gent
Frankrijk
weigert
vervroegd
overleg
Oppositie in Bonn
ontwijkt uitspraak
over Berlijn-akkoord
OLIETREIN ONTSPOORD:
EEN WAGON UITGEBRAND
'even herten
dood door
plasti czakken
CHINA BELOOFT
ROEMENIE
STEUN
VELUWE-BRANDWEREN BRAND SNEL MEESTER
Streekplan
uu
Vandaag
ïn d@
krant...
Indonesië
Redding
PROEVEN RIJKSWATERSTAAT MET SCHEPEN TOT 12 M DIEPGANG
TEGEMOET
KOMEN AAN
WENSEN VAN
GENT
VERMIST HAAGS
MEISJE TERECHT
«14e jaargang - no. 199
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
vlnclal* Zhuw» Cour.
(b.s.g. red. 4799, i
2094 Advertent
Hoofdredactie:
I Abonn.prtje 7per l
Donderdag 26 augustus '71
ouwe* Courant. Middelburg.
EEG-IR1NISTERS PAS OP
U SEPTEMBER BIJEEN
PARIJS, DEN HAAG (DPA,
ANP) Frankrijk acht voor
afgaand overleg voor de confe
rentie van EEG-ministers van
financien van 13 september aan
het begin van de maand niet
doelmatig. Dit liet regerings
woordvoerder Leo Hamon
woensdagmiddag na een kabi
netsvergadering onder voorzit
terschap van president Georges
Pompidou doorschemeren.
Parijs wees hiermee Indirect het voor
stel van de Beneluxlanden om zo snel
mogelijk een gemeenschappelijke posi
tie in de door de Amerikaanse valuta-
besluiten ontstane situatie in te ne
men, van de hand.
Dp as vraag of de kans bestaat dat er
overleg op topniveau zal
gaf Hamon een ontwij
antwoord. Hij wees er op dat
Pompidou heeft voorgesteld
conferentie te beleggen van de
en regeringsleiders van de zes
en de vier kandidaatsle
ien, die na de noodzakelijke voorbe
reidingen bijeen zouden kunnen ko
nen. Hamon voegde er aan toe dat
like vorm van overleg inzake valuta-
naagstukken mogelijk is.
Den Haag
Nederlandse regering betreurt het
Frankrijk het Benelux-voorstel
afgewezen. Dat heeft de woord-
van het ministerie van buiten-
andse zaken verklaard. De bijeeci-
lomst zal nu, volgens de oorspronke-
ijke afspraak, op maandag 13 septem-
ler in Brussel plaatsvinden.
Ie Benelux-landen hadden eind vorige
reek op vervroeging aangedrongen,
möat men het wachten tot half sep-
gezien de monetaire situatie,
nverantwoord achtte. In politieke
in Den Haag rekent men er
op dat het, nu op de oude datum
EEG-overieg zal plaats
op het niveau var. de ministers
in buitenlandse zaken, financien en
ponomische zaken.
BELFAST Vrouwelijke emplo
yees van de Noordierse Electrici-
teitsmaatschappij hebben de han
den voor het gezicht geslagen als
zij met een hospitaalbusje worden
weggereden, na de bomexplosie in
het hoofdkantoor.
'Vertrouwelijke medewerking' bij gesprek met DDR
(Van onze cor:
BONN De oppositie van CD1"'
de regering 'vertrouwelijke
onderhandelingen met de DDR
rika, Engeland, Frankrijk -ip
ss .wi.rient)
in Bonn heeft woensdag
py' aangeboden voor de
ji Berlijn-akkoord van Ame-
i'vjet-Unie moeten voltooien.
Hun oordeel over dat akkoo
dat het complex is afgerond
Het zou bovendien afhankelijk zljnl
van de mate van samenwerking en
van de invloed die eigen voorstellen!
van de oppositie bij de komende on-j
derhandelingen hebben.
Riiner Barzel, de leider van CDU-1
CSU-fractïe in de bondsdag, vertelde'
woensdagmiddag dat er voor de oppo-t
sitie tot dusver bepaald geen reden
tot juichen bestaat. Voor het eerst is
in een volkenrechtelijk akkoord met
de Sowjet-Unie sprake van 'de beide
Duitslandcr.' en bovendien is de bij
zondere positie van Berlijn onder
streept. De oppositie vindt daarom
dat ze terecht bezorgd is geweest.
Dat een akkoord tot stand is gekc-J
men met ook "bemoedigende èlemea-i
ten', is naar Barzels oordeel te dan-,
ken aan de westelijke onderhande
laars en bovendien aan CDU en CSU.
die vertrouwelijk eigen voorstellen
aan Amerikanen. Britten en Fransen
hebben voorgelegd, waarmee rekening
zou zijn gehouden. Ondanks 'toege
vendheid van de bondsregering' zou
het resultaat zijn bereikt.
Barzels woorden maken duidelijk
hoe moeilijk het is voor CDU en CSU
(i nouden CDU en CSU voor zich tot-
om tot eensgezindheid in de beoorde
ling van de kwestie-Beriijn te komen.
Het positieve aan zijn uitspraak is,
dat de CDU-Ieiding niet de mogelijk
heid heeft gevonden zich aan te slui
ten bij Strauss en Stuecklen, de lei
ders van de Beierse zusterpartij CSU,
naar wier oordeel het Berlijn-akkoord
niet deugt.
Inmiddels heeft de regering ver
klaard dat ze vanzelfsprekend tot sa
menwerking met de oppositie bereid
is. Woordvoerder Ahlers voegde daar
echter aan toe, dat de oppositie zelf
zo'n samenwerking voortdurend belast
met een kleingeestige polemiek, zoals
die ook nu weer is gebezigd.
De regering heeft woensdagmiddag
voor het eerst officieel haar instem
ming betuigd met het akkoord en zich
bereid verklaard de onderhandelingen
met de DDR te beginnen zodra in
West-Berlijn de ondertekening door de
ambassadeurs heeft plaatsgehad. Aan
genomen wordt dat dit volgende week
vrijdag gebeurt. De regering sprak de
verwachting uit dat de overeenkomst
een wezenlijke bijdrage tot ontspan
ning in centraal-Europa zal leve
ren.
ARNHEM (ANP) Het achteloos
wergwerpen van plastic zakken heeft
dit jaar reeds 7 herten ln de Arnhem
se hertenparken het leven gekost. Het
zelfde hert dat ten dode was opge
schreven en dat woensdag moest wor
den afgemaakt, bleek liefst een kilo
plastic in de maag te hebben.
Thans wordt een dringend beroep op
het publiek en in het bijzonder op de
jeugd gedaan, om geen plastic zakken
of andere dingen die dodelijk zijn
voor de dieren over de afrastering
van de hertenparken te werpen.
WENEN (AP) De leider van de
Chinese militaire delegatie die een
bezoek brengt aan Roemenie, generaal
Li Te-Cheng, heeft woensdag tijdens
een receptie gezegd dat China zich
aan de zijde van de Roemenen zou
scharen indien het land met geweld
zou worden bedreigd door de imperia
listen.
De generaal die kandidaat-lid is vaa
het. Chinese politburo zei op de recep
tie die werd gegeven door de Roe
meense minister van defensie gene-,
raai Ion Ionita: de Roemeense kame
raden kunnen er zeker van zijn dat de
Chinese bevolking en het Chinese le
ger zich aan hun zijde zullen scharen
en hun krachtig zullen bijstaan in de
strijd voor de nationale onafhankelijk
heid en tegen iedere bedreiging door
de imperialisten.
SCHERPE REACTIES OP TERREURDAAD
(Van onze correspondent;
BELFAST Belfast, aan gru
welijke terreurdaden helaas al
gewend, kreeg woensdag mis
schien wel de grootste schok
door een bomaanslag tegen het
hoofdkantoor van het Noord
ierse elektriciteitsbedrijf, een
modern monumentaal gebouw
door een breed gazon van de
weg gescheiden.
Bij de zware ontploffing vlakbij het
trappenhuis werd een 23-jarige jonge
man op slag gedood en 35 anderen
werden gewond. Zestien van hen
moesten in het ziekenhuis worden
opgenomen, vijf met zwaar letsel. On
der de gewonden is een zwangere
jonge vrouw, die waarschijnlijk haar
baby zal moeten verliezen.
Een half uur na de ontploffing vond
men een tweede bom in een kleed
kastje.
Het is een wonder dat slechts een
persoon bij deze enorme explosie om
bet leven is gekomen.
Waarschuwing
Men vraagt zich af of de daders
hebben gewaarschuwd omdat zij spijt
kregen van hun toeleg of juist om
zoveel mogelijk mensen naar het trap
penhuis te doen stromen. Het kan
inderdaad zijn dat de bom te vroeg is
ontploft. De ramp zou niet te overzien
zijn geweest wanneer de 600 perso
neelsleden zich tijdens de ontploffing
op weg naar de uitgang van het
gebouw zouden hebben bevonden.
De bomexplosie geschiedde even
voor elf uur 's ochtends. Later op de
dag volgde een nieuw alarm wegens
een brandbom die in het nieuwe Eu
ropa Hotel werd gevonden.
Geschokt
Premier Faulkner verklaarde diep
geschokt te zijn over deze roekeloze
en laaghartige misdaad die zonder
acht te slaan op mensenlevens werd
(Zie slot pag. 3 kol. 6)
Een minuut voordat de bom ont
plofte, ontving men een anonieme te
lefonische waarschuwing van een
vrouw. Toen enkele seconden later de
sirene van het noodalarm begon te
loeien ontplofte de bom met een zwa
re knal. De ambtenaren in de kanto
ren werden door de luchtdruk door!
elkaar en tegen de grond geworpen.!
Bij de ingang lagen zeven kreunende
meisjes.
OOK TWEEDE VERDACHTE
MOORD OUD-PREDIKANT
BEKENT VOLLEDIG
GRONINGEN (ANP) Ook de twee
de verdachte van de moord op de 84-
jarige emeritus-predikant W. P Diep-
huis in Ten Boer, de 21-jarige L. E.
heeft een volledige bekentenis afge
legd.
De verhoren in Hamburg vonden
plaats onder leiding van luitenant F.
J. C. M. van Etten van de rijkspolitie.
De uitlevering van beide verdachten is
aangevraagd
KOOTWIJK (GPD) Op een
van de eenzaamste trajecten
van het Nederlandse spoor
wegnet is woensdag om
streeks half twaalf tussen
Assel en Kootwijk een olie-
trein ontspoord. De vier
laatste wagens van de trein
schoten door een onbekende
oorzaak uit de rails. Twee
wagons met ruwe olie kantel
den en vlogen in brand, een
ervan brandde geheel uit. Een
groot aantal brandweerkorp
sen uit de omgeving wist de
brand spoedig te blussen.
Het aangrenzende natuurgebied liep
betrekkelijk weinig schade op. Nie
mand iieeft persoonlijk letsel gekre-
Foto: Een overzicht van de ont
spoorde treinwagons.
DE INDONESISCHE minister
van buitenlandse zaken heeft ver
klaard dat zijn land er naar
streeft nog dit jaar 22000 politie
ke gevangenen vrij te laten. (pag.
3):
EEN BLIKSEMSNELLE red
dingsactie heeft dinsdagavond vijf
kinderen die bedolven waren on
der een laag zware kleibrokken
het leven gered. (pag. 3).
uit Zeeland op pagi
na 2, 4 en 5
Binnen- en buitenlands
nieuws op pagina 3 en 11
Sport op pagina 13
Radio en tv op pagina 15;
Beurs en financien op pagina
17.
gen. De schade wordt voorlopig op
ten minste een ton geschat. Het
spoorwegverkeer ondervindt veel
hinder door deze ravage. Technici
van de Nederlandse Spoorwegen
die direct een onderzoek hebben
ingesteld naar de oorzaak was het
gistermiddag nog volkomen ondui
delijk hoe de ontsporing zich heeft
kunnen voordoen.
Ruim een kilometer van de plaats
waar de laatste wagon van de
olietrein uit ae rails zijn gelopen
kwamen de vier tankwagens onder
luid gekraak tot stilstand. De in de
buurt schaftende spoorwegarbei
ders vluchtten in paniek het bos in
uit angst voor mogelijke explosies.
De eerste ontspoorde wagon vloog
in lichterlaaie nadat een portaal
van de bovenleiding en een seinlicht
waren geramd en kantelde vervol
gens. Brandende olie stroomde
over het baanvak in de omringen
de heide en bosschages.
Talrijke brandweerkorpsen uit omlig
gende plaatsen hebben de met
groot materieel uitgeruste
telijke brandweer van Apeldoorn!
assistentie verleend. Met hoge- en
lagedrukspuiten en poederblussers j
was men binnen een uur de brand
meester.
Wagon met 48 ton olie
De voorste ontspoorde tankwagon j
met ongeveer 48 ton ruwe olie die'
werd vervoerd van Schoonebeek
naar Pernis brandde geheel uit.
Een begin van brand in een vol-'
gende tank heeft men door nat
houden in de kiem weten te smo
ren. Twee andere zwaar beschadig
de wagons boorden zich in de
grond. Een van de wielstellen van
de wagon lag tientallen meters
verder langs de baan. Talrijke me-1
ters rails en dwarsliggers zijn vol
komen vernield evenals een groot
gedeelte van de bovenleiding.
Het omliggende natuurgebied langs de
hoofdlijn is gespaard gebleven i
een ramp. Door snel ingrijpen van
Zie slot pag. 3 kol. 5)
MIDDELBURG/TERNEUZEN
Rijkswaterstaat is bezig met
proeven, die duidelijk moeten
maken of het verantwoord is in
de haven en de sluizen van Ter-
neuzen en op het kanaal Terneu
zen-Gent schepen toe te laten
met een grotere diepgang dan
op dit moment officieel wordt
toegestaan. De 'officiële' diep
gang voor het kanaal is 11,50
meter, er wordt nu geexperi-
menteerd met schepen, die een
diepgang hebben van 12 meter.
Dat gebeurt in samenwerking
met het Nederlandse en het Bel
gische loodswezen.
Hoofdingenieur-directeur ir. J. Zuur
deeg van dc rijkswaterstaat in Zee
land liet ons desgevraagd weten, dat
men nu ongeveer anderhalve week
bezig is de bevaarbaarheid van het
kanaal Terncuzen-Gent voor diepere
schepen te testen. Naar zijn indruk
zal het wel een paar maanden aanlo
pen voor rijkswaterstaat een duidelijk
inzicht heeft In de vraag wat in dit
opzicht wel en wat niet toelaatbaar is.
Als het experiment met schepen van
twaalf meter diepgang gunstig uitpakt
zal er worden nagegaan of haven,
sluizen en kanaal ook nog goed be
vaarbaar zijn voor schepen met 12,25
meter diepgang.
Het doel van de experimenten is om
te bekijken of tegemoet kan worden
gekomen aan de Gentse verlangens
grotere en dieper liggende schepen in
de haven van Gent te ontvangen. Die
wensen dateren niet van vandaag of
gisteren en ze zijn recentelijk tijdens
Nederlands-Belgisch overleg rond het
kanaal nog eens naar voren gébracht.
„Van Nederlandse kant is toen de
bereidheid uitgesproken om na te
gaan hoe grotere schepen zich gedra
gen in de betrekkelijk
weg", aldus ir. Zuurdeeg.
Veilige malen
Hij ziet de experimenten van dit mo
ment mede als een uitvloeisel van de
verplichtingen, die Nederland öp zich
heeft genomen bij de aanleg van het
kanaal. Daarbij attendeerde de heer
Zuurdeeg erop, dat het verbrede ka
naal Temeuzen-Gent geschikt werd ge
acht voor schepen tot 50.000 ton.
Voorts wees hij erop, dat er na
afloop van de kanaalwerken dadelijk
begonnen is het kanaal met een meter
tot 13.50 meter te verdiepen. Als
veilige scheepsmaten voor het 'onver
diepte' kanaal golden een lengte van
230 meter, een breedte van 31 meter
en een diepgang van 11,5 meter.
Van Gentse kant kwam al vóór de ver
dieping van 't kanaal het verlangen om i
schepen van 233 meter lengte, S3
meter breedte en een diepgang van
12,25 nieter toe te laten. Ir. Zuurdeeg:
„Uit Belgie werd daarbij gewezen op!
proeven met een zogenaamd E-schip
in Duitsland, die hadden aangetoond j
dat een dergelijk schip over dusdani
ge stuureigenschappen beschikt, dat
het op een relatief nauw kanaal kan
worden toegelaten. Nederland heeft!
erkend, dat in die gedaclitengang een
kern van waarheid steekt en zich)
bereid verklaard in de praktijk te
experimenteren met dit snort schepen.
Onder bepaalde voorwaarden zijn
toen schepen toegelaten met een leng
te van 245 meter en een breedte van
32 meter en van 240 meter bij 33
meter met een diepgang van 11,75
nieter".
De bedoeling was aanvankelijk om
schepen toe te laten in de sluizen en
op het kanaal tot een diepgang van 12
meter en later tot 12,25 meter, als ze
via een certificaat van een classifica
tiebureau konden aantonen, dat ze
o ver bij zondere sure: genschappen
bezitten. Ir. ZuurMvg: „In de praktijk
is gebleken, dat classificatiebu
reaus dergelijke certificaten niet
afgeven. De meeste schepen van
omvang worden niet beproefd op een
kanaal en zuilen op een kanaal moge
lijk met voldoen aan de eisen".
Intussen'heeft rijkswaterstaat wel een
'maatstaf' gevonden ten aanzien van
de toelaatbaarheid in het kanaal van
bepaalde schepen met een diepgang
van 12,25 meter. Het kanaal Gent-
Temeuzen wordt namelijk regelmatig
bevaren door de "Mineral Gent' en de
.Mineral Serain' (bestemming Sid-
mar). Ir Zuurdeeg- „Die errs tankers
zijn in feite de vertaling van het in
Duitsland beproefde E-schip. ze zijn!
op de kanaalvaart gemaakt en kunnen
er zonder bezwaar worden toegela
ten".
Verantwoord
In dit verband wees Ir. Zuurdeeg
erop, dat Gent alle schepen van die
maat op het kanaal mogelijk acht,
waarbij hij aantekende: „Op grond
(Zie slot pag. 4 kol. 5)
een opmerking deze
week van de commissaris
eder koningin Ln Zeeland is ge
bleken, dat gedeputeerde sla-
ten binnenkort met een nota
komen over het Belgische
Baalhoekkanaal. Daarbij zal
het. college er van uitgaan, dat dit kanaal
er in ieder geval zal komen, gedepu
teerden baseren zich te dien aanzien
op de herhaalde toezeggingen in het
verleden van de Nederlandse regering
aan België. De provinciale nota zal der
halve niet de vraag aan de orde stellen
of het kanaal er al dan niet moet ko
men, maar uitsluitend de keuze van het
tracé behandelen: binnendijks of bui
tendijks. Dat betekent tevens, dat voor
het provinciaal bestuur het nieuwe
kanaal een vaststaand gegeven zal
worden met betrekking tot de ruimte
lijke ordening van het bewuste gebied.
Evenwel: het ligt niet in de bedoeling
om het bekende voorontwerp-streek
plan en het kanaal als één samenhan
gend geheel ter discussie te stellen. Een
gescheiden behandeling dus: op der
tien september aanstaande de nota
zal dan in de staten worden behan
deld komt alleen het kanaal aan
de orde en het streekplan blijft buiten
beschouwing.
Deze methodiek Is in dit stadium
vermoedelijk onvermijdelijk, maar
dat neemt niet weg dat het beter
had gekund- De vraag rijst wat nu
eigenlijk dat hele voorontwerp streek
plan nog waard is. In dat plan wordt
het Baalhoekkanaal wel genoemd,
maar het wordt niet als een beslis
sende factor beschouwd. Weliswaar
wordt gewezen op de mogelijkheid op
Nederlands gebied
aan de landkant van
dit kanaal niet
op Saeftinghe een
industriegebied in
te richten, maar dat
zou de hele conceptie van het voor
ontwerp wezenlijk veranderen. Er
zou dan namelijk geen industriegebied-
Ossenisse noodzakelijk zijn. In het
voorontwerp-streekplan worden enke
le voor- en nadelen van dit alternatief
opgesomd, maar "alle aspecten tegen
elkaar afwegend" wordt toch voor Os-
senisse gekozen. Belangrijkste factor,
die tot deze keuze heeft geleid: de
tijdsfactor.
Wanneer men echter de ontwikkelin
gen van de laatste maanden on
der elkaar zet, blijkt dat die
tijdsfactor niets voorstelt. De onder
handelingen over het Baalhoekkanaal
zijn in zoverre in een versnelling te
recht gekomen dat men nu aan de
keus van een definitief tracé toe is. Dat
houdt in, dat over enige maanden
de minister van verkeer en waterstaat
zich kan bezighouden met een defini
tieve tractaattekst. Als de beide re
geringen het daarover eens worden kan
het parlement deze kwestie gaan be
handelen (moet het kanaal er komen?
Is het tracé juist?; zijn de Nederlandse
belangen ook op het gebied van
milieuhygiëne voldoende gewaar
borgd?! en zal tenslotte een definitief
besluit worden genomen. Heel erg lang
zal dit besluit wel niet op zich laten
wachten. Gesteld nu, dat de aanleg
van het kanaal inderdaad doorgaat,
dan moet men aannemen dat spoedi
ger een eerste spade voor dit werk
in de grond zal gaan dan voor de
aanleg van een duur industriegebied
met kostbare havenaanleg bij Osse-
nisse. De tijdsfactor, waaraan de sa
menstellers van het voorontwerp-
streekplan zoveel waarde hebben ge
hecht, is in feite te verwaarlozen.
Dat houdt evenwel tevens in, dat
de discussie van de afgelopen
maanden over dit voorontwerp-
streekplan Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen
te eenzijdig is geweest: er is uitge
gaan van een bepaalde keuze, terwijl
de motieven voor die keus onjuist zijn
gewaardeerd. Hier is een kans gemist:
een allesomvattende discussie over de
ruimtelijke ordening van Oost-
Zeeuwsch-Vlaanaeren zou mogelijk
zijn geweest met daarbij in beschou
wing de vraag welke functie een even
tueel Baalhoekkanaal daarin zal be
horen in te nemen. De minister van
volkshuisvesting en ruimtelijke orde
ning heeft in december 1965 per cir
culaire de provinciale staten er op ge
wezen dat streekplannen vooral moe
ten fungeren als "regionale ontwikke
lingsplannen", die een schakel behoren
te vormen tussen regeringsbeleid en
het beleid van de gemeenten. Dat be
tekent in dit geval, dat het Baalhoek
kanaal mede uitgangspunt had beho
ren te zijn voor het streekplan. Er is
echter nagelaten dit element op een
zinvolle manier in het ontwerp te ver
werken, bij voorbaat is al gekozen, he
laas op ontoereikende gronden. Ge
volg: nu kan er alleen over het tracé
van het kanaal worden gesproken en
te zijner tijd zal nog we! eens over
het streekplan worden gedebatteerd.
Jammer. Duidelijke inzichten over de
ruimtelijke ordening in Zeelend, met
name bij de staten, hadden het rege
ringsbeleid inzake het Baalhoekkanaal
mede kunnen beïnvloeden. Eén ding is
niettemin duidelijk: de discussie over
het streekplan moet opnieuw begin
nen. namelijk zodra een nieuw ontwerp
gereed is. Het huidige kan wel in de
archieven worden bijgezet.
DEN HAAG (ANP) De 14-jarige
Joke den Heyer uit Den Haag, die
sinds ƒ31 jnli spoorloos was, ls dinsdag
bij het centraal station in Rotterdam
aangehouden, tegelijk met haar 31-
jarige overbuurman.
Sinds haar verdwijnen van een cam
ping te Wassenaar waar zij met hq«r
ouders kampeerde, bestond het ver
moeden dat zij in gezelschap van
man was. Naar de Haagse politie
aanneemt, zijn de man en het meisje
al dia tijd in Rotterdam gebleven.