RONDWEG GEEFT RUST IN KLOOSTERZANDE ommat: .atom soman atmr extï<* VLAAMS JOURNAAL RAFELS RIJKSPOLITIE: „MINDER AANRIJDINGEN" /WJ DAG 13 AUGUSTUS 1971 ZEEUWSCH-VLAANDEREN Op veilige afsland van de bebouwde kom van Kloosterzande snelt hel verkeer over de vierbaans rondweg KLOOSTERZANDE Elke keer als de dubbeldekker van Krui- ningen-Perkpolder aan is, ijlt even daarna een intensieve ver keersstroom in alle hevigheid langs Kloosterzande. Doordat de weg van de boot tot Terhole vierbaans, is, wordt het verkeer ta melijk vlot en ordelijk afgewikkeld. De snelle rijders krijgen de kans zich van het doorsnee-tempo te distantiëren en het zware vrachtvervoer, extra voorgesorteerd middels stoplichten, komt als een aparte eenheid over de zogenaamde rondweg van Kloos terzande. Nog geen jaar geleden was deze situatie totaal anders. Toen persten auto's en vrachtwagens, van en naar de veerboot, zich door het krappe Kloosterzande. dat niet was bere kend op een dergelijk verkeersaan bod. Als de boot los was, gingen de wagens vaak bumper aan bumper voor het gemeentehuis, over het Hoftezandeplein, het onoverzichtelij ke. S-bochtige begin van de Hulster- weg in, om verder uit te waaieren naar alle windstreken. Als voetganger moest men destijds tien keer goed naar links en naar rechts uitkijken, voordat men de Hulsterweg overstak Tegenwoordig kan men haast zonder omzien deze straat over. want de rondweg heeft van Kloosterzande een rustig, Zeeuws-Vlaams dorp gemaakt. Niemand is rouwig om deze veran dering. behalve misschien degenen die economisch voordeel hadden bij de passanten, zoals bijvoorbeeld de horeca en de pomp- en garagahou ders. De heer P. Cappendijk van automobielbedrijf G. Cappendijk en zoon, tevens Esso-servicestation. ver telt wat hij na de openstelling van de rondweg als directe gevolgen voor zijn bedrijf heeft ondervonden: ,.In eerste instantie liep mijn benzï- neverloop terug, -want van het voor bijtrekkende verkeer moest ik het wel hebben. Op onrendabele tijden werd het toen nog onrendabeler om een pompbediende te laten zitten Dus nu draai ik op die tijden, vooral 's avonds na zevenen, er zelf voor op. want uiteindelijk moet er toch altijd iemand zijn om de vaste klan ten te helpen". „Feitelijk is die mindere benzinever- koöp voor mij niet het allerbelang rijkste; lk vind het veel erger dat mijn zaak geisoleerd is geraakt. Vroeger kwam men langs en zag men de nieuwe auto's en gebruikte wagens bij me staan. Nu valt mijn bedrijf vrijwel niet meer in het oog en raast het verkeer op honderd meter afstand voorbij. Men zegt dat dit isolement in de toekomst nog zal verergeren, omdat men van plan is de Hulsterweg af te snijden van aansluiting op de rondweg. Ik weet- dit niet zeker, want ik heb het ook maar gehoord en ergens gelezen". MAATREGELEN De heer Cappendijk vreest, dat 'toe komstige weggebruikers', die dus de oude wegsituatie niet hebben ge kend, Kloosterzande hetzij links of rechts zullen laten liggen 'Maar', zegt hij, ..ik heb tijdig maatregelen genomen. In Hulst heb ik een filiaal geopend". Volgens hem is het niet onmogelijk dat er mettertijd een verschuiving optreedt en dat het filiaal het hoofdbedrijf van Cappen dijk zal worden en dat Kloosterzan de op de tweede plaats in volgorde van belangrijkheid komt. Wat be treft zijn benzineverkoop vertelt de heer Cappendijk nog: „Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid, dat ik waarschijnlijk vergunning krijg om aan de rondweg een pompstation te openen". Uit het commentaar van horecaman A. A Raes van hotel De Linde annex Krokodilbar blijkt dat hij voortijdig naar een aantrekkelijke oplossing heeft gezocht om een mogelijk op tredend inkomstenverlies te kunnen compenseren. „Het verhaal van de rondweg was al lang bekend. Daar om heb ik de Krokodilbar gecre- eerd. Tegen de tijd dat die weg klaar kwam, was ook mijn bar open. Voor mezelf en het personeel was het een hele omschakeling. Maar het lukte. We hebben het samenspel van restaurant en amusement wonder wel weten op te vangen". De heer Raes zegt, dat het over het algemeen genomen moeilijk te stel len is, dat. de zaken, in precieze cijfers uitgedrukt, achteruit zijn ge gaan. „Als ik nu een oordeel moet vellen, dan kan ik zeggen: in het seizoen hebben we wel wat gemist. Maar over een heel jaar genomen missen we vrij weinig, omdat we veel vaste klandizie hebben, mensen die mijn restaurant, van naam ken nen. Vooral met de Westerschelde- schotel ben ik erg bekend gewor den". Volgens opperwachtmeester W. G. Horsman van de rijkspolitie van de groep Hontenisse is de „verkeers technische situatie een stuk verbe terd". „Het is veiliger geworden in de bebouwde kom van Kloosterzan de. Vroeger kwam de hele troep hier langs. Er zijn dit jaar ook aanmerkelijk minder aanrijdingen. Of dat een direct gevolg is van de rondweg, durf ik niet met zekerheid te stellen. Maar een feit is dat we dit. jaar 52 aanrijdingen hebben ge had tegen vorig jaar 67. Vijftien aanrijdingen minder vind ik een he leboel". De pompbediende van het Esso-sermcestation bij automobielbedrijf Cappeu d'jk en Zoon te Kloosterzande zegt zeil ook dat het niet meer zo druk is met de klandizie als voorheen toen alle verkeer nog over de smalle Hulster weg kwam. Foto PZCj. In hotel De Linde zit men elkaar met in de weg i oor een kopje koffie. Toe vallig zitten burgemeester, wethouders en de gemeentesecretaris van Hon tenisse informeel te borrelen. (Foto PZC). De aanwijzing van de Nederlandse ploeg beroepswiel- ■enners voor dc wereldkampioenschappen op de weg in iet Zwitserse Mendrisio. bewijst weer eens heel duide- ijk hoe amateuristisch wij dat soort dingen nog aan pakken. Als Je de namen ziet van de aangewezen renners en je weet verder bij welke merkenploeg zij zijn aangesloten, dan vraag je je in goede gemoede af )f de Koninklijke Nederlandse Wieier Unie nog nooit van Fagor, Molteni, Mars Flandria of Bic heeft ge hoord. We hebben het er al eerder over gehad. In België zullen de gebroeders De Vlaminck en Leman van Mars Flandria alles in het werk stellen om de titel van wijlen Jean Pierre Monserë over te nemen. Maar hoe moeten de Nederlanders Zoetemelk en Dolman (ook van dat merk) zich dan gedragen als het er op aan komt. Stel dat de supersprinter Leman weg is met een kopgroepje waarin toevallig ook Dolman zit. Zal Leman dan niet van Dolman eisen dat hij de sprint voor hem aan trekt? Over Wagtmans kunnen we kort zijn. Merckx was toch al ontstemd omdat hij in eigen land slechts twee ploegmakkers mee kreeg. Welnu, het is volkomen duide lijk dat straks in Mendrisio de taktiek voor Wagtmans bepaald zal worden door Merckx. Op kosten van de KNWU. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Vianen. die als het er op aankomt. natuurlijk voor z'n ploeggenoten van Fagor-Mercier zal rijden. Ik gun voorts Jan Janssen best. z'n deelname aan de wereldkampioenschappen maar iedereen weet dat Jan zo hier en daar nog wel een koersje meepakt doch niet meer in een vorm verkeert om een wereldtitel te behalen, zelfs al zou hij de steun genieten van z'n jonge ploeggenoot Pijnen. Wat ligt dan meer voor de hand dan dat Jan en Renë zo het uitkomt hand- en spandiensten zullen verrichten voor de populair gewor den Louis Ocana? Gezien het bovenstaande is het me volkomen onau: delijk waarom men bij de KNWU niet volledig heeft gegokt op een ploeg rondom een paar pure individuahs- :en als Karstens, Krekels, zonodig Peter Post al moet ik ;r aan toevoegen dat er niet zo veel landgenoten gevonden zullen worden om de eerzuchtige Post aan nog weer een nieuwe titel te helpen. Overigens hebben de sponsors en andere w iele rbazen n Belgie de strijd tegen dc lx>nzen van Belgische wielerbond verloren en blijft daar de reeds eerder bekend gemaakte selectie gehandhaafd. Nog wel. maar ik oen er vrijwel zeker van dat het lot van de landenfor- maties bezegeld is en dat we over een of twee jaar alleen nog merkenploegen aan de start zullen zien bij de wereldkampioenschappen op de weg. Die zijn voor de toekomst niet meer weg te denken. In het komende winterseizoen zullen niet minder dan 16 zesdaagsen worden verreden, waarvan twee in ons "and en drie in Belgie. Aangezien daar toch de meeste mteresse naar uit gaat, volgen hier de data: Rotterdam 10-26 januari en Groningen 1-7 maart. In Belgie. maar nog dichter in onze buurt. Brussel 6-14 november. Gent 13-21 november. Antwerpen 11-17 februari. Verder zijn er dan sixdays in Londen, Buenos Airev Berlijn. Dort mund. Frankfort. Munster, Zurich, Grenoble, Keulen, Bremen en Milaan. De winnaar van de laatste ronde van Italië, de Zweed Thomas Petterson, wil graag bij het Italiaanse merk Ferretti blijven als ook z'n drie broers Eric, Thomas en Sture deel blijven uitmaken van die ploeg. En dat vinden hun Italiaanse werkgevers eeri nogal dure aange legenheid. Ze hebben uiteraard niets tegen de twee bekendste van de vier broers namelijk Gosta en Tho mas, waarvoor ze zelfs een fors honorarium willen neertellen maar de beide anderen. Eric en Sture. presteren heel wat minder. „Toch zul je ze er bij moeten nemen en tegen een zeer goed loon. anders verdwijn ik ook", heeft Gosta als woordvoerder van het viertal laten weten. Nou maar afwachten wie er over de sterkste papieren beschikt. Gerben Karstens blijkt in een uitstekende vorm te verkeren hetgeen veel belooft voor het komende wereld kampioenschap. Gerben won twee koersen in een week, namelijk te Booischot en te Heusden. In Booischot werd De Koning 9e. Van der Vleuten 10e en Ger Harings 15e. Merckx won het criterium van St-Lenaerts waarin Wagtmans als 11e eindigde Maar Merckx won jok een koers in het Italiaanse Brescia voor Dancelli en Oimondi. De Ronde van de Apenijnen was voor de Zweed Agosta Petterson. Thevcnet bracht de koers van Clermont Ferrand op z'n naam waar Karstens beslag legde op de 8e plaats net na Ocana. Theo Verschueren werd 8e m Lokeren mei Rentmeester en Prinsen respectievelijk op de 17e en 19e plaats. De Belg Rik van Linden won z'n eerste beroepskoers te Wilrijk waar Jan .an Katwijk 12e was. Diezelfde Van Katwijk finishte als le in Grobbendonck na van Roosbroeck. 6e Tino Tabak. 12e Ottenbros. In he' komende weekeinde geen wieleractiviteit in Zeeland. Onze vaderlandse profs hebben startgelegenheid raterdag 14 te Kamerik en zondag 15 te Beek in Limburg. GEEN JEUGDT0ERN00I De Terncuzense Boys zullen het dit jaar zonder jeugdtoernooi moeten doen. Onder de paragraaf "Geen jeugdtoernooi' schrijft de heer YV. Yerbrugge in het clubblad 'Oranje-Zwart': „Door gebrek aan tijd en sluiting van de sportterreinen...". Blijkens een informatie van de heer P. Goossen, secretaris van de jeugdafdeling, was de tijd niet toereikend genoeg om nog een dergelijk toernooi op touw te zetten. Probleem zou zijn. (Ui men na de genoten zomervakantie nauwelijks clubs kan interesseren voor een "goed bezet toernooi'. De kop boven het bericht luidde. Politieman uitge kleed. En u mag het wel weten, ik schrok me naar. Ik hoop. dat het u ook niet lekker zat. Want dat is toch niet iets om te lachen, zo maar iemand uitkleden op straat nog wel. een politieman nog wel. iemand die alles in goede banen moet leiden nog wel. Waar moet dat heen met dgze normloze samenlevingGoed. dat er dagbladen zijn. die dergelijke dingen aan het licht brengen. De schrik nog in de benen, las ik het bericht. 'Een gescheurd uniform en een gebroken horlogebandje'. Toe maar daar zal de minister van justitie in z'n sas mee zijn! Dat scheurt maar uniformen, in dit geval niet rijks maar toch gemeentelijk en dat kon best eens naar Den Haag doorsijpelen. Alsof ook de gemeenten wel weten waar hun kop staat op de romp van Jut alsof de bestuurders niet krom en slapeloos van de geldzorgen 's nachts in bed liggen en piekeren hoe ze hun lieve gemeentenaartjes 't volk is tegen woordig toch al zo licht tot morren geneigd zoet moeten houden, hierbij gevoegd het gejengel door 't gierig opperbestuur over het steeds meer mondjes maat aan moeten doen en de morgen breekt aan. Met nieuwe zorgen, waarbij onder meerdere dat kapotte uniform. Cru hoor. erg cru en Sijmen zal weer wel moeten betalen. 't Was een kwaaie automobilist die de mankemen ten veroorzaakte. Dacht ik. Ja dacht ik Want wat bleek uit de verdere inhoud van het berichtNiet hij. de automobilist had op zijn geweten dat de agent onvolledig gekleed ten burele verscheen, doch zijn vrouw. Hier brak mij de klomp Welke vrouw ontkleedt een man? En hoe? Dat een vrouw haar man in zijn ongelijk bijstaai goed. er zit iets in. TVe zijn tenslotte niet getrouwd om alleen voor de belasting een eenheid te zijn en er is uiteindelijk in de huwelijksbelofte ook een en ander verdisconteerd, doch geen enkel formulier spreekt over het onvrijwillig laten stripteasen van een man En je hebt natuurlijk verschillende soor ten vrouwen. Er is het type dat een diepe hang naar hel dramatische in zich heeft. En er zijn mannen die dit. op gezette tijden uitbuiten door met ijzeren regelmaat een proeve van krachtsvertoon te voorschijn te roepen. Dit wordt hoe langer hoe moeilijker, daar privé vechten op zon- en feest- en kermisdagen uit de mode is. Als het echter voor komt, dat haar man een schijnbeweging voor een uithaal naar een andere man maakt, dan hangt de geboren tragedienne hem wenend aan de hals met kreten als 'Ach Jan. niet. doen'. Een prachtig tableua-vivant. waard om filmisch te worden vastge legd en het maakt indruk hoor, het. ontroert, ook lan, die meteen de kans krijgt de schijnbeweging te laten voor wat die was. Er zijn er ook. die roepen: .Toe maar Jan. geef em van katoen" Doch zie. de Kenau Simon Hasselaren, zij leven onder ons. Wellicht hebben wij allen er iets van in de borst. Zij zijn het. die op de rug springen van een man en hem uitkleden, niet met frivole bedoelingen doch om hun echtgenoot in z'n misnoegen te steu nen. Als ik goed begrepen heb 'van boven tot onder gescheurd'. misschien slaat dit wel op de naad van de uniform In dat geval kan de schade misschien wat worden ingedamd door de betreffende dame met naald en draad aan de reparatie, te zeiten. De bedrevenheid van sommige vrouwen kent soms aeen grenzen En bezuinigen zullen we

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1971 | | pagina 19