RONDWEG GEEFT RUST
IN KLOOSTERZANDE
ommat: .atom soman atmr
extï<*
VLAAMS JOURNAAL
RAFELS
RIJKSPOLITIE: „MINDER AANRIJDINGEN"
/WJ DAG 13 AUGUSTUS 1971
ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Op veilige afsland van de bebouwde kom van Kloosterzande snelt hel verkeer over de vierbaans rondweg
KLOOSTERZANDE Elke keer als de dubbeldekker van Krui-
ningen-Perkpolder aan is, ijlt even daarna een intensieve ver
keersstroom in alle hevigheid langs Kloosterzande. Doordat de
weg van de boot tot Terhole vierbaans, is, wordt het verkeer ta
melijk vlot en ordelijk afgewikkeld. De snelle rijders krijgen de
kans zich van het doorsnee-tempo te distantiëren en het zware
vrachtvervoer, extra voorgesorteerd middels stoplichten, komt
als een aparte eenheid over de zogenaamde rondweg van Kloos
terzande.
Nog geen jaar geleden was deze
situatie totaal anders. Toen persten
auto's en vrachtwagens, van en naar
de veerboot, zich door het krappe
Kloosterzande. dat niet was bere
kend op een dergelijk verkeersaan
bod. Als de boot los was, gingen de
wagens vaak bumper aan bumper
voor het gemeentehuis, over het
Hoftezandeplein, het onoverzichtelij
ke. S-bochtige begin van de Hulster-
weg in, om verder uit te waaieren
naar alle windstreken.
Als voetganger moest men destijds
tien keer goed naar links en naar
rechts uitkijken, voordat men de
Hulsterweg overstak Tegenwoordig
kan men haast zonder omzien deze
straat over. want de rondweg heeft
van Kloosterzande een rustig,
Zeeuws-Vlaams dorp gemaakt.
Niemand is rouwig om deze veran
dering. behalve misschien degenen
die economisch voordeel hadden bij
de passanten, zoals bijvoorbeeld de
horeca en de pomp- en garagahou
ders. De heer P. Cappendijk van
automobielbedrijf G. Cappendijk en
zoon, tevens Esso-servicestation. ver
telt wat hij na de openstelling van
de rondweg als directe gevolgen
voor zijn bedrijf heeft ondervonden:
,.In eerste instantie liep mijn benzï-
neverloop terug, -want van het voor
bijtrekkende verkeer moest ik het
wel hebben. Op onrendabele tijden
werd het toen nog onrendabeler om
een pompbediende te laten zitten
Dus nu draai ik op die tijden, vooral
's avonds na zevenen, er zelf voor
op. want uiteindelijk moet er toch
altijd iemand zijn om de vaste klan
ten te helpen".
„Feitelijk is die mindere benzinever-
koöp voor mij niet het allerbelang
rijkste; lk vind het veel erger dat
mijn zaak geisoleerd is geraakt.
Vroeger kwam men langs en zag
men de nieuwe auto's en gebruikte
wagens bij me staan. Nu valt mijn
bedrijf vrijwel niet meer in het oog
en raast het verkeer op honderd
meter afstand voorbij. Men zegt dat
dit isolement in de toekomst nog zal
verergeren, omdat men van plan is
de Hulsterweg af te snijden van
aansluiting op de rondweg. Ik weet-
dit niet zeker, want ik heb het ook
maar gehoord en ergens gelezen".
MAATREGELEN
De heer Cappendijk vreest, dat 'toe
komstige weggebruikers', die dus de
oude wegsituatie niet hebben ge
kend, Kloosterzande hetzij links of
rechts zullen laten liggen 'Maar',
zegt hij, ..ik heb tijdig maatregelen
genomen. In Hulst heb ik een filiaal
geopend". Volgens hem is het niet
onmogelijk dat er mettertijd een
verschuiving optreedt en dat het
filiaal het hoofdbedrijf van Cappen
dijk zal worden en dat Kloosterzan
de op de tweede plaats in volgorde
van belangrijkheid komt. Wat be
treft zijn benzineverkoop vertelt de
heer Cappendijk nog: „Ik verkeer in
de gelukkige omstandigheid, dat ik
waarschijnlijk vergunning krijg om
aan de rondweg een pompstation
te openen".
Uit het commentaar van horecaman
A. A Raes van hotel De Linde annex
Krokodilbar blijkt dat hij voortijdig
naar een aantrekkelijke oplossing
heeft gezocht om een mogelijk op
tredend inkomstenverlies te kunnen
compenseren. „Het verhaal van de
rondweg was al lang bekend. Daar
om heb ik de Krokodilbar gecre-
eerd. Tegen de tijd dat die weg klaar
kwam, was ook mijn bar open.
Voor mezelf en het personeel was
het een hele omschakeling. Maar het
lukte. We hebben het samenspel van
restaurant en amusement wonder
wel weten op te vangen".
De heer Raes zegt, dat het over het
algemeen genomen moeilijk te stel
len is, dat. de zaken, in precieze
cijfers uitgedrukt, achteruit zijn ge
gaan. „Als ik nu een oordeel moet
vellen, dan kan ik zeggen: in het
seizoen hebben we wel wat gemist.
Maar over een heel jaar genomen
missen we vrij weinig, omdat we
veel vaste klandizie hebben, mensen
die mijn restaurant, van naam ken
nen. Vooral met de Westerschelde-
schotel ben ik erg bekend gewor
den".
Volgens opperwachtmeester W. G.
Horsman van de rijkspolitie van de
groep Hontenisse is de „verkeers
technische situatie een stuk verbe
terd". „Het is veiliger geworden in
de bebouwde kom van Kloosterzan
de. Vroeger kwam de hele troep
hier langs. Er zijn dit jaar ook
aanmerkelijk minder aanrijdingen.
Of dat een direct gevolg is van de
rondweg, durf ik niet met zekerheid
te stellen. Maar een feit is dat we
dit. jaar 52 aanrijdingen hebben ge
had tegen vorig jaar 67. Vijftien
aanrijdingen minder vind ik een he
leboel".
De pompbediende van het Esso-sermcestation bij automobielbedrijf Cappeu
d'jk en Zoon te Kloosterzande zegt zeil ook dat het niet meer zo druk is
met de klandizie als voorheen toen alle verkeer nog over de smalle Hulster
weg kwam. Foto PZCj.
In hotel De Linde zit men elkaar met in de weg i oor een kopje koffie. Toe
vallig zitten burgemeester, wethouders en de gemeentesecretaris van Hon
tenisse informeel te borrelen. (Foto PZC).
De aanwijzing van de Nederlandse ploeg beroepswiel-
■enners voor dc wereldkampioenschappen op de weg in
iet Zwitserse Mendrisio. bewijst weer eens heel duide-
ijk hoe amateuristisch wij dat soort dingen nog aan
pakken. Als Je de namen ziet van de aangewezen
renners en je weet verder bij welke merkenploeg zij
zijn aangesloten, dan vraag je je in goede gemoede af
)f de Koninklijke Nederlandse Wieier Unie nog nooit
van Fagor, Molteni, Mars Flandria of Bic heeft ge
hoord.
We hebben het er al eerder over gehad. In België
zullen de gebroeders De Vlaminck en Leman van Mars
Flandria alles in het werk stellen om de titel van wijlen
Jean Pierre Monserë over te nemen. Maar hoe moeten
de Nederlanders Zoetemelk en Dolman (ook van dat
merk) zich dan gedragen als het er op aan komt. Stel
dat de supersprinter Leman weg is met een kopgroepje
waarin toevallig ook Dolman zit. Zal Leman dan niet
van Dolman eisen dat hij de sprint voor hem aan
trekt?
Over Wagtmans kunnen we kort zijn. Merckx was
toch al ontstemd omdat hij in eigen land slechts twee
ploegmakkers mee kreeg. Welnu, het is volkomen duide
lijk dat straks in Mendrisio de taktiek voor Wagtmans
bepaald zal worden door Merckx. Op kosten van de
KNWU. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Vianen. die als
het er op aankomt. natuurlijk voor z'n ploeggenoten
van Fagor-Mercier zal rijden.
Ik gun voorts Jan Janssen best. z'n deelname aan de
wereldkampioenschappen maar iedereen weet dat Jan zo
hier en daar nog wel een koersje meepakt doch niet
meer in een vorm verkeert om een wereldtitel te
behalen, zelfs al zou hij de steun genieten van z'n jonge
ploeggenoot Pijnen. Wat ligt dan meer voor de hand
dan dat Jan en Renë zo het uitkomt hand- en
spandiensten zullen verrichten voor de populair gewor
den Louis Ocana?
Gezien het bovenstaande is het me volkomen onau:
delijk waarom men bij de KNWU niet volledig heeft
gegokt op een ploeg rondom een paar pure individuahs-
:en als Karstens, Krekels, zonodig Peter Post al moet ik
;r aan toevoegen dat er niet zo veel landgenoten
gevonden zullen worden om de eerzuchtige Post aan nog
weer een nieuwe titel te helpen.
Overigens hebben de sponsors en andere w iele rbazen
n Belgie de strijd tegen dc lx>nzen van Belgische
wielerbond verloren en blijft daar de reeds eerder
bekend gemaakte selectie gehandhaafd. Nog wel. maar ik
oen er vrijwel zeker van dat het lot van de landenfor-
maties bezegeld is en dat we over een of twee jaar
alleen nog merkenploegen aan de start zullen zien bij de
wereldkampioenschappen op de weg. Die zijn voor de
toekomst niet meer weg te denken.
In het komende winterseizoen zullen niet minder dan
16 zesdaagsen worden verreden, waarvan twee in ons
"and en drie in Belgie. Aangezien daar toch de meeste
mteresse naar uit gaat, volgen hier de data: Rotterdam
10-26 januari en Groningen 1-7 maart. In Belgie. maar
nog dichter in onze buurt. Brussel 6-14 november. Gent
13-21 november. Antwerpen 11-17 februari. Verder zijn
er dan sixdays in Londen, Buenos Airev Berlijn. Dort
mund. Frankfort. Munster, Zurich, Grenoble, Keulen,
Bremen en Milaan.
De winnaar van de laatste ronde van Italië, de Zweed
Thomas Petterson, wil graag bij het Italiaanse merk
Ferretti blijven als ook z'n drie broers Eric, Thomas en
Sture deel blijven uitmaken van die ploeg. En dat
vinden hun Italiaanse werkgevers eeri nogal dure aange
legenheid. Ze hebben uiteraard niets tegen de twee
bekendste van de vier broers namelijk Gosta en Tho
mas, waarvoor ze zelfs een fors honorarium willen
neertellen maar de beide anderen. Eric en Sture.
presteren heel wat minder. „Toch zul je ze er bij
moeten nemen en tegen een zeer goed loon. anders
verdwijn ik ook", heeft Gosta als woordvoerder van het
viertal laten weten. Nou maar afwachten wie er over de
sterkste papieren beschikt.
Gerben Karstens blijkt in een uitstekende vorm te
verkeren hetgeen veel belooft voor het komende wereld
kampioenschap. Gerben won twee koersen in een week,
namelijk te Booischot en te Heusden. In Booischot
werd De Koning 9e. Van der Vleuten 10e en Ger
Harings 15e. Merckx won het criterium van St-Lenaerts
waarin Wagtmans als 11e eindigde Maar Merckx won
jok een koers in het Italiaanse Brescia voor Dancelli en
Oimondi. De Ronde van de Apenijnen was voor de
Zweed Agosta Petterson. Thevcnet bracht de koers van
Clermont Ferrand op z'n naam waar Karstens beslag
legde op de 8e plaats net na Ocana. Theo Verschueren
werd 8e m Lokeren mei Rentmeester en Prinsen
respectievelijk op de 17e en 19e plaats. De Belg Rik van
Linden won z'n eerste beroepskoers te Wilrijk waar Jan
.an Katwijk 12e was. Diezelfde Van Katwijk finishte als
le in Grobbendonck na van Roosbroeck. 6e Tino Tabak.
12e Ottenbros.
In he' komende weekeinde geen wieleractiviteit in
Zeeland. Onze vaderlandse profs hebben startgelegenheid
raterdag 14 te Kamerik en zondag 15 te Beek in
Limburg.
GEEN JEUGDT0ERN00I
De Terncuzense Boys zullen het dit jaar zonder
jeugdtoernooi moeten doen. Onder de paragraaf
"Geen jeugdtoernooi' schrijft de heer YV. Yerbrugge
in het clubblad 'Oranje-Zwart': „Door gebrek aan
tijd en sluiting van de sportterreinen...". Blijkens
een informatie van de heer P. Goossen, secretaris
van de jeugdafdeling, was de tijd niet toereikend
genoeg om nog een dergelijk toernooi op touw te
zetten. Probleem zou zijn. (Ui men na de genoten
zomervakantie nauwelijks clubs kan interesseren
voor een "goed bezet toernooi'.
De kop boven het bericht luidde. Politieman uitge
kleed. En u mag het wel weten, ik schrok me naar.
Ik hoop. dat het u ook niet lekker zat. Want dat is
toch niet iets om te lachen, zo maar iemand
uitkleden op straat nog wel. een politieman nog
wel. iemand die alles in goede banen moet leiden
nog wel. Waar moet dat heen met dgze normloze
samenlevingGoed. dat er dagbladen zijn. die
dergelijke dingen aan het licht brengen. De schrik
nog in de benen, las ik het bericht. 'Een gescheurd
uniform en een gebroken horlogebandje'. Toe maar
daar zal de minister van justitie in z'n sas mee
zijn!
Dat scheurt maar uniformen, in dit geval niet rijks
maar toch gemeentelijk en dat kon best eens naar
Den Haag doorsijpelen. Alsof ook de gemeenten wel
weten waar hun kop staat op de romp van Jut
alsof de bestuurders niet krom en slapeloos van
de geldzorgen 's nachts in bed liggen en piekeren hoe
ze hun lieve gemeentenaartjes 't volk is tegen
woordig toch al zo licht tot morren geneigd zoet
moeten houden, hierbij gevoegd het gejengel door 't
gierig opperbestuur over het steeds meer mondjes
maat aan moeten doen en de morgen breekt aan.
Met nieuwe zorgen, waarbij onder meerdere dat
kapotte uniform. Cru hoor. erg cru en Sijmen zal
weer wel moeten betalen.
't Was een kwaaie automobilist die de mankemen
ten veroorzaakte. Dacht ik. Ja dacht ik Want wat
bleek uit de verdere inhoud van het berichtNiet
hij. de automobilist had op zijn geweten dat de
agent onvolledig gekleed ten burele verscheen, doch
zijn vrouw. Hier brak mij de klomp Welke vrouw
ontkleedt een man? En hoe?
Dat een vrouw haar man in zijn ongelijk bijstaai
goed. er zit iets in. TVe zijn tenslotte niet getrouwd
om alleen voor de belasting een eenheid te zijn en
er is uiteindelijk in de huwelijksbelofte ook een en
ander verdisconteerd, doch geen enkel formulier
spreekt over het onvrijwillig laten stripteasen van
een man En je hebt natuurlijk verschillende soor
ten vrouwen. Er is het type dat een diepe hang
naar hel dramatische in zich heeft. En er zijn
mannen die dit. op gezette tijden uitbuiten door met
ijzeren regelmaat een proeve van krachtsvertoon te
voorschijn te roepen. Dit wordt hoe langer hoe
moeilijker, daar privé vechten op zon- en feest- en
kermisdagen uit de mode is. Als het echter voor
komt, dat haar man een schijnbeweging voor een
uithaal naar een andere man maakt, dan hangt de
geboren tragedienne hem wenend aan de hals met
kreten als 'Ach Jan. niet. doen'. Een prachtig
tableua-vivant. waard om filmisch te worden vastge
legd en het maakt indruk hoor, het. ontroert, ook
lan, die meteen de kans krijgt de schijnbeweging te
laten voor wat die was. Er zijn er ook. die roepen:
.Toe maar Jan. geef em van katoen" Doch zie. de
Kenau Simon Hasselaren, zij leven onder ons.
Wellicht hebben wij allen er iets van in de borst.
Zij zijn het. die op de rug springen van een man en
hem uitkleden, niet met frivole bedoelingen doch
om hun echtgenoot in z'n misnoegen te steu
nen.
Als ik goed begrepen heb 'van boven tot onder
gescheurd'. misschien slaat dit wel op de naad van
de uniform In dat geval kan de schade misschien
wat worden ingedamd door de betreffende dame
met naald en draad aan de reparatie, te zeiten. De
bedrevenheid van sommige vrouwen kent soms
aeen grenzen En bezuinigen zullen we