Falcon bij doelgebied op de Hadly-vlakte SCOTT EN IR WIN OP DE MAAN GELAND Opheffing loonmatiging en calculatiebesluit Oprichting van één streek VVV voor Zeeuwsch-Vlaanderen gaat nog niet door Helm ook verplicht voor bromfietsers BIJ VLIEGRAMP IN JAPAN 162 MENSEN GEDOOD BIJ FRANSE VLIEGRAMP 37 DODEN Vandaag in de krant... Kentering OOST EN WEST VORMEN APARTE AFDELINGEN Nog zomers met onweerskansen 214e jaargang - no. 177 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Zaterdag 31 juli 1971 De schillen en de dozen Pagina 4 Ministerraad besluit: (GPD, DPA, RTR) „Okay, we hebben de Falcon op de Hadley-vlakte neergezet". De stem van astronaut Scott, die hiermee de vierde bemande maanlanding vrijdagochtend om kwart over elf bevestigde, klonk duidelijk opgelucht en minder droog-zakelijk dan tijdens de 12 minuten daar voor, toen hij een doorlopende reeks coördinaten en snelheden opsomde van de naar de maanbo- dem dalende maansloep. - - - - 1 1 I Ook deze landingsoperatie is niet geheel zonder moeilijkhe den verlopen. Het ontkoppelen van het moederschip Endeavour met de eenzame Worden aan boord en de maansloep Falcon met Scott en Irwin slaagde niet bij de eerste poging. Er bleek een stekker los te zitten, waar door een van de klampen, die beide ruimtevaartuigen aan elk aar hielden, niet kon worden los gemaakt. Het euvel was enige tijd later hersteld en toen slaag de de operatie wel. Het moment waarop de afdalingsmo tor werd ontstoken was 77 seconden later dan in het draaiboek vermeld stond, omdat de Falcon door onregel matigheden in het zwaartekrachtveld van de maan in een iets andere dan de voorgenomen baan bleek te liggen. Dit alles weerhield Scott en Irwin er niet van vlak bij het doelgebied neer te komen na over de duizenden me ters hoge toppen van de Apenijnen te zijn gescheerd en na een steile afda ling naar de Hadley-kloof. Vandaag zullen de maanreizigers hun eerste uitstapje met behulp van de maanjeep maken, zondag het tweede DEN HAAG Ook bromfietsrijders zullen binnenkort verplicht een helm moeten gaan dragen. De minister raad heeft dat vrijdag besloten. De verplich ting, die wordt opgeno men in het wegenver keersreglement, gaat pas in, als de helm, die aan bepaalde keu ringseisen moet vol doen, overal te krijgen zal zijn. De regering heeft overwogen, dat de meeste bromfiets rijders weigeren vrij willig een helm te dra gen. Kennelijk besef, fen zij niet. welk hoofdletsel men bij een ongeluk kan oplo pen. Dat hoofdletsel heeft meestal niet slechts voor de betrok kenen gevolgen, maar ook voor de gemeen schap, die de kosten van de zaak langdurige verpleging mag dra gen. De verplichting zal niet aan leeftijdsgren zen gebonden zijn. Kinderen, die te jong zijn om een helm te dragen, mogen, na het in werking treden van het artikel, niet meer als passagier op de bromfiets worden ver voerd. Het is de be doeling op grond van studies, verricht door de Stichting Weten schappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, zo snel mogelijk keurings eisen voor een lichte, goedkope, en doelmati ge bromfietshelm be kend te maken. Op korte termijn kan dan met de produktie van de helmen begonnen worden. Goedgekeurde helmen voor motorrij ders zullen ook voor bromfietsers worden toegelaten. PAU (AFP) Twee Franse parachu tisten zijn vrijdag ternauwernood aan de dood ontsnapt, toen het transport vliegtuig waarmee zij in de lucht waren gebracht, bij de Zuidfranse stad Pau verongelukte. Alle 37 perso nen die zich toen nog aan boord bevonden, kwamen om het leven. Het toestel een tweemolorige Nord- Atlas was met 32 militairen, vier valscherminstructeurs en een beman ning van drie leden van de lucht machtbasis bij Pau opgestegen voor een oefening in het parachutespringen. Toen juist twee mannen boven het oefenterrein uit de machine waren gesprongen om de windsnelheid te bepalen, brak in een der motoren brand uit. De bemanning probeerde het toestel nog aan de grond te zetten, maar voor het zover was stortte de Nord-Atlas neer en ontplof te. De parachutisten die zich nog aan boord bevonden, zagen geen kans hetj toestel bijtijds te verlaten. De hervormde predikant ds J. H Schellingerhout (42) is per 1 augustus aanstaande pastor van 'Het Dorp t. Arnhem. Hij wordt pastor voor alle gezindten die in hel dorp zijn verte genwoordigd en heeft dan ook ade kerkgenootschappen, verenigd in de raad van kerken in Arnhem, achter zich staan. Dit meldt de 'Dorpskoe I rier', het blad van de stichting 'He'1 Dorp'. BEJAARDE VROUW DOOR TREIN GEGREPEN VEEN WOUDEN (ANP) De 80-jarige weduwe Wytske de Haan-Haarsma uit Veenwouden (Fr.) Is vrijdagavond op de bewaakte overweg te Hardegari.ip (gemeente Tietjerksteradeel) veronge lukt. De bejaarde vrouw werd door een uit Groningen komende trein gegrepen toen zij onder een van de gesloten overwegbomen doorkroop en de rails overstak. a maandag het derde 'Stey' Hinderwet Twee aanvragen zijn de hinder wetsbepalingen gepasseerd: Hoechst. mag de derde fosforoven in gebruiknemen en de NV PZEM de conventionele centrale bij Borssele (pagina 2). Debuut DE NEDERLANDSE ontwerper Robert Nelissen maakte vrijdag zijn debuut op het. Parijse mode toneel met de collectie die hij voor het modehuis Castillo maak te. (Pag. 7). Nieuws uit Zeeland op pagina 2,4, 5, 6 Binnen- en buitenland op pagina 3, 7,17 Sport op pagina 9 Radio en tv op pagina 15 Beurs en financien op pagina 17 En in de Pa ff 11 Peter van Beveren expo seert in Edenburg, Vlissin- gen; Letterkundige kroniek van Hans Warren; Stemmen uit de kerken. Pay I.: Poppraet; Jeugdland 1971. Pag 12 Schaken, dammen, bridge, puzzel en culinair avon tuur. Volgens berekeningen van de vlucht- leiding zijn Scott en Irwin niet pre cies op het vooraf vastgesteld punt geland, maar verder is alles uitste kend gegaan. Alle systemen aan boord werken normaal, en de maanlander staat slechts negen graden 'uit het lood', wat een zeer aanvaardbare hoek is voor een veilig vertrek, maandag aanstaande. Houston gaf de astronau ten dan ook het sein 'stay'. Een 'no- slay' had betekend dat zij onmiddel lijk de stijgmotor In werking hadden moeten stellen. Scott, die meldde dat er stofwolken opstoven toen de Falcon tot 30 meter van het maanoppervlak was afge daald, deelde mee dat, de landing splaats zich bevindt in de buurt van de krater die de Apollo-bemanning Saljoet heeft gedoopt als eerbewijs aan de drie Russische kosmonauten die een maand geleden omkwamen. MORIOKA fJAPAN) Reddings- I ploegen bij de wrakstukken van de verongelukte Boeing van All Nip pon Airways BUIZERD VIEL VLIEGTUIG AAN TEUGE (ANP) Een agressieve bui zerd heeft vrijdagmiddag een sport vlieger uit Oisterwijk (NB) gedwon gen tot een noodlanding. De vogel viel het vliegtuig aan en vloog daarbij door het plexigals de cockpit binnen, een manoeuvre die hij met de dood moest betalen. De 33-jarige sportvlieger Berrie Schoenmaker maakte een vlucht van Seppe bij Breda naar Texel. Schoen maker wilde de roofvogel in duik vlucht ontwijken, maar deze reageer de bliksemsnel met noodlottig gevolg. De Brabander maakte met zijn be schadigde cockpit een noodlanding op Teuge in Gelderland. De dode buizerd: bracht hij bij zijn landing mee. Hij f liep door de roofvogelaanval snij won-j den op over zijn hele lichaam. BOEING IN BOTSING MET JAGER TOKIO (RTR) Een Boeing 727 van de Japanse luchtvaartmaat schappij 'All Nippon Airways' met 162 mensen aan boord is vrij dagmorgen in alle vroegte neergestort na een hotsing met een straaljager van de Japanse luchtmacht. Niemand heeft het ongeluk overleefd. In de afgelopen jaret. zi;n 1 in het Duitse weekblad Der Spiegel vele inter views verschenen met be langrijke denkers van deze tijd.. Het blad meldt nu. dat een reeks van deze vraaggesprekken is gebundeld onder de opvallende titel ..We leven in de wereldrevolutie", ontleend aan een ci taat van de marxist Ernst Fischer. We geloven dat die zin vrij scherp aan geeft wat menigeen bewust of onbe wust in deze lijd voelt, zij het niet in marxistische zin. maar meer in de geest van „We beleven duistere tijden, dagelijks maken we revolutionaire veranderingen mee, niets is meer hei lig en niemand weet waar dat op zal uitlopen". Het is het bewustzijn te le ven op de kentering van de tijd zonder dat er enige zekerheid is wat zal ko men. eb of vloed. Men vergist zich wanneer men zou denken, dat dit gevoel ullslui tend voor onze dagen karakteristiek zou zijn. Wanneer men bladert in ge schriften. die zijn verschenen na rie eerste wereldoorlog, herkent men die zelfde stemming, vooral Sn de Duitse literatuur. Bertolt Brecht dichtte, da' er geen terugkeer meer was: „de dag staat in de deuren, men kan reeds nachtwind speuren, er komt geen mor gen meer". Oswald Spengler schreef over de „ondergang van het avond land" en in Nederland kwam in 1935 Huizinga met zijn befaamde ..In de schaduwen van morgen". In diezelfde periode van na-de-eerste-wereldoorlog verscheen een tijdschrift, dat grote in vloed heeft uitgeoefend op de theolo gie van deze eeuw: 'Zwischen den Zei- ten', tussen de tijden, een blad waar- In Karl Barth zijn theologische denk beelden publiceerde. De titel van het tijdschrift is in christelijke zin be doeld. wachtend op de laatste der da gen Niettemin ook hier het gevoel 'tussen de tijden' te leven. Sommige cultuurhistorici menen, dat dit wat we nu maar aanduiden als Tcente- ringsbewustzijn' al na de Franse revo lutie valt te signaleren. Talleygrand moet hebben gezegd, dat alleen die genen die voor 1789 hebben geleefd i werkelijk het zoete leven hebben ge- i noten. Terugblikkend lijkt echter de I negentiende eeuw door de tijdge noten kennelijk ervaren ais een bewo gen periode een zéér stabiele maat schappij. waarin ieder zijn plaats had en slechts weinig veranderde. -v.-.:. ..All Nippon Airways" gaf te kennen dat de Boeing 155 passagiers aan boord bad en 7 bemanningsleden, al- Vrijwillige matiging van werkgevers en -nemers BIESHEUVEi DEN HAAG De ministerraad heeft vrijdag besloten het loon- matigingsbesluit ongedaan te maken en de prijscalculatiebe- schikking in te trekken. Dit deel de premier mr. B. W. Biesheuvel mee op zijn wekelijkse perscon ferentie. Het gaat om een beginselbesluit, waar over de tweede kamer over enkele da gen de uitgewerkte toelichting voor zich krijgt. De intrekking van de prijs- beschikking komt begin volgende week in de Staatscourant te staan. De intrek king van beide maatregelen geschiedt zonder voorwaarden. Dit kabinet, aldus mr Biesheuvel, wil in zijn beleid een sterk accent leggen op vrijwillige afspraken over lonen en prijzen. Het besluit van vrijdag is me de gebaseerd op de informele bijeen komsten, die leden van de minister raad hadden met vertegenwoordigers van bedrijfsleven en vakbeweging op het Catshuis. Matiging Daarbij is gebleken dal men zich van werkgevers- en werknemerszijde wil matigen om een bijdrage te leveren m de strijd tegen de inflatie. Van belang was ook. dat de Sociaal-Economische j Raad hierover een eensluidend advies) had uitgebracht. Besprekingen Het kabinet is niet zonder zorg over de ontwikkeling, zowel van prijzen als van lonen, betoogde de premier. Het wil zo snel mogelijk nadere bespre kingen gaan voeren met de sociale partners, hopelijk kunnen deze over vier weken beginnen. Hij verzekerde dat de nieuwe gang van zaken een blijk van vertrouwen was in de houding van de andere par tijen, ook van de vakbeweging. len Japanners De piloot van de Sabre F-86 jager kon zich met behulp van zijn schietstoel in veiligheid brengen. Hij Is naar het ziekenhuis overge bracht. Het verkeerstoestel was op weg van Sapporo, op het noordelijkste eiland; Hokkaido, naar Tokio. Rond 01.50 uur (Ned. tijd) botste het met de jager boven rie stad Morioka, een bergach tig gebied m het noorden van het Japanse eiland Honsjoe Volgens ooggetuigen kwam het toestel als een brandende fakkel naar beneden. De jager maakte een oefenvlucht en vloog in formatie met nog een andere jager. De piloot van de tweede straal jager zei dat hij de Boeing van links, had zien naderen. Hij had zijn collega; de raad gegeven met zijn toestel te klimmen en naar rechts weg te zwen ken „Ik keek weer naar hem maar zag toen dat het voorste deel van zijn toestel naar beneden stortte en inl stukken brak, terwijl het lijntoestel zuidwaarts vloog en een grote wittel rookkolom achterlatend". Hij zei niet; te hebben gezien wat er met de1 Boeing verder gebeurde. Tuieede ramp Het is de tweede ramp van deze maand met een vliegtuig dat in Sap poro is opgestegen. Op 3 juli stortte 'n toestel van een binnenlandse lucht-; vaart maatschappij op Hokkaido neer. Alle 68 personen aan boord kwamen De marxist Fischer spreekt over het heden als een 'leven in de wereld revolutie', een opmerking die nu een niet-marxistisch weekblad tot titel van een boek heeft gekozen We hebben el ders nog eens opgezocht wat Fischer eigenlijk precies onder 'wereldrevolu tie' verstaat. Voor hem is dit begrip iets anders dan wat aanvankelijk Marx en Engels er mee bedoelden. Voor hem gaat het om een wetenschappe- lijk-technische revolutie, een snelle ontwikkeling van de produktiemidde- len. samengaand met de bewustwor ding, dat de mensheid als geheel van alle materiële en ideële verworvenhe den moet profiteren: een strijd 'om de volheid van het leven', die echter hier spreek; de orthodoxe marxist geweld zal vergen als de bevoor rechten ter bescherming van hun pri vileges geweld gebruiken. Fischer evenwel legt vooral het accent op de grote technisch-wetenschappelijke mogelijkheden van het heden, die nu reeds een wereld zonder honger en onderdrukking mogelijk maken. Misschien ligt juist in die techniek de directe oorzaak van het ker.- teringsgevoel: de nog voortdurend verdergaande technische vooruitgang vergt immers steeds weer aanpassing, vooral in geestelijk opzicht. En dat lukt niet altijd. Mensen vervreemden van het historisch beeld, dat hun als juist was voorgehouden, zij ver vreemden van hun eigen verleden en eigen omgeving en daardoor ontstaan bezorgde en gespannen mensen, me nend te leven in de kentering van de tijd.. Misschien echter is die mening een vergissing, misschien is die heie complexe situatie, die wij als overgang ervaren, juist een wezenlijk kenmerk van heder. en toekomst en moeten we daarmee bewust leren te leven. Dat eist souplesse, bereid-zijn om beelden te stormen en twijfels te hebben. La tere generaties zal het mogelijk zijn er over te oordelen of het in deze ja ren eb was of vloed Dat laatsie zal het geval wezen als de mensheid er inderdaad in slaagt haar grote areaal aan technisch vernuft er wandelen sinds gisteravond weer mensen op de maan aan te wenden voor een we reld zonder honger of onderdrukking. HET WESTEN WIL NIET TERNEUZEN - MIDDELBURG Het oprichten van een streek- WV voor Zeeuwsch-Vlaande- ren gaat (voorlopig) niet door. Men houdt het op twee streek- afdelingen 'nieuwe stijl', die ge scheiden zullen opereren in Oost- en West-Zeeuwsch-Vlaan deren. Er wordt naar gestreefd om die twee streek WV's nog dit jaar van de grond te kri j gen. Pogingen van de provin ciale VVV uit Middelburg (op verzoek van de Oost-Zeeuws- Vlaamse contactcommissie) om| een samensmelting tussen oost) en west te bewerkstelligen, zijn) op niets uitgelopen. De VVV'ers in het oosten zijn evenals de acht gemeentebesturen in Zeeuwsch-Vlaanderen sterk voorstander van een gezamen lijke aanpak. In het westen echter houdt een deel van de plaatselijke WV's de boot af, met als voornaamste motief 'een te grote barriere tussen Oost- en West-Zeeuwsch-Vlaan- deren.' I>p provinciaal directeur van dc VVV Zeeland, de heer J. F. dp Regl. vindt het afketsen van de saneringsplannen een treurige zaak. „Het is erg jam mer. De zaak wordt volgens mij veel te gevoelsmatig benaderd. De motie ven die men in liet westen hanteert, zijn ook weinig concreet". De lieer De Regt is van mening dat men het VVV- uerk te veel naar binnen toe bekijkt. ..Dat is gewoon fout. Men moet kij ken naar het eerste doel van een AAW. dat is het promoten van het gebied. Als je een gezamenlijk doel hebt. waarom dat dan toch niet gezamen lijk aanpakken?", aldus de heer De Regt. „Men richt zich in Zeeuwsch-Vlaande ren overal op de Belgen, dat is al een absoluut gezamenlijk belang". De VW-directeur wijst erop dat de streek WV's zijn opgezet om ervoor te zorgen dat er geen geld verspild wordt en dat het werk zo goed moge lijk functioneert. Dat kan volgens de heer De Regt onder meer bereikt worden door hel laten ontwerpen en uitgeven van streekfolders. en het coördineren van de voorlichting over een bepaalde streek. „Want voor de mensen die Zeeuwsch-Vlaanderen nietf kennen is er echt geen scheiding". Discriminatie De heer De Regt benadrukt dat zijn) provinciaal bureau bereid is om de no dige hand en span diensten voor het Zeeuws-Vlaamse te verrichten. Al was het alleen maar om te bewijzen dat men 'de overkant' op VW-gebied niel achter stelt. „Er is geen sprake van enige discriminatie Ik verwerp de gedachte dat wij Zeeuwsch-Vlaande ren als een ondergeschoven kind be schouwen". stelt de heer De Regt .Maar wij zijn net zo aciief als onze tegenspelers actief zijn". Een Zeeuws- Vlaamse streek VVV ziet de VVV- directeur voorlopig niet zitten, ook al "tndat een tussenoplossing een stichting vormen en die splitsen in twee secties, oost en west van de hand is gewezen. „Er is voor octs nu nog een methode. Als die twee streek VVVs er zijn, moeten we er voortdu rend op hameren dat. er een komt". Nieuwe stijl Op dit moment is men zowel in Oost als in West-Zeeuwseh-VIaanderen een eind gevorderd met het opzetten van de eigen streek WV's nieuwe stijl. Men hoopt er in ieder geval mee te bereiken dat er wat meer helderheid komt in de vtïJ ingewikkelde struc tuur van het VYY-wezen zoals dat nu reilt en zeilt in Zeeuwsch-Vlaanderen. Tot nu toe werken in het gewest a! lo'n 15 jaar lang twee zogenaamde contactcommissies'. In oost wordt die commissie gevormd door de arte piaatselijke WV-afdelingen in Axel. Hulst en Terneuzen. De vijf oostelijke gemeentebesturen die subsidie ver lenen hebben inspraak via een raad van advies (twee vertegenwoordigers per gemeente). In het westen ligt de ^situatie weer enigszins anders. Daar Zie slot pag. 6 kol. 4 J DE BILT Dc weerkaart geeft een duidelijk zomerhceld lc zien, al zal het ook dc komende dagen licht onstabiel blijven. Boven Scandinavië en Rusland blijft de luchtdruk hoog, boven de Britse eilanden zal zich dc eerste dagen een lage drukgebied blijven op houden. Deze ontwikkeling heeft voor West Europa een dominerende zuidelijke stroming tot gevolg met afwisselend aanvoel van warme lucht en zwakke frontjes met ontweerverschijnselen Het kwik kan tijdelijk boven 25 gra den stijgen, maar zondag is hier en daar een bui te verwachten met een korte afkoeling, want ook voor de komende we-.i: heb ben wij alle reden om op zomer se temperaturen te mogen blijven rekenen. Vrijdag een waardig afscheid van deze julimaand, die zich m vele opzichten zeer zomers gedragen heeft en waarvan augustus, wat ons betreft, een herhaling v zien mag geven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1971 | | pagina 1