Falcon bij doelgebied op de Hadly-vlakte
SCOTT EN IR WIN OP DE MAAN GELAND
Opheffing loonmatiging
en calculatiebesluit
Oprichting van één streek VVV voor
Zeeuwsch-Vlaanderen gaat nog niet door
Helm ook verplicht
voor bromfietsers
BIJ VLIEGRAMP
IN JAPAN 162
MENSEN GEDOOD
BIJ FRANSE
VLIEGRAMP
37 DODEN
Vandaag
in de
krant...
Kentering
OOST EN WEST VORMEN APARTE AFDELINGEN
Nog zomers met
onweerskansen
214e jaargang - no. 177
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Zaterdag 31 juli 1971
De schillen
en de dozen
Pagina 4
Ministerraad besluit:
(GPD, DPA, RTR) „Okay, we hebben de Falcon op de Hadley-vlakte neergezet". De stem van
astronaut Scott, die hiermee de vierde bemande maanlanding vrijdagochtend om kwart over elf
bevestigde, klonk duidelijk opgelucht en minder droog-zakelijk dan tijdens de 12 minuten daar
voor, toen hij een doorlopende reeks coördinaten en snelheden opsomde van de naar de maanbo-
dem dalende maansloep.
- - - - 1 1 I Ook deze landingsoperatie is
niet geheel zonder moeilijkhe
den verlopen. Het ontkoppelen
van het moederschip Endeavour
met de eenzame Worden aan
boord en de maansloep Falcon
met Scott en Irwin slaagde niet
bij de eerste poging. Er bleek
een stekker los te zitten, waar
door een van de klampen, die
beide ruimtevaartuigen aan elk
aar hielden, niet kon worden los
gemaakt. Het euvel was enige
tijd later hersteld en toen slaag
de de operatie wel.
Het moment waarop de afdalingsmo
tor werd ontstoken was 77 seconden
later dan in het draaiboek vermeld
stond, omdat de Falcon door onregel
matigheden in het zwaartekrachtveld
van de maan in een iets andere dan
de voorgenomen baan bleek te liggen.
Dit alles weerhield Scott en Irwin er
niet van vlak bij het doelgebied neer
te komen na over de duizenden me
ters hoge toppen van de Apenijnen te
zijn gescheerd en na een steile afda
ling naar de Hadley-kloof.
Vandaag zullen de maanreizigers hun
eerste uitstapje met behulp van de
maanjeep maken, zondag het tweede
DEN HAAG Ook
bromfietsrijders zullen
binnenkort verplicht
een helm moeten gaan
dragen. De minister
raad heeft dat vrijdag
besloten. De verplich
ting, die wordt opgeno
men in het wegenver
keersreglement, gaat
pas in, als de helm,
die aan bepaalde keu
ringseisen moet vol
doen, overal te krijgen
zal zijn. De regering
heeft overwogen, dat
de meeste bromfiets
rijders weigeren vrij
willig een helm te dra
gen. Kennelijk besef,
fen zij niet. welk
hoofdletsel men bij
een ongeluk kan oplo
pen. Dat hoofdletsel
heeft meestal niet
slechts voor de betrok
kenen gevolgen, maar
ook voor de gemeen
schap, die de kosten
van de zaak langdurige
verpleging mag dra
gen.
De verplichting zal
niet aan leeftijdsgren
zen gebonden zijn.
Kinderen, die te jong
zijn om een helm te
dragen, mogen, na het
in werking treden van
het artikel, niet meer
als passagier op de
bromfiets worden ver
voerd. Het is de be
doeling op grond van
studies, verricht door
de Stichting Weten
schappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid, zo
snel mogelijk keurings
eisen voor een lichte,
goedkope, en doelmati
ge bromfietshelm be
kend te maken. Op
korte termijn kan dan
met de produktie van
de helmen begonnen
worden. Goedgekeurde
helmen voor motorrij
ders zullen ook voor
bromfietsers worden
toegelaten.
PAU (AFP) Twee Franse parachu
tisten zijn vrijdag ternauwernood aan
de dood ontsnapt, toen het transport
vliegtuig waarmee zij in de lucht
waren gebracht, bij de Zuidfranse
stad Pau verongelukte. Alle 37 perso
nen die zich toen nog aan boord
bevonden, kwamen om het leven.
Het toestel een tweemolorige Nord-
Atlas was met 32 militairen, vier
valscherminstructeurs en een beman
ning van drie leden van de lucht
machtbasis bij Pau opgestegen voor
een oefening in het parachutespringen.
Toen juist twee mannen boven het
oefenterrein uit de machine waren
gesprongen om de windsnelheid te
bepalen, brak in een der motoren
brand uit. De bemanning probeerde
het toestel nog aan de grond te
zetten, maar voor het zover was
stortte de Nord-Atlas neer en ontplof
te. De parachutisten die zich nog aan
boord bevonden, zagen geen kans hetj
toestel bijtijds te verlaten.
De hervormde predikant ds J. H
Schellingerhout (42) is per 1 augustus
aanstaande pastor van 'Het Dorp t.
Arnhem. Hij wordt pastor voor alle
gezindten die in hel dorp zijn verte
genwoordigd en heeft dan ook ade
kerkgenootschappen, verenigd in de
raad van kerken in Arnhem, achter
zich staan. Dit meldt de 'Dorpskoe I
rier', het blad van de stichting 'He'1
Dorp'.
BEJAARDE VROUW DOOR
TREIN GEGREPEN
VEEN WOUDEN (ANP) De 80-jarige
weduwe Wytske de Haan-Haarsma uit
Veenwouden (Fr.) Is vrijdagavond op
de bewaakte overweg te Hardegari.ip
(gemeente Tietjerksteradeel) veronge
lukt.
De bejaarde vrouw werd door een uit
Groningen komende trein gegrepen
toen zij onder een van de gesloten
overwegbomen doorkroop en de rails
overstak.
a maandag het derde
'Stey'
Hinderwet
Twee aanvragen zijn de hinder
wetsbepalingen gepasseerd:
Hoechst. mag de derde fosforoven
in gebruiknemen en de NV PZEM
de conventionele centrale bij
Borssele (pagina 2).
Debuut
DE NEDERLANDSE ontwerper
Robert Nelissen maakte vrijdag
zijn debuut op het. Parijse mode
toneel met de collectie die hij
voor het modehuis Castillo maak
te. (Pag. 7).
Nieuws uit Zeeland op
pagina 2,4, 5, 6
Binnen- en buitenland op
pagina 3, 7,17
Sport op pagina 9
Radio en tv op pagina 15
Beurs en financien op
pagina 17
En in de
Pa ff 11 Peter van Beveren expo
seert in Edenburg, Vlissin-
gen;
Letterkundige kroniek van
Hans Warren;
Stemmen uit de kerken.
Pay I.: Poppraet; Jeugdland 1971.
Pag 12 Schaken, dammen, bridge,
puzzel en culinair avon
tuur.
Volgens berekeningen van de vlucht-
leiding zijn Scott en Irwin niet pre
cies op het vooraf vastgesteld punt
geland, maar verder is alles uitste
kend gegaan. Alle systemen aan boord
werken normaal, en de maanlander
staat slechts negen graden 'uit het
lood', wat een zeer aanvaardbare hoek
is voor een veilig vertrek, maandag
aanstaande. Houston gaf de astronau
ten dan ook het sein 'stay'. Een 'no-
slay' had betekend dat zij onmiddel
lijk de stijgmotor In werking hadden
moeten stellen.
Scott, die meldde dat er stofwolken
opstoven toen de Falcon tot 30 meter
van het maanoppervlak was afge
daald, deelde mee dat, de landing
splaats zich bevindt in de buurt van
de krater die de Apollo-bemanning
Saljoet heeft gedoopt als eerbewijs
aan de drie Russische kosmonauten
die een maand geleden omkwamen.
MORIOKA fJAPAN) Reddings-
I ploegen bij de wrakstukken van de
verongelukte Boeing van All Nip
pon Airways
BUIZERD VIEL
VLIEGTUIG AAN
TEUGE (ANP) Een agressieve bui
zerd heeft vrijdagmiddag een sport
vlieger uit Oisterwijk (NB) gedwon
gen tot een noodlanding. De vogel viel
het vliegtuig aan en vloog daarbij
door het plexigals de cockpit binnen,
een manoeuvre die hij met de dood
moest betalen.
De 33-jarige sportvlieger Berrie
Schoenmaker maakte een vlucht van
Seppe bij Breda naar Texel. Schoen
maker wilde de roofvogel in duik
vlucht ontwijken, maar deze reageer
de bliksemsnel met noodlottig gevolg.
De Brabander maakte met zijn be
schadigde cockpit een noodlanding op
Teuge in Gelderland. De dode buizerd:
bracht hij bij zijn landing mee. Hij f
liep door de roofvogelaanval snij won-j
den op over zijn hele lichaam.
BOEING IN BOTSING MET JAGER
TOKIO (RTR) Een Boeing 727 van de Japanse luchtvaartmaat
schappij 'All Nippon Airways' met 162 mensen aan boord is vrij
dagmorgen in alle vroegte neergestort na een hotsing met een
straaljager van de Japanse luchtmacht. Niemand heeft het ongeluk
overleefd.
In de afgelopen jaret. zi;n
1 in het Duitse weekblad
Der Spiegel vele inter
views verschenen met be
langrijke denkers van deze
tijd.. Het blad meldt nu.
dat een reeks van deze
vraaggesprekken is gebundeld onder
de opvallende titel ..We leven in de
wereldrevolutie", ontleend aan een ci
taat van de marxist Ernst Fischer. We
geloven dat die zin vrij scherp aan
geeft wat menigeen bewust of onbe
wust in deze lijd voelt, zij het niet in
marxistische zin. maar meer in de
geest van „We beleven duistere tijden,
dagelijks maken we revolutionaire
veranderingen mee, niets is meer hei
lig en niemand weet waar dat op zal
uitlopen". Het is het bewustzijn te le
ven op de kentering van de tijd zonder
dat er enige zekerheid is wat zal ko
men. eb of vloed.
Men vergist zich wanneer men zou
denken, dat dit gevoel ullslui
tend voor onze dagen karakteristiek
zou zijn. Wanneer men bladert in ge
schriften. die zijn verschenen na rie
eerste wereldoorlog, herkent men die
zelfde stemming, vooral Sn de Duitse
literatuur. Bertolt Brecht dichtte, da'
er geen terugkeer meer was: „de dag
staat in de deuren,
men kan reeds
nachtwind speuren,
er komt geen mor
gen meer". Oswald
Spengler schreef
over de „ondergang van het avond
land" en in Nederland kwam in 1935
Huizinga met zijn befaamde ..In de
schaduwen van morgen". In diezelfde
periode van na-de-eerste-wereldoorlog
verscheen een tijdschrift, dat grote in
vloed heeft uitgeoefend op de theolo
gie van deze eeuw: 'Zwischen den Zei-
ten', tussen de tijden, een blad waar-
In Karl Barth zijn theologische denk
beelden publiceerde. De titel van het
tijdschrift is in christelijke zin be
doeld. wachtend op de laatste der da
gen Niettemin ook hier het gevoel
'tussen de tijden' te leven. Sommige
cultuurhistorici menen, dat dit wat
we nu maar aanduiden als Tcente-
ringsbewustzijn' al na de Franse revo
lutie valt te signaleren. Talleygrand
moet hebben gezegd, dat alleen die
genen die voor 1789 hebben geleefd
i werkelijk het zoete leven hebben ge-
i noten. Terugblikkend lijkt echter de
I negentiende eeuw door de tijdge
noten kennelijk ervaren ais een bewo
gen periode een zéér stabiele maat
schappij. waarin ieder zijn plaats had
en slechts weinig veranderde.
-v.-.:.
..All Nippon Airways" gaf te kennen
dat de Boeing 155 passagiers aan
boord bad en 7 bemanningsleden, al-
Vrijwillige matiging van werkgevers en -nemers
BIESHEUVEi
DEN HAAG De ministerraad
heeft vrijdag besloten het loon-
matigingsbesluit ongedaan te
maken en de prijscalculatiebe-
schikking in te trekken. Dit deel
de premier mr. B. W. Biesheuvel
mee op zijn wekelijkse perscon
ferentie.
Het gaat om een beginselbesluit, waar
over de tweede kamer over enkele da
gen de uitgewerkte toelichting voor
zich krijgt. De intrekking van de prijs-
beschikking komt begin volgende week
in de Staatscourant te staan. De intrek
king van beide maatregelen geschiedt
zonder voorwaarden.
Dit kabinet, aldus mr Biesheuvel, wil
in zijn beleid een sterk accent leggen
op vrijwillige afspraken over lonen en
prijzen. Het besluit van vrijdag is me
de gebaseerd op de informele bijeen
komsten, die leden van de minister
raad hadden met vertegenwoordigers
van bedrijfsleven en vakbeweging op
het Catshuis.
Matiging
Daarbij is gebleken dal men zich van
werkgevers- en werknemerszijde wil
matigen om een bijdrage te leveren m
de strijd tegen de inflatie. Van belang
was ook. dat de Sociaal-Economische j
Raad hierover een eensluidend advies)
had uitgebracht.
Besprekingen
Het kabinet is niet zonder zorg over
de ontwikkeling, zowel van prijzen als
van lonen, betoogde de premier. Het
wil zo snel mogelijk nadere bespre
kingen gaan voeren met de sociale
partners, hopelijk kunnen deze over
vier weken beginnen.
Hij verzekerde dat de nieuwe gang
van zaken een blijk van vertrouwen
was in de houding van de andere par
tijen, ook van de vakbeweging.
len Japanners De piloot van de Sabre
F-86 jager kon zich met behulp van
zijn schietstoel in veiligheid brengen.
Hij Is naar het ziekenhuis overge
bracht.
Het verkeerstoestel was op weg van
Sapporo, op het noordelijkste eiland;
Hokkaido, naar Tokio. Rond 01.50 uur
(Ned. tijd) botste het met de jager
boven rie stad Morioka, een bergach
tig gebied m het noorden van het
Japanse eiland Honsjoe Volgens
ooggetuigen kwam het toestel als een
brandende fakkel naar beneden. De
jager maakte een oefenvlucht en
vloog in formatie met nog een andere
jager. De piloot van de tweede straal
jager zei dat hij de Boeing van links,
had zien naderen. Hij had zijn collega;
de raad gegeven met zijn toestel te
klimmen en naar rechts weg te zwen
ken „Ik keek weer naar hem maar
zag toen dat het voorste deel van zijn
toestel naar beneden stortte en inl
stukken brak, terwijl het lijntoestel
zuidwaarts vloog en een grote wittel
rookkolom achterlatend". Hij zei niet;
te hebben gezien wat er met de1
Boeing verder gebeurde.
Tuieede ramp
Het is de tweede ramp van deze
maand met een vliegtuig dat in Sap
poro is opgestegen. Op 3 juli stortte
'n toestel van een binnenlandse lucht-;
vaart maatschappij op Hokkaido neer.
Alle 68 personen aan boord kwamen
De marxist Fischer spreekt over het
heden als een 'leven in de wereld
revolutie', een opmerking die nu een
niet-marxistisch weekblad tot titel van
een boek heeft gekozen We hebben el
ders nog eens opgezocht wat Fischer
eigenlijk precies onder 'wereldrevolu
tie' verstaat. Voor hem is dit begrip
iets anders dan wat aanvankelijk Marx
en Engels er mee bedoelden. Voor
hem gaat het om een wetenschappe-
lijk-technische revolutie, een snelle
ontwikkeling van de produktiemidde-
len. samengaand met de bewustwor
ding, dat de mensheid als geheel van
alle materiële en ideële verworvenhe
den moet profiteren: een strijd 'om
de volheid van het leven', die echter
hier spreek; de orthodoxe marxist
geweld zal vergen als de bevoor
rechten ter bescherming van hun pri
vileges geweld gebruiken. Fischer
evenwel legt vooral het accent op de
grote technisch-wetenschappelijke
mogelijkheden van het heden, die nu
reeds een wereld zonder honger en
onderdrukking mogelijk maken.
Misschien ligt juist in die techniek
de directe oorzaak van het ker.-
teringsgevoel: de nog voortdurend
verdergaande technische vooruitgang
vergt immers steeds weer aanpassing,
vooral in geestelijk opzicht. En dat
lukt niet altijd. Mensen vervreemden
van het historisch beeld, dat hun als
juist was voorgehouden, zij ver
vreemden van hun eigen verleden en
eigen omgeving en daardoor ontstaan
bezorgde en gespannen mensen, me
nend te leven in de kentering van de
tijd.. Misschien echter is die mening
een vergissing, misschien is die heie
complexe situatie, die wij als overgang
ervaren, juist een wezenlijk kenmerk
van heder. en toekomst en moeten we
daarmee bewust leren te leven. Dat
eist souplesse, bereid-zijn om beelden
te stormen en twijfels te hebben. La
tere generaties zal het mogelijk zijn
er over te oordelen of het in deze ja
ren eb was of vloed Dat laatsie zal
het geval wezen als de mensheid er
inderdaad in slaagt haar grote areaal
aan technisch vernuft er wandelen
sinds gisteravond weer mensen op de
maan aan te wenden voor een we
reld zonder honger of onderdrukking.
HET WESTEN
WIL NIET
TERNEUZEN - MIDDELBURG
Het oprichten van een streek-
WV voor Zeeuwsch-Vlaande-
ren gaat (voorlopig) niet door.
Men houdt het op twee streek-
afdelingen 'nieuwe stijl', die ge
scheiden zullen opereren in
Oost- en West-Zeeuwsch-Vlaan
deren. Er wordt naar gestreefd
om die twee streek WV's nog
dit jaar van de grond te kri j
gen. Pogingen van de provin
ciale VVV uit Middelburg (op
verzoek van de Oost-Zeeuws-
Vlaamse contactcommissie) om|
een samensmelting tussen oost)
en west te bewerkstelligen, zijn)
op niets uitgelopen. De VVV'ers
in het oosten zijn evenals
de acht gemeentebesturen in
Zeeuwsch-Vlaanderen sterk
voorstander van een gezamen
lijke aanpak. In het westen
echter houdt een deel van de
plaatselijke WV's de boot af,
met als voornaamste motief
'een te grote barriere tussen
Oost- en West-Zeeuwsch-Vlaan-
deren.'
I>p provinciaal directeur van dc VVV
Zeeland, de heer J. F. dp Regl. vindt
het afketsen van de saneringsplannen
een treurige zaak. „Het is erg jam
mer. De zaak wordt volgens mij veel
te gevoelsmatig benaderd. De motie
ven die men in liet westen hanteert,
zijn ook weinig concreet". De lieer De
Regt is van mening dat men het VVV-
uerk te veel naar binnen toe bekijkt.
..Dat is gewoon fout. Men moet kij
ken naar het eerste doel van een AAW.
dat is het promoten van het gebied.
Als je een gezamenlijk doel hebt.
waarom dat dan toch niet gezamen
lijk aanpakken?", aldus de heer De
Regt.
„Men richt zich in Zeeuwsch-Vlaande
ren overal op de Belgen, dat is al een
absoluut gezamenlijk belang". De
VW-directeur wijst erop dat de
streek WV's zijn opgezet om ervoor
te zorgen dat er geen geld verspild
wordt en dat het werk zo goed moge
lijk functioneert. Dat kan volgens de
heer De Regt onder meer bereikt
worden door hel laten ontwerpen en
uitgeven van streekfolders. en het
coördineren van de voorlichting over
een bepaalde streek. „Want voor de
mensen die Zeeuwsch-Vlaanderen nietf
kennen is er echt geen scheiding".
Discriminatie
De heer De Regt benadrukt dat zijn)
provinciaal bureau bereid is om de no
dige hand en span diensten voor het
Zeeuws-Vlaamse te verrichten. Al was
het alleen maar om te bewijzen dat
men 'de overkant' op VW-gebied niel
achter stelt. „Er is geen sprake van
enige discriminatie Ik verwerp de
gedachte dat wij Zeeuwsch-Vlaande
ren als een ondergeschoven kind be
schouwen". stelt de heer De Regt
.Maar wij zijn net zo aciief als onze
tegenspelers actief zijn". Een Zeeuws-
Vlaamse streek VVV ziet de VVV-
directeur voorlopig niet zitten, ook al
"tndat een tussenoplossing een
stichting vormen en die splitsen in
twee secties, oost en west van de
hand is gewezen. „Er is voor octs nu
nog een methode. Als die twee streek
VVVs er zijn, moeten we er voortdu
rend op hameren dat. er een komt".
Nieuwe stijl
Op dit moment is men zowel in Oost
als in West-Zeeuwseh-VIaanderen een
eind gevorderd met het opzetten van
de eigen streek WV's nieuwe stijl.
Men hoopt er in ieder geval mee te
bereiken dat er wat meer helderheid
komt in de vtïJ ingewikkelde struc
tuur van het VYY-wezen zoals dat nu
reilt en zeilt in Zeeuwsch-Vlaanderen.
Tot nu toe werken in het gewest a!
lo'n 15 jaar lang twee zogenaamde
contactcommissies'. In oost wordt
die commissie gevormd door de arte
piaatselijke WV-afdelingen in Axel.
Hulst en Terneuzen. De vijf oostelijke
gemeentebesturen die subsidie ver
lenen hebben inspraak via een raad
van advies (twee vertegenwoordigers
per gemeente). In het westen ligt de
^situatie weer enigszins anders. Daar
Zie slot pag. 6 kol. 4
J
DE BILT Dc weerkaart geeft
een duidelijk zomerhceld lc zien,
al zal het ook dc komende dagen
licht onstabiel blijven. Boven
Scandinavië en Rusland blijft de
luchtdruk hoog, boven de Britse
eilanden zal zich dc eerste dagen
een lage drukgebied blijven op
houden.
Deze ontwikkeling heeft voor
West Europa een dominerende
zuidelijke stroming tot gevolg
met afwisselend aanvoel van
warme lucht en zwakke frontjes
met ontweerverschijnselen Het
kwik kan tijdelijk boven 25 gra
den stijgen, maar zondag is hier
en daar een bui te verwachten
met een korte afkoeling, want
ook voor de komende we-.i: heb
ben wij alle reden om op zomer
se temperaturen te mogen blijven
rekenen.
Vrijdag een waardig afscheid van
deze julimaand, die zich m vele
opzichten zeer zomers gedragen
heeft en waarvan augustus, wat
ons betreft, een herhaling v zien
mag geven.