PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MOEILIJKHEDEN MET PORTEFEUILLEVERDELING Stakingen onderbreken programma's omroepen Beide dubbeldekkers vanaf november op het traject Kruiningen-Perkpolder Mansholt wil nieuwe methodiek voor vaststelling van landbouwprijzen Vervoersfilosoiie uu/ RADIO- EN TV-MEDEWERKERS NIET EENS MET CAO JUNI WAS VEEL TE KOUD Vandaag in de krant... PZEM-affaire Pentagonrapport Tandarts 8 pet duurder voor particulieren CHEQUE EN POSTZEGELS VOOR JARIGE PRINS DOOR DE WEEK INVOERING VAN HALF-UUR-DIENST 214e jaargang - no. 150 WAARIN OPGENOMEN DE MI D D E LBU RG SE. VLI SSI N G S E, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Woensdag 30 juni 1971 Nederland moordland Pagina 9 ■t 21. Ml. 44S7 PROF. LANGMAN WEIGERT ECONOMISCHE ZAKEN (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Kabinetsformateur mr Biesheuvel is bij de toedeling van de portefeuilles aan de vijf partijen, waarop zijn kabinet moet steunen, onverwacht voor nieuwe moeilijkheden komen te staan. De VVD bleek niet bij machte iemand voor economische zaken te leveren. De liberale fractieleider mr Geertsema stuitte gisteravond nog op een bedankje van zijn laatste kandidaat, de Rotterdamse hoogleraar prof. Langman. HILVERSUM De radio- en tv uitzendingen zijn gisteren enkele malen onderbroken geiceest ten gevolge van een .Prikactie' var. grotendeels bij Mercuriusgeor ganiseerdeomroepmedewerkers die zo hun eis i r verdere CAO besprekingen kracht wilden bij zetten. Op de foto zien we v.l.n.r. Joop van Zijl bestuurslid). Jan Nagel voorzitterin gesprek met Coen Serre, regisseur-omroe per van het onderbroken pro gramma, een opvallendvrolijke visite'. Ook de toedeling van de post van on-; derwijs bood problemen, omdat geen van de partijen er veel belangstelling' voor bleek te hebben. Door dit allesj zag mr Biesheuvel zich genoodzaakt sa-j men met de fractieleiders weer te gaan schuiven, maar hun bijeenkomst had rond middernacht nog niet tot resul taten geleid. De woordvoerder van ae formateur liet gisteravond laat weten dat de zaak weer behoorlijk in bewe ging was gekomen. Hij had echter de' indruk dat men toch nog wilde probe ren er gedurende de nacht uit te ko men. Aangenomen werd dat mr Geertsema gisteravond de claim van de VVD op een post in de sociaal-economische en financiële driehoek zou laten vallen ten gunste van de ARP, die minister Bakker voor economische zaken be schikbaar heeft. Verkeer en waterstaat leek gisteravond nog steeds weggelegd voor dr Drees jr, maar DS'70 weigerde de post van het wetenschapsbeleid, die daaraan was gekoppeld, te accepteren.1 DS'70 wil tenminste een volwaardige! post in de economische en ae nier-, economische sfeer. De kans bestond! echter dat de post van het weten-; schapsbeleid zal worden aangekleed met het wetenschappelijk onderwijs. De KVP toonde gisteren plotseling een grote belangstelling voor volkshuisves ting en ruimtelijke ordening, waarvoor zij het kamerlid Andriessen beschik baar heeft. Ook de fractieleider van de GHU, drs Ldink. werd echter voor deze genoemd. JAARLIJKS 10.000 DODEN DOOR LUCHTVERVUILING ATLANTIC CITV (NEW JERSEY) lAFP) Jaarlijks overlijden in New York 10.00(1 mensen als gevolg van luchtverontreiniging. Dit is twaalf pro cent van het aantal mensen dat in die periode in de stad sterft. Dit blijkt uit een onderzoek dat leden van het medisch instituut Albert Ein-| stein' in de afgelopen zes jaar hebben j uitgevoerd. GPD Schuif juni maar aan de kant. want als vakantie- en hooi maand past slechts één classifica tie: waardeloos. Nemen wij de gemiddelde lage temperaturen, de te grote hoeveelheid regen en een tekort van meer dan zestig uren zonneschijn, dan sluit deze juni maand zich aan bij de vijf slecht ste van deze eeuw. Alleen de eerste week kon mei zomerse temperaturen door de beugel, maar rond ae 10de van de maand kwam de doorbraak van depressies mei veel te koud weer. In een aantal .provincies viel meer dan 100 mm regen, tegen 55 mm normaal. Vermoede lijk zal Ter Apel met 140 mm dit keer de kroon spannen. Verleden jaar kreeg De Bilt 14 zomerse dagen boven 25 graden, dit keer in juni slechts 2. Verle den jaar 275 uren zonneschijn, nu ruim 110 uren zon minder. HILVERSUM (GPD) Het omroepkwartier te Hilversum heeft gisteren woelige momen ten doorgemaakt. De spanning was in omroepkringen te snij den, aangezien de prikactie van de .bedrijfsgroep radio en tele visie van de NVV-bond Mercu rius elke zendgemachtigde op alle zenders kon treffen. Vooral het televisieprogramma op bei de netten heeft de gevolgen ondervon den van de gebelgdheid van de be- drijfsbond over de cao. Op Nederland- .1 moest de wielerronde van de KRO er aan geloven. Vlak na de overscha keling met de wielerbaan in Utrecht werd de verbinding verbroken. De KRO, die 's-middags had meegedeeld zich geen zorgen te maken, kon moei lijk een alternatief vinden en m.xte de pauzeklok met enige filmpjes. Peyton Place en de documentaire over prins Bernhai'd ondervonden geen hinder op Nederland-2. maar AVRO's Televizier werd wel getroffen. Wibo van dei- Linden was nog maar nauwelijks aan! het woord, toen de cameraman hetj bijltje er bij neerlegde en alleen de schoen van Van der Linden wazig in beeld bleef. Televizier ging echcer stug door. Ook toen de film over de kop pelhazen in Rotterdam de mist inging, werd het programma hervat met een interview met regisseur Ed van Wes- terloo, die de inhoud van de film vertelde. De AVRO was op de radio al eerder geplaagd. 's-Morgens kwam ,Dag met een plaatje' in moeilijkheden en 's- avonds om zes uur zweeg de zender opnieuw twintig minuten. Het VARA- programma ,Een opvallend violijke gevarieerde visite' op Hilversum-3 werd met een half uur bekort, terwijl men een Duits plalenprogramrna in- lastte. dag voor de actie in touw geweest. Bij het muziekpaviljoen van Hïlver- sum-3 werd de heer Röttger de toe gang geweigerd. Het bleek later dat alle portiers van de omroepleiding opdracht hadden gekregen hem niet toe te laten. Over het algemeen is men niet geluk kig met de actie. Voor zover het niet het merendeel der leden van de be- drijfsbond betreft. Een KRO-woord- voerder zei: ,We betreuren het zeer dat een bond op deze wijze haar wil tracht op te leggen'. De kijkers heb ben tot nu toe nauwelijks gereageerd. De meeste telefoontjes, de bij de KRO binnenkwamen, hadden betrek king op de vraag wanneer het ge stoorde programma wel zou worden uitgezonden. Motie Jan Nagel deelde mee, dat het bestuur van de bedrijfsgroep opnieuw zal ver gaderen over de actie voor vandaag. Het is de bedoeling dat hiermee net zo lang wordt doorgegaan tot beide partners weer om de tafel gaan zit ten. De voorgestelde cao, die inmid dels door de christelijke en katholieke vakverenigingen is ondertekend, gaat vrijdag naar het loonbureau in Den Haag ter goedkeuring. Vóór die da tum wil Mercurius opnieuw onderhan delen over de omstreden punten Kloos Gistermiddag heeft een deel van het VARA-personeel in een vergadering een motie gesteund, waarbij adhesie aan de actie werd betuigd. De Com missie Coördinatie Arbeidsvoor-vaar den (CCA) waar afgevaardigden vauj de omroepleiding zitting in hebben, lieert gisteren eveneens vergaderd. Zij leggen het resultaat van aun be spreking vanmorgen aan de raad van beheer van de NOS voor, waarna de mening van deze raad officieel bekend zal worden gemaakt. De prediaktie heeft tot nu toe geen succes gehad wat betreft het herope nen van de onderhandelingen over de cao 1971 voor het omroeppersoneel. De bedrijfsbond noemt deze cao on aanvaardbaar. De omroepleiding heeft verklaard de besprekingen niet meer te willen openen. Spijl De KRO-televisieomroepster betuigde baar spijt dat de kijkers de dupe moesten worden van deze actie. De AVRO-omroepster gaf even later even eens te kennen dat men met de storingen allerminst gelukkig was. De AVRO had nog wel alle mogelijke voorzorgsmaatregelen genoemen door voor enige bewaking te zorgen en er op te letten dat alle materiaal en medewerkers aanwezig waren. Jan Nagel, voorzitter van de bedrijfs groep, is met. de bestuurder van Mer curius. de heer L. A. Röttger de hele De PZEM-zaak blijft bestuurders en andere mensen bezighouden. (Pag. 2 en 4) DINSDAG is de achttiende Ameri kaanse krant verschenen met de len uit de Pentagongeheimen. De Christian Science Monitor, een van Amerika's meest gezaghebben de dagbladen onthulde iets over de bedoelingen van het Kennedy- bewind met betrekking tot Viet nam... (pag. 3). Nieuws uit Zeeland op pagina 2,4, 5 en 7 Binnen- en buitenland op pagina 3, 9 en 15 Beurs en financiën op pagina 15 Sport (Ronde van Frank rijk) op pagina 11 Radio en tv op pagina 13 DEN HAAG (ANP) De tandartsen mogen hun particuliere patiënten maximaal acht procent meer gaan berekenen. Dit hebben minister Nelis- sen (economische zaken) en staatsse cretaris Kruisinga (volksgezondheid) besloten. De tariefsverhoging is toegestaan om aanpassing mogelijk te maken aan de algemene inkomensontwikkeling in de periode van half 1969 tot half 1970. Ook hebben de bewindslieden reke ning gehouden met de gestegen prak tij kkosten. Vara-voorzitter A. H. Kloos. oud-voor- zïtter van het NW, is van oordeel, dat de verlangens van de algemene bond Mercurius van het NVV ten aanzien van de omroep-cao voor 1971 niet gerechtvaardigd zijn. In een commentaar op de acties, die door het NVV worden gestend, zei de heer Kloos te hopen, dat zij niet tot resultaten zullen leiden. ,Ik hoop dat men tot bezinning zal komen. De omroep heeft de grootst mogelijke moeite om rond te komen. Er zijn nu eenmaal grenzen aan de loonbedragen, die men kan uittrekken', aldus de heer Kloos. Zie slot pag. 3 kol. 7 Prins Bernhard heeft gisteren ter gelegenheid van zijn zestigste ver jaardag naast vele cadeaus een cheque van 800,000 gulden ont vangen als officieel geschenk van het Nederlandse volle. Hel bêtlrag is bestemd voor de bouw van een speciaal olifantenhuis in de Am sterdamse dierentuin. De demissi onaire minister van verkeer en 'waterstaat, drs J. A. Bakker, overhandigde prins Bernhard op Soestdijk de serie postzegels die de PTT speciaal ter gelegenheid van prins Bernhards verjaardag heeft uitgegeven (Foto). De ze gels, die de prins kreeg aangebo den. waren samen met de foto's. waarnaar ze zijn vervaardigd, sa mengebracht in een album. Minis ter Bakker had ook drie ingelijs te vellen meegenomen en de ze gels gewijd aan het Wereldna- tuurfonds, het Anjerfonds en de Borobudur drie belangrijke ac- tiviteitn van de prins. MET MEER INSPRAAK ORGANISATIES LUXEMBURG (ANP) Als landbouwcommissaris dr S. L. Mansholt zijn zin krijgt, zal er dit jaar een geheel nieuwe me thodiek gevolgd worden voor de vaststelling van de prijzen voor landbouwprodukten. Dinsdag heeft Mansholt in Luxemburg in de Europese landbouwminis- terraad een pleidooi gehouden voor een methode, waarbij de[ landbouworganisaties, zowel de nationale als de overkoepelende i Europese, veel meer inspraak; krijgen. Over het algemeen stond de raad nietj afwijzend tegenover deze nieuwe be-: nadering. Op 19 en 20 juli komen dei ministers opnieuw bijeen om over; deze nieuwe methodiek te praten. Dat houdt echter tevens in dat dit jaar (evenals overigens de vorige jaren) geen tijdig besluit over ae Europese landbouwprijzen zal kunnen vallen. Tegenover de pragmatische methode, i die in het verleden gebruikt is om totj vaststelling van de nieuwe landbouw prijzen te komen, stelde de heer! Mansholt nu een geheel nieuwe bena-l dering. Zijn reeds op tafel gelegde' prijsvoorstellen, die uitgaan van een algemene verhoging van de prijzen; met 2 a 3 procent (met differentiaties! voor verschillende produkten), zijn, tot stand gekomen, nadat rekening' gehouden was met drie elementen.' namelijk de kostenstijgingen in de landbouw, de produktiviteitsstijging, en een goed evenwicht tussen produk- tie en afzet. Mansholt heeft echter meegedeeld, dat; hij bereid is. deze prijsvoorstellen,; zowel voor wat betreft de cijfers als voor wat betreft de gronden voor de totstandkoming van die cijfers, volle-1 dig ter discussie te willen stellen. Hij wil, dat de ministers thuis met hun; nationale boerenorganisaties overleg' plegen, dat de Europese commissie overleg pleegt met de COPA, de over koepelende Europese landbouworgani- satie, en dat daarna pas besluiten' vallen. De prijsvaststelling moet dus' tot stand komen in nauw overleg met de boeren zelf, zodat de boeren weer vertrouwen krijgen in de Europese organen. STEIGER VAN VIER MILJOEN IN AANBOUW KRUININGEN In november van dit jaar zullen tussen Krui- ningen en Perkpolder van maan dag tot en met vrijdag constant twee dubbeldeksveerboten wor den ingezet. Dan is de aanleg steiger klaar, die rijkswater staat op dit moment bouwt en die nodig is om 's avonds en 's nachts één van de twee dub beldekkers te .parkeren'. De bouw van de steiger zal ruim vier miljoen gulden vergen. Tot (Zie slot pag. 4 kol. 7X frCgSN gen In vroege: c.\::er. wr-.-d ne' bedrijfseconomische maatstaven. dar wil zeggen: het bedrijf moest ren dabel zijn en daarom diende er winst te worden gemaakt B:j de spoorwegen is dat overigens a! hee! wat jaren ze leden. In 1963 kwam men nog net met de hakken over de sloo*. de winst was loen vijf ton. Het jaar daarop echter ging het mis. het verlies van 1964 be droeg ruim negen miljoen. Sindsdien is.bet mts blijven gaan. Zo verloor het bedrijf over 1970 niet minder dan ruim honderdéénenveertig miljoen, waar door het totale verilessaldo inclusief dat van de vorige jaren opliep to* v:d honderdveertien miljoen gulden. In het zakenleven van alledag zou dat een faillissement betekenen, bij de spoor wegen evenwei denkt men in eer. an dere richting, men heef: daar de filo- sofie ontwikkeld van het maatschappe lijk rendement'. Dat thema was al terug te vinden Sn het jaarverslag over 1969. Daarin was gewezen op diverse publikaties en studies over bet openbaar vervoer :r. Nederland, waarin werd geconcludeerd dat vervoersdiensten .onderdeel moe ten blijven vormen van het gehele ver- keers- en vervoerspakket en wel op grond van hun functies voor tic ze meen.sehap'. De directie van de NS voegde daar aan toe: J>it breng: met zich, dat hun func ties behalve naar bedrijfseconomische maatstaven ook moeten worden be oordeeld naar maat staven van algemeen-economische en maatschappelijke aard'. In feite komt deze opvatting er op neer, dat de Ne derlandse samenleving de verliesposten van het openbaar vervoer eenvoudig maar voor lief moet nemen. In deze geaachbengang gaat het namelijk aller minst. om verliesposten, maar om kos ten die een gemeenschap moet opbren gen wil zij leefbaar blijven. Eind april van dit jaar kwam deze nieuwe ver- voerstheorie van de spoorwegen defini tief naar buiten. Op 22 april 1971 hield namelijk president-directeur mr M. G. de Bruin een inleiding voor het Neder lands Vervoer-wetenschappelijk Insti tuut, bij welke gelegenheid hij een sbrikt-bedrijfseconomische benadering van het openbaar vervoer zonder meer van de hand wees. De spoorweg-president had voor zijn toespraak een strategisch moment gekozen. Politiek Nederland begon na melijk te denken aan de nieuwe kabi netsperiode en over de eisen, waaraan een regeringspolitiek in de komende vier jaar zou moeten voldoen. In do bewuste toespraak zei hij dat onver bloemd: .Waarom wil het openbaar vervoer juist nu van zich doen horen? Om de eenvoudige reden dat wij voor een nieuwe kabinetsperiode staan, waarin een regering alleen dan een goed beleid kan voeren als zij vooraf een indruk heeft van de bedragen waar het om gaat'. Die bedragen logen er niet om. Mr De Bruin had een raming opgesteld van de exploitatiekosten voor het openbaar vervoer in de jaren 1.972 tot en met 1975. Die raming kwam er op neer, dat drie tot drieëneenhalf mil jard nodig zal zijn in deze periode bij een gelijkblijvend verzorgingsnivea i Daarnaast moet nog worden gerekend om rond anderhalf miljard voor inves teringen ten dienste van allerlei nood zakelijk geachte projecten, zodat voor het openbaar vervoer in de komende kabinetsperiode zo'n kleine vijf miljard nodig zal zijn uit de nationale midde len. Tegen deze achtergrond worden een aantal opmerkingen uit het. recen te jaarverslag van de NS begrijpelijk. Een voorbeeld van een dergelijke op merking: het openbaar vervoer heeft een .belangrijke taak bij het oplossen van problemen op het gebied van ruim telijke spreiding, het functioneren van steden en milieubehoud en -hygiëne. Een taak evenwel, die me: meer door de ondernemer wordt afgeleid uit zijn winststreven, maar die door de over heid moet worden vastgesteld'. Dat is een fundamenteel andere bena dering dan vroeger, toen ae be- drijfsrentaoiiiteit ook bij het openbaar vervoer vanzelfsprekend was. In deze nieuwe filosofie worden de doelstellin gen en de taken van het openbaar -.-er voer door de overheid vastgesteld en afgeleid uit maatschappelijke belangen. .Ter dekking van de kosten van noodza kelijk geoordeelde, maar niet winstge vende diensten, zijn zij mede aange wezen op vergoedingen van de over heid' betoogt de directie van de spoor wegen. Inmiddels is duidelijk gewor den. dat bij de kabinetsformatie deze overwegingen eveneens een rol spelen. In het regeringsprogramma van pro fessor Steenkamp is paragraaf achttien gewijd aan het openbaar vervoer en daarin wordt gesproken over een .inte grale aanpak van de totale verkeers- en vervoersproblematiek'. Dat moe: lei den tot de instelling van een algemeen verkeerstor.ds niet alleen voor aanleg en onderhoud van de infrastructuur, maar ook zoveel mogelijk' voor steun maatregelen ten dienste van het open baar vervoer. Wel wordt er bij gezegd, dat de noodzakelijke .open concurren tieverhouding" moet worden gehand haafd tussen .openbaar en particulier goederenvervoer'. Let wel: goederen vervoer. niet het passagiersvervoer. In dit verband zijn de volgende opmerkin gen m de bewuste paragraaf óók van belang: het nieuwe verkeersfonds moet .in belangrijke mate worden gevoed uit belastingen op de motorrijtuigen en op het gebruik ervan'. Voorts: het selectief gebruik van de auto dien: te worden bevorderd .door een systeem van heffingen voor parkeren, gediffe rentieerd naar de kostbaarheid van da grond'. De conclusie uit dit alles is duide lijk: de nieuwe vervoersfilosoiie zal in de toekomst het overheidsbeleid mede bepalen. Het zal er op neer ko men, dat blijvend rekening moe*. wo> Voor vervolg zie pagina 3 kolomlX

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1971 | | pagina 1