INFORMATIE VERKEERT NU IN KRITIEKE FASE Gegijzeld Turks meisje na vuurgevecht bevrijd Eerste containerschip aan terminal in Vlissingen-Oost vlotbehandeld' Golda Meir: ,Geen geheim contact met de Russen' Pinksler- weekeinile BIJ BOUW BRUG OMGEKOMEN Vandaag in de krant... 214e jaargang - no. 126 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISS1NGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Woensdag 2 juni 1971 FINANCIËLE RUIMTE NOG KNELPUNT (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De pogingen van prof. Steenkamp om de drie confessionele partijen, de VVD en DS'70 tot een akkoord te bewegen over regeringssamenwerking, zijn in een kritieke fase beland. De vijf fractieleiders hebben ook gisteren geen overeenstemming weten te bereiken over de fi nanciële ruimte die voor de*volgende kabinetsperiode kan worden geschapen om nieuwe col lectieve voorzieningen mogelijk te maken. SPECULATIES ROND PRIVË- BEZOEK AAN LAPLAND (Van onze correspondenten) TELAVIV, STOCKHOLM Een woordvoerder van het ministe rie van Golda Meir heeft ontkend dat de Israëlische premier ge durende het weekend in Lapland met Russische diplomaten heeft gesproken over hervatting van de diplomatieke betrekkingen tus sen Israël en Rusland. Ook de Israëlische ambassadeur in Stock holm heeft het gerucht officieel ontkend. De Israëlische pers brengt het nieuws met grote koppen. Waarom, zo vraagt men zich af. moest Golda Meir zo ver weg van Stockholm om uit te rusten, twee uur vliegen, terwijl er in de omgeving an Stockholm toch heel aardige uitspanningen zijn. Waarom moest Golda terug naar Finland, waar ze net vandaan kwam? Waarom een vakantie slechts 150 kilometer van de Russische grens? Was Golda Meir misschien op het jachtdomein van de Finse piv ident Kekkonen, die op goe de voet staat met Podg rny en Kosy- ein? Israëlische korrespondenten nebben geprobeerd in het Palar Hotel in( Rovaniemi in Lapland iets te weten te; komen, maar behalve dat de premier; en haar gevolg inderdaad daar ge-; weest waren wilde men daar mets iosi laten. Het is met onmogeijk dat netj bezoek van de Russische onderminis ter van buitenlandse zaken Tsaraplun aan Scandinavië iets met het geheim- T zinnige bezoek aan Lapland te maken j heeft. Dat de Israëlische radio er; gistermiddag met nadruk op wees dat' het volstrekt toevallig is dat Tsarap' kin en Golda Meir op het ogenblik beiden in Noorwegen zijn, zegt na tuurlijk niets. Dat de sekretaris van de arbeiderspar tij Arieh Eliav Golda Meir op haar; Scandinavische trip vergezelt is ver der voor een gesprek met de Russen1 heel geschikt: Eliav is evenals Golda Meir enige tijd Israëlische ambassa deur in Moskou geweest. zouden geheime besprekingen hebben plaatsgevonden. Al deze geruchten, waarover toen vra gen zijn gesteld in de Knesset, zijn door Aba Eban ontkend. Maar Israël maakt er geen geheim van dat het herstel van de diplomatieke betrekkin gen met Rusland zeer op prijs zou stellen, en hoevel men natuurlijk niets zeker weet, worden geheime be sprekingen met de Russen beslist niet voor on: mgelijk gehouden. Mevrouw Meir die Inmiddels voor een bezoek van één dag in Oslo is aange komen heeft a"e commentaar tot dus ver geweigerd. Zelfs de vraag of het toeval was dat Tsarapkin onverwacht Woud al heel wat dingen afgedaan' Oslo is verschenen, terwijl zij de Op de moeilijke Alpenetappe, die gis- De informateur zelf was gisteravond nog even somber over zijn kans op succes als vrijdag. Hij liet zijn woord voerder meedelen dat er zich sinds dien geen ontwikkelingen hebben voorgedaan die meer p' rspectievcn bieden. .De ploeg is het Zwarte Woud nu door en heert de eerste Alpenrit, een flinke bestijging, ingezet', aldus de woordvoerder. Naar hij meedeelde lag er gisteren een groep van drie duide lijk aan de kop van het peloton, was er één wat achterop geraakt en nog één die nog .vat meer achterbleef. Die laatste- waarbij de naam van Drees Jr mag worden ingevuld, z de bezemwagen op de hielen hebben. De moeilijke etappe, waaraan het poli tieke peloton gisteravond begon, be treft voornamelijk de begrenzing van de financiële ruimte en de hergroepe ring van de overheidsuitgaven voor de komende -kabinetsperiode. De drie confessionele fractieleiders sturen daarbij aan or een lichte verhoging van de belasting- en premiedruk con form het SER-advies. dat onlangs over deze zaak is uitgebracht. Volgens dat advies dient er economisch gezien eerst orde op zaken te worden ge steld. waarna tot 1975 een stijging van de belastingdruk met 2 procent en van de premiedruk met 3 procent mogelijk zal zijn. Dr Drees Jr is echter uit op het tegendeel: belasting verlaging. Mr Geertsema schijnt een tussenpositie in te nemen. Gisteravond raadpleegden Veringa (kvp), Biesheuvel (arp) en Udink (cbu) opnieuw hun fracties. Dat deed ook Drees Jr. Volgens de woordvoer der, die uitsluitend in wielertermen sprak, zou vandaag een beslissende rit worden gemaakt. Morgen donder dag komen de fracties opnieuw bijeen. Sinds vrijdag, toen de informa teur -liet weten dat, na de Limburgse «euvels nog het Zwarte Woud en de Alpen wachten, zijn volgens de woord- voerder op de .toer door dat Zwarte stad ook bezoekt. Volgens mevrouwi Meir heeft zij in Rovaniemi alleen maar rendieren gezien, iets wat velen die de stad en haar kennen betwijfe-j Middenstanders uit de Amster damse binnenstad hebben dins dagmorgen bij het kantongerecht aan het Kleine Gartmanplantsoen gedemonstreerd tegen de komen de huurverhogingen voor hun be drijfspanden. Zoals op de foto te zien is werd het Kleine Gartman plantsoen volkomen geblokkeerd. matie te geven over het programma van DS'70 en over zijn verhouding tot de confessionele partijen. Dr Drees zei desgevraagd het niet zinvol te vinden met het overleg door te gaan als vandaag mocht blijken dat over de financieel-economische aspecten van de samenwerking geen overeen stemming te bereiken zou zijn. Volgens mr Geertsema wordt ook over het omroepvraagstuk in de kring van de vijf allesbehalve uniform ge dacht. Hij liet echter blijken dal dit vraagstuk geen breekpunt behoeft te zijn. De woningbouw is evenmin een struikelblok. De specialisten van de vijf fracties op dit gebied hebben hierover gisteren een gemeenschappe lijke beleidslijn uitgestippeld. AR-fractieleider mr Biesheuvel zei gis teravond laat dat het tijd wordt dat de informateur nu knopen gaat doorhak ken. Hij verlangde na het afsluitende gesprek van vandaag over de financi eel-economische vraagstukken een no ta van prof. Steenkamp met concrete punten, waarover de fracties zich dan in het komende weekeinde zouden kun nen uitspreken. ,Op die manier kom: publiekelijk vast te staan wie wel en (Zie slot pag. 3 kol. 4) KART AL TurkijeTurkse sol daten bestormen met behulp van metalen ladders het huis. waar twee mannen een veertien jarig meisje gevangenhouden. Na een vuurgevecht van enkele seconder, gaven de mannen zich over en I kon het meisje ongedeerd in i vrijheid worden gesteld. I Hec EEN DER ONTVOERDERS GEDOOD termorgen begon, zou het peloton ech ter wat uit elkaar zijn geraakt. Mr Geertsema, de enige die zijn frac-j tie gisteravond niet naar het Binnen-; hof had ontboden, bleek niet meer zo; optimistisch te zijn als de vorige; week. Ook dr Drees Jr. die de kansen op succesvolle onderhandelingen de vorige week nog op 75 procent schat- te, waagde zich niet meer aan voor-; spellingen. Hij werd gisteravond op de drempel van de eerste kamer door de informateur teruggeroepen om.; naar hij later zei. wat nadere infor- - ISTANBOEL (RTR) De 14-jarige Turkse officiersdochter Sibel Erkan is dinsdagochtend ongedeerd bevrijd uit de handen van de twee mannen, die haar hadden gegijzeld om een vrijgeleide naar het buitenland te krijgen. Na een beleg van ruim twee dagen be stormden politie en militairen in een voorstad van Istanbul de woning, waarin het meisje werd vastgehouden. Terwijl de troepen zich schietend een weg naar binnen baanden, klauterde, een poli*' man door een keukenraam.1 Geruchten Er zijn de afgelopen tijd al meer geruchten geweest over geheime ont moetingen waarbij tussen Israëlische en Russische diplomaten gesproken is, en ook in Boekarest het enige communistische land waarmee Israël diplomatieke betrekkingen heelt Staking bij Britse hoogovenbedrijven (Van onze correspondent) LONDEN Na de éérste dag van de stalling bij de Hoogovens in Engeland en Wales is gisteren de produktic van Ijzer practiscli tot stilstand gekomen, terwijl de staalfabricage moeilijkhe den begint op te leveren. Schotland valt buiten het conflict om dat de arbeiders daar tot een andere bond behoren. Het hoogovenpersoneel eist een verho- ging van 35 percent (ongeveer 801 gulden) per week. Het tijdstip van deze staking lijkt slecht gekozen omdat de Britse staal-J industrie zich in een crisis bevindt. De1 .British Steel Corporation' lijdt op het ogenblik een wekelijks verlies van 2 miljoen paid ri7 miljoen gulden). De regering heeft hangende een financieel onderzoek prijsverhoging van staal verboden. Ook de bekende Engelse scheepswerf van Cammel Laird in Birkenhead be vindt zich in moeilijkheden. Daar wordt al tien weken door de keteima- Kers gestaakt, waardoor de toekomsti ge werkgelegenheid van 6.000 man groot gevaar loopt. De directie heeft gedreigd het bedrijf te zullen sluiten wanneer er niet uiterlijk morgen een oplossing voor dit conflict wordt ge vonden. pakte het meisje op en droeg haar een ladder af. Beneden sloot haar vader, een majoor uit het leger, haar in zijn armen. Sibel is met een zenuw schok naar een hospitaal gebracht. De mannen die het meisje gijzelden en vermoedelijk betrokken zijn geweest bij de moord op de Israëlische con sul-generaal Aephraim Elrom, werden bij de schietpartij zwaar gewond. Een van hen. Huseyïn Cevahir, bezweek in een ambulance aan zijn verwondingen, van de tweede, Mahir Cayan is ae toestand ernstig. In de verwarring was aanvankelijk gemeld dat Cayan buiten door een woedende menigte was gelyncht. Maar later werd offi cieel bekendgemaakt dat niet hij.! maar Cevahir was overleden en dat dit gebeurde in de ambulance tijdens zijn overbrenging naar het zieken huis. Bij de schietpartij werden twee poli tiemannen door kogels getroffen, de een in een dij, de ander in een arm. Toen de ambulancewagens waren ver trokken, wierp de menigte zich op een jongeman, die signalen zou hebben gegeven aan de twee mannen in de woning. Hevig bloedend werd hij ontzet doorl agenten en militairen, dk ontdekten! dat, hij een bon bij zich had. De; jongeman is in arrest gesteld, de bom| werd op een open terrein tot ontplof-l fing gebracht. Het meisje werd sedert zondag in gijzeling gehouden. In de, vroege ochtend waren drie mannen en een vrouw naar het huis van haar vader, majoor Dineer Erkan. in een voorstad van Istanbul gekomen me: de bedoeling het gezin te ontvoeren Toen de poging daartoe mislukte, hie'. den twee mannen de dochter van de' officier vast. Zij verklaarden zich be reid het meisje vrij te laten als zij I paspoorten en een vrijgeleide kregen om naar het buitenland te gaan. He: leger weigerde echter op deze is in1 te gaan. Het sloot, gesteund door een woendende menigte, de woonwijk her metisch af. de aspirant-ontvoerders kregen te verstaan dat zij aan de menigte zouden worden overgegeven als het kind iets zou overkomen. De vader van het meisje was tijdens de mislukte poging tot ontvoering met thuis. De moeder en haar 10-jarig! zoontje Tanar werden vrijgelaten. Van de vier overvallers namen een man en een vrouw de vlucht. In een tas die de adspiran(-ontvoer ders verloren bij het gevecht, dat bij' de woning gevoerd was en waarbij een nachtwaker werd gewond, bleken de identiteitspapieren en andere bezit tingen van de rmoorde consul-gene raal Elrom te zitten. Ook bevond zich een stengun in de tas. AMSTERDAM (ANP) I)e 26-jarige timmerman Cor Wolswijk uit Vianen is dinsdagmiddag tijdens de werkzaam heden bij de Schinkelbrug ie Amster dam van een viaduct op de acht meter lager gelegen rijbaan gevallen en aan de opgelopen verwondingen twee uur later in de Valeriuskliniek overleden. .SIDNEY EXPRESS' VERTREKT VANDAAG WEER Nieuws uit Zeeland op pagi na 2, 5, 7, 11. Binnen- en buitenland op Pagina 3. 9, 15. Sport op pagina 13. Radio en tv op pagina 14. Beurs op pagina 15. ZATERDAG OFFICIËLE OPENING VLISSINGEN-OOST De con- tainerterminal in het Sloege- bied heeft de eerste klant aan de kade .bediend': vanmorgen in alle vroegte vertrekt het ts .Sidney Express' (33.190 ton dw) zo'n vijfhonderd containers lichter naar de volgende haven van de Australië-Europadienst. En daarmee heeft de NV Haven van Vlissingen op de splinter nieuwe accommodatie de krachtproef doorstaan, vlak voordat de demissionaire mi j nister van economische zaken, mr R. J. Nelissen, aanstaande zaterdag de terminal officieel komt openen. .We zijn erg tevreden over het ver loop nu we de eerste nacht hebben doorgeworsteld', vertelde ons gister mogen havendirecteur C. Oreei, nadat met een tempo van 16 containers per uur een groot deel van de lading op de nieuwe ladd- en loskade in Vlissi gen-Oost aan wal was gezet. .Gezien de weinige ervaring die onze mensen er is ongeveer 25 man ingezet bij het binnenlopen van dat eerste schip achter de rug hadden, mogen we niet mopperen.' Van de vijfhonderd containers, gevuld met wol en stukgoed, zullen er bijna twee honderd per spoor worden aangevoerd naar Italië. West-Duitsland en Frank rijk. De rest zal op trucks de Sloe- terminal verlaten. Volgens de plan ning gaan er met dat transport-hel- land-m zo'n vijftig dagen heen. Voor deze eerste keer zal het mogelijk wat langer aanlopen, want, met het pink sterweekend erutssen waren nog niet alle instructies voor de afvoer op liet kantoor van de NV Haven van Vlis singen binnen. Op 8 juni verschijnt het tweede containerschip in Vlissin gen-Oost, de ,Abel Tasman' van de Koninklijke Nedlloyd, een geheel nieuw schip, dat op het ogenblik zijn maidentrip naar Australië w maakt, Intussen zal op 4 juni de haven van Zeeubrugge worden aangedaan door de JMoreton Bay'. Aanloophavens Voor Vlissingen en Zeebrugge is het dan nu zover dat zij samen op het. West-Europese continent de aanloop havens zijn geworden van de Austra-i lia Europe Container Service (AECSt. Na enkele jaren van voorbereidingen en grote investeringen in Vlissingen werd een bedrag van 11 miljoen ln de nieuwe voorzieningen gestoken) kunnen biede havens nu hun beloftes waar maken. De opening van de ter minal midden tussen de nieuwe fa brieken in Vlissingen-Oost betekent voor het havenbedrijf van deze stad in dubbel opzicht een verruiming van de mogelijkheden. Om te beginnen wordt met het zee transport en de afwikkeling van de wol in laadeenheden de overstap ge maakt van de oude vertrouwde manier van vrachtbehandeling naar de moder ne. Met alle voordelen. Vlissingen had aan de oude kade aan de buitenhaven altijd al een goede naam weten te verkopen als doorvoerhaven voor wol uit Australië en Nieuw-Zeeland. Zes jaar geleden ongeveer was het 'daar allemaal begonnen en de jaarcijfers van de wolaanvoer vertoonden al snel. een stijgende lijn. Na verloop van tijd begon ook in het woltransport over! zee de containerisatte door te zetten., Er ontstond een vrij felle strijd over de vraag welke haven op het conti-1 nent van de AECS de aanloophaven voor het wolvervoer in containers zou, worden. Tenslotte viel de keus op Vlissingen en Zeebrugge. om en om Gemiddeld eenmaal per tien dagen zal1 daar voortaan een containerschip van deze Australië-Europa-lijn binnenlopen Nieuwe soorten De lading van het eerste schip in Vlissingen, de .Sidney Express' van de Duitse rederij Hapag Lloyd. lieert overigens al aangetoond dat het niet alleen om wol gaat. Een belangrijk deel van de containers was gevuld met stukgoed en (in koelers) fruit. De directeur van de NV Haven van Vlis-I singen voorziet dan ook dat de nieu we terminal in hit Sloegebied in de nabije toekomst naast wol nieuwe soorten lading zal gaan aantrekken. En met de capaciteit kan men vooral aan het eind vavn het jaar. wanneer ook de tweede ^-ntainerkraan aan de kade zal zijn opgesteld, kan men nog wet even vooruit. .Tenslotte was de opzet van de terminal gericht op een Zie slot pagina 11kolom 1 is een pinksterweekeln- de geworden met bijna dertig doden. We nemen er L '.-r^Uj allen kennis van. doen even ontsteld en gaan haastig over C tot de orde van de dag er f is blijkbaar toch niets aan te doen. De gewenning speelt een gro te rol. De doden van de spoorweg ramp bij Duivenarecht kregen giste ren in de meeste kranten een fellere belichting dan het vijfmaal zo hoge aantal verkeersslachtoffers van de af gelopen dagen Een spoorwegramp van deze omvang is immers uitzondering, een pinksterweekeinde met vele do den werd echter min of meer ver wacht: de statistieken dwingen daar toe. Zo eiste vorig jaar het vakantie verkeer in de zes landen van de EEG rond vijftienduizend doden en circa vierhonderdduizend gewonden. En al weer: bij het kennisnemen van derge lijke cijfers doen we even ontsteld om daarna maar vlug over te gaan tot de orde van de dag. Een enkele maal lukt het cijfers als deze zodanig te groeperen of te vergelijken, dat ze even in de herinne ring blijven haken. Jaren geleden is dat eens gebeurd toen prinses Wilhel- mina voor de tv de enige keer dat zij een toespraak hield voor dit me dium een verge lijking trok tussen h&Hllijfl het aantal verkeers doden in een be paald jaar in Nederland en het aantal slachtoffers van de watersnoodramp in 1953. Beide getallen lagen toen on geveer even hoog (rond de tweedui zend). De watersnoodramp hield het Nederlandse volk als geheel bijna een jaar lang intensief bezig, het hoge aan tal verkeersdoden daarentegen was zo weer uit de aandacht verdwenen. Het pinksterweekeinde geeft een zelfde voorbeeld: de vijf deden van Dtuven- d recht krijgen in de publiciteitsme dia omstandige aandacht, terwijl het vijfmaal zo hoge aantal verkeersdoden in vergelijking met de spoorwegramp een attentie van voornamelijk secon daire aard oproept. Het verschil had nog opvallender kunnen zijn: de verkeersongeval len van de afgelopen dagen kregen hoe dan ook meer aandacht dan bit voorbeeld ongelukken in de .gewone' weekeinden. In de grote volksverhui zing tijdens een reeks vrije dagen zit namelijk een extra-nieuwselement Europa trekt er op uit en zorgt voor een verhoogde verkeersintensiteit. Wat echter zal er gebeuren als ook te dien aanzien een gewenning is ontstaan, als de verkeersintensiteit nu gere gistreerd tijdens de pinksterdagen een normaal en dagelijks verschijnsel is geworden? In zo'n geval zullen ook vijfentwintig doden .normaal' zijn ge worden. zo normaal dat we vrijwel al lemaal voor zo'n cijfer zullen zijn af gestompt. Een dergelijk gewennings proces treedt immers onvermijdelijk op als een zo groot aantal verkeers ongevallen dagelijks verschijnsel wordt. Moet in Nederland met een derge lijke ontwikkeling rekening wor den gehouden? In een vraaggesprek met het NVV-blad De Vakbeweging, heeft professor dr C. A. van den Beid. directeur van het centraal planbureau, een aantal cijfers verstrekt, die naar zijn mening geldig zijn voor het fa meuze jaar 2000. Er komen twee vas te vakanties per jaar, aldus dr Van den Beid, dat wil zeggen een werktijdver korting met ongeveer zes uur per week. Er zullen aan rond zeventien miljoen Nederlanders zijn met veel vrije tijd, die samen tegen de zes mil joen auto's zullen bezitten. Dat zou wel eens kunnen betekenen, dat in die situatie wat het verkeer betreft, elke dag in Nederland een .pinkster-week einde' zal kunnen worden. Voeg daar het verkeer uit de omringende landen nog eens aan toe: hoe moet dat wor den opgevangen? Niemand in de be- leidssfeer regering of parlement durft op dit moment uit te spreken, dat de groei van het autopark moet worden beteugeld. Het is voor som migen haast een even groot taboe als de geboortebeperking- men weigert de consequenties van een ongelimiteerde groei onder ogen te zien. Veiligheids halve spreekt men in beleidskringen over dit onderwerp voornamelijk in afgeleide zin: .het openbaar vervoer moet worden bevorderd'. En dat houdt dan in. dat de auto wat moet worden teruggedrongen zonder dat het wordt uitgesproken Wie het namelijk wei zou uitspre ken bijvoorbeeld: .tussen nu en vijftien jaar dient de groei van het autobestand te worden afgeremd' krijgt half Nederland op zijn dak. of misschien wel driekwart. Niemand wil namelijk de auto missen of het ge bruik ervan ook maar een moment beperken. Toch za! onvermijdelijk ln de nabije toekomst moeten worden gestudeerd over de vraag of Neder land in 2000 inderdaad de beschikking kan hebben over zes miljoen auto's. Kan het verkeersnet een dergelijk aantal verwerken, is een wegenstelsel voor zulk een aantal in Nederland mo gelijk? Wordt het wenselijk geacht dat op elke twee-drie Nederlanders een auto komt? Zo neen. moeten auto's extra worden belast, bijvoorbeeld met een heffing voor het openbaar ver voer? Moeten bebouwde kommen wor den afgesloten? Of dient er een ver gunningenstelsel te komen? Is een rij verbod op bepaalde dagen of uren in bepaalde gebieden gewenst? Moeten de eisen voor de rijvaardigheid dras tisch worden opgeschroefd'' We geven toé: het zijn onsympa thieke vragen. Maar laten we niet vergeten, dat het om zeventien miljoen Nederlanders met veel vrije tijd gaat. die over vijfentwintig jaar met z'n allen zo'n zes miljoen auto's zullen bezitten En dan laten we het verkeer van buitenlanders nog buiten beschouwing Elke dag een pinkster weekeinde met vijfentwintig doden-'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1971 | | pagina 1