INFORMATIE VERKEERT
NU IN KRITIEKE FASE
Gegijzeld Turks meisje
na vuurgevecht bevrijd
Eerste containerschip aan terminal
in Vlissingen-Oost vlotbehandeld'
Golda Meir: ,Geen
geheim contact
met de Russen'
Pinksler-
weekeinile
BIJ BOUW BRUG
OMGEKOMEN
Vandaag
in de
krant...
214e jaargang - no. 126
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISS1NGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Woensdag 2 juni 1971
FINANCIËLE RUIMTE NOG KNELPUNT
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De pogingen van prof. Steenkamp om de drie confessionele partijen, de VVD en
DS'70 tot een akkoord te bewegen over regeringssamenwerking, zijn in een kritieke fase beland.
De vijf fractieleiders hebben ook gisteren geen overeenstemming weten te bereiken over de fi
nanciële ruimte die voor de*volgende kabinetsperiode kan worden geschapen om nieuwe col
lectieve voorzieningen mogelijk te maken.
SPECULATIES ROND PRIVË-
BEZOEK AAN LAPLAND
(Van onze correspondenten)
TELAVIV, STOCKHOLM Een woordvoerder van het ministe
rie van Golda Meir heeft ontkend dat de Israëlische premier ge
durende het weekend in Lapland met Russische diplomaten heeft
gesproken over hervatting van de diplomatieke betrekkingen tus
sen Israël en Rusland. Ook de Israëlische ambassadeur in Stock
holm heeft het gerucht officieel ontkend.
De Israëlische pers brengt het nieuws
met grote koppen. Waarom, zo vraagt
men zich af. moest Golda Meir zo ver
weg van Stockholm om uit te rusten,
twee uur vliegen, terwijl er in de
omgeving an Stockholm toch heel
aardige uitspanningen zijn. Waarom
moest Golda terug naar Finland, waar
ze net vandaan kwam? Waarom een
vakantie slechts 150 kilometer van de
Russische grens? Was Golda Meir
misschien op het jachtdomein van de
Finse piv ident Kekkonen, die op goe
de voet staat met Podg rny en Kosy-
ein?
Israëlische korrespondenten nebben
geprobeerd in het Palar Hotel in(
Rovaniemi in Lapland iets te weten te;
komen, maar behalve dat de premier;
en haar gevolg inderdaad daar ge-;
weest waren wilde men daar mets iosi
laten. Het is met onmogeijk dat netj
bezoek van de Russische onderminis
ter van buitenlandse zaken Tsaraplun
aan Scandinavië iets met het geheim- T
zinnige bezoek aan Lapland te maken j
heeft. Dat de Israëlische radio er;
gistermiddag met nadruk op wees dat'
het volstrekt toevallig is dat Tsarap'
kin en Golda Meir op het ogenblik
beiden in Noorwegen zijn, zegt na
tuurlijk niets.
Dat de sekretaris van de arbeiderspar
tij Arieh Eliav Golda Meir op haar;
Scandinavische trip vergezelt is ver
der voor een gesprek met de Russen1
heel geschikt: Eliav is evenals Golda
Meir enige tijd Israëlische ambassa
deur in Moskou geweest.
zouden geheime besprekingen hebben
plaatsgevonden.
Al deze geruchten, waarover toen vra
gen zijn gesteld in de Knesset, zijn
door Aba Eban ontkend. Maar Israël
maakt er geen geheim van dat het
herstel van de diplomatieke betrekkin
gen met Rusland zeer op prijs zou
stellen, en hoevel men natuurlijk
niets zeker weet, worden geheime be
sprekingen met de Russen beslist niet
voor on: mgelijk gehouden.
Mevrouw Meir die Inmiddels voor een
bezoek van één dag in Oslo is aange
komen heeft a"e commentaar tot dus
ver geweigerd. Zelfs de vraag of het
toeval was dat Tsarapkin onverwacht Woud al heel wat dingen afgedaan'
Oslo is verschenen, terwijl zij de Op de moeilijke Alpenetappe, die gis-
De informateur zelf was gisteravond
nog even somber over zijn kans op
succes als vrijdag. Hij liet zijn woord
voerder meedelen dat er zich sinds
dien geen ontwikkelingen hebben
voorgedaan die meer p' rspectievcn
bieden. .De ploeg is het Zwarte Woud
nu door en heert de eerste Alpenrit,
een flinke bestijging, ingezet', aldus de
woordvoerder. Naar hij meedeelde lag
er gisteren een groep van drie duide
lijk aan de kop van het peloton, was
er één wat achterop geraakt en nog
één die nog .vat meer achterbleef. Die
laatste- waarbij de naam van
Drees Jr mag worden ingevuld, z
de bezemwagen op de hielen hebben.
De moeilijke etappe, waaraan het poli
tieke peloton gisteravond begon, be
treft voornamelijk de begrenzing van
de financiële ruimte en de hergroepe
ring van de overheidsuitgaven voor de
komende -kabinetsperiode. De drie
confessionele fractieleiders sturen
daarbij aan or een lichte verhoging
van de belasting- en premiedruk con
form het SER-advies. dat onlangs
over deze zaak is uitgebracht. Volgens
dat advies dient er economisch gezien
eerst orde op zaken te worden ge
steld. waarna tot 1975 een stijging
van de belastingdruk met 2 procent
en van de premiedruk met 3 procent
mogelijk zal zijn. Dr Drees Jr is
echter uit op het tegendeel: belasting
verlaging. Mr Geertsema schijnt een
tussenpositie in te nemen.
Gisteravond raadpleegden Veringa
(kvp), Biesheuvel (arp) en Udink
(cbu) opnieuw hun fracties. Dat deed
ook Drees Jr. Volgens de woordvoer
der, die uitsluitend in wielertermen
sprak, zou vandaag een beslissende rit
worden gemaakt. Morgen donder
dag komen de fracties opnieuw
bijeen. Sinds vrijdag, toen de informa
teur -liet weten dat, na de Limburgse
«euvels nog het Zwarte Woud en de
Alpen wachten, zijn volgens de woord-
voerder op de .toer door dat Zwarte
stad ook bezoekt. Volgens mevrouwi
Meir heeft zij in Rovaniemi alleen
maar rendieren gezien, iets wat velen
die de stad en haar kennen betwijfe-j
Middenstanders uit de Amster
damse binnenstad hebben dins
dagmorgen bij het kantongerecht
aan het Kleine Gartmanplantsoen
gedemonstreerd tegen de komen
de huurverhogingen voor hun be
drijfspanden. Zoals op de foto te
zien is werd het Kleine Gartman
plantsoen volkomen geblokkeerd.
matie te geven over het programma
van DS'70 en over zijn verhouding tot
de confessionele partijen. Dr Drees
zei desgevraagd het niet zinvol te
vinden met het overleg door te gaan
als vandaag mocht blijken dat over
de financieel-economische aspecten
van de samenwerking geen overeen
stemming te bereiken zou zijn.
Volgens mr Geertsema wordt ook
over het omroepvraagstuk in de kring
van de vijf allesbehalve uniform ge
dacht. Hij liet echter blijken dal dit
vraagstuk geen breekpunt behoeft te
zijn. De woningbouw is evenmin een
struikelblok. De specialisten van de
vijf fracties op dit gebied hebben
hierover gisteren een gemeenschappe
lijke beleidslijn uitgestippeld.
AR-fractieleider mr Biesheuvel zei gis
teravond laat dat het tijd wordt dat de
informateur nu knopen gaat doorhak
ken. Hij verlangde na het afsluitende
gesprek van vandaag over de financi
eel-economische vraagstukken een no
ta van prof. Steenkamp met concrete
punten, waarover de fracties zich dan
in het komende weekeinde zouden kun
nen uitspreken. ,Op die manier kom:
publiekelijk vast te staan wie wel en
(Zie slot pag. 3 kol. 4)
KART AL TurkijeTurkse sol
daten bestormen met behulp van
metalen ladders het huis. waar
twee mannen een veertien jarig
meisje gevangenhouden. Na een
vuurgevecht van enkele seconder,
gaven de mannen zich over en I
kon het meisje ongedeerd in i
vrijheid worden gesteld. I
Hec
EEN DER ONTVOERDERS GEDOOD
termorgen begon, zou het peloton ech
ter wat uit elkaar zijn geraakt.
Mr Geertsema, de enige die zijn frac-j
tie gisteravond niet naar het Binnen-;
hof had ontboden, bleek niet meer zo;
optimistisch te zijn als de vorige;
week. Ook dr Drees Jr. die de kansen
op succesvolle onderhandelingen de
vorige week nog op 75 procent schat-
te, waagde zich niet meer aan voor-;
spellingen. Hij werd gisteravond op
de drempel van de eerste kamer door
de informateur teruggeroepen om.;
naar hij later zei. wat nadere infor- -
ISTANBOEL (RTR) De 14-jarige Turkse officiersdochter Sibel
Erkan is dinsdagochtend ongedeerd bevrijd uit de handen van de
twee mannen, die haar hadden gegijzeld om een vrijgeleide naar
het buitenland te krijgen. Na een beleg van ruim twee dagen be
stormden politie en militairen in een voorstad van Istanbul de
woning, waarin het meisje werd vastgehouden.
Terwijl de troepen zich schietend een
weg naar binnen baanden, klauterde,
een poli*' man door een keukenraam.1
Geruchten
Er zijn de afgelopen tijd al meer
geruchten geweest over geheime ont
moetingen waarbij tussen Israëlische
en Russische diplomaten gesproken is,
en ook in Boekarest het enige
communistische land waarmee Israël
diplomatieke betrekkingen heelt
Staking bij Britse
hoogovenbedrijven
(Van onze correspondent)
LONDEN Na de éérste dag van de
stalling bij de Hoogovens in Engeland
en Wales is gisteren de produktic van
Ijzer practiscli tot stilstand gekomen,
terwijl de staalfabricage moeilijkhe
den begint op te leveren.
Schotland valt buiten het conflict om
dat de arbeiders daar tot een andere
bond behoren.
Het hoogovenpersoneel eist een verho-
ging van 35 percent (ongeveer 801
gulden) per week.
Het tijdstip van deze staking lijkt
slecht gekozen omdat de Britse staal-J
industrie zich in een crisis bevindt. De1
.British Steel Corporation' lijdt op het
ogenblik een wekelijks verlies van 2
miljoen paid ri7 miljoen gulden). De
regering heeft hangende een financieel
onderzoek prijsverhoging van staal
verboden.
Ook de bekende Engelse scheepswerf
van Cammel Laird in Birkenhead be
vindt zich in moeilijkheden. Daar
wordt al tien weken door de keteima-
Kers gestaakt, waardoor de toekomsti
ge werkgelegenheid van 6.000 man
groot gevaar loopt. De directie heeft
gedreigd het bedrijf te zullen sluiten
wanneer er niet uiterlijk morgen een
oplossing voor dit conflict wordt ge
vonden.
pakte het meisje op en droeg haar
een ladder af. Beneden sloot haar
vader, een majoor uit het leger, haar
in zijn armen. Sibel is met een zenuw
schok naar een hospitaal gebracht. De
mannen die het meisje gijzelden en
vermoedelijk betrokken zijn geweest
bij de moord op de Israëlische con
sul-generaal Aephraim Elrom, werden
bij de schietpartij zwaar gewond. Een
van hen. Huseyïn Cevahir, bezweek in
een ambulance aan zijn verwondingen,
van de tweede, Mahir Cayan is ae
toestand ernstig. In de verwarring
was aanvankelijk gemeld dat Cayan
buiten door een woedende menigte
was gelyncht. Maar later werd offi
cieel bekendgemaakt dat niet hij.!
maar Cevahir was overleden en dat
dit gebeurde in de ambulance tijdens
zijn overbrenging naar het zieken
huis.
Bij de schietpartij werden twee poli
tiemannen door kogels getroffen, de
een in een dij, de ander in een arm.
Toen de ambulancewagens waren ver
trokken, wierp de menigte zich op een
jongeman, die signalen zou hebben
gegeven aan de twee mannen in de
woning.
Hevig bloedend werd hij ontzet doorl
agenten en militairen, dk ontdekten!
dat, hij een bon bij zich had. De;
jongeman is in arrest gesteld, de bom|
werd op een open terrein tot ontplof-l
fing gebracht. Het meisje werd sedert
zondag in gijzeling gehouden. In de,
vroege ochtend waren drie mannen en
een vrouw naar het huis van haar
vader, majoor Dineer Erkan. in een
voorstad van Istanbul gekomen me:
de bedoeling het gezin te ontvoeren
Toen de poging daartoe mislukte, hie'.
den twee mannen de dochter van de'
officier vast. Zij verklaarden zich be
reid het meisje vrij te laten als zij I
paspoorten en een vrijgeleide kregen
om naar het buitenland te gaan. He:
leger weigerde echter op deze is in1
te gaan. Het sloot, gesteund door een
woendende menigte, de woonwijk her
metisch af. de aspirant-ontvoerders
kregen te verstaan dat zij aan de
menigte zouden worden overgegeven
als het kind iets zou overkomen. De
vader van het meisje was tijdens de
mislukte poging tot ontvoering met
thuis. De moeder en haar 10-jarig!
zoontje Tanar werden vrijgelaten. Van
de vier overvallers namen een man en
een vrouw de vlucht.
In een tas die de adspiran(-ontvoer
ders verloren bij het gevecht, dat bij'
de woning gevoerd was en waarbij
een nachtwaker werd gewond, bleken
de identiteitspapieren en andere bezit
tingen van de rmoorde consul-gene
raal Elrom te zitten. Ook bevond zich
een stengun in de tas.
AMSTERDAM (ANP) I)e 26-jarige
timmerman Cor Wolswijk uit Vianen
is dinsdagmiddag tijdens de werkzaam
heden bij de Schinkelbrug ie Amster
dam van een viaduct op de acht meter
lager gelegen rijbaan gevallen en aan
de opgelopen verwondingen twee uur
later in de Valeriuskliniek overleden.
.SIDNEY EXPRESS' VERTREKT VANDAAG WEER
Nieuws uit Zeeland op pagi
na 2, 5, 7, 11.
Binnen- en buitenland op
Pagina 3. 9, 15.
Sport op pagina 13.
Radio en tv op pagina 14.
Beurs op pagina 15.
ZATERDAG
OFFICIËLE
OPENING
VLISSINGEN-OOST De con-
tainerterminal in het Sloege-
bied heeft de eerste klant aan
de kade .bediend': vanmorgen
in alle vroegte vertrekt het ts
.Sidney Express' (33.190 ton
dw) zo'n vijfhonderd containers
lichter naar de volgende haven
van de Australië-Europadienst.
En daarmee heeft de NV Haven
van Vlissingen op de splinter
nieuwe accommodatie de
krachtproef doorstaan, vlak
voordat de demissionaire mi j
nister van economische zaken,
mr R. J. Nelissen, aanstaande
zaterdag de terminal officieel
komt openen.
.We zijn erg tevreden over het ver
loop nu we de eerste nacht hebben
doorgeworsteld', vertelde ons gister
mogen havendirecteur C. Oreei, nadat
met een tempo van 16 containers per
uur een groot deel van de lading op
de nieuwe ladd- en loskade in Vlissi
gen-Oost aan wal was gezet.
.Gezien de weinige ervaring die onze
mensen er is ongeveer 25 man
ingezet bij het binnenlopen van dat
eerste schip achter de rug hadden,
mogen we niet mopperen.' Van de
vijfhonderd containers, gevuld met
wol en stukgoed, zullen er bijna twee
honderd per spoor worden aangevoerd
naar Italië. West-Duitsland en Frank
rijk. De rest zal op trucks de Sloe-
terminal verlaten. Volgens de plan
ning gaan er met dat transport-hel-
land-m zo'n vijftig dagen heen. Voor
deze eerste keer zal het mogelijk wat
langer aanlopen, want, met het pink
sterweekend erutssen waren nog niet
alle instructies voor de afvoer op liet
kantoor van de NV Haven van Vlis
singen binnen. Op 8 juni verschijnt
het tweede containerschip in Vlissin
gen-Oost, de ,Abel Tasman' van de
Koninklijke Nedlloyd, een geheel
nieuw schip, dat op het ogenblik zijn
maidentrip naar Australië w maakt,
Intussen zal op 4 juni de haven van
Zeeubrugge worden aangedaan door
de JMoreton Bay'.
Aanloophavens
Voor Vlissingen en Zeebrugge is het
dan nu zover dat zij samen op het.
West-Europese continent de aanloop
havens zijn geworden van de Austra-i
lia Europe Container Service (AECSt.
Na enkele jaren van voorbereidingen
en grote investeringen in Vlissingen
werd een bedrag van 11 miljoen ln
de nieuwe voorzieningen gestoken)
kunnen biede havens nu hun beloftes
waar maken. De opening van de ter
minal midden tussen de nieuwe fa
brieken in Vlissingen-Oost betekent
voor het havenbedrijf van deze stad
in dubbel opzicht een verruiming van
de mogelijkheden.
Om te beginnen wordt met het zee
transport en de afwikkeling van de
wol in laadeenheden de overstap ge
maakt van de oude vertrouwde manier
van vrachtbehandeling naar de moder
ne. Met alle voordelen. Vlissingen had
aan de oude kade aan de buitenhaven
altijd al een goede naam weten te
verkopen als doorvoerhaven voor wol
uit Australië en Nieuw-Zeeland. Zes
jaar geleden ongeveer was het 'daar
allemaal begonnen en de jaarcijfers
van de wolaanvoer vertoonden al snel.
een stijgende lijn. Na verloop van tijd
begon ook in het woltransport over!
zee de containerisatte door te zetten.,
Er ontstond een vrij felle strijd over
de vraag welke haven op het conti-1
nent van de AECS de aanloophaven
voor het wolvervoer in containers zou,
worden. Tenslotte viel de keus op
Vlissingen en Zeebrugge. om en om
Gemiddeld eenmaal per tien dagen zal1
daar voortaan een containerschip van
deze Australië-Europa-lijn binnenlopen
Nieuwe soorten
De lading van het eerste schip in
Vlissingen, de .Sidney Express' van de
Duitse rederij Hapag Lloyd. lieert
overigens al aangetoond dat het niet
alleen om wol gaat. Een belangrijk
deel van de containers was gevuld
met stukgoed en (in koelers) fruit. De
directeur van de NV Haven van Vlis-I
singen voorziet dan ook dat de nieu
we terminal in hit Sloegebied in de
nabije toekomst naast wol nieuwe
soorten lading zal gaan aantrekken.
En met de capaciteit kan men vooral
aan het eind vavn het jaar. wanneer
ook de tweede ^-ntainerkraan aan de
kade zal zijn opgesteld, kan men nog
wet even vooruit. .Tenslotte was de
opzet van de terminal gericht op een
Zie slot pagina 11kolom 1
is een pinksterweekeln-
de geworden met bijna
dertig doden. We nemen er
L '.-r^Uj allen kennis van. doen even
ontsteld en gaan haastig over
C tot de orde van de dag er
f is blijkbaar toch niets aan
te doen. De gewenning speelt een gro
te rol. De doden van de spoorweg
ramp bij Duivenarecht kregen giste
ren in de meeste kranten een fellere
belichting dan het vijfmaal zo hoge
aantal verkeersslachtoffers van de af
gelopen dagen Een spoorwegramp van
deze omvang is immers uitzondering,
een pinksterweekeinde met vele do
den werd echter min of meer ver
wacht: de statistieken dwingen daar
toe. Zo eiste vorig jaar het vakantie
verkeer in de zes landen van de EEG
rond vijftienduizend doden en circa
vierhonderdduizend gewonden. En al
weer: bij het kennisnemen van derge
lijke cijfers doen we even ontsteld om
daarna maar vlug over te gaan tot de
orde van de dag.
Een enkele maal lukt het cijfers als
deze zodanig te groeperen of te
vergelijken, dat ze even in de herinne
ring blijven haken. Jaren geleden is
dat eens gebeurd toen prinses Wilhel-
mina voor de tv de enige keer dat
zij een toespraak
hield voor dit me
dium een verge
lijking trok tussen h&Hllijfl
het aantal verkeers
doden in een be
paald jaar in Nederland en het aantal
slachtoffers van de watersnoodramp
in 1953. Beide getallen lagen toen on
geveer even hoog (rond de tweedui
zend). De watersnoodramp hield het
Nederlandse volk als geheel bijna een
jaar lang intensief bezig, het hoge aan
tal verkeersdoden daarentegen was zo
weer uit de aandacht verdwenen. Het
pinksterweekeinde geeft een zelfde
voorbeeld: de vijf deden van Dtuven-
d recht krijgen in de publiciteitsme
dia omstandige aandacht, terwijl het
vijfmaal zo hoge aantal verkeersdoden
in vergelijking met de spoorwegramp
een attentie van voornamelijk secon
daire aard oproept.
Het verschil had nog opvallender
kunnen zijn: de verkeersongeval
len van de afgelopen dagen kregen
hoe dan ook meer aandacht dan bit
voorbeeld ongelukken in de .gewone'
weekeinden. In de grote volksverhui
zing tijdens een reeks vrije dagen zit
namelijk een extra-nieuwselement
Europa trekt er op uit en zorgt voor
een verhoogde verkeersintensiteit. Wat
echter zal er gebeuren als ook te dien
aanzien een gewenning is ontstaan,
als de verkeersintensiteit nu gere
gistreerd tijdens de pinksterdagen
een normaal en dagelijks verschijnsel
is geworden? In zo'n geval zullen ook
vijfentwintig doden .normaal' zijn ge
worden. zo normaal dat we vrijwel al
lemaal voor zo'n cijfer zullen zijn af
gestompt. Een dergelijk gewennings
proces treedt immers onvermijdelijk
op als een zo groot aantal verkeers
ongevallen dagelijks verschijnsel
wordt.
Moet in Nederland met een derge
lijke ontwikkeling rekening wor
den gehouden? In een vraaggesprek
met het NVV-blad De Vakbeweging,
heeft professor dr C. A. van den Beid.
directeur van het centraal planbureau,
een aantal cijfers verstrekt, die naar
zijn mening geldig zijn voor het fa
meuze jaar 2000. Er komen twee vas
te vakanties per jaar, aldus dr Van den
Beid, dat wil zeggen een werktijdver
korting met ongeveer zes uur per
week. Er zullen aan rond zeventien
miljoen Nederlanders zijn met veel
vrije tijd, die samen tegen de zes mil
joen auto's zullen bezitten. Dat zou
wel eens kunnen betekenen, dat in die
situatie wat het verkeer betreft, elke
dag in Nederland een .pinkster-week
einde' zal kunnen worden. Voeg daar
het verkeer uit de omringende landen
nog eens aan toe: hoe moet dat wor
den opgevangen? Niemand in de be-
leidssfeer regering of parlement
durft op dit moment uit te spreken,
dat de groei van het autopark moet
worden beteugeld. Het is voor som
migen haast een even groot taboe als
de geboortebeperking- men weigert de
consequenties van een ongelimiteerde
groei onder ogen te zien. Veiligheids
halve spreekt men in beleidskringen
over dit onderwerp voornamelijk in
afgeleide zin: .het openbaar vervoer
moet worden bevorderd'. En dat houdt
dan in. dat de auto wat moet worden
teruggedrongen zonder dat het wordt
uitgesproken
Wie het namelijk wei zou uitspre
ken bijvoorbeeld: .tussen nu
en vijftien jaar dient de groei van het
autobestand te worden afgeremd'
krijgt half Nederland op zijn dak. of
misschien wel driekwart. Niemand wil
namelijk de auto missen of het ge
bruik ervan ook maar een moment
beperken. Toch za! onvermijdelijk ln
de nabije toekomst moeten worden
gestudeerd over de vraag of Neder
land in 2000 inderdaad de beschikking
kan hebben over zes miljoen auto's.
Kan het verkeersnet een dergelijk
aantal verwerken, is een wegenstelsel
voor zulk een aantal in Nederland mo
gelijk? Wordt het wenselijk geacht dat
op elke twee-drie Nederlanders een
auto komt? Zo neen. moeten auto's
extra worden belast, bijvoorbeeld met
een heffing voor het openbaar ver
voer? Moeten bebouwde kommen wor
den afgesloten? Of dient er een ver
gunningenstelsel te komen? Is een rij
verbod op bepaalde dagen of uren in
bepaalde gebieden gewenst? Moeten
de eisen voor de rijvaardigheid dras
tisch worden opgeschroefd''
We geven toé: het zijn onsympa
thieke vragen. Maar laten we
niet vergeten, dat het om zeventien
miljoen Nederlanders met veel vrije
tijd gaat. die over vijfentwintig jaar
met z'n allen zo'n zes miljoen auto's
zullen bezitten En dan laten we het
verkeer van buitenlanders nog buiten
beschouwing Elke dag een pinkster
weekeinde met vijfentwintig doden-'