Gondelbaan Brouwersdam nog niet geheel
in bedrijf: sluiting wel op de eerste mei
Proces voor rechtbank over de
Middelburgse parkeerautomaat
Wachten op nog vijf gondels
Westelijke ingang
kanaal duur en
technisch moeilijk
IR J. ZUURDEEG, RIJKSWATERSTAAT
ENQUÊTE ONDER
BEWONERS VAN
HANSWEERT-0.
Boomplantdag
in Middelburg
Boven water
BIBLIOTHEEK IN
SAS VAN GENT
ZATERDAG OPEN
Afsluiting van
weg bij Biervliet
voor alle verkeer
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DINSDAG 30 MAART 1971
Foto rechts: De kabelbaan, voor het
grootste deel nu in bedrijf.
Foto links: De dijk rond het bouw-
dok, waarin de 14 caissons voor het
noordelijke sluitgat zijn gemaakt, is
doorgegraven en de caissons liggen nu
klaar om weggevaren te worden.
VOORHAVEN HANSWEERT
KOMT DAN TOT ACHTER
VLAKEBRUG EN -TUNNEL
MIDDELBURG Hoewel de
studies over de toekomstige ver
breding van het Kanaal door
Zuid-Beveland nog niet zijn af
gerond, gaat bij rijkswaterstaat
de voorkeur uit naar een haven
mond ten oosten van Hans-
weert. .Schuttevaer' heeft zater
dag laten weten de voorkeur te
geven aan een ingang van het
kanaal ten westen van dit dorp,
maar hoofdingenieur-directeur
ir J. Zuurdeeg van rijkswater
staat vindt die mogelijkheid ,een
financieel zeer kostbare en tech
nisch moeilijk uitvoerbare zaak'.
Om een reactie gevraagd op de ge
dachten van .Schuttevaer' zei ir Zuur-,
deeg, dat rijkswaterstaat de mogelijk
beid om de haveningang aan de west
zijde van Hansweert te situeren, wel
heeft bekeken. ,Het probleem is dan
dat de voorhaven met het sluizencom-
plex te groot wordt om nog aan de
zuidzijde van de Vlakebrug en de
toekomstige tunnel onder het kanaal;
te houden. Het complex zou er achter
komen. En dat kost niet alleen veel1
geld, het is technisch moeilijker te
realiseren en bovendien zou de bouw'
van de tunnel in de rijksweg Jaren
lang moeten worden opgeschoven', al
dus ir Zuurgdeeg.
.Schuttevaer' in Terneuzen meent, datj
het gevaar bij een oostelijke have
gang voor de scheepvaart op de Wes-
terschelde nog groter wordt en dat
bij een westelijke havenmond wel vol-
HANSWEERT Het in januari opge
richte comité .Belangen Hansweert-
Oost' zal in samenwerking met de
gemeente Reimerswaal een enquête
houden onder de ongeveer honderd
tachtig gezinnen, die zullen moeten
verhuizen als de plannen voor de
verbreding van het Kanaal door Zuid-
Beveland doorgaan. Deze week zullen
de enquêteformulieren worden rond
gedeeld, volgende week dinsdag, 6
april, worden ze weer opgehaald.
Belangrijkste doelstelling van het co
mité is er naar te streven, dat de te
verhuizen bewoners financieel niet op
achteruit gaan. Voor huurders wil
men een goede financiële tegemoetko
ming ten aanzien van het verhuizen
en inrichten van ipeuwe of andere
woningen, compensatie voor hogere
huren, vergoeding voor zelfgebouwde
bijgebouwen. Voor de huiseigenaars
wil men als vergoeding een nieuw-
bouwvergoeding, met ook verhuis- en
inrichtingskosten en dergelijke.
De bedoeling van de enquête is nu om
aan de hand van de gegevens plannen
te maken voor vervangende woningen
en wat daar bij hoort. Er wordt
onder meer gevraagd naar de soort
woning, die men bewoont, of er een
bedrijfsruimte bij de woning hoort,
waar men wil wonen als er moet
worden verhuisd en waarom. Voorts
wordt geïnformeerd naar de soort
woning, die men het liefst wil betrek
ken en wordt, gevraagd welke type
huis men wil bouwen als het gaat om
een eigen woning.
doende ruimte beschikbaar komt voor
de in- en uitvarende en de passerende
scheepvaart.
MIDDELGAT
Ir. Zuurdeeg: ,De binnenvaart kiest nu
de overloop van Hansweert en het
Gat van Ossenisse. Als de havenmond
westelijk van Hansweert komt te lig
gen, betekent dit dat ook de binnen
vaart de route Middelgat zal kiezen.
En dat is nu de hoofdroute voor de
zeescheepvaart. Wij gaan er van uit,
dat zeescheepvaart en binnenvaart zo
veel mogelijk gescheiden moeten wor
den. En ik vind juist, dat het Middel
gat dan voor de binnenvaart geen
voordeel oplevert. Er ontstaan eerder
meer gevaren, omdat zeeschepen een
niet zo gemakkelijk kunnen uitwij
ken'.
Ir Zuurdeeg wees erop, dat de studies
van rijkswaterstaat ten aanzien van
een westelijke havenmond ook nauti
sche bezwaren hebben opgeroepen.
Aan elke oplossing kleven problemen,
maar wij geven bepaald de voorkeur
aan de oostelijke haveningang bij de
stand van zaken op dit mo
ment.
Daarbij attendeerde hij erop, dat de
studies nog niet volledig zijn afgerond
en dat er ook nog hoorzittingen over
de kanaalverbreding komen. Data
daarvoor zijn nog niet vastgelegd.
Men is bij rijkswaterstaat momenteel
bezig te bestuderen hoe de situatie
kan worden in het noordelijk gedeelte
van het kanaal. Van belang voor de
tracékeuze In dit gedeelte is de vraag
of het verdelen van een afgesloten
Oosterschelde in bepaalde comparti
menten al dan niet zal doorgaan.
MIDDELBURG Op twee plaatsen
in Middelburg zullen morgen woens
dag door kinderen bomen geplant
worden in het kader van de boom
plantdag. Om half tien zullen kinderen
van de hoogste klassen van de open
bare Van Randwijckschool en de prot.
chr. lagere school uit Nieuw- en Sint-
Joosland en van ,De Oosterburch' en
de Buitenhoveschool uit de wijk Dau-
wendaele bomen in de grond zetten
bij de Amepoort, het viaduct onder
dc Nieuwlandseweg bij het groot-in
dustrieterrein.
Voordat met het plantkarwei wordt
begonnen krijgen alle kinderen een
appel.
Na afloop van het plantfeest gaan de
scholieren en hun begeleiders naar
het wijkcentrum .Zuiderbaken', waar
door de heer Lijnen van 't Trefpunt
de films .Pan' en ,Wij Surinamers'
vertoond zullen worden. Ter herinne
ring aan deze boomplantdag krijgen
de scholen een herinneringsvaantje,
terwijl elke deelnemer en deelneem
ster een geschenkje en een plantje
(om zelf op te kweken) in ontvangst
zal kunnen nemen.
De in aanleg zijnde speelweide tussen
het overdekte en het open zwembad
Is 's middags het toneel van plantacti-
viteiten. Dankzij een gift (van de
Zwolse verzekerings maatschappij
kan deze speelweide van een flinke
groene gordel worden voorzien,
bomen worden hier aan de grond
toevertrouwd door leden van de
zwemvereniging Luctor et Emergo en
van jeugdclubs van 't Trefpunt. Als
beloning voor hun werk kunnen plan-'
ters en plantsters vervolgens gaan
genieten van enkele films, die in de
kantine van de PZEM zullen worden
gedraaid. Ook in dit geval krijgen de
kinderen een geschenkje en een plant
je.
SCHARENDIJKE Hoewel de
gondels aan de kabelbaan boven
het Brouwershavense Gat nog
niet op volle kracht werken, zal
de officiële sluiting van het gat
toch op 1 mei plaatsvinden. Vol
gens de planning zouden giste
ren maandag alle gondels
in bedrijf zijn om het Brouwers
havense Gat dicht te gooien met
betonblokken. Maar op dit mo
ment zijn er nog maar 11 aan
het werk. De laatste vijf gondels
konden nog niet worden afge
leverd, doordat de toeleverende
bedrijven de motoren en de elek
tronische apparatuur later leve
ren dan was bedoeld. De moto
ren komen uit Duitsland en de
elektronische apparatuur uit
Engeland. Inplaats van 300 wor
den er nu 200 blokken per uur in
het Brouwershavense Gat ge-
Men verwacht, dat over 14 dagen alle
gondels in bedrijf zullen zijn. De ver
late komst van de laatste gondels is
niet van invloed op de datum, waarop
men het. geheel dicht wjl hebben. Er
is rekening gehouden met dit soort
tegenslagen. Men heeft een flexibel
operatieprogramma opgesteld. Het
werkschema is ook verder niet gewij-
TOELEVERENDE
BEDRIJVEN NOG
NIET GEREED
zigd door de late komst van de laat
ste gondels. Op 5 april zal normaal de
eerste landhoofdcaisson in het noorde
lijke sluitgat worden gevaren. Vanaf
de dam bij het Springersdiep zal
iedereen dat kunnen bekijken op een
afstand van circa 50 meter En dichter
hoeft men er ook niet bij te komen,
want de caissons hebben een forse
on* .'ang: ze hebben elk een volume
van circa 45 normale eengezinswonin
gen. Op 6 april gaat de tweede cais
son in het noordelijke sluitgat en
zaterdag 1 mei worden de sluiteais-
sons geplaatst.
Op 1 mei zal ook de dam van beton
blokken boven water uitsteken. Daar
na zal er nog twee weken worden
doorgestort met de gondels. In het
totaal zullen 150.000 betonblokken in
het Brouwershavense Gat komen te
liggen.
Op dit moment worden de betonblok
ken dichtbij de wal op de diepste
plaats gegooid. Men doet dat om de
wal zo goed mogelijk te beschermen
en dat is harder nodig naarmate de
zeearm nauwer wordt en de stroom
krachtiger.
De gondeliers, die de betonblokken in
SAS VAN GENT Zaterdagmorgen 3
april om half elf opent loco-burge
meester W. Colsen de nieuwe openba
re bibliotheek in het cultureel cen
trum ,De SPeye' te Sas van Gent. De
bibliotheek telt zo'n 5000 boeken, zo
wel ontspanning*- als studielectuur.
Er is een capaciteit voor maximaal
12000 boeken. Het ligt in de bedoeling
dit aantal jaarlijks nog eens met 2000
stuks uit te breiden.
De bibliotheek heeft een aparte jeugd
afdeling. een uitleenruimte voor vol
wassenen. ee« leeszaal en nog een
werkruimte. De afdeling voor de
jeugd is op de benedenverdieping in
gericht. De overige ruimten bevinden
zich op de eerste etage. De stichting
openbare leeszaal en bibliotheek .Sas
van Gent' (op 13 januari in het leven
geroepen) werkt nauw samen met. de
provinciale bibliotheek centrale. Hier
door is het mogelijk de leden ieder
gewenst boek te leveren. De inwoners
van de kern Philippine worden via de
bibliobus twee keer per week van
hun leesvoer voorzien. In Westdorp®
is nog een dependance van de stich
ting. Er wordt naar een oplossing
gezocht om zo spoedig mogelijk ook
voor deze kern de bibliobus in te
zetten. De openbare bibliotheek draait
overigens al een paar maanden. Nog
voor kerstmis vorig jaar, kwam de
jeugdafdeling al gereed, zodat de
schoolgaande jeugd in de vakantie al
in de boeken van de bibliotheek kon
den duiken. Medio januari werd ook
de afdeling voor de volwassenen inge
richt. Tot nu toe heeft de stichting
openbare leeszaal en bibliotheek ,Sas
van Gent' reeds 75.000 boeken uitge
leend. Volgens de bestuursleden een
hoopvolle start.
LEZING PROF. BRASZVOOR
JURIDISCHE WERKGROEP
MIDDELBURG Prof dr H. Brasz
van de vrije universiteit te Amster
dam houdt vanavond (dinsdag) in de
Abdij te Middelburg voor de juridi
sche werkgroep van het Zeeuws Ko
ninklijk genootschap een lezing over
.Bureaucratie en toekomstverwach
ting'. Deze openbare lezing begint om
acht uur.
BIERVLIET Het gedeelte (onge
veer driehonderd meter) van de weg
naar de Steenoven dat aansluit op
de provinciale weg Biervliet-Braak-
man wordt voor het verkeer gesloten.
Eén en ander gebeurt in verband met
de verkeersgevaarlijke situatie van de
huidige aansluiting van deze weg op
de provinciale weg. Gedeputeerde sta
ten van Zeeland besloten tot deze
maatregel op verzoek van het water
schap Het Vrije van Sluis.
Slot van pagina 1I
of hij de verordening bindend kon ach
ten. ging de kantonrechter er van uit,
dat het gebruik van parkeermeters
de parkeerautomaat, beschouwde hij
dus als een parkeermeter nader is
geregeld in het reglement verkeers
regels en verkeerstekens, waarin de be-1
paling is opgenomen, dat de door de
parkeermeter aan te geven parkeer
duur op ten hoogste twee uur wordt
gesteld. Met deze bepaling correspon
deert artikel 20 lid 2 van de wet op
de motorrijtuigenbelasting 1966, waar
in parkeren krachtens een gemeente
lijke verordening slechts voor een door
een parkeermeter aangegeven tijdsduur
van ten hoogste twee uur is toegestaan
De kantonrechter overwoog in zijn von
nis, dat de gemeenteverordening geen
beperking behelst van de parkeertijd
tot twee uur; de parkeertijd wordt in
de verordening in het geheel niet be
perkt. De automaat biedt gelegenheid
tot het kopen van een parkeertijd van
5 of 10"uur. Om deze redenen acht
te de kantonrechter de verordening niet
verbindend: hij ontsloeg Van der V.
van rechtsvervolging.
pakketten van zes als bommen laten
vallen, leren het werk in de praktijk.
Er wordt een opleiding gegeven, waar
bij de gondeliers eerst met onbelaste
gondels leren manoeuvreren. Stukje
bij beetje gaat men verder. In veel
gevallen hebben de gondeliers het
werk al eerder gedaan bij de afslui
ting van het Haringvliet of de Greve-
ltngen, of bij beide werken. De men
sen. die de gondels besturen hebben
meestal ervaring als vrachtwagen
chauffeur of bij voorbeeld dragline
machinist. Voor het werk met de
gondels zijn alle mogelijke veiligheids
maatregelen getroffen.
Bij de behandeling van de wet op de
motorrijtuigenbelasting, in 1952-1953,
is de parkeertijd in de tweede kamer
aan de orde geweest. Het ging er toen
om de maximum-parkeertijd van twee
op vier uur te brengen. De minister
van financiën, die toen mede het stand
punt van zijn ambtgenoot van verkeer
en waterstaat uiteenzette.
(ADVERTENTIE)
Ruton RO1311een was
automaat met een wol was
programma, goedgekeurd door het
Internationaal Wolsecretariaat
Ruton wasautomaten
reeds v.a. f718.-.
...integere verdachte...
.neen' tegen een maximum van vier
uur. omdat hij het langparkeren wil
de tegengaan en de doorstroming in
het verkeer wilde bevorderen. Over
het invoeren van een maximum-par-
keertijd van vier uur zei de minister
toen: .Het zou volkomen in strijd zijn
met de gedachte, die aan de huidige
regeling ten grondslag ligt, te weten
het scheppen van parkeerruimte voor
kort-parkeerders door het weren van
langparkeerders. Het wil de minister
van verkeer en waterstaat voorkomen,
Engelse toneelgroep
trad op voor
schooljeugd
OOSTBURG Voor ongeveer vier
honderd leerlingen van de hoogste
klassen van het Koningin Wilhelmina
Lyceum en St-Eloy heeft de toneel
groep van de Engelse Sandown High-
school (Isle of Wight) maandagmid
dag In het Oosburgse Ledelthealer
een schoolvoorstelling gegeven. De to
neelgroep bestaat uit leerlingen van
12 tot 18 jaar. De groep wordt door
een orkest van 32 man begeleid.
De Engelse scholieren voerden .Tlie
visit of a king' en de Engelse panto
mime .Aladdin' op. Voor de toneel
voorstelling speelde het orkest het
muziekwerk .Prelude'. De Engelse to
neelgroep was overigens geen onbe
kende voor Oostburg. Twee jaar gele
den bezochten de scholieren deze ge
meente ook. Evenals toen oogstte de
groep maandagmiddag veel succes.
dat hierdoor aan het beoogde doel
zou worden voorbijgeschoten'.
Curieus is. dat de zaak eigenlijk in
volslagen argeloosheid door Van der
V. uit Driebergen-Rijsenburg aan het
rollen is gebracht. De man heeft op
24 juli 1970 zijn auto zonder te beta
len op de Middelburgse Markt gepar
keerd, hij is daarvoor bekeurd en heeft
toen niet onmiddellijk de boete bij de
politie voldaan. Ook op de toegezonden
schikking reageerde hij niet, wat be
tekende. dat de zaak voor behandeling
in handen van de kantonrechter kwam.
Van der V. was volkomen onwetend
van de principiële achtergronden, toen
zijn zaak medio december bij verstek
door de kantonrechter werd behan
deld. De kantonrechter wilde toen ken
nelijk niet over één nacht ijs gaan en
deed niet, zoals in het algemeen ge
bruikelijk is, onmiddelijk uitspraak,
maar besloot een termijn van veertien
dagen aan te houden om daarna
schriftelijk vonnis te wijzen. Van der
V. wist niet, en het is de vraag of
hij het op dit moment weet, wat hij
had losgewoeld
De zaak heeft nu uit geheel het land
belangstelling gekregen. Middelburg
was één van de eerste gemeenten in
Nederland, die overging tot aanschaf
van een parkeerautomaat. Begrijpelijk
dat andere gemeenten dit .proefproces'
nauwlettend volgen. Hoe ook de af
loop zal zijn, voor de gemeente Mid
delburg, exploitante van de parkeerau
tomaat zal het kostbare toestel niet
onbruikbaar worden. De zaak is, in ui
terste consequentie, eenvoudig op te
lossen door een begrenzing van de te
kopen parkeertijd tot twee uur op te
nemen. Maar voor de gemeente tot
een dergelijke aanpassing overgaat wil
men dus een principiële uitspraak. Met
gemeentesecretaris mr J. Hooij als eeu
uiterst integere verdachte.