Gondelbaan Brouwersdam nog niet geheel in bedrijf: sluiting wel op de eerste mei Proces voor rechtbank over de Middelburgse parkeerautomaat Wachten op nog vijf gondels Westelijke ingang kanaal duur en technisch moeilijk IR J. ZUURDEEG, RIJKSWATERSTAAT ENQUÊTE ONDER BEWONERS VAN HANSWEERT-0. Boomplantdag in Middelburg Boven water BIBLIOTHEEK IN SAS VAN GENT ZATERDAG OPEN Afsluiting van weg bij Biervliet voor alle verkeer PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DINSDAG 30 MAART 1971 Foto rechts: De kabelbaan, voor het grootste deel nu in bedrijf. Foto links: De dijk rond het bouw- dok, waarin de 14 caissons voor het noordelijke sluitgat zijn gemaakt, is doorgegraven en de caissons liggen nu klaar om weggevaren te worden. VOORHAVEN HANSWEERT KOMT DAN TOT ACHTER VLAKEBRUG EN -TUNNEL MIDDELBURG Hoewel de studies over de toekomstige ver breding van het Kanaal door Zuid-Beveland nog niet zijn af gerond, gaat bij rijkswaterstaat de voorkeur uit naar een haven mond ten oosten van Hans- weert. .Schuttevaer' heeft zater dag laten weten de voorkeur te geven aan een ingang van het kanaal ten westen van dit dorp, maar hoofdingenieur-directeur ir J. Zuurdeeg van rijkswater staat vindt die mogelijkheid ,een financieel zeer kostbare en tech nisch moeilijk uitvoerbare zaak'. Om een reactie gevraagd op de ge dachten van .Schuttevaer' zei ir Zuur-, deeg, dat rijkswaterstaat de mogelijk beid om de haveningang aan de west zijde van Hansweert te situeren, wel heeft bekeken. ,Het probleem is dan dat de voorhaven met het sluizencom- plex te groot wordt om nog aan de zuidzijde van de Vlakebrug en de toekomstige tunnel onder het kanaal; te houden. Het complex zou er achter komen. En dat kost niet alleen veel1 geld, het is technisch moeilijker te realiseren en bovendien zou de bouw' van de tunnel in de rijksweg Jaren lang moeten worden opgeschoven', al dus ir Zuurgdeeg. .Schuttevaer' in Terneuzen meent, datj het gevaar bij een oostelijke have gang voor de scheepvaart op de Wes- terschelde nog groter wordt en dat bij een westelijke havenmond wel vol- HANSWEERT Het in januari opge richte comité .Belangen Hansweert- Oost' zal in samenwerking met de gemeente Reimerswaal een enquête houden onder de ongeveer honderd tachtig gezinnen, die zullen moeten verhuizen als de plannen voor de verbreding van het Kanaal door Zuid- Beveland doorgaan. Deze week zullen de enquêteformulieren worden rond gedeeld, volgende week dinsdag, 6 april, worden ze weer opgehaald. Belangrijkste doelstelling van het co mité is er naar te streven, dat de te verhuizen bewoners financieel niet op achteruit gaan. Voor huurders wil men een goede financiële tegemoetko ming ten aanzien van het verhuizen en inrichten van ipeuwe of andere woningen, compensatie voor hogere huren, vergoeding voor zelfgebouwde bijgebouwen. Voor de huiseigenaars wil men als vergoeding een nieuw- bouwvergoeding, met ook verhuis- en inrichtingskosten en dergelijke. De bedoeling van de enquête is nu om aan de hand van de gegevens plannen te maken voor vervangende woningen en wat daar bij hoort. Er wordt onder meer gevraagd naar de soort woning, die men bewoont, of er een bedrijfsruimte bij de woning hoort, waar men wil wonen als er moet worden verhuisd en waarom. Voorts wordt geïnformeerd naar de soort woning, die men het liefst wil betrek ken en wordt, gevraagd welke type huis men wil bouwen als het gaat om een eigen woning. doende ruimte beschikbaar komt voor de in- en uitvarende en de passerende scheepvaart. MIDDELGAT Ir. Zuurdeeg: ,De binnenvaart kiest nu de overloop van Hansweert en het Gat van Ossenisse. Als de havenmond westelijk van Hansweert komt te lig gen, betekent dit dat ook de binnen vaart de route Middelgat zal kiezen. En dat is nu de hoofdroute voor de zeescheepvaart. Wij gaan er van uit, dat zeescheepvaart en binnenvaart zo veel mogelijk gescheiden moeten wor den. En ik vind juist, dat het Middel gat dan voor de binnenvaart geen voordeel oplevert. Er ontstaan eerder meer gevaren, omdat zeeschepen een niet zo gemakkelijk kunnen uitwij ken'. Ir Zuurdeeg wees erop, dat de studies van rijkswaterstaat ten aanzien van een westelijke havenmond ook nauti sche bezwaren hebben opgeroepen. Aan elke oplossing kleven problemen, maar wij geven bepaald de voorkeur aan de oostelijke haveningang bij de stand van zaken op dit mo ment. Daarbij attendeerde hij erop, dat de studies nog niet volledig zijn afgerond en dat er ook nog hoorzittingen over de kanaalverbreding komen. Data daarvoor zijn nog niet vastgelegd. Men is bij rijkswaterstaat momenteel bezig te bestuderen hoe de situatie kan worden in het noordelijk gedeelte van het kanaal. Van belang voor de tracékeuze In dit gedeelte is de vraag of het verdelen van een afgesloten Oosterschelde in bepaalde comparti menten al dan niet zal doorgaan. MIDDELBURG Op twee plaatsen in Middelburg zullen morgen woens dag door kinderen bomen geplant worden in het kader van de boom plantdag. Om half tien zullen kinderen van de hoogste klassen van de open bare Van Randwijckschool en de prot. chr. lagere school uit Nieuw- en Sint- Joosland en van ,De Oosterburch' en de Buitenhoveschool uit de wijk Dau- wendaele bomen in de grond zetten bij de Amepoort, het viaduct onder dc Nieuwlandseweg bij het groot-in dustrieterrein. Voordat met het plantkarwei wordt begonnen krijgen alle kinderen een appel. Na afloop van het plantfeest gaan de scholieren en hun begeleiders naar het wijkcentrum .Zuiderbaken', waar door de heer Lijnen van 't Trefpunt de films .Pan' en ,Wij Surinamers' vertoond zullen worden. Ter herinne ring aan deze boomplantdag krijgen de scholen een herinneringsvaantje, terwijl elke deelnemer en deelneem ster een geschenkje en een plantje (om zelf op te kweken) in ontvangst zal kunnen nemen. De in aanleg zijnde speelweide tussen het overdekte en het open zwembad Is 's middags het toneel van plantacti- viteiten. Dankzij een gift (van de Zwolse verzekerings maatschappij kan deze speelweide van een flinke groene gordel worden voorzien, bomen worden hier aan de grond toevertrouwd door leden van de zwemvereniging Luctor et Emergo en van jeugdclubs van 't Trefpunt. Als beloning voor hun werk kunnen plan-' ters en plantsters vervolgens gaan genieten van enkele films, die in de kantine van de PZEM zullen worden gedraaid. Ook in dit geval krijgen de kinderen een geschenkje en een plant je. SCHARENDIJKE Hoewel de gondels aan de kabelbaan boven het Brouwershavense Gat nog niet op volle kracht werken, zal de officiële sluiting van het gat toch op 1 mei plaatsvinden. Vol gens de planning zouden giste ren maandag alle gondels in bedrijf zijn om het Brouwers havense Gat dicht te gooien met betonblokken. Maar op dit mo ment zijn er nog maar 11 aan het werk. De laatste vijf gondels konden nog niet worden afge leverd, doordat de toeleverende bedrijven de motoren en de elek tronische apparatuur later leve ren dan was bedoeld. De moto ren komen uit Duitsland en de elektronische apparatuur uit Engeland. Inplaats van 300 wor den er nu 200 blokken per uur in het Brouwershavense Gat ge- Men verwacht, dat over 14 dagen alle gondels in bedrijf zullen zijn. De ver late komst van de laatste gondels is niet van invloed op de datum, waarop men het. geheel dicht wjl hebben. Er is rekening gehouden met dit soort tegenslagen. Men heeft een flexibel operatieprogramma opgesteld. Het werkschema is ook verder niet gewij- TOELEVERENDE BEDRIJVEN NOG NIET GEREED zigd door de late komst van de laat ste gondels. Op 5 april zal normaal de eerste landhoofdcaisson in het noorde lijke sluitgat worden gevaren. Vanaf de dam bij het Springersdiep zal iedereen dat kunnen bekijken op een afstand van circa 50 meter En dichter hoeft men er ook niet bij te komen, want de caissons hebben een forse on* .'ang: ze hebben elk een volume van circa 45 normale eengezinswonin gen. Op 6 april gaat de tweede cais son in het noordelijke sluitgat en zaterdag 1 mei worden de sluiteais- sons geplaatst. Op 1 mei zal ook de dam van beton blokken boven water uitsteken. Daar na zal er nog twee weken worden doorgestort met de gondels. In het totaal zullen 150.000 betonblokken in het Brouwershavense Gat komen te liggen. Op dit moment worden de betonblok ken dichtbij de wal op de diepste plaats gegooid. Men doet dat om de wal zo goed mogelijk te beschermen en dat is harder nodig naarmate de zeearm nauwer wordt en de stroom krachtiger. De gondeliers, die de betonblokken in SAS VAN GENT Zaterdagmorgen 3 april om half elf opent loco-burge meester W. Colsen de nieuwe openba re bibliotheek in het cultureel cen trum ,De SPeye' te Sas van Gent. De bibliotheek telt zo'n 5000 boeken, zo wel ontspanning*- als studielectuur. Er is een capaciteit voor maximaal 12000 boeken. Het ligt in de bedoeling dit aantal jaarlijks nog eens met 2000 stuks uit te breiden. De bibliotheek heeft een aparte jeugd afdeling. een uitleenruimte voor vol wassenen. ee« leeszaal en nog een werkruimte. De afdeling voor de jeugd is op de benedenverdieping in gericht. De overige ruimten bevinden zich op de eerste etage. De stichting openbare leeszaal en bibliotheek .Sas van Gent' (op 13 januari in het leven geroepen) werkt nauw samen met. de provinciale bibliotheek centrale. Hier door is het mogelijk de leden ieder gewenst boek te leveren. De inwoners van de kern Philippine worden via de bibliobus twee keer per week van hun leesvoer voorzien. In Westdorp® is nog een dependance van de stich ting. Er wordt naar een oplossing gezocht om zo spoedig mogelijk ook voor deze kern de bibliobus in te zetten. De openbare bibliotheek draait overigens al een paar maanden. Nog voor kerstmis vorig jaar, kwam de jeugdafdeling al gereed, zodat de schoolgaande jeugd in de vakantie al in de boeken van de bibliotheek kon den duiken. Medio januari werd ook de afdeling voor de volwassenen inge richt. Tot nu toe heeft de stichting openbare leeszaal en bibliotheek ,Sas van Gent' reeds 75.000 boeken uitge leend. Volgens de bestuursleden een hoopvolle start. LEZING PROF. BRASZVOOR JURIDISCHE WERKGROEP MIDDELBURG Prof dr H. Brasz van de vrije universiteit te Amster dam houdt vanavond (dinsdag) in de Abdij te Middelburg voor de juridi sche werkgroep van het Zeeuws Ko ninklijk genootschap een lezing over .Bureaucratie en toekomstverwach ting'. Deze openbare lezing begint om acht uur. BIERVLIET Het gedeelte (onge veer driehonderd meter) van de weg naar de Steenoven dat aansluit op de provinciale weg Biervliet-Braak- man wordt voor het verkeer gesloten. Eén en ander gebeurt in verband met de verkeersgevaarlijke situatie van de huidige aansluiting van deze weg op de provinciale weg. Gedeputeerde sta ten van Zeeland besloten tot deze maatregel op verzoek van het water schap Het Vrije van Sluis. Slot van pagina 1I of hij de verordening bindend kon ach ten. ging de kantonrechter er van uit, dat het gebruik van parkeermeters de parkeerautomaat, beschouwde hij dus als een parkeermeter nader is geregeld in het reglement verkeers regels en verkeerstekens, waarin de be-1 paling is opgenomen, dat de door de parkeermeter aan te geven parkeer duur op ten hoogste twee uur wordt gesteld. Met deze bepaling correspon deert artikel 20 lid 2 van de wet op de motorrijtuigenbelasting 1966, waar in parkeren krachtens een gemeente lijke verordening slechts voor een door een parkeermeter aangegeven tijdsduur van ten hoogste twee uur is toegestaan De kantonrechter overwoog in zijn von nis, dat de gemeenteverordening geen beperking behelst van de parkeertijd tot twee uur; de parkeertijd wordt in de verordening in het geheel niet be perkt. De automaat biedt gelegenheid tot het kopen van een parkeertijd van 5 of 10"uur. Om deze redenen acht te de kantonrechter de verordening niet verbindend: hij ontsloeg Van der V. van rechtsvervolging. pakketten van zes als bommen laten vallen, leren het werk in de praktijk. Er wordt een opleiding gegeven, waar bij de gondeliers eerst met onbelaste gondels leren manoeuvreren. Stukje bij beetje gaat men verder. In veel gevallen hebben de gondeliers het werk al eerder gedaan bij de afslui ting van het Haringvliet of de Greve- ltngen, of bij beide werken. De men sen. die de gondels besturen hebben meestal ervaring als vrachtwagen chauffeur of bij voorbeeld dragline machinist. Voor het werk met de gondels zijn alle mogelijke veiligheids maatregelen getroffen. Bij de behandeling van de wet op de motorrijtuigenbelasting, in 1952-1953, is de parkeertijd in de tweede kamer aan de orde geweest. Het ging er toen om de maximum-parkeertijd van twee op vier uur te brengen. De minister van financiën, die toen mede het stand punt van zijn ambtgenoot van verkeer en waterstaat uiteenzette. (ADVERTENTIE) Ruton RO1311een was automaat met een wol was programma, goedgekeurd door het Internationaal Wolsecretariaat Ruton wasautomaten reeds v.a. f718.-. ...integere verdachte... .neen' tegen een maximum van vier uur. omdat hij het langparkeren wil de tegengaan en de doorstroming in het verkeer wilde bevorderen. Over het invoeren van een maximum-par- keertijd van vier uur zei de minister toen: .Het zou volkomen in strijd zijn met de gedachte, die aan de huidige regeling ten grondslag ligt, te weten het scheppen van parkeerruimte voor kort-parkeerders door het weren van langparkeerders. Het wil de minister van verkeer en waterstaat voorkomen, Engelse toneelgroep trad op voor schooljeugd OOSTBURG Voor ongeveer vier honderd leerlingen van de hoogste klassen van het Koningin Wilhelmina Lyceum en St-Eloy heeft de toneel groep van de Engelse Sandown High- school (Isle of Wight) maandagmid dag In het Oosburgse Ledelthealer een schoolvoorstelling gegeven. De to neelgroep bestaat uit leerlingen van 12 tot 18 jaar. De groep wordt door een orkest van 32 man begeleid. De Engelse scholieren voerden .Tlie visit of a king' en de Engelse panto mime .Aladdin' op. Voor de toneel voorstelling speelde het orkest het muziekwerk .Prelude'. De Engelse to neelgroep was overigens geen onbe kende voor Oostburg. Twee jaar gele den bezochten de scholieren deze ge meente ook. Evenals toen oogstte de groep maandagmiddag veel succes. dat hierdoor aan het beoogde doel zou worden voorbijgeschoten'. Curieus is. dat de zaak eigenlijk in volslagen argeloosheid door Van der V. uit Driebergen-Rijsenburg aan het rollen is gebracht. De man heeft op 24 juli 1970 zijn auto zonder te beta len op de Middelburgse Markt gepar keerd, hij is daarvoor bekeurd en heeft toen niet onmiddellijk de boete bij de politie voldaan. Ook op de toegezonden schikking reageerde hij niet, wat be tekende. dat de zaak voor behandeling in handen van de kantonrechter kwam. Van der V. was volkomen onwetend van de principiële achtergronden, toen zijn zaak medio december bij verstek door de kantonrechter werd behan deld. De kantonrechter wilde toen ken nelijk niet over één nacht ijs gaan en deed niet, zoals in het algemeen ge bruikelijk is, onmiddelijk uitspraak, maar besloot een termijn van veertien dagen aan te houden om daarna schriftelijk vonnis te wijzen. Van der V. wist niet, en het is de vraag of hij het op dit moment weet, wat hij had losgewoeld De zaak heeft nu uit geheel het land belangstelling gekregen. Middelburg was één van de eerste gemeenten in Nederland, die overging tot aanschaf van een parkeerautomaat. Begrijpelijk dat andere gemeenten dit .proefproces' nauwlettend volgen. Hoe ook de af loop zal zijn, voor de gemeente Mid delburg, exploitante van de parkeerau tomaat zal het kostbare toestel niet onbruikbaar worden. De zaak is, in ui terste consequentie, eenvoudig op te lossen door een begrenzing van de te kopen parkeertijd tot twee uur op te nemen. Maar voor de gemeente tot een dergelijke aanpassing overgaat wil men dus een principiële uitspraak. Met gemeentesecretaris mr J. Hooij als eeu uiterst integere verdachte.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1971 | | pagina 4