PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
MOTIE VAN AFKEURING TEGEN
MR VAN DE POEL VERWORPEN
Protesterende Twentse boeren
blokkeerden grensovergangen
Nacht-
overleg
in
Brussel
Hoogovenbedrijf
wil op Maasvlakte
schone' vestiging
Zeeuwse horeca profiteert van de industrialisatie
NIEUW VOORSTEL
EEG-COMMISSIE
Vandaag
in de
krant...
Twee schepen
in één klap
H"
HANOI BOYCOT
OVERLEG IN
PARIJS
SUIKER MET
FLUOR?
Twee staat
lot één
Sanering
Service
214e jaargang - no. 71
WAARIN OPGENOMEN DE M ID D ELBU RG SE. VLI SS IN G S E, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Donderdag 25 maart 1971
52 i 3 i Oojltvv. Ml. 2355 T
DBS. VOOGD
(Van onze correspondent)
BRUSSEL Kort na tien uur
gisteravond zijn de landbouwmi
nisters in Brussel begonnen aan
een nachtvergadering met de be
doeling niet eerder uiteen te
gaan dan na het bereiken van
een akkoord. Bij de aanvang van
de vergadering leek een compro
mis nog niet in zicht. Woensdag
ochtend werd een nieuw prijs-
en structuurvoorstel door de
Europese commissie ingediend.
Een verhoging van de interventieprijs
voor tarwe en rogge van 2 procent,
zes procent meer voor mell: (tegen
eerst 5 procent), voor rundvlees dit
jaar 6 procent en in 1972 4 procent
(inplaat-s van twee keer 5 procent),
(Zie slot pag. 3 kol. 7
Protest
HEVIG geschrokken reageerde de
tweede kamer dinsdag toen een
kunstbeen in de zaal werd gewor
pen. De man die dit deed vertelt,
vandaag waarom hij tot zijn op
zienbarende actie kwam,..(pag. 15)
Raffinaderij
SHELL en DSM zullen geen raffi
naderij stichten in Zuid-Limburg.
Het project is te duur geworden...
(pag. 25)
Nieuws uit Zeeland op
pagina 2,5,7, 9,11 en 19
Binnen- en buitenland op
pagina 3,15 en 19
Sport op pagina 16 en 17
Radio en tv op pagina 23
Beurs en financiën op
pagina 25
STAATSSECRETARIS WEIGERT TWEEDE MOTIE-VOOGD UIT TE VOEREN
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Over het beleid van staatssecretaris Van de Poel
(crm) heeft gisteren de socialist Voogd in de tweede kamer een
motie van afkeuring ingediend nadat de kamer voor de tweede!
maal een motie over een pensioenregeling voor joodse oorlogs-'
slachtoffers had aangenomen, maar die de staatssecretaris op
nieuw niet wil uitvoeren. De motie van afkeuring werd echter niet
gesteund door de meerderheid van de kamer. Behalve van de PvdA
kreeg drs Voogd de steun van D'66, PSP, CPN, Boerenpartij, groep-
Harmsen en de PPR.
Den Uyl zei- .Als wij in de regering I
Zoals ook vorig jaar stemde de VVD
voor de nieuwe motie-Voogd waarin
gevraagd wordt om een pensioenrege
ling voor diegenen die wegens hun ge
loof, ras of wereldbeschouwing tijdens
de oorlog werden vervolgd en ais ge-!
volg daarvan nu geheel of gedeeltelijk
invalide zijn. Opmerkelijk was dat dit
maal ook freule Wttewaal van Stoet
wegen (chu) niet meer het standpunt
deelde van haar eigen fractie en die
van de ARP en KVP. ,lk heb er zeer:
over nagedacht. Maar de slachtoffers
van joodse origine gaan mi.i nu een
maal zeer ter harte', aldus de freule.
Bij de hoofdelijke stemming bleek dat
de nieuwe motie, die iets anders ge-,
formuleerd was omdat mr Van de Poel
de vorige te onduidelijk vond. opnieuw
door een meerderheid werd aangeno
men: 69 stemmen voor en 51 stemmen
tegen. Evenals dinsdagavond verklaar
de de staats-secretaris dat hij ook deze
motie naast zich neer zou leggen.
.De uitslag van de stemming betekent
geen wijziging in het' standpunt van
het kabinet dat de motie niet moet
worden uitgevoerd', aldus mr Van de
Poel. -
Alles geprobeerd
Daarop verklaarde drs Voogd: Alles
hebben we geprobeerd om in gemeen
overleg met de staatssecretaris tot een
goed resultaat te komen'. Hij voegde!
eraan toe: .Wij kunnen alleen maar
constateren dat de staatssecretaris
geen bereidheid heeft gehad het uiter
ste te doen om tot overeenstemming
met de kamer te komen. Dat de be
windsman weigert een tot twee keer
toe aangenomen motie t.en uitvoer te
brengen, is een politiek feit van geen
geringe betekenis'. Vervolgens diende
hij zijn motie in. waarin afkeuring
wordt uitgesproken over het ,op dit
punt gevoerde beleid'.
Ditmaal kreeg de heer Voogd mevrouw
Dettmeijer. de freule, de groep-Goed-
hard en de SGP niet aan zijn zijde.
Mevrouw Dettmeijer: .Er wordt in fei
te niet een stukje beleid van de staats-1
secretaris afgekeurd, maar het gehele
beleid'. Zij zei juist wel waardering te i
hebben voor het overgrote deel van het
beleid. De heer Goedhard meende dat
een dergelijke motie een slag in dej
lucht zou zijn, gezien de naderende
verkiezingen, .maar ik kan de houding
van de bewindsman niet waarderen'.
OOK OMLEIDENDE ROUTES WERDEN ONMIDDELLIJK BEZET
Reactie Den Uyl
.Een afschuwelijke zaak' en .een diepte
punt in mijn parlementaire periode'. zo|
reageerde PvdA-fractie-leider drs Den
Uyl gisteravond in Haarlem op het
feit dat de meerderheid van de twee
de kamer zich heeft neergelegd bij het!
besluit van de regering om de tot
tweemaal toe door de kamer aanvaar
de motie-Voogd voor hetere financiële j
regeling aan oorlogsslachtoffers niet
uit te voeren.
AANVRAAG UIT AMERIKA?
DENEKAMP Op de weg tussen
Denekamp en de grenspost Ram
melbeek werd het verkeer giste
ren volkomen geblokkeerd door
honderden tractoren met aanhang
wagens.
DEN HAAG (GPD) Het
PvdA-kamerlid de heer Lam
berts heeft staatssecretaris dr
Krnisinga van volksgezondheid
in schriftelijke vragen geatten
deerd op een suggestie in het
hlad .Medisch Contact'. Het
blad heeft voorgesteld biet- en
rietsuiker te fluorideren tenein
de het cariës vraagstuk op te
lossen.
Het kamerlid verzoekt de
staatssecretaris deze gedachte
op zijn praktische en weten
schappelijke waarde te laten on
derzoeken.
ROTTERDAM (GPD) Bij de;
gemeente Rotterdam is door een
buitenlands concern een aan-;
vraag ingediend voor vestiging
van een hoogovenbedrijf op de
Maasvlakte, dat vrijwel schoon
kan werken. Naar alle waar
schijnlijkheid komt de aanvraag
uit de Verenigde Staten.
Dit is onlangs de commissie voor de
haven en economisch zaken uit de
gemeenteraad meegedeeld. Het staal
bedrijf werkt volgens de .directe re-
ductie'-methode, wat wil zeggen dat
cokesovens zowel ais pellet,tiseren van
het erts niet meer nodig zijn. Het
scheiden van het ijzer uit het erts
gebeurt via stroom.
Dit laatste betekent dat een dergelijk
bedrijf gebonden is aan een goedkope
electricteitsleverancier. De directe re
ductiemethode wordt dan ook alleen
toegepast in gebieden waar natuurlij
ke elektriciteitsbronnen aanwezig zijn,
onder andere in de Verenigde Staten.
Mexico en Brazilië.
Op de Maasvlakte zou die goedkope
stroombron er kunnen zijn in de
vorm van een gigantische elektrici
teitscentrale. die er moet komen en
die vooralsnog een overproduktie
heeft.
Behalve dat een op deze wijze wer
kende fabriek aanmerkelijke minder
luchtverontreiniging geeft, zouden an
dere voordelen zijn dat het bedrijf
minder plaats inneemt, en in geringe
re male een beroep doet op de over
spannen arbeidsmarkt. De capaciteit
ervan is evenwel aanzienlijk minder
dan die van een conventioneel wer
kend bedrijf.
PARIJS (AFP) De afgevaardigin-
gen van Noord-Vietnam en de voorlo
pige revolutionaire regering van Zuid-
Vietnam bij de vredesconferentie in
Parijs hebben besloten uit protest
legen de Amerikaanse luchtaanvallen
op Noordvietnamees gebied de plenai
re bijeenkomst van vandaag te boy
cotten. Dit is woensdag in de Franse
hoofdstad hekencl gemaakt. De twee
delegaties hebben al enige malen ver
stek laten gaan.
De Zuidvietnamese invasiestrijdmacht;
in Laos heeft een van haar laatste
overgebleven steunpunten ontruimd.
Het hoofdkwartier in Saigon maakte
woensdag bekend dat de troepen zich
dinsdag hadden teruggetrokken van
het 12 km van de grens gelegen
steunpunt Dong Da. Er staan nu nog
slechts tweeduizend Zuidvietnamese
manschappen op Laotiaans grondge
bied. Tijdens het hoogtepunt van de:
invasie waren het er 22.000, De laatste
Zuidvietnamese basis in Laos is Hongj
Ha op drie kilometer van de grens!
met Zuid-Vietnam.
ENSCHEDE (GPD) De pró-i
testactie van de Twentse boe-|
ren is gisterenmiddag rond vier
uur even rustig geëindigd als hij
enkele uren eerder begonnen
was. Kalm, maar geordend trok
ken de landbouwers zich terug
op hun boerderijen, nadat hun
actie urenlang veel verkeer,
vooral aan de grensposten, on
mogelijk had gemaakt- Aan zes
van de zeven grensovergangen
tussen Twente .en West-Duits-
land blokkeerden Nederlandse
tractoren, veelal voorzien van
aanhangwagens, de doorgang.
Wel werd overwegend een ge
ringe ruimte gelaten om het al
lernoodzakelijkste verkeer
bijvoorbeeld een zieke of een
arts doorgang te kunnen ge-j
ven.
Aan de grenspost Rammelbeek bij Dene
kamp. waarvan veel vrachtverkeer van i
en naar Denemarken en Noord-Duitsland i
gebruik maakt, en de overgang Glaner-1
brug bij Enschede, waar eveneens vrij j
veel vrachtverkeer passeert, was de
doortocht omstreeks elf uur gistermor-1
gen volledig versperd. De ironie wilde,
dat onder de gestrande vrachtwagens er
ook één was geladen met kippevoer voor
Westduitse boeren. Pogingen van som
mige automobilisten via kleinere over-
gangen Buurse. Overdinkel. Knalhut-
te hun doel te bereiken, mislukten
omdat ook hier rijen tractoren spoedig
de wegen blokkeerden. De landbouwers,
die op him wagens soms inderhaast
spandoeken hadden aangebracht of een
Symbolische Mansholt aan de galg had-1
den geknoopt, doodden hun tijd veelal
I in een nabijgelegen café. Bij één zo'n ge-j
legenheid in Glanerbrug werden de boe- j
ren al buiten opgewacht: het eerste rond-1
je was van de zaak, die er overigens een 1
beste dag aan heeft gehad.
ntliin
Op ie koop toe
ir'/TV krijgtRijr. S<'«Me-Verolme
Machinefabrieken en Scheep4-
I j werven nv. En daarmee zal
dan tevens een eind zijn ge
komen aan de nogal heilloze strijd van
de laatste jaren tussen de twee over
gebleven grote scheepsbouwmaatschap
pijen. Rijn-Schelde en Verolme. Het
hoogtepunt van die strijd ligt overigens
al jaren terug, namelijk in de periode
waarin slag werd geleverd om de re-
geringssteun voor het mammoetdok.
Verolme won die slag, dank zij de toen
malige minister van economische za
ken De Block, die een soort koppelver
koop tot stand bracht. Deze bewinds
man beloofde de steun aan Verolme
op voorwaarde, dat hu de NDSM m
Amsterdam zou overnemen. Dat lukte
en de befaamde Cornells kwam zege-
vierend uit ae ring. Zijn zege was ech
ter niet van langen duur:'het rapport-
Winsemius de basis voor de nieuwe
fusie maakt duidelijk, dat het einde
van zijn persoonlijk rijk onvermijdelijk
ls.
Er zit iets tragisch in de ontwikkeling
van de laatste jaren rond Verolme.
Hii bouwde na de oorlog een concern
op en wel op een manier, die in deze
tijd niet meer werd mogelijk geacht.
Hij beschikte over groot organisato
risch vermogen en commercieel inzicht,
maar bleek toch niet in staat deze
schepping over de drempel van een
nieuwe tijd te brengen. Anderhalf jaar
geleden stond hij zelfs aan de rand van
een faillissement, de situatie werd nog
juist gered ornaat de regering wilde bi:
springen. Achteraf gezien kan men
zeggen: voor de re
gering was dat een
gok. Gelukkig is
dat goed uitgepakt,
maar het was wel
op het nippertje. Er
zijn in dit opzicht twee gunstige facto
ren te signaleren. In de eerste plaats
trok de conjunctuur In de scheeps
bouw weer wat aan. in de tweede
plaats hebben diegenen, die de zaken
bij Verolme overnamen samen met het
overige personeel er uitgehaald wat er
in zat. Dank zij deze twee factoren Ls
de gok van de regering geslaagd, deze
gok namelijk: Verolme kreeg hulp om
de zaak er boven op te helpen, waar
door tevens de mogelijkheid ontstond
de scheepsbouw in Nederland beter te
structureren. Twee vliegen in één klap,
of liever: twee schepen.
Minister NelLssen met name verdient
lof voor dit beleid. Hij heeft het
weinig gelukkige bestuur van zijn voor
ganger in dit opzicht snel en gedurfd
ten goede gekeerd. De bewindsman
heeft gehandeld volgens een conse
quente lijn. die als enig doel had de ge
zondmaking van de Nederlandse
scheepsbouw. Daardoor werd de werk
gelegenheid van vele duizenden in ons
land veilig gesteld. #e eerlijkheid ge
biedt overigens op te merken, dat het
ministeriele beleid niet zomaar uit de
lucht is komen vallen, maar gebaseerd
was op over reeds veel eerder geformu
leerde overwegingen. En daar hadden
de scheepsbouwers zelf het initiatief
toe genomen: zij hadden er voor ge
zorgd. dat de commissie-De Keijzer
aan het werk kon om het beleid voor
de Nederlandse scheepsbouw op lange
termijn uit te stippelen: men kan da;
beleid vinden in he: omstandige rap
port, dat de commissie enige jaren ge
leden uitbracht. Als dat rapport er
niet was geweest, zouden nu nie* de
Rijn-Schelde-Verolme Machinefabrie
ken tot stand zijn gekomen. Er loopt
derhalve een duidelijke lijn van het
scheepsbouwers-initiatief tot instelling
van de commissie-De Keijzer naar hei.
regeringsbeleid, dat deze fusie mede
mogelijk maakt.
De vrachtwagenchauffeurs namen het
onvrijwillige oponthoud op de koop toe.
Meer dan de werkgever telefonisch op de
hoogte brengen van de problemen kon
den ze ook niet doen. Een niet onbelang- j
rijk deel van liet verkeer strandde overi-
geus al op de weg van Deventer naar
Hengelo. Met name in Delden was er j
geen doorkomen aan.
Pogingen van de rijkspolitie het verkeer
(Zie slol pao. 3 kolom 1
TOERISTISCHE SECTOR MINDER ROOSKLEURIG
SERVICE BLIJKT
DOORSLAGGEVEND
VLJSSINGEN De hotels en andere
horeca-bedrijven in Zeeland profiteren
op het ogenblik van de in opbouw
zijnde nieuwe industrie. Zou deze in-
dustrie-in-aanbouw er niet zijn. dan
zou de toestand in de Zeeuwse hotel-
lerïe wellicht minder rooskleurig zijn.
Vooral de middenklasse-hotels op Wal
cheren pikken hun .industrieel graant
je' mee. Waar men het alleen van het
toerisme moet hebben is de toestand
wat minder florisant.
.Wij beleven op het ogenblik een inte
ressante tijd. Ofschoon we ook blij
zijn met het toerisme (dat overigens
zeer conjunctuurgevoelig is), vind ik
het prettig te kunnen vaststellen dat!
wij aan de industrie een heel goede j
klant hebben. Dat is ook prettig voorj
mijn collega's en voor mijn perso-j
neel'. Dit- zegt; de heer G. van der
Veen. directeur van hotel Britannia in
Vlissingen.
Ook de heer A. Korstanje, rijksmid
denstandsconsulent en de beer J. P.
de Regt, directeur van de provinciale
vereniging voor vreemdelingen-ver
keer. zijn van mening dat de indus-i
triele clientele thans van betekenis is
voor de Zeeuwse horecasector. .An
ders waren daar al klappen gevallen',
meent de heer Korstanje. ,De struc
tuur in het hotel- en restaurantwezen
verandert', licht de heer Korstanje
toe. .Terwille van het buiten-zijn en de
privacy kiest men tegenwoordig vaak
de caravan. Er zijn zelfs ministers en
staatssecretarissen, die dit doen. Daar
bij komt het mobiel-zijn van het, pu
bliek, het vliegen, dat. goedkoper
geworden, het buitenland, dat nu voor
velen bereikbaar is. Al deze factoren
oefenen hun invloed uit op de hotelle-
rie. ook in Zeeland'.
De heer Korstanje is van mening dat
het toerisme van een tb kort tijdsbe
stek is om hier nieuwe hotels te
stimuleren. ,In de randstad ziet men
wel nieuwe hotels verrijzen, maar
daar is dan ook wintertoerisme'.
Door een andere benadering van de
afnemers dan fabrikanten is ook de
handelsvertegenwoordiger een minder
voorkomend verschijnsel! Ook dat, is
in het nadeel van het. hotel
.Daarbn komt dat het hotel- en res
taurantbedrijf loonintensief is. voeg
bij de steeds stijgende loonkosten de
hoge rentefactor en "net onderbezet
zijn, en je kunt weelhaast van een
.koude sanering' spreken', meent de
rijles middenstandsconsulent.
Aan de andere kant zijn een aantal
sluitingen van horeca-bedrijven niet
altijd aan deze .koude sanering' te
wijten. Men heelt op zijn gebouw ook
wel eens een bod gekregen, dat een
hogere rentabiliteit afwierp dan de in
het hotel geïnvesteerd kapitaal en
arbeid.
.Komt het bedrijf in moeilijkheden,
dan is er altijd nog het productivi-
teitscentrum van het bedrijfsschap!
voor de horeca', zegt ae heer Korstan-i
je. .Onderzoekingen in Zeeland van dit
centrum hebben er al toe geleid, dat
sluitingen konden worden voorkomen,
maar er wordt nog te weinig met dit
centrum gewerkt', meent de heer Kor-'
stanje, die ook vindt dat er in de!
horeca-sector in het verleden te wei
nig aan research is gedaan.
.Ondernemersschap en goede service'
Dat noemt de heer Korstanje de twee
voornaamste factoren om ook nu nog,
een hotel-restaurant bedrijf goed te
laten lopen. De prijsvorming in haar
algemeenheid vindt de heer Korstanje:
in Zeeland niet aan de hoge kant
vergeleken met het buitenland i de
Middenlandsezeelanden met hun lage"
loonpeil daar gelaten). ,In de restau
rants calculeeit men wel eens ver-I
keert, daar is het ene gerecht veel tel
duur, het andere te goedkoop. Hetl
publiek heeft de neiging de goedkope-1
re te nemen, waardoor de hotelier te j
weinig van zijn kosten terug krijgt'.!
aldus de heer Korstanje.
Ook de heer De Regt meent dat
scherpe calculatie noodzakelijk is
.Het publiek wil wel goede prijzen
betalen, maar het verlangt daarvoor,
goede service en gastvrijheid'.
De WV-directeur is met de rijksmid-1
denstandeonsulent van mening dat er
in Zeeland nog tal van hotels te
vinden zijn. die juist dankzij hun
goede service en gastvrijheid een per
manente klantenkring hebben verwor-
.Maar men moet wel de instelling
hebben de klant, ook bij slecht weer
met, allerlei gastbrije tips van dienst:
te zijn. Een gratis kopje koffie ter'
kennismaking en een bloemetje op óe'
kjmer doen wonderen'. Tiet publiek
dat volop van hotelaccommodatie wil|
profiteren, en daarvoor v.il betalen.i
verlangt tenwoordig hetzelfde comfor.l
ais thuis, een eigen badkamer en wc.!
Om hotels zodanig in te richten is een
grote investering nodig', aldus de heer:
De Regt. De heer Korstanje ziet voori
dat type hotel vooralsnog weinig!
markt in Zeeland.
,De restaurants zouden nog meer hett
idee van de uitgebreide spijskaart uit!
hun hoofd moeten zetten', vindt, dej
heer De Regt Die uitgebreide menu's
laat hij graag over aan een enkel
gespecialiseerd restaurant.
AYaar de cliënt, vooral ook de toerist,
belang in stelt, is goed en niet al te
duur voedsel, dat vooral snel kan
worden geserveerd. Tneristenmenu's
en plate-serviee bijvoorbeeld. Of wat
men in Duits-sprekende landen veel
ziet: een dagschotel. Die is voor het
publiek aantrekkelijk en voor het be
drijf werk- en kostenbesparend'.
.Laat men met die schotels collectief
adverteren, maar desnoods ook recla
me maken door middel van een zwart
bord. waarop met krijt iedere dag
het dagmenu wordt verela'. zegt de
heer De Regt .Trouwens men moet
over de hele linie overgaan tot eer.
veel agressiever verkooppolitiek. De
Zie slot pag. 2 kol. 5
Het rappori-Winsemius laat er geen
twijfel over bestaan, dat de situa
tie van Rijn-Schelde aanzienlijk beter
is dan die van Verolme. Er is bij Rijn-
Schelde sprake van een groter diversi
teit en het aandeel van de scheeps-
nieuwbouw in het totaal van de con
cern-activiteiten is veel minder sterk
dan bij Verolme. Dat is gunstig:
scheepsbouw is immers een uiterst
conjunctuurgevoelige bedrijvigheid.
Wat dat betreft is Rijn-Schelde veel
beter in staat allerlei schommelingen
in óe conjunctuur op te vangen dan
het Verolme-concern Bovendien is de
vermogenssituatie v an Rijn-Schelde
aanzienlijk beter, zodat voor deze
groep de behoefte tot samengaan op
korte termijn niet zo urgent was. Op
langere termijn ligt dat iets anders:
hoe sterker het geheel, hoe beter de
steeds toenemende concurrentie met
het buitenland kan worden opgevan
gen. Dank zij het monnikenwerk van
de cornmissie-Winsemius is er nu een
regeling uit de bus gekomen, die het
voor Rijn-Schelde mogelijk maakt aan
deze fusie te beginnen De verhouding
2:1 (Rijn-Schelde Verolme) geeft
echter duidelijk weer hoe de feitelijke
krachtsverhoudingen liggen.
Alle ontwikkelingen nog eens over
ziend lijkt de conclusie gerecht
vaardigd: eind goed a! goed. Er ont
slaat nu een voor Nederlandse begrip
pen mammoetconcern, dat een betere
plaats kan innemen op de wereld
markt. een concern ook waarin een
grote hoeveelheid Nederlandse kennis
en vakmanschap wordt bijeengebracht
en gebundeld. Dat is het toch nog ge
lukkige resultaat van een ontwikkeling,
die zich aanvankelijk niet zo best liet
aanzien: toen de twee groten voortdu
rend aan het hakketakken waren met
elkaar en bovendien een van hen op-de-
fles dreigde te gaan. zag he: er nogal
(Voor vervolg zie pagina 3
kolom 3