PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MOTIE VAN AFKEURING TEGEN MR VAN DE POEL VERWORPEN Protesterende Twentse boeren blokkeerden grensovergangen Nacht- overleg in Brussel Hoogovenbedrijf wil op Maasvlakte schone' vestiging Zeeuwse horeca profiteert van de industrialisatie NIEUW VOORSTEL EEG-COMMISSIE Vandaag in de krant... Twee schepen in één klap H" HANOI BOYCOT OVERLEG IN PARIJS SUIKER MET FLUOR? Twee staat lot één Sanering Service 214e jaargang - no. 71 WAARIN OPGENOMEN DE M ID D ELBU RG SE. VLI SS IN G S E, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Donderdag 25 maart 1971 52 i 3 i Oojltvv. Ml. 2355 T DBS. VOOGD (Van onze correspondent) BRUSSEL Kort na tien uur gisteravond zijn de landbouwmi nisters in Brussel begonnen aan een nachtvergadering met de be doeling niet eerder uiteen te gaan dan na het bereiken van een akkoord. Bij de aanvang van de vergadering leek een compro mis nog niet in zicht. Woensdag ochtend werd een nieuw prijs- en structuurvoorstel door de Europese commissie ingediend. Een verhoging van de interventieprijs voor tarwe en rogge van 2 procent, zes procent meer voor mell: (tegen eerst 5 procent), voor rundvlees dit jaar 6 procent en in 1972 4 procent (inplaat-s van twee keer 5 procent), (Zie slot pag. 3 kol. 7 Protest HEVIG geschrokken reageerde de tweede kamer dinsdag toen een kunstbeen in de zaal werd gewor pen. De man die dit deed vertelt, vandaag waarom hij tot zijn op zienbarende actie kwam,..(pag. 15) Raffinaderij SHELL en DSM zullen geen raffi naderij stichten in Zuid-Limburg. Het project is te duur geworden... (pag. 25) Nieuws uit Zeeland op pagina 2,5,7, 9,11 en 19 Binnen- en buitenland op pagina 3,15 en 19 Sport op pagina 16 en 17 Radio en tv op pagina 23 Beurs en financiën op pagina 25 STAATSSECRETARIS WEIGERT TWEEDE MOTIE-VOOGD UIT TE VOEREN (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Over het beleid van staatssecretaris Van de Poel (crm) heeft gisteren de socialist Voogd in de tweede kamer een motie van afkeuring ingediend nadat de kamer voor de tweede! maal een motie over een pensioenregeling voor joodse oorlogs-' slachtoffers had aangenomen, maar die de staatssecretaris op nieuw niet wil uitvoeren. De motie van afkeuring werd echter niet gesteund door de meerderheid van de kamer. Behalve van de PvdA kreeg drs Voogd de steun van D'66, PSP, CPN, Boerenpartij, groep- Harmsen en de PPR. Den Uyl zei- .Als wij in de regering I Zoals ook vorig jaar stemde de VVD voor de nieuwe motie-Voogd waarin gevraagd wordt om een pensioenrege ling voor diegenen die wegens hun ge loof, ras of wereldbeschouwing tijdens de oorlog werden vervolgd en ais ge-! volg daarvan nu geheel of gedeeltelijk invalide zijn. Opmerkelijk was dat dit maal ook freule Wttewaal van Stoet wegen (chu) niet meer het standpunt deelde van haar eigen fractie en die van de ARP en KVP. ,lk heb er zeer: over nagedacht. Maar de slachtoffers van joodse origine gaan mi.i nu een maal zeer ter harte', aldus de freule. Bij de hoofdelijke stemming bleek dat de nieuwe motie, die iets anders ge-, formuleerd was omdat mr Van de Poel de vorige te onduidelijk vond. opnieuw door een meerderheid werd aangeno men: 69 stemmen voor en 51 stemmen tegen. Evenals dinsdagavond verklaar de de staats-secretaris dat hij ook deze motie naast zich neer zou leggen. .De uitslag van de stemming betekent geen wijziging in het' standpunt van het kabinet dat de motie niet moet worden uitgevoerd', aldus mr Van de Poel. - Alles geprobeerd Daarop verklaarde drs Voogd: Alles hebben we geprobeerd om in gemeen overleg met de staatssecretaris tot een goed resultaat te komen'. Hij voegde! eraan toe: .Wij kunnen alleen maar constateren dat de staatssecretaris geen bereidheid heeft gehad het uiter ste te doen om tot overeenstemming met de kamer te komen. Dat de be windsman weigert een tot twee keer toe aangenomen motie t.en uitvoer te brengen, is een politiek feit van geen geringe betekenis'. Vervolgens diende hij zijn motie in. waarin afkeuring wordt uitgesproken over het ,op dit punt gevoerde beleid'. Ditmaal kreeg de heer Voogd mevrouw Dettmeijer. de freule, de groep-Goed- hard en de SGP niet aan zijn zijde. Mevrouw Dettmeijer: .Er wordt in fei te niet een stukje beleid van de staats-1 secretaris afgekeurd, maar het gehele beleid'. Zij zei juist wel waardering te i hebben voor het overgrote deel van het beleid. De heer Goedhard meende dat een dergelijke motie een slag in dej lucht zou zijn, gezien de naderende verkiezingen, .maar ik kan de houding van de bewindsman niet waarderen'. OOK OMLEIDENDE ROUTES WERDEN ONMIDDELLIJK BEZET Reactie Den Uyl .Een afschuwelijke zaak' en .een diepte punt in mijn parlementaire periode'. zo| reageerde PvdA-fractie-leider drs Den Uyl gisteravond in Haarlem op het feit dat de meerderheid van de twee de kamer zich heeft neergelegd bij het! besluit van de regering om de tot tweemaal toe door de kamer aanvaar de motie-Voogd voor hetere financiële j regeling aan oorlogsslachtoffers niet uit te voeren. AANVRAAG UIT AMERIKA? DENEKAMP Op de weg tussen Denekamp en de grenspost Ram melbeek werd het verkeer giste ren volkomen geblokkeerd door honderden tractoren met aanhang wagens. DEN HAAG (GPD) Het PvdA-kamerlid de heer Lam berts heeft staatssecretaris dr Krnisinga van volksgezondheid in schriftelijke vragen geatten deerd op een suggestie in het hlad .Medisch Contact'. Het blad heeft voorgesteld biet- en rietsuiker te fluorideren tenein de het cariës vraagstuk op te lossen. Het kamerlid verzoekt de staatssecretaris deze gedachte op zijn praktische en weten schappelijke waarde te laten on derzoeken. ROTTERDAM (GPD) Bij de; gemeente Rotterdam is door een buitenlands concern een aan-; vraag ingediend voor vestiging van een hoogovenbedrijf op de Maasvlakte, dat vrijwel schoon kan werken. Naar alle waar schijnlijkheid komt de aanvraag uit de Verenigde Staten. Dit is onlangs de commissie voor de haven en economisch zaken uit de gemeenteraad meegedeeld. Het staal bedrijf werkt volgens de .directe re- ductie'-methode, wat wil zeggen dat cokesovens zowel ais pellet,tiseren van het erts niet meer nodig zijn. Het scheiden van het ijzer uit het erts gebeurt via stroom. Dit laatste betekent dat een dergelijk bedrijf gebonden is aan een goedkope electricteitsleverancier. De directe re ductiemethode wordt dan ook alleen toegepast in gebieden waar natuurlij ke elektriciteitsbronnen aanwezig zijn, onder andere in de Verenigde Staten. Mexico en Brazilië. Op de Maasvlakte zou die goedkope stroombron er kunnen zijn in de vorm van een gigantische elektrici teitscentrale. die er moet komen en die vooralsnog een overproduktie heeft. Behalve dat een op deze wijze wer kende fabriek aanmerkelijke minder luchtverontreiniging geeft, zouden an dere voordelen zijn dat het bedrijf minder plaats inneemt, en in geringe re male een beroep doet op de over spannen arbeidsmarkt. De capaciteit ervan is evenwel aanzienlijk minder dan die van een conventioneel wer kend bedrijf. PARIJS (AFP) De afgevaardigin- gen van Noord-Vietnam en de voorlo pige revolutionaire regering van Zuid- Vietnam bij de vredesconferentie in Parijs hebben besloten uit protest legen de Amerikaanse luchtaanvallen op Noordvietnamees gebied de plenai re bijeenkomst van vandaag te boy cotten. Dit is woensdag in de Franse hoofdstad hekencl gemaakt. De twee delegaties hebben al enige malen ver stek laten gaan. De Zuidvietnamese invasiestrijdmacht; in Laos heeft een van haar laatste overgebleven steunpunten ontruimd. Het hoofdkwartier in Saigon maakte woensdag bekend dat de troepen zich dinsdag hadden teruggetrokken van het 12 km van de grens gelegen steunpunt Dong Da. Er staan nu nog slechts tweeduizend Zuidvietnamese manschappen op Laotiaans grondge bied. Tijdens het hoogtepunt van de: invasie waren het er 22.000, De laatste Zuidvietnamese basis in Laos is Hongj Ha op drie kilometer van de grens! met Zuid-Vietnam. ENSCHEDE (GPD) De pró-i testactie van de Twentse boe-| ren is gisterenmiddag rond vier uur even rustig geëindigd als hij enkele uren eerder begonnen was. Kalm, maar geordend trok ken de landbouwers zich terug op hun boerderijen, nadat hun actie urenlang veel verkeer, vooral aan de grensposten, on mogelijk had gemaakt- Aan zes van de zeven grensovergangen tussen Twente .en West-Duits- land blokkeerden Nederlandse tractoren, veelal voorzien van aanhangwagens, de doorgang. Wel werd overwegend een ge ringe ruimte gelaten om het al lernoodzakelijkste verkeer bijvoorbeeld een zieke of een arts doorgang te kunnen ge-j ven. Aan de grenspost Rammelbeek bij Dene kamp. waarvan veel vrachtverkeer van i en naar Denemarken en Noord-Duitsland i gebruik maakt, en de overgang Glaner-1 brug bij Enschede, waar eveneens vrij j veel vrachtverkeer passeert, was de doortocht omstreeks elf uur gistermor-1 gen volledig versperd. De ironie wilde, dat onder de gestrande vrachtwagens er ook één was geladen met kippevoer voor Westduitse boeren. Pogingen van som mige automobilisten via kleinere over- gangen Buurse. Overdinkel. Knalhut- te hun doel te bereiken, mislukten omdat ook hier rijen tractoren spoedig de wegen blokkeerden. De landbouwers, die op him wagens soms inderhaast spandoeken hadden aangebracht of een Symbolische Mansholt aan de galg had-1 den geknoopt, doodden hun tijd veelal I in een nabijgelegen café. Bij één zo'n ge-j legenheid in Glanerbrug werden de boe- j ren al buiten opgewacht: het eerste rond-1 je was van de zaak, die er overigens een 1 beste dag aan heeft gehad. ntliin Op ie koop toe ir'/TV krijgtRijr. S<'«Me-Verolme Machinefabrieken en Scheep4- I j werven nv. En daarmee zal dan tevens een eind zijn ge komen aan de nogal heilloze strijd van de laatste jaren tussen de twee over gebleven grote scheepsbouwmaatschap pijen. Rijn-Schelde en Verolme. Het hoogtepunt van die strijd ligt overigens al jaren terug, namelijk in de periode waarin slag werd geleverd om de re- geringssteun voor het mammoetdok. Verolme won die slag, dank zij de toen malige minister van economische za ken De Block, die een soort koppelver koop tot stand bracht. Deze bewinds man beloofde de steun aan Verolme op voorwaarde, dat hu de NDSM m Amsterdam zou overnemen. Dat lukte en de befaamde Cornells kwam zege- vierend uit ae ring. Zijn zege was ech ter niet van langen duur:'het rapport- Winsemius de basis voor de nieuwe fusie maakt duidelijk, dat het einde van zijn persoonlijk rijk onvermijdelijk ls. Er zit iets tragisch in de ontwikkeling van de laatste jaren rond Verolme. Hii bouwde na de oorlog een concern op en wel op een manier, die in deze tijd niet meer werd mogelijk geacht. Hij beschikte over groot organisato risch vermogen en commercieel inzicht, maar bleek toch niet in staat deze schepping over de drempel van een nieuwe tijd te brengen. Anderhalf jaar geleden stond hij zelfs aan de rand van een faillissement, de situatie werd nog juist gered ornaat de regering wilde bi: springen. Achteraf gezien kan men zeggen: voor de re gering was dat een gok. Gelukkig is dat goed uitgepakt, maar het was wel op het nippertje. Er zijn in dit opzicht twee gunstige facto ren te signaleren. In de eerste plaats trok de conjunctuur In de scheeps bouw weer wat aan. in de tweede plaats hebben diegenen, die de zaken bij Verolme overnamen samen met het overige personeel er uitgehaald wat er in zat. Dank zij deze twee factoren Ls de gok van de regering geslaagd, deze gok namelijk: Verolme kreeg hulp om de zaak er boven op te helpen, waar door tevens de mogelijkheid ontstond de scheepsbouw in Nederland beter te structureren. Twee vliegen in één klap, of liever: twee schepen. Minister NelLssen met name verdient lof voor dit beleid. Hij heeft het weinig gelukkige bestuur van zijn voor ganger in dit opzicht snel en gedurfd ten goede gekeerd. De bewindsman heeft gehandeld volgens een conse quente lijn. die als enig doel had de ge zondmaking van de Nederlandse scheepsbouw. Daardoor werd de werk gelegenheid van vele duizenden in ons land veilig gesteld. #e eerlijkheid ge biedt overigens op te merken, dat het ministeriele beleid niet zomaar uit de lucht is komen vallen, maar gebaseerd was op over reeds veel eerder geformu leerde overwegingen. En daar hadden de scheepsbouwers zelf het initiatief toe genomen: zij hadden er voor ge zorgd. dat de commissie-De Keijzer aan het werk kon om het beleid voor de Nederlandse scheepsbouw op lange termijn uit te stippelen: men kan da; beleid vinden in he: omstandige rap port, dat de commissie enige jaren ge leden uitbracht. Als dat rapport er niet was geweest, zouden nu nie* de Rijn-Schelde-Verolme Machinefabrie ken tot stand zijn gekomen. Er loopt derhalve een duidelijke lijn van het scheepsbouwers-initiatief tot instelling van de commissie-De Keijzer naar hei. regeringsbeleid, dat deze fusie mede mogelijk maakt. De vrachtwagenchauffeurs namen het onvrijwillige oponthoud op de koop toe. Meer dan de werkgever telefonisch op de hoogte brengen van de problemen kon den ze ook niet doen. Een niet onbelang- j rijk deel van liet verkeer strandde overi- geus al op de weg van Deventer naar Hengelo. Met name in Delden was er j geen doorkomen aan. Pogingen van de rijkspolitie het verkeer (Zie slol pao. 3 kolom 1 TOERISTISCHE SECTOR MINDER ROOSKLEURIG SERVICE BLIJKT DOORSLAGGEVEND VLJSSINGEN De hotels en andere horeca-bedrijven in Zeeland profiteren op het ogenblik van de in opbouw zijnde nieuwe industrie. Zou deze in- dustrie-in-aanbouw er niet zijn. dan zou de toestand in de Zeeuwse hotel- lerïe wellicht minder rooskleurig zijn. Vooral de middenklasse-hotels op Wal cheren pikken hun .industrieel graant je' mee. Waar men het alleen van het toerisme moet hebben is de toestand wat minder florisant. .Wij beleven op het ogenblik een inte ressante tijd. Ofschoon we ook blij zijn met het toerisme (dat overigens zeer conjunctuurgevoelig is), vind ik het prettig te kunnen vaststellen dat! wij aan de industrie een heel goede j klant hebben. Dat is ook prettig voorj mijn collega's en voor mijn perso-j neel'. Dit- zegt; de heer G. van der Veen. directeur van hotel Britannia in Vlissingen. Ook de heer A. Korstanje, rijksmid denstandsconsulent en de beer J. P. de Regt, directeur van de provinciale vereniging voor vreemdelingen-ver keer. zijn van mening dat de indus-i triele clientele thans van betekenis is voor de Zeeuwse horecasector. .An ders waren daar al klappen gevallen', meent de heer Korstanje. ,De struc tuur in het hotel- en restaurantwezen verandert', licht de heer Korstanje toe. .Terwille van het buiten-zijn en de privacy kiest men tegenwoordig vaak de caravan. Er zijn zelfs ministers en staatssecretarissen, die dit doen. Daar bij komt het mobiel-zijn van het, pu bliek, het vliegen, dat. goedkoper geworden, het buitenland, dat nu voor velen bereikbaar is. Al deze factoren oefenen hun invloed uit op de hotelle- rie. ook in Zeeland'. De heer Korstanje is van mening dat het toerisme van een tb kort tijdsbe stek is om hier nieuwe hotels te stimuleren. ,In de randstad ziet men wel nieuwe hotels verrijzen, maar daar is dan ook wintertoerisme'. Door een andere benadering van de afnemers dan fabrikanten is ook de handelsvertegenwoordiger een minder voorkomend verschijnsel! Ook dat, is in het nadeel van het. hotel .Daarbn komt dat het hotel- en res taurantbedrijf loonintensief is. voeg bij de steeds stijgende loonkosten de hoge rentefactor en "net onderbezet zijn, en je kunt weelhaast van een .koude sanering' spreken', meent de rijles middenstandsconsulent. Aan de andere kant zijn een aantal sluitingen van horeca-bedrijven niet altijd aan deze .koude sanering' te wijten. Men heelt op zijn gebouw ook wel eens een bod gekregen, dat een hogere rentabiliteit afwierp dan de in het hotel geïnvesteerd kapitaal en arbeid. .Komt het bedrijf in moeilijkheden, dan is er altijd nog het productivi- teitscentrum van het bedrijfsschap! voor de horeca', zegt ae heer Korstan-i je. .Onderzoekingen in Zeeland van dit centrum hebben er al toe geleid, dat sluitingen konden worden voorkomen, maar er wordt nog te weinig met dit centrum gewerkt', meent de heer Kor-' stanje, die ook vindt dat er in de! horeca-sector in het verleden te wei nig aan research is gedaan. .Ondernemersschap en goede service' Dat noemt de heer Korstanje de twee voornaamste factoren om ook nu nog, een hotel-restaurant bedrijf goed te laten lopen. De prijsvorming in haar algemeenheid vindt de heer Korstanje: in Zeeland niet aan de hoge kant vergeleken met het buitenland i de Middenlandsezeelanden met hun lage" loonpeil daar gelaten). ,In de restau rants calculeeit men wel eens ver-I keert, daar is het ene gerecht veel tel duur, het andere te goedkoop. Hetl publiek heeft de neiging de goedkope-1 re te nemen, waardoor de hotelier te j weinig van zijn kosten terug krijgt'.! aldus de heer Korstanje. Ook de heer De Regt meent dat scherpe calculatie noodzakelijk is .Het publiek wil wel goede prijzen betalen, maar het verlangt daarvoor, goede service en gastvrijheid'. De WV-directeur is met de rijksmid-1 denstandeonsulent van mening dat er in Zeeland nog tal van hotels te vinden zijn. die juist dankzij hun goede service en gastvrijheid een per manente klantenkring hebben verwor- .Maar men moet wel de instelling hebben de klant, ook bij slecht weer met, allerlei gastbrije tips van dienst: te zijn. Een gratis kopje koffie ter' kennismaking en een bloemetje op óe' kjmer doen wonderen'. Tiet publiek dat volop van hotelaccommodatie wil| profiteren, en daarvoor v.il betalen.i verlangt tenwoordig hetzelfde comfor.l ais thuis, een eigen badkamer en wc.! Om hotels zodanig in te richten is een grote investering nodig', aldus de heer: De Regt. De heer Korstanje ziet voori dat type hotel vooralsnog weinig! markt in Zeeland. ,De restaurants zouden nog meer hett idee van de uitgebreide spijskaart uit! hun hoofd moeten zetten', vindt, dej heer De Regt Die uitgebreide menu's laat hij graag over aan een enkel gespecialiseerd restaurant. AYaar de cliënt, vooral ook de toerist, belang in stelt, is goed en niet al te duur voedsel, dat vooral snel kan worden geserveerd. Tneristenmenu's en plate-serviee bijvoorbeeld. Of wat men in Duits-sprekende landen veel ziet: een dagschotel. Die is voor het publiek aantrekkelijk en voor het be drijf werk- en kostenbesparend'. .Laat men met die schotels collectief adverteren, maar desnoods ook recla me maken door middel van een zwart bord. waarop met krijt iedere dag het dagmenu wordt verela'. zegt de heer De Regt .Trouwens men moet over de hele linie overgaan tot eer. veel agressiever verkooppolitiek. De Zie slot pag. 2 kol. 5 Het rappori-Winsemius laat er geen twijfel over bestaan, dat de situa tie van Rijn-Schelde aanzienlijk beter is dan die van Verolme. Er is bij Rijn- Schelde sprake van een groter diversi teit en het aandeel van de scheeps- nieuwbouw in het totaal van de con cern-activiteiten is veel minder sterk dan bij Verolme. Dat is gunstig: scheepsbouw is immers een uiterst conjunctuurgevoelige bedrijvigheid. Wat dat betreft is Rijn-Schelde veel beter in staat allerlei schommelingen in óe conjunctuur op te vangen dan het Verolme-concern Bovendien is de vermogenssituatie v an Rijn-Schelde aanzienlijk beter, zodat voor deze groep de behoefte tot samengaan op korte termijn niet zo urgent was. Op langere termijn ligt dat iets anders: hoe sterker het geheel, hoe beter de steeds toenemende concurrentie met het buitenland kan worden opgevan gen. Dank zij het monnikenwerk van de cornmissie-Winsemius is er nu een regeling uit de bus gekomen, die het voor Rijn-Schelde mogelijk maakt aan deze fusie te beginnen De verhouding 2:1 (Rijn-Schelde Verolme) geeft echter duidelijk weer hoe de feitelijke krachtsverhoudingen liggen. Alle ontwikkelingen nog eens over ziend lijkt de conclusie gerecht vaardigd: eind goed a! goed. Er ont slaat nu een voor Nederlandse begrip pen mammoetconcern, dat een betere plaats kan innemen op de wereld markt. een concern ook waarin een grote hoeveelheid Nederlandse kennis en vakmanschap wordt bijeengebracht en gebundeld. Dat is het toch nog ge lukkige resultaat van een ontwikkeling, die zich aanvankelijk niet zo best liet aanzien: toen de twee groten voortdu rend aan het hakketakken waren met elkaar en bovendien een van hen op-de- fles dreigde te gaan. zag he: er nogal (Voor vervolg zie pagina 3 kolom 3

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1971 | | pagina 1