ALBERT HEUN OVER MIRO: EEN EXPERIMENT EEN RISICO AH leidt op van verkoper tot bedrijfsleider Wegen van en naar de Miro De indeling van Miro Vrijer Gevolgen Geen eenling Brieven Bijscholing Diploma DINSDAG 23 MAART 1971 PROVINCIAL! ZEEUWSE COURANT 17 ZAANDAM Als Albert Heijn vier jaar na de tweede wereldoorlog zijn intrede doet in het filiaal van Albert Heijn NV aan de P.C. Hooftstraat in Amsterdam, weet hij naast zich cir ca tweehonderdvijftig winkels in hetzelfde concern. Zijn grootvader en vader hebben sinds 1887 een ke ten van kruidenierswinkels door het land getrokken, waarin inmiddels een totaalomzet van dertig miljoen gulden wordt gehaald. Albert Heijn is dan 22 jaar en hij leert in de win kel ,het vak'. De situatie, waarin de NV zich precies 22 jaar later be vindt, leert, dat er een bemoedigen de ontwikkeling heeft plaatsgevon den- Albert Heijn is 44 jaar en hij ziet vanuit een oud kantoorgebouw in Zaandam toe op 400 vestigingen in den lande: 160 SuperMarten en verder zelfbedieningszaken. Nog één winkel is er. waar de klant via de toonbank wordt bediend, maar de heer Albert Heijn weet niet uit zijn hoofd te zeggen, waar dat wel mag zijn. Vandaag, dinsdag, verschijnt er in de NV opnieuw een eenling: de Vlissingse Miro, eerste zelfbedieningswarenhuis in Nederland, dochter van Albert Heijn NV. De tijden, waarin de Albert Heijn-winkels konden worden getypeerd als volkszaken in grut terswaren zijn lang voorbij. De markton derzoekers hebben duidelijk gemaakt, dat ook de SuperMart niet meer het aller nieuwste is. Albert Heijn start in Vlissin- gen met een filiaal, dat binnen haar muren een complete SuperMart én een waren hui» bergt, waarin de klant onbekommerd een keus kan maken, ook uit artikelen als fietsen, byouterieën, schoenen en babykle- ding, om er maar een paar te noemen. Uit de officiële cijfers is gebleken, dat de consument relatief een kleiner deel van zijn besteedbaar inkomen aan voeding gaat uitgeven en meer aan gebruiksartike len. De heer Albert Heijn noemt daarom zijn Miro een logisch vervolg op wat al binnen het concern aanwezig is. Tijdens een ge sprek in zijn kantoor zorgvuldig be waakt door een streng formulerende secre taresse zegt hij: ,Wij menen, dat de Miro nodig is om de groei in het bedrijf te houden en die groei is nodig voor het voortbestaan. Het is een bedrijfsvorm, die gewild wordt in het land. Of dit de enige vorm is voor de toekomst, dat zou ik niet willen zeggen. We menen, dat dit de vorm is voor ons bedrijf. plannen ver gevorderd. De heer Albert Heijn is voorzichtig met voorspellingen over het aantal Miro's, dat men op lange termijn in het land wil wegzetten. .Wat we daarvoor moeten weten is: hoe reageert de consument; wat voor afstand is men bereid af tc leggen om inkopen tc doen. Het is op dit moment heel moeilijk te zeggen, hoeveel Miro's er zullen komen.' En over het vraagstuk van de afstand tussen dc consument en de winkel: ,In Oost-Groningen reageert men heel anders dan in Amsterdam. Naar de SuperMart daar wil men een kwartier over doen, lopend of fietsend. De indruk is, dat het met dc auto's dezelfde kant opgaat.' De eerste Miro in Vlissingen; de heer Albert Heijn: ,We rekenen erop, dat het zal slagen Maar het is inderdaad een experiment. Het zou kunnen, dat de Zeeuwse consument nee zegt. We houden omdat het een eerste experiment is rekening met een mislukking.' De heer Heijn over de gevolgen van een eventuele mislukking: Het risico is te overzien en te dragen. Het zou wel een paar centen kosten, dat is duidelijk.' Wanneer weet men of de Miro Inderdaad rendabel is of niet? Albert Heijn: Het kan al in een half jaar zijn, dat je zegt ,ja dit is het helemaal, je hebt het in je vingers. In de warenhuis branche spreekt men vaak over twee tot drie jaar voor een vestiging rendabel wordt, maar er zijn voorbeelden, dat het al veel eerder duidelijk was.' teit aanslaat hoewel het niet eenvoudig is. Tenslotte is dat nu na tachtig jaar in de levensmiddelenbranche ook nog moeilijk.' De Miro in Vlissingen zal niet lang een eenling blijven. In Maastricht gaat een dergelijke zaak open in september van dit Jaar en ook voor Leeuwarden zijn de De gevolgen voor de winkeliers, die nu gevestigd zijn in Vlissingen. Albert Heijn: ,In het begin gaat het de winkeliers in de omgeving geld kosten. Maar je moet er rekening mee houden, dat het niet onwaar schijnlijk is. dat. een bepaalde afvloeiing stopt als de Miro open is. Ik bedoel, mensen, die er een gewoonte van maken bij voorbeeld nu al in Rotterdam regelma tig inkopen te doen, zullen mogelijk in eigen omgeving blijven, omdat ze het wel zien in die Miro. Er wordt bovendien een nieuwe behoefte gecreëerd. Het is al eens eerder gezegd: de winkeliers hebben de pest in als we er bij komen en als we weggaan. De Miro zal ook een positief effect hebben, omdat er zuigkracht vanuit gaat.' Wat er aan geld uit het Walcherse zal worden gehaald door de Miro. daarover wil de heer Heijn per se geen voorspellin gen doen. Niet tijdens een persconferentie, die een maand geleden werd gehouden naar aanleiding van de introduktie van het nieuwe bedrijfstype. En ook niet tijdens een nader gesprek. ,Het is erg gevaarlijk, om dat te doen. We hebben wel allerlei berekeningen gemaakt. Je weet wel de loonkosten en de marge, waarbinnen je werkt, maar elk getal, dat ik zou noemen is fout en als het achteraf zou kloppen met de omzet, dat zou dan zuiver toevallig zijn. Het is heel gevaarlijk om een omzet te noemen, waarop je mikt. Je wordt daar dan nog jaren mee om je oren geslagen. Als je een bedrag van 10 miljoen noemt, vraagt men zich af, waar dat dan vandaan moet komen en als je 20 miljoen zegt ook. Dat zijn zulke gevaarlijke geintjes. Ik durf daar geen opzet over te geven.' De heer Heijn rekent er op. dat de SuperMart in Goes op lange termijn geen nadelige in vloed zal ondervinden van de vestiging van de Vlissingse Miro. .In het begin zal dat wel even zo zijn. omdat men uit nieuws gierigheid komt. Dat merk je altijd als er een nieuwe zaak opengaat vlakbij een al bestaande, maar men gaat niet voor ieder pond suiker zo'n eind weg.' Een vraag over de toekomst van de detail handel brengt enig voorhoofdfronsen te weeg en na enig nadenken zegt de heer Albert Heijn: He kleinere winkels hebben niet voldoende omzetten. De vermindering zal nog wel een tijdje doorgaan, ook omdat men de behoefte van de consument niet kan bevredigen. Maar kleinere zaken kunnen ook bepaalde functies vervullen: gezellig dichtbij of specialisatie bijvoor beeld. In een speciaalzaak in de buurt van een warenhuis zie ik wel toekomst. Ik in zo'n zaak? Ja ik zou me dat wel kunnen voorstellen in een bepaalde branche en op een bepaalde manier.' Een probleem apart is voor de Miro de samenstelling van het assortiment. Albert Heijn NV of zo men wil de dochter Miro heeft buiten de voedingsmiddelen sector minder ervaring op dat gebied dan bestaande warenhuizen. De heer Heijn: ,Ik geloof wel, dat we erin slagen een assorti ment te brengen, dat qua prijs en kwali- Bij de opzet van de Miro is men ervan uitgegaan, dat de klant, die meer financië le armslag krijgt, vrijer wordt in doen en laten, ook wat betreft de manier, waarop hij inkopen doet De heer Heijn meent, dat daardoor geen breuk hoeft te worden gedaan aan het persoonlijk contact, dat men kan hebben in een winkel. Jk vind het persoonlijk contact in een warenhuis niet minder dan in een kleine zaak, waar iemand achter de toonbank heen en weer loopt te rennen in drukke uren.' Al eerder is aangekondigd, dat dc klant, die bij Miro bij nader inzien niet tevreden is, het artikel, dat hij zich heeft aange schaft kan teruggeven en dat hij daarbij zonder discussie zijn geld terugkrijgt. ,Dat is de bedoeling' zegt de heer Heijn. ,\Vc hebben al het principe van .als u het artikel het geld niet waard vindt kan het terug. Daar wordt natuurlijk misbruik van gemaakt. We krijgen mensen, die een fles advocaat terugbrengen, die voor driekwart leeg is, of een halve pot jam. Maar je hebt ook mensen, die terecht klachten hebben en die niet terug komen; dat zijn er wel meer. De moeilijkheid ligt eigenlijk bij do verkoper, die op een bepaald moment weet. dat hij platweg bedonderd wordt. Daar ligt het grootste probleem. Maar ik geloof niet, dat het veel moeilijkheden zal opleveren.' Een vraag over de image van Albert Heijn NV en over mogelijke karakterisering van de klanten. Albert Heijn: Hat is heel moeilijk te zeggen in een paar woorden. Er valt voor de Albert Heijn klantenkring geen typering te geven naar leeftijd of inkomen. Dat speelt geen rol. Je zou kunnen zeggen, dat we winkels hebben, waar de progressieve klant graag wil ko men. Onze klanten zijn geen anti-makas- sar-mensen. Ik weet niet, hoe je dat nou moet zeggen. De klanten, dat zijn mensen bij wie het thuis nou geen rotzooi is, maar waar het wel iets vlotter gaat.' Een over het oude image .volkszaak'; Ja, dat was misschien vroeger wel zo. maar nu komen ook de best gesitueerden Maar ik zei al, naar inkomen valt dat niet in te delen.' Verbazing over een opmerking over de moeilijke bereikbaarheid van de heer Al- bert Heijn. .Ik werd vanmorgen nog opge beld door een dame. die wilde weten hoe de abonnementsprijs voor Allerhande moest worden overgemaakt. Ik krijg ook veel brieven van klanten. Je zou natuurlijk wel hoorndol worden als je alles zelf moest doen. Maar er gaan wel eens produk- ten uit als ik er klachten over krijg.' Het nieuwe wlnkeltype, dat Miro gaat heten de naam is alleen gekozen om de klank Een experiment en daardoor een risico. De heer Albert Heijn: ,1k heb zelf de eerste zelfbedieningszaak voorbereid en opgezet en ook de eerste SuperMart. Er zullen in het begin fouten gemaakt worden en later ook wel. Fysiek en psychisch is dat wel heel vermoeiend ja. Er wakker van liggen? Nee, dai niet.' VLISSINGEN Vele wegen mogen dan naar Rome lelden, de wegen naar de Miro te Vlissingen zijn vrij beperkt. Daarom hier een korte aanduiding van dc routes waarvan bij voorkeur gebruik gemaakt dient te worden. Klanten die per auto uit de stad Vlissingen korr.en. kunnen gebruik maken van de President Rooseveltlaan of de Paul Krugerstraat. Komende over de Paul Krugerstraat wordt men aangeraden om linksaf de Industrieweg te nemen en niet door te rijden tot de- Nieuwe Vlissingseweg Voor automobilisten uit de richting van de rijksweg geldt hetzelfde: de Nieuwe Vlissingseweg voorbij rijden en rechtsaf de Industrie weg op. Komt men over de Nieuwe Vlissingse weg uit de richting Souburg, dan is het mogelijk om, zoals op het kaartje staat aangegeven, scherp naar rechts direct de Gildeweg op te draaien maar van de zijde van de politie wordt geadviseerd om dat niet te doen en door :e rijden naar de volgende ingang Dit heet ook Gildeweg, wan deze weg loopt namelijk in een ruime boog om de Miro en nog enkele terreinen heen. Bij het verlaten van het parkeerterrein van de Miro via de tegenover de ingang van de winkel geplaatst» benzinepomp (aan de kant dus van de Nieuwe Vlisslng seweg) zal men linksaf de Gildeweg op moeten rijden (ter'plaatse aangegeven door een pijl), om via deze rondweg op de President Rooseveltlaan uit te komen. De Vlissingse politie vreest namelijk dat wanneer men rechtsaf de Gildeweg oprijdt dit problemen zal gaan geven op de kruising van de President Rooseveltlaan met de Nieuwe Vlissingseweg. ZAANDAM Wie bij Albert Heijn in dienst treedt, komt vanaf de eerste dag in aanraking met de zeer uitgebreide oplei dingsmogelijkheden. In samenwerking met het Instituut voor Individueel Onderwijs heeft de afdeling Albert Heijn een uitge breid programma opgesteld waarbinnen zowel niewkomers als assistenten en chefs een opleiding kunnen vinden. Op alle afde lingen, behalve aan de kassa, begint men als verkoper. Via het assistentschap kan men verder gaan tot men chef is en tenslotte kan men bedrijfsleider worden. Iedereen, die in dienst treedt, begint in de filialen om te leren omgaan met de klan ten. Dat geldt ook voor een personeelschef of voor iemand die in de administratieve sector werkt. De heer K. Romp, hoofd cursuswezen: .We werken sinds kort met een geheel nieuw systeem. De opleidingen zijn voor de werk nemers in alle filialen gelijk. Die uniformi teit is belangrijk voor het bedrijf.' Het opleidingsschema ziet er in grote lijnen zo uit: als men in dienst treedt krijgt men de eerste opleiding in het filiaal. Dat duurt vier maanden. Daarop volgt een voortge zette opleiding van vier maanden, waarbij vijfmaal een dag les wordt gegeven in leslokalen, die in verschillende plaatsen ter beschikking van Albert Heijn staan. Ver volgens is er de zes maanden durende opleiding tot eerste assistent de eerste opleiding tot chef ook zes maanden, en de opleiding tot chef twee weken waarna men in de zogenaamde kaderclub komt. Tenslotte is er de opleidingsmoge lijkheid tot SuperMartbedrijfsleider, die twee jaar vergt. De opleiding tot eerste assistent houdt in, dat men zes tot zeven dagen les krijgt. Dat is net zij met de eerste opleiding tot chef. De opleiding tot chef duurt twee weken en men geeft lessen gedurende die tijd in een conferen tie-oord in Garderen. Wie tot SuperMart bedrijfsleider wil worden opgeleid, gaat tien weken naar datzelfde conferentie-oord voor een uitgebreide cursus. aan het eind van de eerste werkweek op vrijdag een studiedag, die voor de verschil lende filialen op zes plaatsen In Nederland wordt gehouden. De nieuwelingen kome- op die dag bij elkaar en men bespreekt de arbeidsvoorwaarden, het samenwerken, de basisprincipes van het concern, de oplei dingsmogelijkheden en de communicatie De tweede week, dat men in dienst is. gaat men praktisch werken en onder werktijd wordt er gestudeerd met hulp van de mentor. Daarvoor heeft de nieuw ling een studiepakket gekregen waarin zich de zogenaamde merkwijzers en een voudige lesstof bevindt. De nieuwe werkne mer leert vervolgens in vier maanden 't be drijf goed kennen en duidelijk wordt, v. er aan mogelijkheden voor de toekomst zijn. Een heel aparte regeling is er voor de opleiding van caissières. Zij krijgen in de tweede en de derde werkweek een volledi ge caissièrecursus. Dat gebeurt van maan dag tot en met donderdag en de rest van de tijd wordt in de winkel doorgebradi Vervolgens krijgt de aankomende caissièn vijf weken praktijk, waarna zij een vaat digheidsproef kan afleggen. Bij voltooiing van elke cursus wordt een diploma gegeven door Ablert Heijn. Geen erkend diploma dus, maar de heer Romp zegt erover: Als je bij Albert Heijn bent opgeleid tot chef, dan zegt dat wel iets in de levensmiddelenbranche.' Al bij de sollicitatie worden toekomstige werknemers van Albert Heij i gewezen op de mogelijkheden, die er zij». om opgeleid te worden. Men krijgt een mapje, waarin wordt omschreven wat de toekomstige taken en arbeidsvoorwaarden zullen zijn. Als men in dienst treedt wordt men ver der op de hoogte gesteld van de gang van zaken in de verschillende afdelingen. Op de eerste werkdag is er een introductie door de chef van de afdeling, waar men gaat werken. Die chef is de mentor van de nieuwkomer. De nieuweling krijgt een opleidingspas poort, waarin in de toekomst vorderingen tot aan de functie van chef worden bijge houden. De eerste vier dagen leert men het gehele bedrijf globaal kennen. De nieuwe werknemer wordt ingelicht over alle afdelingen in het bedrijf en als dat na vier dagen is gebeurd, bezoekt hij De heer Romp: He opleiding ls voo: iedereen, ook voor wie op een gegev» moment wil blijven doen wat hij doe' :r. het bedrijf. Er wordt dan regelmatig bi scholing gegeven. Het resultaat is, dat er meer efficiency wordt bereikt binnen c filialen en dat men steeds promotiekanse heeft He lesstof is gericht op de organi» tie van het bedrijf, men leert een wer, plan maken en er wordt bijvoorbc-t aandacht besteed aan .merchancüsen'. Me krijgt geen vakken als warenkennis. Da moeten de leerlingen zelf voor zorgen. D lessen, die in ons schema zijn opgenom worden allemaal gevolgd in de werktijd e de kosten komen voor honderd proce- voor rekening aan het concern. In c lessen wordt steeds meer het aspect va vorming gebracht.' Per jaar komen circa 3500 werkneme: van Albert Hpijn op de een of ander manier in aanraking met één van c opleidingen, die door het bedrijf worde verzorgd. Voor de Miro is nog geen spe aal lesprogramma gemaakt, omdat mer. maken heeft met een heel nieuw winkel: pe. De heer Romp: ,We weien nog r.: exact, hoe dat zal gaan In eer instantie maken we gebruik van de mot; lijkheden, zoals die er nu zijn voor c. mensen in de andere filialen.' De indeling van Miro in Vlissingen is als volgt: 1 SuperMart 2 grootverbruik 3 emballage 4 kassa's SuperMart 5 hakken- en sleutelbar 6 klantenservice 7 kassa's Miro 8 boodschappen bewaarplaats 9 alberto, wijnen en gedistilleerd. 10 boeken en tijdschriften grammofoonplaten klein-meubelen gordijnen cadeau dekens/lakens/slopen woningtextiel gereedschappen verlichting autoshop elektrische apparaten 11 tafels keuken koken/bakken/braden schrijfwaren papierwaren schoonmaakartikelen 12 drogisterij baby nylons badhanddoeken badmode nachtkleding onderkleding foundation 13 Miro-corner 14 parfumerie foto/film klokken damesmode tienermode schoenen/ledrwaren pantoffels handschoenen 15 doe het zelf tuin radio/televisie camping speelgoed herenmode kindermode koelkasten wasautomaten 14 12 10 13 15 2 Hi JHPr- mmmm mmmmmmmmmmmumuMmmmmmmmmmi •i.Ji KR^OHRStHAAT vfG~

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1971 | | pagina 17