VMZ: 9 vragen aan minister Eerste vergadering havenschap Vlissingen ,voor publiek' Verontruste VMZ over vuile Westerschelde NVV Zuid-West Nederland wil een tolvrije Haringvlietbrug Moedei; jij hoeft 'n weekje nfc te doen. Wij gaan naar 1: pension toe terugblik milieuhygiëne BRIEVEN AAN PROVINCIALE STATEN Ook tol van 1 is nog een psychologische barrière Openbare verkoping Samenstellers VMZ-nota zeeuws LEGE TAMER ZAT VAST VOOR HAVEN HANSWEERT LEIDT VERLAGING TOLTARIEF TOT MUME ZUIGKRACHT RANDSTAD? discussie OVER tarieven kade- en havengeld benoemingen VRIJDAG 12 MAART 1971 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT schap de heer J. van Konijnenburg, tot administrateur de heer F. M. Be- rens, tot secretaris de heer M, F. Jonge, chef van de 4e afdeling van de provinciale griffie en tot adjunct-se cretaris drs B. Vries, referendaris op dezelfde griffie. Akkoord ging men ook met een ont- werp-overeenkomst, waarin opdracht was verleend om een werk uit te voeren, dat verband houdt met de inrichting van de los- en laadkade in het Sloegebied. Achter de openbare kademuur wordt een verharding aan gebracht, geleverd door de NV Beton- fabriek J3e Meteoor' te De Steeg. Kosten van dit werk: ƒ334.791,37. Een ton daarvan komt ten laste van de begroting 1970 van het havenschap; de rest op de begroting van het lopende dienstjaar. Aan het begin van deze eerste openbare vergadering gaf de voorzitter van de raad van bestuur, Zeelands commissaris der koningin J. van Aartsen nog een overzicht van wat er aan de werkelijke .geboor te' van dit havenschap Vlissingen is voorafgegaan. Het verhaal daarover begint al op 25 juli 1962, toen een commissie Zuidsloegebied werd inge steld, die de toekomstige bestuurs vorm voor deze zeehaven moest be studeren en daarover aan de minister van verkeer en waterstaat diende te rapporteren. Het duurde daarna tot maart 1964 voordat een voorontwerp van wet voor een havenschap werd ingediend. De studiecommissie trad intussen op als voorlopig bestuur van een haven schap i.p. (in oprichting). Tot kort geleden is deze aanduiding van voorlopige karakter achter de naam van het havenschap blijven staan. Op 14 december 1970 pas werd de laatste formaliteit verricht, waarmee het ha venschap officiële status kon worden toegekend: de provincie Zeeland trad evenals het rijk en de gemeente Vlis singen toe tot de gemeenschappelijke regeling. Mr Van Aartsen haalde nog even op-wat er sinds de eerste papie ren voorbereidingen ,in het veld' van het havenschap is gebeurd: de bouw van een reparatiewerf van de Kon. Mij J3e Schelde' te Vlissingen, de komst van Billiton M&T (thans M&T International), van Hoechst-Vlissingén NV en van Pechiney Nederland NV, het besluit van Total-oil om zich te vestigen en de contacten met de Duit se raffinaderij Rheinische Braunkoh- len Kraftstoff AG. ,Er wordt ten aanzien hiervan nog gewacht op een advies van de inspec tie van de milieuhygiëne', aldus de voorzitter, die er aan toevoegde: E>e eventuele verontreiniging zal u ook in de toekomst nog wel eens bezighou den. In die zin, dat het havenschaps- bestuur op deskundige adviezen zal moeten afgaan. Ik zou hier nog eens willen stellen (en ik denk bijvoor beeld aan een vestiging als van Hoechst) dat ook het voorlopig be stuur beslist altijd aan de aspecten van volksgezondheid aandacht heeft geschonken' Nadat de heer Van Aartsen nog aantal activiteiten van het voorlopige bestuur had opgesomd en had vastge steld dat in behandeling nog zijn de oprichting van een informatiecentrum en de aanleg van groengordels gaf hij in feite aan het slot van zijn toe spraak het officiële sein om het werk nu als .volwassen' havenschapsbestuur voort te zetten. ,Er zullen veel moei lijkheden overwonnen moeten wor den; ik mag verwachten dat wij daar in zullen slagen'. Op de .tribune' bij deze haven schapsvergadering troffen wij on der meer voorzitter C. A. Kamme- raad van de kamer van koophandel voor midden - en noord-Zeeland, en directeur C. Oreel van de NV Ha ven van Vlissingen. Op de foto een overzicht van de vergadering (Foto PZC). (Van één onzer redacteuren) ROTTERDAM Het NVV district Zuidwest Nederland is niet tevreden met een tariefverlaging tot 1 v personenauto's, die de Haringvlietbrug over willen rijden. In een brief aan de provinciale staten van Zeeland, Noord-Brabant en Zuid- Holland schrijft districtsbestuurder W. M. Pel, dat de tolheffing niet alleen een financiële drempel is, maar ook een psychologische factor van betekenis, waardoor het gebruikma ken van deze verbinding wordt be perkt. ,Een verlaging van het tolgebied tot 1 voor personenauto's verlaagt we liswaar de financiële drempel enigs zins, maar neemt deze niet weg, ter wijl bij tolheffing ongeacht de hoogte van het tolgeld de psycholo gische barrière blijft bestaan', zo stelt het NW-district. Het doet een dringend beroep op de staten van de drie betrokken provin cies om .met alle ten dienste staande middelen' het tolvrij maken van de Haringvlietbrug te bewerkstelligen. Het NVV in Zuidwest Nederland on derschrijft het pleidooi van het comi té ,Tolvrijma.king Haringvlietbrug', dat op 18 januari zijn verzoek om de tarieven voor de brug over het Ha ringvliet belangrijke schakel in de verbinding Holland - Zeeland af te schaffen. De districtsbestuurder wijst in zijn brief van 10 maart op de stellingen, die binnen het NVV zijn geformuleerd met betrekking tot de ontwikkeling van Zuidwest Nederland, waarin on der andere staat: .De totstandkoming van infrastructurele voorzieningen, waaronder begrepen de ontwikkeling van het openbaar vervoer en de aan leg en ontsluiting van recreatiegebie den, behoort op zijn minst gelijke tred te houden met de industriële ontwikkeling. Het is onaanvaardbaar dat de lasten, verbonden aan verkeers- voorzieningen, door middel van tolhef fing worden verhaald op de gebrui kers'. BESTEMMINGSHEFFING Het NVV meent dat de financiering van deze verkeersvoorzieningen en an dere infrastructurele werken mede dient te geschieden uit een bestem mingsheffing over het kapitaa), dat geïnvesteerd wordt in de reeds ge ves tige ondernemingen en in die onderne mingen, die zich in de toekomst zul len vestigen. De districtsbestuurder schrijft aan de staten dat tolheffing in zijn algemeen- EEDE Notaris G. L. de Kok uit IJzendijke heeft donderdagmiddag in café M. van Rie, te IJzendijke in het openbaar een woonhuis met een per ceel bouw- en weiland aan de Verlo- rendo-pweg voor f 43.130 verkocht aan de heer R. Buyck. Een perceel bouwland aan de Ydewaldestraat werd voor 12.100 het eigendom van de heer E. Önderdonck. heid onaanvaardbaar is, maar dat uit zonderingen mogelijk blijven, zoals de door het comité genoemde rijksbxug, die tijdelijk een beperkte regionale functie heeft. ,Met de Haringvlietbrug is dit naar onze mening reeds lang niet meer het geval', stelt de NW- districtsbestuurder. Het NW ziet de Haringvlietbrug als een normale en noodzakelijke schakel in het interlokale wegennet en wijst daarom tolheffing voor deze brug met de meeste klem af. De districtsbestuurder wijst de staten ook op de uitspraken van het NVV- Contactorgaan Zuidwest Nederland, gedaan in juni 1969, waarbij tolhef fing voor de Haringvlietbrug en de Zeelandbrug werd afgewezen, daar dit in strijd wordt geacht, met de wel zijnsbevordering. .Daarbij is toen onzerzijds al gewezen op het grote belang van het Midden- Deltagebied voor de recreatie van de randstadbewoners, met name die van het Rijnmondgebied', merkt de dis trictsbestuurder op. .Door de ontwik kelingen in het Rijnmondgebied, welk gebied niet voor niets tot* saneringsge- bied werd verklaard, heeft dit argu ment ondertussen nog meer accent gekregen'. De ministeries van verkeer en water staat en van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk hebben een af schrift gekregen van de brief van het NVV, evenals de vaste commissies voor waterstaat van de eerste- tweede kamer, het openbaar lichaam Rijnmond, de NV Brugverbinding Ha ringvliet en het. comité TolvrijmaJring Haringvlietbrug. Slot van pagina 1 en bij Hansweert 80. In 1967 waren) die percentages in de zomer: Zand-i vliet 45, Bath 71, Baalhoek 85 en Hansweert 87. In de nota wordt opge merkt, dat men de zuurstofhuishou-1 ding van een gebied onvoldoende ka rakteriseert door gemiddelden. ,Voor-; al de minima zijn biologisch van grote betekenis, met name voor vast zittende lagere organismen', zo stelt men vast. Daarom zijn ook de minimaal gemeten zuurstofverzadigingsperceiitages geno-1 men in in de zomer van 1969 kwamen daaruit de cijfers: Zandvliet 10, Bath 29, Baalhoek 48 en Hansweert 71. Uit die getallen wordt duidelijk, dat ter hoogte van de grens de kwaliteit van het water zeer slecht is. De nota bevat ook een globale inventarisatie van de huidige en toekomstige veront reinigingsbronnen langs de Wester- schelde. Verondersteld wordt, dat van uit België meerdere miljoenen inwo nerequivalenten op de Westerschelde worden geloosd (een inwonerequiva lent is de hoeveelheid afval, die door een mens in een dag wordt geprodu ceerd). Gent en Antwerpen lozen on gezuiverd water rechtstreeks op de Schelde, Brussel en Mechelen doen dat indirect via de Rupel. Het indus triële afvalwater is grotendeels af komstig van de chemische industrie tussen Antwerpen en Zandvliet, de Nederlands Belgische grens. In de inleiding bij de nota wordt uiteenge zet, dat men bij industrieel afvalwater eigenlijk alleen in inwonerequivalen ten moet rekenen als het om biolo gisch afbreekbaar materiaal gaat. In de opsomming van de verontreini gingsbronnen worden voor België ver der genoemd de industrieën langs het Albertkanaal en in de Noord-Kempen, die nu nog in het Albertkanaal lozen, maar dat in 1972 via een zogenaamde collector ter hoogte van het Schijn te Antwerpen in de Westerschelde gaan doen. De VMZ-nota: Het onrustbaren de van de industriële waterverontrei niging is. dat zowel aard als hoeveel heid van de geloosde stoffen groten deels onbekend zijn. Tevens moet be klemtoond worden, dat nog zeer wei nig bekend is van het effect van combinatie van op zichzelf niet of nauwelijks schadelijke concentraties van giftige stoffen in het water. De VMZ verwacht wat België betreft verder, dat enkele grote elektrici teitscentrales op de linker-Scheldeoever veel zuurstof aan het water ter plaat se zullen onttrekken, omdat ze over veel mindere hoeveelheden water ter beschikking hebben voor koeling dan de Nederlandse centrale bij Borssele. In 1972, zo wordt de inventarisatie voortgezet, zal via de pijpleiding bij Waarde een hoeveelheid West-Bra bants afvalwater in de orde van grootte van 1 miljoen inwonerequiva lenten op de Westerschelde worden geloosd. De Westerscheldenota van de VMZ werd voorbereid door de werkgroep waterverontreiniging van de VMZ. Ze werd samenge steld door drs C. Bakker (Delta Instituut voor Hydrobiologisch Onderzoek in Yerseke) en drs G. R. Heerebout (Rijksmuseum voor Natuurlijke Historie te Leiden). Van de werkgroep maakten ver der deel uit: mevrouw C. H. Borghout, Yerseke, ir. A. F. M. Broekmans, Hulst, ir. W. Kake- beeke. Rilland Bath, J. C. Lodder, Vlissingen, drs P. H Nienhuis, Goes, J. Oele, Wilhelminapolder, ir. G. F. M. Sedee, Middelburg, G. M. P. Sponselee, Hulst, dr. K. F. Vaas, Yerseke en P. K. M. Ver wijs, Yerseke, In de Zeeuwsch-Vlaamse kanaalzone lozen diverse chemische bedrijven op de Schelde. Dow Chemical wordt daarbij genoemd (anorganische stof fen) en het bedrijf Orphahell uit Mij drecht (zwavel- en azijnzuur). Volgens de samenstellers van de nota is dat vermoedelijk niet schadelijk, behalve wanneer extra verontreinigingen, bij voorbeeld in de vorm van zware me talen aanwezig zijn. Via de afvalwa terleiding Zeeuws-Vlaamse kanaalzone wordt ongezuiverd huishoudelijk af valwater en industrieel afvalwater ge loosd: de leiding vervoert per jaar 7 miljoen kubieke meter water, waar van circa 3 miljoen kubieke meter industrieel afvalwater. Uit het Sloegebied komt afvalwater van M en T International NV en van Hoechst Vlissingen. Pechiney is in opbouw en de Total-raffinaderij is op komst. .Verdere petrochemische indus trieën zullen worden aangetrokken', zo meldt de VMZ-nota, die verder voor het Sloegebied de elektriciteits centrales noemt. De Zeeuwse gemeenten, die huishou delijk afvalwater op de Westerschelde lozen: in de toekomst Yerseke en omstreken en Goes en omstreken. Het afvalwater van Middelburg wordt on gezuiverd geloosd bij Rammekens, Vlissingen loost ook ongezuiverd rechtstreeks op de Westerschelde. In de toekomst komt er één pijpleiding voor heel Walcheren. Ook vanuit Bres- kens komt rioolwater in de Wester schelde. Als laatste vervuilingsbron worden ge noemd de poldergebieden, die op de Westerschelde lozen. Dit water bevat uitgespoelde meststoffen en diverse bestrijdingsmiddelen, die alle in meer dere of mindere mate giftig zijn. In de nota wordt sterk gepleit voor een onderzoek naar de concentraties der mogelijke bestanddelen van indus trieel afvalwater. Daarover is op dit moment volgens de samenstellers van de nota nog niets bekend. Van grote betekenis acht men het metaal kwik, dat zeer gevaarlijk is. VLISSINGEN De vereniging Milieuhygiëne Zeeland heeft de Westerscheldenota gestuurd naar de minister van verkeer en wa terstaat. Bij de nota is een brief gevoegd, waarin de vereniging zich zeer verontrust toont over de ontwikkelingen rond de Wes terschelde. Men maakt melding van de resultaten, die uit onder zoek naar de kwaliteit van het water naar voren kwamen en men stelt onder meer: J)e uit breiding van de Industriële be drijvigheid langs de Westerschel de zal de grensoverschrijdende lucht- en waterverontreiniging in dit gebied doen toenemen; de lozing van huishoudelijk en indus trieel afvalwater afkomstig van verderaf gelegen bedrijven en wooncentra draagt in belangrijke mate tot de vervuiling bij. Ook wijst men er op, dat de kans op calamiteiten op de Wes terschelde toeneemt, naarmate het scheepvaartverkeer intensie ver wordt. De brief van de VMZ wordt beëindigd met de volgende vragen aan de minister van ver keer en waterstaat: Worden bij de onderhandelingen met België stringente eisen ge steld betreffende de grensover schrijdende water-verontreini ging? Wordt een schema opgesteld, waarbinnen aan deze eisen moet zijn voldaan? Worden bij de onderhandelingen met België afspraken gemaakt betreffende de uitvoering van re gelmatige controles zowel op Ne derlands als op Belgisch grondge bied? Wordt bij bovengenoemde onder handelingen de aanvaarding door beide partijen van een internatio nale rechtskundige beroepsinstan tie overwogen? Dienen de (reeds lang in uitzicht gestelde maar nog steeds niet gepubliceerde) berekeningen van het RIZA betreffende de opname capaciteit van de Westerschelde voor biologisch afbreekbaar orga nisch materiaal niet te worden herzien in verband met de plan nen tot afsnijding van de bocht in het Nauw van Bath? Overweegt Uwe Excellentie, ge zien de zich door het doorgraven van het Nauw van Bath In ongun stige zin wijzigende toestand van het Scheldewater het door de persleiding van Waarde aange voerde afvalwater een zo volledig mogelijke zuiveringsinstallatie te laten passeren? Hierbij dient zorg gedragen te worden, dat zich in dit water geen giftige zware metalen en persistente verbindingen bevin den; deze behoren direct bij de bron, i.e. de procesindustrie te worden geëlimineerd. Is Uwe Excellentie met ons van mening, dat ook met het oog op de recreatie langs de oevers van de Westerschelde het afvalwater afkomstig uit de kanaalzone West Zeeuwsch-Vlaanderen, Zuid- Beveland en Walcheren aan een zuiveringsprocédé behoort te worden onderworpen alvorens in de Schelde te worden geloosd? Bent U bereid prioriteit te geven aan het inrichten van een streek- laboratorium van het RIZA voor het Westerscheldegebled, zo dat geregelde controle van het estuarium mogelijk is, zowel voor wat betreft bacteriologische verontreiniging als de zuurstof- huishouding? Bent U bereid, in overleg met Uw desbetreffende collegae te be vorderen, dat het in de nota voorgestelde (door verschillende instituten te verrichten) onder zoek van de Westerschelde op het gehalte aan zware metalen en pes ticiden zo snel mogelijk op gang komt? Verder dringt het bestuur van de Vereniging Milieuhygiëne Zeeland er met klem op aan er voor te waken, dat het probleem van de vervuiling van het binnenwater niet verschoven wordt naar de Noordzee. '.ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) Uit, goeie 'gewoonte. FORMALITEITEN: VERORDENINGEN EN REGLEMENTEN Commissie financiën over Haringvlietbrug VLISSINGEN De commissie voor nnanciën vraagt gs of men verwacht ff eevolg van de verlaging van 'farief voor de Haringvlietbrug n„„ t°t l de zuigkracht naar de uMstad zodanig zal toenemen, dat n zekere .vervreemding' zal ont- Tfl \a" die inwoners van Schou- I?,! ?'and te" opzichte van het "ise deel van Zeeland en met na- ^opzichte van midden-Zeeland, itra/u meninS van gs is de zuig- nnfc» naar de randstad, die zou zijn van Tf1 C(i toegenomen als gevolg f3 aanleg van de Haringvlietbrug d» mate teruggedrongen door u-oi f van de Zeelandbrug. Hoe- door de verlaging van het tolta rief voor de Haringvlietbrug eerst bedoeld effect wellicht opnieuw eni germate zal kunnen optreden, heeft het college niet de indruk dat dit in zodanige mate zal geschieden dat een poging tot beïnvloeding van dit effect een last van 380.000 cq f 240.000 voor de provincie wettigt. Hierbij wordt verder nog met nadruk gewe zen op het feit dat de genoemde bedragen golden voor het jaar 1969. Voor de jaren hierna dient met een stijging te worden gerekend als ge volg van de toeneming van het auto bezit. In de desbetreffende nota is voor het jaar 1980 een lagere op brengst van 1.663.000 respectievelijk 485.000 becijferd. HANSWEERT - De afvaltankeri Laumühlen van 473 brt. is in de nacht van woensdag op donderdag omhoog gevaren voor de haven van Hansweert op de Westerschelde. Het ongeluk ge-j beurde om 5 over drie, bij hoog water. De tanker, die zonder lading in ballast voer, was op weg naar Ant werpen. Kapitein Sperling wees over dag de aangeboden sleepboothulp af. Hij rekende er op, dat zijn schip, dat gebruikt wordt om industrieel afval- zuur op de Noordzee te Jozen, op eigen kracht wel weer los zou komen. Dat lukte donderdagmiddag om half vier bij hoog water. Het schip is onmiddellijk verder gevaren naar Ant werpen. Op de foto: De Laumühlen vlak voor het schip loskwam, (Foto PZC). Buit inbraak radio en 50 TERNEUZEN In de nacht van woensdag op donderdag is in de le vensschool te Terneuzen ingebroken. Vermist worden een geldkistje met 50, een radio en wat gebruiksvoor werpen. De daders verschaften zich toegang tot het gebouw door de deur te forceren. Donderdagmorgen werd het opengebroken geldkistje op de Scheldekade teruggevonden. De ge meentepolitie van Terneuzen stelt een onderzoek In. MIDDELBURG Voor de eer- 1 ste keer heeft gistermiddag de raad van bestuur van het ha venschap Vlissingen ,voor pu- I bliek' vergaderd. Het was een korte bijeenkomst, vol formali teiten, waarin een serie regle menten en verordeningen moest worden vastgesteld. Praatstof le verde daarbij eigenlijk alleen het reglement voor het haven en kadegeld van het havenschap op, Op aandrang van met name burgemeester drs Roemers van Vlissingen en mede onder in vloed van een brief van de ad viescommissie voor het bedrijfs leven werd besloten om de zoge naamde ,in conference' varende schepen in dezelfde tariefgroep van haven- en kadegeld onder te brengen als de lijndienstschepen. Aan het bestuur van het havenschap wrd namelijk voorgerekend dat de nieuwe tarifering in de ontwerp-veror- dening van het havenschap al met al voor deze categorie schepen een ver- hojing: van het havengeld kan opleve ren, die meer dan 60 procent boven de momenteel geldende bedragen, be rekend door de NV Haven van Vlis- stagen, kan liggen. En omdat Vlissin- ten nogal veel van dergelijke schepen ontvangt werd een gelijkschakeling mei de iijndienstschepen toch wel bijzonder wenselijk geacht. Jn conference' varende schepen zijn over het algemeen schepen van ver schillende eigenaren-reders, die onder- Ung afspraken hebben gemaakt over het te bevaren gebied en over condi ties voor bijvoorbeeld vrachttarieven. Zo zijn er .conferences' voor de vaart op Australië, op Pakistan, op het Verre Oosten, op de Noord-Atlantic, Eenvoorbee ld van zo'n .afspraken- vaart is ook de wolcontainerdienst van Australië naar Zeebrugge en Vlis singen. Van het totaal aantal ladende en lossende schepen, dat Vlissingen aandoet is de conference-vaart een groot percentage. Drs Roemers attendeerde in zijn plei dooi voor de lijndienstreductie op deze categorie schepen nog op de onderhandelingen, die destijds zijn ge voerd over de containerisatie van het ""'vervoer. Er is toen wel gerekend niet een hoger tarief dan het huidige ln de haven van Vlissingen, maar niet zo hoog als in deze ontwerpverorde ning is opgenomen'. De bedoeling van de nieuwe havengeldverordening was om voor heel Nederland wat eenheid la brengen in de tarieven, berekend aan zeeschepen. Amsterdam, Rotter dam en Delfzijl kenden al vier tarief groepen, Vlissingen had er slechts een reductiebepaling voor lyndlensten. Er zal nu een formule- nng in de verordening worden ge- oracht, waarmee de ,in conference' varende schepen voor de kade met I f1 ~rief op een lijn worden gezet nat de lijndiensten. De raad van bestuur moest in deze i!?ace,rm8: ook een aantal benoemin gen bekrachtigen, die destijds door net voorlopig bestuur waren verricht, w werden met algemene stemmen noernd tot directeur van het haven-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1971 | | pagina 7