Nieuw wapen voor
gemeente Oostburg
Vele autobotsingen door de gladheid
Loodsen pleiten voor internationale
havenautoriteit op kanaal Terneuzen
2
Zeeuwse
ALMANAK
Bemanning van
veerboot moest
autoslot forceren
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 6 MAART 197]
(ADVERTENTIE)
&£URgS<
btüin architectuur»
'kwekerij dekker[
middelburg
filialen souburg,goss
ALGEMEENE ZEEUWSCHE
VERZEKERING MIJ.NV.
'MIDDELBURG TEL.01180-3443
OUDE IN NIEUWE
WAPEN OPGENOMEN
OOSTBURG Vrijdagmorgen
kreeg liet gemeentebestuur van
Oostburg. vertegenwoordigd in de
persoon van wethouder J. J. Ver
gouwe, het goedgekeurde nieuwe
ontwerp van het gemeentewapen
aangeboden. Dat gebeurde tijdens
een korte bijeenkomst in liet
Oostburgse gemeentehuis, waar
de ontwerper, de heer J. A. J.
Boekhout uit Breskens zijn ont
werp toonde. Wethouder Vergou
we toonde zieli erg verheugd met
dit nieuwe officiële kenteken van
zijn gemeente, ook al omdat dit
wapen is ontworpen door een
Inwoner van dc gemeente.
De heer Boekhout, die veel be
langstelling voor de heraldiek
heeft, was ook blij met de offi
ciële aanvaarding van het eerste
gemeentewapen, dat hij had ont
worpen.
Wethouder Vergouwe deelde, mee,
dat het gemeentebestuur de heer
Boekhout ook opdracht zal geven
de gemeentevlag te ontwerpen.
Deze vlag zal voldoen aan de he
raldische eisen: de kleuren van
't wapen zullen (zonder die van
de kroon) in de vlag worden op
genomen.
Na de herindeling van gemeenten
in West-Zeeuwsch-Vlaanderen
voelde het bestuur van de pas
gevormde gemeente Oostburg de
behoefte aan de kroon te verzoe
ken om de nieuwe gemeente een
nieuw wapen te verlenen. Ook de
raad ging akkoord. Bij koninklijk
sesluit van 19 februari 1971, no.
17 is nu aan de gemeente Oost
burg een wapen verleend, waar
van de officiële beschrijving
luidt: ,In zilver een schumbalk
van azuur (blauw) en een hart-
schild van zilver met een gekan-
teeld kasteel van sabel (zwart)
bestaande uit een gedekte poort
met" deuren en twee zij torens,
boven de poort een toren en op
de zijtorens twee gedekte hangto-
rentjes, waaruit twee toegewende
horenblazers van natuurlijke
kleur tevoorschijn komen, ge
kleed van keel (rood) en blazend
op gouden horens. Het schild ge
dekt met een gouden kroon van
drie bladeren en twee parels'.
Betekenis
De verklaring van 't nieuwe wa
pen is als volgt: 5 van de thans
opgeheven gemeenten in West-
Zeeuwsch-Vlaanderen voerden het
wapen van het vroegere ,'s Lands
van den Vrijen'. Deze gemeenten
waren Retranchement, Cadzand,
Zuidzande, Groede en Schoondij-
ke. De vier laatstgenoemde ge
meenten zijn opgenomen in de
nieuwe gemeente Oostburg, even
als de vroegere gemeenten
Breskens, Hoofdplaat, Waterland
kerkje, IJzendijke, Nieuwvliet en
Oostburg.
Deze wetenschap was voor de
ontwerper van het nieuwe wapen,
de heer J. A. J. Boekhout, die
technisch hoofdambtenaar bij het
waterschap ,Het Vrije van Sluis'
is, aanleiding om de geschiedenis
van het oude Vrije van Sluis of
ook wel genoemd ,'s Lands van
den Vrijen' uit te diepen.
Het Vrije van Sluis was het oor
spronkelijke Oost-Vrije, één van
de drie delen van het Vrije van
Brugge. De andere twee delen
waren het West-Vrije en het
Noord-Vrije.
In 1604 veroverde prins Maurits
de stad Sluis en de gehele linker
oever van de Schelde. ,Het Vrije'
werd onmiddellijk hersteld, na
dat het in 1583 door Parma van
de Unie van Utrecht was losge
scheurd.
Het oude Vrije van Sluis was een
college met een bestuurlijke en
een juridische taak en zag haar
bevoegdheden en zeggenschap uit
gestrekt over een groot gedeelte
van het huidige West-Zeeuwsch-
Vlaanderen, met uitzondering van
Biervliet. Hieronder bevonden
zich ook de heerlijkheden Bres
kens en Nieuwvliet. De recht
spraak was haar toevertrouwd en
zij was ook bevoegd keuren en
ordonnantiën te maken.
Dit college voerde als wapen:
.Een schild van zilver beladen
met een schuinbalk van azuur
(blauw), gekroond met feen dis
tel: .ter rechterzijde geflankeerd
van een wildeman en ter linker
zijde van een beeld der gerechter-
heid'.
Voelen
Onze vriend Manus die veel
reist, belde ons gisteren een ver
haal door. Kiesheidshalve heb
ben we uit deze story de naam
geschrapt van de Zeeuwse ge
meente waar een man woont,
die is bedeeld met twee enorme
voeten en deswegen genoodzaakt
is zich in schuiten van schoenen
van soortgelijke afmetingen
voort te bewegen.
Kortom: het is zo'n man die niet
is geboren, maar meer te water
is gelaten.
Dezer dagen trof onze vriend
Manus de man recht tegenover
hem in een druk bezette trein-
coupé, ergens tussen Rilland en
Bergen op Zoom.
Omdat htj met zijn landingsge
stellen niet goed weg kon in
de enge ruimte tussen de zitban
ken plaatste de op grote voet le
vende medereiziger zijn ene been
zodanig, dat er tenminste één
schoen geparkeerd kon worden
in het gangpad.
Toen even later een bedrijvige
conducteur zich door de trein
compartimenten heen spoedde,
maakte de beambte bijna een
salto over de enorme schoen.
Niet beseffend waaraan hij zijn
buiteling te danken had, richtte
de spoorwegman zich lot ver
oorzaker van dit ongerief en zei
nadrukkelijk:
.Geen koffers in het gangpad
zetten, meneer
KOUD
Opklaringen, maar vooral In I*1
noordwesten ook sneeuwbuien. Meest
matige, noordoostelijke wind. In de
middag lichte vorst met maximum
temperaturen van ongeveer min 3 gr»-
den.
Vooruitzichten voor zondag en maan
dag:
Zonnige perioden, overwegend droof
en minder koud.
Vooruitzichten in cijfers gemidctela
over Nederland. Voor zondag: aantal
uren zon: 3 tot 8; min. temp.: 3 tot 8
graden onder normaal: max. temp: 3
tot 8 graden onder normaal: kans OP
een droge periode van minstens 13
uur: 95 procent; kans op een geheel
droog etmaal: 80 procent.
De schuinbalk stelde zeer waar
schijnlijk voor de rivier de Schel
de of één der vele zij stromen van
deze rivier, bijvoorbeeld het
Zwin.
ADVERTENTIE
Op de foto- Wethouder Vergouwe
(links) aanvaardt staande voor
het gemeentehuis met boven in
de gevel het oude wapen) het
nieuwe gemeentewapen uit han
den van de ontwerper, de lieer
Boekhout. (Foto PZC)
BRtsKENa Er heerste vrij
dagmiddag enige consternatie
aan boord van de veerboot,
dfe om kwart over 3 in Bres
kens arriveerde, toen bleek dat
één van de passagiers zijn auto
niet open kon krijgen. In Vlis-
singen had hij het portier dicht
gegooid en eerst in Breskens
bleek dat alle vier de deuren
hermetisch gesloten waren, ter
wijl de sleutels binnenin nog op
het contact zat.
Daar de personenauto helemaal
vooraan in één van de zijgan
gen stond, moesten alle er ach
ter geparkeerde wagens eerst
achteruit door de smalle door
gang voor ze de boot konden
verlaten. Vijf minuten te laat
vertrok de boot naar Vlissingen
met nog steeds de hermetisch
gesloten personenauto aan
boord. Tal van sleuteltjes wer
den geprobeerd maar geen er
van paste. Bemanningsleden van
de veerboot kwamen met
draadjes aanhollen om te trach
ten daarmee het slot te openen,
terwijl medepassagiers inmid
dels serieus begonnen aan een
gedeeltelijke ontmanteling van
de carrosserie. Juist toen iemand
vervaarlijk met een breekijzer
begon te zwaaien om daarmee
één van de ruiten te forceren,
gelukte het één van de opvaren
den het slot van het portier
open te krijgen. Het leverde
hem een applausje op
RIJKSWATERSTAAT VERSTREKT ONVOLDOENDE DIEPTEGEGEVENS;
KANAAL TERNEUZEN-GENT IS EEN ONDERONTWIKKELD GEBIED'
MEER DISCIPLINE VAN
DE BINNENVAART IN
DE SLUIZEN NODIG
TERNEUZEN De Loodstech-
nische commissie, zesde district,
wil dat er een internationale ha
venautoriteit voor het Kanaal
Terneuzen-Gent wordt inge
steld. Zij ziet dit als enig juiste
oplossing om voortaan in grote
mate de chronische communi
catiestoornissen te voorkomen
en het contact tussen wal en
scheepvaart te bevorderen.
De havenautoriteit, die waarschijnlijk
in een Belgische en een Nederlandse
afdeling uiteen valt maar overigens
een tweccenheid moet vormen, zal de
hele scheepvaart voor en op het ka
naal moeten coördineren en waar no
dig dirigeren. De LTC schrijft deze
mening, omkleed met kritiek en sug
gesties, in de eerste regels van haar
rapportage-artikel, getiteld ,Twee jaar
verruimd Kanaal Terneuzen-Gent', dat
vandaag in het orgaan De Nederland
se loods is gepubliceerd.
De LTC zegt: ,Wij zijn van mening
dat de communicatistoornissen, die
zich thans tussen de diverse instanties
voordoen, goeddeels opgelost kunnen
worden, indien men een soort haven
autoriteit sticht'. En verder: JDaar wij
ondanks de Benelux niet verwachten,
dat één havenautoriteit voor het gehe
le kanaal gerealiseerd kan worden,
zijn er twee nodig. Eén voor het
Belgische en één voor het Nederland
se gedeelte, waarbij het evident is dat
beide autoriteiten nauw moeten sa
menwerken'.
Het artikel vervolgt met een grote
opsomming van feiten uit de praktijk,
die er oorzaak van zijn dat dikwijls
gevaarlijke toestanden op het kanaal,
bij de bruggen en in en bij het
sluizencomplex te Terneuzen, ont
staan. Er gebeuren dingen (,near mis
sers'). zo blijkt uit het verslag, die tot
nu toe steeds op het nippertje goed
zijn afgelopen, door gebrek aan dege
lijke communicatiesystemen en vol
doende informatie. De LTC pleit daar
om, zolang een havenautoriteit een
visioen blijft, in de eerste plaats voor
een beter samenspel tussen de ver
schillende instanties onderling, zoals
rijkswaterstaat, loodswezen, havena
gentschappen, havendiensten te Gent
en douane. Ten tweede dient de com
municatie tussen de wal (brugwach
ters, haven- en sluismeesters) en de
scheepvaart en ook de scheepvaart
onderling drastisch te worden verbe
terd. Volgens de LTC moeten bestaan
de reglementen worden aangevuld en
is het voor bepaalde omstandigheden
zelfs noodzakelijk dat nieuwe ver
plichtingen worden gesteld.Er wordt
bijvoorbeeld gedacht aan een verplich
te VHF-radioinstallatie voor alle be
trokkenen bij de scheepvaart bewegin
gen op het kanaal.
VHF en radar
Om In het vervolg een vlotte scheep
vaart te krijgen, zonder gevaarlijke
manoeuvres, schrijft de LTC dat het
wenselijk is ook alle bruggen met een
VHF-en radarinstallatie uit te rusten.
.Mocht de VHF om welke reden dan
ook niet te verwezenlijken zijn, hoe
wel het naar onze mening de enig
juiste oplossing is. dan vermelden wij
hier twee redelijke alternatieven: 1.
een semafoor nabij het 500 meterbord
voor de bruggen; 2. Een raistsein op
de bruggen'. De semafoor zou als een
knipperlicht uitgevoerd moeten wor
den, met een rode, een groene en een
roodgroene fase.
De LTC noemt een gerichte geluidsin
stallatie, die door haar tonen een
duidelijk beeld van de positie van de
brug geeft, een nog betere oplossing.
Bij voorbeeld: geen geluid - doorvaart
gesloten; tweetonig - de brug draait;
ééntonig - de brug is geopend voor de
scheepvaart.
De LTC vindt verder een radarinstal
latie onontbeerlijk voor de brugwach
ter, die hierdoor nauwkeurig de af
stand tussen schip en brug kan afle
zen. ,Een eis is natuurlijk, dat de
brugwachter het radarbeeld op de
juiste wijze kan interpreteren. Hij
dient onderscheid te kunnen maken
tussen binnenvaart en zeevaart. Daar
hij uitgaat van een stilstaand radar
beeld, lijkt ons dit, na een zekere
inwerkperiode, niet onoverkomelijk'
De loodstechnische commissie biedt
haar medewerking aan om het brug-
personeel met de radar vertrouwd te
maken. Ze venvacht, dat dit systeem,
na wat praktijkervaring, dan goede
resultaten zal geven.
De loodstechnische commissie heeft
om economische- en technische
redenen kritiek op de huidige gang
van zaken: .Een veel gehoorde klacht
van gezagvoerders en loodsen is, dat
de bruggen niet altijd draaien zoals
dat volgens goed zeemanschap moet
en verwacht mag worden. Wij zijn er
ons echter van bewust, dat het voor
de brugwachter vaak moeilijk is te
bepalen, welk schip hij voorrang moet
geven. Desondanks wordt er toch veel
te weinig rekening gehouden met de
,Het grote probleem doet zich vooral
voor tijdens mist. In de huidige tijd,
waarin er uit economische overwegin
richting en kracht van de wind en de
beladingstoestand van de schepen',
gen naar gestreefd wordt het aantal
havendagen zoveel mogelijk te beper
ken is het een onverteerbare zaak, dat
een schip verplicht is te blijven liggen
omdat de bruggen niet draaien. Mits
een schip voldoet aan enkele voor
waarden, zoals goede manoeuvreer
baarheid, goede radar en vhf, is het
mogelijk tijdens mist het kanaal te
bevaren. Dit in overleg met de gezag
voerder, ter beoordeling van de be
trokken loods'.
Sluizen
De LTC blijkt ook allesbehalve tevre
den te zijn met de gang van zaken,
zoals die min of meer voor de scheep-
vaart is geregeld, wanneer ze de slui
zen nadert. Gesteld wordt dat de
feiten inmiddels hebben uitgewezen,
dat er enerzijds bij de loodsen en
anderzijds bij de sluismeesters fouten
worden gemaakt. Volgens de LTC be
staan er in de praktijk teveel commu
nicatiestoornissen. .Diverse loodsen
zijn nogal optimistisch bij boei nr. 10
zijn nogal optimistisch bij het bepa
len van hun positie. Als een schip
in opvaart bij boei nr. 10 is.
behoort het zijn positie ook als
zodanig aan de sluismeester op te
geven en niet als zijnde bij DOW.
Soortgelijke gevallen doen zich ook
voor bij de brug van Zelzate. Omge
keerd dient de sluismeester zich ook
te onthouden van het verstrekken van
incorrecte gegevens aan de loodsen,
wat evenzeer voorkomt'. De LTC acht
het daarom in het belang van beide
partijen, dat vastgestelde tijdstippen
maar ook aanzienlijk veranderde tijd
stippen voor het schuiten zo nauw
keurig mogelijk worden doorgegeven
aan de loodsen.
Op het punt van de" volgorde van
schutten oefent de LTC veel kritiek.
Tevens betrekt ze hierin de plaatsbe
paling voor dc schepen in de sluiskol-
ken. Om over deze aangelegenheden
onderling contact te kunnen maken
meent de LTC, dat het .verplicht stel
len van VHF. voorzien van alle kana
len, op alle schepen de ideale toestand
zou zijn'. Het meegeven van draagba
re marifoons aan alle loodsen zou een
alternatieve oplossing kunnen zijn.
De LTC schrijft: .Het zou dan voor de
sluismeester mogelijk zijn om alle
schepen op de hoogte te stellen van
de volgorde van schutten. Zo lang dit;
nog niet het geval is, zou de 31ide
(havenbootje) schepen zonder VHF
hun nummer moeten opgeven. Het
verstrekken van een nummer aan
schepen met VHF en het niet ver
strekken daarvan aan schepen zonder
VHF leiden tot gevaarlijke situaties.'
Ten aanzien van de plaatsbepaling van
de scheepvaart in de sluizen acht de
LTC wenselijk dat geladen schepen
aan de loefzijde van de kolk worden
opgeschut en lege schepen aan de
lijzijde. Als reden voor deze suggestie
wordt opgegeven, dat de sluismeesters
over het algemeen te weinig rekening
houden met de beladingstoestand van
een schip.
Verder maken de loodsen ernstig be
zwaar tegen het feit, dat de zeevaart
haar voorrang in zekere zin wordt
onthouden, als die bij een groot aan
bod van binnenvaart wordt meege-
schut in dc zeesluis. .In zo'n geval
behoren de schippers zoveel discipline
te hebben, dat de zeevaart de sluis
ongehinderd in- en uit kan varen.
Door er op toe te zien, dat de zee
vaart als eerste de sluis kan verlaten,
voorkomt men moeilijke en gevaarlij
ke situaties in de buitenhaven en op
het kanaal'.
Rijkswaterstaat
Ook de rijkswaterstaat wordt stérk in
deze kritische beschouwing over de
kanaaltoestand betrokken. Volgens de
LTC heeft de ervaring'" geleerd, dat
schepen van grote tonnages aan een
meer dan normale zuiging bloot wor
den gesteld. Als hoofdoorzaken wor
den genoemd, dat het kanaal niet
overal de juiste vorm heeft en dat de
waterdiepte niet in overeenstemming
is met de gegevens van rijkswater
staat.
.Alle loodsen voelen het als een groot
gemis, dat hun nauwkeurige gegevens
betreffende de juiste waterdiepten
worden onthouden. Dit geldt voor het
gehele kanaal en de kanaalhavens van
af Terneuzen tot en met Gent. Reeds
meermalen hebben wij via de com
missaris van het loodswezen verzocht
om kaarten met de juiste gegevens,
maar tot nu toe zonder resultaat. Het
merkwaardige feit doet zich verder
voor, dat door de rijkswaterstaat wel
kaarten van de rivier de Westerschel-
de worden verstrekt maar niet van
het kanaal. In vergelijking met de
gegevens, die de rivier- en zeeloodsen
krijgen over hun traject, is het Ka
naal Terneuzen-Gent een onderontwik
keld gebied.'
VLISSINGEN Als gevolg van
de plotseling optredende glad
heid, veroorzaakt door een fikse
sneeuwval, hebben zich vrijdag
tussen vijf en zeven uur in Zee
land talrijke slippartijen voorge
daan, waarbij enkele gewonden
vielen en vele auto's beschadigd
raakten. In de gehele provincie
viel enkele centimeters sneeuw,
waardoor gistermiddag om
streeks vijf uur overal gladde
wegen voorkwamen. Nadat er
gestrooid was, waren om
streeks acht uur de hoofdwe
gen weer redelijk te berijden.
Bij een frontale botsing tussen twee
personenauto's op de Nieuwe Vlis-
singseweg te Middelburg liepen vrij
dagmiddag omstreeks vijf uur twee
personen dusdanige verwondingen op
dat ze in het Gasthuis te Middelburg
moesten worden opgenomen.
In 's-Heerenhoek werd het interieur
van een huiskamer zwaar beschadigd
nadat een aardappelopschepmachini-
van een aanhangwagen via een raam
aan de wegzijde naar binnen was
gevallen.
Het ongeval op de Nieuwe VI is-
singseweg gebeurde toen P. A. de W
uit Middelburg plotseling krachtig
moest remmen omdat een voor hem
rijdende auto vaart minderde. Door
het gladde wegdek geraakte zijn auto
in een slip en kwam op het linker
weggedeelte.
in de richting van de Molendijk reed.
Hij gleed tegen een hem tegemoetko
mende auto, bestuurd door de heer
M. J. V. uit 's-Heerenhoek aan. die op
zijn beurt tegen de stilstaande auto
van de heer A v, d D. uit Ovezande
aanbotste Persoonlijke ongelukken
deden zich niet. voor. De drie voertui
gen liepen aanzienlijke schade op.
(Zie slot pagina 6, kolom 7)
MIDDELBURG Bij de frontale bot
sing lussen twee auto's op de Nieuwe
Vlissingscweg te Middelburg raakten
gistermiddag twee personen gewond.
Op de foto de zwaar beschadigde
voertuigen (Foto PZC)
Het nieuwe wapen van de ge
meente Oostburg berust gedeelte
lijk op deze gegevens en is sa
mengesteld in nauw overleg met
de secretaris van de hoge raad
van adel te 's-Gravenhage, mr O.
Schutte. De schuinbalk van azuur
(blauw) is aangehouden.
In het hartschild de in romaanse
stijl gebouwde burcht uit de 13e
eeuw. Deze burcht (in de loop
der jaren danig verminkt) werd
als wapen gevoerd door de opge
heven gemeente Oostburg. De
burcht is van sabel (zwart). Het
wapen was ontleend aan een
stadszegel uit het jaar 1276. Het
hartschild symboliseert in het
nieuwe wapen de plaats waar het
bestuur van de nieuwe gemeente
is gezeteld. De kroon dient alleen
als versiering.
val. Hij brak een rechter bovenarm.
M. is op eigen gelegenheid naar het
Gasthuis gegaan.
Tijdens het oversteken bij de Potten-
markt verloor mevrouw J. S. uit Mid
delburg het evenwicht. Zij moest met
een gebroken schouderblad per ambu
lance naar ijet Gasthuis worden over
gebracht..
het ongeval te 's-Heerenhoek.
waarbij een aardappelopschepmachine
in een huiskamer belandde, ontstond
toen een personenauto, bestuurd door
de heer J. v. d. D. uit. Ovezande, met
daarachter een aanhangwagentje. dat
was beladen met een aardappelop
schepmachine, begon te slippen. De
aanhangwagen achter de wagen van v d.
D.. die op de Molendijk in de richting
Borssele reed. begon te scharen en
raakte een uit tegenovergestelde rich
ting komende personenauto, bestuurd
door A. P. v. d V uit Goes. De
aanhangwagen botste hierop tegen het
woonhuis van de heer A. v. d. B. Door
de klap viel de aardappelopschepma
chine door het raam de huiskamer
binnen. De schade aan meubilair en
gevel is zeer groot. Beide auto's wer
den licht, de opschepmachine werd
zwaar beschadigd. Persoonlijke onge
lukken deden zich niet voor.
Enkele minuten na het ongeval op
de Molendijk slipte op de Kuipersdijk
Ie 's-Heerenhoek een auto. bestuurd
door de heer P d J. uit Ovezande. die
Daar ontstond een botsing met een
tegemoetkomende auto, die werd be
stuurd door J. A. L. uit Vlissingen. De
W. en zijn. echtgenote werden als
gevolg van de botsing uit de auto
geslingerd. De W. liep een hersen
schudding. een armfractuur en ge
kneusde ribben op. Bij zijn echtgenote
werden een zware hersenschudding en
gebroken ribben geconstateerd.
Door de gladheid deden zich in Mid
delburg tussen vijf en zes uur nog een
vijftal slippartijen voor waarbij de
betrokken auto's meer of minder wer
den beschadigd.
Ook de voetgangers moesten het ont
gelden. Zo kwam rond zes uur in de
Dwarsstraat W. M. uit Middelburg ten