Nieuw wapen voor gemeente Oostburg Vele autobotsingen door de gladheid Loodsen pleiten voor internationale havenautoriteit op kanaal Terneuzen 2 Zeeuwse ALMANAK Bemanning van veerboot moest autoslot forceren PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 6 MAART 197] (ADVERTENTIE) &£URgS< btüin architectuur» 'kwekerij dekker[ middelburg filialen souburg,goss ALGEMEENE ZEEUWSCHE VERZEKERING MIJ.NV. 'MIDDELBURG TEL.01180-3443 OUDE IN NIEUWE WAPEN OPGENOMEN OOSTBURG Vrijdagmorgen kreeg liet gemeentebestuur van Oostburg. vertegenwoordigd in de persoon van wethouder J. J. Ver gouwe, het goedgekeurde nieuwe ontwerp van het gemeentewapen aangeboden. Dat gebeurde tijdens een korte bijeenkomst in liet Oostburgse gemeentehuis, waar de ontwerper, de heer J. A. J. Boekhout uit Breskens zijn ont werp toonde. Wethouder Vergou we toonde zieli erg verheugd met dit nieuwe officiële kenteken van zijn gemeente, ook al omdat dit wapen is ontworpen door een Inwoner van dc gemeente. De heer Boekhout, die veel be langstelling voor de heraldiek heeft, was ook blij met de offi ciële aanvaarding van het eerste gemeentewapen, dat hij had ont worpen. Wethouder Vergouwe deelde, mee, dat het gemeentebestuur de heer Boekhout ook opdracht zal geven de gemeentevlag te ontwerpen. Deze vlag zal voldoen aan de he raldische eisen: de kleuren van 't wapen zullen (zonder die van de kroon) in de vlag worden op genomen. Na de herindeling van gemeenten in West-Zeeuwsch-Vlaanderen voelde het bestuur van de pas gevormde gemeente Oostburg de behoefte aan de kroon te verzoe ken om de nieuwe gemeente een nieuw wapen te verlenen. Ook de raad ging akkoord. Bij koninklijk sesluit van 19 februari 1971, no. 17 is nu aan de gemeente Oost burg een wapen verleend, waar van de officiële beschrijving luidt: ,In zilver een schumbalk van azuur (blauw) en een hart- schild van zilver met een gekan- teeld kasteel van sabel (zwart) bestaande uit een gedekte poort met" deuren en twee zij torens, boven de poort een toren en op de zijtorens twee gedekte hangto- rentjes, waaruit twee toegewende horenblazers van natuurlijke kleur tevoorschijn komen, ge kleed van keel (rood) en blazend op gouden horens. Het schild ge dekt met een gouden kroon van drie bladeren en twee parels'. Betekenis De verklaring van 't nieuwe wa pen is als volgt: 5 van de thans opgeheven gemeenten in West- Zeeuwsch-Vlaanderen voerden het wapen van het vroegere ,'s Lands van den Vrijen'. Deze gemeenten waren Retranchement, Cadzand, Zuidzande, Groede en Schoondij- ke. De vier laatstgenoemde ge meenten zijn opgenomen in de nieuwe gemeente Oostburg, even als de vroegere gemeenten Breskens, Hoofdplaat, Waterland kerkje, IJzendijke, Nieuwvliet en Oostburg. Deze wetenschap was voor de ontwerper van het nieuwe wapen, de heer J. A. J. Boekhout, die technisch hoofdambtenaar bij het waterschap ,Het Vrije van Sluis' is, aanleiding om de geschiedenis van het oude Vrije van Sluis of ook wel genoemd ,'s Lands van den Vrijen' uit te diepen. Het Vrije van Sluis was het oor spronkelijke Oost-Vrije, één van de drie delen van het Vrije van Brugge. De andere twee delen waren het West-Vrije en het Noord-Vrije. In 1604 veroverde prins Maurits de stad Sluis en de gehele linker oever van de Schelde. ,Het Vrije' werd onmiddellijk hersteld, na dat het in 1583 door Parma van de Unie van Utrecht was losge scheurd. Het oude Vrije van Sluis was een college met een bestuurlijke en een juridische taak en zag haar bevoegdheden en zeggenschap uit gestrekt over een groot gedeelte van het huidige West-Zeeuwsch- Vlaanderen, met uitzondering van Biervliet. Hieronder bevonden zich ook de heerlijkheden Bres kens en Nieuwvliet. De recht spraak was haar toevertrouwd en zij was ook bevoegd keuren en ordonnantiën te maken. Dit college voerde als wapen: .Een schild van zilver beladen met een schuinbalk van azuur (blauw), gekroond met feen dis tel: .ter rechterzijde geflankeerd van een wildeman en ter linker zijde van een beeld der gerechter- heid'. Voelen Onze vriend Manus die veel reist, belde ons gisteren een ver haal door. Kiesheidshalve heb ben we uit deze story de naam geschrapt van de Zeeuwse ge meente waar een man woont, die is bedeeld met twee enorme voeten en deswegen genoodzaakt is zich in schuiten van schoenen van soortgelijke afmetingen voort te bewegen. Kortom: het is zo'n man die niet is geboren, maar meer te water is gelaten. Dezer dagen trof onze vriend Manus de man recht tegenover hem in een druk bezette trein- coupé, ergens tussen Rilland en Bergen op Zoom. Omdat htj met zijn landingsge stellen niet goed weg kon in de enge ruimte tussen de zitban ken plaatste de op grote voet le vende medereiziger zijn ene been zodanig, dat er tenminste één schoen geparkeerd kon worden in het gangpad. Toen even later een bedrijvige conducteur zich door de trein compartimenten heen spoedde, maakte de beambte bijna een salto over de enorme schoen. Niet beseffend waaraan hij zijn buiteling te danken had, richtte de spoorwegman zich lot ver oorzaker van dit ongerief en zei nadrukkelijk: .Geen koffers in het gangpad zetten, meneer KOUD Opklaringen, maar vooral In I*1 noordwesten ook sneeuwbuien. Meest matige, noordoostelijke wind. In de middag lichte vorst met maximum temperaturen van ongeveer min 3 gr»- den. Vooruitzichten voor zondag en maan dag: Zonnige perioden, overwegend droof en minder koud. Vooruitzichten in cijfers gemidctela over Nederland. Voor zondag: aantal uren zon: 3 tot 8; min. temp.: 3 tot 8 graden onder normaal: max. temp: 3 tot 8 graden onder normaal: kans OP een droge periode van minstens 13 uur: 95 procent; kans op een geheel droog etmaal: 80 procent. De schuinbalk stelde zeer waar schijnlijk voor de rivier de Schel de of één der vele zij stromen van deze rivier, bijvoorbeeld het Zwin. ADVERTENTIE Op de foto- Wethouder Vergouwe (links) aanvaardt staande voor het gemeentehuis met boven in de gevel het oude wapen) het nieuwe gemeentewapen uit han den van de ontwerper, de lieer Boekhout. (Foto PZC) BRtsKENa Er heerste vrij dagmiddag enige consternatie aan boord van de veerboot, dfe om kwart over 3 in Bres kens arriveerde, toen bleek dat één van de passagiers zijn auto niet open kon krijgen. In Vlis- singen had hij het portier dicht gegooid en eerst in Breskens bleek dat alle vier de deuren hermetisch gesloten waren, ter wijl de sleutels binnenin nog op het contact zat. Daar de personenauto helemaal vooraan in één van de zijgan gen stond, moesten alle er ach ter geparkeerde wagens eerst achteruit door de smalle door gang voor ze de boot konden verlaten. Vijf minuten te laat vertrok de boot naar Vlissingen met nog steeds de hermetisch gesloten personenauto aan boord. Tal van sleuteltjes wer den geprobeerd maar geen er van paste. Bemanningsleden van de veerboot kwamen met draadjes aanhollen om te trach ten daarmee het slot te openen, terwijl medepassagiers inmid dels serieus begonnen aan een gedeeltelijke ontmanteling van de carrosserie. Juist toen iemand vervaarlijk met een breekijzer begon te zwaaien om daarmee één van de ruiten te forceren, gelukte het één van de opvaren den het slot van het portier open te krijgen. Het leverde hem een applausje op RIJKSWATERSTAAT VERSTREKT ONVOLDOENDE DIEPTEGEGEVENS; KANAAL TERNEUZEN-GENT IS EEN ONDERONTWIKKELD GEBIED' MEER DISCIPLINE VAN DE BINNENVAART IN DE SLUIZEN NODIG TERNEUZEN De Loodstech- nische commissie, zesde district, wil dat er een internationale ha venautoriteit voor het Kanaal Terneuzen-Gent wordt inge steld. Zij ziet dit als enig juiste oplossing om voortaan in grote mate de chronische communi catiestoornissen te voorkomen en het contact tussen wal en scheepvaart te bevorderen. De havenautoriteit, die waarschijnlijk in een Belgische en een Nederlandse afdeling uiteen valt maar overigens een tweccenheid moet vormen, zal de hele scheepvaart voor en op het ka naal moeten coördineren en waar no dig dirigeren. De LTC schrijft deze mening, omkleed met kritiek en sug gesties, in de eerste regels van haar rapportage-artikel, getiteld ,Twee jaar verruimd Kanaal Terneuzen-Gent', dat vandaag in het orgaan De Nederland se loods is gepubliceerd. De LTC zegt: ,Wij zijn van mening dat de communicatistoornissen, die zich thans tussen de diverse instanties voordoen, goeddeels opgelost kunnen worden, indien men een soort haven autoriteit sticht'. En verder: JDaar wij ondanks de Benelux niet verwachten, dat één havenautoriteit voor het gehe le kanaal gerealiseerd kan worden, zijn er twee nodig. Eén voor het Belgische en één voor het Nederland se gedeelte, waarbij het evident is dat beide autoriteiten nauw moeten sa menwerken'. Het artikel vervolgt met een grote opsomming van feiten uit de praktijk, die er oorzaak van zijn dat dikwijls gevaarlijke toestanden op het kanaal, bij de bruggen en in en bij het sluizencomplex te Terneuzen, ont staan. Er gebeuren dingen (,near mis sers'). zo blijkt uit het verslag, die tot nu toe steeds op het nippertje goed zijn afgelopen, door gebrek aan dege lijke communicatiesystemen en vol doende informatie. De LTC pleit daar om, zolang een havenautoriteit een visioen blijft, in de eerste plaats voor een beter samenspel tussen de ver schillende instanties onderling, zoals rijkswaterstaat, loodswezen, havena gentschappen, havendiensten te Gent en douane. Ten tweede dient de com municatie tussen de wal (brugwach ters, haven- en sluismeesters) en de scheepvaart en ook de scheepvaart onderling drastisch te worden verbe terd. Volgens de LTC moeten bestaan de reglementen worden aangevuld en is het voor bepaalde omstandigheden zelfs noodzakelijk dat nieuwe ver plichtingen worden gesteld.Er wordt bijvoorbeeld gedacht aan een verplich te VHF-radioinstallatie voor alle be trokkenen bij de scheepvaart bewegin gen op het kanaal. VHF en radar Om In het vervolg een vlotte scheep vaart te krijgen, zonder gevaarlijke manoeuvres, schrijft de LTC dat het wenselijk is ook alle bruggen met een VHF-en radarinstallatie uit te rusten. .Mocht de VHF om welke reden dan ook niet te verwezenlijken zijn, hoe wel het naar onze mening de enig juiste oplossing is. dan vermelden wij hier twee redelijke alternatieven: 1. een semafoor nabij het 500 meterbord voor de bruggen; 2. Een raistsein op de bruggen'. De semafoor zou als een knipperlicht uitgevoerd moeten wor den, met een rode, een groene en een roodgroene fase. De LTC noemt een gerichte geluidsin stallatie, die door haar tonen een duidelijk beeld van de positie van de brug geeft, een nog betere oplossing. Bij voorbeeld: geen geluid - doorvaart gesloten; tweetonig - de brug draait; ééntonig - de brug is geopend voor de scheepvaart. De LTC vindt verder een radarinstal latie onontbeerlijk voor de brugwach ter, die hierdoor nauwkeurig de af stand tussen schip en brug kan afle zen. ,Een eis is natuurlijk, dat de brugwachter het radarbeeld op de juiste wijze kan interpreteren. Hij dient onderscheid te kunnen maken tussen binnenvaart en zeevaart. Daar hij uitgaat van een stilstaand radar beeld, lijkt ons dit, na een zekere inwerkperiode, niet onoverkomelijk' De loodstechnische commissie biedt haar medewerking aan om het brug- personeel met de radar vertrouwd te maken. Ze venvacht, dat dit systeem, na wat praktijkervaring, dan goede resultaten zal geven. De loodstechnische commissie heeft om economische- en technische redenen kritiek op de huidige gang van zaken: .Een veel gehoorde klacht van gezagvoerders en loodsen is, dat de bruggen niet altijd draaien zoals dat volgens goed zeemanschap moet en verwacht mag worden. Wij zijn er ons echter van bewust, dat het voor de brugwachter vaak moeilijk is te bepalen, welk schip hij voorrang moet geven. Desondanks wordt er toch veel te weinig rekening gehouden met de ,Het grote probleem doet zich vooral voor tijdens mist. In de huidige tijd, waarin er uit economische overwegin richting en kracht van de wind en de beladingstoestand van de schepen', gen naar gestreefd wordt het aantal havendagen zoveel mogelijk te beper ken is het een onverteerbare zaak, dat een schip verplicht is te blijven liggen omdat de bruggen niet draaien. Mits een schip voldoet aan enkele voor waarden, zoals goede manoeuvreer baarheid, goede radar en vhf, is het mogelijk tijdens mist het kanaal te bevaren. Dit in overleg met de gezag voerder, ter beoordeling van de be trokken loods'. Sluizen De LTC blijkt ook allesbehalve tevre den te zijn met de gang van zaken, zoals die min of meer voor de scheep- vaart is geregeld, wanneer ze de slui zen nadert. Gesteld wordt dat de feiten inmiddels hebben uitgewezen, dat er enerzijds bij de loodsen en anderzijds bij de sluismeesters fouten worden gemaakt. Volgens de LTC be staan er in de praktijk teveel commu nicatiestoornissen. .Diverse loodsen zijn nogal optimistisch bij boei nr. 10 zijn nogal optimistisch bij het bepa len van hun positie. Als een schip in opvaart bij boei nr. 10 is. behoort het zijn positie ook als zodanig aan de sluismeester op te geven en niet als zijnde bij DOW. Soortgelijke gevallen doen zich ook voor bij de brug van Zelzate. Omge keerd dient de sluismeester zich ook te onthouden van het verstrekken van incorrecte gegevens aan de loodsen, wat evenzeer voorkomt'. De LTC acht het daarom in het belang van beide partijen, dat vastgestelde tijdstippen maar ook aanzienlijk veranderde tijd stippen voor het schuiten zo nauw keurig mogelijk worden doorgegeven aan de loodsen. Op het punt van de" volgorde van schutten oefent de LTC veel kritiek. Tevens betrekt ze hierin de plaatsbe paling voor dc schepen in de sluiskol- ken. Om over deze aangelegenheden onderling contact te kunnen maken meent de LTC, dat het .verplicht stel len van VHF. voorzien van alle kana len, op alle schepen de ideale toestand zou zijn'. Het meegeven van draagba re marifoons aan alle loodsen zou een alternatieve oplossing kunnen zijn. De LTC schrijft: .Het zou dan voor de sluismeester mogelijk zijn om alle schepen op de hoogte te stellen van de volgorde van schutten. Zo lang dit; nog niet het geval is, zou de 31ide (havenbootje) schepen zonder VHF hun nummer moeten opgeven. Het verstrekken van een nummer aan schepen met VHF en het niet ver strekken daarvan aan schepen zonder VHF leiden tot gevaarlijke situaties.' Ten aanzien van de plaatsbepaling van de scheepvaart in de sluizen acht de LTC wenselijk dat geladen schepen aan de loefzijde van de kolk worden opgeschut en lege schepen aan de lijzijde. Als reden voor deze suggestie wordt opgegeven, dat de sluismeesters over het algemeen te weinig rekening houden met de beladingstoestand van een schip. Verder maken de loodsen ernstig be zwaar tegen het feit, dat de zeevaart haar voorrang in zekere zin wordt onthouden, als die bij een groot aan bod van binnenvaart wordt meege- schut in dc zeesluis. .In zo'n geval behoren de schippers zoveel discipline te hebben, dat de zeevaart de sluis ongehinderd in- en uit kan varen. Door er op toe te zien, dat de zee vaart als eerste de sluis kan verlaten, voorkomt men moeilijke en gevaarlij ke situaties in de buitenhaven en op het kanaal'. Rijkswaterstaat Ook de rijkswaterstaat wordt stérk in deze kritische beschouwing over de kanaaltoestand betrokken. Volgens de LTC heeft de ervaring'" geleerd, dat schepen van grote tonnages aan een meer dan normale zuiging bloot wor den gesteld. Als hoofdoorzaken wor den genoemd, dat het kanaal niet overal de juiste vorm heeft en dat de waterdiepte niet in overeenstemming is met de gegevens van rijkswater staat. .Alle loodsen voelen het als een groot gemis, dat hun nauwkeurige gegevens betreffende de juiste waterdiepten worden onthouden. Dit geldt voor het gehele kanaal en de kanaalhavens van af Terneuzen tot en met Gent. Reeds meermalen hebben wij via de com missaris van het loodswezen verzocht om kaarten met de juiste gegevens, maar tot nu toe zonder resultaat. Het merkwaardige feit doet zich verder voor, dat door de rijkswaterstaat wel kaarten van de rivier de Westerschel- de worden verstrekt maar niet van het kanaal. In vergelijking met de gegevens, die de rivier- en zeeloodsen krijgen over hun traject, is het Ka naal Terneuzen-Gent een onderontwik keld gebied.' VLISSINGEN Als gevolg van de plotseling optredende glad heid, veroorzaakt door een fikse sneeuwval, hebben zich vrijdag tussen vijf en zeven uur in Zee land talrijke slippartijen voorge daan, waarbij enkele gewonden vielen en vele auto's beschadigd raakten. In de gehele provincie viel enkele centimeters sneeuw, waardoor gistermiddag om streeks vijf uur overal gladde wegen voorkwamen. Nadat er gestrooid was, waren om streeks acht uur de hoofdwe gen weer redelijk te berijden. Bij een frontale botsing tussen twee personenauto's op de Nieuwe Vlis- singseweg te Middelburg liepen vrij dagmiddag omstreeks vijf uur twee personen dusdanige verwondingen op dat ze in het Gasthuis te Middelburg moesten worden opgenomen. In 's-Heerenhoek werd het interieur van een huiskamer zwaar beschadigd nadat een aardappelopschepmachini- van een aanhangwagen via een raam aan de wegzijde naar binnen was gevallen. Het ongeval op de Nieuwe VI is- singseweg gebeurde toen P. A. de W uit Middelburg plotseling krachtig moest remmen omdat een voor hem rijdende auto vaart minderde. Door het gladde wegdek geraakte zijn auto in een slip en kwam op het linker weggedeelte. in de richting van de Molendijk reed. Hij gleed tegen een hem tegemoetko mende auto, bestuurd door de heer M. J. V. uit 's-Heerenhoek aan. die op zijn beurt tegen de stilstaande auto van de heer A v, d D. uit Ovezande aanbotste Persoonlijke ongelukken deden zich niet. voor. De drie voertui gen liepen aanzienlijke schade op. (Zie slot pagina 6, kolom 7) MIDDELBURG Bij de frontale bot sing lussen twee auto's op de Nieuwe Vlissingscweg te Middelburg raakten gistermiddag twee personen gewond. Op de foto de zwaar beschadigde voertuigen (Foto PZC) Het nieuwe wapen van de ge meente Oostburg berust gedeelte lijk op deze gegevens en is sa mengesteld in nauw overleg met de secretaris van de hoge raad van adel te 's-Gravenhage, mr O. Schutte. De schuinbalk van azuur (blauw) is aangehouden. In het hartschild de in romaanse stijl gebouwde burcht uit de 13e eeuw. Deze burcht (in de loop der jaren danig verminkt) werd als wapen gevoerd door de opge heven gemeente Oostburg. De burcht is van sabel (zwart). Het wapen was ontleend aan een stadszegel uit het jaar 1276. Het hartschild symboliseert in het nieuwe wapen de plaats waar het bestuur van de nieuwe gemeente is gezeteld. De kroon dient alleen als versiering. val. Hij brak een rechter bovenarm. M. is op eigen gelegenheid naar het Gasthuis gegaan. Tijdens het oversteken bij de Potten- markt verloor mevrouw J. S. uit Mid delburg het evenwicht. Zij moest met een gebroken schouderblad per ambu lance naar ijet Gasthuis worden over gebracht.. het ongeval te 's-Heerenhoek. waarbij een aardappelopschepmachine in een huiskamer belandde, ontstond toen een personenauto, bestuurd door de heer J. v. d. D. uit. Ovezande, met daarachter een aanhangwagentje. dat was beladen met een aardappelop schepmachine, begon te slippen. De aanhangwagen achter de wagen van v d. D.. die op de Molendijk in de richting Borssele reed. begon te scharen en raakte een uit tegenovergestelde rich ting komende personenauto, bestuurd door A. P. v. d V uit Goes. De aanhangwagen botste hierop tegen het woonhuis van de heer A. v. d. B. Door de klap viel de aardappelopschepma chine door het raam de huiskamer binnen. De schade aan meubilair en gevel is zeer groot. Beide auto's wer den licht, de opschepmachine werd zwaar beschadigd. Persoonlijke onge lukken deden zich niet voor. Enkele minuten na het ongeval op de Molendijk slipte op de Kuipersdijk Ie 's-Heerenhoek een auto. bestuurd door de heer P d J. uit Ovezande. die Daar ontstond een botsing met een tegemoetkomende auto, die werd be stuurd door J. A. L. uit Vlissingen. De W. en zijn. echtgenote werden als gevolg van de botsing uit de auto geslingerd. De W. liep een hersen schudding. een armfractuur en ge kneusde ribben op. Bij zijn echtgenote werden een zware hersenschudding en gebroken ribben geconstateerd. Door de gladheid deden zich in Mid delburg tussen vijf en zes uur nog een vijftal slippartijen voor waarbij de betrokken auto's meer of minder wer den beschadigd. Ook de voetgangers moesten het ont gelden. Zo kwam rond zes uur in de Dwarsstraat W. M. uit Middelburg ten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1971 | | pagina 2