LUCHTVERDEDIGING IN DE MEIDAGEN VAN 1940 1200 PAGINA'S OVER 9 DAGEN STANDAARDWERK HET DEBACLE VAN DE DUITSE TRANSPORTVLOOT ZATERDAG 6 MAART 1971 PROVINCIA/c ZEEUWSE COURANT 19 De luchtverdediging in de meidagen 1940. Meer dan 1200 pagina's over een vergeefse maar manhaftig gestreden strijd van een handvol vliegers in vliegtuigen en een fanatieke luchtafweer. Geschiedschrijver is kolonel b.d. Molenaar, Inmiddels 12 jaar gepensioneerd. Dit eerste grote standaardwerk van de krijgsverrichtingen van de militaire luchtvaart in Nederland rolde dezer dagen van de persen. De belangstelling is groot. Kolonel Molenaar: ,Er blijken in Nederland veel mensen te zijn die zich bijzonder interesseren voor het iuchtwapen'. Het is een lang en in vele opzichten opzienbarend verslag geworden van een kort gevecht, dat maar negen dagen duurde. Toen de Nederlandse tegenstand In de lucht, met een enorme overmacht aan mensen en materieel was gebroken, likte de Luftwaffe z'n wonden. Die waren dieper en bloediger dan men had verwacht. (GPD) Kolonel Molenaar: ,We hebben na de oorlog precies kunnen nagaan wat hier in die vijf oorlogsdagen is neergeschoten. Daaruit bleek dat de Luftwaffe een zeer belangrijk deel van zijn transportvloot, voornamelijk bestaande uit Junkers Ju-52's, boven ons land heeft verloren. Van de 237 neergeschoten Duitse vliegtuigen waren er 220 van het type Junkers grote driemotorige transportvliegtuigen, die Fallschirmjager en luchtlandingstroepen aanvoerden'. Volgens kolonel Molenaar en met hem verscheidene andere militaire autoriteiten onder wie ex-Luftwaffe stafofficieren is de Duitse luchtmacht die harde klap boven Nederland nooit geheel te boven gekomen. Het ontnam ook de Wehrmacht een groot deel van z'n massale superioriteit bij volgende operaties. Transportvliegtuigen hadden een uiterst belangrijke taak bij parachutisten-ac ties, bij luchtlandingen en bevoorrading van doorgestoten legereenheden. Kolonel Molenaar kreeg die cijfers uit eerste hand. In mei 1945 toen Duitsland capituleerde, beval luchtmaarschalk Göring alle Luftwaffe-archieven te vernietigen. Dat gebeurde grondig. Toch bleven er stukken over, aan de hand waarvan later en met mede werking van ex-commandanten, die allen de opdracht kregen een verslag te schrijven, de strijd kon worden geanalyseerd. Kort na zijn bezoek aan de Engelse Raf Historical Branche in 1954 be zocht hij een Luftwaffe Studiengrup- pe in Blankenese dichtbij Hamburg. Daar kreeg hij inzage in operatie- schema's en verlieslijsten van gene raal Speidel's Luftflotte 2. ,Ik heb al les laten foto-kopiëren, ik heb er vele gesprekken gevoerd.' Ook met een oud-vliegerinstructeur.' DEBACLE Deze man vertelde hem van het debacle van de Junkers 52. Zijn relaas: J)e zevende luchtlandingsdi visie van generaal Student was eeD goed geoefende eenheid. Vliegtuigen en bemanningen waren op elkaar ingespeeld. Vóór de tiende mei 1940 hadden die eenheden veel geoefend. Met de 22e luchtlandingsdivisie was dat anders. Omdat er onvoldoende militaire Ju-52's waren moest die le gereenheid met burgervliegtuigen van dat type worden vervoerd'. Kort voor de tiende mei werden die vliegtuigen gerequireerd. Opgeëist van burgervliegscholen en de Luft hansa. ,Op de avond van de negen de mei, op het laatste moment, kwamen die machines van de bur- gervliegvelden naar militaire bases van waaruit de andere dag de sprong zou worden gemaakt. Vlie gers veel leerlingen en beman ningen waren niet aan elkaar ge wend.' Het gevolg was een chaos. De lang zame Ju-52's van de 22e divisie raak ten boven Nederland bij gebrek aan oriëntatiepunten en vliegerervaring de weg kwijt. Ongewoon hevig was ook het afweervuur. Formaties raak ten verspreid en in paniek zetten de merendeels jonge vliegers hun zware machines neer in weilanden, op we gen en stranden. SUCCESSEN De strook grond waarbinnen de Duitse luchtarmada aan de grond kwam strekte zich uit van Valken burg (z.h.) tot op het eiland Rozen burg. In de diepte reikte ze tot voorbij Gouda. Een groot deel ver ongelukte tijdens de landing, een ander aanzienlijk deel werd bij het aanvliegen van de landingsplaats in de lucht aan flarden geschoten. Hon derden Duitse luchtinfanteristen kwamen in de wrakstukken om het leven. Maar boven de eskaders Ju-52's ont plooide zich al gauw een paraplu van razendsnelle Messersehmitts b f- 109. Eenmotorige jagers, snelheid meer dan 500 km per uur, bemand door goed geoefende vliegers die konden profiteren van de ervaringen van het Condor legioen dat in de Spaanse burgeroorlog een rol van grote betekenis had gespeeld. Daar tegen moesten de Nederlandse jacht- vliegafdelingen onder commando van generaal Best het opnemen, 'n Ongelijke strijd, met onverwachte successen maar met een afloop die al bij voorbaat vaststond. In het boek van kolonel Molenaar wordt die titanenstrijd beschreven, met de kleine, wendbare maar te langzame Fokker D-21, de logge t-5 bommenwerpers, die een gemakkelij ke prooi waren voor de Messer sehmitts. Hij verhaalt van 'n luchtge vecht n 8 Fokker D-21 jagers te gen 9 Duitse Messersehmitts, een weergaloos kringengevecht. Vijf Me- 109's verdwenen rokend naar de aar de. Eigen verliezen: geen. Het is allemaal uiterst minutieus weergegeven. Zoals het ook is ge beurd; een wirwar van gebeurtenis sen, die een beeld geven van het manhaftige gedrag van enkelingen, maar behalve dat ook een aanklacht inhouden. Kolonel Molenaar: .Veldle ger en luchtvaartafdeling, toen nog onderdeel van de grondstrijdkrach ten, waren slecht uitgerust. TRIEST VERHAAL Hij vertelt het verhaal van de lueht- afweer: ,Een triest verhaal, hoewel het aan die luchtafweer te danken is geweest dat de Duitse transport- vloot in de grond werd geboord. De hele opbouw van de luchtverdedi ging was pas begonnen op 1 novem ber 1938. De achterstand die toen vooral op materieel gebied bestond, kon niet meer worden ingehaald. .Generaal Best pakte de zaken ener giek aan, dat moet ik wel zeggen', aldus kolonel Molenaar. In Engeland werd de 7,5 cm Vickers aangekocht. naarvan werden maar enkele batte rijen afgeleverd. Daarna werd een opdracht geplaatst in Zwitserland voor het 2,5 cm Oerlikon luchtdoel kanon. Door de neutraliteitspolitiek van dat land werd die opdracht niet hele maal uitgevoerd. ,We hebben in Ita lië nog wat 2 cm Scott Isotta Fres- cini kanonnen kunnen kopen. Maar ook dat stopte snel toen de politieke verhoudingen in West-Europa duide lijker werden en de spanningen toe namen. AFGANG De lieentiebouw van de 7,5 Vickers Jiet meest moderne luchtdoelwa pen ter wereld' in Nederland werd een regelrechte afgang. Kolo nel Molenaar: ,We dachten dat we dat zelf konden, het kwam anders uit. In juni 1939 kwamen de eerste 100 kanonnen bij de wapenfabriek Hembrug gereed. Door ziekte van de fabrikant van de zeer ingewikkelde vuurleidingssystemen kwam die ap paratuur niet klaar. ,Toen de oorlog uitbrak hadden we acht batterijen van dat geschut. Honderd kanonnen konden niet wor den gebruikt bij gebrek aan richt- middelen. Ze bleven in de magazij nen en vielen later in handen van de vijand. Bovendien moest er worden geschoten met brisantgranaten ko lonel Molenaar lacht de fabrikant die de tijdbuizen moest leveren voor luchtdoelgranaten bleef in gebreke.' type C. 10 (tweedekkers), twee C-l jagerbommenwerpers en vijf D-21 jagers, verschenen boven de geha vende resten van een onbewapend legerkorps dat met elke Duitse gra naatinslag een extra morele optater kreeg. Dr L. de Jong schreef: ,Toen die vliegtuigen verschenen dachten velen, nou gaat het goed.' Want hoe groter de benauwenis, des te vuriger het geloof aan een mira culeuze ommekeer.', Het is voor spelbaar anders uitgekomen. Na de dertiende mei verdwenen de wei nige Nederlandse vliegtuigen succes sievelijk uit het luchtruim. Stuka duikbombardementen namen toe in antal en hevigheid. Kameraden werden in stukken gereten. De zin loosheid van blijvende tegenstand werd met de minuut duidelijker Vandaar de panische vlucht van ve le" Kolonel Molenaar, nu wonend in de Henri Dunantlaan te Apeldoorn, heeft die negen dagen van mei 1940 vele malen langer beleefd. In 1954 werd hij met de geschiedschrijving belast. ,Ik heb veel mensen moeten interviewen, ik heb veel correspon dentie gevoerd. Op de 14e mei 1940 gaf generaal Winkelman opdracht al le archieven te verbranden. Na de bevrijding kregen alle commandan ten, die de oorlog hadden overleefd, bevel verslagen te maken.' Maar die waren niet alle objectief. J)e mensen zijn geneigd de prettige dingen te onthouden en de minder prettige te vergeten. Politiek heb ik geweerd.' In zijn boek komt één geval van executie voor; hij spreekt daar liever niet over. Hij heeft de chaos van de meidagen '40 aan den lijve meegemaakt, toegevoegd aan het hoofdkwartier veldleger staf tweede luchtvaartregiment. ENGELANDVAARDER Na de capitulatie ging hij naar Heerlen, werd als expeditiemanager te werk gesteld bij de Staatsmijnen, gaf daar een ondergronds krantje uit ,Het vrije volk' en verdween via België Frankrijk en Portugal naar Engeland, toen de grond hem te heet onder de voeten werd. Hij werd bij verstek ter dood veroor deeld. In 1945 keerde kolonel Molenaar terug naar het vasteland van Euro pa, als chef staf van de Prinses Irene brigade en commandant van de tweede gevechtsgroep van die brigade vocht hij in de strandsector Arromanches van Normandië. Rond vliegende splinters van een Duitse granaat troffen hem in de frontlinie; hij werd naar een Engels ziekenhuis overgevlogen en bleef daar drie maanden. Vervolgens vloog hij naar Neder land, dat ten zuiden van grote rivie ren was bevrijd. Als adjudant van de minister van defensie, prof. J. de Quay, maakte hij de wederopbouw van het ministerie mee, ging weer terug naar de Staatsmijnen om van daar, op verzoek, opnieuw een func tie van chef personeel van de lucht macht (.Een baan waarin je het nooit goed doet, die ik niemand toe wens') te aanvaarden. Na één jaar. in 1948, werd hij commandant van het commando luchtmacht opleidin gen te Nijmegen. .De vier jaar die ik daar heb doorge bracht waren de mooiste van m'n leven. Ik was weieens lastig, ik kwam voor m'n jongens op ze hadden niets, geen kleren, geen wa pens.' Zijn carrière verliep voorspoe dig. In de vijftiger jaren werd hij vier jaar bij Shape bij Parijs gede tacheerd. Toen kolonel Molenaar daarvan terugkeerde had de chef staf generaal Baretta een andere functie voor hem. Toegevoegd aan de sectie krijgsge schiedenis van de koninklijke land macht werd hij beiast met de .9 meidagen'. JEerst had ik daar niet veel zin In, later is het een stuk van m'n leven geworden'; In zijn pensio- nering is hij daarmee doorgegaan. Het werd een erezaak, een eresaluut aan de mannen van het eerste nur. Hij werd ernstig ziek, veel operaties, naweeën van z'n oorlogsverwonding. In zijn lichaam zitten nog 18 gra naatsplinters ingekapseld. De publikatie van J)e luchtverdedi ging in de meidagen 1940' dreigde op de lange baan te worden gescho ven. Toch werd er een oplossing gevonden, onder andere door toe doen van prof. L. de Jong met wie kolonel Molenaar veel samenwerkte. ZUINIGHEID Een van de laatste pogingen om aan geschikt geschut te komen werd in de richting van Duitsland zelf ge daan; een handeling die duidde op een eindeloze naïviteit van de leger leiding. Het zouden 20 batterijen Skoda 7,5 c m tl-no 2 (zoals ze bij het leger werden genoemd) wor den. Toen we er drie hadden ontvan gen werd de uitvoer verboden.' Zuinigheid heeft de wijsheid bedro gen, schrijft kolonel Molenaar aan het slot. Wat het Nederlandse leger in de meidagen van 1940 restte was totaal verouderd. Het merendeel stamde uit de eerste wereldoorlog. Zoals de Duitse Spandau mitrailleur, in 1918 op de verslagen Duitse troe pen buitgemaakt. .Er is geen wapen geweest dat zo veel haperde als de Spandau. Storin gen en nog eens storigen', zegt kolo nel Molenaar schamper: .Logisch want het was totaal versleten. Het is een compleet wonder dat er des ondanks nog zoveel weerstand werd geboden. Nee, ook van sabotage heeft de luchtvaartafdeling nooit iets gemerkt. De mensen waren alle be rekend voor hun taak. Van hoog tot laag.' GREBBE-LINIE Voorbeelden van goede wil zijn cr in die negen dagen voldoende te geven. Maar alles hield op toen dc Duitse w-als. op speciaal bevel van Adolf HitTer, voortrolde: De Neder landse tegenstand moest zo snel mo gelijk worden gebroken. Kolonel Molenaar laat dat authentieke opera tiebevel zien. Geen compensatie, geen pacificatie maar door(d)-druk- ken. .De vesting Holland moest zo snel mogelijk worden genomen. Zo staat het ook letterlijk in het bevel.' Op en om de Grebbeberg stokte de Duitse vooruitgang, de situatie was er zeer kritiek. Het grootste gedeel te aan vliegend materieel van onze luchtvaartregimenten die luchtsteun hadden kunnen bieden was vernie tigd. Wat overbleef repte zich op maandag 13 mei naar dat gebied. Het was nie veel. Vier verkenningsvliegtuigen van het Duitse parachutisten springen op 10 mei 1940 's morgens om 5 uur bij Rotterdam. Gehinderd door de zware Nederlandse luchtafweer zetten de Duitsers hun troepen bestemd voor het vliegveld Ypenburg aan de grond op de rijksweg Den Haag - Rotterdam. Een escadrille Fokker-verkenningsvliegtuigen van het vliegveld Bergen (NH). r+idtrnismgm**

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1971 | | pagina 19