PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT AANLEG 2e 5 MILJARD LUCHTHAVEN 7,Ke™- VOORDELIGER 8SSn Bouw sluizen Schelde-Rijnverbinding nu drie maanden voor op het schema Nederlands Economisch Instituut: Kamer hield Schiphol-hearing Edward Kennedy: geen plaatsvervangend fractieleider meer gedood MGR. SIMONIS VRAAGT NAASTE MEDEWERKERS AAN TE BLIJVEN TRUMAN IN ZIEKENHUIS Vliegramp in Frankrijk Tolvrije lirujj M" Nederlaag grote verrassing IR P. DE REUS VAN ,BENE DAC-AANNEMERS: Vandaag in de krant... NU 100.000 KUBIEKE METER BETON GESTORT 214e jaargang - no. 18 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE.VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Vrijdag 22 januari 1971 Koningin in smerige' Hal Pagina 3 209* Advertentie i Cowwit. M eet ».-, KANSAS CITY (AFP) De Ameri kaanse oud-president Harry S. Tru man is donderdag in een ziekenhuis in Kansas City opgenomen. Zijn eisen arts noemde de toestand van de 8fi-jarige Truman .tamelijk slecht'. Een woordvoerder van het ziekenhuis heeft verklaard, dat de oud-president aan darmstoornissen lijdt. Vrouw doodgestoken door ex-echtgenoot LEIDSCHENDAM (ANP) De 27- jarige in Leidschendam wonende Chi nese vrouw !Mei Li S/u is donderdag avond omstreeks acht uur door mes steken om het leven gebracht. De vrouw werd een aantal malen met een lang slagersmes gestoken door haar ex-echtgenoot, «le 55-jarige Leiden wonende Chinees J. H. De man heeft volgens korpschef van de politie in Leidschendam, hoofdin specteur E. J. Jansen, gepoogd de hand aan zichzelf te slaan. Hij heeft zich met het mes verwond aan de keel. Hij is opgenomen in een zieken huis in Leidschendam. Zijn toestand is nihet kritiek. (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG De uitbreiding van Schiphol met een vijfde en zesde startbaan, in een later stadium gevolgd door de bouw van een tweede nationale luchthaven, kost macro-economisch gezien 5 mil jard meer dan de aanleg van een nieuwe luchthaven zonder meer. Dat staat in een tot nu toe geheim gehouden deelrapport van het Nederlands Economisch Instituut (NEI), waarin de kwesties van de tweede luchthaven en de uitbreiding van Schiphol vanuit een zuiver economisch standpunt worden benaderd. De inhoud van liet NEI-rapport werd, gistermiddag in Den Haag onthuld i door drs E. van Praag van het Haar-| lemse actiecomité .Scliiphol-stop'. Hij zei tijdens een hoorzitting van de vaste tweede-kamercommissie voor verkeer en waterstaat over het rap- port-Falkenhagen, dat uit de studie van het NEI zonneklaar blijkt, dat het niet-uitbreiden van Schiphol ma cro-economische ver te verkiezen is boven uitbreiding van de luchthaven. Bedrijfseconomisch is de aanleg van een vijfde en zesde startbaan op Schiphol wél verantwoord. Dat laatste staat ook in het rapport-Falkenhagen. waarin zoals bekend de voor- en nade len van de Schiphol-uitbreiding wor den afgewogen. gehouden met. de revenuen die een, vijfde en zesde baan op Schiphol gaan opleveren. Weerstónd Studie Het deelrapport van het NEI is on derdeel van een stuiiie die het insti tuut in opdracht van het ministerie van verkeer en waterstaat maakt. Oe studie, die omstreeks april klaar moet zijn. zal een antwoord moeten geven op de vraag wanneer en waar econo mïsch gezien een tweede luchthaven moet worden gebouwd. In het nu gereedgekomen gedeelte van dit on derzoek worden voor de oplossing van het luchthavenprobleem vier al ternatieven genoemd: a) onbeperkte uitbreiding van Schip hol: b) uitbreiding van Schiphol met een vijfde en zesde startbaan plus de aanleg van een tweede luchthaven; c) uitbreiding van Schiphol met een vijfde startbaan plus aanleg van een tweede luchthaven: d) alleen de bouw van een tweede luchthaven. Het verschil tussen alternatief b en d bedraagt 5 miljard ten gunste van de laatste mogelijkheid, al moet daar bij wel in overweging worden geno men dat het werkelijke verschil klei ner zal zijn, omdat geen rekening is In de regio rond Schiphol bestaat] tegen verdere uitbreiding van de lucht haven zeer grote weerstand. Op de hoorzitting werd de geluidsbelasting voor de omgeving nu al zodanig ge noemd. dat alleen al om deze reden de bouw van nieuwe banen onaan vaardbaar is. De actiegroep Amstel veen pleitte er zelfs voor het aantal vliegtuigbewegingen (starts en landin gen) in te krimpen, door lesvluchten en bepaalde nachtvluchten te verbie den. Ook het gebruik van de twee kleinste banen of uitbreiding daarvan zou moeten worden voorkomen. De actiegroep, die aandrong op een on derzoek naar de fysieke en psychische gevolgen van geluidsoverlast, nodigde de commissieleden uit een weekend in de regio Schiphol te komen logeren, om aan den lijve te ondervinden wat de luchthaven voor zijn omgeving concreet betekent. Verdere uitbreiding van Schiphol werd ook van de hand gewezen door vertegenwoordigers van de gemeenten Amstelveen, Haarlemmermeer, Haar- lemmerliede-Spaarnwoude en Haar lem. Deze laatste gemeente vertolkte tevens het standpunt van Bloemen- daal, Bennebroek, Heemstede en Vel- sen. Wethouder Goudsmit van Amstel veen noemde de bouw van een nieuwe luchthaven het enige reële alternatief. Elke verdere investering in Schiphol wees hij van de hand, omdat daar door de realisering van een tweede luchthaven alleen maar wordt ver traagd. Wethouder Van der Ham van Haarlem verklaarde, dat zijn gemeen te voorstander is van een tweede luchthaven in de Markerwaard. Hij verwees naar de ideeën van de com missie Schiphol-waarheen?, die een ge deelte van de Markerwaard versneld wil Inpolderen om de aanleg van een nieuw vliegveld tijdig mogelijk te ma ken. Zwanenburg Het gemeentebestuur van Haarlem- (Zie slot pagina 11 kolom 3) WASHINGTON (RTR-AFP) Senator Edward Kennedy Is geen plaatsvervangend leider meer van de democratische fractie in de Amerikaanse senaat. Bij een stemming in de fractie over de be zetting van deze post werd hij verslagen door Robert Byrd (West- Virgïnia). Deze kreeg 31 stemmen tegen Kennedy 24. Fractieleider van de democraten bleef Mike Mansfield, die niet op tegenkan didaten stuitte. De Nederlaag van Edward Kennedy was een volledige verrassing. Politieke waarnemers zijn van mening dat zijn kansen op de democratische kandida tuur voor het presidentschap nu verslechterd zijn. De senator uit Massachu setts heeft weüswaar meermalen verklaard dat hij geen gegadigde is, maar men echtte het tot dusver in Washington zeer waarschijnlijk dat hij dat alsnog zou worden. Volgens opiniepeilingen benaderde hij eerste kandidaat Edmund Muskie zeer dicht in populariteit. Uit de nu door hem geleden nederlaag spreekt volgens waarnemers wantrou wen in democratische kring jegens de .laatste der Kennedy's', terwijl boven dien de kwestie-Kopeche (de secretaresse die in zijn te water geraakte auto verdronk) nog niet vergeten zal zijn. Edward Kennedy maakte na afloop van de stemming een terneergeslagen in druk. ïilosolisch merkte hij op: ,lk heb al lang geleden geleerd, dat je slechts dan erdh-nt te winnen, wanneer je je verlies weet le dragen'. PARUS KTR. AFP) Alle 21 inzit tenden van een Frans militair vlieg tuig, onder wie twee generaais, een viee-admiraal en zeven leden van het Franse commissariaat voor kernener gie, zijn donderdag om liet leven gekomen toen liet toestel in het cen traal massief verongelukte, 's Och tends om kwart voor tien was het radarcontact met het vliegtuig, een Nord-202, verloren gegaan. Een sneeuwstorm bemoeilijkte de naspeu ringen. Pas tegen de 3\ond werd het wrak vanuit een helikopter ontdekt op ongeveer 20 km van de stad Pri- vas, in het departement Ardeche. Het toestel was ontploft. Het vliegtuig was onderweg van Pa rijs naar Pierrelatte, waar zich het Franse centrum voor uraniumverrij king bevindt en waar vertegenwoordi gers van de strijdkrachten en het commissariaat voor Kernenergie een coördinatiebijeenkomst zouden hou den. Tot de slachtoffers behoren admiraal Landrin, plaatsvervangend chef van de generale staf. ingenieur- generaal Billion, een expert van het ministerie van defensie op het gebied van kernwapens en generaal Pineau. Onder de omgekomen leden van het commissariaat oe vinden zich inge nieur Jacques Mabile, sinds december belast met het oppertoezicht op de produktie van uranium, plutonium lithium (voor de waterstofbom), Jean Labussiere, hoofd van de financiële dienst. De la Boulaye hoofd van de programma-afdeling en Priole, fabrica- gechef. LIBERIAANSE TANKER NA EXPLOSIE IN BRAND BIJ SARDINIË CAGLIARI (RTR-AFP) Voor ae kust van Sardinië staat een Liberiaan se olietanker in brand. Het is de 83.882 ton metende .Universe Patri ot'. Het schip zond donderdagavond nood seinen uit en vroeg om onmiddellijke hulp. Er had zich een explosie voorge daan. In het gebied waar de tankboot nood verkeert, ongeveer 50 km ten zuidwesten van Sardinië, heerst bij zonder slecht weer en er staan hoge golven. Het is nog niet bekend hoeveel perso nen de .Universe Patriot' aan boord heeft. De brand is zeer hevig, meldden Sar- dijnse vissers, die in de buurt van de tanker zijn geweest, doch door de woeste zee niets konden uitrichten. De vissers waren van mening, dat, gezien de grootte en de felheid van de brand, de bemanning ïeeds van boord moet zijn gegaan. Men had echter geen reddingboten waargenomen. BESTUURSCOLLEGE GEEFT OPENING VAN ZAKEN ROTTERDAM (ANP) Ter afsluiting van hun lange beraad met de nieuwbenoemde bisschop van Rotterdam hebben de drie leden van het diocesaan bestuurscollege opening van zaken gegeven. Zij doen dit in een brief aan mgr Simonis, die in antwoord daarop zijn vertrouwen uitspreekt in het diocesaan bestuurscollege en de leden ervan vraagt om verder onder zijn voorzitterschap voort te werken. aanleiding tot instemming en protest. Bij de instemming hebben wij de eerbied van de paus. de zorg om de band met de wereldkerk en de onrust om een mogelijk verlies van belangrij ke waarden verstaan'. Wantrouwen De brief van het bestuurscollege aan mgr Simonis is ondertekend door dr C. G. F. Braun MSC. door drs W. M. I. van den Ende en door drs H. M. G. J. van der Ven. LONDEN Met spandoeken en plakkaten is een grote groep sta kende PTT-medewerksters woensdag naar Hyde Park ge trokken voor een massa-bijeen komst. De stoet passeerde onder weg de krantegebouwen in Fleet- street: de daar aanwezige jour nalisten werden met gehoon ge passeerd voor zover hun kranten de staking hadden bekriticeerd. .Uw benoeming tot bisschop van Rot terdam'. aldus de brief. ,is voor velen een schok geweest en voor allen een pijnlijke verduidelijking van de tegen stellingen in de kerk. De sehok werd ,Wij willen stellen, dat het protest ons op verschillende punten gerecht- j vaardigd en juist leek. Uw benoeming werd door velen gezien als een teken van wantrouwen of afkeuring van het; kerkelijk gebeuren in Nederland, en van het beleid, dat uw voorganger en het Nederlandse episcopaat hebben gevolgd. Dit geschiedde zonder enige uitieg of verklaring. Wij hebben dit diep be treurd. Toen de bisschoppen vervol gens om overleg vroegen met de paus. werd hun duidelijk gemaakt, dat deze benoeming in de bedoeling van de paus een definitief karakter draagt'. .Met de bisschoppen menen ook wij de bewering of de veronderstelling dat in het bisdom Rotterdam bij de voorbereiding op de bisschopsbenoe ming op oneerlijke of onwaarachtige wijze zou zijn gehandeld, duidelijk te moeten afwijzen. Wij menen dat het in de huidige tijd (Zie slot pag. 11 kolom 5) ft ah! lijn Vakbond HET NKV KAN de komende verkiezing ,met, een gerust ge weten', en zonder dubbelfunctio- narissen vakbondsman-politi cus) in zijn top, tegemoet zien. (pag. 3) Nieuws uit Zeeland op de pagina's 2, 5, 6 en 7. Binnen- en buitenland op de pagina's 1, 3 en 11. Sport op de pagina's 9 en 1. Televisie op pagina 13. RILLAND-BATH De bouw van het enorme sluizencomplex voor de Schelde-Rijnverbinding op de schorren voor de Ooster- schelde is op dit moment drie tot vier maanden vóór op het schema. Als het huidige tempo bij de sluizenbouw kan worden gehandhaafd, zal in de zomer van 1973 water in de Kreekrak- I sluis kunnen stromen. Het j bouwschema ging ervan uit, dat het in het najaar van 1973 zover zou zijn. In maart 1974 zal het sluizencomplex moeten worden opgeleverd; dan zullen ook de aansluitende gedeelten van het Schelde-Rijnkanaal vrijwel ge reed zijn. De directeur van de uitvoerende aan nemerscombinatie .Benedac' een groep van drie Nederlandse en twee Belgische aannemersbedrijven ir P. de Reus maakte donderdag gewag van die voorsprong op het tijdschema, toen er bij het karwei in de bouw put een feestelijk feit te vieren was: het moment waarop de honderddui- zenste van de in totaal tweehonderd vijftigduizend kubieke meter beton kon worden gestort, die voor het] sluizencomplex nodig is De .ronde' kubieke meter beton werd gestort voor de vloer van wat straksj ,de woelbak' van de sluis zal worden genoemd: het gedeelte tussen de ei genlijke sluizen en het stelsel leidin gen, dat het zoute water zal afvoeren naar een bufferbekken om er te wor den opgeslagen. De honderdduizend kubieke meter gestort beton bij el kaar zorgen er voor, dat nu de con touren van de twee Kreekkraksluizen zich duidelijk in de bouwput begin nen af te tekenen. De dubbele bodem van de beide sluizen is nu een heel eind gevorderd en ook de .riolen' voor de afvoer van het zoute water schie ten goed uit de grond. Een jaar Ir De Reus herinnerde eraan, dat de .Benedac' in maart 1969 de opdracht voor de bouw van de .tweelingsluis" voor de Schelde-Rijnverbinding kreeg kosten ƒ70 miljoen maar dat men pas ongeveer een jaar later kon beginnen met het storten van beton. Eerst moest de veertien meter diepe bouwput worden drooggemalen. Daar-, voor al was het sluizengebied omge ven door een dijk om het Oosterschei- dewater te keren. Als alle tweehonderdvijftigduizend ku bieke meter gewapend beton en de ruim vijfduizend kubieke meter voor gespannen beton .verwerkt is, liggen in de bouwput twee gelijke sluizen. Ze hebben een te benutten schutlengte van 320 meter en zijn 24 meter breed Elke sluis bestaat dan uit twee gedeel ten van 220 meter en 105 meter (kleinere schepen), die ook afzonder lijk te bedienen zijn. Bij het sluizen complex hoort ook een centraal bedie ningsgebouw, een machinegebouw, een centraal kantoor en tien dienstwonin gen voor het personeel. Zout-zoet De Kreekraksluizen vormen een taal onderdeel van het gigantische karwei, dat de binnenscheepvaart een nieuwe, kortere route moet bezorgen tussen het Antwerpse havengebied en de Rijn. Dc functie van de sluizen wordt enerzijds: opheffen van het ver schil In waterstand tussen het Ant werpse kanaal en de na 1978 afgesloten en zoet wordende Oos= tcrschelde. De tweede functie hangt daarmee samen: de sluizen moeten voorkomen, dat zout water het straks zoete Zeeuwse Meer binnen dringt. Het werd ook donderdag benadrukt door ir De Reus: het is met name die barrière tussen zoet en zout water, die het sluizencomplex in de Ooster- schelde bij Rilland zo'n uniek karak ter geeft. Er wordt een methode toe gepast, die op kleinere schaal in Duin kerken is gebruikt, maar voor Neder land een primeur betekent. Die metho de komt er op neer. dat kolkinhoud van de twee sluiskokers bij elke schutting van schepen volledig wordt ververst, in een tijd van tien tot. twintig minuten Daarbij wordt ge- Zie slot pag. 2 kol. 6j [en moet toegeven, dat het comité tolvrije Haring- vlietbrug voor een vnj- lvP/C wel sluitende argumentatie heeft gezorgd om aan haar woeasdag aangekondigde actie kracht bij te zetten. De argumenten komen neer op een accentuering van de gewijzigde ver keerssituatie in Zuidwest-Nederland. Indien de brug niet vervroegd zou zijn aangelegd, dan zou ze nu dringend no dig zijn om chaotische verkeerstoe- standen te voorkomen. Bovendien heeft het altijd in de bedoeling gele gen de brug op te leveren op het mo ment. waarop de wegaansluiting via de Volkerakdam aan de Brabantse oe ver gereed zou zijn. In juli aanstaande is dat het geval. Dat betekent derhalve, dat aangenomen dat de bouw eens niet vervroegd zou zijn uitgevoerd - de (tolvrije) Haringvlietbrug over eni ge maanden officieel zou worden ge opend. Nu duurt het echter tot 1 juli 1975 voordat de brug tolvrij is. Zo zijn er een vrij groot aantal redelijke ar gumenten, die pleiten voor het tolvrij- maken van deze verbinding, zoals bij voorbeeld ook het onmiskenbare feit. dat de Haringvlietbrug de route over de Moerdijk en de Oude Maas bij Dor drecht thans in niet geringe mate ont last. Daarmee wordt geaccentueerd, dat de Haringvlietbrug niet langer meer kan worden beschouwd als een verbinding van regionale betekenis. De argumentatie als geheel van het co mité zij was gisteren omstandig in de PZC opgenomen zal ook Zeeland sterk aanspreken. Er is echter aan dit alles één groot jnaar' verbonden, samen te vatten in één zin: contract ts contract De overeenkomst tussen het rijk en de NV Brugverbinding Haringvliet ga randeert namelijk de staat der Neder landen. dat de brug niet vóór 1 juli 1975 moet worden overgenomen. Daar is geen speld tussen te krijgen, of men er nu lang over praat of kort: contract is contract. Inmiddels is e! enige ma len gebleken, dat minister Bakker niet de minste lust toont om de brug ee: der over te nemen en van plan is de overeenkomst letterlijk te nemen. Ach teraf moet men wel concluderen, da' de NV Brugverbinding Haringvliet zich destijds het vel over de oren heeft laten halen, met na me door de hoofd ambtenaren van fi nanciën zij heb ben het contract gemaakt maar het zou onbillijk zijn om dat nu aan de pioniers van destijds te verwijten toen de overeenkomst werd gesloten was iedereen verheugd, ook in Zee land. In dit licht gezien komt het ons volkomen correct voor. dat de NV Brugverbinding zich van directe deel neming aan de actie onthoudt: zij is contractpartner en dat legt haar ver plichtingen op. In de contra-argumentatie, die minis ter Bakker de laatste tijd heeft la ten horen, wordt, één element in het bijzonder genoemd, waaraan men niet. zomaar voorbij kan gaan. De bewinds man zegt namelijk, dat vervroegde overname hoe dan ook betekent, dat. het daarvoor benodigde bedrag niet meer kan worden aangewend voor an dere werken. Het comité heeft bere kend. dat deze vervroegde overname het rijk bijna acht miljoen zal gaan kosten: dat is dus het bedrag, dat el ders in het land niet voor wegenbouw kan worden aangewend. Men moet er kennen, dat dit argument voor een mi nister hij is niet. alleen bewindsman voor het zuidwesten toch behoort mee te tellen. Een argument ook. dat overal buiten het zuidwesten kan wor den gebruikt om de minister te vra gen de brug juist niet vervroegd over te nemen. Een tweede verweer van de minister zal vooral in Zeeland moeten wor den overwogen. Hij heeft er on langs in een vraaggesprek met de PZC op gewezen, aat tolafspraken als bij de Haringvlietbrug voor hem ook van belang zijn bij de totstandko ming van de vaste Westerscheldever- binding. Met andere woorden: het moet niet een maniertje worden in de geest van .beginnen met tol betalen en dan na een paar jaar aandringen op ontheffing'. Een lid van het actiecomi té heeft er in verband daarmee op ge wezen dat een tolheffing op de Wes terscheldeverbinding wezenlijk iets an ders is dan een tolheffing op een brug. die het rijk op een later moment zelf zou hebben gebouwd. Dat lijkt ons een zwak verweer: de vaste verbin ding over en door de Westerschelde komt er niet zomaar, maar gaat de functie van een veerdienst overnemen, een veerdienst waarvoor het rijk de laatste jaren vele miljoenen heeft moe ten investeren. En als er geen verbin ding komt zullen de miljoenen voor de veerdiensten nodig blijven. Wat dat betreft is er geen verschil met de brug. Wij willen niet ontkennen de actie van het comité tolvrije Haring vlietbrug sympathiek te vinden en de argumentatie aanvaardbaar. Nochtans gebiedt de eerlijkheid te zeggen, dat de minister een contract in handen heeft, waar geen speld is tussen te krijgen, terwijl hij bovendien zijn houding motiveert met overwe gingen. die redelijk 'zijn. Vorige maand is echter duidelijk geworden, dat de NV Brugverbinding zelf aan twee tus senoplossingen denkt, de eerste gaat. uit. van handhaving tot half 1973 van het huidige toltarief 2,daarna de tol afschaffen en de verplichtingen voldoen uit de inmiddels gekweekte reserves, tweede mogelijkheid is ver laging van het tarief tot één gulden en doorgaan tot 1 juli 1975. zoals het contract voorschrijft. Het lijkt ons dat zowel de minister als de gebruikers van de brug de zin van beide voorstel len niet kunnen ontkennen. Vooral" het guldenstarief lijkt ons acceptabel: wanneer men in aanmerking neemt dat destijds werd begonnen met f 3.50 voor personenwagens en 10.— voor vrachtauto's, dan is die ene gulden mede gelet op het inflatie-effect (Voor vervolg zie pagina 3 kolom 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1971 | | pagina 1