Britten niet eens over manier om Kanaal beter te beveiligen NIEUWE BISSCHOP VAN ROERMOND MOET MAN ZIJN MET TEAMGEEST EN GEVOEL VOOR HUMOR Fraaie collectie van prinses Galitzine binnen- en buitenland SPAAR- PLANNEN Jongeling weer lijsttrekker GPV Tweede helft van de winter kouder? Pensioen voor joodse oorlogs slachtoffers Gastwerknemers in Nederland te weinig aanvaard BENELUX-PARLEMENT: INSPRAAK IN VESTIGING RAFFINADERIJEN WOENSDAG 20 JANUARI 1971 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 9 COMMISSIE PROFIEL' WIL HEEL NIEUW BESTUURSTEAM ROERMOND (GPD) De nieuwe bisschop van Roer mond zal een man moeten zijn die leiding weet te geven vanuit een team. ,Men mag van hem verwachten de ge schiktheid om in een team te werken en een gezonde mensenkennis, die hem in staat stelt de juiste leden van een team te kiezen'. beziggehouden met wat zij dan ook duidelijk noemt het profiel van een bisschop binnen de leiding van het bisdom Roer mond .De profieltekening met de daarbij te voegen reacties van de mensen in Limburg zal de ver wachtingen ten aanzien van de nieuwe bisschop en de leiding van het bisdom gaan bevatten', aldus de commissie, die daarmee tluidelijk maakt dat zij niet al leen naar een opvolger voor mgr Moors wil laten zoeken, maar tegelijk ook naar een nieuw team van naaste medewerkers. Zij komt daarmee tegemoet aan ver langens die breed in dit bisdom leven, volgens welke de huidige bisdomtop in zijn geheel ver- MOET SCHEEPVAARTVERKEER LINKS OF RECHTS HOUDEN? Foto: Bestaande scheepvaartrou tes door het Kanaal. (ADVERTENTIE) gewone gemengde verzekering Bi] De Waerdye alle rentebaten plu* koerswinsten aan de verzekerden, minus voor onze bemoeiingen. BI) Stad Rotterdam Leven alle rente baten boven Vj'/o eveneens. Bi| een gemiddelde marktrente van 8'It, ot een gemiddeld dividend plus koersstijging van 8°/o op Robeco- oandelen, stijgt, zowel bij Stad Rot terdam Leven als bij de Waerdye, een afgesloten spaarplan In een onge ëvenaarde mogelijkheid van f 50.000.- na 30 Jaar tot f 115.000.-: stijging 130°/.. Verkoop uitsluitend via assurantie bemiddelaars. a Assurantieconcern A\ Stad Rotterdam f SRI anno 1720 DEN IIAAG (GPD) De generale verbondsraad van het GPV (Gerefor meerd Politiek Verbond) heeft beslo ten bij de tweede kamerverkiezingen van 28 april uit te komen met een gelijkluidende lijst in alle 18 kieskrin gen. Als eerste op deze lij^t staat de heer P. Kongeling uit Amersfoort, het thans in de tweede kamer zittende lid van het GPV. Vervolgens staan op de lijst, die to taal 30 namen telt, dr A. J. Verburgh uit Dordrecht. J. van der Jagt uit Arnhem, de heer J. P. de Vries uit Amersfoort en de heer P. van Leeu wen uit Berkel. (Van onze weerkundige medewerker Mocht de Engelse prognose voor een koudere periode in de komende weken ook voor ons land uitkomen dan kan de ba lans van deze winter nog naar de te koude kant gaan uitslaan. Over deze eerste helft van de winter, die deze week afsluit, is de balans vrijwel in evenwicht met een lichte neiging om naar de koude kant te balanceren. In De Bilt ligt het aantal vorst- dagen vanaf 1 december rond de 25 hetgeen tot half januari iets meer is dan normaal. Ook ligt het. aantal uren winterzon iets boven normaal hetgeen door deze zonnige week nie mand zal verwonderen. Al heb ben wij al een laag(je) sneeuw verwerkt, in het noorden meer dan elders in het land. toch ligt het neerslagcijfer over deze eer ste winterhelft onder normaal. Het feit dat de Scandinavische landen een extreem zachte eer- ïte winterhelft, hebben gehad iou een reactie tot gevolg kun- ïen hebben wanneer zich daar ■en hogedrukgebied nestelt Het :ou ons daarom niet verwonde- en dat de tweede helft van ieze winter toch kouder zal verlopen dan deze eerste helft waar wij overigens zeer content mee zijn geweest De maand december gaf een gemiddelde neerslag over het hele land te zien van 50 mm tegen 62 mm normaal In De Bilt viel op 8 dagen sneeuw tegen op 4 dagen normaal. In onze omgeving wer den de volgende neerslagcijfers opgegeven- Kapelle 58. Oost- burg 59. Wolphaartsdijk 57, Co- lijnsplaat 55, Serooskerke 54, Middelburg 53, Borssele 52, Goes 53. Sint-Maartensdijk 47, Kats 46. Aagtekerke 49, Vlissin- gen 46, Westkapelle 49 mm. Pleidooi in senaat: (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het eerste-kamerlid Rijnders (chu) heeft dinsdagmiddag gepleit voor een pensioenregeling voor de joodse oorlogsslachtoffers, die thans zijn aangewezen op bijstandsuit keringen. .Deze pijnlijke zaak moet desnoods worden opgelost door een wetswijziging', zei de heer Rijnders die in de senaat steun kreeg van de socialist drs Vermeer. Op 14 februari zal de behandeling worden gehouden door de tweede kamercommissies, waarbij al een brief van staatssecretaris Van de Poel ter tafel ligt, die wel een sterke verbetering va.n de uitkeringen in houdt, maar geen speciale pensioenre geling. De regeling geldt voor de oor logsslachtoffers, die nog steeds te lij den hebben van het concentratiekamp syndroom ep die de aanvragen voor uitkeringen vaak als bijzonder pijnlijk ervaren. Bij de behandeling van de begroting van erm gistermiddag sneed de KVP- senator Letschert de eventuele uitke ring uit de totogelden aan de KNVB aan. .Moeten we dat zo maar doen als we hebben gezien dat de KNVB van de NOS (en daardoor van de kijkers) een bedrag van 800.000 gulden heeft geëist voor de deeluitzendingen van voetbalwedstrijden', vroeg hij. DAGBLADPERS De socialist Vermeer vroeg wat minis ter Klompé van plan was te doen naar aanleiding van de alarmerende berichten over de slechte financiële resultaten van de Nederlandse dag bladpers. ,De regering moet zich bezinnen op structurele maatregelen. Dat gebeurt ook op andere terreinen', meende de lieer Vermeer. SPORT-RECREATIE Vrijwel de gehele senaat stelde zich posilief tegenover het beleid van erm op. Ook de socialistische sprekers hadden veel begrip voor de moeilijke problemen waarmee de minister en haar staatssecretaris te kampen heb ben. Een veranderende maatschappij, veel onduidelijkheid op verschillende gebieden en de moeilijke verhouding tussen lokale overheid en nationale overheid werden ter sprake gebracht. KVP-senator Letschert en CHU-spre- ker dr De Vries bleken voorstander van een speciale minister voor sport, recreatie en jeugdzaken te zijn. Van onze moderedactrice ROME Prinses Irene Galitzine maakte op de galashow van haar zomer en water 1972-collectie maar meteen een eind aan het afschuwe lijke misverstand dat mini-shorts alleen maar door tieners op het strand kunnen worden gedragen. De charmante prinses die de 40 al ruimschoots is gepasseerd ver scheen in een mini-shorl-pakje van zwart satijn met bijpassende even tot over de knie rijkende laarzen. Na een dag met zo weinig mode- nieuws dat iedereen ernstig aan het voortbestaan van de haute couture begon te twijfelen liet prinses Galit zine zien dat er voor modieuze vrouwen nog echt wel kleren met allure zijn Vogue en Harper's Ba zar zijn er nu al van overtuigd dat het zelfs Dior en Yves Saint Lau rent niet zal lukken om haar zeer strak heli,inde verrukkelijk vrouwe lijke creaties te overtreffen. Ook prinses Galitzine waagde de Verbod sigaretten BRUSSEL België bereidt een wets ontwerp voor die de verkoop van sigaretten met giftige stof zal verbie den. Dat heeft de minister van volks gezondheid gisteren in de kamer ge antwoord op een vraag van een der parlementsleden. Hij doelde daarbij kennelijk niet alleen op sigaretten met verdovende bestanddelen doch ook op die met de naar bepaalde normen vast te stellen tc hoog nicoti negehalte. nieuwd zou moeten wor den. De profieltekening begint met te stellen dat de Kerk in Limburg provincie en bisdomgrenzen val len samen) sterk verweven is met het culturele en maatschap pelijke leven en dat zij daardoor in de huidige maatschappelijke omwenteling extra bloot staat aan kritiek. Ten aanzien van de leiding van het bisdom volgt daaruit dat zij het niet zozeer moet zoeken in .het beoordelen van (deze) tegen stellingen, in het eventuele partij kiezen tussen partijen en in con flicten. alswel het overwinnen van tegenstellingen door deze te plaatsen in het perspectief van de (Van onze correspondent) LONDEN Bij een korte ge- dachtenwisseling in het Lager huis over de onveiligheid in het Engelse Kanaal heeft Jim Calla- ghan de vroege minister van bin nenlandse zaken en daarvoor van financiën in de Labourrege- ring, het denkbeeld geopperd van een voorlopige nieuwe regio nale regeling van het scheep vaartverkeer door de Straat van Dover, om de bestaande risico's te verminderen. Een dergelijke regeling zou tot stand dienen te worden gebracht door de rege ringen van de landen rond het Engelse Kanaal met inbegrip van Nederland. Callaghan wilde dit, omdat met de nieuwe internationale regeling welke de Britse regering wenst vele jaren zullen zijn gemoeid. De regering is echter bereid een Europese regeling te overwegen indien het onmogelijk zou blijken een internationale oplos sing die de hele wereldscheepvaart omvat, te bereiken. Een regionale regeling zou echter minder bevredigend zijn, gezien het aantal niet-Europese schepen dat deze drukke vaarweg gebruikt. Ondanks het feit dat sinds drie jaar voor de Straat van Dover gescheiden tweerichtingsverkeer wordt aanbevo len er is geen verplichting is dit veiligheidsprobleem nog lang niet op gelost, zoals uit de jongste tragedies blijkt, waarbij in twee achtereenvol gende dagen 29 mensenlevens verloren gingen. Rechts houden Dagelijks passeren er door de straat van Dover 750 schepen. Het besluit om eindelijk enige orde in de chaos te scheppen, dat destijds op Brits initiatief door de IMCO, de in Londen gevestigde Intergouvernementele Ma ritieme Consultatieve Organisatie' der Verenigde Naties, werd genomen, hield in dat er voortaan in de nauwe Straat van Dover vrijwillig rechts zou worden gehouden, dat wil zeggen dat de schepen op weg naar de Noordzee langs de Franse en Belgische kust dienen te varen, en de .tegenliggers' onder de Britse kust moeten blijven. Dit is trouwens in overeenstemming met de universele regel in het scheep vaartverkeer. Deze vrijwillige afspraak wordt door 95 procent van de schepen die het kanaal passeren opgevolgd. Dit bete kent echter nog altijd dat elke dag ongeveer veertig schepen aan de ,ver keerde kant van de weg' zit ten. In de drie jaar sinds de nieuwe regeling werd ingevoerd, deden zich 37 aanvaringen voor, tegen 30 in de sprong naar de confectie. De beste boutique-confectie die ik ooit heb gezien. Creaties voor de komende winter, die vooral gezien de prachti ge stoffen en de voortreffelijke af werking opmerkelijk laag geprijsd zijn. Jassen, capes, ensembles en I broekpakken zouden voor de Neder landse consument op een kleine 300 kunnen komen. En omdat prinses Galitzine er met de rolkleng- te nooit naast heeft gezeten en het voor winter '72 op rokken tot net iets over de knie houdt, zou ik u nu al vast willen adviseren geen midi- jurken of midi-rokken meer te ko-| pen, want daar moet straks een forse zoom in. Een midi-jas kan nog, maar een maxi-mantel niet meer. Prinses Galitzine ziet voor winter '72 vooral veel in combinaties met ro de klokrokken en zwartsatijnen] blouses en zeer brede ceintuurs waarover de capes laat dra gen. Maar om niet al te ver vooruit te lopen: de .bloomers' of zwarte piet- pof-broekjes namen in haar zomer collectie de belangrijkste plaats in Ook de bloomers, beslist veel sjie- ker dan een short, liet zij met tot iets over de knie vallende capes combineren, terwijl ze de koren- blauwe, goudsbloemgele. zacht oran je en fel rode mini-pakjes ook met even over de knie vallende omslag-1 rokken liet dragen. Toch hoeft niet iedere vrouw bij prin ses Galitzine een mini-shortje aan.i Want voor de zomer biedt ze ookl toekomst. Zonder aan te sluiten bij deze of gene mening zal zij uitzicht moeten bieden voor mo gelijke oplossingen, ervan uit gaande dat het thans eerder haar taak is de mensen met proble men te leren omgaan dan uit spraken te zoen Vandaaruit komt de commissie tot enkele nadere eisen die aan de nieuwe bisdomleiding gestold zouden moeten worden: de leiding zal de nieuwe organen, zoals de diocesane raad en de daaruit gekozen centrale commis sie. de decanale centra en andere zeer positief tegemoet treden om met hen de lijnen van het beleid gezamenlijk te vinden. daaraan voorafgaande drie jaar, toen er geen speciale regels gol den. Van belang is. dat het aantal scheeps- ongelukken tijdens mist is afgeno men. Gezien de toenemende grootte van de olietankers en hun verhoogde snelheid valt het aantal rampen vol gens sommigen mee. De Britse rege ring aanvaardt deze redenering niet. Integendeel, zij is door de elkaar snel opeenvolgende catastrofes in hoge mate gealarmeerd. Nieuwe voorstellen Op de vergadering van IMCO in maart aanstaande zal mer. van Britse zijde dan ook nieuwe voorstelden doen om de nog altijd onbevredigende situ atie te verbeteren. Deze voorstellen waren overigens reeds voordat de nieuwe rampen plaatsvonden in de maak, zodat ze allerminst een paniek- aclitig karakter dragen. Het officiële standpunt is. dat men wil vasthouden aan het systeem van .rechts houden in twee verkeersbanen door een natuurlijke barrière van on diepten en zandbanken van elkaar ge scheiden. Hoewel de Britse voorstellen nog niet compleet zijn. is de belangrijkste be oogde wijziging, dat het vaarsysteem voortaan verplicht zal moeten worden gesteld. De moeilijkheid hierbij is evenwel, dat dit toezicht het straffen op over treding nodig maakt, en het, is niet eenvoudig hierover inernationale overeenstemming te bereiken. Vooral omdat de routes zich grotendeels bui ten de territoriale wateren bevinden. Verder wil de Britse regering zwaar dere minimumeisen aangaande zee manschap voor de dekofficie- Engeland hoopt ook dat de afschei ding tussen de beide verkeersstroken effectiever zal worden gemaakt, door het bestaande idee verder in de toena- deringsgebieden uit te breiden, zodat vaartuigen kunnen .voorsorte- Loods Er is een suggestie om alle schepen te verplichten voor de vaart door het Engelse kanaal en de Straat van Do ver een loods aan boord te nemen. Het bezwaar fs, dat hiervoor enkele duizenden loodsen nodig zouden zijn en dit zou bovendien te kostbaar worden. Loodsen worden, zoals men weet. tot nu toe alleen gebruikt om schepen naar hun haven of vandaar buiten gaats te brengen. Aan de orde is thans de vraag of rond het Kanaal loodsen over grotere afstanden dan gewoonlijk zouden moeten opere- Het. is echter jammer dat de deskun digen het zo hopeloos oneens zijn. Trinity House, zoals de Engelse orga nisatie van het loodswezen inclusief de vuurtorens) heet. is altijd voor links houden in het Engelse Kanaal ge weest, mede op grond van enquêtes onder de betrokkenen, waarbij 70 pro cent, zich voor Jinks' uitsprak. Later toen de IMCO-regel werd aange nomen om rechts te houden, legde men zich daar algemeen bij neer om nog de keus uit pantalons met v- hals-tunieken, waaronder een truitje in een contrasterende kleur hoort. En dan zijn er nog met lint afge- biesde op de knie vallende mantel pakjes. Creaties die evenals haar kleurig gedessineerde jurken van le- lie-kelk-achtige mouwen waren voorzien. De tot iets over de knie a diende mantels waren bijna alle maal kraagloos en hadden een met lint af gebiesde a-symetrische slui ting. Stuk voor stuk jassen met een nauwsluitend bovenlijfje en onder de taille wijduitklokkende pan den. Prinses Galitzine kreeg een ovationeel applaus voor haar sprookjesachtige avondjurken. Simpele witte hals- bandjaponnen met langs de zoom de meest beeldige prints, zoals een springende tijger, giraf en vele vo gels in de vrije natuur. Na al het fraais bij prinses Galitzine vielen de overige Italiaanse zomer collecties in het niet. Heinz Riva. de in Zwitserland geboren couturier, die een modehuis aan het schilder achtige Piazza di Spagna heeft, had er kennelijk een retourtje Parijs aan gewaagd, want zijn jurken met raglan-mouwen en met. golvende stiksel gegarneerde ceintuurs waren wat je noemt een potpourri van Balmain en Givenchy. Rood, wit en blauw waren Riva's nieuwe zomer- kleuren. De rokken vielen bij Riva net iets over de knie. Evenals bij Fabiani die ook al de raglan-lijn in bijna al zijn mouwen verwerkt had. Binnen de bisdomtop moet een reële delegatie van taken en ver int woordelijkheden plaatsvinden en deskundigen moeten worden ingeschakeld om het beleid te .onderbouwen' De leiding moet los van alle organen en structuren open staan voor ieder die haar wil benaderen, aftasten wat er onder de mensen leeft en daartoe voor al met de moderne communica tiemedia goede relaties onderhou den. Pas na deze uitgebreide beschou wing over hei leidinggeven in teamverband komt het profiel tot enkele .persoonlijke kwaliteiten' van de bisschop De commissie dit internationaal goedgekeurd sys teem een kans te geven. Maar thans propageren de oud-gezagvoerders, die op Trinity House de dienst uitmaken, weer met kracht het links houden, vanwege de nieuwe gevaarlijke situa tie, onstaan door de enkele jaren geleden nog onvoorziene ontwikkelin gen van het scheepvaartverkeer door de sluiting van het Suezkanaal en de steeds stijgende behoefte aan olie. .Wij zijn er helemaal niet op uit', zo zei men ons, ,om door eventueel links houden In oostelijke richting de eigen Britse havens te bevoordelen, zoals sommigen beweren. Want de linkse verkeersstroom behoeft om die ha vens te breiken dan niet langer de Straat van Dover over te ste ken.' .Onze functie heeft niets met havens te maken, maar alleen met de veilig heid op zee.' De enige reden voor ons plan is. dat de langs de Engelse kust lopende route, speciaal voor volgela den supertankers, ertsschepen en me- thaangasboten de beste en de diepste is, waar men het minst hoeft te manoeuvreren. Vandaar dat vroeger de meeste schepen inderdaad links door de straat gingen! Schepen op weg naar Europoort, Am sterdam of Hamburg, die thans rechts houden, staan voor het probleem dat ze bij de Noordhinder door de banken naar bakboord (links) worden ge dwongen en daar tevens voorrang moeten geven aan het drukke verkeer uit de Schelde. Het rechts houden dwingt schepen vele malen door het Engelse kanaal te zigzaggen. Zoals bijvoorbeeld uit de Perzische golf komende tankers die in Brixham bij Torquay een loods willen oppikken. Daarna moeten ze opnieuw het Kanaal oversteken om weer in de rechtse baan te komen. Indien het schip naar Londen gaat, zal dan voor een derde maal tegen het andere scheepvaartverkeer in moeten worden overgestoken. Tankers van 200.000 ton met een diepgang van twintig meter lopen in de ondiepten langs de Frans kust het risico aan de grorld te ra ken.' Het hoofdargument van Trinity House voor de verandering van de thans geldende vrijwillige regels, is inder daad dat thans de schepen met de zwaarste en gevaarlijkste ladingen met massagoed op weg naar Europe se havens langs de ondiepe Franse OUD-KAMERLID VAN LIENDEN OVERLEDEN EINDHOVEN (ANP) Na een ziek- bed van enkele maanden is dinsdag te Eindhoven op 73-jarige leeftijd overle den de heer K. van Lienden, die als socialist 24 jaar lid van de tweede kamer is geweest. Hij was ook de eerste socialist, die lid van gedeputeerde staten van Noord-Brabant werd. Eindhoven heeft hij als wethouder en als raadslid gediend. Hij was lange tijd landelijk voorzitter van de organisatie van on derling beheerde ziekenfondsen in Ne derland. stelt dan dat de bisschop voor alles' een gelovig mens moet zijn', die de crisis van het chris tendom in deze tijd persoonlijk heeft en-aren en doorleefd. Hij moet bekwaam kunnen voorgaan in liturgie en verkondiging en ir. het algemeen got-d in net open baar kunnen optieden e.\ met mensen omgaan. Hij moet inzicht hebben in modem management, ruimte geven aan de mensen, de eenzijdigheden van deskundigen doorzien en de grote lijn kunnen volgen en aan andere overdragen. Tenslotte moet de kandidaat-bis schop goed gezond zijn en gevoel voor humor hebben: dat laatste omdat hij \ooral zijn eigen posi tie moet kunnen relativeren. en Belgische kusten varen. Het ls echter moeilijk een internationaal aanvaard systeem radicaal te verande ren. De Britse regering is van mening dat indien het plan van Trinity House zou worden verwezenlijkt, dit een veel groter gevaar voor aanvaringen met zich zou meebrengen dan het tegen woordige systeem. Overigens zijn er zoveel problemen verbonden aan de navigatie door het Engelse Kanaal dat het volgens de deskundigen niet alleen maar een kwestie is van rechts of links houden. Rotonde Daarom wil de Britse regering eerst nagaan of de huidige methode kan worden verbeterd. IMCO heeft reeds sinds een jaar een plan ingediend om een nieuwe .rotonde' in te voeren op de allergevaarlijkste plek, namelijk bij het Sandettie-lichtschip, waardoor het voor Londen en Rotterdam be stemde verkeer beter zou kunnen w-orden geregeld. De beslissing hierover hangt echter af van de beraadslagingen over het resul taat van een zo juist gereedgekomen nieuw gezamenlijk Brits-Nederland hy drografisch onderzoek van de zuidelij ke helft van de Noordzee tot aan een lijn ruwweg getrokken tussen Margate en Duinkerken. De publikatie van de nieuwe daarop berustende zeekaar ten kan volgend jaar worden ver wacht. Gebleken is dat er sprake is van een aanzienlijke zand verplaatsing op de zeebodem en van diepteveran deringen tot een maximum van vier meter, hetgeen gezien de algemene ondiepte van het nauwe vaarwater nieuwe gevaren inhoudt. Doch de Britse regering is bereid om gezien de tegenover elkaar staande meningen de instelling te overwe gen van een speciaal gezagsorgaan voor het zeewezen' om een onpartijdl-, ge oplossing te vinden voor dit nij pende vraagstuk waar op dit ogenblik niemand uit schijnt te kunnen ko men. PROFESSOR WIEBERD1NK VRAAGT ONTSLAG UTRECHT (GPD) De minister van onderwijs en wetenschappen, dr G. II. Veringa. heeft op grond van bespre kingen met het college van curatoren en het bestuur van het academisch ziekenhuis te Utrecht, de commissle- Donner. twee leden van de commissie a an drie hartchirurgen, het bestuur en zijn raadsman geconstateerd, dat de basis voor vruchtbare arbeid prof. Wieberdink in het academisch zieken huis te Utrecht ontbreekt. Prof. dr Wieberdink heeft de minister medegedeeld, dat hij de korfingln zal verzoeken hem eervol ontslag te ver lenen De minister zal de Inwilliging van het verzoek bevorderen De minis ter van onderwijs en wetenschappen, curatoren en het bestuur van het academisch ziekenhuis zullen al het mogelijke doen om te bevorderen dat de kliniek voor hart- en vaatchirurgie te Utrecht zo spoedig mogelijk opti maal kan functioneren. .Ik wil mij eerst rustig bezinnen op de mogelijkheden. Even bijkomen en zien wal zich voordoet.' Dat is bet antwoord van prof. dr J. Wieberdink op de vraag wat zijn plannen zijn nu hij besloten heeft ontslag te vragen als hoogleraar in de hart- en vaatchi rurgie. De vraag of hij al enig idee heeft in welke richting zijn plannen hem even- tueel zouden kunnen voeren beant woordt de omstreden hartchirurg met- .Dat kan ik eigenlijk niet zeg gen.' MINISTER KLOMPÊ: (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG .De Nederlandse sa- menleving is te weinig bereid om bevolkingsgroepen met een ander cul tuurpatroon te aanvaarden. Dat mer ken we ook bij de buitenlandse werk- nemers en de woonwagenbewoner. Ik noem ze geen gastarbeiders want we behandelen ze niet als gasten.' .Met deze emotionele woorden ging minis ter Klompé gisteravond in de eerste kamer in op de betogen van de sena toren Rijnders (ch) en Van der Ma den (kvp) die pleitten voor een veel betere opvang van buitenlandse arbei ders. De minister wees op de plicht om deze arbeiders een menswaardig be staan te geven. Dezer dagen zal een rapport over het huisvestingsbeleid gereed zijn. Minister Klompé wees er nog op. dat in het laatste jaar .erg veel' buitenlandse arbeiders het land zijn binnengekomen. Eerste-kamerlid Rijnders (ch) pleitte vooral voor een goede scholing van de arbéiders uit het buitenland. Als ze als geschoold arbeider terug kunnen keren naar hun land. dan geven we hulp aan de Middellandse Zeelanden,' riep hij uit. De 49-jarige stadsreinigingsemployé A. Ladru is dinsdagmiddag om het le ven gekome- op het terrein van de stadsreiniging in Amsterdam. De man struikelde en werd overreden door een achteruitrijdende vuilniswagen. TOPPER VAN DE ROMEINSE MODESHOWS Vestigingsplannen in Urmond en Groot-Ternaaien (Van onze parlementaire redacteur) DEN HAAG Drie fractievoorzitters uit het Beneluxparlement, officieel de interparlementaire Beneluxraad geheten, hebben het comité van ministers schriftelijke vragen gesteld over de vestiging van olieraffinaderijen in het dicht bij elkaar gelegen Nederlandse Urmond en het Belgische Groot-Ternaaien. De socialist A. J. Lems (Nederland), de christendemocraat A. Sledsens (België) en de liberaal J. de Grauw- Belgiëvragen de ministers of er met de regeringen van de wederzijdse buurlanden overleg over de vestigingen is geweest en of het advies van het stimuleringscollege is ingewonnen. De fractievoorzitters wijzen hierbij op de grote gevolgen van de vestigingsplan nen op economisch en planologisch gebied. Zij vragen de ministers of zij bereid zijn de plannen in de interparlementaire Beneluxraad aan de orde te stellen alvorens tot definitieve beslissingen te komen. ZuRJCH Door een misver stand tussen twee stationschefs voltrokken twee treinen in tegen gestelde richting op een enkele spoorbaan bij Zurich en botste in dichte mist op elkaar. Vijf doden ziin geborgen, negen oewonden liggen in het ziekenhuis .'den Men treesl tussen de wrakstuk ken nog meer slachtoffers te vin- i de ver-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1971 | | pagina 9