Britten niet eens over manier
om Kanaal beter te beveiligen
NIEUWE BISSCHOP VAN ROERMOND MOET MAN
ZIJN MET TEAMGEEST EN GEVOEL VOOR HUMOR
Fraaie collectie van prinses Galitzine
binnen- en
buitenland
SPAAR-
PLANNEN
Jongeling weer
lijsttrekker GPV
Tweede helft
van de winter
kouder?
Pensioen voor
joodse oorlogs
slachtoffers
Gastwerknemers
in Nederland te
weinig aanvaard
BENELUX-PARLEMENT: INSPRAAK
IN VESTIGING RAFFINADERIJEN
WOENSDAG 20 JANUARI 1971
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
9
COMMISSIE PROFIEL' WIL HEEL NIEUW BESTUURSTEAM
ROERMOND (GPD) De
nieuwe bisschop van Roer
mond zal een man moeten
zijn die leiding weet te geven
vanuit een team. ,Men mag
van hem verwachten de ge
schiktheid om in een team
te werken en een gezonde
mensenkennis, die hem in
staat stelt de juiste leden
van een team te kiezen'.
beziggehouden met wat zij
dan ook duidelijk noemt het
profiel van een bisschop binnen
de leiding van het bisdom Roer
mond .De profieltekening met de
daarbij te voegen reacties van de
mensen in Limburg zal de ver
wachtingen ten aanzien van de
nieuwe bisschop en de leiding
van het bisdom gaan bevatten',
aldus de commissie, die daarmee
tluidelijk maakt dat zij niet al
leen naar een opvolger voor mgr
Moors wil laten zoeken, maar
tegelijk ook naar een nieuw team
van naaste medewerkers. Zij
komt daarmee tegemoet aan ver
langens die breed in dit bisdom
leven, volgens welke de huidige
bisdomtop in zijn geheel ver-
MOET SCHEEPVAARTVERKEER LINKS OF RECHTS HOUDEN?
Foto: Bestaande scheepvaartrou tes door het Kanaal.
(ADVERTENTIE)
gewone
gemengde
verzekering
Bi] De Waerdye alle rentebaten plu*
koerswinsten aan de verzekerden,
minus voor onze bemoeiingen.
BI) Stad Rotterdam Leven alle rente
baten boven Vj'/o eveneens.
Bi| een gemiddelde marktrente van
8'It, ot een gemiddeld dividend plus
koersstijging van 8°/o op Robeco-
oandelen, stijgt, zowel bij Stad Rot
terdam Leven als bij de Waerdye, een
afgesloten spaarplan In een onge
ëvenaarde mogelijkheid van f 50.000.-
na 30 Jaar tot f 115.000.-: stijging
130°/..
Verkoop uitsluitend via assurantie
bemiddelaars.
a Assurantieconcern
A\ Stad Rotterdam
f SRI anno 1720
DEN IIAAG (GPD) De generale
verbondsraad van het GPV (Gerefor
meerd Politiek Verbond) heeft beslo
ten bij de tweede kamerverkiezingen
van 28 april uit te komen met een
gelijkluidende lijst in alle 18 kieskrin
gen. Als eerste op deze lij^t staat de
heer P. Kongeling uit Amersfoort, het
thans in de tweede kamer zittende
lid van het GPV.
Vervolgens staan op de lijst, die to
taal 30 namen telt, dr A. J. Verburgh
uit Dordrecht. J. van der Jagt uit
Arnhem, de heer J. P. de Vries uit
Amersfoort en de heer P. van Leeu
wen uit Berkel.
(Van onze
weerkundige medewerker
Mocht de Engelse prognose
voor een koudere periode in de
komende weken ook voor ons
land uitkomen dan kan de ba
lans van deze winter nog naar
de te koude kant gaan uitslaan.
Over deze eerste helft van de
winter, die deze week afsluit, is
de balans vrijwel in evenwicht
met een lichte neiging om naar
de koude kant te balanceren.
In De Bilt ligt het aantal vorst-
dagen vanaf 1 december rond
de 25 hetgeen tot half januari
iets meer is dan normaal. Ook
ligt het. aantal uren winterzon
iets boven normaal hetgeen
door deze zonnige week nie
mand zal verwonderen. Al heb
ben wij al een laag(je) sneeuw
verwerkt, in het noorden meer
dan elders in het land. toch ligt
het neerslagcijfer over deze eer
ste winterhelft onder normaal.
Het feit dat de Scandinavische
landen een extreem zachte eer-
ïte winterhelft, hebben gehad
iou een reactie tot gevolg kun-
ïen hebben wanneer zich daar
■en hogedrukgebied nestelt Het
:ou ons daarom niet verwonde-
en dat de tweede helft van
ieze winter toch kouder zal
verlopen dan deze eerste helft
waar wij overigens zeer content
mee zijn geweest De maand
december gaf een gemiddelde
neerslag over het hele land te
zien van 50 mm tegen 62 mm
normaal In De Bilt viel op 8
dagen sneeuw tegen op 4 dagen
normaal. In onze omgeving wer
den de volgende neerslagcijfers
opgegeven- Kapelle 58. Oost-
burg 59. Wolphaartsdijk 57, Co-
lijnsplaat 55, Serooskerke 54,
Middelburg 53, Borssele 52,
Goes 53. Sint-Maartensdijk 47,
Kats 46. Aagtekerke 49, Vlissin-
gen 46, Westkapelle 49 mm.
Pleidooi in senaat:
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Het eerste-kamerlid
Rijnders (chu) heeft dinsdagmiddag
gepleit voor een pensioenregeling
voor de joodse oorlogsslachtoffers, die
thans zijn aangewezen op bijstandsuit
keringen. .Deze pijnlijke zaak moet
desnoods worden opgelost door een
wetswijziging', zei de heer Rijnders
die in de senaat steun kreeg van de
socialist drs Vermeer.
Op 14 februari zal de behandeling
worden gehouden door de tweede
kamercommissies, waarbij al een
brief van staatssecretaris Van de Poel
ter tafel ligt, die wel een sterke
verbetering va.n de uitkeringen in
houdt, maar geen speciale pensioenre
geling. De regeling geldt voor de oor
logsslachtoffers, die nog steeds te lij
den hebben van het concentratiekamp
syndroom ep die de aanvragen voor
uitkeringen vaak als bijzonder pijnlijk
ervaren.
Bij de behandeling van de begroting
van erm gistermiddag sneed de KVP-
senator Letschert de eventuele uitke
ring uit de totogelden aan de KNVB
aan. .Moeten we dat zo maar doen als
we hebben gezien dat de KNVB van
de NOS (en daardoor van de kijkers)
een bedrag van 800.000 gulden heeft
geëist voor de deeluitzendingen van
voetbalwedstrijden', vroeg hij.
DAGBLADPERS
De socialist Vermeer vroeg wat minis
ter Klompé van plan was te doen
naar aanleiding van de alarmerende
berichten over de slechte financiële
resultaten van de Nederlandse dag
bladpers.
,De regering moet zich bezinnen op
structurele maatregelen. Dat gebeurt
ook op andere terreinen', meende de
lieer Vermeer.
SPORT-RECREATIE
Vrijwel de gehele senaat stelde zich
posilief tegenover het beleid van erm
op. Ook de socialistische sprekers
hadden veel begrip voor de moeilijke
problemen waarmee de minister en
haar staatssecretaris te kampen heb
ben. Een veranderende maatschappij,
veel onduidelijkheid op verschillende
gebieden en de moeilijke verhouding
tussen lokale overheid en nationale
overheid werden ter sprake gebracht.
KVP-senator Letschert en CHU-spre-
ker dr De Vries bleken voorstander
van een speciale minister voor sport,
recreatie en jeugdzaken te zijn.
Van onze moderedactrice
ROME Prinses Irene Galitzine
maakte op de galashow van haar
zomer en water 1972-collectie maar
meteen een eind aan het afschuwe
lijke misverstand dat mini-shorts
alleen maar door tieners op het
strand kunnen worden gedragen. De
charmante prinses die de 40 al
ruimschoots is gepasseerd ver
scheen in een mini-shorl-pakje van
zwart satijn met bijpassende even
tot over de knie rijkende laarzen.
Na een dag met zo weinig mode-
nieuws dat iedereen ernstig aan het
voortbestaan van de haute couture
begon te twijfelen liet prinses Galit
zine zien dat er voor modieuze
vrouwen nog echt wel kleren met
allure zijn Vogue en Harper's Ba
zar zijn er nu al van overtuigd dat
het zelfs Dior en Yves Saint Lau
rent niet zal lukken om haar zeer
strak heli,inde verrukkelijk vrouwe
lijke creaties te overtreffen.
Ook prinses Galitzine waagde de
Verbod sigaretten
BRUSSEL België bereidt een wets
ontwerp voor die de verkoop van
sigaretten met giftige stof zal verbie
den. Dat heeft de minister van volks
gezondheid gisteren in de kamer ge
antwoord op een vraag van een der
parlementsleden. Hij doelde daarbij
kennelijk niet alleen op sigaretten
met verdovende bestanddelen doch
ook op die met de naar bepaalde
normen vast te stellen tc hoog nicoti
negehalte.
nieuwd zou moeten wor
den.
De profieltekening begint met te
stellen dat de Kerk in Limburg
provincie en bisdomgrenzen val
len samen) sterk verweven is
met het culturele en maatschap
pelijke leven en dat zij daardoor
in de huidige maatschappelijke
omwenteling extra bloot staat
aan kritiek.
Ten aanzien van de leiding van
het bisdom volgt daaruit dat zij
het niet zozeer moet zoeken in
.het beoordelen van (deze) tegen
stellingen, in het eventuele partij
kiezen tussen partijen en in con
flicten. alswel het overwinnen
van tegenstellingen door deze te
plaatsen in het perspectief van de
(Van onze correspondent)
LONDEN Bij een korte ge-
dachtenwisseling in het Lager
huis over de onveiligheid in het
Engelse Kanaal heeft Jim Calla-
ghan de vroege minister van bin
nenlandse zaken en daarvoor
van financiën in de Labourrege-
ring, het denkbeeld geopperd
van een voorlopige nieuwe regio
nale regeling van het scheep
vaartverkeer door de Straat van
Dover, om de bestaande risico's
te verminderen. Een dergelijke
regeling zou tot stand dienen te
worden gebracht door de rege
ringen van de landen rond het
Engelse Kanaal met inbegrip
van Nederland.
Callaghan wilde dit, omdat met de
nieuwe internationale regeling welke
de Britse regering wenst vele jaren
zullen zijn gemoeid. De regering is
echter bereid een Europese regeling
te overwegen indien het onmogelijk
zou blijken een internationale oplos
sing die de hele wereldscheepvaart
omvat, te bereiken.
Een regionale regeling zou echter
minder bevredigend zijn, gezien het
aantal niet-Europese schepen dat deze
drukke vaarweg gebruikt.
Ondanks het feit dat sinds drie jaar
voor de Straat van Dover gescheiden
tweerichtingsverkeer wordt aanbevo
len er is geen verplichting is dit
veiligheidsprobleem nog lang niet op
gelost, zoals uit de jongste tragedies
blijkt, waarbij in twee achtereenvol
gende dagen 29 mensenlevens verloren
gingen.
Rechts houden
Dagelijks passeren er door de straat
van Dover 750 schepen. Het besluit
om eindelijk enige orde in de chaos
te scheppen, dat destijds op Brits
initiatief door de IMCO, de in Londen
gevestigde Intergouvernementele Ma
ritieme Consultatieve Organisatie' der
Verenigde Naties, werd genomen,
hield in dat er voortaan in de nauwe
Straat van Dover vrijwillig rechts zou
worden gehouden, dat wil zeggen dat
de schepen op weg naar de Noordzee
langs de Franse en Belgische kust
dienen te varen, en de .tegenliggers'
onder de Britse kust moeten blijven.
Dit is trouwens in overeenstemming
met de universele regel in het scheep
vaartverkeer.
Deze vrijwillige afspraak wordt door
95 procent van de schepen die het
kanaal passeren opgevolgd. Dit bete
kent echter nog altijd dat elke dag
ongeveer veertig schepen aan de ,ver
keerde kant van de weg' zit
ten.
In de drie jaar sinds de nieuwe
regeling werd ingevoerd, deden zich
37 aanvaringen voor, tegen 30 in de
sprong naar de confectie. De beste
boutique-confectie die ik ooit heb
gezien. Creaties voor de komende
winter, die vooral gezien de prachti
ge stoffen en de voortreffelijke af
werking opmerkelijk laag geprijsd
zijn. Jassen, capes, ensembles en I
broekpakken zouden voor de Neder
landse consument op een kleine
300 kunnen komen. En omdat
prinses Galitzine er met de rolkleng-
te nooit naast heeft gezeten en het
voor winter '72 op rokken tot net
iets over de knie houdt, zou ik u nu
al vast willen adviseren geen midi-
jurken of midi-rokken meer te ko-|
pen, want daar moet straks een
forse zoom in. Een midi-jas kan
nog, maar een maxi-mantel niet
meer.
Prinses Galitzine ziet voor winter '72
vooral veel in combinaties met ro
de klokrokken en zwartsatijnen]
blouses en zeer brede ceintuurs
waarover de capes laat dra
gen.
Maar om niet al te ver vooruit te
lopen: de .bloomers' of zwarte piet-
pof-broekjes namen in haar zomer
collectie de belangrijkste plaats in
Ook de bloomers, beslist veel sjie-
ker dan een short, liet zij met tot
iets over de knie vallende capes
combineren, terwijl ze de koren-
blauwe, goudsbloemgele. zacht oran
je en fel rode mini-pakjes ook met
even over de knie vallende omslag-1
rokken liet dragen.
Toch hoeft niet iedere vrouw bij prin
ses Galitzine een mini-shortje aan.i
Want voor de zomer biedt ze ookl
toekomst. Zonder aan te sluiten
bij deze of gene mening zal zij
uitzicht moeten bieden voor mo
gelijke oplossingen, ervan uit
gaande dat het thans eerder haar
taak is de mensen met proble
men te leren omgaan dan uit
spraken te zoen
Vandaaruit komt de commissie
tot enkele nadere eisen die aan
de nieuwe bisdomleiding gestold
zouden moeten worden: de
leiding zal de nieuwe organen,
zoals de diocesane raad en de
daaruit gekozen centrale commis
sie. de decanale centra en andere
zeer positief tegemoet treden om
met hen de lijnen van het beleid
gezamenlijk te vinden.
daaraan voorafgaande drie jaar, toen
er geen speciale regels gol
den.
Van belang is. dat het aantal scheeps-
ongelukken tijdens mist is afgeno
men. Gezien de toenemende grootte
van de olietankers en hun verhoogde
snelheid valt het aantal rampen vol
gens sommigen mee. De Britse rege
ring aanvaardt deze redenering niet.
Integendeel, zij is door de elkaar snel
opeenvolgende catastrofes in hoge
mate gealarmeerd.
Nieuwe voorstellen
Op de vergadering van IMCO in
maart aanstaande zal mer. van Britse
zijde dan ook nieuwe voorstelden doen
om de nog altijd onbevredigende situ
atie te verbeteren. Deze voorstellen
waren overigens reeds voordat de
nieuwe rampen plaatsvonden in de
maak, zodat ze allerminst een paniek-
aclitig karakter dragen.
Het officiële standpunt is. dat men
wil vasthouden aan het systeem van
.rechts houden in twee verkeersbanen
door een natuurlijke barrière van on
diepten en zandbanken van elkaar ge
scheiden.
Hoewel de Britse voorstellen nog niet
compleet zijn. is de belangrijkste be
oogde wijziging, dat het vaarsysteem
voortaan verplicht zal moeten worden
gesteld.
De moeilijkheid hierbij is evenwel,
dat dit toezicht het straffen op over
treding nodig maakt, en het, is niet
eenvoudig hierover inernationale
overeenstemming te bereiken. Vooral
omdat de routes zich grotendeels bui
ten de territoriale wateren bevinden.
Verder wil de Britse regering zwaar
dere minimumeisen aangaande zee
manschap voor de dekofficie-
Engeland hoopt ook dat de afschei
ding tussen de beide verkeersstroken
effectiever zal worden gemaakt, door
het bestaande idee verder in de toena-
deringsgebieden uit te breiden, zodat
vaartuigen kunnen .voorsorte-
Loods
Er is een suggestie om alle schepen
te verplichten voor de vaart door het
Engelse kanaal en de Straat van Do
ver een loods aan boord te nemen.
Het bezwaar fs, dat hiervoor enkele
duizenden loodsen nodig zouden zijn
en dit zou bovendien te kostbaar
worden. Loodsen worden, zoals men
weet. tot nu toe alleen gebruikt om
schepen naar hun haven of vandaar
buiten gaats te brengen. Aan de orde
is thans de vraag of rond het Kanaal
loodsen over grotere afstanden dan
gewoonlijk zouden moeten opere-
Het. is echter jammer dat de deskun
digen het zo hopeloos oneens zijn.
Trinity House, zoals de Engelse orga
nisatie van het loodswezen inclusief de
vuurtorens) heet. is altijd voor links
houden in het Engelse Kanaal ge
weest, mede op grond van enquêtes
onder de betrokkenen, waarbij 70 pro
cent, zich voor Jinks' uitsprak.
Later toen de IMCO-regel werd aange
nomen om rechts te houden, legde
men zich daar algemeen bij neer om
nog de keus uit pantalons met v-
hals-tunieken, waaronder een truitje
in een contrasterende kleur hoort.
En dan zijn er nog met lint afge-
biesde op de knie vallende mantel
pakjes. Creaties die evenals haar
kleurig gedessineerde jurken van le-
lie-kelk-achtige mouwen waren
voorzien. De tot iets over de knie
a diende mantels waren bijna alle
maal kraagloos en hadden een met
lint af gebiesde a-symetrische slui
ting. Stuk voor stuk jassen met een
nauwsluitend bovenlijfje en onder
de taille wijduitklokkende pan
den.
Prinses Galitzine kreeg een ovationeel
applaus voor haar sprookjesachtige
avondjurken. Simpele witte hals-
bandjaponnen met langs de zoom
de meest beeldige prints, zoals een
springende tijger, giraf en vele vo
gels in de vrije natuur.
Na al het fraais bij prinses Galitzine
vielen de overige Italiaanse zomer
collecties in het niet. Heinz Riva. de
in Zwitserland geboren couturier,
die een modehuis aan het schilder
achtige Piazza di Spagna heeft, had
er kennelijk een retourtje Parijs
aan gewaagd, want zijn jurken met
raglan-mouwen en met. golvende
stiksel gegarneerde ceintuurs waren
wat je noemt een potpourri van
Balmain en Givenchy. Rood, wit en
blauw waren Riva's nieuwe zomer-
kleuren. De rokken vielen bij Riva
net iets over de knie. Evenals bij
Fabiani die ook al de raglan-lijn in
bijna al zijn mouwen verwerkt
had.
Binnen de bisdomtop moet een
reële delegatie van taken en ver
int woordelijkheden plaatsvinden
en deskundigen moeten worden
ingeschakeld om het beleid te
.onderbouwen'
De leiding moet los van alle
organen en structuren open
staan voor ieder die haar wil
benaderen, aftasten wat er onder
de mensen leeft en daartoe voor
al met de moderne communica
tiemedia goede relaties onderhou
den.
Pas na deze uitgebreide beschou
wing over hei leidinggeven in
teamverband komt het profiel tot
enkele .persoonlijke kwaliteiten'
van de bisschop De commissie
dit internationaal goedgekeurd sys
teem een kans te geven. Maar thans
propageren de oud-gezagvoerders, die
op Trinity House de dienst uitmaken,
weer met kracht het links houden,
vanwege de nieuwe gevaarlijke situa
tie, onstaan door de enkele jaren
geleden nog onvoorziene ontwikkelin
gen van het scheepvaartverkeer door
de sluiting van het Suezkanaal en de
steeds stijgende behoefte aan
olie.
.Wij zijn er helemaal niet op uit', zo
zei men ons, ,om door eventueel links
houden In oostelijke richting de eigen
Britse havens te bevoordelen, zoals
sommigen beweren. Want de linkse
verkeersstroom behoeft om die ha
vens te breiken dan niet langer de
Straat van Dover over te ste
ken.'
.Onze functie heeft niets met havens
te maken, maar alleen met de veilig
heid op zee.' De enige reden voor ons
plan is. dat de langs de Engelse kust
lopende route, speciaal voor volgela
den supertankers, ertsschepen en me-
thaangasboten de beste en de diepste
is, waar men het minst hoeft te
manoeuvreren. Vandaar dat vroeger
de meeste schepen inderdaad links
door de straat gingen!
Schepen op weg naar Europoort, Am
sterdam of Hamburg, die thans rechts
houden, staan voor het probleem dat
ze bij de Noordhinder door de banken
naar bakboord (links) worden ge
dwongen en daar tevens voorrang
moeten geven aan het drukke verkeer
uit de Schelde.
Het rechts houden dwingt schepen vele
malen door het Engelse kanaal te
zigzaggen. Zoals bijvoorbeeld uit de
Perzische golf komende tankers die in
Brixham bij Torquay een loods willen
oppikken. Daarna moeten ze opnieuw
het Kanaal oversteken om weer in de
rechtse baan te komen. Indien het
schip naar Londen gaat, zal dan voor
een derde maal tegen het andere
scheepvaartverkeer in moeten worden
overgestoken. Tankers van 200.000 ton
met een diepgang van twintig meter
lopen in de ondiepten langs de Frans
kust het risico aan de grorld te ra
ken.'
Het hoofdargument van Trinity House
voor de verandering van de thans
geldende vrijwillige regels, is inder
daad dat thans de schepen met de
zwaarste en gevaarlijkste ladingen
met massagoed op weg naar Europe
se havens langs de ondiepe Franse
OUD-KAMERLID VAN
LIENDEN OVERLEDEN
EINDHOVEN (ANP) Na een ziek-
bed van enkele maanden is dinsdag te
Eindhoven op 73-jarige leeftijd overle
den de heer K. van Lienden, die als
socialist 24 jaar lid van de tweede
kamer is geweest.
Hij was ook de eerste socialist, die
lid van gedeputeerde staten van
Noord-Brabant werd. Eindhoven heeft
hij als wethouder en als raadslid
gediend. Hij was lange tijd landelijk
voorzitter van de organisatie van on
derling beheerde ziekenfondsen in Ne
derland.
stelt dan dat de bisschop voor
alles' een gelovig mens moet
zijn', die de crisis van het chris
tendom in deze tijd persoonlijk
heeft en-aren en doorleefd. Hij
moet bekwaam kunnen voorgaan
in liturgie en verkondiging en ir.
het algemeen got-d in net open
baar kunnen optieden e.\ met
mensen omgaan. Hij moet inzicht
hebben in modem management,
ruimte geven aan de mensen, de
eenzijdigheden van deskundigen
doorzien en de grote lijn kunnen
volgen en aan andere overdragen.
Tenslotte moet de kandidaat-bis
schop goed gezond zijn en gevoel
voor humor hebben: dat laatste
omdat hij \ooral zijn eigen posi
tie moet kunnen relativeren.
en Belgische kusten varen. Het ls
echter moeilijk een internationaal
aanvaard systeem radicaal te verande
ren.
De Britse regering is van mening dat
indien het plan van Trinity House zou
worden verwezenlijkt, dit een veel
groter gevaar voor aanvaringen met
zich zou meebrengen dan het tegen
woordige systeem. Overigens zijn er
zoveel problemen verbonden aan de
navigatie door het Engelse Kanaal dat
het volgens de deskundigen niet alleen
maar een kwestie is van rechts of
links houden.
Rotonde
Daarom wil de Britse regering eerst
nagaan of de huidige methode kan
worden verbeterd. IMCO heeft reeds
sinds een jaar een plan ingediend om
een nieuwe .rotonde' in te voeren op
de allergevaarlijkste plek, namelijk
bij het Sandettie-lichtschip, waardoor
het voor Londen en Rotterdam be
stemde verkeer beter zou kunnen
w-orden geregeld.
De beslissing hierover hangt echter af
van de beraadslagingen over het resul
taat van een zo juist gereedgekomen
nieuw gezamenlijk Brits-Nederland hy
drografisch onderzoek van de zuidelij
ke helft van de Noordzee tot aan een
lijn ruwweg getrokken tussen Margate
en Duinkerken. De publikatie van
de nieuwe daarop berustende zeekaar
ten kan volgend jaar worden ver
wacht. Gebleken is dat er sprake is
van een aanzienlijke zand verplaatsing
op de zeebodem en van diepteveran
deringen tot een maximum van vier
meter, hetgeen gezien de algemene
ondiepte van het nauwe vaarwater
nieuwe gevaren inhoudt.
Doch de Britse regering is bereid om
gezien de tegenover elkaar staande
meningen de instelling te overwe
gen van een speciaal gezagsorgaan
voor het zeewezen' om een onpartijdl-,
ge oplossing te vinden voor dit nij
pende vraagstuk waar op dit ogenblik
niemand uit schijnt te kunnen ko
men.
PROFESSOR
WIEBERD1NK
VRAAGT
ONTSLAG
UTRECHT (GPD) De minister van
onderwijs en wetenschappen, dr G. II.
Veringa. heeft op grond van bespre
kingen met het college van curatoren
en het bestuur van het academisch
ziekenhuis te Utrecht, de commissle-
Donner. twee leden van de commissie
a an drie hartchirurgen, het bestuur en
zijn raadsman geconstateerd, dat de
basis voor vruchtbare arbeid prof.
Wieberdink in het academisch zieken
huis te Utrecht ontbreekt.
Prof. dr Wieberdink heeft de minister
medegedeeld, dat hij de korfingln zal
verzoeken hem eervol ontslag te ver
lenen De minister zal de Inwilliging
van het verzoek bevorderen De minis
ter van onderwijs en wetenschappen,
curatoren en het bestuur van het
academisch ziekenhuis zullen al het
mogelijke doen om te bevorderen dat
de kliniek voor hart- en vaatchirurgie
te Utrecht zo spoedig mogelijk opti
maal kan functioneren.
.Ik wil mij eerst rustig bezinnen op
de mogelijkheden. Even bijkomen en
zien wal zich voordoet.' Dat is bet
antwoord van prof. dr J. Wieberdink
op de vraag wat zijn plannen zijn nu
hij besloten heeft ontslag te vragen
als hoogleraar in de hart- en vaatchi
rurgie.
De vraag of hij al enig idee heeft in
welke richting zijn plannen hem even-
tueel zouden kunnen voeren beant
woordt de omstreden hartchirurg
met- .Dat kan ik eigenlijk niet zeg
gen.'
MINISTER KLOMPÊ:
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG .De Nederlandse sa-
menleving is te weinig bereid om
bevolkingsgroepen met een ander cul
tuurpatroon te aanvaarden. Dat mer
ken we ook bij de buitenlandse werk-
nemers en de woonwagenbewoner. Ik
noem ze geen gastarbeiders want we
behandelen ze niet als gasten.' .Met
deze emotionele woorden ging minis
ter Klompé gisteravond in de eerste
kamer in op de betogen van de sena
toren Rijnders (ch) en Van der Ma
den (kvp) die pleitten voor een veel
betere opvang van buitenlandse arbei
ders.
De minister wees op de plicht om
deze arbeiders een menswaardig be
staan te geven. Dezer dagen zal een
rapport over het huisvestingsbeleid
gereed zijn. Minister Klompé wees er
nog op. dat in het laatste jaar .erg
veel' buitenlandse arbeiders het land
zijn binnengekomen. Eerste-kamerlid
Rijnders (ch) pleitte vooral voor een
goede scholing van de arbéiders uit
het buitenland. Als ze als geschoold
arbeider terug kunnen keren naar hun
land. dan geven we hulp aan de
Middellandse Zeelanden,' riep hij uit.
De 49-jarige stadsreinigingsemployé
A. Ladru is dinsdagmiddag om het le
ven gekome- op het terrein van de
stadsreiniging in Amsterdam. De man
struikelde en werd overreden door een
achteruitrijdende vuilniswagen.
TOPPER VAN DE ROMEINSE MODESHOWS
Vestigingsplannen in Urmond en Groot-Ternaaien
(Van onze parlementaire redacteur)
DEN HAAG Drie fractievoorzitters uit het Beneluxparlement,
officieel de interparlementaire Beneluxraad geheten, hebben het
comité van ministers schriftelijke vragen gesteld over de vestiging
van olieraffinaderijen in het dicht bij elkaar gelegen Nederlandse
Urmond en het Belgische Groot-Ternaaien.
De socialist A. J. Lems (Nederland), de christendemocraat A. Sledsens (België)
en de liberaal J. de Grauw- Belgiëvragen de ministers of er met de regeringen
van de wederzijdse buurlanden overleg over de vestigingen is geweest en of het
advies van het stimuleringscollege is ingewonnen.
De fractievoorzitters wijzen hierbij op de grote gevolgen van de vestigingsplan
nen op economisch en planologisch gebied. Zij vragen de ministers of zij bereid
zijn de plannen in de interparlementaire Beneluxraad aan de orde te stellen
alvorens tot definitieve beslissingen te komen.
ZuRJCH Door een misver
stand tussen twee stationschefs
voltrokken twee treinen in tegen
gestelde richting op een enkele
spoorbaan bij Zurich en botste in
dichte mist op elkaar. Vijf doden
ziin geborgen, negen oewonden
liggen in het ziekenhuis .'den
Men treesl tussen de wrakstuk
ken nog meer slachtoffers te vin-
i de ver-