EEN PLAATS IN DE HERBERG on KERSTHERBERG STAAT IN MIDDELBURG DRIE DAGEN EN NACHTEN VOOR IEDEREEN OPEN au: U DIE ZOEKT MAAR AAMSPRAAK,COMTACT OF ALLEEN MAAR WAT 5FEER EM GEZELLIGHEID. 25 - 26 - 27 DEC SCHUTTERSHOF MIDDELBURG DAG EM MACHT OPEM VAMAF 24 DEC 18.00 UUR EMBER; provinciale zeeuwse courant 24 DECEMBER 1970 BAAD van Kerken in Middelburg staat deze kerstdagen 1970 achter een prachtig ini- waarbij zo'n honderdvijftig mensen van een groot aantal kerkgenootschappen ac- :etrokken zullen zijn. In het dienstencentrum Het Schuttershof zal drie dagen en nachten onafgebroken een kerstherberg geopend zijn, waar iedereen, die aanspraak contact of alleen maar wat sfeer en gezelligheid van harte welkom zal zijn. Men een warm onthaal vinden in een huiselijke, hartelijke sfeer. Een heel bijzonder ini- i, bijzonder uitgewerkt en ingegeven door praktisch christendom, dat in de geest, il in de geest van naastenliefde, aanwezig zal zijn, maar dat zich niet wil opdringen nensen, die alleen de huiselijkheid, de gezelligheid zoeken. Juist voor deze mensen, rijblljvend willen komen, heeft men een te nadrukkelijk kerkelijk accent willen ver- 3. Daarom viel het besluit géén dagsluitingen en géén geestelijke verzorgers in de Valt uiteraard direct de vraag: maar waar zijn die dan als mensen er juist wél over praten? Ze zijn, om het eens populair te zeggen, terstond te ontbieden. Voor wie een gLeti wil, houden zich predikanten, een pastoor en verschillende sociale werkers per- Pk at bereikbaar. Maar wie alleen maar over Ajax en Feijenoord wil praten, over Pechi- ;de PZEM, is even welkom. Jongstleden dinsdagavond begon men in het dienstencentrum in Het Schuttershof met het inrichten van de kerstherberg. ltfjicjte, waarmee de initiatiefnemert de aandacht vestigen op de kerstherberg. Voor wie is deze kerstherberg eigenlijk bedoeld, wat is er te doen? Weer een accent dat men wil vermijden: het ligt nogal erg voor de hand te denken dat men een asiel heeft willen creëren voor verdoolden, dwalenden en vereenzaamden om het io eens wat badinerend op een hoop te gooien. Vanzelfsprekend heeft men aan de mensen gedacht die zich met kerst eenzaam kunnen voelen, aan alleenstaanden, aan mensen die eens wat willen praten en misschien niet zo gemakkelijk in de gelegenheid zijn een contact te leggen. Maar nog maals, men wil dit stempel niet te nadrukkelijk, iedereen is welkom, men prefereert een gemêleerd gezelschap, zonder etiket. Het is toch volkomen normaal, dat bijvoorbeeld een alleenstaande, zonder familie in de buurt, die toevallig met kerst aan zijn verblijfplaats gebonden is, een hang zal hebben naar contacten in de huiselijke sfeer. Daarom ook, en mede omdat een dergelijke kerst herberg voor het eerst wordt georganiseerd wil men de signatuur helemaal ,open' houden. Men had zich kunnen richten op gastarbeiders, op gehan dicapten, op eenzamen in het algemeen, maar men heeft ook dit willen vermijden iedereen is welkom in het Middelburgse Schuttershof. Een herberg. Spij3 en drank in overvloed, vingerge- knip in de richting van gedienstige obers. In die sfeer moet men het niet helemaal zoeken. De herberg in het Schuttershof zal meer een huiska mer zijn, waar soep, broodjes en kerstbrood wor den opgediend en 's avonds een glas wijn, maar zonder ober om af te rekenen. Men heeft voor de naam herberg' gekozen in de associatie van her bergzaamheid, van geborgenheid, een herberg, waar in voor iedereen plaats is. In die zin is de kerstherberg duidelijk een evangeli sche zaak. Het evangelie is buitengewoon gastvrij. Bij God kan iedereen aankomen, bij Jezus kan iedereen terecht, wordt iedereen aanvaard. De vraag is, of wij het ook willen zijn voor Hem: gastvrij. Een motief in het evangelie is immers ook dat Christus incognito komt. Hij komt in de mede mens en doet zo een beroep een plaats te ontvan gen. Initiatiefnemer van de kerstherberg in Middelburg is ds J. A. A. de Boer. predikant van de gerefor meerde kerk. Hij was de eerste om een te nadruk kelijk kerkelijke signatuur te vermijden, om een puui christelijke reden, waarvoor hij Hebr. 13:2 opslaat: .Vergeet de herbergzaamheid niet, want daardoor hebben sommigen zonder het te weten engelen geherbergdHij licht de tekst en zijn initiatief toe: Je wilt ie medemensen dienen vanuit de achtergrond dat je in je medemensen Christus wil dienen, het staat voor je vast, dat dit nooit uit elk aar te halen is'. Enthousiast vertelt hij hoeveel animo er was, hoe veel bijval van mensen uit allerlei kerkelijke krin gen, mensen die vanuit het grondprincipe van hun geloof reageerden: er moet plaats zijn in de her berg, hoeveel zaken ons onderweg ook bezig hou den. Dat besef leefde plotseling: Het is zo gemakke lijk om te praten en tc demonstreren en te protes teren tegen een gewraakte consumptiementaliteit juist ook op het kerstfeest. Dat is niet verkeerd, maar laten we liever iets dóen. Ds De Boer: Ds Klamer gebruikt een Chinees spreekwoord: Je kunt beter één kaars laten bran den. dan alleen maar over de duisternis klagen En dat is wel juist natuurlijk.' Toen was men op weg naar de herberg, die net aanzien van een vertrouwde huiskamer moest heb ben met een zetel bij het vuur voor vermoeide reizigers. Het plan kreeg vorm. Het moest zoveel mogelijk een kerstavond thuis zijn, waar bezoekers geheel zich zelf kunnen zijn, vrij om aan huiselijke spelletjes mee te doen, vrij om wat handenarbeid te bedrijven, vrij om naar de kleurentelevisie te kijken, beschikbaar gesteld door een meer christe- Lijk dan commercieel reagerende handelaar, want z'n naam hoeft er niet bij. Er kwamen verschillen de pick-ups en grammofoonplaten, alweer afge stemd op het gemengde gezelschap dat men ver wacht, van het lichtvoetige genre tot gewijde kerst liederen. Jn Nederland is het niet nieuw' vertelde ds De Boer, Jk had bijvoorbeeld gehoord van iets derge lijks in Apeldoorn. Er is trouwens vorig jaar in meer plaatsen iets gedaan, wat bleek toen we inlichtingen gingen vragen bij ds Klamer, de radio- pastor van het IKOR. die alle activiteiten, die er op dit gebied geweest zijn, heeft gebundeld in informa tie hoe het elders gaat. Het was voor ons wel een verrassing, dat er zoveel kerstherbergen waren. Hoe wij er toe kwamen? Juist met kerst loop je rond met het gevoel wat doe je nu eigenlijk voor anderen, vooral bij het kerstfeest, dat juist ook in Nederland een gezinsfeest is waar eigenlijk geen ander bij toegelaten wordt. In Nederland zoekt iedereen met het kerstfeest de zuivere beslotenheid en gezelligheid thuis en als Je dan als gast wordt ontvangen, voelt de gast zich een indringer, die de intimiteit van het gezin verstoort Daarom sprak het idee van een kerstherberg me zo aan. Omdat Je daar volledig anoniem kunt binnenkomen, veel meer vrijblijvend, veel meer onpersoonlijk, waarbij je dan nog eens allerlei mensen ontmoet die mis schien in dezelfde situatie verkeren als jezelf en waardoor ook de drempelvrees sterk wordt vermin derd. Dat zijn zo de verschillende voordelen van zo'n open huis, waar iedereen kan binnenkomen. Daarom heb ik toen contact gezocht met de raad van kerken die juist voor zo'n activiteit een zeer geschikt lichaam is om zich er achter te stellen en inhoud te geven aan de organisatie. In die raad van kerken heb je natuurlijk ook gelijk alle kerkelijke instanties bij eikaar, die zich er bij betrokken kunnen voelen. De raad van kerken vond het meteen een reusachtig plan en heeft meteen een werkgroep ingesteld. Er is toen enige bekendheid aan gegeven, onder meer werden de plannen be kendgemaakt in een jeugddienst van de hervormde gemeente. Toen kwamen spontaan al allerlei men sen hun diensten aanbieden. Zelf heb ik nog diverse andere mensen gevraagd Op 26 november hebben we de eerste bespreking gehouden. Daarbij waren al zo'n 25 tot 30 mensen aanwezig Eigenlijk heb ik nog nooit zo'n leuke vergadering meegemaakt, zo enthousiast als men was om mee te doen, natuur lijk ook omdat je een concreet doel voor ogen had, iets om echt te dóen. Juist in een tijd dat de mensen zo verschrikkelijk moe zijn van praten, van eindeloze vergaderingen waar zo weinig uitkomt met als onafwendbaar resultaat de malaise-stem- ming van christenen:, we praten maar, maar wat doen we nu? Je wilt waar maken, dat je christen wil zijn. In die sfeer sloeg het aan, alles verliep bijzonder geanimeerd en we hebben meteen de diverse taken verdeeld onder verschillende werk groepen. voor de keuken, voor de inrichting, voor de indeling van de medewerkers op de dagen dat. de herberg open zal zijn. We kwamen zelfs tot de instelling van een ophaaldienst, voor mensen die graag willen komen maar niet meer zo goed ter been zijn. Het bleek die avond, dat er een enorme organisatie aan vastzit om alles goed te laten verlopen op die dagen én de nachten niet te vergeten. Maar het enthousiasme was zo groot, da- het aantal medewerkers, dat we nodig hebben nu al compleet is. Wie zich nu nog aanbiedt komt op de reserve-lijst van mensen die we nodig hebben als anderen uitvallen. Het aantal medewerkers beloopt 150. Dat is boog. maar Je kimt uiteraard niet van iemand eisen dag en nacht aanwezig te zijn. Het is een estafette. Alle dagen zijn verdeeld in stukjes van vier uren. Om de vier uren komen er andere mensen, dat wil zeggen een gastgezin, man en vrouw, eventueel met kinderen erbij, die gewoon zorgen voor sfeer en gezelligheid en de opvang van de gasten. Dan moeten er mensen zijn die bedienen en iemand die een beetje leiding kan geven bij creatief werk. We hebben het zo geregeld, dat de ploegen elkaar overlappen. Eén ploeg komt bijvoorbeeld van één tot vijf. de volgende van vier tot acht, de dan weer volgende van zeven tot elf, alles om een vlotter verloop te bevorderen. Uiteraard houden wij er rekening mee, dat er mensen zullen komen die eens willen praten. Daar om hebben we vooral voor de nachtelijke uren medewerkers gezocht die in staat zijn, de mogelijk heden hebben, om met iemand die een gesprek zoekt, van gedachten te wisselen'. Ds De Boer deelt met velen de overtuiging, dat er in Middelburg plaats is voor een dergelijke kerst herberg. En die velen trekken voor wat de struc tuur van Middelburg betreft een parallel met Am sterdam: alle grootsteedse problemen zijn hier, zij het op verkleinde schaal, aanwezig. .Om alleen maar eens te denken aan de huwelijksnood. Ik geloof dat dit ook hier een groot probleem is', aldus de initiatiefnemer van de kerstherberg, .maar we denken ook aan echtparen, die zich eigenlijk gedurende de kerstdagen onbehaaglijk voelen en dit gevoel verliezen in een groter gezelschap'. Uiteraard heeft ds De Boer zich afgevraagd In hoeverre onze gangbare kerstviering zich ver draagt met het kerstevangelie. Zijn mening: .Wij hebben als christenen het kerstfeest eigenlijk altijd op een tegenstrijdige manier gevierd door juist de oeslotenheid te zoeken en anderen te weren, terwijl het kerstevangelie zelf het andere wil: Christus komt uit zichzelf in deze barre wereld. Nu ben ik heus niet gekant tegen alle gezelligheid en snoepe rijen. als het maar niet een feest wordt alleen voor jezelf, in de beslotenheid, in de ontoegankelijke afzondering van de huiselijke kring.' De kerstherberg in Middelburg gaat op kerstavond, 24 december, 's avonds om zes uur open om pas zondagavond 27 december 's avonds om negen uur te sluiten. Voor de financiering van deze gastvrije gebeurtenis hebben de diaconieën van de verschillen de deelnemende protestantse kerken en Charitaa van de r-k kerk gelden beschikbaar gesteld en ook waren er vele particulieren, die bij de coöperatieve Raiffeisenbank in Middelburg, waar een gironum mer voor dit doel was en nog steeds is opengesteld, giften deponeerden. Het telefoonnum mer van het dienstencentrum, waar gedurende de kerstdagen mensen die een beroep willen doen op de ophaaldienst, kunnen aankloppen, is (01180) 7537. De kerstherberg van de gezamenlijke of althans van toch talrijke kerken in Middelburg is een bijzonder lofwaardig initiatief, vooral omdat men zoveel ruimte heeft gelaten voor het afwijkende standpunt. Men wil, vanuit een praktisch, enthousiast christen dom. het accent laten tallen op gezelligheid en geborgenheid. Om plaats te maken in een herberg zonder uithangbord, maar met een duidelijk teken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 23