entraal beheer
Noordzeekust
een vereiste
an Westerschelde
16.000 hectares
Izeehavenindustrie
^ja. fcoaA- A*uZ^
d-oon; vtsftetAj|C
dew Ó4~
lekker lui m Treffer
TP-2000': studies
omvang vervuiling
milieu intensiveren
Controle stadhuis Middelburg:
verband proces tegen de 33
Autoverkeer naar stranden
Schouwse Westhoek beperken?
Rotterdam krijgt
concurrenten in
diepzeehavens
Aanhangwagen
kwam naast smalle
dijkweg tegen
lichtmast
'u. |\vuVt 0ir\
V\50op
BURGEMEESTER
VERTROUWEN
IN EIGEN Z UID-
MOLUKKERS
CEM*I SDAG 23 DECEMBER 1970
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
7
MINISTER BAKKER:
GUMENTEN
IN .TP-2000'
oiae Haagse correspondent).
HAAG Minister Bakker
en waterstaat is van
(1, dat zowel de studie als
iter van de Noordzeekust
hand moet zijn. Hij zei
usdag bij de officiële pre-
je van de toekomstpro jee-
lp weg naar 2000' van het
lerie van verkeer en wa
nt. In het rapport worden
het centrale beheer van de
fceekust een aantal argu-
n opgesomd.
BBakker gaf toe. dat hij met
anen van een standpunt hiero-
jraitloopt op het rapport van
lijecommissie die op het vraag-
ii3 het beheer van de Noordzee-
feringen momenteel onderzoekt
genaamde .diepdelverscommis-
Êj verklaarde het eens te zijn
argumenten die in het rapport
g naar 2000' worden genoemd,
i wordt onder meer. dat het
ïer in het verleden werd ge-
op grond van verkregen erva-
ren inzicht. De processen die de
:r en instandhouding beheersen
e zandige kust als de Neder-
trorden echter meer en meer
lelijk voor een wetenschappe-
fcnadering. Het kustonderzoek
■ook op korte termijn op vrij
trijke schaal kunnen en moeten
gangepakt. Daarbij kan het
ran de zeewaterkeringen niet
■bet kustbeheer worden gezien.
Jomende argumenten voor een
li beheer van de Noordzeekust
(genoemd:
bouw van havendammen, de
ieg van de oliegeul en de af-
omlng van de zeegaten in Zuid-
sNederland vormen evenzovele
werken waarvan de invloed zich
op de vorming en het evenwicht
van de kust over grotere afstand
doet gevoelen;
de gevolgen van deze werken
strekken zich uit over een lange
periode. Het kan tientallen jaren
duren voor een nieuw evenwicht is
gevonden:
de vraag naar winplaatsen van
zand en grind groeit gesta
dig, De mogelijkheid tot winning
in zee is binnen het gezichtsveld
gekomen. Welke Invloed het ont
rekken van deze materialen aan de
zeebodem heeft op de kustontwik-
keling is echter vrijwel geheel on
bekend;
het kustonderzoek komt aan de
orde bij het lozen van afvalstoffen
op zee;
werkzaamheden ten behoeve van
de bouw van elektrische centrales
aan zee zullen eveneens van in
vloed op het kuste venwicht zijn.
WESTDORPE Bij het teveel naai
rechts uitwijken, is dinsdagochtend
omstreeks half elf de aanhangwagen
van een vrachtauto-combinatie in
Westdorpe naast de weg terecht geko
men. E. A. B. uit Venlo reed op de
Graaf Jansdijk te Westdorpe in de
richting Axel toen hij in een bocht
van de smalle dijkweg een tegezr
komende lichte vrachtauto met
hangwagen ruime doortocht wilde
verlenen. De schade aan aanhangwa
gen die de afrastering vernielde en
een lichtmast beschadigde, was niet
groot. De bestuurder van de lichte
vrachtauto is zonder iets van het on
geval te bemerken, doorgereden. De
weg was tot omstreeks 12 uur voor
het zware verkeer gestremd.
if van pagina 1
k 300 ha voor op- en overslag
pen voor elektrische centrales
l Als uitgangspunten voor de
gelden onder meer: de
van één modern hoogo-
k staalbedrijf op de Maasvlakte.
feiSnagecapaciteit in 1980 van
ca 175 miljoen ton per jaar,
mduktiewaarde van de zeehaven-
pin dat jaar van circa 15 mil
tóen per jaar, 300 ha voor de
g van een grote scheepswerf
uitbreiding ervan, ruimte voor
havenactiviteiten en de bouw
minste drie elktrische centra-
ktfekunst
Waterweg
ste periode van de toekomst-
,Op weg naar 2000' zal ook
weggebied nog een aanzien-
van de benodigde terreinuit-
i moeten opleveren. Er wordt
md dat de ontwikkeling in
2000 in Rijnmond zal zijn
leerd. Hoe dat precies zal
hang af van het tempo waar-
fadere havengebieden (met na-
I Westerschelde en het Eemsge-
rullen uitgroeien tot havencen-
D allure en derhalve ook agglo-
iwoordelen kunnen bieden. Er
uitgegaan van de stelling dat
arlijks groeipercentage in deze
Rbiedeu hoger zal zijn dan het
tyk gemiddelde.
Westerschelde
iff ernaar uit dat aan het Schel
len tot liet jaar 2000 ruim-
i in de behoefte aan haventer-
al kunnen worden voorzien',
II de toekomstprojectie nadruk-
«st. En de benodigde 16.000
uto wordt dan afgemeten aan
*t Scheldcbekken volgens de
Rnnota 1966 van de regering en
'ADVERTENTIE;
het zogenaamde .groene boekje' van
het Overlegorgaan zeehavenontwikke
ling Zuid-west-Nederland heeft aan te
bieden; 17.500 ha.
Vlissingen-Oost 6.000 ha
Kanaalzone 3.000 ha
Ossenisse 2.500 ha
Bergen op Zoom 1.000 ha
Reimerswaal 5.000 ha
En wat de gevolgen voor de leefbaar
heid in het Scheldebekken betreft
wordt nog het volgende gezegd: .Men
mag voor de toekomst technologische
ontwikkelingen verwachten op het ge
bied van bescherming tegen verontrei
niging van lucht, water en bodem en
van vernietiging van vaste afvalstof
fen. Internationaal overleg op het ge
bied van de milieuhygiëne wordt van
groot belang geacht.'
Waterstaat verwacht dat door de in
dustriële expansie in het Scheldebek
ken zowel de zeevaart als de binnen
vaart op de Westerschelde aanzienlijk
zal toenemen. Er moet dan ook reke
ning mee worden gehouden, dat voor
zieningen nodig zijn ter verhoging van
de veiligheid van de vaart. Daarbij
wordt gedacht aan uitbreiding van de
navigatiehulpmidelen, strengere regle
mentering. eventueel scheiding van
zeevaart en binnenvaart. .Het spreekt
overigens vanzelf dat hierbij de mede
werking van België niet zal kunnen
worden ontbeerd.' Voor de binnen
vaart naar en van het Sloegebied zal
volgens de samenstellers van deze toe
komstprojectie op de duur een verbin
ding met de Oosterschelde nodig
zijn.
De studie stelt nog vast dat bij de
zeehavenontwikkeling, zoals men die
tot het jaar 2000 heeft geschetst, zo
wel bij de overheid als bij de afzon
derlijke havenbeheerders in toenemen
de mate behoefte zal ontstaan om te
komen tot een zekere coördinatie
activiteiten op dit terrein.
ADVERTENTIE
Verstandig om altijd Antigrippine in hui»
te hebben. Kun Je er meteen één Innemen
bij de eerste tekenen van griep of
verkoudheid. Antigrippine bevat
koortswerende, pijnstillende en
opwekkende bestanddelen, 's Avonds nóg
een cachet Antigrippine en vroeg naar
bed. Antigrippine werkt
lakens
en slopen
MIDDELBURG In een bijzonder
druk bezochte bijeenkomst in het
Middelburgse stadhuis Is dlnsdagmid
dag afscheid genomen van de heer L.
Meijers, directeur van de gemeentelij
ke sociale dienst Vele sprekers gaven
blijk van waardering voor het werk
van de heer Meijers. Burgemeester
drs P. A. Woltcrs (links) bood na
mens het gemeentebestuur een oude
gravure aan. Op dit afscheid komen
wij nader terug. (Foto PZC).
METEO-ASPECTEN
ACHTERSTAND IN
WATERZUIVE
RING NU
WEGWERKEN
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG Volgens het rap
port ,Op weg naar 2000' van het
ministerie van verkeer en wa
terstaat zullen In de toekomst
op grotere schaal dan nu het
geval ls onderzoekingen en stu
dies ter hand moeten worden
genomen over de omvang van
de luchtvervuiling en de meteo
rologische aspecten daarvan. Te
verwachten is, dat in de periode
tot 1980 een overgang zal plaats
vinden naar semi-automatische
waarnemingsstations. Na 1980
bestaat de mogelijkheid dat de
gegevens via telefoon- of andere
communicatielijnen direct naar
een centrale computer worden
gestuurd.
In verband met de toenemende vervui
ling van de oppervlaktewateren zal in
de toekomst waarschijnlijk moeten
worden overgegaan tot splitsing van
waterwegen naar functie. De distribu
tie van zoet water voor de bereiding
van drinkwater zal niet meer zoals
tot nu toe via scheepvaartwegen kun
nen geschieden. Er zal veel aandacht
moeten worden besteed aan bodem
en waterverontreiniging door uitgere
gende luchtverontreiniging, ondermeer
veroorzaakt dor het verkeer (lood).
Ruime aandacht verdient ook de ver
vuiling van het zeewater bij de kust.
Op sommige plaatsen is deze vervui
ling al zo ver voortgeschreden, dat op
korte termijn maatregelen noodzake
lijk zijn. In dit verband constateert
het rapport, dat de lozing in zee van
grote hoeveelheden chemicaliën van
zeer uiteenlopende aard niet zonder
bedenkingen is. Voor het vaststellen
van de invloed van bepaalde afvalstof
fen op het marien-biologisch milieu is
echter nog zeer veel onderzoek nodig.
Voor het lozen van radioactieve afval
stoffen komt de Noordzee in het ge
heel niet meer in aanmerking. Hetzelf
de geldt voor commige zeer giftige
chemicaliën.
Centrales
Een bijzondere vorm van verontreini
ging wordt veroorzaakt door het (op
gewarmde) koelwater van elektrici
teitscentrales. Rond het jaar 2000 zal.
aldus het rapport, het getal van 60.000
megawatt aan totaal geïnstalleerd ver
mogen van de gezamenlijke elektrici
teitscentrales vrijwel zeker overschre
den worden. Er worden zelfs al getal
len van 80 100 duizend megawatt
genoemd. De voor centrales benodigde
koelcapaciteit legt een groot beslag
op het beschikbare oppervlaktewater.
In dit verband meldt het rapport de
mogelijkheid om centrales aan zee
bouwen, waarbij zout water voor de
koeling kan worden gebruikt. Daar
naast wordt gewezen op de mogelijk-
heid de afvalwarmte' van centrales te
gebruiken voor de ontzllting van brak
c q zout water. Hoewel diverse pro
cessen goede perspectieven bieden, zal
echter nog veel onderzoek nodig zijn
alvorens de produktie van ontzilt wa
ter tegen een aanvaardbare kostprijs
mogelijk zal worden.
Over de waterzuivering in het alge
meen wordt in het rapport nog opge
merkt, dat in de bouw van zuiverings
installaties een grote achterstand be
staat. Het is de bedoeling deze achter,
stand in de komende vijftien Jaar weg
te werken.
Het zal wel niet mogelijk zijn alle
lozingen van afvalwater te voorko
men. Wel zal in de toekomst het lozen
van moeilijk te vernietigen soorten
afval (plastics) in toenemende mate
moeten worden verboden.
„TP-2000': begin
van denken op
lange termijn
DEN HAAG Wat is nu precies
de waarde en het karakter van
de toekomstprojectie ,Op weg
naar 2000' van het ministerie
van verkeer en waterstaat? Mi
nister Bakker zei er gistermid
dag op een persconferentie in
het Haagse Nieuwspoort dit
van: .Het is de eerste aanzet
voor het denken op de lange
termijn. In de overheidssfeer
wordt nog weinig aan futurolo
gie gedaan. Wat verkeer en wa
terstaat doet. bepaalt voor een
belangrijk deel het gezicht van
ons land. Ieder departement
zou eigenlijk zo'n toekomstvisie
op tafel moeten leg
gen.'
En met dat laatste had de mi
nister meteen aangegeven, dat
de toekomstprojectie van zijn
departement niet moet worden
gezien als een stuk kabinetsbe
leid. Het blauwe boek is wel in
het kabinet ter sprake geweest
en er is overleg over geweest met
andere departementen, maar
het is gepubliceerd onder ver
antwoordelijkheid van minister
Bakker en staatssecrearis Key-
zer.
,Op weg naar 2000' ls uitslui
tend bedoeld ter informatie en
als basis voor discussie en opi
nievorming, staat er in het
voorwoord van het ruim 160
pagina's tellende, typografisch
bijzonder fraai uitgevoerde boek
werk. dat ook in een handelse
ditie wordt uitgegeven. Minister
Bakker: .Men moet het niet
zien als een beleidsvisie, die aan
de tweede kamer wordt aange
boden. Aan de andere kant. a-
politiek is deze studie ook weer
niet. Men vindt er wel de hoofd
lijnen voor het politieke beleid
in. Een werkgroep is ongeveer
negen maanden bezig geweest
met de samenstelling van deze
toekomstprojectie. In de flap
van het boek zit een envelop,
waarin men zijn reactie aan het
ministerie kan opzen
den.
UITVLOEISEL LANDELIJKE MAATREGEL
MIDDELBURG De verscherp
te politiecontrole bij het Middel
burgse stadhuis, waarvan on
langs sprake is geweest en waar
over in de jongste gemeente
raadsvergadering vragen zijn ge
steld, hield verband met het pro
ces tegen de Zuidmolukkers in
Den Haag. De controle hield
overigens verband met landelijk
bekende maatregelen. Over het
gehele land is tijdens het proces
een verscherpte controle ge
weest, onder meer op de ge
rechtsgebouwen. De controle in
Middelburg, waarin men ook het
stadhuis heeft willen betrekken,
was beslist niet gericht tegen de
Zuidmolukse gemeenschap in de
Zeeuwse hoofdstad.
Integendeel, zo verzekerde men ons
van de zijde van het gemeentebestuur
en de politie, de verstandhouding met
de Zuidmolukkers is in Middelburg
bijzonder goed. Men stond echter
voo een landelijke ontwikkeling,
waarbij de kans bestond, dat mensen
vanuit het centrum van het land naar
de randprovincies zouden kunnen ko
men.
JHet was beslist geen wantrouwen Je
gens de Zuidmolukse mensen die hier
wonen', zo lichtte burgemeester drs P.
A. Wolters deze zaak nader toe, ,we
hebben in Middelburg met mensen te
doen die een gematigde lijn volgen en
met wie overleg zeer goed mogelijk
is. Er is met deze mensen een zeer
TP-2000' OVER RECREATIETOEKOMST
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG J)e deltawateren
hieden grote mogelijkheden voor
dag- en verblijisrecreatic te land,
te water en aan de oevers. Aldus
constateert bet dinsdag door het
ministerie van verkeer en water
staat gepubliceerde rapport ,Op
weg naar 2(JOU'. Als gevolg hier
van wordt een sterke toename
van het recreatieve verkeer ver
wacht. Vooral het aandeel van de
auto in het totale vervoerspa
troon zal groter worden.
Voor gebieden, zoals stranden,
die op net publiek een grote aan
trekkingskracht uitoefenen, kan
het echter noodzakelijk blijken
net autoverkeer naar en in deze
plaatsen te beperken. Aan de
oand van een voorbeeld voor de
Westhoek van Schouwen-Duive-
land wordt duidelijk gemaakt
welke ongewenste situatie
inders zou kunnen ontstaan.
Wanneer het aantal strandbezoe-
kers daar volgens een prognose
uit het streekplan-Schouwen-Dui-
veland in '90 92.000 zou bedragen,
zou er een parkeercapaciteit van
15 duizend auto's nodig zijn. De
hiervoor benodigde ruimte (30-38
ha) zou samen met de aanvoer-
wegen een belangrijke aantasting
van het aanwezige recreatieve
waterwinnings- en natuurgebied
betekenen. Bovendien zou in de
dorpen achter het duingebied nog
een parkeerruimte voor 18 dui
zend auto's nodig zijn. In derge
lijke gebieden dienen, aldus het
rapport, de mogelijkheden van
een openbaar vervoersysteem dan
ook te worden overwogen. Ge
noemd wordt een frequente bus
dienst maar ook kan worden ge
dacht aan een monorail en het
creëren van rijwielroutes die ook
voor de automobilist betekenis
hebben (vouwfiets).
Watertoerisme
Op recreatief gebied wordt een
belangrijke toename van het wa
tertoerisme verwacht. Tegen het
jaar 2000 wordt een bootdicht
heid' van 50 vaartuigen per 1000
inwoners niet uitgesloten geacht.
Bij een inwonertal van 18 mii-
joen zou dit niet minder dan 900
duizend pleziervaartuigen beteke
nen. Om te voorkomen dat in de
zomermaanden de wateren over
belast zullen geraken met water
en oeverrecreanten, zal het
mede in verband met de veilig
heid waarschijnlijk gewenst
zijn om tot een scheiding van
beroeps- en pleziervaart te ko
men. Minister Bakker verklaarde
in een toelichting desgevraagd,
dat voorlopig nog niet gedacht
wordt over de invoering van een
.vaarbewijs'. Bij een toename van
het aantal pleziervaartuigen acht
te hij de invoering hiervan echter
niet uitgesloten. Om tegemoet te
komen aan de behoefte aan plas
sen voor de watersport zou
voorts kunnen worden overwogen
om bepaalde polders die recrea
tief gunstig liggen en waarvan
het behoud van de agrarische be
stemming veel geld vraagt, weer
onder water te zetten.
De inrichting van het Grevelin-
genhekken zal na de afsluiting
van het Brouwershavense Gat in
1971 op gang kunnen komen. Pas
na de afsluiting van de Ooster
schelde in 1978 zal het dan ge
vormde Zeeuwse Meer voor nieu
we ontwikkelingen gereed kunnen
worden gemaakt. Daarbij wordt
in de eerste plaats gedacht aan
de recreatie. In het deltagebied
zullen voorts terreinen worden
gereserveerd en ingericht voor de
natuurbescherming.
Voor de in grote aantallen naar
het water trekkende sportvissers
dient aandacht te worden besteed
aan de beteugeling van de water
verontreiniging, het behoud van
voldoende geschikte wateropper
vlakten en oevers en aan de om
sluiting hiervan. In veel gevallen
zal combinatie met andere voor
zieningen gewenst zijn om de ge
zinsleden van de hengelaar uit
loopmogelijkheden te ge
ven.
Aan de kwaliteit van het open
water moet ook grote aandacht
worden besteed, omdat er naar
verwachting grote behoefte zal
bestaan aan zwemaccommodatie
buiten de zwembaden om. Overi
gens zullen verwarmde en deels
overdekte zwembaden niet alleen
in de woonkernen, maar ook in
de recreatiegebieden met open
water tot stand moeten ko-
goede gedachten wisseling tot stand
gekomen, zeer tot genoegen van deze
mensen en het gemeentebestuur. Wij
hadden dan ook geen enkele aanlei
ding om aan te nemen, dat er vanuit
de kring van de Middelburgers Iets
zou gebeuren. Maar om op alle even
tualiteiten. ook vanuit elders georgani
seerd. voorbereid te zijn, zijn er be
perkte voorzorgsmaatreglen getroffen,
hetgeen duidelijk tot de taak van de
politie behoort.'
Omdat deze zaak, waarbij bet slechts
ging om enkele politieagenten, die tot
taak hadden een oogje in het zet! te
houden, door de vragen van het PvdA-
raadslid H. Gillissen in de openbaar-1
heid is gekomen en men het eergiste
ren niet verstandig achtte als gevolg
van deze vraagstelling onrustgevoe
lens te wekken, is in de raadsvergade
ring volstaan met de mededeling, zo
als In ons blad van gisteren is opge
nomen. De Zuidmolukse gemeenschap
in Middelburg geniet het vertrouwen
van het gemeentebestuur en als men
oppervlakkig kennis neemt van de
maatregel, niet geïnformeerd is over
de achtergronden van de overwegin
gen, zou men er gemakkelijk uit kun
nen afleiden, dat er aan dit vertrou
wen iets schort
Vertrouwen
Burgemeester Wolters wilde gisteren
nog eens met nadruk stellen, dat de'
Zuidmolukkers in Middelburg wél het
vertrouwen genieten: .Deze zaak mag
niet ten koste gaan van de goede i
In de raadsvergadering, maandag,
achtte de voorzitter het daarom ver
standiger ln zijn antwoord niet de
reden te noemen van de verscherpte
controle. Dit zou we! gebeurd zijn. als
de heer Gillissen zijn vraag van tevo
ren schriftelijk had Ingediend en b en
w ln staat waren geweest een zorgvul
dig afgewogen en genuanceerd ant
woord te formuleren. Nu werd het
college met de vraag overvallen en
vond de burgemeester het verstandi
ger te antwoorden in de geest zoals
hij in de vergadering heeft gedaan.
Onzorgvuldigheid in de formulering
van het anwoord zou de goede sfeer
in Middelburg Immers kunnen ver
troebelen.
Politiecommissaris dr D. van Ooljen
beklemtoonde het standpunt van de
burgemeester. JDe politie beeft tot
taak de orde en de veiligheid van de
burgers zoveel mogelijk te handhaven
en te beschermen en daarvoor kun
nen onder bepaalde omstandigheden
bepaalde voorzorgsmaatreglen nodig
zijn. In geval van ordeverstoring zon
der het tijdig treffen van voorzorgs
maatregelen zou de politie ln haar
beschermende taak tekortschieten", al
dus de commissaris, .stel je voor dat
we niets hadden gedaan en er was
wel iets gebeurd. De verscherping be
trof overigens maar enkele mensen,
binnen het korps. De controle is van
zeer beperkte duur geweest'.
OLIEAANVOER WEST-EUROPA
OVERLADEN
OP VOLLE ZEE
ALTERNATIEF
DEN HAAG De ollrvoorz lening van
West-Europa en de havenfaciliteiten,
die Nederland daarvoor moet knnnen
bieden zijn voor de werkgroep aan de
toekomstprojectie ,Op weg naar 2000'J
van het ministerie van verkeer en
waterstaat uitgangspunten geweest
om de problemen, verbonden aan het
ontvangen van het zeer diep stekende;
schip van twee kanten te benaderen.
In de toekomst worden zeker nog wel
grotere schepen verwacht, zo wordt
aangenomen, .maar het zwaartepunt
in de tanker grootte ligt voorshands;
in de categorie van 200.000 tot 25.000
ton dw.
Op het ogenblik zijn 54 tankers in
deze tonnageklasse in de vaart en 123
in aanbouw of bestelling. Wat het.
ontvangen van deze schepen betreft]
worden twee mogelijkheden aangege
ven:
Concentratie van de olieaanvoer op
slechts één of enkele harens, die
daartoe technisch economisch het
gunstigst zijn gesitueerd. Het stre
ven zal erop gericht zijn Rotter
dam tot deze havens te laten beho
ren, ondanks de begrenzingen die
de Noordzee ten aanzien van de
vaan met zeer grote schepen nu
eenmaal stelt.
Het overladen van ruwe olie op
volle zee van zeer grote tankers cp
kleinere tankers. Men kan daarbij
zelfs denken aan de inzet van tan
kers van 1 miljoen ton dw of
meer, die op een weinig bevaren
gedeelte van de oceaan, w-aar gerin
ge kans op ruwe zee aanwezig is
tijdens de vaart hun olie overladen
op tankers van het 200.000 tot
250.000 ton type.
Collecte voor
zondagsschool
De collecte te Nieuwerkerk ten bate'
van de kerstviering van de zondags
school bracht 911 op.
Recente studies in Nederland hebben
uitgewezen dat het relatief bredere
schip in de toekomst een belangrijke
rol zal kunnen gaan spelen. In inter
nationale samenwerking wordt op het
ogenblik onderzocht wat de begrenzin
gen van de zee zijn en welke routes
moeten worden gevolgd- Als mogelij
ke andere aaavoerhavens voor olie in
West-Europa worden (naast Rotter
dam) genoemd Bantry Bay (Ierland),
Le Havre of Helgoland. Ook vraagt
men zich af of de aanleg, in internati
onale samenwerking, van een kunst
matig eiland voor de kust van Frank
rijk ter hoogte van Out-Ruytingen
(het rapport van de Belg Verschave)
een economisch verantwoorde propo
sitie kan zijn. Met de aanleg en da
exploitatie van zo'n haven zijn zeer
hoge kosten gemoeid; hetzelfde geldt
voor de distributie van de olie. Natio
naal prestige kan natuurlijk wel een
rol spelen bij een dergelijke beslis
sing. Het overladen op zee er zijn
proeven met gunstig resultaat geno
men kan aantrekkelijker zijn dan da
eerste mogelijkheid. Bovendien wordt
daarmee het risicj van calamiteiten
met zeer grote tankers beperkt. Er is
ook een situatie denkbaar dat zeer
grote tankers een reeks van havens
aandoen, waarvan alleen de eerste ha
ven in alle gevallen toegankelijk moet
zijn voor dergelijke reuzen. In da
overige havens zouden ze dan gedeel
telijk beladen kunnen worden ontvan
ger.. Bij een dergelijke on-wikkeling
zou Rotterdam ln de belangrijke mate
op de aanvoer van ruwe olie kunnen
blijven rekenen, hoe groot de tankers
oo'- worden.
Concurrenten
In het algemeen, zo wordt ln de
toekomstprojectie van waterstaat nog
gesteld, zal Rotterdam in toenemende
mate concurrentie ondervinden van
buitenlandse diepzeehavens,. Er wor
den momenteel omvangrijke bagger-
werken uitgevoerd bij de havens van
Gothenburg Lc Havre, Duinkerken en
in de monding van de Teems (bij
Hnll) In West-Duitsland wil men in
ieder geval één Noordzeehaven toe
gankelijk maken voor de zeer grote
schapen, België heeft plannen en ln
Engeland speelt men met de gedachte
van een Theems vlakte (Maplin
Sands), toegankelijk voor schepen
van een half miljoen ton dw.