PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
KVP HOUDT
VAST
Felle kritiek
op belasting
voorstellen
AAN HOGERE
WEDDEN DIENSTPLICHTIGEN
ïl
,In jaar 2000 langs de Westerschelde
bruto 16.000 ha zeehavenindustrie'
Nieuwe tientjes 4 januari
omloop
Regeringspartijen
zijn het
NOODMAATREGELEN IN
POLEN ZIJN VERZACHT
TP 2000
TP 2000
STANGL KRIJGT
LEVENSLANG
OTTERDAMSE
^CHAUFFEUR
VERMOORD
Vandaag
in de
krant...
TP-2000
jaargang - no. 302
WAARIN OPGENOMEN DE M I D D ELB U RG SE. VLISSING SE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
6 2162, .C. 62481Go«. C
Woensdag 23 dcc. 1970
BVD: ernstig
ontzag voor
sinterklaas
Pag. 2
NIEUW MODEL MET PORTRET FRANS HALS
[STERDAM (ANP) De Neder
titche Bank NV gaat op 4 ianucn
rt de thans in omloop zijnde
^biljetten van f 10,-. biljetten var,
rilde coupure van een nieuw mo-
l in omloop brengen, aldus een
tiedeling van de bank.
Zij zijn alleen aan de achterzijde
genummerd, Hel formaat van het
nieuwe biljet is 76 x 142 mm. Als
watermerk is gebruikt de hoorn des
overvloeds met de open zijde naar
beneden gekeerd De voornaamste
kleuren van zowel voor- als achter
zijde zijn donkerblauw, lichtblauw
en violet. Aan de voorzijde rechts
vindt men een gestyleerd portret
van Frans Hals en linksonder drie
cirkelvormige herkenningstekens voor
visueel gehandicapten. Op de achter
zijde wordt de hoofdafbeelding ge
vormd door een lijnenstructuur In
de vorm van een verfwrijver en een
plooikraag Het linker gedeelte be
val de strafbepaling, alsmede, hoven
het nummer, een rechthoekig vlak
waarin technische aanwnjzingen
zijn opgenomen en waar al dan niet
een dubbel concentrisch o-teken
voorkomt In de witte benedenrand
is de bepaling opgenomen dat het
auteursrecht bij de bank berust.
IN EERSTE KAMER:
DEN HAAG Het aantal tegen-! teravond tot veler verrassing j
standers in de eerste kamer te-j groter dan verwacht, met name
gen de wijzigingen van de loon- doordat de fracties van de PvdA
en inkomstenbelasting met in- en de WD zich bijzonder kri-
gang van 1 januari a s bleek gis- tisch hebben opgesteld.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Er dreigde gisteravond een duidelijke splitsing in!
de regeringspartijen naar aanleiding van een amendement van de
heer Maenen (kvp) om de wedde van dienstplichtige militairen,
met 25,extra te verhogen. De heer Maenen handhaafde bij de j
behandeling van de begroting van defensie in de tweede kamer j
zijn maandag ingediend amendement, ondanks mededelingen van
minister Den Toom van defensie dat daardoor een aanzienlijke'
verslechtering optreedt in de verhouding tussen de investeringen
en de exploitatiekosten in plaats van een verbetering. Bovendien
meent de minister dat hij niet kan overgaan tot een extra verho- j
ging omdat dit niet past in de NAVO-verhoudingen.
.Het wetsontwerp zou ik willen kwali
ficeren als een pot met pieren, waan
ieder wel een pier van zijn gading in
vindt, zonder dat het geheel een geor- j
dende indruk maakt', aldus verklaarde!
onder meer mr J. de Wilde (wd). Drj
Zoon (pvda) verklaarde met grote'
nadruk dat hij het wetsontwerp nietj
kan aanvaarden vooral omdat del
laagstbetaalden er het slechtst afko
men. Ook drs Van Amelsfoort (kvp)
die namens de drie confessionele par
tijen het woord voerde, stelde enkele j
zeer kritische vragen, en deelde mee
dat nog enkele leden van zijn fractie;
zich hun eindoordeel willen voorbe
houden tot staatssecretaris Grapper-j
haus en minister Witteveen vandaag;
zullen hebben geantwoord.
Koppen lellen
De VVD en de AR zijn bijzonder,
huiverig geworden voor het amende
ment, waarvoor zij eerst hadden ge
zegd veel sympathie te hebben. De'
heer Biesheuvel (ar) liet weten dat dej
opmerking over de verslechtering van
de situatie op hem nogal indruk had|
gemaakt. De heer Vonhoff (wd) wil-'
uitdrukkelijk dat de KVP zich zou;
steeds geen uitvoering heeft gegeven
aan een motie die in juli door de;
kamer werd aangenomen. Een motie1
waarin op het aanpassen van de wed-,
de van dienstplichtigen bij die van het
beroepspersoneel werd aangedror,
gen.
Minister Den Toom zette gisteren uit
voerig uiteen dat de wedden per 1
Als de meningen in de eerste kamer
vandaag blijven, zoals zij gisteravond
schenen, dan wordt het koppen tellen,
zoals mr De Wilde het tegenover ons
uitdrukte, omdat het wetsontwerp wel
eens alleen de steun van de drie
grote confessionele fracties zou kun
nen krijgen, wat betekent dat er een
krappe meerderheid van slechts drie
tot vier stemmen zou zijn indien ie
dereen ook aanwezig is, In de tweede
kamer werd zoals bekend het wets-
(Zie slot pagina 9 kolom 6)
pMllijn
uitspreken de defensielasten op 3,9 januari aanstaande toch al worden
procent van het nationale inkomen te verhoogd tot ongeveer 240 gulden per
willen brengen, maar daar dan in elk, maand, waarna per 1 juli 1971 op
geval in 1974 nog eens 15 miljoen bij
te willen doen, in verband met de;
hogere wedden.
De heer Maenen wil zijn amendement,
waarvoor de PvdA uitdrukkelijk haar
grote steun heeft uitgesproken, hand
haven, omdat minister Den Toom nog
een trendmatige verhoging met
een nog onbekend percentage zal
plaatshebben.' De minister wees erop
datde wedden in deze kabinetsperiode
nu al meer dan verdubbeld zijn.
Uitdrukkelijk wees de bewindsman er-
(Zie slot pagina 9 kolom 2)
JTERDAM (GPD) De maandag
overvallen Rotterdamse taxi-
itir J. Dijksman is gistermiddag
de verwondingen, opgelopen door
n met een hard voorwerp op het
I, in het Dijkzigtziekenbuis over-
l Het slachtoffer werd maandag-
I tegen drie uur door een pensi-
uder badend in het bloed in zijn
•ontdekt.
politie stelde direct een uitgebreid
kzoek in. Drie buitenlanders (Joe-
toen) werden gearresteerd en
C verhoor ingesloten in het bureau
Servantstraat. De mannen werden
slacht, omdat zij omstreeks half
bebloed het pension, waarvoor de
van het slachtoffer werd gevon-
t binnenkwamen. Een van de man-
-bad een scheurwond boven zijn
i-i len werd door de pensionhouder,
i L'het Dijkzigtziekenhuis gestuurd.'
J* aannen bleken achteraf betrokken'
- njn geweest bij een vechtpartij in j
nachtclub
is volgens de politie kennelijk,
het motief van de aanslag ge-]
E. Tegen kwart over twee meldde
beer Dijksman zich bij de Ta>:i|
Hoon Centrale (ttc) met de mede-1
hg dat hij op de Klaeas de Vriese-
B stond te wachten. Vijf minuten
E kondigde hij aan een opstapper!
opstappers te hebben. Daarna werd
meer van hem verno-
ROTTERDAM: honderden Rot
terdamse taxichauffeurs hielden
een uur lang dinsdagavond de
Coolsingel bezet.
Mei 368 namen
KENNEDY
KREEG UIT
HANOI LIJST
GEVANGENEN
WASHINGTON (RTR) De Ameri
kaanse senator Edward Kennedy
heeft via Noordvietnamese functiona
rissen in Parijs een lijst gekregen met
de namen van 368 Amerikaanse krijgs
gevangenen in Noord-Vietnam.
Het is voor het eerst dat een dergelij
ke lijst rechtstreeks aan een Ameri
kaan wordt gegeven. Wel heeft Hanoi
eerder via Zweden informaties over
de Amerikaanse krijgsgevangenen ver
strekt.
Senator Kennedy zei niet te weten
hoe accuraat de lijst is. maar hij
hoopte dat de regering er nut van zou
hebben bij de onderhandelingen over
Vietnam. Op de lijst staan ook de
namen van negen Amerikanen, die in
middels zijn vrijgelaten en van 20
Amerikanen die in gevangenschap zijn
overleden, Kennedy had in juni on
lijst gevraagd.
BEVOLKINC IN OOSTZEESTEDENWEER AAN HET WERK
WARSCHAU, LONDEN (DPA) De Poolse regering heeft dinsdag,
de beschikking ingetrokken waarbij het met het oog op de onrust i
in de steden aan de Oostzee aan politie en leger was toegestaan on
middellijk gebruik van de vuurwapens te maken. Deze beschikking
stond nagenoeg gelijk met het afkondigen van de staat van beleg.
Zij was vorige week donderdag uitgevaardigd-
schau is ex-part.ijleider Gomoelka in-l
derdaad ernstig ziek. Vorige week zou]
hij op het hoogtepunt van de crisis'
een inzinking hebben gehad en naar
het ziekenhuis zijn gebracht, maar
voor de bijeenkomst van het politbu-
ro op zaterdag zou hij uit zijn bed'
iijn gekomen.
De Poolse televisie zontl dinsdag voor
het eerst beelden uit over de verwoes
tingen en het inmiddels weer normaal
geworden openbare leven in de stad
Szczecin. Tot dusver was van officiële
Poolse zijde weinig over de onrust in
deze aan de grens met Oost-Duitsland
gelegen stad gesproken.
Het schijnt dat dinsdag in de steden!
Gdansk, Gdynia en Sopot weer vrij,
algemeen werd gewerkt. Verwacht!
wordt dat in Szscecin vandaag het
werk volledig zal worden hervat. Vol
gens diplomatieke zegslieden in War-
Militairen
Meer dan 10U.00U Poolse en Russische:
militairen, onder wie marine- en lucht
machteenheden, hebben maandaga
vond de Poolse Baltische havensteden
van de buitenwereld afgesloten. Dit
werd dinsdag bericht door het Lon-
dense blad .Daily Telegraph".
Volgens James Mossman, een corres
pondent van het blad in Zweden, is
Szczecin geheel en al van het westen j
geïsoleerd. Alle verbindingen met de!
stad, zowel over zee als door dei
lucht, zijn gestaakt. Volgens in Zwe
den ontvangen berichten liggen in de
havens van Gdansk en Gdynia Russi-i
sche oorlogsschepen, tanks patrouille-1
ren door de straten en de geheime
politie pakt plunderaars en leiders
van de opstand op. Het optreden van
de politie wordt, vooral in Szczecin
bijzonder hard genoemd.
Van onze correspondent
DUSSELDORF Franz Stangl. voor
malig commandant van het Nazi con
centratiekamp Treblinka is gisteroch
tend in Dusseldorf tol levenslange ge
vangenisstraf veroordeeld. Het
Schwurgericht acht moord op joodse!
burgers in tenminste 400.000 gevallen
bewezen.
In zijn motivering van het vonnis'
schilderde de president de actieve rol'
die Stangl in 1942 heelt gespeeld in
de vernietigingsactie Jteinhard'. waar
bij in drie kampen in totaal 1.700.000
joden werden vermoord. Stangl speel
de een rol in het concentratiekamp
Sobibor toen daar ln 1942 de eerste;
Treblmka, waar de massavergassingen
met een transport joden uit het ghet
to van Warschau begon,
politie zoekt op het ogenblik naar
Mgen, die de heer Dijksman heb-
b gezien. Collega's hebben gistera-
ai de Coolsingel met 200 auto's af-
en zo hun verslagenheid ken-
gemaakt. Maandag zou tussen
a en elf uur hetzelfde gebeuren bij
'dagploeg.
Federatie
DE VERBONDSRAAD van het
NKV heeft richtlijnen vastge
steld voor een federatie van de
toe vakcentrales (pag. 3).
Meneer X
MENEER X dreigt in een nieu-
|*e brief aan de Delftsche Cou
lant met een nieuwe moord
|(PBg. 9).
Nieuws uit Zeeland op de
pagina's 2, 4, 5 en 7
Binnen- en buitenland op
de pagina's 1, 3 en 9
Sport op pagina 10
Televisie op pagina 11
AMBITIEUZE TOEKOMSTPROJECTIE
VAN VERKEER EN WATERSTAAT
(Van één onzer redacteuren)
DEN HAAG .Op weg naar 2000', de gisteren verschenen toe
komstprojectie van het ministerie van verkeer en waterstaat,
raamt dat er in het VVesterscheldebekken bij op het oog niet
onredelijke veronderstellingen een (bruto) terreinoppervlakte
voor zeehavengebieden nodig is van:
in 1980 totaal 4.500 ha (netto 2.500 ha)
in 1990 totaal 9.000 ha (netto 5.000 ha)
in 2000 totaal 16.000 ha (netto 9.000 ha)
Er wordt tot 1980 voor de Wester
schelde rekening gehouden met een
gemiddelde jaarlijkse groei van 8°o,
voor de tien jaar daaropvolgende 7°/o
en de laatste periode 6%. Op het
ogenblik is in het Scheldehekken (net
to) ruim 1000 ha uitgegeven.
In een toelichting op deze prognoses
wordt duidelijk gemaakt dat. de ra
mingen minder vaag zijn dan ze lij
ken, want .de relatief sterkere groei
van het zeehavenareaal in het Schel-
debekken (in vergelijking met de an
dere havengebieden in ons land) is ini
Viervoudig
overeenstemming met het huidige be
leid van de overheid.'
De 16.000 hectare benodigd terrein in
het jaar 2000, opgeteld bij de groei
die de Belgische zeehavengebieden
van Antwerpen, Gent en Zeebrugge
zullen ondergaan, brengen de samen
stellers van deze waterstaatsprojectie
ertoe om vast te stellen: .er moet
worden bedacht dat de leefbaarheid
van het gebied in het geding kan
komen, aangezien aldus een zeer om
vangrijk industriegebied zal ont
staan' I
In de vier Nederlandse havengebieden
bij elkaar is volgens de studie in het
jaar 2000 een bruto havenareaal van
50.00 ha (Waterweggebied 17.000.
Noordzeekanaal 32.500 en Eemsge-
bied 4,500).
Dat betekent nagenoeg een vervier
voudiging van het areaal ten opzichte!
van wat op dit moment beschikbaar
is. ,Het is duidelijk dat een dergelijke
ele p
gToei vele problemen zal opwerpen op
het gebied van de ruimtelijke orde
ning. de milieuhygiëne, het woon- en
leefklimaat, de infrastructuur, dei
werkgelegenheid, recreatie, natuurbe-!
houd enzovoorts', wordt er daarom
aan toegevoegd.
Het voorbehoud wordt dan ook bij1
deze cijfers gemaakt dat de als ruwe
benadering gegeven schattingen met1
betrekking tot de totale groei en de
regionale verdeling ervan niet meteen
een taakstellend karakter mag worden,
toegedicht
Al eerder in de studie is namelijk
duidelijk uitgemeten dat voorwaarde,
voor een evenwichtige ontwikkeling,
is. dat de consequenties van de pro
blemen op de bovengenoemde gebie
den aanvaardbaar moeten zijn. De
toekomstige zeehavenontwikkeling in
ons land zal daarom gebaseerd moe
ten zijn op weloverwogen studies,
waarbij de sociaal-economische voor-
en nadelen van alternatieve zeehaven
ontwikkelingen en hun ruimtelijke j
consequenties zoveel mogelijk kwanti
tatief dienen te worden bepaald en
tegen elkaar afgewogen teneinde tot
één consistent ontwikkelingsprogram
ma te komen.' Het is een uitspraak,
die minister Bakker al eerder heeft
gedaan en waarmee wordt gezegd: erj
moet hard worden gestudeerd op de
vraag, wat kost het en wat kopen we.
ervoor wanneer in een bepaald gebied;
een havenontwikkeling van een be
paalde omvang op gang wordt ge
bracht of nagelaten.
Speculatief
Zonder omwegen wtrdt het in de
studie toegegeven: deze studies zijn nog
maar nauwelijks begonnen De prog
noses voor de verschillende havenge
bieden zijn dus was speculatief, maar
ze worden ook nuttig geacht om de
consequenties van een ontwikkeling,
die is gebaseerd op redelijke veron
derstellingen te kunnen etale
ren.
Uitgangspunt is het beleid voor de1
komende jaren, zoals de regering dat
in de rijksbegroting voor 1971 heeft;
uiteengezet.
Landelijk bezien wordt tot het jaar
1980 uitgegaan van een toeneming van
de zeehaventerreincn met 6800 ha of
een jaarlijks gemiddelde groei van
6®'o, die .zeker niet onaannemelijk
lijkt'. Tussen 1960 en 1968 is de groei
in Nederland 8% geweest, in dezelfde
periode kon voor het Westerscheldege-
hied een groei van 16.5 o worden
genoteerd.
Bij de raming van die benodigde 6800
ha wordt ook een specificatie eele
verd: voor een hoogovenbedrijf 650
ha, voor zeehavenchemie 3.500 ha.
voor olieraffinage 900 ha. voor de
metaalindustrie 450 ha. voor scheeps-
(Zie slot pag. 7 kol. 1) i
m Liet moet nog twen wennen:
\AAaJ Tl een discus u«-.t uk van
friiovl verkeer en waterstaat.
Gisteren is tn Nieuwspoort
het rapport TP 2000 ten doop
gehouden, een toekomstpro-
J eet ie van dit ministerie, dat
voor de ruimtelijke vormgeving in ons
land zo belangrijk is. Helemaal nieuw
is dit systeem een stuk publiceren
om er een openbaar debat over uit
te lokken met. maar dat verkeer en
waterstaat er toe overgaat is toch wel
opvallend. Een Jaar af wat geleden
zou een dergelijk stuk vermoedelijk als
uiterst vertrouwelijk zijn behandeld,
nu wordt het keung uitgegeven om er
zoveel mogelijk mensen over te laten
meepraten. Een gelukkige ontwikke
ling, maar nogmaals het moet
nog even wennen.
Een soortgelijke gang van zaken viel
nu al weer enige jaren geleden
te registreren rond de .proeve',
namelijk het voorstel van de staats
commissie voor een nieuwe grondwet.
Toen werd tot publikatje besloten met
als uitgangspunt, dat de discussie me
debepalend kon zijn voor de uiteinde
lijke vormgeving. Zo ook met dit nieu
we rapport TP 2000. De samenstellers
pretenderen niet, dat zij exact hebben
aangegeven hoe het in de toekomst zal
gaan met verkeer en vervoer, met
waterbeheersing en landaanwinning of
met wegenaanleg en havenwerken. Mi
nister Bakker heeft gisteren in Nieuws
poort met nadruk gesteld, dat hij en
de samenstellers er zich scherp van
bewust zijn, dat in de komende dis
cussie over het stuk en ook door de
feitelijke ontwikkeling allerlei veran
deringen en retouches nodig zullen
zijn. In feite heeft
men met TP 2000
niet meer gedaan
dan reeds bestaande
ontwikkelingsl 1 jnen
zoals die binnen
één departement bestaan doorge
trokken. Een vorm van toekom*, tden-
ken, die wel wordt aangeduid als
.establishment'-futurologie': zij houdt
namelijk geen rekening met verande
ringen in het maatschappijbeeld. In
Nederland heeft zich de laatste jaren
met name rond de Werkgroep 2000
een andersoortige denktrant ont
wikkeld, die men zou kunnen karak
teriseren als kritisch toekomst-denken:
de vernieuwing van het maatschappe
lijk bestel speelt in de uitgangspunten
van de Werkgroep 2000 een belang
rijke rol. Het rapport TP 2000 daaren
tegen gaat uit van de bestaande orde.
Sn dit geval de denkbeelden van des
kundigen binnen één departement.
Deze eenzijdigheid is tevens de zwak
te van het stuk: het gaat om de
visie van slechts één ministerie
Weliswaar zijn de andere departemen
ten op de hoogte van TP 2000, er is
ook naar minister Bakker mee
deelde een Inbreng van die kant
geweest, maar het is en blijft een
rapport van verkeer en waterstaat.
Een soortgelijke eenzijdigheid werd
onlangs gesignaleerd naar aanleiding
van een rapport zeehavenontwikkeling
van het Centraal Planbureau. In dat
stuk werd namelijk geen rekening ge
houden met allerlei nadelige gevolgen
van havenontwikkelingen, bijvoorbeeld
om het meest voor de hand liggende
punt maar te noemen op het stuk
van milieuhygiëne. Inmiddels is naar
aanleiding van bet planbureau-rapport
meegedeeld, dat in het afgelopen jaar
een begin is gemaakt met studies om
tot kwantificering te komen van deze
nadelige factoren. Dat blijkt echter
geen eenvoudige zaak. In dit nieuwe
TP 2000 is met dergelijke factoren
evenmin rekening gehouden. Minister
en staatssecretaris wijzen daar met zo
veel woorden in hun voorwoord op
.De samenhang met de verschillende
facetten van het maatschappelijk leven
zal ongetwijfeld op vele punten vragen
en reacties doen ontstaan, in het bij
zonder ook ten aanzien van de ruimte
lijke en milieuhygiënische problema
tiek', zeggen zij. Op deze opmerking
mag een amen' volgende (onver
mijdelijke) eenzijdigheid van het stuk
zal zonder enige twijfel voortdurend
aan de orde worden gesteld. Het wordt
vermoedelijk hét thema van de ko
mende discussies.
Een tweede kenmerk van het rapport
is wat we zouden willen noemen
een zekere voorbarigheid. Zo
staan er allerlei gegevens in liet stuk
over de zeehavenontwikkeling, op
zichzelf geen nieuwe feiten: ze zijn
voor een deel aan bestaande rapporten
ontleend, zoals het groene boekje <Zee-
havenoverleg Zuidwest-Nederland i en
de zeehavennota van de regering. Maar
in dit verband moeten we er op wijzen,
dat deze hele ontwikkeling nog volop
iii studie is. Minister Bakker zelf heeft,
daartoe de commissie Zeehavenoverleg
ingesteld en daaruit mag en moet nog
heel wat worden verwacht. Met ande
re woorden: de bewuste pagina's uit
TP 2000 zullen in de toekomst ge
corrigeerd of misschien wel helemaal
overgemaakt dienen te worden. Nog
een voorbeeld van deze voorbarigheid:
TP 2000 (in casu de minister er. zijn
ambtenaren) stelt vast dat alles .er
voor pleit dat zowel de studie als h-»
beheer van de Noordzeekust in een
hand zijn' Terwijl toch over deze
problematiek de befaamde .diepdel-
verscommissie' aan het studeren is.
De mening van het departement wordt
hier nogal apodictisch vastgelegd.
i realiseren ons overigens, dat een
aantal van de hier opgesomde
bezwaren ook als pluspunten
kunnen fungeren. Zo ls hei reeel er
op te wijzen, dat het juist heel ple
zierig is. dat van dit belangrijke mi
nisterie een dergelijk discussiestuk
naar buiten komt. Er kan nu tenmin
ste over het toekomstige beleid wor
den gepraat. Voorts is bet gunstig eens
kennis te nemen van een toekomstvi
sie, opgesteld vanuit een zeer bepaalde
hoek, namelijk die van verkeer en wa
terstaat: er valt r.u over te praten of
deze toekomst Nederland wel juist
acht. Bovendien is een groot voordeel,
dat via deze publikatie een belangrijk
deel van de ambtelijke deskundigheid
bij dit omvangrijke departement in
(Voor vervolg zie pagina 3
kolom 1