TECHNIEK BIEDT ONDERWIJS ONGEKENDE MOGELIJKHEDEN EIND LEERT 83% DOOR HET ZIEN 25 "triG 19 DECEMBER 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT M (Snif iek neemt een steeds grotere plaats in het onderwijs onderwijsmedewerkster bezocht het voorlichtingscentrum worden uitgerust met radio, televisie, bandrecor- van de schooladviesdienst in Rotterdam, waar men de be- ia-projector enz. De mogelijkheden van toepassing van schikking heeft over een uitgebreide collectie audio-visuele ,-niek in het onderwijs zijn vrijwel onbeperkt. Onze hulpmiddelen. Zij geeft haar Indrukken weer in onderstaand artikel. Het voorlichtingscentrum van de schooladviesdienst te Rotterdam: een zaal vol moderne hulpapparatuur ten behoeve van het onderwijs. (VAN ONZE ONDERWIJSMEDEWERKSTER) SSINGEN De ontwikkeling van de techniek en het gebruik van nieuwe mogelijkheden gaat steeds meer het leven van de mens beheersen. In bedrijven, fabrieken, o school ook in het onderwijs zal de techniek een steeds grotere plaats innemen al van voorbeelden van toepassing van de techniek waar te nemen. Een consequentie an is, dat het gehele levenspatroon langzaam verandert. De huisvrouw achter de was- hoort alleen nog in oude verhalen thuis, de winkeljuffrouw, die prijzen van de bood- pen zelf optelt, is een zeldzaam exemplaar. Computers nemen op vele bedrijven het en rekenwerk over, daartoe zorgvuldig geprogrammeerd door de mens-van-vandaag. oderne mens is met al die aspecten van de techniek zo vertrouwd geraakt, dat hij er nauwelijks bij stilstaat. de stand van zaken met betrekking tot van de techniek in het onderwijs? In en ook in Zeeland is de onderwijzer, die jij bet geven van zijn lessen alleen bedient van 1 boek en potlood, zeker nog geen zeldzaam- P wandelt nog steeds in de voetsporen van jer van 25 jaar geleden. Wel wordt op af en toe bioscoopje gespeeld: gordij- en een uurtje films of dia's vertonen, tan een werkelijke integratie van technische r, waarin de media gericht op het horen en het zien (visueel), die de zogeheten ksaelé media vormen, is nog geen sprake. van de opvoeding van het kind, dat nis in deze technische wereld een plaats zal en, zullen zowel de overheid als de met de ouders zich grondig moeten 30 in de toepassing en de mogelijkheden van :?aratuur. Dit om te komen tot een beter b-jsrendement voor de mens van de - toe- 1 DRAGEN die door gebrek aan goede voorlichting is vasthoudt aan zijn eigen onderwijspa- aet zich steeds weer voor de vraag gesteld: .Is deze ontwikkeling nu nodig? Vroeger hebben wij het toch ook goed geleerd. Waarom moet nu ineens het gehele onderwijs veranderen?' Vragen, zo is ons bij herhaling gebleken, die leven onder brede lagen van de bevolking. Men kan stellen, dat de leerkracht over het alge meen de noodzaak van al deze veranderingen duide lijk inziet, maar door te geringe voorlichting en begeleiding heeft hij vrijwel geen kans zijn stand punt gefundeerd en gemotiveerd uit te dragen. Van de overheid is in dit opzicht nu ook weer niet zoveel te verwachten, want elke vernieuwing bete kent een forse aanslag op 's rijks middelen. En het is bekend, dat de overheden niet als sinterklazen door het leven gaan. Toch is het gebruik van audio-visuele middelen op school van het grootste belang. Een kleine steek proef op de Zeeuwse scholen heeft ons aangetoond, dat tot de meest voorkomende apparatuur hier gerekend mag worden: de dia-(filmstrip) projector, de bandrecorder, de platenspeler, de radio en in iets mindere mate het televisietoestel. Filmprojec tor, cassetterecorder en de overheadprojector ko men slechts sporadisch voor. Waarom zijn deze media zo belangrijk voor het onderwijs? Tot op heden werd het onderwijspa- troon grotendeels beheerst door het gesproken woord, het boek en het bord met het krijtje. De taal: het gesproken woord en het boek tot middel van kennisoverdracht is zeer abstract. De leerling moet maar proberen te begrijpen, waarover wordt gesproken. Als mondeling moet worden uitgelegd wat bijvoorbeeld een zeekoe is en het kind heeft nog nooit een dergelijk dier gezien, dan zal het onmogelijk een goede voorstelling van dit dier kunnen maken. De directe beleving, dat wil zeggen een levende zeekoe bekijken, biedt reeds een veel betere mogelijkheid tot een goede beeldvorming Dit geldt voor alle onderwerpen die worden behan deld. In de praktijk is dit veelal onmogelijk: men kan geen bergen, tijgers, vliegtuigen en noem maar op in een klas halen om ze door de leerlingen te laten bekijken. Een uitkomst hierbij bieden nu de audio-visuele hulpmiddelen. Een sprekende film toont het beeld van bijvoorbeeld een dier, laat zien hoe het leeft, terwijl ook het geluid, dat het dier maakt voor de leerling duidelijk wordt Ongeveer hetzelfde resultaat kan worden bereikt met dia's en een gesproken band. Ideaal voor een goede behan deling van veel onderwerpen is de bandrecorder met dia-stuurinrichting. De onderwijzer kan de band opnemen eventueel met de bij de dia's beho rende geluiden, zodat elk plaatje duidelijker wordt, terwijl door de automatische verwisseling van dia's een boeiend weloverwogen geheel kan ontstaan. Is dit nu zo belangrijk voor het onderwijsrende ment? Een vraag, die met een volmondig ja' kan worden beantwoord, want een van ae belangrijkste aspecten van het leren (kennisoverdracht) is het gebruik van oog en oor Onderzoekingen hebben aangetoond op welke wijze het kind het meest leert: 1% door proeven 1''2 o„ door voelen 3' i door ruiken 11 door horen 83 door zien Uit dit laatste blijkt eens te meer welk een enorme negatieve invloed de televisie op een kind kan uitoefenen, als de ouders geen zorgvuldige program makeuze toepassen. Onderzoekingen in Amerika koptrekker voor het onderwijs in de wereld hebben aangetoond, dat kinderen tussen het tweede en het vierde levensjaar ongeveer 4 000 uren televi sie hebben gezien Dat op een leeftijd, waarop zij het meest ontvankelijk zijn voor allerlei indrukken. Dit kan kwalijke gevolgen hebben voor het jonge kind. Als positief punt komt uit dit alles naar voren, dat het land bij goede progTarnmakeuze thuis en met een goed gericht onderwijs op school een schat van ervaringen kan oudoen- Zien en horen mogen als de belangrijkste punten bij kennisoverdracht worder, gerekend. Hierop voortbordurend komen we tot de volgende resulta ten ten aanzien van het onthouden van het geleer de: 10 °'o onthoudt een kind van hetgeen het heeft gelezen 20 °,o van hetgeen het heeft gehoord 30 van wat het heeft gezien, maar 50 van wat het heeft gezien én gehoord. Ook dit gegeven toont duidelijk het belang aan van invoering van beeld en geluid bij het onderwijs. Vooral nu het kind door het zien van televisie thuis, zich veel meer heeft ingesteld op het op deze wijze (al dan niet goed) kennis vergaren, zal hierbij op de scholen nocdzakehjkerwijze moeten worden aangesloten. Welke media kunnen als leer- en-of hulpmiddelen uitkomst bieden? afgestemd op het gehoor (auditief): het gespro ken woord, dc platenspeler de cassettespeler, de cassetterecorder, eventueel met schakelkastje en koptelefoon radio en bandrecorder Van al deze apparatuur, die in onze samenleving zo langzamer hand gemeengoed gaat worden, willen wij in het bijzonder de aandacht vestigen op de cassette spelers (alleen voor afspelen) en de cassetterecor ders (voor opnemen en afspelen) De apparaten bieden de leerlingen veel en goede mogelijkheden om mee te werken vooral op het gebied van lees- en taalonderwijs Ze zijn eenvoudig in het gebruik, door hun omvang heel handzaam en door hun prijs aantrekkelijker voor het gebruik in de school dan de veel grotere en duurdere bandrecorder Temeer ook daar er cassetterecorders in de handel zijn, met een ingebouwde microfoon zodat men geen moeilijkheden 'neef met losse microfoons, losse draden enz Ook biedt de cassettespeler meer moge lijkheden dan de veel duurdere en meer onhandel bare platenspeler De ingesproken banden kunnen van groot nut zijn voor de leerlingen en geven ook hier de leerkracht meer mogelijkheden tot het begeleiden van de leerlingen. gebruikt voor de uitzending van de schoolradio. Men heeft evenwel het voordeel, dat deze radio zijn eigen programma's kan opnemen, die dan op elk gewenst tijdstip opnieuw kunnen worden gebruikt. Ook als gewoon opname- en afspeelapparaat kan het van groot nut zijn op de school. Tot de recorders kan eveneens worden gerekend het talen practicum. waarmee de leerlingen in groepjes on der meer de juiste uitspraak van een taal kunnen leren en hun eigen uitspraak kunnen toetsen (met correctie van de leerkracht) door middel van luiste ren en inspreken. Een bijzonder interessant apparaat op dit gebied is ook de kaart-recorder (language master). Hierbij wordt gebruik gemaakt van een recorder, waarin een kaart wordt geschoven. Op de kaart staat een afbeelding en de het op de afbeelding betrekking hebbende woord. Bij inschakeling hoort de leerling dat woord in perfecte uitspraak. Hij kan het nazeggen; zijn woord wordt automatisch opgeno men Op deze wijze kunnen eventuele verschillen in uitspraak duidelijk worden geconstateerd. Dat dit apparaat ook uitkomst zal bieden voor een goede uitspraak van de Nederlandse taal en zo nodig een buitenlandse lijdt geen twijfel. Deze kaart- recorder is zowel gericht op het zien als op het horen. Media afgestemd op het zien (visueel): Schoolbord, flanelbord en diverse andere borden, waarvan vooral het nylonbord vele mogelijkheden biedt. Een dergelijk bord houdt niet alleen stukjes papier vast, maar zelfs voorwerpen blijven eraan .kleven.' Vermeldenswaard is ook het statische bord, dat kranteknipsels en dergelijke zonder moei te .vasthoudt'. Bovendien kan op het statische bord worden geschreven. Een andere toepassingsmoge lijkheid van dit licht van kleur zijnde bord is het dienst te laten doen als projectiescherm. Voorts heeft men de beschikking over de van ouds beken- is en dat geldt eveneens voor de overheadprojec tor dat verduistering van het leslokaal overbodig is Het geheel neemt weinig plaats in en staat altijd voor gebruik gereed. TELEVISIE FOTO'S: Schooladviesdienst Rotterdam. INFORMATIE: Schooladviesdienst Rotterdam; ,iOnderwijs en Media', uitgeverij J. Muusset NV. N. Samscm NV en Wolters/Noordhof NV. de wandplaten, stempels, diaprojector, d projector, de televisiecamera met momtor, de lus- cassettefilm en de stomme film. Van deze laatste willen we vooral de aandacht vestigen op de overheadprojector. Dit apparaat piojecteert een beeld op een scherm achter de leerkracht. Het dient zó opgesteld te worden, dat de leerkracht met het gezicht naar de klas aanteke ningen maakt op doorzichtige materialen, die dan op het scherm zichtbaar worden. De mogelijkheden met deze overheadprojector zijn bijkans onuitputte lijk. Het apparaat is vee. meer dan alleen een vervangingsmiddel van het schoolbord. In alle ge vallen, waarin een schoolbord wordt gebruikt, kan men ook deze projector aanwenden. Verder kan men, althans als doorzichtig materiaal wordt ge bruikt gedrukte tekst projecteren; door middel van stempels bijvoorbeeld de aardrijkskundeles snel even een landkaart produceren; afbeeldingen onder het transparant schuiven en dan aantekeningen maken. Haalt men de afbeelding weg dan blijft alleen de tekening over. Door ze duidelijk te projec teren kunnen vele onderwerpen worden behandeld. Het geschrevene kan bewaard blijven door het transparant te verwijderen of door te schuiven. Op deze wijze kan net vele malen worden gebruikt in tegenstelling tot het bordschrift, dat wordt uitge veegd en dan voor goed verloren is. Het zou te ver voeren alle mogelij kneden van het apparaat hier uiteen te zetten Bovendien geldt ook hier. dat al naar gelang hei inzicht en het vernuft van de onderwijzer(es) de mogelijkheden kunnen worden uitgebreid. LUSCASSETTE-FILM RADIO middel met vele mogelijkheden: de overheadprojector. Een aparte plaats bekleedt in dit opzicht de radio cassetterecorder. Hierbij heeft men te maken met een gewone radio, zoals op vele scholen wordt Een boeiend hulpmiddêl is ook de luscassettefilm De te gebruiken ."ilm is opgesteld in een cassette en wel zodanig, dat zij eindeloos kan blijven door draaien Deze cassette wordt in de filmprojector geschoven, door het omdraaien van een knop krijgt men eer bewegend beeld Wil men een bepaalde afbeelding wat langer bekijken, dan kan het beeld worden st.lgezet. Evenals bij het projecteren van dia's kan bij deze film gebruik worden gemaakt van een doorzicht scherm. Dit (heel eenvoudig gezegd) bestaat uit een groot vel transparant tekenpapier in een raamwerk. De orojector wordt er achter geplaatst en de klas heeft het zicht op de afbeelding, die een duidelijke illustratie geeft bij het te behandelen onderwerp Op de achterzijde van het scherm kan de leerkracht de aanwijzingen geven. Voordeel van deze werkwijze Tot de media afgestemd op horen en zien tegelijk audio-visueelbehoren onder meer de film. de televisie en de eerder genoemde kaartrecor- der. Het eerste hulpmiddel is meer dan bekend. BU het medium televisie zijn thans grote technische ontwikkelingen aan de gang. Veel scholen volgen op de tv de uitzendingen van de onderwijstelevisie en daar houdt het dan mee op. Het gebruik van een camera en een monitor in de klas biedt echter grote mogelijkheden. Via een gesloten circuit in de school kan dan in elke klas op een monitor een bepaalde les of voordracht enzovoorts worden ge volgd. Voorts bestaat de mc gelijkheid om met een video-recorder bepaalde televisieprogramma's op te nemen, die later op elk gewenst tijdstip kunnen worden herhaald. Het is natuurlijk bijzonder aardig om te weten, wat er zo allemaal aan moderne hulpmiddelen en mate rialen op de markt is, maar voor vele scholen rijst levensgroot de vraag: Hoe kom ik aan die spullen en hoe kan er mee worden gewerkt?' De appara tuur in vakkringen hardware' genoemd en de materialen de .software' zijn aanwezig, maar aan voorlichting over een doelmatige aanschaf ont breekt het nog. Immers, het gaat niet aan, dat een school, maar wat in het wilde weg koopt en dan kijkt of er doelmatig mee valt te werken. Hoe is voor een leek ondoenlijk een verantwoorde keus te maken uit de vele en fraaie apparatuur, die op de markt verschijnt. Vaak ziet men dan nog, dat scholen door geldgebrek gedwongen een verouderd apparaat aanschaffen, omdat op dergelijke appara ten meestal een aantrekkelijke korting wordt gege ven. In de eerste plaats dient de leerkracht een goede en gerichte voorlichting te krijgen over al deze nieuwe hulpmiddelen. Daarnaast zal hij weg wijs moeten worden gemaakt in het gebruik ervan. Het komt nog maar al te vaak voor. dat dure apparaten worden aangeschaft, die korte tijd later in een hoek terecht komen, omdat men de moge lijkheden niet voldoende kent. Ook de schoolgebou wen en de inrichting van de scholen zullen in de toekomst moeten worden aangepast. Bij de bouw van nieuwe scholen zal rekening moeten worden gehouden met het feit, dat er wel eens met een gesloten tv-circuit zal worden gewerkt in de toekomst. Het onderwijs, dat steeds meer van klassikaal overgaat naar het werken in groepen vereist de mogelijkheid dat deze groepen in aparte hoeken kunnen werken, waar de apparatuur een vaste plaats heeft. De leerkracht dient de beschikking te hebben over een onderwijstafel, waarin overhead projector, diaprojector', recorders enz zijn inge bouwd, zodat overmatig gesjouw en verlies aan tijd voorkomen kunnen worden Ook voor de aanschaf van deze oudio-visuele middelen zou een soepeler regeling dienen te bestaan. Vastgesteld kan worden, dat deze media noodzakelijk zijn bij de huidige ontwikkeling van het onderwijs, vooral omdat ze bij diverse vakken kunnen worden gebruikt bij iedere didactische werkwijze. Thans moet het school hoofd maar zien wat geld uit het beschikbare budget over te houden om daarmee bijvoorbeeld een hele cassetterecorder aan te schaffen. Volgens bepaalde artikelen in de wet kan wel wat extra's worden aangevraagd, maar dit blijkt in de praktijk nogal wat moeilijkheden op te leveren. Resumerend kunnen we zeggen, dat goede voorlich ting over aanschaf en gebruik van audio-visuele media voor de leerkracht uitermate nodig wordt. Mogelijk, dat het Regionaal Pedogogisch Centrum Zeeland dit hiaat kan opvullen door in navolging van andere adviescentra in den lande een voor lichtingscentrum' op te richten, waarin ook bet belangrijke onderdeel van de audio-visuele media is vertegenwoordigd Momenteel zijn er in Nederland vier voorlichtingscentra. Dat is gezien de ontwikke ling van het Onderwijs op dit moment veel te weinig. Zij bestrijken nauwelijks een kwart van het onderwijs. Evenmin als de ontwikkelingen bij het onderwijs kunnen worden tegengehouden, is de komst van de audio-visuele media te stuiten. De witte vlek op de kaart, die Zeeland in dit opzicht (nog) vormt, dient dan ook te verdwijnen. Het onderwijs zal er ten zeerste mee zijn gebaat. C J. DIELEMAN-VAN DE REEPB

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 25