)e oude rug in oio's Namen Foto's Bruggen Veren fROVfNCfALE ZEEUWSE COURANT 21 vso nogal verlaten situatie, een prentbriefkaart die in 1927 werd verzonden. KT uit de dertiger jaren. MIDDELBURG Toen zo'n honderd jaar geleden het Kanaal door Walcheren werd gegraven was men bij de spoorwegen de spoorlijn werd on geveer tegelijkertijd aangelegd zo verstandig het kruisen van het kanaal geheel te vermijden. Tussen Middelburg en Vlissingen werd een gro tendeels evenwijdig met de spoorlijn lopend tracé gevolgd, maar men bleef zorgvuldig oostelijk van het kanaal. Wie te Middelburg, Vlissingen of Sou burg vanuit het westelijk deel van Walcheren de trein wilde nemen, kon gebruik maken van een van de drie ijzeren draaibruggen, die het kanaal bij de opening als vaste oeververbindingen had meegekregen. Ach, en zo groot waren de verkeers- complicaties niet toen in september 1873 het nog met de hand gegraven kanaal feestelijk werd ge opend. Toch werd er al rekening gehouden met de aankomst- en vertrektijden van de treinen. Artikel 6 van het in mei 1880 in het Staatsblad gepubliceerde bijzonder reglement van politie voor het Kanaal door Wal cheren luidde: De bruggen te Vlissingen en te Middelburg moeten gesloten zijn gedurende vijftien minuten vóór den tijd van vertrek der treinen van hel locaal-station te Vlissin gen en het station te Middelburg, alsmede gedurende 10 minuten na aankomst van eiken trein aan die stations. De brug te Vlissingen moet mede gesloten zijn van twintig tol vijf minuten vóór den tijd van vertrek van eiken trein van het havenstation. De tijd, waarin zij niet gesloten moeten blijven, wordt des daags aangeduid door een witten bol of een wit bord.' De spoorwegen zelf hielden het wijselijk op Walcheren op één niet te vermijden spoorbrug, over de Oude Ame. In een .Beknopte beschrijving van de Spoorweg- en Kanaalwerken op Walcheren' in 1873 hij de voltooiing van deze werken verschenen bij B G de Veij Mestdagh' te Vlissingen schrijft W. J var Campen: .De eenige spoorwegbrug op Walcheren gemaakt, ligt over het na te melden kanaal door de Oude Ame Het is eene beweegbare brug van gegoten getrokken staal; zij heeft acht meter doorvaarwijdte. Zij verdient reeds alleen vermelding wegens hare eigenaardige samenstel ling. Het is namelijk eene draaibrug van ééne opening «onder staarteinde.' eene locomotief' kon zien. Op de namen van verschillende aangebrachte schilden vond men de namen van de heren ministère onder wier bestuur de wetten waren aangenomen, .voorts die der gewestelijke en stedelijke overheden die daaraan bevorderlijk zijn geweest.' Aan de voorzijde van de wagen wera hulde gebracht aan 's Konings Commissaris In Zeeland, .daartegenover aan den heer D. Dronkers, den eer sten ontwerper van een plan om Zeeland met Duitschland te verbinden Na de optocht volgde nog een .Matinée Muslcale in het Schuttershof De Edele Handboog', een tentoonstelling van de gebezigde banieren, vaandels, wapens en van enkele zegewagens De dag werd met een concert en een vuurwerk afgesloten. De gecombineerde werken aan spoorlijn en kanaal hadden jok een duidelijk oorzakelijk verband Voor de aanleg van ie spotrlijn moest het Sloe worden afgedamd en dat ■naakte weer nodig, dat van Vlissingen naar Middelburg het tanaal werd gegraven. naar de groote loskaai begeven, waar aan de versierde aanlegsteiger Z.M. de koning aan boord van het koninklij ke jacht en geëscorteerd door eenige andere vaartuigen uit Vissingen verwacht wordt.' Op 10 september 1873 vervolgt het blad: .Naarmate het uur naderde, waarop Z. M. de koning gisteren avond alhier ieruggewacht werd, verzamelde zich op de spoorwegbrug en den stationsweg een vroolijke meningte, die telkens aangroei de door de duizenden van menschen, die de ontzaglijk lange treinen van Vlissingen aanvoerden. De rijk versierde stations- brug was schitterend verlicht. De vlaggestokken, waaraan de verschillende schilden met namen van eenige handelssteden der gansche wereld geplaatst zijn, waren onderling door guirlande* van licht verbonden terwijl de eereboog voor de nieuwe brug op den achtergrond met zijn schitterende verlichting een schoonen indruk maakte.' Opmerkelijk is, dat men in de lectuur uit die tijd, gewijd ïan de werken, heel weinig vindt over de veren en de oruggen Begrijpelijk met de verkeersintensitiet van die iagen Oude afbeeldingen van de eerste stationsbrug over het Kanaal te Middelburg ademen een onwezenlijke sfeer, de serene traagheid van het fin-de-siècle Het station, fraai stij'voorbeeld van de statlonsbouw uit die dagen, schijnt QOgal breed opgezet voor het reizigersaanbod en op de voorgrond en de brug ziet men een enkele voetganger, en bespannen wagen of een kind met een hoepel om de ■nagisch-realistische sfeer nog wat te verhevigen. De grote foto boven is de oudst bekende afbeelding van station en stationsbrug. Dan volgen, links, van boven naar beneden twee prentbriefkaarten, die elkaar in tijd niet veel zullen ontlopen De bovenste van de twee. met de kar op het midden van de brug. draagt een poststempel uit 1920, de volgende is in 1927 afgestempeld Door de verlatenheid lijkt deze foto ouder waarvoor ook de bomen links voor het itatlon pleiten die minder volwassen lijken. Oudere Middel- ourgers kunnen hierin welücht klaarheid brengen. De in 1920 zestempelde kaart toont een fraaie urinoir, die op de volgende foto ontbreekt Een aardig gegeven om het verschil in ouderdom vast te stelen. Dan volgt als voorlaatste in de serie een foto uit de dertiger jaren, waarop al een opmerke lijke toename van het verkeer is vastgelegd Twee wielrijders Dp de voorgrond die voor de richting Goes kiezen, maken dit zelfs kenbaar De brugwachter geheel op de voorgrond kan zich nog permitteren meer jog te hebben voor de fotograai dan voor het Jangsrazende' verkeer De laatste toto 'n de serie werd kort na de bevrijding gemaakt, toen de Stationsbrug een brugdeel hangt half in het water was vernield en de geallieerden hadden gezorgd voor een nood- verbinding in de vorm van een zogenaamde Bailey brug. Het verslag onthult ook de oorsprong van de naam Konings- brug: Hedenmorgen bezichtigde de koning bij zijn vertrek naar hei station onder het spelen van het carillon de nieuwe brug over de Houtkade, waarbij Z.M. zich geruime tijd onderhield met den heer Huijgen, directeur der fabriek Prins van Oranje te 's-Gravenhage, waar de ijzeren bovenbouw der brug v-rvaardigd is. en met den heer Van Diegelen, ingenieur dezelfde fabriek. Door den burgemeester werd vervolgens namem den gemeenteraad aan Z M. het verzoek gericht of de nieuwe brug ter blijvende herinnering aan 's konings feestelijke opening der groote haven- en kanaalwerken naar Z M genoemd mocht worden en de Honingsbmg' mocht neten welk verzoek door den koning op de meest welwillen de wijze werd ingewilligd.' De koning heeft tenslotte ook nog het Middelburgse stations gebouw bezocht, in afwachting van een extra trein. Na eenige oogenblikken in de versierde wachtkamer le klasse vertoefd te hebben' aldus het verslag .namen de vorstelijke personen plaats in den extra-trein, die weldra onder het zejuict der aanwezigen wegstoomde He-t ligt voor zover bekend, niet in de bedoeling, de minister norgen te vragen de tweede brug over het Kanaal door IVaicheren te Middelburg Bakkerbrug' te mogen noemen. Rijkswaterstaat, die per Jot het beheer voert, geeft geen Tarnen aan bruggen. Men houdt het bij deze instantie op de iphaalbrug over het kanaal zoals de eerste burg nu ambtelijk de .draaibrug" genoemd wordt Maar die draai- irug heette in de verslagen van 1873 ai Stationsbrug, een die* wee te wissen naam En voor 1970 ten einde Is. zal de tweede brug ook wel een passende naam gekregen beb- ■S aeTe^oorlog werd de Stationsbrug verwoest. Op de voorgrond deels in het tffcie Men van de oude brug. De geallieerde bevrijders zorgden voor een nood- 01 torm van een zogenaamde Baileybrug, een beproefd werkstukje van de Maar de spoorlijn hoefde het eigenlijke kanaal door Walche ren niet te passeren. Karren en voetgangers wel. Daarvoor waren, zo schrijft Van Campen, over het Kanaal gelegd Hene brug te Middelburg, breed 8 meters tusschen de leuningen tot toegang van de stad naar het station en naar de omgelegen straatwegen naar Goes en Vlissingen; eene brug te West-Souburg in den straatweg van West- naar Oost- Souburg breed tusschen de leuningen 4.50 meters, en eene brug te Vlissingen breed tusschen de leuningen 7,20 meters over de keersluis tot toegang tot het station. Al deze bruggen zijn ijzeren draaibruggen, die 20 meters doorvaart- wijdte aanbieden. Te Veere en aan den Abeele wordt de gemeenschap over het Kanaal met ijzeren ponten onderhou den.' En hoewei bruggen en ponten ook toen al oponthoud konden betekenen, waren Kanaal en spoorlijn, als één werk vol tooid en in september 1873 .plechtig geopend' door koning Willem III op Walcheren met veel vreugde begroet. Men had er, vooral In het in de tweede helft van de vorige eeuw sterk verpauperde Middelburg, grote verwachtingen van. Men hoopt" op een economische heropbloei, aanleiding om in Middelburg reed.- op 9 en 10 juli 18G7 ter gelegenheid van de .viering van den aanvang der spoorweg en kanaalwerken op net riland Walcheren' een grootscheeps feest op touw te zetten Het plar. was uitgegaan van de .Vereeniging tot het regelen en bevorderen van volksvermaken' Ondernemers hadden ei ge«d voor geschonken, .terwijl van gemeentewege werd voor zien ai een orchest, Illuminatie en versiering van het markt piein' En het bestuur vaardigde een .feestwijzer' uit, waarin vooral aandacht werd besteed aan de uit 85 onderdelen bestaande allegorische optocht die door Middelburg trok Aanleiding tot de feestvreugde was mede de wet van 18 augustus 1860 geweest, die strekte tot den aanleg van spoonveger voor rekening den Staat, onder deze de lijn van Roosendaal langs Bergen op Zoom, Goes, Middelburg tot Vlissingen Weshalve men op een van de zegewagens in de optocht, een door vier paarden getrokken wagen een .voorstelling van Recnts onder een nog niet eens zo oude foto van de luidklok, waarmee men aan de Ame de veerman kon waarschuwen die vooral Amemuidse visvrouwen met hun manden met vis, gar nalen en zeekraal overzette. Want met het graven van bet ka naal u-as het Oud Amemulds Voetpad, dat naar Middelburg voerde, doorsneden. Redelijk beklante veertjes verbonden de kanaaloevers en de oevers van de Ame. De kaart werd in september 1931 vanuit Amemuiden naar een Nederlandse familie in Zwitserland verstuurd en als volgt toegelicht: Hier in Amemuiden is nog zulk een Blokkentorentje' om den schipper te roepen om over te varen. Zijn dit geen lardige kinderen?' Het veertje bestaat nier meer, zoals ook de veren te Abeele en te Veere (voor wagens die niet over de sluizen konden) verdwenen. Alles ging uiteindelijk, gemotoriseerd, toch maar over de brug. Over de Stationsbrug, die hoewel verschillende malen verbreed het aanbod niet meer kon verwer ken Als morgen minister Bakker de tweede kanaalbrug opent, is net 'eest in Middelburg, vooral in Middelburg-Zuid, dat met de groeiende verkeersstroom te groot geworden is voor één verb'uding over het kanaal Eer. honderd jaar oude verbin ding, die ai enige tijd in gebruik was, toen koning Willem III in september 1873 naar Walcheren kwam om met als loogtepuni van zijn bezoek te Vlissingen de Kanaal, spoor- sn havenwerken plechtig te openen. Maar Middelburg had toen toch nog een geheel nieuwe brug aan de koning te ;onen de brug over de Houtkade, die als een uitvloeisel van de verbinding naar het station was aangelegd. Dij ter perse gaan van dit Hommer" schreef de Middelburg ?che Courant van 9 september 1873, .heeft de gemeenteraad van Middelburg met den burgemeester aan het hoofd zich Het veer bij Amemuideneen prentbriefkaart uit 193L

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 21