Situatie rond nieuwe brug Er zal altijd één brug voor het landverkeer besclrkbaar zijn - bruggen mogen niet tegelijk open MJELBURG Goed siws voor alle verkeersdeel- ars, die in Middelburg het ial door Walcheren krui- - goed nieuws dus ook voor uwoners van Middelburg- ia: rijkswaterstaat heeft een sfeling ontworpen voor de ngs- en sluitingstijden sde Stationsbrug en de 2me ophaalbrug, waardoor ijl één van deze bruggen siikbaar zal zijn voor het averkeer. p morgenmiddag minister ber van verkeer en water- de nieuwe ophaalbrug in -mik stelt, is die regeling sn kracht, want zij gaat -rdagmorgen al in. In de -awe regeling is het landver- min of meer in een voor- "agspositie gemanoeuvreerd. -schepen die beide bruggen s^en passeren, zullen tussen "miggen enige tijd moeten ^aten, omdat zoals eigenlijk '<ds uit de aanhef valt te le- s,de bruggen niet tegelijker- - geopend mogen zijn. Een detail is wel, dat maar 5 brugwachter beide brug- bedienen. Deze brug- moet eerst de ene sluiten, voor hij de ande- Bag openen. "fcjjstreefd naar een vereenvou schema voor de bedieding met Ujden. waarop de bruggen, ui- alleen indien er aanbod van is, geopend zullen worden «Mtoe werd daarvoor bij de Sta- rekening gehouden met de dijden (vertrek cn aankomst treinen). li voor wafde Stationsbrug be- j^h overleg met de NS opnieuw p-jnt mee gehouden, althans voor "insrijkste treinen. Het kan dus ■^'nien, dat men van de nieuwe ■Zijbrug gebruik zal moeten ma- s '0 het schema openingstijden bruggen heeft rijkswaterstaat er voorts naar toe gewerkt, het scheep vaartverkeer zoveel mogelijk buiten de spitsuren van het landverkeer de bruggen te laten passeren. In die spitsuren mogen de bruggen, bij aanbod van schepen, elk van ieder uur maximaal één kwartier geopend zijn. Dit betekent dat de capaciteit van de Middelburgse ver bindingen over het kanaal van drie kwartier per uur over twee rijstro ken die van de Stationsbrug is gebracht op drie kwartier per uur over zes rijstroken, want de nieuwe brug. de grootste ophaalbrug van Nederland, heeft zoals bekend vier rijstroken. Maar de grootste winst is uiteraard, dat er geen .gat' meer valt. in de verbinding over het ka naai. Schema Vooral voor de bewoners van Mid delburg-Zuid en alle mensen, die re gelmatig van de bruggen gebruik De nieuwe ophaalbrug kan op ande re dagen bij aanbod van schepen geopend worden tussen: 5.20-5.35; uur: 5.50 6.05; 6.20-6.35; 7.05-7.20; 8.05-8.20; 9.05-9.20; 9.35-9.50; 10.05- 10.20; 10.35-10.50; 11.05-11.20; 12.05- 12.20; 13.05-13.20; 14,05-14.20 14.35- 14.50; 15.05-15.20; 15.35-15.50; 16.05- 16.20; 17.05-17.20; 18.05-18.20; 19.05- 19.20; 19.50-20.05; 20.20-20.35; 20.50- 21.00. Uit deze tijden blijkt dus. dat rijks waterstaat, om de scheeptvaarl te stimuleren buiten de spitsuren van het landverkeer de bruggen te passe ren tussen 5.00-6.30 uur. 9.30 en 11.00 uur, 14.30 en 16.00 uur en 20.00 en 21.00 uur ruimere doorvaartfacilitei- ten verleent. Ieder kwartier kan er dan één van de bruggen, waarbij de scheepvaart er echter rekening mee moet houden, dat één brugwachter beide bruggen moet bedie nen. De plaats van het nieuwe brugwach- tershuis biedt het voordeel, dat de brugwachter schepen uit beide rich tingen reeds op grote afstand kan zien naderen. De schema's zullen tij dens een proefperiode worden uitge probeerd; indien in de praktijk blijkt, dat op bepaalde punten verbe teringen mogelijk en nodig zijn, dan worden die bij de vaststelling van een definitieve regeling aangebracht Als morgen de klap van de ophaa! brug voor het eerst officieel dicht gaat, zal het verkeer tevens gebruik gaan maken van de in de directe omgeving aangelegde toeleidende wegen, tunnels, fiets- en voetpaden. Deskundigen zijn het er over eens, dat de vormgeving van de ver keersknooppunten Blauwedijb Groenewoua, Poelendaelesingel zo wel verkeerstechnisch als qua vorm geving bijzonder knap zijn uitge voerd. Voor dit hele complex van werken aan brug, wegen, verkeers lichten, tunnels en niet te vergeten de spoorwegovergang is zeer veel overleg en nauwe samenwerking no dig geweest tussen technici van ge- met het nieuwe wegenbeloop, zag men tevreden gezichten. Met de f: nesses van de verkeersmaatregelen en -lichten rond de nieuwe brug zal men uiteraard in de praktijk ver trouwd moeten raken. De tekening boven verduidelijkt het beloop van wegen en tunnels, dc verkeerslichten van Schroeweg via de spoorweg overgang, nieuwe brug en de nieuwe knooppunten aan de westzijde van het kanaal zijn zo geschakeld, dat men in een .groene golf' beweging in twee richtingen, stad-in en stad-uit kan rijden. Men kan het complex van de verkeersregeling in twee de len splitsen. Ie de nieuwe kruispunten direct om en nabij de brug a. kruispunt Poelendaelesingel Schoorsteenvegerssingel b. kruispunt Nieuwe Brug - Blauwe- dijk c. kruispunt Nieuwe Brug Kanaal weg - Spoorwegovergang 2e. Het op een later tijdstip in bedrijf stellen van de installatie voor a. kruispunt Statcnlaan Schroeweg b. kruispunt Torenweg Schroeweg. Bij het thans gereed zijnde le deel zijn'in feite 3 hoofdsituaties te on derscheiden Ie de normale toestand, waarbij de brug en de spoorwegovergang voor het rijverkeer geen belemmering vormen 2e. de situatie dat de brug voor het rijverkeer gesloten is t.g.v. passeren de scheepvaart 3e de situatie dat de spoorwegover gang voor het rijverkeer gesloten is t.g.v. een passerende trein 4e. een combinatie van de onder 2 en 3 genoemde toestanden. De laatste 3 mogelijkheden zuilen uiteraard belemmerend werken op de doorstroming van het rijverkeer Teneinde deze belemmeringen zo goed mogelijk op te vangen, zijn in de verkeersregelinstallaties verschil lende aanpassingsprogramma's inge bouwd. De normale regeling, is geba men door tevens nog een zg ontrui mingsperiode in te lassen. De lopen de groene-golf-bewegingen zullen bij onderbreking door het sluiten van de spoorwegovergang slechts op dit kruispunt zelf een korte programma onderbreking ten gevolge hebben, terwijl de overige kruispunten nor maal hun programma blijven draai en. Bij sluiting van de brug echter zal (t.g.v. de langere sluitingsperio de 1 ae groene-golf-beweging op het gehele complex worden onderbro ken. De nieuwe installaties zijn gekop peld aan de bestaande van de Sta tionsbrug. Op verschillende plaatsen langs de wegen naar de bruggen zijn voorwaarschuwingen .open brug' ge plaatst, zodat men tijdig weet. van welke brug men gebruik moet ma ken. Bij het maken van de program ma's voor de verkeerslichten is men uitgegaan van bestaande gegevens Bijschaven Daarom zal de eerste regeling ook in de ogen van de programmamakers niet de beste zijn en zal er in de komende weken gecorrigeerd en bijgeschaafd moeten worden. In ja nuari houdt men bovendien op de knooppunten verkeerstellingen, wel ke gegevens voor het bijsturen van de programmering zullen worden ge bruikt. Behalve 's nachts zullen de verkeerslichten continu in bedrijf zijn. met een cyclusvan 60 secon den. wat in vergelijk met vroeger veel -'-'-tere wachttijd gemid deld dertig seconden zal opleve ren. Van 's avonds zeven uur tot 's morgens zeven schakelt men over op knipperlicht. De Schroeweg, waarover men vanuit Middelburg-Zuid de nieuwe brug be reikt, wordt zoals bekend vier- strooks. Als in april-mei 1971 de tunnels onder deze weg gereedko men zullen de vier rijstroken over de gehele lengte in gebruik kunnen komen. Het is de bedoeling, de Schroeweg tussen Torenweg en Sta tenlaan als autoweg aan te merken, zoals andere gedeelten in de toelei dende wegen naar de nieuwe brug voorrangswegen zullen worden. De Nederlandse Spoorwegen hielden zich correct aan de opleveringsda tum van de nieuwe overweg (15 oktober jl die met ahobs beveiligd is. Die automatische halveoverweg- bomen sluiten ook de fietspaden a'. maar de voetgangers worden ge waarschuwd door een knipperlicht en een bel. De tunnels onder de nieuwe kruis punten aan de westzijde vah het kanaal voetgangers hoeven de kruispunten nergens over te steken hebben ten gerieve van met kin deren wandelende moeders hellingen voor wandelwagentjes. De tunnel voor voetgangers en fietsers voor het nieuwe overdekte zwembad is tevens van groot belang voor de vele fietsers die van het Vlissings jaagpad gebruik maken. Bij het nieuwe zwembad mist men nog par keer ruimte, maar er komt hiervoor een voorziening bij de Schoorsteen vegerssingel. Bij de gemeente Middelburg heeft men veel waardering voor de werk groep. die de verkeersstructuur van de stad heeft bekeken en ook het ontwerp maakte voor de nieuwe si tuatie, de reconstructie bij de brug. De werkgroep bestaat uit mensen van de politie, gemeentewerken, ge meentebedrijven en de stichting In stituut Stad en Landschap te Rotter dam Men is bovendien van mening, dat in het plan het maximum aan mogelijkheden is benut. Een over brugging en van kanaal en van spoorweg was technisch moeilijk uitvoerbaar waar zou men met een dergelijke hoge brug in de stad terechtgekomen zijn maar was ook financieel niet haalbaar. In de oorspronkelijke opzet zag men ech ter minder rijstroken, zodat men toch het maximum uit het plan heeft gehaaid. Het aantal van vier rijstroken, dat men overal ir. de toeleidende wegen vindt, treft men ook op de brug aan, die bij een overspanning van 20 m tussen de leuningen negentien meter breed is, met twee aparte rijwielpaden en twee aparte paden voor voetgangers. De nieuwe brug is tot nu toe naam loos gebleven omdat rijkswaterstaat geen namen aan bruggen geeft. Men spreekt bij rijkswaterstaat over de draaibrug en de ophaalbrug. Maar invoering van deze namen in het spraakgebruik is bij de Middel burgers geen haalbare kaart. Ze hou den het op Stationsbrug en .de nieu we brug' en zo'n brug kan met zo'n naam heel oud worden. maken, drukken we hieronder alle tijden af, waarop de bruggen bij aanbod van schepen geopend kunnen worden. Beide bruggen zijn voor het scheepvaartverkeer gesloten op werkdagen van maandag tot en met zaterdag van 's avonds negen uur tot "s morgens vijf uur, op zon- en feestdagen van 's morgens negen uur tot 's avonds half acht en 's avonds van tien uur tot 's morgens zeven uur. In dit schema wordt on der feestdagen verstaan nieuwjaars dag, Paasmaandag, Hemelvaartsdag, pinkstermaandag, eerste en tweede kerstdag. Op deze dagen en op alle zondagen kan men dus alleen passe rend scheepvaartverkeer verwachten tussen 's morgens zeven en negen uur en 's avonds tussen half acht en tien uur. Op andere dagen kan de Stations brug bij aanbod van schepen geo pend worden tussen de volgende tijdstippen: 5.05-5.20; 5.35-5.50; 6.05- 6.20; 6.35-6.50; 7.35-7.50; 8.35-8.50. 9.20-9.35; 9.50-10.05; 10 20-10.35; 10.50- 11.05, 11.35-11.50; 12.35-12.50; 13.35- 13.50; 14.20-14.35; 14.50-15.05; 15.20 15.35; 15.50-16.05; 16.35-16.50; 17.35 17.50; 18.35-18.50; 19.35-1950; 20.05- 30.20; 20.35-20.50. meente, provinciale waterstaat rijkswaterstaat, de Nederlandse Spoorwegen, de fabrikant van de verkeerslichteninstallaties, aanne mers enz. Bij de gemeente Middel burg zwaait men 'hen graag alle hulde toe. er is gewerkt als door technici uit één bedrijf. Onder die technici is men van mening dat men aan het nieuwe beloop van de wegen met de verschillende tunnels en an dere verkeersmaatregelen in het be gin wel zal moeten wennen. Pas na die overgangstijd zal de geweldige capaciteit van de nieuwe knooppun ten naar voren komen, die voorlo pig. berekend op de toeneming van het verkeer, een overcapaciteit heb ben. Men verwacht bijvoorbeeld ook, dat zich zaterdag na de opening en zondag, als veel mensen met de auto over de nieuwe brug zullen willen rijden, verkeerscongestie'- kunnen voordoen. Men zag hetzelfde in Amsterdam, bij de opening van de Schellingwouderbrug, waar ieder een de eerste zondag de brug wilde zien Het verkeer liep hopeloos vast, en het publiek liet zich erg afkeu rend uit over de nieuwe oplossing Pas later, toen de zaak zich stabili seerde en men vertrouwd raakte seerd op een groene-golf-beweging in twee richtingen namelijk .stad-in' en .stad-uit.' De onderbrekingen in de normale regeling om het nieuwe complex worden, zoals reeds ge noemd. onderbroken door het slui ten van rie spoorwegovergang of de brug. Daar de komst van een trein op een volkomen willekeurig tijdstip de regeling kan onderbreken, is d; mogelijkheid aanwezig, dat de ver keersregeling op het kruispunt Nieu we Brug Kanaalweg - Spoorweg overgang, abrupt wordt onderbroken, waarbij het verschijnsel van het zg .Flits-groen' niet te vermijden is (Voorbeeld Stel een der richtingen heeft zojuist groen signaal gekreger. terwijl op dat moment in de ver keersautomaat een signaal word' ontvangen van een naderende trein Op dat moment zal de lopende rege ling prompt worden afgebroken waarbij het zojuist op groen geko men signaal direct via geel naa: rood wordt geschakeld. Dit betekent, dat onder deze omstandigheden een groenpenode van minder dan een seconde kan voorkomen) Anders is dit met de brug, waar met mede werking van rijkswaterstaat een der gelijke .flits-groen'-situatie is voorko

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 17