Situatie
rond nieuwe
brug
Er zal altijd één brug voor het
landverkeer besclrkbaar zijn -
bruggen mogen niet tegelijk open
MJELBURG Goed
siws voor alle verkeersdeel-
ars, die in Middelburg het
ial door Walcheren krui-
- goed nieuws dus ook voor
uwoners van Middelburg-
ia: rijkswaterstaat heeft een
sfeling ontworpen voor de
ngs- en sluitingstijden
sde Stationsbrug en de
2me ophaalbrug, waardoor
ijl één van deze bruggen
siikbaar zal zijn voor het
averkeer.
p morgenmiddag minister
ber van verkeer en water-
de nieuwe ophaalbrug in
-mik stelt, is die regeling
sn kracht, want zij gaat
-rdagmorgen al in. In de
-awe regeling is het landver-
min of meer in een voor-
"agspositie gemanoeuvreerd.
-schepen die beide bruggen
s^en passeren, zullen tussen
"miggen enige tijd moeten
^aten, omdat zoals eigenlijk
'<ds uit de aanhef valt te le-
s,de bruggen niet tegelijker-
- geopend mogen zijn. Een
detail is wel, dat maar
5 brugwachter beide brug-
bedienen. Deze brug-
moet eerst de ene
sluiten, voor hij de ande-
Bag openen.
"fcjjstreefd naar een vereenvou
schema voor de bedieding met
Ujden. waarop de bruggen, ui-
alleen indien er aanbod van
is, geopend zullen worden
«Mtoe werd daarvoor bij de Sta-
rekening gehouden met de
dijden (vertrek cn aankomst
treinen).
li voor wafde Stationsbrug be-
j^h overleg met de NS opnieuw
p-jnt mee gehouden, althans voor
"insrijkste treinen. Het kan dus
■^'nien, dat men van de nieuwe
■Zijbrug gebruik zal moeten ma-
s '0 het schema openingstijden
bruggen heeft rijkswaterstaat er
voorts naar toe gewerkt, het scheep
vaartverkeer zoveel mogelijk buiten
de spitsuren van het landverkeer de
bruggen te laten passeren.
In die spitsuren mogen de bruggen,
bij aanbod van schepen, elk van
ieder uur maximaal één kwartier
geopend zijn. Dit betekent dat de
capaciteit van de Middelburgse ver
bindingen over het kanaal van drie
kwartier per uur over twee rijstro
ken die van de Stationsbrug is
gebracht op drie kwartier per uur
over zes rijstroken, want de nieuwe
brug. de grootste ophaalbrug van
Nederland, heeft zoals bekend vier
rijstroken. Maar de grootste winst
is uiteraard, dat er geen .gat' meer
valt. in de verbinding over het ka
naai.
Schema
Vooral voor de bewoners van Mid
delburg-Zuid en alle mensen, die re
gelmatig van de bruggen gebruik
De nieuwe ophaalbrug kan op ande
re dagen bij aanbod van schepen
geopend worden tussen: 5.20-5.35;
uur: 5.50 6.05; 6.20-6.35; 7.05-7.20;
8.05-8.20; 9.05-9.20; 9.35-9.50; 10.05-
10.20; 10.35-10.50; 11.05-11.20; 12.05-
12.20; 13.05-13.20; 14,05-14.20 14.35-
14.50; 15.05-15.20; 15.35-15.50; 16.05-
16.20; 17.05-17.20; 18.05-18.20; 19.05-
19.20; 19.50-20.05; 20.20-20.35; 20.50-
21.00.
Uit deze tijden blijkt dus. dat rijks
waterstaat, om de scheeptvaarl te
stimuleren buiten de spitsuren van
het landverkeer de bruggen te passe
ren tussen 5.00-6.30 uur. 9.30 en 11.00
uur, 14.30 en 16.00 uur en 20.00 en
21.00 uur ruimere doorvaartfacilitei-
ten verleent. Ieder kwartier kan er
dan één van de bruggen, waarbij de
scheepvaart er echter rekening mee
moet houden, dat één brugwachter
beide bruggen moet bedie
nen.
De plaats van het nieuwe brugwach-
tershuis biedt het voordeel, dat de
brugwachter schepen uit beide rich
tingen reeds op grote afstand kan
zien naderen. De schema's zullen tij
dens een proefperiode worden uitge
probeerd; indien in de praktijk
blijkt, dat op bepaalde punten verbe
teringen mogelijk en nodig zijn, dan
worden die bij de vaststelling van
een definitieve regeling aangebracht
Als morgen de klap van de ophaa!
brug voor het eerst officieel dicht
gaat, zal het verkeer tevens gebruik
gaan maken van de in de directe
omgeving aangelegde toeleidende
wegen, tunnels, fiets- en voetpaden.
Deskundigen zijn het er over eens,
dat de vormgeving van de ver
keersknooppunten Blauwedijb
Groenewoua, Poelendaelesingel zo
wel verkeerstechnisch als qua vorm
geving bijzonder knap zijn uitge
voerd. Voor dit hele complex van
werken aan brug, wegen, verkeers
lichten, tunnels en niet te vergeten
de spoorwegovergang is zeer veel
overleg en nauwe samenwerking no
dig geweest tussen technici van ge-
met het nieuwe wegenbeloop, zag
men tevreden gezichten. Met de f:
nesses van de verkeersmaatregelen
en -lichten rond de nieuwe brug zal
men uiteraard in de praktijk ver
trouwd moeten raken. De tekening
boven verduidelijkt het beloop van
wegen en tunnels, dc verkeerslichten
van Schroeweg via de spoorweg
overgang, nieuwe brug en de nieuwe
knooppunten aan de westzijde van
het kanaal zijn zo geschakeld, dat
men in een .groene golf' beweging in
twee richtingen, stad-in en stad-uit
kan rijden. Men kan het complex
van de verkeersregeling in twee de
len splitsen.
Ie de nieuwe kruispunten direct om
en nabij de brug
a. kruispunt Poelendaelesingel
Schoorsteenvegerssingel
b. kruispunt Nieuwe Brug - Blauwe-
dijk
c. kruispunt Nieuwe Brug Kanaal
weg - Spoorwegovergang
2e. Het op een later tijdstip in
bedrijf stellen van de installatie
voor
a. kruispunt Statcnlaan Schroeweg
b. kruispunt Torenweg Schroeweg.
Bij het thans gereed zijnde le deel
zijn'in feite 3 hoofdsituaties te on
derscheiden
Ie de normale toestand, waarbij de
brug en de spoorwegovergang voor
het rijverkeer geen belemmering
vormen
2e. de situatie dat de brug voor het
rijverkeer gesloten is t.g.v. passeren
de scheepvaart
3e de situatie dat de spoorwegover
gang voor het rijverkeer gesloten is
t.g.v. een passerende trein
4e. een combinatie van de onder 2
en 3 genoemde toestanden.
De laatste 3 mogelijkheden zuilen
uiteraard belemmerend werken op
de doorstroming van het rijverkeer
Teneinde deze belemmeringen zo
goed mogelijk op te vangen, zijn in
de verkeersregelinstallaties verschil
lende aanpassingsprogramma's inge
bouwd. De normale regeling, is geba
men door tevens nog een zg ontrui
mingsperiode in te lassen. De lopen
de groene-golf-bewegingen zullen bij
onderbreking door het sluiten van
de spoorwegovergang slechts op dit
kruispunt zelf een korte programma
onderbreking ten gevolge hebben,
terwijl de overige kruispunten nor
maal hun programma blijven draai
en. Bij sluiting van de brug echter
zal (t.g.v. de langere sluitingsperio
de 1 ae groene-golf-beweging op het
gehele complex worden onderbro
ken.
De nieuwe installaties zijn gekop
peld aan de bestaande van de Sta
tionsbrug. Op verschillende plaatsen
langs de wegen naar de bruggen zijn
voorwaarschuwingen .open brug' ge
plaatst, zodat men tijdig weet. van
welke brug men gebruik moet ma
ken. Bij het maken van de program
ma's voor de verkeerslichten is men
uitgegaan van bestaande gegevens
Bijschaven
Daarom zal de eerste regeling ook
in de ogen van de programmamakers
niet de beste zijn en zal er in
de komende weken gecorrigeerd en
bijgeschaafd moeten worden. In ja
nuari houdt men bovendien op de
knooppunten verkeerstellingen, wel
ke gegevens voor het bijsturen van
de programmering zullen worden ge
bruikt. Behalve 's nachts zullen de
verkeerslichten continu in bedrijf
zijn. met een cyclusvan 60 secon
den. wat in vergelijk met vroeger
veel -'-'-tere wachttijd gemid
deld dertig seconden zal opleve
ren. Van 's avonds zeven uur tot 's
morgens zeven schakelt men over
op knipperlicht.
De Schroeweg, waarover men vanuit
Middelburg-Zuid de nieuwe brug be
reikt, wordt zoals bekend vier-
strooks. Als in april-mei 1971 de
tunnels onder deze weg gereedko
men zullen de vier rijstroken over
de gehele lengte in gebruik kunnen
komen. Het is de bedoeling, de
Schroeweg tussen Torenweg en Sta
tenlaan als autoweg aan te merken,
zoals andere gedeelten in de toelei
dende wegen naar de nieuwe brug
voorrangswegen zullen worden. De
Nederlandse Spoorwegen hielden
zich correct aan de opleveringsda
tum van de nieuwe overweg (15
oktober jl die met ahobs beveiligd
is. Die automatische halveoverweg-
bomen sluiten ook de fietspaden a'.
maar de voetgangers worden ge
waarschuwd door een knipperlicht
en een bel.
De tunnels onder de nieuwe kruis
punten aan de westzijde vah het
kanaal voetgangers hoeven de
kruispunten nergens over te steken
hebben ten gerieve van met kin
deren wandelende moeders hellingen
voor wandelwagentjes. De tunnel
voor voetgangers en fietsers voor
het nieuwe overdekte zwembad is
tevens van groot belang voor de
vele fietsers die van het Vlissings
jaagpad gebruik maken. Bij het
nieuwe zwembad mist men nog par
keer ruimte, maar er komt hiervoor
een voorziening bij de Schoorsteen
vegerssingel.
Bij de gemeente Middelburg heeft
men veel waardering voor de werk
groep. die de verkeersstructuur van
de stad heeft bekeken en ook het
ontwerp maakte voor de nieuwe si
tuatie, de reconstructie bij de brug.
De werkgroep bestaat uit mensen
van de politie, gemeentewerken, ge
meentebedrijven en de stichting In
stituut Stad en Landschap te Rotter
dam Men is bovendien van mening,
dat in het plan het maximum aan
mogelijkheden is benut. Een over
brugging en van kanaal en van
spoorweg was technisch moeilijk
uitvoerbaar waar zou men met
een dergelijke hoge brug in de stad
terechtgekomen zijn maar was
ook financieel niet haalbaar. In de
oorspronkelijke opzet zag men ech
ter minder rijstroken, zodat men
toch het maximum uit het plan
heeft gehaaid. Het aantal van vier
rijstroken, dat men overal ir. de
toeleidende wegen vindt, treft men
ook op de brug aan, die bij een
overspanning van 20 m tussen de
leuningen negentien meter breed is,
met twee aparte rijwielpaden en
twee aparte paden voor voetgangers.
De nieuwe brug is tot nu toe naam
loos gebleven omdat rijkswaterstaat
geen namen aan bruggen geeft.
Men spreekt bij rijkswaterstaat over
de draaibrug en de ophaalbrug.
Maar invoering van deze namen in
het spraakgebruik is bij de Middel
burgers geen haalbare kaart. Ze hou
den het op Stationsbrug en .de nieu
we brug' en zo'n brug kan met zo'n
naam heel oud worden.
maken, drukken we hieronder alle
tijden af, waarop de bruggen bij
aanbod van schepen geopend kunnen
worden. Beide bruggen zijn voor het
scheepvaartverkeer gesloten op
werkdagen van maandag tot en met
zaterdag van 's avonds negen uur
tot "s morgens vijf uur, op zon- en
feestdagen van 's morgens negen
uur tot 's avonds half acht en 's
avonds van tien uur tot 's morgens
zeven uur. In dit schema wordt on
der feestdagen verstaan nieuwjaars
dag, Paasmaandag, Hemelvaartsdag,
pinkstermaandag, eerste en tweede
kerstdag. Op deze dagen en op alle
zondagen kan men dus alleen passe
rend scheepvaartverkeer verwachten
tussen 's morgens zeven en negen
uur en 's avonds tussen half acht en
tien uur.
Op andere dagen kan de Stations
brug bij aanbod van schepen geo
pend worden tussen de volgende
tijdstippen: 5.05-5.20; 5.35-5.50; 6.05-
6.20; 6.35-6.50; 7.35-7.50; 8.35-8.50.
9.20-9.35; 9.50-10.05; 10 20-10.35; 10.50-
11.05, 11.35-11.50; 12.35-12.50; 13.35-
13.50; 14.20-14.35; 14.50-15.05; 15.20
15.35; 15.50-16.05; 16.35-16.50; 17.35
17.50; 18.35-18.50; 19.35-1950; 20.05-
30.20; 20.35-20.50.
meente, provinciale waterstaat
rijkswaterstaat, de Nederlandse
Spoorwegen, de fabrikant van de
verkeerslichteninstallaties, aanne
mers enz. Bij de gemeente Middel
burg zwaait men 'hen graag alle
hulde toe. er is gewerkt als door
technici uit één bedrijf. Onder die
technici is men van mening dat men
aan het nieuwe beloop van de wegen
met de verschillende tunnels en an
dere verkeersmaatregelen in het be
gin wel zal moeten wennen. Pas na
die overgangstijd zal de geweldige
capaciteit van de nieuwe knooppun
ten naar voren komen, die voorlo
pig. berekend op de toeneming van
het verkeer, een overcapaciteit heb
ben. Men verwacht bijvoorbeeld
ook, dat zich zaterdag na de opening
en zondag, als veel mensen met de
auto over de nieuwe brug zullen
willen rijden, verkeerscongestie'-
kunnen voordoen. Men zag hetzelfde
in Amsterdam, bij de opening van
de Schellingwouderbrug, waar ieder
een de eerste zondag de brug wilde
zien Het verkeer liep hopeloos vast,
en het publiek liet zich erg afkeu
rend uit over de nieuwe oplossing
Pas later, toen de zaak zich stabili
seerde en men vertrouwd raakte
seerd op een groene-golf-beweging in
twee richtingen namelijk .stad-in' en
.stad-uit.' De onderbrekingen in de
normale regeling om het nieuwe
complex worden, zoals reeds ge
noemd. onderbroken door het slui
ten van rie spoorwegovergang of de
brug. Daar de komst van een trein
op een volkomen willekeurig tijdstip
de regeling kan onderbreken, is d;
mogelijkheid aanwezig, dat de ver
keersregeling op het kruispunt Nieu
we Brug Kanaalweg - Spoorweg
overgang, abrupt wordt onderbroken,
waarbij het verschijnsel van het zg
.Flits-groen' niet te vermijden is
(Voorbeeld Stel een der richtingen
heeft zojuist groen signaal gekreger.
terwijl op dat moment in de ver
keersautomaat een signaal word'
ontvangen van een naderende trein
Op dat moment zal de lopende rege
ling prompt worden afgebroken
waarbij het zojuist op groen geko
men signaal direct via geel naa:
rood wordt geschakeld. Dit betekent,
dat onder deze omstandigheden een
groenpenode van minder dan een
seconde kan voorkomen) Anders is
dit met de brug, waar met mede
werking van rijkswaterstaat een der
gelijke .flits-groen'-situatie is voorko