ACTIE .GLAASJE OP' IS VOORAL AAN ZEELAND WEL BESTEED S INTERKERKELIJKE 1 ACTIE 1 S0LIDARIDAD WAT DOET EEN DOMINEE EIGENLIJK? VOORSTELLEN VAN DR. D. VAN OOIJEN ZATERDAG 12 DECEMBER 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 32*' Dit zijn de voorstellen, die dr Van Ooijen lanceerde op het congres .alcohol en wegver keer; gehouden op 13 en 14 maart van dit jnar in Amsterdam aanvulling van de thans in discussie zijnde wijziging van de wegenverkeerswet met een preventieve bepaling, waarbij gebruik ge maakt wordt van een hulpmiddel, dat de wetenschap ons thans biedt het blaaspijpje - red.). dc bloedproef alleen verplicht te stellen, als tevens de ademtest (blaaspijpje) wordt geïntroduceerd. De uitslag van deze ademtest zou dan kunnen dienen voor a) het opleggen van een tijdelijk rijverbod b) de beslissing of al dan niet een bloedproef zal worden toegepast óf aanvulling van de wegenverkeerswet en wel zodanig, dat voor recidive herhaling van het delict binnen een bepaald tijdsbe stek. steeds een onderzoek door een deskundi ge dient plaats te vinden óf opneming van een bepaling in de wegenverkeersweg, waar bij de verplichting tot het ondergaan van een onderzoek door een deskundige, automatisch aan dc tweede of volgende veroordeling bin nen een bepaald tijdsbestek wordt gekoppeld. Bij het voorstel tot opneming van een pre ventieve bepaling noteerde de heer Van Oyen, dat toepassing van de ademtest in de wet verplicht moet worden gesteld. Wat betreft de bloedproef verwees de heer Van Ooijen naar het Belgische systeem, waar bij opsporingsambtenaren de bevoegdheid hebben de bloedproef af te doen nemen als de ademtest een alcoholgehalte aangeeft van ten minste 8 promille of als de bestuurder tekenen vertoont van dronkenschap Tijdens de komende feestdagen verschijnen opnieuw de affiches met af beeldingen van mannen, die een glaasje op hun hoofd hebben. Via een tekstje op de posters adviseren ze gelijkgestemden zich te laten rijden. Andermaal wil Veilig Verkeer Nederland door middel van een landelijke actie de gedachte terrein laten winnen, dat men het eigen voertuig moet laten staan na die sherry, na dat bier of die paar borrels. Zeker aan Zee land is het gesproken, geschreven of gezongen advies .Glaasje op, laat u rijden' wel besteed. In Zeeland worden aanzienlijk meer mensen gepakt voor rijden onder invloed, dan landelijk gemiddeld het geval is. Overi gens valt over de hele linie een toename van het aantal drankgebruikers- autorijders te zien. Alcohol en wegverkeer: een probleem, dat bij de samenleving hoort. De samenleving waardeert de alcohol positief - althans niet negatief - en het verschijnsel automobiel wordt als een technische zegen in dank af genomen. De man, die nadat hij teveel heeft gedronken toch achter het stuur kruipt, haalt zich niet de woede van de omstanders op de hals. Boos wordt men pas als hij een stoep oprijdt en als daarbij slachtoffers vallen. Wie gepakt wordt, ontmoet meer afkeer dan wie buiten het ge zichtsveld van politie en Justitie blijft, hoewel hij exact dezelfde overtre ding begaat. Een drankgebruiker-automobilist, die wel gepakt werd en een week de cel inging zegt: ,Toen ik zo nu en dan dronken achter het stuur zat, werd daar haast nooit iets van gezegd. Ik heb een week ge zeten, omdat ik van de weg afraakte. Dat nemen veel mensen me wel kwa lijk'. Wat precies het effect zal zijn van de actie .Glaasje op', zal niet in cijfers uit te drukken zijn. De actie zal met name tij dens de feestdagen gevoerd worden, hoe wel er in die periode rond kerst en de Jaarwisseling geen stijging van het aantal rijders-onder-invloed te constateren is. Dr D. van Ooijen. commissaris van de Middel burgse politie zegt over de eventuele resul taten: je weet niet precies wat het effect is. Bij menselijke gedragingen kun je gis sen en steekproeven nemen om achter bepaalde beweegredenen te komen. We we ten wel dat het helpt als er nadrukkelijk de aandacht op het probleem wordt geves tigd. Steekproeven in het buitenland heb ben aangetoond, dat in een periode, waar in niet meer dan normale aandacht aan het probleem wordt besteed, meer overtre ders worden gepakt dan in de tijd. dat er een actie gaande is'. Bij 8fname van het aantal overtreders in een bepaalde periode speelt ook een rol de aankondiging van een landelijke controle door de politie op een niet tevoren be kendgemaakte datum. Dat gebeurt ook binnenkort weer. Dr W. Buikhuisen en dr Jac. van Weringh hebben in Groningen en Leeuwarden naar het effect van een aangekondigde controle een onderzoek ingesteld. Het ging daarbij om gladde banden. In Groningen en Leeuwarden werd eerst een onderzoek inge steld naar het aantal auto's met gladde ban den. Vervolgens werd alleen in Groningen een voorlichtingsactie gevoerd, waarbij con trole door de politie werd aangekondigd. In Leeuwarden liet men die voorlichting achterwege. Later bleek, dat de Groningse automobilisten in vrij grote getale zelf ook eens kritisch naar de toestand van hun banden hadden gekeken en ze zo nodig hadden vervangen, terwijl in Leeu warden geen verandering viel waar te nemen. Zoals gezegd. Zeeland kampt meer met het probleem alcohol-wegverkeer dan de rest van het land als men dat gemiddeld bekijkt. Dr Van Ooijen verzamelde voor de Zeeuwse encyclopedie cijfers die be trekking hebben op het aantal door de politie gesignaleerde overtreders, genomen per 100.000 inwoners. In 1960 werd in Nederland per 100.000 inwoners tegen 51,2 overtreders van artikel 26 van de wegen verkeerswet rijden onder invloed proces verbaal opgemaakt. In Zeeland werden in datzelfde jaar 64,5 overtreders per 100 000 inwoners gepakt. In 1965 wa ren die getallen 64.4 voor Nederland en 94.8 voor Zeeland. In 1968 kwam het cijfer voor Nederland op 68,9 en voor Zeeland op 95,5. De laatstbekende cijfers zijn die van 1969. In Nederland werden toen 66,8 overtreders per 100.000 inwoners gesignaleerd en in Zeeland 82,5. Dat laatste jaar laat dus een lichte daling zien. In 1969 werd voor de eerste maal de actie .Glaasje op. laat u rijden' gevoerd. Mogelijk is de verbetering in de situatie voor een deel daaraan toe te schrijven, maar wetenschappelijk bewezen is dat niet. CAFEBEZ0EK Hoe komt het dat er in Zeeland meer rijders onder invloed met de justitie in aanraking komen dan landelijk gemiddeld gebeurt? Naar de indruk van dr Van Ooijen speelt de activiteit van de politie daarbij geen rol, dat wil zeggen hij meent dat elders in den lande de politie even actief is als in Zeeland. De heer Van Ooijen onderzocht voor zijn prómotie on der meer het verband, dat er ligt tussen cafébezoek en overtreding van artikel 26. Hij ging 690 gevallen na en het bleek, dat 83.5 procent van de overtreders uit het café kwam, terwijl bij 88,5 procent van de overtreders sprake was van een combina tie van thuis én in het café drinken. Dr Van Ooijen: 3ij visites aan huis is het gebruik van alcohol geen doel op zich. maar heeft het een sociaal karakter. Er is dan ook sociale controle. Voor de bezoe ker van het café is het alcoholgebruik veelal doel op zich. Begrijp me goed, ik heb niets tegen café's, ik constateer dat alleen'. Dr Van Ooijen onderzocht ook hoe het gesteld is met de cafédichtheid in Nederland en in Zeeland. Duidelijk werd. dat in Zeeland meer café's per 100.000 inwoners zijn dan verder in het land. gemiddeld genomen dan. In 1930 werden in Nederland per 100.000 inwoners 410 ca fé's geteld, in Zeeland kwam dat aantal op 713. In 1950 waren de getallen voor Neder land 239 en voor Zeeland 409. In 1965 waren er per 100.000 inwoners in Neder land 218 café's en in Zeeland 378. In 1969 lagen de getallen zo: Nederland 248 en Zeeland 464. Het is duidelijk: het aantal rijders onder invloed stijgt naarmate er meer café's in een bepaald gebied zijn. In Zeeland wordt het aantal café's per 100.000 inwoners omhooggetrokken door Zeeuwsch-Vlaande- ren. De heer Van Ooijen: in gemeenten waar de meeste café's zijn, vallen ook de meeste processen-verbaal. Veilig Verkeer Nederland doet daarom met de actie een dringend beroep op het verantwoordelijk heidsbesef van de caféhouder'. De heer Van Ooijen is er zich van bewust, dat daarmee veel van de caféhouder geëist wordt. Er zal een grote spanning ontstaan. doordat van hem een sociale Instelling wordt verlangd, die tegen zijn commercië le belangen kan ingaan. Volgens dr Van Ooijen is niet bewezen, dat het aantal dronkenschappen in dit land toeneemt. Er valt een sterke vermin dering waar te nemen van het delict .open bare dronkenschap', terwijl aan de andere kant het rijden onder invloed meer wordt gesignaleerd: een verschuiving van het ene naar het ander delict dus. Er mag dan niet bewezen zijn, dat er meer dronkenschap voorkomt, wel is er een sterke toename van het drankgebruik. De heer R. Visser, directeur van het Zeeuws consultatiebureau voor alcoholis me: In de laatste tien jaar verdubbelde bij alle dranksoorten het gebruik per hoofd van de bevolking. De heer Visser heeft vaak direct te maken met de overtreders van artikel 26. In 1966 kwamen er 66 op zijn bureau. In veel gevallen waren dat mensen, die een gevangenisstraf achter de rug of in het vooruitzicht hadden. De overtreding was dus al begaan; er viel niets meer te voorkomen... alleen nog te genezen. En het is zeer de vraag of gevan genisstraf wel genezing in de hand werkt Bekend is, dat 35 procent van de rijders onder invloed kan worden gekwalificeerd als .probleemdrinker'. De heer Visser: ge vangenisstraf lost niets op'. VOORKOM OVERTREDING De heer Van Ooijen zei in een rede, die hij hield tijdens het congres Alcohol en weg verkeer' begin dit jaar in Amsterdam over de aanpak van het probleem. .Zonder de waarde van de repressie (ingrijpen achter af) geweld te willen aandien, zou ik voor deze tijd een preventieve benadering (voorkomen, dat de overtreding wordt be gaan) duidelijk beklemtoond willen zien'. De heer Van Ooijen wees er in die toe spraak op, dat noch de huidige wegenver keerswet. noch het ontwerp van wet tot wijziging hiervan voldoende voorzien in de mogelijkheid om het rijden onder invloed ,te gaan voorkomen'. In een gesprek hierover zegt dr Van Ooijen, dat er naar zijn inzicht naar moet worden gestreefd, dat de man. die heeft gedronken, op het moment, dat hij in de auto wil stappen, daarvan wordt weerhouden. Er moet dan een grens aan ie geven zijn en het promillage in het bloed moet gemeten worden. Daar bestaat apparatuur voor. Je moet tegen iemand kunnen zeggen, dat hij kan gaan en staan waar hij wil. maar dat hij de eerste vier of vijf uur niet mag autorijden', vindt de Middelburgse politiecommissaris. Als de overtreding toch wordt begaan en de overtreder blijkt een alcoholist te zijn. ziet de heer Van Ooijen weinig voordeel in gevangenisstraf. Zijn gedachten gaan dan uit naar ongeldigverklaring van het rijbe wijs na inschakeling van een deskundige. De man. die zijn rijbewijs kwijt is zou zich dan onder behandeling kunnen laten .stellen van bijvoorbeeld een consultatiebu reau voor alcoholisme en op die manier zijn rijbewijs kunnen terugverdienen. Een vorm van genezing dus. waarbij de mede werking van de patiënt positief kan wor den beïnvloed, omdat hij er niet alleen in medische of maatschappelijke betekenis .beter van wordt', maar ook omdat hem dat doodeenvoudig beter uitkomt: hij mag weer autorijden'. ROUTINE ZAAK De directeur van het Zeeuws consultatie bureau voor alcoholisme gaat evenzeer uit van de gedachte, dat er iets .te genezen' valt. Hij maakt duidelijk, dat het consulta tiebureau voor alcoholisme cliënten heeft en de aan zijn zorg toevertrouwde reclas- santen ook als zodanig beschouwt. .Dat betekent, dat de sociaal-medische be handeling van de reclassant niet verschilt van de behandeling, die de niet-Justitiële klant geboden wordt', aldus de heer Vis ser. Ook hij vindt, dat de straftoemeting voor rijders onder invloed vaak niet de oplossing in zich draagt voor het pro bleem zelf. Wie verslagen van zittingen Srj De adventsactle van een aantal kerken In ons land brengt LatIJnx-Amerika ond» I iÜ aandacht. Zuid-Amerlka is een land waarvan we gemeenlijk weinig weten. L zeker voor het protestantse deel van onze bevolking. Het is een in grote 1== rooms-katholiek werelddeel; tenminste in naam. Dit neemt niet weg dat uL sommige landen een belangrijke protestantse minderheid iv Wat den- u, lPU,Tl komt. wordt aangevuld door een grote geestdrift om te midden van dr bevolking HH onder zij leeft, haar evangelische opdracht uit te dragen. Wie hijvonrbceld let* j= de groei van de pinkstergemeenten, die in betrekkelijk korte tijd tot ern landi-Wn,^ ^3 meest actieve delen van de bevolking Is uitgegroeid, wordt er door grhoeid. eigenlijk altijd dat een godsdienstige minderheid zich krachtiger ontplooit, on H§ tegen de bestaande bovenstroom moet oproeien. Het roorm-kathollciime ln on is daarvan een voorbeeld, evenals het protestantisme In Belgir. van de politierechter leest, krijgt de in druk. dat het rijden onder invloed een routinezaak oplevert voor die rechter. De man die moet voorkomen houdt daar ook rekening mee: een jaar en een week heet dat. als het tenminste geen twee weken worden. In de gevangenis. De heer Visser: .Men moet wel bedenken, dat de rechter op dit moment maar drie middelen heeft om de overtreder te straffen. Vrijheids straf, boete en ontzegging van de rijbe voegdheid. Wij streven met ons bureau naar uitbreiding van het aantal strafadvie- zen. Dat betekent voor de rechter een vergroting van het aantal overwegingen, die aan de straftoemeting ten grondslag liggen en dus een vergroting van het aantal omstandigheden, waarmee rekening gehouden kan worden'. Wie gepakt is we gens rijden onder invloed kan overigens voordat zijn zaak voorkomt zelf naar het consultatiebureau gaan. Het bureau kan zijn situatie bekijken en een rapport over zijn situatie maken en de rechter kan met de inhoud daarvan rekening houden. Het consultatiebureau is namelijk niet al leen een reclasseringinstelling. waar men terecht komt, nadat de justitie zich met iemand bemoeid heeft, het is ook een sociaal medisch erkende instelling. De heer Visser: ,Er wordt hulp verleend in juri disch kader en ook is men werkzaam op het terrein van de geestelijke volksgezond heid'. ALCOHOLCULTUUR Alcohol en wegverkeer. Prof. dr H. Bian- chi, criminoloog, zei op het eerder ge noemde congres in Amsterdam over het probleem: .Eén van de meest opmerkelijke problemen rond alcohol en verkeer is waarschijnlijk wel dat we er zo weinig een probleem van maken. Men had toch eigenlijk anders mogen verwachten. We leven in een samenleving, die zich in de laatste decennia zodanig ontwikkeld heeft, dat autorijden voor de meesten onzer een dagelijkse zaak geworden is. en we leven bovendien in een alcoholcultuur, dat wil zeggen een cultuur waar een positieve waarde gehecht wordt aan alcoholgebruik, terwijl andere roesgiften tot voor kort nauwelijks voorkwamen, pas in de laatste jaren een geringe betekenis kregen en nog steeds marginaal gebleven zijn'. .We maken er zo weinig een probleem van'. Dat geldt voor wie nog nooit reed onder invloed, dat geldt evenzeer voor wie het wel dèed en voor wie de gevolgen ontzegging en gevangenisstraf waren. En ook voor wie wel eens beneveld zijn voer tuig hanteerde, zonder dat dat hem in contact bracht met de justitie. De heer Visser is tot de conclusie gekomen, dat er over het geheel genomen geen verschil in instelling is tussen de man, die gepakt werd omdat hij onder invloed reed en de potentiële wetsovertreder, die zonder contact met politie en justitie ook problemen heeft wat betreft .glaasje op. laat je rijden'. .Beide categorieën zullen beamen, dat het onverstandig is om rijden en drinken te combineren. Enkelen zullen opmerken, dat het toch niet verboden is om jets' te gebruiken'. De heer Visser zegt verder: .Vaak zijn deze twee categorieën elkaar tot troost: de veroordeelde spiegelt zich eraan, dat hij gedetineerd is, omdat bij hem gesignaleerd werd. wat vele ande ren ongestraft doen. De niet veroordeelde .bewijst' zijn stelling, dat hij zich op drankgebied in de hand heeft, met de opmerking, dat hij nog nooit met de politie in aanmerking is gekomen'. .Glaasje op, laat Je rijden', zal mogelijk het drankgebruik wat temperen en de taxi rekeningen doen oplopen. Het zit er wei in en als dat zo is. wordt er al heel wat bereikt. Maar het is naar het oordeel van de heer Visser een remedie, die maar lijdelijk effect heeft. .Voorlichting op dit gebied is gunstig', zegt. hij. Het ziet ernaar uit, dat terwille van de verkeersveiligheid van .alcohol en verkeer' niet meer een probleem wordt gemaakt. .Glaasje op' kan er dan indirect toe bijdragen dat er dan ook intensiever naar oplossingen wordt gezocht. DOLF SNEL Voor het rooms-katholieke deel van onze bevolking geldt het in iets mindere mate dat het van Latijns-Amerika weinig weel Hoeveel Nederlandse paters hebben er niet gewerkt en werken er nog. Gedurende de laatste jaren zijn in r-k dagbladen en tijdschriften telkens weer hun met opwek kende verhalen verschenen. Deze liegen er met om en ze zijn een aanklacht tegen hun eigen kerk in dit continent. Deze heeft hier eeuwen lang een overheersende posi tie ingenomen sinds Spanjaarden en Portu gezen deze landen als hun koloniale gebie den hebben uitgebuit. Landen ais Uruguay en Paraguay zijn in feite geheel door de jezuïten beheerst. Alle landen van Zuid- Amerika werden gekenmerkt door een sterke band tussen kerk en heersende klas se en dit is voortgegaan ook toen officieel de scheiding tussen kerk en staat tot stand kwam. Dat de toestanden in Zuid-Amerika niet zijn zoals ze zouden moeten zijn en zoals ze zouden kunnen wezen, weet zo langza merhand ieder die de dagbladen leest. Telkens weer is er een revolutie of een staatsgreep waardoor weer anderen aan de macht komen. Maar wat niet ieder weet is, dat de macht altijd blijft in handen van een kleine bezittende klasse. Door het leger en de politie beheersen zij alles. ,Een kleine minderheid is (hier) in 't bezit van onvoorstelbare rijkdom en macht (twee procent van de bevolking, de nakomelingen van de vroegere heersers) en een overgrote meerderheid die in im mens onwaardige armoede leeft'. In een lijstje dat we in één van de folders von den blijkt dat in de meest vooruitstreven de landen nog altijd 9 procent van de bevolking analfabeet is. Andere landen ha len hier een percentage van 60 en zelfs 88 aan analfabetisme. Volgens Antonio Frago- so, een bisschop in Noordoost-Brazilië: De maatschappelijke situatie hier is een collectieve blasfemie (godslastering) tegen God de Vader. Het passieve aanvaarden van de ellende en de oorzaken er van is een ontkenning van de liefde Gods'. Eén van de mensen uit dit Zuidamerikaanse werelddeel die in Europa een meerdere bekendheid heeft gekregen is Camilo Tor res, een Boliviaans priester. Zelf komende uit een familie die een bevoorrechte posi tie innam, heeft hij zich met priesterlijke bewogenheid ingezet voor de armen en onrecuten; voor hen die voortdurend op de rand van de bestaansmogelijkheid moe ten leven en die telkens weer over die rand heen schoven, zodat zij honger moes ten lijden. Wie over zijn leven leest, krijgt een verhaal onder ogen van tegenwerking van zijn eigen overheid. Het slot is ge weest dat hij zich bij een guerrillagroep heeft aangesloten en in een treffen met het regeringsleger is gesneuveld. Doch zijn geest is niet dood. Zijn woorden blijven leven. In een van de folders die verspreid worden in verband met de actie Solïdari- dad troffen we van hem aan: .Het belang rijkste principe in het geloof is de liefde tot de naaste: wie zijn naaste liefheeft vervult de wet van Christus (Rom. 13:8). Als deze liefde echt is, moet ze proberen actief te worden. Als liefdadigheid, aalmoe zen en de enkele huizen die de regering bouwt er niet in slagen voedsel aan de hongerigen te verschaffen, kleding aan de naakten en onderwijs aan de onwetenden, dan moeten we andere middelen zoeken om het liefdesgebod te vervullen'. Torres heeft, ten einde raad, naar andere middelen gezocht. We mogen het er niet over eens zijn of zijn keuze een juiste is geweest, in ieder geval zullen we er niet over behoeven te twijfelen of zijn woor den voortkomen uit een evangelische be wogenheid met het lot van de armen en hongerigen, die er in hun nood toe over gingen hun eigen kinderen te verkopen. De adventsactie, die in ons land interkerkelijk wordt gehouden, wil een steun in de rug geven aan dat deel van de kerk in Latijns- Amerika dat zich in eigen land verzet tegen de aldaar heersende toestanden. Uit de mond van Dom Helder Camara, de aartsbisschop van Recife, hebben we het één en ander kunnen horen toen hij dit jaar in ons land was. En daarbij betrok hij ook alle christenen van Nederland: .Ik vraag u. als ik een beest, een ezel. m «r zie dat in de modder wegzinkt, dan - ik dat dier toch helpen Maar hier i het om mensen, menselijke schepsela deren van God; hoe kan ik het dan 'li om te pogen hen te helpen een mens* dig niveau te bereiken'' Daarbij wis u, getekend, velen hebben geapplaudismrf toen hij deze vraag stelde. Maar 0>j» solidariteit met ons. moet uitmond® onze solidariteit met onze medemensen. We zijn in de adventsweken waann t» christenheid zich voorbereidt op de vien* van het kerstfeest. Dit is in vele sevj&a geworden een feest zonder Chnstus, b» veel kerstboompjes er in de hulzen co ook mogen worden ontstoken. Deze v«k zagen we een paar grote vrachtauiol volgeladen met dit groen, Zeeland bina». rijden. Hun inhoud zal slechts een dg zijn van de voorraad die er ln deze wtkrn wordt verkocht. De boodschap die kerstfeest ons brengen wil is: God heeft ons niet vergeten: Hij heeft naar ons omgezien. Het kerstfeest is het feest vo Gods solidariteit met hen die .machteloos gebonden' liggen. De relatie van de ktrlt met de wereld is vooral een relatie lussen de kerk en het lijdende deel van de wereld. In de bijbel neemt de arme, ds verdrukte, de misdeelde een bijzondere plaats in'. Nu mag Zuid-Amenka in gro-a meerderheid rooms-katholiek zijn en aj moge het daarom vanzelfsprekend zijn da het r-k deel van de bevolking van ons land er zich het meest bij betrokken weet, de kerk. als zij waarlijk kerk is, gaat over alle grenzen heen, ook over de kerkelijke, Zelfs oorlogsfronten moeten voor hear geen belemmering zijn. Dat wij dl in deze eeuw meer hebben leren zien, is een van de meest bevrijdende dingen die wij heb ben meegemaakt. En mede daarom kan een actie als Solldaridad (het Spaan» woord voor solidariteit) onze hanen warm maken wanneer wij steun willen verlenen aan de activiteiten van de ge» menlijke kerken en organisaties die uil christelijk-sociale bewogenheid sdjn gekomen om verandering te brengen In dl maatschappelijke structuren van Latijr» Amerika. Zoals reeds gezegd, ls het h>r niet meer alleen een zaak van de katholieke kerk. Dit jaar heeft de mtóe distische kerk van Bolivia een jnaidtd voor de natie' doen uitgaan, We willen eindigen met daaruit enkele zinnen aan u halen. De naam van deze kerk (voongekfr men uit een opwekkingsbeweging) geeft reeds aan dat het evangelie niet op dn laatste plaats komt. Zij schrijft din h haar manifest: .Wanneer we vanuit het licht van het evangelie naar de Boliviaans* werkelijkheid kijken, dan worden we ge confronteerd met een voortdurende en hartbrekende ontmenselijking. Een laad met immense rijkdommen dat onderga- dompeld is in achterlijkheid en onderont wikkeling. Een land met het laagste inko men per hoofd van de bevolking van geheel Latijns-Amerika'. (60 pet analfabeet, gemiddeld inkomen 600,—). Na gewezen te heben op de kerkhoven van de mij nen' en de .duizenden kinderen zonder scholen', gaat het manifest verder: ,Wi moeten vechten tegen buitenlandse mach ten die ons omringen en onderdrukken, a ook tegen de binnenlandse groepen eo tegen binnenlandse moeilijkheden die de werkelijke kracht van onze maatschappij ondermijnen'. Naar we van een kennis hoorden die a Bolivia gewoond heeft, ls dit aües nog zacht gezegd. Een van de projecten waar mee Solidaridad zich bezighoudt ls dit van de .Braceiros' de duizenden Boliviano van Indiaanse afkomst, die geronseld wor den om op de plantages van Noord-Argea- tinië te gaan werken, zonder dat ze door enige wet beschermd worden en aan de grofste uitbuiting ten prooi vallen. Protes tantse en rooms-katholleke kerken werkn hier samen om iets te doen voor hun bescherming. Een heel continet schreeuwt om gerechtigheid'. .Eerst maar even naar de kapper', zei ik tegen mijn vrouw, nadat we vanmorgen gegeten hadden. Jas aan. Dorpsstraat doorlopen. Ik meende vroeg te zijn. maar anderen waren me al voor Dat betekende wachten. Ik aarzelde even bij de deur. Misschien beter weggaan, en een andere keer terugkomen als het minder druk was Eigenlijk kon ik de tijd moeilijk missen vandaag. Vanmiddag een trouwdienst in de kerk. Vanavond een cursus voor jonge mensen. Daarna spreekuur. En nog even iemand opzoeken waar je ook wel laat terecht kunt Zou ik vanmorgen nog naar het ziekenhuis gaan. of thuis blijven en aan de kerkdienst van zondag werken Ondertussen ben ik toch maar gaan zitten. Een domi nee tussen de andere wach tenden in de herensalon. Er zijn een paar mannen uit de ploegendienst bij die van morgen vrij hebben. Een za kenman. Een gepensioneer de Je praat wat over de gang van zaken op de fa briek. over de landbouw. Zo maar een gesprek over van alles en nog watHeeft het iets met je werk als domi nee te maken? Je leert de mensen kennen, en ze leren jou kennen Je raakt met elkaar vertrouwd. Dat merk je als je daarna toch een uurtje naar het zie kenhuis gaat. iemand die je zo gauw in pyjama in bed niet herkent, spreekt je aan O ja. we hebben elkaar eer der ja, bij de kapper! ontmoet. Geen lid van de kerk. Maar hij wil eens pra ten. Wat? Dat blijft onder ons' Want dat hoort heel duidelijk bij de taak van een dominee, dat hij weet te luisteren, ert weet te zwij gen De trouwdienst d:e middtg is eigenlijk een stukte ont spanning Zoiets doe K ffil* plezier. Vooral als je bnv en bruidegom na een paar ic.ar catechisatie over gelooi i goed icent vo rige week hebben we t noj eens goed samen byr&- .Waarom ze in de kffktrt* wen? Hoe je eenhuwfk samen opbouwt maker, heeft met hun geloot in God?' Zo zijn de dagen rol en** vol Omgang met mensen- Omgang met God. Vragen var. geloot Vragen over m leven. Delen in het «rdrW en helpen zoeken naar ai troost in het sterven- Goed dat er dominee! Ach nee. daar gaat hel oenlijk niet om. Goed mensen zijn die m d/er» omstandigheden van M U ven leren vragen ruiarüoa. en goed dat er ook mensen zijn die helpen een e™' „wil ie Zaamslag u

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 16