VIJFTIEN JAAR PRETENTIELOOS LACHEN MET ,DE HOEPEL' ex tl* BLIK ACHTER DE SCHERMEN BIJ JEUGDCABARET ,DE CESAR BODDAERT VEERTIG JAAR BIJ DE POST TE HULST VAN DALE Ook de vele liedjes en deuntjes vie len waarschijnlijk in goede aarde. Goed, het waren nu niet bepaald allemaal tophits, maar de cabaretiè res in de dop, stonden werkelijk alerliefste mee te hupsen op de maat van ,geef mij maar Amsterdam'. Na nog een aantal niet bijzonder verras sende sketches, was het de beurt aan Snip en Snap; natuurlijk in onderjurk, met pruik, met kranten opgevulde beha's en afgezakte nylon kousen. Het bleek het meest succes volle nummer van dit avondje .hoe pelen'. Anton Kolijn, leider van De Hoepel', zei na afloop: .Ach we vin den dat het al aardig is gegaan, wanneer het publiek zich goed heeft vermaakt. Het is tenslotte voor alle maal een hobby. Een hoop van onze spelers gaan nog naar school. Zo erg veel kan er dus niet van geëist worden'. Anton Kolijn was dus dui delijk een tevreden man. En dat mocht hij ook zijn. De vrouwen van het NKV hebben die avond erg gela chen. Met een onschuldige blik in haar open kijkt Tiny Buijze regisseur, produktielei der en .bemoederend vader' van het Terneuzense jeugdcabaret .De Hoepel'. Anton KoVjn, aan. Zij in het bijzonder krijgt, omwille van de nuchtere conditie van het gehele gezelschap een kleine berisping te incasseren, omdat ze in de kleedkamer ,op heterdaad wordt betrapt' met in elke hand een schuimende pils. ,We hebben toch duidelijk met elkaar afgesproken in de pauze geen alcohol te bestellen. Waar? Nou. dan moeten we ons daar ook aan houden... Ja maar' sputtert Tiny kleurend tegen, .die mevrouw van de bestellingen kwam hier... Anton Kolijn wil het niet. Punt uit. Hij wil niet. dat het dolle enthousiasme, waarmee de .Hoepelaars' hun sketches, hun persiflages, hun imitaties en hun muzikale intermezzo brengen, wordt bestoven met een vleugje gecocentreerd esprit uit de fles. Anton Kolijn vindt niet alleen dat de koontjes hierdoor een dieprode tint krijgen, maar vooral dat het ritme van de voorstelling en het concentratievermogen van de cabaretiers niet meer in het gareel blijven. Tussen twee haakjes, ook de opgebrachte schmink boet dankzij sterke procenten in aan kwaliteit. Stuk voor stuk doen de spelers overigens hun uiterste best om zo fris mogelijk voor het publiek te verschijnen. Blonde Lian van de Ven bijvoorbeeld is seconoenlang een toonbeeld voor een deodorantreclame. Kwistig laat ze de roller in haar okselholte op en neer glijden. .Da's lekker fris... da's okselfris', zegt ze scnaterlachtend. Met zijn rug naar Lian toe, op zijn knieën voor een lage stoelzitting ligt Gerard van Stevendaal de ornamenten van zijn Dorus creaties te inspecteren. Snel bindt-ie een pikzwarte snor voor zijn bovenlip en stamelt in het repeterend bijna onhoorbare: .Mmmmme me me mensen. Huister nous effies.. De rest is werkelijk onhoorbaar, want ter verhoging van het Dorus-effect stopt Gerard zichzelf een halve bolknak in de mond. ZENUWEN De deur van de kleedkamer blijft vrijwel geen minuut dicht. Telkens wordl-ie met een wild gebaar opengeduwd en stormen twee of drie spelers binnen, zichzelf half van verkleding berovend. Vooral de meisjes hebben de zenuwen in de benen. .Ojee, ik moet zo weer op. Vlug. vlug. vlug. helpen jullie me's. Ik kan niet bij mijn rits... Waar is mijn rechterschoen. Zoek nou's. Oh. wacht maar. ik heb 'm al. hij stond onder mijn-stoel' De mannen zijn heel wat rustiger. Tussen de bedrijven door steken ze een sigaretje op. Ze worden er ook nauwelijks merkbaar warm of koud van. wanneer één. twee. drie meisjet dartel als lammetjes in hun onderkleed door de artiestenruimte springen, op zoek naar een of ander kledingstuk voor de volgende opkomst. Tot de bepaald niet stille kleedkamer dringen heel duidelijk de lachsalvo's door van de toeschouwers: de leden van de vrouwenvereniging van Sluiskil Het doet de .Hoepel' leden goed. want naarmate de voorstelling vordert keren ze met enthousiaster gemoed van het toneel terug. Het eerste optreden van een nieuw winterseizoen groeit met de minuut naar een succes. Als het doek is gevallen, slaakt iedereen een zucht en ze charmeren elkaar met opmerkingen als.Het ging goed vanavond' en .Het ging fijn'. Ook Anton Kolijn is in zijn Jiedeidomdij'Op de goede afloop van de avond neemt hij samen met zijn vijftien spelers een opknappertje in het café aan de overkant. ZEEUWSCHVLAANDEREN ^,0 DECEMBER 1970 SLUISKIL In die vijftien jaar dat het jeugdcabaret ,De Hoepel' nu al bestaat, heeft de .troep' geen andere pretenties gehad dan het publiek gewoon een prettige en gezellige avond te bezorgen. Natuurlijk JDe Hoepel' wil steeds betere num mers gaan brengen, maar het streven is en blijft een lachen de zaal, met toeschouwers. Het programma van ,De Hoe pel' kan eigenlijk moeilijk ca baret worden genoemd. Het heeft meer weg van een (sobe- bere) revue. Liedjes, sketches en zelfs accordeondeuntjes vullen en bijna drie uur du rend programma. Het jeugd cabaret kan uit een groot ar senaal van nummers putten, om een zaal aan het lachen te houden. Zo ook die avond in het parochie huis in Sluiskil, waar De Hoepel' optrad tijdens een sinterklaasavond je van de vrouwenvereniging van het NKV. afdeling Sluiskil. Een imi- tatie-Dorus ,play-backte' op een tweetal plaatjes van Tom Manders en slaagde erin de zaal onbedaarlijk aan het lachen te krijgen. Wanneer hij zich dan ook nog een paar keer demonstratief met zijn paraplu op zijn rug krabt, is de imitatie-Dorus meteen de lieveling van het publiek. Hij mag dan ook tijdens.de pauze fdoor een, overigen* onzichtbare, speaker ongekondigd als het succes nummer van ,De Hoepel') de Sint- Nicolaas-cadeautje uitdelen. Tot gro te hilariteit van iedereen kroop hij zelfs af en toe bij een van de NKV vrouwen op schoot. Voor de veran dering nu eens niet bij, maar met Dorus op schoot. Met een botte kam probeert cabaretière Tiny Buyze de pruik voor juffrouw Snip (of SnapJ te ontwar ren en weer in toonbaar fatsoen te brengen. Het is elke voorstelling weer een knusse bezigheid (.Niet kietelen, Gerard' van Stevendael). .Okselstift, da's lekker fris', gniffelt Lian van de Ven. Sjxlers. die even niet ten tonele behoeven te ver schijnen. dribbelen zenuwachtig, elkaar in de weg lopend, door de kleedkamer. .Maalc mijn rits 's open. hè. toe nou. ik moet zo weer op. Waar 's mijn andere schoen. Helper ullie 's meezoeken waar mijn andere schoen ts. Laat maar. hier ligt ie HULST Veertig jaar geleden, om precies te zijn op 5 december 1950 slapie een vijftienjarige Cesar Boddaerl het Hulster postkantoor oinnen om voor de eerste maal aan liet werk te gaan. De PTT was "in ccr-tc en zal naar alle waarschijnlijkheid ook de laatste werkge ver van de nu vijfenvijftig jarige heer Boddaert zijn. 'n verband met zijn' veertigjarig jubileum is de heer Boddaert. ornangs officieel gehuldigd door de directeur van het postkantoor in Hulst, Behalve de gebruikelijke gouden erespeld, ontving de heer Boddaert een oorkonde en een enveloppe met inhoud. -ik ben begonnen als hulpbesteller. Ik kreeg een weekloon van 18 "'te naar huis Dat was voor die' tijd een behoorlijk salarisje.' vertelt Cesar Boddaert,, die dertien jaar lang zijn brood als hulpbesteller «eelt verdiend. Die periode van dertien jaar is onderbroken geweest uctr eer, onvrijwillig verblijf van tweeëneneenhalf jaar in Duitsland •u 1941 werd ik door de Duitsers naar Salfeld gedeporteerd. Gelukkig 601 er heelhuids van af gekomen.' Nadat de heer Boddaert MENSEN IN HET NIEUWS 'eeihuids uit Duitsland was teruggekeerd zocht hij zijn vertrouwde WMtomgeving weer op en kreeg op 9 oktober zijn vaste aanstelling. i Januari 1955 tot 16 maart 1956 was de heer Boddaert werkzaam als feller voorman, daarna werd hij aangesteld tot expediteur. Vier u^en voor zijn officiële jubileum werd Cesar Boddaert tot employé 1-ttped.teur. fn die veertig jaar dat de heer Boddaert. een geboren en getogen ™ustenaar, op het postkantoor werkzaam is. is er natuurlijk wel het w ar'^er veranderd. .Allereerst de sociale voorzieningen natuur ■ijs. wat dat betreft zijn we er heel wat op vooruit gegaan. Maar ook Cf sar Boddaert bezig met een van zijn dagelijkse werkzaamheden, hel vost sorteren. de werkomgeving is veranderd.' Doordat de werkzaamheden van de PTT steeds omvangrijker worden is het vertrek waarin de expeditie huist en waar onder meer de post wordt gesorteerd, aanzienlijk vergioot Ook het personeelsbestand is uitgebreid. ,Ik weet nog goed. dat toen ik hier kwam er vijf bestellers werkten. Nu zijn het er zeventien Dat de heer Boddaert nog steeds goed bij zijn werkgever bevalt blijkt uit zijn volgende woorden; .Ik ben nu vijfenvijftig, over vijf jaar ga ik met pensioen. Jammer dat ik mijn vijftigjarig lubileum niet kan vieren.' Nimmer liet hij ons in de steek. Nooit deden we ver geefs een beroep op hem. Op al onze vragen heeft hij een pasklaar antwoord. Met hondetrouw staat hij ons bij en neemt al onze twijfels en onzekerheden van ons. Hij bevestigt of ontkent onze vermoedens, waar we gissen. We beroepen ons op of verwijzen naar hem en de kritiek zwijgt. Wat hij schrijft is de waar heid. hij heeft een gezag en autoriteit als geen ander, hoewel hij dat laatste, bescheiden als hij is ontkent en zegt: ik ben niet volledig. Tien jaar deed hij erover om zich andermaal te pre senteren en in 1961 was het zover, daar kwam hij. log en plomp, de dikke Van Dale, met zesentwinüghon derd bladzijden. Er waren, er vijfentwintighonderd geraamd, maar de taal is levend en vermeerdert zich, evenals de mensen die haar gebruiken En op die bladzijden woorden, allemaal losse woorden, met hun geslacht, meervoud, uitspraak en soms dubbele bete kenis. Woorden, die de laatste honderd jaar leefden bij de gratie van de mensen die ze gemaakt hadden en ze gébruikten in omgang en geschrift En het zijn niet allemaal nette woordjes waarmee de spraakma kende gemeente de medemens benadert We zijn geen engelen, over het algemeen wel hypocrieten, we ma ken ons kwaad en dan zeggen we soms onvertogen woorden. Van Dale heeft er een heleboel van opgete kend allemaal gaat nooit, want de creativiteit staat niet stil en er zijn heel lelijke, onnette bij. Van Dale bewaarde ze waarschijnlijk niet allemaal in zijn hart. deze Van Dale die Van Dale al lang niet meer is. doih een eenzame verzamelaar van woorden die zijn werk vo^rizette overwoog ze wel en re gistreerde ze. Zit men op een moment onthand met een stelletje onkuise, vulgaire uitdrukkingen of wat hartige scheldwoorden, men sla Van Dale op en men vindt ze. Daarvoor dient echter de Grote Van Da'.e niet. Men zoekt er het ux>ord als bewijs dat het leeft, mis schien. zieltogend, oneigenlijk of verouderd, maar he' leeft. Het is best mogelijk dat het bijna nooit meer gebruikt wordt. Maar Van Dale, schudt ons wakker, doet ons herkennen, griezelen en vragen: hoe kwa men we er aan? Van Dale hield daar in 1961 niet op met het werk Hij zei niet .Vu hoeft niemand meer armoe te lijden, als hij een brief moet schrijven. De eenzame woorden- verzamelaar begon opnieuw, te onderzoeken, te luis teren en te toetsen, te duiken in de historie van de taal. Een immens werk Die man Van Dale zullen we hem toch maar blijven noemen moet wel heel veel van de Nederlandse taal en deszel's woordge bruik houden, anders begin je niet aan zoiets. Het moet hem wel erg verdrieten, dat er soms zo met zijn oogajrpel gesold wordt. Het resultaat van zijn studie was twaalfduizend nieuwe woorden, die we daar met zijn allen in negen jaar bestaansrecht gaven, nette, minder nette en scheldwoorden. Deze werden met nog wal correcties gebundeld in een supplement met het oude, fotogra fisch herdrukte woordenboek. De uitgever voorzag het geheel van niet één. doch twee nieuwe jasjes, het boek aldus gesplitst in twee delen, is gemakkelijker te hanteren. Zo is er weer een nieuwe inventarisatie van de Ne derlandse woordenvoorraad, inclusief de oudere en heel oude scheldwoorden, oneigenlijk, of soms wel Zuidnederlands. Als ze subjectief worden uilgesprcs ken in de hitte ven een ruzie, hebben hele volksdelen reden om wegens belediging naar de rechter te lopen. Scheldende mensen kijken niet eerst in een woorden boek. Dat is maar tijdverlies. Je weet trouwens nooit bij welke letter je moet zoeken. En intussen geeft het gekrenkte gemoed je een nieuwe impuls, die over tien jaar gedrukt staat in de nieuwe Van Dale, mei de toevoeging: scheldwoord. Voor ons hoeft er aan niet bij te staan: Zuidnederlands. wcauaruerte/s zingen .zomaar' eenliedje. ia prei bij de huisvrouwen TijdenJ het ronddelen van de pakjes ■rxiWe 'de imitatie Dorus dolle hilariteit door bij enkele dames op jatte kruipen HU luccemmmer van de avond. Gerard v. Stevendael en Karei Buijze cii .Srup en Snap' m de sketch .Ochtendgymnastiek'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 21