AMMOETTANKERS VAREN IN DELFT IER HOOG OEUVREERSIMULATOR UNIEK IN DE WERELD mm n mmmtmm mtmm DECEMBER 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT •rLFT Hoog en droog, op de vierde verdieping van een j-r gebouwen in de nieuwe TH-wijk aan de rand van Delft, ^Tren de immense 250.000 ton grote tankers, diep geladen, loJns onder de slechtst denkbare weersomstandigheden naar havenmond. Op de brug, toegerust met de modernste na natie-apparatuur, staan dikwijls in het vak vergrijsde ge oerders uit binnen- en buitenland. Zij blikken uit over hei roorschip van hun tanker, met in de verte de havenpieren pjurtorens en andere geleide merken, waarop zij hun koers noeten uitzetten. Nauwgezet, met een zekere spanning welke onontkoombaar is, volgen zij de bewegingen van hun schip jiaar toch kunnen zij zich wat prettiger voelen. De spanning roor een mogelijk dreigend gevaar ontbreekt op deze brug, opgesteld in het gebouw van het Instituut TNO voor Werk tuigkundige Constructies. De tankerkapitein kan hier zon- ier schade en schande ,wijs' worden, want een eventuele stranding op de havenpier is hier gelukkig slechts op papier jfgistratie-apparatuur, gekoppeld op een computer, toont set grote nauwkeurigheid de betrokken kapitein de even- laele foute bewegingen welke hij het schip heeft doen uit roeren. En waaruit hij zijn lering kan trekken! Uniek in de wereld is deze Scheepsmanoeuvreersimulator. Het prototype werd door het Instituut TNO voor Werktuig kundige Constructies ontwikkeld in samenwerking met de Technische Hogeschool Delft, het Nederlands Scheepsbouw kundig Proefstation, het Nederlands Scheepsstudiecentrum TNO, de Koninklijke Marine, het Instituut voor Zintuigfysio logie RVO-TNO en het Waterloopkundig Laboratorium. Het prototype en daarna de huidige simulator te Delft zijn reeds anderhalf jaar in gebruik voor verschillende doeleinden. Naar het zich laat aanzien, zal deze apparatuur een grote rol gaan spelen bij de bevordering van de veiligheid op zee. Er is reeds een groeiende belangstelling bij rederijen van voor al grotere tankers en containerschepen in binnen- en buiten land voor training van hun brugofficieren met deze manoeu vreersimulator. Zeer wel denkbaar is, dat een wat vereenvou digde simulator, een onmisbaar instrument zal worden op de zeevaartscholen om de aspirant-stuurlieden naast de theo retische opleiding, tijdens hun studie ,op het droge' reeds enige praktische vaardigheid in navigeren en manoeuvreren met een groot schip bij te brengen. 4 .1 o jm hg I V- i ,ÏL de op een scherm geprojecteerde kust of havenmonding met zijn navi- gatiemerken ziet naderen. Ingewik keld als de heren G. M. A. Brum mer. nautisch adviseur van TNO Iweco en W. de Joode. belast met de bediening en begeleiding van de simulator, de enkele verdiepingen la ger opgestelde acht meter lange .batterij' van computers laten zien. Nu is deze simulator wel aan de grote kant, omdat zij voor allerlei wetenschappelijke doeleinden kan worden benut. Voor opleiding op de zeevaartscho len zou met een eenvoudiger uitvoe ring minder mogelijkheden in de computer kunnen worden vol staan. waardoor aan investeringen in de orde van zes ton tot een miljoen gulden kan worden gedacht. Een van de eerste studies welke met het prototype van de huidige ma noeuvreersimulator van het Insti tuut voor Werktuigkundige Construc ties in Delft werd gemaakt, was een beperkt onderzoek naar de baan breedte van een supertanker, die al leen met behulp van een elektro nisch navigatiemiddel werd genavi geerd en gemanoeuvreerd. Loodsen van Hoek van Holland hebben toen ongeveer 260 .vaarten' gemaakt. FACTOREN Voor bijvoorbeeld manoeuvreertrai ningen is het zeer populair en beknopt weergegeven nodig dat de eigenschappen van het bovenwa terschip, het onderwaterschip, het roer, de voortstuwing met schroef en de stuurmachine als mathemati sche modellen in de computer wor den gebracht. Het is duidelijk dat deze .voeding' van de computer zeer deskundig moet geschieden. Mer. gaat voor deze gegevens uit van theoretische grondslagen, modelproe- ven en ware grootte (praktijk)resul- taten. Daarnaast worden gegevens van externe factoren aan de compu ter toegevoegd, als bijvoorbeeld de wind een windkracht zo sterk als men maar wil de stroom van het water uit iedere gewenste rich ting, terwijl er momenteel aan ge werkt wordt om de golfslag ook in de computer op te nemen, hoewel een golfpatroon uiteraard zeer moei lijk is aan te geven. Wanneer men nu bij de training met de simulator gaat .varen,' worden alle handelin gen van de roerganger aan het stuurwiel op de brug. aan ae compu ter doorgegeven. Met de ingebrachte factoren als windkracht, stroom, scheepseigenschappen enzovoort, worden al deze gegevens in de com puter verwerkt en weer terugge geven aan het kompas op de brug. Tegelijkertijd dirigeert de computer het projectiemechanisme van het projectiescherm, dat zo de koersver anderingen op het buitenbeeld voor de roerganger visueel maakt. Zeer belangrijk bij dit alles is, dat de tijdschaal van deze simulator 1:1 is. Dat wil zeggen, dat wanneer het afleggen van een bepaalde afstand met een bepaalde snelheid bijvoor beeld naar schatting tien minuten zou duren, het afleggen van deze afstand op de simulator een zelfde tijd vergt. Dit maakt het dus moge lijk de mens (human operator) in het systeem op te nemen. VRAAGTEKENS Wat kan de ervaren zeeman nu tij dens zo'n training op de simulator aan de weet komen? In de praktijk heeft hij wel een begrip gekregen voor wat hij met zijn schip kan en niet kan doen. Toch zullen er voor hem altijd vraagtekens overblijven, die hij in de praktijk niet kan oplos sen. Ten eerste omdat hem tijdens de vaart er veelal de tijd voor ontbreekt, het risico van een calami teit is te groot en ook de kosten beletten het hem soms iets uit te proberen. De simulator biedt hem nu de gelegenheid hiervoor. Als ook gelegenheid om extra ervaring en inzicht op te doen. Een paar voor beelden. Voor het binnenlopen van een haven kan de situatie worden gesimuleerd dat het schip plotseling door mist wordt overvallen, zodat geen visuele navigatie meer moge lijk is en uitsluitend op de bijvoor beeld Decca-apparatuur zou moeten worden gevaren. Ook kan men op de simulator varen met gewoon, vi sueel zicht plus Decca. Om een aller minst denkbeeldige situatie na te bootsen dat de Decca niet foutloos werkt, omdat zij beïnvloed kan wor den door .Sky-wave effect,' kan be wust in het mathematisch model van de Decca in de computer dit storingseffect worden aangebracht. Het toepassen van radar behoort ook tot de mogelijkheden. In de praktijk kunnen in dergelijke situa ties paniekstemmingen ontstaan, doch bij de training op de simulator kan de dan te voeren navigatie rus tig worden uitgewerkt. Zonder angst voor ongelukken, al doet het een ervaren gezagvoerder toch altijd nog wel Jets' als hij visueel, op de zee kaart en via de registratie-appara- tuur tot de ontdekking komt dat hij met de simulator omhoog gevaren is. Belangrijk voor de instructie is ook dat op de simulator een bepaal de situatie tijdelijk .bevroren' kan worden. Wanneer de instructeur bij voorbeeld ziet dat de roerganger, navigator enz. een fout maakt, dan kan men de vaart stopzetten en eerst in een gesprek nagaan, wat de foutieve manoeuvre is geweest. Ui teraard is dit in de praktijk nooit mogelijk. MAN OVERBOORD Naast deze training, kunnen met de simulator nog vele andere onderzoe kingen worden verricht, welke de veiligheid ter zee kunnen bevorde ren. Een sprekend voorbeeld daar van is een onderzoek naar de uit te voeren manoeuvres van een bepaald schip wanneer een man over boord is geslagen. Met zeer gro te en zware schepen vergt het reeds gauw twintig tot dertig minuten voordat de manoeuvre om te draai 3n en op de plaats van de drenkeling terug te keren, is uitgevoerd. Omdat in dergelijke situaties elke minuut kostbaar kan zijn voor bet redden van een mensenleven, is het daarom van groot belang, wanneer men pre cies weet wat er te doen staat. Verschillende rederijen hebben dit reeds voor hun schepen doen na gaan op de simulator. Een en ander is dan nauwkeurig geregistreerd en in een rapport neergelegd, dat zich aan boord van de bewuste schepen bevindt. Dergelijke gegevens kunnen voor noodgevallen op de brug ge reed gehouden worden. Belangrijk is het ook te weten hoe lang een schip erover doet om van volle kracht vooruit op volle kracht achteruit en volledig stilliggen te komen. Voor een tanker van 250.000 ton waterver plaatsing met een aanvangssnelheid van 14 knopen, duurde het 21 22 minuten voordat het schip stillag. Op de simulator kan daarbij ook de uitwerking van het afwisselend naar stuurboord en bakboord bewegen van het roer om de snelheid te doen afnemen, worden geregistreerd en bestudeerd- Het zou ongetwijfeld van groot belang zijn als dergelijke voor alle grote schepen zouden wor den onderzocht en dan als handlei ding op deze schepen beschikbaar zou zijn. Zoals gezegd, is dit reeds op een aantal het geval. OP DE HELLING Een andere toepassing van de stuur- simulator welke reeds werd uitge voerd, is het vertrouwd maken van de stuurlieden met het schip, terwijl dit nog op de helling ligt. Recente lijk is dit geschied voor een Neder lands containerschip van ruim 40.000 ton. Van de scheepseigenschappen als romp. roer. kracht voortstu wingsinstallatie, schroef enz. wordt een mathematisch model voor de computer gemaakt, waarna bij een training op de simulator vrij nauw keurig de gedragingen van het in de vaart te brengen schip kunnen wor den nagegaan. Overbodig om te zeg gen dat dergelijke onderzoekingen ook van groot belang kunnen zijn in verband met bet ontwerpen van schepen en voorts voor de ontwikke ling van nieuwe navigatie-instrumen ten. Voor het Nederlandsch Scheeps bouwkundig Proefstation te Wage- ningen heeft het instituut TNO voor Werktuigkundige Constructies een nog grotere scheepsmanoeuvreersi mulator als in Delft ontwikkeld en gebouwd. Hier is het zicht op de brug de volle 360 graden, terwijl zelfs om psychologische redenen voor de gebruikers de gangen naar de brug en ae kaarten kamer natuurgetrouw als op een schip zijn nagebouwd. Voor de wetenschapsmensen van het Instituut TNO voor werktuigkundige Constructie# te Delft, die thans, vaak in sa menwerking met andere we tenschappelijke instellingen, drie jaar met de ontwikkeling van en de training op deze si mulator bezig zijn, gaat ,geen zee te hoog'. Wanneer de prak tijk, i.c. de rederijen, het scheepvaartonderwijs, de scheepsbouwwereld steeds meer interesse zullen gaan to nen, zullen de onderzoekingen ongetwijfeld nog verder wor den uitgebreid en verdiept. In het belang van de veiligheid voor de scheepvaart en allen die daar dagelijks mee te ma ken hebben. l C. DE VOOGD loods wordt .dichtgevaren', maar omdat de verantwoordelijkheid juri disch bij de gezagvoerder blijft be rusten, is het wel zeer noodzakelijk dat deze volledig op de hoogte is van de manoeuvreermogelijkheden van zijn schip. Vooral op de mam moetschepen. Dat bij een training op een simulator, als thans in Delft ontwikkeld en opgesteld, de werke lijkheid niet geheel maar dan toch wel zeer dicht wordt benaderd, daar zijn velen het nu wel over eens. Zeker de enkele tientallen kapiteins, stuurlieden en loodsen, die de laat ste anderhalf jaar in Delft voor enige tijd hebben .gevaren.' De werking van een manoeuvreer simulator zou hoe paradoxaal het ook moge klinken even eenvoudig als ingewikkeld genoemd kunnen worden. Eenvoudig als de toeschou wer op de brug door de voorruit van de brug naar buiten blikt en het voor schip ziet manoeuvreren op de .be velen' van de gezagvoerder en roer ganger en wanneer men met een uitzicht van 60 graden naar stuur boord en 60 graden naar bakboord. van de simulator is niet nieuw. In de luchtvaart kent jaren de vlucht-nabootsers waarop luchtvaartmaat- hun piloten en boordwerktuigkundigen vertrouwd met de verschillende types vliegtuigen. Zoals bekend heeft KLM recentelijk een nieuw trainingscentrum voor de Jumbo eing 747 op Schiphol in gebruik genomen, ontwikkeling in de scheepvaart was tot voor enkele jaren *öig revolutionair, zodat een goede opleiding, gekoppeld aan alleszins toereikend was voor de met de navi- belaste scheepsofficieren. Met de komst van mammoet kolossen van één-, tweehonderdduizend ton en meer, het vaart komen van grote en snelle containerschepen en de Ifflnee groeiende verantwoordelijkheden voor gezagvoerders, rcdï bij de rederijen steeds meer het besef levendig, dat de be- zo goed mogelijk dienen te worden toegerust om de taak van het directe beheer over zo'n ook kapitaal zeer schip naar behoren te kunnen vervullen. zelfs min of meer een misdaad, wan neer een gezagvoerder en ook zijn stuurlieden niet de beste training M wprek over het nut van de zouden ontvangen welke maar be- op een stuursimulator, schikbaar is. In de praktijk is het «n buitenlandse reder het vaak zo dat op de adviezen van de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 7