ZELANDICA tijdelijk elke fles van TT voor Vrijwel elke kilometer van Eén week hechtenis en boete Wegschap Walcheren ,te zwak' voor Middelburgse stroper andere verdeling van rijksbijdrage gewenst Bijeenkomst geref. bond Middelburg MET LICHTBAK GEPAKT IN EEN WAARDSE SLOOT Pyjama-raad Even terzijde Gepeperde noot Hete hangijzers Dolle Mina Oorlam Quarantaine Woningnood Schoolstrijd College „JAG i DECEMBER 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 GROTE BEDRAGEN VOOR VERBETERING NODIG: OFFICIER: MINNE MANIER VAN JAGEN' 1CDDELBURG - Vrijwel elke tiometer weg, die bij het Weg- stop Walcheren in onderhoud ton worden aangeduid als ,te praktisch alle tertiaire stgen vertonen ,op ontstellende ïijj verschijnselen van over- isting- De meeste kwartaire en worden technisch ge- volkomen terecht nog Seeds tot B-weg bestempeld. •'ior het wegvervoer betekent alels een steeds nijpender tla wordt gesteld In een aantal «rollende gegevens, die de leden nt het college van beheer van het «top Walcheren op schrift van y. dJjelUks bestuur kregen uitge- ,j. tijdens de woensdagmiddag in j, Middelburgse raadszaal gehouden «rakring. «ader meer noodzakelijke ver «•tongen* zouden, zo wordt voorge had in totaal een bedrag vergen mir.der dan bijna 26 miljoen rijn. Gfzien de thans geldende toe- ris van rijksgelden voor deze tctes tan van een grondige aanpak - gissing van de wegen aan het -xcw verkeer - geen sprake zijn. jj «cd: geconcludeerd De verbete rt ran de wegen wordt volgens de M rrieringen Wegen, de WÜW, gefinancierd In ae brief bij de artcn? voor 1971. die woensdag rcr het college van beheer zonder werd aanvaard, wordt ge- dat deze wet enige verlichting t—r voor wat betreft de onder- tedsiasten van de wegen. In feite nslst wegschap met de WÜW ec'n- r slechts zijdelings gebaat omdat Cs »e?en in een dermate zwakke usan4 verkeerden, dat veel grotere bsiragen nodig waren voor werkelij- ^reconstructie van de wegen Pondsgewijs Tm: het jaar 1970 werd aan onder- hnissubsidle een bedrag van 242.000 toka ontvangen. De door het weg- s±ap als noodzakelijk aangemerkte ie!» betreffen op de eerste plaats cs verbetering van 44 kilometer terti- nre zeg. De kosten daarvan worden remrad op ruim 3,5 miljoen gulden. ■a vergaande normalisering van de- re verken zou zelfs een bedrag ver- fea Tan 22 miljoen gulden. Mogelijk- htda tot werkelijke verbetering van csx tertiaire wegen hebben tot nu '«echter ontbroken, zo wordt opge- stót, Een schoorvoetende' verbete rt:? van een tweetal wegen moest rells uit eigen middelen en uit de onclerhoudssubsldie worden be- iaald. De kosten van verbetering van 133 kilometer quartaire weg worden ge sbat op 30 miljoen gulden. De rijks- ubsidies die .kennelijk pondsgewijze'. Twr deze wegen worden toegekend, zaken verbetering van ongeveer vijf Hoort wie klopt daar' in het Zuiderbaken KDDELBURG In het Zuiderbaken 2 Middelburg-Zuid wordt op zondag 6 tauter aanstaande om 4 uur een -zs genouden. met jongeren van de Ettemeerde kerk te Middelburg wftaeld. In deze kerkdienst zal rapan ds J. A. A. der Boer te ratiburg die het thema Hoort! wie «W daar?' zal inleiden. De organisa- soxillea met deze dienst de na- leggen op de verwachtingsvolle asstijd. Aan de kerkdienst zullen ea jong hun medewerking verle- ïb kerkgangers zullen door on- -j.-.sere vragen van. de predikant ce: bij de dienst worden betrokken, iennnek wordt verzorgd door een: .Va de dienst is er gelegenheid «fflscussie en zal er weer om reac- OP oe dienst gevraagd wor-j kilometei per jaar mogelijk. .In dit tempo duurt het dus plusminus 25 j jaar voor we van de smalle quartaire B-wegen afkomen', zo wordi daaraan toegevoegd. Eerst na deze 25 Jaar zou, zo stelt het wegschap, aan de onge veer 208 kilometer zogenaamde .niet- plan' B-wegen kunnen worden begon nen. Dat zou dan geheel uit eigen, middelen moeten gebeuren omdat de ze categorie buiten de WUW-subsidie regelingen valt. Het wegschap noeml dit alles een .weinig bevredigende' zaak j vooral ook geit op veel hogere bedra gen die aan andere provincies worden] uitgekeerd, Als voorbeeld werd Zuid Holland genomen, Deze provincie kan,; zo werd becijferd, voor een periode van tien jaar (1969-1978) voor verbete ring van de tertiaire wegen op zeshon derd procent meer subsidie rekenen dan Zeeland. Daar staat, tegenover dat Zuid-Holland over slecht.s twintig pro cent meer tertiaire weglengte beschikt dan laatstgenoemde provincie. Een j wijziging van de verdeling van de rijksgelden over de verschillende pro-, vincies wordt dan ook een .rechtvaar dige zaak' genoemd. Naar aanleiding van vragen van onder meer de hern J. Hekhuis en de Kam, deelde voorzitter J. Dregmans meer de heren J. Hekhuis en A. de begin zal worden gemaakt met de verbetering van het rijwielpad Wal cheren. Het werk zal in totaal ongeveer een maand vergen en in twee etappes worden uitgevoerd. Nog dit jaar wordt op de huidige tegels een grond laag van asfalt gelegd terwijl volgend; jaar, waarschijnlijk in april, nog een toplaag zal worden aangebracht. De totale kosten van dit werk worden; geraamd op 140.000 gulden, waavanj echter tachtig procent zal worden ge subsidieerd door CRM. Gezien de toe stand van het rijwielpad noemde de; heer Dregmans het nog beslist nood-, zakelijk, dat er door het wegschap .achteraan' werd gezeten. Naar aanleiding van een voorstel tot aankoop van grond aan de Valkenisse-] weg, nodig voor de verbetering van deze weg, zei de heer Dregmans het niet uitgesloten te achten, dat CRM zich hiertegen zou verzetten, omdat .Den Haag' de grondprijzen in bepaal de sectoren in Zeeland te hoog vond. .We zullen CRM in ieder geval een uitvoerige toelichting geven over het tot stand komen van deze grondprijzen en wijzen op de urgentie van dit werk', aldus de voorzitter. De heer A. de Kam deed hierop de suggestie, dat bij een ,niet aanvaardbaar' door het departement de verwervingskosten maar uit het subsidiabele bedrag; moesten worden gelicht en voor eigen rekening worden genomen zodat toch! voortgang zou kunnen worden ge maakt. F met Sint-Nicoiaas/j plantebon (^KWEKERII M. H. DEKKER Voorspelling In antwoord op een vraag van de] heer D. Stam, zei de heer Dreg-j mans voorts, dat in ieder geval niet! behoeft, te worden gerekend op een overgang van het wegschap naar] een gemeenschappelijke regeling I per 1 januari 1971. Zich aan .voor-! spelling' wagend, zei de voorzitterj aan te nemen dat een en ander in] maart of april van het volgens jaar] zijn beslag zou kunnen krijgen. Het dagelijks bestuur van het wegschap heeft inmiddels wel per brief er bij gs op aangedrongen om in deze aangelegenheid zoveel mogelijk voortgang te maken Aan het begin van de vergadering werd de burgemeester van Middelburg, drs P Wolters als lid van het college van beheer beëdigd. De heer Dregmans sprak voorts een af scheidswoord tot de heer W. Gabriëlse; uit Westkapelle die per 1 januari 1971 als lid van het college heeft bedankt. De voorzitter noemde hem een .trouw bezoeker' van de vergaderingen en sprak tenslotte zijn erkentelijkheid uitt voor de ondervonden medewerking. Staande had men eerder ook het overleden lid van het college, de heer H J Volkers uit Veere, her dacht. De heer Dregmans herinner de er nog aan. dat de heer Volkers een van de laatsten was, die sinds ae oprichting deel had uitgeaakt van het wegschap. fADVERTENTIE) MIDDELBURG —Voor de afdeling Middelburg van de gereformeerde j bond in de Nederlands hervormde kerk sprak dinsdagavond ln de hal van de Ontmoetlngskerk ds C. A. Ko- revaar, predikant te Rotterdam, over het onderwerp: Christen zijn In deze tijd. Ds Korevaar begon met er op te wijzen dat in deze tijd. die zoveel verschilt met vroeger, de geestelijke waarde van de bijbel in- het gedrang is gekomen. .De bijbel wordt verstandelijk bena-l derd en het besef van de afhankelijk heid van God is minder geworden. Er| is een grote verandering gekomen in het. levenspatroon waarbij de afval van God op de meest godslasterlijke' wijze ordt gepropageerd. Men maakt zich terecht -- druk over milieuverontreiniging, maar de geeste-; lijke milieuverontreiniging is veel er ger God plaatst ons echter in deze tijd en daarin hebben we een roeping te vervullen. Zo staan we in de span ning van het leven.' Ds Korevaar betoogde dat er veel gebrek is aan bijbelse kennis. Daarom moeten we studeren opdat we kennis] krijgen. In de zin van de bijbel isi kennis echter dat we er persoonlijk kennis aan hebben. Met waardering van het goede van tijd moeten we er! kritisch in leven. We hebben de op-, dracht de rijkdom van Gods woord uit te dragen in ons gezin en in dei wereld Daarom hebben we ook goed] onderlegde mensen nodig die leiding: kunnen geven en vormend optre den. Spreker eindigde met de opmerking dat de Middelburgse toren nog altijd] naar boven wijst, naar de hemel waar kracht en wijsheid te verkrijgen is. Na de pauze was er gelegenheid tot het stellen van vragen waarvan een druk gebruik werd gemaakt De zeer goed bezochte vergadering stond onder leiding van de voorzitter, ir H. Steur. Deze deelde nog mede dat in 1971 vrij geregeld elke twee weken een avonddienst in de Oostkerk wordt gehouden. DS BOOT NAAR CURACAO Ds M. Boot uit Oudewater vertrekt deze maand nog naar Curacao waar hij door de Gereformeerde Kerk be roepen is tot geestelijk verzorger van de zeevarenden Ier koopvaardij. Ds Boot was van 1958 tot. 1964 predikant van de gereformeerde kerk te Gapin- ge. DS L. JANSEN - SCHOONHOVEN DOET INTREDE TE SEROOSKERKE Zondagmiddag doet ds L. Jansen - Schoonhoven uit Warns zijn intrede in de Nederlands hervormde kerk te Serooskerke (W) om daar bijstand in, het pastoraat te verlenen. Leendert Jansen-Schoonhoven werd 15: oktober 1905 te Sluipwijk (bij Gouda) geboren. Na achtereenvolgens aan de rijksuniversiteit te Leiden en aan tie toenmalige Nderlandse zendingshoge-. school te Oegstgeest gestudeerd te hebben, werd hij op 8 juli 1931 te Rotterdam geordend als zenaelingle-1 raar en uitgezonden naar Deli op Su- matra. Tijdens de tweede wereldoor log moest hij zijn werkzaamheden staken wegens internering door ae Japanse bezetters, maar na de bevrij ding kon hij van 1947-1948 bij de protestantse kerk te Medan op Suma tra het predikantschap vervullen Daarna was hij van 1948 tot 1965, dienaar des Woords bij de Nederlands hervormde kerk te Roodeschool (Gr) waarna hij de gemeente te Warns van 1965 tot 1970 diende. MIDDELBURG Drie weken gevangenisstraf waarvan twee voorwaardelijk met een proef tijd van twee jaar, een boete van 150 en verbeurtverkla- ring van de lichtbak met toe behoren hoorde M. A. K. uit Middelburg zich woensdagmor gen opgelegd worden door de Middelburgse kantonrechter rar A. Veenhoven. Op 4 oktober was K. te Waarde betrapt bij het jagen op patrijzen en hazen, daarbij gebruik makend van een lichtbak. Hij was niet in het bezit van een jachtakte en bovendien was het jachtseizoen nog niet geopend. K. bediende die nacht de lichtbak, terwijl .een zekere Kees" die zich tij dig uit de voeten had kunnen maken, het geweer hanteerde. Getuige W. J. K. uit Waarde vertelde hoe hel alle maal in zijn werk was gegaan. Hij had in die nacht van de 4de oktober de aanwezigheid van de stropers ont dekt en was met zijn zoons achter hen aan gegaan. Jices' wist te ont snappen, maar K. belandde met zijn lichtbak in een sloot, waar hij zich door vader en zonen liet overmeester* ren. Later werd hij overgedragen aan de politie. De kantonrechter had ontdekt dat K.., die zich de beste werker met een lichtbak in de streek noemde, al een: aantal veroordelingen op zijn naam j had staan, onder andere te Brielle er. te Zevenbergen. De officier van justi-j tie. mr C. G S. F. Keyser, hechtte er weinig waarde aan dat K. de laatste' zeven jaar niet meer veroordeeld was. geweest. Hij kon zich namelijk moei lijk voorstellen dat K. in die zeven i jaar nooit meer gestroopt zou hebben Het werken met een lichtbak noemde mr Keyser een minne manier van jagen, waarbij de dieren geen enkele kans wordt geboden. Hij eiste een gevangenisstraf van drie weken waar van twee voorwaardelijk, een boete van 450 en verbeurdverklaring van de lichtbak met toebehoren. Hoewel K. deze eis nogal hard vond aanko men, nam mr Veenhoven hem toch grotendeels over. alleen de boete ver laagde hij tot 150. Enigszins ingewikkeld was de zaak tegen W. J. van W. uit Goes, die op 16 oktober te Vlissingen een aanrijding had veroorzaakt. De man zou een voorrangskruising zijn opgereden ter wijl er verkeer naderde en vervolgens zou hij linksaf zijn geslagen op het moment dat. hij gepasseerd werd. Toen volgde de aanrijding. Als getui gen traden op de tegenpartij J. W. en J. A. v. d. S. uit Vlissingen, die het allemaal had zien aankomen. Als ver- dediger trad op de Middelburgse ad vocaat mr J. F. C. van Deinse. De officier van justitie meende dat het wel vaker voorkomt dat de mensen niets zien wanneer ze een voorrangs kruising oprijden. Hij eiste een boete van f 50 sub 4 dagen Mr Van Deinse meende dat zijn cliënt bijzonder voor zichtig bad gereden. Hij hechtte meer waarde aan de verklaring van getuige Van de S.. waaruit bleek dat W. nog met te zien was toen Van W. de kruising opreed. Bij het linksafslaan achtte hij het niet onwaarschijnlijk dat de auto van W. zich voor zijn cliënt juist in de .dode hoek' bevond .Straks beroept iedereen die linksaf slaat zich op die dode hoek', was de reactie van mr Keyser. De kanton rechter achtte het eerste punt niet voldoende bewezen, maar het foutief afslaan wel en vonniste een boete van 30 sub 2 dagen. Reflector J. de W. uit Goes die op een Walcher- se secundaire weg uit de bocht was gevlogen, kon slechts aanvoeren dat de rrTirctoren op dc paaltjes in de. bocht niet in orde waren. Mr Keyser vond dat geen excuus om uit de bocht te vliegen, dir reflectoren zijn slechte een hulpmiddel. IIIJ riste ren boete van 75. De kantonrechter maakte er 50 van. De te hoge snelheid <70 km per uur) waarmee A. S uit Vlissingen had ge reden op de VH&slngse weg bij Sou burg werd beboet met ƒ35. De off! cler had 50 geelstDe man voerde aan dat zijn snelheidsmeter niet juist: functioneerde. Het niet stoppen voor een stopbord kostte J. T. uit Goes ƒ20. Mr Keyser had 25 geëist. M. M. V. was helemaal uit Amster dam naar Middelburg gekomen om te] verdedigen dat hij op 18 oktober te j Goes met zijn brommer rechts hatij ingehaald voor een zebrapad. Naar zijn mening had hij het verkeer niet in gevaar gebracht, daar hij het hele zebrapad kon overzien. Er werd alles zins rekening gehouden met de reis die de Jongeman had gemaakt en zelfs ƒ15,* Mevrouw J. M. V M uit Souburg wilde helemaal niet ontkennen dat zij te hard liad gereden op de Vlissing.se Paul Krugerstraat, rnaar zij was al leen maar naar het kantongerecht ge komen om cen.% te zien hoe het daar toegaat. Dat had nog succes ook. want de els van de officier werd door de kantonrechter m<-t vijf gulden ge reduceerd tot 20 Rijbewijs Chr. mavo bestaat vijftig jaar De Prins Willem Alexarvdervchool voor christelijk mavo tc Vlissingen viert t dit jaar het 50-jarig bestaan. De schooi ontplooit, hoewel niet naar buiten tre-i dend. daarom enkele .onschoolse' acti viteiten Donderdag was het in de let-, terhjkse zin van het woord feest voor de klassen III en IV dat onder meer bestond uit het optreden van de trou-, badour Dlmltri van Too ren. Vandaag.! vrijdag wordt hetzelfde programma! afgewerkt voor de klassen I en II die: tevens 's avonds een tekenfilm en een komische film te aanschouwen krijgen.! Dat hij zonder rijbewijs had gereden, wilde H. H. van V. uit Vllnningen niet ontkennen. IliJ wee* alleen op de situatie waarin dr overtreding had plaategevondrn. Een kostganger van hem reed altijd mrt y|Jn auto, maar de man was niet goed geworden en toen had Van V. aangeboden om hein naar huis te rijden. IliJ had overigena Inmiddel* zijn rijbew Ijs geliaald. Daar wilde men wel rekening mee houden en conform de ei* werd de boete bepaald op 75. S. M. uit Goes had zonder rijbewija gereden op de motorfiets van A. van S. uit Heinkermand. Dat ging M. con form de eis 50 kosten Aan de mo torfiets bleek nogal wat te ontbreken, zoals kentekenbewijs, verzekering en een goede rem. waarvoor mr Keyser in totaal f 125 boete eiste Mr Veenho ven maakte er 100 van. C. M. L. uit Domburg had op 5 augustus een stopteken van de politie genegeerd en bovendien had hij aan de voorzijde van zijn voertuig geen kenteken. Het vonnis v a-, ƒ30. nadat de officier 50 had ge-:-1 Op 30 augustus had S J. uit Zeist la Rilland.Bath zonder rijbewijs gereden. De overtreding was ontdekt naar aan leiding van een ongeval Mr Keyser eiste een boete van 75. die door mr Veenhoven werd teruggebracht tot ƒ60. .De echte oorlogs- en koopvaardijgalei u.'j> ir; c'e Nederlanden helemaal geen onbekend schip. Van de He eeuw af bouwde men dit soort schepen in Engeland voor de oorlogvoering. De handel lus sen de Italiaanse staalsteden en Vlaanderen had een levendig scheepvaartverkeer tot gevolg, waardoor sedert 1317 en tot rn de 16e eeuw. galeien uit Venetië naar Londen. Brugge en Antwerpen soms ook naar Middelburg toeren.' Er zijn boeken om nog een keer op terug te komen. Wij bedoelen het werk van J. van Beylen: Schepen van de Nederlanden. In het eerste deel van de tachtigjarige oorlog gebruikten de Spanjaarden op de Zeeuwse stromen galeien van kleine en middelbare afmetingen. Wij nebben een vorige keer al de tapijten van De Maecht genoemd. Op een tapijt van het eind van de 16e eeuw. waar de slag bij Zierikzee op weergegeven wordt, slaan roeischepen afgebeeld- Voor de Nederlan de "s va.' het Rebruik van galeien een aansporing soortgelijke schepen te bouwen. .De echte galei deed haar intrede in de zeemacht in 1598, 'oen de staten van Holland op voorstel van de baljuw van Vlaardin ?en, Baitholomeus van Bueren. besloten een galei te laten bouwen ter bewaking van de rivieren tussen Holland en Zeeland Zij die de galeien roeiden waren wellicht de meest beklagenswasrdlgen aan Doord. Zij moesten op hun banken slapen en konden zich nooit jitsrreriken. .Naar de begrippen van die tijd waren ze behoorlijk gekleed. Dit was een gevolg van het heersende klimaat maar het had juk zijn keerzijde. Zij mochten zich nooit ontkleden, ook niet bij de grootste hitte, omdat ze hierdoor kou konden vatten.' De straf naar de galeien was een afschuwelijke straf. Wij hebben voorbeelden uit de rechtsregisters van Zierikzee. In 1564 werd Adri- aen Adri eens, ook wel de graauwen Aeliaen genoemd, geboren van Borr. menee. wegens landloperij en inbraak veroordeeld tot twaalf jaar galei straf. Als men dan leest dat de bewaking bijzonder streng was er. het minste vergrijp met slagen op het naakte lijf werd bestraf:, kan men zich hdenr.e.. dut velen de galeien niet levend verlieten. Zonder ironie, zegt Van Beylen, da, als geestelijk voedsel de kapitein of zijn plaatsvervan ger 's zondags twee hoofdstukken uit de bijbel voorlas Driemaal per aag werden gebeden gezegd en psalmen gezongen. Tijdens het Twaalfjarig bes'and werden de galeien afgedankt, gebruikt bij de uewaking var. de Westerschelae. hadden zij hun betekenis bij de ir neming van Sluis in 1604 verloren. De Zeeuwen hebben gevaren naar oost en west. Uit de boeken kunnen we leren, dat op lange reizen de verse leeftocht onafwendbaar aan bederf, beschimmeling en verrotting onderhevig was. Reeds sedert net einde van de 16e eeuw heeft men geprobeerd zoetwater uit zeewater te distilleren. Men had altijd gebrek aan water. De dorst werd nog in de hand gewerkt door he- eten van sterk gepekelde spijzen. Xen regenvlaag werd dan ook ais een zegen en een verlossing beschouwd en het zoete water werd gretig in zeilen opgevangen.* Wij houden op met aanhalen: neem en lees. jji en w van Middelburg voelen ei voor om ln het vervolg avond rfJ^kvergaderingen te houden tg! het begrijpen Los van ™L.at„men met al overdre- .^P 'bngen moet hebben van b^njvigheid op de !--ti ,une bij avondvergaderin aal j en w kennelijk voorko ''aadsleden straks in hur ook nog een py S\-^Ln. ^sluiten, wanneer zij "a ntZl, bijwonen van dergelij b«p»^iïnis'cn naar bel stadhui.- Ss hL j l°n?ste raadsvergaderin S we van 's middaga twe. •a^'A, Juur 1,1 de avond Wan raad 's avonds vergaderc -■bt r,n r1nd ,wee "or in s-.C -,p straat hebben gestaan. Er Jk-KiJ?60 e raad n'et aandoen men wel blameren Ja v,r ,niS5€n als vor'?e week in toen men midden in de nacht met een gat van 45 miljoen bleef zitten. Een gat dat tussen twee haakjes overigens mooi gedicht had kunnen worden met een vervroegde overname van de Haringvlietbrug Hoewel: (weer terug in de Middel burgse raad) het zou te overwegen zijn om eens enkele van die avond vergaderingen te houden. Al was het alleen maar om na te gaan, hoe de raad op deze slopende vergaderingen zou reageren. Of zouden er toch nog andere mogelijkheden zijn om de tijdsduur van de beraadslagingen wat binnen de perken te houden. De woefs zijn van hun voetstuk gevallen. En dat heeft een grote bons gegeven. In januari wordt de veel te moeilijke televisietrip voor de kleintjes vervangen door de Fa beltjeskrant. Jawel' In Zeeland kij ken de meeste kinderen overigens al geruime tijd elke avond tegen zeven en naar het via de Belgische zender gepresenteerde zandmannetje. Dn woefs hoeven voor hen al lang niet meer. Lamaar! Jitlating van auteur Faro in het pa> •erschenen boekwerkje .Zeeland vaarom daarom": .Bij de grieven die ik koester jegens de industriëlc- ontwikkeling vallen die ten opzicht: ,-an het recreatiebeleid in het me: Al is het een feit, dat men vlak tegenover het unieke stadgezicht dat Vere (lees Veere) biedt tegen beta ling van een ton per stuk wanstalti ge bouwsels kan kopen die daar zijn neergezet met volledige medewer king van planologen, landschapsdes kundigen, architecten enzovoorts die toen ze hun plannen uitbroedden nooit ter plaatse hadden gekeken en in de mening verkeerden dat als de ene oever van het Veerse Meer uit zonderlijk mooi is, de andere uitzon derlijk lelijk mag zijn, of gemanipu leerd werden door het kapitaal.' Wie is Faro? In werkelijkheid heet deze auteur Israel, heeft fami lie op Noord-Beveland wonen en was enige jaren lang een zonderlin ge mystificatie in de Nederlandse letteren. Niemand (nou ja niemand) wist wie hij was, de enige afbeel ding die van hem in omloop was, was een kleuterfoto waarop hij was afgebeeld met een mooie muts op. In Amsterdam beweerden ze dat Fa ro professor Karei van het Reve was, de vinnige auteur en slavist uit Lei den. Men was toen wel ,warm\ want de Leidse hoogleraar is een zwager van Faro. De PZC heeft de man nog eens als Faro geïnterviewd: een cor respondent had de redactie aan een adres geholpen, hij bleek een neef van de man te zijn. Hij heeft overigens niets met de Egyptenaren te maken... Hoewel, hij houdt van forse taal: zie boven. wegverkeer let de verbalisant onder meer op het .onvast ter been zijn' van de automobilist Dit punt biedt geen enkele houvast voor de zeeva rende. die van bakboord naar stuur boord wankelt Want dan zou hij bij windkracht acht altijd dronken moe ten zijn. ter dan weer de zaal betreedt zet men de vergaderingen voort bij het schuchtere licht van twee schemer En daarmee zijn daar weer enkele hete hangijzers van de agenda afge voerd. Zeevarenden, die een oorlam te vee- op hebben, zullen als het vandaag it? de krant gesignaleerde gat in de wet ivordl opgevuld —straks even stevig worden aangepakt als de au 'omobilisten die meer op hébben aan goed voor hen is. Wel zullen ei andere normen moeten worden aan gelegd om tot de conclusie le ko men. dat de zeeman inderdaad niet meer in staat is om achter het stuurwiel plaats te nemen. Bij het De gemeenteraad van Bruinisse heeft sinds enige tijd een vast punt op de agenda staan: het heeft be trekking op de zes kolossale lampen boven de vergadertafel. Naarmate de afwerking van de agenda vordert, wordt het punt steeds urgenter. Te gen het moment dat men aan agen dapunt vijf toe is, gaan de stropdas sen los en pleegt het raadslid me vrouw A. J. van Leeuwen-Sieling zich te ontdoen van het jasje van haar mantelpakje Bij het naderen van punt acht kijken verschillende raadsleden vertwijfeld naar de ver warming en direct daarna naar het raadslid M. Verspoor dat dan ook prompt onder de tafel naar de ver warmingsknop tast en deze dicht draait. Het blijft echter drukkend warm en de vergadering sleept zich dan ook moeizaam voort. Een nïeu we activiteit wordt vervolgens ont plooid door de gemeentebode. die besluit de ventilator aan te zetten Meestal wordt hierna de vergaderir.: nog voor een wijle geschorst doo' de burgemeester, die zich naar el ders begeeft om een glaasje vei kwikkend vocht te nuttigen. Dat i? dan prompt het sein voor de raac: om een discussie te openen over de hitte, die voornamelijk wordt ver oorzaakt door de lampen boven de rafel. Steevast komt men dan to: het besluit dat de lampen moeten worden gedoofd. Als de burgemees- Kantlijn van 2 december over. pres sie-groepen: .Wie is er bang voor Virginia Woolf?' Nou dachten we toch dat ze Tine heette!' De popularisering van de caravan heeft met zich mee gebracht dat deze tweede-woning-op-wielen in toe nemende mate de aanblik van de campings gaan bepalen. Volgens de kampeerraad zijn er nu zo om en nabij de 100.000 caravans in Neder land. Een aanzienlijk deel van de stacaravans wordt jaarlijks gediri geerd naar Nederlands campingrijk sté provincie Zeeland, waar de hou ders van kampeerterreinen al voo? aanvang van het seizoen weten da' ze voor vijftig procent vol komer •net vaste standplaatshouders. Ms het seizoen afgelopen is begi: ïen echter de problemen. Nu zijn e :emeenten waar men de eigenaar olkomen vrij laat in het al of r.:e* aten staan van hun zomerse onder l-.omens op het terrein. Maar er zijn ook gemeenten die or grond van landschappelijke schoor, heidsoverwegingen niet dulden, dat er in de winter caravans op de terreinen blijven staan. Ook zijn er campinghouders, die buiten het sei zoen geen caravan op hun terrein willen zien. Voor een aantal ca: a vans is nog we! een plaatsje te vinden in de een of andere boeren schuur. maar het aanbod is vee! groter dan de ruimte aan onderdak Zo komt het dat vele bakbeesten van caravans, die vanwege hun om vang niet mee naar huis kunnen worden gesleept, worden gestald op erven van boerderijen en landarbei derswoningen in de omtrek, dit in afwachting van het moment dat ze weer op het terrein mogen komen. De provinciale landschapsverorde ning zegt niets over de plaatsing van caravans in en buiten het seizoen Het zou te overwegen zijn te bepa len. dat de campings ook in de winter volkomen in tact mogen blij ven zodat de caravans geconcen treerd blijven op de plaatsen, die daarvoor aangewezen zijn. Een cara van-carantaine zo gezegd. De heer Lolke Cnossen uit Krabben dijke is benoemd in de Loptkertcaard. En daarmee is de dreigende woningnood onder de Bevelandse oud-burgemccsters met vijftig pro ent gedaald man opstond me: m de rechterhand het rode boekje. Zijn houding was die van een volleerd Chinees uit he*, rijk -.-an Mao. Hij citeerde echter niet de grote voorzitter, maar sprak degelijke Westerse taal; .Het gezin. en niet de commune ls de grondslag voor onze samenleving*, rel hij. ce blik gericht op een der onderwij zers. die kennelijk wel eens anders had beweerd. De spreker kreeg voor zijn bewering de handjes op elkaar Met aandacht werd er ook geluis terd naar een andere vader, die de grondwet van stal haalde en wees op de benoembaarheid bi) het open baar onderwijs van iedere Nederlan der. ongeacht zijn politieke kleur. Maar de meeste bijval kreeg de man, die op een bepaald moment bet woord vroeg, de onderwijspro blemen liet voor wal ze waren en met stentorstem riep: .Voorzitter ik wil koffie' Wat gelaten zat hoofd ambtenaar H. C. van de Vreugde voor onderwijszaken van de Goeve gemeente-secretarie de stortvloed van afkeuringen en loftuitingen over Wolphaartsdtjkse onderwijs aan te ho ren. Hij moet straks b en w rapport uitbrengen. En van hem wordt een Salonsoordeel verwacht. Dreigde Salomo destijds niet een kind te halveren? Laten ze maar voorzichtig zün. daar in Wolphaartsdiik. Iedereen weet nu wat er met college van gs wordt bedoeld: college van Gehalveerde Staten. De vergadering, woensdagavond in het Wolphaansdijks dorpshuis, waar ouders hun har: konden luchten over het onderwijs aan de Prinses Wiihelminaschoo'. kende zo zijn hoogtepunten. Eén van die uitschie ters was het moment waarop een Redactie Jacques C. M. Cats. Bijdra gen Wout Bareman en Gerard C. van Loo.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 13