ZELANDICA
tijdelijk elke fles
van TT voor
Vrijwel elke kilometer van
Eén week hechtenis en boete
Wegschap Walcheren ,te zwak' voor Middelburgse stroper
andere verdeling van
rijksbijdrage
gewenst
Bijeenkomst geref.
bond Middelburg
MET LICHTBAK
GEPAKT IN EEN
WAARDSE SLOOT
Pyjama-raad
Even terzijde
Gepeperde noot
Hete hangijzers Dolle Mina
Oorlam
Quarantaine
Woningnood
Schoolstrijd
College
„JAG i DECEMBER 1970
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
13
GROTE BEDRAGEN VOOR VERBETERING NODIG:
OFFICIER: MINNE MANIER VAN JAGEN'
1CDDELBURG - Vrijwel elke
tiometer weg, die bij het Weg-
stop Walcheren in onderhoud
ton worden aangeduid als ,te
praktisch alle tertiaire
stgen vertonen ,op ontstellende
ïijj verschijnselen van over-
isting- De meeste kwartaire
en worden technisch ge-
volkomen terecht nog
Seeds tot B-weg bestempeld.
•'ior het wegvervoer betekent
alels een steeds nijpender
tla wordt gesteld In een aantal
«rollende gegevens, die de leden
nt het college van beheer van het
«top Walcheren op schrift van
y. dJjelUks bestuur kregen uitge-
,j. tijdens de woensdagmiddag in
j, Middelburgse raadszaal gehouden
«rakring.
«ader meer noodzakelijke ver
«•tongen* zouden, zo wordt voorge
had in totaal een bedrag vergen
mir.der dan bijna 26 miljoen
rijn. Gfzien de thans geldende toe-
ris van rijksgelden voor deze
tctes tan van een grondige aanpak
- gissing van de wegen aan het
-xcw verkeer - geen sprake zijn.
jj «cd: geconcludeerd De verbete
rt ran de wegen wordt volgens de
M rrieringen Wegen, de WÜW,
gefinancierd In ae brief bij de
artcn? voor 1971. die woensdag
rcr het college van beheer zonder
werd aanvaard, wordt ge-
dat deze wet enige verlichting
t—r voor wat betreft de onder-
tedsiasten van de wegen. In feite
nslst wegschap met de WÜW ec'n-
r slechts zijdelings gebaat omdat
Cs »e?en in een dermate zwakke
usan4 verkeerden, dat veel grotere
bsiragen nodig waren voor werkelij-
^reconstructie van de wegen
Pondsgewijs
Tm: het jaar 1970 werd aan onder-
hnissubsidle een bedrag van 242.000
toka ontvangen. De door het weg-
s±ap als noodzakelijk aangemerkte
ie!» betreffen op de eerste plaats
cs verbetering van 44 kilometer terti-
nre zeg. De kosten daarvan worden
remrad op ruim 3,5 miljoen gulden.
■a vergaande normalisering van de-
re verken zou zelfs een bedrag ver-
fea Tan 22 miljoen gulden. Mogelijk-
htda tot werkelijke verbetering van
csx tertiaire wegen hebben tot nu
'«echter ontbroken, zo wordt opge-
stót, Een schoorvoetende' verbete
rt:? van een tweetal wegen moest
rells uit eigen middelen en uit de
onclerhoudssubsldie worden be-
iaald.
De kosten van verbetering van 133
kilometer quartaire weg worden ge
sbat op 30 miljoen gulden. De rijks-
ubsidies die .kennelijk pondsgewijze'.
Twr deze wegen worden toegekend,
zaken verbetering van ongeveer vijf
Hoort wie klopt daar'
in het Zuiderbaken
KDDELBURG In het Zuiderbaken
2 Middelburg-Zuid wordt op zondag 6
tauter aanstaande om 4 uur een
-zs genouden. met jongeren van de
Ettemeerde kerk te Middelburg
wftaeld. In deze kerkdienst zal
rapan ds J. A. A. der Boer te
ratiburg die het thema Hoort! wie
«W daar?' zal inleiden. De organisa-
soxillea met deze dienst de na-
leggen op de verwachtingsvolle
asstijd. Aan de kerkdienst zullen
ea jong hun medewerking verle-
ïb kerkgangers zullen door on-
-j.-.sere vragen van. de predikant
ce: bij de dienst worden betrokken,
iennnek wordt verzorgd door een:
.Va de dienst is er gelegenheid
«fflscussie en zal er weer om reac-
OP oe dienst gevraagd wor-j
kilometei per jaar mogelijk. .In dit
tempo duurt het dus plusminus 25 j
jaar voor we van de smalle quartaire
B-wegen afkomen', zo wordi daaraan
toegevoegd. Eerst na deze 25 Jaar zou,
zo stelt het wegschap, aan de onge
veer 208 kilometer zogenaamde .niet-
plan' B-wegen kunnen worden begon
nen. Dat zou dan geheel uit eigen,
middelen moeten gebeuren omdat de
ze categorie buiten de WUW-subsidie
regelingen valt. Het wegschap noeml
dit alles een .weinig bevredigende' zaak j
vooral ook geit op veel hogere bedra
gen die aan andere provincies worden]
uitgekeerd, Als voorbeeld werd Zuid
Holland genomen, Deze provincie kan,;
zo werd becijferd, voor een periode
van tien jaar (1969-1978) voor verbete
ring van de tertiaire wegen op zeshon
derd procent meer subsidie rekenen
dan Zeeland. Daar staat, tegenover dat
Zuid-Holland over slecht.s twintig pro
cent meer tertiaire weglengte beschikt
dan laatstgenoemde provincie. Een j
wijziging van de verdeling van de
rijksgelden over de verschillende pro-,
vincies wordt dan ook een .rechtvaar
dige zaak' genoemd.
Naar aanleiding van vragen van onder
meer de hern J. Hekhuis en de
Kam, deelde voorzitter J. Dregmans
meer de heren J. Hekhuis en A. de
begin zal worden gemaakt met de
verbetering van het rijwielpad Wal
cheren.
Het werk zal in totaal ongeveer een
maand vergen en in twee etappes
worden uitgevoerd. Nog dit jaar
wordt op de huidige tegels een grond
laag van asfalt gelegd terwijl volgend;
jaar, waarschijnlijk in april, nog een
toplaag zal worden aangebracht. De
totale kosten van dit werk worden;
geraamd op 140.000 gulden, waavanj
echter tachtig procent zal worden ge
subsidieerd door CRM. Gezien de toe
stand van het rijwielpad noemde de;
heer Dregmans het nog beslist nood-,
zakelijk, dat er door het wegschap
.achteraan' werd gezeten.
Naar aanleiding van een voorstel tot
aankoop van grond aan de Valkenisse-]
weg, nodig voor de verbetering van
deze weg, zei de heer Dregmans het
niet uitgesloten te achten, dat CRM
zich hiertegen zou verzetten, omdat
.Den Haag' de grondprijzen in bepaal
de sectoren in Zeeland te hoog vond.
.We zullen CRM in ieder geval een
uitvoerige toelichting geven over het
tot stand komen van deze grondprijzen
en wijzen op de urgentie van dit
werk', aldus de voorzitter. De heer A.
de Kam deed hierop de suggestie, dat
bij een ,niet aanvaardbaar' door het
departement de verwervingskosten
maar uit het subsidiabele bedrag;
moesten worden gelicht en voor eigen
rekening worden genomen zodat toch!
voortgang zou kunnen worden ge
maakt.
F met Sint-Nicoiaas/j
plantebon
(^KWEKERII M. H. DEKKER
Voorspelling
In antwoord op een vraag van de]
heer D. Stam, zei de heer Dreg-j
mans voorts, dat in ieder geval niet!
behoeft, te worden gerekend op een
overgang van het wegschap naar]
een gemeenschappelijke regeling I
per 1 januari 1971. Zich aan .voor-!
spelling' wagend, zei de voorzitterj
aan te nemen dat een en ander in]
maart of april van het volgens jaar]
zijn beslag zou kunnen krijgen. Het
dagelijks bestuur van het wegschap
heeft inmiddels wel per brief er bij
gs op aangedrongen om in deze
aangelegenheid zoveel mogelijk
voortgang te maken
Aan het begin van de vergadering werd
de burgemeester van Middelburg, drs
P Wolters als lid van het college van
beheer beëdigd.
De heer Dregmans sprak voorts een af
scheidswoord tot de heer W. Gabriëlse;
uit Westkapelle die per 1 januari 1971
als lid van het college heeft bedankt.
De voorzitter noemde hem een .trouw
bezoeker' van de vergaderingen en
sprak tenslotte zijn erkentelijkheid uitt
voor de ondervonden medewerking.
Staande had men eerder ook het
overleden lid van het college, de
heer H J Volkers uit Veere, her
dacht. De heer Dregmans herinner
de er nog aan. dat de heer Volkers
een van de laatsten was, die sinds
ae oprichting deel had uitgeaakt
van het wegschap.
fADVERTENTIE)
MIDDELBURG —Voor de afdeling
Middelburg van de gereformeerde j
bond in de Nederlands hervormde
kerk sprak dinsdagavond ln de hal
van de Ontmoetlngskerk ds C. A. Ko-
revaar, predikant te Rotterdam, over
het onderwerp: Christen zijn In deze
tijd.
Ds Korevaar begon met er op te
wijzen dat in deze tijd. die zoveel
verschilt met vroeger, de geestelijke
waarde van de bijbel in- het gedrang
is gekomen.
.De bijbel wordt verstandelijk bena-l
derd en het besef van de afhankelijk
heid van God is minder geworden. Er|
is een grote verandering gekomen in
het. levenspatroon waarbij de afval
van God op de meest godslasterlijke'
wijze ordt gepropageerd. Men
maakt zich terecht -- druk over
milieuverontreiniging, maar de geeste-;
lijke milieuverontreiniging is veel er
ger God plaatst ons echter in deze
tijd en daarin hebben we een roeping
te vervullen. Zo staan we in de span
ning van het leven.'
Ds Korevaar betoogde dat er veel
gebrek is aan bijbelse kennis. Daarom
moeten we studeren opdat we kennis]
krijgen. In de zin van de bijbel isi
kennis echter dat we er persoonlijk
kennis aan hebben. Met waardering
van het goede van tijd moeten we er!
kritisch in leven. We hebben de op-,
dracht de rijkdom van Gods woord
uit te dragen in ons gezin en in dei
wereld Daarom hebben we ook goed]
onderlegde mensen nodig die leiding:
kunnen geven en vormend optre
den.
Spreker eindigde met de opmerking
dat de Middelburgse toren nog altijd]
naar boven wijst, naar de hemel waar
kracht en wijsheid te verkrijgen
is.
Na de pauze was er gelegenheid tot
het stellen van vragen waarvan een
druk gebruik werd gemaakt
De zeer goed bezochte vergadering
stond onder leiding van de voorzitter,
ir H. Steur. Deze deelde nog mede dat
in 1971 vrij geregeld elke twee weken
een avonddienst in de Oostkerk wordt
gehouden.
DS BOOT NAAR CURACAO
Ds M. Boot uit Oudewater vertrekt
deze maand nog naar Curacao waar
hij door de Gereformeerde Kerk be
roepen is tot geestelijk verzorger van
de zeevarenden Ier koopvaardij. Ds
Boot was van 1958 tot. 1964 predikant
van de gereformeerde kerk te Gapin-
ge.
DS L. JANSEN -
SCHOONHOVEN DOET
INTREDE TE SEROOSKERKE
Zondagmiddag doet ds L. Jansen -
Schoonhoven uit Warns zijn intrede
in de Nederlands hervormde kerk te
Serooskerke (W) om daar bijstand in,
het pastoraat te verlenen.
Leendert Jansen-Schoonhoven werd 15:
oktober 1905 te Sluipwijk (bij Gouda)
geboren. Na achtereenvolgens aan de
rijksuniversiteit te Leiden en aan tie
toenmalige Nderlandse zendingshoge-.
school te Oegstgeest gestudeerd te
hebben, werd hij op 8 juli 1931 te
Rotterdam geordend als zenaelingle-1
raar en uitgezonden naar Deli op Su-
matra. Tijdens de tweede wereldoor
log moest hij zijn werkzaamheden
staken wegens internering door ae
Japanse bezetters, maar na de bevrij
ding kon hij van 1947-1948 bij de
protestantse kerk te Medan op Suma
tra het predikantschap vervullen
Daarna was hij van 1948 tot 1965,
dienaar des Woords bij de Nederlands
hervormde kerk te Roodeschool (Gr)
waarna hij de gemeente te Warns van
1965 tot 1970 diende.
MIDDELBURG Drie weken
gevangenisstraf waarvan twee
voorwaardelijk met een proef
tijd van twee jaar, een boete
van 150 en verbeurtverkla-
ring van de lichtbak met toe
behoren hoorde M. A. K. uit
Middelburg zich woensdagmor
gen opgelegd worden door de
Middelburgse kantonrechter rar
A. Veenhoven. Op 4 oktober was
K. te Waarde betrapt bij het
jagen op patrijzen en hazen,
daarbij gebruik makend van
een lichtbak. Hij was niet in
het bezit van een jachtakte en
bovendien was het jachtseizoen
nog niet geopend.
K. bediende die nacht de lichtbak,
terwijl .een zekere Kees" die zich tij
dig uit de voeten had kunnen maken,
het geweer hanteerde. Getuige W. J.
K. uit Waarde vertelde hoe hel alle
maal in zijn werk was gegaan. Hij
had in die nacht van de 4de oktober
de aanwezigheid van de stropers ont
dekt en was met zijn zoons achter
hen aan gegaan. Jices' wist te ont
snappen, maar K. belandde met zijn
lichtbak in een sloot, waar hij zich
door vader en zonen liet overmeester*
ren. Later werd hij overgedragen aan
de politie.
De kantonrechter had ontdekt dat K..,
die zich de beste werker met een
lichtbak in de streek noemde, al een:
aantal veroordelingen op zijn naam j
had staan, onder andere te Brielle er.
te Zevenbergen. De officier van justi-j
tie. mr C. G S. F. Keyser, hechtte er
weinig waarde aan dat K. de laatste'
zeven jaar niet meer veroordeeld was.
geweest. Hij kon zich namelijk moei
lijk voorstellen dat K. in die zeven i
jaar nooit meer gestroopt zou hebben
Het werken met een lichtbak noemde
mr Keyser een minne manier van
jagen, waarbij de dieren geen enkele
kans wordt geboden. Hij eiste een
gevangenisstraf van drie weken waar
van twee voorwaardelijk, een boete
van 450 en verbeurdverklaring van
de lichtbak met toebehoren. Hoewel
K. deze eis nogal hard vond aanko
men, nam mr Veenhoven hem toch
grotendeels over. alleen de boete ver
laagde hij tot 150.
Enigszins ingewikkeld was de zaak
tegen W. J. van W. uit Goes, die op 16
oktober te Vlissingen een aanrijding
had veroorzaakt. De man zou een
voorrangskruising zijn opgereden ter
wijl er verkeer naderde en vervolgens
zou hij linksaf zijn geslagen op het
moment dat. hij gepasseerd werd.
Toen volgde de aanrijding. Als getui
gen traden op de tegenpartij J. W. en
J. A. v. d. S. uit Vlissingen, die het
allemaal had zien aankomen. Als ver-
dediger trad op de Middelburgse ad
vocaat mr J. F. C. van Deinse. De
officier van justitie meende dat het
wel vaker voorkomt dat de mensen
niets zien wanneer ze een voorrangs
kruising oprijden. Hij eiste een boete
van f 50 sub 4 dagen Mr Van Deinse
meende dat zijn cliënt bijzonder voor
zichtig bad gereden. Hij hechtte meer
waarde aan de verklaring van getuige
Van de S.. waaruit bleek dat W. nog
met te zien was toen Van W. de
kruising opreed. Bij het linksafslaan
achtte hij het niet onwaarschijnlijk
dat de auto van W. zich voor zijn
cliënt juist in de .dode hoek' bevond
.Straks beroept iedereen die linksaf
slaat zich op die dode hoek', was de
reactie van mr Keyser. De kanton
rechter achtte het eerste punt niet
voldoende bewezen, maar het foutief
afslaan wel en vonniste een boete van
30 sub 2 dagen.
Reflector
J. de W. uit Goes die op een Walcher-
se secundaire weg uit de bocht was
gevlogen, kon slechts aanvoeren dat
de rrTirctoren op dc paaltjes in de.
bocht niet in orde waren. Mr Keyser
vond dat geen excuus om uit de bocht
te vliegen, dir reflectoren zijn slechte
een hulpmiddel. IIIJ riste ren boete
van 75. De kantonrechter maakte er
50 van.
De te hoge snelheid <70 km per uur)
waarmee A. S uit Vlissingen had ge
reden op de VH&slngse weg bij Sou
burg werd beboet met ƒ35. De off!
cler had 50 geelstDe man voerde
aan dat zijn snelheidsmeter niet juist:
functioneerde.
Het niet stoppen voor een stopbord
kostte J. T. uit Goes ƒ20. Mr Keyser
had 25 geëist.
M. M. V. was helemaal uit Amster
dam naar Middelburg gekomen om te]
verdedigen dat hij op 18 oktober te j
Goes met zijn brommer rechts hatij
ingehaald voor een zebrapad. Naar
zijn mening had hij het verkeer niet
in gevaar gebracht, daar hij het hele
zebrapad kon overzien. Er werd alles
zins rekening gehouden met de reis
die de Jongeman had gemaakt en
zelfs ƒ15,*
Mevrouw J. M. V M uit Souburg
wilde helemaal niet ontkennen dat zij
te hard liad gereden op de Vlissing.se
Paul Krugerstraat, rnaar zij was al
leen maar naar het kantongerecht ge
komen om cen.% te zien hoe het daar
toegaat. Dat had nog succes ook.
want de els van de officier werd door
de kantonrechter m<-t vijf gulden ge
reduceerd tot 20
Rijbewijs
Chr. mavo bestaat
vijftig jaar
De Prins Willem Alexarvdervchool voor
christelijk mavo tc Vlissingen viert t
dit jaar het 50-jarig bestaan. De schooi
ontplooit, hoewel niet naar buiten tre-i
dend. daarom enkele .onschoolse' acti
viteiten Donderdag was het in de let-,
terhjkse zin van het woord feest voor
de klassen III en IV dat onder meer
bestond uit het optreden van de trou-,
badour Dlmltri van Too ren. Vandaag.!
vrijdag wordt hetzelfde programma!
afgewerkt voor de klassen I en II die:
tevens 's avonds een tekenfilm en een
komische film te aanschouwen krijgen.!
Dat hij zonder rijbewijs had gereden,
wilde H. H. van V. uit Vllnningen niet
ontkennen. IliJ wee* alleen op de
situatie waarin dr overtreding had
plaategevondrn. Een kostganger van
hem reed altijd mrt y|Jn auto, maar
de man was niet goed geworden en
toen had Van V. aangeboden om hein
naar huis te rijden. IliJ had overigena
Inmiddel* zijn rijbew Ijs geliaald. Daar
wilde men wel rekening mee houden
en conform de ei* werd de boete
bepaald op 75.
S. M. uit Goes had zonder rijbewija
gereden op de motorfiets van A. van
S. uit Heinkermand. Dat ging M. con
form de eis 50 kosten Aan de mo
torfiets bleek nogal wat te ontbreken,
zoals kentekenbewijs, verzekering en
een goede rem. waarvoor mr Keyser
in totaal f 125 boete eiste Mr Veenho
ven maakte er 100 van.
C. M. L. uit Domburg had op 5
augustus een stopteken van de politie
genegeerd en bovendien had hij aan
de voorzijde van zijn voertuig geen
kenteken. Het vonnis v a-, ƒ30. nadat
de officier 50 had ge-:-1
Op 30 augustus had S J. uit Zeist la
Rilland.Bath zonder rijbewijs gereden.
De overtreding was ontdekt naar aan
leiding van een ongeval Mr Keyser
eiste een boete van 75. die door mr
Veenhoven werd teruggebracht tot
ƒ60.
.De echte oorlogs- en koopvaardijgalei u.'j> ir; c'e
Nederlanden helemaal geen onbekend schip. Van
de He eeuw af bouwde men dit soort schepen in
Engeland voor de oorlogvoering. De handel lus
sen de Italiaanse staalsteden en Vlaanderen had
een levendig scheepvaartverkeer tot gevolg,
waardoor sedert 1317 en tot rn de 16e eeuw.
galeien uit Venetië naar Londen. Brugge en
Antwerpen soms ook naar Middelburg toeren.'
Er zijn boeken om nog een keer op terug te komen. Wij bedoelen het
werk van J. van Beylen: Schepen van de Nederlanden. In het
eerste deel van de tachtigjarige oorlog gebruikten de Spanjaarden op
de Zeeuwse stromen galeien van kleine en middelbare afmetingen. Wij
nebben een vorige keer al de tapijten van De Maecht genoemd. Op
een tapijt van het eind van de 16e eeuw. waar de slag bij Zierikzee op
weergegeven wordt, slaan roeischepen afgebeeld- Voor de Nederlan
de "s va.' het Rebruik van galeien een aansporing soortgelijke schepen
te bouwen. .De echte galei deed haar intrede in de zeemacht in 1598,
'oen de staten van Holland op voorstel van de baljuw van Vlaardin
?en, Baitholomeus van Bueren. besloten een galei te laten bouwen ter
bewaking van de rivieren tussen Holland en Zeeland Zij die de
galeien roeiden waren wellicht de meest beklagenswasrdlgen aan
Doord. Zij moesten op hun banken slapen en konden zich nooit
jitsrreriken. .Naar de begrippen van die tijd waren ze behoorlijk
gekleed. Dit was een gevolg van het heersende klimaat maar het had
juk zijn keerzijde. Zij mochten zich nooit ontkleden, ook niet bij de
grootste hitte, omdat ze hierdoor kou konden vatten.'
De straf naar de galeien was een afschuwelijke straf. Wij hebben
voorbeelden uit de rechtsregisters van Zierikzee. In 1564 werd Adri-
aen Adri eens, ook wel de graauwen Aeliaen genoemd, geboren van Borr.
menee. wegens landloperij en inbraak veroordeeld tot twaalf jaar galei
straf. Als men dan leest dat de bewaking bijzonder streng was er. het
minste vergrijp met slagen op het naakte lijf werd bestraf:, kan men zich
hdenr.e.. dut velen de galeien niet levend verlieten. Zonder ironie, zegt
Van Beylen, da, als geestelijk voedsel de kapitein of zijn plaatsvervan
ger 's zondags twee hoofdstukken uit de bijbel voorlas Driemaal per
aag werden gebeden gezegd en psalmen gezongen. Tijdens het
Twaalfjarig bes'and werden de galeien afgedankt, gebruikt bij de
uewaking var. de Westerschelae. hadden zij hun betekenis bij de
ir neming van Sluis in 1604 verloren. De Zeeuwen hebben gevaren naar
oost en west. Uit de boeken kunnen we leren, dat op lange reizen de
verse leeftocht onafwendbaar aan bederf, beschimmeling en verrotting
onderhevig was. Reeds sedert net einde van de 16e eeuw heeft men
geprobeerd zoetwater uit zeewater te distilleren. Men had altijd
gebrek aan water. De dorst werd nog in de hand gewerkt door he-
eten van sterk gepekelde spijzen. Xen regenvlaag werd dan ook ais
een zegen en een verlossing beschouwd en het zoete water werd
gretig in zeilen opgevangen.* Wij houden op met aanhalen: neem en
lees.
jji en w van Middelburg voelen ei
voor om ln het vervolg avond
rfJ^kvergaderingen te houden
tg! het begrijpen Los van
™L.at„men met al overdre-
.^P 'bngen moet hebben van
b^njvigheid op de
!--ti ,une bij avondvergaderin
aal j en w kennelijk voorko
''aadsleden straks in hur
ook nog een py
S\-^Ln. ^sluiten, wanneer zij
"a ntZl, bijwonen van dergelij
b«p»^iïnis'cn naar bel stadhui.-
Ss hL j l°n?ste raadsvergaderin
S we van 's middaga twe.
•a^'A, Juur 1,1 de avond Wan
raad 's avonds vergaderc
-■bt r,n r1nd ,wee "or in
s-.C -,p straat hebben gestaan. Er
Jk-KiJ?60 e raad n'et aandoen
men wel blameren
Ja v,r ,niS5€n als vor'?e week in
toen men midden in de
nacht met een gat van 45 miljoen
bleef zitten. Een gat dat tussen twee
haakjes overigens mooi gedicht had
kunnen worden met een vervroegde
overname van de Haringvlietbrug
Hoewel: (weer terug in de Middel
burgse raad) het zou te overwegen
zijn om eens enkele van die avond
vergaderingen te houden. Al was het
alleen maar om na te gaan, hoe de
raad op deze slopende vergaderingen
zou reageren. Of zouden er toch nog
andere mogelijkheden zijn om de
tijdsduur van de beraadslagingen
wat binnen de perken te houden.
De woefs zijn van hun voetstuk
gevallen. En dat heeft een grote
bons gegeven. In januari wordt de
veel te moeilijke televisietrip voor
de kleintjes vervangen door de Fa
beltjeskrant. Jawel' In Zeeland kij
ken de meeste kinderen overigens al
geruime tijd elke avond tegen zeven
en naar het via de Belgische zender
gepresenteerde zandmannetje. Dn
woefs hoeven voor hen al lang niet
meer. Lamaar!
Jitlating van auteur Faro in het pa>
•erschenen boekwerkje .Zeeland
vaarom daarom": .Bij de grieven
die ik koester jegens de industriëlc-
ontwikkeling vallen die ten opzicht:
,-an het recreatiebeleid in het me:
Al is het een feit, dat men vlak
tegenover het unieke stadgezicht dat
Vere (lees Veere) biedt tegen beta
ling van een ton per stuk wanstalti
ge bouwsels kan kopen die daar zijn
neergezet met volledige medewer
king van planologen, landschapsdes
kundigen, architecten enzovoorts die
toen ze hun plannen uitbroedden
nooit ter plaatse hadden gekeken en
in de mening verkeerden dat als de
ene oever van het Veerse Meer uit
zonderlijk mooi is, de andere uitzon
derlijk lelijk mag zijn, of gemanipu
leerd werden door het kapitaal.'
Wie is Faro? In werkelijkheid
heet deze auteur Israel, heeft fami
lie op Noord-Beveland wonen en
was enige jaren lang een zonderlin
ge mystificatie in de Nederlandse
letteren. Niemand (nou ja niemand)
wist wie hij was, de enige afbeel
ding die van hem in omloop was,
was een kleuterfoto waarop hij was
afgebeeld met een mooie muts op.
In Amsterdam beweerden ze dat Fa
ro professor Karei van het Reve was,
de vinnige auteur en slavist uit Lei
den. Men was toen wel ,warm\ want
de Leidse hoogleraar is een zwager
van Faro. De PZC heeft de man nog
eens als Faro geïnterviewd: een cor
respondent had de redactie aan
een adres geholpen, hij bleek een
neef van de man te zijn. Hij heeft
overigens niets met de Egyptenaren
te maken... Hoewel, hij houdt van
forse taal: zie boven.
wegverkeer let de verbalisant onder
meer op het .onvast ter been zijn'
van de automobilist Dit punt biedt
geen enkele houvast voor de zeeva
rende. die van bakboord naar stuur
boord wankelt Want dan zou hij bij
windkracht acht altijd dronken moe
ten zijn.
ter dan weer de zaal betreedt zet
men de vergaderingen voort bij het
schuchtere licht van twee schemer
En daarmee zijn daar weer enkele
hete hangijzers van de agenda afge
voerd.
Zeevarenden, die een oorlam te vee-
op hebben, zullen als het vandaag
it? de krant gesignaleerde gat in de
wet ivordl opgevuld —straks even
stevig worden aangepakt als de au
'omobilisten die meer op hébben
aan goed voor hen is. Wel zullen ei
andere normen moeten worden aan
gelegd om tot de conclusie le ko
men. dat de zeeman inderdaad niet
meer in staat is om achter het
stuurwiel plaats te nemen. Bij het
De gemeenteraad van Bruinisse
heeft sinds enige tijd een vast punt
op de agenda staan: het heeft be
trekking op de zes kolossale lampen
boven de vergadertafel. Naarmate
de afwerking van de agenda vordert,
wordt het punt steeds urgenter. Te
gen het moment dat men aan agen
dapunt vijf toe is, gaan de stropdas
sen los en pleegt het raadslid me
vrouw A. J. van Leeuwen-Sieling
zich te ontdoen van het jasje van
haar mantelpakje Bij het naderen
van punt acht kijken verschillende
raadsleden vertwijfeld naar de ver
warming en direct daarna naar het
raadslid M. Verspoor dat dan ook
prompt onder de tafel naar de ver
warmingsknop tast en deze dicht
draait. Het blijft echter drukkend
warm en de vergadering sleept zich
dan ook moeizaam voort. Een nïeu
we activiteit wordt vervolgens ont
plooid door de gemeentebode. die
besluit de ventilator aan te zetten
Meestal wordt hierna de vergaderir.:
nog voor een wijle geschorst doo'
de burgemeester, die zich naar el
ders begeeft om een glaasje vei
kwikkend vocht te nuttigen. Dat i?
dan prompt het sein voor de raac:
om een discussie te openen over de
hitte, die voornamelijk wordt ver
oorzaakt door de lampen boven de
rafel. Steevast komt men dan to:
het besluit dat de lampen moeten
worden gedoofd. Als de burgemees-
Kantlijn van 2 december over. pres
sie-groepen: .Wie is er bang voor
Virginia Woolf?'
Nou dachten we toch dat ze Tine
heette!'
De popularisering van de caravan
heeft met zich mee gebracht dat
deze tweede-woning-op-wielen in toe
nemende mate de aanblik van de
campings gaan bepalen. Volgens de
kampeerraad zijn er nu zo om en
nabij de 100.000 caravans in Neder
land. Een aanzienlijk deel van de
stacaravans wordt jaarlijks gediri
geerd naar Nederlands campingrijk
sté provincie Zeeland, waar de hou
ders van kampeerterreinen al voo?
aanvang van het seizoen weten da'
ze voor vijftig procent vol komer
•net vaste standplaatshouders.
Ms het seizoen afgelopen is begi:
ïen echter de problemen. Nu zijn e
:emeenten waar men de eigenaar
olkomen vrij laat in het al of r.:e*
aten staan van hun zomerse onder
l-.omens op het terrein.
Maar er zijn ook gemeenten die or
grond van landschappelijke schoor,
heidsoverwegingen niet dulden, dat
er in de winter caravans op de
terreinen blijven staan. Ook zijn er
campinghouders, die buiten het sei
zoen geen caravan op hun terrein
willen zien. Voor een aantal ca: a
vans is nog we! een plaatsje te
vinden in de een of andere boeren
schuur. maar het aanbod is vee!
groter dan de ruimte aan onderdak
Zo komt het dat vele bakbeesten
van caravans, die vanwege hun om
vang niet mee naar huis kunnen
worden gesleept, worden gestald op
erven van boerderijen en landarbei
derswoningen in de omtrek, dit in
afwachting van het moment dat ze
weer op het terrein mogen komen.
De provinciale landschapsverorde
ning zegt niets over de plaatsing van
caravans in en buiten het seizoen
Het zou te overwegen zijn te bepa
len. dat de campings ook in de
winter volkomen in tact mogen blij
ven zodat de caravans geconcen
treerd blijven op de plaatsen, die
daarvoor aangewezen zijn. Een cara
van-carantaine zo gezegd.
De heer Lolke Cnossen uit Krabben
dijke is benoemd in de Loptkertcaard.
En daarmee is de dreigende
woningnood onder de Bevelandse
oud-burgemccsters met vijftig pro
ent gedaald
man opstond me: m de rechterhand
het rode boekje. Zijn houding was
die van een volleerd Chinees uit he*,
rijk -.-an Mao. Hij citeerde echter
niet de grote voorzitter, maar sprak
degelijke Westerse taal; .Het gezin.
en niet de commune ls de grondslag
voor onze samenleving*, rel hij. ce
blik gericht op een der onderwij
zers. die kennelijk wel eens anders
had beweerd. De spreker kreeg voor
zijn bewering de handjes op elkaar
Met aandacht werd er ook geluis
terd naar een andere vader, die de
grondwet van stal haalde en wees
op de benoembaarheid bi) het open
baar onderwijs van iedere Nederlan
der. ongeacht zijn politieke kleur.
Maar de meeste bijval kreeg de
man, die op een bepaald moment
bet woord vroeg, de onderwijspro
blemen liet voor wal ze waren en
met stentorstem riep: .Voorzitter ik
wil koffie' Wat gelaten zat hoofd
ambtenaar H. C. van de Vreugde
voor onderwijszaken van de Goeve
gemeente-secretarie de stortvloed
van afkeuringen en loftuitingen over
Wolphaartsdtjkse onderwijs aan te ho
ren. Hij moet straks b en w rapport
uitbrengen. En van hem wordt een
Salonsoordeel verwacht. Dreigde
Salomo destijds niet een kind te
halveren? Laten ze maar voorzichtig
zün. daar in Wolphaartsdiik.
Iedereen weet nu wat er met
college van gs wordt bedoeld:
college van Gehalveerde Staten.
De vergadering, woensdagavond in
het Wolphaansdijks dorpshuis, waar
ouders hun har: konden luchten
over het onderwijs aan de Prinses
Wiihelminaschoo'. kende zo zijn
hoogtepunten. Eén van die uitschie
ters was het moment waarop een
Redactie Jacques C. M. Cats. Bijdra
gen Wout Bareman en Gerard C.
van Loo.