gewoon de schijn ophouden
AIS ZOU ER IETS GEBEUREN'
m
televisi<
Concertgebouworkest
toonaangevend in
Mahler-sympronieën
Panda en de meester-ongelukker
Henk Elsink wint
in hoger beroep
tegen Bovema
I)e Sint
met een fijne nem geeft
„„BAG 3 DECEMBER 1970
RROVINCIAIE ZEEUWSE COURANT
15
Bruiker, de man die dit Jaar
^lAifoPlellende monster-tv-uitzen-
1*^1) de vraag .Is Ja« dood?' de
5w Doneerde: „Studeren is uit den
Sfhei raat alleen om het produce-
ra klanken', heeft de Wessel
oprijs gekregen.
w feit dat Willem Breuker met
1 «ui'boze collega-musici zo'n
of wat geleden één van de
Ü^frinren van het bestuur van de
^mIm Jan In Nederland kraakte
«rijn grieven tegen het huidige
wi«tfl te vpule"' heeft h'.lRCdraBen
Jfjo prijstoerelklng aan hem. blijft
dubieuze zaak. Kraak-actles wor-
huilen de hoofdstad meestal be-
leder geval heeft hij we)
^St dal het halve bestuur is afge-
Kdffl-
rt, bi december zullen in de hoofd-
i'uzmuzlkanten. medewerker aan
en allen die de Jazz in al zijn
«n warm hart toedragen, bijeen-
i om er te spreken over een
-ut algemeen plan voor de jazz in
Eiland Neemt u wel tandenbor-
üapzak en ontbijt mee. want
dit op uitdraait weet nog nie-
L En dit is niet eens voor de
„.ale!
b 23 december ontvangt Willem
siier officieel zijn prijs in gebouw
ill in Amsterdam. Dubieus is
ie aanwezigheid van de Vara-
i want Breuker wil de onmiddel-
(volgens hem) aan de prijs
«je autoriteit uitspelen tegen
'de Grote Bonzen van de Vara.
honorering van mijn musici voor
u «vond is te gering', heeft hij te
gvc «geven. Maar daar trapte me-
in. t Is jammer, dan zonder
Swslag
6 ft «el dubieus. Ook de vraag of
jan nou wel of niet moest accep-
t vond Beuker. .Alleen omdat ik
Hld (13000.-) goed kan gebruiken
a oa de aan de prijs verbonden
^ratelt' neem ik hem aan. zodat ik
S autoriteit' weer kan gebruiken om
-£ grieven tegen het bestaande sys-
ta a uiten. Overigens is het be
ren die Wessel Ilckenprijs ge-
de schijn ophouden dat er iets
«beuren.'
Bedroevend
lu is ff aan de hand met de jazz in
vrierlind', vraagt hij zich af. Hij
nest als voorbeelden de Rotterdam-
het jongerencentrum
lm in Utrecht, waar bij 't onlangs
openingsconcert slechts
vijftien mensen aanwezig waren. Hij
rédt Jat bedroevend.
|r rijn al zo weinig concerten'.
hij, ,en waar nog wat wordt
georganiseerd, blijkt de opbrengst on
voldoende. Van het muziekmaken kun
nen wij niet leven. De enigen die er
hun brood mee kunnen verdienen, ma
ken gezellige muziek of bedenken leu
ke geluiden voor het toneel, bijvoor
beeld.'
Dat er nog maar vijftien tot twintig
jazzmusici (volgens W B.) in Neder
land te vinden zijn die er plezier in
hebben, komt door de ongelijke sta
tusverdeling. Hij vergelijkt de situatie
met die in de serieuze muziek, het
ballet en het toneel.
,Er zijn te weinig clubs, er is te
weinig geld. Wij komen niet voor
radio en tv. In feite worden we ge-
Henk Elsink heeft ook In hoger be
roep het kort geding gewonnen dat
hij eind vorig jaar tegen de NV Ver
koopmaatschappij Bovema in Heem
stede had aangespannen naar aanlei
ding van het in de handel brengen
door deze maatschappij van een
grammofoonplaat, waarop het liedje
.Harm met de harp' voorkomt. Henk
Elsink had geëist dat deze plaat uit
de handel zou worden genomen en
niet meer ter beschikking zou worden
gesteld van radio- en televisie.
Bovema had de opname ontleend
aan een bandje dat 25 april 1965 in de
Stadsschouwburg in Leiden was ge
maakt. Beide partijen waren het er
destijds over eens geweest dat de
opname voor een grammofoonplaat
moest worden afgekeurd. Volgens de
president van de rechtbank, die Henk
Elsink in eerste instantie in het gelijk
stelde, had deze op genoegzame wijze
aannemelijk gemaakt dat het resul
taat van de opname van dien aard
was dat ze niet geschikt was om
daarvan een plaat te maken en dat
Bovema en Elsink het hierover eens
waren. De president bepaalde dat Bo
vema de grammofoonplaat niet meer
mocht verkopen of aan radio en tv
ter beschikking stellen en dat Bovema
aan Elsink een dwangsom van 10.000
gulden zou moeten betalen voor elke
grammofoonplaat die Bovema in de
handel mocht brengen. Verder werd
een dwangsom van 100.000 gulden
vastgesteld op het vermenigvuldigen
van de in 1965 gemaakte opname. Het
vonnis werd bij voorraad uitvoerbaar
verklaard. Bovema was van deze uit
spraak in hoger beroep gegaan. Dins
dag heeft het gerechtshof in Amster
dam het vonnis van de rechtbank in
Haarlem bekrachtigd.
(ADVERTENTIE)
inventum maakt
u het koffiezetten
gemakkelijk!
Deze koffiefilter is het
hélemaal! Vol-automatisch
één, twee, drie, vier, vijf,
zes, zeven, acht héérlijke
koppeni f.112.-
boycot door radio en tv Wij zijn het
hele jaar nog niet gevraagd om eens
op te treden. Trouwens die betaling is
ook een farce', laat hij er onmidde!
lijk op volgen. .Zesenvijftig gulden
schoon per uitzending.'
Hij vindt ook dat de kranten te wei
nig aandacht besteden aan de jazz.
.Vroeger werd er regelmatig gepubli
ceerd'. zegt hij, .tegenwoordig wordt
er te weinig informatie gege
ven.'
Opdrachten
Hij zegt niet te willen pleiten voor
een structurele subsidiëring van jazz
musici. maar wel voor een regelmati
ger verstrekken van opdrachten aan
componisten en de uitvoering van die
werken. ,Er worden wel opdrachten
gegeven, maar niemand weet wat er
nadien mee gebeurt'.
Breuker meent, dat clubs en schouw
burgen wel eens jazzmusici zouden
kunnen uitnodigen voor concerten.
Hij noemt de beschikbare budgetten
,vaak waanzinnig hoog' en zegt te
weten ,dat ze soms in een keer
den opgemaakt.'
Terug naar die betaling van musici
door de omroepen.
Boy Edgar, bij wie Breuker in de big
band heeft gespeeld, zegt- ,Ik weet
niet precies hoe het met die toestan
den zit. Er bestaat een solistentoeslag
en die krijgt iedere muzikant uit de
band van wie ik als dirigent uitdruk
kelijk en schriftelijk moet verklaren
dat hij ,als solist een wezenlijk deel
van de uitvoering draagt
Stem uit de zaal: .Elke jazzmusicus is
een solist!' .Dat geldt ook voor het
schrijven van arrangementen voor de
omroep', zegt Edgar. .Als je het twin
tigmaal uitschrijft, krijg je ook twin
tigmaal zoveel centen.'
.Ik heb al eerder gezegd en ik herhaal
het weer', roept Hans Dulfer dan,
Jaten die musici die de betaling bij
radio en tv te weinig vinden hun
contracten verscheuren en laat ze
naar Paradiso komen. Tegen inleve
ring van het contract krijgen ze van
mij een schnabbel van honderd gul
den."
Stem- .Honderd gulden voor een
schnabbel is ook niet veel.'
Dulfer: .Ik bied het maar aan ter
compensatie.'
Foefjes
De foefjes die kunnen worden toege
past om een hogere gage te ontvan
gen worden zeer uitvoerig besproken
Anderhalf maal de gage halen blijkt
heel goed te versieren. De VARA-radi-
omensen zwijgen.
Iemand stelt voor de radio-uitzendin
gen te boycotten en telkens via de
pers bekend te maken waarom.
Anderen vinden dat geen zinnig
plan.
Prijswinnaar Breuker besluit tenslotte
de spontane discussie met de opmer
king dat hij nu een .onderhandelings
positie' heeft bereikt en dat het aller
minst in de bedoeling ligt om de
klasse-structuur nog verder uit te
breiden.
In het napratende gezelschap: .Wat?
Hoeveel boden ze hem bij de radio?
56 gulden? Man, eenzesenvijftig is nog
teveel!'
Jules Croiset naar
Haagse Comedie
Jules Croiset zal met ingang van 1
september 1971 als acteur aan
Comedie zijn verbonden.
NEDERLAND-1
115 uur
«iOOLTELEVISIE
■tünur:
DEW0EFS EN DE LAMAARS
•IK uur:
TOO) BETTY BOOP
319 uur:
WIENS DIRK MULDER
programma over werkende jongeren.
XldffljT
JOURNAAL
MO uur
WS ER NOG WAT
UffiEI, EN HARDY
#5) uur
WXKIE IS DIE SCHOOL?
Programma dat laat zien hoe de situatie in het
onderwijs dikwijls is, maar ook hoe die kan
Ü30 uur:
THE PRICE OF FAME
Programma van de BBC met zang en dans
5ï- Price en GeorSie Fame-
X>EW MET MINISTER BEERNINK
JOURNAAL
835 uur:
TELEAC
voor beginners.
JjWDSEIIKUMAARS
«ttXAAL
30! uur:
VANDAAG
®CE«EST TOT GEWEST
or andere een reportage over de deltawer-
mingsjaar N "70 handelend over een probleem waar
mee men momenteel sterk heeft te kampen: de lucht
verontreiniging.
22.10 uur:
PODIUM
22.35 uur:
(CVK/IKOR) IK ZAL HANDHAVEN
Aflevering: .De onderduikers van Heemskerk' in deze
reeks documentaires over gezag en kritiek.
23.05 uur:
JOURNAAL
23.10 uur:
TELEAC
BELGIË-NED.
KANAAL 2/10
uur;
Ups
«Raai
MO Ut
SjmssioN impossible
?J®™»-GwiraLra.u
v-r*erW°??mma rond het zangeresje Lulu met
icr J.J?0 onder anderen Roy Budd, The Spin-
^rófoPan'*!1'' 7116 Bacbelors, Kenny Linch en de
Ï'S?fDEWE,-VAt«T
e m het kader van het natuurbescher-
BELGIë-NEDERLANDS
14.00 uur:
SCHOOLTELEVISIE
18.15 uur:
TECHN. EN WETENSCHAPPELIJK ENGELS
18.55 uur:
ZANDMANNETJE
19.00 uur:
JONGER DAN JE DENKT
19.35 uur:
POLITIEKE TRIBUNE
19.50 uur:
KEURIG FRANS
19.52 uur:
ZOEKLICHT
19.57 uur:
MEDEDELINGEN
20.00 uur:
NIEUWS
20.25 uur:
DE GOUDROOF
Inspecteur Cradock ls aan de laatste episode toe van
zijn jacht op de medeplichtigen aan de beruchte
goudroof.
21.15 uur:
WETENSCHAPPELIJK PROGRAMMA
22.05 uur:
PREMIèRE
22.45 uur:
NIEUWS
22.50 uur:
BTW
9.30-11.30 Schooltelevisie. 12.30 Midi-Magazine. 13.00-
13.35 Journaal. 14.30-15.03 Schooltelevisie. 15.45 Jeugd
uitzendingen. 18.30 Nieuws. 18.35 Vivre au présent.
18.55 Voor de kleuters. 19.00 Regionaal nieuws. 19.20
Mededelingen en weerbericht. 19.25 Noële aux quatre
vents (9). 19.40 Mededelingen en Qui et Quoi?. 19.45
Journaal. 20.20 Mededelingen. 20.30 La vie des ani-
maux. 20.45 Au Music-Hall ce soir. 22.05 En toutes
lettres. 22.55 Europacup basketball. 23.25-23.40 Jour
naal.
18.00 Nieuws. 18.05 L'ecran magique. 18.20 Pop-shop.
18.50 Plum-Plum. 18.55 Noele aux quatre vents (18).
19.25 Het uitgaansleven. 19.30 Journaal. 20.00 Lliomme j
aux clés d'or. 21.45 La carrousel aux images. 22.20 Wat
is BTW? 23.00 Journaal.
HILVERSUM-1
(ADVERTENTIE
Geef met Sint-Nicolaas
een plantebon
KWEKERIJ M. H. DEKKER
DONDERDAG 3 DECEMBER
NCRV:
12.00 Los-Vast gevarieerd programma
(12.26 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41
Hier en Nu: actualiteiten; 12.58
Radio-Rebus)
14.05 Schoolradio.
14.330 Country- and westernrubriek.
15.00 Hervormde middagdienst.
NOS:
15.30 Meer over minder- de stem van
de sprekende minderheid. 16.00
- 16.02 Nieuws).
NCRV:
17.30 NCRV en Bloc: actueel
programma met muzikale
illustratie. (18.30 18.41
Nieuws).
19.00 (S) NCRV-kinderkoor met de
Speelgroep.
19.15 Kerkorgelconcert: klassieke
muziek (opn).
19.45 (S) Leger des Heilskwartier
(gr).
20.00 Radio Actief: gevarieerd
programma. (22.20
Avondoverdenking; 22.30 Nieuws;
22.38 Den Haag vandaag).
23.55 - 24.00 Nieuws
VRIJDAG
KRO:
7.00 Nieuws.
7.11 Het levende woord.
7.16 (S) Badinerie: Klassieke en
moderne muziek (gr). (7.30
Nieuws; 7.32 - 7.40 Actualiteiten;
8.00-8.10 Nieuws).
8.25 Overweging.
8.30 Nieuws.
8.32 Voor de huisvrouw. (9.00 - 9.10
Gymnastiek voor de
huisvrouw;.
9.40 Schoolradio.
10.00 Aubade: moderne en klassieke
muziek (gr).
11.00 Nieuws.
11.03 Voor de zieken.
11.55 Mededelingen.
DONDERDAG
12.30 Sportrevue.
13 00 Nieuws.
13.11 Radiojournaal.
13.30 (E) Moderne kamermuziek
14.15 <S> Moderne koorzang.
14.30 T is Historisch: programma
over geschiedenis.
15.00 Voor de zieken.
16.00 Nieuws.
16.03 Land der Muzen: kunstkroniek.
17.00 AVRO'S Toppop.
17.30 Jeugdprogramma.
17.55 Mededelingen.
18.00 Nieuws.
18.11 Radiojournaal.
18.20 Uitzending van de Pacifistisch
Socialistische Partij.
18.30 De Belleman: internationale
troubadourclub.
18.55 (S) Jazz Spectrum.
19.25 De gesproken brief.
19.30 Nieuws.
IKOR:
19.35 Mens en Bijbel.
19.45 Avondgebed.
AVRO:
20.05 (S) Viool en plano: klassieke en
moderne muziek.
21 00 Hoorspel Beethoven deel I.
22.30 Nieuws.
22.38 Mededelingen.
22.43 Radiojournaal.
22.55 (S) Dichters bij de muziek:
nieuwe chansons.
23.00 (S) Muziek zonder podium (IV),
serie uitzendingen over
elektronische muziek.
23.55-24.00 Nieuws.
vrijdag
AVRO:
7.00 Nieuws.
7.11 Ochtendgymnastiek
7.20 Dag met een gaatje: lichte
grammofoonmuziek en
reportages. (8.00 Nieuws; 8.11
Radiojournaal; 8.30 De
groenteman).
NOS:
9.00 Internationaal Spectrum:
moderne muziek <opn). (9.35 -
9,40 Waterstanden).
AVRO:
10.00 Voor de kleuters.
10.02 Arbeidsvitaminen: populair
verzoekplatenprogramma. II.00
- 11.02 Nieuws)
11.30 (S) Pianorecital: moderne
muziek.
11.55 - 12.00 Beursberichten.
VAN EN VOOR DE DRAAITAFEL
Twee. drie Jaar geleden ontdekte pla-
tenland vrij plotseling Guslav Mahler,
zijn symofonleën. zijn liederen. Die ont
dekking heeft geleid tot et kleine
lawine \an Mahler-uitgax en. een ge.
beuren dat langzamerhand titer z'n
hoogtepunt heen schijnt te zijn. Alle!
grote In dit geval ook: financieel
sterke maatschappijen begonnen
aan de opname van de negen symfo
nieën. sommigen hebben die cyclus al
voltooid, anderen zijn er nog mee
bezig. Philips bijvoorbeeld is nog
doende, maar al wel een heel eind
gevorderd: de meest recente uitgaven
geiden alliums met de zesde en zeven
de synfonle, gespeeld door het Con
certgebouworkest onder leiding van
Bernard Haitlnk.
Waar komt die opmerkelijke belang
stelling voor Mahler vandaan? Kenne
lijk ligt zijn werk goed in de markt,
zoals dat heet. Er speelt misschien
dat de Mahler-liefhebber in de;
HILVERSUM-3
DONDERDAG
VPRO:
12.00 Nieuws.
12.03 Joost mag het weten: Joost de
Draaier en de Tip-Parade.
13.00 Nieuws.
13.03 De Felix Meuraers Show.
KRO:
14.00 Nieuws.
14.02-18.00 KRO-op-Drie popmixture.
(15.00, 16.00 en 17.00 Nieuws.
VRIJDAG
VARA"
9.00 Nieuws.
9.02 De Eddy Becker Show.
NCRV:
10,00 Nieuws.
10.03 Muziek bij de koffie. (11.00
Nieuws)
B. HAITI.NK
concertzaal nauwelijks overvoerd
wordt. En voor de platenmaatvhap-
pijen moe', het een uitdaging zijn de
stereo genleke symfonieën zo affectief
mogelijk over te brengen.
Mahler's zesde en zevende symfonie
dateren uit 1904 en 1905 Ze maken
deel uit van zijn tweede schepplngspe-
riode. men kan na de eerste
vier .natuuriymfonlefo vangen on
der de noemer .probleemsyfonieën":
Mahler zelf betoogde, dal het om ab
stracte muziek gaat, inaar suggereer
de ook, dat ze handelen over .de
strijd tussen ik en de wereld.' Com
plexe partituren zijn het. met muziek
die grimt, zucht, klaagt, smeekt en
stampt. Belde symfonieën eisen een
groot orkest en vinden In de finales
hun climax: vertwijfeld in de zesde,
uitdagend in het .allegro ordinalro'
van de zevende. Beide werken tonen
Mahler ook als .voltooier* van de ro
mantiek.
Het Concertgebouworkest en Bernard
Haitmk zijn in Mahler een beproefde
en intussen veel geprezen combinatie,
voor de plaatopname van de negende
symfonie kreeg Haitlnk dit Jaar een
Edison. En hoewel men zich kan af
vragen of de stroom Mahler-opnamen
niet tot overschatting van zijn werk
zal lelden, stast één ding bulten kijf.
nu de Philips opnamen van de «-vie
en zevende uit is: het gaat om vertol-
kingen van grote waarde, van toon
aangevende allure. Het Concertgebouw
orkest doet zijn faam al» Mahier-
orkest alle eer aan: het reageer, fel!
loos op de aanwijzingen van Haitlnk.
die de gespletenheid van deze partitu
ren overtuigend blootlegt. Sterk as-
pect van zijn vertolkingen ls ook zijn
greep op de vaak wat brokkelige
structuur van beide symfonieën HIJ
doseert de contrasten evenwichtig en
de enige wens. die soms opkomt la
het verlangen naar een nog niet iets
verbet ener. rauwer aanpak van som
mige gedeelten. Hoogtepunten vormen
voor ons de aanpak van de grimmige
mars In het eerste deel van de zesde,
het wervelende eerste deel van ó-
zevende de nachtmuzieken uit die
symfonie en de beide finales.
Opnametechnisch blijft vrijwel geen
wens onvervuld, alle details van de
uitvoering komen helder door en er is
sprnke van een prachtig, effectief
stereo-gebruik. In beide tweeplaats al
bums zit een geïllustreerd boekwerk,
met interessante informatie over wer
ken en uitvoerenden.
Mahler: symfonie nr 6 in A-klein 'Phi-
lips 839 797/98. stereo); symfonie nr 7
in E-klesn (Philips 670«) 036. stereo».
(ADVERTENTIE)
<*YTV>
B OL-DOOT
Bloemrijke geschenken in verschillende
uitvoeringen. Allemaal op en top BoldooL
Voor de Sint met een fijne neus
MW
.ju.*.»L_
BOL-DOOT"
,Ik herkende je te laat', zei hij
geschrokken. ,Dat komt, omdat ik
dat dat je een inbreker was, zie je?
Er zwerven vannacht allemaal on
prettige lieden om het huis!'
Ti-het was niets, meneer Panda', ant
woordde de bediende, toen hij zijn
ademhaling weer een beetje had her
steld.
,Ik bedoel het was heel dapper
van ons.'
Toen liet hij zijn stem dalen, en hij
vervolgde op zachte toon: .Ik vrees,
dat ik ongunstig nieuws heb. Het
gaat om de gast die wij in onze
logeerkamer hebben. Kijk dit heb
ik van het politiebureau meegeno
men.'
Hij stond juist op het punt om het
portret van Knars de Kraker uit te
rollen, toen hun bezoeker zijn hoofd
om de deur stak.
,Wat was dat?' vroeg die achterdoch
tig. ,Waar hebben jullie het over?'
Voordat Panda zijn vaart in kon houden, was hij al met zijn
i tegen Jollipop op gelopen.