gewoon de schijn ophouden AIS ZOU ER IETS GEBEUREN' m televisi< Concertgebouworkest toonaangevend in Mahler-sympronieën Panda en de meester-ongelukker Henk Elsink wint in hoger beroep tegen Bovema I)e Sint met een fijne nem geeft „„BAG 3 DECEMBER 1970 RROVINCIAIE ZEEUWSE COURANT 15 Bruiker, de man die dit Jaar ^lAifoPlellende monster-tv-uitzen- 1*^1) de vraag .Is Ja« dood?' de 5w Doneerde: „Studeren is uit den Sfhei raat alleen om het produce- ra klanken', heeft de Wessel oprijs gekregen. w feit dat Willem Breuker met 1 «ui'boze collega-musici zo'n of wat geleden één van de Ü^frinren van het bestuur van de ^mIm Jan In Nederland kraakte «rijn grieven tegen het huidige wi«tfl te vpule"' heeft h'.lRCdraBen Jfjo prijstoerelklng aan hem. blijft dubieuze zaak. Kraak-actles wor- huilen de hoofdstad meestal be- leder geval heeft hij we) ^St dal het halve bestuur is afge- Kdffl- rt, bi december zullen in de hoofd- i'uzmuzlkanten. medewerker aan en allen die de Jazz in al zijn «n warm hart toedragen, bijeen- i om er te spreken over een -ut algemeen plan voor de jazz in Eiland Neemt u wel tandenbor- üapzak en ontbijt mee. want dit op uitdraait weet nog nie- L En dit is niet eens voor de „.ale! b 23 december ontvangt Willem siier officieel zijn prijs in gebouw ill in Amsterdam. Dubieus is ie aanwezigheid van de Vara- i want Breuker wil de onmiddel- (volgens hem) aan de prijs «je autoriteit uitspelen tegen 'de Grote Bonzen van de Vara. honorering van mijn musici voor u «vond is te gering', heeft hij te gvc «geven. Maar daar trapte me- in. t Is jammer, dan zonder Swslag 6 ft «el dubieus. Ook de vraag of jan nou wel of niet moest accep- t vond Beuker. .Alleen omdat ik Hld (13000.-) goed kan gebruiken a oa de aan de prijs verbonden ^ratelt' neem ik hem aan. zodat ik S autoriteit' weer kan gebruiken om -£ grieven tegen het bestaande sys- ta a uiten. Overigens is het be ren die Wessel Ilckenprijs ge- de schijn ophouden dat er iets «beuren.' Bedroevend lu is ff aan de hand met de jazz in vrierlind', vraagt hij zich af. Hij nest als voorbeelden de Rotterdam- het jongerencentrum lm in Utrecht, waar bij 't onlangs openingsconcert slechts vijftien mensen aanwezig waren. Hij rédt Jat bedroevend. |r rijn al zo weinig concerten'. hij, ,en waar nog wat wordt georganiseerd, blijkt de opbrengst on voldoende. Van het muziekmaken kun nen wij niet leven. De enigen die er hun brood mee kunnen verdienen, ma ken gezellige muziek of bedenken leu ke geluiden voor het toneel, bijvoor beeld.' Dat er nog maar vijftien tot twintig jazzmusici (volgens W B.) in Neder land te vinden zijn die er plezier in hebben, komt door de ongelijke sta tusverdeling. Hij vergelijkt de situatie met die in de serieuze muziek, het ballet en het toneel. ,Er zijn te weinig clubs, er is te weinig geld. Wij komen niet voor radio en tv. In feite worden we ge- Henk Elsink heeft ook In hoger be roep het kort geding gewonnen dat hij eind vorig jaar tegen de NV Ver koopmaatschappij Bovema in Heem stede had aangespannen naar aanlei ding van het in de handel brengen door deze maatschappij van een grammofoonplaat, waarop het liedje .Harm met de harp' voorkomt. Henk Elsink had geëist dat deze plaat uit de handel zou worden genomen en niet meer ter beschikking zou worden gesteld van radio- en televisie. Bovema had de opname ontleend aan een bandje dat 25 april 1965 in de Stadsschouwburg in Leiden was ge maakt. Beide partijen waren het er destijds over eens geweest dat de opname voor een grammofoonplaat moest worden afgekeurd. Volgens de president van de rechtbank, die Henk Elsink in eerste instantie in het gelijk stelde, had deze op genoegzame wijze aannemelijk gemaakt dat het resul taat van de opname van dien aard was dat ze niet geschikt was om daarvan een plaat te maken en dat Bovema en Elsink het hierover eens waren. De president bepaalde dat Bo vema de grammofoonplaat niet meer mocht verkopen of aan radio en tv ter beschikking stellen en dat Bovema aan Elsink een dwangsom van 10.000 gulden zou moeten betalen voor elke grammofoonplaat die Bovema in de handel mocht brengen. Verder werd een dwangsom van 100.000 gulden vastgesteld op het vermenigvuldigen van de in 1965 gemaakte opname. Het vonnis werd bij voorraad uitvoerbaar verklaard. Bovema was van deze uit spraak in hoger beroep gegaan. Dins dag heeft het gerechtshof in Amster dam het vonnis van de rechtbank in Haarlem bekrachtigd. (ADVERTENTIE) inventum maakt u het koffiezetten gemakkelijk! Deze koffiefilter is het hélemaal! Vol-automatisch één, twee, drie, vier, vijf, zes, zeven, acht héérlijke koppeni f.112.- boycot door radio en tv Wij zijn het hele jaar nog niet gevraagd om eens op te treden. Trouwens die betaling is ook een farce', laat hij er onmidde! lijk op volgen. .Zesenvijftig gulden schoon per uitzending.' Hij vindt ook dat de kranten te wei nig aandacht besteden aan de jazz. .Vroeger werd er regelmatig gepubli ceerd'. zegt hij, .tegenwoordig wordt er te weinig informatie gege ven.' Opdrachten Hij zegt niet te willen pleiten voor een structurele subsidiëring van jazz musici. maar wel voor een regelmati ger verstrekken van opdrachten aan componisten en de uitvoering van die werken. ,Er worden wel opdrachten gegeven, maar niemand weet wat er nadien mee gebeurt'. Breuker meent, dat clubs en schouw burgen wel eens jazzmusici zouden kunnen uitnodigen voor concerten. Hij noemt de beschikbare budgetten ,vaak waanzinnig hoog' en zegt te weten ,dat ze soms in een keer den opgemaakt.' Terug naar die betaling van musici door de omroepen. Boy Edgar, bij wie Breuker in de big band heeft gespeeld, zegt- ,Ik weet niet precies hoe het met die toestan den zit. Er bestaat een solistentoeslag en die krijgt iedere muzikant uit de band van wie ik als dirigent uitdruk kelijk en schriftelijk moet verklaren dat hij ,als solist een wezenlijk deel van de uitvoering draagt Stem uit de zaal: .Elke jazzmusicus is een solist!' .Dat geldt ook voor het schrijven van arrangementen voor de omroep', zegt Edgar. .Als je het twin tigmaal uitschrijft, krijg je ook twin tigmaal zoveel centen.' .Ik heb al eerder gezegd en ik herhaal het weer', roept Hans Dulfer dan, Jaten die musici die de betaling bij radio en tv te weinig vinden hun contracten verscheuren en laat ze naar Paradiso komen. Tegen inleve ring van het contract krijgen ze van mij een schnabbel van honderd gul den." Stem- .Honderd gulden voor een schnabbel is ook niet veel.' Dulfer: .Ik bied het maar aan ter compensatie.' Foefjes De foefjes die kunnen worden toege past om een hogere gage te ontvan gen worden zeer uitvoerig besproken Anderhalf maal de gage halen blijkt heel goed te versieren. De VARA-radi- omensen zwijgen. Iemand stelt voor de radio-uitzendin gen te boycotten en telkens via de pers bekend te maken waarom. Anderen vinden dat geen zinnig plan. Prijswinnaar Breuker besluit tenslotte de spontane discussie met de opmer king dat hij nu een .onderhandelings positie' heeft bereikt en dat het aller minst in de bedoeling ligt om de klasse-structuur nog verder uit te breiden. In het napratende gezelschap: .Wat? Hoeveel boden ze hem bij de radio? 56 gulden? Man, eenzesenvijftig is nog teveel!' Jules Croiset naar Haagse Comedie Jules Croiset zal met ingang van 1 september 1971 als acteur aan Comedie zijn verbonden. NEDERLAND-1 115 uur «iOOLTELEVISIE ■tünur: DEW0EFS EN DE LAMAARS •IK uur: TOO) BETTY BOOP 319 uur: WIENS DIRK MULDER programma over werkende jongeren. XldffljT JOURNAAL MO uur WS ER NOG WAT UffiEI, EN HARDY #5) uur WXKIE IS DIE SCHOOL? Programma dat laat zien hoe de situatie in het onderwijs dikwijls is, maar ook hoe die kan Ü30 uur: THE PRICE OF FAME Programma van de BBC met zang en dans 5ï- Price en GeorSie Fame- X>EW MET MINISTER BEERNINK JOURNAAL 835 uur: TELEAC voor beginners. JjWDSEIIKUMAARS «ttXAAL 30! uur: VANDAAG ®CE«EST TOT GEWEST or andere een reportage over de deltawer- mingsjaar N "70 handelend over een probleem waar mee men momenteel sterk heeft te kampen: de lucht verontreiniging. 22.10 uur: PODIUM 22.35 uur: (CVK/IKOR) IK ZAL HANDHAVEN Aflevering: .De onderduikers van Heemskerk' in deze reeks documentaires over gezag en kritiek. 23.05 uur: JOURNAAL 23.10 uur: TELEAC BELGIË-NED. KANAAL 2/10 uur; Ups «Raai MO Ut SjmssioN impossible ?J®™»-GwiraLra.u v-r*erW°??mma rond het zangeresje Lulu met icr J.J?0 onder anderen Roy Budd, The Spin- ^rófoPan'*!1'' 7116 Bacbelors, Kenny Linch en de Ï'S?fDEWE,-VAt«T e m het kader van het natuurbescher- BELGIë-NEDERLANDS 14.00 uur: SCHOOLTELEVISIE 18.15 uur: TECHN. EN WETENSCHAPPELIJK ENGELS 18.55 uur: ZANDMANNETJE 19.00 uur: JONGER DAN JE DENKT 19.35 uur: POLITIEKE TRIBUNE 19.50 uur: KEURIG FRANS 19.52 uur: ZOEKLICHT 19.57 uur: MEDEDELINGEN 20.00 uur: NIEUWS 20.25 uur: DE GOUDROOF Inspecteur Cradock ls aan de laatste episode toe van zijn jacht op de medeplichtigen aan de beruchte goudroof. 21.15 uur: WETENSCHAPPELIJK PROGRAMMA 22.05 uur: PREMIèRE 22.45 uur: NIEUWS 22.50 uur: BTW 9.30-11.30 Schooltelevisie. 12.30 Midi-Magazine. 13.00- 13.35 Journaal. 14.30-15.03 Schooltelevisie. 15.45 Jeugd uitzendingen. 18.30 Nieuws. 18.35 Vivre au présent. 18.55 Voor de kleuters. 19.00 Regionaal nieuws. 19.20 Mededelingen en weerbericht. 19.25 Noële aux quatre vents (9). 19.40 Mededelingen en Qui et Quoi?. 19.45 Journaal. 20.20 Mededelingen. 20.30 La vie des ani- maux. 20.45 Au Music-Hall ce soir. 22.05 En toutes lettres. 22.55 Europacup basketball. 23.25-23.40 Jour naal. 18.00 Nieuws. 18.05 L'ecran magique. 18.20 Pop-shop. 18.50 Plum-Plum. 18.55 Noele aux quatre vents (18). 19.25 Het uitgaansleven. 19.30 Journaal. 20.00 Lliomme j aux clés d'or. 21.45 La carrousel aux images. 22.20 Wat is BTW? 23.00 Journaal. HILVERSUM-1 (ADVERTENTIE Geef met Sint-Nicolaas een plantebon KWEKERIJ M. H. DEKKER DONDERDAG 3 DECEMBER NCRV: 12.00 Los-Vast gevarieerd programma (12.26 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Hier en Nu: actualiteiten; 12.58 Radio-Rebus) 14.05 Schoolradio. 14.330 Country- and westernrubriek. 15.00 Hervormde middagdienst. NOS: 15.30 Meer over minder- de stem van de sprekende minderheid. 16.00 - 16.02 Nieuws). NCRV: 17.30 NCRV en Bloc: actueel programma met muzikale illustratie. (18.30 18.41 Nieuws). 19.00 (S) NCRV-kinderkoor met de Speelgroep. 19.15 Kerkorgelconcert: klassieke muziek (opn). 19.45 (S) Leger des Heilskwartier (gr). 20.00 Radio Actief: gevarieerd programma. (22.20 Avondoverdenking; 22.30 Nieuws; 22.38 Den Haag vandaag). 23.55 - 24.00 Nieuws VRIJDAG KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) Badinerie: Klassieke en moderne muziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32 - 7.40 Actualiteiten; 8.00-8.10 Nieuws). 8.25 Overweging. 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00 - 9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw;. 9.40 Schoolradio. 10.00 Aubade: moderne en klassieke muziek (gr). 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. DONDERDAG 12.30 Sportrevue. 13 00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 (E) Moderne kamermuziek 14.15 <S> Moderne koorzang. 14.30 T is Historisch: programma over geschiedenis. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nieuws. 16.03 Land der Muzen: kunstkroniek. 17.00 AVRO'S Toppop. 17.30 Jeugdprogramma. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.20 Uitzending van de Pacifistisch Socialistische Partij. 18.30 De Belleman: internationale troubadourclub. 18.55 (S) Jazz Spectrum. 19.25 De gesproken brief. 19.30 Nieuws. IKOR: 19.35 Mens en Bijbel. 19.45 Avondgebed. AVRO: 20.05 (S) Viool en plano: klassieke en moderne muziek. 21 00 Hoorspel Beethoven deel I. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.43 Radiojournaal. 22.55 (S) Dichters bij de muziek: nieuwe chansons. 23.00 (S) Muziek zonder podium (IV), serie uitzendingen over elektronische muziek. 23.55-24.00 Nieuws. vrijdag AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek 7.20 Dag met een gaatje: lichte grammofoonmuziek en reportages. (8.00 Nieuws; 8.11 Radiojournaal; 8.30 De groenteman). NOS: 9.00 Internationaal Spectrum: moderne muziek <opn). (9.35 - 9,40 Waterstanden). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.02 Arbeidsvitaminen: populair verzoekplatenprogramma. II.00 - 11.02 Nieuws) 11.30 (S) Pianorecital: moderne muziek. 11.55 - 12.00 Beursberichten. VAN EN VOOR DE DRAAITAFEL Twee. drie Jaar geleden ontdekte pla- tenland vrij plotseling Guslav Mahler, zijn symofonleën. zijn liederen. Die ont dekking heeft geleid tot et kleine lawine \an Mahler-uitgax en. een ge. beuren dat langzamerhand titer z'n hoogtepunt heen schijnt te zijn. Alle! grote In dit geval ook: financieel sterke maatschappijen begonnen aan de opname van de negen symfo nieën. sommigen hebben die cyclus al voltooid, anderen zijn er nog mee bezig. Philips bijvoorbeeld is nog doende, maar al wel een heel eind gevorderd: de meest recente uitgaven geiden alliums met de zesde en zeven de synfonle, gespeeld door het Con certgebouworkest onder leiding van Bernard Haitlnk. Waar komt die opmerkelijke belang stelling voor Mahler vandaan? Kenne lijk ligt zijn werk goed in de markt, zoals dat heet. Er speelt misschien dat de Mahler-liefhebber in de; HILVERSUM-3 DONDERDAG VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Joost mag het weten: Joost de Draaier en de Tip-Parade. 13.00 Nieuws. 13.03 De Felix Meuraers Show. KRO: 14.00 Nieuws. 14.02-18.00 KRO-op-Drie popmixture. (15.00, 16.00 en 17.00 Nieuws. VRIJDAG VARA" 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy Becker Show. NCRV: 10,00 Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie. (11.00 Nieuws) B. HAITI.NK concertzaal nauwelijks overvoerd wordt. En voor de platenmaatvhap- pijen moe', het een uitdaging zijn de stereo genleke symfonieën zo affectief mogelijk over te brengen. Mahler's zesde en zevende symfonie dateren uit 1904 en 1905 Ze maken deel uit van zijn tweede schepplngspe- riode. men kan na de eerste vier .natuuriymfonlefo vangen on der de noemer .probleemsyfonieën": Mahler zelf betoogde, dal het om ab stracte muziek gaat, inaar suggereer de ook, dat ze handelen over .de strijd tussen ik en de wereld.' Com plexe partituren zijn het. met muziek die grimt, zucht, klaagt, smeekt en stampt. Belde symfonieën eisen een groot orkest en vinden In de finales hun climax: vertwijfeld in de zesde, uitdagend in het .allegro ordinalro' van de zevende. Beide werken tonen Mahler ook als .voltooier* van de ro mantiek. Het Concertgebouworkest en Bernard Haitmk zijn in Mahler een beproefde en intussen veel geprezen combinatie, voor de plaatopname van de negende symfonie kreeg Haitlnk dit Jaar een Edison. En hoewel men zich kan af vragen of de stroom Mahler-opnamen niet tot overschatting van zijn werk zal lelden, stast één ding bulten kijf. nu de Philips opnamen van de «-vie en zevende uit is: het gaat om vertol- kingen van grote waarde, van toon aangevende allure. Het Concertgebouw orkest doet zijn faam al» Mahier- orkest alle eer aan: het reageer, fel! loos op de aanwijzingen van Haitlnk. die de gespletenheid van deze partitu ren overtuigend blootlegt. Sterk as- pect van zijn vertolkingen ls ook zijn greep op de vaak wat brokkelige structuur van beide symfonieën HIJ doseert de contrasten evenwichtig en de enige wens. die soms opkomt la het verlangen naar een nog niet iets verbet ener. rauwer aanpak van som mige gedeelten. Hoogtepunten vormen voor ons de aanpak van de grimmige mars In het eerste deel van de zesde, het wervelende eerste deel van ó- zevende de nachtmuzieken uit die symfonie en de beide finales. Opnametechnisch blijft vrijwel geen wens onvervuld, alle details van de uitvoering komen helder door en er is sprnke van een prachtig, effectief stereo-gebruik. In beide tweeplaats al bums zit een geïllustreerd boekwerk, met interessante informatie over wer ken en uitvoerenden. Mahler: symfonie nr 6 in A-klein 'Phi- lips 839 797/98. stereo); symfonie nr 7 in E-klesn (Philips 670«) 036. stereo». (ADVERTENTIE) <*YTV> B OL-DOOT Bloemrijke geschenken in verschillende uitvoeringen. Allemaal op en top BoldooL Voor de Sint met een fijne neus MW .ju.*.»L_ BOL-DOOT" ,Ik herkende je te laat', zei hij geschrokken. ,Dat komt, omdat ik dat dat je een inbreker was, zie je? Er zwerven vannacht allemaal on prettige lieden om het huis!' Ti-het was niets, meneer Panda', ant woordde de bediende, toen hij zijn ademhaling weer een beetje had her steld. ,Ik bedoel het was heel dapper van ons.' Toen liet hij zijn stem dalen, en hij vervolgde op zachte toon: .Ik vrees, dat ik ongunstig nieuws heb. Het gaat om de gast die wij in onze logeerkamer hebben. Kijk dit heb ik van het politiebureau meegeno men.' Hij stond juist op het punt om het portret van Knars de Kraker uit te rollen, toen hun bezoeker zijn hoofd om de deur stak. ,Wat was dat?' vroeg die achterdoch tig. ,Waar hebben jullie het over?' Voordat Panda zijn vaart in kon houden, was hij al met zijn i tegen Jollipop op gelopen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 15