in Sloekade februari klaar Thans definitief: symposium rond Nehalennia-vondsten ETI vindt: Karting Walcheren groter en op andere plaats Nieuwe regeling huisvuil bespaart Terneuzen 92 mille csas* Eigenaars van goedkope auto's bleken de wet te overtreden 7 Geen reclame Slipschool Dubbelconcert van Excelsior' Kloe- tinge en Apollo' Goedereede Van boererjigteenkipintwater tot een rapsodie van Liszt... ZEEDIJK MAAKT VERPLAATSING NODIG Kamer verwerpt motie over de bijstands uitkeringen DE KLEDINGBOKSER Van belang voor recreatie in de hele regio DONDERDAG 19 NOVEMBER 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VAN 27 TOT 30 SEPTEMBER IN MIDDELBURG MIDDELBURG Er is thans definitief besloten tot een sympo sium rond de Nehalennia-vond sten bij Colijnspiaat: het zal wor den Behouden van 27 tot 30 sep leniber aanstaande in Middel burg. Het is bedoeld als afslui ting van een grote tentoonstelling die van half juli tot eind septem ber in de Vleeshal te Middelburg zal worden gehouden, waar all» vondsten zullen worden geëxpo seerd. Symposium en tentoonstelling zijn het resultaat van bemoeiin gen, die door het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der We tenschappen zijn ondernomen in Leiden met betrekking tot de re cente vondsten in Zeeland. Aan vankelijk wilde het genootschap trachten het .primeurrecht' van een expositie voor Zeeland te re serveren: men vond dat men daar aanspraak om mocht ma ken, de stenen behoren immers bij Zeeland. Er is daarover ech ter geen overeenstemming moge lijk gebleken met de weten schapsmensen in Leiden. Vandaai dat tot een compromis is beslo ten: in Leiden zal in de zomer maanden een kleine expositie worden gehouden, waarna alk vondsten daarna in- Middelburg zullen worden tentoongesteld. De ze expositie zal bovendien wor den aangevuld met de Nehalennia- altaren die in de achttiende eeuw zijn aangetroffen bij Dom burg en voor een deel in het bezit van het Zeeuwsch Genoot schap zijn. De organisatie van de tentoon stelling geschiedt in samenwer king met het gemeentebestuur van Middelburg. Het ligt in de bedoeling er een bredere strek king aan te geven: het gaat na melijk niet alleen om de Nehalen- niavondsten, maar om allerlei voorwerpen, die de laatste jaren in Zeeland zijn aangetroffen, die de laatste jaren in Zeeland zijn aangetroffen uit de Romeinse tijd. Er zal nauw worden samen gewerkt met ir J. A. Trimpe Bur ger uit Aardenburg. Deze heeft zoals bekend alle belangrijke op gravingen van de laatste jaren in Zeeland geleid een plaats te zoeken voor de nieuwe karting, ten noorden van de bestaan de, binnen de gemeentegrenzen van Westkapelle. De heer Passenier is de zelfde mening toegedaan. Hij ziet Juist nabij Westkapelle goede exploita tiemogelijkheden, omdat er veel toe risten direct aan de kust zitten. De karting Walcheren werd in juni 1964 voor het publiek opengesteld. Aanvan kelijk was er alleen een skelterbaan, maar Inmiddels zijn er bijgekomen een mlnlkarllngbaan, een mfnlgolfier- rein, een mlnibowling, een trampoline- centrum en een speeltuin. Verder is er een café met een terras met in het totaal 130 zitplaatsen. De belangstel ling van de recreanten voor de kar ting nam snel toe. Het eerste Jaar kwamen er circa 15,000 bezoekers, in 1969 was dat aantal gestegen tot 130.000. Voor dit jaar schat de heer Passenier, die het bedrijf met twee zoons runt, op een bezoekersaantal van 150.000. In het ETI-rapport wordt vastgesteld,! dat de capaciteit van het bedrijf op dit moment zo is. dat er bij tourope rators geen reclame kan worden ge-, maakt voor bezoek met autobussen. Het restaurant heeft maar 65 zitplaat sen en dat Is voor twee autobussen al te weinig. In het rapport wordt daar over opgemerkt: J)it is een regionaal probleem, want nergens kan een enigszins omvangrijke groep terecht. Uit bedrijfseconomisch oogpunt zijn deze autobussen gewenst, omdat dit bezoek veelal in het voor- en nasei zoen valt en zodoende een betere, seizoenspreiding wordt verkregen.' In een apart hoofdstuk over de nood zaak van opvoering van de attractie-; waarde van de kust wordt in het ETI- rapport herinnerd aan de uitspraken; van vier leiders, die tijdens het recre-1 atiecongres, dat in mei van dit Jaar in Middelburg werd gehouden, opmerk ten, dat er te weinig .slecht-weerac- commodatie' is aan de Walcherse kust. Uit het rapport .Recreatie in Zeeland' wordt aangehaald: dat tot standkoming van attractie-elementen aan de kust in belangrijke mate af hankelijk is van particulier initiatief. Over de ligging van de karting wordt in het ETI-rapport opgemerkt dat Westkapelle al jaren een, zij het be scheiden, rol vervult in het uitgaansle ven van de op Walcheren verblijvende toeristen. Verder wordt ter argumen tatie van de stelling, da de karting ideaal ligt, onder meer aangevoerd, dat de situering uit verkeerstechnisch oogpunt gunstig is en dat de karting goed ligt ten opzichte van de kampeer terreinen. De bestaande karting beslaat een op pervlakte van circa anderhalve hecta re. Voor een nieuw attractiepunt wordt gedacht aan een stuk grond van ongeveer 4 tot 5 hectare. Daarbij denkt men aan ongeveer dezelfde ver- maaksmogelijkheden als die de heer Passenier noemt. Gesteld wordt, dat de attracties moeten worden afge stemd op bezoek van gezinnen. Een andere stelling in het rapport: .Ver wacht mag worden, dat van een der gelijk ontspanningselement een wer vende invloed zal uitgaan op het ver- blijfs- en dagtoerisme. Bij het rapport is de uitslag gevoegd van een enquête, die op 29 juli en op 7 augustus werd gehouden en waarbij 307 groepen met in het totaal 1373 personen werden ondervraagd. Uit hei verloop van het bezoek blijkt, dat de karting een func tie vervult als slechtweer-accommoda- tie.' Op dagen, dat het geen M rand wee r is kan het bezocx makkelijk oplopen tot 4 a 5000 per dag. in wordt geconstateerd. Uit dc enquête bleek, dat 70 pet van de ondervraagde groepen al eens eerder op de karting was geweest. Van de 307 ondervraag de groepen dachten cr 16 niet meer terug te komen. In een conclusie stelt het ETI. dat de verblijfsduur van de tc-genwoordigo bezoekers nog met van dien aard is, dat van een volledige dagbesteding kan worden gesproken. .In belangrijke mate speelt hier het gebrek aan be paalde voorzieningen een rol. Boven dien zou een hal, waarin bij regen achtlg weer zou kunen worden ver toefd in een belangrijke behoefte van de verblljfstoeristen voorziet, aldus het ETI, dat er tenslotte op wijst, dat de exploitant van de bestaande kar ting gebaat zou zijn met een spoedige bekendmaking van het tracé van de zeedijk en van de schaderegeling. ,Op basis hiervan zou eert snelle realise ring van de uitbreiding cq overplaat singsplannen kunnen worden nage streefd.' Naast de karting ligt dc baan van de autoslipschool van de heren J as perse uit Middelburg en Paardekooper uit Goes. Ook die baan zal moeten ver dwijnen. De slipschool zoekt al enkele maanden naar een ander terrein. De heer Jasperser .Het Is niet zo eenvou dig. omdat je hiervoor een stuk grond van toch wel 400 meter lang en 20 meter breed moet hebben. We zijn nu al aan het zoeken, want Je kunt niet van de ene op dc andere «lag over plaatsen.' MIDDELBURG-KLOETINGE Do brassband .Excelslori uit Kloetlngc en de koninklijke fanfare ,Apol!<>' uit Goedereede zullen zaterdagavond een dubbel-concert geven in dc concert- en gehoorzaal te Middelburg. De beide orkesten zullen ieder een eigen pro gramma verzorgen. Door loting Is Ex celsior' het gedeelte vóór de pauzo toebedeeld en Apollo' het gedeelte na de pauze. De gedachten aan een dergelijk con cert leefden al enkele jaren bij de dirigenten van de beide korpsen, die nu zaterdag hun idee verwezenlijkt zullen zien. Men zal dan twee korpsen kunnen horen van gelijk en hoog ni veau. Beide orkesten bezitten eerste prijzen met lof in de vaandelafdeling en beide orkesten zijn regelmatige deelnemers aan het nationale topcon- cours in Arnhem, maar geheel ver schillend van stijl. Excelsior' hangt meer de Engelse opvatting, en Apollo' de continentale opvatting van blaas muziek aan. .Excelsior' geleid door Ko den Toonder zal onder meer brengen de Slavische Rhapsodie no. 1 van G. Friedemann en de cometsolo Jacilita' van Hartman, met als solist Wim van Boven. Apollo' gediri geerd door Willem Vemooys speelt onder meer het symfonisch gedicht Rinlandia' van Sibelius met als con trast de .Tiger Rag' van La Rocca. B en w:één keer per week vuil ophalen TERNEUZEN' De gemeente be spaart 92.000 wanneer ze ertoe over gaat één keer per week huisvuil op te halen en de vuilnisemmers vervangt; door plastic vuilniszakken. Dit reke nen b en w de raad voor. «iie aan staande donderdag een nieuwe veror dening op de reinigingsrechten krijgt te behandelen. De ophaaldienst voor grof vuil blijft in de nieuwe opzet twee keer per week functioneren, voor bedrijfsvuil komt een nieuwe uniforme regeling. De inwoners van de kernen Biervliet^ Zaamslag en Hoek zullen voor het ophalen van hun huisvuil meer moe ten betalen. Het college herinnert er aan. dat al in '68 in een deel van Terneuzen proeven met plastic vuilnis zakken zijn genomen. In '69 gingen de experimenten op grotere schaal door. ,De ervaringen met dit systeem opge daan blijken onverminderd gunstig te blijven, terwijl ook steeds meer vraag' naar zakken wordt geconstateerd.' schrijven b en w in ee:i toelichting op hun voorstellen. Door deze nieuwe werkwijze en door het terugbrengen van het ophalen van twee naar één keer per week feen maatregel waar mee de vrouwenadviescommissie in tussen akkoord is gegaan) wordt de produktiviteit van de reinigingsdienst dermate verhoogd, dat ondanks de uitbreiding van de gemeente, geen nieuwe ophaaleenheid moet worden gevormd, een besparing van ƒ92.000. De gebruikers zullen dan als extra-last wèl de kostprijs van de zakken, onge veer ƒ10 per jaar, moeten betalen. B. en w hebben overwogen in de prijs var. de zakken tevens het reinigingsrecht door te berekenen, een punt dat ech- ter als bezwaar had, dat geen reke-l Bedrijfsvuil Voor het bedrijfsvuil is een schaal ontworpen, die uitgaat van de kada straal belastbare opbrengst. Ligt die onder de 110 dan wordt het recht ƒ40, tussen de ƒ110 en ƒ230 geldt een recht van ƒ50, tussen de ƒ230 en ƒ350 geldt ƒ60 en tussen ƒ350 en ƒ470 geldt ƒ70. Voor een belastbare opbrengst van 470 en hoger wordt ƒ80 in rekening ge bracht. Het huidige tarief van Ter neuzen is momenteel ƒ30 per jaar en in Zaamslag ƒ5 per vierkante meter. De gemeenten Biervliet en Hoek had den geen tarief voor bedrijfsvuil. Vol gens b en w volgt voor de belasting plichtigen uit de kern Terneuzen die meer dan één emmer meegeven ln veel gevallen een belastingverminde ring. De inwoners die maar één em mer aanbieden, moeten echter meer betalen. De belastingplichtigen in Zaamslag gaan meer bedrijfsbelasting betalen (oud tarief: 5 per m2, tegen Terneuzen 9 per m2). Het college noemt een lastenverzwaring echter ge rechtvaardigd omdat vee' bedrijven nog grote hoeveelheden vuil meegeven met de gratis ophaaldienst voor grot vuil. Het invoeren van de nieuwe verorde ning heeft voor inwoners van Bier vliet, Hoek en Zaamslag gevolgen voor de huisvuilrechten. In Biervliet gold een tarief van 21.50 per emmer, in Hoek en Zaamslag waren bedragen van 20 en 15 van kracht. De verhoging voor deze ge bruikers wordt gemiddeld 4.50 voor Biervliet, 6 voor Hoek en 11 voor Zaamslag. De hogere opbrengst door de uniforme heffing schatten b er. w op 18.000 voor heel Terneuzen. In de nieuwe verordening is het oontaineria- rief, rekening houdend me: de prijs- C. V li- L. l._ l._vr„!lu::r, Op een Zrmmcnnann piano klinkt het beter.Voller. R k« t-cschi van vakmanschap.KwcstievinZuamerroann^l'mmCTmann piano's Impcmicc J. Dotsp N.V., Arajt«cira. Op deze luchtfoto van Wim Riemens de situering van de loskade in het Sloe. Op het terrein achter de kade de bouw keten van aannemer en rijkswaterstaat en de loods, die in verband met de aan voer van wol per containers door de NV Haven van Vlissingen wordt ge bouwd. Duidelijk op deze foto is, dat voor de kade nog flink gebaggerd moet worden. De loskade in het Sloe van dichtbij. Over een klein gedeelte van de in to taal 420 meter lange kade zijn de wrijf- stijlen al aangebracht en is bovendien al gebaggerd. Dit laatste in verband met de mogelijkheid vast een schip met betonplaten te kunnen ontvangen. (Foto PZCJ DEN HAAG De tweede kamer Is van oordeel, dat de regering terecht de besluiten van een aantal gemeen ten, waaronder Middelburg, over de omvang van de bijstandsuitkeringen heeft geschorst. De motie van de soci alist Franssen, waarin werd gesteld dat de schorsingsbevoegdheid in het betreffende geval ten onrechte was gebruikt, werd woensdag door de ka mer verworpen. Vóór stemden de fracties van de PvdA, D'66, PSP, PPR, Boerenpartij en DS'70. De heer Geertsema (wd) stelde nog, dat de schorsing in feite niet meer' inhoudt dan dat er een onderzoek wordt ingesteld naar de vraag of de, gemeentelijke besluiten strijdig zijn! net het algemeen belang. Mej. Gouds nit d'661 herhaalde, dat de regering 'ormeel een juist gebruik van het' ichorsingsrecht had gemaakt. Zij ver-J klaarde echter dat D'66 voor de motie zal stemmen, omdat het algemeen be lang door het ongedaan maken van de schorsing zou worden gediend. Voor dit prijsje ALLEEN bij Hulst Terneuzen Goes Vlissingen Slot van pagina 1 februari geklaard moet zijn; er moet bij de loskade nog worden gebaggerd, terwijl daarna de wrijfstij- len aan de kade worden aange bracht; Van het totale baggerwerk is intussen al een deel achter de rug. Er is gebaggerd vanaf de havenmond, men heeft Pechiney bereikbaar gemaakt voor schepen; het eerste schip voor dit aluminiumbedrijf wordt in decem ber verwacht. Er moet rond de 900.000 kubieke meter worden gebag gerd. De vaargeul wordt op 14 meter - NAP gebracht. Het werk aan de loska de voor de Sloehaven heeft tot nu toe veertien maanden in beslag genomen. De totale kosten van het project inclusief de railblokken, de verharding en het baggeren komen op ruim 10 miljoen gulden. AAN HAVENSCHAP Rijkswaterstaat zal de loskade over dragen aan het havenschap Vlissingen, die de kade met eventueel achterlig gend terrein in gebruik geeft aan be langstellende bedrijven. De exploitatie en het beheer van de nieuwe wal horen bij het havenschap. Van die zijde werd desgevraagd meegedeeld, dat er vanaf de kade tot aan de huidige provinciale weg een terrein van ongeveer dertig hectare beschik baar is voor onder meer bedrijven, die zich met containeroverslag bezig houden Hoewel er door verschillende gegadigden naar de mogelijkheden is geïnformeerd zijn nog geen definitieve afspraken gemaakt, behalve met de NV Haven van Vlissingen. .Het is op dit moment ook nog wat. prematuur', zo werd van de kant van het haven schap gezegd .De meeste belangstel lenden zullen waarschijnlijk pas met concrete aanvragen komen als de ka de voor gebruik gereed ls'. Er werd daarbij gewezen op de mogelijkheid om de kade in de toekomst zo nodig nog enkele honderden meters door te trekken. Prachtkwaliteit nel 45/- en donkerblauw WESTKAPELLE De Karting Wal cheren moet worden uitgebreid en als dat gebeurt, dan ls verplaatsing nood zakelijk. Dat wordt uiteengezet In een rapport, dat het Economisch Techno logisch Instituut voor Zeeland over de I karting heeft uitgebracht. De karting ligt aan de Oude Zandweg In Westka pelle en het terrein grenst aan de Westkapelse zeedijk, die in 1975 in het kader van de Deltawerken zal worden verbreed. In het ETI-rapport wordt i gesteld: ,In verband met deze werk- zaamheden zal de huidige karting moeten verdwijnen. Reeds nu mag het attractiepunt niet meer worden uitge breid of veranderd. In het rapport wordt verder duide lijk gemaakt, dat een groter terrein met recreatiemogelijkheden bij slecht weer niet alleen van belang is voor de exploitant, maar .tevens voor de ontwikkeling van het dag en verblijfstoerisme in de hele re gio'. De exploitant de heer A. Passe nier uit Domburg: Als de karting moet verdwijnen van her. terrein, dat ik nu heb, dan verbind Ik daar wel een uitbreiding aan.' Overigens heeft de heer Passenier geen vastomlijnde plannen voor de opzet van een nieuw recreatieterrein. .Mijn gedachten gaan wel uit naar een bedrijf met een karting, een mini- karting, een minigolfbaan, een bow ling, ook binnen, een speeltuin, een café en restaurant, een speelvijver en een overdekte ruimte met amusements apparaten. Maar ik moet eerst defini tief weten waar ik aan toe ben. Zo gauw ik weet wat er aan schadeloos stelling gebeurt als de karting weg moet, dan laat ik plannen maken. Nu heb ik vast dat ETI-rapport.' In dat rapport wordt gesuggereerd KANTONGERECHT MIDDELBURG Geen papieren en vele mankementen MIDDELBURG Doorgeroeste au to's, ontbrekende kentekenbewijzen, chauffeurs zonder rijbewijs en aanver wante artikelen kwamen donderdag tijdens de zitting van de Middelburgse kantonrechter mr A. Veenlioven veel vuldig ter sprake. Een aantal jongelui, die voor weinig geld een automobiel hadden aangeschaft, moesten voor het hekje verschijnen. H. I\ uit Middel burg was een van hen. Op 31 juli van dit jaar kocht hij een auto en ln de nacht van 31 juli op 1 augustus was hij in Achter de Houttuinen aangehou den. De auto had geen deugdelijke verlichting, het kentekenbewijs ont brak en P. had ook geen rijbewijs. Officier van justitie mr C. G. S. F. Keyser eiste boetes tot een totaal van 125 gulden of 10 dagen. Mr Veenho- ven vonniste 75 gulden of 6 da gen. C. J. G. uit Vlissingen werd op 21 mei van dit jaar op de Kanaalweg te Middelburg getrappeerd met een auto. waarvan de bodem was doorgeroest, twee banden glad waren, de uitlaat ondeugdelijk was en het kentekenbe wijs ontbrak. De aanschafprijs was 350. Dat verdachte zelf niet veel vertrouwen had in de kwaliteit van het voertuig blijkt wel uit zijn toes stemming om de wagen te laten slo pen, aldus de officier van justitie. Van de in totaal 280 gulden (of 23 dagen) geëiste boetes maakte mr Veenhoven f 190 of 14 dagen. De waarde van de auto, waarmee W. T. uit Zeist op 9 augustus door de Lange Noordstraat in Middelburg reed, werd door de politie om hon derd gulden geschat. Hem was ten laste gelegd, dat T. niet beschikte over een kentekenbewijs en een rijbe wijs. Volgens T. was de auto veel meer waard dan honderd gulden. Mr Keyser stelde vast, dat T. de hem ten laste gelegde feiten niet ontkende en kwam tot een eis van ln Lu Laai ƒ250 of 21 dagen en verbeurdverklaring van de auto. Dit laatste eiste mr Keyser uit preventie-overwegingen, te meer daar T. al twee keer eerder was veroordeeld. Mr Veenhoven miste een technisch rapport over de auto en achtte het dientengevolge niet bewe zen, dat de auto aan het verkeer moest worden onttrokken. Wat de boetes betreft vonniste hij con form. H. A. M. K uit Breda had deze zomer op Boulevard de Ruyter op een brom fiets gereden, die niet aan de eisen voldeed (uitlaat, achtertandwielen en maximumsnelheid). Hij stond terecht als., eigenaar van de bromfiets. Omdat K. zei, dat de bromfiets eigendom was van een kennis, besloot mr Veen hoven de zaak aan te houden. J. J. N. uit Kloetinge was in bezit geweest van een wapen met meta len ringen voorzien van scherpe punten. Wat hij met dit wapen wil de doen bleek niet tijdens de zit ting. N. vertelde, dat hij in tegenstelling tot wat mr Keyser suggereerde er niet in het wilde weg op los wilde slaan. De eis van 50 gulden of 5 dagen werd terugge bracht tot een vonnis van ƒ25 of 3 dagen. J. P. L. uit Rotterdam wilde op 6 juli op rijksweg 58 bij Goes met een vrachtwagencombinatie vier achter el kaar rijdende personenauto's inhalen. Omdat het verschil in snelheid tussen de vrachtwagencombinatie en de per sonenauto's vrij klein was nam de manoeuvre geruime tijd in beslag. Terwijl L. In het begin geen tegenlig gers had gezien, doemden die halver wege wel op. waardoor die auto's gedwongen waren gevaarlijk naar rechts uit te wijken. Tot zijn verdedi ging voerde L. aan, dat de auto's die hij passeerde zo dicht bij elkaar re den. dat hij niet kon invoegen. Mr Veenhoven legde L. een boete van 125 gulden of 10 dagen op, nadat er 200 gulden of 14 dagen was geëist. Mr Veenhoven nam in aanmerking, dat L. nog geen enkele keer met de politie in aanraking is geweest en dat hij voor de zitting speciaal uit Rotterdam was gekomen. De door de rijkspolitie genomen fo to's (mèt afbeeldingen van de snel heidsmeter van de politieauto) lever den donderdagochtend onomstotelijk het bewijs, dat J. J. K. uit Kats op 23 april op rijksweg 58 ongeveer 185 kilometer per uur had gereden Bo vendien had hij een auto, die zonder linksaf te willen slaan achter een voorgesorteerde auto stond opgesteld, rechts ingehaald. De snelheidsovertre ding leverde hem een boete op van 60 gulden of 4 dagen (conform) en voor het rechts passeren kreeg hij een boete van 15 dagen of 2 dagen (els 25 gulden of 2 dagen).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 7