in
Sloekade
februari klaar
Thans definitief: symposium
rond Nehalennia-vondsten
ETI vindt: Karting Walcheren
groter en op andere plaats
Nieuwe regeling
huisvuil bespaart
Terneuzen 92 mille
csas*
Eigenaars van goedkope auto's
bleken de wet te overtreden
7
Geen reclame
Slipschool
Dubbelconcert van
Excelsior' Kloe-
tinge en Apollo'
Goedereede
Van boererjigteenkipintwater tot
een rapsodie van Liszt...
ZEEDIJK MAAKT VERPLAATSING NODIG
Kamer verwerpt
motie over de
bijstands
uitkeringen
DE KLEDINGBOKSER
Van belang voor
recreatie in
de hele regio
DONDERDAG 19 NOVEMBER 1970
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VAN 27 TOT 30 SEPTEMBER IN MIDDELBURG
MIDDELBURG Er is thans
definitief besloten tot een sympo
sium rond de Nehalennia-vond
sten bij Colijnspiaat: het zal wor
den Behouden van 27 tot 30 sep
leniber aanstaande in Middel
burg. Het is bedoeld als afslui
ting van een grote tentoonstelling
die van half juli tot eind septem
ber in de Vleeshal te Middelburg
zal worden gehouden, waar all»
vondsten zullen worden geëxpo
seerd.
Symposium en tentoonstelling
zijn het resultaat van bemoeiin
gen, die door het Koninklijk
Zeeuwsch Genootschap der We
tenschappen zijn ondernomen in
Leiden met betrekking tot de re
cente vondsten in Zeeland. Aan
vankelijk wilde het genootschap
trachten het .primeurrecht' van
een expositie voor Zeeland te re
serveren: men vond dat men
daar aanspraak om mocht ma
ken, de stenen behoren immers
bij Zeeland. Er is daarover ech
ter geen overeenstemming moge
lijk gebleken met de weten
schapsmensen in Leiden. Vandaai
dat tot een compromis is beslo
ten: in Leiden zal in de zomer
maanden een kleine expositie
worden gehouden, waarna alk
vondsten daarna in- Middelburg
zullen worden tentoongesteld. De
ze expositie zal bovendien wor
den aangevuld met de Nehalennia-
altaren die in de achttiende
eeuw zijn aangetroffen bij Dom
burg en voor een deel in het
bezit van het Zeeuwsch Genoot
schap zijn.
De organisatie van de tentoon
stelling geschiedt in samenwer
king met het gemeentebestuur
van Middelburg. Het ligt in de
bedoeling er een bredere strek
king aan te geven: het gaat na
melijk niet alleen om de Nehalen-
niavondsten, maar om allerlei
voorwerpen, die de laatste jaren
in Zeeland zijn aangetroffen, die
de laatste jaren in Zeeland zijn
aangetroffen uit de Romeinse
tijd. Er zal nauw worden samen
gewerkt met ir J. A. Trimpe Bur
ger uit Aardenburg. Deze heeft
zoals bekend alle belangrijke op
gravingen van de laatste jaren in
Zeeland geleid
een plaats te zoeken voor de nieuwe
karting, ten noorden van de bestaan
de, binnen de gemeentegrenzen van
Westkapelle. De heer Passenier is de
zelfde mening toegedaan. Hij ziet
Juist nabij Westkapelle goede exploita
tiemogelijkheden, omdat er veel toe
risten direct aan de kust zitten. De
karting Walcheren werd in juni 1964
voor het publiek opengesteld. Aanvan
kelijk was er alleen een skelterbaan,
maar Inmiddels zijn er bijgekomen
een mlnlkarllngbaan, een mfnlgolfier-
rein, een mlnibowling, een trampoline-
centrum en een speeltuin. Verder is
er een café met een terras met in het
totaal 130 zitplaatsen. De belangstel
ling van de recreanten voor de kar
ting nam snel toe. Het eerste Jaar
kwamen er circa 15,000 bezoekers, in
1969 was dat aantal gestegen tot
130.000. Voor dit jaar schat de heer
Passenier, die het bedrijf met twee
zoons runt, op een bezoekersaantal
van 150.000.
In het ETI-rapport wordt vastgesteld,!
dat de capaciteit van het bedrijf op
dit moment zo is. dat er bij tourope
rators geen reclame kan worden ge-,
maakt voor bezoek met autobussen.
Het restaurant heeft maar 65 zitplaat
sen en dat Is voor twee autobussen al
te weinig. In het rapport wordt daar
over opgemerkt: J)it is een regionaal
probleem, want nergens kan een
enigszins omvangrijke groep terecht.
Uit bedrijfseconomisch oogpunt zijn
deze autobussen gewenst, omdat dit
bezoek veelal in het voor- en nasei
zoen valt en zodoende een betere,
seizoenspreiding wordt verkregen.'
In een apart hoofdstuk over de nood
zaak van opvoering van de attractie-;
waarde van de kust wordt in het ETI-
rapport herinnerd aan de uitspraken;
van vier leiders, die tijdens het recre-1
atiecongres, dat in mei van dit Jaar in
Middelburg werd gehouden, opmerk
ten, dat er te weinig .slecht-weerac-
commodatie' is aan de Walcherse
kust. Uit het rapport .Recreatie in
Zeeland' wordt aangehaald: dat tot
standkoming van attractie-elementen
aan de kust in belangrijke mate af
hankelijk is van particulier initiatief.
Over de ligging van de karting wordt
in het ETI-rapport opgemerkt dat
Westkapelle al jaren een, zij het be
scheiden, rol vervult in het uitgaansle
ven van de op Walcheren verblijvende
toeristen. Verder wordt ter argumen
tatie van de stelling, da de karting
ideaal ligt, onder meer aangevoerd,
dat de situering uit verkeerstechnisch
oogpunt gunstig is en dat de karting
goed ligt ten opzichte van de kampeer
terreinen.
De bestaande karting beslaat een op
pervlakte van circa anderhalve hecta
re. Voor een nieuw attractiepunt
wordt gedacht aan een stuk grond
van ongeveer 4 tot 5 hectare. Daarbij
denkt men aan ongeveer dezelfde ver-
maaksmogelijkheden als die de heer
Passenier noemt. Gesteld wordt, dat
de attracties moeten worden afge
stemd op bezoek van gezinnen. Een
andere stelling in het rapport: .Ver
wacht mag worden, dat van een der
gelijk ontspanningselement een wer
vende invloed zal uitgaan op het ver-
blijfs- en dagtoerisme. Bij het rapport
is de uitslag gevoegd van een enquête,
die op 29 juli en op 7 augustus werd
gehouden en waarbij 307 groepen met
in het totaal 1373 personen werden
ondervraagd. Uit hei verloop van het
bezoek blijkt, dat de karting een func
tie vervult als slechtweer-accommoda-
tie.' Op dagen, dat het geen M rand
wee r is kan het bezocx makkelijk
oplopen tot 4 a 5000 per dag. in
wordt geconstateerd. Uit dc enquête
bleek, dat 70 pet van de ondervraagde
groepen al eens eerder op de karting
was geweest. Van de 307 ondervraag
de groepen dachten cr 16 niet meer
terug te komen.
In een conclusie stelt het ETI. dat de
verblijfsduur van de tc-genwoordigo
bezoekers nog met van dien aard is,
dat van een volledige dagbesteding
kan worden gesproken. .In belangrijke
mate speelt hier het gebrek aan be
paalde voorzieningen een rol. Boven
dien zou een hal, waarin bij regen
achtlg weer zou kunen worden ver
toefd in een belangrijke behoefte van
de verblljfstoeristen voorziet, aldus
het ETI, dat er tenslotte op wijst, dat
de exploitant van de bestaande kar
ting gebaat zou zijn met een spoedige
bekendmaking van het tracé van de
zeedijk en van de schaderegeling. ,Op
basis hiervan zou eert snelle realise
ring van de uitbreiding cq overplaat
singsplannen kunnen worden nage
streefd.'
Naast de karting ligt dc baan van de
autoslipschool van de heren J as perse
uit Middelburg en Paardekooper uit
Goes. Ook die baan zal moeten ver
dwijnen. De slipschool zoekt al enkele
maanden naar een ander terrein. De
heer Jasperser .Het Is niet zo eenvou
dig. omdat je hiervoor een stuk grond
van toch wel 400 meter lang en 20
meter breed moet hebben. We zijn nu
al aan het zoeken, want Je kunt niet
van de ene op dc andere «lag over
plaatsen.'
MIDDELBURG-KLOETINGE Do
brassband .Excelslori uit Kloetlngc en
de koninklijke fanfare ,Apol!<>' uit
Goedereede zullen zaterdagavond een
dubbel-concert geven in dc concert- en
gehoorzaal te Middelburg. De beide
orkesten zullen ieder een eigen pro
gramma verzorgen. Door loting Is Ex
celsior' het gedeelte vóór de pauzo
toebedeeld en Apollo' het gedeelte na
de pauze.
De gedachten aan een dergelijk con
cert leefden al enkele jaren bij de
dirigenten van de beide korpsen, die
nu zaterdag hun idee verwezenlijkt
zullen zien. Men zal dan twee korpsen
kunnen horen van gelijk en hoog ni
veau. Beide orkesten bezitten eerste
prijzen met lof in de vaandelafdeling
en beide orkesten zijn regelmatige
deelnemers aan het nationale topcon-
cours in Arnhem, maar geheel ver
schillend van stijl. Excelsior' hangt
meer de Engelse opvatting, en Apollo'
de continentale opvatting van blaas
muziek aan. .Excelsior' geleid door
Ko den Toonder zal onder meer
brengen de Slavische Rhapsodie no. 1
van G. Friedemann en de cometsolo
Jacilita' van Hartman, met als solist
Wim van Boven. Apollo' gediri
geerd door Willem Vemooys speelt
onder meer het symfonisch gedicht
Rinlandia' van Sibelius met als con
trast de .Tiger Rag' van La Rocca.
B en w:één
keer per week
vuil ophalen
TERNEUZEN' De gemeente be
spaart 92.000 wanneer ze ertoe over
gaat één keer per week huisvuil op te
halen en de vuilnisemmers vervangt;
door plastic vuilniszakken. Dit reke
nen b en w de raad voor. «iie aan
staande donderdag een nieuwe veror
dening op de reinigingsrechten krijgt
te behandelen.
De ophaaldienst voor grof vuil blijft
in de nieuwe opzet twee keer per
week functioneren, voor bedrijfsvuil
komt een nieuwe uniforme regeling.
De inwoners van de kernen Biervliet^
Zaamslag en Hoek zullen voor het
ophalen van hun huisvuil meer moe
ten betalen. Het college herinnert er
aan. dat al in '68 in een deel van
Terneuzen proeven met plastic vuilnis
zakken zijn genomen. In '69 gingen de
experimenten op grotere schaal door.
,De ervaringen met dit systeem opge
daan blijken onverminderd gunstig te
blijven, terwijl ook steeds meer vraag'
naar zakken wordt geconstateerd.'
schrijven b en w in ee:i toelichting op
hun voorstellen. Door deze nieuwe
werkwijze en door het terugbrengen
van het ophalen van twee naar één
keer per week feen maatregel waar
mee de vrouwenadviescommissie in
tussen akkoord is gegaan) wordt de
produktiviteit van de reinigingsdienst
dermate verhoogd, dat ondanks de
uitbreiding van de gemeente, geen
nieuwe ophaaleenheid moet worden
gevormd, een besparing van ƒ92.000.
De gebruikers zullen dan als extra-last
wèl de kostprijs van de zakken, onge
veer ƒ10 per jaar, moeten betalen. B.
en w hebben overwogen in de prijs var.
de zakken tevens het reinigingsrecht
door te berekenen, een punt dat ech-
ter als bezwaar had, dat geen reke-l
Bedrijfsvuil
Voor het bedrijfsvuil is een schaal
ontworpen, die uitgaat van de kada
straal belastbare opbrengst. Ligt
die onder de 110 dan wordt het
recht ƒ40, tussen de ƒ110 en ƒ230
geldt een recht van ƒ50, tussen de
ƒ230 en ƒ350 geldt ƒ60 en tussen
ƒ350 en ƒ470 geldt ƒ70. Voor een
belastbare opbrengst van 470 en
hoger wordt ƒ80 in rekening ge
bracht. Het huidige tarief van Ter
neuzen is momenteel ƒ30 per jaar
en in Zaamslag ƒ5 per vierkante
meter.
De gemeenten Biervliet en Hoek had
den geen tarief voor bedrijfsvuil. Vol
gens b en w volgt voor de belasting
plichtigen uit de kern Terneuzen die
meer dan één emmer meegeven ln
veel gevallen een belastingverminde
ring. De inwoners die maar één em
mer aanbieden, moeten echter meer
betalen. De belastingplichtigen in
Zaamslag gaan meer bedrijfsbelasting
betalen (oud tarief: 5 per m2, tegen
Terneuzen 9 per m2). Het college
noemt een lastenverzwaring echter ge
rechtvaardigd omdat vee' bedrijven
nog grote hoeveelheden vuil meegeven
met de gratis ophaaldienst voor grot
vuil.
Het invoeren van de nieuwe verorde
ning heeft voor inwoners van Bier
vliet, Hoek en Zaamslag gevolgen voor
de huisvuilrechten.
In Biervliet gold een tarief van 21.50
per emmer, in Hoek en Zaamslag
waren bedragen van 20 en 15 van
kracht. De verhoging voor deze ge
bruikers wordt gemiddeld 4.50 voor
Biervliet, 6 voor Hoek en 11 voor
Zaamslag. De hogere opbrengst door
de uniforme heffing schatten b er. w
op 18.000 voor heel Terneuzen. In de
nieuwe verordening is het oontaineria-
rief, rekening houdend me: de prijs-
C. V li- L. l._ l._vr„!lu::r,
Op een Zrmmcnnann piano klinkt het beter.Voller. R
k« t-cschi
van vakmanschap.KwcstievinZuamerroann^l'mmCTmann piano's
Impcmicc J. Dotsp N.V., Arajt«cira.
Op deze luchtfoto van Wim Riemens de
situering van de loskade in het Sloe.
Op het terrein achter de kade de bouw
keten van aannemer en rijkswaterstaat
en de loods, die in verband met de aan
voer van wol per containers door de
NV Haven van Vlissingen wordt ge
bouwd. Duidelijk op deze foto is, dat
voor de kade nog flink gebaggerd moet
worden.
De loskade in het Sloe van dichtbij.
Over een klein gedeelte van de in to
taal 420 meter lange kade zijn de wrijf-
stijlen al aangebracht en is bovendien
al gebaggerd. Dit laatste in verband
met de mogelijkheid vast een schip
met betonplaten te kunnen ontvangen.
(Foto PZCJ
DEN HAAG De tweede kamer Is
van oordeel, dat de regering terecht
de besluiten van een aantal gemeen
ten, waaronder Middelburg, over de
omvang van de bijstandsuitkeringen
heeft geschorst. De motie van de soci
alist Franssen, waarin werd gesteld
dat de schorsingsbevoegdheid in het
betreffende geval ten onrechte was
gebruikt, werd woensdag door de ka
mer verworpen. Vóór stemden de
fracties van de PvdA, D'66, PSP, PPR,
Boerenpartij en DS'70.
De heer Geertsema (wd) stelde nog,
dat de schorsing in feite niet meer'
inhoudt dan dat er een onderzoek
wordt ingesteld naar de vraag of de,
gemeentelijke besluiten strijdig zijn!
net het algemeen belang. Mej. Gouds
nit d'661 herhaalde, dat de regering
'ormeel een juist gebruik van het'
ichorsingsrecht had gemaakt. Zij ver-J
klaarde echter dat D'66 voor de motie
zal stemmen, omdat het algemeen be
lang door het ongedaan maken van de
schorsing zou worden gediend.
Voor dit prijsje
ALLEEN
bij
Hulst Terneuzen Goes Vlissingen
Slot van pagina 1
februari geklaard moet zijn;
er moet bij de loskade nog worden
gebaggerd, terwijl daarna de wrijfstij-
len aan de kade worden aange
bracht;
Van het totale baggerwerk is intussen
al een deel achter de rug. Er is
gebaggerd vanaf de havenmond, men
heeft Pechiney bereikbaar gemaakt
voor schepen; het eerste schip voor
dit aluminiumbedrijf wordt in decem
ber verwacht. Er moet rond de
900.000 kubieke meter worden gebag
gerd. De vaargeul wordt op 14 meter -
NAP gebracht. Het werk aan de loska
de voor de Sloehaven heeft tot nu toe
veertien maanden in beslag genomen.
De totale kosten van het project
inclusief de railblokken, de verharding
en het baggeren komen op ruim 10
miljoen gulden.
AAN HAVENSCHAP
Rijkswaterstaat zal de loskade over
dragen aan het havenschap Vlissingen,
die de kade met eventueel achterlig
gend terrein in gebruik geeft aan be
langstellende bedrijven. De exploitatie
en het beheer van de nieuwe wal
horen bij het havenschap. Van die
zijde werd desgevraagd meegedeeld,
dat er vanaf de kade tot aan de
huidige provinciale weg een terrein
van ongeveer dertig hectare beschik
baar is voor onder meer bedrijven,
die zich met containeroverslag bezig
houden Hoewel er door verschillende
gegadigden naar de mogelijkheden is
geïnformeerd zijn nog geen definitieve
afspraken gemaakt, behalve met de
NV Haven van Vlissingen. .Het is op
dit moment ook nog wat. prematuur',
zo werd van de kant van het haven
schap gezegd .De meeste belangstel
lenden zullen waarschijnlijk pas met
concrete aanvragen komen als de ka
de voor gebruik gereed ls'. Er werd
daarbij gewezen op de mogelijkheid
om de kade in de toekomst zo nodig
nog enkele honderden meters door te
trekken.
Prachtkwaliteit
nel 45/- en donkerblauw
WESTKAPELLE De Karting Wal
cheren moet worden uitgebreid en als
dat gebeurt, dan ls verplaatsing nood
zakelijk. Dat wordt uiteengezet In een
rapport, dat het Economisch Techno
logisch Instituut voor Zeeland over de
I karting heeft uitgebracht. De karting
ligt aan de Oude Zandweg In Westka
pelle en het terrein grenst aan de
Westkapelse zeedijk, die in 1975 in het
kader van de Deltawerken zal worden
verbreed. In het ETI-rapport wordt
i gesteld: ,In verband met deze werk-
zaamheden zal de huidige karting
moeten verdwijnen. Reeds nu mag het
attractiepunt niet meer worden uitge
breid of veranderd.
In het rapport wordt verder duide
lijk gemaakt, dat een groter terrein
met recreatiemogelijkheden bij
slecht weer niet alleen van belang
is voor de exploitant, maar .tevens
voor de ontwikkeling van het dag
en verblijfstoerisme in de hele re
gio'. De exploitant de heer A. Passe
nier uit Domburg: Als de karting
moet verdwijnen van her. terrein,
dat ik nu heb, dan verbind Ik daar
wel een uitbreiding aan.'
Overigens heeft de heer Passenier
geen vastomlijnde plannen voor de
opzet van een nieuw recreatieterrein.
.Mijn gedachten gaan wel uit naar een
bedrijf met een karting, een mini-
karting, een minigolfbaan, een bow
ling, ook binnen, een speeltuin, een
café en restaurant, een speelvijver en
een overdekte ruimte met amusements
apparaten. Maar ik moet eerst defini
tief weten waar ik aan toe ben. Zo
gauw ik weet wat er aan schadeloos
stelling gebeurt als de karting weg
moet, dan laat ik plannen maken. Nu
heb ik vast dat ETI-rapport.'
In dat rapport wordt gesuggereerd
KANTONGERECHT MIDDELBURG
Geen papieren en
vele mankementen
MIDDELBURG Doorgeroeste au
to's, ontbrekende kentekenbewijzen,
chauffeurs zonder rijbewijs en aanver
wante artikelen kwamen donderdag
tijdens de zitting van de Middelburgse
kantonrechter mr A. Veenlioven veel
vuldig ter sprake. Een aantal jongelui,
die voor weinig geld een automobiel
hadden aangeschaft, moesten voor het
hekje verschijnen. H. I\ uit Middel
burg was een van hen. Op 31 juli van
dit jaar kocht hij een auto en ln de
nacht van 31 juli op 1 augustus was
hij in Achter de Houttuinen aangehou
den. De auto had geen deugdelijke
verlichting, het kentekenbewijs ont
brak en P. had ook geen rijbewijs.
Officier van justitie mr C. G. S. F.
Keyser eiste boetes tot een totaal van
125 gulden of 10 dagen. Mr Veenho-
ven vonniste 75 gulden of 6 da
gen.
C. J. G. uit Vlissingen werd op 21 mei
van dit jaar op de Kanaalweg te
Middelburg getrappeerd met een auto.
waarvan de bodem was doorgeroest,
twee banden glad waren, de uitlaat
ondeugdelijk was en het kentekenbe
wijs ontbrak. De aanschafprijs was
350. Dat verdachte zelf niet veel
vertrouwen had in de kwaliteit van
het voertuig blijkt wel uit zijn toes
stemming om de wagen te laten slo
pen, aldus de officier van justitie. Van
de in totaal 280 gulden (of 23 dagen)
geëiste boetes maakte mr Veenhoven
f 190 of 14 dagen.
De waarde van de auto, waarmee W.
T. uit Zeist op 9 augustus door de
Lange Noordstraat in Middelburg
reed, werd door de politie om hon
derd gulden geschat. Hem was ten
laste gelegd, dat T. niet beschikte
over een kentekenbewijs en een rijbe
wijs. Volgens T. was de auto veel
meer waard dan honderd gulden. Mr
Keyser stelde vast, dat T. de hem ten
laste gelegde feiten niet ontkende en
kwam tot een eis van ln Lu Laai ƒ250
of 21 dagen en verbeurdverklaring
van de auto. Dit laatste eiste mr
Keyser uit preventie-overwegingen, te
meer daar T. al twee keer eerder was
veroordeeld. Mr Veenhoven miste een
technisch rapport over de auto en
achtte het dientengevolge niet bewe
zen, dat de auto aan het verkeer
moest worden onttrokken. Wat de
boetes betreft vonniste hij con
form.
H. A. M. K uit Breda had deze zomer
op Boulevard de Ruyter op een brom
fiets gereden, die niet aan de eisen
voldeed (uitlaat, achtertandwielen en
maximumsnelheid). Hij stond terecht
als., eigenaar van de bromfiets. Omdat
K. zei, dat de bromfiets eigendom
was van een kennis, besloot mr Veen
hoven de zaak aan te houden.
J. J. N. uit Kloetinge was in bezit
geweest van een wapen met meta
len ringen voorzien van scherpe
punten. Wat hij met dit wapen wil
de doen bleek niet tijdens de zit
ting. N. vertelde, dat hij in
tegenstelling tot wat mr Keyser
suggereerde er niet in het wilde
weg op los wilde slaan. De eis van
50 gulden of 5 dagen werd terugge
bracht tot een vonnis van ƒ25 of 3
dagen.
J. P. L. uit Rotterdam wilde op 6 juli
op rijksweg 58 bij Goes met een
vrachtwagencombinatie vier achter el
kaar rijdende personenauto's inhalen.
Omdat het verschil in snelheid tussen
de vrachtwagencombinatie en de per
sonenauto's vrij klein was nam de
manoeuvre geruime tijd in beslag.
Terwijl L. In het begin geen tegenlig
gers had gezien, doemden die halver
wege wel op. waardoor die auto's
gedwongen waren gevaarlijk naar
rechts uit te wijken. Tot zijn verdedi
ging voerde L. aan, dat de auto's die
hij passeerde zo dicht bij elkaar re
den. dat hij niet kon invoegen.
Mr Veenhoven legde L. een boete van
125 gulden of 10 dagen op, nadat er
200 gulden of 14 dagen was geëist. Mr
Veenhoven nam in aanmerking, dat L.
nog geen enkele keer met de politie
in aanraking is geweest en dat hij
voor de zitting speciaal uit Rotterdam
was gekomen.
De door de rijkspolitie genomen fo
to's (mèt afbeeldingen van de snel
heidsmeter van de politieauto) lever
den donderdagochtend onomstotelijk
het bewijs, dat J. J. K. uit Kats op 23
april op rijksweg 58 ongeveer 185
kilometer per uur had gereden Bo
vendien had hij een auto, die zonder
linksaf te willen slaan achter een
voorgesorteerde auto stond opgesteld,
rechts ingehaald. De snelheidsovertre
ding leverde hem een boete op van 60
gulden of 4 dagen (conform) en voor
het rechts passeren kreeg hij een
boete van 15 dagen of 2 dagen (els 25
gulden of 2 dagen).