HENK ELSINK: .TELEVISIE
MAAKT ME DOODZENUWACHTIG'
AMSTERDAMS TONEEL
IN STADSSCHOUWBURG
Je moet hi vóelen •ee
Panda en de meester-ongelukker
televisie
Moet Sinterklaas
overgaan tot
'kaas in't schoentje'?
Nee, hoor.
rtv en
kunst
Han Surink: ,Zo
gaat het niet
met Studio
PONDERDAG 19 NOVEMBER 1970
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
19
Onder het motto: humor maakt dors
tig en hongerig, vlinderen in jump-
niits gestoken meisjes langs de dicht-
opeengeschoven tafeltjes in cabaret
,0e Koopermoolen'. Het publiek ver
keert in opperst beste stemming en
rit na te gnuiven over de laatste witz
die Henk Elsink in de candle-light-
jfeer van zijn cabaret heeft laten
nllen. De cabaretier/entertainer leeft
voor de Nederlandse amusementswe
reld wat weggedoken in de Amster
damse Warmoesstraat, waar hij het
negen maanden van het jaar stelt met
de gulle lach van dagjesmensen uit de
itad en streek.
Af en toe mag Elsink wat voller in de
schijnwerper staan wanneer bijvoor
beeld .Harm met de harp' een hitge
voelige vondst blijkt te zijn. Recenter
is hem dat overkomen met zijn .Voet
balsupporter'. Contact met het grote
publiek, had hij gedurende zeven jaar
in zijn radioprogramma ,Vrij entree',
ten periode waarin hij honderd uit
zendingen voltooide.
Van die honderd uitzendingen komt
binnenkort een dubbel lp op de markt
en de lp .Een avond te gast bij Henk
Elsink' wordt deze week ten doop
gehouden. Elsink, eerst stug, later wat
vriendeijker pratend, is geen man van
bet grote zalenwerk of televisieshows
waarin hij het Nederlandse volk de
tne dijenkletser na de andere ver
koopt, Elsink leeft ln zijn eigen we-
reldtje. ,Ik werk negen maanden van
bet jaar. Ik heb mede daarom al
weinig contact met collega-artiesten.
Ik houd bovendien niet van kroegen
en hoe gek het ook moge klinken; ik
drink niet.'
Onrustig
In het benauwde kantoortje boven zijn
cabaret draait hij een glas cola wat on
rustig in zijn handen. Af en toe wordt
er bescheiden aan de deur getikt, waar
na afwisselend een vrouw of een man
verschrikt binnenkijkt en zegt: .Mag
ft effe bellen'. Henk Elsink: ,We heb
ben vanavond een hele ploeg mensen
uit Eindhoven. Ik weet niet wat dat
ls, maar ik kan bijna niet werken
voor die mensen. Trouwens ik sta wat
dat betreft niet alleen. Er zijn nogal
wat collega's die er ook moeite mee
hebben.'
Elsink is een slow starter in het
sprek. Hij doet eerst omstandig uit
doeken, dat hij helemaal niet van
publiciteit houdt en zegt vervolgens,
dat hij een .zwarte lijst, van journalis
ten' heeft aangelegd. Hij is naast ar
tiest ook zakenman, vandaar waar
schijnlijk die voorzichtigheid. Hij is
gekleed in een paars truitje en een
crèmekleurig pak. Het gaat hem goed,
zegt men.
Henk Elsink: Met gaat goed Ja. Ik
ben succesvol in mijn vak en dan
gut het je materieel ook goed. Ik
btb een Victoriaans huisje ln Baarn,
geen kast hoor, maar een gezellig
buisje, ik ben geen bezetene van geld,
mur sis je het hebt, geniet Je ervan,
vooral als je er hard voor gewerkt
hebt, zoals lk. Twee jaar gelden zat ik
m een enorm debacle met Me Koop-
srmoolen' volledig aan de grond. Ik
ut zover in de schulden dat ieder
ander mena waarschijnlijk allang was
sltgeweken naar Zuld-Amerika. Ik ben
keihard gaan werken, verschrikkelijk
hard en Je ziet het resultaat. Het
cabaret loopt fijn. Ik heb mijn eigen
stekkie opgebouwd.'
Elsink ls een laatbloeier. Zelf rekent
hij het begin van zijn grote succes
vanaf zijn 32e, terwijl hij op achttien
jarige leeftijd al ln het vak kwam.
Hij is nu 35 jaar. Het stekkie van
Elsink in de Warmoesstraat is niet
zijn einddoel, maar wel een belangrij
ke periode in zijn carrière. Je moet
in Nederland voor Jezelf mogelijkhe
den scheppen om op het toneel te
komen. Er zijn voor een uitvoerend
artiest erg weinig kansen. Hier heb ik
veel geleerd. Iedere avond op het
toneel. Voor honderd man publiek,
dag-in, dag-uit. In vijf jaar tijd heb ik
hier net zoveel mensen gehad als Son-
neveld, Kan of Hermans in hun grote
zalen.'
Entertainer
begrijp je wel en de komiek ls van
het volk. Ik ben de man van de
komische schetsjes voor één heer. Pri
vé ben lk wel hevig geïnteresseerd in
wat er ln deze wereld gebeurt. De
voetbalsupporter heeft dan ook wel
iets diepers. Ik vind dat er ln de
afgelopen maanden een soort voetbal
waanzin woedde. Ik ben met AJax een
keer meegeweest naar Madrid. Het is
eigenlijk wel een beetje te gek.' Maar
evenals .Harm met de harp' ls
.Voetbalsupporter' een nummer dat de
entertainer Elsink nodig heeft als
uitsmijter voor zijn show. Een num
mer waarover men ook bulten Me
Koopermolen' praat en dat desnoods
vla Willem Duys' vuist ln breder ver
band de naam Elsink onder de aan
dacht brengt. .Als zo'n nummer het
eenmaal doet dan wil lk ook het
onderste uit de kan. Tenslotte ben Je
ook een beetje zakenman.'
De hese stem van Elsink heeft nooit
mee mogen zingen ln het koor van de
.Grote drie', hij valt er een beetje
buiten. Ook buiten de sfeer van de
omhooggeschoten Herman van Veen.
,Ik ben geen cabaretier, maar enter
tainer. Dat vak is ln ons landje nooit
zo gewaardeerd. Dat wordt de laatste
tijd wel wat beter. Er zijn steeds
meer mensen die zich er voor interes
seren. De grote middenmoot krijg ik
hier in £)e Koopermoolen'. Dat is een
positief punt van de televisie. De men
sen zien wat er op dit gebied allemaal
te doen is ln het buitenland. Niet dat
wij artiesten ons daarmee kunnen me
ten hoor. Op het gebied van de show
biz zijn we een beetje kneuterig. Wij
stellen veel minder voor dan veel
dames en heren artiesten denken. Als
we in Amerika hadden geleefd dan
was dat misschien anders gegaan,
maar nu ls er internationaal voor ons
weinig eer te behalen. Wat wil je ook.
Als wij maanden achtereen ln Amster
dam redelijk succes hebben moeten
we toch na verloop van tijd weer
naar Stadskanaal. Zo'n talent als Her
man van Veen zou eigenlijk hier zijn
boeltje moeten verkopen en zo maar
naar Amerika gaan. Als ober of weet
ik wat voor baantje. En dan nog eens
beginnen met de ervaringen die hij
dan heeft opgedaan. Ik ben er zelf te
oud voor geworden, maar het zou
voor ons allemaal wel eens goed zijn.
We moeten ook wel, want over tien
jaar hebben we zeven netten op de
televisie, dan kunnen we alles in onze
luie stoel zien wat de wereld aan
geweldig show- en cabaretwerk te le
veren heeft.'
Doodzenuwachtig
Een televisiecarrière ambieert hij niet.
,Ten eerste omdat ik doodzenuwachtig
wordt van televisiewerk en ten twee
de wordt in Nederland iemand wel
bekend door televisie maar nooit be
roemd.' Elsink is een privé-denkertje.
Wijsheden zoals bovenstaande krijgt
men zelden van hem los. Men ver
wacht van een artiest vaak waarheden
over het leven, de maatschappij en
maar in het leventje Elsink past zo
Iets niet. Ik zing wel eens geënga
geerd liedje en ik vind zelfs dat echt
cabaret een boodschap moet hebben,
maar van Elsink verwacht men dat
niet. Elsink is entertainer. De komiek.
Smulpauze
De anderhalf uur .smulpauze' is
Elsink betreedt het zaaltje weer en
deelt handtekeningen uit. Men maakt
zich op voor nog eens drie kwartier
lachen. De gezichten staan op zonnig
en Henk Elsink geeft wat men nodig
heeft voor een aangename spijsverte
ring. Vla de sketch voor één heer,
handelend over een liederlijk zat wor
dende beambte van de afdeling gevon
den voorwerpen van de NS komt
toe aan het onvermijdelijke de
de .Voetbalsupporter.' Met de medede
ling ,U was een fijn publiek', ver
dwijnt de komiek achter de coulissen.
NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 I
SCHOOLTELEVISIE
10.45 uur:
(NOT) BIOLOGIE IN DE BRUGKLAS
Les 3: Me voedselproduktie in het blad.'
11.10 uur:
KRO-NCR V-KOF-PCOFHULP AAN DE MEDE
MENS
Les 1: Hulp aan het blinde kind.
1135 uur:
(NOT) THE 7TH KET
Les 3: ,The golden bird.'
14.00 uur:
(NOT) VORMEN MAKEN, VORMEN ZIEN
Les 5: Een bouwsel.'
1425 uur:
VARA-AVRO-VPROONOFIET WIET WIJT..DE WE
RELD
Les 1: ZU hebben lets met elkaar te maken.'
1845 uur:
(NOS-KLEUR) DE WOEFS EN DE LAMAARS
1855 uur:
(NOS-KLEUR) JOURNAAL
39.04 uur:
(VPRO) BETTY BOOP
19.10 uur:
(VPRO) NAMENS
Informatie over Ludwig van Beethoven.
20.00 uur:
(NOS-KLEUR) JOURNAAL
2020 uur:
(VPRO) WAS ER NOG WAT
2020 uur:
(VPRO) LAUREL EN HARDY
20.50 uur:
(VPRO-KLEUR) AMERICA, THE BEAUTIFUL
21.45 uur:
(VPRO) TWEE ENEENHALF MILJOEN VRUCHTBA
RE VROUWEN....
Een programma over de beweegredenen van Stlmezo
om een abortuskliniek te beginnen en over de eis dat
er meer wordt gedaan aan de verspreiding van voorbe
hoedmiddelen.
22.30 uur:
(NOS-KLEUR) JOURNAAL
22.35 uur:
(TELEAC) DAMMEN VOOR BEGINNERS
Herhaling van les 9.
Met medewerking van Tony Eyk.
21.30 uur:
(TROS-KLEUR) DE ZEVEN ZEEëN (2)
Vanavond aandacht voor de Stille Oceaan.
22.20 uur:
(TROS) WAAR GAAT HET OMT
(CVK-IKÓR) IK ZAL HANDHAVEN (2).
In deze aflevering (Met gezin la geen torpedojager')
uit de serie over de gezagscrisis in Nederland wordt
vanavond het probleem aan de orde gesteld van de
gezagshandhaving in de militair# dienst en in het
gezin.
23.05 uur:
(NOS-KLEUR) JOURNAAL
23.10 uur:
(TELEAC) ONZE LANDBOUW NU EN
STRAKS
Herhaling van les 4.
BELGIÊ-NED.
NEDERLAND-2
KANAAL 32
18 45 uur:
(JïOS-KLEUR) DE WOEFS EN DE LA
MAARS
18.55 uur:
(NOS-KLEUR) JOURNAAL
19,04 uur:
(NOS) DEN HAAG VANDAAG
19-09 uur:
(NOS) VAN GEWEST TOT GEWEST
Met onder andere een reportage ln verband met het
'>Jarig bestaan van de psychiatrische inrichting Den
nenoord' te Zuidlaren.
19.49 uur:
(NOS) TIPS VAN HET NATIONAAL BUREAU VOOR
TOERISME
20,00 uur:
(NOS-KLEUR) JOURNAAL
4120 uur;
(TROS-KLEURMISSION IMPOSSIBLE
aflevering is getiteld Operatie Mart'.
21.10 uur:
(TROS) ABC VAN DE ACCORDEON (3)
14.00-15.55 uur:
SCHOOLTELEVISIE
18.25 uur:
TECHNISCH EN WETENSCHAPPELIJK EN-
GELS
18.55 uur:
ZANDMANNETJE
19.00 uur:
JONGER DAN JE DENKT
19.35 uur:
POLITIEKE TRIBUNE
19.50 uur:
KEURIG FRANS
19.52 uur:
ZOEKLICHT
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
DE GOUDROOF
De elfde aflevering: De domme rijkaard'.
21.15 uur:
TEN HUIZE VAN
Gesprek met prof. dr Garmt Stuiveling, hoogleraar aan
de gemeentelijke universiteit van Amsterdam.
22.05 uur:
PREMIèRE
22.45 uur:
JOURNAAL
22.50 uur:
BTW-CURSUS
BWLGIë-FRANS
14.00, 14.30 en 15.00 Schooltelevisie. 17.35 Nieuws. 17.40
Schooltelevisie. 18.05 L'Ecran magique. Films voor
kinderen. Vandaag: een verhaal over Robert Houdin. II
court le canif. Presentatie: Jean Salengros. 18.20 Pop
shop. 18.50 Plum-Plum. Voor de kleuters. 18.55 Noële
aux quatre vents (10). Feuilleton. 19.25 Les spectacles.
Overzicht van het uitgaansleven. 19.30 Journaal. 20.00
Cyrano et d'Artagnan. Historisch blijspel, naar Alexan
dre Dumas en Edmond Rostand. Met José Ferrer,
Jean-Pierre Cassel, Sylva Koscina en anderen. Regie:
Abel Gance. 22.00 Le carrousel aux images. Nieuwe
films, gepresenteerd door Sélim Sasson. 22.45 BTW-
cursus. 23.15 Journaal.
FRANKRIJK-RIJSSEL
9.30-11.30 Schooltelevisie. 12.30 Midi-Magazine. Aanslui
tend: La sequence du jeune spectateur, filmfragmenten
voor de jeugd. 13.00 Journaal. 13.30-13.35 Beursberich
ten. 14.03-15.03 Schooltelevisie. 15.45 Jeugduitzendingen.
18.30 Nieuws. 18.35 Vivre au présent. 18.55 Voor de
kleuters 19.00 Regionaal nieuws. 19.20 Mededelingen en
weerbericht. 19.25 Lumière violente. 24. Feuilleton.
19.40 Consumentenrubriek, mededelingen en Qui et
Quoi? 19.45 Journaal. 20.20 Mededelingen. 20.30 Au
ioir. 23.20 Journaal 23.35 Sluiting.
(ADVERTENTIE)
HILVERSUM-1
DONDERDAG 19 NOVEMBER
NCRV:
12.00 Los-Vast: gevarieerd programma
(12.26 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41
Hier en Nu: actualiteiten; 12.58
Radio-Rebus).
14.05 Schoolradio
14.30 Country en Western rubriek
15.00 Hervormde middagdlenst
NOS:
15.30 Meer over minder: De stem van
de sprekende minderheid (16 00-
16.02 Nieuws)
NCRV:
17.30 NCRV en Bloc: actuele kroniek
met muzikale illustratie (18.30-
18.41 Nieuws).
19.00 (S) NCRV-Kinderkoor met de
speelgroep
10.15 Kerkorgelconcert: moderne en
klassieke muziek
19.45 Muziek van Het Leger des Heila
(opn.)
20.00 Radio Actief: gevarieerd
programma (22,20
Avondoverdenking; 22.30 Nieuws;
22.38 Den Haag Vandaag; 22.50
Mededelingen)
23.55-24.00 Nieuws
VRIJDAG
KRO:
7.00 Nieuws.
7.11 Het levende woord.
7.16 (S) Badinerie: klassieke en
semi-klassieke muziek (gr).
(7.30 Nieuws; 7,32-
7.40 Actualiteiten, 8.00-
8.10 Nieuws).
8.25 Overweging.
8.30 Nieuws,
8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-
9.10 Gymnastiek voor de
huisvrouw).
9.35 Waterstanden.
9.40 Schoolradio.
10.00 (S) Aubade: moderne muziek
(gr.).
11.00 Nieuws.
11.03 Voor de zieken.
11.55 Mededelingen.
DONDERDAG
12.30 Sportrevue
13.00 Nieuws
13.11 Radiojournaal
13.30 De componist Hugo Godron 70
jaar: huldigingsconcert en
toespraak
14.30 't Is historisch: programma over
geschiedenis
15.00 Palet: programma voor de
zieken
16.00 Nieuws
16.03 Land der Muzen: kunstkroniek
17.00 AVRO's Toppop.
17.30 O: jeugdprogramma
17.55 Mededelingen
18.00 Nieuws
18.11 Radiojournaal
18.20 Uitzending van de Pacifistisch
Socialistische Partij
18.30 (S) Licht ensemble met
zangduo
18.55 (S) Jazz Spectrum: oude en
moderne jazz
19.25 Gesproken brief
19.30 Nieuws
IKOR:
19.35 Kerk veraf en dichtbij
19.40 Mens en bijbel
19.50 Memo: pas verschenen
theologische en aanverwante
literatuur
AVRO:
20.05 (S) Omroeporkest: moderne
muziek
21.10 Finale voor Mevrouw Monaghan,
hoorspel
22.30 Nieuws
22.38 Radiojournaal
22.55 (S): Dichter bij de muziek -
nieuwe chansons
23.20 (S) Muziek zonder podium
(III): serie uitzendingen over
elektronische muziek
23.55-24.00 Nieuws
VRIJDAG
AVRO:
7.00 Nieuws.
7.11 Ochtendgymnastiek.
7.20 Dag met een gaatje: licht,
grammofoonmuziek en
reportages. (18.00 Nieuws
8.11 Radiojournaal. 8.30 D
groenteman).
NOS:
9.00 Internationaal spectrum:
moderne muziek.
AVRO:
10.00 Voor de kleuters.
10.10 Arbeidsvitaminen: populair
verzoekplatenprogramma.
(11.00 Nieuws).
11.30 (S) Instrumentaal trio: klassieke
muziek.
11.55 Beursberichten.
DONDERDAG
Er heeft een mevrouw in de
Amsterdamse gemeenteraad
gezegd dat Bint geen Bnoep
meer moet uitdelen. Vanwege
de tandjes van de kinderen.
Wij vinden dat wel wat over
dreven: een leest is een feest,
een traditie een traditie - en bij
Sint hóórt snoep. Maar voor
de rest van het jaar propageren
wij wèl met nadruk 'kaas uit
't kinderknuist je'. Want in kaas
zitten haast géén koolhydraten
en Juist erg veel tandenbouwer;
Beste Sint,
strooi maar raak._
Wij strooien
straks wel weer!"
De nieuwe structuur van de toneel
groep Studio In Amsterdam functio
neert niet goed, zo meent de toneel
speler Han Surink die ln het stich
tingsbestuur van Studio gedelegeerde
ls van de acteurs. Als het niet veran
dert, wil Surink weg. Dan stelt hij
zich na 31 augustus niet her ki es-
Studio ls ln zijn nieuwe vorm opgezet
als een collectief. Iedere medewerker
heeft in de algemene ledenvergadering
een gelijkberechtigde stem Deze ver
gadering heeft ook een artistieke lei
ding en een stichtingsbestuur bij el
kaar gestemd, omdat die op het ogen
blik nog verplicht zijn.
Han Surink, die sedert de oprichting
van Studio in 1954 directeur was en
sinds het begin van dit seizoen gedele
geerde van de acteurs is ln het be
stuur, blijft voorstander van het .col
lectief' in de toneelwereld. Maar zoals
het bij Studio gaat, bevalt het hem
niet.
Met structuur-experiment is te veel
doel ln zichzelf geworden en te weinig
middel om op toneelgebied iets tot
stand te brengen. Het moet toch ln de
eerste plaats gaan om het maken van
theater. Nu blijven we steken in ein
deloze discussies zonder tot een pro-
duktie te komen.'
Han Surink heeft de spelers van Stu
dio van zijn bezwaren op de hoogte
gebracht en van zijn voornemen om
er na 31 augustus mee op te houden,
als het niet anders wordt.
12.03 Pop-slick
KRO:
13.00 Nieuws
13.03-18.00 KRO-op-Drie: pop-mixture
14.00, 15.00, 16.00 en 17.00
Nieuws.
VRIJDAG
VARA:
9.00 Nieuws.
9.02 De Eddy Becker Show
(10.00 Nieuws).
11.00 Nieuws.
NOS:
11.03 De Felix Meurders Show.
De Nederlandse Comedie wil de Am
sterdamse Stadsschouwburg blijven be
spelen onder de nieuwe naam .Stich
ting Amsterdams Toneel.' Donald
Bleyleve, thans directeur van de Ne
derlandse Vereniging van Toneelkun
stenaars, heeft zich bereid verklaard
de zakelijke leiding op zich te nemen.
De huidige directeur. Guus Os ter. als
mede de dramaturg Teun Ummerw
komen in de nieuwe samenstelling'
niet terug.
Een voorstel daartoe is aan de Am
sterdamse wethouder voor kunstza
ken, J. C. J. Lammers. aangeboden
door de artistieke raad van de Neder
landse Comedie bestaande uit Kees
Brusse. Ank van der Moer, Ellen Vo
gel en Fons Rademakers. Aar. het
Amsterdams Toneel willen als scrij-
vers en regisseurs meewerken. Lode-
wijk de Boer. Harry Mulisch, Pons
Rademakers. Kees Brusse en Hugo
Claus. Er zijn al vier stukken klaar.
Het gezelschap wil zowel Nederlandse
als buitenlandse stukken spelen. De
artistieke raad van de Nederlandse
Comedie wil de nieuwe stichting niet
zien als een voortzetting van de huidi
ge toneelgroep Men wil het als een be
gin van een heel nieuwe periode met
een nieuw gezelschap zien. Sedert eni
ge tijd zijn er moeilijkheden rondom
de bespeling van de Stodsschouwburg
Het contract dat de Nederlandse Co
medie had, loopt 1 september af. Of
schoon de Amsterdamse kunstraad
voorstelde de Nederlandse Comedie
een jaar extra te geven om ondertus
sen gelegenheid te hebben de bespe
ling van de schouwburg te regelen,
besloot wethouder Lammers aan
Guus Oster en Hugo Claus op te
dragen een nieuw gezelschap te for
meren. Binnen een paar dagen gaven
belden hun opdracht terug. De Neder
landse Comedie bleek toen bereid een
Jaar langer in de stadsschouwburg op
te treden. Wethouder Lammers zal
later deze week zijn reactie op het
nieuwe plan geven.
De artistieke raad zegt ln een begelei
dende brief aan te nemen dat het
bestuur der stichting Amsterdams to
neelgezelschap Nederlandse Comedie
haar naam en statuten zal wijzigen,
zodat per 1 september 1971 de stich
ting Amsterdams Toneel de bespeling
van de Stadsschouwburg op zich kan
nemen. Met het gezelschap is over
een en ander overleg gepleegd. De
heer Donald Bleijleve (nu directeur
van de Nederlandse Vereniging van
Toneelkunstenaars), is afhankelijk van
de toezeggingen van het gemeentebe
stuur bereid om als zakelijk leider op
te treden. Vier stuken zijn al gereed
of in voorbereiding.
Getracht zal worden een nog breder
kader ln de loop van dit seizoen voor
te bereiden, zodat de keuzemogelijk
heid, in elk geval in de toekomst
wordt vergroot. Als schrijvers en/of
regisseurs zijn bereid hun medewer
king te geven in los of vast verband:
Lode wijk de Boer. Kees Brusse. Hugo
Claus. Harrie Mulisch en Fons Rade
makers. Ter aanvulling van het ta
bleau de la troupe zijn nog besprekin
gen gaande met spelers die nu aan
andere gezelschappen verbonden zijn.
De leden van de Nederlandse Comedie
is een bereidverklaring gevraagd om
aan het nieuwe gezelschap hun mede
werking verlenen. Uitdrukkelijk wil
len wij vaststellen dat dit voorgestel
de bestedingsplan alleen zin heeft
wanneer het seizoen 1971-1972 wordt
gezien als het begin van een nieuwe
periode en niet als 1 jaar verlenging,
van het huidige gezelschap onder de
huidige directie en bestuur, welke in
druk hier en daar is ontstaan', aldus
wordt in de begeleidende brief ge
steld.
De vier stukken zijn: .Omtrent Deed-
ee' van Hugo Claus (regie Fons Rade
makers). .Camera Obscure', na Hilde-
brand bewerkt door een aantal au
teurs onder leiding van Hugo Claus
met muziek en dans 'regie Kees Brus
sel Mossier X' een stuk samengesteld
naar authentieke gegevens door Kees
Brusse en Hugo Claus en .Tireslas'
van Harry Mulisch (regie Lodewljk de
Boer).
In de toekomst zal zeker niet alleen
een repertoire worden gespeeld van
Nederlandse schrijvers. Er zal worden
gestreefd naar een grote veelzijdig
heid, die ook door het publiek wordt
gewenst. Wel zal steeds worden ge
streefd naar een opnieuw structueren
en verworden van niet-elgentljds of
nlet-Nederlands repertoire.
.Om de eigen identiteit te vinden
leek het ons evenwel het beste met
een Nederlands repertoire te begin
nen', aldus de artistieke raad die t>e-
staat uit Kees Brusse, Bob Goedhart,
Ank van der Moer, en Fons Radema
kers.
De Franse arts Augustin Dalmais Ls
dinsdag door een militair tribunaal in
de Algerijnse stad BUda wegens spio
nage veroordeeld tot twintig Jaar ge
vangenisstraf. Zijn zwager Eugene Gl-
don en een derde Fransman, Georges
Vedel, belden technisch PTT-ambte-
naar. kregen elf vijf jaar.
(ADVERTENTIE
De nieuwe Phillshave 90 Super.
Vóelbaar veel beter!
23-109
Die avond bracht Jolllpop met een
voldane glimlach de krant binnen.
Mr staat een mooi stukje in', sprak
hij. .Kijk - hier is het: Dappere
Panda jaagt Woudrover op de
vlucht. Dat is toch aardig gezegd,
meneer Panda. En die foto, waarop
wij de schurk aanvallen, is keurig
afgedrukt. Wij kunnen er op reke
nen, dat onze flinkheid nu alom in
den lande bekend is.'
.Zou het?' vroeg Panda twijfelend.
Jk vind anders dat het allemaal een
beetje overdreven is, hoor. Zo flink
was ik helemaal niet.'
,Het siert ons, dat wij bescheiden
blijven', antwoordde de bediende.
,Maar doortastende jongelieden zijn
dun gezaaid en dit zou wel eens
het begin van een grootse carrière
kunnen zijn... Excuseer daar gaat
de bel.' De huisknecht haastte zich
naar voren en opende de deur. Daar
zag hij tot zijn verrassing iemand
staan, die zich achter een krant ver-
dit blad beschreven staat?' vroeg de
geheimzinnige bezoeker met ge
smoorde stem. Jk... ik zoek hulp!'