ARABIEREN MOETEN MOED HEBBEN VREDESKANSEN ONDER OGEN TE ZIEN XATERDAG 14 NOVEMBER 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 15 EiilllllEii ■H i liiJlliilJIillliillyliiiili, In dit artikel analyseert de Israëlische minister van defensie, Mosje Dayan, de verwarde gebeurtenissen van de afgelopen maanden in het Midden-Oosten. Daarbij gaat hij vooral diep in op de verwikkelingen rond het Amerikaanse vredesinitiatief en de kansen voor de toekomst daarvan. Zelf geeft hij het een gezegde van Israëlische militairen als motto mee: ,Het Arabische front begint waar het verstand ophoudt'. *i J i (Door Mosje Dayan) JERUZALEM (GPD) De .zesdaagse oorlog', die nu zijn vierde jaar is ingegaan, wordt gekenmerkt door zeer ongewone gebeurtenissen en zeer uiteenlopende fasen. Maar ik be twijfel of enige gebeurtenis zo ongewoon is als de 90-daagse wapenstilstand, die plotseling tot stand kwam, zo te zien als een volkomen verrassing, op 7 augustus. Tijdens die wa penstilstandsperiode bracht de ontwikkeling duidelijk de ware aard van de situatie in het Arabische kamp aan het licht. De gebeurtenissen hielden ook veelbetekenende conse quenties in voor de toekomstige ontwikkeling van de Arabisch-Israëlische betrekkingen. liet Egyptische lucht- VOORBIJGAAND OVEREENKOMST Aan het westelijk front accepteerden de Egypte- naren het Amerikaanse vredesinitiatief maar, in strijd met de door hen aanvaarde voorwaarden, brachten zij hun Sam 2 en Sam 3 raketstellingen dichter bij het Suezkanaal. Zij hervatten echter niet de oorlogs handelingen, zelfs niet toen Israël na de Egyptische verdragsschendingen weigerde aan de Jarring-be- sprekingen deel te nemen, en zelfs niet toen de VS de wapenleveranties aan Israël voortzetten Aan het oostelijk front brak strijd uit tussen het Jordaanse leger en de Palestijnse terroristische organisaties. Gepantserde Syrische eenheden onder steunden de terroristen, maar het Iraakse expeditie leger in Jordanië bleef passief en nam een neutrale houding aan. Even ontredderd tijdens deze periode was de poli tieke leiding in elk van de aan Israël grenzende Arabische staten. Alleen werden zij verscheurd door onderlinge twisten. En in alle vijf landen Egypte Jordanië, Syrië. Irak en Libanon vond in de afgelopen 90 dagen een regeringswisseling plaats en een .zuivering' in de hoogste rangen van de militai re leiders. De belangrijkste gebeurtenis in dit verband was natuurlijk het overlijden van Nasser. De politieke betekenis daarvan kwam tot uiting in de woorden van één van zijn opvolgers toen deze (in een niet- offieieel onderhoud) verklaarde dat de Arabische wereld niet zozeer het verlies van een leider be treurde alswci liet verlies van alle leiding. Niet alleen had de kapitein het schip verlaten maar ook het kompas was vernield. Men doet er goed aan onderscheid te maken tussen de gebeurtenissen aan het westelijke, Egyptisch- Russische front en die aan het oostelijk front Jordanië, Syrië, Libanon en Irak hoewel de voornaamste beslissingen, die ook de oostelijke staten raken, in ieder geval zolang Nasser nog in leven was. werden genomen in Cairo. VREDESINITIATIEF tieve vorm. Desondanks hielden de Egyptenaren zich er aan, omdat zij de wapenstilstand dringend nodig hadden. Om dezelfde reden bleven zij de wapenstilstand in acht nemen ook toen de Jarring- besprekingen niet op gang kwamen, en zelfs niet toen hun verwachtingen inzake de twee eerstge noemde voordelen Amerikaanse druk op Israël en stopzetting van genoemde voordelen Ameri kaanse druk op Israël en stopzetting van Amen kaanse wapenleveranties niet werden gereali seerd SOWJETS Egjj/ie ging in op het Amerikaanse vredesinitiatiel omdat alle pogingen het Israëlische leger met geweld van het Suezkanaal te verdrijven hadden gefaald. Voortzetting van de oorlogsinspanningen werd zowel uitzichtloos als ondragelijk. De kosten waren enorm: aan de vooravond van de wapenstil stand beliepen de Egyptische verliezen 50 tot 100 man per dag, nog afgezien van de vernietiging van wapens, uitrusting en militaire installaties. Nassers beroemde leuze: ,Wat ons met geweld werd ontnomen zullen wij met geweld terugnemen' was meer een gepassioneerde wensdroom dan een mili tair plan. Toen de Amerikanen hun vredesinitiatiel begonnen greep de Egyptische president deze kans dan ook met beide handen aan. Hij dacht er drie voordelen mee te zullen behalen: 1) Amerikaanse druk op Israël om het leger van het Suezkanaal terug te trekken (volgens het .vredesplan' van staatssecretaris Rogers, goed te onderscheiden van het latere .vredesinitiatief'). 2) Stopzetting van ver dere Amerikaanse wapenleveranties aan Israël, met name van vliegtuigen. 3) Beëindiging van de Israëli sche luchtaanvallen diep in het Egyptische binnen land en van de luchtaanvallen op de Egyptische strijdkrachten. De wapenstilstand was geen onvoorwaardelijke eis bi het Amerikaanse initiatief, voorgelegd in ultima De gemeenschappelijke factor in het optreden van beide partijen is dat elk althans voor het ogenblik de wapenstilstand respecteert. Egypte bracht de Russische raketstellingen dichter bij het Suezkanaal en liet zijn vertegenwoordigers bij de VN een verbale oorlog tegen Israël voeren, maar paste er wel voor op niet opnieuw met vuren te beginnen Israël, dat had verklaard zich niet te willen neerleg gen bij de verplaatsing van de raketstellingen en in deze Egyptische verdragsschendingen een zeer ern stige inbreuk op de wapenstilstandsovereenkomst zag. verkoos niet met militaire middelen te reage ren, zolang de Egyptenaren zich van de geweldda digheden onthielden. Wel diende Israël klachten in bij de Verenigde Naties en in Washington. Ongetwijfeld is het een positieve factor in de huidige situatie dat aan beide ziiden het bevel niet te vuren wordt gehandhaafd Maar men moet wel voor ogen houden dat een .wapenstilstand' slechts een voorbijgaande fase is die dient te worden omgezet in een permanente vredesovereen komst Hoewel de Amerikaanse voorstellen zo belangrijk waren voor Egypte, schond dit land toch de daar aan verbonden voorwaarden en veroorzaakte het de feitelijke annulering der Jarring-besprekingen? Om dat te begrijpen dient men zich te bezinnen op de situatie, zoals deze vanuit Sowjet-Russisch stand punt wordt gezien. Vanaf het ogenblik, waarop de Russen de verant woordelijkheid op zich namen voor de verdediging van het luchtruim ten westen van het Suezkanaal werden hun overwegingen niet meer uitsluitend bepaald door .wat goed is voor de Egyptenaren'. Vanaf dat ogenblik immers stond de betrouwbaar heid en de reputatie van het Russische oorlogsmate riaal van de hoogste kwaliteit op het spel. alsmede hun ontplooiing en operatieve inzet, genland door Russische officieren. Ik ber er vast van overtuigd dat voor de mannen, die beslissen over de Sowjet-politiek in Egypte, het hoofdmotief bij hun beslissingen met voorrang op alle overige overwegingen wordt gevormd door de wens om de betrouwbaarheid en het prestige te verzekeren van de Russische wapens en operatieve planning. Verder hebben zij waarschijnlijk gedacht dat de VS (met Israël als gedwongen tweede) zich tenslotte bij de gang van zaken wel zouden neerleggen, met de veronderstelling dat. aangezier. praktische overwe gingen nu eenmaal de politiek plegen te bepalen, men wel geneigd zou zijn om onaangename feiten te slikken, waar men toch niets aan zou kunnen veranderen, om daarna de blik op de toekomst te richten. Tenslotte, zo hebben zij wellicht gedacht, zou het machtsevenwicht de beslissende factor vor men. De Egyptische legerleiders, hoe begerig zij ook waren om de voordelen van het Amerikaanse vredes initiatief te verwerven, waren daarom nog niet bereid de plaatsing van een Russisch raketsysteem ter bescherming van het gebied tussen het Suezka naal en Cairo te missen, laat staan af te wijzen. De Egyptenaren, die zich aldus geen enkel voordeel wilden ontzeggen, verbraken dientengevolge de wa- penstilstardsovercenkomst en torpedeerden daar mee het vredesinitiatief. Als gevolg daarvan .won nen' zij het raketsysteem, maar .verloren' zij de Jarring-besprekingen en zagen zij het Israëlische leger toch versterkt door Amerikaanse wapenleve ranties. De Israëli .wonnen' een hernieuwde wapen stilstand zonder dat zij de bezette gebieden behoef den te ontruimen en zonder zich te hoeven onder werpen aan politieke beperkingen, maar zij ,verlo- TEGENSTRIJDIG Ook aan het oostelijke front kon men een groot aantal tegenstrijdige feiten waarnemen. Hier echter vonden deze niet hun oorsprong in de wens om alle voordelen "an het Amerikaanse initiatief binnen te halen door de voorwaarden daarvan zowel te aan vaarden als te verbreken, maar in de conflicten tussen het Jordaanse leger en de Palestijnse terro ristische organisaties, alsmede tussen Hoesseins ko ninklijke regime en de Baath-staten Irak en Sy rië. Ondanks de eindeloze ophelderingen, bemiddelingen, compromissen en het gemarchandeer werd het al spoedig duidelijk dat coëxistentie tussen de koning en de Palestijnse organisatie onmogelijk was. ten zij de een aan de ander ondergeschikt gemaakt zou worden. De vliegtuigkapingen door de terroristen, waarbij de naar Jordanië ontvoerde vliegtuigen werden opgeblazen en de inzittenden gevangen ge houden, waarbij koning Hoessein machteloos bleek om de activiteiten der kapers tegen te gaan en zelfs om in zijn eigen hoofdstad gezag uit te oefenen in het hotel Intercontinental, deden tenslotte de em mer overlopen. De betrekkingen tussen de Jordaanse regering en de terroristische organisaties werden steeds meer gespannen en midden-september kwam de uitbarsting. Op 14 september kondigde het centrale comité van de Palestijnse organisaties een ultimatum aan, waar in de koninklijke regering werd gesommeerd, onder bedreiging met een .algemene staking' binnen vijf 1) Het leger terug te trekken uit Amman en omstreken; 2) Het leger en de defensieleiding te zuiveren van anti-terroristische elementen; 3) Een .nationale regering' in te stellen met als taak zich tegen elke politieke oplossing van het Arabisch- Israëlische probleem te verzetten met name tegen uitvoering van de resolutie der Verenigde Naties van november 1967 en van het plan-Rogers en voorts met de opdracht de banden met de .progressieve' landen te versterken en de Ameri kaanse invloed in Jordanië uit te wissen. Gelijktijdig met dit ultimatum werd bekendge maakt, dat op 17 september een nationale conventie zou worden gehouden met als voornaamste agenda punt de eis tot instelling van een .nationale rege ring'. Hoewel in het ultimatum daarvoor geen aanwijzingen stonden, waren er goede redenen om aan te nemen dat de bovengenoemde conventie en de voorgenomen staking ae start zouden zijn van Op 15 september sloot de Jordaanse chef-staf Mash- mour Haditha een overeenkomst de vijfde van die maand met Fatah-leider Yassir Arafat, die tot doel had de spanning in Jordanië te verminde ren. Maar koning Hoessein accepteerde deze over eenkomst niet. integendeel, hij verwierp haar als te eenzijdig, ontsloeg Haditha als staf-chef en vormde een militaire regering met als taak op te treden tegen de terroristische organisaties. Vervolgens be gaven de koning en zijn adviseurs zich naar de commandopost van de legerstad en ontplooiden zij hun strijdkrachten langs de zuidzijde van Amman. In de ochtend van 17 september gingen Jordaanse gepantserde en gemechaniseerde infanterie-eenhe- den. na een artilleriebeschieting, tot actie over in de straten van de hoofdstad en vielen zij de hoofdkwartieren en bases van de terroristische organisaties aan, waarvan meerdere gevestigd wa ren binnen de vluchtelingenkampen. Deze militaire krachtproef sloeg de basis weg onder het oostelijk front en bracht alle betrokkenen in verwarring. Zelfs Hoessein had niet de opzet (of als hij die had. wilde hij dat in geen geval erkennen) de terroristische organisaties volledig te liquideren of zelfs maar te beletten van Jordaans gebied af tegen Israël te ageren Anderzijds was Arafat van zijn kant niet bereid de verantwoorde lijkheid op zich te nemen voor een Palestijnse .bevrijdingsoorlog'. Hoessein had hem voorgesteld dat de Jordaanse regering haar gezag zou beperken tot de oostelijke Jordaan-oever en dat Arafat, de Fatah-leider, een regering van ballingen zou oprich ten met gezag over de Arabieren op de westelijke oever. Maar Arafat weigerde op die suggestie in te gaan. Daarenboven waren de staatshoofden van de Arabi sche staten, vooral Nasser, zich er zeer wel van bewust, dat Hoessein een van de beste mogelijkhe den belichaamde om de Verenigde Staten er toe te brengen druk uit te oefenen op Israel, en zij wilden bepaald niet zo'n waardevol .instrument' verlie zen. De Baath-regeringen in Irak en Syrië, nauw verbon den met de Sowjet-Unie. verklaarden de Palestijnse organisaties te steunen en keerden zich verbitterd tegen net regime van koning Hoessein. Maar zij onthielden zich ervan een revolutie te steunen met als doel de koning ten val te brengen en een .nationale regering' te installeren Deze innerlijk tegengestelde politiek werd door deze staten voortgezet, ook nadat er in Jordanië strijd was uitgebroken Nasser stuurde de drie Palestijnse bataljons m het Egyptische leger naar Jordanië om de terroristen te helpen, maar tegelij kertijd poogde hij met inzet van heel zijn gezag Hoesseins positie te versterken Tenslotte vormde Hoesseins aanvaarding van het Amerikaanse vredes initiatief ook een van de belangrijkste oorzaken van de opstand tegen de koning en in deze vredes symfonie speelde Nasser eerste viool. MEEDOGENLOOS Amman .ging in vlammen op'. En terwijl de strijd tussen het leger en de terroristen meedogenloos werd voortgezet en zich over het gehele land dreigde uit te breiden, schommelden de leiders van Irak en Syrië heen en weer tussen hun verlangens om de terroristen te helpen en hun huivering voor openlijke strijd met Hoessein. De Iraakse regering koos de zijde van de terroris ten en stelde hun voertuigen en wapens ter beschik king. maar de Iraakse legereenheden in Jordanië die stellig de schaal zouden hebben doen doorslaan, als zij zich in de strijd zouden hebben gemengd, bleven in hun kampementen. Syrië, dat natuurlijk ook de zijde van de terroris ten koos. was actiever en zond ongeveer 300 tanks de grens over om zich aan te sluiten bij de terroris ten in de gevechten rond Irbid Maar ook dat werd maar halfslachtig gedaan. De Syrische luchtmacht, die werkelijke steun van betekenis had kunnen geven aan de landstrijdkrachten, kwam niet in actie, en zelfs de tankeenheden kregen na een kort en allerminst glorieus verlopen gevecht orders zich weer op Syrisch gebied terug te trekken. De gevolgen van deze militaire tegenslagen en tekortkomingen werden onmiddellijk zichtbaar. In Syrië en Irak gaven de politici elkaar de schuld van de zwakte en besluiteloosheid, die de catastrofe had den veroorzaakt. Officiële commissies van onderzoek gingen aan het werk. En er werden rechtzittingen gehouden om de schuld vast te stellen van degenen, die .verantwoordelijk waren voor de fouten', een lawine van ontslagen in de leiding van leger en staat rolde van de top naar beneden Op het eerste gezicht zou men kunnen zeggen dat veranderingen in de regeringen van Jordanië. Syrië. Irak en Libanon niet veel meer betekenen dan persoonswisselingen. Maar in feite zijn toch de grondslagen van het terroristiseh-Jordaanse bewind en zelfs van het gehele oostelijke front deerlijk aangetast. STILTE De gebeurtenissen aan het oostelijke en aan het Egyptische front waren niet organisch verbon den. Maar toch is de stilte aan beide fronten een gemeenschappelijke factor. Niet alleen de Egyptena ren en de Jordaniërs, die de Jarring-onderhandeün- gen wensten, hebben zich onthouden van herope ning van vijandelijkheden, alhoewel die besprekin gen nog niet werkelijk zijn begonnen. De Synërs. Irakezen en de terroristische organisaties, die zo heftig te keer gingen tegen het Amerikaanse vredes initiatief, gedragen zich evenzo Naar mijn mening is de voornaamste reden van die rust aan alle fronten ondanks de voortdurende aanwezigheid van de Israëlische strijdkrachten aan het Suezkanaal. langs de Jordaan en op minder dan •10 mijl van Damascus daarin gelegen dat de Arabische oorlog tegen Israël, zowel die welke wordt gevoerd door de officiële legers als die van de terroristische organisaties geen succes heeft opgeleverd. Bovendien is het twijfelachtig of enige Arabische staat (en aLs ik zeg Arabische dan bedoel ik Arabisch en niet Sowjet-Russisch) werkelijk enige kans ziet dat zijn leger of de gezamenlijke legers van alle Arabische staten in staat zouden zijn Israël in de naaste toekomst te overwinnen Intussen, ook al moge dat de huidige rust verklaren, is dit geen garantie dat die kalmte zal voortduren. Het feit da: ae Arabieren geen mogelijkheid hebben om Israël in het gevecht te verslaan betekent niet automatisch dat zij bereid zijn de weg naar de vrede in te slaan. De sleutel 'ot de vrede blijft ook na de dood van Nasser in het bezit van Egypte Het is Egypte, dat het sterkste leger heeft. Het was Egypte, dat ae oorlog ontketende, dat in juni 1967 de wapenstil stand op gezag van de Veiligheidsraad- accepteerde, dat die wapenstilstand beëindigde in 1969 en de .slijtageoorlog' begon, en dat nu opnieuw de wapen stilstand aanvaardde Het gezegde van Israëlische soldaten jiei Arabische front begint waar het verstand ophoudt' slaat op een mogelijke situatie, waarin de Arabieren onwillig zijn om vrede te sluiten, onmachtig om oorlog te voeren en even onmachtig om niet te vechten. Als de nieuwe leiders in Egypte niet de moed kunnen opbrengen om in te gaan tegen de algemene fatalistische tendens zullen zij waarschijnlijk tegen wil en dank terechtkomen in een nieuwe ronde van oor logvoering, dwaze, nutteloze en vruchteloze oorlogvoering, zonder enige hoop op winst. Maar als zij de durf en de moed hebben om de werkelijkheid eerlijk onder ogen te zien en aan de oorlog een halt toe te roepen, dan zal het mogelijk blijken om van een tijde lijke wapenstilstand voorwaarts te gaan naar een blijvende vrede.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 15