jjjL Spoorboekje afgeslankt - wordt nog dunner SSKT Amsterdamse effectenbeurs Geen bankkrediet voor De Ruiter (GBS-beheer)? financieel nieuws W| Murphy Oil wil 100 hectare in Amsterdam Fusiebesprekingen ijzergieterijen gSSÏ|S jsttsavs: ÖESE... ilSlrE* riEiürZ7 ,3v?£rr: Si.KH v„,,sr .mk itósrajsa"' SKM srsssajrïw ZATERDAG 7 NOVEMBER 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 29 PIL VAN UBBENS' OP ANDER PAPIER UTRECHT (GPD) Gebruik van dunner papier heeft ertoe ge leid dat de eerste druk van het circa 500 gram zware spoorboekje dit najaar is opgevolgd door een tweede druk waarbij het gewicht ls teruggebracht tot 350 gram en de dikte met een halve centime ter is verminderd. Volgend jaar wordt het spoorboekje 600 pagi na's) nog eens tien procent dunner. Door minder kwistig met wit te zijn en meer tabellen op een pagina te drukken kunnen 64 pa gina's uitgespaard worden. Het spoorboekje weegt circa 300 gram en is niet veel dikker meer dan de vroegere spoorboekjes waren. Ubbens. De mensen zeiden: vroeger konden we twee keer per uur van Den Haag naar Utrecht; waarom nu nog maar één keer? Ze hadden er geen erg ln dat die ene onze lange- afstandstrein was en dat de normale tabellen verderop stonden. Op grond van die ervaringen durfden we het aanvankelijk niet aan het intercity-net direct naar voren te halen. Dat zijn de voornaamste materiële veranderingen die NS-man mr J. Ubhens, chef van de sector publikaties van de spoorwegen, in voorbereiding heeft voor wat officieel de NS-dienst- regeling heet. algemeen spoorboekje genoemd wordt en door het losbran den van Spoorslag '70 dit jaar plotse ling tot zo'n reuzenpocket was uitge groeid dat intern bij de spoorwegen wel gesproken werd over ,de pil van Ubbens'. Zo min als de uitvoering van de dienstregeling aan kritiek ontsnapt is, zo min is het spoorboekje-nieuwe stijl dat. Als projectleider van het spoor boekje is de heer Ubbens in de twee voorbereidingsjaren van Spoorslag '70 langzaam toegegroeid, zoals hij zelf zegt, naar de nieuwe ring. .Eigenlijk had ik mi wacht dan de 150 binnengekomen zijn', er honderden verwacht. i dan nog alles inbe stuk of tien brieven groot aantal brieven was lof gemengd met kritiek. De lof ging meestal naar het kleurgebruik dat het mogelijk maakt met één oogopslag te zien of er overgestapt moet. worden. De klach ten hadden voor veruit het grootste deel betrekking op de dikte en op het vervallen van de cursieve aanduidin gen die in vroegere spoorboekjes de aankomsttijden van aansluitende trei nen op verschillende bestemmingen vermeldden. Ander papier Naarmate het bij de voorbereiding van Spoorslag '70 duidelijk werd wat er bij vergroting van het aantal reizi gerstreinen met 40 procent in de nieu we opzet allemaal in het spoorboekje vermeld moest worden was het ook de geestelijke vader van de pil en de vormgevers daarvan wel duidelijk ge worden dat er een reuzenpocket van nauwelijks meer respectabel te noe men dikte ging ontstaan. Maar in verband met de beschikbare tijd en de toch al krappe planning voor de offset-rotatie was het niet meer verantwoord voor de eerste druk van 550.000 exemplaren nog c te schakelen op ander papier. Maar de eerste druk was nog niet de deur uit of op grond van de al direct geuite klachten over de dikte werd voor de tweede druk (100.000) exam- K" ,ren gezocht naar dunner papier, t is nu gevonden in hetzelfde Finse papier waarop in West-Duitsland de telefoonboeken gedruk worden. Het is Iets roze van tint en ook dat heeft weer zijn bezwaren. Voor het spoor boekje 1971 zijn nu alle papiermoei lijkheden opgelost; het wordt ge maakt van dun, licht en wit pa pier. Weinig wijzigingen De dienstregeling zal volgend jaar weinig of geen wijzigingen ondergaan, alleen een paar stroomlijningen en wijzigingen waar dat om praktische redenen wenselijk is gebleken of waar omvangrijke werken aan de baan een lagere rijsnelheid en dus een andere S: ke vader van het spoorboekje terug te: schrijven' .In antwoord op uw pop mooie brief Antwoord op hun klachten hebben overigens alle 150 briefschrijvers ge kregen, zegt de heer Ubbens. J)e kla gers over de dikte hebben gratis uit de tweede druk een dunner exemplaar toegestuurd gekregen. En de meneer die een heel nieuw systeem wist waar bij de treinen per plaats van bestem ming gerangschikt werden, kreeg de vriendelijke verzekering dat het sys teem eigenlijk heel logisch is, maar dat het het spoorboekje dan wel op een dikte van circa 35.000 pagina's zou brengen. Hoe vertel ik het... Geen plattegronden Nog een wijziging aan de inhoud: NS is niet tevreden over de stadsplatte gronden zoals die door de openbare vervoersbedrijven van de grote steden! zijn opgezet ter ondersteuning van de gedachte dat het openbaar vervoer tussen en in de steden een geïnte greerd net moet vormen. De kaartjes zijn te abstract. Dat van Roterdam geeft door zijn rivier plus een paar havenbekkens nog wel de grondvorm van de stad weer, maar door de pertinente weigering van het Amster damse vervoerbedrijf de grachtengor dels het wereldbekende kenmerk van de stadsplattegrond zelfs maar aan te duiden is er een ontoegankelijk lijnenspel ontstaan voor de kaart van de hoofdstad. Er wordt nu gezocht in andere richting om de treinreiziger behulpzaam te zijn bij het zoeken van de tram of bus die hij na aankomst aan het station moet nemen. Te den ken valt bijvoorbeeld aan vervanging van de kaartjes door aanduidingen in tekstvorm: de voornaamste toeristi sche attracties, stadswijken, ziekenhui zen, begraafplaatsen, met daarachter de lijnaanduiding, gerangschikt per station van aankomst Agressiever Conclusie uit de klachtenbrief het spoorboekje: het spoorboekje mag dan te dik geweest zijn. De klagende Nederlander is agressiever dan onzel nationale folklore van gematigdheid van oudsher wil doen geloven. In de brieven komen scheldw oorden voor als .klootzak' en .vakidioot' en uitdrukkin gen als: .ze moesten je kielhalen' en .zo iemand moesten ze niet vrij laten' rondlopen'. Eén klager schreef: JDat spoorboekje; is geen popart, maar poepart'. IJzeren zelfbeheersing weerhield de geestelij - Een van de middelen waarmee de spoorwegen de kennis omtrent het spoorboekje willen vergroten vormt de brochure .Spoorzoeken met NS' waarvan de afgelopen paar maanden exemplaren verstuurd zijn naar 5.000 scholen. Een paar tabellen, een paar kaarten en voorbeelden, een paar op gaven (de onderwijzer krijgt voor alle zekerheid de goede antwoorden op een papiertje) dat vormt met korte handleiding de inhoud van een kleurig uitgevoerd mapje dat NS schikbaar stelt voor gebruik op scho len. Sinds na afloop van de zomervakai de eerste advertenties, voorzien 1 een aanvraagcoupon, verschenen in de Nederlandse onderwijsblad hebben een paar 100.000 leerlin van vijfde en zesde klas, maar i van mavo- en huishoudscholen in klas kennisgemaakt met de tri nieuwe-stijl. Dagelijks stromen de aanvragen 1 nen bij de heer D. Otten, chef afdel publiciteit, die verwacht dat binr kort zeker op de helft van de 15. Nederlandse scholen de leerlingen len weten hoe het spoorboekje we; Via deze nu al 5.000 maal 40 kinde hoopt NS ook weer grote aantallen volwassenen meer vertrouwd te ma ken met het spoorboekje en dus meer algemeen met de trein. Hoe vertel ik het mijn vader... is hier dus een langrijk punt. Intussen is al gebleken dat ook volwassenen belangstelling hebben voor dit informatiemateriaal, al is dat wat toon betreft afgestemd op kinderen van elf tot veertien jaar. Er zijn al aanvragen binnengekomen van secretoms^e-cursussen en van be jaardensociëteiten. .ONTWIKKELINGEN VOOR MIDDEN- EN KLEINBEDRIJF NIET GEHEEL ONGUNSTIG' DEN HAAG (ANP) Voor het mid den* en kleinbedrijf zijn de sociaal- economische ontwikkelingen in 1970 niet geheel ongunstig geweest, zo j meent het secretariaat van de Raad voor het midden- en kleinbedrijf in een .summiere analyse' van de situa tie. Vergeleken met 1969 valt op, al dus deze analyse, dat de stijgine van! de geldomzetten in het midden- en kleinbedrijf op een enkele uitzonde ring na voor een groter deel te danken zijn aan volumestijgingen dan a prijsstijgingen. Het gevolg is dat het zogena?.i DEN HAAG (GPD) Directeur C. de Ruiter van de GBS-beheer, een maat schappij die ten doel heeft de textiel ondernemingen van Gerzon, Bischoff, Sehroeder en Het Lingeriehuis te inte greren in een groot concern, heeft tot op heden geen commentaar willen ge ven op het bericht dat hij zou willen afzien van het kopen van het Lingerie- huis (65 filialen). Directeur De Poor ter van het Lingeriehuis heeft beves tigd dat de lieer De Ruiter om uitstel van de koop heeft gevraagd. Het Lin geriehuis is niet van plan dat uitstel te verlenen. Ook de kooptermijn van Bischoff dreigt binnenkort te worden overschreden. De heer IV. A. Bischoff zei. nog niet te weten of dit betekent dat ook die koop niet zal doorgaan. Als dat zo zou zijn is er geen man overboord want het gaat met Bischoff thans redelijk goed, aldus de directie. De Ruiter heeft in zijn commentaar Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN AMSTERDAM 6-11 (ANP) Londen 8.59H-8.60J*, New York 3.59 H— 3.59*4. Mow real 3.52 A—3.51*. Part* 62.07'>-43 12'j. Brussel 734'.'.—7.24' 99.04, 19.3860.43. Zurich 1 113—83 1*. Ml- 57 JU1''#57.86'4, Kopen <7.9247.97, Oslo M.29-50JM. Wenen 13.01'A—13.92>4. Lissabon 12.58— 12.59'/,, Madrid 5.02—5,22. OLIES NOG VERDER OMLAAG, STAATSFONDSEN IN REACTIE In de oliehoek werden vrijdagmorgen heel wat oaken afgehandeld legen opnieuw lagere prl]- xen. In het telefonische verkeer ls tijdelijk 142.50 betaald, maar olllclcel werd geopend op 143.90 wat een nieuw verlies betekent van 2.70. Daarna trad eehler een verdere afbrokkeling ln lot 14320. l'mlever hield ach goed. want rekening houdend met de artrek van 2.51 lnlerlmdlvldend was de notering maar 020 lager op 88 50. AKZO lag gedrukt op de be richten dat het concurrent Bayer niet te best gaat. Men vindt de perspectieven voor de kwar taalcijfers van AKZO daarom niet to erg roos kleurig. Hier werd bij opening 1.30 prijs gegeven op 70.20. Philips brokkelde 0,40 af tot j 56.70 en Hoogovens was 0 60 lager op KLM was circa 5 hoger op 155. Hier van 2,50. Van de bankaandelen was Am ro bank vijftig cent hoger op 52.10. Nat.-Neder- lnndon ging 1 verder naar beneden op 77.50 Helneken was na een zwakkere opening ln herstel en deed om 12 uur 219.30, een herstel van 1. Cultures waren overwegend lager met voor Amsterdam Rubber 1: punt verlies op 42.5. Voor AKZO trad later een herstel ln tot 7930. Int. Gewapend Beton moest gisteren 15 pun ten afstaan en ook Bergoss was flauw met een 10 punten lagere waardering. Concurrent Des seaux stond opnieuw f 1 af. Bols en Ballast- j Nedam moesten elk een rijksdaalder afslaan en Elsevier gaf 4 prijs, Ook Naardon (min 1 2) deed het niet best Homburg en Macintosh daalden circa 2. Verder waren ook Van dei Grinlen. BAA. Erdal en Scholten-Carton aan da zwakke kant. Rijn-Schelde moest 5 punten terug en Droege 6. Matubel. Nillmij. Bens dorp. Metaverpa en Verelverwerking lagen even eens aangeboden Relatief slecht deed Tri co- beet het met een verlies van 5 punten op 67 Wyers reageerde op de lagere winstverwachting i met een daling van slechts 1 punt. Aan de andere kant werd het gunstige bericht van ACF gehonoreerd met een verbetering vanj Van de Glessen zocht het weer hogerop] met een vooruitgang van 7 punten. Vulcaans-- oord weet van geen ophouden. Nu kwamen er weer 5 punten bij op 114 tegen kort geleden nog maar 70. Dagra klom 3 punter, tot 148 en tabak Philips voegde 6 punten bij. Tllb. Waterleiding stroomde 10 punten verder. Eveneens vast waren Beers. Amh. Scheeps bouw. Wegener, Meteoor. Van Dorp, Fokker. Asselberg's, Rommenhoeller en VNU. Lint was na de winst van 8 punten op donderdag thans I nog 2 puntjes hoger op 55. Verklaring; '—gedaan Slavenburg en bieden: g—gedaan ANP-CBS BEURSINDICES Industrie Scheepvaart Handel enz. Algemeen 110.5 1083 107.6 STRENGERE BEPALINGEN IN RIJTIJDENBESLUIT .OPTREDEN KAMERS VAN KOOPHANDEL IN PROVINCIAAL VERBAND' AMSTERDAM (ANP) De voorzitter} van de Kamer van Koophandel ent Fabrieken voor Amsterdam, de heer] W. Rehbock is van mening dat er alle reden bestaat voor de kamers voor' een optreden in provinciaal verband. Hij zei dit tijdens een vergadering! van de kamer waarin hij sprak over de taak en plaats der kamers van koophandel. De heer Rehbock stelde voorop dat de kamers uit hun aard regionale organi saties zijn. De vraag rijst echter hoe groot de regio's zijn die door één kamer bestreken moeten wor den. Er is al een onmiskenbare ontwikke ling aan de gang naar samenwerking j in provinciaal verband, die zeker op een bepaald moment beter geïnstituti onaliseerd zal moeten worden dan thans het geval ls. Vooralsnog ziet de heer Rehbock meer heil in de sponta ne samenwerking, zoals die bezig is te groeien binnen het bestaande kader, verder te stimuleren. Zoutindustrie mag boren in Achterhoek ENSCHEDE (GPD) Minister Nells- leend tot het verrichten van boringen, "AMSTERDAM (GPD) De Murpy Easter Oil Company wie In hrt wes telijke havengebied tan Amsterdam een terrein van 100 ha voor de bouw van een nieuwe raffinaderij. De bouw van de installatie zal een kwart mil jard gulden vergen. Zodra Murphy Oil op nadere vragen van Amsterdam heeft geantwoord op het gebied van de milieuhygiëne, zal het overleg over een eventuele vesti ging worden voortgezet. VAASSEN (GPD) De directies van de Nederlandsche ijzergieterij .Vulca- nus' NV te Vaassen en van de NV Doetinchemsche ijzergieterij te Doe- tlnchem (laatstgenoemde indirect een dochteronderneming van Hoogovens), voeren sinds enige tijd oriënterende besprekingen, teneinde de mogelijkhe den te onderzoeken om tot bundeling van beide bedrijven te komen. Zij zijn ervan overtuigd, dat de belan gen van de beide bedrijven en alle' daarbij betrokkenen daarmede ge- OPNIEUW STAATSLENING DEN HAAG (ANP) De minister van financiën heeft besloten over te gaan tot de uitgifte van een 8 pet staatslening tegen een koers van 99'2 pet. Het bedrag van de lening wordt na sluiting van de inschrijving vastge steld. Indien op de Inschrijvingen een reductie wordt toegepast, zal deze sys tematisch geschieden. Op de lening zal de eerste 10 Jaren geen aflossing plaatsvinden. Daarna, te beginnen op 15 december 1981, zal aflossing geschieden ln 5 gelijke Jaar lijkse termijnen. Versterkte of algehe le aflossing is de eerste 10 jaren niet toegestaan. De rente gaat in op 15 december 1970; de coupons verschij nen op 15 december. De storting op de toegewezen schuldbewijzen zal moeten geschieden op dinsdag 15 de cember 2970. Schuldbewijzen in de nieuwe lening zullen worden afgege ven in stukken van f 1.000 en 100, terwijl deelneming in de lening in de vorm van schuldregisterinschrijvingen zal kunnen geschieden tot bedragen van ten minste 100.000. Het ligt in de bedoeling de inschrijving open te stellen op donderdag 19 november as van 9 tot 16 uur. Inschrijvingen die nen te worden ingediend door tussen komst van een bankinstelling of com missionair in effecten. Opneming van deze lening in de notering ter beurze van Amsterdam en Rotterdam zal worden bevorder, Het prospectus zal binnenkort, vermoedelijk op 12 no- HOOG EN LAAG WATER NAP 8.58 139 21.48 -167 2.44 9.23 156 22.17 184 3J)7 10.01 111 22.55 145 3.41 9.51 175 22.45 204 3.35 10.30 132 23.17 167 3.47 10.17 150 22.59 187 10.43 167 23.29 204 11.27 121 17.26 17.24 17.54 17.57 Posities 's«rMï:sïu.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 29