jjjL
Spoorboekje afgeslankt
- wordt nog dunner
SSKT
Amsterdamse effectenbeurs
Geen bankkrediet
voor De Ruiter
(GBS-beheer)?
financieel
nieuws
W|
Murphy Oil wil
100 hectare in
Amsterdam
Fusiebesprekingen
ijzergieterijen
gSSÏ|S
jsttsavs:
ÖESE...
ilSlrE* riEiürZ7
,3v?£rr:
Si.KH v„,,sr .mk
itósrajsa"'
SKM srsssajrïw
ZATERDAG 7 NOVEMBER 1970
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
29
PIL VAN UBBENS' OP ANDER PAPIER
UTRECHT (GPD) Gebruik van dunner papier heeft ertoe ge
leid dat de eerste druk van het circa 500 gram zware spoorboekje
dit najaar is opgevolgd door een tweede druk waarbij het gewicht
ls teruggebracht tot 350 gram en de dikte met een halve centime
ter is verminderd. Volgend jaar wordt het spoorboekje 600 pagi
na's) nog eens tien procent dunner. Door minder kwistig met wit
te zijn en meer tabellen op een pagina te drukken kunnen 64 pa
gina's uitgespaard worden. Het spoorboekje weegt circa 300 gram
en is niet veel dikker meer dan de vroegere spoorboekjes waren.
Ubbens. De mensen zeiden: vroeger
konden we twee keer per uur van
Den Haag naar Utrecht; waarom nu
nog maar één keer? Ze hadden er
geen erg ln dat die ene onze lange-
afstandstrein was en dat de normale
tabellen verderop stonden. Op grond
van die ervaringen durfden we het
aanvankelijk niet aan het intercity-net
direct naar voren te halen.
Dat zijn de voornaamste materiële
veranderingen die NS-man mr J.
Ubhens, chef van de sector publikaties
van de spoorwegen, in voorbereiding
heeft voor wat officieel de NS-dienst-
regeling heet. algemeen spoorboekje
genoemd wordt en door het losbran
den van Spoorslag '70 dit jaar plotse
ling tot zo'n reuzenpocket was uitge
groeid dat intern bij de spoorwegen
wel gesproken werd over ,de pil van
Ubbens'.
Zo min als de uitvoering van de
dienstregeling aan kritiek ontsnapt is,
zo min is het spoorboekje-nieuwe stijl
dat. Als projectleider van het spoor
boekje is de heer Ubbens in de twee
voorbereidingsjaren van Spoorslag '70
langzaam toegegroeid, zoals hij zelf
zegt, naar de nieuwe
ring.
.Eigenlijk had ik mi
wacht dan de 150
binnengekomen zijn',
er honderden verwacht.
i dan nog alles inbe
stuk of tien brieven
groot aantal brieven was lof gemengd
met kritiek. De lof ging meestal naar
het kleurgebruik dat het mogelijk
maakt met één oogopslag te zien of
er overgestapt moet. worden. De klach
ten hadden voor veruit het grootste
deel betrekking op de dikte en op het
vervallen van de cursieve aanduidin
gen die in vroegere spoorboekjes de
aankomsttijden van aansluitende trei
nen op verschillende bestemmingen
vermeldden.
Ander papier
Naarmate het bij de voorbereiding
van Spoorslag '70 duidelijk werd wat
er bij vergroting van het aantal reizi
gerstreinen met 40 procent in de nieu
we opzet allemaal in het spoorboekje
vermeld moest worden was het ook
de geestelijke vader van de pil en de
vormgevers daarvan wel duidelijk ge
worden dat er een reuzenpocket van
nauwelijks meer respectabel te noe
men dikte ging ontstaan.
Maar in verband met de beschikbare
tijd en de toch al krappe planning
voor de offset-rotatie was het niet
meer verantwoord voor de eerste
druk van 550.000 exemplaren nog c
te schakelen op ander papier.
Maar de eerste druk was nog niet de
deur uit of op grond van de al direct
geuite klachten over de dikte werd
voor de tweede druk (100.000) exam-
K" ,ren gezocht naar dunner papier,
t is nu gevonden in hetzelfde Finse
papier waarop in West-Duitsland de
telefoonboeken gedruk worden. Het is
Iets roze van tint en ook dat heeft
weer zijn bezwaren. Voor het spoor
boekje 1971 zijn nu alle papiermoei
lijkheden opgelost; het wordt ge
maakt van dun, licht en wit pa
pier.
Weinig wijzigingen
De dienstregeling zal volgend jaar
weinig of geen wijzigingen ondergaan,
alleen een paar stroomlijningen en
wijzigingen waar dat om praktische
redenen wenselijk is gebleken of waar
omvangrijke werken aan de baan een
lagere rijsnelheid en dus een andere
S:
ke vader van het spoorboekje terug te:
schrijven' .In antwoord op uw pop
mooie brief
Antwoord op hun klachten hebben
overigens alle 150 briefschrijvers ge
kregen, zegt de heer Ubbens. J)e kla
gers over de dikte hebben gratis uit
de tweede druk een dunner exemplaar
toegestuurd gekregen. En de meneer
die een heel nieuw systeem wist waar
bij de treinen per plaats van bestem
ming gerangschikt werden, kreeg de
vriendelijke verzekering dat het sys
teem eigenlijk heel logisch is, maar
dat het het spoorboekje dan wel op
een dikte van circa 35.000 pagina's
zou brengen.
Hoe vertel ik het...
Geen plattegronden
Nog een wijziging aan de inhoud: NS
is niet tevreden over de stadsplatte
gronden zoals die door de openbare
vervoersbedrijven van de grote steden!
zijn opgezet ter ondersteuning van de
gedachte dat het openbaar vervoer
tussen en in de steden een geïnte
greerd net moet vormen. De kaartjes
zijn te abstract. Dat van Roterdam
geeft door zijn rivier plus een paar
havenbekkens nog wel de grondvorm
van de stad weer, maar door de
pertinente weigering van het Amster
damse vervoerbedrijf de grachtengor
dels het wereldbekende kenmerk
van de stadsplattegrond zelfs maar
aan te duiden is er een ontoegankelijk
lijnenspel ontstaan voor de kaart van
de hoofdstad. Er wordt nu gezocht in
andere richting om de treinreiziger
behulpzaam te zijn bij het zoeken van
de tram of bus die hij na aankomst
aan het station moet nemen. Te den
ken valt bijvoorbeeld aan vervanging
van de kaartjes door aanduidingen in
tekstvorm: de voornaamste toeristi
sche attracties, stadswijken, ziekenhui
zen, begraafplaatsen, met daarachter
de lijnaanduiding, gerangschikt per
station van aankomst
Agressiever
Conclusie uit de klachtenbrief
het spoorboekje: het spoorboekje mag
dan te dik geweest zijn. De klagende
Nederlander is agressiever dan onzel
nationale folklore van gematigdheid
van oudsher wil doen geloven. In de
brieven komen scheldw oorden voor als
.klootzak' en .vakidioot' en uitdrukkin
gen als: .ze moesten je kielhalen' en
.zo iemand moesten ze niet vrij laten'
rondlopen'.
Eén klager schreef: JDat spoorboekje;
is geen popart, maar poepart'. IJzeren
zelfbeheersing weerhield de geestelij -
Een van de middelen waarmee de
spoorwegen de kennis omtrent het
spoorboekje willen vergroten vormt
de brochure .Spoorzoeken met NS'
waarvan de afgelopen paar maanden
exemplaren verstuurd zijn naar 5.000
scholen. Een paar tabellen, een paar
kaarten en voorbeelden, een paar op
gaven (de onderwijzer krijgt voor alle
zekerheid de goede antwoorden op
een papiertje) dat vormt met
korte handleiding de inhoud van een
kleurig uitgevoerd mapje dat NS
schikbaar stelt voor gebruik op scho
len.
Sinds na afloop van de zomervakai
de eerste advertenties, voorzien 1
een aanvraagcoupon, verschenen
in de Nederlandse onderwijsblad
hebben een paar 100.000 leerlin
van vijfde en zesde klas, maar i
van mavo- en huishoudscholen in
klas kennisgemaakt met de tri
nieuwe-stijl.
Dagelijks stromen de aanvragen 1
nen bij de heer D. Otten, chef afdel
publiciteit, die verwacht dat binr
kort zeker op de helft van de 15.
Nederlandse scholen de leerlingen
len weten hoe het spoorboekje we;
Via deze nu al 5.000 maal 40 kinde
hoopt NS ook weer grote aantallen
volwassenen meer vertrouwd te ma
ken met het spoorboekje en dus meer
algemeen met de trein. Hoe vertel ik
het mijn vader... is hier dus een
langrijk punt. Intussen is al gebleken
dat ook volwassenen belangstelling
hebben voor dit informatiemateriaal,
al is dat wat toon betreft afgestemd
op kinderen van elf tot veertien jaar.
Er zijn al aanvragen binnengekomen
van secretoms^e-cursussen en van be
jaardensociëteiten.
.ONTWIKKELINGEN VOOR
MIDDEN- EN KLEINBEDRIJF
NIET GEHEEL ONGUNSTIG'
DEN HAAG (ANP) Voor het mid
den* en kleinbedrijf zijn de sociaal-
economische ontwikkelingen in 1970
niet geheel ongunstig geweest, zo j
meent het secretariaat van de Raad
voor het midden- en kleinbedrijf in
een .summiere analyse' van de situa
tie. Vergeleken met 1969 valt op, al
dus deze analyse, dat de stijgine van!
de geldomzetten in het midden- en
kleinbedrijf op een enkele uitzonde
ring na voor een groter deel te
danken zijn aan volumestijgingen dan
a prijsstijgingen.
Het gevolg is dat het zogena?.i
DEN HAAG (GPD) Directeur C. de
Ruiter van de GBS-beheer, een maat
schappij die ten doel heeft de textiel
ondernemingen van Gerzon, Bischoff,
Sehroeder en Het Lingeriehuis te inte
greren in een groot concern, heeft tot
op heden geen commentaar willen ge
ven op het bericht dat hij zou willen
afzien van het kopen van het Lingerie-
huis (65 filialen). Directeur De Poor
ter van het Lingeriehuis heeft beves
tigd dat de lieer De Ruiter om uitstel
van de koop heeft gevraagd. Het Lin
geriehuis is niet van plan dat uitstel
te verlenen. Ook de kooptermijn van
Bischoff dreigt binnenkort te worden
overschreden. De heer IV. A. Bischoff
zei. nog niet te weten of dit betekent
dat ook die koop niet zal doorgaan.
Als dat zo zou zijn is er geen man
overboord want het gaat met Bischoff
thans redelijk goed, aldus de directie.
De Ruiter heeft in zijn commentaar
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN
AMSTERDAM 6-11 (ANP) Londen
8.59H-8.60J*, New York 3.59 H—
3.59*4. Mow real 3.52 A—3.51*. Part*
62.07'>-43 12'j. Brussel 734'.'.—7.24'
99.04,
19.3860.43. Zurich 1
113—83 1*. Ml-
57 JU1''#57.86'4, Kopen
<7.9247.97, Oslo M.29-50JM. Wenen
13.01'A—13.92>4. Lissabon 12.58—
12.59'/,, Madrid 5.02—5,22.
OLIES NOG VERDER
OMLAAG, STAATSFONDSEN
IN REACTIE
In de oliehoek werden vrijdagmorgen heel wat
oaken afgehandeld legen opnieuw lagere prl]-
xen. In het telefonische verkeer ls tijdelijk 142.50
betaald, maar olllclcel werd geopend op 143.90
wat een nieuw verlies betekent van 2.70.
Daarna trad eehler een verdere afbrokkeling
ln lot 14320. l'mlever hield ach goed. want
rekening houdend met de artrek van 2.51
lnlerlmdlvldend was de notering maar 020
lager op 88 50. AKZO lag gedrukt op de be
richten dat het concurrent Bayer niet te best
gaat. Men vindt de perspectieven voor de kwar
taalcijfers van AKZO daarom niet to erg roos
kleurig. Hier werd bij opening 1.30 prijs
gegeven op 70.20. Philips brokkelde 0,40 af tot j
56.70 en Hoogovens was 0 60 lager op
KLM was circa 5 hoger op 155. Hier
van 2,50. Van de bankaandelen was Am ro
bank vijftig cent hoger op 52.10. Nat.-Neder-
lnndon ging 1 verder naar beneden op 77.50
Helneken was na een zwakkere opening ln
herstel en deed om 12 uur 219.30, een herstel
van 1. Cultures waren overwegend lager met
voor Amsterdam Rubber 1: punt verlies op 42.5.
Voor AKZO trad later een herstel ln tot 7930.
Int. Gewapend Beton moest gisteren 15 pun
ten afstaan en ook Bergoss was flauw met een
10 punten lagere waardering. Concurrent Des
seaux stond opnieuw f 1 af. Bols en Ballast- j
Nedam moesten elk een rijksdaalder afslaan en
Elsevier gaf 4 prijs, Ook Naardon (min 1 2)
deed het niet best Homburg en Macintosh
daalden circa 2. Verder waren ook Van dei
Grinlen. BAA. Erdal en Scholten-Carton aan
da zwakke kant. Rijn-Schelde moest 5 punten
terug en Droege 6. Matubel. Nillmij. Bens
dorp. Metaverpa en Verelverwerking lagen even
eens aangeboden Relatief slecht deed Tri co-
beet het met een verlies van 5 punten op 67
Wyers reageerde op de lagere winstverwachting i
met een daling van slechts 1 punt.
Aan de andere kant werd het gunstige bericht
van ACF gehonoreerd met een verbetering vanj
Van de Glessen zocht het weer hogerop]
met een vooruitgang van 7 punten. Vulcaans--
oord weet van geen ophouden.
Nu kwamen er weer 5 punten bij op 114 tegen
kort geleden nog maar 70. Dagra klom 3 punter,
tot 148 en tabak Philips voegde 6 punten bij.
Tllb. Waterleiding stroomde 10 punten verder.
Eveneens vast waren Beers. Amh. Scheeps
bouw. Wegener, Meteoor. Van Dorp, Fokker.
Asselberg's, Rommenhoeller en VNU. Lint was
na de winst van 8 punten op donderdag thans I
nog 2 puntjes hoger op 55.
Verklaring; '—gedaan
Slavenburg
en bieden: g—gedaan
ANP-CBS BEURSINDICES
Industrie
Scheepvaart
Handel enz.
Algemeen
110.5 1083 107.6
STRENGERE BEPALINGEN
IN RIJTIJDENBESLUIT
.OPTREDEN KAMERS VAN
KOOPHANDEL IN
PROVINCIAAL VERBAND'
AMSTERDAM (ANP) De voorzitter}
van de Kamer van Koophandel ent
Fabrieken voor Amsterdam, de heer]
W. Rehbock is van mening dat er alle
reden bestaat voor de kamers voor'
een optreden in provinciaal verband.
Hij zei dit tijdens een vergadering!
van de kamer waarin hij sprak over
de taak en plaats der kamers van
koophandel.
De heer Rehbock stelde voorop dat de
kamers uit hun aard regionale organi
saties zijn. De vraag rijst echter hoe
groot de regio's zijn die door één
kamer bestreken moeten wor
den.
Er is al een onmiskenbare ontwikke
ling aan de gang naar samenwerking j
in provinciaal verband, die zeker op
een bepaald moment beter geïnstituti
onaliseerd zal moeten worden dan
thans het geval ls. Vooralsnog ziet de
heer Rehbock meer heil in de sponta
ne samenwerking, zoals die bezig is te
groeien binnen het bestaande kader,
verder te stimuleren.
Zoutindustrie
mag boren in
Achterhoek
ENSCHEDE (GPD) Minister Nells-
leend tot het verrichten van boringen,
"AMSTERDAM (GPD) De Murpy
Easter Oil Company wie In hrt wes
telijke havengebied tan Amsterdam
een terrein van 100 ha voor de bouw
van een nieuwe raffinaderij. De bouw
van de installatie zal een kwart mil
jard gulden vergen.
Zodra Murphy Oil op nadere vragen
van Amsterdam heeft geantwoord op
het gebied van de milieuhygiëne, zal
het overleg over een eventuele vesti
ging worden voortgezet.
VAASSEN (GPD) De directies van
de Nederlandsche ijzergieterij .Vulca-
nus' NV te Vaassen en van de NV
Doetinchemsche ijzergieterij te Doe-
tlnchem (laatstgenoemde indirect een
dochteronderneming van Hoogovens),
voeren sinds enige tijd oriënterende
besprekingen, teneinde de mogelijkhe
den te onderzoeken om tot bundeling
van beide bedrijven te komen.
Zij zijn ervan overtuigd, dat de belan
gen van de beide bedrijven en alle'
daarbij betrokkenen daarmede ge-
OPNIEUW
STAATSLENING
DEN HAAG (ANP) De minister
van financiën heeft besloten over te
gaan tot de uitgifte van een 8 pet
staatslening tegen een koers van 99'2
pet. Het bedrag van de lening wordt
na sluiting van de inschrijving vastge
steld. Indien op de Inschrijvingen een
reductie wordt toegepast, zal deze sys
tematisch geschieden.
Op de lening zal de eerste 10 Jaren
geen aflossing plaatsvinden. Daarna,
te beginnen op 15 december 1981, zal
aflossing geschieden ln 5 gelijke Jaar
lijkse termijnen. Versterkte of algehe
le aflossing is de eerste 10 jaren niet
toegestaan. De rente gaat in op 15
december 1970; de coupons verschij
nen op 15 december. De storting op
de toegewezen schuldbewijzen zal
moeten geschieden op dinsdag 15 de
cember 2970. Schuldbewijzen in de
nieuwe lening zullen worden afgege
ven in stukken van f 1.000 en 100,
terwijl deelneming in de lening in de
vorm van schuldregisterinschrijvingen
zal kunnen geschieden tot bedragen
van ten minste 100.000. Het ligt in
de bedoeling de inschrijving open te
stellen op donderdag 19 november as
van 9 tot 16 uur. Inschrijvingen die
nen te worden ingediend door tussen
komst van een bankinstelling of com
missionair in effecten. Opneming van
deze lening in de notering ter beurze
van Amsterdam en Rotterdam zal
worden bevorder, Het prospectus zal
binnenkort, vermoedelijk op 12 no-
HOOG EN LAAG WATER
NAP
8.58 139 21.48 -167 2.44
9.23 156 22.17 184 3J)7
10.01 111 22.55 145 3.41
9.51 175 22.45 204 3.35
10.30 132 23.17 167 3.47
10.17 150 22.59 187
10.43 167 23.29 204
11.27 121
17.26
17.24
17.54
17.57
Posities
's«rMï:sïu.