Je moet 'm vóelen, "Na de wedstrijd 4 of 5 koppen thee? C/iAoi Sober 25-jarig bestaan koor en orkesten omroep televisie SUZUKI-KLEUTERSCHOOL Panda en de meester-ongelukker «i Piet Keizer: DONDERDAG 5 NOVEMBER 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 BU de viering van het 25-jarig bestaan van het machtige muziekapparaat (5 orkesten en een koor), te zamen onge veer 400 musici, van de NOS kan men de vraag stellen of het nog verant woord is, dat er in deze tijd, dat de Nederlandse omroep niet al te ruim in de financiële middelen zit, zo iets geldverslindends in stand moet wor den gehouden. NOS-voorzïtter E. A. Schüttcnhelm kan daar alleen maar volmondig ja' op antwoorden. ,Ik vind het verantwoord om vijf orkesten en een koor in stand te houden, omdat ze er zijn!', zegt hij. ,En ik vind het een gelukkige zaak,, dat ze bestaan! De orkesten en het koor zijn ontstaan uit de pluriformi teit van de omroepen, die voor de oorlog allemaal eigen orkesten tel den.' ,Ik ben blij en trots, dat de omroep dit machtige apparaat beheert. Ik geef toe. dat de omroep gekweld wordt door schaarse geldmiddelen, maar als er een prioriteit is, dan is dat het behoud van het omroepkoor en de orkesten van de NOS: een uniek nationaal bezit, zoals de Dom van Utrecht er een is.' Niet inkrimpen Daaraan voegt mr Wagenaar, pro- grammacommissaris NOS-radio, toe, dat er zelfs nog nooit overwogen is om het aantal orkesten in te krimpen (bijvoorbeeld van vijf terug te bren gen op drie). Er is een bindende afspraak met de vakbonden, dat fu sies een de laatste jaren veel voorkomend maatschappelijk ver schijnsel taboe zullen zijn bij de orkesten en het koor van de om roep. De NOS heeft echter wel begrepen, dat men voor de vierhonderd zangers en instrumentalisten, die zwaar op de omroeploonlijst drukken, een taakver breding moet zoeken. Dat is dan ook na 1968 in belangrijke mate gebeurd. De orkesten en het koor moeten ook meewerken aan televisieuitzendingen, aan voorstellingen van de Nederland se Opera (dit jaar zes produktïes), aan het Holland Festival (in de afge lopen zomer werkten alle vijf orkes ten daaraan mee), aan de VARA-mati- nees op zaterdagmiddagen in het Con certgebouw, aan grammofoonplaat- produkties (meest opvallende plaat, die Leopold Stokowski onlangs met het Radio Philharmonisch Orkest op nam). De boer op Het koor en de orkesten zijn na die taakverbreding steeds meer ,de boer op' en buiten de studio gegaan: er werden veel zaalconcerten overal in het land gegeven, er worden buiten landse tournees ondernomen. De om- roepmusici krijgen de laatste jaren steeds minder te maken met het vroe ger gevoelde, als funest ondervonden, gebrek aan contact met het pn- bliek. In de vijfentwintig Jaar van het be staan van het Groot Omroepkoor, het Radio Philharmonisch Orkest, het Om roeporkest, het Radio Kamerorkest, het Promenade Orkest en het Metro- pole Orkest werden jaarlijks zo'n ze venhonderd uitvoeringen gegeven, wat een totaal van twintigduizend ople vert! De vijf zo verschillend geaarde orkesten hebben daardoor een bijzon der grote verscheidenheid in de keuze van het repertoire gecreëerd. Experimenten De omroeporkesten, die niet zoals de symfonieorkesten in Nederland aan hun eigen publiek en daarom aan een bepaald repertoire vastzaten, konden naar hartelust experimenteren: ont zaglijk veel moderne muziek, vooral van Nederlandse componisten, kon worden uitgevoerd, wat een bijzonder grote bijdrage betekende aan de Ne derlandse muziekcultuur. Het buitenland, dat meermalen verba zing en jalousie toonde over het bezit van de muziekapparaat van de NOS. is een gretig afnemer van de muziek die het koor en de orkesten spelen: in 1969 gingen veertienhonderd twee ban den naar landen van de A(ustralië) tot de Z(witserland). Het gebrek aan financiën heeft de NOS verhinderd de oorspronkelijk grootste plannen, die men koesterde voor deze jubileumviering uit te voe ren. Men heeft het daarom gelaten bij een volgende week woensdag 11 no vember te houden receptie in de NOS- televisiestudio in Hilversum en bij zeven openbare concerten in het land, waarbij men vooral is uitgegaan van een goede geografische spreiding en aan zalen (onder meer in Axel, Doetinchem en Hoogeveen) die onbe kend zijn in het vaderlandse concertle ven. Nederlandse muziek Het bijzondere van deze concertweek is wel dat uitsluitend werken van Nederlandse componisten (met Neder landse solisten) van Obrecht tot Eis- ma ten gehore zullen worden ge bracht. Een riskante onderneming daar is de NOS wel van overtuigd, maar men moet rekenen op de vol wassenheid van de Nederlandse con certganger, die dit Initiatief op prijs zal stellen, maar ook op de te ver waarlozen toegangsprijs van een gul den. Die concerten zijn op 16 november in het Stragebouw in Maastricht, Pro menade Orkest onder leiding van Gijs- bert Nieuwland, met onder meer Jas- perina de Jong, op 18 november in het Philips Ontspannings Centrum in Eindhoven, Radio Kamer Orkest en Omroep Kamerkoor onder leiding van Ernest Bour, op 21 november in Am- phion in Doetichem, Metropole Orkest onder leiding van Dolf v. d. Linden, op 26 november in het Scheveningse Kurhaus, Omroep Orkest en Groot Om roep Koor onder leiding van Henk Spruit, op 28 november in het Cultu reel Centrum De Halle in Axel, Radio Kamer Orkest onder leiding van Roe lof Krol, het Omroep Kamerkoor, het Omroepdubbel kwartet en het Radio- koor onder leiding van Antoon Krela- ge. op 2 december in de Tamboer in Hoogeveen, Omroeporkest en Omroep koor onder leiding van Leo Driehuys, en op 4 december in het Amsterdam se Concertgebouw, Radio Philharmo nisch Orkest onder leiding van Foumet. Platen De NOS geeft ter gelegenheid van het jubileum tevens een niet-commerciëie en ook niet in de handel verkrijgbare set van twee grammofoonplaten uit, waarop het koor en de vijf orkesten werken uitvoeren van Nederlandse componisten. .Studioklanken In zilver' is de titel van deze cassette. ADVERTENTIE De nieuwe Philishave 90 Super. Vóelbaarveel beter! NEDERLAND-1 SCHOOLTELEVISIE 10.45 uur: (NOT) BIOLOGIE IN DE BRUGKLAS Aflevering: ,Hoe zit het blad en de stengel in el kaar'. 11.10 uur: ALLES OVER GEZONDHEID Aflevering: .Kleren maken de man'. 11.35 uur: THE SEVENTH KEY Aflevering: .The needie'. 14.00 uur: VORMEN MAKEN, VORMEN ZIEN Aflevering: .Kruipende dieren'. 14.25 uur: SOWJET-UNIE .Jaroslavl aan de Wolga'. 18.45 uur: (NOS-KLEUR) DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 uur: (KLEUR)JOURNAAL 19.04 uur: (VPRO) BETTY BOOP 19.10 uur: (KLEUR) ZIENDEROGEN 20.00 uur: (NOS-KLEUR) JOURNAAL 20.20 uur: (VPRO) WAS ER NOG WAT 20.30 uur: LAUREL EN HARDY Aflevering: Be Big'. 20.55 uur: (KLEUR) OVERAL ZIJN INDIANEN Hans Keiler maakte een programma over het Wilde Westen van Europa: België. Een vreemd land met vreemde gewoontes. De verovering van België door zijn eigen bevolking heeft nog niet plaats gevonden omdat ze elkaar niet of slecht verstaan. België schijnt een land te zijn dat is ontsproten aan het brein van een cartoonist- en overal indianen. 22.10 uur: JEROME KERN 22.40 uur: (NOS-KLEUR) JOURNAAL 22.45 uur: (TELEAC) DAMMEN VOOR BEGINNERS Herhaling les zeven. 21.10 uur: (KLEUR) WEGWEZEN Quiz voor autorijdende echtparen. 21.40 uur: (KLEUR) DE DIEF VAN WASHINGTON (II) De mysterieuze formule'. Al Mundy heeft opdracht gekregen een formule te stelen van Münster von Wolfgang, een oude vreemde man, voordat hij hem lan een vijandige natie verkoopt. Mundy maakt kennis met het vriendinnetje van Von Wolfgang. 22.30 uur: (IKOR-CVK) GLIMLACHEN OP DE BAN VLOEK 23.00 uur: (NOS-KLEUR) JOURNAAL 23.05 uur: (TELEAC) ONZE LANDBOUW NU EN STRAKS BELGIË-NED. KANAAL 2/10 14.00 uur: SCHOOLTELEVISIE 18.25 uur: TECHNISCH EN WETENSCHAPPELIJK ENGELS 18.55 uur: ZANDMANNETJE 19.00 uur: JONGER DAN JE DENKT 19.35 uur: POLITIEKE TRIBUNE 19.50 uur: KEURIG FRANS 19.52 uur: ZOEKLICHT 19.57 uur: MEDEDELINGEN 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: DE GOUDROOF .De verantwoording'. 21.15 uur: WETENSCHAPPELIJK PROGRAMMA 22.05 uur: PRMIèRE Nieuwe films. 22.45 uur: JOURNAAL 22.50 uur: BTW Herhaling les 5. NEDERLAND-2 FRANSTALIGE PROGRAMMA'S 18.45 uur: (NOS-KLEUR) DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 uur: (KLEUR)JOURNAAL 19.04 uur: DEN HAAG VANDAAG 19.09 uur: VAN GEWEST TOT GEWEST 19.49 uur: TIPS VAN HET NATIONAAL BUREAU VOOR TOE RISME 20.00 uur: (KLEUR)JOURNAAL 20 20 uur: (TROS-KLEUR) DE DIEF VAN WASHINTON (I) J3e mysterieuze formule'. Al Mundy heeft het vanavond erg zwaar, getuige de twee uitzendingen. BELGIë-FRANS 14.00 Schooltelevisie: 15.30 Sluiting; 18.00 Journaal: 18.05 L'ècrain magique; 18,20 Pop shop: 18.50 Plum Plum; 18.55 Noële aux qautre vents; 19.25 Les specta cles; 19.30 Journaal: 20.00 Sauvage est le vent; 21.35 Le Carrousel aux images; 22.20 Qu'est-ce que la TVA?; 22.50 Journaal. FRANRIJK-RIJSSEL 9.30-11.30 Schooltelevisie; 12.30 Midi-magazine; 13.00- 13.35 Journaal; 14.03-15.00 Schooltelevisie; 15.45 Voor de jeugd: 18.30 Journaal; 18.35 Vivre au présent; 18.55 Voor de kleuters; 19.00 Regionaal nieuws; 19.20 Mede delingen en weerbericht; 19.25 Lumière violente; 19.40 Mededelingen en Qui et Qoul?; 19.45 Journaal; 20.20 .{ededelingen; 20.30 La vie des animaux; 20.45 Au Music-Hall ce soir; 22.05 En toutes lettres; 22.55-23.20 Journaal. HILVERSUM-1 HILVERSUM-3 NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Flits - een instrumentaal 'ADVKRTSNTlg) KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Badinerie: klassieke en amusementsmuziek, (gr.) (7.30 I Nieuws; 7.32 - 7.40 Actualiteiten; 8.00 - 8.10 Nieuws.) 8.25 Overweging. 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00 - 9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw; 9.35 - 9.40 Waterstanden). NOS: 10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogische rubriek. 10.20 (S) Muziek uit de Barok (opn). KRO: 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd programma. (12.26 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Hier en Nu: actualiteiten) 14.05 Schoolradio. 14.30 Country en Western rubriek. 15.00 Gereformeerde middagdienst. NOS: 15.30 Meer over minder: De stem van de sprekende minderheid. 16.00 -16.02 Nieuws). NCRV: 17.30 NCRV en Bloc: actuele kroniek met muzikale illustratie. (18.30 - 18.41 Nieuws). 19.00 NCR V-Kinderkoor. 19.15 (S) Kerkorgelconcert: klassieke en moderne muziek. 19.45 (S) Muziek van het Leger des Heils (gr). 20.00 Radio Actief, gevarieerd programma. (22.20) Avondoverdenking; 22.30 Nieuws; 22.38 Den Haag vandaag; 22.50 Mededelingen.) 23.55 - 24.00 Nieuws. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 (S) Dag met een plaatje: lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 (S) Dag met een plaatje (vervolg). (8.30 - 8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 (S) Radiophilharmonlsch orkest, groot omroepkoor en zangsoliste: moderne muziek. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verzoekplatenprogramma. (11.00 -11.02 Nieuws 11.30 Rondom 12: Programma voor de vrouw. (Om 11.55 Beursberichten) 12.30 Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 Internationale orgeldagen Rijnstreek te Arnhem: klassieke muziek. 13.56 Karakteristieke combinaties (opn)klassieke- kamermuziek. 14.30 't Is historisch: programma over geschiedenis. 15.00 Voor aezieken. 16.00 Nieuws. 16.03 Land der Muzen: kunstkroniek. 17.00 AVRO's Toppop. 17.30 O: jeugdprogramma. 17.55 Mededelingen. 18 00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.20 Uitzending van de Pacifistisch Socialistische Partij. 18.30 (S) De Belleman: internationale troubadoursclub. 18.55 (S) Jazz Spectrum: oude en moderne jazz. 19.25 De gesproken brief. 19.30 Nieuws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.45 Mens en Bijbel. 19.50 Concilium Congres 1970. AVRO: 20.05 (S) Instrumentaal trio: klassieke muziek. In de pauze: discussie tussen publiek en musici. 21.20 Het verraad, hoorspel. 22.30 Nieuws. 22.38 Radiojournaal. 22.55 (S) Dichter bij de muziek: nieuwe chansons. 23.20 (S) Muziek zonder podium (II) serie uitzendingen over elektronische muziek. 23.55-24.00 Nieuws. Als je in de rast de kleedkamer binnenkomt staat er een blad met een grote pot. Met een stuk of twintig dampende koppen K thee. Dan pakt iedereen een kop. En dan ga je dat op je ge- mak opdrinken. Op je vaste S plaats. Thee is erg goed voor de dorst, f Ik heb in de voetballerij nooit li- anders gehoord. Overal, ook in r het buitenland, krijg je thee. Zelfs in Albanië, al is de thee daar anders, een beetje zoeter. Van thee heb je bij het voetbal- I len geen last. Een belangrijke overweging. Bovendien kom je van thee niet zo aan. Óok een overweging. Na de wedstrijd is er weer thee. f Ik vind het dan lekker om 4, 5 r koppen achter elkaar te drin- ken. Je hebt hard gewerkt en je bent bezweet. Je hebt vocht ver loren en je hebt dorst. Thuis drink ik ook veel thee. I Dat komt, omdat mijn vrouw er gek op is. Als we thee maken nemen we twee mokken, een zakje thee en een enkele keer wel citroen. Thee een vrouwendrank? Is voetballen een vrouwensport ;f dan? Ookals'tgeenrustis... Pickwick thee van Douwe Egberts Piet Keizerthee goed voor de dorst. .Aanvankelijk heb ik er erg om moe ten lachen. Moet je daar nu kinderen mee plagen, vroeg ik mezelf af. Maar nadat ik het met eigen ogen in Cana da had gezien, werd Ik op slag en thousiast, want van plagen was geen sprake', zegt violist Nap de Klljn (61). Hij is de man die 2 november met een voor ons land unieke vorm van muziekonderwijs van start is ge gaan: een soor kleuterschool voor. aankomende violistjes. De school j heeft de naam van de Japanse violist en muziekpedagoog Suzuki, die een] jaar of vijf geleden begon met de nieuwe methode. Doel van deze me-! thode: kinderen al heel jong en spe lenderwijs vertrouwd maken met het instrument. De redenatie: waarom zou een peuter van twee, drie of vier jaar zich niet even soepel en bijna onge merkt de taal van de muziek eigen kunnen maken als zijn moeder taal. Nap de Klijn is ervan overtuigd en hij zag dat door de Canadese praktijk bevestigd dat dit wonderwel lukken kan. als het maar gebeurt in de sfeer van het kind. Eén van de feiten waar van de methode uitgaat: een kind registreert onbewust klanken in zijn geheugen. Vandaar dat muziek, die op' grammofoonplaten is opgenomen dage lijks herhaald wordt. Ook thuis want, dat is een belangrijk onderdeel van de programma. 9.30 Muziek bij de koffie. (10.00 en 11.00 Nieuws. NO'~ 12.00 Ni. 12.03 Pop KRL 13.00 -18.00 KRO-op-Drie: pop-mixture. (13.00,14.00, 15.00, 16,00 en 17.00 Nieuws). methodiek: moeder moet meehelpen De ervaring heeft aangetoond dat het kind dan niet alleen de taal van de klank leert, maar er ook plezier in krijgt méér te leren. Het is één van de grote voordelen vergeleken met het muziekonderwijs, zoals het tot toe was. Nap de Klijn is er ook van overtuigd dat een kind van drie jaar (.Daarmee beginnen we, twee jaar vind ik wel verschrikkelijk jong') veel soepeler is in het opnemen van de nieuwe erva ringen dan bijvoorbeeld een jongen of meisje van acht, negen jaar die bo vendien al huiswerkzorgen heeft. Bij de peuters kan het spelletje daardoor ongemerkt overgaan in de ernst, zon der dat daardoor het speelse element voor hen verdwijnt. Een grote rol is dus voor de moeders gereser veerd. De bedoeling is dat ze meekomt naar de les en er ook viool leert spelen. Haar taak is verder om thuis de plaats van de leraar in te nemen en dagelijks twee of drie keer tien minu ten met haar kind te werken. De moeder leert precies op dezelfde manier viool spelen als het kind, on dervindt dus zelf de problemen en gaat begrijpen waarom en hoe gestu deerd wordt. Zij krijgt in de beginpe riode dan ook de meeste aandacht op de les. Naarmate het concentratiever mogen van het kind toeneemt, zal er minder tijd aan de moeder besteed worden. Naast de privé-les is er iede re week ook een groepsles, al zullen die groepjes altijd klein blijven. Voorlopig werkt De Klijn in de Pru nushof, het mooie landhuis aan de rijksweg in Laren, samen met Marcel Pinkse, die in Canada alles aan de weet kwam van de methode-Suzuki. Pinkse: ,Er is geen specifieke begaafd heid nodig. Het gaat er alleen maar om de kinderen plezier in de muziek beoefening bij te brengen. Het moet een leuke spelvorm worden. Natuur lijk zijn er kleintjes bij wie het toch niet lukt. Die vertikken het eenvoudig. Dan moet je ze er niet toe dwingen. In Amerika was het percentage afval lers klein: 15 a 20 procent.' Geen verplichting dus voor kleuters die veel liever op straat zouden spelen. Ook Nap de Klijn legt telkens weer het accent op het spelelement, de vreugd# aie er moet zijn. Dreigt de nieuwe school desondanks geen opleiding voor wonderkinderen te worden? D# Klijn: .O alsjeblieft... Dat is het laat ste wat ik wil, kweken van wonden kinderen. Ik hou trouwens helemaal niet van wonderkinderen. Het is dode lijk voor het enthousiasme waar w# nu juist naar toe willen.' Gaat de nieuwe methode concurrentie voor de bestaande muziekscholen op leveren? Ook dat wordt met kracht ontkend: .Integendeel. We geven al leen de vooropleiding. Wanneer de kinderen straks op die muziekscholen komen, zijn ze dus al een eind op weg en dat kan alleen maar betekenen dat het onderwijs daar op een hoger ni veau kan komen'. Geen wonderkinderen in de toekomst uit Laren. Maar De Klijn zou het wel erg plezierig vinden als er dank zij de nieuwe methodiek een einde komt aan het schreeuwend tekort aan violis ten in ons land. Alle provinciale or kesten zitten er mee en hebben bui tenlanders nodig om het te redden. Zelfs het Concertgebouworkest speelt met zeven Japanse violisten. Als wij op deze manier kunnen helpen dat probleem op te lossen, zal dat al een hele mooie beloning van ons werk zijn'. 11-109 Panda was helemaal niet gerustge steld door Jollipop's troostende woorden. ,Het lijkt me helemaal niet prettig om door een schoor steen naar beneden te vallen', zei hij zorgelijk. .En het is zeker erg vies. Het minste wat ik kan doen is een bad voor je klaar maken.' Doet u toch geen moeite, meneer Panda', sprak de bediende. /Het valt niet mee om met levensgevaar ie mand te redden. Als u er niet was geweest, had ik daar boven nog klem gezeten. Nee ik zal mijn eigen bad klaar maken.' Met die woorden liet hij Panda ach ter. Maar hij was niet tevreden. Meneer Panda heeft nog steeds geen zelfvertrouwen.' prevelde hij. JZo komt hij er niet. Maar mis schien kan ik zijn technisch inzicht wat. prikkelen.' Even later hoorde Panda het geruis van water van boven komen. „Tollipop is in bad gegaan', mompelde hij. .Tjonge, zo te horen gebruikt hij wel erg veel water! Het klinkt naar een stroomversnelling... alsof er een rivier langs de kamer stroomt...' Dat was ook zo, zoals hij ontdekte toen hij een kijke ging nemen... CAROL DAY alsjeblieft' ze slaapt ÖOOrkENNETH ALS >J MAKMOT. INNS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 13