HARINGVLIETSPUISLUIS: KEERT DE ZEE REGULEERT DE RIVIEREN ,NU DE SCHUIVEN ZAKKEN IS DE SPANNING ER AF' IR P. H. VAN DER WEELE: XATERDAG 31 OKTOBER 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 15 (Van een onzer redacteuren) HELLEVOETSLUIS .Halsbrekende toeren moet je hier uithalen als je tegen de vloedstroom in door de spuisluis met de boot naar buiten wilt. En dan lukt het nóg niet. Vorige week heb ik het nog geprobeerd Alle 220 paardek ra chten volop ertegen in. Maar het is net of je tegen een muur opvaart'. Schipper Pieter Koppenaal (47draait de steven van het deltadienst directievaartuig .Zwaluw' maar wat weg uit de kolken de watermassa vlak achter het enorme gapende gat onder de geheven stalen schuif in .de hoofdkraan van Nederland'. Nog een paar dagen perst de vloed van de Noordzee zich hier naar binnen. Maandagmiddag (tus sen twee en half vijf) wordt deze kraan dicht ge draaid. De 34 stalen schuiven in de ingewikkeldste, breedste (1050 meter), duurste en opvallendste spui sluis van ons land zakken dan naar de bodem van de 17 op een rij gezette afvoeropeningen. In het Haringvliet wordt van dat moment af de zee definitief buiten de deur gehouden. Het noordelijk deltabekken (alles dus boven het eiland Goeree-Overflakkee) is definitief be veiligd. Nog een jaartje afwerken aan het laatste stuk van de Haringvlietdam en de deltadienst kan zich voorgoed uit deze contreien terugtrekken. Wanneer minister drs J. A. Bakker van verkeer en waterstaat maandagmiddag in het centrale bedienings gebouw bij de Haringvlietdam de spuisluis officieel in werking stelt, passeert niet alleen een belangrijk mo ment voor de beveiliging van een stuk Nederland tegen de zee, maar tegelijk voor de toekomstige waterhuis houding. 's-Morgens heeft dezelfde bewindsman dan namelijk de Rijnkanalisatie afgesloten. Zeventig kilo meter binnenscheepvaartweg van Nederrijn en Lek zijn beter bevaarbaar gemaakt. Daarvoor zijn drie sluis- en stuwcomplexen gebouwd bij Driel, Amerongen en Hagestein. Met z'n drieën kunnen ze ervoor zorgen dat meer water uit de Rijn naar midden en noord Nederland kan worden gestuurd. Daardoor zal ook de Gelderse LJssel eindelijk een volwaardige route voor de binnenvaart zijn geworden. Het effect van de Rijnkanaiisatie is vooral van belang in periodes van kleine afvoeren van de Rijn. Tot nu toe kon men dan niet ongestraft rivierwater naar die Gelderse LJssel stuwen: water aan de Lek onttrekken betekende namelijk dat er minder overbleef om via Nieuwe Maas en Nieuwe Waterweg naar zee te trans porteren. En het gevolg daarvan zou dan weer zijn dat de beruchte zouttong uit zee langs Rotterdam verder naar binnen zou dringen Met. alle gevolgen (drinkwater!) van dien. De dam in het Haringvliet zorgt er nu voor dat niet langer water van Maas en Waal ongebruikt in zee stroomt Door de schuiven te sluiten wordt die afvoer als het ware teruggestuurd en voor de zou (-bestrijding gebruikt via Dordtse Kil en Noord zal het langs Rotterdam trekken Is de rivierafvoer hoog. dan kunnen een of meer van die zware stalen armen in het slutscomplex worden gehe ven om hei .teveel' als vanouds naar zee af te voeren langs deze weg. Maar dat gebeurt dan alleen bij eb. want het Is niet de bedoeling dat er ooit nog zeewater bij Hellevoetsluis naar binnendringt Ziedaar het verband tussen de Rijnkanaiisatie en de kraan in de deltadam door het Haringvliet. Al in de eerste helft van de negentiende eeuw kwamen er plannen op tafel om de Rijn te kanaliseren. Verder dan een normalisatie (versmalling) van de IJssel Is men nooit gekomen in de periode, die daarop volgde. Nu is het zover dat een lang gekoesterde wens van de binnenscheepbaart ls vervuld. Het project heeft 185 miljoen gekost. De bouw van de dam door het Haringvliet is bijna veertien jaar geleden begonnen. Op 13 februari 1957 begon waterstaat op een ondiepe plaats Sn de monding van deze zeearm een bouwput aan te leggen, waarin uit staal en beton een sluis groeide die nu het zeewater keert en het rivierwater in Nederland regu leert. Schipper Koppenaal van de vlet ■Zwaluw' is een van de mensen die de constructie van dit deltaproject «totale kosten van de dam ongeveer f 725 miljoen) meegemaakt heeft van het moment, waarop de eerste stenen in het water verdwenen. Fluitend staat hij aan het stuurrad, wanneer hij de werkhaven van Stellen dam binnenvaart. Misschien lukt het hem nog een paar keer om zijn boot langs de spuisluis dwars door de vloedstroom te laten steigeren. .De onderkant van die schuiven zie je straks niet meer; hoogstens bij zware ijsgang in de winter. Nee. het is gebeurd hier. Met een beetje geluk blijf ik hier nog wat hangen tot ook de laatste klusjes gebeurd zijn. En dan: óp naar het volgende werk. Misschien komen we elkaar daar dan wel weer tegen...' OVERPEINZINGEN BIJ DE DUURSTE, OPVALLENDSTE EN INGEWIKKELDSTE SLUIS, OOIT GEBOUWD wordt de waterbeweging in het noordelijk deltagebied ingrijpend gewijzigd. Voortaan zal de vloed alleen via de mond van de Nieuwe Waterweg vrij het gebied van de benedenrivieren kunnen binnendringen. In vergelij king met vroeger zullen de getijverschillen in het gehele noordelijke deltabekken aanzienlijk afnemen. Deze afname is het sterkst op het Haringvliet, het Hollandsch Diep, de Amer en in de Biesbosch. Tijdens de hoogwaterperiode zal het water hier meestal tussen NAP -f 0,30 m en NAP 0.70 m blijven. Gedurende een groot deel van het jaar zal het laagwater niet beneden NAP vallen'. Het zijn de nuchtere feitelijke veranderingen bij de afsluiting van een bouwperiode aan een deltaproject dat ir Van der Weele vooral geboeid heeft omdat het zp gecompliceerd was. Al eerder had hij een paar .achterhoedegevechten' van het deltaplan geleverd: de afsluiting van de Zandkreek (1960) en de bouw van de Grevelingendam (1964). .Toen ik hier in 1965 kwam was er de attractie dat je overal in de monding van deze rivier weer een ander stukje waterbouw vond. Daar instappen en de zaken als het ware aan elkaar breien, dat was de taak die ik van mijn voorganger overnam'. Het is in de afgelopen vijf jaar daar in het Haringvliet eigenlijk allemaal nogal gesmeerd verlopen. De water bouwkundige tegenslagen beperkten zich tot wat moei lijkheden met het bewegingsmechanisme van de schui ven in de spuisluis. En dan was er natuurlijk de voortdurende zorg voor de geregelde aanvoer van het benodigde materiaal. Ir Van der Weele heeft nog eens de staatjes opgezocht, waarop is vermeld wat er zoal aan hoeveelheden in dit Haringvlietdam-project is gestopt. Het zijn getallen met zes en zeven nullen en dan gaat het over tonnen. Anderhalf miljoen ton stortsteen; honderd duizend betonblokken. Tot de verbeelding spreken ze niet. Om dat te laten doen moet je gaan vergelijken met zaken die wat meer voor de hand liggen. Bijvoorbeeld: een miljoen vierkante meter zink- en kraagstukken is er verwerkt in de bodembescherming. Een oppervlakte aan .matten', genoeg om er 150 voetbalvelden mee te beleggen. De dam door het Haringvliet komt 4n functie'. Over de 1050 meter spuisluis ligt op NAP 18 meter al een dubbelbaansweg voor het verkeer gereed. Aan de zuidkant ervan zal die via een samenstel van sluizen en bruggen de wal van Goeree bereiken en daar in de toekomst (voorlopig) aansluiting geven op het wegen net van dit eiland. Aan de noordkant zal de dubbel- baans zich straks voortzetten over het damgedeelte dat nu groeit, over de stenen rug. die de kabelbaan in het water heeft gedeponeerd. Dat damvak door het vroegere Rak van Scheelhoek wordt nu met een ononderbroken aanvoer van zand alsmaar hoger. Het wordt onder profiel gebracht en bekleed met kraag stukken, een zogenaamde steenfilter en asfaltbeton. En zo bereikt hel dan de wal van het eiland Voorne. Ir Van der Weele vertelt het verhaaltje over de laatste restanten van het karwei, die nog moeten worden uitgevoerd een beetje mat. Voor hem is het Haring vliet een zaak die op zijn eind loopt. .Je werkt er met veel animo aan. maar op een gegeven moment is de spanning er af'. Maandag zal hij met minister Bakker mee het glas heffen op de goede afloop. En misschien vaart hij dit weekend nog wel een keertje mee op de vlet langs de nog geopende schuiven om te voelen welke vloed stroom voortaan met de schuiven in de sluis van deze in dertien jaar gebouwde dam wordt tegengehouden. Zomaar, als herinnering. HELLEVOETSLUIS De overgebleven reservevoor- raad betonblokken is afgevoerd. De kabelbaan wordt afgebroken. Toen er vorige week een stevige najaars- «torm opstak en het zeewater hoog tegen de dam door het Haringvliet opjoeg, is het spuisluizencomplex al vast twee keer .operationeel' geweest. Ir P. H. van der Weele. de man die sinds 1965 de uitvoering van al die verschillende en vooral uiteenlopende waterbouwonder delen in dit deltawerk tussen Goeree en Voorne heeft gecoördineerd, ging zo af en toe maar eens kijken in de regelkamer van het centrale bedieningsgebouw bij het spuisluizencomplex. 3uften spookt het. binnen hebben we een kalm zeefje, meldde hij dan door de telefoon aan wie hem vroeg hoe het ging. En tegelijk besefte hij op dat moment, dat het er eigenlijk voor hem zo goed als op zat. In zijn kantoor aan de werkhaven van Hellevoetsluis valt er nog wat te regelen voor het officiële gebeuren van aanstaande maandag. En daarna? .Volgend najaar heb ben we alles inclusief de weg over de dam opgeleverd. Je zou het de laatste schoonhekisbehande- ling kunnen noemen'. Wie de Nederlandse natte waterbouw in al haar facetten snel wilde overzien kon de afgelopen tien jaar 1 steeds terecht in het Haringvliet. Daar werd in een bouwput met vitale maten die er mochten zijn, een lange rij betonnen sluizen gebouwd zoals nog niet eerder was vertoond. Daar kreeg de vissersvloot van Goeree-Overflakkee een nieuwe haven. Daar werd een eomplex van wegen met ongelijkvloerse kruisingen ge- creeerd. Daar werd een spuiboezem en een afwate ringssysteem voor het uitslaande polderwater aange legd. Daar werd met bijna 100.000 betonblokken, met zand, zand en nog eens zand een stroomgeul gedempt en een damvak opgebouwd. Veel en vaak is er over dit deltawerk geschreven. Als Journalisten er een bezoekje brachten was er altijd wel wat te beleven. Duizenden en nog eens duizenden hebben het voorlichtingscentrum in Hellevoetsluis be zocht en een rondvaart naar het kijkspel gemaakt. Nog even en het is daar bij de Haringvlietdam «flossing van de wacht. De bouwers verdwijnen en de gebruikers verschijnen. De bouwers: met lieslaarzen aan hebben ze door de bouwput gelopen toen die droog viel, met eindeloos geduld hebben ze geluisterd naar het heikabaai bij het slaan van '22.000 betonnen palen, met de precisie van een instrumentmaker heb ben ze de kranen bediend waarmee de onvoorstelbaar zware schuifdeuren in hun scharnieren werden gehan gen. De gebruikers: clean-shaven en met peinzende blik zullen ze straks de knoppen en metertjes op de panelen in de steriele zaal van het centrale bedienings- gebouw onder controle houden, op grond van compu tergegevens zullen ze een spuiprogramma uitvoeren, zoveel schuiven dicht, een enkele een tikje omhoog... Citaat uit een informatiestencil dat rijkswaterstaats immer actieve voorlichters in deze dagen vlak voor het .uur U' van de Haringvlietdam verspreiden: .Na het «trijken van de enorme schuiven in r'° sluisopeningen VOORNE STELLENDAM )km. 1 2 km. OVERFLAKKEE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 15