,lk heb een tamelijk
onuitstaanbare stem'
1^! IIJ
televisie
Lezers
schrijven
Panda en de meester-ongelukker
HET EVENWICHTIG TALENT VAN DRS P.
ONLANGS IN
SHOW VPRO VAN
ROB TOUBER
BESCHIKT U
OVER EEN
POST- OF
BANKGIRO
REKENING?
PROVINCIALE
ZEEUWSE
COURANT
-HOFWIAIM
rook met
radio,
televisie
en
kunst
Jurg Molenaar
verlaat Proloog
Gewonde visserman
'Q
VRIJDAG 30 OKTOBER 1970
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
23
DEN HAAG (GPD) De vaderlandse
cabaretwereld soupeert het talent van
Heinz Polzer in stilte. Zelden treedt
hij naar voren als het grote intellect
achter vermakelijke, bizarre, maar al
tijd evenwichtige en in zuinig Neder
lands gestelde teksten. Ten onrechte
leeft hij in de schaduw van het talent
dat op de bühne zijn teksten ver
koopt.
Heinz Polzer, 51 jaar, werd door het
Nederlands cabaret enkele jaren gele
den ontdekt toen Willem Duys hem in
zijn .Vuist' presenteerde als .Doctoran
dus P.' De dag na de uitzending grie
zelde het lichtelijk geschokte publiek
nog na over het bizarre leven van de
.Commensaal', ,Er ligt alweer een juf
frouw in het trapportaal' en over het
afgrijselijke stemgeluid van de docto
randus ln de economie.
Lurelel, Hetty Blok, Gerard Cox en
Adèle Bloemendaal profiteerden ech
ter van het talent van de man op het
bovenhuis aan de rand van het Am
sterdamse Museumplein in de Gabriël
Metsustraat. Phonogram zette zijn
liedjes .Het hart van een deerne', ,Ti-
nus pas op Je sabel', .Gezusters Kara-
mazov' en nog vele andere brouwsels,
die aan het niet geringe denkvermo
gen van de vriendelijke doctorandus
in het glimmende pak met effen
stropdas, ontsproten, op de plaat.
Twee jaar geleden kon het Nederland
se volk massaal het talent van Heinz
Polzer beoordelen in de NCRV-televi-
sieshow .Een welgemeend, o leve doc
torandus P' Daarna is er, totdat Rob
Touber onlangs een show met hem
maakte voor de VPRO, een volstrekte
rust rond het talent ontstaan. Heinz
Polzer schreef in stilte verder. De
boekjes .Zeden en onzeden', .Des von-
delings wraak' en .Kaarten' haalden
niet geringe verkoopcijfers. Binnen
kort begint het striptijdschrift Pep
met de publikatie van een stripver
haal waarvoor Heinz Polzer de tek
sten leverde en het jeugdsentimenten
oproepende Donald Duck is bezig met
de publikatie van een .zeer lang ver
haal' van zijn hand.
Zijn bovenhuis is zeer eenvoudig inge
richt. Hij schenkt koffie en sherry en
toont zich een amusante babbelaar.
Steeds correct zijn zinnen formule
rend en altijd in de weer om bij zijn
gehoor geen misverstanden achter te
laten. Waarom trad hij na twee jaar
weer voor een massal publiek op??
HIJ zegt: Jk heb het gedaan omdat
Rob Touber de show maakte. Het
streelt mijn IJdelheid om basis te
zijn in zijn eerste Carte Blanche-
programma, waarin hij helemaal
zijn eigen gang mag gaan. Touber
is een vakman, de opname tijd
heeft beduidend langer geduurd dan
was gepland. Hij is lastig, maar
geen fanaticus. Hij wil een goed
produkt maken, Dat vind lk een
goed streven. Ik kan om niets an
ders zo kribbig worden dan wan
neer ik merk dat een nummer van
mij door onkunde of gebrek aan
interesse de nek wordt omge
draaid'.
Sylvia de Leur, Jenny Arean, Adèle
Bloemendaal, Gerard Cox en Gerard
Vos voerden de teksten van drs P. uit,
terwijl het talent zelf zich beperkte
tot een enkel nummer. ,U moet weten,
lk heb een tamelijk onuitstaanbare
stem. Dat is ook de reden dat ik het
optreden voor publiek tot een mini
mum beperk. Ik heb er iets tegen om
voor een zaal vol met bussen aange
voerde klappende stakkers te worden
gezet. Ik wordt er altijd wat bedrem-i
meld onder als het applaus weerklinkt I
en ik sta daar te buigen'
Badinerend
Alles wat hij doet, zegt of
schrijft, klinkt badinerend. In het
gesprek doet hij zelf alle mogelijke
moeite om het betrekkelijke van zijn
eigen woorden aan te tonen. Als hij
zegt dat het Nederlandse cabaret is
versteend, voegt hij aan die stelling
een minuten durend betoog toe. dat
die uitdrukking wat al te cru is ge
weest. .Het is natuurlijk zo dat het
Nederlandse cabaret is versteend in
liet babbelliedje-sketchje-ritme, maar
het kan in ons land niet anders. Ieder
seizoen moet een cabaretier met een
nieuw programma komen. De creativi
teit leidt er onder. Men heeft de
dijenkletser nog steeds nodig, het lied
je over de luchtvervuiling, Isd en het
verkeer in Amsterdam. Het roepen
van .klootzak' is een mechanische
vorm van cabaret... de lach is verze
kerd. De opdracht van het cabaret is
creativiteit met gebruikmaking van al
le beschikbare middelen. Dat principe
berust op Inventiviteit en niet op het
gemakkelijke effect'.
Het gesprek komt op een zijspoor;
Rotterdam, de stad waar hij econo
mie studeerde. Hij verbindt er meteen
een beschouwing aan. Het Rotterdam
van vroeger was sfeervoller dan het
Amsterdam van nu. De vormeloze de
cadentie in deze stad, daarvan houd
ik niet. Maar ik begin er geen actie
tegen. Het interesseert me eigenlijk
niet' In zijn teksten houdt hij zich
Gaarne maken wij u dan attent
op de meest eenvoudige wijze
om het abonnementsgeld over
te maken.
kunt ons namelijk machtigen
het abonnementsgeld per kwar.
taal van uw rekening af te
schrijven.
Als u voelt voor deze prettige
betalingswijze waaraan voor u
geen kosten zijn verbonden,
schrijft u dan een briefkaartje
ABONNEMENTEN
ADMINISTRATIE
MARKT 51 - MIDDELBURG
en wij zenden u het machti
gingsformulier, dat hiervoor
nodig Is, omgaand toe.
ook opzettelijk afzijdig van een maat
schappij visie. .Ik heb er geen behoef
te aan. Het trappen tegen schenen,
omver werpen van glazen huisjes, op
lange tenen gaan staan, het heeft
maal geen zin. Er zijn mensen die
vinden dat het een taak van het caba
ret is om onmeedogend misstanden
aan de kaak te stellen. Ik hoor daar
niet bij. Bijvoorbeeld, als je tegen
oorlog trapt dan weet je dat dat
zinloos is. Oorlog is ingebouwd in de
menselijke natuur. Je kunt dat jam
mer vinden en bestrijden, maar je
mag dat nooit doen met de illusie dat
het eens zal ophouden. Dit is geen
pleidooi vóór oorlog, zeker niet. In
het trappen tegen iets zit vaak een
stukje behaagzucht, een koppeling aan
zelfverheffing. Zo van: ,Kijk eens wat
ik durf te zeggen'.
Idioom
Drs P. houdt een pleidooi voor het
beschaafd amusement. Het krijgt zijn
kans weer*, zegt hij. JDe poep-roepers
hebben hun effect verloren'. Heinz
Polzer hangt het café-chantantgenre
aan. JOe juffrouw in het trapportaal',
sloeg destijds aan. Ik distantieer me
nu niet van dat nummer, maar ik ben
wel een tikje veelzijdiger geworden.
De liedjes in de show van Rob Tou
ber zullen het leren. Ik weet niet of
ze leuk zijn. Ik kan niet uitmaken wat
voor een groot publiek grappig ls. Ik
heb mijn eigen idioom. Als men om
een bepaald nummer of passage daar
in lacht, is dat van mijn kant onbe
doelde hilariteitsverwekking. In de
.Gezusters Karamazov', daarin luidt
een zin .toen de koffie tot stand was
gekomen', daarom moeten veel men
sen lachen. Ik niet. Het klinkt een
beetje plechtig, maar ln mijn ogen
normaal'. .Gezusters Karamazov' is
zijn demonstratie-model. Daarin zitten
vele elementen verwerkt van zijn hu
mor.
Hij is reactionair waar het om het
gebruik van het Nederlands gaat. Hij
houdt niet van flodderigheid en hij
duldt geen slapheid in zijn teksten.
Adèle Bloemendaal is een groot af-
neemster van mijn teksten. Zij kan ze
ook voortreffelijk uitvoeren. Ik werk
niet op bestelling. Als men mij vraagt
om een cabarettekst te maken over
het niet opnemen van Suurbier in het
Nederlands elftal dan kan ik dat niet'.
Kan hij zich voorstellen dat Wim
Kan. Toon Hermans of Wim Sonne-
veld zijn teksten gebruiken?
.Van de drie. misschien alleen Kan.
Een keer heeft hij in een oudejaars
conference bijna een tekst van mij
gebruikt. Mijn naam stond al op de
platenhoes. Hij was er enthousiast
over. Later bleek, dat hij te veel tijd
nodig zou hebben om naar mijn tekst
toe te werken'.
Voldoende
De frequentie van eenmaal per Jaar,
waarin het grote publiek direkt met
zijn talent wordt geconfronteerd acht
hU meer dan voldoende. Jk ben niet
ln staat een grote groep aan mijn
hart te drukken. En het applaus, daar
hebben we het al over gehad. Dat
ritmisch klappen in het programma
Mik. Dat publiek is precies hetzelfde
als dat in het colosseum zat te kijken
naar het uit elkaar trekken van chris
tenen. Het Mik-prngramma Is natuur
lijk wat onschuldiger van opzet'.
Op het toilet in de Amsterdamse bo
venwoning sieren plakkertjes met
roosjes de wanden, kitsch schilderijen
vullen de muren van zijn huiskamer,
de inrichting is burgerlijk, maar func
tioneel. De wereld van doctorandus P;
het in stilte schrijvende brein van het
Nederlands cabaret, is net zo even
wichtig als zijn teksten al deden ver
moeden.
NEDERLAND-1
18.45 uur:
(NOS KLEUR) DE WOEFS EN DE LAMAARS
18.55 uur:
(NOS-KLEUR) JOURNAAL
19.04 uur:
(NCRV-KLEUR) DE AVONTUREN VAN TOM SAWY
ER
Deel 5: Anonieme brieven'.
19.30 uur:
(NCRV-KLEUR) ZO VADER, ZO ZOON
Spel rond de vraag: Welke van de vier vaders hoort
bij deze zoon', waaraan wordt meegewerkt door vier
min of meer bekende Nederlanders.
20.00 uur:
(NOS-KLEUR) JOURNAAL
20.20 uur:
(NCRV) HIER EN NU
20.45 uur:
(NCRV) LANG LEVE DE OPERETTE
21.35 uur:
(NCR V-KLEUR) VAKANTIE IN DE WINTER
(2)
Na Oostenrijk nu aandacht voor Noorwegen.
(NCRV) FARCE MAJEURE
22.45 uur:
(NCRV) GEDULD OF ONGEDULD
Vraaggesprek rond de Reformatie van Maarten Luther
met dr Harry de Lange, directeur Interuniversitair
Instituut Normen en Waarden te Rotterdam en mon
seigneur H. C. A. Ernst, bisschop van Breda.
22.55 uur:
(NOS-KLEUR) JOURNAAL
23.00 uur:
(TELEAC) VERGADERTECHNIEK
Herhaling van les I.
.Het stuurse logeetje'.
21.10 uur:
(VARA) DE OMBUDSMAN
21.35 uur:
(VARA-KLEUR) KORT EN KLEIN
Ida Bons, Carry Tefsen, Elsje de Wijn, Martin Brozius
=n Jeroen Krabbé brengen weer een serie korte
sketches, liedjes en vermakelijke situaties.
22.15 uur:
(VARA) EEN KLEIN UUR: U
22.55 uur:
(NOS-KLEUR) JOURNAAL
BELGIË-NED.
KANAAL 3/10
17.00 uur:
SCHOOLTELEVISIE
18.55 uur:
ZANDMANNETJE
19.00 uur:
VERBROEDERING
19.30 uur:
ZIET U ER WAT IN T
19.45 uur:
HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS
19.50 uur:
ZOEKLICHT
19.55 uur:
MEDEDELINGEN EN WEERMAN
20.00 uur:
10URNAAL
20.25 uur:
POKER
Toneelstuk van Reginald Rose, voor de televisie be
werkt door Willy van Hemert.
22.10 uur:
JOURNAAL
22.15 uur:
INSPRAAK 70
Jeugdproblematiek.
FRANSTALIGE PROGRAMMA'S
NEDERLAND-2
KANAAL 32
18.45 uur:
(NOS-Klcur) DE WOEFS EN DE LAMAAKS
18.55 uur:
(NOS-KLEUR) JOURNAAL
19.04 uur:
(NOS) TER VISIE
Parlementair en politiek weekoverzicht.
19.30 uur:
(VARA-KLEUR) HET INTIEME LEVEN VAN DE
FUUT
20.00 uur:
(NOS-KLEUR) JOURNAAL
20.20 uur:
(VARA-KLEUR) IRONSIDE
BELGIë-FRANS
17.30 Journaal; 17.35 Un enfant parmi tant d'autres;
18.05 Les petits jeux de Babette, voor de kinderen;
18.20 Affiches; 18.50 Plum-plum, voor de kleuters; 18.55
Miroir 2000; 19.25 Weerbericht; 19.30 Journaal; 20.00
Les saintes chëries, aflevering ,Eve Débute'; 20.30
naai.
Aujourd'hui: 22.15 Qu'est-ce que la TVA; 22.45 Jour-
FRANKRIJK-RIJSSEL
10.25 Schooltelevisie; 12.00 Midi-magazine; 13.00 Jour
naal; 13.30 Beursberichten; 14.03 Schooltelevisie; 16.30
Schooltelevisie; 18.30 Nieuws; 18.35 Vivre au présent;
18.55 Voor de kleuters; 19.00 Regionaal nieuws; 19.20
Mededelingen en weerbericht; 19.25 Lumière violente,
feuilleton; 19.40 Mededelingen en Qui et Quoi 19.45
Journaal; 20.30 Mannix: 21.30 Le club de la presse;
22.20 Le cabaret de llüstoire; 23.10 Journaal.
HILVERSUM-1
KRO
7.00 Nieuws,
7.11 Het levende woord,
7.16 (S) Badinerie: klassieke en mo
derne muziek (gr),
7.30 Nieuws,
7.32 - 7.40 Actualiteiten,
8.00-8.10 Nieuws
8.25 Overweging,
8.30 Nieuws,
8.32 Voor de huisvrouw,
9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis-
vrouw,
9.35 Waterstanden
9.40 Schoolradio,
10.00 (S) Aubade: moderne
(gr.).,
11.00 Nieuws,
11.03 Voor de zieken,
11.55 Mededelingen,
12.00 (S) Van twaalf tot twee: geva
rieerd programma,
12.22 Wij van het land,
12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw,
12.30 Nieuws,
12.41 Actualiteiten,
13.00 -13.05 Raden maar(quiz).
14.05 Schoolradio,
14.30 (S) Musiësta: licht gevarieerd
muziekprogramma, (opn.),
TROS
14.55 Concert la Carte: verzoekpla-
tenprogramma,
16.00 Nieuws,
16.03 (S) Disco-Drive-In: de showbusi
ness op de korrel genomen,
17.00 Aktua/Sportkompae: Sport-
nieuws, reportage*, komments
ren en muziek,
NCRV
18.00 NCRV en Bloc: actuele kroniek
met muzikale illustratie.
POLITIEKE PARTIJEN
18.19 Uitzending van de Boeren Partij
18.30-18.41 Nieuws,
19.00-19.10 Wereldpanorama,
NCRV
19.30 Veel gevraagde gewijde muziek
(opn.),
20.00 (S) Promenade Orkest met
zangsolisten: amusementsmuziek,
21.00 Kunst- en vliegwerk: informatie
over actuele tentoonstellingen,
21.05 (S) De laatste reis van Dr. Fal
con, hoorspel,
21.53 (S) Lichte grammofoonmuzlek
22.00 Aktua-Magazine: reportages.
commentaren en muziek
22.30 Nieuws,
22.40 Mededelingen.
22.45 Huilen op de trap: muzikaal ra
dio-feuilleton,
22.30 Nieuws.
22.40 Mededelingen,
22.45 Huilen op de trap: muzikaal ra
dio-feuilleton,
33.05 Apollo XXI f4), een fantastisch
ruimtevaart-mysterie,
23.30 (S) Toontje later: licht muziek
programma.
23.55 - 24.00 Nieuws,
AVRO
7.00 Nieuws.
7.11 Ochtendgymnastiek,
7.20 Dag met een gaatje: lichte
grammofoonmuzlek en reporta
ges.
11.00 Nieuws,
11.30 Horlepiep: volksmuziek uit
N oord-Ame riks,
11.55 Beursberichten,
NOS
13.00 Blik op de wereld: Informatief
programma,
Overheidsvoorlichting
1330 Uitzending voor de landbouw,
13.40 Stereo: Lochte grammofoonmu-
ziek,
12.50 Recht en slecht, praatje,
13.00 Nieuws.
VARA
13.10 Actualiteiten,
13.20 Voor de middenstand.
13.25 (S) Clavecimbelrecltal: oude mu
ziek.
13.40 (S) Collegium Musicum Amstelo-
damense: Italiaanse madrigalen,
EO
14.00 Ruimte: radiomagazine met
gewijde muziek, lezingen en een
korte overdenking.
NOS
15.00 (S) Aspekten van de kamermu
ziek: hedendaagse kamermuziek,
15.40 Toerismo: toeristische Informa
tie uit binnen- en buitenland,
VPRO
16.00 VPRO-Vrijdag: muziek, commen
taren, reportages, interviews, be
richten en telefonische reacties
16.00 Nieuws.
17.55 Mededelingen,
18.00 Nieuws,
18.20 -18.30 De Vrije Gedachte: Huma
nisme en Democratie, lezing,
VARA
21.00 (S) Amati-kwartet. Arditokwin-
tet en soliste (opn.): moderne
muziek,
22.30 Nieuws,
22.40 Actualiteiten,
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
Vanavond op de tv
IRISETTE
donsdekbedden.
Verkrijgbaar bij:
woninginrichting
22.50 (S) Prettig weekend: licht pla-
tenprogramma,
23.55 - 24.00 Nieuws.
VARA
9.00 Nieuws,
9.02 De Eddy Becker Show,
10.00 Nieuws,
NOS
12.00 Nieuws,
12.03 Top-30.
13.00 Nieuws.
TROS
14.00 Nieuws.
14.03 Suzie Cream Cheese: licht platen-
programma,
AVRO
15.00 Nieuws,
15.30 Muziek Boetiek,
16.00 Nieuws,
17.00 Nieuws.
17.02 Radiojournaal.
17.05-18.00 Zingende Bougie: gevari-
erd platenprogramma voor auto-
eerd platenprogramma voor auto-
Wereldbekend Aroma
De acteur-regisseur 'Jurg Molenaar
heeft aan het bestuur en de medewer
kers van toneelwerkgroep Proloog da
wens te kennen gegeven, per 1 septem
ber 1971 ontheven te worden van zijn
functie als artistiek leider van deze
groep.
Hij heeft zijn verzoek gemotiveerd
door er op te wijzen, dat zijn relatief
langdurig verblijf bij Proloog het wen
selijk maakt, hem gelegenheid te geven
zich opnieuw te bezinnen op zijn taak
als toneelkunstenaar in het artistiek
vormingswerk. Hij meent dat bij lan
ger aanblijven ln deze functie het ge
vaar zou kunnen gaan bestaan dat hij
in een verstarringsproces zou belanden
dat noch hemzelf, noch het gezelschap
ten goede zou komen.
Jurg Molenaar houdt ernstig rekening
met de mogelijkheid na verloop van
bet seizoen 1971-1972 opnieuw een bij
drage te leveren aan bet werk van pro
loog.
In de P.Z.C. van 27 oktober werd ik
getroffen door een bericht dat een ge
wonde visserman onrecht is aange
daan. Toen de ARM 23 binnenvoer
met de gewonde aan boord werd de
ambulance weggeroepen. Is dit Juist,
ik geloof toch van niet?
Heren ziekenophalers u geen verwijt,
maar wel degene die wegriep.
Want diegene had niet maar een
twééde ambulance moeten roepen.
Zo het nü gegaan is, gaat het leven
van de ene mens voor het leven van
de andere mens.
Ten volle ben ik er van overtuigd, dat
het tweede geval een spoedopname
betrof, maar ik ben er niet van over
tuigd dat er géén tweede ambulance
beschikbaar was.
Van ganser harte hoop lk dat mijn
partijgenoot in de Vlissingse gemeen
teraad opheldering vragen wil over
deze zaak, opdat dergelijke gevallen
in de toekomst worden vermeden.
J. Jasperse
Westpoortstraat 4
Vlissingen
(Voor een nadere uiteenzetting van
de toedracht verwijzen wij naar de
rubriek Hond-uit' elders in dit num
mer).
Jollipop wist, niet goed wat hij met
Panda moest beginnen. ,Wij zijn wel
erg teneergeslagen', prevelde hij, ter
wijl hij de woonkamer verliet. .Ons
gevoel voor c" sen waarde is geheel
verdwenen. Op die manier komen
wij nergens. Nee - ik zal daar iets
aan moeten doen'.
Met die gedachte stapte hij naar
buiten, pakte een ladder en een
zeemleer, en begon een raam op de
eerste verdieping te lappen.
Het volgende moment werd Panda
uit zdjn droevig gepeins opgeschrikt
door een angstkreet.
JD-dat was Jollipop', riep hij, terwijl
hij de gang in draafde. Hr is iets
met hem gebeurd. Hij roept anders
nooit. Waar is hij?'
Hij keek zoekend om zich heen - en
zodoende ontdekte hij de bediende,
die zich krampachtig aai een ven
sterbank vast hield.
Hunt u mij even helpen, meneer
Panda? vroèg de huisknecht zorge
lijk. J>e trap schoot onder mij uit
o
en nu ben ik in levensgevaar. Elk zijn; mijn vingers slippen reeds - ik
moment kan het met mij afgelopen houd het niet langer".