,lk heb een tamelijk onuitstaanbare stem' 1^! IIJ televisie Lezers schrijven Panda en de meester-ongelukker HET EVENWICHTIG TALENT VAN DRS P. ONLANGS IN SHOW VPRO VAN ROB TOUBER BESCHIKT U OVER EEN POST- OF BANKGIRO REKENING? PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT -HOFWIAIM rook met radio, televisie en kunst Jurg Molenaar verlaat Proloog Gewonde visserman 'Q VRIJDAG 30 OKTOBER 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 23 DEN HAAG (GPD) De vaderlandse cabaretwereld soupeert het talent van Heinz Polzer in stilte. Zelden treedt hij naar voren als het grote intellect achter vermakelijke, bizarre, maar al tijd evenwichtige en in zuinig Neder lands gestelde teksten. Ten onrechte leeft hij in de schaduw van het talent dat op de bühne zijn teksten ver koopt. Heinz Polzer, 51 jaar, werd door het Nederlands cabaret enkele jaren gele den ontdekt toen Willem Duys hem in zijn .Vuist' presenteerde als .Doctoran dus P.' De dag na de uitzending grie zelde het lichtelijk geschokte publiek nog na over het bizarre leven van de .Commensaal', ,Er ligt alweer een juf frouw in het trapportaal' en over het afgrijselijke stemgeluid van de docto randus ln de economie. Lurelel, Hetty Blok, Gerard Cox en Adèle Bloemendaal profiteerden ech ter van het talent van de man op het bovenhuis aan de rand van het Am sterdamse Museumplein in de Gabriël Metsustraat. Phonogram zette zijn liedjes .Het hart van een deerne', ,Ti- nus pas op Je sabel', .Gezusters Kara- mazov' en nog vele andere brouwsels, die aan het niet geringe denkvermo gen van de vriendelijke doctorandus in het glimmende pak met effen stropdas, ontsproten, op de plaat. Twee jaar geleden kon het Nederland se volk massaal het talent van Heinz Polzer beoordelen in de NCRV-televi- sieshow .Een welgemeend, o leve doc torandus P' Daarna is er, totdat Rob Touber onlangs een show met hem maakte voor de VPRO, een volstrekte rust rond het talent ontstaan. Heinz Polzer schreef in stilte verder. De boekjes .Zeden en onzeden', .Des von- delings wraak' en .Kaarten' haalden niet geringe verkoopcijfers. Binnen kort begint het striptijdschrift Pep met de publikatie van een stripver haal waarvoor Heinz Polzer de tek sten leverde en het jeugdsentimenten oproepende Donald Duck is bezig met de publikatie van een .zeer lang ver haal' van zijn hand. Zijn bovenhuis is zeer eenvoudig inge richt. Hij schenkt koffie en sherry en toont zich een amusante babbelaar. Steeds correct zijn zinnen formule rend en altijd in de weer om bij zijn gehoor geen misverstanden achter te laten. Waarom trad hij na twee jaar weer voor een massal publiek op?? HIJ zegt: Jk heb het gedaan omdat Rob Touber de show maakte. Het streelt mijn IJdelheid om basis te zijn in zijn eerste Carte Blanche- programma, waarin hij helemaal zijn eigen gang mag gaan. Touber is een vakman, de opname tijd heeft beduidend langer geduurd dan was gepland. Hij is lastig, maar geen fanaticus. Hij wil een goed produkt maken, Dat vind lk een goed streven. Ik kan om niets an ders zo kribbig worden dan wan neer ik merk dat een nummer van mij door onkunde of gebrek aan interesse de nek wordt omge draaid'. Sylvia de Leur, Jenny Arean, Adèle Bloemendaal, Gerard Cox en Gerard Vos voerden de teksten van drs P. uit, terwijl het talent zelf zich beperkte tot een enkel nummer. ,U moet weten, lk heb een tamelijk onuitstaanbare stem. Dat is ook de reden dat ik het optreden voor publiek tot een mini mum beperk. Ik heb er iets tegen om voor een zaal vol met bussen aange voerde klappende stakkers te worden gezet. Ik wordt er altijd wat bedrem-i meld onder als het applaus weerklinkt I en ik sta daar te buigen' Badinerend Alles wat hij doet, zegt of schrijft, klinkt badinerend. In het gesprek doet hij zelf alle mogelijke moeite om het betrekkelijke van zijn eigen woorden aan te tonen. Als hij zegt dat het Nederlandse cabaret is versteend, voegt hij aan die stelling een minuten durend betoog toe. dat die uitdrukking wat al te cru is ge weest. .Het is natuurlijk zo dat het Nederlandse cabaret is versteend in liet babbelliedje-sketchje-ritme, maar het kan in ons land niet anders. Ieder seizoen moet een cabaretier met een nieuw programma komen. De creativi teit leidt er onder. Men heeft de dijenkletser nog steeds nodig, het lied je over de luchtvervuiling, Isd en het verkeer in Amsterdam. Het roepen van .klootzak' is een mechanische vorm van cabaret... de lach is verze kerd. De opdracht van het cabaret is creativiteit met gebruikmaking van al le beschikbare middelen. Dat principe berust op Inventiviteit en niet op het gemakkelijke effect'. Het gesprek komt op een zijspoor; Rotterdam, de stad waar hij econo mie studeerde. Hij verbindt er meteen een beschouwing aan. Het Rotterdam van vroeger was sfeervoller dan het Amsterdam van nu. De vormeloze de cadentie in deze stad, daarvan houd ik niet. Maar ik begin er geen actie tegen. Het interesseert me eigenlijk niet' In zijn teksten houdt hij zich Gaarne maken wij u dan attent op de meest eenvoudige wijze om het abonnementsgeld over te maken. kunt ons namelijk machtigen het abonnementsgeld per kwar. taal van uw rekening af te schrijven. Als u voelt voor deze prettige betalingswijze waaraan voor u geen kosten zijn verbonden, schrijft u dan een briefkaartje ABONNEMENTEN ADMINISTRATIE MARKT 51 - MIDDELBURG en wij zenden u het machti gingsformulier, dat hiervoor nodig Is, omgaand toe. ook opzettelijk afzijdig van een maat schappij visie. .Ik heb er geen behoef te aan. Het trappen tegen schenen, omver werpen van glazen huisjes, op lange tenen gaan staan, het heeft maal geen zin. Er zijn mensen die vinden dat het een taak van het caba ret is om onmeedogend misstanden aan de kaak te stellen. Ik hoor daar niet bij. Bijvoorbeeld, als je tegen oorlog trapt dan weet je dat dat zinloos is. Oorlog is ingebouwd in de menselijke natuur. Je kunt dat jam mer vinden en bestrijden, maar je mag dat nooit doen met de illusie dat het eens zal ophouden. Dit is geen pleidooi vóór oorlog, zeker niet. In het trappen tegen iets zit vaak een stukje behaagzucht, een koppeling aan zelfverheffing. Zo van: ,Kijk eens wat ik durf te zeggen'. Idioom Drs P. houdt een pleidooi voor het beschaafd amusement. Het krijgt zijn kans weer*, zegt hij. JDe poep-roepers hebben hun effect verloren'. Heinz Polzer hangt het café-chantantgenre aan. JOe juffrouw in het trapportaal', sloeg destijds aan. Ik distantieer me nu niet van dat nummer, maar ik ben wel een tikje veelzijdiger geworden. De liedjes in de show van Rob Tou ber zullen het leren. Ik weet niet of ze leuk zijn. Ik kan niet uitmaken wat voor een groot publiek grappig ls. Ik heb mijn eigen idioom. Als men om een bepaald nummer of passage daar in lacht, is dat van mijn kant onbe doelde hilariteitsverwekking. In de .Gezusters Karamazov', daarin luidt een zin .toen de koffie tot stand was gekomen', daarom moeten veel men sen lachen. Ik niet. Het klinkt een beetje plechtig, maar ln mijn ogen normaal'. .Gezusters Karamazov' is zijn demonstratie-model. Daarin zitten vele elementen verwerkt van zijn hu mor. Hij is reactionair waar het om het gebruik van het Nederlands gaat. Hij houdt niet van flodderigheid en hij duldt geen slapheid in zijn teksten. Adèle Bloemendaal is een groot af- neemster van mijn teksten. Zij kan ze ook voortreffelijk uitvoeren. Ik werk niet op bestelling. Als men mij vraagt om een cabarettekst te maken over het niet opnemen van Suurbier in het Nederlands elftal dan kan ik dat niet'. Kan hij zich voorstellen dat Wim Kan. Toon Hermans of Wim Sonne- veld zijn teksten gebruiken? .Van de drie. misschien alleen Kan. Een keer heeft hij in een oudejaars conference bijna een tekst van mij gebruikt. Mijn naam stond al op de platenhoes. Hij was er enthousiast over. Later bleek, dat hij te veel tijd nodig zou hebben om naar mijn tekst toe te werken'. Voldoende De frequentie van eenmaal per Jaar, waarin het grote publiek direkt met zijn talent wordt geconfronteerd acht hU meer dan voldoende. Jk ben niet ln staat een grote groep aan mijn hart te drukken. En het applaus, daar hebben we het al over gehad. Dat ritmisch klappen in het programma Mik. Dat publiek is precies hetzelfde als dat in het colosseum zat te kijken naar het uit elkaar trekken van chris tenen. Het Mik-prngramma Is natuur lijk wat onschuldiger van opzet'. Op het toilet in de Amsterdamse bo venwoning sieren plakkertjes met roosjes de wanden, kitsch schilderijen vullen de muren van zijn huiskamer, de inrichting is burgerlijk, maar func tioneel. De wereld van doctorandus P; het in stilte schrijvende brein van het Nederlands cabaret, is net zo even wichtig als zijn teksten al deden ver moeden. NEDERLAND-1 18.45 uur: (NOS KLEUR) DE WOEFS EN DE LAMAARS 18.55 uur: (NOS-KLEUR) JOURNAAL 19.04 uur: (NCRV-KLEUR) DE AVONTUREN VAN TOM SAWY ER Deel 5: Anonieme brieven'. 19.30 uur: (NCRV-KLEUR) ZO VADER, ZO ZOON Spel rond de vraag: Welke van de vier vaders hoort bij deze zoon', waaraan wordt meegewerkt door vier min of meer bekende Nederlanders. 20.00 uur: (NOS-KLEUR) JOURNAAL 20.20 uur: (NCRV) HIER EN NU 20.45 uur: (NCRV) LANG LEVE DE OPERETTE 21.35 uur: (NCR V-KLEUR) VAKANTIE IN DE WINTER (2) Na Oostenrijk nu aandacht voor Noorwegen. (NCRV) FARCE MAJEURE 22.45 uur: (NCRV) GEDULD OF ONGEDULD Vraaggesprek rond de Reformatie van Maarten Luther met dr Harry de Lange, directeur Interuniversitair Instituut Normen en Waarden te Rotterdam en mon seigneur H. C. A. Ernst, bisschop van Breda. 22.55 uur: (NOS-KLEUR) JOURNAAL 23.00 uur: (TELEAC) VERGADERTECHNIEK Herhaling van les I. .Het stuurse logeetje'. 21.10 uur: (VARA) DE OMBUDSMAN 21.35 uur: (VARA-KLEUR) KORT EN KLEIN Ida Bons, Carry Tefsen, Elsje de Wijn, Martin Brozius =n Jeroen Krabbé brengen weer een serie korte sketches, liedjes en vermakelijke situaties. 22.15 uur: (VARA) EEN KLEIN UUR: U 22.55 uur: (NOS-KLEUR) JOURNAAL BELGIË-NED. KANAAL 3/10 17.00 uur: SCHOOLTELEVISIE 18.55 uur: ZANDMANNETJE 19.00 uur: VERBROEDERING 19.30 uur: ZIET U ER WAT IN T 19.45 uur: HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 uur: ZOEKLICHT 19.55 uur: MEDEDELINGEN EN WEERMAN 20.00 uur: 10URNAAL 20.25 uur: POKER Toneelstuk van Reginald Rose, voor de televisie be werkt door Willy van Hemert. 22.10 uur: JOURNAAL 22.15 uur: INSPRAAK 70 Jeugdproblematiek. FRANSTALIGE PROGRAMMA'S NEDERLAND-2 KANAAL 32 18.45 uur: (NOS-Klcur) DE WOEFS EN DE LAMAAKS 18.55 uur: (NOS-KLEUR) JOURNAAL 19.04 uur: (NOS) TER VISIE Parlementair en politiek weekoverzicht. 19.30 uur: (VARA-KLEUR) HET INTIEME LEVEN VAN DE FUUT 20.00 uur: (NOS-KLEUR) JOURNAAL 20.20 uur: (VARA-KLEUR) IRONSIDE BELGIë-FRANS 17.30 Journaal; 17.35 Un enfant parmi tant d'autres; 18.05 Les petits jeux de Babette, voor de kinderen; 18.20 Affiches; 18.50 Plum-plum, voor de kleuters; 18.55 Miroir 2000; 19.25 Weerbericht; 19.30 Journaal; 20.00 Les saintes chëries, aflevering ,Eve Débute'; 20.30 naai. Aujourd'hui: 22.15 Qu'est-ce que la TVA; 22.45 Jour- FRANKRIJK-RIJSSEL 10.25 Schooltelevisie; 12.00 Midi-magazine; 13.00 Jour naal; 13.30 Beursberichten; 14.03 Schooltelevisie; 16.30 Schooltelevisie; 18.30 Nieuws; 18.35 Vivre au présent; 18.55 Voor de kleuters; 19.00 Regionaal nieuws; 19.20 Mededelingen en weerbericht; 19.25 Lumière violente, feuilleton; 19.40 Mededelingen en Qui et Quoi 19.45 Journaal; 20.30 Mannix: 21.30 Le club de la presse; 22.20 Le cabaret de llüstoire; 23.10 Journaal. HILVERSUM-1 KRO 7.00 Nieuws, 7.11 Het levende woord, 7.16 (S) Badinerie: klassieke en mo derne muziek (gr), 7.30 Nieuws, 7.32 - 7.40 Actualiteiten, 8.00-8.10 Nieuws 8.25 Overweging, 8.30 Nieuws, 8.32 Voor de huisvrouw, 9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis- vrouw, 9.35 Waterstanden 9.40 Schoolradio, 10.00 (S) Aubade: moderne (gr.)., 11.00 Nieuws, 11.03 Voor de zieken, 11.55 Mededelingen, 12.00 (S) Van twaalf tot twee: geva rieerd programma, 12.22 Wij van het land, 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw, 12.30 Nieuws, 12.41 Actualiteiten, 13.00 -13.05 Raden maar(quiz). 14.05 Schoolradio, 14.30 (S) Musiësta: licht gevarieerd muziekprogramma, (opn.), TROS 14.55 Concert la Carte: verzoekpla- tenprogramma, 16.00 Nieuws, 16.03 (S) Disco-Drive-In: de showbusi ness op de korrel genomen, 17.00 Aktua/Sportkompae: Sport- nieuws, reportage*, komments ren en muziek, NCRV 18.00 NCRV en Bloc: actuele kroniek met muzikale illustratie. POLITIEKE PARTIJEN 18.19 Uitzending van de Boeren Partij 18.30-18.41 Nieuws, 19.00-19.10 Wereldpanorama, NCRV 19.30 Veel gevraagde gewijde muziek (opn.), 20.00 (S) Promenade Orkest met zangsolisten: amusementsmuziek, 21.00 Kunst- en vliegwerk: informatie over actuele tentoonstellingen, 21.05 (S) De laatste reis van Dr. Fal con, hoorspel, 21.53 (S) Lichte grammofoonmuzlek 22.00 Aktua-Magazine: reportages. commentaren en muziek 22.30 Nieuws, 22.40 Mededelingen. 22.45 Huilen op de trap: muzikaal ra dio-feuilleton, 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen, 22.45 Huilen op de trap: muzikaal ra dio-feuilleton, 33.05 Apollo XXI f4), een fantastisch ruimtevaart-mysterie, 23.30 (S) Toontje later: licht muziek programma. 23.55 - 24.00 Nieuws, AVRO 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek, 7.20 Dag met een gaatje: lichte grammofoonmuzlek en reporta ges. 11.00 Nieuws, 11.30 Horlepiep: volksmuziek uit N oord-Ame riks, 11.55 Beursberichten, NOS 13.00 Blik op de wereld: Informatief programma, Overheidsvoorlichting 1330 Uitzending voor de landbouw, 13.40 Stereo: Lochte grammofoonmu- ziek, 12.50 Recht en slecht, praatje, 13.00 Nieuws. VARA 13.10 Actualiteiten, 13.20 Voor de middenstand. 13.25 (S) Clavecimbelrecltal: oude mu ziek. 13.40 (S) Collegium Musicum Amstelo- damense: Italiaanse madrigalen, EO 14.00 Ruimte: radiomagazine met gewijde muziek, lezingen en een korte overdenking. NOS 15.00 (S) Aspekten van de kamermu ziek: hedendaagse kamermuziek, 15.40 Toerismo: toeristische Informa tie uit binnen- en buitenland, VPRO 16.00 VPRO-Vrijdag: muziek, commen taren, reportages, interviews, be richten en telefonische reacties 16.00 Nieuws. 17.55 Mededelingen, 18.00 Nieuws, 18.20 -18.30 De Vrije Gedachte: Huma nisme en Democratie, lezing, VARA 21.00 (S) Amati-kwartet. Arditokwin- tet en soliste (opn.): moderne muziek, 22.30 Nieuws, 22.40 Actualiteiten, (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) Vanavond op de tv IRISETTE donsdekbedden. Verkrijgbaar bij: woninginrichting 22.50 (S) Prettig weekend: licht pla- tenprogramma, 23.55 - 24.00 Nieuws. VARA 9.00 Nieuws, 9.02 De Eddy Becker Show, 10.00 Nieuws, NOS 12.00 Nieuws, 12.03 Top-30. 13.00 Nieuws. TROS 14.00 Nieuws. 14.03 Suzie Cream Cheese: licht platen- programma, AVRO 15.00 Nieuws, 15.30 Muziek Boetiek, 16.00 Nieuws, 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Zingende Bougie: gevari- erd platenprogramma voor auto- eerd platenprogramma voor auto- Wereldbekend Aroma De acteur-regisseur 'Jurg Molenaar heeft aan het bestuur en de medewer kers van toneelwerkgroep Proloog da wens te kennen gegeven, per 1 septem ber 1971 ontheven te worden van zijn functie als artistiek leider van deze groep. Hij heeft zijn verzoek gemotiveerd door er op te wijzen, dat zijn relatief langdurig verblijf bij Proloog het wen selijk maakt, hem gelegenheid te geven zich opnieuw te bezinnen op zijn taak als toneelkunstenaar in het artistiek vormingswerk. Hij meent dat bij lan ger aanblijven ln deze functie het ge vaar zou kunnen gaan bestaan dat hij in een verstarringsproces zou belanden dat noch hemzelf, noch het gezelschap ten goede zou komen. Jurg Molenaar houdt ernstig rekening met de mogelijkheid na verloop van bet seizoen 1971-1972 opnieuw een bij drage te leveren aan bet werk van pro loog. In de P.Z.C. van 27 oktober werd ik getroffen door een bericht dat een ge wonde visserman onrecht is aange daan. Toen de ARM 23 binnenvoer met de gewonde aan boord werd de ambulance weggeroepen. Is dit Juist, ik geloof toch van niet? Heren ziekenophalers u geen verwijt, maar wel degene die wegriep. Want diegene had niet maar een twééde ambulance moeten roepen. Zo het nü gegaan is, gaat het leven van de ene mens voor het leven van de andere mens. Ten volle ben ik er van overtuigd, dat het tweede geval een spoedopname betrof, maar ik ben er niet van over tuigd dat er géén tweede ambulance beschikbaar was. Van ganser harte hoop lk dat mijn partijgenoot in de Vlissingse gemeen teraad opheldering vragen wil over deze zaak, opdat dergelijke gevallen in de toekomst worden vermeden. J. Jasperse Westpoortstraat 4 Vlissingen (Voor een nadere uiteenzetting van de toedracht verwijzen wij naar de rubriek Hond-uit' elders in dit num mer). Jollipop wist, niet goed wat hij met Panda moest beginnen. ,Wij zijn wel erg teneergeslagen', prevelde hij, ter wijl hij de woonkamer verliet. .Ons gevoel voor c" sen waarde is geheel verdwenen. Op die manier komen wij nergens. Nee - ik zal daar iets aan moeten doen'. Met die gedachte stapte hij naar buiten, pakte een ladder en een zeemleer, en begon een raam op de eerste verdieping te lappen. Het volgende moment werd Panda uit zdjn droevig gepeins opgeschrikt door een angstkreet. JD-dat was Jollipop', riep hij, terwijl hij de gang in draafde. Hr is iets met hem gebeurd. Hij roept anders nooit. Waar is hij?' Hij keek zoekend om zich heen - en zodoende ontdekte hij de bediende, die zich krampachtig aai een ven sterbank vast hield. Hunt u mij even helpen, meneer Panda? vroèg de huisknecht zorge lijk. J>e trap schoot onder mij uit o en nu ben ik in levensgevaar. Elk zijn; mijn vingers slippen reeds - ik moment kan het met mij afgelopen houd het niet langer".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 23